Hallo, ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe actieve hobby, en fietsen heb ik mijn hele leven veel gedaan, en altijd een prettige bezigheid gevonden, nu heb ik een paar honderd reacties hier gelezen (sorry, niet alle 9100

) maar ik zie dat er weinig gevraagd wordt “welke is de beste voor mij” wat op zich positief is, maar ik ga er toch eentje tussendoor proberen te sneaken
Wat is je budget?
€800,- - €1100,-
Wat voor type mountainbike wil je?
Hardtail, liefst wel Shimano XT (of equivalent) en Rockshox Recon (of eq.) afgemonteerd.
Waar ga je hem voor gebruiken?
Ik heb geen auto waar ik een fiets mee kan vervoeren (Nissan 350Z kan geen trekhaak of dakimperiaal op) dus zal ik voornamelijk lokaal gaan fietsen, gelukkig heeft mijn stadje wel dijken/stranden/parken en veel wegen die lichte down/uphills zijn…
Het zal neerkomen op ongeveer:
60% Straat (max 20% up/downhill, meeste vrij plat)
8% Strand
8% Gravel
8% Bos(sig)/Park
8% Grasdijken ( 45-65gr. up/downhill)
8% Graveldijken (45-65gr. up/downhill)
Wat vind je belangrijk?
Goede wendbaarheid/acceleratie, stevig (ik ben 1,89, ongeveer 100kg en lomp, dus moet tegen een stootje kunnen), en het liefst zo’n laag mogelijke rolweerstand, lichter is uiteraard ook beter.
Waar heb ik zelf al naar gekeken/wat leek mij zelf interessant?
Trek X-Caliber 9: een beetje grijze muis, niet slecht maar blinkt ook nergens in uit. Correct me if i’m wrong.
Canondale Trail 1 Pros: Goede reviews, Cons: buiten budget, maar misschien wel ergens in de aanbieding voor 1100,-, niet compleet XT afgemonteerd
Bulls Copperhead 3 Pro: Full XT, Binnen Budget, Cons: hele verschillende reviews, sommigen lovend, sommigen staat hij (bijna) onderaan.
Bulls Copperhead 29 Supreme: Pros: Binnen Budget, Full XT, Cons: zie BC3, niet triple butted, geen internal cabling, geen press fit (tov de BC3)
Cube LTD Pro Blackline: Pro’s: Full XT/Rock Shox Recon Silver, Binnen budget, Cons: ???
Canyon Grand Canyon AL SL 6.9: Pro’s: Rock Shox Reba, Binnen Budget, Cons: Niet Full XT
Ik neig op dit moment erg naar de Cube LTD Pro Blackline, omdat die op papier eigenlijk alles heeft wat ik wil: disc brakes (180/160), Full Shimano XT, RockShox Recon suspension, etc, etc….
In dat geval zou het de 29er worden, vanwege het 21” frame wat voor mijn lengte (1,89) ideaal is, maar hij lijkt wel een beetje “too good to be true”…. Iemand hands-on ervaring waarom wel, of juist niet voor deze fiets te kiezen?
Misschien hebben jullie nog betere suggesties, en/of op/aanmerkingen over bovenstaande fietsen, of iig een tip welke van bovenstaande de beste optie is met de criteria zoals hierboven genoemd.
Bijvoorbaat dank voor de feedback.