Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.497 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Paar aannames doe je daar, ik ben koopziek en upgrade graag, het was allemaal niet persé nodig ;). Voorwiel kostte 80 euro (okee heb natuurlijk meteen biba/buba/disc extra zodat ik een extra wiel heb staan erbij), Fiets was 520 incl. levering. Die Suntour kwam zowaar redelijk uit de tests en vooral de M8000-2 crank maakte de upgrade duur, rest van de onderdelen vielen reuze mee (maar inderdaad tegen de 300 gok ik). Als ze vaak in een jaar stuk gaan zou dat met mijn kilometers snel genoeg duidelijk moeten zijn, maar tot op heden bevalt hij erg goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45
best goede aannames toch? 100 voor een voorwiel, waar jij 80 hebt betaald, 550 voor een fiets, waar jij 520 hebt betaald, bij elkaar 950 waar jij dus op 900 bent uitgekomen :)

Misschien heeft Suntour z'n leven gebeterd, ik help het je hopen. Toen bij een MTB-vakantie in Verbier de kok een dagje meereed als hekkensluiter, reed ze op een all-mountain met suntour vork. Ik zei er iets over dat Suntour toen al veel beter uit de test kwam dan vroeger, dat had ze ook gelezen. Die van haar had na een half jaar een permanente lock-out :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Tacoos

i am i

Mijn eerste fiets kostte 250 euro op MP en daar heb ik toch met veel plezier 2500 km mee weggetrapt zonder al te veel te upgraden O-)
Dat was een 26" er met 10 jr oude deore groep.

Daarna wilde ik wel wat meer, maar dan wordt t ook exponentieel duurder....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
2e hands 26", my point exactly ;)

Een heel rare vraag misschien. Jaren geleden heb ik in mountainbike-plus iets gelezen over met een gids door mergelgrotten mountainbiken, in België. Dat ging waarschijnlijk over dit bij Kanne (het enige wat ik kan vinden over grotten, behalve Valkenburg). De reacties die ik daarover gevonden heb waren niet mals: 45 euro lichter om 3km in de grot te mountainbiken. 2 reacties uit 2011.
Heeft iemand hier recentere ervaringen mee? Of zijn er andere plekken waar dat georganiseerd wordt?

[ Voor 90% gewijzigd door MBV op 03-03-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Niet recent, maar wel ooit gedaan. 16 jaar geleden. Ik dacht in Nederland. Ik mocht bij grote uitzondering mijn eigen Bike mee naar beneden nemen (nu reed ik toendertijd op een Klein Topgun en die gasten wisten dat dit toch een redelijk bijzondere fiets was). Het was niet zwaar, wel heel bijzonder, vooral toen we waren gesplitst in een groep beginnenrs en een groep die heerlijk met de gid secht door die grotten mocht crossen. Ik geloof dat we ong 30-45 minuten beneden hebben gespeeld, maar dat was toch wel leuk. Maar het maakte onderdeel uit van een gehele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54

Toppertje

www.davideografie.nl

Banden, altijd stof voor vragen dacht ik zo; Momenteel rij ik een Bulls Copperhead 29 LT, waar ik inmiddels ruim een jaar (bijna) elk weekend met plezier op fiets (70% mtb paden, en af en toe de weg op). Terug naar de banden, momenteel zijn het rapid rob voor en achter en rij ik steeds vaker op de weg om te trainen voor een 1/4 triathlon. Nu heb ik niet het geld om een racefiets of complete wielset te kopen maar wel om eens te kijken naar nieuwe banden, (waarmee ik dus de komende tijd op de weg zal fietsen) en ben ik dus opzoek naar ervaringen/aanbevelingen/etc.

Na wat speuren op internet kwam ik de Schwalbe Kojak en de Continental SportContact tegen,
Wat zijn jullie ervaringen met wegbanden voor de MTB, een van bovenstaande of iets anders?
Of moet ik gewoon mijn huidige band flink hard oppompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23

Corpii

Le Tostie

Nou, grof gezegd is een watt een watt, dat wil zover zeggen dat het vermogen in de benen sowieso getraind/verhoogd wordt ongeacht op welke banden jij traint. Want jou vraag roept bij mij gelijk de vraag op: op welke fiets ga jij die 1/4 triathlon volbrengen?

Doe jij dat op je Bulls dan zou ik zeker investeren in goede wegbanden en dan metname kijken naar rolweerstand. Wordt het een racefiets dan zou ik daar zo snel mogelijk op gaan trainen omdat de zit van een racefiets toch anders is dan die van een mountainbike en daar wil je sowieso aan wennen. Als je dus op een racefiets de triathlon gaat doen dan kun je je rapid rob's gewoon harder oppompen, anders zou ik investeren in een goed setje rubber en ik meen dat beide banden niet perse veel voor elkaar onder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54

Toppertje

www.davideografie.nl

Corpii schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:00:
...
Want jou vraag roept bij mij gelijk de vraag op: op welke fiets ga jij die 1/4 triathlon volbrengen?
...
De boedeling is om deze op mijn huidige MTB te volbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Toppertje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:43:
Wat zijn jullie ervaringen met wegbanden voor de MTB, een van bovenstaande of iets anders?
Of moet ik gewoon mijn huidige band flink hard oppompen?
Op mijn MTB heb ik ook wel een poosje wegbanden gehad: swalbe marathon. Vond dat op asfalt een stuk lekkerder rijden dan noppenbanden, en als je veel fietst zal je Rocket Ron natuurlijk veel sneller slijten. Kojak heb ik toen niet aangedurfd: marathon kan je nog wat mee als het glad wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 14-03-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Toppertje schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Is dat toegestaan? Ik doe zelf ook binnenkort een 1/4 thriathlon, MBs zijn daar niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Zover ik weet mag dat bij geen 1 triathlon wedstrijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
Afgelopen zaterdag sinds 5 maanden weer een heerlijke ronde gemaakt! Rustig begonnen met maar 33km totaal, maar wel van genoten. M'n rug was wat stijfjes, maar gelukkig trekt dit wel weer weg.
Oefeningen voor m'n onderrug moet ik nog wat consequenter uitvoeren. Schiet er vaak bij in!

Mijn Rocket Ron Evo banden zijn ook meer aan het slijten. Het enige verschil met normale en evo's is het gewicht toch? Ik denk dat ik gewoon voor de normale ga. Scheelt het dubbele in prijs :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:16
StealthyPeanut schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:51:
Mijn Rocket Ron Evo banden zijn ook meer aan het slijten. Het enige verschil met normale en evo's is het gewicht toch? Ik denk dat ik gewoon voor de normale ga. Scheelt het dubbele in prijs :o.
Is niet helemaal alleen het gewicht. Evo heeft een triple compound rubber and zal ook wat soepeler zijn. Maar het is nou niet dat dat een hele wereld van verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:41
[...]

Ik lees hierboven dat het niet toegestaan is, toch zie ik op menigeen triathlon een MTB rondrijden zelfs normale stadsfietsen. Bekijk het reglement goed van tevoren, waarschijnlijk ligt het ook een beetje aan de wedstrijd, hoe hoger het niveau hoe strenger de NTB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Na het kettingakkefietje: ehtweak in "Het grote mountainbike topic (deel 13)" moest ik ff wachten totdat alle onderdelen binnen waren.

Gelijk maar besloten tot nieuw rubber (die grof profiel noppen was ik een beetje zat en begonnen alweer te barsten), nu Schwalbe Marathon Mondial; die rijden verbazend comfortabel en stil.
(meestal rijd ik de fietspaden in de bossen hier in de omgeving, met af en toe een stukje verharde weggetjes)

Afijn, vorige week ff een dagje knutselen. Nieuwe cassette, nieuwe ketting, nieuwe remmen/schijven (ja, gewoon goedkope Avid BB5; die voldoen voor mij prima), verse remkabels. Alles schoonmaken, achterderailleur uit elkaar en gereinigd.
Onvoorstelbaar hoeveel bagger (letterlijk en figuurlijk) overal tussen/op/aan/in zit. :Y

Alles in weer in elkaar gezet. Afgesteld, proef rondjes gefietst om te kijken of alles weer soepel schakelt, niks aanloopt, lagers gesteld, remmen gesteld, etc.
Toch wel weer lekker als alles soepeltjes en vrijwel geruisloos rijdt en schakelt. :)

Ja, ik weet 't, sommigen zullen m'n oude barrel wel afserveren als not-cool, maar vooralsnog bevalt m'n aloude 26" XTC 3 18.5 Giant frame (met zo'n NRS cylinder) nog steeds prima. Al > 15jaar ben ik er blij mee. En nee, ik hoef geen olympische downhill races af te leggen of woeste gopro avonturen te beleven. :+

Kostenplaatje van deze revisie:
  • 2 x Avid BB5 a 35,- = 70,-
  • 2 x Schwalbe Marathon Mondial 55-559 a 35,- = 70,-
  • 2 x SRAM PC971 ketting a 16,- = 32,- (eentje reserve)
  • 1 x SRAM PG950 cassette 30,-
  • 2 x Shimano MTB remkabel a 6,- = 12,-
Voorlopig weer genoeg uitgegeven aan m'n fietsje. :)

Hopelijk dit seizoen geen kostenposten meer. Ik reken slechts nog op een paar lekke banden...

Gewoon minstens 5 x per week anderhalf uur de frisse lucht in. Of het nou vriest of niet. Gewoon lekker bewegen. Alleen bij stortbuien sla ik ff over. ;)

Rest een vraag: is er nou een manier om je cassette/ketting combinatie wat minder zand/gruis te laten verzamelen? Of hoort dat er gewoon bij?
Ik ben altijd weer blij met een schone cassette/ketting, maar na wat modderige ritjes, stukje grindpad of gewoon droge dennennaalden, zit het binnen de kortste keren weer vol met zooi.
Nu ook weer; na 1 weekje fietsen heeft het al weer behoorlijk wat vuil verzameld. :-(

Ja, eraf halen en reinigen lukt wel, maar dat is toch weer 'gedoe'. En vooral al die groeven tussen de individuele tandwielen van de cassette gaan altijd vol zitten.
Om de kettingloop te smeren gebruik ik af en toe een paar drupjes Kroon kettingolie.
Heb vroeger wel eens allerlei andere smeermiddelen geprobeerd, van dikke teflon, dunne siliconen mengsels, tot aan kogellager vet, naaimachineolie e.d.; het smeert allemaal prima. Maar het verzamelt ook allemaal vuil in meer of mindere mate. Maar HET smeermiddel wat GEEN vuil verzamelt, ben ik nog niet tegengekomen...

Wat dat betreft is de hele kettingloop van een MTB best wel kwetsbaar en blootgesteld aan de elementen. Dat daar nog steeds geen betere alternatieven voor zijn (betaalbaar)?

Zou me iets kunnen voorstellen met getande riem aandrijving, zonder metalen delen die olieachtige smeermiddelen nodig hebben.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik gebruik wax: Holmenkol lube extreme. Geen rotzooi verzamelen is overdreven, maar je spoelt het er zonder enig probleem vanaf. Volgens mij zou het al schoon genoeg worden van de tuinslang, maar af en toe hiermee is ook verstandig :)

Voor mijn stadsfiets gebruik ik gewoon wet lube, geen zin in elke rit smeren. Die cassette wordt veel smeriger dan mijn MTB waarmee ik altijd off-road rijdt.

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 17-03-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
ehtweak schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:22:
Na het kettingakkefietje: ehtweak in "Het grote mountainbike topic (deel 13)" moest ik ff wachten totdat alle onderdelen binnen waren.

Gelijk maar besloten tot nieuw rubber (die grof profiel noppen was ik een beetje zat en begonnen alweer te barsten), nu Schwalbe Marathon Mondial; die rijden verbazend comfortabel en stil.
(meestal rijd ik de fietspaden in de bossen hier in de omgeving, met af en toe een stukje verharde weggetjes)

Afijn, vorige week ff een dagje knutselen. Nieuwe cassette, nieuwe ketting, nieuwe remmen/schijven (ja, gewoon goedkope Avid BB5; die voldoen voor mij prima), verse remkabels. Alles schoonmaken, achterderailleur uit elkaar en gereinigd.
Onvoorstelbaar hoeveel bagger (letterlijk en figuurlijk) overal tussen/op/aan/in zit. :Y

Alles in weer in elkaar gezet. Afgesteld, proef rondjes gefietst om te kijken of alles weer soepel schakelt, niks aanloopt, lagers gesteld, remmen gesteld, etc.
Toch wel weer lekker als alles soepeltjes en vrijwel geruisloos rijdt en schakelt. :)

Ja, ik weet 't, sommigen zullen m'n oude barrel wel afserveren als not-cool, maar vooralsnog bevalt m'n aloude 26" XTC 3 18.5 Giant frame (met zo'n NRS cylinder) nog steeds prima. Al > 15jaar ben ik er blij mee. En nee, ik hoef geen olympische downhill races af te leggen of woeste gopro avonturen te beleven. :+

Kostenplaatje van deze revisie:
  • 2 x Avid BB5 a 35,- = 70,-
  • 2 x Schwalbe Marathon Mondial 55-559 a 35,- = 70,-
  • 2 x SRAM PC971 ketting a 16,- = 32,- (eentje reserve)
  • 1 x SRAM PG950 cassette 30,-
  • 2 x Shimano MTB remkabel a 6,- = 12,-
Voorlopig weer genoeg uitgegeven aan m'n fietsje. :)

Hopelijk dit seizoen geen kostenposten meer. Ik reken slechts nog op een paar lekke banden...

Gewoon minstens 5 x per week anderhalf uur de frisse lucht in. Of het nou vriest of niet. Gewoon lekker bewegen. Alleen bij stortbuien sla ik ff over. ;)

Rest een vraag: is er nou een manier om je cassette/ketting combinatie wat minder zand/gruis te laten verzamelen? Of hoort dat er gewoon bij?
Ik ben altijd weer blij met een schone cassette/ketting, maar na wat modderige ritjes, stukje grindpad of gewoon droge dennennaalden, zit het binnen de kortste keren weer vol met zooi.
Nu ook weer; na 1 weekje fietsen heeft het al weer behoorlijk wat vuil verzameld. :-(

Ja, eraf halen en reinigen lukt wel, maar dat is toch weer 'gedoe'. En vooral al die groeven tussen de individuele tandwielen van de cassette gaan altijd vol zitten.
Om de kettingloop te smeren gebruik ik af en toe een paar drupjes Kroon kettingolie.
Heb vroeger wel eens allerlei andere smeermiddelen geprobeerd, van dikke teflon, dunne siliconen mengsels, tot aan kogellager vet, naaimachineolie e.d.; het smeert allemaal prima. Maar het verzamelt ook allemaal vuil in meer of mindere mate. Maar HET smeermiddel wat GEEN vuil verzamelt, ben ik nog niet tegengekomen...

Wat dat betreft is de hele kettingloop van een MTB best wel kwetsbaar en blootgesteld aan de elementen. Dat daar nog steeds geen betere alternatieven voor zijn (betaalbaar)?

Zou me iets kunnen voorstellen met getande riem aandrijving, zonder metalen delen die olieachtige smeermiddelen nodig hebben.
Mooi wat geklust, altijd goed om zelf te doen. Ik veeg na elke rit mijn ketting af met een droge doek en na het schoonmaken spuit ik 'm altijd af met (lucht) compressor. Irriteerde me ook altijd aan een smerige ketting sinds ik qquirt lube echt top spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
MBV schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:39:
Ik gebruik wax: Holmenkol lube extreme. Geen rotzooi verzamelen is overdreven, maar je spoelt het er zonder enig probleem vanaf. Volgens mij zou het al schoon genoeg worden van de tuinslang, maar af en toe hiermee is ook verstandig :)

Voor mijn stadsfiets gebruik ik gewoon wet lube, geen zin in elke rit smeren. Die cassette wordt veel smeriger dan mijn MTB waarmee ik altijd off-road rijdt.
Werkt dit beter dan Squirt?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Tip voor op het werk: Squirt is een riskante Google term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Strider schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:02:
[...]

Werkt dit beter dan Squirt?
Geen idee. Ik ga binnenkort eens de 3 soorten wax die ik heb staan vergelijken. Er zal vast verschil tussen zitten, maar het verschil tussen wet lube en wax is vast veel groter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:49
Ik ga binnenkort richting de Ardennen voor een weekendje weg in het plaatsje Sourbrodt. Nu zijn er op internet genoeg routes te vinden maar ik vroeg mij af of er hier mensen zijn met ervaring in de omgeving. Welke routes echt de moeite waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MBV schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:55:
2e hands 26", my point exactly ;)

Een heel rare vraag misschien. Jaren geleden heb ik in mountainbike-plus iets gelezen over met een gids door mergelgrotten mountainbiken, in België. Dat ging waarschijnlijk over dit bij Kanne (het enige wat ik kan vinden over grotten, behalve Valkenburg). De reacties die ik daarover gevonden heb waren niet mals: 45 euro lichter om 3km in de grot te mountainbiken. 2 reacties uit 2011.
Heeft iemand hier recentere ervaringen mee? Of zijn er andere plekken waar dat georganiseerd wordt?
Ik heb een paar jaar geleden een tocht gedaan in Duitsland in een ondergrondse zoutmijn. Wel heel iets anders dan een mergelgrot maar toch wel een bijzondere ervaring moet ik zeggen. Met fatsoenlijke huurfietsen (ja het bestaat!) met een groep van zo'n 15 man achter een landrover aan met nog een 2e landrover als bezemwagen voor de uitvallers.
Als het je wat lijkt kan ik wel terugzoeken waar het precies was, heb de info nu even niet bij de hand.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Op wat voor moment besluiten jullie dat het beter is om een nieuwe fiets te kopen dan te investeren in je huidige.

Ik ben op dit moment namelijk niet echt tevreden over mijn voorvork en voor + achter remmen. Ik kan ze beide vervangen, maar dat is redelijk prijzig.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op dat soort momenten dus :P

Wat voor fiets heb je nu en hoe oud is deze? Als het een recente fiets is met een goed frame kan het zeker wel lonen om deze te upgraden. Als het een "gewone" (zeg <€1000) MTB is van meer dan +/- 5 jaar oud loont het vaak niet meer en kun je beter voor iets geheel nieuws gaan.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10 09:37
Hallo Fietsers,

Ik kom mij even melden in dit topic :) gelijk maar even gebookmarked.

Ik ben sinds kort begonnen met actief fietsen, maar ik ken nog niet veel mooie paden (woon in deventer). Ik heb een blauwe Cube LTD pro, maar foto's komen later nog wel.

In de zomervakantie zijn wij van plan (3 personen) een tour te houden van Duitsland naar Nederland, ongeveer 500KM met een tentje en stuff mee. Eerste keer. Do's en don'ts zijn absoluut welkom!

In het verleden heb ik gewerkt als fietsenmaker, en ik zou hier en daar advies kunnen geven, maar ik sta ook open om samen te fietsen en/of sleutelen. Ik zal ook regelmatig om advies vragen omdat ik nog niet heel bekend ben in het Mountainbike gedeelte van fietsen.

Ik hoop veel te leren in dit topic, maar ook andere mensen te helpen. Een fiets en/of sleutelmaatje hier aan overhouden zou ik geweldig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
MadMarky schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:52:

Wat voor fiets heb je nu en hoe oud is deze? Als het een recente fiets is met een goed frame kan het zeker wel lonen om deze te upgraden. Als het een "gewone" (zeg <€1000) MTB is van meer dan +/- 5 jaar oud loont het vaak niet meer en kun je beter voor iets geheel nieuws gaan.
Grand Canyon 9.9, 2013. Prijs was € 1750,-.

De remmen vervangen gaat nog wel maar een nieuwe voorvork hakt er wel in :(

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een voorvork is inderdaad zo ongeveer het duurste onderdeel van een MTB.

Even googlen leert dat jouw fiets een Fox 32 Float vork heeft met 100mm veerweg, klopt dit? Dat is geen slechte vork en 100mm veerweg is heel gangbaar voor hardtails en zelfs voor veel fully's.
Waar zou je naar willen upgraden? Een lichtere vork? heb je al gekeken wat een MTB kost die al uitgerust is met de vork die je nu wilt hebben?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
MadMarky schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:53:
Een voorvork is inderdaad zo ongeveer het duurste onderdeel van een MTB.

Even googlen leert dat jouw fiets een Fox 32 Float vork heeft met 100mm veerweg, klopt dit? Dat is geen slechte vork en 100mm veerweg is heel gangbaar voor hardtails en zelfs voor veel fully's.
Waar zou je naar willen upgraden? Een lichtere vork? heb je al gekeken wat een MTB kost die al uitgerust is met de vork die je nu wilt hebben?
Yes klopt. De vork heeft een service beurt nodig + de kroon heeft lak problemen. Bij elkaar werd dat bijzonder prijzig > € 350,-.

Een nieuwe MTB zou waarschijnlijk dan de GRAND CANYON WMN AL SLX 9.9 € 1499,- of GRAND CANYON AL SLX 9.9 € 1699,- worden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:27
MadMarky schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:52:

Hangt er ook wel vanaf hoeveel je zelf wil doen natuurlijk. Maar als je het bij de fietsenmaker laat doen is een nieuwe fiets vrij vlot ja :P

Loslatende lak is vrij simpel te fixen zelf met wat opschuren en opnieuw spuiten, alleen hoeveel hecht je aan de originele verf en uniformiteit.
Zelfde met die service, als het seals vervangen is moet dat vrij makkelijk zelf te doen zijn. Zou ik geen 150/200 euro voor aan de fm geven.

Ik rijd alles wat ik heb dan ook compleet de grond in. :'( :D

[ Voor 24% gewijzigd door Torched op 03-04-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
De fietsenmaker keek mij heel raar aan toen zei dat ik het de volgende keer misschien zelf zou doen. €300 voor servicebeurt voor en achter :X En dan kunnen ze niet eens zelf de remote lockout weer goed vast maken :F

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 03-04-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor minder dan €350 heb je ook de losse Rockshox Reba vork die op de WMN AL SLX zit, maar ik weet niet of die wel van hetzelfde kaliber is als een (gereviseerde) Fox 32 Float.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Torched schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:32:
[...]

Hangt er ook wel vanaf hoeveel je zelf wil doen natuurlijk. Maar als je het bij de fietsenmaker laat doen is een nieuwe fiets vrij vlot ja :P

Loslatende lak is vrij simpel te fixen zelf met wat opschuren en opnieuw spuiten, alleen hoeveel hecht je aan de originele verf en uniformiteit.
Zelfde met die service, als het seals vervangen is moet dat vrij makkelijk zelf te doen zijn. Zou ik geen 150/200 euro voor aan de fm geven.

Ik rijd alles wat ik heb dan ook compleet de grond in. :'( :D
De lak problemen zitten op een nogal onhandige plek om te repareren, het zou misschien wel kunnen: http://i65.tinypic.com/1o2bg5.jpg
MadMarky schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:28:
Voor minder dan €350 heb je ook de losse Rockshox Reba vork die op de WMN AL SLX zit, maar ik weet niet of die wel van hetzelfde kaliber is als een (gereviseerde) Fox 32 Float.
Zover ik heb kunnen lezen zijn de huidige Fox voorvorken een hele slag beter dan die van mijn generatie (2012/2013). Ik verwacht daarom ook dat een nieuwe Rockshox Reva voorvork sowieso beter gaat zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

skunkopaat schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:09:
Hallo Fietsers,

Ik ben sinds kort begonnen met actief fietsen, maar ik ken nog niet veel mooie paden (woon in deventer). Ik heb een blauwe Cube LTD pro, maar foto's komen later nog wel.

In de zomervakantie zijn wij van plan (3 personen) een tour te houden van Duitsland naar Nederland, ongeveer 500KM met een tentje en stuff mee. Eerste keer. Do's en don'ts zijn absoluut welkom!

In het verleden heb ik gewerkt als fietsenmaker, en ik zou hier en daar advies kunnen geven, maar ik sta ook open om samen te fietsen en/of sleutelen. Ik zal ook regelmatig om advies vragen omdat ik nog niet heel bekend ben in het Mountainbike gedeelte van fietsen.

Ik hoop veel te leren in dit topic, maar ook andere mensen te helpen. Een fiets en/of sleutelmaatje hier aan overhouden zou ik geweldig vinden.
Ten eerste ik hoop dat je veel plezier gaat beleven! Ten tweede, zorg dat je eerst een goede basis conditie hebt, zowel fysiek als mentaal(erdoor heen zitten en toch goed blijven sturen). Dit bouw je op door veel te fietsen en gaat over het algemeen langzaam. En als laatste maken die vele kilometers je ook wegwijs over hoe je fiets reageert in afdalingen, beklimmingen etc. etc.

Routes rond Hellendoorn, Lemele, Wierden, Rijssen en Holten zijn mooie routes die allemaal variëren ten opzichte van elkaar. Kijk verder eens op http://www.mtbroutes.nl/ voor routes evt dicht bij jou in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Strider schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:20:
[...]

De lak problemen zitten op een nogal onhandige plek om te repareren, het zou misschien wel kunnen: http://i65.tinypic.com/1o2bg5.jpg

[...]

Zover ik heb kunnen lezen zijn de huidige Fox voorvorken een hele slag beter dan die van mijn generatie (2012/2013). Ik verwacht daarom ook dat een nieuwe Rockshox Reva voorvork sowieso beter gaat zijn.
Die bubbels heb je op meer plekken? Onhandige plek valt nogal mee, maar het is wel kaal schuren en opnieuw lakken als je het netjes wil hebben.

Wat moet er aan de vork gebeuren specifiek qua service dan?

Verder als de rest goed is, is een reba erin zetten geen slecht idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 04-04-2017 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Torched schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:36:
[...]

Die bubbels heb je op meer plekken? Onhandige plek valt nogal mee, maar het is wel kaal schuren en opnieuw lakken als je het netjes wil hebben.

Wat moet er aan de vork gebeuren specifiek qua service dan?

Verder als de rest goed is, is een reba erin zetten geen slecht idee.
Ik heb deze fiets vorig jaar tweede hands gekocht, toen had hij zover ik weet al een tijdje geen service beurt meer gehad. Zover ik heb kunnen lezen moet een Fox voorvork ieder jaar een servicebeurt krijgen, bij deze vork is het onbekend wanneer de laatste servicebeurt is geweest dus ik denk dat het hier wel tijd voor is.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
A Hegeman: Bedankt voor de MTBroutes.nl tip! Ik heb een vrij dag, dus ik ga even een beetje verkennen vandaag.

Als het kan zou ik graag in de startpost willen staan met:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6vNtH1U.jpg Hier staan nog een aantal foto's voor de liefhebber.

Een Deore XT afgemonteerde Cube LTD pro, geloof uit 2006 maar ik weet dit niet zeker, ik heb de fiets laatst gekregen van een vriend (halleluja!) en ben er blij mee.

Hij ziet er nu lekker aggressief uit met single blade voor en een korte stem, maar de stem mag wat mij betrefd iets subtieler. Dit is een Kona downhill stem, en wellicht wat lomp :P Er komt nog een shadow+ achter derrie op, zodat de voor derrie weg kan. Ziet het er nog cleaner uit. Helaas komt er nog een PopLoc kabel en versnelingskabel bij. Nu heb ik achter ook single afgesteld omdat de derrie krom is en de cassette overslaat.

Waar ik nog wel mee zit, is de voorvork. Dit is een Rock Shox Tora 318 100mm (coil), en dat vind ik te weinig. Hij schijnt naar 130mm te kunnen, maar ik durf het niet aan om hem open te maken in mijn eentje, ik heb dit nog nooit gedaan. Heeft iemand ervaring met het verlengen van de travel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:33
Strider schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:48:
[...]

Ik heb deze fiets vorig jaar tweede hands gekocht, toen had hij zover ik weet al een tijdje geen service beurt meer gehad. Zover ik heb kunnen lezen moet een Fox voorvork ieder jaar een servicebeurt krijgen, bij deze vork is het onbekend wanneer de laatste servicebeurt is geweest dus ik denk dat het hier wel tijd voor is.
Een Fox-vork moet iedere x uur (60?) een servicebeurt hebben of minimaal 1x per jaar. Dat is goed te doen en kost een hobbyist een half uur. Als je cartridge niet uit elkaar hoeft ben je met 80-100 euro wel klaar inclusief materiaal (materiaal zit op 40 a 50 euro).

Ga je de cartridge servicen dan wordt het een duur grapje maar dat zou ik pas doen wanneer de vork weinig meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Strider schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:48:
[...]

Elk jaar servicebeurt is wel verstandig, maar als je dat een jaartje overslaat gaat hij echt niet ontploffen ;) Reken dus op de 'gewone' €150 voor een servicebeurt. De lak staat er los van. Ik verwacht dat je voor die €150 een betere vork hebt dan een nieuwe Reba, even los van het uiterlijk.
Waarschijnlijk is het wel verstandig om die eerste servicebeurt te laten doen: bij Sabma weten ze hoe het eruit hoort te zien, en zullen ze wat extra doen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 20:18
Ik heb een Fully 29er (Canyon Spectral) maar ik merk dat ik veel technische problemen heb met alle dingen die aan een fully kapot kunnen gaan of niet lekker kunnen lopen. En eigenlijk wil ik gewoon wat nieuws, dus nu kijk ik naar 650b+ hardtails met 1x11 aandrijving. Mijn oog is gevallen op de Scott Scale 710 plus. Ook heb ik naar Specialized en Cannondale gekeken maar beide merken bieden niet de specs die ik zoek. Zijn er nog andere interessante fietsen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 30% gewijzigd door Makkelijk op 05-04-2017 13:38 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Giant advanced Ltd nog iets
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
https://www.giant-bicycles.com/nl/xtc-advanced-27dot5plus-1

Vind ik eigenlijk net wat te duur, de Scott was al de duurste bike die ik had gevonden. Voordeel van de Giant is de dropper post, nadeel is de dropper post (extra gewicht ;)).

http://www.merida-bikes.c...7/big-trail-800-6364.html

Merida Big Trail 800, net gevonden, dit is wel een zeer concurrerende fiets. Hij is waarschijnlijk een stuk zwaarder dan de Giant en de Scott, maar onder de 2K.

Ik vind de Scott wel echt een plaatje, https://www.scott-sports....SCOTT-Scale-710-Plus-Bike en ik heb veel vertrouwen in de afmontage van Scott.

[ Voor 55% gewijzigd door Makkelijk op 06-04-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
Zo, mooie kleurstelling zeg, van je eerste link.

[ Voor 28% gewijzigd door skunkopaat op 05-04-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
About the dropper: de Giant wordt gepositioneerd als trail bike. Dan is een dropper echt een meerwaarde :)

De Scott heeft toch ook een dropper? Of ben ik gek geworden? ;)

SEATPOST Syncros Dropper 2.0 / YSP12 ICR / Remote
31.6mm / 120mm

[ Voor 40% gewijzigd door Ruud op 05-04-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Die Scott is naar mijn mening echt verreweg de mooiste O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ruud schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:23:
About the dropper: de Giant wordt gepositioneerd als trail bike. Dan is een dropper echt een meerwaarde :)

De Scott heeft toch ook een dropper? Of ben ik gek geworden? ;)

SEATPOST Syncros Dropper 2.0 / YSP12 ICR / Remote
31.6mm / 120mm
Goed punt.
Merida valt eigenlijk al meteen weer af. Framevorm is totaal niet bikepack proof, 1 van de dingen die me ergert aan mijn huidige Fully.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 05-04-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:49
Vind ik eigenlijk net wat te duur, de Scott was al de duurste bike die ik had gevonden. Voordeel van de Giant is de dropper post, nadeel is de dropper post (extra gewicht ;)).
12kg is ook niet van de lichtste voor de Scott Scale 710 plus, en dit voor een hardtail...
Trek heeft ook 27.5 plus modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ruud schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:09:
[...]

Een Fox-vork moet iedere x uur (60?) een servicebeurt hebben of minimaal 1x per jaar. Dat is goed te doen en kost een hobbyist een half uur. Als je cartridge niet uit elkaar hoeft ben je met 80-100 euro wel klaar inclusief materiaal (materiaal zit op 40 a 50 euro).

Ga je de cartridge servicen dan wordt het een duur grapje maar dat zou ik pas doen wanneer de vork weinig meer doet.
MBV schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:54:
[...]

Elk jaar servicebeurt is wel verstandig, maar als je dat een jaartje overslaat gaat hij echt niet ontploffen ;) Reken dus op de 'gewone' €150 voor een servicebeurt. De lak staat er los van. Ik verwacht dat je voor die €150 een betere vork hebt dan een nieuwe Reba, even los van het uiterlijk.
Waarschijnlijk is het wel verstandig om die eerste servicebeurt te laten doen: bij Sabma weten ze hoe het eruit hoort te zien, en zullen ze wat extra doen als dat nodig is.
Thanks, merk je zelf eigenlijk iets van een servicebeurt? Wat voor verschil kan ik merken? :)
Als ik hem nog laat servicen, dan laat ik het denk ik bij http://www.bikesuspension.nl/ doen. Iets goedkoper dan Sabma en voor mij dichtbij.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Strider schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:09:
[...]

[...]

Thanks, merk je zelf eigenlijk iets van een servicebeurt? Wat voor verschil kan ik merken? :)
Als ik hem nog laat servicen, dan laat ik het denk ik bij http://www.bikesuspension.nl/ doen. Iets goedkoper dan Sabma en voor mij dichtbij.
Als hij nu goed werkt, merk je alleen dat je hem opnieuw moet afstellen (druk, rebound-setting etc). Als hij jaren niet geserviced is werkt hij nu waarschijnlijk iets minder goed, en misschien merk je dan bij kleine hobbeltjes dat hij minder stroef werkt en dus beter aanspreekt. Je merkt vooral dat hij het volgend jaar nog doet ;)
Ik ken Sabma alleen maar van de sticker die op mijn vork zit sinds 12go-biking hem daar heeft laten servicen ;) Full service kost bij bikesuspension €150, ik was ongeveer €300 kwijt voor voorvork + achterdemper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
RigolleM schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:00:
[...]

12kg is ook niet van de lichtste voor de Scott Scale 710 plus, en dit voor een hardtail...
Trek heeft ook 27.5 plus modellen.
Fullies ja. Ik ben een beetje klaar met dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Makkelijk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:01:
[...]

Nou, ik rij op een Scalpel carbon, maar wat een geweldig ding dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[...]

Ik had de Stache in mijn hoofd, maar die heeft volwassen wielen zie ik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
RigolleM schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:02:
[...]

Ik had de Stache in mijn hoofd, maar die heeft volwassen wielen zie ik :o
Ja misschien zou ik er eens op moeten rijden maar wat ik heb gehoord is dat de Stache nogal tanky voelt met zn 29x3.0 wielen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
MBV schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:32:
[...]

Als hij nu goed werkt, merk je alleen dat je hem opnieuw moet afstellen (druk, rebound-setting etc). Als hij jaren niet geserviced is werkt hij nu waarschijnlijk iets minder goed, en misschien merk je dan bij kleine hobbeltjes dat hij minder stroef werkt en dus beter aanspreekt. Je merkt vooral dat hij het volgend jaar nog doet ;)
Ik ken Sabma alleen maar van de sticker die op mijn vork zit sinds 12go-biking hem daar heeft laten servicen ;) Full service kost bij bikesuspension €150, ik was ongeveer €300 kwijt voor voorvork + achterdemper.
Thanks, ik ga er eens over nadenken :) € 150,- is toch aardig wat.
[...]

Waarom wil je eigenlijk terug naar een hard tail? Ik dacht dat fullies juist erg comfortabel fietsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:16
Strider schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:46:

Waarom wil je eigenlijk terug naar een hard tail? Ik dacht dat fullies juist erg comfortabel fietsen.
Fullies zijn ook meer comfortabel. Maar hebben meer onderhoud nodig, zijn daardoor ook weer duurder. Zitten meer scharnieren die kunnen piepen en kraken. Dat soort dingen. Hardtails zijn dan gewoon veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Makkelijk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:41:
[...]

Ja misschien zou ik er eens op moeten rijden maar wat ik heb gehoord is dat de Stache nogal tanky voelt met zn 29x3.0 wielen..
Jup, eerst een testen en dan oordelen... Volg de Trek Stache niet zo op maar heb nog op punt gestaan om een Niner ROS 9 (in 2014) aan te schaffen. Moet wel toegeven dat toen de 27.5+ nog niet zo ingeburgerd was, zoals nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

DjVe

Hatsaflats!

Makkelijk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:47:
https://www.giant-bicycles.com/nl/xtc-advanced-27dot5plus-1

http://www.merida-bikes.c...7/big-trail-800-6364.html

Merida Big Trail 800, net gevonden, dit is wel een zeer concurrerende fiets. De RockShox vork is volgens mij wel erg budget en hij is waarschijnlijk een stuk zwaarder dan de Giant en de Scott, maar onder de 2K.

Ik vind de Scott wel echt een plaatje, https://www.scott-sports....SCOTT-Scale-710-Plus-Bike en ik heb veel vertrouwen in de afmontage van Scott.
Wellicht niet helemaal je ding en heb de geometrie nog niet echt vergeleken, maar een Bird Zero zou ook in het straatje vallen. En dan heb je voor €2500 een fiets met SRAM eagle en een RS Yari vork. Alles is naar wens aan te passen en ik vind de kleuren van het frame ook schrlitterend.

Ik rij zelf al ruim 2 jaar op een Bird Zero en Ben er zeer tevreden over. Alleen maar kwaliteitsmaterialen en goed advies. Enige nadeel: je kan niet zomaar een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
DjVe schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:36:
[...]

Wellicht niet helemaal je ding en heb de geometrie nog niet echt vergeleken, maar een Bird Zero zou ook in het straatje vallen. En dan heb je voor €2500 een fiets met SRAM eagle en een RS Yari vork. Alles is naar wens aan te passen en ik vind de kleuren van het frame ook schrlitterend.

Ik rij zelf al ruim 2 jaar op een Bird Zero en Ben er zeer tevreden over. Alleen maar kwaliteitsmaterialen en goed advies. Enige nadeel: je kan niet zomaar een proefrit maken.
Ziet er inderdaad wel erg goed uit, Eagle wordt helaas verder bijna enkel afgemonteerd op de duurste Carbon XC bikes, maar zij leveren het dus wel, ik ben echter wel vrij specifiek op zoek naar plus bikes.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 06-04-2017 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Meld zich *O*

Ben inmiddels nog geen jaar actief in de MTB scene maar maak naar mijn mening leuke stappen.

Mijn fietsen:

Kona Precept 150 - 2016:
Afbeeldingslocatie: http://2016.konaworld.com/images/bikes/main/precept_150.jpg

Heerlijke fiets voor enduro. Niet de lichtste en snelste maar ik heb er een hoop fun mee. Ik kan de fiets behoorlijk rond gooien :) Ook houd ie zich nog redelijk met downhillen maar foutjes kan je je niet permitteren omdat je dan moeilijk kan corrigeren.

YT Tues DH - 2016:
Afbeeldingslocatie: https://gzmyu4ma9b-flywheel.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/02/TuEs_AL_Comp_red_orange_201554b541ae7f988.png

Pas 3 keer op gefietst maar wat een bizarre fiets :) Alles wat ik er van vraag doet ie met gemak. Het zal niet aan de fiets liggen zeg maar :P
Wel eventjes wennen met de vering gezien YT een andere gewichtsverhouding aanhoudt en dit niet online is te vinden. Ook is er een Air kit opgezet, moet eerlijk zeggen dat ik wat dat betreft niet echt verschil merk.

Vrouwlief doet ook mee. We hebben samen dus een sport/hobby waar we van genieten! <3
Ook zij rijdt op een Precept 150 voor de enduro ritjes. Voor downhill rijdt ze op een Canyon DHX 2015:

Afbeeldingslocatie: https://images.singletracks.com/2013/12/torque-dhx-whipzone_c1075-0.jpg

We moeten nog een hoop leren gezien we nog maar net bezig zijn (nog geen jaar). Maar het gaat ons goed af. Voor DH 1x Winterberg geweest en meerdere malen bikeparks zoals Filty Trails en afgelopen weekend de opening van Spaarnwoude. Volgende uitdaging is om met onze DH's Winterberg te gaan verkennen. Dit was destijds nog met onze Kona's.

Enduro pakken we ieder weekend een track bij de Utrechtse heuvelrug.

Onderhoud doe ik zelf :) Eigen gemaakte fiets-stands en elk weekend na een ritje enduro of downhill een schoonmaakbeurtje. Ik gebruik altijd Muc-Off, wereld spul! Voor de ketting gebruik ik geen speciale onzin maar simpelweg kettingzaag-olie. Het houd de ketting schoon en sterk d:)b

Leuk om misschien iemand eens een keer tegen te komen van Tweakers op een van de trails!

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 06-04-2017 12:57 . Reden: Ketting olie toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
[...]

[...]

mijn verschil:

Hij piepte niet meer bij inveren ;) en hij sprak wat beter aan. Minder weerstand.

Overigens heb ik het zelf gedaan en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de vork van 110 naar 120mm te helpen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 06-04-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
renedis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:16:
Meld zich *O*

Ben inmiddels nog geen jaar actief in de MTB scene maar maak naar mijn mening leuke stappen.

Mijn fietsen:

Kona Precept 150 - 2016:
[afbeelding]

Heerlijke fiets voor enduro. Niet de lichtste en snelste maar ik heb er een hoop fun mee. Ik kan de fiets behoorlijk rond gooien :) Ook houd ie zich nog redelijk met downhillen maar foutjes kan je je niet permitteren omdat je dan moeilijk kan corrigeren.

YT Tues DH - 2016:
[afbeelding]

Pas 3 keer op gefietst maar wat een bizarre fiets :) Alles wat ik er van vraag doet ie met gemak. Het zal niet aan de fiets liggen zeg maar :P
Wel eventjes wennen met de vering gezien YT een andere gewichtsverhouding aanhoudt en dit niet online is te vinden. Ook is er een Air kit opgezet, moet eerlijk zeggen dat ik wat dat betreft niet echt verschil merk.

Vrouwlief doet ook mee. We hebben samen dus een sport/hobby waar we van genieten! <3
Ook zij rijdt op een Precept 150 voor de enduro ritjes. Voor downhill rijdt ze op een Canyon DHX 2015:

[afbeelding]

We moeten nog een hoop leren gezien we nog maar net bezig zijn (nog geen jaar). Maar het gaat ons goed af. Voor DH 1x Winterberg geweest en meerdere malen bikeparks zoals Filty Trails en afgelopen weekend de opening van Spaarnwoude. Volgende uitdaging is om met onze DH's Winterberg te gaan verkennen. Dit was destijds nog met onze Kona's.

Onderhoud doe ik zelf :) Eigen gemaakte fiets-stands en elk weekend na een ritje enduro of downhill een schoonmaakbeurtje. Ik gebruik altijd Muc-Off, wereld spul! Voor de ketting gebruik ik geen speciale onzin maar simpelweg kettingzaag-olie. Het houd de ketting schoon en sterk d:)b

Leuk om misschien iemand eens een keer tegen te komen van Tweakers op een van de trails!
OMG. Nog geen jaar actief? Ik vraag me af wat je daarvoor deed ; Formule 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
maartend schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:59:
[...]

OMG. Nog geen jaar actief? Ik vraag me af wat je daarvoor deed ; Formule 1?
Heb vroeger ook een paar keer motorcross gedaan, dat helpt wellicht. Ook heb ik een steile leercurve/cursussen gehad van m'n schoonvader en aanverwanten. Die doen het al een paar jaar en zijn behoorlijk bekend in de DH scene. Bij m'n vrouw is het iig met de paplepel in gegoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
renedis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:51:
[...]

Heb vroeger ook een paar keer motorcross gedaan, dat helpt wellicht. Ook heb ik een steile leercurve/cursussen gehad van m'n schoonvader en aanverwanten. Die doen het al een paar jaar en zijn behoorlijk bekend in de DH scene. Bij m'n vrouw is het iig met de paplepel in gegoten.
Lichtelijk jaloers hier. Zowel op bikes als ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
maartend schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:00:
[...]

Lichtelijk jaloers hier. Zowel op bikes als ervaring.
Ik zal het zien als een compliment :)

Bike ervaring verkrijgen van experts is ook openbaar voor andere mensen.
Als je wilt, neem dan contact op met Styles. Hij is park eigenaar van Filthy Trails.
Voor zowel hardtails, fully's en DH's heeft hij geschikte cursussen. Mocht je meer op DH willen richten kan je ook een fiets huren bij hem d:)b Je kan eventueel ook toenadering zoeken via Facebook.

Shot van mij in zijn park :>
Jump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Uh, ja, dat is absoluut een compliment. En bedankt voor de tip. Hoewel DH het niet meer voor mij zal zijn.
1 maal met mijn bike het Todnau park gedaan (oke, 1 middag dan). Was echt geweldig. Maar met enkel mijn XC kleding aan zat ik onder het bloed. En oja, ook had ik op het einde 2 gescheurde wielen. Toen maar besloten ; nah, ik heb kids, ik moet wat voorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
renedis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:28:
[...]

Ik zal het zien als een compliment :)

Bike ervaring verkrijgen van experts is ook openbaar voor andere mensen.
Als je wilt, neem dan contact op met Styles. Hij is park eigenaar van Filthy Trails.
Voor zowel hardtails, fully's en DH's heeft hij geschikte cursussen. Mocht je meer op DH willen richten kan je ook een fiets huren bij hem d:)b Je kan eventueel ook toenadering zoeken via Facebook.

Shot van mij in zijn park :>
[afbeelding]
Maak je dit soort sprongen met clips of met flats? Ik ben met flats altijd bang dat ik bij het neerkomen met mijn voet eraf schuif en de trapper tegen mijn onderbeen komt, is namelijk wel eens gebeurd.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Strider schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:12:
[...]

Maak je dit soort sprongen met clips of met flats? Ik ben met flats altijd bang dat ik bij het neerkomen met mijn voet eraf schuif en de trapper tegen mijn onderbeen komt, is namelijk wel eens gebeurd.
Ik heb nog die ouwe rode flats met spd van Shimano. Heb die krengen ik denk al 15-20 jaar of zoiets en wil niet anders. Ik heb steun met springen en ik schiet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Strider schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:12:
[...]

Ik persoonlijk zou nooit met clips gaan downhillen. Het idee dat je vast zit aan je bike beangstigd mij als je zo hard naar beneden gaat. Ook kan je niet corrigeren met je lichaamsgewicht in de lucht als je vast zit aan je fiets. Ook positionering van je voeten op je pedalen is belangrijk.

Wat goed helpt naast flatpedals is het gebruik maken van goede schoenen. FiveTen's zijn daarbij naar mijn ervaring de beste.

SPD's/clips zijn naar mijn mening weer een voordeel met klimmen. Op die manier kan je ook trekken aan je pedalen om zo meer kracht te genereren bij het omhoog fietsen. Echter heb ik ook flatpedals op m'n enduro omdat ik niet 2 keer wilde investeren in schoenen.

Maar idd, ik heb ook wel wat oneffenheden in mijn scheenbenen zitten ;) Hoort er bij :+

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 06-04-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Exact, een goede schoen met een vlakke zool krijg je echt geen tekort aan grip tenzij je pinnetjes op zijn.

Ik heb zelf ook wel met all star gympen gefietst em datngaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2848/33813592695_25bcc2f53c_c.jpg

Ook hier even pluggen, ik ben momenteel 21 jaar oud, student Automotive en ik fiets vanaf mijn 6e levensjaar op een ATB.
Allereerst een Batavus Snake, daarna een Batavus Python (de eerste met 24 versnellingen) en nu deze Batavus BA1.1 die ik al sinds 2010 bezit.

In de tussentijd heb ik mijn eigen kunnen qua fietsen repareren een stapje omhoog weten te zetten en zodoende fietst deze BA1.1 met zijn 50.000 km aan ervaring (Havo op 20 km en werk op 10 gaat dat snel) nog als nieuw.

Destijds de keuze gemaakt toen ik ging studeren deze niet mee te nemen maar het kriebelt teveel om in de zomer de bossen rond Eindhoven even een uurtje in te duiken. Met een racefiets van 30 euro als studentenfiets heb ik dat 3 jaar volgehouden maar nu heb ik deze maar meegenomen.
Tussendoor in Eindhoven verschillende fietsen gehad en allemaal weer met een kleine of grote winst verkocht, enkele Giant's, een Cube maar geen van allen boden ze de fijne combinatie van een hardtail frame met de lengte die de BA1.1 heeft.
Met mijn 1.69 is het wellicht raar dat ik een 51 als framemaat heb maar het fietst goed, is licht overstuurd als je op het juiste moment weer begint met versnellen. ;) Ik kan er mee lezen en schrijven en wellicht dat dit voor mij de juiste aantrekkingskracht heeft?

Trapas zal binnenkort wel vervangen moeten worden. Die heb ik nog nooit gedaan dus die vind ik wel spannend. Maar gaat goed komen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
renedis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:30:
[...]

Ik persoonlijk zou nooit met clips gaan downhillen. Het idee dat je vast zit aan je bike beangstigd mij als je zo hard naar beneden gaat. Ook kan je niet corrigeren met je lichaamsgewicht in de lucht als je vast zit aan je fiets. Ook positionering van je voeten op je pedalen is belangrijk.

Wat goed helpt naast flatpedals is het gebruik maken van goede schoenen. FiveTen's zijn daarbij naar mijn ervaring de beste.

SPD's/clips zijn naar mijn mening weer een voordeel met klimmen. Op die manier kan je ook trekken aan je pedalen om zo meer kracht te genereren bij het omhoog fietsen. Echter heb ik ook flatpedals op m'n enduro omdat ik niet 2 keer wilde investeren in schoenen.

Maar idd, ik heb ook wel wat oneffenheden in mijn scheenbenen zitten ;) Hoort er bij :+
Maar ik ben dan ook meer van het XC. Maar die pedalen vindt ik gewoon heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
renedis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:30:
[...]

Ik persoonlijk zou nooit met clips gaan downhillen.
[knip]

Even zoeken... Dit mag dus niet?
Verbier-stinky
:+
Op een mountainbike-vakantie in Verbier was gewaarschuwd dat een route wat te heftig was voor mijn hardtail, dus die dag een Kona Stinky gehuurd. Uiteraard alleen SPD-schoenen bij me, dus mijn pedaaltjes zijn netjes even overgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
[...]
[...]

Ik ben vorig jaar net te laat geweest helaas, aardig kras nu op de binnenpoot. Heb me vork dus laten servicen, het verschil voelde ik echt gelijk, ding was zo soepel en fijn ineens.Nu had ik er al wel denk 7000-8000km mee getrapt voordat hij voor een beurt ging dus hij was er ook nodig aan toe.
skunkopaat schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:09:
Hallo Fietsers,

Ik ben sinds kort begonnen met actief fietsen, maar ik ken nog niet veel mooie paden (woon in deventer). Ik

Fiets zelf veel op de rondjes Hellendoorn, Holten en Lemele dat zijn echt super routes. Rijssen krijgt overal hoge ratings, leuke achtbaan, maar ik vind bovenstaande twee routes toch altijd nog leuker, meer afwisseling. Rijssen is mij iets te "kunstmatig". Holten heeft afgelopen weken een forse upgrade gekregen en is echt een pracht route geworden, lekker veel klimmer leuke uitdagende singletracks, prachtige natuur. Lemele heeft de langste en mooiste afdalingen, ook zijn de klimmer hier over 't algemeen iets langer dan op Holten of Hellendoorn. Hellendoorn is best of both worlds en blijft tot nu toe toch wel een van de mooiste routes van Nederland die ik heb gefietst. Limburg en Utrechtse Heuvelrug kunnen hier niet aan tippen.

In Duitsland kun je leuk in Tecklenburg fietsen al is je fiets daar minder geschikt voor ;) ga er binnenkort weer eens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Makkelijk schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:53:
[...]

Ziet er inderdaad wel erg goed uit, Eagle wordt helaas verder bijna enkel afgemonteerd op de duurste Carbon XC bikes, maar zij leveren het dus wel, ik ben echter wel vrij specifiek op zoek naar plus bikes.
Ik heb 2.4 bandjes erop liggen en nog zeeën van ruimte om iets breders te monteren. Stuur ze anders eens een mail met wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
MBV schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:24:
[...]

[afbeelding]
Op een mountainbike-vakantie in Verbier was gewaarschuwd dat een route wat te heftig was voor mijn hardtail, dus die dag een Kona Stinky gehuurd. Uiteraard alleen SPD-schoenen bij me, dus mijn pedaaltjes zijn netjes even overgezet :)
Mogen is een groot woord. Het is alleen als je plotseling snel van je fiets af moet gaat dat met spd nogal slecht.
Zeker als je wat gaat springen en hoger gaat wil het nog wel eens een voordeel zijn dat je niet aan je fiets vast zit.

De enige trends zijn dat binnen DH de meeste mensen op flats rijden en binnen XC zie je dat iedereen op clips zit.

Bij enduro wordt het weer meer een mix van mensen die flats rijden en mensen die clips rijden.

Ik heb zelf beide, verschilt een beetje wat ik wil gaan rijden of ik ze aan doe of niet. Vooral als verwacht dat ik of ga springen of een aantal keer ga vallen doe ik altijd de flats eronder.

Die keren dat ik onderuit gegaan ben met clips was het niet echt grappig :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Torched schreef op donderdag 6 april 2017 @ 21:37:
[...]

Mogen is een groot woord. Het is alleen als je plotseling snel van je fiets af moet gaat dat met spd nogal slecht.
[knip]

Die keren dat ik onderuit gegaan ben met clips was het niet echt grappig :+ :D
De keren dat ik onderuit ben gegaan met clips was het ook niet grappig, maar dat was zonder clips niet veel beter geweest ;)
Bij Oostvoorne een keer ongelofelijk verkeerd geland na een drop-off: voorwiel rechts van mijn zwaartepunt, en stuur al naar links gedraaid om dat te compenseren (niet bewust uiteraard). Ik vloog van mijn fiets af de bosjes links in. SPD lijkt behoorlijk stevig vast te zitten, maar mijn fiets lag toch zeker 10 meter bij me vandaan ;w Bij nader inzien had het zonder clips misschien minder zeer gedaan aan mijn rug, maar dat ga ik niet uitproberen :P
Verder heeft het de standaard 3x zeer gedaan voordat ik leerde om snel genoeg uit te klikken ;) Ik kan me bijna geen situaties herinneren waar het beter was gegaan als mijn voet los zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 22:40
Strider schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:34:
[...]

Yes klopt. De vork heeft een service beurt nodig + de kroon heeft lak problemen. Bij elkaar werd dat bijzonder prijzig > € 350,-.

Een nieuwe MTB zou waarschijnlijk dan de GRAND CANYON WMN AL SLX 9.9 € 1499,- of GRAND CANYON AL SLX 9.9 € 1699,- worden.
Wat een hele gave optie is aan Fox vorken is dat je vaak de demper kunt upgraden. Zo heb ik een vork van 2015 met een demper van 2016, dit is misschien wel een toffe optie aangezien de huidge demper een stuk beter werkt dan die van 2013. Weet niet zeker of dat kan bij die vork maar ik kan het alleen maar aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
MBV schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:47:
[...]

De keren dat ik onderuit ben gegaan met clips was het ook niet grappig, maar dat was zonder clips niet veel beter geweest ;)
Bij Oostvoorne een keer ongelofelijk verkeerd geland na een drop-off: voorwiel rechts van mijn zwaartepunt, en stuur al naar links gedraaid om dat te compenseren (niet bewust uiteraard). Ik vloog van mijn fiets af de bosjes links in. SPD lijkt behoorlijk stevig vast te zitten, maar mijn fiets lag toch zeker 10 meter bij me vandaan ;w Bij nader inzien had het zonder clips misschien minder zeer gedaan aan mijn rug, maar dat ga ik niet uitproberen :P
Verder heeft het de standaard 3x zeer gedaan voordat ik leerde om snel genoeg uit te klikken ;) Ik kan me bijna geen situaties herinneren waar het beter was gegaan als mijn voet los zat.
Ik ben een wat grotere kluns denk ik,

Ben diverse malen met fiets en al doorgerold. Of proberen te rollen en dan zegt het achterwiel bonk.
Ik had ook de ongelukkige ervaring dat ik mijn quick release nogal los had zitten blijkbaar en ik op een sprong mijn voorwiel kwijt was. Dat was een rondje ziekenhuis.

Het vallen bij het stoplicht heb ik ook wel gehad :9 maar dat was nooit ernstig. Ik heb gewoon niet onder de knie gekregen snel uit te klikken als ik ga vallen.

Wat ik nu doe is dat als ik de route goed ken en ik tempo wil maken fiets ik spd. Als ik de trukendoos los probeer te trekken is het flats. De pedalen die ik heb op mijn meest gebruikte fiets zijn dan ook van die pedalen die aan 1 kant flat zijn en andere kant spd.

Weegt wel wat meer, maar scheelt een hoop montage tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
MBV schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:24:
[...]

[afbeelding]
Ik zeg niet dat het niet mag :P ik zou het zelf alleen nooit doen. Er zijn sommige mensen die er bij zweren :) Ik iig absoluut niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je gaat downhillen met flats doe je toch zeker wel scheenbeschermers aan?
Heb zelf nooit downhill gedaan maar de mensen die ik er tot nu toe mee bezig heb gezien reden altijd met stalen flats, schoenen met zachte zolen en scheenbescherming.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Ik gebruik POC VPD 2.0 kniebeschermers. Losse scheenbeschermers heb ik niet.

G-Form PRO-X Elbow Pads voor de ellebogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Downhill op een hardtail XC fiets i.c.m. SPD's kan prima, risico's nemen naar jouw capaciteiten en de bescherming die je hebt meegenomen. Zelf in de Dolomieten een leuke downhill meegepakt op mijn Trek Superfly, zonder knielappen. Was iets minder snel dan de jongens op de long travel enduro fietsen die wel ingepakt waren, maar het ging zonder meer prima en met een hoop lol.

Geheel wat anders, volgende week was ik van plan naar het Pfälzer Wald af te reizen, schijnt een heel goed MTB gebied te zijn. Iemand van jullie daar bekend mee en mij kan vertellen wat de pareltjes zijn om te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te zoeken naar een niet te dure hardtrail (29er) en kom net deze Orbea tegen:
http://www.goedkopefietsk...o-xt-versnellingen-mx-20/

Waar staat dit merk ten opzichte van bijvoorbeeld Cube en Scott? In deze prijsklasse krijg ik op de fiets namelijk best wel goede onderdelen. Het merk ik mij alleen onbekend, ga ik dan beter voor betere onderdelen met een minder bekend merk of juist voor een beter merk met mogelijk een beter frame? Waarbij ik later altijd nog betere onderdelen er op kan zetten?

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:43:
In deze prijsklasse krijg ik op de fiets namelijk best wel goede onderdelen. Het merk ik mij alleen onbekend, ga ik dan beter voor betere onderdelen met een minder bekend merk of juist voor een beter merk met mogelijk een beter frame? Waarbij ik later altijd nog betere onderdelen er op kan zetten?
Thanks alvast!
Hoezo goede onderdelen? Dat vind ik wel meevallen hoor, welk onderdeel vind jij goed?
Volgens mij is Orbea op zich prima, maar ik zie niet een bijzonder goede prijs/kwaliteitsverhouding in bovengenoemde fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je bent op zoek naar een 29er en komt aan met een 27.5 fiets?

Mis ook een beetje de prijs kwaliteit. Hij kost hetzelfde als mijn 2015 Giant Talon destijds en de afmontage is vergelijkbaar. De voorvork en de remmen zijn alleen wel een stap terug dus zou hem voor dit bedrag niet aanraden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
De 50 euro duurdere MX10 met Rockshox Recon Silver of de 150 euro duurdere Alma H50 vind ik dan wel weer goeie prijzen van Orbea.

Maar als het goedkoop moet, Cube Attention SL, of beter nog een 2016 model (12go heeft in elk geval de 2016 LTD Pro voor 899).

En canyon levert ook een hele prima fiets voor maar 799: https://www.canyon.com/nl.../grand-canyon-al-4-9.html

Scott staat een stuk hoger qua merk dan Cube of Orbea.

[ Voor 26% gewijzigd door Makkelijk op 10-04-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben in ieder geval op zoek naar groter dan 26 inch. Ik zat misschien te veel te kijken naar de specs van mijn al vrij oude crosshybride. Die was volledig LX afgemonteerd en was toen +- 8 jaar terug bijna € 1100. Vandaar dat die XT van die Orbeo mij aansprak (dat was toen namelijk buiten mijn budget, haha). De mountainbike die er bij moet komen is voor tijdens de vakantie in frankrijk (huisje daar, dus hij blijft daar staan).

Die Canyon ziet er wel aardig uit voor dat bedrag en die Attention ook wel. Ik ga ze eens even goed bekijken en vergelijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:21:
Ben in ieder geval op zoek naar groter dan 26 inch. Ik zat misschien te veel te kijken naar de specs van mijn al vrij oude crosshybride. Die was volledig LX afgemonteerd en was toen +- 8 jaar terug bijna € 1100. Vandaar dat die XT van die Orbeo mij aansprak (dat was toen namelijk buiten mijn budget, haha). De mountainbike die er bij moet komen is voor tijdens de vakantie in frankrijk (huisje daar, dus hij blijft daar staan).

Die Canyon ziet er wel aardig uit voor dat bedrag en die Attention ook wel. Ik ga ze eens even goed bekijken en vergelijken. Thanks!
Het enige XT onderdeel op de fiets is de achter derailleur. De rest is simpel Deore of instap FSA spul. Remmen en vork zijn echt matig. Je vork vervangen doe je niet zomaar (en is duur) dus ik zou hier van weg blijven. Remmen upgraden is vrij simpel en goedkoop te doen. Fatsoenlijke set Shimano SLX remmen heb je voor +/- €150.

Voor 799 koop je ook een Radon ZR team 29/27.5 met nagenoeg dezelfde specs, maar dan wel met een fatsoenlijke Rockshox vork en een fatsoenlijke wielset.

Voor 999 heb je overigens ook een model met een flinke upgrade van vrijwel alle componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Let ook op wat voor crank erin zit. Ik zou zelf wegblijven bij alles wat niet shimano of Sram is in dit budget.

Bij die orbea fietsen zie je dat ze op de wat duurdere modellen andere cranks monteren en tja, of je daar blij van wordt.

Een Giant talon 29 1 is ook geen gek model voor 999,-

[ Voor 4% gewijzigd door Torched op 10-04-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik kwam gisteren de volgende advertentie op marktplaats tegen, wat vinden jullie zo'n MTB (Scott Scale 900 SL 8.5kg Carbon 29er) nog waard? Hij ziet er op de foto's wel erg goed uit en ook de afmontage is niet verkeerd.

https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Strider schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:49:
Ik kwam gisteren de volgende advertentie op marktplaats tegen, wat vinden jullie zo'n MTB (Scott Scale 900 SL 8.5kg Carbon 29er) nog waard? Hij ziet er op de foto's wel erg goed uit en ook de afmontage is niet verkeerd.
Jeez.
2014 model. Dat dan weer wel. Maar nog steeds 3000 euro. Afmontage is natuurlijk mooi. Maar is het ook de 2014 versie van de X01 en ander spul? Is nu natuurlijk veel meer uitge-evolueerd.

Tja, als je een knetterharde race wilt, dan is het natuurlijk wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

renedis schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:16:
Meld zich *O*

Mijn fietsen:

Kona Precept 150 - 2016:
[afbeelding]

YT Tues DH - 2016:
[afbeelding]

[afbeelding]

Toffe fietsen hoor :9
Heb zelf een fully met 120mm, en zou soms wel meer/wilder willen doen (het naar beneden raggen bevalt mij wel, en kleine sprongetjes die ik doe bij TTF's of een sterke verkeersdrempel geven best wel een kick)
Maar de plaatsen waar dat kan zijn wat beperkt. Die Canyon Nerve is wat dat betreft lekker allround. Weegt ook mee dat ik niet zo een auto voor de deur heb staan waar ik de fiets in gooi en ergens naartoe rij. En vrienden pakken echt zelden hun MTB.

Gisteren gefietst. Verder nog niet zo heel veel gefietst dit jaar, maar wel naar de sportschool, wat wel alvast een fijne jumpstart geeft qua kracht. Met de wintersport in Winterberg ook besloten dat ik daar nog een keer naar terug moet om te gaan fietsen. Die kombochtjes enzo zien er geweldig uit.

Oh, en de wheelies oefenen gaat ook aardig, kom steeds dichter op het balanspunt. Rij soms een meter of 30 op het achterwiel. Gewoon herhalen herhalen herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Makkelijk schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:28:
Ik heb een Fully 29er (Canyon Spectral) maar ik merk dat ik veel technische problemen heb met alle dingen die aan een fully kapot kunnen gaan of niet lekker kunnen lopen. En eigenlijk wil ik gewoon wat nieuws, dus nu kijk ik naar 650b+ hardtails met 1x11 aandrijving. Mijn oog is gevallen op de Scott Scale 710 plus. Ook heb ik naar Specialized en Cannondale gekeken maar beide merken bieden niet de specs die ik zoek. Zijn er nog andere interessante fietsen die ik over het hoofd zie?
Self-quote explained:

Deze Mondraker is ook best interessant:
Mondraker 2017 Prime R+
Afbeeldingslocatie: https://www.mondraker.com/uploads/images/bike/files/Prime%20R%20Plus_p_crop_1800_1319.jpg

Misschien iets te agressief, het playful idee van een 650b+ hardtail wordt redelijk weggehaald met deze geometrie. Stack/Reach = 639mm/487mm, Head tube angle = 69 graden, gaat allemaal meer richting een XC racer. En lijkt niet in NL geïmporteerd te worden. Wat wel wordt geïmporteerd is hun totaal gestoorde Hardtail Enduro 650b+ bike (Vantage R+). Mooi dingetje, 14 kilo, nog langer en lager dan de Prime en 140mm veerweg. Alles zegt mij dat ik binnen 10 minuten over het stuur heen zou gaan :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 11-04-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Torched schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:57:
Let ook op wat voor crank erin zit. Ik zou zelf wegblijven bij alles wat niet shimano of Sram is in dit budget.
Tja, crankset van deore kost 100 euro, lagertje erbij voor 30, en je bent klaar. Met goed gereedschap in een kwartiertje te vervangen, dus ik denk dat je fietsenmaker voor 150 euro klaar is.
Daar heb je met fietsen ook niet zoveel last van, zolang het heel blijft. Dat Suntour-spul heb je wel last van met fietsen, en dat is een stuk duurder om te vervangen: Rockshox Reba RL 29 zie ik voor 265 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
MBV schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:17:
[...]

Tja, crankset van deore kost 100 euro, lagertje erbij voor 30, en je bent klaar. Met goed gereedschap in een kwartiertje te vervangen, dus ik denk dat je fietsenmaker voor 150 euro klaar is.
Daar heb je met fietsen ook niet zoveel last van, zolang het heel blijft. Dat Suntour-spul heb je wel last van met fietsen, en dat is een stuk duurder om te vervangen: Rockshox Reba RL 29 zie ik voor 265 euro...
En het enige wat je echt nodig heb bij een vork montage is een ijzerzaag om de stuurbuis af te zagen.

Maargoed, de meeste fietsen die ik heb eindigen meestal ook over de 1300/1500 euro binnen een jaar.

De meeste dingen zijn redelijk simpel te vervangen, alleen ben je beter af als je het niet van tevoren hoeft te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Met dat laatste ben ik het grotendeels eens, zeker voor een eerste fiets. Ik snapte alleen niet dat je zo zwaar viel over zoiets kleins :)
Met dat eerste niet: dan krijg je je balhoofdlagers nooit recht. Daar kan je gereedschap voor maken, of de fietsenmaker 2 tientjes geven om het even te laten doen met goed gereedschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Hoeveel sealant gooien jullie in een 29x2.25 band? 65-70ml zat ik zelf aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zoveel als nodig om te dichten... Dat verschilt heel erg per band. Voor een lek heb je niet zoveel nodig :)

Vittoria zijn zo goed als dicht van zichzelf (zelfs de niet TNT-versie). Conti Protection gaat ook best oke. Met de Schwalbe varianten is er nog wel eens meer voor nodig.

Ik gebruik Vittoria-latex of Conti-revo en begin met een ml of 50, meestal kom ik op 75 a 100 ml uit. Met een beetje extra to be sure ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ruud op 15-04-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Ruud schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:27:
Zoveel als nodig om te dichten... Dat verschilt heel erg per band. Voor een lek heb je niet zoveel nodig :)

Vittoria zijn zo goed als dicht van zichzelf (zelfs de niet TNT-versie). Conti Protection gaat ook best oke. Met de Schwalbe varianten is er nog wel eens meer voor nodig.

Ik gebruik Vittoria-latex of Conti-revo en begin met een ml of 50, meestal kom ik op 75 a 100 ml uit. Met een beetje extra to be sure ;)
Heb die eerste ook thuis, doe het liever natuurlijk een keer goed dus doe er denk ik 75ml in, band is overigens al tubeless gemonteerd geweest. Het is al zo'n knoeiwerk om te doen, om dan later nog bij te vullen lijkt me niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
asdf25 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:51:
[...]

Heb die eerste ook thuis, doe het liever natuurlijk een keer goed dus doe er denk ik 75ml in, band is overigens al tubeless gemonteerd geweest. Het is al zo'n knoeiwerk om te doen, om dan later nog bij te vullen lijkt me niks.
Tip: https://www.notubes.com/2oz-tire-sealant-injector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Hoe vervoeren jullie je MTB's? Ik heb een V40 zonder een trekhaak en wil graag een keer wat andere tracks gaan rijden. Nu twijfel ik om een dakdrager + fietsdakdrager te gaan kopen, of toch maar iedere keer de wielen + zadelpen van de MTB te demonteren.

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 99 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.