Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.503 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:49
Bedankt voor de reacties over een leuke route in Utrecht/Gelderland. Waarschijnlijk pakken we vandaag vanwege het weer een korte route op de posbank,

Helaas heb ik nog een klein probleempje met mijn fiets. De achterrem piept dusdanig dat ik mij kapot schaam tijdens een rit. Inmiddels heb ik al de velgen en de remblokken al meerdere keren schoongemaakt met 85% alcoholvloeistof. De remblokken 2x met een schuurpapiertje geschuurd. Maar het lijkt geen effect te hebben. Ik ben echter nog een beginner dus misschien dat ik iets verkeerd heb gedaan?

Ik heb de fiets tweedehands gekocht en volgens de verkoper zitten er Shimano XT V-Brake op.

De linkerrem + blok

http://puu.sh/pWD8Y/83411e1fdb.jpg
http://puu.sh/pWDaN/3f3728faff.jpg

Rechterrem + blok

http://puu.sh/pWD7F/c6d04d3c8d.jpg
http://puu.sh/pWD7j/76018d7b95.jpg

Wat zijn jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Nieuwe remblokken kopen. Voor de linker rem: ik zie een lichte streep, ik weet niet waarvan maar dat kan nooit goed zijn. Bij dat soort remblokjes hoort een opening te zitten die van boven tot onder doorloopt. Voorbeeld:
https://www.12gobiking.nl/shimano-m70t3-remblokset
Bij je rechterrem is dat dus bijna versleten (bij het voorste blokje geen opening meer), je linkerrem is al 2x zo ver versleten als ik dat laat gebeuren.

Volgens mij zitten de 'houders' voor deze remblokken er al op:
https://www.12gobiking.nl/shimano-m70r2-remrubbers
Voordeel: je kan ze wisselen zonder opnieuw af te stellen etc, en ze zijn goedkoper.
Als er nu zoveel verschil zit tussen links en rechts zou ik ze wel een keertje goed afstellen trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Iemand ervaring met montage standaarden voor de fiets? Wilde er zelf een aanschaffen gezien ook er nu de ruimte voor heb. Budget <100 zie ik er genoeg.

Twijfel tussen merken en bracket of frame bevestiging.

Zal voornamelijk gebruiken voor klein onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De xt parallel remmen gaan bijna altijd piepen. Komt omdat ze dan wat speling hebben op de draaipunten. Wat je kunt doen is de remblokken aan de achterkant van het blokje net 1 of 2 mm er van af zetten, terwijl hij aan de voorzijde wel al de velg raakt. Bij normale (non-parallel) vbrakes lost dat altijd het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
MBV schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:35:
Nieuwe remblokken kopen. Voor de linker rem: ik zie een lichte streep, ik weet niet waarvan maar dat kan nooit goed zijn. Bij dat soort remblokjes hoort een opening te zitten die van boven tot onder doorloopt. Voorbeeld:
https://www.12gobiking.nl/shimano-m70t3-remblokset
Bij je rechterrem is dat dus bijna versleten (bij het voorste blokje geen opening meer), je linkerrem is al 2x zo ver versleten als ik dat laat gebeuren.

Volgens mij zitten de 'houders' voor deze remblokken er al op:
https://www.12gobiking.nl/shimano-m70r2-remrubbers
Voordeel: je kan ze wisselen zonder opnieuw af te stellen etc, en ze zijn goedkoper.
Als er nu zoveel verschil zit tussen links en rechts zou ik ze wel een keertje goed afstellen trouwens ;)
Dan ga ik dat doen! Er is verder weinig verschil in kwaliteit tussen de remblokken? Voor een goed setje heb ik wel meer over namelijk.

Is het verstandig om dit er zelf in te zetten of er toch even voor langs de lokale fietsenwinkel te gaan en ze meteen te laten afstellen?
_ferry_ schreef op zondag 10 juli 2016 @ 12:59:
De xt parallel remmen gaan bijna altijd piepen. Komt omdat ze dan wat speling hebben op de draaipunten. Wat je kunt doen is de remblokken aan de achterkant van het blokje net 1 of 2 mm er van af zetten, terwijl hij aan de voorzijde wel al de velg raakt. Bij normale (non-parallel) vbrakes lost dat altijd het probleem op.
Wel apart dat dit aan de voorzijde totaal niet het geval is? Misschien dat ik de achterzijde zelf niet helemaal goed heb teruggezet na het schoonmaken.

Ik haal een nieuw setje en laat deze er wel door de fietsenmaker er opzetten. Dan ben ik tenminste van het gezeur af.

Bedankt voor de reacties!

[ Voor 24% gewijzigd door Vissert op 10-07-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 22:14
Visser, ga je nu online een setje remblokken kopen en vervolgens aan een FM vragen om deze erop te zetten? Serieus??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
wezep schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:44:
Visser, ga je nu online een setje remblokken kopen en vervolgens aan een FM vragen om deze erop te zetten? Serieus??
Dit is mijn eerste fiets en ook de eerste keer dat ik was "klus" aan een fiets en blijkbaar heb ik de remblokjes er de laatste keer er ook niet goed opgezet. Ik ga zeker wel een poging wagen als ze binnen zijn want daarvoor ben ik te nieuwsgierig :P Maar ik denk dat ik het wel even laat verifiëren door iemand met meer kennis dan mij voordat ik ze weer verkeerd afslijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 12:57

KoffieNT

banaan

Vissert schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:16:
[...]

Dit is mijn eerste fiets en ook de eerste keer dat ik was "klus" aan een fiets en blijkbaar heb ik de remblokjes er de laatste keer er ook niet goed opgezet. Ik ga zeker wel een poging wagen als ze binnen zijn want daarvoor ben ik te nieuwsgierig :P Maar ik denk dat ik het wel even laat verifiëren door iemand met meer kennis dan mij voordat ik ze weer verkeerd afslijt.
Ik heb zelf XT V-brakes. Ik weet niet of alle XT V-brakes hetzelfde zijn, maar op de mijne gebruik ik al een tijdje deze:

https://www.bike-componen...7/black-universal-o20001/

Die werken echt perfect :)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:14
Vissert schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:16:
[...]

Hij bedoelt denk dat je ze dan ook bij de fietsenmaker zelf aan kan schaffen. Kan je eventueel meteen vragen waar je de volgende keer op moet letten met nieuwe blokjes erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
ZanielGa schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:45:
[...]

Hij bedoelt denk dat je ze dan ook bij de fietsenmaker zelf aan kan schaffen. Kan je eventueel meteen vragen waar je de volgende keer op moet letten met nieuwe blokjes erop zetten.
Oh dankje, dan heb ik hem verkeerd begrepen!

Is er niet een mega prijs verschil tussen de FM en een webshop? Anders doe ik uiteraard alles bij de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Voor kleine dingen als remblokjes is het niet zo groot. Maar het is ook vanwege de service die een FM levert. Als je een goede FM hebt dan kunnen ze je ook helpen met kleine afstellingen in de toekomst. Het is voor hun natuurlijk ook niet leuk als alle klanten steeds met hun eigen materiaal aan komen en dan vragen of ze het er even op kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Laatst online: 06-10 19:38
Rijden jullie alleen of altijd in groepen als jullie offroad gaan? Ik ben aan het overwegen om af en toe ook eens alleen te gaan rijden. Alleen het risico dat er iets gebeurt en je zit alleen ergens midden op de veluwe houdt mij nog tegen..

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Rijd meestal alleen, wel met mobiele telefoon in een gripzakje zodat er geen blubber of zand in kan komen.
Ook zie ik meestal wel mede MTB-ers of andere sporters op de routes die ik offroad rijd.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:00
HawVer schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:41:
Rijden jullie alleen of altijd in groepen als jullie offroad gaan? Ik ben aan het overwegen om af en toe ook eens alleen te gaan rijden. Alleen het risico dat er iets gebeurt en je zit alleen ergens midden op de veluwe houdt mij nog tegen..
Ik rijd meestal alleen. Ik zorg er wel voor dat ik altijd mijn telefoon bij mij heb, net als een ID kaart en geld. Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf wat voor type rijder je bent (zoek je het gevaar op, of ben je meer van de controle). Ik hoor zelf bij de eerste categorie, maar denk maar niet te veel na over de eventuele risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:53

DjVe

Hatsaflats!

Kwestie van bereikbaar blijven en spullen meenemen om de meestvoorkomende defecten direct uit te kunnen voeren. Dus bandje, pompje, multitool met kettingpons, masterlink. Daarnaast genoeg eten/drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Laatst online: 06-10 19:38
@Reacties hierboven, Bedankt! :)
Herrick schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:56:
[...]

Ik rijd meestal alleen. Ik zorg er wel voor dat ik altijd mijn telefoon bij mij heb, net als een ID kaart en geld. Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf wat voor type rijder je bent (zoek je het gevaar op, of ben je meer van de controle). Ik hoor zelf bij de eerste categorie, maar denk maar niet te veel na over de eventuele risico's.
Mijn hart zegt de eerste categorie, mijn verstand de tweede. Vaak kom ik in de eerste categorie terecht. Ik heb gisteren een nieuwe persoonlijk record gezet voor het station in Zwolle. Twee auto's ingehaald. Verstandig? Nee, leuk? Ja.. :P

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:05
In groepen is de kans groter dat het fout gaat dan alleen. Als het fout gaat heb je dan wel direct hulp.

Ik kies toch voor de minste kans op fout gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik rij vaker alleen dan in een groep. Kan dan lekker mn eigen tempo rijden.
's avonds (als het donker is) rij ik altijd in een groepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42
Op de weg rij ik wel alleen. Op de MTB baan niet. Kans op vallen/breken is groter, en de kans dat ze je vinden is kleiner. Plus ik ben moge niet echt Eem bedreven MTB-er

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
Ik rij meestal alleen. Pak momenten als het mij uitkomt en door mijn wisselende diensten moet het me uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hier ook alleen meestal, risico val wel mee. Tenzij je het voor elkaar krijgt bewusteloos te raken kan je altijd iemand bellen (telefoon meenemen is uiteraard wel zo handig). En anders is het in Nederland ook niet echt uitgestorven. En als je materiaalpech heb die je niet kan oplossen dan wordt het wandelen: weinig plekken in Nederland waar je niet binnen max een uur wandelen bij een punt verharde weg bent waar je iemand kan bellen om je op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik rijdt meestal alleen. Wel gewoon altijd een telefoon bij me. Als ik in het donker ga laat ik mijn ouders even weten als ik weg ga en hoe lang ik weg denk te zijn en daarna weer even een belletje als ik terug ben zodat iemand in elk geval weet waar ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:04

Typhone

Who Dares Wins

Ik denk dat ik 99% van de mountainbikers altijd alleen tegen kom. In de regel als jij geen record op een route gaat neerzetten gaat dat altijd wel goed. De overweging überhaupt om wel/niet alleen te rijden is nog nooit bij me opgekomen. Ik rij niet 's nachts overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Op bekende routes rij ik ook vaak alleen. Altijd telefoon bij en iets van ID.

Er zijn ook apps die de thuisblijvers kunnen informeren over jouw locatie, daarbij kun je instellen dat er na een x-aantal minuten niet bewogen te hebben een berichtje gestuurd wordt bijvoorbeeld.

Als ik een nieuwe route doe in een onbekende omgeving, doe ik hem wel graag met iemand anders.

Zondag een keer in Deventer gefietst. Het (4km lange) singletrack rondje Wechelerveld is echt te gek en een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Dacht ik gisteren even de nieuwe remmen uit te gaan testen, heb ik met het oppompen van mijn achterband waarschijnlijk het stukje waar het ventiel de binnenband raakt, gescheurd. En natuurlijk geen binnenband op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ga je fietsen zonder reserve-binnenband bij je, in een zadeltas of rugzak? Hoe ver is het dan lopen naar je auto/huis/trein/metro? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zolang je backup in de buurt aanwezig hebt is dat nergens voor nodig.

Er rijden in de auto ook hele volksstammen zonder reservewiel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
Gisteren heb ik ook een MTB gekocht, een Merida TFS 300 big nine die achter xt is afgemonteerd. Ik heb nog nooit gemtbt maar mijn knie laat hardlopen niet goed toe. Ben benieuwd naar hoe het bevalt :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

Vissert schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:04:
Dacht ik gisteren even de nieuwe remmen uit te gaan testen, heb ik met het oppompen van mijn achterband waarschijnlijk het stukje waar het ventiel de binnenband raakt, gescheurd. En natuurlijk geen binnenband op voorraad...
tubeless met latex ftw! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
MBV schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:32:
Ga je fietsen zonder reserve-binnenband bij je, in een zadeltas of rugzak? Hoe ver is het dan lopen naar je auto/huis/trein/metro? :X
Gelukkig probeerde ik mijn band op te pompen voor ik vertrok. Dus het ging al mis voor het einde van de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Ik heb mijn fiets op marktplaats gezet met een vraagprijs van 350 euro
http://link.marktplaats.nl/m1069506265

Cannondale Killer V900 frame, specs
- Shimano 26 WH-M540 16 spaaks velgen (+ extra reserve spaken)
- Schwalbe Black Jack banden
- Shimano XTR voorderailleur
- Shimano XTR ketting
- Shimano XT Hollow Tech trapas en voorgroep
- Shimano SPD pedalen
- SRAM 9.0 achterderailleur
- SRAM 9.0 casette
- SRAM Halfpipe gripshifters
- Magura Quake voorvork (preload & rebound adjustable)
- Magura HS33 hydrolische velgremmen
- Magura HS33 remblokken extra set + reserveblokken
- Magura balhoofdset
- BBB stuurpen
- Selcof zadelpen
- Oxygen racezadel
- Coda bar-ends
- desgewenst met fietscomputer

Het is voor mij een beetje aftasten, maar is dit een reeele vraagprijs? Er komt weinig reactie op een verder prima fiets.

(Ik weet even niet of ik mijn advertentie zo mag linken, het is niet bedoeld als verkooptactiek. Als het niet mag zal ik even de specs/plaatjes rechtstreeks posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
stefijn schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:52:
Ik heb mijn fiets op marktplaats gezet met een vraagprijs van 350 euro
http://link.marktplaats.nl/m1069506265

- Shimano 26 WH-M540 16 spaaks velgen (+ extra reserve spaken)
- Schwalbe Black Jack banden
- Shimano XTR voorderailleur
- Shimano XTR ketting
- Shimano XT Hollow Tech trapas en voorgroep
- Shimano SPD pedalen
- SRAM 9.0 achterderailleur
- SRAM 9.0 casette
- SRAM Halfpipe gripshifters
- Magura HS33 hydrolische velgremmen
- Magura HS33 remblokken extra set + reserveblokken
- Magura balhoofdset
- BBB stuurpen
- Selcof zadelpen
- Oxygen racezadel
- Coda bar-ends
- desgewenst met fietscomputer

Het is voor mij een beetje aftasten, maar is dit een reeele vraagprijs? Er komt weinig reactie op een verder prima fiets.

(Ik weet even niet of ik mijn advertentie zo mag linken, het is niet bedoeld als verkooptactiek. Als het niet mag zal ik even de specs/plaatjes rechtstreeks posten)
is echt te veel.
Ik heb net mijn jekyll 1000SL met Lefty, X0 schakelgroep, Mavic Cross wielen (tubeless) voor 350 verkocht.

Onderdelen los verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 08:13
Gisteren teruggekomen van een driedaagse in het Schwarzwald. 124km en 2815 hoogtemeters. Voor een nog beginner vind ik dat zeker niet slecht, overall avg. was iets van een 18-19km/u.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MarkoVie schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:44:
Gisteren teruggekomen van een driedaagse in het Schwarzwald. 124km en 2815 hoogtemeters. Voor een nog beginner vind ik dat zeker niet slecht, overall avg. was iets van een 18-19km/u.
netjes. heb je tracks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 08:13
Jazeker:

https://www.strava.com/activities/640578548
https://www.strava.com/activities/638625640
https://www.strava.com/activities/637271476
https://www.strava.com/activities/638231344
https://www.strava.com/activities/639750430

Bij de laatste was het de planning om 25km te doen, maar na 12km begon het zo hard te regenen dat ik maar ben teruggedraaid. Smartphone trok het ook niet meer in mijn rugzak. Plus ik vond de weg ook niet meer.

Bijzondere aanduidingen daar voor de routes trouwens, dat is niet "volg pijl kleur X", maar "volg gele bordjes en kies af en toe een richting". Dus op voorhand de route eens bekijken/uitstippelen is geen overbodige luxe (had ik pas na 2 dagen door :P)

Volgend jaar nog eens terug, nog veel routes/paadjes niet gereden.

[ Voor 4% gewijzigd door Spaiker op 15-07-2016 13:16 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
maartend schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:58:
[...]

is echt te veel.
Ik heb net mijn jekyll 1000SL met Lefty, X0 schakelgroep, Mavic Cross wielen (tubeless) voor 350 verkocht.

Onderdelen los verkopen?
Nee, alles in één keer. Wat is reeler, 250 als vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:36
Vorig jaar een schitterende nieuwe Bulls gekocht en hij staat helaas mooi te zijn in de schuur. Dit komt vooral door een druk leven en pure luiheid, maar ook een beetje door de clipless pedalen die er op zitten.

Als ik naar vrienden ga heb ik geen zin om speciale schoenen aan te trekken en met normale schoenen fietst het voor geen meter. Dus heeft er iemand hier ervaring met een pedaal dat 1 kant clipless is en aan de andere kant flat? Of moet ik gewoon weer de eerste de beste van Shimano opikken?

Of is er ook iets wat aan 2 kanten clipless is maar waar je toch nog redelijk een normale schoen op kan zetten? Met normale schoenen zal ik er nooit meer dan 10 km op fietsen dus het hoeft niet perfect te zijn. Mijn huidige pedalen zijn heel smal en aangezien dat kleine gewichtsverschil er niet echt toe doet op mijn niveau mag het van mij best breder en dus zwaarder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Beakzz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:40:
Als ik naar vrienden ga heb ik geen zin om speciale schoenen aan te trekken en met normale schoenen fietst het voor geen meter. Dus heeft er iemand hier ervaring met een pedaal dat 1 kant clipless is en aan de andere kant flat? Of moet ik gewoon weer de eerste de beste van Shimano opikken?
Denk dat je een paar opties hebt. Inderdaad de pedalen met 1 clipless en een "flat" kant waar de meeste mensen vaak niet super enthousiast over zijn. Maar het ligt er gewoon aan of je er aan kan wennen dan.

Je hebt ook adapters voor een flat die je in je clipless pedaal kan klikken. Geeft een beetje hetzelfde effect maar als je een keer zin hebt om offroad te rijden kan je die adapter gewoon eraf halen.

Je zou eventueel ook van clipless kunnen switchen naar een flat pedal. Kan je met je gewone schoenen fietsen en als je een paar speciale MTB schoenen wilt voor iets van een 5/10 kijken.

Of voor een pedaal kijken met een grotere kooi in de trant van een Crankbrothers Mallet (Shimano en andere merken hebben ze ook maar weet daar de namen niet van). Begrepen dat deze met sommige schoenen wat lastig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Shimano PD-M324, prima pedaal maar niet de beste kwaliteit
PD-A530. Voor mijn gevoel een beter kliksysteem, maar de flat kant geeft wat weinig grip. Fiets was helaas gestolen voordat ik ze zoveel gebruikt had als de M324's dus zou kunnen dat ze beter voelden omdat ze nog nieuw waren.
PD-T780, duur maar dan heb je ook wat.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
ZanielGa schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:58:
[...]

Denk dat je een paar opties hebt. Inderdaad de pedalen met 1 clipless en een "flat" kant waar de meeste mensen vaak niet super enthousiast over zijn. Maar het ligt er gewoon aan of je er aan kan wennen dan.

Je hebt ook adapters voor een flat die je in je clipless pedaal kan klikken. Geeft een beetje hetzelfde effect maar als je een keer zin hebt om offroad te rijden kan je die adapter gewoon eraf halen.
Dat mensen er niet zo enthousiast over zijn snap ik wel, maar aangezien ik niet in de buurt van een bos dan wel parcours woon moet ik toch al de mountainbike in de auto gooien voor het serieuze werk. Dan kan ik natuurlijk ook even de pedaaltjes wissel op zo'n dag.Op de weg gaat mijn voet er pas thuis weer af of bij een stoplicht dus dan kan ik wel even de goede kant van het pedaal zoeken. het lijkt me idd heel irritant als je op een moeilijk parcours zit.

Helemaal flat heb ik ook aan gedacht, maar het schijnt dat je de energie beter overbrengt naar je trappers met clipless. Of is dat allemaal larie?

Die opzet stukjes schijnen echt 3 x niks te zijn (breken snel of zijn lastig te plaatsen/verwijderen), want dat was inderdaad mijn eerste gedachte. Bedankt voor de tips en zal nog eens alle opties bekijken.
Demo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:03:

PD-T780, duur maar dan heb je ook wat.
http://www.wiggle.nl/shimano-pd-t780-xt-mtb-spd-toerpedalen/

Deze bedoel je? Dat is niet wat ik duur noem :) Die zien er inderdaad goed uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Beakzz op 15-07-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Beakzz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:04:
[...]
Helemaal flat heb ik ook aan gedacht, maar het schijnt dat je de energie beter overbrengt naar je trappers met clipless. Of is dat allemaal larie?
Het verschil tussen flats en clipless is nou niet super groot. Je kan met clipless soms nog wel even aan je pedalen trekken met een klimmetje ofzo maar stel je daar niet te veel bij voor. Er zijn veel mensen die nog steeds de voorkeur geven aan flats. Beide soorten hebben hun eigen voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Goeie flats met verstelbare/verwisselbare pins tov de standaard 10-euro pedaaltjes die je bij een MTB krijgt is ook een wereld van verschil.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb ook half klik, half flat. Bevalt bij prima. Zijn van die alu Shimano dingen, nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Beakzz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:04:
[...]

Dat mensen er niet zo enthousiast over zijn snap ik wel, maar aangezien ik niet in de buurt van een bos dan wel parcours woon moet ik toch al de mountainbike in de auto gooien voor het serieuze werk. Dan kan ik natuurlijk ook even de pedaaltjes wissel op zo'n dag.Op de weg gaat mijn voet er pas thuis weer af of bij een stoplicht dus dan kan ik wel even de goede kant van het pedaal zoeken. het lijkt me idd heel irritant als je op een moeilijk parcours zit.
Op mijn 'stadsfiets' gebruik ik M324, bevalt prima. Na een stoplicht even zoeken naar de goede kant, en daarna kan je er alles mee. Op een MTB-parcours zou ik ze voor geen goud willen gebruiken: dan wil je even af kunnen zetten op een steentje, en daarna direct weer op je pedalen kunnen zitten zonder klooien om de goede kant boven te krijgen.
Flats zou ik zeker eens overwegen. Er zijn zat mensen die liever met 'gewone' schoenen en pedalen met spikes fietsen dan SPD, juist op het parcours. Je zou zo'n combinatie kunnen uitproberen. In het ergste geval ben je wat extra kwijt voor de pedalen maar bevalt het niet, en moet je alsnog pedalen wisselen om te gaan mountainbiken.
Trek jij je pedalen omhoog? Nee? Dan is het inderdaad larie. Ik vind het grootste voordeel van SPD dat ik niet van m'n pedalen glijd, en dat mijn gewone schoenen niet vies worden :+ Oh ja, als je van je pedalen glijdt doet SPD minder zeer dan spikes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Nou uiteindelijk maar de stap naar flats gemaakt en de Shimano Saint MX80's besteld en als het goed is komen ze morgen binnen. Ben benieuwd hoe het me bevalt en bedankt voor het advies allemaal. Voor de weg lijkt het me hoe dan ook geen probleem en als het me op een parcours niet bevalt dan kan ik op die dagen gewoon mijn clipless er op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
stefijn schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:42:
[...]

Weet het niet. Je hebt zelfs geen eens een bod van 200. Ik heb er een hard hoofd in dat je deze kwijtraakt, of het moet een geweldige luefhebber van dat frame zijn. Heb je geen ander frame om alles over te zetten.

Of stel je vraag even op het nederlandse mtb forum. Mogelijk zit daar een liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:57
stefijn schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:42:
[...]

Framemaat er duidelijk bij vermelden en/of geschikt voor personen van lengte tot lengte helpt ook. Wat is de framemaat?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
stefijn schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:52:
Met welke vork is deze vork vergelijkbaar? En is hij geschikt om een beetje over een MTB baan te crossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Goeie! De framemaat is 49cm, dus als ik me niet vergis voor mensen van 175-180 (170/185 kan ook nog wel)
mhr-zip schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:29:
[...]

Met welke vork is deze vork vergelijkbaar? En is hij geschikt om een beetje over een MTB baan te crossen?
Ik ben niet into MTB onderdelen dus ik zou het niet weten. Hij is preload en rebound adjustable, meer kan ik er niet over zeggen
maartend schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:01:
[...]

Weet het niet. Je hebt zelfs geen eens een bod van 200. Ik heb er een hard hoofd in dat je deze kwijtraakt, of het moet een geweldige luefhebber van dat frame zijn. Heb je geen ander frame om alles over te zetten.

Of stel je vraag even op het nederlandse mtb forum. Mogelijk zit daar een liefhebber.
Nee, het valt me tegen. Krijg doorgaans veel complimenten met de fiets... Anders hou ik m misschien maar gewoon voor mijn vriendin of zo

Misschien leveren alle onderdelen los meer op? (wel in één keer, geen zin om met de boel te gaan leuren)

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 16-07-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39
De draad van mijn crank is dit weekend helaas stuk gegaan, ik wil daarom mijn huidige crank vervangen.

Shimano XT 24/38T 175MM

Ik rij vaak een stuk op de weg, 's avonds na mijn werk, en gebruik daarom vaker mijn hogere versnellingen. Ik twijfel daarom om deze keer andere tandwielen te kiezen:

28/40T wat denken jullie van deze keuze?

Daarnaast twijfel ik ook over de armlengte, ik heb nu 175MM, maar ik kan ook kiezen voor 170MM. Mijn binnenbeenlengte zit rond de 87/88CM.

Wat zouden jullie doen? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zo. Vrijdag met mijn niet-nieuwe, maar voor mij wel Scalpel Carbon de Utrechtse heuvelrug gereden. Man, wat rijdt dat ding heerlijk. Mijn jekyll heb ik al verkocht, ik moet enkel nog mijn XT-triggers op mijn Scalpel kieperen.
Ik kom natuurlijk uit een luxe sofa en ga me nou verplaatsen met een strakzittende bureuastoel. Dat is even wennen, de afstelling is ivm mijn rug ook uiterst precair, maar tot nu toe ben ik heel blij met mijn upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Is het normaal dat een fietsenmaker pedalen ontiegelijk goed vast zet? Heb alle instructies goed gevolgd en krijg beide kanten niet los en heb al 2 inbussleutels gebroken.

Of zijn er ook pedalen die net ff wat anders werken? Heb BBB clipless pedalen en die kan je ook aan de voorzijde openschroeven en dan zie ik een moer zitten. Alleen de inbus aan de achterzijde losdraaien is toch de manier?

Snap er niks van. Meer dan 100 km weg zit er nog niet op de fiets dus naar mijn gevoel zou het zo los moeten komen.

Heb deze video gevolgd :

YouTube: How To Change Pedals- Remove and Replace Your Pedals

Mijn fiets is een Bulls Copperhead 3 RS van vorig jaar als dat nog iets uit kan maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Beakzz op 17-07-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12
Draai je wel de goede kant op? ;-)
Anders met een metalen pijp een hefboom creëren (en dan wel in de goede richting aanzetten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

Imbussleutel gebroken? Lijkt erop dat je de verkeerde kant op draait. Er staat vaak een pijltje op het pedaal, wat de vastdraai richting is.
En idd anders met pijp erop.

Oja hebben ze wel een sluitring tussen pedaal en crank gemonteerd? Volgensmij als je die niet monteerd willen ze ook nog wel eens wat vaster dan normaal gaan zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door The_Scarabial op 17-07-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
dnhelle schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:38:
Draai je wel de goede kant op? ;-)
Anders met een metalen pijp een hefboom creëren (en dan wel in de goede richting aanzetten!)
Tja bij de non drive side wijst de "hef arm" van de inbus naar het achterwiel en dan geef ik kracht naar beneden dus dat is met de klok mee dus moet goed zitten. Heb het maar opgegeven en dan volgende week maar naar de fietsenmaker en vragen waarom hij in vredesnaam zo vast moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Volgens de specs van Shimano moeten pedalen met 40 Nm aangedraaid worden, dat is net zo hard als de sluitring van een cassette. Ik kan me goed voorstellen dat dat zo keihard is dat je de sleutel of de zeskant in het pedaal aan gort draait. Heeft het pedaal geen 15 mm uitsparing op de as?
Anders inderdaad naar de fietsenmaker, dan kan die het aan gort draaien. Misschien is hij vergeten om wat vet op het schroefdraad te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Demo schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:03:
Volgens de specs van Shimano moeten pedalen met 40 Nm aangedraaid worden, dat is net zo hard als de sluitring van een cassette. Ik kan me goed voorstellen dat dat zo keihard is dat je de sleutel of de zeskant in het pedaal aan gort draait. Heeft het pedaal geen 15 mm uitsparing op de as?
Anders inderdaad naar de fietsenmaker, dan kan die het aan gort draaien. Misschien is hij vergeten om wat vet op het schroefdraad te smeren.
Als je de binnen-zeskant aan gort draait gaat er iets niet goed. Dan zitten ze of muurvast of je draait de verkeerde kant op. (Of je inbussleutel past er niet diep genoeg in en schiet eruit)

Als de fiets inderdaad 100km oud is, lekker terug naar de monteur van de pedalen. Dan is er iets niet goed gegaan.

40 Nm is echt veel te veel trouwens. Goed vastzetten is ruim voldoende. Overigens draai je de boel met 40Nm ook niet aan gort, maar het mag echt wel een tikkie minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik zet mijn pedalen handvast en dan nog een tikje na. En invetten. Nooit problemen.

Maar kun je er niet met zo'n lange steeksleutel bij. is soms handig voor net de eerste tik.

[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 18-07-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:50:
Ik zet mijn pedalen handvast en dan nog een tikje na. En invetten. Nooit problemen.
Dat is inderdaad ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pedalen hoeven idd niet echt vast. De draad is zodanig dat hij zichzelf eerder vast draait, dan los. Crank naar voren, sleutel richting as en dan de sleutel omlaag duwen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mijn nieuwe speeltje.
Mag in de TS. Fotoos zijn niet echt top, maar dat komt nog wel.
Kleine upgrade gedaan. Elixers er af gedonderd en mijn XT-remset er op.
SLX triggers er af gehaald en mijn XT er op.
Verder van mijn oude bike de trappers en het zadel over gezet. Die trappers rij ik dek ik al een jaar of 12-15 mee, wil gewoon nix anders.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6c177abe-5c0c-48ca-a1ba-aaae8c36aaf8_l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/e644d217-c0c8-4e33-828b-7d66b29ffd42_l.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mooie Scalpel! Dat is een aardig verschil met een Jekyll :)
Ik maak op deze de heuvelrug onveilig..

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5a1i76.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJayV op 19-07-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heren, ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar onderstaande keuze (voor ongeveer dezelfde prijs)
- een Cannondale Rush 3 nieuw, 29" afgemonteerd met Shimano Alivio (voor) en Deore (achter), Rockshox XC30
- een Ghost AMR Lector 2975 uit 2014, 29" met vrijwel alles Shimano XT (schakel, wielen, remmen) en een FOX Forx 32F Air CTD Remote 110mm 15QR voorvork

Ik denk dat ik de Cannondale toch al snel zal willen upgraden en dat een luxere fiets van 2 jaar oud een betere keuze is? Ik ken het merk Ghost niet echt

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 21-07-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ghost is een prima merk, bij mijn weten. In de specs ontbreekt de achterdemper ;) Mij lijkt de keuze erg simpel: veel betere vork, merkbaar beter schakel- en remmateriaal, en waarschijnlijk een paar KG minder gewicht bij de Ghost. Ik zou wel even een review zoeken waarin iets wordt gezegd over hoe de achtervering werkt, en/of een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tnx, proefrit ga ik al maken, had zelf ook al wel besloten dat ik beter voor een goeie lichtgebruikte fiets kan gaan.ipv een nieuwe met inferieure onderdelen (die ws. toch tegen de 300-500 euro geupgrade moeten worden na een tijdje...)

Btw. achterdemper is FOX Float CTD 100mm Boost Valve

Dit is een review van een 2955 die erg positief is over het veersysteem.
http://www.bikeradar.com/...-ghost-amr-2955-13-46832/

[ Voor 53% gewijzigd door Stefke op 21-07-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou zeggen Ghost is een budget merk dat hun ontwerpen van anderen afkijkt en weinig R&D kosten hebben, daardoor kan de prijs lager zijn. Maar op zich is er niks mis met het merk. Je moet alleen niet het nieuwste van het nieuwste achtervering ontwerp (van bijv Dave Weagle) verwachten. Dit zegt overigens niks over de rijkwaliteiten. Maar Ghost is wel aan een inhaalslag bezig, ze snappen zelf ook wel dat je moet innoveren, zelf dingen moet uitproberen om je zo van de markt te onderscheiden. De tijd van een off-the-shelf frame kopen en stickers plakken zijn voorbij (hoop ik).

Dat gezegd, die Cannondale is de low-low end van Cannondale met verouderd veerconcept (single pivot) En je betaald daar zeker voor de naam. Zeker niet mijn keuze.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt, goede adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
zonoskar schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:56:
Ik zou zeggen Ghost is een budget merk dat hun ontwerpen van anderen afkijkt en weinig R&D kosten hebben, daardoor kan de prijs lager zijn. Maar op zich is er niks mis met het merk. Je moet alleen niet het nieuwste van het nieuwste achtervering ontwerp (van bijv Dave Weagle) verwachten. Dit zegt overigens niks over de rijkwaliteiten. Maar Ghost is wel aan een inhaalslag bezig, ze snappen zelf ook wel dat je moet innoveren, zelf dingen moet uitproberen om je zo van de markt te onderscheiden. De tijd van een off-the-shelf frame kopen en stickers plakken zijn voorbij (hoop ik).

Dat gezegd, die Cannondale is de low-low end van Cannondale met verouderd veerconcept (single pivot) En je betaald daar zeker voor de naam. Zeker niet mijn keuze.
Is ghost een budgetmerk? Echt goedkoop zijn ze niet namelijk. Zie ze meer als een kleine zelfstandige fabrikant eigenlijk, maar ze hebben ook fietsen van >6.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:53

DjVe

Hatsaflats!

Wat is je budget en wat zoek je. Wellicht kunnen we je een andere kant op duwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Te laat, al aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
Hallo!

Ik heb een aantal vragen maar ik weet niet of ik hier wel aan het juiste adres ben.

Van een familielid heb ik een 'afdankertje' gekregen in de vorm van een Trek Mt.Track (Xc) 850. Vermoedelijk uit 1994/1996. Het betreft een mountainbike.

Afbeeldingslocatie: https://files.bikeindex.org/uploads/Pu/13193/large_photo_1.JPG

De fiets lijkt veel op de bovenstaande fiets. Alleen heeft deze beste meneer zijn fiets al aardig opgeknapt. Dit wil ik ook gaan doen.

Omdat de fiets nu familiebezit is en ik eigenlijk wel eens wat wil sleutelen in plaats van alles nieuw te kopen lijkt me dit wel een leuk projectje.

Nu is het zo dat een van de velgen gebroken is. Daarom wil ik beginnen met het plaatsen van twee nieuwe velgen. Daarnaast functioneren de versnellingen niet heel erg goed meer. Ik wil deze eerst eens goed nalopen voordat ik een nieuw setje bestel.

Hebben jullie nog tips of links naar literatuur waar ik wat info kan vinden over de velgen die ik moet hebben etc? De fiets is afgemonteerd met een Shimano STX versnellingssysteem. Als ik nu een nieuwe velg voor en achter koop zal ik hier denk ik ook rekening mee moeten houden?

[ Voor 7% gewijzigd door Proqzor op 04-08-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De velgen hebben niks met de schakeling te maken. Je moet gewoon het aantal spaken tellen en een 26"MTB velg kopen met dezelfde hoeveelheid spaakgaten. Let wel op dat als je een nieuwe velg koopt dat deze geschikt is voor velgremmen, de velgen van tegenwoordig zijn vrijwel allemaal disc-only. Daarnaast kan het zijn dat de velg iets hoger of lager is dan de huidige, dus dan heb je ook nog nieuwe spaken nodig en waarschijnlijk gaan niet alle spaaknippels gewoon los, dus die zul je ook wel nodig hebben.

Al met al is het een leuk project, maar misschien is het verstandiger om nieuwe wielen te kopen :)

Leuke video: YouTube: Handgespaakt wiel bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 04-08-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
Thanks voor de tip! Hele nieuwe wielen was ook wel het uitgangspunt. Inclusief spaken natuurlijk. Ik weet alleen niet zo goed welke wielen ik moet hebben in verband met de naaf en dergelijke.

Ik was eigenlijk stiekem ook wel een beetje aan het rondkijken voor schijfremmen.

Het lijkt me wel geinig om wat spul bij AliExpress o.i.d. te kopen en hierop te monteren. Ik weet nog niet zo goed wat ik echter allemaal tegen ga komen.

Ik noem AliExpress omdat het financieel natuurlijk ook allemaal wel een beetje logisch moet blijven. Het is een oud frame en het is een beetje kansloos om voor honderden euro's spul te spenderen. Dan kan ik beter een nieuwe fiets kopen. Maar voor de hobby wil ik best wel wat minder logische overwegingen maken :P Het zal niet zoveel zijn maar je hebt voor een paar tientjes bijvoorbeeld al dit: Remmetjes

Ik heb op dit moment geen mountainbike of andere goede fiets. Ik ben ook niet van plan om zeer ruig offroad te gaan fietsen. Maar wat niet is kan nog komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Proqzor op 04-08-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk niet dat je frame mogelijkheden heeft voor schijfremmen? (Nog afgezien van het feit dat wanneer het binnenkomt het absoluut troep is lijkt mij voor 30 euro??)

[ Voor 44% gewijzigd door Stefke op 04-08-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
stefijn schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:44:
Ik denk niet dat je frame mogelijkheden heeft voor schijfremmen?
Absoluut niet. Dat zie je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik dacht meer aan zoiets: http://link.marktplaats.nl/m1075231888 of http://link.marktplaats.nl/m1069864451 (eerste die ik kon vinden op marktplaats)

Schijfremmen gaan zeker niet passen.

[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 04-08-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Schijfremmen gaan al niet passen en dan is het maar de vraag of je zo'n aliexpress setje wilt hebben. Degelijke remmen wil je op z'n minst wel hebben op je fiets, vooral als je maar iets van offroad mee gaat.

Ik zou eens beginnen zoals zonoskar hier boven aangeeft om een setje wielen op marktplaats te zoeken. Verder kan ik niet de staat van de fiets beoordelen, maar ik zou bij het kijken van de versnelling eerst de binnen en buitenkabels vervangen als deze stroef lopen. Zelfde geldt ook voor de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als je wil leren sleutelen is zo'n ding leuk, maar steek er vooral niet teveel geld in. STX was 20 jaar geleden mid-range spul, dus nu hopeloos verouderd. Je gaat daar nooit meer een boswaardige fiets van maken, tenzij je er zoveel geld in steekt dat je beter een nieuwe mid-range fiets kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is nog het kleinste probleem. Je moet eigenlijk alle uitrusting (wielen, remmen, versnellingen) vervangen, dus denk aan een complete groepset + wielen = minstens €300. Dan zet je dat op een fiets van 20 jaar oud, dus op een frame met de geometrie die 20 jaar geleden gebruikelijk was en zonder vering. Kijk eens naar filmpjes van wedstrijden toen: toen vlogen ze nog ondersteboven van hun fiets, op een simpel parcourtje met niks bijzonders.

Zoiets is een grappig hobby-projectje, maar ik zou je aanraden om eerst te leren mountainbiken op een goede fiets. Ik denk dat als je goed zoekt je voor €300 ook een tweedehands 26" fiets vindt die daarvoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:30:
Zoiets is een grappig hobby-projectje, maar ik zou je aanraden om eerst te leren mountainbiken op een goede fiets. Ik denk dat als je goed zoekt je voor €300 ook een tweedehands 26" fiets vindt die daarvoor geschikt is.
Voor dat geld scoor je een leuke nieuwere Trek of een Cannondale.
Heb net een fully Dale verkocht met Lefty voor 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
Haha mja het is dus allemaal niet zo makkelijk als gedacht. Ik zal van het weekend even de staat proberen op te nemen.

Een set nieuwe velgen en banden is sowieso een must. Dan maar eerst even wat normaal fietsen. Het is inderdaad beter om een tweedehands te kopen en daar dan mee de bossen in te gaan mocht ik dat willen.

Ik had verwacht dat het allemaal wat makkelijker en universeler was.

In ieder geval bedankt voor alle tips :D

[ Voor 5% gewijzigd door Proqzor op 04-08-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Het is ook heel makkelijk en universeel, je kan er prima 1200 euro tegenaan gooien en er moderne wielen, Magura velgremmen en 11x1 schakelgroep op zetten, maar dan nog steeds heb je geen fijne mountainbike vanwege de punten die MBV noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
MBV schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:30:
Kijk eens naar filmpjes van wedstrijden toen: toen vlogen ze nog ondersteboven van hun fiets, op een simpel parcourtje met niks bijzonders.
YouTube: MTB XC World Championships 1994

Dat "van de fiets vliegen" moest ik even Googlen. Dit is HARD! :o

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 05-08-2016 09:39 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mensen, schiet me lek of noem me gekke henkie, maar ik zoek dus een goede site waar de Duitse MTB routes op staan. Kan echt niet iets behoorlijx vinden, genoeg losse dingetjes, maar een overzicht zoals mtbroutes.nl kan ik niet vinden.

Iemand een ideetje? Ik ga nl richting thuringen en het moet daar de moeite waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 17:06
maartend schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 09:55:
mensen, schiet me lek of noem me gekke henkie, maar ik zoek dus een goede site waar de Duitse MTB routes op staan. Kan echt niet iets behoorlijx vinden, genoeg losse dingetjes, maar een overzicht zoals mtbroutes.nl kan ik niet vinden.

Iemand een ideetje? Ik ga nl richting thuringen en het moet daar de moeite waard zijn.
Strava afstruinen met Thuringen als trefwoord en dan evt downloaden?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 21:05

Ik ben dit forum recentelijk tegen gekomen en de kans is dat ik hier vaker ga komen.
voor trails in andere gebieden heb ik trails.bike wel eens gebruikt. Hier vond ik ook:
http://trails.bike/mtb-ro...10.74096899999995&zoom=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
marijn1987 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 07:24:
[...]

Ik ben dit forum recentelijk tegen gekomen en de kans is dat ik hier vaker ga komen.
voor trails in andere gebieden heb ik trails.bike wel eens gebruikt. Hier vond ik ook:
http://trails.bike/mtb-ro...10.74096899999995&zoom=13
die trails.bike had ik ook gevonden. Staan er 7 op, tig km uit de buurt van waar ik zit. Maar bedankt.
NielsTn schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 21:25:
[...]
Strava afstruinen met Thuringen als trefwoord en dan evt downloaden?
Wat een rotte search hebben die. Veel te zien, maar niet op een kaart te projecteren. Zou leuk zijn als je je zoekoverzicht op googlemaps kunt zetten, dan weet ik wat er in de buurt zit.

[ Voor 25% gewijzigd door maartend op 08-08-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 21:05
maartend schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:02:
[...]

die trails.bike had ik ook gevonden. Staan er 7 op, tig km uit de buurt van waar ik zit. Maar bedankt.
Deze site misschien. De eerste paar routes die ik zag lagen wat verder naar het zuiden, maar totaal staan er heel wat routes op.
http://nl.wikiloc.com/rou...nbike/duitsland/thuringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
marijn1987 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:35:
[...]

Deze site misschien. De eerste paar routes die ik zag lagen wat verder naar het zuiden, maar totaal staan er heel wat routes op.
http://nl.wikiloc.com/rou...nbike/duitsland/thuringen
Thnx, maar ook al gevonden. Staat ook al niet zo heel veel op.
Dat is nou juist mijn probleem, ik heb zelf ook al van alles gevonden, maar het is allemaal zo gefragmenteerd. 10 routes daar, 7 hier, 3 zus, enz.
Wel al wat mappable sites gevonden die de api van strava pakken. Daar maar eens verder op kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Deze site al een keer doorgespit? http://www.outdooractive.com/de/touren/#cat=Mountainbike

Anders zou je deze vraag ook eens hier kunnen uitzetten. Daar zitten allicht meer mensen die bekend zijn in Duitsland.

Mocht ook dat niks opleveren, dan zou ik gewoon opzoek gaan naar een fatsoenlijke (wandel)kaart en dan zelf wat uitstippelen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Roozzz schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:52:
[...]

Deze site al een keer doorgespit? http://www.outdooractive.com/de/touren/#cat=Mountainbike

Anders zou je deze vraag ook eens hier kunnen uitzetten. Daar zitten allicht meer mensen die bekend zijn in Duitsland.

Mocht ook dat niks opleveren, dan zou ik gewoon opzoek gaan naar een fatsoenlijke (wandel)kaart en dan zelf wat uitstippelen.
Ik ga er mee aan de slag. Thnx.
heb gelukkig een gps, dus ik kan wel alle kanten op, maar vaak is voorgereden mooi.

Edit ; die site is geweldig, heb er nu al 4 die bij mijn plekkie beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-08-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

maartend schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:17:
[...]

Ik ga er mee aan de slag. Thnx.
heb gelukkig een gps, dus ik kan wel alle kanten op, maar vaak is voorgereden mooi.

Edit ; die site is geweldig, heb er nu al 4 die bij mijn plekkie beginnen.
Mooi :)

Ik vind die site niet echt lekker werken, maar er staat wel véél op...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baksteen89
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:43
Hey allemaal,

Dit wordt mijn eerste post in dit forum. Ik zou graag wat meer willen gaan MTB'en. Tot nu toe huurde ik vaak ter plaatse een MTB, maar zou toch wel graag mijn eigen fiets willen aanschaffen. Ik ga niet al te vaak per jaar, dus mijn budget is niet al te hoog.

Ik kwam net deze aanbieding tegen : http://www.koopjedeal.nl/...ntainbike-aanbieding.html

Wat vinden jullie daar van? voor die prijs lijkt het mij een prima fiets.

Ik zat hiervoor te kijken naar een B'twin fiets van de Decathlon. Namelijk de Rockrider 520.

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Voor die prijs lijkt het mij ook een prima fiets. Als je deze naar de "klote" hebt gereden blijkt dat je vaak genoeg gaat om iets serieus te gaan kijken. Als hij 3 jaar meegaat, is het nog steeds minder als een tientje per maand..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:00
Zonder mij al te veel in beide fietsen te hebben verdiept zou ik geloof ik eerder voor die rockrider gaan dan deze aanbieding. De aanbieding is een 26", terwijl die rockrider 27,5" is. Mocht het je niet bevallen dan is dat een courantere fiets (in theorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Baksteen89 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:44:
Hey allemaal,

Dit wordt mijn eerste post in dit forum. Ik zou graag wat meer willen gaan MTB'en. Tot nu toe huurde ik vaak ter plaatse een MTB, maar zou toch wel graag mijn eigen fiets willen aanschaffen. Ik ga niet al te vaak per jaar, dus mijn budget is niet al te hoog.

Ik kwam net deze aanbieding tegen : http://www.koopjedeal.nl/...ntainbike-aanbieding.html

Wat vinden jullie daar van? voor die prijs lijkt het mij een prima fiets.

Ik zat hiervoor te kijken naar een B'twin fiets van de Decathlon. Namelijk de Rockrider 520.

Graag jullie advies.
Die aanbieding zou ik lekker laten staan. 26" wordt heel veel tweedehands aangeboden vanwege de 29"/27,5" rage, voor vergelijkbare prijzen heb je dan een goede fiets. Deze aanbieding:
- weegt 15kg, dat is 3kg extra vasttapen aan je frame en wielen ten opzichte van een goede fiets
- 8-speed versnellingen. Probeer jij maar eens een 8-speed cassette of ketting te kopen als dat versleten is, suc6! 9-speed is al 20 jaar de standaard, 10-speed al 10 jaar
- goedkope suntour vork is na 10x fietsen kapot
- is 44cm de goede lengte voor jou?
- shimano remmen

Decathlon lijkt me iets beter:
- 13,4kg is al veel beter (misschien vanwege gewicht bij maat S)
- 3x9 versnellingen is nog redelijk gangbaar, beter dan 3x8 (maar afmontage is wel slechter, koopjedeal was nog gedeeltelijk alivio ipv acera)
- vergelijkbare vork
- remmen van Auriga, ehm, wat is dat? Zal wel prut zijn
- meerdere maten mogelijk

Maar toch: voor dat geld zou ik tweedehands zoeken, op mountainbikeforum.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ruud schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:41:
Uit jouw lijstje: de Canyon...
Het is al wel weer een tijdje terug dat ik hier gepost heb, maar het advies wat ik hier kreeg was wel goed advies...

Me even meer verdiept in Canyon, maar alles was uitverkocht, en de 2017 serie wilde ik niet op wachten...

uiteindelijk mijn budget maar opgegeven, en een 4 maanden oude Grand Canyon CF SL 8.9 2016 29er kunnen kopen, wat toch wel even een ander niveau is :)

Misschien dat er hier ook nog wel iemand zit met tips voor westfriesland wat mooie stukjes rijden zijn in de driehoek enkhuizen-hoorn-alkmaar?

* zion is iig erg blij met zijn nieuwe fiets :D

Afbeeldingslocatie: https://static.canyon.com/img/cache/99/a/bdb8b61ab920ca05d6a3cf9e5b42d.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door zion op 14-08-2016 16:44 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

De remmen die hier op zitten zijn waarschijnlijk niks, maar dat is niet omdat het Shimano is, maar goedkope brol. Deore en beter remt uitstekend en ook met Alivio/Acera remmetjes (M446 of M395) kan je in Nederland veilig rondrijden.
- remmen van Auriga, ehm, wat is dat? Zal wel prut zijn
Ook lekker kort door de bocht, omdat jij het niet kent is het prut? Zeg dan gewoon dat je het niet kent.
zion schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:42:
[...]

Het is al wel weer een tijdje terug dat ik hier gepost heb, maar het advies wat ik hier kreeg was wel goed advies...

Me even meer verdiept in Canyon, maar alles was uitverkocht, en de 2017 serie wilde ik niet op wachten...

uiteindelijk mijn budget maar opgegeven, en een 4 maanden oude Grand Canyon CF SL 8.9 2016 29er kunnen kopen, wat toch wel even een ander niveau is :)

Misschien dat er hier ook nog wel iemand zit met tips voor westfriesland wat mooie stukjes rijden zijn in de driehoek enkhuizen-hoorn-alkmaar?

* zion is iig erg blij met zijn nieuwe fiets :D

[afbeelding]
Wow, wat een ding! Bij Alkmaar heb je de route van Geestmerambacht, veel korte bochtjes, erg goed voor de techniek. Als je iets verder gaat kan je naar Schoorl/Bergen, de omgeving daar is erg mooi en de route ook erg leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Demo schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:08:
[...]
De remmen die hier op zitten zijn waarschijnlijk niks, maar dat is niet omdat het Shimano is, maar goedkope brol. Deore en beter remt uitstekend en ook met Alivio/Acera remmetjes (M446 of M395) kan je in Nederland veilig rondrijden.

[...]
Ook lekker kort door de bocht, omdat jij het niet kent is het prut? Zeg dan gewoon dat je het niet kent.
Ja, allebei kort door de bocht. Shimano Alivio ken ik als goed genoeg, en veel onderdelen zijn als alivio gelabeld. Dat er ook tourney spul tussen zit was me niet opgevallen :X Het gaat om een erg goedkope fiets, als er dan iets opzit wat ik niet ken is dat meestal prut. Maar goed, het is dus Tektro: http://www.mtbr.com/cat/b...s/prd_417341_1507crx.aspx
Avoid these at all costs if you have the ability.
Useless when wet; they just squeak and don't stop.
Misschien doen ze het goed met nieuwe brake-pads, zoals andere reviews suggereren. Maar sowieso: dat zijn remmen van 5 jaar oud, die niet eens meer op de site van Tektro staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik heb 2 vraagjes:

1. Welk slot (met zadeltasje) raden jullie aan, ik lees goede reviews over de AXA Cherto (ART2), maar ook dat AXA wel makkelijk te kraken is, beetje tegenstrijdig dus. Ik wil echter wel onderweg even een frisje kunnen halen, want ik ben niet zo'n fan van bidon's, zonder dat ik de hele tijd bij mijn fiets moet blijven staan. (ik neig zelf erg naar de Pro-Tect ART5, maar die weegt zelf bijna net zoveel als mijn fiets (8kg)) Het liefst heb ik dus een +- 2,5kg slot, die minstens ART4 is, als dat uberhaubt mogelijk is.

2. Ik heb de fiets nu zo'n 16 uur, en een uurtje of 4 op gefietst, en dat vind mijn kont niet zo fijn (gek he). Ik wil geen MAMIL (Middle Aged Man In Lycra) worden, dus nog goede tips hoe ik zadelpijn het best kan voorkomen, zonder in wielrenoutfit te moeten gaan?

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1 ... 92 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.