Als je puur iets wilt doen om je buik weg te krijgen en/of meer energie te krijgen, ga lekker hardlopen, racefietsen of zoiets, waarbij je lekker aan je conditie kan werken met intervallen, tijdslimieten etc. Voor mij is mountainbiken iets heel anders: een leuke hobby om bijzonder gave dingen te doen, zoals een gaaf parcours rijden in een mooie omgeving.
Ik zou je aanraden om eerst een beetje te leren mountainbiken. Bij de parcoursen op mtbroutes.nl zit meestal een fietsverhuur. Met zo'n huurfiets kan je uitproberen of dat mountainbiken iets is wat je leuk vindt. Pak niet direct de moeilijkste, ik weet niet wat in de buurt zit met goede fietsverhuur. Je zou ook een clinic bij
http://www.mtbclinic.nl/ kunnen overwegen.
Als dat bevalt, en je op een paar verschillende gehuurde fietsen hebt gereden, kan je een fiets gaan kopen die je lekker vindt rijden. Nieuw vanaf ongeveer €750, tweedehands is soms voor €300 wat leuks te krijgen.
Als je dat hebt gekocht kan je gaan trainen. Zoals ik al zei: mountainbiken is voor mij niet een conditie-sport, het gaat veel meer om het sturen en balans, maar je kan het natuurlijk wel voor conditie gebruiken

Ga op je nieuwe/gebruikte MTB eerst en paar keer 20km rijden over asfalt, om wat conditie op te bouwen en om te wennen aan je fiets (en uitrusting, zoals een helm). Intervallen trainen is ongetwijfeld ook verstandig, maar als basis moet je de afstand kunnen rijden zonder heel moe te worden

Fiets dan een keer naar Lage Vuursche, om met je fiets rustig een keer de route te rijden. Denk niet direct dat je 10 rondjes kan gaan rijden, je wilt heelhuids thuiskomen

Daarna komt het opbouwen van vaardigheden en conditie: ga die route vaker rijden, sneller rijden, ga oefenen om korte stukjes (1 minuut) van het parcours hard te rijden om daarna uit te hijgen, etc.
Of makkelijker: zoek een MTB-vereniging zodra je die fiets hebt

De meeste mensen stellen hier een vraag omdat ze eigenlijk voor €500 een nieuwe fiets willen kopen, wat wel moeilijk is. Maar bij €3000 zie ik sowieso geen probleem

Ik zou voor dat geld eerder een fully kopen, waarom een hardtail? En bij een hardtail: waarom koop je niet eerst een goede fiets van €1200? XT afgemonteerd, Reba voorvork, licht aluminium frame is voor dat geld makkelijk te krijgen.
Maar goed, that's just me. Als je dat geld aan een hardtail uit wilt geven zou ik me eens verdiepen in wat tests: denk aan
http://www.bikeandtrekking.nl/, om vervolgens via een winkel fietsen binnen je budget uit te proberen. Als dat lastig is:
experience center, en andere merken hebben soms test-events bij een parcours.
[
Voor 18% gewijzigd door
MBV op 05-09-2016 22:03
]