Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.503 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 13:25
zion schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:07:
2. Ik heb de fiets nu zo'n 16 uur, en een uurtje of 4 op gefietst, en dat vind mijn kont niet zo fijn (gek he). Ik wil geen MAMIL (Middle Aged Man In Lycra) worden, dus nog goede tips hoe ik zadelpijn het best kan voorkomen, zonder in wielrenoutfit te moeten gaan?
Ik gebruik zelf een broekje van CUBE, van de baselayer set. Deze doe je aan over je ondergoed en hieroverheen doen je dan weer je "normale" korte broek. In deze broek zit een soort gel padding om zadelpijn te voorkomen, werkt voor mij prima 8)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Riqy schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Ik gebruik zelf een broekje van CUBE, van de baselayer set. Deze doe je aan over je ondergoed en hieroverheen doen je dan weer je "normale" korte broek. In deze broek zit een soort gel padding om zadelpijn te voorkomen, werkt voor mij prima 8)
Top, ga ik naar kijken, als je die online koopt, heb je daar een goede website voor dan (eventueel PMen, geloof dat reclame maken tegen GoT regelementen is).

offtopic:
Geweldig onderschrift heb je, m'n andere hobby is m'n Nissan 350Z, 315bhp, 365nm koppel, race koppeling & vliegwiel ;)

@demo: ziet er ook goed uit, ik ga wat reviews lezen, bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door zion op 15-08-2016 10:35 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

zion schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:07:
Ik heb 2 vraagjes:

1. Welk slot (met zadeltasje) raden jullie aan, ik lees goede reviews over de AXA Cherto (ART2), maar ook dat AXA wel makkelijk te kraken is, beetje tegenstrijdig dus. Ik wil echter wel onderweg even een frisje kunnen halen, want ik ben niet zo'n fan van bidon's, zonder dat ik de hele tijd bij mijn fiets moet blijven staan. (ik neig zelf erg naar de Pro-Tect ART5, maar die weegt zelf bijna net zoveel als mijn fiets (8kg)) Het liefst heb ik dus een +- 2,5kg slot, die minstens ART4 is, als dat uberhaubt mogelijk is.
Als je niet van bidons houdt, kijk dan naar een Camelbak. Ik heb twee ritjes met bidons gemaakt, verschrikkelijk. Daarna het water op mijn rug gehangen, ideaal. Qua slot is het niet zozeer de vraag wat je neemt, maar hoe je het gebruikt. Als jij het dikste beugelslot van je wiel naar je frame legt, staat je fiets alsnog binnen 30 seconden in een busje, terwijl een beugeltje van de Action tussen je frame en een verkeersbord de gelegenheidsdief in ieder geval geen kans geeft. Los daarvan kan er altijd iemand met een mooi voorwiel naar huis, tenzij je die ook met een kabel vast legt.
2. Ik heb de fiets nu zo'n 16 uur, en een uurtje of 4 op gefietst, en dat vind mijn kont niet zo fijn (gek he). Ik wil geen MAMIL (Middle Aged Man In Lycra) worden, dus nog goede tips hoe ik zadelpijn het best kan voorkomen, zonder in wielrenoutfit te moeten gaan?
Baggy broek met een binnenbroek met zeem. Ik heb zelf de Urban Cargo Shorts van Endura, met een binnenbroek. Doe de shorts af en toe ook zonder binnenbroek aan omdat het er uit ziet als een normale korte broek :P Een onderbroek met zeem met daarover een korte of 3/4 sportbroek kan trouwens ook prima.
Riqy schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Je weet dat zo'n liner met zeem bedoeld is om over je blote kont aan te trekken? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Demo op 15-08-2016 10:42 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:00

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MBV schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:30:
[...]

- 8-speed versnellingen. Probeer jij maar eens een 8-speed cassette of ketting te kopen als dat versleten is, suc6! 9-speed is al 20 jaar de standaard, 10-speed al 10 jaar
Kuch
Zelfs 7-speed is nog te krijgen.

Verder ben ik het trouwens wel eens met je eindconclusie. Gewoon een goede 2e hands kopen.
Demo schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:27:
[...]
Baggy broek met een binnenbroek met zeem. Ik heb zelf de Urban Cargo Shorts van Endura, met een binnenbroek. Doe de shorts af en toe ook zonder binnenbroek aan omdat het er uit ziet als een normale korte broek :P Een onderbroek met zeem met daarover een korte of 3/4 sportbroek kan trouwens ook prima.

[...]
Je weet dat zo'n liner met zeem bedoeld is om over je blote kont aan te trekken? ;)
Inderdaad een baggy met liner kopen en er dan wel met je blote kont in. Moet er niet aan denken er ook nog een boxer onder aan te hebben. :'( Of je moet lekker masochistisch aangelegd zijn.

Ik heb zelf een Endura Hummvee 3/4 baggy.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Demo schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:27:
[...]
Als je niet van bidons houdt, kijk dan naar een Camelbak. Ik heb twee ritjes met bidons gemaakt, verschrikkelijk. Daarna het water op mijn rug gehangen, ideaal. Qua slot is het niet zozeer de vraag wat je neemt, maar hoe je het gebruikt. Als jij het dikste beugelslot van je wiel naar je frame legt, staat je fiets alsnog binnen 30 seconden in een busje, terwijl een beugeltje van de Action tussen je frame en een verkeersbord de gelegenheidsdief in ieder geval geen kans geeft. Los daarvan kan er altijd iemand met een mooi voorwiel naar huis, tenzij je die ook met een kabel vast legt.
Dat snap ik, ik kom uit de stad met de discutabele eer de meeste junks per inwoner van Nederland te hebben, ik wil alleen die ene minuut meer hebben ;) (nee niet Volendam, is een dorp)
Top tip, besteld, wel uitverkocht, do/vr. binnen.

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:53

DjVe

Hatsaflats!

Ik zit er aan te denken om mijn Bird Zero te koop te zetten (en daarna op zoek te gaan naar een fully), echter vind ik het lastig om te beoordelen wat ik er voor moet vragen. Het gaat dus om een fiets van bijna 2 jaartjes oud (goed onderhouden,ziet er nog als nieuw uit).

Link naar foto

1 x Bird Zero Acid Yellow/Hot Pink Medium (17" / 43 cm)
1 x SLX 2x10 Groupset
1 x RockShox Revelation - RL 140mm Black (1785g)
1 x RaceFace Turbine Wheelset (1800g)
1 x Maxxis High Roller II 2.25 EXO TR Dual Compound
1 x Maxxis Ardent 2.25 EXO TR Dual Compound (715g)
1 x RaceFace Evolve Riser - 3/4" 725mm Black (298g)
1 x RaceFace Turbine Basic - 50mm Black (133g)
1 x Cane Creek Forty Tapered Headset (130g)
1 x RaceFace Half Nelson Grips - Black (92.5g)
1 x RaceFace Ride Seatpost (295g)
1 x Charge Spoon Saddle - Black, Cro Mo Rails (258g)

Iemand die mij op weg kan helpen? Ik heb er zelf zo'n €1695 voor betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 15-08-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
1. Geen idee, heb enkel klein sltje van bbb.

2 downhillbroek. Is ook met zeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

Galois

1811 - 1832

Ik Mountainbike al 15 jaar, maar de afgelopen jaren doe ik het maar weinig. Eens per jaar gaan we met een groep vrienden naar Houffalize en door het jaar heen gebruik ik 'm nog eens maximaal 10x. Hardlopen is tegenwoordig mijn nr. 1 sport en op nr. 2 komt de racefiets (sorry! :X )

Ik heb nog een 26" fiets (Cube LTD CC uit 2007) en wilde volgende maand een nieuwe fiets kopen. Het lijkt erop dat ik de enige 26" rijder ben in het bos :) Ik was toe aan een nieuwe fiets.
En volgende maand komen de overjarige (2016) modellen weer in de opruiming wat toch één en ander scheelt.

Maar dit moment is eerder gekomen! Vanochtend was ik aan het mountainbiken en mijn middenblad brak doormidden. Ik kon gelukkig nog wel door op mijn binnen- en buitenblad, maar aan het einde trok ik ook nog mijn buitenblad krom.

Over anderhalve week is ons tripje Houffa weer gepland, dus ik heb haast. Ik vanmiddag naar de fietsenmaker, maar alles was zo versleten (cassette, ketting, trapas, ...) dat het zo'n 350 euro zou kosten. Wat uiteraard deze fiets niet meer waard is.

Ik moet dus binnen anderhalve week een nieuwe fiets kopen! En de kortingen op de 2016-modellen zijn er nog nauwelijks. (Ik heb mijn oogje laten vallen op een Stumpjumper HT)

De LBS wilde mij wel rond de 15% korting geven op een Cube Reaction GTC Race die hij had staan. Een fiets met erg mooie specs. We zouden dan op 1600-1700 euro uit kunnen komen.
Maar eigenlijk wilde ik geen Cube meer. Zoals ik hierboven zei, heb ik mijn oog laten vallen op een Stumpjumper HT. Maar helaas zie ik deze nog nergens in de opruiming en om nou de volle prijs te betalen (of wat bidons, trappers, oid te krijgen) en een maand later 30% (??) korting te kunnen krijgen...

Ik ben in dubio!
Heeft iemand nuttig advies of wijze woorden voor mij?

(ken de Stumpjumper goed, een vriend van mij heeft 'm ook en ik heb er regelmatig op gefietst. De Cube Reaction heb ik vanmiddag even buiten getest en voelde ook erg goed. Ik mag 'm van de winkel ook in het bos testen, nog niet gedaan)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 17:56
Mtb huren voor je mtb weekend?
Of vragen of je de reaction een weekendje mag lenen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Ted038 op 17-08-2016 23:14 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Galois schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:11:
Over anderhalve week is ons tripje Houffa weer gepland, dus ik heb haast. Ik vanmiddag naar de fietsenmaker, maar alles was zo versleten (cassette, ketting, trapas, ...) dat het zo'n 350 euro zou kosten. Wat uiteraard deze fiets niet meer waard is.
Trapas hoef je niet direct te vervangen, lijkt me. Ketting, cassette en kettingbladen voor? bike-components.de levert XT ketting+cassette voor €62, kettingblad klein €10, midden €45, groot €50. Dat is €167, die je toch moet uitgeven als je je fiets wilt verkopen. En have I got news for you: op je nieuwe fiets moet je die set ook elke X000km vervangen, anders krijg je hetzelfde probleem. Als je regelmatig je ketting vervangt gaan je tandwielen langer mee. Gereedschap om dat te doen kost €30 (cassette tools, schroevendraaier voor kettingbladen, kettingpons).

Dus voor €200 plus een middagje schroeven, daarmee is je fiets weer €500 waard (als het een redelijke 26" is), nu is hij ongeveer niks waard.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 18-08-2016 10:54 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:44
Galois schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:11:
Ik Mountainbike al 15 jaar, maar de afgelopen jaren doe ik het maar weinig. Eens per jaar gaan we met een groep vrienden naar Houffalize en door het jaar heen gebruik ik 'm nog eens maximaal 10x. Hardlopen is tegenwoordig mijn nr. 1 sport en op nr. 2 komt de racefiets (sorry! :X )

Ik heb nog een 26" fiets (Cube LTD CC uit 2007) en wilde volgende maand een nieuwe fiets kopen. Het lijkt erop dat ik de enige 26" rijder ben in het bos :) Ik was toe aan een nieuwe fiets.
En volgende maand komen de overjarige (2016) modellen weer in de opruiming wat toch één en ander scheelt.

Maar dit moment is eerder gekomen! Vanochtend was ik aan het mountainbiken en mijn middenblad brak doormidden. Ik kon gelukkig nog wel door op mijn binnen- en buitenblad, maar aan het einde trok ik ook nog mijn buitenblad krom.

Ik moet dus binnen anderhalve week een nieuwe fiets kopen! En de kortingen op de 2016-modellen zijn er nog nauwelijks. (Ik heb mijn oogje laten vallen op een Stumpjumper HT)

De LBS wilde mij wel rond de 15% korting geven op een Cube Reaction GTC Race die hij had staan. Een fiets met erg mooie specs. We zouden dan op 1600-1700 euro uit kunnen komen.
Maar eigenlijk wilde ik geen Cube meer. Zoals ik hierboven zei, heb ik mijn oog laten vallen op een Stumpjumper HT. Maar helaas zie ik deze nog nergens in de opruiming en om nou de volle prijs te betalen (of wat bidons, trappers, oid te krijgen) en een maand later 30% (??) korting te kunnen krijgen...

Ik ben in dubio!
Heeft iemand nuttig advies of wijze woorden voor mij?

(ken de Stumpjumper goed, een vriend van mij heeft 'm ook en ik heb er regelmatig op gefietst. De Cube Reaction heb ik vanmiddag even buiten getest en voelde ook erg goed. Ik mag 'm van de winkel ook in het bos testen, nog niet gedaan)
Wat zei de Specialized-dealer toen je deze vraag aan hem stelde? Ik zou ook ergens een fiets huren inderdaad en dan lekker op je gemak ergens iets in de sale kopen :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

MBV schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:53:
[...]

Trapas hoef je niet direct te vervangen, lijkt me. Ketting, cassette en kettingbladen voor? bike-components.de levert XT ketting+cassette voor €62, kettingblad klein €10, midden €45, groot €50. Dat is €167, die je toch moet uitgeven als je je fiets wilt verkopen. En have I got news for you: op je nieuwe fiets moet je die set ook elke X000km vervangen, anders krijg je hetzelfde probleem. Als je regelmatig je ketting vervangt gaan je tandwielen langer mee. Gereedschap om dat te doen kost €30 (cassette tools, schroevendraaier voor kettingbladen, kettingpons).

Dus voor €200 plus een middagje schroeven, daarmee is je fiets weer €500 waard (als het een redelijke 26" is), nu is hij ongeveer niks waard.
Ik waardeer je positieve instelling... :) Maar...

Het is helaas een Cube LTD CC met 26 inch wielen. Nieuwprijs was 1499 euro en ik heb 'm gekocht voor 1250 euro (in 2007). Op MP staat vergelijkbare modellen tot 400 euro aangeboden, maar realistisch is denk ik zo'n 250 euro. In de huidige staat inderdaad weinig waard.
Ik denk dat ik de losse onderdelen ga verkopen... Denk dat voorvork, remmen, wielen (XT-naven), nog wel wat op kunnen leveren. Misschien het frame zelf ook nog :)
Dus om er nou zo'n 200 euro in te steken en alles zelf te doen en er vervolgens 250 euro voor te krijgen... ik weet het niet.

Maar je hebt zeker gelijk dat het zelf doen naast ook leuk is, veel geld bespaart en je fiets beter blijft.
Ruud schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:14:
[...]

Wat zei de Specialized-dealer toen je deze vraag aan hem stelde?
Ik twijfel heel erg om voor de Reaction GTC Race te gaan (die ik voor 1600-1700 zou kunnen kopen).
Vandaag wordt ik nog gebeld door een andere fietsenwinkel met Specialized in het assortiment, over hoeveel korting ze mij kunnen geven op de Specialized Stumpjumper HT World Cup (adviesprijs 2699). Als dat voor 1900-2000 kan, ga ik denk ik voor die. Zou zo'n korting mogelijk zijn? We wachten af.. :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Ruud
Doe ze het voorstel zelf ;) dat werkt vaak beter is mijn mening.

Heb je genoeg aan de 1x11 vd SJ trouwens?
http://www.ritzelrechner....1,24,27,31,35,40&UF2=2281

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Willen 26" fietsen nog een beetje verkopen eigenlijk? Heb namelijk nog een mooi ding in de schuur staan die ik eigenlijk wil verkopen. Betreft een Ghost RT Lector Pro Team 2010 volgens mij. Helemaal carbon, XX afgemonteerd en weegt minder dan 10kg wat natuurlijk top is voor een fully. Eea heeft wel een beurtje nodig maar hij rijdt nog prima maar geen zin om deze voor 500-600 de deur uit te doen eigenlijk.

• MBV
Galois schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:17:
[...]

Ik waardeer je positieve instelling... :) Maar...

Het is helaas een Cube LTD CC met 26 inch wielen. Nieuwprijs was 1499 euro en ik heb 'm gekocht voor 1250 euro (in 2007). Op MP staat vergelijkbare modellen tot 400 euro aangeboden, maar realistisch is denk ik zo'n 250 euro. In de huidige staat inderdaad weinig waard.
Ik denk dat ik de losse onderdelen ga verkopen... Denk dat voorvork, remmen, wielen (XT-naven), nog wel wat op kunnen leveren. Misschien het frame zelf ook nog :)
Dus om er nou zo'n 200 euro in te steken en alles zelf te doen en er vervolgens 250 euro voor te krijgen... ik weet het niet.
Om hem in losse onderdelen te verkopen heb je het gereedschap ook nodig :+ Marktplaats was altijd belabberd voor goede fietsen, kijk ook eens op het mountainbike.nl-forum. Ik heb een paar jaar geleden ook mijn 26"-fiets in onderdelen verkocht. Levert vast meer op, maar kost ook veel meer tijd. En dan moet je nu direct een nieuwe fiets kopen ;)
Malt007 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:30:
Willen 26" fietsen nog een beetje verkopen eigenlijk? Heb namelijk nog een mooi ding in de schuur staan die ik eigenlijk wil verkopen. Betreft een Ghost RT Lector Pro Team 2010 volgens mij. Helemaal carbon, XX afgemonteerd en weegt minder dan 10kg wat natuurlijk top is voor een fully. Eea heeft wel een beurtje nodig maar hij rijdt nog prima maar geen zin om deze voor 500-600 de deur uit te doen eigenlijk.
Zet hem op dat forum, kijk of er iets serieus geboden wordt, en zo nee, dan laat je hem in de schuur staan. Lijkt mij relatief de makkelijkste oplossing.

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 21:05
Ik kan niet inschatten wat de staat is van de Cube is, maar als je er max. 250,- voor verwacht te krijgen dan is het misschien verstandiger om er niet al te veel werk in te steken.
Als hij er nog een beetje fatsoenlijk uit ziet lijkt het me dat je er toch wel wat meer voor kan vangen na een goede poets-/opknapbeurt.
Ruud schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:23:

Dat moet wel lukken. Een 30T lijkt me misschien wel wat aan de kleine kant. Zelf rijdt ik ook 1x11 (wel op een 650b, weet dus niet hoe het is met een 29er) met een 36T voorblad en tot nu toe ben ik hier erg goed mee weg gekomen in NL (lemelerberg, schoorl, havelte, heeten). Vorige maand in Zwitserland geweest. Daar had ik een 34T erop liggen en kwam alleen op de hele lange steile klimmen (>20%) niet op.
Houffalize ook één keer geweest. Dan zul je wel goed wegkomen met een 30T.
Ik zou alleen wel proberen eerst een stuk te gaan fietsen om te wennen aan de grotere sprongen tussen de versnellingen. Hier ben ik de eerste 2/3 ritten flink op stuk gegaan.

• MBV
Ik kan zo snel even niet de exacte maten vinden, maar reken maar even mee: 29" is 5% groter dan 27,5", dus 30t met 29" is vergelijkbaar met 32t met jouw wielen. Het verschil is dus niet zo heel groot met de 34t die jij in de bergen nodig hebt.

• Ruud
marijn1987 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:29:
Dat moet wel lukken. Een 30T lijkt me misschien wel wat aan de kleine kant. Zelf rijdt ik ook 1x11 (wel op een 650b, weet dus niet hoe het is met een 29er) met een 36T voorblad en tot nu toe ben ik hier erg goed mee weg gekomen in NL (lemelerberg, schoorl, havelte, heeten). Vorige maand in Zwitserland geweest. Daar had ik een 34T erop liggen en kwam alleen op de hele lange steile klimmen (>20%) niet op.
Houffalize ook één keer geweest. Dan zul je wel goed wegkomen met een 30T.
Ik zou alleen wel proberen eerst een stuk te gaan fietsen om te wennen aan de grotere sprongen tussen de versnellingen. Hier ben ik de eerste 2/3 ritten flink op stuk gegaan.
Wel mooi dat jij zijn FTP in Watts en vermogen/kg kent. Ik zou er namelijk niet genoeg aan hebben op echte trails. :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:23:

Ben zojuist bij de Specialized dealer geweest en ze hadden een model uit 2016 in mijn maat en ik kon 20% korting krijgen. Dat was de Specialized Stumpjumper comp Carbon welke ik erg van gecharmeerd ben. Maar ik herkende de kleurstelling niet en had de afgelopen dagen toch wel één en ander gegoogled. Ook de afmontage herkende ik niet. Ik heb nog wel gevraagd of het echt de 'comp' is. Dat was het zeker en de prijs van EUR. 2699 was inderdaad de adviesprijs bij deze fiets.
Kortom: voor EUR. 2150 mocht ik 'm kopen.

Ik geloofde de verkoper toch niet helemaal en thuis even gezocht op internet. Ik kon deze fiets nergens vinden. Ik dacht eerst dat ze 'm misschien zelf af hadden gemonteerd oid. Maar op specialized.com kun je in het archief zoeken en het blijkt een 2015 model te zijn (klik), met volgens prijslijsten op internet uit die tijd een adviesprijs van EUR. 2399,- had.

Nu vraag ik mij af of hij 'deed alsof' of dat hij er gewoon niet veel verstand van had en mij een 2015 fiets bewust als 2016 fiets probeerde te verkopen. Dit laatste kan ik mij niet voorstellen, omdat ik toch wel met veel vragen kwam en wel liet merken dat ik er wel een beetje verstand van had.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken vind ik het geen enkel probleem om dit 2015 model te kopen. Uiteraard wel tegen een meer concurrerende prijs.
Bv. 30% korting van de adviesprijs uit 2015?
Even goed nadenken hoe ik dit het beste kan aanpakken. Dezelfde verkoper wijzen op dat het model waar we over gesproken hebben uit 2015 is?

EDIT: heb 'm zojuist gebeld en hij had zich inderdaad vergist. Ik krijg 20% korting op de 2015 prijs (dus 20% van 2399) en een setje SPD XT pedalen.
Ik heb tegen 'm gezegd dat ik de korting minimaal vind op een model van 2 jaar oud. Hij gaf aan echt niets meer te kunnen doen. Heb met 'm afgesproken dat ik er nog een nachtje over wil slapen en morgen contact opneem...
MBV schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:44:
[...]

Om hem in losse onderdelen te verkopen heb je het gereedschap ook nodig :+ Marktplaats was altijd belabberd voor goede fietsen, kijk ook eens op het mountainbike.nl-forum. Ik heb een paar jaar geleden ook mijn 26"-fiets in onderdelen verkocht. Levert vast meer op, maar kost ook veel meer tijd. En dan moet je nu direct een nieuwe fiets kopen ;)
Dat vind ik op zich geen probleem en op zich ook best leuk! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 18-08-2016 21:49 ]

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-10 07:03
Galois schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:56:
[...]

Bv. 30% van de adviesprijs uit 2015?
Altijd doen! _/-\o_

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dat wilde hij dus niet :)

Het is 20% geworden + SPD XT pedalen erbij. Maar 30% korting is dus erg veel op fietsen?
(EDIT: nu snap ik wat je bedoelt... 30% van de prijs ipv 30% korting op de prijs... :))
Ik denk dat ik het ga doen, volgens mij wel een goede prijs... Kan in ieder geval op internet niets goedkopers vinden :)

Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te hebben, gewoon een nette scherpe prijs. Een internetprijs hoef ik niet, gewoon de prijs wat een model van 2 jaar oud waard is... De service van een winkel in de buurt is minstens zo belangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Galois op 18-08-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zolang jij er tevreden mee bent is het prima :)

Ik hoef ook nooit het onderste uit de kan te hebben. Neem het volgende ook nog even in overweging;

Dat het model twee jaar oud is soit, daar zal weinig aan veranderd zijn afgezien van de kleuren. De afmontage is echter van de vorige generatie (en X7/SLX/XT). Dat weegt wat mij betreft zwaarder dan een andere kleur. Dat vermindert de waarde mijns inziens meer dan een oud kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:45:
Zolang jij er tevreden mee bent is het prima :)

Ik hoef ook nooit het onderste uit de kan te hebben. Neem het volgende ook nog even in overweging;

Dat het model twee jaar oud is soit, daar zal weinig aan veranderd zijn afgezien van de kleuren. De afmontage is echter van de vorige generatie (en X7/SLX/XT). Dat weegt wat mij betreft zwaarder dan een andere kleur. Dat vermindert de waarde mijns inziens meer dan een oud kleurtje.
Dat klopt en realiseer ik mij zeker. Het verschil is alleen klein (voor zover ik de info/reviews erover heb gelezen) volgens mij.

Dat er dus een korting op moet zitten vanwege deze oude afmontage is logisch. In totaal krijg is dus ongeveer 22-23% korting. Het is meer dat ik mij dus afvraag of deze korting in een goede verhouding staat tot de waardevermindering van dit 'oude model'.
Bij een korting van 30% (dus een verschil van 150-200 euro met nu) was het zeker een zeer scherpe prijs geweest volgens mij.

Ik kan in ieder geval geen betere online deal vinden, wat mij een beetje in de richting van 'doen' drukt. Ook dat het een dealer is op 6 km van mijn huis vind ik positief.

En ik waardeer jouw kritische blik hierop (dank daarvoor), dat is toch de grote kracht van zo'n forum als dit. Elkaar helpen en wijzen op zaken die de ander (nog) niet door heeft. Uiteindelijk gaat het er inderdaad om dat ik tevreden ben en omdat ik twijfel, is een (onafhankelijke) mening van een andere MTB-enthousiasteling hier, zeker van grote waarde. Dank.
Op het moment dat iemand zou zeggen: "Erg slechte korting, want ik heb dit en dat..." of juist "Goede korting hoor, want ik heb dit en dat..." zou ook waardevol zijn.

Mijn optie 2 zou een Cube Reaction GTC Race 2016 zijn. Qua afmontage net een slagje beter (volledig XT), qua voorvork ietsje minder. Ik heb nu een Cube, overigens erg tevreden over, maar vind de Specialized mooier. Deze Cube zou mij zo'n 200-250 euro minder kosten, volgens het aanbod van een andere (lokale) dealer. En ik denk dat ik dit verschil over heb voor een Specialized ipv een Cube... (waarom, weet ik niet, voornamelijk gevoel/beeldvorming/image/...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Galois schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:13:
[...]

Dat klopt en realiseer ik mij zeker. Het verschil is alleen klein (voor zover ik de info/reviews erover heb gelezen) volgens mij.

Dat er dus een korting op moet zitten vanwege deze oude afmontage is logisch. In totaal krijg is dus ongeveer 22-23% korting. Het is meer dat ik mij dus afvraag of deze korting in een goede verhouding staat tot de waardevermindering van dit 'oude model'.
Bij een korting van 30% (dus een verschil van 150-200 euro met nu) was het zeker een zeer scherpe prijs geweest volgens mij.

Ik kan in ieder geval geen betere online deal vinden, wat mij een beetje in de richting van 'doen' drukt. Ook dat het een dealer is op 6 km van mijn huis vind ik positief.

En ik waardeer jouw kritische blik hierop (dank daarvoor), dat is toch de grote kracht van zo'n forum als dit. Elkaar helpen en wijzen op zaken die de ander (nog) niet door heeft. Uiteindelijk gaat het er inderdaad om dat ik tevreden ben en omdat ik twijfel, is een (onafhankelijke) mening van een andere MTB-enthousiasteling hier, zeker van grote waarde. Dank.
Op het moment dat iemand zou zeggen: "Erg slechte korting, want ik heb dit en dat..." of juist "Goede korting hoor, want ik heb dit en dat..." zou ook waardevol zijn.

Mijn optie 2 zou een Cube Reaction GTC Race 2016 zijn. Qua afmontage net een slagje beter (volledig XT), qua voorvork ietsje minder. Ik heb nu een Cube, overigens erg tevreden over, maar vind de Specialized mooier. Deze Cube zou mij zo'n 200-250 euro minder kosten, volgens het aanbod van een andere (lokale) dealer. En ik denk dat ik dit verschil over heb voor een Specialized ipv een Cube... (waarom, weet ik niet, voornamelijk gevoel/beeldvorming/image/...).
Ik heb twee fietsen gekocht bij een lokale shop in de solden. (geen bekende klant, beide keren de eerste fiets die ik er kocht)

1: Cube Reaction GTC SL (2013) (goh, toeval ;) ) Was een week voordat de sale zou beginnen en deze ging van 2199 (advies) naar 1699. Geen gekke maat (19") of afwijkende kleur. Gewoon een courant model.

2: Een carbon racefiets, courant model, Ultegra 6800 afmontage en een licht wielsetje. Was wel iets later in de sale maar toch van net geen 3000 euro voor 2000 euro en klein geld.

Dus ja, ik kreeg 25 tot 30% korting.

Ander voorbeeld; ik mailde (begin seizoen, nieuw model voor dat seizoen) een keer over een Trek voor de misses (wat hogere prijsklasse dan de standaard aluminium-misses-fiets ;) (Silque SL) ) en kreeg direct een mail terug met ruim 10% korting. Alleen op de fiets. We hadden het niet eens over accessoires gehad.

Dus ik denk wel dat je flink moet bukken bij Specialized. Maar nogmaals, JIJ moet er tevreden over zijn. Ik wil altijd maar 1 keer een prijs horen, staat me dat aan dan is het goed. Zo niet, dan laat ik mijn gegevens achter en ga ik verder. Vaak bellen ze dan nog wel ;)

Ik kan je alleen niet helpen aan een goede deal voor de Specialized. Het dealermodel van Specialized werkt je tegen in deze denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Galois schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:13:
[...]

[knip]

Vergeet niet dat een voorvork veel duurder is dan alle andere stukken afmontage, en dat je frame+vork bepaalt hoe fijn je fiets rijdt. Als schakelen moeilijk gaat (wat met XT en SLX al minstens 12 jaar prima gaat, maar dat terzijde) kan je dat voor relatief weinig upgraden, met relatief weinig moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

MBV schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:02:
[...]

Vergeet niet dat een voorvork veel duurder is dan alle andere stukken afmontage, en dat je frame+vork bepaalt hoe fijn je fiets rijdt. Als schakelen moeilijk gaat (wat met XT en SLX al minstens 12 jaar prima gaat, maar dat terzijde) kan je dat voor relatief weinig upgraden, met relatief weinig moeite.
De vork van de Specialized lijkt zo'n 100 euro duurder te zijn dan die van de Cube (al kan ik weinig prijsinfo van de Manitou vinden).
Ruud schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:16:
(knip)
Ik kan je alleen niet helpen aan een goede deal voor de Specialized. Het dealermodel van Specialized werkt je tegen in deze denk ik..
Hartelijk dank voor je info in ieder geval! Specialized lijkt een beetje lastig te doen met kortingen inderdaad. Je ziet ook vrij weinig 'kortingen' op internet, terwijl ze er natuurlijk wel zijn. Ze proberen het goed 'verborgen' te houden in ieder geval... :)

Vanmiddag ga ik naar de winkel en kans is 90% dat ik met de Specialized terugkom :)
Het is een goede fiets en in het slechtste geval had ik misschien 100 of 200 euro meer korting kunnen krijgen (elders).

Voordeel van dit 2015-model lijkt ook te zijn dat de prijs toen 2399 was en de prijs van het 2016-model 2699 is. Nu zijn deze fietsen niet 1-op-1 te vergelijken, maar het prijsverschil van 300 euro verklaart niet een hogere kwaliteit onderdelen (volgens mij).
Het lijkt (ook) te maken te hebben met de ongunstige dollar-euro-koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
verwijderd, iedereen verdient een 2e kans
Galois schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:08:
[...]

De vork van de Specialized lijkt zo'n 100 euro duurder te zijn dan die van de Cube (al kan ik weinig prijsinfo van de Manitou vinden).
Manitou

Alsjeblieft ;)

[ Voor 177% gewijzigd door zion op 19-08-2016 18:15 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Maar wat is het nou geworden? Eerst het topic vol spammen met twijfel en daarna alle lezers vertwijfeld achterlaten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:42:
Maar wat is het nou geworden? Eerst het topic vol spammen met twijfel en daarna alle lezers vertwijfeld achterlaten! ;)
Hahaha... excuses!
Heb veel gehad aan jullie reacties. Waarvoor nogmaals dank!

Het is de Specialized geworden. Voor 1919 incl. XT-pedalen. Erg mooi fietsje!
Maar dat het een mooi fietsje was, heb ik nooit twijfels over gehad, alleen over de prijs had ik twijfels :)
Het is een nette prijs denk ik, zeker niet een topprijs, maar ook niet slecht.

Dat de winkelier als reactie gaf op mijn vraag naar de garantie: "Gewoon de standaard fabrieksgarantie, ik kan het nazoeken, maar ik weet het niet precies. Maar wij zijn de grootste Specialized-dealer van de regio en doen alles onder coulance. Maak je niet druk over de garantie, er is geen probleem wat wij niet op kunnen lossen. Hoor je een piepje, kraakje of schakelt hij niet meer lekker, dat verhelpen wij altijd kosteloos."

Dat is ook wat waard en erg fijn.
(al doe ik vrijwel al het onderhoud zelf...)

Woensdag even testen op de route in Amerongen en over 3 weken naar Houffalize... Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Wettelijke garantie is vanaf de factuurdatum natuurlijk :) check nog even of je frame geregistreerd moet worden bij Specialized voor aanvullende garantie.

Veel plezier met de fiets en hou de juiste kant boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wel nice dat het olympisch goud bij de mannen én bij de vrouwen op een Scott Spark behaald is. Drie keer raden wat voor bike ikzelf heb 8) (ok, wel een 26" van een paar jaartjes oud, maar toch...)

Ik kan er helaas niet echt van genieten momenteel, vanwege een gebroken sleutelbeen na een val op de racefiets in de Alpen :'( Nog een paar weken rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
Man, man, ma, wat ben ik blij met mijn Scalpel. Rijdt wat zenuwachtiger dan mijn oude Jekyll, maar heuvelop is het een genot.

Me happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wow, wat een heerlijke fiets!
(Specialized Stumpjumper Comp Carbon)

Vandaag de route Amerongen-Leersum (38 km) gedaan en een en al genieten! Ik merk dat ik vooral op de snelle dalende singletracks een stuk sneller ben (kom van een 26"). Ga ook veel makkelijker over boomstronken en zo.
Het is sowieso een prachtige route. De afgelopen jaren zijn ze flink bezig geweest daar en dat is ook te zien! Heel mooi.

Ben tevreden. Moet nog wel wennen aan het brede stuur merk ik (72 cm). Iets van 10 cm breder dan op m'n vorige fiets. Fietsenmaker zei al dat ik het even aan moest zien en dat er anders aan beide kanten 2 cm af zou kunnen. We wachten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Galois schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:40:
Ben tevreden. Moet nog wel wennen aan het brede stuur merk ik (72 cm). Iets van 10 cm breder dan op m'n vorige fiets. Fietsenmaker zei al dat ik het even aan moest zien en dat er anders aan beide kanten 2 cm af zou kunnen. We wachten af.
Went zeer snel. Ik had exact hetzelfde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Galois schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:40:
Wow, wat een heerlijke fiets!
(Specialized Stumpjumper Comp Carbon)

Vandaag de route Amerongen-Leersum (38 km) gedaan en een en al genieten! Ik merk dat ik vooral op de snelle dalende singletracks een stuk sneller ben (kom van een 26"). Ga ook veel makkelijker over boomstronken en zo.
Het is sowieso een prachtige route. De afgelopen jaren zijn ze flink bezig geweest daar en dat is ook te zien! Heel mooi.

Wen je heel snel aan, en dan wil je niet meer terug _/-\o_ zeker als je wat harder en technischer gaat/wilt rijden is een breder stuur een must. Alles < 70cm is een no-go. Tenzij: XC marathon rijder :+

• Galois

Galois

1811 - 1832

Marsjee schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

Wen je heel snel aan, en dan wil je niet meer terug _/-\o_ zeker als je wat harder en technischer gaat/wilt rijden is een breder stuur een must. Alles < 70cm is een no-go. Tenzij: XC marathon rijder :+
Kun je dat toelichten?
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat door een lang stuur je eigen bewegingen van je handen/armen minder effect hebben op je wiel. Dus dat je fiets makkelijker op 'één lijn' blijft.

Is dit de enige reden?

• Ruud
Je hebt gewoon een grotere hefboom nodig om een 29'er je wil op te leggen. Stuurt ie te loom door het brede stuur? Kortere stuurpen monteren :) Of stijvere wielen ;) Of je banden/bandenspanning afstemmen op de ondergrond en je banden.

• MBV
Maar met >70cm wordt het toch best lastig om tussen de bomen door te sturen, lijkt me.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Valt mee, al heb ik zelf mijn stuur naar 72cm gezaagd ipv 74cm.
Ben niet zo breed en merkte dat mijn polsen te schuin kwamen te staan.

• marijn1987
  • Laatst online: 11-10 21:05
MBV schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:27:
Maar met >70cm wordt het toch best lastig om tussen de bomen door te sturen, lijkt me.
Valt inderdaad reuze mee. Rij zelf met een 780mm stuur en ben tot op heden nog niet in de problemen gekomen op de officiele mtb routes. Wel een paar keer zelf op verkenning uit gegaan en toen op een paar paadjes beland waar je toch wel even je stuur er tussen door moet zwaaien.

[ Voor 21% gewijzigd door marijn1987 op 25-08-2016 15:33 ]

• Marsjee
Wat denk je dat er op een DH/enduro bak tegenwoordig zit? Ik kom geregeld stuurtjes tegen van 80cm inmiddels al :)
Galois schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:16:
[...]

Kun je dat toelichten?
Enige wat ik mij kan voorstellen is dat door een lang stuur je eigen bewegingen van je handen/armen minder effect hebben op je wiel. Dus dat je fiets makkelijker op 'één lijn' blijft.

Is dit de enige reden?
Meer controle met hoge snelheid, andere/actievere houding ( let hier dus op i.v.m stuur rise en stem spacers )...

[ Voor 47% gewijzigd door Marsjee op 25-08-2016 15:32 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Breder stuur zorgt er inderdaad wel voor dat je makkelijker en 29'er de bocht om krijgt, maar MBV heeft imo ook zeker een punt dat je wel meer ruimte moet hebben bij de bomen. Natuurlijk je komt echt nog wel paden over, maar je moet gewoon ruimer om bomen heen gaan om niet met je stuur (/armen) ertegenaan te komen.

• Marsjee
Sissors schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:38:
Breder stuur zorgt er inderdaad wel voor dat je makkelijker en 29'er de bocht om krijgt, maar MBV heeft imo ook zeker een punt dat je wel meer ruimte moet hebben bij de bomen. Natuurlijk je komt echt nog wel paden over, maar je moet gewoon ruimer om bomen heen gaan om niet met je stuur (/armen) ertegenaan te komen.
Geloof me, dat zit allemaal in het kopje, dat je denkt dat je er niet tussen past.
Tot nu toe nog nooit last van gehad, en rij toch al een aantal jaar met een stuur van 72cm en 78cm.

Maar hangt ook beetje van je fiets en rijstijl af wat voor een stuur je gebruikt. Op mijn downhill zit een 78cm stuur, en op mijn dirtbike een 72cm. Liever heb ik nog een 75cm op mijn dirt ipv de 72 :)

Nee maar zonder gekkigheid een stuur van 62cm is echt niet meer van deze tijd, net als v-brakes zegmaar :+
Ik zou toch echt nooit meer < 70 gaan met geen enkele bike.

[ Voor 3% gewijzigd door Marsjee op 25-08-2016 15:47 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Marsjee schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Geloof me, dat zit allemaal in het kopje, dat je denkt dat je er niet tussen past.
Tot nu toe nog nooit last van gehad, en rij toch al een aantal jaar met een stuur van 72cm en 78cm.
Hier op de route zijn wel een aantal punten waar ik met 73cm heel goed op moet letten omdat ik anders in de problemen kom. Je herkent de punten wel snel, de bomen aan beide kanten missen wat schors op stuurhoogte.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
In Zeist heb je achter elkaar 2 doorgangen tussen bomen van max 85cm, daar is het wel even opletten.

• Demo

Demo

Die met die happen er uit op stuurhoogte, bedoel je? :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marsjee schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Geloof me, dat schreef ik niet.

Het is niet zozeer dat het niet past, maar dat je op een single track bijvoorbeeld gewoon ruimer om de bomen heen moet gaan. Dat is simpelweg een feit als je stuur breder is. (Overigens hier onder Eindhoven heb ik ook wel iig één pad waarbij het wel past, maar er ook niet heel veel ruimte voor me over is).
Nee maar zonder gekkigheid een stuur van 62cm is echt niet meer van deze tijd, net als v-brakes zegmaar :+
Ik zou toch echt nooit meer < 70 gaan met geen enkele bike.
Fietsen zijn nogal mode gevoelig volgens mij :P. Over 15 jaar hebben we allemaal weer een 62cm stuur met bar-ends :P.

• Ruud
Je tikt idd wel eens een boompje aan maar nog nooit echt last van gehad. Gewoon zorgen dat je vingers op tijd weg zijn ;)

Ik heb vaker ruzie met mijn schouders en bomen dan met mijn stuur en bomen. Het blijft een actieve sport dus kijk uit je doppen en pas je rijstijl aan op wat je tegenkomt!

[ Voor 21% gewijzigd door Ruud op 25-08-2016 16:29 ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

Marsjee schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

xc marathon rijder hier: 68cm, was eerst 70cm :P

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sissors schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:21:

Fietsen zijn nogal mode gevoelig volgens mij :P. Over 15 jaar hebben we allemaal weer een 62cm stuur met bar-ends :P.
Bar-ends horen tegenwoordig dus ook niet? :)
Ik vind ze wel lekker bij klimmen. Ik heb die Ergons met (korte) bar-ends. Vindt ze heerlijk!

[ Voor 52% gewijzigd door Galois op 25-08-2016 20:49 ]

• Ruud
Galois schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:47:
[...]

Bar-ends horen tegenwoordig dus ook niet? :)
Ik vind ze wel lekker bij klimmen. Ik heb die Ergons met (korte) bar-ends. Vindt ze heerlijk!
Totdat je door die dingen heel hard op je bek gaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
The_Scarabial schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:00:
[...]

xc marathon rijder hier: 68cm, was eerst 70cm :P
Zie.. zat ik er ook niet naast ook :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hoeveel uur MTB'en jullie over het algemeen als ik vragen mag?

Afgelopen weekend ben ik met mijn schoonvader weggeweest, was een mooi ritje maar ik heb het zelf na 2 uur fietsen wel gezien. Hij gaat gerust zo'n 4,5 tot 5 uur door (wat dus ook is gebeurd, hebben zo'n 4,5 uur ge-MTB-t), maar hij is dan ook wel een fervent wielrenner.

Als ik alleen op de MTB wegga dan fiets ik zo'n 1,5 uur met uitloop naar 2 uur. Het is absoluut niet zo dat ik dan qua conditie helemaal op ben, maar dan gaan mijn rug en kont protesteren.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik ga meestal de ronde LDD in een ruim uur met 16km heen en 16 km terug. Dat vind ik mooi genoeg, hele dagen op de fiets boeien mij allerminst.

Op de racer exact hetzelfde overigens. Een km of 60 a 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ruud schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:07:
[...]
Totdat je door die dingen heel hard op je bek gaat....
Verklaar je nader. Ik heb ook die Ergons met korte bar-ends en vind het ook heerlijk. Nog nooit problemen gehad met bijna op bek gaan. Je moet geen heel kleine handen hebben misschien, dan zijn ze denk ik te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RomeoJ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:38:
Normaal 2 uur. Maar als ik met een groepje ga fietsen in de Ardennen, kan het zomaar 5 a 6 uur worden. Incl rustpauzes natuurlijk.
TheLemon schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:22:
[...]

Verklaar je nader. Ik heb ook die Ergons met korte bar-ends en vind het ook heerlijk. Nog nooit problemen gehad met bijna op bek gaan. Je moet geen heel kleine handen hebben misschien, dan zijn ze denk ik te dik.
Ik ben al 2x met die dingen in struiken blijven hangen. De laatste keer met 40 Km/h. Ik kan je vertellen dat je dan niet lekker neerkomt op de grond, je fiets blijft gewoon in de stuiken hangen en jij vliegt vrolijk verder. Daarna die ondingen eraf gehaald en nooit meer de drang gehad om ze te monteren. Maar ieder zijn meug.

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 26-08-2016 09:30 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Afgelopen weekend ben ik met mijn schoonvader weggeweest, was een mooi ritje maar ik heb het zelf na 2 uur fietsen wel gezien. Hij gaat gerust zo'n 4,5 tot 5 uur door (wat dus ook is gebeurd, hebben zo'n 4,5 uur ge-MTB-t), maar hij is dan ook wel een fervent wielrenner.

Als ik alleen op de MTB wegga dan fiets ik zo'n 1,5 uur met uitloop naar 2 uur. Het is absoluut niet zo dat ik dan qua conditie helemaal op ben, maar dan gaan mijn rug en kont protesteren.
Een 'gewone' rit zal rond de 2 uur zijn. Zeker niet meer. Bij mij is het ook niet dat ik dan helemaal op ben (en ook niet dat mijn rug en/of kont protesteren), maar ik vind het op een gegeven moment gewoon saai.

Uiteraard fiets ik ook wel eens langer. Als we naar een 'verder' gebied gaan of als we meedoen met een toertocht. Zo gaan we half september een weekend naar de Ardennen, en dan zitten we wel ruim 5-6 uur op de fiets. Maar dat lijkt mij ook logisch dat je geen honderden km rijdt, om een tochtje van 20 km te maken :)

Maar gerust 4,5 tot 5 uur op de MTB: nee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Ligt er maar net aan hoeveel zin en tijd ik heb. De langere ritten (hele Heuvelrug bijvoorbeeld) ben je toch wel zo'n 6 uur lekker bezig. Even een rondje 's avonds doordeweeks ben ik al blij als ik 1.5 uur kan. M'n langste rit was zo'n 9 uur in een marathon. Dan is het wel afzien op het laatst ;)

Last van je kont na een paar uur kan een kwestie van 'training' zijn, meer fietsen dus.. Of je hebt een zadel wat niet ideal past. Het heeft bij mij een aantal zadels geduurd, maar nu kan ik het redelijk pijnvrij volhouden op een SQLab 611.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-08-2024

Hang er vooral ook van wat ik aan het doen ben; XC fietsen; rustig een paar uur.

Keihard raggen op een MTB parcour (Schoorl bijvoorbeeld) dan ben ik met 2 uur echt wel klaar.

Ook hier in de buurt (Twiske) meestal iets korter. 10 Km naar de baan toe. Uurtje knallen en dan rustig terugfietsen. Meestal zo rond de 2 á 2,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Op de MTB echt max 4 uur. Daarna gaan de beentjes ook protesteren :P Op de racefiets kan ik gerust een tocht doen van 8 uur voor de benen echt verkrampen. Dat is natuurlijk ook een compleet andere discipline.

[ Voor 5% gewijzigd door DjVe op 26-08-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik MTB wel ieder weekend, pijn aan de kont komt vooral door een slechte kwaliteit zeem, maar is denk ik onoverkomelijk als je voor langere tijd op het zadel zit, rugpijn vind ik zelf vervelender en treed ook pas na een paar uur op.

Overigens heb ik gisteren een nieuw pak gehad (= dus met bedrijfsreclame), daar voelde de zeem al stukken beter aan. Verschil zal hopelijk komend weekend wel merkbaar verbeterd zijn.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
Mijn ervaring met onderrug klachten:

Verstel je zadel een mini beetje, blijkbaar had ik wat meer steun nodig van de achterkant van mijn zadel.. de punt dus echt een mini beetje laten zakken ( bijna verschil niet te zien ) maar wel te voelen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Ik zou eigenlijk de racefiets meenemen op vakantie naar het Gardameer. Maar toen ik op de dag van vertrek een lekke band had en een bobbel in de buitenband, had ik geen zin om er aan te sleutelen en heb ik de Canyon maar meegenomen. Goede keuze!

Wat heb ik heerlijk gebiked zeg! De Mio op "suprise me" gezet en een paar mooie rondes gereden. Echt heel veel MTB mogelijkheden daar. Wist ik niet. Volgend jaar gaat ie weer mee. Dan ga ik naar Riva del Garda denk ik. Daar is het echt MTB Walhalla heb ik vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Alweer tijdje geleden dat ik een fiets heb aangeraakt, druk met werk etc etc..
maar blijft leuk daar in winterberg ( fourcross winterberg ) ( whipoff tafel )

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13592295_832047393562130_8260913870773881068_n.jpg?oh=450e1cff33d54325fca384e4562de070&oe=5840617A

*** EDIT: Wat een brakke kwaliteit :o ***

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 26-08-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

Marsjee schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:07:
Mijn ervaring met onderrug klachten:

Verstel je zadel een mini beetje, blijkbaar had ik wat meer steun nodig van de achterkant van mijn zadel.. de punt dus echt een mini beetje laten zakken ( bijna verschil niet te zien ) maar wel te voelen !
Klopt, dit is een klein beetje experimenteren, als je denkt dat je nagenoeg de goede afstelling hebt dan kan soms een millimeter net het verschil tussen wel of geen rugklachten betekenen.

Verder kan je ook rugklachten krijgen, wanneer je hamstrings aan de korte kant zijn, hierdoor gaan je spieren in je rug meer compenseren, wat dus ook rugklachten kan veroorzaken.
Dan gewoon dus meer trainen en wen je daar wel aan :P en zorgen voor meer lenigheid/core-stabiliteit, dat scheelt ook enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tegen rugpijn helpt ook buikspieroefeningen. Al had ik een artikel op pinkbike gelezen dat het onzin is. Maar bij mij helpt het wel degelijk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

The_Scarabial schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:44:
[...]

Klopt, dit is een klein beetje experimenteren, als je denkt dat je nagenoeg de goede afstelling hebt dan kan soms een millimeter net het verschil tussen wel of geen rugklachten betekenen.

Verder kan je ook rugklachten krijgen, wanneer je hamstrings aan de korte kant zijn, hierdoor gaan je spieren in je rug meer compenseren, wat dus ook rugklachten kan veroorzaken.
Dan gewoon dus meer trainen en wen je daar wel aan :P en zorgen voor meer lenigheid/core-stabiliteit, dat scheelt ook enorm veel.
Dat van die hamstrings lijkt bij mij ook wel een beetje te spelen.
Sinds ik na een training even wat rekoefeningen doe, lijkt mijn rugpijn een stuk minder te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van het weekend 2 routes in Limburg gedaan, en vandaag op weg terug via dorst gereden en ook daar de fiets nog een keer uitgelaten, lekker voor de variatie :) Mooi weekend hoor :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Bij mij heeft (naast een andere racefiets (ik had een te kleine fiets)) opdrukken en buikspieroefeningen geholpen. Ik heb nu op de fiets, maar ook in het "normale" leven veel minder last van mijn rug.

Ik zit op de mountainbike gemiddeld 2 tot 2,5 uur. En in die tijd kan ik mij helemaal uitleven. Af en toe doe ik een wat langere tocht, zoals een paar weken geleden de Veldslag om Norg (uiteindelijk 117 km op de ATB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Core stability trainen inderdaad :) Dat scheelt vaak al genoeg.

Er staan voldoende oefeningen voor fietsers online. Bijvoorbeeld via hiernavolgende link :)

http://pelotonia.org/wp-c...e-Stability-Exercises.pdf

Afgelopen weekend een nieuw wielsetje in de MTB gesleuteld. Ryde Edge 28 met Novatec-naven. Is mijn eerste zelf gespaakte set dus ben benieuwd. Mocht het goed gelukt zijn dan zal ik tzt eens kijken voor een mooi setje naven (DT 350 of 240's).

[ Voor 32% gewijzigd door Ruud op 29-08-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
Afgelopen dagen een mooie bikepacking rit van Genk naar Luxemburg gemaakt. Beetje tragisch geëindigd in het ziekenhuis en met een gebroken helm. Op hoofdhoogte stak er een boomstam uit (bergpad in Ardennen). Met 40km/u tegenaan geknald en bijna het ravijn in gegaan daarna. Uiteindelijk afgelopen met 4 hechtingen en zonder hersenschudding.

Punt is: Dragen jullie een bril en doen jullie die dan onder over over je helmbandjes? Ik deed hem met MTB dus altijd onder omdat ik weleens een bril van mijn hoofd heb geslagen met een takje, maar de bril is waarschijnlijk de reden dat ik met een ambulance naar het ziekenhuis moest om te hechten.. Helm werd van mijn hoofd geramd en bril moest mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 29-08-2016 09:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Sterkte met je herstel!

Altijd een bril, want niets is zo irritant als steentjes/modder/takken in je ogen. Ik doe hem altijd over de bandjes, want zo staat het ook in de regels geschreven :+ 8)

http://www.velominati.com/the-rules/#37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Ik fiets altijd met bril (handig teken takjes, modder, vliegen enz). Gaat bij mij over de bandjes. Maar komt puur omdat ik eerst de helm opzet en als laatste de bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Daar kom je goed weg dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb sinds kort een nieuwe fiets (Specialized Stumpjumper Carbon) en ik ontdekte gisteren dat m'n achterwiel niet met een snelspanner vast zit...

Erg onhandig toch? Als ik een lekke band heb, moet ik gaan lopen klooien met inbus (want zo zit hij vast). Op al mijn (sport)fietsen heb ik altijd snelspanners gehad. Is hier een reden voor?

(en zo vaak heb ik nou ook geen lekke band, dus wat zeur ik nou? :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:34
Op de meeste nieuwe fietsen zitten steekassen tegenwoordig. Die geven grotere stijfheid in het frame. In veel gevallen zitten deze zeker bij het achterwiel zonder snelspanner inderdaad. Je kunt wel een vervangingsas kopen waar een soort snelspanner in zit. (Ik weet dat DT Swiss er in elk geval een heeft)

Zelf heb ik ook gewoon die inbus achter zitten en heb er nooit echt problemen mee gehad. Je wiel is er nog steeds zo uit, je moet alleen even een inbus/multitool meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 29-08-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Multitool is sowieso handig om bij je te hebben, stel dat door een rotklap je zadel of een remhendel ineens verdraait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Maar hoe moet je dan je fiets in de auto meenemen, elke keer schroeven? Op mijn Trek Top Fuel uit 2011 zit achter ook een (soort van) as, maar daar zit een quick-release hefboompje aan waarmee je hem er zo uit schroeft, dat was vroeger normaal bij die assen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Vanavond voor het eerst in twee weken weer gefietst, wat ging dat beroerd. De vakantie heeft mijn conditie maar ook mijn "swung" weinig goed gedaan. Herkenbaar?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:34
MBV schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:46:
Maar hoe moet je dan je fiets in de auto meenemen, elke keer schroeven? Op mijn Trek Top Fuel uit 2011 zit achter ook een (soort van) as, maar daar zit een quick-release hefboompje aan waarmee je hem er zo uit schroeft, dat was vroeger normaal bij die assen.
Nou, je stopt de inbus in de as. Je draait hem even veel keer rond als jij je as rond draait en je trekt de as eruit. Scheelt nou niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Klinkt logisch. Dus als ik er nog eens over nadenk kan je gewoon een quick-release kopen, het 'boutje' aan de ene kant eraf draaien, en de quick-release in je achteras steken?

Het enige voordeel: de kracht voor het vergrendelen wordt gezet door de hefboom van de quickrelease, niet door de bout vast te draaien, dat zal dus minder kracht kosten en minder slijten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:50
MBV schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:39:
Klinkt logisch. Dus als ik er nog eens over nadenk kan je gewoon een quick-release kopen, het 'boutje' aan de ene kant eraf draaien, en de quick-release in je achteras steken?

Het enige voordeel: de kracht voor het vergrendelen wordt gezet door de hefboom van de quickrelease, niet door de bout vast te draaien, dat zal dus minder kracht kosten en minder slijten :)
Gaat denk ik niet werken. Een steekas is 12mm dik, een QR maar 9mm. Jouw fiets is niet gemaakt om een QR te gebruiken.

Dit is wel een alternatief (zoals hierboven al gemeld): http://www.bikeparts4u.nl...12142-x12?filter_name=rws

Of anders deze: http://www.bikeparts4u.nl...r-zwart?filter_name=maxle

Nog steeds een steekas, maar dan met hendel. Dit gaat uiteraard alleen werken als jouw fiets een 142x12 steekas heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door GertjanO op 30-08-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
GertjanO schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:58:
[...]

Gaat denk ik niet werken. Een steekas is 12mm dik, een QR maar 9mm. Jouw fiets is niet gemaakt om een QR te gebruiken.
Mijn fiets niet? Wat zit hier dan af fabriek:
Afbeeldingslocatie: http://fcdn.mtbr.com/attachments/trek/1079529d1467326405-2011-trek-top-fuel-9-8-how-can-i-tighten-swingarm-bolt-trek-top-fuel-detail.png
De vraag kwam van iemand anders... ;)
Daar zit bij mijn fiets een 9mm QR asje aan vast, dat heb ik bij de achteras wel vaker gezien.
Dit is wel een alternatief (zoals hierboven al gemeld): http://www.bikeparts4u.nl...12142-x12?filter_name=rws

Of anders deze: http://www.bikeparts4u.nl...r-zwart?filter_name=maxle

Nog steeds een steekas, maar dan met hendel. Dit gaat uiteraard alleen werken als jouw fiets een 142x12 steekas heeft.
Is dat de correcte breedte voor een achteras? Je ziet ze meestal los te koop voor de vooras, en dat was volgens mij iets anders qua breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

ephymerous schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:50:
Vanavond voor het eerst in twee weken weer gefietst, wat ging dat beroerd. De vakantie heeft mijn conditie maar ook mijn "swung" weinig goed gedaan. Herkenbaar?
Ik heb 2 jaar niet gefietst, zéér herkenbaar :p

Vandaag is de fiets klaar bij de lbs, voor nul komma nul remvermogen meer. En achter was ook niet heel erg top meer.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:50
MBV schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:46:
Is dat de correcte breedte voor een achteras? Je ziet ze meestal los te koop voor de vooras, en dat was volgens mij iets anders qua breedte.
Dit is de complete DTswiss collectie: https://www.dtswiss.com/Components/Overview?cat=RWS

De steekas standaard voor is 15x100mm, achter is dat 12x142mm.

De nieuwe Boost heeft andere afmetingen (15x110 voor en 12x148 achter).

De eerste generatie steekassen waren 12x135mm (135 en 142 zijn dezelfde hubs, alleen viel 135 tussen het frame en 142 aan beide kanten 3,5mm in het frame).

Ik heb op mijn Canyon de steekas vervangen voor de DTswiss variant zodat ik zonder inbus mijn wiel los kan maken. Maar zelfs als de afmetingen kloppen, is het goed kijken of het model past, soms wil een fabrikant zijn eigen model gebruiken. 9 van de 10 fietsen hebben tegenwoordig het Syntace X-12 systeem, wat universeel uitwisselbaar is.

Maar, een steekas kan je nooit ombouwen tot een QR en vice verse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Voordeel van die DT RWS-spanners is dat ze geen rubber o-ringetjes opeten. De Syntace X12 lust ze nogal graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 11-10 19:52
Afgelopen weekend weer het jaarlijkse tripje naar de Ardennen gemaakt met de MTB buddies. Inmiddels al de 6e keer. Deze keer zijn we echter niet voor een plekje in de buurt van Houffalize of Manhay gegaan, maar zijn we zuidelijker afgedaald naar Redu (vlakbij Bouillon). Tijd voor een verslagje dus...

Na vrijdag te zijn aangekomen en ons te hebben geïnstalleerd in onze uitvalsbasis voor dat weekend (lees: bier en eten halen ;) :Y ) 's avonds vooral van het mooie uitzicht en goed gezelschap genoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o5wc1TUKz6MafLDFYC12FNCz/full.jpg

De volgende ochtend redelijk op tijd (10:30) op pad gegaan om de ergste warmte te proberen te ontlopen. Niet gelukt uiteraard ;) We hadden het plan om de 70km vaste route bij Bouillon te gaan rijden. Deze bevat delen waar ook de Grand Raid Godefroy over gaat. Technisch niet echt moeilijk, maar wel lekker wat hoogtemeters maken. Mooie vergezichten onderweg en af en toe een leuk stukje single track.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u65xPgr2QG8Mp6Gvg5aU5BYv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/atarR3nLFAmzYAiEN40jRz0q/full.jpg

Uiteindelijk zijn het 55 kilometers geworden vanwege de hitte. Hierdoor ook wat vaker moeten stoppen onderweg. Ik fiets op zich liever door, maar samen uit, samen thuis. Een aantal makkers was toch echt wat minder getraind en waren helemaal leeg na 50 km.
Dus de laatste 5 km over de weg maar terug naar Bouillon. Vond het eerlijk gezegd ook geen straf om een lekker pintje te pakken op dat moment. Kan me niet herinneren ooit zo gezweet te hebben op de fiets. Gelukkig onderweg de bidon en kamelbag wel een keer kunnen bijvullen bij wat vriendelijk Belgen. _/-\o_
Strava

Zaterdagavond stond in het teken van herstel eten (BBQ!) en het onweer in de verte bewonderen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5blo2luwhnPUIKjMuNN9zKQq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cs7V0SuVLQ4u1G6lOMxhGhPF/full.jpg

Zondag de tweede rit gemaakt. Hiervoor hadden we een roadbook/gpx van O2 Bikers in de omgeving van Redu gebruikt als route. Deze route was wel even andere koek. Technisch uitdagend, trails en weinig brede paden. Mede door de regen in de nacht van zaterdag op zondag en de technische moeilijkheid van de route was het op sommige stukken echt verraderlijk. Zelf nog een glijpartij op snelheid gemaakt door knullig in een diep spoor te glijden met mijn voorwiel. Gelukkig alleen maar wat schrammen opgelopen. Uiteindelijk reed er toch 1 iemand lek. Stel je voor dat we het hele weekend waren doorgekomen zonder een lekke band 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dPtfQB5unQKZ4boApn6llClf/full.jpg

Uiteindelijk is het een kort rondje geworden omdat we Max nog even in actie wilden zien op Spa :D
Strava

Al met al een top weekend geweest en het is goed bevallen om een keer niet naar de geijkte MTB plaatsen (Manhay, Houffalize) in de Ardennen te gaan en eens wat zuidelijker af te dalen. Erg mooie omgeving met goed onderhouden en afwisselende routes. :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:01
ephymerous schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:50:
Binnenkort ook maar weer eens oppakken. Ik heb het hele jaar nog maar nauwelijks kunnen mountainbiken. Half januari gevallen met de normale fiets, resultaat beide schouders uit de kom en bij mijn rechter schouder ook spieraanhechting gescheurd. Herstel heeft wel even geduurd en toen ik weer een beetje kon stond de halve marathon waar ik me voor had opgegeven binnen een maand voor de deur, dus vooral trainen met hardlopen. Daarna een klein beetje kunnen mountainbiken maar 2 maanden geleden ben ik geopereerd aan mijn linker schouder zodat die niet meer uit de kom gaat (hopelijk). Is nu weer aardig aan het herstellen maar ik ben 2 weken geleden op fietsvakantie geweest, 1220km in 9 dagen gefiets waarvan zeker 3/4e wind in (rondje door Nederland). Die voel ik nog altijd wel in mijn knieën.

Over een half jaar weer een halve marathon en de dag ervoor 30km wandelen, die combinatie zal ik ook goed moeten trainen maar ik hoop in ieder geval deze herfst weer lekker te kunnen gaan mountainbiken! Conditie zal het probleem niet zijn maar de techniek is toch weer even wennen na zo weinig mountainbiken de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
krijg de laatste tijd veel last van mijn polsen.
Heb beetje het gevoel dat ik te weinig steun heb aan de buiten kant van mijn handen (kant van de pink).
Kan dat door de houding van mij komen of door het stuur (standaard giant talon stuur)

• kreisWauZ
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rbWhinLNGs4DcKYkIzDYnNH7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DGGNgUa9vst572QfeUby3Xgg/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k3SdhYQ3SBPo4CeXf9y4eQJ6/thumb.jpg

Dit is mijn barrel, een 24 pornking (3 als ik me niet vergis) heb altijd al een zwak gehad voor dirtbikes en deze in het bijzonder. Heb hem ongeveer 3 jaar geleden voor een mooi prijsje kunnen kopen. Dwz: frame, wielen, voorvork en stuur.
Daarna bij rose mtb in duitsland de rest van de spullen gehaald en in een middag in elkaar gesleuteld. Er zit een hoop zooi op van shimano (weet zo 1,2,3 de precieze namen niet meer) en moet zeggen dat ik er aardig tevreden mee ben. Hij doet wat ik ervan verwacht en kan aardig wat misbruik hebben.

Jammergenoeg ben ik te weinig actief ermee, zou wel graag meer willen biken maar in mijn eentje ga ik toch niet zo snel op pad. Dus als er nog gegadigden zijn in regio nijmegen die een keer af willen spreken oid, lijkt me leuk!

Er zijn nog wel wat dingetjes waar ik niet helemaal tevreden mee ben, de afstelling voor de versnellingen is niet helemaal lekker. De buitenkabel is gebroken en denk dat het daarmee te maken heeft (te laks om er wat mee te doen.. Blijkbaar heb ik er dan nog geen last genoeg van). Het zadel mag wel een keer vervangen worden en er moet nog een chainguide op..

En die kleur.. Over smaak valt te twisten maar het is niet mijn eerste keus, ik heb er maar het beste van proberen te maken met rode accenten.. Laat ik zeggen: hij doet zijn naam eer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik wil best een keertje meeten en een lekker stukje XCen, maar daar ben je vast niet na naar op zoek. Marsje is de waaghals uit omgeving Nijmegen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik dacht dat ik hydraulische remsystemen best goed begreep... Wat is er aan de hand met mijn Elixir 7 Trails?

Gedrag: het aangrijppunt verschilt flink tussen voor en achter (dit is niet instelbaar)

Staat systeem:
- remblokken zijn gebruikt en hebben verschillende dikte voering tussen voor / achter;
- goed ontlucht, remhendel grijpt goed aan en is hard;
- voldoende vloeistof aanwezig (zie voorgaande opmerking over ontluchting);
- Zuigers lijken in goede staat (niet volledig verwijderd) en bewegen vrij;
- Systeem is 1000 km oud (2 jaar, 98% droog, geen pekel of andere winterse zooi)

Ik vind het dus vreemd, je zou verwachten dat een overschot aan olie in de pomp compenseert voor slijtage en het aangrijppunt gelijk houdt. Waarom zit er dan toch een flink verschil tussen pomp 1 en 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat zou het moeten doen ja, kennelijk moet je dan toch Shimano hebben ;)

Al geprobeerd om de remblokken volledig terug te duwen? Dat zou een 'reset' van het systeem kunnen geven. Je duwt dan de vloeistof (DOT-fluid is geen olie ;)) langs het 'ventieltje' de ene kant op, als daar een vuiltje of zoiets zit is dat weg en kan het weer de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
MBV schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:09:
Dat zou het moeten doen ja, kennelijk moet je dan toch Shimano hebben ;)

Al geprobeerd om de remblokken volledig terug te duwen? Dat zou een 'reset' van het systeem kunnen geven. Je duwt dan de vloeistof (DOT-fluid is geen olie ;)) langs het 'ventieltje' de ene kant op, als daar een vuiltje of zoiets zit is dat weg en kan het weer de andere kant op.
Er zit inderdaad DOT4 in. Ik weet dat het vloeistof is ;) (Zie opsomming)

Ik heb gecheckt of de zuigers gangbaar zijn en ze dus handmatig de klauwen ingeduwd. Niet helemaal maar voldoende om vloeistof te verplaatsen. Geen verschil.

Ik zit al een tijdje te kijken naar XT M8000 remmen. Maar dan moet er weer een problem solver bij om de XO-groep passend te maken. Dan is de meerprijs naar een volledige M8000-groep weer klein. Maar dan loop ik weer tegen mijn ervaring van de upgrade van de vorige generatie XT naar mijn huidige XO-groep aan... Ik wil dat flimsy XT-M785 gevoel niet terug in mijn shifters ;)

En waar laat ik de Reverb-remote dan weer?

Troubles troubles en ik kan dus genoeg redenen verzinnen waarom ik niet naar een M8000-groep zou moeten up/downgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Waarom staat dit er dan? ;)
Ruud schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:02:
Ik vind het dus vreemd, je zou verwachten dat een overschot aan olie in de pomp compenseert voor slijtage en het aangrijppunt gelijk houdt. Waarom zit er dan toch een flink verschil tussen pomp 1 en 2?
Ruud schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:39:
[...]

Ik heb gecheckt of de zuigers gangbaar zijn en ze dus handmatig de klauwen ingeduwd. Niet helemaal maar voldoende om vloeistof te verplaatsen. Geen verschil.
Jammer, dat was de simpelste mogelijkheid.
Ik zit al een tijdje te kijken naar XT M8000 remmen. Maar dan moet er weer een problem solver bij om de XO-groep passend te maken. Dan is de meerprijs naar een volledige M8000-groep weer klein. Maar dan loop ik weer tegen mijn ervaring van de upgrade van de vorige generatie XT naar mijn huidige XO-groep aan... Ik wil dat flimsy XT-M785 gevoel niet terug in mijn shifters ;)
Tja, als ik dit zo zie wil je heel graag X0 schakelwerk, dan zou ik gewoon zo'n mismatch 1.2 kopen voor €26. Is het prijsverschil tussen een groepset en een setje remmen zo klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik had het ook met mijn XT remmen. Achterrem veel verder induwen, fabrieks-af (canyon). Ik heb het uiteindelijk opgelost door de achterrem te overfillen. Dat betekent na het reguliere ontluchtproces nog doorvullen op de remgreep terwijl de rest van het systeem al dicht is.

Weet niet hoe SRAM werkt daarin. Ik weet wel dat XT M8000 het volgens mij niet heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 05-09-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
MBV schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:06:
Waarom staat dit er dan? ;)

[...]

[...]

Jammer, dat was de simpelste mogelijkheid.

[...]

Tja, als ik dit zo zie wil je heel graag X0 schakelwerk, dan zou ik gewoon zo'n mismatch 1.2 kopen voor €26. Is het prijsverschil tussen een groepset en een setje remmen zo klein?
Ik had m al gezien na je eerste post. ;) Ik dacht, het zal toch niet dat ik die fout gemaakt heb.. Het gaat om de boodschap. Die is duidelijk zo te lezen :P

Maar het prijsverschil zal nooit groot zijn. Setje remmen is 150 euro (volgens mij eerder 170+) tel hier de waarde van de XO-groep bij op (met carbon crank) met de Elixirs en je kunt er denk ik een mooie complete M8000 groep van kopen ;)

Ik moet eens 1000m rijden op een M8000-fiets denk ik. Dan zal het meteen duidelijk zijn.

Enige wat nu een echt nadeel is van de M8000-groep is dat mijn Reverb-remote dan niet op de remhendel kan. Voordeel is een extra verzet. Nadeel is de 10 tanden die maximaal tussen de voorbladen mogen zitten (38/24 - 11/36 huidig). Maar dat omzeil je wel weer met het extra kettingblad achter.
Makkelijk schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:15:
Ik had het ook met mijn XT remmen. Achterrem veel verder induwen, fabrieks-af (canyon). Ik heb het uiteindelijk opgelost door de achterrem te overfillen. Dat betekent na het reguliere ontluchtproces nog doorvullen op de remgreep terwijl de rest van het systeem al dicht is.

Weet niet hoe SRAM werkt daarin. Ik weet wel dat XT M8000 het volgens mij niet heeft.
Dat was ook mijn eerste gedachte, er zit gewoon teveel vloeistof in. Dus torx-sleutel gepakt, boutje eruit, vloeistof eruit geperst.

Helaas, verschil blijft..

Wat met nu wel te binnen schiet. Een van de rempompen is nieuwer dan de ander. De oude kon niet zo goed tegen een tik van een boom dus die was niet meer bruikbaar. Lijkt me niet dat SRAM/Avid ineens de maatvoering van de pompen aan gaat passen maar het zou kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ruud op 05-09-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Waarom is die max 10 tanden dan? Kan de derailleur het anders niet aan? Mijn M780 groep heeft voor een race face 22/36 crankstel en dat gaat prima.

Hoe lang gaan bij jullie kettingbladen eigenlijk mee? Ik heb na 1500km (bijna volledig offroad) mijn cassette vervangen, en dus ook ketting, maar nu blijkt mijn buitenblad versleten te zijn (die skipped). Dit heb ik nog nooit meegemaakt (met een cassette wel natuurlijk).

Nieuw setje race face atlas bladen besteld. 130 euro :(

[ Voor 53% gewijzigd door Makkelijk op 05-09-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Makkelijk schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:17:
Waarom is die max 10 tanden dan? Kan de derailleur het anders niet aan? Mijn M780 groep heeft voor een race face 22/36 crankstel en dat gaat prima.

Hoe lang gaan bij jullie kettingbladen eigenlijk mee? Ik heb na 1500km (bijna volledig offroad) mijn cassette vervangen, en dus ook ketting, maar nu blijkt mijn buitenblad versleten te zijn (die skipped). Dit heb ik nog nooit meegemaakt (met een cassette wel natuurlijk).

Nieuw setje race face atlas bladen besteld. 130 euro :(
Dat is de max die Shimano opgeeft en die heel af en toe bevestigd wordt online. De kooi van de derailleur schijnt niet lang genoeg te zien waardoor je ketting dus omhoog getild wordt. Ik heb er echter nog nooit bewijs van gezien.. De meldingen die ik zag gingen over 14t verschil.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb12198614/p5pb12198614.jpg
Zie hier, er is niet heel veel speling bij de standaard crank met 10t verschil. Ik kan me goed voorstellen dat het een probleem zal zijn bij 14t verschil. Er wordt geopperd in dat geval een 3x derailleur te monteren.

Bij een MTB (en ook onroad) is de slijtage natuurlijk erg afhankelijk van de omstandigheden. 1500km in een droge stoffige omgeving is snel. Maar 1500km in een modderboel is lang...

Op mijn racefiets viel de ketting een keer van het grote blad (km of 300/400 oud) aan de buitenkant. De groeven stonden erin. Technisch perfect, optisch minder mooi. Dat is pas zuur geld ;) (100+ euro voor een nieuwe)

[ Voor 28% gewijzigd door Ruud op 05-09-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Zeker zo'n mooie composietblad van Shimano? Die zijn aan de buitenkant zo zacht als boter.
Maar dat verwachtte ik dus al, geen peil op te trekken. Het is vooral droog geweest, maar 4 dagen Ardennen vorige week kostte me 1 ketting, dus waarschijnlijk ook flinke slijtage aan de rest.

Pagina: 1 ... 93 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.