Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Bij een race-helm is gewicht belangrijker en ventilatie. Bij MTB (XC-) helmen heb je vaak een klepje erop tegen takken idd (helpt ook wat tegen de zon) en tegenwoordig zie je meestal dat ze achterin je nek wat lager doorlopen tegen bepaald letsel op je achterhoofd.
Ikzelf gebruik voor beide disciplines gewoon één race-helm, vind ze duur genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:41
Het belangrijkste bij helmen is gewoon de pasvorm. De verschillen tussen MTB (XC) en weg helmen zijn niet al te groot. Er zit inderdaad vaak een vizier op de MTB helmen, welke in de meeste gevallen verwijderbaar is. Sommige MTB helmen hebben ook een lagere achterkant om de achterkant van je hoofd beter te beschermen, voor de racefiets zijn deze vanwege de diepere zit meestal niet prettig omdat ze dan in de weg zitten.

Ik zou gewoon aanraden om naar een goede fietsenzaak te gaan en te kijken voor een weghelm. Dan er zo veel mogelijk proberen en kijken welke het lekkerste zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:33

DjVe

Hatsaflats!

Een duurdere helm zit overigens niet altijd beter. Ik heb eens een Mavic Plasma helm gekocht online, maar vind mijn oude Bell van €45 beter zitten. Ga inderdaad eens passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je wordt natuurlijk door de stijl-politie vierkant uitgelachen als je zonder vizier op je helm op de mountainbike rond fietst.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mijn pa wilde laatst samen een rondje racefietsen. Zat ik daar met mijn helm-met-klep, baggy broek en reusachtige FiveTen Hellcat SPD-sneakers op een carbonnen aero racemonster - ik denk dat de stijlpolitie deadly force had willen toepassen om me te stoppen :'D
DjVe schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:52:
Ik moet binnenkort mijn ketting, casette, derailleurwieltjes en kettingblad en bb van mijn 675 SLX groep vervangen. Nu zie ik dat de M7000 1x11 groep eigenlijk super betaalbaar is. Voor nog geen €300 heb ik alles nieuw incl. XTR bb en XT shifter. Ik vraag me alleen af of ik mijn 675 crank niet kan hergebruiken (met een ander blad). Heeft iemand daar een antwoord op?
Moet kunnen, maar niet met een M7000-blad, want Shimano heeft lekker gek gedaan met de BCD en de positie van de bouten. (niet meer precies vierkant tov elkaar) Een 3rd party narrow-wide kettingblad met BCD104 zou moeten passen.
Afhankelijk van of je nu een double of een triple crank hebt, moet je de kettinglijn berekenen/opmeten en vergelijken met die van de M7000 crank. Als dat teveel afwijkt, zou je een spacer van je bottom bracket kunnen verplaatsen, of gewoon eens voelen of die 1 a 2 mm afwijking alsnog prima schakelt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
zonoskar schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:43:
Je wordt natuurlijk door de stijl-politie vierkant uitgelachen als je zonder vizier op je helm op de mountainbike rond fietst.
Beter dan de stijl-politie die je opsluit voor het rijden op een racefiets met een vizier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 19:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bomen door het bos iets....
Nu ik naast het bos woon waar je aantal leuke routes hebt wil ik het fietsen weer oppakken. Ik had een Cube Reaction GTC Pro 27.5 besteld, maar deze is pas in 2017 leverbaar. Ze kwamen met alternatieven van boven de 2500,-euro.

Budget t/m 2500,- euro.

Zat zelf te denken aan een hardtreil 27,5. carbon

Vind het toch nog best lastig om een keuze te maken. Ben absoluut niet bekend met alle verschillende merken en opties. En ben beetje lost op dit moment. Als iemand wat tips heeft zijn deze van harte welkom.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 03-10-2016 17:38 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Superdaantje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:35:
Ik had een Cube Reaction GTC Pro 27.5 besteld, maar deze is pas in 2017 leverbaar. Ze kwamen met alternatieven van boven de 2500,-euro.

Budget t/m 2500,- euro.
Beetje raar als je een budget aangeeft van 2500 dat ze dan met dingen boven de 2500 aankomen. Met dat bedrag is eigenlijk iedere hardtail gewoon een goede fiets en moet je gewoon kijken waar je lekker op zit. Er zijn eigenlijk weinig miskopen die je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:37
Waarom zo'n hoog budget? Is niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Als je niet weet wat voor fiets je moet kopen, zou ik dat eerst 'leren' voor €1200. Dan heb je volgens mij ook in 27,5" gewoon een leuke fiets van iets van 12kg.
Hoe ben je bij die Cube uitgekomen? Wat zoek je in een fiets?

Als je fietsenmaker je alleen alternatieven voor meer geld wilt aansmeren, zijn er 2 opties: zeg "Goh, die van €2700 is best mooi, maar ik heb maar €2500. Kan je daar wat aan doen?" Of ga gewoon naar een andere fietsenmaker: vanaf €1000 kan je wat leuks kopen, dus het is absurd om niks onder de €2500 aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Cube kwamen we toevallig op uit, omdat de fietsenmaker hier dealer van is. Ben niet zo thuis in de merken. In het verledenTrek en American Eagle fietsen gehad. Zat toentertijd gemiddeld vier keer per week op de fiets. Sleutelen en onderhoud liet ik over aan de fietsenmaker. Ik wilde gewoon lekker trappen. En dat wil ik nu ook weer.

Nu ik weer naast het bos woon kriebelt het van alle kant om weer te starten met fietsen. Alleen weet ik even niet zo waar op te letten er is in de tussentijd nodige gebeurd op fiets gebied.

Kennis adviseerde bijvoorbeeld het merk Scott. Alleen rijd hij zelf op een Scott hardtrail 27,5 van boven de 4000,- euro en dat vind ik dan weer te veel van het goede. Deze fiets tijd gelden mogen lenen en is afgesteld op mij en was zeker lekker trappen.

Met gestelde budget ben ik opzoek naar een hardtrail 27,5. De keuze gemaakt op basis van de fiets die ik mocht lenen. En kreeg de tip om te kiezen voor een fiets die is afgemonteerd met Shimano XT. Waar verder op te laten? Bijvoorbeeld vering, banden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vriend van me heeft een Scott scale gekocht, een 920 geloof ik. Die was net iets meer dan 2500 geloof ik. Maar de 930 (of als je 27" wil, de 730) is ook een goede fiets, bijv https://www.12gobiking.nl/scott-scale-730-2016 Waarom wil je 27"? Een 29er is in NL meestal de betere en snellere keuze. Schakel spul is één deel van de puzzel, maar ik vind belangrijker welke vork gemonteerd is en welke wielen. Vooral bij een 29er kunnen de wielen de fiets maken of kraken. Qua vork zit je goed bij Fox of Rockshox in de serie Reba of Sid. Sommige Manitou vorken zijn ook goed.

[ Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 03-10-2016 23:01 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik zou eens wat gaan proefrijden op verschillende fietsen (huurfietsen, test-center etc) voor ik zoveel geld uit zou geven. Zeker in die prijsklasse is het verschil tussen fietsen best groot: is een fiets gericht op comfort, op snelheid, of nog iets anders? En nogmaals: als je niet goed weet wat je zoekt, dan zou ik eerst voor zo'n €1000 wat uitproberen. Even gezocht op 27,5" (ik was persoonlijk geen fan van die grote wielen ;)), en bij €1000 begint het serieuze werk. Ik zou zo'n fiets kopen, en dan over een paar jaar inruilen op een fiets van €2500. Of niet, die van €1000 is goed genoeg ;)
En ik geef Zonoskar helemaal gelijk: schakelspul is minder belangrijk dan vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Goed geadviseerd door een LBS die handel ruikt. Goed zo ;)

Nu een eerlijk advies;

- Rockshox Reba of Fox-instapper-vork is perfect voor ons simpele zielen

- SLX M7000-groep, XT is leuker maar is het ook beter? 1x11 of toch naar 2x?

- Remmen, die vind ik net zo belangrijk als de vork. Je wilt geen brakke Formula's of Avid's die om de haverklap onderhoud nodig hebben. Monteren, remblokjes in de gaten houden en eens per jaar door de LBS naar laten kijken, Shimano dus in deze prijsklasse. SLX of XT is leuk maar vanaf de M615's is het al meer dan prima.

Remmen zijn makkelijk te upgraden dus laat een fiets daardoor niet afvallen. Neem dan wel een stelpost in je budget op van 125 tot 175 euro :)

- Frame, alu of carbon. Ik kocht een carbon MTB en dat zat tussen mijn oren niet goed. Nu lekker alu en dat kan wel tegen een stootje (tussen mijn oren ;) ). Ik rijd er dus veel fijner op rond. Vergis je niet in een goedkoper carbon frame. Liever een alu frame dan een goedkoop carbon frame. Het voordeel wat je op een racer uit carbon haalt heb je op een MTB toch niet. Een MTB is toch al 20x comfortabeler door de banden en de vork dan welke racer dan ook ;)

Van die 1300 euro die we je nu besparen kan je nog een mooi setje wielen kopen/laten spaken. Dan heb je een leuke fiets en hou je nog steeds 800 euro in je zak! Die je ook nog eens makkelijk met minder verlies kunt verkopen als je iets nieuws wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

Spotmatic

Ken sent me

Helaas is in Limburg (rondom de MH2D) m'n Specialized Epic Comp 29 gestolen. Daar baal ik natuurlijk van, maar m'n reisverzekering keerde gelukkig voldoende uit om weer wat anders te kopen. Ik heb eerst twee fatbikes (Specialized en KTM) geprobeerd omdat de extreme simpelheid van het concept mij wel aansprak, maar de klik was er niet echt. In bochten merk je duidelijk dat die fietsen vooral rechtdoor willen. Wel een leuk type fiets voor erbij, misschien koop ik er ooit nog wel eentje. :)

De vervanger voor m'n specialized is wederom een 29-er geworden, maar ditmaal een eenvoudigere hardtail i.p.v. een fully. Deels uit kostenoverwegingen (ik fiets niet iedere week maar wel vrij vaak), deels uit het feit dat een hardtail nu eenmaal minder onderdelen bevat die slijtagegevoelig zijn. De keuze is daarbij gevallen op een KTM Ultra Race 29:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxian.nl/PeterJ/KTM-Ultra-Race-29-2016.jpg

Hij is vrij prima uitgevoerd met XT achter, SLX voor. De remmen wil ik zeker nog een keer upgraden naar minimaal SLX (makkelijk te doen).

Vergeleken met m'n Specialized voelt het allemaal veel degelijker aan en stuurt het ding werkelijk messcherp terwijl ik de Specialized altijd een beetje vond zwalken. Waarschijnlijk gewoon een gevolg van een andere/betere geometrie (en natuurlijk minder slijtage).

En dan een vraag. Is het zinvol om grammetjes te gaan besparen door bijvoorbeeld zadelpen en stuur te vervangen door carbon exemplaren? Uit China is veel goedkoops te halen (carbon stuurpennen en sturen van 15 euro p/st), maar ik heb geen idee van de veiligheid van die dingen. Of kan ik de boel beter standaard laten en naar mijn eigen gewicht kijken (daar is ook nog wel wat te halen)? ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 20:00
Als je geen professionele mountainbiker bent, voegen die paar gram niets toe aan je rij plezier. Mijn advies is om het te laten zoals het nu is.
Ik neem aan dat je fietst voor je plezier en niet om enkele tiende van secondes sneller te zijn.
Daarbij, hoe meer gewicht des te meer weerstand en dat komt je eigen gewicht weer ten goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zelf afvallen is bij 90% vd mountainbikers de goedkopere en snellere manier ;)..

Een carbon zadelpen en stuur kunnen wel iets comfortabeler zijn maar op een MTB zie ik daar niet gek veel voordeel van. Of je moet veel km's op asfalt maken en veel trillingen van de banden doorkrijgen.

Van de andere kant, als je een carbon stuur/zadelpen gewoon mooi vindt, doen. Ik kan dat prima begrijpen. Maar neem dan wel een bekend(e) stuur/zadelpen (China kan prima zijn). De ziektekosten zijn hoog als je stuur breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Alle bedankt voor het advies. Ik kijk nog even verder elders ;-)

[ Voor 68% gewijzigd door Daan_ op 04-10-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ruud schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:12:
Zelf afvallen is bij 90% vd mountainbikers de goedkopere en snellere manier ;)..
mike0001 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:06:
Als je geen professionele mountainbiker bent, voegen die paar gram niets toe aan je rij plezier. Mijn advies is om het te laten zoals het nu is.
Dank voor jullie reactie! Het is duidelijk dat het vervangen door carbon een weinig zinvolle bezigheid is dus dat ga ik dan ook maar niet doen. Eerst de bike maar eens eigen maken en t.z.t. betere remmen monteren. Bij m'n Avid Elixirs op de Specialized wist ik niet hoe snel ik die dingen moest vervangen door betere Shimano's! (De zuigers van Avids lopen gauw vast). Verder valt er niet heel veel aan de KTM te verbeteren. Met z'n 11,8 kilo (op papier) is het zeker geen superzware bike. Dus laat de herfst- en wintermodder maar komen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Spotmatic op 04-10-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Superdaantje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:20:

Vraag me toch beetje af waarom er zo gelijk op budget gesprongen wordt. Vraag om advies voor een fiets en waarop te letten. Kort door de bocht gezegd niet over mijn budget. ;-)

* Superdaantje off
Budget is een niet te missen onderdeel in een fietsaanschaf. Voor het doel wat je ermee hebt is je budget ruim, heel ruim. Dat is dus mijn advies, kijk verder dan naar je maximale budget. Voor minder heb je net zoveel lol. Waarschijnlijk meer zelfs... Een standaard fiets is niet altijd helemaal top afgemonteerd. Je budget is ruim genoeg om de puntjes op de i te zetten.

Is je budget eindeloos dan ging je voor de iets duurdere fiets. Maar blijkbaar is je budget eindig dus moet je slimme keuzes maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Ruud op 04-10-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Superdaantje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:20:
Wat zoek je in je fiets? Als ik 2500 euro te besteden had zou ik een 27,5" stalen LTHT opbouwen met een dropper post en hufterproof wielen. Daar ga je geen snelle rondjes mee maken, maar wel lol hebben. Als je toertochten of wedstrijden wil rijden is dat echter niet handig. De Reaction GTC die jij noemt is een racy model, daar zou ik met mijn conditie en lompe rijstijl niet blij van worden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nogmaals iedereen bedankt voor alle adviezen. Ik kijk nog even elders verder. ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 04-10-2016 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Spotmatic schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:47:
En dan een vraag. Is het zinvol om grammetjes te gaan besparen door bijvoorbeeld zadelpen en stuur te vervangen door carbon exemplaren?
Nee. Koop eerste een setje lichte wielen. Daarna kun je gaan grammen-neuken door die andere onderdelen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Superdaantje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:53:
Nogmaals iedereen bedankt voor alle adviezen. Ik kijk nog even elders verder. ;-)
Voor €2500 is gewoon heel veel te krijgen. Zelfs een fatsoenlijke fully is voor die prijs wel te krijgen. Ga inderdaad eens eens kijken wat voor een fiets je wilt hebben. Je zal versteld staan hoe anders een fiets met een andere geometrie rijdt. Ik vind het prettig om wat rechter te zitten, waardoor die Cube bij mij snel af zou vallen. Maar het kan goed zijn dat jij alleen maar op high speed het bos wilt doorrammen en dat je een racy zit prima vind.

Ga eens langs wat zaken en ga wat proefrijden. Uiteraard is er online ook genoeg te krijgen, maar dan moet je je wel wat verdiept hebben in de gewenste geometrie van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Keuze is reeds gemaakt met behulp van collega's die veel fietsen en nodige ervaring hebben. We hebben gekeken hoe ik de hobby weer wil oppakken na al die jaren. En zijn even bij winkel wezen kijken. Hier is een keuze uit gekomen en ga het ervaren welke richting het verder gaat ontwikkelen. Eventuele aanpassing aan de fiets of toch een andere fiets in de toekomst. Ik ga het ervaren... eerst maar weer eens lekker trappen hier in het bos.

Nogmaals iedereen bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 04-10-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Superdaantje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:01:
Keuze is reeds gemaakt met behulp van collega's die veel fietsen en nodige ervaring hebben. We hebben gekeken hoe ik de hobby weer wil oppakken na al die jaren. En zijn even bij winkel wezen kijken. Hier is een keuze uit gekomen en ga het ervaren welke richting het verder gaat ontwikkelen. Eventuele aanpassing aan de fiets of toch een andere fiets in de toekomst. Ik ga het ervaren... eerst maar weer eens lekker trappen hier in het bos.

Nogmaals iedereen bedankt.
Interessant genoeg om hier te delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Superdaantje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:01:
Keuze is reeds gemaakt met behulp van collega's die veel fietsen en nodige ervaring hebben. We hebben gekeken hoe ik de hobby weer wil oppakken na al die jaren. En zijn even bij winkel wezen kijken. Hier is een keuze uit gekomen
Dan zijn we natuurlijk allemaal heel nieuwsgierig waar de keuze op is gevallen en hoe deze er uit ziet als die in je bezit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ZanielGa schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:11:
[...]

Dan zijn we natuurlijk allemaal heel nieuwsgierig waar de keuze op is gevallen en hoe deze er uit ziet als die in je bezit is.
Anders verwoord: Foto's, foto's, foto's!!!!!111one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik vat je posts op als: "Bedankt, maar jullie adviezen zijn niet wat ik wilde horen, dus ik ben weer weg hier en vraag aan anderen om bevestiging van wat ik eigenlijk al in mijn hoofd had." Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit is een aanname. ;-) Het ging mijn inziens iets te veel over het budget. En daar ben ik afgehaakt. Dit kan gebeuren. Niks persoonlijks. Dit neemt niet weg dat ik zeker nuttige tips heb gehad mbt waarop te letten. Persoonlijk zie ik weinig toegevoegde waarde om de keuze te delen en toe te lichten. Belangrijkste voor mij is dat ik de hobby weer rustig kan oppakken en van het weekend de eerste km kan maken hier in het bos.

* Daan_ laat het hier verder bij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Laatst online: 14:48

PromoX

Flying solo

Zo kwam het op mij ook over. En dat men over het budget begint is naar mijn mening niet zo gek als je aangeeft er geen verstand van te hebben en zonder duidelijke reden met een carbon 27.5 fiets van 2500 euro komt.
Als je dat niet aanstaat is jammer, maar het is toch heel goed bedoeld, aangezien je vast niet de eerste bent die een onnodig dure fiets komt :).

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Wat is onnodig duur... ik was tevreden met mijn 3 jaar oude Canyon van €1000. Nu nog tevredener met die van €2500. Dat er 0 toegevoegde waarde in een duurdere fiets zou zitten, tenminste dat Is het gevoel wat ik hier ook wel een beetje krijg door de laatste pagina's is een mening die ik niet deel. Ieder zijn ding. :)
Iets is te duur als het zijn geld niet waard is. En dat verschilt per persoon natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22
Het hangt er een beetje vanaf. 2500 euro is niet duur voor een fully, mijn aluminium fully was 2500. Voor een hardtail betekent 2500 euro bijna automatisch carbon. Het voordeel van carbon bij een mountainbike is kleiner dan bij een racefiets maar als je het wilt, lekker doen.

Ik hoop dat Superdaantje blij is met zijn keuze, maar ik vind zijn laatste reactie wel van een stukje kinderachtigheid uitstralen die ik wel onthoudt als ik ooit nog een vraag van hem zie. 20 vragen stellen en vervolgens je keuze niet toelichten is voor mij iets wat je op een forum niet doet. |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 04-10-2016 19:49 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

zonoskar schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:24:
[...]

Nee. Koop eerste een setje lichte wielen. Daarna kun je gaan grammen-neuken door die andere onderdelen te vervangen.
Duidelijk. Alleen jammer dat het dan geen tientjeswerk meer is. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
@Makkelijk;
Eens met je opmerking dat je dat op een forum niet doet. Eerst vragen en dan niet opvolgen is inderdaad bloed irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Ik heb sinds kort mijn 26'er ingeruild voor een 29'er (Bulls copperhead 29)
Dit had ik jaren eerder moeten doen :) Wat een verschil en wat een verademing.

Echter heb ik een klein dingetje wat ik niet goed krijg. Mijn stuur!
Als ik mijn stuur te vast zet dan draait die stroef en kan ik (bijv) haast niet met losse handen fietsen. De stroefheid komt ongeveer na 1/8e van een draaicircel. Dan moet ik hem echt gooien ipv soepel sturen.

Zet ik mijn stuur wat losser om die stroefheid weg te nemen, dan zit mijn wiel te los en heb ik risico dat mijn stuur draait maar mijn wiel niet (een keer gehad tijdens een stuur test proefritje)

Zijn er tips om dit wel op een goede manier af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mike0001 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:18:

Als ik mijn stuur te vast zet dan draait die stroef en kan ik (bijv) haast niet met losse handen fietsen. De stroefheid komt ongeveer na 1/8e van een draaicircel. Dan moet ik hem echt gooien ipv soepel sturen.

Zet ik mijn stuur wat losser om die stroefheid weg te nemen, dan zit mijn wiel te los en heb ik risico dat mijn stuur draait maar mijn wiel niet (een keer gehad tijdens een stuur test proefritje)

Dan doe je iets fout :P

Draai eerst de twee bouten los van de stuurpen en daarna de bout van de topcap. Ga met je voorwiel (met een gelockte vork) tegen een muur staan. Draai nu de topcap bout zo vast dat je geen speling meer hebt op je balhoofd, maar dat de lagers wel soepel lopen. Als je de fiets tegen de muur aan duwt, mag je balhoofd niet bewegen. Als dat in orde is, draai je de twee bouten vast van je stuurpen. Et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Superdaantje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:22:
Dit is een aanname. ;-) Het ging mijn inziens iets te veel over het budget. En daar ben ik afgehaakt. Dit kan gebeuren. Niks persoonlijks. Dit neemt niet weg dat ik zeker nuttige tips heb gehad mbt waarop te letten. Persoonlijk zie ik weinig toegevoegde waarde om de keuze te delen en toe te lichten. Belangrijkste voor mij is dat ik de hobby weer rustig kan oppakken en van het weekend de eerste km kan maken hier in het bos.

* Ruud laat het hier verder bij ;-)
Veel plezier met je nieuwe fiets en veel topkilometers gewenst!

Mochten er nog vragen zijn nu, of in de toekomst, dan zijn we altijd bereid te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
Na 3000km mijn slx/deore mix die bij aankoop om mijn MTB zat vervangen door de nieuwe 1x11 XT groep van Shimano. Complete aandrijving is nu XT en dat bevalt erg goed na de eerste ritjes. Merk nu eigenlijk dat mijn vorige groep toch wel aardig versleten was :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lni3OxGhI4ADzEBOTIFSLWxn/full.jpg

Voor de 8) een mooie gouden KMC ketting gekozen :D

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

Mijn vader heeft deze fiets ook en na een half jaar waren bij hem de balhoofd lagers al versleten. Gevraagd bij de fietsenmaker en dit was bij dit type fietsen een bekend euvel. Maak je je fiets altijd schoon met een hoge-druk reiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

f4stf0rw4rd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:23:
Na 3000km mijn slx/deore mix die bij aankoop om mijn MTB zat vervangen door de nieuwe 1x11 XT groep van Shimano. Complete aandrijving is nu XT en dat bevalt erg goed na de eerste ritjes. Merk nu eigenlijk dat mijn vorige groep toch wel aardig versleten was :o

[afbeelding]

Voor de 8) een mooie gouden KMC ketting gekozen :D
Gaaf hoor, vind het er persoonlijk erg mooi uit zien voor 1 tandwiel. Heb je niet het gevoel dat je soms wat mist of kom je overal makkelijk overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De stroefheid komt ongeveer na 1/8e van een draaicircel. Dan moet ik hem echt gooien ipv soepel sturen.
Klinkt als een balhoofdlager wat er scheef in zit. Ik zou even naar de LBS gaan om te laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
hegemanjelle schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:27:
[...]

Gaaf hoor, vind het er persoonlijk erg mooi uit zien voor 1 tandwiel. Heb je niet het gevoel dat je soms wat mist of kom je overal makkelijk overheen?
Tnx. Qua looks ziet de fiets er inderdaad een stuk netter, meer clean uit door 1 tandwiel voor.

Qua versnellingen tot nu toe niets gemist. Ik gebruikte mijn binnenblad hier in NL op de veluwe toch al niet. Ik heb vooraf wel met http://www.gear-calculator.com het bereik van mijn oude groep en de 1x11 groep vergeleken. Daarom voor een 34T voorblad gekozen en 11/42 cassette. Ik zou heuvelop iets moeten missen, maar dat merken we volgend jaar in de Ardennen wel weer. Dit jaar ging het ook prima zonder het kleinste verzet te kunnen rijden. Op topsnelheid is de cadans wat hoger. bij 35/40 km/h houdt het wel op. Maar dat interesseert me niet. Ben erg blij met de overgang. Heb nu een mooi bereik en een nog lichtere fiets waarmee ik me prima vermaak in het bos :Y

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Goede upgrade! Ik gebruik mijn 24 toch geregeld op de wat langere steilere klimmen (Nijmegen, Limburg) en moet daar dus WEL rekening mee houden :P

Of afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
hegemanjelle schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:26:
[...]

Mijn vader heeft deze fiets ook en na een half jaar waren bij hem de balhoofd lagers al versleten. Gevraagd bij de fietsenmaker en dit was bij dit type fietsen een bekend euvel. Maak je je fiets altijd schoon met een hoge-druk reiniger?
Ik heb hem nog maar een maand of twee en alleen schoongemaakt met een borsteltje en poetsdoeken. hij is nog niet extreem vies geweest door het droge weer van de afgelopen tijd. Dus geen hogedruk reiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

mike0001 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:34:
[...]

Ik heb hem nog maar een maand of twee en alleen schoongemaakt met een borsteltje en poetsdoeken. hij is nog niet extreem vies geweest door het droge weer van de afgelopen tijd. Dus geen hogedruk reiniger.
Weet niet of het hier is toegestaan, maar kijk hier eens. Deze man heeft dezelfde fiets en ook problemen met zn balhoofd, misschien dat je hier nuttige informatie vandaan kunt halen. Het heeft te maken met de ruimte tussen de plastic ring en het frame daar komt water doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ruud schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:29:
Goede upgrade! Ik gebruik mijn 24 toch geregeld op de wat langere steilere klimmen (Nijmegen, Limburg) en moet daar dus WEL rekening mee houden :P

Of afvallen.
Ik ook, maar niet echt voor het bereik (ik gebruik de 36T achter nooit). Ik schakel meestal voor een klimmetje gelijk terug naar de granny, zodat ik gelijk wat hoger in cadans kan klimmen. Ik ga binnenkort ook de overstap maken naar M7000 of M8000 1x11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
[Als ik mijn stuur te vast zet dan draait die stroef en kan ik (bijv) haast niet met losse handen fietsen. De stroefheid komt ongeveer na 1/8e van een draaicircel. Dan moet ik hem echt gooien ipv soepel sturen.
[...]
Zoals DjVE al aangeeft: je stuur zet je vast met de 2 boutjes achter je stuurpen, niet die bout op je stuurpen. Stel de hoogte goed af met de bout op de stuurpen (topcap), en zet daarna de 2 boutjes erachter goed vast. Zodra die vast zit kan je zelfs je topcap eraf schroeven om 5 gram gewicht te besparen, die doet dan namelijk niks meer.

@zonoskar: die zouden toch vanzelf recht moeten glijden nadat je hem te strak vast zet? Los daarvan: als je hem nog maar een paar maanden hebt zou ik sowieso teruggaan naar de fietsenmaker, iets met garantie. Als Bulls zo'n slecht lager gebruikt dat het na een half jaar versleten is vind ik dat je van de fietsenmaker een nieuwe moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
hegemanjelle schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:39:
[...]

Weet niet of het hier is toegestaan, maar kijk hier eens. Deze man heeft dezelfde fiets en ook problemen met zn balhoofd, misschien dat je hier nuttige informatie vandaan kunt halen. Het heeft te maken met de ruimte tussen de plastic ring en het frame daar komt water doorheen.
Ik heb ook wel eens een gaar onderste lager gehad na 300km. Of na 2000km op de racer die alleen water heeft gezien tijdens het wassen. (geen hogedrukspuit/tuinslang)

Sindsdien heb ik ze op voorraad liggen :)

Het is gewoon slecht ontworpen. Hope heeft headsets die beter afgedicht zijn met een ring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:54:
[...]

Zoals DjVE al aangeeft: je stuur zet je vast met de 2 boutjes achter je stuurpen, niet die bout op je stuurpen. Stel de hoogte goed af met de bout op de stuurpen (topcap), en zet daarna de 2 boutjes erachter goed vast. Zodra die vast zit kan je zelfs je topcap eraf schroeven om 5 gram gewicht te besparen, die doet dan namelijk niks meer.

@zonoskar: die zouden toch vanzelf recht moeten glijden nadat je hem te strak vast zet? Los daarvan: als je hem nog maar een paar maanden hebt zou ik sowieso teruggaan naar de fietsenmaker, iets met garantie. Als Bulls zo'n slecht lager gebruikt dat het na een half jaar versleten is vind ik dat je van de fietsenmaker een nieuwe moet krijgen.
Van die el-cheapo lagers kun je krom trekken bij het installeren. Dus ja, ze zouden zichzelf recht moeten trekken. Maar wat jij noemt is waarschijnlijker. Check: http://www.cyclingweekly....olbox-tips-adjust-headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 12:39
Ik merk op dit moment dat mijn remmen niet meer zo direct reageren als eerder. Is dit iets wat jullie zelf oplossen of breng je de fiets daarvoor naar de fietsenmaker. En als je het zelf doet, waar moet je dan op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wat voor remmen heb je? Ik neem aan hydraulische schijfremmen. Er zijn 3 mogelijkheden:
- remblokjes zijn versleten (geen remblok meer op het metaal): nieuwe kopen en monteren
- remblokjes/schijven zijn vies: ontvetten met remmenreiniger (of Dasty als je dat nog niet hebt ;) )
- lucht in je remleidingen: ontluchten

Van je omschrijving verwacht ik het laatste: als er veel lucht in zit voelt je remhendel minder hard met inknijpen, en krijg je pas echt remkracht als je hem verder inknijpt. Hoe dat ontluchten werkt verschilt per type remmen. Je zou het door de fietsenmaker kunnen laten doen, maar ik koop altijd een ontluchtingsset voor 3 tientjes om het zelf te doen: makkelijker en goedkoper dan 2x/jaar naar de fietsenmaker brengen.
Oh ja, nog makkelijker: koop shimano, mijn XT remmen heb ik al minstens 2 jaar niks aan gedaan :P

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 05-10-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:33:
Wat voor remmen heb je? Ik neem aan hydraulische schijfremmen. Er zijn 3 mogelijkheden:
- remblokjes zijn versleten (geen remblok meer op het metaal): nieuwe kopen en monteren
- remblokjes/schijven zijn vies: ontvetten met remmenreiniger (of Dasty als je dat nog niet hebt ;) )
- lucht in je remleidingen: ontluchten
Er is nog een 4de:
- Remsysteem met DOT vloeistof: 1 keer per jaar de vloeistof verversen omdat deze water aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

Er is nog een 4de:
- Remsysteem met DOT vloeistof: 1 keer per jaar de vloeistof verversen omdat deze water aantrekt.
Klopt helemaal. Maar daardoor is je remgevoel niet altijd minder direct. Pas als je de boel warm stookt kun je daar last van krijgen, en dan ook ineens van vol remmen naar nul remkracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

Er is nog een 4de:
Die XT-remmen zijn de eerste waarmee ik jarenlang kan rondrijden zonder ontluchten. De Avid Elixr CR heb ik vervangen door Shimano's omdat ik die elke maand moest ontluchten.

En dat waterprobleem is veel vervelender: merk je niks van, tot je ineens *poef* geen remkracht meer hebt als het water 100 graden wordt :+

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 05-10-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb mijn SLX remmen toch al 2 maal ontlucht sinds mijn aankoop 2 jaar terug. Op zich niet erg, want het is zo gedaan en kost bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Altijd rond gefietst met Avid Elixr 5, troep, want zo wil ik het wel noemen. Dacht dat het onderhoud er altijd bij hoorde. Zuigers helemaal naar buiten en met scotch-brite weer beetje opschuren om ze zo makkelijk naar binnen te drukken.
Vorig jaar overgegeaan naar Shimano SLX remmetjes, nooit problemen gehad en remmen als een weltmeister!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik vond mijn Elixer 7 trails altijd wel prima remmen. Totdat ik ze beu was en XT m8000's monteerde. Wereld van verschil....

Shimano +1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Precies mijn ervaring met Avid Elixir: troep! Het kan niet tippen aan Shimano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Spotmatic schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:06:
Precies mijn ervaring met Avid Elixir: troep! Het kan niet tippen aan Shimano.
Nu nog een groep ter vervanging van XO en een betrouwbare zadelpen voor de Reverb en ik zeg SRAM vaarwel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Ik heb - gelukkig zo te lezen - Shimano XT 8000 remmen op mijn fiets (die ik 2 mnd geleden licht gebruikt gekocht heb), maar achter remt ie niet zo heel geweldig.
Moet veel meer druk zetten dan voor. (Tevens piepte het zowel voor en achter vreselijk) Heb alles al schoongemaakt en afgesteld, voor remt ie als een malle, maar achter een stuk minder. Ik denk toch maar nieuwe blokjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
DjVe schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:15:
Ik heb mijn SLX remmen toch al 2 maal ontlucht sinds mijn aankoop 2 jaar terug. Op zich niet erg, want het is zo gedaan en kost bijna niets.
Het eerste jaar heb ik ze ook wel een paar keer ontlucht (gek hè, na monteren zit er lucht in de leidingen) maar de laatste 2 jaar is het er niet meer van gekomen en heb nergens last van. Misschien iets voor op mijn TODO-lijst ;) Eerst mijn trapas-lagers vervangen, dat kraakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
stefijn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:01:
Ik heb - gelukkig zo te lezen - Shimano XT 8000 remmen op mijn fiets (die ik 2 mnd geleden licht gebruikt gekocht heb), maar achter remt ie niet zo heel geweldig.
Moet veel meer druk zetten dan voor. (Tevens piepte het zowel voor en achter vreselijk) Heb alles al schoongemaakt en afgesteld, voor remt ie als een malle, maar achter een stuk minder. Ik denk toch maar nieuwe blokjes?
Remblokjes licht opschuren en even inremmen. Blokkeert je wiel achter? Je hebt gewoon een stuk minder remmende werking op je achterwiel door massatraagheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ook al gedaan. Achter blokkeert met moeite, ik moet ook veel meer kracht zetten. Voor blokkeert wel (niet op asfalt), als ik niet oppas op asfalt vlieg ik voorover.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 06-10-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:16:
Nu nog een groep ter vervanging van XO en een betrouwbare zadelpen voor de Reverb en ik zeg SRAM vaarwel ;)
Haha, en vroegah wrongen mensen zich in allerlei bochten om maar geen Shimano te hoeven gebruiken. Zo is SRAM groot geworden :)
stefijn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:31:
Ook al gedaan. Achter blokkeert met moeite, ik moet ook veel meer kracht zetten. Voor blokkeert wel (niet op asfalt), als ik niet oppas op asfalt vlieg ik voorover.
Het achterwiel zou je ten alle tijden moeten kunnen blokkeren met minimale kracht. Als je hard remt, maar niet blokkeert en je staat bijna stil, krijg je dan een soort krakend geluid? Dan zitten je blokken vol met olie en dan helpt alleen nieuwe blokken.

Maar voordat je nieuwe blokken monteert, moet je wel eerst even kijken waarom er olie op zat. Het kan zijn dat je remklauw lek is, dan zitten je nieuwe blokken in no-time ook onder de olie.

[ Voor 51% gewijzigd door zonoskar op 06-10-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
stefijn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:31:
Hoe is het gevoel in de hevel? Keihard of minder gevoel dan voor, ook wel sponzig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zou ik nog eens moeten uitproberen maar volgens mij is ie achter ook zachter dan voor. Ontluchten of zo? Heb de fiets overgenomen van iemand die denk ik redelijk onderhoud deed (maar ook neit meer dan dat).

Overweeg toch al om de fiets een keer voor groot onderhoud naar een pro te brengen (Ventoux Tilburg)
[b]zonoskar schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:03:
Het achterwiel zou je ten alle tijden moeten kunnen blokkeren met minimale kracht. Als je hard remt, maar niet blokkeert en je staat bijna stil, krijg je dan een soort krakend geluid? Dan zitten je blokken vol met olie en dan helpt alleen nieuwe blokken.

Maar voordat je nieuwe blokken monteert, moet je wel eerst even kijken waarom er olie op zat. Het kan zijn dat je remklauw lek is, dan zitten je nieuwe blokken in no-time ook onder de olie.
daar had ik last van, krakend/piepend geluid, heel erg, voor en achter. Alles goed schoongemaakt en gericht en van de herrie af. Uiteindelijk voor nog nieuwe blokken op gezet omdat ik die toch had.
Zal de boel nog eens losmaken eerst voor ik de fiets wegbreng.

[ Voor 84% gewijzigd door Stefke op 06-10-2016 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Bij een tweedehands koop zou ik dat ook doen als je geen beeld hebt van het onderhoud. Kost wat maar dan heb je wel een goed gevoel over de fiets daarna.

Mijn achterrem voelt ook iets minder direct aan dan voor. Ik wijt dat aan de lengte van de remleiding. Ziet er nogal flimsy uit en dat staat bij mij gelijk aan minder bestand tegen uitzetting door druk.

Ik heb ontluchten voor vanavond op de planning staan dus laat wel weten of ze voor/achter even hard kunnen zijn in de hevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstkaas
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 22:12
Spotmatic schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:36:
[...]

[...]

Dank voor jullie reactie! Het is duidelijk dat het vervangen door carbon een weinig zinvolle bezigheid is dus dat ga ik dan ook maar niet doen. Eerst de bike maar eens eigen maken en t.z.t. betere remmen monteren. Bij m'n Avid Elixirs op de Specialized wist ik niet hoe snel ik die dingen moest vervangen door betere Shimano's! (De zuigers van Avids lopen gauw vast). Verder valt er niet heel veel aan de KTM te verbeteren. Met z'n 11,8 kilo (op papier) is het zeker geen superzware bike. Dus laat de herfst- en wintermodder maar komen. :)
Ga er eerst een tijd mee fietsen en beslis dan wat je kunt upgraden.
Meest merk je van een stijf en licht wielsetje en tubeless banden.
Dit scheelt al snel een kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstkaas
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 22:12

Onderste balhoofdlagers waarschijnlijk niet al te netjes meer.
Redelijk simpel zelf te vervangen.
Als je dan toch bezig bent, pak je meteen je bovenste lager mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Achterrem is altijd wat minder direct dan voorrem omdat de remleiding langer is, en met de achterrem sta je ook nooit snel stil. Maar blokkeren zou hij wel moeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
stefijn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:12:
Zou ik nog eens moeten uitproberen maar volgens mij is ie achter ook zachter dan voor. Ontluchten of zo? Heb de fiets overgenomen van iemand die denk ik redelijk onderhoud deed (maar ook neit meer dan dat).
Dat zou ervoor moeten zorgen dat het meer hetzelfde aanvoelt als voor, maar in principe heb je ook met lucht evenveel kracht nodig (als je de luchtbelletjes hebt samengedrukt maakt het immers geen verschil meer)
daar had ik last van, krakend/piepend geluid, heel erg, voor en achter. Alles goed schoongemaakt en gericht en van de herrie af. Uiteindelijk voor nog nieuwe blokken op gezet omdat ik die toch had.
Zal de boel nog eens losmaken eerst voor ik de fiets wegbreng.
Ik zou zoals gesuggereerd goed kijken of er geen olie op de zuigertjes zit. Zo nee: wiel eruit halen, remschijf goed schoonmaken met ontvetter, en dan je remblokjes voor en achter verwisselen. Dan weet je of nieuwe remblokjes gaan helpen ;) Heb je de oude remblokjes van voor weggegooid? Kans dat ze beter zijn dan wat je nu achter hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, die heb ik nog. Zal t eens proberen. Ik had alles al uit elkaar gehaald om schoon te maken (klauw, schijf, blokjes etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Worstkaas schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:27:
[...]

Onderste balhoofdlagers waarschijnlijk niet al te netjes meer.
Redelijk simpel zelf te vervangen.
Als je dan toch bezig bent, pak je meteen je bovenste lager mee.
Dankzij de forumleden heb ik het vastzetten omgedraaid. Ik was begonnen met de stuurpen. Nu ik gisteren eerst de andere heb aangedraaid en toen pas de stuurpen was het probleem opgelost.
Dus gelukkig zijn het niet mijn lagers maar de manier en volgorde van vastdraaien.
Gisteren nog een rondje gedaan en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
stefijn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:05:
Nee, die heb ik nog. Zal t eens proberen. Ik had alles al uit elkaar gehaald om schoon te maken (klauw, schijf, blokjes etc)
Als het de remblokjes zijn, en de slechte zitten voor, kan je eens kijken of het helpt om ze heet te krijgen. Paar keer 30km/u-0km/u testen, tot je je vingers brandt zodra je de remschijf aanraakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Of even boven het fornuis houden? Of is dat een slecht idee

Hmm das wel een goeie, als ik ze voor zet en het remt slecht dan zijn het idd de blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
doe dat nadat je hebt gecontroleerd dat er achter geen olie lekt! anders moet je nog een setje nieuwe blokjes kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Check op lekken:

Neem een lego steentje 2x4 studs. Wikkel 1 laagje wc papier er omheen. Haal je remblokjes uit de klauw en maak alles goed schoon. Stop het legosteentje in je klauw. Met een elastiek of iets anders zet je de remhendel flink op druk. Laat dit zo een paar uur staan. Als na het uur geen olie op het wc papier zit: super. Anders: nieuwe klauw (of afdichtingen van de zuigers, maar dat kan niet bij elk type rem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Het elastiekje kan je ook gebruiken om op lucht te controleren. Als je je rem een nachtje vast zet met een paar elastieken en je rem is ineens hard en als je hem weer 'los' laat staan dan is hij na een uur weer sponzig, dan zit er lucht in. Dat je achterrem minder hard zou remmen door de lengte is voor zover ik weet onzin, het is wel zo dat je lucht lastiger uit een langere remleiding krijgt. Ik heb 3 pogingen gedaan met de bleed-kit om mijn achterrem goed te krijgen, maar nu is hij net zo hard als de voorrem.
MBV schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:37:
Dat zou ervoor moeten zorgen dat het meer hetzelfde aanvoelt als voor, maar in principe heb je ook met lucht evenveel kracht nodig (als je de luchtbelletjes hebt samengedrukt maakt het immers geen verschil meer)
Je moet meer slag maken om dezelfde druk op te bouwen, daardoor krijg je het idee dat je minder kracht zet. Als er veel lucht in zit heb je zoveel extra slag dat je tegen je stuur aan zit voordat je de maximale druk bereikt hebt en dan kan je dus werkelijk minder hard remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Demo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:53:
Het elastiekje kan je ook gebruiken om op lucht te controleren. Als je je rem een nachtje vast zet met een paar elastieken en je rem is ineens hard en als je hem weer 'los' laat staan dan is hij na een uur weer sponzig, dan zit er lucht in. Dat je achterrem minder hard zou remmen door de lengte is voor zover ik weet onzin, het is wel zo dat je lucht lastiger uit een langere remleiding krijgt. Ik heb 3 pogingen gedaan met de bleed-kit om mijn achterrem goed te krijgen, maar nu is hij net zo hard als de voorrem.

[...]
Je moet meer slag maken om dezelfde druk op te bouwen, daardoor krijg je het idee dat je minder kracht zet. Als er veel lucht in zit heb je zoveel extra slag dat je tegen je stuur aan zit voordat je de maximale druk bereikt hebt en dan kan je dus werkelijk minder hard remmen.
Je remleiding is grofweg 3x langer bij je achterrem. Als je merkt hoeveel verschil er zit tussen fatsoenlijke remslangen en standaard remslangen op (extreem snelle, nieuwe) motoren dan merk je hoeveel het scheelt. Niet in uiteindelijke remkracht, dat valt wel mee. Maar wel in doseerbaarheid en gevoel.

Ik kan dat alleen niet vertalen naar MTB-kwaliteit. Maar als de remslang van Shimano van bedenkelijke kwaliteit is (qua drukbestendigheid/uitzetten) dan kan een factor 3 langere slang voor grote verschillen qua gevoel zorgen.

Zo te zien zit er een kevlar gewoven binnenmantel tussen de binnen- en buitenlaag. Kevlar rekt van zichzelf vrij weinig dus ik denk dat het wat betreft uitzetting wel meevalt. Dus zou een achterrem even hard moeten zijn als een voorrem.

Werk aan de winkel dus ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 06-10-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Demo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:53:

[...]
Met de bleedkitjes van epicbleedsolutions gaat dat overigens prima :) Echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

stefijn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:01:
Mocht je er echt niet uitkomen dan kun je altijd naar de lokale fietswinkel gaan en daar eens wat advies inwinnen. Vertel wat je al gedaan hebt en wat je bevindingen zijn, hier kunnen ze meestal wel wat mee. Probeer wel altijd nuchter te blijven, als het kan proberen ze wat aan je te verdienen(dit is overigens mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
tnx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:49
Zondagochtend maar is richting Zeist. Altijd fijn als een route vlak bij het station ligt.

Op mtbroutes staat dat er hier en daar de mogelijkheid is om sprongetjes te maken. Wat moet ik daarvan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Roozzz

Plus ultra

Vissert schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:17:
Zondagochtend maar is richting Zeist. Altijd fijn als een route vlak bij het station ligt.

Op mtbroutes staat dat er hier en daar de mogelijkheid is om sprongetjes te maken. Wat moet ik daarvan verwachten?
Meer dan dit gaat je waarschijnlijk niet lukken:
Afbeeldingslocatie: http://www.singletracks.nl/Portals/0/EasyDNNNews/129/400400p8012EDNmainstrx.jpg
Niet mijn foto trouwens, van google gepikt.

Er zijn geen grote springbulten/schansen/drops, maar je kan links en rechts wel loskomen. Dus dat is allemaal redelijk te overzien :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Roozzz schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:40:
[...]

Meer dan dit gaat je waarschijnlijk niet lukken:
[afbeelding]
Niet mijn foto trouwens, van google gepikt.

Er zijn geen grote springbulten/schansen/drops, maar je kan links en rechts wel loskomen. Dus dat is allemaal redelijk te overzien :)
Oh dat overleef ik wel als beginner! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 08:22
Zeist is prima als beginner, geen echte sprongen idd, maar vindt sommige stukken wel vrij technisch. (maar ben ook maar een beginner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17

Roozzz

Plus ultra

Prima rondje inderdaad als beginnende biker. Voor de meer gevorderden trouwens ook... als het tempo omhoog gaat wordt er nog wel wat gevraagd van je stuurmanskunst.
Voornaamste uitdaging voor de minder ervaren rijder zal hem op dit moment zitten in de stukjes met mul zand... het is duidelijk al tijden erg droog in het bos.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Vissert schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:17:

Zeist is een echte flowtrail met weinig hoogtemeters. Ik vind het het best te vergelijken met Rijssen en in mindere mate met Dorst. Op hoge snelheid test het je bochtentechniek. De snelste rijders op Zeist zijn cyclocrossers. Het grote nadeel van Zeist zijn de vele fietshurende beginners die met niet meer dan 10kmu over je trail gaan. Ik ben geen vervelende Stravist maar voor mij is het de reden om Zeist in het weekend te mijden. Het zit vaak zo vol dat inhalen ook niet meer kan.

De andere trails op de heuvelrug zijn beduidend spannender, maar niet per se leuker. De flow van Zeist is echt bizar goed als je de ruimte hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 07-10-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Makkelijk schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 16:44:
[...]

Zeist is een echte flowtrail met weinig hoogtemeters. Ik vind het het best te vergelijken met Rijssen en in mindere mate met Dorst. Op hoge snelheid test het je bochtentechniek. De snelste rijders op Zeist zijn cyclocrossers. Het grote nadeel van Zeist zijn de vele fietshurende beginners die met niet meer dan 10kmu over je trail gaan. Ik ben geen vervelende Stravist maar voor mij is het de reden om Zeist in het weekend te mijden. Het zit vaak zo vol dat inhalen ook niet meer kan.

De andere trails op de heuvelrug zijn beduidend spannender, maar niet per se leuker. De flow van Zeist is echt bizar goed als je de ruimte hebt.
Klinkt goed! Jammer van de drukte. Is dat de hele dag door of valt het mee in de ochtend? Vermoedelijk rij ik rond 0830 de route op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Voor bijna alle tracks in NL geldt dat je zondagochtend echt moet mijden. Dan gaat heel overweight, schreeuwend, hardtail-rijdend, gelletjes lurkend Nederland die tracks op.
Als je er toch in het weekend wilt/moet rijden is laat op de middag perfect, ik ga wel eens rond 15:00-16:00 op zondag en dan is het heerlijk rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, eindelijk weer eens een ritje gemaakt. (Bergschenhoek) Laatste keer dat ik ging fietsen is geloof ik al weer een maand geleden, toen wel meteen 2 dagen in Limburg, en op de terugweg nog Dorst. (en 30 graden :P )
Dit jaar lang niet zoveel gefietst als vorig jaar, te vaak dat het gewoon niet uit kwam.

Ach, 1 rondje ging op zich nog best goed, maar voelde aan de benen dat ik geen 2e rondje hoefde te gaan doen. In plaats daarvan nog een paar keer tegen de berg op gereden in een rustig tempo voor de conditie.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 09-10-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

TheLemon schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:28:
Voor bijna alle tracks in NL geldt dat je zondagochtend echt moet mijden. Dan gaat heel overweight, schreeuwend, hardtail-rijdend, gelletjes lurkend Nederland die tracks op.
Als je er toch in het weekend wilt/moet rijden is laat op de middag perfect, ik ga wel eens rond 15:00-16:00 op zondag en dan is het heerlijk rustig.
Check. Net op Leersum ingehaald door één persoon en zelf net zoveel personen ingehaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Dan hebben wij geluk gehad! Gisteren rond half 9 gestart vanaf de parkeerplaats maar onderweg max 4 rijders tegengekomen. Het was dan ook wel verdomd koud. Heerlijke route trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

Galois

1811 - 1832

Ik heb een nieuwe helm nodig.

Nu zit ik zowel op de MTB als op de racefiets. Ik begrijp dat de XC-helmen eigenlijk hetzelfde zijn als de racefietshelmen, maar dan hebben ze een klepje. Klopt dit?

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Giro Revel. Mooie helm met MIPS, voor een prima prijs.

Ik denk dat ik zonder problemen ook deze helm op de racefiets kan gebruiken (of zijn er nadelen die ik niet zie?).

Maar waar ik wel over twijfel is dat dit een 'universele' helm is. Voor een hoofdomtrek van 54-61 cm. Mijn hoofdomtrek is 56 cm. Dit zal toch nooit zo 'lekker' zitten/passen als een helm die hoort bij maat 55-59 cm? Zoals bv. de Phase, wat ik ook een mooie helm vind, maar alleen deze heeft geen MIPS (staar ik mij daar blind op?). En dat Roc Loc 5-systeem?

(max is toch wel zo'n 80 euro, misschien 90... :))

(en klopt de tip: "Ga naar de winkel en laat je adviseren en pas helmen." is zeer waardevol, toch kies ik ervoor om mij hier te laten adviseren (op dit moment), hoop op jullie begrip :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Galois schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:41:

Nu zit ik zowel op de MTB als op de racefiets. Ik begrijp dat de XC-helmen eigenlijk hetzelfde zijn als de racefietshelmen, maar dan hebben ze een klepje. Klopt dit?

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Giro Revel. Mooie helm met MIPS, voor een prima prijs.

Ik denk dat ik zonder problemen ook deze helm op de racefiets kan gebruiken (of zijn er nadelen die ik niet zie?).

Maar waar ik wel over twijfel is dat dit een 'universele' helm is. Voor een hoofdomtrek van 54-61 cm. Mijn hoofdomtrek is 56 cm. Dit zal toch nooit zo 'lekker' zitten/passen als een helm die hoort bij maat 55-59 cm? Zoals bv. de Phase, wat ik ook een mooie helm vind, maar alleen deze heeft geen MIPS (staar ik mij daar blind op?). En dat Roc Loc 5-systeem?

(en klopt de tip: "Ga naar de winkel en laat je adviseren en pas helmen." is zeer waardevol, toch kies ik ervoor om mij hier te laten adviseren (op dit moment), hoop op jullie begrip :))
Ik weet niet precies wat MIPS is, maar de maatvoering geeft juist aan dat deze helm universeel is.
Meestal zit er een draaiknop aan de achterkant die je met clicks aan kunt draaien en zo op gewenste spanning kunt brengen. Heb dit met mijn eigen helm ook en werkt perfect, vergeet trouwens niet om de bandjes die onder je kin zitten ook op de juiste maat af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa

Het zou waarschijnlijk geen probleem om deze helm op de racefiets te gebruiken. Race en XC helmen zijn inderdaad behoorlijk vergelijkbaar. Er zitten meestal wel wat kleine verschillen tussen maar het is niet veel.

Met betrekking tot het universele helm gedeelte is het eigenlijk zo dat het allemaal ligt aan jouw hoofd. Het kan voor jou een perfecte pasvorm hebben, en het kan ook redelijk meh zijn. Dat is het lastige met helmen altijd en daardoor wordt eigenlijk altijd het advies gegeven om ze te passen. Dan kan je ook de pasvorm van verschillende helmen proberen om te zien wat lekker zit en wat niet.

MIPS is een goede toevoeging op nieuwe helmen maar het is niet waar ik me zelf persoonlijk op zou blindstaren. Zelfde met de Loc systemen die de verschillende merken gebruiken. Als je een goed passende helm met MIPS of een zonder MIPS kan krijgen zou ik zelf dan kiezen om er een met te nemen. Maar het valt weer terug op het goed passende deel.

Het is heel lastig om iemand te adviseren over iets dat zo persoonlijk is. Maar die Revel ziet er zeker niet uit als een slechte helm en ik denk dat de maat ook geen probleem moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
MIPS zal ik je zeker aanraden. Ik heb een ongeluk gehad zonder MIPS, en was bijna hersendood terwijl in mijn helm maar een klein deukje zat. Mijn hoofd werd bij de 'landing' zo snel gedraaid dat de bloedvaten in mijn nek bijna gescheurd waren, en diverse hersenbloedingen dankzij de draai. Ik dank God dat ik nog leef, en 'alleen maar' hemianopsie eraan heb overgehouden (en wat minder energie, na 30 uur werken is het batterijtje op)

"Dit zal toch nooit zo 'lekker' zitten/passen als een helm die hoort bij maat 55-59 cm?"
Only one way to find out: "Ga naar de winkel ... en pas helmen." :P
Ik heb inmiddels een Scott Arx MTB plus, maar die is inmiddels een stuk duurder geworden: €120.
hegemanjelle schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:28:
[...]

Ik weet niet precies wat MIPS is, maar de maatvoering geeft juist aan dat deze helm universeel is.
MIPS zorgt dat je hoofd in je helm kan draaien. Als je over de kop gaat en met je helm op een steen landt, moet MIPS ervoor zorgen dat je helm draait en je hoofd minder. Dat mechanisme zit al tussen je hersens en je schedel, maar MIPS versterkt dat.

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 11-10-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Let wel, MIPS voegt een extra laag toe (behalve bij de nieuwe Bell helm), waardoor de pasvorm anders wordt. Dus als je een non-MIPS helm gepast hebt, kan het zijn dat dezelfde helm met MIPS een maat groter gekocht moet worden. Dit natuurlijk alleen als je op de grens van de maten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

Galois

1811 - 1832

Tnx allen!

Lastige keuzes... Maar als verschil tussen XC en race-helmen toch maar klein is... Misschien toch voor de Giro Savant aan...

De fietszaak in de buurt heeft te dure helmen (alles voor adviesprijs) en bovendien niet de mooiste... Op internet toch meer keuze en als het niet past, of niet lekker zit, dan stuur ik 'm terug.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Pagina: 1 ... 95 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.