Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:42
Ik heb de Giro Fathom voor XC-gebruik (de MTB-uitvoering van de savant). Deze gebruik ik ook op de racefiets en dat werkt prima natuurlijk :)

Wel meer luchtweerstand door de zonneklep... ;)

Er is wat helmen maar 1 goed advies, PASSEN! Een helm kan nog zo duur zijn of zo goed, als het je pasvorm niet is dan kun je beter een andere kopen.

Je kunt drukpunten altijd nog minimaal iets indrukken met je duimen. Of met een eetlepel voor een net resultaat. :) Let op, verwacht hier geen millimeter meer op te vangen, dan ga je te ver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:04

Whaam

Meer beter

Makkelijk schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:24:
Ik gebruik Fiveten Freeriders als ik zonder SPD rijdt. Dat zijn een stuk stuggere zolen dan welke hardloop, wandel of skateschoen dan ook..
Hele ouwe quote, maar woh! Ik heb de Freeriders binnen en ze plakken alsof er lijm onder zit. Heerlijk!

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gisteren weer eens een doosje uit Duitsland ontvangen, dit weekend de Acera-remmetjes op mijn MTB vervangen door SLX-exemplaren :D (en verse schakelkabels en een onderhoudsbeurt voor de achterdemper)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Pas maar op dat je niet over je stuur vliegt bij de eerste remactie ;)

Tip: bij het inkorten van je leidingen de zuigers een mm of 2 naar buiten pompen. Als je ze na inkorten en montage weer naar binnen drukt pers je de lucht uit je leiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ga morgen maar eens aan de slag met de MTB. Moet de remmen (Formula R1) bleeden, heb een kitje gisteren binnen gekregen. Kwam de volgende instructie tegen.

Kan niet helemaal nagaan of alle vloeistof dan wordt vervangen, dat is wel wat ik het liefste wil. Heb helaas geen ervaringen met het bleed process, vang je dan met het bovenste reservoir de oude vloeistof op? :?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Je perst de nieuwe vloeistof van onder naar boven er doorheen inderdaad.

De oude vloeistof is vaak wat gelig verkleurd en je kunt het goed zien als de nieuwe vloeistof in de bovenste spuit komt. Is het echt oude vloeistof, dan kun je eerst een keer spoelen, de oude vloeistof afvoeren en nogmaals de leiding doorspoelen van onder naar boven en ontluchten. Dan moet alle oude vloeistof er wel uit zijn.

Let op; remvloeistof is zooi. Spuit je fiets even goed af als je klaar bent.

Oh, en als oud Formula-gebruiker, succes met ontluchten ;) Ik had geen R1's maar RC of RX (dat mag ik even kwijt zijn). Die rempompjes waren niet luchtdicht als ze niet op het stuur gemonteerd waren. Ontluchten was dan onmogelijk. In de tutorial adviseren ze om de remmen te verwijderen van het stuur. Met RC/RX zou ik dat niet doen, of het bij de R1's wel goed werkt weet ik niet.

[edit]Dit is een R1 volgens de omschrijving. Dan heb je hetzelfde probleem. Je kijkt hier naar de binnenkant waar de rempomp om je stuur geklemd is. Hier hoort uiteraard nog een aluminium afdichting in met een rubber pakking. Bij mij moest die afdichting echt aangedrukt worden door de klemming om het stuur. Anders kwam er zeker lucht in.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/10ndse9.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Ruud op 14-10-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:33

DjVe

Hatsaflats!

Harmen schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:23:
Ga morgen maar eens aan de slag met de MTB. Moet de remmen (Formula R1) bleeden, heb een kitje gisteren binnen gekregen. Kwam de volgende instructie tegen.

Kan niet helemaal nagaan of alle vloeistof dan wordt vervangen, dat is wel wat ik het liefste wil. Heb helaas geen ervaringen met het bleed process, vang je dan met het bovenste reservoir de oude vloeistof op? :?
Astu: http://www.epicbleedsolut.../formula-bleed-procedure/

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks mannen, denk er wellicht te moeilijk over.. hehe.
Eigenlijk heel simpel proces, ben benieuwd of het gaat lukken. :+

@Ruud, moet ik de hendels wel of niet loshalen, dat verschilt per instructie idd.

Edit, poging gedaan, de voorrem ging perfect, de achterrem kwam er bij de eerste keer lucht bij, maar 2de keer ging prima. Heb een 250ml dot 4 remolie, dus lekker de leidingen doorgespoeld. :+
Al met al viel me het reuze mee, heb een Tacx Spider, dus lekker knutselen op die manier. _/-\o_

[ Voor 66% gewijzigd door Harmen op 15-10-2016 15:50 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

En hoe was de rit in Nimma Marsje? Het was heerlijk weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
DjVe schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:28:
En hoe was de rit in Nimma Marsje? Het was heerlijk weer!
Heb mijn plaatst helaas moeten afstaan... Wegens tijdgebrek en zaterdag spontaan naar het werk tot 8uur in de avond, hierdoor lag mijn fiets nog steeds in 100 stukken in schuur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
WIs niet dat er een mtb topic was op dit forum.
Ik doe ook sinds een maand wekelijks een rondje drunense duinen.
Rij vooral alleen dus als er meer zijn die regelmatig rondje in omgeving van gorinchem of drunense duinen doen dan mag er een pb naar mij toe.
Heb zelf een cube analog 29er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 00:12
ik ben ook sinds kort dit forum tegengekomen, zelf rijd ik vaak in bergschenhoek rond en volgend jaar regelmatig in Dorst. Drunense duinen wil ik ook graag een keer rijden maar is niet echt in de buurt :)

Zijn er nog meer mensen hier op het forum die weleens in Bergschenhoek rijden?

[ Voor 16% gewijzigd door venomenal op 02-11-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Meeh, ik vind dat maar een smerig heuveltje :P raad eens in welk shirt ik die route fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zal mijn MTB ook weer eens afstoffen. Afgelopen weekend mijn voorvork uit elkaar gehaald en voorzien van nieuw vet, olie, keerringen en wipers weer in elkaar gezet :)

Kan ie er weer een jaartje tegen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 02-11-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
MBV schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:08:
Meeh, ik vind dat maar een smerig heuveltje :P raad eens in welk shirt ik die route fiets ;)
Het FC Cambuur shirt?

[ Voor 4% gewijzigd door venomenal op 03-11-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Afgelopen weekend nog de remote van mijn Fox-vork vervangen door een handmatige CTD-schakelaar :)

Nu de achterdemper nog vervangen voor een remote-loze maar die heeft een andere maat dan wat je vaak tegenkomt in de uitverkoop :) Nog even afwachten dus :)

In de tussentijd nog eens kijken wat mijn fiets-gadget-spaarrekening vindt van een XT-M8000-setup :), Kortom, meer sleutelen dan rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Weet iemand een zaak in de buurt van Tilburg of Eindhoven waar ze Maxxis en/of Michelin MTB banden verkopen? Ik vind alleen online verkooppunten, maar ik wil de band eerst even vasthouden en voelen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:15:
Weet iemand een zaak in de buurt van Tilburg of Eindhoven waar ze Maxxis en/of Michelin MTB banden verkopen? Ik vind alleen online verkooppunten, maar ik wil de band eerst even vasthouden en voelen :)
Bike-components.de is zeker te ver weg? Naast Maastricht :) Ik zou op Cycletrend in Nuenen gokken, maar die hebben geen assortiment online. Er is ook zo'n giga-onlinezaak die halverwege limburg een winkel heeft, maar weet niet meer hoe die heet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:43:
[...]
Er is ook zo'n giga-onlinezaak die halverwege limburg een winkel heeft, maar weet niet meer hoe die heet :X
Math Salden?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Die bedoelde ik ja, in Limbricht. Dat is zo'n giga-zaak waar ze zo ongeveer alles verkopen. Maxxis staat op hun site.

Ik zou overwegen om bij bike-components een paar verschillende te bestellen, en terug te sturen wat je niet wilt hebben: ook Limbricht is een uur rijden.
Of beter plan: ga in zuid-limburg een rondje fietsen, en rijd onderweg langs Limbricht. Zo heb ik dat als Rotterdammer ook een keer gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Bakker Racing in Weert?

Moniques bikeshop?

Cyclewear heeft Michelin wegbanden.

In Tilburg geef ik je heel weinig kans eigenlijk. Ventoux heeft Schwalbe, Vittoria en Continental dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
Ik fiets met mijn MTB regelmatig een stukje op de weg waarbij ik soms een bospad meepik. Ik draag daarbij eigenlijk gewoon normale kleding, een korte broek (gel zadel) + t-shirt + sportschoenen op flat pedals.

Nu wil ik ook af en toe een MTB track gaan meepikken maar daarvoor wil ik wel wat aan mijn outfit doen. Een helm maar ook een bibshort met een race zadel. Maar er zijn zoveel soorten bibshorts dat de keuze toch wel lastig wordt.
Sportful komt regelmatig positief terug in reviews en is ook wel betaalbaar. Zijn er bepaalde bibshorts die jullie aanraden? Iemand ervaring met bijvoorbeeld deze: https://www.futurumshop.n...ort-zwart-tricolore.phtml :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:30

Spotmatic

Ken sent me

Ik ben net buiten geweest, maar bibshorts bij deze temperaturen... brrr...!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Spotmatic schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:00:
Ik ben net buiten geweest, maar bibshorts bij deze temperaturen... brrr...!
Een bibshort met beenwarmers? Of is dat nog steeds te koud?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

Strider schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:36:
[...]

Een bibshort met beenwarmers? Of is dat nog steeds te koud?
Zelf draag ik altijd een bibshort?(wist niet eens dat die dingen een naam hadden) met lange pijpen. Als je wegfietst van het beginpunt ga dan niet gelijk volle bak trappen maar warm jezelf eerst een beetje op, anders is het vragen om blessures.

Verder kun je tijgerbalsem o.i.d. proberen om het warm te krijgen. Want voor mij persoonlijk vind ik het erg lastig om mijn benen tegen kou te kleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Hier is dat ook wel een klein probleempje. Merk ook dat ik echt niet vooruit kom als ik koude benen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:44
Lang geleden hier wel eens Cree chinese lampen voorbij zien komen voor op de fiets, zoals bijv. de Solarstorms.

Maar wat is momenteel een beetje bang for bucks waar jullie mee rijden?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 16-11-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Geen, in het donker is geen ruimte om sportief te fietsen ;)

Bij mij in de buurt zijn alle bossen verboden gebied tussen zonsondergang en zonsopkomst. En met de wegfiets heb ik nu geen lol in het donker. Veel te veel risico.

Dus maar op de Tacx. Daar heb ik een lamp van Ikea ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

maartend schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:50:
Lang geleden hier wel eens Cree chinese lampen voorbij zien komen voor op de fiets, zoals bijv. de Solarstorms.

Maar wat is momenteel een beetje bang for bucks waar jullie mee rijden?
Kijk eens op Ebay, daar staat het er vol mee. Let trouwens wel op, bij veel producten zit geen accu dus die moet je er dan nog los bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
hegemanjelle schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:29:
[...]

Kijk eens op Ebay, daar staat het er vol mee. Let trouwens wel op, bij veel producten zit geen accu dus die moet je er dan nog los bij kopen.
Had ik al gedaan. Maaar gaat me echt om ervaringen bij jullie.
Zitten trouwens ook complete packages bij. Is beter dan mijn powerbank gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 16-11-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

maartend schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:04:
[...]

Had ik al gedaan. Maaar gaat me echt om ervaringen bij jullie.
Zitten trouwens ook complete packages bij. Is beter dan mijn powerbank gebruiken.
Ik heb hier een tijdje geleden ook naar gekeken, maar ik ben toch huiverig voor de kwaliteit die geleverd wordt. een led is een led(al zal daar ook nog wel vast verschil in zitten) alleen denk ik dat de aansturing e.d. tegen valt.

M'n vader heeft een LED lamp gekocht voor het mountainbiken (in Nederland) en die gaat bijvoorbeeld zachter branden na mate de accu leeg raakt zodat je i.i.g. niet zonder komt te zitten. Dit soort dingen hebben die Chinese lampen denk ik niet. Tevens de plastic voetjes waarmee je de lamp op het stuur bevestigd lijken me tegenvallen, niets is irritanter dan tijdens het fietsen je gedachten bij die lamp hebben of die wel blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
hegemanjelle schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:14:
[...]

Ik heb hier een tijdje geleden ook naar gekeken, maar ik ben toch huiverig voor de kwaliteit die geleverd wordt. een led is een led(al zal daar ook nog wel vast verschil in zitten) alleen denk ik dat de aansturing e.d. tegen valt.

M'n vader heeft een LED lamp gekocht voor het mountainbiken (in Nederland) en die gaat bijvoorbeeld zachter branden na mate de accu leeg raakt zodat je i.i.g. niet zonder komt te zitten. Dit soort dingen hebben die Chinese lampen denk ik niet. Tevens de plastic voetjes waarmee je de lamp op het stuur bevestigd lijken me tegenvallen, niets is irritanter dan tijdens het fietsen je gedachten bij die lamp hebben of die wel blijft zitten.
Nah, ik heb hier over die solarstorms toendertijd toch ook goede berichten gelezen. Maar ja, die zijn een paar jaar oud, dus wat is erna gekomen?

• MBV
Ruud schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:14:
Geen, in het donker is geen ruimte om sportief te fietsen ;)

Bij mij in de buurt zijn alle bossen verboden gebied tussen zonsondergang en zonsopkomst. En met de wegfiets heb ik nu geen lol in het donker. Veel te veel risico.
Er zijn best wel routes waar je wel 's avonds mag fietsen, bijvoorbeeld Bergschenhoek. Daar kwam laatst het verzoek om niet 's avonds tegen de richting in te rijden. WTF? 8)7 Kennelijk dachten veel mensen: 'ach, 's avonds rijdt er toch niemand, kunnen we met onze superlampen wel de andere kant op rijden, ze zien ons wel aankomen'

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

maartend schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:15:
[...]

Nah, ik heb hier over die solarstorms toendertijd toch ook goede berichten gelezen. Maar ja, die zijn een paar jaar oud, dus wat is erna gekomen?
De lampjes zijn top en aardig hufter en koprollen-in-het bos proof! De accu's zijn na 1,5 jaar Meh! Ik moet eens op zoek gaan naar een fatsoenlijke accu met lader.

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

venomenal schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:57:
Zelf ook al een paar keer naar verlichting zitten kijken, lijkt grotendeels Cree XM-L T6 te zijn, zelf geen ervaring mee.

Volgens mij zijn dit soort lampen een beetje het max haalbare qua lumen
*knip*
Die lumen is dat niet gewoon een marketing insturment? Halen deze lampen echt het aangegeven getal? Het staat mooi in de titel en de lamp ziet er ook degelijk uit alleen vraag ik me dit ernstig af....
DjVe schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:02:
[...]

De lampjes zijn top en aardig hufter en koprollen-in-het bos proof! De accu's zijn na 1,5 jaar Meh! Ik moet eens op zoek gaan naar een fatsoenlijke accu met lader.
Weet je zo waar je die gekocht hebt? Ik lees veel verhalen dat de laatst geproduceerde batch slechte kwaliteit zijn. Wellicht dat ik goedkoop nog ergens een oud setje op de kop kan tikken!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze kom ik trouwens wel online tegen en die worden in de Nederlandse webshops ook gewoon verkocht.

[ Voor 26% gewijzigd door Hegeman op 17-11-2016 13:09 ]

• venomenal
hegemanjelle schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:05:
[...]

Die lumen is dat niet gewoon een marketing insturment? Halen deze lampen echt het aangegeven getal? Het staat mooi in de titel en de lamp ziet er ook degelijk uit alleen vraag ik me dit ernstig af....

[...]

Weet je zo waar je die gekocht hebt? Ik lees veel verhalen dat de laatst geproduceerde batch slechte kwaliteit zijn. Wellicht dat ik goedkoop nog ergens een oud setje op de kop kan tikken!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze kom ik trouwens wel online tegen en die worden in de Nederlandse webshops ook gewoon verkocht.
Het aantal lumen zou ik inderdaad niet al te serieus nemen. Er zijn toch wel een aantal positieve reviews over deze leds te vinden. Er zijn ook zat alternatieven te koop met deze leds waar men toch wel enthousiast over is. Ik ben ook wel benieuwd of het echt genoeg is om snachts goed mee te kunnen mtb'en.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:52
venomenal schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:31:
[...]

Het aantal lumen zou ik inderdaad niet al te serieus nemen. Er zijn toch wel een aantal positieve reviews over deze leds te vinden. Er zijn ook zat alternatieven te koop met deze leds waar men toch wel enthousiast over is. Ik ben ook wel benieuwd of het echt genoeg is om snachts goed mee te kunnen mtb'en.
Je hebt niet super veel licht nodig om te kunnen rijden in het volledige donker. Het probleem is meestal als er strooilicht is van andere bronnen of bij schemering. Zelf rijdt ik met een 1200lumen lamp en meestal heb ik hem niet eens voluit branden omdat ik toch voldoende zicht heb.

• maartend
Is uiteindelijk deze geworden ; http://www.ebay.co.uk/itm...iewItem&item=381820862482

Oke, zegt 5000lm, al sik 1/4 heb geloof ik het eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik kan van iemand een oude MTB overnemen, maar ik vroeg mij af in hoeverre de cassette en de kettingbladen aan vervanging toe zijn. Ik zelf heb nog wel een nieuwe ketting liggen, maar heb niet zo heel veel zin om direct geld uit te geven aan een cassette of kettingbladen, aangezien het voornamelijk een kroegracer zal worden. Of denken jullie dat het het beste is om deze ook direct te vervangen, aangezien ze te erg versleten zijn?
Ik heb nog wel een crankstel met kettingbladen liggen, dus ik zou deze er ook eventueel in de toekomst op kunnen zetten.

Klik voor groter.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24qk9vn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2njio2c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2yl1ylz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zqvfqu.jpg

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Achtercasette lijkt me uitgesleten, maar kan ook foto zijn. Het lijkt alsof d etussenstuk wat ovaal is, maar op andere foto lijkt het weer netjes rond en lijken de tanden ook netjes.Voor is ook al erg puntig, lijkt ook vervanging te moeten hebben. Ketting moet je zowiezo vervangen als je iets vervangt daar.

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 19-11-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Hmm toch maar vervangen dan, voor de rest ziet de fiets er verrassend net uit, dus het is het toch wel waard.
Hoop dat het vierarmige crankstel van die andere fiets past, zo te zien zijn die bladen goedkoper dan voor vijfarmig. Cassette zie ik al voor 10 euro, dus valt uiteindelijk qua kosten nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
Gewoon cassette en ketting vervangen inderdaad. Maakt zo'n oude fiets weer een stuk prettiger :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 21:26
Grote kans dat een nieuwe ketting gaat 'overslaan' op de kettingbladen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Stel dat misses Ruud ook graag een mtb wil.

Wat is wijsheid?

Ik ben gaan graven in mijn onderdelenvoorraad en met nieuwe onderdelen kom ik uit op 600 euro ex vork. Het wordt dan een aluminium frame met complete M7000 2x11 groep (met crank en remmen).

Maar wat voor vork dan? RS Recon Gold? Een Manitou minute? Ik weet niet zoveel van dit soort vorken :(

Of heeft iemand nog weet van een leuke fiets in zijn kennissenkring? Maat M/17 27,5 of 29"

Achterstallig onderhoud geen probleem. Daar kijk ik wel doorheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

wezep schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:28:
Grote kans dat een nieuwe ketting gaat 'overslaan' op de kettingbladen voor.
Ja ik denk dat ik deze set gewoon eerst helemaal oprij en dan alles in een keer vervang, als ik voor ongeveer 30 euro weer een paar duizend kilometer kan rijden, is dat een goede deal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

mark de man schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:07:
[...]

Ja ik denk dat ik deze set gewoon eerst helemaal oprij en dan alles in een keer vervang, als ik voor ongeveer 30 euro weer een paar duizend kilometer kan rijden, is dat een goede deal ;)
Zo slecht zien de tandwielen er ook niet uit. Even goed schoonmaken en je kan er vast weer even mee vooruit. Tandwielen voor gaan sowieso langer mee dan achter.

Zie bijvoorbeeld de onderhoudsgeschiedenis van mijn fiets (1e post, beetje onderin): http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=14&t=77676

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 22:59

The_Scarabial

MTB for life!

mark de man schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:45:
Ik kan van iemand een oude MTB overnemen, maar ik vroeg mij af in hoeverre de cassette en de kettingbladen aan vervanging toe zijn. Ik zelf heb nog wel een nieuwe ketting liggen, maar heb niet zo heel veel zin om direct geld uit te geven aan een cassette of kettingbladen, aangezien het voornamelijk een kroegracer zal worden. Of denken jullie dat het het beste is om deze ook direct te vervangen, aangezien ze te erg versleten zijn?
Ik heb nog wel een crankstel met kettingbladen liggen, dus ik zou deze er ook eventueel in de toekomst op kunnen zetten.

Klik voor groter.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Achtercassette ziet er nog top uit, de voorbladen lichtelijk uitgesleten (meer haaietand), maar ook nog niet enrstig
Voor een kroegracer perfect zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik had zojuist even op de fiets gereden en haast onvoorstelbaar hoe soepel die fiets van ongeveer 20 jaar oud nog rijdt. Met de kettingslijtagemeter zag ik wel dat de ketting al meer dan 1% was versleten, maar slaat nog nergens over. Ik denk dat ik er nog even mee blijf rijden, na het eerst flink schoon te maken. Waarschijnlijk zal ik binnenkort wel een cassette en kettingblad bestellen wanneer ik nog wat andere dingen erbij kan bestellen en dan kijken hoe lang ik er mee kan blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
GoTters, n00b aankoopvraag. Ik hoop dat dat hier op z'n plek is. De afgelopen tijd ben ik wat aan het fietsen op de racefiets, en af en toe leen ik een MTB voor een rondje over een route met vrienden. Laatstgenoemde vind ik een stuk leuker dan rechtdoor over de weg, en ben daarom in de markt voor een bescheiden MTB. Mijn budget topt rond de 400 a 500 euro, en door het grote aanbod verzuip ik wat in de mogelijkheden/compromissen van deze prijsklasse.

Ik ben van plan voornamelijk routes/singletrack te gaan fietsen, voor grote afstanden over de weg houd ik de racefiets gewoon. Ergens zal ik op moeten inleveren, wat is wijsheid? Een oudere fiets, met kans op slijtage maar wellicht beter afgemonteerd? Of een nieuwere fiets met minder slijtage maar over het algemeen een lagere klasse? Nieuw kopen van onbekend merk? Het duizelt me allemaal wat. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bokmaaa schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:16:
GoTters, n00b aankoopvraag. Ik hoop dat dat hier op z'n plek is. De afgelopen tijd ben ik wat aan het fietsen op de racefiets, en af en toe leen ik een MTB voor een rondje over een route met vrienden. Laatstgenoemde vind ik een stuk leuker dan rechtdoor over de weg, en ben daarom in de markt voor een bescheiden MTB. Mijn budget topt rond de 400 a 500 euro, en door het grote aanbod verzuip ik wat in de mogelijkheden/compromissen van deze prijsklasse.

Ik ben van plan voornamelijk routes/singletrack te gaan fietsen, voor grote afstanden over de weg houd ik de racefiets gewoon. Ergens zal ik op moeten inleveren, wat is wijsheid? Een oudere fiets, met kans op slijtage maar wellicht beter afgemonteerd? Of een nieuwere fiets met minder slijtage maar over het algemeen een lagere klasse? Nieuw kopen van onbekend merk? Het duizelt me allemaal wat. Iemand tips?
Dat geld?
2nd hand, 26 inch, kin je geweldig spul voor scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
En waar let in dat geval voornamelijk op, naast maat? Waar zou mijn zwaartepunt qua selectie moeten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bekend merk, goede maat, voorvork, staat van wielen/lagers, gewicht een beetje, hoe oud. Voor dat geld heb je echt een bike met alles er op en er aan. heb zelf laatst een cannondale Scalpel gekocht (laatste 26 incher die ze maakten) voor 640 euro. Wereldbike. met een lefty nauurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De grootste kostenpunten zijn vork en wielen. In die volgorde. Helaas kun je vaak niet goed zien/voelen of een vork versleten is, daarvoor moet je hem uit elkaar halen. Maar als deze soepel veert en geageerd op de instelknoppen heb je al een aardig beeld. Wielen zou je even uit de fiets moeten halen en de assen draaien. Dit moet soepel gaan en zeker niet hakkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
Check. Merk/types ben ik door het inlezen redelijk zeker van, aanvoelen wat een soepel lopende vork of wiellager is, dat is een ander verhaal. Daar heb ik 0 ervaring mee. Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een deskundig slachtoffer die meewil een paar kanshebbers te beoordelen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
In het voorjaar 2017 wil ik wat tochten/marathons gaan rijden in de BeNeLux en grensgebied Duitsland, met wat leuke hoogte verschillen, maar niet te extreem. Heeft iemand leuke aanraders?

Tot nu toe heb ik de Ardennes Trophy op het oog, maar zoek er nog een paar meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik rijd zelf al jaren op een MTB, maar doe zeer zeker geen extreme dingen. Rondjes door de lokale bossen vind ik al spannend genoeg. Regelmatig zie ik hier tips voorbijkomen qua onderhoud en gebruik, en vind dat verder prima.

Ooit....jaren geleden... in de Alpen, behoorlijk inspannende tripjes gemaakt. Toen downhill nog niet in de mode was, maar dat je juist zelf omhoog trapte (1000-1500m hoogteverschil).

Heb altijd gedacht dat je goed, stevig en betrouwbaar materiaal nodig hebt om woest naar beneden te raggen. Maar deze jongen denkt daar anders over. 8) Met een gewone fiets kan het ook!
Dit filmpje vind ik wel toepasselijk voor dit forum:

(ik ken die omgeving goed; Saalbach/Hinterglemm. En dit zijn behoorlijk stevige afdalingen)

Maar ja, Verrückten gibt es immer! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:36

VPI

Mooi filmpje 👍

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou hem op mijn full suspension nog niet bijhouden... :')

Het viel me op dat hij Magura HS33's en downhill-pedalen gemonteerd heeft op zijn barrel. Blijven zitten en kunnen stoppen is duidelijk van levensbelang :P

[ Voor 56% gewijzigd door Demo op 24-11-2016 10:27 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Ruud
Weet iemand nog een lucht-geveerde 29'er vork te koop voor een leuk bedrag? Rockshox Recon Gold is al ruim voldoende :)

Veerweg 120mm :) Steekas niet verplicht :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 24-11-2016 11:25 ]

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Ruud schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:22:
Weet iemand nog een lucht-geveerde 29'er vork te koop voor een leuk bedrag? Rockshox Recon Gold is al ruim voldoende :)

Veerweg 120mm :) Steekas niet verplicht :)
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=29

• Ruud
Ik zag ook een Fox vork staan van 100mm, ombouwen naar 120 en klaar is * Ruud :)

Heb de zaak al gebeld maar konden nog geen uitsluitsel geven :(

Enige verplichting is wel dat de kleur zwart is. (Damesfiets, dus kleur is het enige dat telt ;) )

@Hegemanjelle, thanks voor de tip, ik was vergeten dat het een zwarte vork moest zijn :)

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 13:55
Iemand ervaring met de Castelli Meno 2 broek? Wil hem graag voor droge omstandigheden met temperaturen van net boven het vriespunt gebruiken. De maat is ook nog een issue aangezien de castelli's klein vallen. Ik ben zelf 1.91 en 82kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wat voor handschoenen dragen jullie met dit weer?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Strider schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:27:
Wat voor handschoenen dragen jullie met dit weer?
Vingerloze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 20:48
richting vriespunt en daar onder een setje van endura en anders een vingerloos setje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:54

Corpii

Le Tostie

Winterschoenen, wie heeft ze en wat zijn de ervaringen? Ik heb northwave gtx2 celcius maar mijn voeten worden alsnog koud en ik heb het probleem dat mijn broeken er niet goed overheen passen dus er loopt van boven af altijd water in.

Iemand ervaring met andere die hoger zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
Ik heb daar geen aparte schoenen voor gekocht, mij te duur. Ik heb gewone fietsschoenen, en zodra het te koud/nat wordt daarvoor heb ik overschoenen. Zo'n laagje neopreen houdt je voeten prima warm, en als je de truc doorhebt kost het misschien 10 seconden tijd met aankleden. Dat is me geen €100 waard voor een 2e set schoenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
Corpii schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:42:
Winterschoenen, wie heeft ze en wat zijn de ervaringen? Ik heb northwave gtx2 celcius maar mijn voeten worden alsnog koud en ik heb het probleem dat mijn broeken er niet goed overheen passen dus er loopt van boven af altijd water in.

Iemand ervaring met andere die hoger zijn?
Heb zelf Vaude winterschoenen. Die bevallen prima. krijg er eigenlijk nooit water in. En anders gewoon harder door die plassen rijden ;)
Draag wel altijd merino wollen fietssokken erin. Nooit last van koude voeten. Heb ook overschoenen geprobeerd, maar vind een echte winterschoen veel fijner. Altijd last van klamme voeten met overschoenen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Rudolf schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:35:
In het voorjaar 2017 wil ik wat tochten/marathons gaan rijden in de BeNeLux en grensgebied Duitsland, met wat leuke hoogte verschillen, maar niet te extreem. Heeft iemand leuke aanraders?

Tot nu toe heb ik de Ardennes Trophy op het oog, maar zoek er nog een paar meer.
weekje koersen met duchenne heroes? ;) :P :9 7x 100km en ca 10-11.000 hoogtemeters in totaal :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 20:48
ik heb geen specifieke winterschoenen, ik heb de adidas terrex trail cross, tot nog toe geen koude voeten in gehad en een prettige combinatie met flatpedals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:39
MBV schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 11:51:
Ik heb daar geen aparte schoenen voor gekocht, mij te duur. Ik heb gewone fietsschoenen, en zodra het te koud/nat wordt daarvoor heb ik overschoenen. Zo'n laagje neopreen houdt je voeten prima warm, en als je de truc doorhebt kost het misschien 10 seconden tijd met aankleden. Dat is me geen €100 waard voor een 2e set schoenen ;)
Helemaal mee eens. Ik heb goede overschoenen en die houden mijn voeten prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:38:
[...]
Heb ook overschoenen geprobeerd, maar vind een echte winterschoen veel fijner. Altijd last van klamme voeten met overschoenen.
Laat ik mijn eerdere antwoord eens anders formuleren:
Heb je al wel eens overschoenen geprobeerd, Corpii? Voor €20-30 kan je dat makkelijk uitproberen, en misschien zelfs wat verschillende smaken. Als dat niet bevalt, kan je alsnog voor €150 proberen de ultieme winterschoenen te vinden.
En specifiek over de klacht van water in de schoenen: er zijn best wel wat neopreen overschoenen die bovenaan bijna zo strak zitten als een sok om al het water buiten te houden.
Klamme voeten heb ik nooit last van gehad, mij lijkt dat er maar 1 probleem inherent is aan overschoenen: de zool wordt koud, daar komt je overschoen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
NielsTn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:16:
[...]

weekje koersen met duchenne heroes? ;) :P :9 7x 100km en ca 10-11.000 hoogtemeters in totaal :)
ik denk niet dat ik dat overleef. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:54

Corpii

Le Tostie

Ik heb wel ervaring met overschoenen maar met ritjes van +2u of als het gaat vriezen schieten ze op kou bescherming, ook met grib grab merino wintersokken, naar mijn smaak te kort. De northwaves ook overigens. Andere optie is om met winterschoenen en overschoenen te gaan rijden maar gevoelsmatig lijkt dat toch fout...

Het probleem bij de northwaves van het inlopende water treed vooral op omdat mijn broek omhoog kruipt/niet blijft zitten rond de enkels waardoor het water van mijn benen afloop de schoen in. Dus vrijwel altijd loopt er water de schoen in. Ik heb 3 verschillende merken broeken (castelli, gore en loffler) en alle 3 hebben het zelfde probleem. Denk dat ik relatief lange benen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
De kogel is door de kerk, zaterdag heb ik mijn nieuwe (2e handse) bike in de schuur gezet. Zoals eerder gezegd had ik geen reuze budget, ik heb uiteindelijk €350,- betaald voor een KTM racecross uit 2010. Hier is één van de weinige sites waar de specs nog te vinden zijn. Remblokken zijn vervangen, nieuwe achtercassette en ketting, via vrienden die inmiddels geen 26" meer rijden een mooie nubby nic/racing ralph combinatie, alles XT en SLX afgemonteerd, Rock shox recon race vork. Zondag direct een 1e rit gemaakt op de MTB route in Gieten (te gekke route!) en de fiets heeft geen kik gegeven, tot nu toe super tevreden en vooral heel enthousiast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van het weekend weer eens gefietst, wat maten die ook de MTB eens afgestoft hadden meegenomen, ze vonden het erg leuk, al liet hun (afwezigheid van) conditie natuurlijk te wensen :P
Maar ze willen aankomend weekend weer, dus zou leuk zijn als ik op die manier niet telkens meer in mijn eentje hoef te gaan :)

Ben wel voor wat upgrades aan het kijken, overweeg een Dropper post, en dan waarschijnlijk een KS, want gewoon mechanisch, en goedkoper dan de Rock Shock. Cranckworx heeft ook een vrij voordelige, maar dat merk staat niet zo goed te boek las ik het en der als het op kwaliteit aankomt.

Verder wilde ik dat extra gewicht wat compenseren, maar ik zie dat je dan al gauw meer dan een euro per gram kwijt bent voor upgrades;
Carbon stuur, pakweg van 260 naar 180 gram: 110€
Lichtere wielen, van 1900 naar 1500gram; 600€ ofzo.
(Heb al lichte binnenbandjes, buitenbanddn zijn ook niet overdreven zwaar, en zo min mogelijk meuk er op, dus daar valt niet voordelig op te besparen)
Pas als je een fiets direct koopt met dat lichte spul, of het oude spul kan gebruiken/verkopen kunnen de kosten nog enigszins op tegenover het gewicht. Of als je je wielset kapot rijd, dan moet je toch wat nieuws en ga je natuurlijk niet downgraden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 07-12-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zolang ik zelf nog niet op mijn ultime streefgewicht zit (BMI 20 of zo), heb ik altijd de mening dat beter is dat ik zelf wat grammen kwijt raak dat mijn fiets veel lichter wordt :P

Maar ja, ik zou graag betalen als ik zo makkelijk grammen kwijt zou raken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Bokmaaa schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:26:
De kogel is door de kerk, zaterdag heb ik mijn nieuwe (2e handse) bike in de schuur gezet. Zoals eerder gezegd had ik geen reuze budget, ik heb uiteindelijk €350,- betaald voor een KTM racecross uit 2010. Hier is één van de weinige sites waar de specs nog te vinden zijn. Remblokken zijn vervangen, nieuwe achtercassette en ketting, via vrienden die inmiddels geen 26" meer rijden een mooie nubby nic/racing ralph combinatie, alles XT en SLX afgemonteerd, Rock shox recon race vork. Zondag direct een 1e rit gemaakt op de MTB route in Gieten (te gekke route!) en de fiets heeft geen kik gegeven, tot nu toe super tevreden en vooral heel enthousiast!
Mooi fietsje voor een mooie prijs. De componenten (SLX, XT en RockShox Recon) zijn degelijk en hebben het kwaliteit al bewezen.

Hoe zijn je tandwielen voor? Houdt er wel rekening mee dat wanneer je voortandwielen slecht zijn de ketting raar kan gaan lopen(lees sneller slijten).
_ferry_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:14:
Verder wilde ik dat extra gewicht wat compenseren, maar ik zie dat je dan al gauw meer dan een euro per gram kwijt bent voor upgrades;
Cyberpope schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:31:
Zolang ik zelf nog niet op mijn ultime streefgewicht zit (BMI 20 of zo), heb ik altijd de mening dat beter is dat ik zelf wat grammen kwijt raak dat mijn fiets veel lichter wordt :P
Ik ben het hier wel met Cyberpope eens, de grammen die je bespaard voel je denk ik niet direct terug in de fiets. Wellicht dat het de bult op wat makkelijker gaat, al betwijfel ik dat ook nog omdat het verschil niet dermate groot is.

Ben een aantal jaren terug over gegaan van metaal frame naar een carbon frame maar dat was nou een upgrade waar ik destijds best wel wat meer voor had willen betalen. Dat was het tot dusver elke euro waard!

Dit is natuurlijk mijn mening, als je het wel wat lijkt om die grammen te besparen zou ik inderdaad naar wielen, cassette achter en remsysteem kijken. Dit lijken mij wel onderdelen waarop gewicht kan worden bespaard.

[ Voor 34% gewijzigd door Hegeman op 07-12-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou mijn eigen gewicht is op zich wel laag, dus dat heb ik wel als voordeel.
Rem upgrade zou nog een optie zijn, moet de specs er eens op naslaan, maar ik denk niet dat er veel verschil in gewicht zit tussen Deore en SLX/XT.
De Deore kan ik dan wel op mijn fitnessbike kwijt, daar zitten simpele Shimano's op, nooit problemen mee gehad, maar het remvermogen is veel lager. En minder ergonomisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
_ferry_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:33:
Nou mijn eigen gewicht is op zich wel laag, dus dat heb ik wel als voordeel.
Rem upgrade zou nog een optie zijn, moet de specs er eens op naslaan, maar ik denk niet dat er veel verschil in gewicht zit tussen Deore en SLX/XT.
De Deore kan ik dan wel op mijn fitnessbike kwijt, daar zitten simpele Shimano's op, nooit problemen mee gehad, maar het remvermogen is veel lager. En minder ergonomisch.
Er zit een wereld van verschil tussen Deore en XT remmen. vorig jaar zomer mijn Deore remmen omgeruild voor XT remmen. Verschil in remgevoel is groot. XT rem je makkelijk met 1 vinger en nauwkeurig.

Voordelig gewicht besparen kun je ook doen door je wielen tubeless te maken. Zelf afgelopen maand gedaan. 2 velgen, die volgens Giant (S-XC2 27.5) niet geschikt zijn om tubeless te maken, mbv een Notubes kit tubeless gemaakt. Kit kost 30 euro. Nu had ik ook 2 nieuwe banden nodig en heb dus gelijk tubeless ready banden gehaald. Als je die er al omheen hebt liggen ben je dus voor een investering 30 euro en wat tijd klaar.

Mijn beste investering was echter de ombouw van 2x10 naar 1x11 (XT m8000) setup. je bespaart een paar 100 gram gewicht en het resultaat is tegelijkertijd een zeer fijne aandrijflijn. :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

f4stf0rw4rd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:57:
[...]

Er zit een wereld van verschil tussen Deore en XT remmen. vorig jaar zomer mijn Deore remmen omgeruild voor XT remmen. Verschil in remgevoel is groot. XT rem je makkelijk met 1 vinger en nauwkeurig.

Voordelig gewicht besparen kun je ook doen door je wielen tubeless te maken. Zelf afgelopen maand gedaan. 2 velgen, die volgens Giant (S-XC2 27.5) niet geschikt zijn om tubeless te maken, mbv een Notubes kit tubeless gemaakt. Kit kost 30 euro. Nu had ik ook 2 nieuwe banden nodig en heb dus gelijk tubeless ready banden gehaald. Als je die er al omheen hebt liggen ben je dus voor een investering 30 euro en wat tijd klaar.

Mijn beste investering was echter de ombouw van 2x10 naar 1x11 (XT m8000) setup. je bespaart een paar 100 gram gewicht en het resultaat is tegelijkertijd een zeer fijne aandrijflijn. :)
Ojah, Tubeless kan ik eens proberen. Alleen heeft mijn achterband (Continental Mountainking) wat schade aan de zijkant, langs een scherpe steen geschuurd ofzo. Dus het lijkt mij dat hij daar kan lekken, de binnenband liep op die plek ook langzaam af destijds :P

1x11 zou voor mij denk ik niet zo geschikt zijn, vooral in het begin van het seizoen heb ik de granny wel nodig op de steile klimmen, en het grote blad gebruik ik dan weer op de 20min. warming-up over asfalt vanaf huis naar Bergschenhoek. Al is dat natuurlijk geen must, en kan nog op het middenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

Het lichter maken van je MTB is een hobby binnen je hobby, echter wel een prijzige. Als je daar mee bezig gaat sla je op een gegeven moment door en neem je nadelen voor lief om op een zo licht mogelijke bike te rijden. Ergens zal het mentaal wel helpen en je sneller maken. Maar op een gegeven moment is het de vraag of het wel sneller is.
- Een knetterhard carbonzadel van 80 gram
- Ultralichte grips van <10 gram
- Remschijven met minimaal aan materiaal
- 1x 10 verzet met racecassette
- Voorvork met carbon kroon en stuurbuis

Je kan het geld ook steken in een MTB clinic voor gevorderden. Wellicht valt er wat te schaven aan je technische rijkwaliteit. Met minder energie harder de bochten uit komen. Technische passages efficienter nemen, enz. Je gaat alsof je fiets 3 kg lichter is... ;-)

Nu ik het er zo over heb. Ik heb wel zin in een opbouwprojectje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo

oNo

@_ferry_ kan je de specs van je fiets een posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt helemaal, en in het vlakke Nederland ga je er ook niet heel veel van merken volgens mij.
Vind vooral het sleutelen en uitzoeken van spulletjes leuk (niet alleen qua fiets, ook qua auto, gadgets, pc etc....) dus inderdaad, opbouwprojectjes zijn leuk ;)
Maar alleen omwille van gewicht is dat tamelijk zinloos.
Voor lichtgewicht had ik beter een ander model fiets kunnen kiezen, en heb juist gekozen voor de Nerve vanwege fully, speelsheid en degelijk. Anders had ik een Lux of hardtail moeten kiezen voor dat lage gewicht ;)

Is dus een Nerve 7.0 uit 2015, vrijwel zoals ie uit de fabriek kwam met o.a.
SLX/XT drivetrain
Deore remmen
Mavic crossride
Fox Float CTD 32 120mm

IIG een KS Integra besteld en wat smeer en schoonmaak spullen. Nog zitten twijfelen over de e*thirteen, qua specs ook goed, maar de knop op het stuur vond ik lang niet zo mooi als die van KS, en gloed nieuw dus nog geen reviews.
Oja, en ik heb een gratis gewichtsbesparing van 50 gram, heb nog een ander zadel liggen die lichter is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Volgens mij kun je die velgen inderdaad prima tubeless maken met zo'n kit van Notubes. Alleen die buitenband met wangschade zal het waarschijnlijk wat lastig maken om het luchtdicht te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Vergeet niet dat lichtere velgen/banden meer doen dan alleen het gewicht verlagen. Insturen gaat makkelijker, fiets wordt levendiger en onafgeveerd gewicht gaat omlaag.

Dat zou mijn eerste keus zijn als ik geld over had ;)

Als het goed is wordt vandaag het On One Parkwood 29-frame geleverd. Projectje als fiets voor het meisje. Ik moet toch iets te sleutelen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
hegemanjelle schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:41:
[...]

Mooi fietsje voor een mooie prijs. De componenten (SLX, XT en RockShox Recon) zijn degelijk en hebben het kwaliteit al bewezen.

Hoe zijn je tandwielen voor? Houdt er wel rekening mee dat wanneer je voortandwielen slecht zijn de ketting raar kan gaan lopen(lees sneller slijten).
Een vriend van me die veel meer verstand van fietsen heeft dan ik heeft zijn goedkeuring gegeven ;) Het voorblad is gebruikt, maar verre van af. Het schijnt op een bepaalde manier geslepen te zijn waardoor schakelen sneller gaat, en wat ik als slijtage zou beoordelen als hij er niet bij was. Nog veel te leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ruud schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:50:
Vergeet niet dat lichtere velgen/banden meer doen dan alleen het gewicht verlagen. Insturen gaat makkelijker, fiets wordt levendiger en onafgeveerd gewicht gaat omlaag.

Dat zou mijn eerste keus zijn als ik geld over had ;)

Als het goed is wordt vandaag het On One Parkwood 29-frame geleverd. Projectje als fiets voor het meisje. Ik moet toch iets te sleutelen hebben ;)
Oeh, dat zijn geen dure frames, daar kun je inderdaad nog eens wat leuks mee knutselen :)
Zag ook al een leuk frame voor een snelle stadsracer, maar ik heb er al 1 die nog wel even meekan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Het is inderdaad een leuk geprijsd frame. Je komt overigens ook genoeg Cubes tegen voor 120 130 140 euro :)

Komt een 11 speed SLX groep (incl remmen / crank), Fox vork (120mm CTD) en een Ritchey WCS Trail wielsetje in :)

[edit]Frame ziet er netjes uit. Lassen zijn goed gelegd, draad in bottom bracket ziet er goed uit en ook pasvlakken van de integrated headset zien er goed uit. Vandaag komen de laatste onderdelen binnen en kan ik aan de slag :) :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ruud op 09-12-2016 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
_ferry_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:25:
[...]

Ojah, Tubeless kan ik eens proberen. Alleen heeft mijn achterband (Continental Mountainking) wat schade aan de zijkant, langs een scherpe steen geschuurd ofzo. Dus het lijkt mij dat hij daar kan lekken, de binnenband liep op die plek ook langzaam af destijds :P

1x11 zou voor mij denk ik niet zo geschikt zijn, vooral in het begin van het seizoen heb ik de granny wel nodig op de steile klimmen, en het grote blad gebruik ik dan weer op de 20min. warming-up over asfalt vanaf huis naar Bergschenhoek. Al is dat natuurlijk geen must, en kan nog op het middenblad.
Ik rijd zelf ook op (en naar) bergschenhoek met een 1x10 setup en dat gaat prima (32 voor en 11-36 achter)
Dus ik denk dat als je een 1x11 met een 10-42 of 11-46 cassette hebt dat je wel genoeg verzet moet hebben. Waarschijnlijk zul je alleen in de bergen in de problemen komen, maar daar ben ik nog niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
venomenal schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:38:
[...]

Ik rijd zelf ook op (en naar) bergschenhoek met een 1x10 setup en dat gaat prima (32 voor en 11-36 achter)
Dus ik denk dat als je een 1x11 met een 10-42 of 11-46 cassette hebt dat je wel genoeg verzet moet hebben. Waarschijnlijk zul je alleen in de bergen in de problemen komen, maar daar ben ik nog niet geweest.
Mooie vergelijking tussen jullie beiden. Hij geeft zelf al aan dat de granny nodig is en dan ga jij hem een 1x11 adviseren?

Granny gear is nu 22/36 (1,37)

Shimano SLX/XT (M7000/M8000) gaat tot 30T in 1x11 (46=1,46 / 42=1,60)
SRAM direct mount kan tot 26T

De stap van 37 naar 46 in de 11-46 cassette is wel groot trouwens.

@Ferry: als de schade aan je band oppervlakkig is dan zal je band daar niet lekken. Het buitenste laagje rubber dat over het karkas heen zit is meestal dun en doet weinig voor de dichtheid van de band ;) Een foto doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

venomenal schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:38:
[...]

Had van de week al even zitten vergelijken/rekenen, maar nu in de periode dat ik niet zoveel fiets moet ik nog met de granny tegen de grote berg op, dan rij ik dus 22-28 of 22-32 (36 heb ik dan gelukkig niet nodig ;) )
Factor 0.7 of 0.8 zou dat zijn, met jouw setup is dat al weer factor 0.9:
http://gears.mtbcrosscoun...20I1123I1X27.5/2.20I706I1
Is voor mij denk net effe teveel van het goede, met een 11 speed cassette zou het denk ik nog wel gaan, maar dan neig ik eerder naar 2x10 zodat ik ook in de bergen nog uit de voeten kan. Maar dan wel pas als de huidige set versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
_ferry_ schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:17:
[...]

Had van de week al even zitten vergelijken/rekenen, maar nu in de periode dat ik niet zoveel fiets moet ik nog met de granny tegen de grote berg op, dan rij ik dus 22-28 of 22-32 (36 heb ik dan gelukkig niet nodig ;) )
Factor 0.7 of 0.8 zou dat zijn, met jouw setup is dat al weer factor 0.9:
http://gears.mtbcrosscoun...20I1123I1X27.5/2.20I706I1
Is voor mij denk net effe teveel van het goede, met een 11 speed cassette zou het denk ik nog wel gaan, maar dan neig ik eerder naar 2x10 zodat ik ook in de bergen nog uit de voeten kan. Maar dan wel pas als de huidige set versleten is.
Ik dacht inderdaad aan zoiets:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#27.5/2.20I1123I1X27.5/2.20I706I1X27.5/2.20I1615I5283
Anders misschien de SRAM Eagle 12 speed? Dan heb je een 10-50 cassette, alleen de prijs nog iets omlaag.
Ik had zelf een XTR crank met 2 bladen maar die heb ik vervangen voor een single 30 of 32 tands omdat ik merk dat ik daar een stuk makkelijker door schakel.

Nog even terugkomend op de chinese LED verlichting. Ik heb zelf de Solarstorm X3 besteld en die heb ik vorige week ontvangen. Mooie lamp, geeft een hoop licht, ik denk dat de laagste stand meestal al voldoende is en anders is de felste stand dat zeker wel. Inclusief accu heb ik €20,- betaald. Binnenkort maar eens even 's avonds testen in Bergschenhoek :)

[ Voor 13% gewijzigd door venomenal op 12-12-2016 07:41 . Reden: LED toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 12:58

Blucky

Still tweaking my profile

venomenal schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:17:
[...]

Ik dacht inderdaad aan zoiets:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#27.5/2.20I1123I1X27.5/2.20I706I1X27.5/2.20I1615I5283
Anders misschien de SRAM Eagle 12 speed? Dan heb je een 10-50 cassette, alleen de prijs nog iets omlaag.
Ik had zelf een XTR crank met 2 bladen maar die heb ik vervangen voor een single 30 of 32 tands omdat ik merk dat ik daar een stuk makkelijker door schakel.

Nog even terugkomend op de chinese LED verlichting. Ik heb zelf de Solarstorm X3 besteld en die heb ik vorige week ontvangen. Mooie lamp, geeft een hoop licht, ik denk dat de laagste stand meestal al voldoende is en anders is de felste stand dat zeker wel. Inclusief accu heb ik €20,- betaald. Binnenkort maar eens even 's avonds testen in Bergschenhoek :)
Waar heb je die besteld als ik vragen mag? accu daar ook besteld?

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Schoonmaakvraag voor beginners hier ;) online is (uiteraard) allerlei informatie te vinden, en verschillen de meningen nogal over hoe je je bike zou moeten schoonmaken. De één gaat er mee naar een wasbox na een rit en jast het hele ding schoon met de hogedrukspuit, de ander wil vanwege de lagers niet eens met een tuinslang in de buurt van de fiets komen en doet alles met emmer en spons.

Hoe doen jullie dat? Ik neig zelf naar een tussenvorm, de fiets afspuiten met tuinslang en hardnekkig vuil met de hand. Wat zijn delen waar ik écht voorzichtig mee moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Bokmaaa schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:15:
Schoonmaakvraag voor beginners hier ;) online is (uiteraard) allerlei informatie te vinden, en verschillen de meningen nogal over hoe je je bike zou moeten schoonmaken. De één gaat er mee naar een wasbox na een rit en jast het hele ding schoon met de hogedrukspuit, de ander wil vanwege de lagers niet eens met een tuinslang in de buurt van de fiets komen en doet alles met emmer en spons.

Hoe doen jullie dat? Ik neig zelf naar een tussenvorm, de fiets afspuiten met tuinslang en hardnekkig vuil met de hand. Wat zijn delen waar ik écht voorzichtig mee moet zijn?
Ligt er een beetje aan hoe smerig de fiets is. Als het kurkdroog is en ik alleen maar stof op de fiets heb zitten ga ik er gewoon met lucht snel langsheen en hang ik 'm dan weg. Wel maak ik de ketting altijd schoon en paar druppies olie erop om corrosie te voorkomen.

Verder als er modderig in het bos is hang ik hem buiten altijd op zodat ik er mooi omheen kan lopen, haal alle accessoires eraf(klokje, bidons en evt. spatborden). En dan met een tuinslang met lauw/warm water(niet heet) spoel ik het grove vuil eraf. Inderdaad niet met een keiharde straal dat je al het vet uit je lagers wast maar gewoon een sproei straaltje(beetje lastig uit te leggen). Wanneer het grove vuil weg is pak ik een emmer met afwas middel en een zo'n schoonmaakhandschoen en ga ik heel de fiets van boven naar onder langs. Hiermee wordt de fiets echt super mooi schoon, tevens ga ik met een stevige borstel de tandwielen langs en met een spaak tussen de cassette door.

Wanneer ik alles heb gehad pak ik de tuinslag weer en spuit ik heel de fiets weer schoon en maak ik deze of met lucht of met een doek droog. Verder olie ik alles gelijk weer in, niet teveel maar genoeg om het corroderen tegen te gaan.

Delen waar je echt voorzichtig mee moet zijn, zijn je lagers. Als deze gaan corroderen dan moet je ze vervangen. Dit ga je echt wel voelen, wellicht gaat het in begin met wat extra vet nog wel. Maar na verloop van tijd gaan de kogels in de kooi vast roesten en krijg je daar allemaal putten in wat je wel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
hegemanjelle schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:29:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe smerig de fiets is. Als het kurkdroog is en ik alleen maar stof op de fiets heb zitten ga ik er gewoon met lucht snel langsheen en hang ik 'm dan weg. Wel maak ik de ketting altijd schoon en paar druppies olie erop om corrosie te voorkomen.

Verder als er modderig in het bos is hang ik hem buiten altijd op zodat ik er mooi omheen kan lopen, haal alle accessoires eraf(klokje, bidons en evt. spatborden). En dan met een tuinslang met lauw/warm water(niet heet) spoel ik het grove vuil eraf. Inderdaad niet met een keiharde straal dat je al het vet uit je lagers wast maar gewoon een sproei straaltje(beetje lastig uit te leggen). Wanneer het grove vuil weg is pak ik een emmer met afwas middel en een zo'n schoonmaakhandschoen en ga ik heel de fiets van boven naar onder langs. Hiermee wordt de fiets echt super mooi schoon, tevens ga ik met een stevige borstel de tandwielen langs en met een spaak tussen de cassette door.

Wanneer ik alles heb gehad pak ik de tuinslag weer en spuit ik heel de fiets weer schoon en maak ik deze of met lucht of met een doek droog. Verder olie ik alles gelijk weer in, niet teveel maar genoeg om het corroderen tegen te gaan.

Delen waar je echt voorzichtig mee moet zijn, zijn je lagers. Als deze gaan corroderen dan moet je ze vervangen. Dit ga je echt wel voelen, wellicht gaat het in begin met wat extra vet nog wel. Maar na verloop van tijd gaan de kogels in de kooi vast roesten en krijg je daar allemaal putten in wat je wel voelt.
Dank je voor het uitgebreide antwoord! Ketting schoonmaken is gewoon met een droge doek? Of gebruik je zo'n kettingcleaner als dit? En welke olie gebruik je? En qua lagers, dat zijn de lagers bij trappers/trapas, en wielen?

Sorry voor het n00b geneuzel hoor, maar ik wil m'n fietsje graag mooi houden zonder door te slaan in de tientallen poets en smeermiddeltjes die er zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Bokmaaa schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:56:
[...]

Dank je voor het uitgebreide antwoord! Ketting schoonmaken is gewoon met een droge doek? Of gebruik je zo'n kettingcleaner als dit? En welke olie gebruik je? En qua lagers, dat zijn de lagers bij trappers/trapas, en wielen?

Sorry voor het n00b geneuzel hoor, maar ik wil m'n fietsje graag mooi houden zonder door te slaan in de tientallen poets en smeermiddeltjes die er zijn :)
Ja gewoon met een droge doek, heb nog nooit zo'n apparaat gebruikt. Heb er laatst wel naar gekeken want mijn voorraad poetsdoeken begint aardig op te raken. En voordat ik weer allemaal oude t-shirts en ander kledij verknip..... Maar met zo'n apparaatje heb ik zelf dus geen ervaring, wellicht iemand op dit forum wel?

Qua olie gebruik ik https://www.allesvoorderacefiets.nl/shimano-pfte-teflon-dry-smeermiddel-100ml.html. Je hebt ook nog de dry loop maar als je hier je ketting teveel mee insmeert krijg je allemaal olie spetters op de velg. Als je velg remmen hebt kan dit nog wel eens nadelig zijn op je performance van je remmen. Het busje bevat maar 100ml, maar ik doe er dan ook maar een paar druppels op aan de boven en onderkant en ga dan een flink aantal keren met de trappers rond dat het zich verdeeld over de ketting en tandwielen, schakel ook sowieso overal een keer langs.

Houd wel in de gaten dat wanneer je gaat fietsen in zware omstandigheden(lees veel zand en water) dat je wellicht extra voorzorgsmaatregelen wilt nemen. Doe dan gewoon extra smeermiddel op de ketting want deze krijgt het dan zwaar te verduren!

En de lagers zijn inderdaad die van je wielen, crank en balhoofd. Doe hier voorzichtig mee, heb het inmiddels samen met m'n vader allemaal zelf vervangen (kan het nog niet helemaal alleen) en dan zorgen we altijd dat we er genoeg vet indoen want daar heb je later profijt van. We hebben alleen wel eens wat los gehaald wat uit een fabriek kwam en de hoeveelheid vet die daar aanwezig was, was echt niet veel. Dus wees hier zuinig op(lees voorzichtig met het afspuiten).

[ Voor 11% gewijzigd door Hegeman op 13-12-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb nogal mixed feelings bij de park tool om de ketting schoon te maken. Het haalt heel goed al het vuil van de ketting en is gemakkelijk in het gebruik. De nadelen voor mij zijn duur in gebruik (gebruikt veel vloeistof) en de rotzooi die toch nog op de grond en je spullen komt.

Ik gebruik deze daarom alleen maar als ik groot onderhoud pleeg. Na iedere rit gebruik ik gewoon een doek om te ketting af te vegen.
Pagina: 1 ... 96 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.