Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.503 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
ElmarJ16 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:11:
[...]

Als laatste tip zal ik meegeven dat je je niet moet laten afleiden door mensen die beweren dat elke MTB met meer van 100mm veerweg nutteloos is. Ik rij zelf met een 160mm full suspension hier in NL en dat gaat prima (langzaam voel ik me zeker niet). Het is waar dat ik met een 100mm hardtail in dezelfde prijsklasse nog sneller ben, maar speelsheid is voor mij veel belangrijker dan een PR op Strava. Bovendien geniet ik 10x meer op de afdalingen in het buitenland en dat is voor mij de meerprijs al waard. I
Mensen die zulke dingen beweren moet je sowieso al niet serieus nemen. Bij zulke mensen is er sowieso gebrek aan techniek en snelheid. Serieus om te gaan zeggen: "100mm veerweg is in Nederland voldoende, meer is nutteloos".
Om maar te zwijgen over het feit dat ik 5e van de 75 was op een Nederlandse enduro wedstrijd. Met een 17kilo zware freeride fiets met 180mm veerweg voor en 170 achter :o

Oftewel, je bent dus ook niet veel langzamer, even erbij vermelden dat de top5 uit bekende wedstrijd rijders bestond. ;) ( ik zelf niet 8)7 )

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 19-06-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Dus met een snelle fiets had je in de top 3 gestaan, midden tussen bekende wedstrijd rijders, wow :o

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:05
Marsjee schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:15:
[...]

Mensen die zulke dingen beweren moet je sowieso al niet serieus nemen. Bij zulke mensen is er sowieso gebrek aan techniek en snelheid. Serieus om te gaan zeggen: "100mm veerweg is in Nederland voldoende, meer is nutteloos".
Komt ie dan! Meer dan 100mm veerweg op een 29'er is toch echt nutteloos in de vrije natuur in Nederland! Zelfs in het zuiden van Limburg kom je weg met een starre vork en een kundige coureur...

Dat je net zo veel of meer lol met 120/140/150/160mm kunt hebben, soit, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar nodig heb je het niet ;) Ik reed op mijn 29'er hardtail met 100mm vork prima rond op mijn standaard rondje LDD. Maar met de 110mm (Canyon ;) ) full suspension heb ik er veel meer lol. Ondanks het hogere gewicht.

Dus, zoals gezegd, alles valt of staat met beoogd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Ruud schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:08:
[...]

Komt ie dan! Meer dan 100mm veerweg op een 29'er is toch echt nutteloos in de vrije natuur in Nederland! Zelfs in het zuiden van Limburg kom je weg met een starre vork en een kundige coureur...

Dat je net zo veel of meer lol met 120/140/150/160mm kunt hebben, soit, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar nodig heb je het niet ;) Ik reed op mijn 29'er hardtail met 100mm vork prima rond op mijn standaard rondje LDD. Maar met de 110mm (Canyon ;) ) full suspension heb ik er veel meer lol. Ondanks het hogere gewicht.

Dus, zoals gezegd, alles valt of staat met beoogd gebruik.
Oke, nu het volgende: Ik rijd met een 200mm specialized demo, ook in Nederland... Volgens vele die zelf geen ervaring hebben op dat gebied ( downhill / freeride ) is dat volgens hun VOLKOMEN gestoord en nutteloos en wat nog meer...

Maar wat als ik nu zeg dat wij een eigen downhill baan hebben liggen op de achterkant van een afvalberg ? Met gaps van 6meter, drops van 1.5/2meter en weet ik het allemaal wat nog meer. Ben jij dat die genen die gaat zeggen wat ik wel en niet nodig heb in Nederland? En zo zijn er verschillende plekken die zo een DH baan hebben aangelegd. Kijk voor de gein maar is naar de minidownhill cup.

Ja, het IS ook op een hardtail te rijden.... maar of dat fijn en sneller is? daar laat ik mij niet over uit. Willingen en Winterberg zijn ook prima met een hardtail te doen, maar heel snel en comfortabel gaat het niet zijn. Malmedy precies het zelfde, en daar rijden ze toch ook echt met downhill bikes ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
En? Wie heeft het grootste gelijk?

-pakt een stoel, zakje nootjes en een rum/cola en gaat eens heerlijk genieten-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
maartend schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:29:
En? Wie heeft het grootste gelijk?

-pakt een stoel, zakje nootjes en een rum/cola en gaat eens heerlijk genieten-
Oeff,,, Rum om half 10 in de ochtend !? O-)

Ik moet zeggen dat ik al meer dan een jaar geen mtb routes meer rijd, enkel nog bikeparks en wedstrijden.
Maar toen ik nog de routes deed rijden, kwam ik met mijn 140mm fully gewoon net zo snel of sneller boven dan de 10kilo carbon hardtailtjes. Met uitzondering daargelaten natuurlijk.

** Just for the info, ik rijd volgas over het asfalt op mijn downhill bike net zo hard als m'n bike maatje op z'n fixie ( racefiets bandjes ) **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In het nieuwste Bike Magazine worden een aantal 27+ fietsen getest en hardop gevraagd waar dit soort fietsen goed voor is. Iets wat ik me al een hele tijd afvraag. Het is niet sneller, het voelt zelfs veel langzamer door de zware wielen. Het geeft iets meer comfort, maar dat geeft een 29er fully ook. Kortom, als zelfs de Duitse pers er geen nut voor vind, dan vraag ik me sterk af waarom die fietsen gemaakt worden.

Idem overigens met fat bikes, al zie ik daarvan wel de nut in op sneeuw en los zand. Maarja, wanneer was de laatste keer dat het hier gesneeuwd heeft en hoeveel percent van de routes is zo mul dat je de nadeln van een fat bike op de rest van de route weer goed maakt?

/edit: http://www.bike-magazin.d...-ab-1399-euro/a32467.html

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 20-06-2016 09:45 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Marsjee schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:28:
[...]

Oke, nu het volgende: Ik rijd met een 200mm specialized demo, ook in Nederland... Volgens vele die zelf geen ervaring hebben op dat gebied ( downhill / freeride ) is dat volgens hun VOLKOMEN gestoord en nutteloos en wat nog meer...

Maar wat als ik nu zeg dat wij een eigen downhill baan hebben liggen op de achterkant van een afvalberg ? Met gaps van 6meter, drops van 1.5/2meter en weet ik het allemaal wat nog meer. Ben jij dat die genen die gaat zeggen wat ik wel en niet nodig heb in Nederland? En zo zijn er verschillende plekken die zo een DH baan hebben aangelegd. Kijk voor de gein maar is naar de minidownhill cup.

Ja, het IS ook op een hardtail te rijden.... maar of dat fijn en sneller is? daar laat ik mij niet over uit. Willingen en Winterberg zijn ook prima met een hardtail te doen, maar heel snel en comfortabel gaat het niet zijn. Malmedy precies het zelfde, en daar rijden ze toch ook echt met downhill bikes ;w
Daarom had ik me ook al ingedekt met 'in de vrije natuur' ;) Ik ben bekend met dat er down hill tracks zijn in NL. Ik geef je ook groot gelijk dat een down hill-fiets daar veel beter tot zijn recht komt dan een hardtail.

Zolang je het beoogde gebruik niet kent is er geen zinnig advies te geven. Ik doe dan de aanname dat de fiets gebruikt wordt voor de Nederlandse rondjes zoals 99,1% van de MTB'ers in Nederland MTBed. Dan is een full suspension al overkill :).

Tenzij je last hebt van je rug of technisch niet zo onderlegd bent. Dan is een full suspension wel weer handig. Denk ik.

Maar om nou te stellen dat je geen verstand van MTB'en hebt (niet serieus nemen, geen techniek, geen snelheid) als je een uitspraak doet zoals ik? Be my guest :)
Marsjee schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:34:
[...]

** Just for the info, ik rijd volgas over het asfalt op mijn downhill bike net zo hard als m'n bike maatje op z'n fixie ( racefiets bandjes ) **
Dan trap je gewoon 50 - 100 Watt meer vermogen :). Dat is gewoon een natuurkunde-spelletje

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 20-06-2016 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:42:
In het nieuwste Bike Magazine worden een aantal 27+ fietsen getest en hardop gevraagd waar dit soort fietsen goed voor is. Iets wat ik me al een hele tijd afvraag. Het is niet sneller, het voelt zelfs veel langzamer door de zware wielen. Het geeft iets meer comfort, maar dat geeft een 29er fully ook. Kortom, als zelfs de Duitse pers er geen nut voor vind, dan vraag ik me sterk af waarom die fietsen gemaakt worden.

Idem overigens met fat bikes, al zie ik daarvan wel de nut in op sneeuw en los zand. Maarja, wanneer was de laatste keer dat het hier gesneeuwd heeft en hoeveel percent van de routes is zo mul dat je de nadeln van een fat bike op de rest van de route weer goed maakt?

/edit: http://www.bike-magazin.d...-ab-1399-euro/a32467.html
In Bike&Trekking zijn ze er anders aardig blij mee: http://www.bikeandtrekkin...rt-6fattie-test-2016.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Fat bike haal je gewoon voor de fun of misschien voor die strandracejes... Ik zou er best een willen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
ElmarJ16 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:11:
[...]
Wat ga je precies met de fiets doen en wat zijn je verwachtingen? Blijft het bij nederlandse bospaden of ook tripjes naar het buitenland? Wil je een snelle fiets op de rechte stukken of maakt de topsnelheid een stuk minder uit en wil je een speelse fiets?
zonoskar schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:42:
Het is niet sneller, het voelt zelfs veel langzamer door de zware wielen. Het geeft iets meer comfort, maar dat geeft een 29er fully ook.

Oke wat wil ik er mee. Een stukje comfort, grotere bandwangen hebben meer comfort. Bredere banden hebben meer draagvermogen op zanderige grond.

Ik fiets meestal alleen, ik hoef van niemand te winnen. Dus gewicht maakt niet uit.
Ik zal een enkele keer over een MTB baan fietsen, dus vandaar dat ik iets met voorvering wil en ook geen FATBIKE.

Ik heb ook nog niks, dus koop liever in 1 keer goed, dan dat ik straks moet upgraden/inruilen, want dat is sowieso veel duurder.

Ik heb wel het idee dat er in het nieuwe seizoen meer keuze zal zijn.

Dat een fiets anders is dan wat gangbaar is maakt mij ook niet uit, mijn dunne banden fiets is een JanJansen Globe. Ook niet echt gangbaar lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.banierhuis.nl/files//Producten/GLB.jpg

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Marsjee schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:02:
Fat bike haal je gewoon voor de fun.
Dat zegt iedereen ja. Maar dan heb ik de fun nog niet gevonden op een fatbike. Ik heb er toch al 2x een testrit mee gedaan, maar ik vind het niks. Je hebt meer grip, maar je gaat zoveel langzamer dat je die grip niet kunt gebruiken.

Bovenstaande geheel IMHO dus.
mhr-zip schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:34:
Ik heb ook nog niks, dus koop liever in 1 keer goed, dan dat ik straks moet upgraden/inruilen, want dat is sowieso veel duurder.
Een 29er full-suspension bike is comfortabeler, heeft meer grip in de bochten en wipt niet als de ziekte, wat een dikke band wel doet. Het nadeel is meer onderhoud, hogere prijs en het draagvermogen op zanderige ondergrond is wat minder. Maar een 27.5+ heeft ook minder draagvermogen dan een fatbike met 5" banden. Dus ja, hoeveel wil je hebben.

Overigens mag je van mij best een 27.5+ fiets kopen hoor. Ik vind alleen dat ze erg gehyped op de markt gezet worden en eigenlijk geen enkel echt voordeel hebben tov een 29er. Maar dat vind ik van die forward geometrie overigens ook, dus misschien ben ik wel een ouwe lul die niet met de tijd mee kan :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
mhr-zip schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:34:
[...]

[...]

Oke wat wil ik er mee. Een stukje comfort, grotere bandwangen hebben meer comfort. Bredere banden hebben meer draagvermogen op zanderige grond.

Ik fiets meestal alleen, ik hoef van niemand te winnen. Dus gewicht maakt niet uit.
Ik zal een enkele keer over een MTB baan fietsen, dus vandaar dat ik iets met voorvering wil en ook geen FATBIKE.
Wat ik uit je verhaal kan halen is dat je een fiets wilt waarmee je over asfalt en grindpaden kan touren en af en toe eens een mtb pad op duikt? Blijf dan vooral uit de plus size banden, hier heb je op het asfalt helemaal niks aan en als ik zo naar je eisen kijk dan ga je alleen maar meer last krijgen van het toenemende gewicht en grotere rolweerstand. Kies lekker de canyon en hou de rest gewoon in je eigen zak.

Je zegt dat je een stuk comfort wat je zoekt in een mountainbike. Met 29 inch banden ga je al een stuk meer comfort krijgen. Houd er wel rekening mee dat je een mountainbike koopt en in mijn ogen praat je dan over een sportfiets waar een actieve actieve houding bij hoort. Verwacht niet dat de fiets letterlijk elk hobbeltje voor je wegneemt, af en toe zal je gewoon uit je zadel moeten om de klappen op te vangen.

Als ik naar je gebruik kijk denk ik dat een full suspension al teveel voor je wordt. Hier ga je op het asfalt meer last van hebben dan profijt. Tenzij je echt vastberaden bent en wilt dat 95% van de hobbels op een mtb pad weggefilterd wordt door de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Asfalt, grind en soms een MTB pad? Klinkt mij als iets om met een gravelracer te doen!
Kan je direct je Jan Jansen de deur uit doen, want daar heb je dan ook wat overlap mee. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Waar heb ik het over asfalt?
Lees eerder: strand.

Ik wil een extra fiets. Kan die in de zomer op de camping blijven.

En ik heb hier al regelmatig op een 29-er gereden.

Bedankt voor alle adviezen, maar ik zit te kijken naar bredere banden dan standaard.

Mijn conclusie is dat ik beter wacht op het nieuwe seizoen, dan is er hopelijk meer keus op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Strand = fatbike. Geen 27.5+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb geen ruimte voor een mtb en een fatbike. En ik snap ook wel dat een fatbike beter door het hele mulle zand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Zoek het frame waar de meest brede banden in kunnen... 29" zou mijn voorkeur hebben daar het contactvlak dan nog groter is meestal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
mhr-zip schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:26:
[...]

Ik heb geen ruimte voor een mtb en een fatbike. En ik snap ook wel dat een fatbike beter door het hele mulle zand komt.
dan doe je die piaggio zip met malossi mhr toch weg? Of haal je die juist weer ! veul sneller ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ruud schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:30:
Zoek het frame waar de meest brede banden in kunnen... 29" zou mijn voorkeur hebben daar het contactvlak dan nog groter is meestal :)
Zou ook een optie zijn. Heb ook een idee welke?
Marsjee schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:22:
[...]

dan doe je die piaggio zip met malossi mhr toch weg? Of haal je die juist weer ! veul sneller ! :+
Moest iets toen ik 18 jaar geleden een nick moest uitkiezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
mhr-zip schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:46:
[...]

Zou ook een optie zijn. Heb ook een idee welke?

[...]

Moest iets toen ik 18 jaar geleden een nick moest uitkiezen :+
Snap het..... ** heb inmiddels weer een kymco DJ staan hoor :*) , maar met die regels van tegenwoordig de 80cc alweer gedemonteerd. ** :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 12:57

KoffieNT

banaan

KoffieNT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:53:
[...]

Ah, verkeerd gelezen, my bad :D.
Pakketje is al onderweg hehe, maar die ga ik eens even bestellen dan.
Update: Helaas werkt mijn oude 9spd XT derailleur niet lekker met de nieuwe M8000 11spd cassette en shifter; slaat versnellingen over, kraakt etc. Dus ik zal dan toch ook maar een M8000-derailleur gaan kopen. Hopelijk zijn we daarna voorlopig effe klaar :p.

Een vraagje: Op mijn nieuwe ketting (HG701 / 11spd) zitten nog niet van die power/master-links en die ik van Sram had liggen passen er niet op. Ik kan niet de precies bijbehorende vinden zoals ik die bij mijn oude ketting had. Volstaat dit? :

https://www.bike-components.de/en/KMC/Master-Link-p13502/ (type 11)
en/of
https://www.bike-componen...ietstifte-11-fach-p50370/

Ik geloof dat ze allebei kunnen, maar ik wilde het toch even checken.

Nog een plaatje :) :
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/67279euaz/image.jpg

edit:
Oh ja. De cassette paste ook niet op mijn 9spd XT freehub. Ik moest toch een compleet nieuw achterwiel dus dat is nu ook meteen opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door KoffieNT op 23-06-2016 02:56 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:53

DjVe

Hatsaflats!

Lekkere stealth bike hoor :)

Koop inderdaad gewoon die masterlink van KMC. Zeker met het reinigen van je ketting, is het wel prettig. Neem er gelijk twee af, zodat je er ook één mee kan nemen. Best handig om een ketting te kunnen repareren midden in het bos (als je een multitool hebt met een kettingpons). Let er wel even op dat de 11 speed variant erg strak zit en eigenlijk niet met je handen geplaatst/verwijderd kan worden. Koop gelijk een tang: https://www.mantel.com/bb...tZ2VyZWVkc2NoYXAjc3RhcnQz

[ Voor 19% gewijzigd door DjVe op 23-06-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Plaatsen is geen probleem. Monteer de link (doe ik zelf altijd aan de onderkant) en hij trekt zelf al voor de helft in elkaar. Nu even rustig je crank achteruit draaien zodat de link aan de bovenkant zit en geef een korte tik op je trapper. Link zit nu perfect in elkaar :)

Ik gebruik zelf de SRAM en KMC's. Let wel op dat de 11-speeds officieel niet herbruikbaar zijn. Officieus gaat dit bij mij nog steeds goed (wel op de wegfiets).

Overigens is de tang om de link te openen mijn meest gebruikte gereedschap op de standaard inbussleutels na. Verstandige aankoop!

Ik zit zelf ook met een schuin oog te kijken naar de M8000 2x11 groep. Ik heb nu een SRAM XO 2x10. Het enige wat me nog tegenhoudt is het gevoel in de shifters. Hiervoor had ik een M785 XT-groep en was aangenaam verrast door de XO groep. Een duidelijke klik-klak en veel gevoel in de shifters...

De Di2 lijkt me dus een goede optie... Er is alleen nog weinig bekend over de prijzen anders dan advies.

[ Voor 25% gewijzigd door Ruud op 23-06-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Ruud schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:47:
Plaatsen is geen probleem. Monteer de link (doe ik zelf altijd aan de onderkant) en hij trekt zelf al voor de helft in elkaar. Nu even rustig je crank achteruit draaien zodat de link aan de bovenkant zit en geef een korte tik op je trapper. Link zit nu perfect in elkaar :)

Ik gebruik zelf de SRAM en KMC's. Let wel op dat de 11-speeds officieel niet herbruikbaar zijn. Officieus gaat dit bij mij nog steeds goed (wel op de wegfiets).

Overigens is de tang om de link te openen mijn meest gebruikte gereedschap op de standaard inbussleutels na. Verstandige aankoop!
Heb echt een hekel aan die linkjes die je met tang moet openmaken, de 9speed kan ik altijd met m'n duimen openen, maar bij 10speed vaak een tang nodig ( die ik niet heb ) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Marsjee schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:50:
[...]

Heb echt een hekel aan die linkjes die je met tang moet openmaken, de 9speed kan ik altijd met m'n duimen openen, maar bij 10speed vaak een tang nodig ( die ik niet heb ) 8)7
Ik heb dan ook twee tangetjes... 1 op het gereedschapsbord, 1 in de rugzak :P Ze zijn inderdaad niet te openen. Tenzij je ze doormidden trapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Tangetje heb ik!
Ik heb net 2x 11spd KMC links bij de bikeshop gehaald, maar nu zit ik met het volgende:

edit: Laat maar, hij zit! :D, moest iets meer kracht Clarkson zetten.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/dpsfv8w3p/image.jpg
Ruud schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:47:
Ik zit zelf ook met een schuin oog te kijken naar de M8000 2x11 groep. Ik heb nu een SRAM XO 2x10. Het enige wat me nog tegenhoudt is het gevoel in de shifters. Hiervoor had ik een M785 XT-groep en was aangenaam verrast door de XO groep. Een duidelijke klik-klak en veel gevoel in de shifters...

De Di2 lijkt me dus een goede optie... Er is alleen nog weinig bekend over de prijzen anders dan advies.
Ik heb nu die M8000 shifter en die schakelt wel een stuk, hoe zal ik het zeggen, ruwer. Ik moet wat harder duwen dan op mijn oude M770 shifter. Wel duidelijke kliks hoorbaar, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet zo fijn zal vinden. Kanttekening: Ik weet niet of het scheelt omdat ik nu nog mijn oude derailleur heb.

[ Voor 10% gewijzigd door KoffieNT op 23-06-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
KoffieNT schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:10:
Ik heb nu die M8000 shifter en die schakelt wel een stuk, hoe zal ik het zeggen, ruwer. Ik moet wat harder duwen dan op mijn oude M770 shifter. Wel duidelijke kliks hoorbaar, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet zo fijn zal vinden. Kanttekening: Ik weet niet of het scheelt omdat ik nu nog mijn oude derailleur heb.
Als ik de XT M785 eens vergelijkend omschrijf met de XO 2x10 schakelt de XO een stuk beter. Meer speling op de XT, minder duidelijk gevoel in de XT, een stuk lichter schakelen van de XT.

Zou je eens iets uitgebreider willen omschrijven waarom je denkt dat ik de M8000 kliks niet fijn zou vinden? Dan kan ik me er iets meer bij voorstellen denk ik.

Misschien moet ik eens naar buiten om een M8000 fiets te testen :P

Of wachten op XTDi2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Iemand ervaring met de overstap van een hardtail naar een trailbike? Ben onlangs overgestapt van een race fully (ghost RT Lector Pro Team) naar een race hardtail (cannondale 650b 8.1kg). Opzich een topfiets, superstijf en waarschijnlijk in staat tot toptijden op de meeste Nederlandse rondjes. Echter, ik mis de vering achter op comfortgebied en ben dus weer op zoek naar een fully. Nu kwam ik een aantal reviews tegen bijvoorbeeld de Trek Fuel EX8, deze zou top zijn qua vering en geometrie en daarmee extreem veel fun bieden voor het geld. Daarnaast vind ik dit soort bikes ook heel vet qua uiterlijk want ik was ook al aan het kijken naar diverse canyons en bijvoorbeeld een scott genius. Ook zouden dit soort bikes tegenwoordig prima klimmen door de verschillende modi op de vering.

Nu zou ik graag willen weten wat de ervaringen zijn bij een dergelijke overstap. Ik ga dan tenslotte van extreem stijf en licht naar fun en zwaar (in het geval van de trek ruim 5kg extra). Ik fiets overigens voornamelijk op de heuvelrug dus Amerongen, Leersum, Zeist dus relatief hobbelig voor Nederlandse begrippen. Ben ook niet op zoek naar snelle ronde tijden ofzo, maar fun in combinatie met wel iets snelheid zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik ging van een Cube Reaction 29 GTC SL naar een Canyon Nerve 29.

Veel meer fun, minder gefocust hoeven rijden, overal overheen banjeren in plaats van om boomwortels heen moeten. Inderdaad een kilo of 2 zwaarder maar daar merk ik weinig van. De wielen zijn een stuk lichter geworden in mijn geval dus de levendigheid en het plezier is een stuk toegenomen.

Mijn standaard rondje is LDD wat in de winter ook redelijk hobbelig is. Daar had ik met de Cube al weinig last van, die springt dan toch wel alle kanten op onder je. Met de Nerve doe ik daar precies hetzelfde (nu wel met dropper post ;) ) dus daar heb ik niet echt voordeel van de achtervering (denk ik...)

Ondanks dat ik vind dat een full suspension onzin is in Nederland (phun intended ;)) is mijn rondje een stuk leuker geworden met de fully.

Overigens heeft de Fuel EX 8.0 29 lang op de shortlist gestaan. Vooral vanwege de waanzinnig coole kleur toentertijd. (Licht blauw / Oranje)

Ben uiteindelijk voor Canyon gevallen na een bezoek aan Koblenz.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 23-06-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ruud schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:08:
[...]

Als ik de XT M785 eens vergelijkend omschrijf met de XO 2x10 schakelt de XO een stuk beter. Meer speling op de XT, minder duidelijk gevoel in de XT, een stuk lichter schakelen van de XT.

Zou je eens iets uitgebreider willen omschrijven waarom je denkt dat ik de M8000 kliks niet fijn zou vinden? Dan kan ik me er iets meer bij voorstellen denk ik.

Misschien moet ik eens naar buiten om een M8000 fiets te testen :P

Of wachten op XTDi2.
Ik ben de afgelopen 7 jaar m'n M770 gewend en die schakelen nog altijd heel soepel. Klikje is hoorbaar en je kunt ook makkelijk 2 of 3 versnellingen (lichter) tegelijk schakelen. Zwaarder gaat per 1 en is ook heel duidelijk qua klik en gevoel. De 'duimbeweging' is ook niet zo lang, dat vind ik wel fijn.
Ik heb ook nog (ik geloof SLX) schakelaars op een andere MTB en 3 versnellingen lichter is een hele afstand voor je duim, best onhandig.
Die XT's die ik had zijn wat mij betreft perfect

Die ik nu heb (M8000 achter) voelt een stukje zwaarder aan. Ik moet wat harder duwen, alsof er een gewicht aan de kabel hangt zeg maar. Kliks zijn duidelijk hoorbaar en je kunt bij deze ook 2 tegelijk zwaarder schakelen. Dat zal ik denk ik niet gaan gebruiken, maar het zit er op.
Lichter kan 4 tegelijk. 3 tegelijk is prima te doen qua duimafstand, 4 is net iets te ver vind ik, maar hoevaak ga ik 3 of 4 tegelijk? mwa

Ik heb niet zo heel veel referentiemateriaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt :p

Op dit moment vind ik hem nog niet zo fijn als m'n oude, maar misschien is het een kwestie van wennen, of dat 't een weekje duurt voordat het wat soepeler gaat en heel misschien dat mijn oude derailleur er nog iets mee te maken heeft.
Bikester heeft mijn M8000 derailleur vandaag met UPS verzonden. Weet effe niet wanneer ie dan binnen komt, maar als ie geïnstalleerd is post ik nog even een update :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Hallo, ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe actieve hobby, en fietsen heb ik mijn hele leven veel gedaan, en altijd een prettige bezigheid gevonden, nu heb ik een paar honderd reacties hier gelezen (sorry, niet alle 9100 ;)) maar ik zie dat er weinig gevraagd wordt “welke is de beste voor mij” wat op zich positief is, maar ik ga er toch eentje tussendoor proberen te sneaken :)

Wat is je budget?
€800,- - €1100,-

Wat voor type mountainbike wil je?
Hardtail, liefst wel Shimano XT (of equivalent) en Rockshox Recon (of eq.) afgemonteerd.
Waar ga je hem voor gebruiken?
Ik heb geen auto waar ik een fiets mee kan vervoeren (Nissan 350Z kan geen trekhaak of dakimperiaal op) dus zal ik voornamelijk lokaal gaan fietsen, gelukkig heeft mijn stadje wel dijken/stranden/parken en veel wegen die lichte down/uphills zijn…

Het zal neerkomen op ongeveer:
60% Straat (max 20% up/downhill, meeste vrij plat)
8% Strand
8% Gravel
8% Bos(sig)/Park
8% Grasdijken ( 45-65gr. up/downhill)
8% Graveldijken (45-65gr. up/downhill)

Wat vind je belangrijk?
Goede wendbaarheid/acceleratie, stevig (ik ben 1,89, ongeveer 100kg en lomp, dus moet tegen een stootje kunnen), en het liefst zo’n laag mogelijke rolweerstand, lichter is uiteraard ook beter.

Waar heb ik zelf al naar gekeken/wat leek mij zelf interessant?
Trek X-Caliber 9: een beetje grijze muis, niet slecht maar blinkt ook nergens in uit. Correct me if i’m wrong.
Canondale Trail 1 Pros: Goede reviews, Cons: buiten budget, maar misschien wel ergens in de aanbieding voor 1100,-, niet compleet XT afgemonteerd
Bulls Copperhead 3 Pro: Full XT, Binnen Budget, Cons: hele verschillende reviews, sommigen lovend, sommigen staat hij (bijna) onderaan.
Bulls Copperhead 29 Supreme: Pros: Binnen Budget, Full XT, Cons: zie BC3, niet triple butted, geen internal cabling, geen press fit (tov de BC3)
Cube LTD Pro Blackline: Pro’s: Full XT/Rock Shox Recon Silver, Binnen budget, Cons: ???
Canyon Grand Canyon AL SL 6.9: Pro’s: Rock Shox Reba, Binnen Budget, Cons: Niet Full XT

Ik neig op dit moment erg naar de Cube LTD Pro Blackline, omdat die op papier eigenlijk alles heeft wat ik wil: disc brakes (180/160), Full Shimano XT, RockShox Recon suspension, etc, etc….
In dat geval zou het de 29er worden, vanwege het 21” frame wat voor mijn lengte (1,89) ideaal is, maar hij lijkt wel een beetje “too good to be true”…. Iemand hands-on ervaring waarom wel, of juist niet voor deze fiets te kiezen?

Misschien hebben jullie nog betere suggesties, en/of op/aanmerkingen over bovenstaande fietsen, of iig een tip welke van bovenstaande de beste optie is met de criteria zoals hierboven genoemd.

Bijvoorbaat dank voor de feedback.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Uit jouw lijstje: de Canyon...

Mits het gewichtsverschil ook echt zo groot is. Als je alleen naar de afmontage kijkt kom ik daar eigenlijk ook op uit met wat ik belangrijk vind..

Maar even je lijstje doorlopen:

Trek: wel de goedkoopste en prima maar niets speciaals en zwaar in vergelijk met de Canyon
Cannondale: 27,5. Met jouw gebruik, lengte en gewicht zou ik voor een 29'er gaan. Verder niets speciaals. Duur!
Bulls 27,5: 27,5!! Ik zou een 29'er zoeken :)
Bulls 29: wel triple butted volgens de site (maar so what? als het frame maar voldoet ;) ), zwaar, coil-vork (geen air zo te lezen?) past die veer wel bij je gewicht? Je valt door je gewicht buiten de gemiddelde rijder. Full XT. Vreemde combinatie van onderdelen.
Cube: goede optie maar zwaar, wel makkelijk te krijgen. Tel er wel nog 100 euro bij voor fatsoenlijke banden.
Canyon: goede vork, hele nette afmontage die in balans is, licht en gewoon klaar voor gebruik.

Wat me altijd opvalt, mensen staren zich blind op afmontage. Vergeet het totaalplaatje niet! Waarom XT-afmontage met een coil-vork en wielen van 2200 gr? Dat is volledig uit balans. Dan liever SLX met een fatsoenlijke vork en wat lichtere wielen. Ik snap de aantrekkingskracht wel en ik snap de beweegredenen van een fabrikant daarom ook. ;)

De Canyon is het meest in balans.

Overigens qua maat zou ik twijfelen tussen een 19 / 21" (L/XL). Ik wil altijd een wat meer rechtophouding op mijn MTB dus liever een maatje kleiner. Dat maakt m meteen wat speelser meestal. Maar met jouw gebruik is een wat meer gestrekte houding misschien wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ruud schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:05:
Ik ging van een Cube Reaction 29 GTC SL naar een Canyon Nerve 29.

Veel meer fun, minder gefocust hoeven rijden, overal overheen banjeren in plaats van om boomwortels heen moeten. Inderdaad een kilo of 2 zwaarder maar daar merk ik weinig van. De wielen zijn een stuk lichter geworden in mijn geval dus de levendigheid en het plezier is een stuk toegenomen.

Mijn standaard rondje is LDD wat in de winter ook redelijk hobbelig is. Daar had ik met de Cube al weinig last van, die springt dan toch wel alle kanten op onder je. Met de Nerve doe ik daar precies hetzelfde (nu wel met dropper post ;) ) dus daar heb ik niet echt voordeel van de achtervering (denk ik...)

Ondanks dat ik vind dat een full suspension onzin is in Nederland (phun intended ;)) is mijn rondje een stuk leuker geworden met de fully.

Overigens heeft de Fuel EX 8.0 29 lang op de shortlist gestaan. Vooral vanwege de waanzinnig coole kleur toentertijd. (Licht blauw / Oranje)

Ben uiteindelijk voor Canyon gevallen na een bezoek aan Koblenz.
Twijfel twijfel twijfel, in mijn geval ga ik er ruim 5,5kg op achteruit als ik overstap op een ex8. Maar die schijnt weer een of ander geweldig veersysteem te hebben waardoor het echt bang voor buck is. Staan ook nog wat interessante canyons op marktplaats dus eigenlijk teveel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Malt007 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:49:
[...]

Twijfel twijfel twijfel, in mijn geval ga ik er ruim 5,5kg op achteruit als ik overstap op een ex8. Maar die schijnt weer een of ander geweldig veersysteem te hebben waardoor het echt bang voor buck is. Staan ook nog wat interessante canyons op marktplaats dus eigenlijk teveel keuze.
Tsjah, je gaat naar een totaal andere fiets. Als het gewicht blijkbaar zo belangrijk is moet je bij een race hardtail blijven. Dat lage gewicht met een funfiets is er niet en hoeft ook helemaal niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ruud schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:50:
[...]

Tsjah, je gaat naar een totaal andere fiets. Als het gewicht blijkbaar zo belangrijk is moet je bij een race hardtail blijven. Dat lage gewicht met een funfiets is er niet en hoeft ook helemaal niet.....
Gewicht op papier maakt mij op zich niet zo veel uit, maar ik vraag me af of de klimcapaciteiten van bijvoorbeeld die fuel ex8 niet teveel leiden onder het gewicht van 13,7kg. Daarnaast vraag ik me gewoon af of iets wat zoveel lomper is wel echt fun kan zijn. Ik ga uiteraard proefrijden maar hoop dat hier iemand wat ervaringen wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
In mijn optiek hangen klimcapaciteiten van een fiets af van gripgripgrip en minder/niet van gewicht. Wat zijn klimcapaciteiten? Zo snel mogelijk een berg opvliegen of overal onder alle omstandigheden bovenkomen? Ik denk dat je wel kunt raden welke mijn voorkeur heeft ;)

Natuurlijk moet je kilo's naar boven trappen. Dat staat buiten kijf.

Wat ik proef is dat je helemaal geen trail-fiets wilt. Je wilt een racebak heb ik het idee. Kan heel goed dat jij daar je fun uit haalt en dat je heel verdrietig wordt van een 12,5KG fully. Ik haal meer fun uit mijn 12KG fully dan uit mijn oude racebak.

Proefrijden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zion schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 01:25:

Wat voor type mountainbike wil je?
Hardtail, liefst wel Shimano XT (of equivalent) en Rockshox Recon (of eq.) afgemonteerd.
Waar ga je hem voor gebruiken?
Ik heb geen auto waar ik een fiets mee kan vervoeren (Nissan 350Z kan geen trekhaak of dakimperiaal op) dus zal ik voornamelijk lokaal gaan fietsen, gelukkig heeft mijn stadje wel dijken/stranden/parken en veel wegen die lichte down/uphills zijn…
Is zoiets geen mogelijkheid? http://s14.photobucket.co...0/media/PC230462.jpg.html

Een constructie waarmee je een 'dakdrager' op je achterruit maakt. Ik heb ze vaker gezien waarbij je op een 'gewone' auto (5-deurs sedan) de fiets in de breedte op de achterruit bevestigt. Ik weet niet wat daarvoor te krijgen is voor een 350Z, maar ik zou het zeker eens uitzoeken.
Malt007 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:02:
[...]

Gewicht op papier maakt mij op zich niet zo veel uit, maar ik vraag me af of de klimcapaciteiten van bijvoorbeeld die fuel ex8 niet teveel leiden onder het gewicht van 13,7kg. Daarnaast vraag ik me gewoon af of iets wat zoveel lomper is wel echt fun kan zijn. Ik ga uiteraard proefrijden maar hoop dat hier iemand wat ervaringen wil delen.
De klimcapaciteit maakt waarschijnlijk geen bal uit. Als je het wilt weten: stop iets van 5kg in je rugzak of hang het aan je fiets, en je weet het. Wat mij veel belangrijker lijkt is de wendbaarheid: als je wielen en frame zwaarder zijn, kost het meer kracht om je fiets in balans te houden etc.

En wat dat betreft is er only one way to find out: regel dat je zo'n 'zware' fiets kan lenen/huren/testen. Als ik over een paar weken in Sued-Tirol zit ga ik waarschijnlijk gewoon zoiets huren :) Fuel EX heb ik wel vaker te huur gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door MBV op 24-06-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Weet iemand een adres in NL waar je een Trek Fuel EX kan huren? Google helpt me niet echt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
13,7kg fiets noemen jullie ZWAAR??? kom op zeg, beter even aan je conditie/kracht werken dan ipv de weightwheenie uithangen :P. Nee zonder gein, gewicht zegt niet heel veel... Het gaat er vooral om waar dat gewicht zit: Frame, wielen... Als het de wielen zijn die ontiegelijk zwaar zijn, Ja dan merk je dat goed en voelt het zwaar. Maar steek is 2.5kilo wielen in een carbon fiets van 10kilo... dan voelt die fiets ook ineens loei zwaar.

Met een Trek fuel ex is prima te klimmen, heb er zelf ook een gehad....aan de fiets ligt het niet ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Marsjee op 24-06-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Malt007 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:45:
Weet iemand een adres in NL waar je een Trek Fuel EX kan huren? Google helpt me niet echt verder.
Combineer het met een vakantie in Oostenrijk, alleen amar voordelen :*)
In Nederland zou je een vergelijkbare fiets kunnen lenen bij Merida Testcenter, er was nog zo'n soort zaak voor een ander merk. Of:
http://www.mtbclinic.nl/verhuur/huurmountainbikes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
MBV schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:03:
[...]

Combineer het met een vakantie in Oostenrijk, alleen amar voordelen :*)
In Nederland zou je een vergelijkbare fiets kunnen lenen bij Merida Testcenter, er was nog zo'n soort zaak voor een ander merk. Of:
http://www.mtbclinic.nl/verhuur/huurmountainbikes/
Goede tip, denk dat ik daar een fuel ga huren. Kan ik gelijk een rondje Zeddam of Posbank doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind gewicht ook minder belangrijk. Liever iets meer gewicht en dan een fiets die nukeproof is. Mijn fiets zit ergens rond de 12,5 kg en ik heb best aardige specs (frame is gewoon retezwaar). Alles SLX (muv XT cassette en bb), RS Revelation 140mm, Raceface Turbine wielset en verdere afmontage ook van RaceFace.

Ik kan echt overal ramhard overheen. Waarschijnlijk krijgt Marsjee hem wel naar de kl*te, maar dat soort sprongen durf ik toch niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Malt007 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:49:
[...]

Goede tip, denk dat ik daar een fuel ga huren. Kan ik gelijk een rondje Zeddam of Posbank doen.
Dat is wel de 27,5-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ruud schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:12:
[...]

Dat is wel de 27,5-versie.
Of met 26", maar waarom zou je zo'n soort fiets met grote wielen willen? :+
Zelfs met de intentie een 29" te kopen en een proefrit op een 26" lijkt het me beter dan in de hal bij 12gobiking een proefrit maken :X

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 24-06-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Heb vorige nog een Trek Fuel EX 9.8 (zo even uit m'n hoofd, kan ook 1 versie hoger of lager zijn)) kunnen testen op de bikefreak testdag. Bijzonder fijne fiets en zelfs in de open stand van de demper had ik totaal niet het idee dat de fiets ging deinen. Wees voor dat gewichtsverschil maar niet bang, ik had enorm genoten met deze fiets op een parcours wat totaal geen full suspension nodig heeft (Dorst, ofwel gladgestreken racebaan).

Uiteindelijk niet voor de Trek gekozen want 120mm was voor mij toch echt te weinig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:09

Roozzz

Plus ultra

zion schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 01:25:

Misschien hebben jullie nog betere suggesties, en/of op/aanmerkingen over bovenstaande fietsen, of iig een tip welke van bovenstaande de beste optie is met de criteria zoals hierboven genoemd.

Bijvoorbaat dank voor de feedback.
Enige tijd terug een vergelijkbare zoektocht gedaan. Mijn conclusie was dat de Canyon veruit de beste keus is, die fiets is gewoon overall het best op orde voor een prima prijs. (Zie ook Ruud zijn reactie voor een wat uitgebreidere reactie). Dus ik zou zeggen, ga eens testen en kijk of ie bevalt. Uiteindelijk is de beste fiets nog steeds die waar je goed op zit en waar je graag mee gaat fietsen :)

Afgelopen weekend met de mtb kriskras over/door de Veluwe gefietst (~150km, 2000hm). Al die fijne trappetjes op de Posbank zorgen toch voor flink wat verzuring na een tijdje in mijn armen en het is duidelijk dat ik mijn skills hier nog wel even mag bijschaven. Het doorsnee NL rondje vraagt toch net wat anders :+
Oh en dit is in principe strikt verboden, dus ga dit niet zelf ook proberen... Het heeft zo zijn voordelen om aan de organiserende kant van een trailloop te zitten :9

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:30
Vraagje aan de MTB'ers!

Sinds een maand of 4 met mountainbiken begonnen. En merk dat ik nog wel wat handige tips kan gebruiken qua voeding/drinken voor onderweg. Veelal gewoon bidonnetje met water (of Aquarius o.i.d.) bij me. Af en toe een reep bij me om even wat honger te stillen.

Nu wil ik graag weten of iemand nog tips heeft qua wat mee te nemen? Zijn er online nog bepaalde handige repen of drinks te bestellen en zo ja waar op te letten?

Veelal maak ik tochtjes van 1 a 2 uur, afhankelijk van conditie en hoeveel zin ik heb.

https://cyclewear.eu/tijdens-het-sporten-c-111_159_161.html

Zit hier nog wat interessants tussen? Zo ja, waar handig om naar te kijken?

Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik vind dat magische fietsvoer een beetje onzin voor recreatief fietsen, zelf steek ik meestal twee mueslirepen van de supermarkt bij me - voor de prijs van één zo'n bar koop ik een hele doos. Vorige week 75 kilometer (verhard) gefietst, toen had ik er ook nog een banaan bij. Voor drinken heb ik na twee ritten trouwens een Camelbak gekocht en daar nog geen moment spijt van gehad, nooit meer dat gekloot met bidons, twee liter water op de rug en gaan.

Vraagje van mijn kant, ik hoop dat Marsjee misschien antwoord heeft. Ik heb mijn voorvork uit elkaar getrokken, een Reba Air U-Turn, die kan wel wat TLC gebruiken maar ik vind nergens welke seals en onderhoudskit ik nou nodig heb. Op MTB-forum zei iemand 'mail SRAM/RockShox even' maar ik vind nergens een mailadres en in hun ZenDesk kan ik alleen FAQ's lezen en geen vragen stellen :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

Nog deelnemers aan de RDHF in Malmedy dit weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Sleehond schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:37:
Vraagje aan de MTB'ers!

Sinds een maand of 4 met mountainbiken begonnen. En merk dat ik nog wel wat handige tips kan gebruiken qua voeding/drinken voor onderweg. Veelal gewoon bidonnetje met water (of Aquarius o.i.d.) bij me. Af en toe een reep bij me om even wat honger te stillen.

Nu wil ik graag weten of iemand nog tips heeft qua wat mee te nemen? Zijn er online nog bepaalde handige repen of drinks te bestellen en zo ja waar op te letten?

Veelal maak ik tochtjes van 1 a 2 uur, afhankelijk van conditie en hoeveel zin ik heb.

https://cyclewear.eu/tijdens-het-sporten-c-111_159_161.html

Zit hier nog wat interessants tussen? Zo ja, waar handig om naar te kijken?

Thnx alvast!
Voor 2 uurtjes fietsen gewoon een koekje/banaan. Qua drinken gewoon water. Mis je wat energie? Steek wat winegums in een zakje. Sportvoeding gebruik ik alleen voor lange ritten op de racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

The_Scarabial schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:25:
Nog deelnemers aan de RDHF in Malmedy dit weekend?
Yep. Echter wel maar de 65 km vanwege de conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
@ DjVe

Mhm is ook wel zo ja. Wellicht gewoon nog even makkelijk houden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emreupdates
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
Na het nodige inlees werk ben ik om mijn avontuur te beginnen op zoek naar een tweedehands MTB van rond de 400-500 euro om het vak te leren en uiteindelijk de wat leukere rondjes te bezoeken, over 1-2 jaar mocht ik het erg leuk vinden zal ik waarschijnlijk iets in een hoger prijssegment halen. Mijn zoektocht is begonnen met een rondje LBS (Deventer) waarvan er 2, tweedehands MTBs hadden staan en eigenlijk alleen een vrij afgeragd/verroest Trek 6 series de enige interessante was (gepast en even op rond gereden). Deze zou een schoonmaakbeurt krijgen bij aflevering maar heb ik voor nu laten staan.

Daarnaast het aanbod van tweedehands fietsen op websites van winkels iets verder weg bekeken (Apeldoorn, Zutphen) maar ook niet iets kunnen vinden. Waarschijnlijk worden deze niet altijd even goed up-to-date gehouden en zal ik deze in persoon moeten bezoeken. Dan is er natuurlijk ook marktplaats, fiets.nl forum, mountainbike.nl forum maar ik moet zeggen dat ik merk dat ik terughoudend ben om hier een stap in te zetten omdat ik niet over genoeg kennis over dit onderwerp beschik. Shimano >deore, sram >x-5 afmontage en iets van rock shox voorvork... leuk .. maar zoveel vragen.

Het aanbod in fietsen met framemaat S/M "17, "18 (ben 170 lang.. kort :'( ) lijkt vrij beperkt, is er een speciaal forum/verkooppunt voor de in hoogte beperkte onder ons? :X :P ;) En hebben jullie nog tips voor winkels in de buurt met een leuk aanbod in tweehands MTBs die ik zeker moet bezoeken (ik ben inmiddels ook bekend met google maps > fietswinkel)?. O+

[ Voor 4% gewijzigd door emreupdates op 25-06-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Er staan op Marktplaats gewledige Sjes voor 2 x geen geld. Zijn wel allemaal 26 inchers, but who cares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Op marktplaats is genoeg te vinden, vooral als je naar een 26 incher kijkt. Hoewel er ook veel troep tussen staat, kan je hier ook als beginner een goede fiets vinden. Op internet is genoeg informatie te vinden waar je allemaal naar moet kijken bij een tweedehands fiets.

In het kort:
Kijk dan naar een fiets met minimaal volledige deore afmontage (shifter, derailleurs en remmen) en een luchtgeveerde voorvork. Probeer ook gelijk de staat van de aandrijflijn te bepalen a.d.h.v. foto's,

Maak een afspraak en controleer de staat van de fiets: Is de aandrijflijn versleten (de tandwielen krijgen meer een haaienvin profiel). Zit er speling op de wielen/trapas/balhoofd? Is er veel roestvorming (dit neigt naar achterstallig onderhoud)? Schakelt de fiets soepel op en af? Zijn de remblokken versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

zonoskar schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:49:
[...]

Yep. Echter wel maar de 65 km vanwege de conditie.
Haha vandaag was 65km misschien ook wel genoeg geweest voor mij, heb zelf de 90km geklaard vandaag. Man man, wat een baggerbende, maar o zo genieten en wat een mooie marathon blijft het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ruud schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:08:
[...]

KoffieNT schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:17:
[...]

....
Op dit moment vind ik hem nog niet zo fijn als m'n oude, maar misschien is het een kwestie van wennen, of dat 't een weekje duurt voordat het wat soepeler gaat en heel misschien dat mijn oude derailleur er nog iets mee te maken heeft.
Bikester heeft mijn M8000 derailleur vandaag met UPS verzonden. Weet effe niet wanneer ie dan binnen komt, maar als ie geïnstalleerd is post ik nog even een update :).
Zeau. Het was even stoeien maar hij zit er op:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/wc71a0xuz/20160627_173817.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/cl8u4b739/20160627_173833.jpg

Ik merk direct dat het schakelen soepeler gaat. Dat 'gewichtje' waar ik het in mijn eerdere post over had is verdwenen.
Nog altijd is de klik duidelijk hoorbaar en voelbaar dus as far as I can tell; perfect :).

edit: Die 'clutch' die op de derailleur zit is fantastisch :D. Geen enkel kettinggeluid bij het springen van een trap bijvoorbeeld. Het geheel voelt een stuk steviger aan dan mijn oude setup :).

[ Voor 7% gewijzigd door KoffieNT op 28-06-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

The_Scarabial schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:53:
[...]

Haha vandaag was 65km misschien ook wel genoeg geweest voor mij, heb zelf de 90km geklaard vandaag. Man man, wat een baggerbende, maar o zo genieten en wat een mooie marathon blijft het.
Ik was na 50 Km al op. De rest op mijn tandvlees gedaan. Idd wat een modder, maar met de Specialized Enduro 29er wel genoten op de afdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
ElmarJ16 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 14:42:

Kijk dan naar een fiets met minimaal volledige deore afmontage (shifter, derailleurs en remmen) en
Wat is er eigenlijk zo veel beter aan deore shifters derailleur, etc?

Ik heb op mijn (goedkope) MTB Altus spul zitten en ja, het voelt wat cheap, maar het werkt naar behoren.

Begrijp me niet verkeerd; Dat spul gaat on herroepelijk een keer kapot en dan vervang ik het ook door deore (of beter) maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er nu zo veel beter werkt? Ik heb zelden tot nooit dat er wat fout gaat bij het schakelen eigenlijk.

Remmen kan ik wel helemaal volgen; ik rijd wekelijks op Schoorl en de extra remkracht is echt lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Kan je met dat Altus spul opschakelen tijdens volle bak klimmen? Dus zonder kracht vd pedalen te halen? Zou niet weten wat er anders veel beter kan eigenlijk, het prijsverschil zit volgens mij voornamelijk in de gebruikte materialen en daarmee het gewicht. Ook zullen de nieuwste technieken altijd geïntroduceerd worden op de duurdere lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Remco-H schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:58:
[...]

Ik heb op mijn (goedkope) MTB Altus spul zitten en ja, het voelt wat cheap, maar het werkt naar behoren.

Begrijp me niet verkeerd; Dat spul gaat on herroepelijk een keer kapot en dan vervang ik het ook door deore (of beter) maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er nu zo veel beter werkt? Ik heb zelden tot nooit dat er wat fout gaat bij het schakelen eigenlijk.

Remmen kan ik wel helemaal volgen; ik rijd wekelijks op Schoorl en de extra remkracht is echt lekker :)
Neem een ding van mij aan... dat verschil merk JIJ pas wanneer je op een bike rijd met een betere shifter dan deore. Ik had precies dezelfde mening als jou toen ik nog redelijk nieuw was op dat gebied. Maar nu een aantal jaar verder, en heeeeelveeel sleutel ervaring en rij ervaring verder, kan ik met zekerheid zeggen dat je wel degelijk HEEL veel verschil merkt van Deore -> XT ( Slx ook wel, maar minder ). Saint daar in tegen is NOG beter. ( downhill shiftertje in dit geval )

Wat is dan beter?
Schakelt veel directer ( ja je zou vast denken dat jou deore dat ook al doet...geloof mij -> kan beter )
Schakelen gaat nog makkelijker ( Minder weerstand..heel fijn )
Met Saint en XTR kun je in plaats van 1 tandje zwaarder, 2 tandjes zwaarder met een dubbele klik..super fijn, ik wil nooit meer anders... met somige XT types kun je dit ook modificeren.. zelf ;) geloof de M770 uit mijn hoofd.. of m780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
En dan heb je nog niet eens iets van SRAM geprobeerd ;) Ik vond de X7 shifters al fijner dan de XT M785's. Daarom ook mijn grote twijfel over een M8000-groep als vervanging voor de 2x10 XO-groep.

In de racefietswereld hoor je dat ook vaak, 105 is prima en ruim voldoende. Dat is het ook, geen twijfel over mogelijk. Maar Ultegra schakelt toch echt een stukje fijner, minder speling en daardoor directer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Malt007 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:31:
Kan je met dat Altus spul opschakelen tijdens volle bak klimmen? Dus zonder kracht vd pedalen te halen? Zou niet weten wat er anders veel beter kan eigenlijk, het prijsverschil zit volgens mij voornamelijk in de gebruikte materialen en daarmee het gewicht. Ook zullen de nieuwste technieken altijd geïntroduceerd worden op de duurdere lijnen.
Nee; hij loopt wel es vast/ er af als ik als een complete Oerang-Oetang op de pedalen loopt te rammen tijdens een klim. Maar dat zijn meer schakelfoutjes van mij; veel te zwaar omhoog en dan gelijk 3-4 naar beneden willen.

Edit: Gewicht vind ik niet zo boeiend; ik rijd geen wedstrijdjes en die paar gram zal het verschil niet maken.

Als dit setje 'op' is zit ik er aan te denken om gripshifters van SRAM te nemen. Iemand daar ervaring mee?

En anders inderdaad Deore (of beter); jullie hebben me toch wel beetje overtuigd met het fanatisme :)

[ Voor 19% gewijzigd door Remco-H op 28-06-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Deore is een beetje het minimum wat duurzaam is. Daaronder gaat het gewoon veel sneller kapot, schakelt minder fijn, enzovoort. Dus zeker als je iets gaat kopen van iemand die het misschien niet heel netjes heeft gebruikt/onderhouden, moet je niet minder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Remco-H schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:58:
[...]

Plat gezegd en ik heb er ervaring mee omdat ik wel eens mocht spelen met zoiets:
Na 1 tocht n de Vogezen met altus spul er op had k het volledig aan gort getrapt.
Maar ik gebruikte het dan ook zoals ik op dat moment mijn XT gebruikte. Raggen en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Remco-H schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:44:
[...]

Nee; hij loopt wel es vast/ er af als ik als een complete Oerang-Oetang op de pedalen loopt te rammen tijdens een klim. Maar dat zijn meer schakelfoutjes van mij; veel te zwaar omhoog en dan gelijk 3-4 naar beneden willen.
Dan trap je een XT-ketting ook aan gort ;) Tegen dat soort gebrek aan techniek en parcoursinzicht is niets bestand.

De enige manier om lichter te kunnen schakelen als je echt volledig verkeerd zit en volle bak op je pedalen staat te stampen is aan de voorkant. Om netjes en soepel achter lichter te kunnen schakelen zul je toch echt altijd een tikkie moeten lichten van de pedalen. Laat staan als je alles over de emmer wilt helpen door er 3 of 4 tegelijk te willen doen :/ Zelfs aan de voorkant is het maar de vraag of het soepel verloopt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Terug van 3 weken vakantie.
Hoe liggen de banen op de Utrechtse Heuvelrug erbij na afgelopen 3 weken, kan iemand me dat vertellen?

Ik wil misschien vanavond gaan fietsen, gisteren en vandaag is het vooralsnog droog. De route Zeist, zal die beetje begaanbaar zijn dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Sleehond schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:57:
Terug van 3 weken vakantie.
Hoe liggen de banen op de Utrechtse Heuvelrug erbij na afgelopen 3 weken, kan iemand me dat vertellen?

Ik wil misschien vanavond gaan fietsen, gisteren en vandaag is het vooralsnog droog. De route Zeist, zal die beetje begaanbaar zijn dat iemand weet?
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen tenzij het vanavond regent, Zeist is meestal wel redelijk te doen behalve het oude stuk maar dat is toch saai en sowieso afgesloten nu. Mocht je een vent op een roze MTB zien, dan ben ik dat :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Haha ik zal het in de gaten houden! Ga rond 19:45uur gok ik starten aldaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
@ Demo, ben je dus tegengekomen op het eind, leuk!

De track lag er lekker bij. Vrijwel geen plas gezien of modderachtige slips. Kortom, baan lag er lekker snel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Misschien eind van de middag of vanavond maar weer rondje Zeist. Wel wat regen geweest natuurlijk maar vanaf nu lijkt het droog te blijven vandaag.

Vraag is even of de baan beetje lekker droog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Yezz, Andere bike aangeschaft. Een Scalpel SI, Carbon Hi-mod.
Paar onderdelen wisselen met mijn huidge bike (XT remmen op de nieuwe fiets zetten bijv) en XT-Triggers, die zijn denk ik nu Deore dat er op zit. Wel XT-derri's . Alleen dat zadel dat er op zit? Sella ut het jaar voor mijn geboorte. Dus die ook wisselen.

Ikkuh, blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:08:
Yezz, Andere bike aangeschaft. Een Scalpel SI, Carbon Hi-mod.
Paar onderdelen wisselen met mijn huidge bike (XT remmen op de nieuwe fiets zetten bijv) en XT-Triggers, die zijn denk ik nu Deore dat er op zit. Wel XT-derri's . Alleen dat zadel dat er op zit? Sella ut het jaar voor mijn geboorte. Dus die ook wisselen.

Ikkuh, blij.
Ging m er even bijzoeken maar kan jouw raspaardje niet vinden. De SI Hi-mod 2016 heeft een XTR M9000-aandrijflijn en de XT-scalpels hebben de M8000-groep waar geen Deore shifters (11 speed) voor zijn?!

Welke Scalpel SI carbon zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Heb een SI 2011. Heb geen geld voor een 2016. Wel gezien zaterdag, verkopere had hem aangeschaft.
Mooi dingetje. zoals die kabels lopen. Echt vet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraagje

Ik heb de volgende wielen op 2 verschillende bikes

DT Swiss XCR 1.7 uit 2011, zit een naaf op met dezelfde naam
Mavic Crossmax uit ong 2006. met voor een Lefty naaf (heet echt zo) en achter een naaf met als naam Mavis Cross.

Welke wielen zijn beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Beter waarvoor? Voor downhill heb je andere wielen nodig dan XC-race ;)

Waarom wil je het weten? Je kan ze toch niet tussen je fietsen uitwisselen, als de ene wel lefty is en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:09:
Beter waarvoor? Voor downhill heb je andere wielen nodig dan XC-race ;)

Waarom wil je het weten? Je kan ze toch niet tussen je fietsen uitwisselen, als de ene wel lefty is en de andere niet.
Beide zijn natuurlijk wel XC wielen, vandaar de naam Cross en XCR.

Beide zijn lefty's. En ik rij paden, tourtochten of Blozoroutes.
Maar ik denk dat ik de Swiss hou, gewichtsverschil is wel erg groot.
Of die namevn van de mavic cross zouden zo veel beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mavic heeft een high-end naam, maar ik heb die naven nooit goed gevonden, veel te vaak problemen met lagers en bodies. DT daarentegen zijn goede naven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zonoskar schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:14:
Mavic heeft een high-end naam, maar ik heb die naven nooit goed gevonden, veel te vaak problemen met lagers en bodies. DT daarentegen zijn goede naven.
Zitten al 9 jaar op mijn fiets, nooit probleem met de naven gehad. Maar mischien had ik mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:49
Aanstaande zondag (eindelijk) is een stukje fietsen. Hebben jullie nog tips voor een leuke route in Utrecht/Gelderland of iets daarbuiten? Ik ben nog een relatieve beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Lage Vuursche, mits het de komende dagen droog blijft. Of Zeist, afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je wil/kan maken, toen ik net begon lag ik halverwege de 10 kilometer die LV lang is al naast mijn fiets :P

Kijk anders eens hier voor de routes in je buurt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Demo op 05-07-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Drunense Duinen. Beginnen met groene route om warm te draaien, daarna de zwarte route. Om op het einde een ijsje te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 17:56
Zadelpen vraagje :
Hoe ver mogen "andere" 400mm zadelpennen max uit frame steken / danwel hoeveel moet in het frame steken ?

Nieuwe 29er vandaag ontvangen ( cube reaction gtc sl 29 in 21" bij 91 cm bbl en 1.90 . Zelf bepaald dat dat de juiste maat was) , maar eigenlijk had ik ( als wielrenner?) de zadelpen net liever een cm hoger gehad dan nu "mag" want bij de cube prolight zadelpen moet er minimaal 13 cm in t frame zitten ( gezien "min" -lijn) , zodat er effectief nog maar 27 cm overblijft ....
Hebben andere zadelpennen van 400mm ook de max-streep rond de 13 cm, of kan ik andere 400 mm zadelpen (27.2) kopen om die cm erbij te hebben ?

Probeer al wat wijzer te worden bij andere zadelpennen op webshops en dan proberen iets te vinden waar de max ligt, maar dat is nog lastig inschatten, en om nu gelijk even 100euro thomson van 500 mm aan te schaffen ..... en andere grotere maten >400mm in 27.2 vind/herken ik niet zo makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Ted038 op 05-07-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ted038 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:19:
Zadelpen vraagje :
Hoe ver mogen "andere" 400mm zadelpennen max uit frame steken / danwel hoeveel moet in het frame steken ?

Nieuwe 29er vandaag ontvangen ( cube reaction gtc sl 29 in 21" bij 91 cm bbl en 1.90 . Zelf bepaald dat dat de juiste maat was) , maar eigenlijk had ik ( als wielrenner?) de zadelpen net liever een cm hoger gehad dan nu "mag" want bij de cube prolight zadelpen moet er minimaal 13 cm in t frame zitten ( gezien "min" -lijn) , zodat er effectief nog maar 27 cm overblijft ....
Hebben andere zadelpennen van 400mm ook de max-streep rond de 13 cm, of kan ik andere 400 mm zadelpen (27.2) kopen om die cm erbij te hebben ?

Probeer al wat wijzer te worden bij andere zadelpennen op webshops en dan proberen iets te vinden waar de max ligt, maar dat is nog lastig inschatten, en om nu gelijk even 100euro thomson van 500 mm aan te schaffen ..... en andere grotere maten >400mm in 27.2 vind/herken ik niet zo makkelijk.
Ik durf het niet te zeggen, maar pas er wel mee op. Een zadelpen op een MTB wordt natuurlijk een stuk zwaarder belast en het zou zonde zijn als je je frame verpest door dit soort zaken. Weet je verder zeker dat je pen verder omhoog moet en niet je zadel naar achteren bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Houd er ook rekening mee dat je je zadel op een MTB niet zo ver omhoog wil hebben als op een racefiets, probeer er eens een ritje in het bos mee op de minimale insert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ted038 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:19:
Zadelpen vraagje :
Die 13cm is niet voor de zadelpen, maar voor het frame. Ik had een copperhead 3 (uit 2005 of zoiets), die het prima deed tot ik mijn zadel een keer wat hoger heb gezet. Zitbuis was afgebroken vlak boven bovenbuis, gewoon op asfalt.

[ Voor 46% gewijzigd door MBV op 06-07-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:09:
[...]

Die 13cm is niet voor de zadelpen, maar voor het frame.
Als het streepje op de zadelpen staat, geldt dit voor de pen, niet voor het frame. Hoe moet een zadelpen bouwer immers weten hoever deze in het frame moet? Dus je pen moet er minimaal zo ver in als het streepje, maar liever dus verder. De vuistregel die ik hanteer is dat de zadelpen tot voorbij de las aan de onderkant van de bovenbuis in het frame moet. Ik heb daarmee nog nooit een frame gesloopt, noch een zadelpen.

/edit: overigens, als je 400mm zadelpen maximaal uit het frame steekt heb je, of hele lange benen, of een te klein frame. Maar bij bbl 91 en lengte 190cm heb jij een vrijwel gemiddelde verhouding (normaal is BBL 48% van de lichaamslengte).

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 06-07-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:53:
[...]

Als het streepje op de zadelpen staat, geldt dit voor de pen, niet voor het frame. Hoe moet een zadelpen bouwer immers weten hoever deze in het frame moet? Dus je pen moet er minimaal zo ver in als het streepje, maar liever dus verder. De vuistregel die ik hanteer is dat de zadelpen tot voorbij de las aan de onderkant van de bovenbuis in het frame moet. Ik heb daarmee nog nooit een frame gesloopt, noch een zadelpen.

/edit: overigens, als je 400mm zadelpen maximaal uit het frame steekt heb je, of hele lange benen, of een te klein frame. Maar bij bbl 91 en lengte 190cm heb jij een vrijwel gemiddelde verhouding (normaal is BBL 48% van de lichaamslengte).
Ik ken de vuistregel, en bij die copperhead zat ik er net iets boven.
Bij mijn weten staat er nooit zo'n streepje op een losse zadelpen, en best vaak als hij bij een fiets geleverd wordt, dus mijn aanname is dat de bouwer van de fiets zo'n streepje erop zet waar dat nodig is voor het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:17:

Bij mijn weten staat er nooit zo'n streepje op een losse zadelpen
Ik heb nog nooit een zadelpen gekocht zonder zo'n streepje. Dus het staat op vrijwel alle zadelpennen, of die nou los gekocht zijn, of bij een complete fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb nog maar 1x een zadelpen gekocht, en cannondale zet hem er niet op. En Bulls en Trek wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Thomson elite zadelpen is te krijgen in ø27,2 lengte 410mm.
Staat geen Min op, zij noemen het max. :D

Als ik het zo lees geven zij een minimale insteeklengte van 75mm op. Dus daar zou je naar kunnen kijken. Verder zou ik altijd inderdaad de stelregel: onder de onderste las van de bovenbuis aanhouden. Zoals ook al eerder gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:56:
Ik heb nog maar 1x een zadelpen gekocht, en cannondale zet hem er niet op. En Bulls en Trek wel ;)
Cannondale is ook een beetje een vreemd merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 17:56
Thanks voor de reacties.

Los van de zadelpen eisen, ben ik erachter dat Cube wil dat "welke zadelpen dan ook", deze minimaal 12 cm in t frame steekt, dus welke 400mm zadelpen dan ook zal niet voldoen, ook al zal de zadelpen-eis zelf kleiner zijn dan 12 cm.

Bij Wiggle hebben ze een 450mm zadelpen voor 30 euro, dus ga die nu nemen : http://www.wiggle.nl/gusset-lofty-zadelpen-450-mm/

Maar inderdaad eerst maar eens in t bos proberen, al heeft op mijn 26er de trapas<>zadel nu 84cm, en de nieuwe 29er dus 83 cm O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 19:52
Even advies gevraagd. Ik heb nu bijna 3K km's op mijn Giant XTC Advanced 4 uit 2014 gereden. minder dan ik had gewild, maar dat had zo zijn redenen (iets met schouder uit de kom :X ) Op zich is mijn fiets (frame, voorvork en remmen) nog in prima conditie, maar met name de aandrijving vertoond behoorlijk wat slijtage. Alles van de aandrijflijn is nog origineel namelijk. Remmen en shifters zijn tussentijds al eens geüpgrade naar XT.

Nu is de Giant met een 2x10 XT/SLX mix afgemonteerd en wil ik graag naar 1x11. Ik fiets 95% van mijn ritten op de Veluwe en de overige 5% (1 weekend) in de Ardennen. Ik heb onderstaande set op het oog.

Shimano XT M8000 Gruppe 1x11 Modell 2016
Afbeeldingslocatie: https://static.bike-components.de/cache/Shimano-XT-M8000-Gruppe-1x11-Modell-2016-black-175-da8d72c697a9d7aa64768547fceb739b.jpeg

Shimano Innenlager BB-MT800-PA Hollowtech II Pressfit 41x89,5-92 mm
Afbeeldingslocatie: https://static.bike-components.de/cache/Shimano-Innenlager-BB-MT800-PA-Hollowtech-II-Press-61bd85dba71e4dcd819f589d6d485732.jpeg

Volgens mij kan ik met bovenstaande set namelijk gewoon mijn bestaande wielen blijven gebruiken, toch?!?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Over het voorblad:
Ik heb op mijn 26" fiets nu de M8000 1x11 met daarbij een 34T voorblad. Ik merk met mijn maat wielen dat ik 90% van de tijd op de zwaarste helft van de cassette aan het rijden ben (ik rijd vooral op straat).
Wanneer dit blad versleten is koop ik dus ook een 36T voorblad. Ik zou nog groter willen, maar die past niet in mijn chainguide.

Misschien dat je op je 27,5" wielen prima vooruit kunt met een 32T of 34T blad, maar wellicht is 't een goeie om wel even goed naar die verhoudingen te kijken :).

[ Voor 13% gewijzigd door KoffieNT op 06-07-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

f4stf0rw4rd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:20:
Volgens mij kan ik met bovenstaande set namelijk gewoon mijn bestaande wielen blijven gebruiken, toch?!?
Ja, die Shimano cassette past op elke Shimano 10sp body.

Voor de grootte van je voorblad moet je even kijken naar wat de laagste versnelling was die je kan trappen in de Ardennen. Je had waarschijnlijk een 36T cassette, en 24T voor als kleinste blad. Dus als je in de Ardennen die versnelling vaak nodig had, moet je nu een 28T voorblad nemen (24/36*42). Dan wordt je snelheid op de zwaarste versnelling wel een heel stuk lager. Maar als je niet lichter dan 32T rijdt, kun je met een 32T uit de voeten. Of je vind het niet erg om te wandelen op steile klimmetjes, dan kun je zelfs 34 of 36T rijden.

/edit: maar het grootste nadeel van 1x11 (vind ik) zijn de grote sprongen in het verzet.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 06-07-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Om te kijken hoe je uitkomt qua versnellingen:
http://www.gear-calculator.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 19:52
zonoskar schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:21:
[...]

Ja, die Shimano cassette past op elke Shimano 10sp body.

Voor de grootte van je voorblad moet je even kijken naar wat de laagste versnelling was die je kan trappen in de Ardennen. Je had waarschijnlijk een 36T cassette, en 24T voor als kleinste blad. Dus als je in de Ardennen die versnelling vaak nodig had, moet je nu een 28T voorblad nemen (24/36*42). Dan wordt je snelheid op de zwaarste versnelling wel een heel stuk lager. Maar als je niet lichter dan 32T rijdt, kun je met een 32T uit de voeten. Of je vind het niet erg om te wandelen op steile klimmetjes, dan kun je zelfs 34 of 36T rijden.

/edit: maar het grootste nadeel van 1x11 (vind ik) zijn de grote sprongen in het verzet.
Het is inderdaad een 11-36 cassette en 38/24 voorbladen. Binnenblad gebruik ik in NL nooit en in de Ardennen misschien een paar keer bij echt steile klimmetjes. Maar dan echt niet in de combi 24/32.

Maar ik ga eens rekenen met de gear calculator die blitzkrieg aangeeft wat voor mij het beste is qua voorblad.

Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krypto936
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
Demo schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:43:
Lage Vuursche, mits het de komende dagen droog blijft. Of Zeist, afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je wil/kan maken, toen ik net begon lag ik halverwege de 10 kilometer die LV lang is al naast mijn fiets :P

Kijk anders eens hier voor de routes in je buurt ;)
Afgelopen zaterdagmiddag LV gedaan maar ben op de helft iets anders gaan rijden in het bos, was erg nat en veel blubber. Nu ben ik wel wat gewend op de LV maar vond het zondag wel best was misschien ook niet het beste idee na die bui van zaterdagochtend en zondag heeft het alleen nog maar harder geregend hier (Baarn) ;). Ik zou voor zeist gaan, desnoods fiets je het stuk achter de camping/krakelingen niet. Dat stuk is ook redelijk lastig voor een beginner denk ik. Pak het fietspad naar rechts voor de camping en dan voorbij de KNVB bij het Beauforthuis er weer op. Qua kilometers is Zeist meer maar het loopt soepeler dan de LV dus waarschijnlijk ook wel te doen voor beginner.
Pagina: 1 ... 91 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.