Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.495 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:13
Strider schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:31:
Hoe vervoeren jullie je MTB's? Ik heb een V40 zonder een trekhaak en wil graag een keer wat andere tracks gaan rijden. Nu twijfel ik om een dakdrager + fietsdakdrager te gaan kopen, of toch maar iedere keer de wielen + zadelpen van de MTB te demonteren.
Ik gooi hem gewoon achterin dan. Alleen mijn voorwiel hoeft er maar uit in een Auris. In mijn ervaring kom je in de meeste autos er mee weg om alleen het voorwiel er uit te halen, als je alleen bent. En mocht je een keer ergens stoppen dan ligt die dan naar mijn gevoel ook veiliger dan op een drager.

[ Voor 37% gewijzigd door ZanielGa op 16-04-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:11
Hier ook zonder voorwiel in een Renault Twingo ( lees klein).

Wel een groot grondzeil gekocht voor de terugweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
Beakzz schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:06:
Hier ook zonder voorwiel in een Renault Twingo ( lees klein).

Wel een groot grondzeil gekocht voor de terugweg :+
Ik neem aan met 26" wielen?
Anders pics :+

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 16-04-2017 13:11 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ruud schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:27:
Zoveel als nodig om te dichten... Dat verschilt heel erg per band. Voor een lek heb je niet zoveel nodig :)

Vittoria zijn zo goed als dicht van zichzelf (zelfs de niet TNT-versie). Conti Protection gaat ook best oke. Met de Schwalbe varianten is er nog wel eens meer voor nodig.

Ik gebruik Vittoria-latex of Conti-revo en begin met een ml of 50, meestal kom ik op 75 a 100 ml uit. Met een beetje extra to be sure ;)
Uiteindelijk niet gelukt. Had nog twee gebruikte Peyote banden liggen welke ik met geen mogelijkheid er om heen kreeg. Toen een nieuwe NN DD geprobeerd dat ging aardig goed. Alleen toen ik hem er naar veel martelen op had liggen, sealant toegevoegd en uiteindelijk oppompen schoot hij niet in de velg. Hij bleef hangen in de "goot". Na twee uur martelen vond ik het wel goed geweest. Moet toch nog met mijn achterwiel terug naar de FM laat hem ze er wel op leggen aankomende week. Kan me tijd wel beter gebruiken. Wanneer ik zelf meer tijd heb ik probeer ik het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Hoe vervoeren jullie je MTB's? Ik heb een V40 zonder een trekhaak en wil graag een keer wat andere tracks gaan rijden. Nu twijfel ik om een dakdrager + fietsdakdrager te gaan kopen, of toch maar iedere keer de wielen + zadelpen van de MTB te demonteren.
Fietsendrager is natuurlijk ideaal maar vervoer al jaren mijn fiets achter in de auto. Denk dat het qua tijd elkaar niet veel doet. Fietsendrager moet je uit de schuur halen, stroom aansluiten, bandjes zoeken etc. Hoef nu alleen voorwiel eruit te halen, mijn auto is denk ik ongeveer even groot aan de achterzijde als die van jou. Vervoer mijn mountainbike en racer zo al jaren gemiddeld 2/3 keer in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Oud of nieuw type V40? Ik heb er ook 1 (oud) en mijn 29-er past zonder problemen achterin zonder voorwiel. Uiteraard moet de achterbank dan wel plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:11
Strider schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:10:
[...]

Ik neem aan met 26" wielen?
Anders pics :+
Bulls Copperhead 3 in 27,5 ;) Bank kan helemaal plat dus voor zo'n klein karretje kan er best veel in. Het is ook niet irritant moeilijk of zo om hem er in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Na de wheelies (gaan steeds beter) ook maar eens wat pogingen gedaan om manuals te doen. Wel erg tricky :o Als je langzaam gaat val je snel om, dus dan maak je iets meer snelheid. Maar als je dan iets te enthousiast ben dan gooi je zowat je fiets voor je uit, of je doet "iets" voorzichtiger en er gebeurt zowat niets. En ergens daartussenin moet je dus zien uit te komen :P

Voor als je je nog verveelt, Fox heeft pas een leuke video online gegooid:

Het ziet er allemaal zo makkelijk uit, maar dan stap ik op mijn eigen fiets, beetje crossen door de wijk, en dan lukt het zowat niet eens om te bunnyhoppen over een stoeprand heen :')
Fantaseer er wel eens over, en een backflip maken lijkt mij echt episch om 'ooit' te kunnen doen. De eerste keer, na waarschijnlijk 500000 mislukte pogingen en 10 botbreuken moet volgens mij echt geweldig aanvoelen.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 16-04-2017 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:56
Bunnyhops over leuke drempels zijn ook leuk.

De eerste keer dat ik dat probeerde gooide ik mijn achterwiel een stuk opzij. Was niet helemaal de bedoeling. Maar het werkt wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:49
Een manual in het juiste terrein is een eitje.. Ga eens op zoek naar een afdaling met wat bultjes. In de route bij Nijmegen is er een. Is een afdaling met 5 of 6 bultjes erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Hier op Walcheren hebben we sinds kort ook een eigen MTB-parcours. Het heeft de organisatie behoorlijk wat moeite gekost heb ik begrepen. Helaas is niet iedereen het er mee eens. in februari is er al een stuk draad over het parcours gespannen en afgelopen vrijdag is er een brug ingezaagd waar vervolgens een hardloper in is gevallen....

http://www.pzc.nl/walcheren/weer-gevaarlijke-sabotage-mountainbikeroute-nollebos~ab9ffc3c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Je hoort dat bijna bij alle nieuwe MTB parcoursen. Een of andere idioot die allerlei valstrikken maakt en dingen saboteerd. Het is zo zielig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
meintje schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:33:
[...]

Oud of nieuw type V40? Ik heb er ook 1 (oud) en mijn 29-er past zonder problemen achterin zonder voorwiel. Uiteraard moet de achterbank dan wel plat.
Nieuw type V40.

Ik heb net mijn voorwiel er eens uitgehaald en geprobeerd om mijn Canyon in mijn V40 te krijgen, maar het past gewoon niet.

Misschien wel als ik de voorstoel van de passagier een stuk naar voren zet maar dan dan drukt mijn achterwiel tegen mijn voorstoel aan. Das ook niet echt wat ik wil :)

Ik denk dat ik toch maar eens voor dak dragers ga kijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Strider schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:11:
[...]

Nieuw type V40.

Ik heb net mijn voorwiel er eens uitgehaald en geprobeerd om mijn Canyon in mijn V40 te krijgen, maar het past gewoon niet.

Misschien wel als ik de voorstoel van de passagier een stuk naar voren zet maar dan dan drukt mijn achterwiel tegen mijn voorstoel aan. Das ook niet echt wat ik wil :)

Ik denk dat ik toch maar eens voor dak dragers ga kijken.
Ik heb een Toyota Yaris (laatste model minus facelift), en daar past mijn 29'er met gemak in zonder voorwiel. Echter leg ik hem er andersom in dan jij, ik til hem bij het frame op en leg dan de vork in de ruimte tussen de voorstoelen en de zitting van de achterbank. Doordat je hem dan diagonaal kan leggen (dwz achterwiel tegen ene kant van de auto, stuur aan de andere kant van de auto), creëer je ook ruimte voor de zadelpen. Misschien dat het dan wel lukt? Welke maat frame heb je trouwens, dat maakt ook nogal een verschil natuurlijk.

Dak dragers vind ik persoonlijk onhandig, ik zou eerder voor een achterklep-drager gaan, die van Thule zijn erg goed vind ik. Scheelt ook qua luchtweerstand en garages :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Roet schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:41:
[...]

Ik heb een Toyota Yaris (laatste model minus facelift), en daar past mijn 29'er met gemak in zonder voorwiel. Echter leg ik hem er andersom in dan jij, ik til hem bij het frame op en leg dan de vork in de ruimte tussen de voorstoelen en de zitting van de achterbank. Doordat je hem dan diagonaal kan leggen (dwz achterwiel tegen ene kant van de auto, stuur aan de andere kant van de auto), creëer je ook ruimte voor de zadelpen. Misschien dat het dan wel lukt? Welke maat frame heb je trouwens, dat maakt ook nogal een verschil natuurlijk.

Dak dragers vind ik persoonlijk onhandig, ik zou eerder voor een achterklep-drager gaan, die van Thule zijn erg goed vind ik. Scheelt ook qua luchtweerstand en garages :p.
Ik heb maat L, ik heb het net nog eens geprobeerd maar het past gewoon niet (wel eerst het achterwiel). Ik werd er ook al gefrustreerd van dat je toch wel behoorlijk moet opletten dat je niet per ongeluk je interieur beschadigt.

Achterklep drager is geen optie op een V40, waarom vind jij dak dragers onhandig?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat valt me tegen van een V40. Mijn 29" past in mijn dacia Sandero met alleen een voorwiel eruit..

Waarom is een achterklepdrager geen optie?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Cyberpope schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:33:
Dat valt me tegen van een V40. Mijn 29" past in mijn dacia met alleen een voorwiel eruit..

Waarom is een achterklepdrager geen optie?
De V40 heeft een achterspoiler, achterklepdragers zijn daar niet op ontworpen. Helaas.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Strider schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:08:
[...]

Ik heb maat L, ik heb het net nog eens geprobeerd maar het past gewoon niet (wel eerst het achterwiel). Ik werd er ook al gefrustreerd van dat je toch wel behoorlijk moet opletten dat je niet per ongeluk je interieur beschadigt.

Achterklep drager is geen optie op een V40, waarom vind jij dak dragers onhandig?
Als je de voorkant er eerst inlegt moet het wel passen, kan me haast niet voorstellen dat hij er niet in past. v40 is er ruim genoeg voor iig. Ik til mijn fiets, nadat ik wiel eruit heb gehaald, op aan het rechterkant stuur en chainstay en schuif hem er dan zo in. Achterwiel leg ik links in de bak, stuur komt thv middenconsole en voorvork achter bijrijders stoel. Kan op deze manier denk wel drie fietsen op elkaar stapelen als is 't zou moeten, ideaal is anders. Heb overigens een XL frame, fully dus lange wielbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
asdf25 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:15:
[...]

Als je de voorkant er eerst inlegt moet het wel passen, kan me haast niet voorstellen dat hij er niet in past. v40 is er ruim genoeg voor iig. Ik til mijn fiets, nadat ik wiel eruit heb gehaald, op aan het rechterkant stuur en chainstay en schuif hem er dan zo in. Achterwiel leg ik links in de bak, stuur komt thv middenconsole en voorvork achter bijrijders stoel. Kan op deze manier denk wel drie fietsen op elkaar stapelen als is 't zou moeten, ideaal is anders. Heb overigens een XL frame, fully dus lange wielbasis.
Zou je hier een keer een foto van kunnen maken? Ik ben reuze benieuwd hoe dit past in jouw kofferbak :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja, 'het' probleem van dakdragers is de hoeveelheid steenslag die je er mee op je frame kan krijgen.

Aan de andere kant die trekhaak dragers zijn ook niet optimaal, de man die BKXC doet op youtube had zijn fiets niet correct erop gezet en had het stuur over de grond slepen voor een goed stuk. Zijn stuur was ook een mooi end korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Torched schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:03:
Naja, 'het' probleem van dakdragers is de hoeveelheid steenslag die je er mee op je frame kan krijgen.

Aan de andere kant die trekhaak dragers zijn ook niet optimaal, de man die BKXC doet op youtube had zijn fiets niet correct erop gezet en had het stuur over de grond slepen voor een goed stuk. Zijn stuur was ook een mooi end korter.
Misschien dat een bike protector helpt tegen de sleenslag? https://www.rosebikes.nl/...-bike-protector/aid:23712

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Fiets die ik opgebouwd heb om het frame van dnhelle

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1j5GqGg.jpg

Het enige probleem is dat ik met mijn gewicht het zadel naar beneden timmer. Ben nog even wat oplossingen aan het proberen om dat te verhelpen.

Het achterwiel is een placeholder, Momenteel nog een 17mm brede velg in zitten. Wil er een 26+ bike van maken. Dus eigenlijk wil ik daar een 29mm brede velg in hebben zodat 2,8" banden er in passen.

Hope naven en mavic velgen
Schakelgroep is SLX, 1x10 11-36 en 34 voor. Miss dat ik nog naar 36t voor ga maar dit werkt redelijk.
Remmen magura MT5, grijpen goed hard en mooi te moduleren. En ja de remkabel voor moet even ingekort worden :+

Fiets komt totaal op zo rond de 11/12 kilo, niet gek voor een stalen frame. Kan nog wel wat lichter als wat dingen ga vervangen door carbon maar dat wordt te duur. :D

[ Voor 15% gewijzigd door Torched op 17-04-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Torched schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:39:

Het enige probleem is dat ik met mijn gewicht het zadel naar beneden timmer. Ben nog even wat oplossingen aan het proberen om dat te verhelpen.
Ik heb een slangenklem goed hard vastgedraaid boven de normale klem. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10 13:36
MTBreak schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:50:
[...]

Ik heb een slangenklem goed hard vastgedraaid boven de normale klem. Werkt prima!
Montagepasta !!
Deze van Shimano bv. Deze zorgt voor extra wrijving tussen zadelpen en frame, waardoor ze minder snel gaat zakken (helemaal niet meer).
En zeker niet té goed vastdraaien, of je hebt risico dat je zadelpen gwn afkraakt...
In beste geval met momentsleutel aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
ZanielGa schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:41:
[...]

Ik gooi hem gewoon achterin dan. Alleen mijn voorwiel hoeft er maar uit in een Auris. In mijn ervaring kom je in de meeste autos er mee weg om alleen het voorwiel er uit te halen, als je alleen bent. En mocht je een keer ergens stoppen dan ligt die dan naar mijn gevoel ook veiliger dan op een drager.
In een Ford Fiesta moet toch echt zowel het voor als achterwiel eruit(in mijn vorige auto, een Ibiza, ook trouwens, zelfs bij de 26"die ik toen had).
Lijkt mij dat het in een V40 wel past met hooguit 1 wiel eruit..

En uiteraard, zoals de anderen ook benoemden: stuur vooraan.

[ Voor 4% gewijzigd door darkkingll op 18-04-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
MTBreak schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:50:
[...]

Deze ga ik ook maar eens proberen, mijn zadel blijft ook maar zakken ongeacht hoever ik deze vast zet. Ook de genoemde montage pasta was voor mij geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:32
Ik heb nog wel een dakdrager in de aanbieding ;)

Hoe de f*ck krijg je je fiets in een twingo zonder het achterwiel eruit te halen? In een Citroën DS3 of mijn huidige Peugeot 206 heb ik 10cm ruimte achter het einde van mijn achtervork, en dat is met een 26" XC fully.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
drBunhead schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:41:
[...]

Deze ga ik ook maar eens proberen, mijn zadel blijft ook maar zakken ongeacht hoever ik deze vast zet. Ook de genoemde montage pasta was voor mij geen oplossing.
Doe nou niet.. Als een pen niet past, zelfs niet met montage pasta. Regel dan aub snel een nieuwe pen. Kans op breuk/scheur bij de ingang van de zadel pen is veelste groot als de pen niet goed klemt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 22:21
Met een mtb maakt het ook niet veel uit om één of beide wielen tijdens het vervoer los te maken toch? Het terugplaatsen van de wielen is ook een fluitje van een cent. Afgelopen weekend nog met twee mtb's naar Appelscha gereden. Past prima in een Renault Captúr als de wielen gedemonteerd zijn. Gelukkig kan je achteraf de fiets ter plekke schoonspuiten en weer netjes in de auto meenemen. Ideaal :)

Iets minder was de voorwaartse koprol bij een afdaling, waarbij mijn knie zwaar gekneusd is. Het blijft nog steeds oppassen met deze sport...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
Nee, dat 2e wiel eruit kost vast 2x20 seconden extra, lekker belangrijk. Maar het was gewoon verbazing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:49

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik sta met mijn achterwiel altijd 2 minuten te klooien :') Voorwiel is er wel met 15 seconden uit.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Demo Ehh, huh?
- complete fiets ondersteboven neerzetten, jammer van de krassen op mijn bel
- QR achterwiel los
- derailleur naar achteren duwen, en met andere hand wiel uit QR tillen

en:
- fiets ondersteboven
- ketting om tandblad voor leggen
- derailleur naar achteren (= ketting spannen)
- wiel tussen ketting plaatsen, daarna in dropouts
- QR vastmaken

Ik heb er nooit een klok bij gehouden, maar langer dan een minuut gaat dat echt niet duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Maar wat als je geen QR achter hebt zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
Ik wil de MTB echt niet in de auto, hele ding is vies na net fietsen en daar knapt de auto niet van op ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik had daarvoor een rubber kofferbak mat een een oude deken, valt allemaal prima mee. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb hem uiteindelijk toch in mijn kofferbak gekregen, met inderdaad het stuur als eerste.

Ideaal vind ik het zeker niet maar ik ga toch eens kijken of ik hiermee kan leven. Anders ga ik toch voor een dakdrager. Om mijn auto schoon te houden ga ik gewoon gebruik maken van dekens, daarmee moet het denk ik wel lukken.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/4q5yth.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2843/33801985885_f16b2f62ff_c.jpg

Ik had nog even een foto van de andere kant moeten maken, Renault Clio. Bank plat, alle wielen eruit en het past prima!

Vraagje aan iemand die het wellicht weet.....

Hoe kom ik erachter welk type bottom bracket ik heb?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3949/34085213046_2ae0f6292b_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2909/33995296061_3900b3bab5_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2866/34085214726_c459b84845_c.jpg

Speling begint nu toch wel een beetje veel te worden en heb dat nog nooit vervangen. Ben een beetje kwijt wat er nu allemaal in moet gaan kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Strider schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:20:
Ik heb hem uiteindelijk toch in mijn kofferbak gekregen, met inderdaad het stuur als eerste.

Ideaal vind ik het zeker niet maar ik ga toch eens kijken of ik hiermee kan leven. Anders ga ik toch voor een dakdrager. Om mijn auto schoon te houden ga ik gewoon gebruik maken van dekens, daarmee moet het denk ik wel lukken.

[afbeelding]
Ik gebruik daarvoor gewoon een tafelzeil. Kan je gewoon afnemen als die erg vies is. Voor een paar euro heb je er al een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Nico_GTR schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:29:
[afbeelding]

Ik had nog even een foto van de andere kant moeten maken, Renault Clio. Bank plat, alle wielen eruit en het past prima!

Vraagje aan iemand die het wellicht weet.....

Hoe kom ik erachter welk type bottom bracket ik heb?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Speling begint nu toch wel een beetje veel te worden en heb dat nog nooit vervangen. Ben een beetje kwijt wat er nu allemaal in moet gaan kunnen passen.
lijkt op een BB met die volledig in de behuizing valt. Zal zeer waarschijnlijk BSA thread zijn.
En een standaard square taper of octalink systeem, ligt een beetje aan de leeftijd van de fiets. Google maar wat plaatjes en dan zie je wel wat het verschil is en wat je nu precies hebt.

Heb je het gereedschap om het eruit te halen?
Je hebt een aparte dop nodig die er in valt en een crank puller om je cranks eraf te halen.
Let ook op welke kant je op draait, met het loshalen en het terug erin draaien want je kan het aardig vernielen. O-)

Anders langs de FM, die rekent er niet teveel voor over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Torched schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:16:
[...]

lijkt op een BB met die volledig in de behuizing valt. Zal zeer waarschijnlijk BSA thread zijn.
En een standaard square taper of octalink systeem, ligt een beetje aan de leeftijd van de fiets. Google maar wat plaatjes en dan zie je wel wat het verschil is en wat je nu precies hebt.

Heb je het gereedschap om het eruit te halen?
Je hebt een aparte dop nodig die er in valt en een crank puller om je cranks eraf te halen.
Let ook op welke kant je op draait, met het loshalen en het terug erin draaien want je kan het aardig vernielen. O-)

Anders langs de FM, die rekent er niet teveel voor over het algemeen.
Super, thanks! Fiets is uit 2010 of 2011.

Ach ja FM kan altijd maar t is leuker om zelf te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Is een Audi A3 (2017) dan echt zo ruim? Ik krijg mijn MTB zonder wielen er uit te halen er compleet in (maat L 27.5)

Echter heb ik toch een trekhaak gemonteerd icm een Thule Euroway G923.
Specifiek dat (oudere) model gekocht gezien deze bredere montage sliders heeft voor MTB banden.
Daarnaast bewerkt/aangepast zo dat er ook 3 downhill fietsen er op kunnen :)

Afgelopen paasweekend La Roche onveilig gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.vakantiehuis-laroche.be/site/fotogalerij/vbigimages/80kaart.jpg

Mooi fiets gebied!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
ZanielGa schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:22:
Maar wat als je geen QR achter hebt zitten ;)
Dan had je een mountainbike moeten kopen :P
Nico_GTR schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:59:
[...]

Super, thanks! Fiets is uit 2010 of 2011.

Ach ja FM kan altijd maar t is leuker om zelf te doen. ;)
Crankpuller kost 2 tientjes, waarschijnlijk het ding voor de lagers zelf ook zoiets. Als het je 40 euro gereedschap waard is: have fun! Maar dan moet je ook zelf uitzoeken welk gereedschap je nodig hebt ;) Mijn fietsenmaker was voor een paar tientjes klaar, inclusief correcte trapas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xUpjS9icGj5XmgiBqHJAtgHx/full.png

Dat is het zo ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Iemand zijn Canyon al eens voor onderhoud op laten halen/weggebracht naar Canyon in Eindhoven? Hoelang ben je je bike kwijt voor een normale servicebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik had even geen zin om het op te zoeken, bedankt ;)
Ik was bij elkaar 25 euro kwijt bij de fietsenboer, vind ik dus geen slechte deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
MBV schreef op woensdag 19 april 2017 @ 20:49:
[...]

Ik had even geen zin om het op te zoeken, bedankt ;)
Ik was bij elkaar 25 euro kwijt bij de fietsenboer, vind ik dus geen slechte deal :)
Nee precies, maar als je alles al hebt liggen ben ik er sneller mee klaar dan de tijd die het kost om naar de fm te gaan en terug.
Dat en iets goedkopere onderdelen omdat grote webshop
Niet mantel, die zijn vrij duur over het algemeen.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 19-04-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:49
renedis schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:29:
Is een Audi A3 (2017) dan echt zo ruim? Ik krijg mijn MTB zonder wielen er uit te halen er compleet in (maat L 27.5)
Dan is ie extreem ruim of ben jij 63 cm groot en heb je een speciale stoel ;) (Maar gezien je maat L MTB zal dat niet). Mijn 29'er (L) past alleen zonder voorwiel in mijn Seat Leon (2014) met een paar cm over. Dat is natuurlijk (give or take) hetzelfde qua afmetingen.

Of bedoel je misschien een A3 Sportback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ruud schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:01:
[...]

Dan is ie extreem ruim of ben jij 63 cm groot en heb je een speciale stoel ;) (Maar gezien je maat L MTB zal dat niet). Mijn 29'er (L) past alleen zonder voorwiel in mijn Seat Leon (2014) met een paar cm over. Dat is natuurlijk (give or take) hetzelfde qua afmetingen.

Of bedoel je misschien een A3 Sportback?
Yes is een sportback (5 drs) maar zou inhoudelijk net zo ruim moeten zijn als een hatchback (3drs).
Achterbanken plat, stuur/voorwiel er eerst in richting bijrijdersstoel en daarna goan! Met mn DH red ik dat net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 20:36
Hallo allemaal,
ik ben mij aan het oriënteren op mountainbikes, en kunnen jullie een reactie geven op de modellen die ik heb gevonden. Mijn budget voor de fiets in max 700 euro. Even los van tweedehands had ik deze gevonden:(heb nog niet zoveel verstand van mtb's dus vandaar wat huiverig met tweedehands)
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-2-ltd
Alivio/deore afmontage, suntour xcr, 27.5.

https://www.merida.nl/mou...t+zwart-slash-groen/2017/
alivio/altus, suntour xcm
-> deze is volgens mij minder afgemonteerd. En dan zou die giant voor 50 euro meer een beter pakket zijn denk ik?
Het liefst koop ik bij een fietsenwinkel ipv online, bij mij in de buurt verkopen ze giant, merida en bulls. (online zou wel kunnen)
Bij voorbaat dank voor de reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:06
Weet je, beiden suntour voorvork. Is nou niet het beste spul. Ik denk dat je voor dat geld beter een 2de hands kunt kopen, je kunt geweldige koopjes vinden voor dat bedrag. Zeker als je bereid bent voor 26 inch te gaan.

Koop je voor ong 650 een fiets en daarna bij Lidl spulletjes om je te beschermen en aan te kleden. Broek, handschoenen, helm.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 22-04-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
With ^^. Als je minder dan 900 euro uit wilt geven aan een nieuwe fiets, neem je net zoveel risico als iets tweedehands kopen. Je zult zien dat er tweedehands heel veel leuke 26" fietsen voor weinig worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Rudolf schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:34:
Iemand zijn Canyon al eens voor onderhoud op laten halen/weggebracht naar Canyon in Eindhoven? Hoelang ben je je bike kwijt voor een normale servicebeurt?
Zelf zeer goede ervaringen met hun werkplaats, alleen nooit echt voor onderhoud weggebracht. Fiets in die bikeguard pakken vind ik echt een kloten werk daarom zou ik het nooit doen. Al met al kost het je gewoon 2-4uur werk. Voor die tijd kun je het zelf ook doen leer je wat van of naar FM in de buurt rijden, steun je de lokale middenstand ook nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:14

DjVe

Hatsaflats!

Arthur23 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:16:
Hallo allemaal,
ik ben mij aan het oriënteren op mountainbikes, en kunnen jullie een reactie geven op de modellen die ik heb gevonden. Mijn budget voor de fiets in max 700 euro. Even los van tweedehands had ik deze gevonden:(heb nog niet zoveel verstand van mtb's dus vandaar wat huiverig met tweedehands)
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-2-ltd
Alivio/deore afmontage, suntour xcr, 27.5.

https://www.merida.nl/mou...t+zwart-slash-groen/2017/
alivio/altus, suntour xcm
-> deze is volgens mij minder afgemonteerd. En dan zou die giant voor 50 euro meer een beter pakket zijn denk ik?
Het liefst koop ik bij een fietsenwinkel ipv online, bij mij in de buurt verkopen ze giant, merida en bulls. (online zou wel kunnen)
Bij voorbaat dank voor de reactie ;)
Het zijn beide "niet niet" fietsen. Daar ga je geen jaren plezier aan hebben, zonder er weer veel geld in te steken. Als je echt nieuw wil dan zou een Radon ZR team 7.0 een solide basis zijn. Fatsoenlijke vork en aandrijving (minimaal Deore). Remmen kunnen beter, maar die zijn later zeer eenvoudig te vervangen.

Tweedehands is ook een prima optie, maar neem dan iemand mee die er verstand van heeft. Veelal kom je fietsen tegen die een versleten aandrijving hebben (ketting, bladen, cassette) of waarbij de vork aandacht nodig heeft. Dat kan ook behoorlijk wat geld kosten. Bijna alles is prima zelf te doen qua onderhoud met een minimum aan gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
DjVe schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:24:
[...]
Tweedehands is ook een prima optie, maar neem dan iemand mee die er verstand van heeft. Veelal kom je fietsen tegen die een versleten aandrijving hebben (ketting, bladen, cassette) of waarbij de vork aandacht nodig heeft. Dat kan ook behoorlijk wat geld kosten. Bijna alles is prima zelf te doen qua onderhoud met een minimum aan gereedschap.
Maar als je dan ook iemand hebt die er wat van af weet, dan kom je pareltjes tegen.

Mijn huidige bike ; Cannondale Scalpel, 26 incher, laatste model, XT enz. 650 euro. Helemaal perfect in orde. Enkel trappers er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 20:36
DjVe schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:24:
[...]

Het zijn beide "niet niet" fietsen. Daar ga je geen jaren plezier aan hebben, zonder er weer veel geld in te steken. Als je echt nieuw wil dan zou een Radon ZR team 7.0 een solide basis zijn. Fatsoenlijke vork en aandrijving (minimaal Deore). Remmen kunnen beter, maar die zijn later zeer eenvoudig te vervangen.

Bedankt voor je reactie! Het met radon kende ik nog niet maar ziet er wel goed uit. Qua specs lijkt het veel waar voor je geld.
Zelf had ik al wel gekeken voor tweedehands. Maar zoals je zelf zegt is daar bij veel gevallen best wat slijtage(met gevolg kosten). Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten? Met name bij de voorvork en aandrijflijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

je kan voor weinig een kettingslijtage tool kopen zoals: https://www.internet-bike...OL2g9mw_4_J3B0aAiM78P8HAQ

Als het pinnetje door de ketting valt, moet deze (binnenkort) vervangen worden. In dat geval moet je eigenlijk ook een nieuwe cassette plaatsen, anders heb je kans op doortrappen etc. Dus je bent dan direct €70 kwijt aan materiaal.

Qua vork moet je vooral optisch goed kijken hoe hij er uit ziet en vragen wanneer de laatste beurt was. Ik zou een tweedehands fiets liever kopen via een liefhebbeursforum als moutainbike.nl.

Overigens is het vervangen van een ketting, cassette en een beurt geven aan de vork niet heel moeilijk. Je moet alleen wat gereedschap hebben en wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Ik zoek een kit/ slang om via ventiel sealant in de band bij te vullen, iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
asdf25 schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:51:
Ik zoek een kit/ slang om via ventiel sealant in de band bij te vullen, iemand een tip?
Bij een frans ventiel kan je het binnenventiel eruit halen, en dan kan je vast iets verzinnen met een stukje papier of rubber of zoiets. Bij een autoventiel weet ik de truc niet.
DjVe schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:22:
je kan voor weinig een kettingslijtage tool kopen zoals: https://www.internet-bike...OL2g9mw_4_J3B0aAiM78P8HAQ

Als het pinnetje door de ketting valt, moet deze (binnenkort) vervangen worden. In dat geval moet je eigenlijk ook een nieuwe cassette plaatsen, anders heb je kans op doortrappen etc. Dus je bent dan direct €70 kwijt aan materiaal.
Als dat bij de 1.0 kant lukt wel, als je bij 0,75 al vervangt hoef je alleen de ketting te vervangen. Ketting is gewoon slijtagespul, zou ik niet veel aandacht aan geven (behalve voor de prijs). Zelfde categorie: banden (schwalbe = €25/stuk) en remblokjes (€10 per wiel).
Ik koop ook liever via mountainbike-forum o.i.d.: je hebt daar vaak mensen die er zelf verstand van hebben. Bij marktplaats heb je veel kans op een Sjonnie die niks van mountainbikes af weet, en dus ook geen idee heeft wat het waard is, wat kwaliteiten zijn etc. Kan je van profiteren, maar dan moet je er zelf wel verstand van hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:15:
[...]
Ik koop ook liever via mountainbike-forum o.i.d.: je hebt daar vaak mensen die er zelf verstand van hebben. Bij marktplaats heb je veel kans op een Sjonnie die niks van mountainbikes af weet, en dus ook geen idee heeft wat het waard is, wat kwaliteiten zijn etc. Kan je van profiteren, maar dan moet je er zelf wel verstand van hebben ;)
Valt wel mee. Als je een goede fiets koopt van bijv Scott of cannondale en de eigenaar heeft een nieuwe 29'er in zijn schuur staan, weet je dat je best wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@maartend helemaal waar, maar je komt voor Scott mountainbikes ook mensen tegen die als goed voornemen een heel dure fiets hebben gekocht, 'want nu ga ik echt wat aan sport doen!', en nadat ze die in 3 jaar 3x hebben gebruikt hem weer verkopen. Daarbij heb je ze die gewoon de nieuwprijs vragen (want nooit gebruikt), ondanks dat het een 26" fiets is. Laat ik het anders verwoorden: bij marktplaats kom je vaker een Sjonnie tegen die niks van mountainbikes af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:23:
@maartend helemaal waar, maar je komt voor Scott mountainbikes ook mensen tegen die als goed voornemen een heel dure fiets hebben gekocht, 'want nu ga ik echt wat aan sport doen!', en nadat ze die in 3 jaar 3x hebben gebruikt hem weer verkopen. Daarbij heb je ze die gewoon de nieuwprijs vragen (want nooit gebruikt), ondanks dat het een 26" fiets is. Laat ik het anders verwoorden: bij marktplaats kom je vaker een Sjonnie tegen die niks van mountainbikes af weet.
Je moet idd wel beter oppassen. Maar ik las ook ergens de tip; neem een kenner mee. Dan ga je wel goed. Zoals gezegd, zelf mijn Dale via MP gekocht voor een schijntje. Wat dat betreft kan MP ook wel eens handig zijn. Maar ja, je moet wel kennis hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja, je hoeft hem niet te kopen. Zuur dat je een x aantal km hebt gereden maar als je er bent ben je niet verplicht om de fiets te kopen.

Dus als de prijs te hoog is, zoeken ze maar een andere gek die hem koopt, toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Aangezien mijn ketting er al weer een tijdje op ligt wil ik deze gaan vervangen, dit is voor mij de eerste keer.

Aandrijving: 2x 10 speed (XT)
Huidige ketting heeft een missing link.

Gaat dit met de onderstaande spullen lukken? Of mis ik nog niets, ik neem aan dat een ketting altijd op maat gemaakt moet worden, vandaar de kettingpons erbij:

KMC X10-93 10-Speed Zilver/Grijs Ketting
https://www.futurumshop.n...tting.phtml#anchorReviews
*Schakel is meegeleverd.

KMC Kettingslijtage Indicator
https://www.futurumshop.n...gslijtage-indicator.phtml

Pro Kettingpons 8/9/10/11 Speed Zwart Blauw
https://www.futurumshop.n...blauw.phtml#anchorReviews

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstkaas
  • Laatst online: 11-03 22:12
Strider schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:44:
Aangezien mijn ketting er al weer een tijdje op ligt wil ik deze gaan vervangen, dit is voor mij de eerste keer.

Gaat dit met de onderstaande spullen lukken? Of mis ik nog niets, ik neem aan dat een ketting altijd op maat gemaakt moet worden, vandaar de kettingpons erbij:

*Schakel is meegeleverd.

Je hebt de juiste spullen te pakken.
Let wel op dat je nieuwe ketting misschien niet gaat werken op je te ver versleten cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Worstkaas schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:35:
[...]

Let wel op dat je nieuwe ketting misschien niet gaat werken op je te ver versleten cassette.
Of voor tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Worstkaas schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:35:
[...]

Hoe kun je dat eigenlijk aan je cassette zien, ik heb wel eens gelezen dat je tandjes dan hoekiger moeten worden, maar dat kan ik nog niet terug zien.

Iig als mijn ketting niet goed gaat werken koop ik ook een nieuwe cassette :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Simpelste manier: kijk hoever je ketting nu versleten is met het 2e ding van je bestellijst, als hij minder dan 1% versleten is verwacht ik niet dat je cassette of tandwielen problemen gaan geven :)
Slijtage zie je bij de cassette vaak het meeste aan het verschil tussen de tandwielen. Ook is het 'rondje' waar je ketting in valt niet meer rond, denk aan: Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/Bf7lx.jpg.
(achter is het vaak in het midden, dus aan de onderkant versleten, dus dit is alleen een voorbeeldje)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 24-04-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
En kun je dat tandwiel als Teenant Ninja Turtle werpster gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Ben al een hele tijd niet meer hier in de thread geweest, maar eh, zijn er mensen die regelmatig een rock shox reba (reba team '07, in mijn geval) rebuilden?

De mijne is er mee gekapt, als in: na iets te lang stil staan, zitten de stanchions vast. Dus die heeft broodnodig wat onderhoud nodig. Mag ook wel, na 10 jaar eigenlijk van in gebruik zijn zonder echt veel verder te gaan dan schoonmaken aan de buitenkant.

Zoek nu dus eigenlijk geschikte rebuild kits en wat daar allemaal bij komt kijken.

Diverse bronnen leren mij dat er complete sets per poot zijn voor om en nabij de EUR 25/stuk. Een voor de "lucht" poot en een ander setje voor de "instel" poot (engelse naam even kwijt, maar de kant waar de poplock en de rebound knop zit). Andere bronnen hebben het dan weer over alleen maar wat simpele o-ringen aanschaffen voor weinig.

Little bit confused / op zoek naar best practices en de relatief goedkoopste oplossing.

In de tussentijd zet ik m'n vaste vork maar weer op m'n fiets :D Blij dat ik die nog heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

cavey schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:56:
Ben al een hele tijd niet meer hier in de thread geweest, maar eh, zijn er mensen die regelmatig een rock shox reba (reba team '07, in mijn geval) rebuilden?

De mijne is er mee gekapt, als in: na iets te lang stil staan, zitten de stanchions vast. Dus die heeft broodnodig wat onderhoud nodig. Mag ook wel, na 10 jaar eigenlijk van in gebruik zijn zonder echt veel verder te gaan dan schoonmaken aan de buitenkant.

Zoek nu dus eigenlijk geschikte rebuild kits en wat daar allemaal bij komt kijken.

Diverse bronnen leren mij dat er complete sets per poot zijn voor om en nabij de EUR 25/stuk. Een voor de "lucht" poot en een ander setje voor de "instel" poot (engelse naam even kwijt, maar de kant waar de poplock en de rebound knop zit). Andere bronnen hebben het dan weer over alleen maar wat simpele o-ringen aanschaffen voor weinig.

Little bit confused / op zoek naar best practices en de relatief goedkoopste oplossing.

In de tussentijd zet ik m'n vaste vork maar weer op m'n fiets :D Blij dat ik die nog heb.
Ik heb het 1x gedaan, met een Reba U-Turn van 2009 of 2010 ofzo. Kan zijn dat ik de seals/foamrings voor jouw model nog heb liggen, ik had een verkeerd setje besteld.
Je kan twee dingen doen: de seals en foams vervangen en verse olie in de vork (kleine beurt) of ook de luchtveer, Motioncontrol-demper en de hele zut uit elkaar trekken en alles voorzien van nieuwe O-ringen en vet (grote beurt). Beide is een hoop geknoei, maar geen rocket science, ik heb alle stappen gefotografeerd en alles in volgorde op tafel gelegd, waarna ik steeds de oude O-ring heb vervangen door een nieuwe van dezelfde maat. Daarna SRAM Butter op de ringetjes gesmeerd, de juiste olie op de juiste plekken gegoten en klaar. Ik vond het een leuk klusje voor een regenachtige middag/avond en die komen er genoeg aan binnenkort ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Demo schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:34:
[...]
Ik heb het 1x gedaan, met een Reba U-Turn van 2009 of 2010 ofzo. Kan zijn dat ik de seals/foamrings voor jouw model nog heb liggen, ik had een verkeerd setje besteld.
Je kan twee dingen doen: de seals en foams vervangen en verse olie in de vork (kleine beurt) of ook de luchtveer, Motioncontrol-demper en de hele zut uit elkaar trekken en alles voorzien van nieuwe O-ringen en vet (grote beurt). Beide is een hoop geknoei, maar geen rocket science, ik heb alle stappen gefotografeerd en alles in volgorde op tafel gelegd, waarna ik steeds de oude O-ring heb vervangen door een nieuwe van dezelfde maat. Daarna SRAM Butter op de ringetjes gesmeerd, de juiste olie op de juiste plekken gegoten en klaar. Ik vond het een leuk klusje voor een regenachtige middag/avond en die komen er genoeg aan binnenkort ;)
Oh, daar ben ik dan zeker in geïnteresseerd. Ik zal je vanavond denk ik even een DM sturen met wat ik al gevonden heb aan kit nummers, misschien is dat wel te vergelijken. Heb het hier op m'n telefoon in ieder geval niet bij de hand :)

Denk dat het wel een grote beurt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Nog een andere MTB vraag, met wat voor smeermiddel kun je het beste je steekas smeren?

Afbeeldingslocatie: https://media1.rosebikes.de/product/1850/2/2/2204929_1.1rlslylvso.jpg

Liefst iets van Futurumshop, aangezien ik daar mijn ketting ga bestellen :+
https://www.futurumshop.n...ermiddelen/zoeken?q=smeer

[ Voor 32% gewijzigd door Strider op 24-04-2017 20:27 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdf25
Strider schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:27:
Nog een andere MTB vraag, met wat voor smeermiddel kun je het beste je steekas smeren?

[afbeelding]

Liefst iets van Futurumshop, aangezien ik daar mijn ketting ga bestellen :+
https://www.futurumshop.n...ermiddelen/zoeken?q=smeer
Niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25

*Schakel is meegeleverd.

https://www.bike-componen...silver-universal-o300001/
https://www.bike-componen...-grey-10-speed-o40600118/

Bike-components scheelt behoorlijk wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Thanks dat scheelt inderdaad wel, ik zit alleen nog te twijfelen over de ketting. De KMC ketting heeft 114 links, een Shimano ketting heeft er 2 meer.

Zijn 114 links altijd genoeg? Of is er een kans dat deze ketting dadelijk net te kort is.

Ik zie op Futurumshop namelijk een review dat deze ketting te kort kan zijn: 'Lijkt een prima ketting met een missing link. MAAR PAS OP: ketting is een schakel te kort voor een deore xt met 11-36 cassette!'

[ Voor 15% gewijzigd door Strider op 24-04-2017 22:39 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zou dat niet een 3x10 zijn met een groter voorblad dan jouw 2x10? Meten is weten, één schakel is 12,7mm van hart tot hart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 22:21

The_Scarabial

MTB for life!

Strider schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:29:
[...]

Thanks dat scheelt inderdaad wel, ik zit alleen nog te twijfelen over de ketting. De KMC ketting heeft 114 links, een Shimano ketting heeft er 2 meer.

Zijn 114 links altijd genoeg? Of is er een kans dat deze ketting dadelijk net te kort is.

Ik zie op Futurumshop namelijk een review dat deze ketting te kort kan zijn: 'Lijkt een prima ketting met een missing link. MAAR PAS OP: ketting is een schakel te kort voor een deore xt met 11-36 cassette!'
Ik heb dat nog nooit meegemaakt, moet juist altijd stukken van de ketting afhalen. Nu laatst met een 11spd cassette voor het eerst minder moeten weghalen van een nieuwe ketting, maar nog altijd voldoende schakels erop.

En over het verhaal dat dat met een 3x10 zou zijn, dat zou kunnen, maar het grote blad voor en grootste blad achter is geen normale kettinglijn waarmee je zou gaan rijden, dus als dat niet past is dat niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
[...]

Ik moet altijd knippen iig en rij met 11-36 en 11-34 met dubbele kettingen. Lijkt me sterk dat ze te korte kettingen afleveren, 11-34 en 11-36 zijn veel gebruikte cassettes. Die reviews doe ik altijd weinig op uit bij een Futurumshop en Mantel, vaak zijn ze door hun eigen mensen getypt wat je bij wel meer webshops ziet. Wil je het zeker weten moet je je schakels even tellen. Heb je ook al een missing link tang? Die vind ik zelf altijd wel handig om de ketting te demonteren. Haal hem zelf best vaak los als ik aan het knutselen/ schoonmaken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstkaas
  • Laatst online: 11-03 22:12
Strider schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:40:
[...]

Hoe kun je dat eigenlijk aan je cassette zien, ik heb wel eens gelezen dat je tandjes dan hoekiger moeten worden, maar dat kan ik nog niet terug zien.

Iig als mijn ketting niet goed gaat werken koop ik ook een nieuwe cassette :)
Als de kransjes van je cassette scherpe punten vertonen, is deze waarschijnlijk zo ver versleten dat een nieuwe ketting niet gaat werken.
De ketting loopt dan niet mooi, gaat overslaan en doortrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Onlangs heb ik een KMC ketting gekocht, standaard ding. Daar heb ik m'n multitooltje (specialized) op stuk gedraaid ;( Die dingen zaten ENORM vast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
[...]
Misschien in sommige gevallen met 3x10, met 2x11 past het meestal ook wel met een 11-42 of zelfs 11-46 cassette :)

Overigens is het meer dan van je cassette afhankelijk van de lengte van je achterbrug en of je een fully of een hardtail hebt. Als je een hardtail hebt zou ik me überhaupt geen zorgen maken om lengte :)

Ik ben zelf in mijn 650+ hardtail zoektocht op de Orbea Loki H10+ uitgekomen. Jammer genoeg niet voor juni leverbaar in mijn maat :(.

Afbeeldingslocatie: https://www.orbea.com/img/products/product/zoom/G273TTCC-U4-SIDE-LOKI_27-H20.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Makkelijk op 25-04-2017 21:18 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik mtb altijd op flats en skateboard schoenen, ik twijfel om een keer Five Ten's te gaan proberen, iemand ervaring mee?

Welke type is aan te raden?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Aankoopadvies gezocht :)

Ik (2m, ~98kg) wil met een klein budget graag ook gaan beginnen met fietsen (vooral omg. Nijmegen).

"Zoek een tweedehansje" ga ik niet aan beginnen met mijn kennis niveau. Ik had eerst zo'n 500 euro in gedachte, maar na wat leeswerk wil ik daar nu max. 800 van maken. Het merk Radon lijkt meer waar voor je geld te geven dan andere merken en ik twijfel nu dus tussen de volgende fietsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Radon Team ZR 6.0
649
Rock Shox XC30 TK
Shimano Deore FD-M610, topswing, 34.9mm
Shimano SLX RD-M670-SGS
Shimano Deore SL-M610, 10-speed
Shimano CS-HG50, 11-36
Shimano FC-MT500, 40x30x22, 175mm
Shimano BR-M315, Shimano SM-RT10, 180/160mm
https://www.bike-discount...team-6.0-581928/wg_id-117
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Radon Team ZR 7.0
799
Rock Shox Recon Silver
Shimano XT RD-M781-SGS
Shimano CS-HG50, 11-36
Shimano Deore FC-M612, 40x30x22, 175mm
Shimano BR-M365, Shimano SM-RT26, 180/160mm
https://www.bike-discount...cy=1&delivery_country=118

Welke zouden jullie voor een beginner aanraden? Zijn er nog interessante alternatieven?
Ik ga binnenkort langs LTsport, maar zou graag vooraf jullie input willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Freakster86 je krijgt voor €150 een betere vork, betere crankset en iets betere remmen (alivio i.p.v. acera). Ik zou het voor die vork (€150) en crankset (€85) doen. De remmen zijn ook bij de duurdere niet geweldig (goed genoeg), en maar €30/stuk waard.

Maar ik zou geen €800 uitgeven zonder proefrit, ik weet niet of je Nijmegen-Maastricht (en daar 5 minuten de grens over) daarvoor te ver vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 01-05-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo, de laatste week of zes ben ik mijn bijna 10 jaar oude Ghost weer eens op z'n donder aan het geven en drie keer in de week aan het biken geslagen. Afgelopen weekend voor het eerst de 32KM Dorst/Cadettenkamp/Vrachelen gereden met een aantal vrienden, wat een genot!

Zelf ben ik nu weer actiever na een lange periode van vrijwel geen sporten en zittend beroep.. De Ghost is redelijk 'op' en begint mankementen te vertonen die in de papieren gaan lopen. Ik had mijzelf voorgenomen om na de zomer te kijken of ik een nieuwe fiets zou kopen maar omdat er nu kosten komen heb ik voor mijzelf besloten nu al voor nieuw te gaan en heb de laatste week de websites van Canyon/Cube/Bulls/Mantel/etc. doorgeplozen en flink in discussie geweest met vrienden.

Vanavond bestel ik de Cube LTD SL 27.5 inch uit 2016:
  • Fox 32 Float FIT4 vork
  • Shimano XT versnellingsgroep met 22 versnellingen (2x11)
  • Shimano XT, RD-M8000-DGS 11 speed achter
  • Shimano XT, FD-M8025-D voor
  • Shimano XT SL-M8000-I shifters
  • Shimano XT BR-M8000, Hydr. Disc Brake (180/160)
  • Buitenband voor: Schwalbe Tough Tom Active, 2.25
  • Buitenband achter:Schwalbe Rapid Rob Active, 2.25
Het virus heeft toegeslagen en hopelijk zie ik binnenkort eens wat Tweakers fietsen ergens in het Brabantse land _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@MBV Ik dacht dat te kunnen doen bij LTsport, maar na nog eens lezen zijn ze enkel 'service-partner'. Dan maar enkel langsgaan voor advies... Bedankt voor je aanbod, maar Maastricht is iets te ver ;)

Ik snap waar de meerprijs vandaan komt, maar ik vraag me gewoon af of je als beginner iets hebt aan die betere voorvork/crankset. Merk je dat echt tijdens het fietsen? Slijt het minder snel en vanaf hoeveel km/jaren merk je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Freakster86 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:39:
@MBV Ik dacht dat te kunnen doen bij LTsport, maar na nog eens lezen zijn ze enkel 'service-partner'. Dan maar enkel langsgaan voor advies... Bedankt voor je aanbod, maar Maastricht is iets te ver ;)

Ik snap waar de meerprijs vandaan komt, maar ik vraag me gewoon af of je als beginner iets hebt aan die betere voorvork/crankset. Merk je dat echt tijdens het fietsen? Slijt het minder snel en vanaf hoeveel km/jaren merk je dat dan?
Slijt mionder snel, werkt beter en is duur om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
Strider schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:52:
Ik mtb altijd op flats en skateboard schoenen, ik twijfel om een keer Five Ten's te gaan proberen, iemand ervaring mee?

Welke type is aan te raden?
Ik zou gewoon de freeriders aanraden, als je snel warme voeten hebt de freerider canvas want freeriders zijn behoorlijk wam. Verder heb je nog de freerider contact met iets minder grippy zool, wat sommigen prefereren en de freerider pro. Die laatste ken ik nog niet ken maar is op het oog vooral wat stugger en steviger, dus misschien een optie.

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 02-05-2017 06:26 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Freakster86 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:08:
Aankoopadvies gezocht :)

Ik (2m, ~98kg) wil met een klein budget graag ook gaan beginnen met fietsen (vooral omg. Nijmegen).

"Zoek een tweedehansje" ga ik niet aan beginnen met mijn kennis niveau. Ik had eerst zo'n 500 euro in gedachte, maar na wat leeswerk wil ik daar nu max. 800 van maken. Het merk Radon lijkt meer waar voor je geld te geven dan andere merken en ik twijfel nu dus tussen de volgende fietsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Radon Team ZR 6.0
649
Rock Shox XC30 TK
Shimano SLX RD-M670-SGS
Shimano CS-HG50, 11-36
Shimano FC-MT500, 40x30x22, 175mm
Shimano BR-M315, Shimano SM-RT10, 180/160mm
https://www.bike-discount...team-6.0-581928/wg_id-117
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Radon Team ZR 7.0
799
Rock Shox Recon Silver
Shimano XT RD-M781-SGS
Shimano CS-HG50, 11-36
Shimano Deore FC-M612, 40x30x22, 175mm
Shimano BR-M365, Shimano SM-RT26, 180/160mm
https://www.bike-discount...cy=1&delivery_country=118

Welke zouden jullie voor een beginner aanraden? Zijn er nog interessante alternatieven?
Ik ga binnenkort langs LTsport, maar zou graag vooraf jullie input willen hebben.
Wat wil je met de fiets; singletracks en routes fietsen of over de weg fietsen en af en toe en zandpad? Voor dat eerste voldoet je fiets wel maar als je eenmaal het virus te pakken hebt gok ik dat je fiets snel te kort komt. Remmen, wielen, afmontage op mtbs nieuw onder de 800€ zijn lang niet zo duurzaam als de instap Deore/ SLX. Voor het tweede voldoen beide fietsen prima. Goede instap mountainbikes beginnen in de prijsklasse 900-1100€, hier kan je echt jaren plezier van hebben. Ik had voor onder de 1000€ nooit nieuw gekocht maar altijd tweedehands. Stap eens binnen bij diverse FM en vraag of hun nog tweedehands fietsen hebben staan en test deze. Beter betaal je dan 50-100€ teveel voor een redelijke fiets dan krijg je ook stukje service erbij vaak. Een nieuwe fiets van internet plukken had ik ook niet snel gedaan als je al aangeeft dat je er geen kennis van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
Freakster86 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:39:
Bike-components zit daar net over de grens, ik woon echt helemaal de andere kant op :) maar voor een proefrit op die fiets moet je bij hun zijn, denk ik.
crankset slijt minder snel, voorvork voelt beter aan. 32mm 'pijpen' zorgen dat je voorwiel minder naar links en rechts zal bewegen bij het inveren, wat makkelijker fietst. Verder veert die duurdere vork beter: hobbeltjes voel je daardoor minder in je stuur. Toen ik (meer dan 10 jaar geleden) begon heb ik o.a. om die reden een Bulls Copperhead gekocht: voor €1000 een copperhead met Reba vork, terwijl voor €800 de goedkopere met Tora te koop was.
En wat @maartend zegt: ik heb de prijzen van de vork en crankset niet voor niets opgezocht. Als je de goedkope versie koopt, en volgend jaar beslist dat je toch de dure vork of crankset wil, dan kost dat serieus geld, zelfs als iemand het gratis wil monteren.
asdf25 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:17:
[...]

Wat wil je met de fiets; singletracks en routes fietsen of over de weg fietsen en af en toe en zandpad? Voor dat eerste voldoet je fiets wel maar als je eenmaal het virus te pakken hebt gok ik dat je fiets snel te kort komt. Remmen, wielen, afmontage op mtbs nieuw onder de 800€ zijn lang niet zo duurzaam als de instap Deore/ SLX.
De remmen zullen een keer vervangen moeten worden, maar verder lijkt de afmontage me best redelijk toch? Ja OK, de wielen zijn niet geweldig, maar dat is vooral extra gewicht.
Stap eens binnen bij diverse FM en vraag of hun nog tweedehands fietsen hebben staan en test deze. Beter betaal je dan 50-100€ teveel voor een redelijke fiets dan krijg je ook stukje service erbij vaak. Een nieuwe fiets van internet plukken had ik ook niet snel gedaan als je al aangeeft dat je er geen kennis van hebt.
Als je bij een 'gewone' fietsenmaker binnenstapt en vraagt om een tweedehands mountainbike, dan krijg je een hele stoere fiets om mee naar school te fietsen*. Dan kan je beter het forum van mountainbike.nl in de gaten houden, en/of hier om aankoopadvies vragen. Een zaak die gespecialiseerd is in mountainbikes zou natuurlijk goed advies kunnen geven, maar ik weet eigenlijk geen goede zaak bij mij in de buurt die ook tweedehands fietsen verkoopt.

*) stereotype soort fiets, bedoel niks over jou te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Makkelijk schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 06:24:
[...]

Ik zou gewoon de freeriders aanraden, als je snel warme voeten hebt de freerider canvas want freeriders zijn behoorlijk wam. Verder heb je nog de freerider contact met iets minder grippy zool, wat sommigen prefereren en de freerider pro. Die laatste ken ik nog niet ken maar is op het oog vooral wat stugger en steviger, dus misschien een optie.
Heb je ook ervaring met de Spitfire? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 02-05-2017 12:22 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
MBV schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:05:
[...]
[...]
De remmen zullen een keer vervangen moeten worden, maar verder lijkt de afmontage me best redelijk toch? Ja OK, de wielen zijn niet geweldig, maar dat is vooral extra gewicht.
[...]
Als je bij een 'gewone' fietsenmaker binnenstapt en vraagt om een tweedehands mountainbike, dan krijg je een hele stoere fiets om mee naar school te fietsen*. Dan kan je beter het forum van mountainbike.nl in de gaten houden, en/of hier om aankoopadvies vragen. Een zaak die gespecialiseerd is in mountainbikes zou natuurlijk goed advies kunnen geven, maar ik weet eigenlijk geen goede zaak bij mij in de buurt die ook tweedehands fietsen verkoopt.
*) stereotype soort fiets, bedoel niks over jou te zeggen ;)
Hier in de buurt zijn er wel diverse fietsenzaken welke wel tweedehands mountainbikes hebben staan welke iemand ingeruild heeft bij de aankoop van een nieuwe. Hij gaf aan dat hij de kennis niet had om te beoordelen wat een goede mountainbike is, wij kunnen hem wel mee helpen zoeken naar goede fietsen alleen kun je dan wellicht beter gewoon bij de FM wat kopen. Helemaal als je er zelf nog niks vanaf weet. Onderhand weet ik zelf wel wanneer er spelling op het balhoofd of wiellager zit, aan een leek kun je dit wel uitleggen maar dan is het nog altijd de vraag of ie het snapt. Snap ook niet dat je als leek een fiets online koopt, vooral als je budget niet ruim is. Zo gauw er wat mee is moet je naar de FM welke natuurlijk betaald moet gaan worden, dan je is inkoopmarge al gauw verdampt. Dan kun je mijn inziens beter doorsparen en wat fatsoenlijks kopen bij een FM waar je jaren mee door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
@maartend Dat iets duurders beter werkt/minder slijt snap ik. Ik probeer gewoon helder te krijgen wat nou precies het verschil in levensduur is en dus in hoeverre de meerprijs objectief te rechtvaardigen is.

@asdf25 Mij lijkt het leuk om beide te kunnen doen; dus op de weg en paden meenemen, maar ook vooraf bepaalde routes afleggen. Omgeving Nijmegen geeft volgens mij voldoende mogelijkheden. Verder snap ik je punt m.b.t. het budget wel, maar meer kan ik voor mezelf gewoon niet verantwoorden. Ik ben beginner en om dan gelijk 1000+ euro's uit te gaan geven... Ik had eerst een Cube Aim Pro 29 op het oog voor 469,-, dus ik heb al een flinke stap in de goede richting gedaan voor mijn gevoel ;)

Een fietsenmaker moet je ook maar kunnen vertrouwen als het op tweedehands advies aangaat. Online reviews vertrouw ik dan sneller denk ik... Verder is het toch veelal een lijst met specificaties vergelijken. Ik koop gewoon liever nu iets nieuws. Dan kan ik me gelijk focussen op fietsen (en niet klussen) en weet ik hoe het 'moet' aanvoelen als het goed is. En wat service betreft is LTsport servicepartner van Radon, dus daar zal ik de fiets dan wel naartoe brengen denk ik (als ik het zelf niet kan).

@MBV Ah, op die fiets :) Goeie tip, maar ik ga eerst wel even langs bij LTsport in de hoop dat zij ook Radon fietsen hebben staan. En ik snap ook jouw verhaal m.b.t. de betere onderdelen. Mijn vraag is meer: wanneer ga je het verschil in levensduur nou echt merken? Hoeveel km kun je meer fietsen met de 7.0 t.o.v. de 6.0 zonder kosten? Valt daar iets over te zeggen?

Dat duurder fijner rijdt geloof ik, maar een beginnend automobilist hoeft ook niet meteen Audi te rijden hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Het verschil in levensduur is persoon afhankelijk.
Voorbeeld.

Ik heb wel eens van die 800 euro fietsen mogen testen in de bergen. Samen met wat anderen. Binnen een paar uur hadden we de drivetrain naar de knoppen geholpen. Vering ging ook al niet meer lekker. Nu is dat wat jaren terug, materiaal was nog niet zo top notch.

Maar in jou geval ; neem iemand mee die er verstand van heeft en koop 2nd hand. Je kunt zulke pareltjes vinden.
Ik heb een sclapel, carbon, laatste 26 inch model. Heb ik 650 euro voor betaald. 3 jaar oud, bike van nieuw (met de aanpassingen) van ruim 3500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Freakster86 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:17:
@maartend Dat iets duurders beter werkt/minder slijt snap ik. Ik probeer gewoon helder te krijgen wat nou precies het verschil in levensduur is en dus in hoeverre de meerprijs objectief te rechtvaardigen is.

@asdf25 Mij lijkt het leuk om beide te kunnen doen; dus op de weg en paden meenemen, maar ook vooraf bepaalde routes afleggen. Omgeving Nijmegen geeft volgens mij voldoende mogelijkheden. Verder snap ik je punt m.b.t. het budget wel, maar meer kan ik voor mezelf gewoon niet verantwoorden. Ik ben beginner en om dan gelijk 1000+ euro's uit te gaan geven... Ik had eerst een Cube Aim Pro 29 op het oog voor 469,-, dus ik heb al een flinke stap in de goede richting gedaan voor mijn gevoel ;)

Een fietsenmaker moet je ook maar kunnen vertrouwen als het op tweedehands advies aangaat. Online reviews vertrouw ik dan sneller denk ik... Verder is het toch veelal een lijst met specificaties vergelijken. Ik koop gewoon liever nu iets nieuws. Dan kan ik me gelijk focussen op fietsen (en niet klussen) en weet ik hoe het 'moet' aanvoelen als het goed is. En wat service betreft is LTsport servicepartner van Radon, dus daar zal ik de fiets dan wel naartoe brengen denk ik (als ik het zelf niet kan).

@MBV Ah, op die fiets :) Goeie tip, maar ik ga eerst wel even langs bij LTsport in de hoop dat zij ook Radon fietsen hebben staan. En ik snap ook jouw verhaal m.b.t. de betere onderdelen. Mijn vraag is meer: wanneer ga je het verschil in levensduur nou echt merken? Hoeveel km kun je meer fietsen met de 7.0 t.o.v. de 6.0 zonder kosten? Valt daar iets over te zeggen?
Daar valt niets over te zeggen, ligt er maar net aan hoe goed jij je fietst onderhoudt en in welke condities je rijdt. Belangrijkste onderdelen van een mountainbike, rekening houdend met je lengte en gewicht, zijn vork/ wielen en natuurlijk frame. Frame was ik altijd voor 29" gegaan met jouw lengte. Wielen en vork merk je als leek weinig tot niks geen verschil tussen een fiets van 600 of 800. Kort gezegd; met je huidige budget en uitgaan van een nieuwe bike had ik eerder 400-600 uitgegeven dan 800 omdat het verschil is zeer minimaal is. Beter kijk je dan eerst of je het leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Die Radon ZR Team van €799 is voorzien van degelijke materialen hoor. Deore is niet het lichtste materiaal, maar wel sterk en gaat lang mee. Er zit tevens een fatsoenlijke solo air vork in, dus daar ga je zeker plezier van hebben.

De route van Nijmegen - Groesbeek is inderdaad lekker afwisselend. De route bij Reek - Langenberg - Uden is ook erg leuk om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

*Schakel is meegeleverd.

Vandaag de KMC X10-93 10-Speed Zilver/Grijs Ketting binnen gekregen en meteen op maat gemaakt en gemonteerd. Gelukkig trapt hij niet door maar ik merk wel dat hij een stuk meer luider is dan mijn vorige ketting, een constant rrrrrrrrr geluid.
Volgende keer toch maar een Shimano ketting, of ligt dit aan de smering?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hoogstwaarschijnlijk zijn je ketting en cassette niet precies op elkaar ingespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33

K-Jay

Klaas Jan

Strider schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:30:
[...]

Vandaag de KMC X10-93 10-Speed Zilver/Grijs Ketting binnen gekregen en meteen op maat gemaakt en gemonteerd. Gelukkig trapt hij niet door maar ik merk wel dat hij een stuk meer luider is dan mijn vorige ketting, een constant rrrrrrrrr geluid.
Volgende keer toch maar een Shimano ketting, of ligt dit aan de smering?
Dat heb ik ook eens gehad en toen bleek dat de ketting continu langs een nokje in de derailleurkooi schaafde. Oplossing: ketting eraf en opnieuw monteren zodat deze langs de andere kant van het nokje loopt.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bij mijn mountainbike heb ik dat zolang niet doorgehad dat dat nokje eraf is :')
Pagina: 1 ... 100 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.