Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Qua rug zijn core stabilitie oefeningen erg nutit, dus je complete buik maar ook rug oefeningen. Maar onderschat het belang van souplesse bij het klimmen niet, klimmen in een te zware versnelling legt meer belasting op je onderrug dus een tandje lichter schakelen kan al veel schelen. Ik heb een vrij sterke core inmiddels maar vandaag ook met pijn in mijn onderrug gereden omdat ik me op kracht/macht heb gefocust.
[ Voor 3% gewijzigd door Corpii op 27-05-2016 23:08 ]
Ik heb zelf uiteraard ook al het één en ander geprobeerd, de remschijven goed schoongemaakt met remmen reiniger en een keer de remblokjes omgewisseld met een maat van mij maar probleem bleef dus dat is eigenlijk wel uitgesloten... Hoe kom ik erachter of mijn remklauwen lekken en wat kan ik eraan doen?
Ik zal iig eens wat buikspier oefeningen gaan doen dan
Met het zadel ben ik ook al bezig geweest en die stond in eerste instantie te ver achterover maar
dat heb ik nu aangepast maar heb toch nog steeds last en eigenlijk geen idee of ik nu goed op de fiets zit..
vandaar mijn oproepje of iemand eventueel een keer mee wil kijken
Zorg er eerst voor dat de zuigers van de rem echt recht en prefect verzonken in de klauw zitten. Is dat niet het geval met een grote platte schroevendraaier iets proberen terug te duwen. Bij het bleeden er goed op letten dat je alle lucht eruit trekt. Door de goed te tikken op de remmen en de spuit vacuüm te trekken (aan beide kanten) haal je de meeste lucht er wel uit. herhaal dat aan beide kanten een paar keer en je hebt het systeem goed ontlucht. Druk daarna nog een keer de olie goed in het systeem en je bent klaar.
Qua houding: maak eens een filmpje van je zithouding als je fietst.
En ik heb (had) ook last van lage rugpijn bij het fietsen, ben er al wel over uit dat dat komt door een lage core-strength. Buik- en rugspier oefeningen helpen!
Even voor de extra check: heb je die twee handelingen ook al tegelijk uitgevoerd? Dus blokken vervangen en schijven schoonmaken.EJ pc schreef op maandag 30 mei 2016 @ 07:44:
dank voor jullie reacties!
Ik heb zelf uiteraard ook al het één en ander geprobeerd, de remschijven goed schoongemaakt met remmen reiniger en een keer de remblokjes omgewisseld met een maat van mij maar probleem bleef dus dat is eigenlijk wel uitgesloten... Hoe kom ik erachter of mijn remklauwen lekken en wat kan ik eraan doen?
Ik zal iig eens wat buikspier oefeningen gaan doen dan
Met het zadel ben ik ook al bezig geweest en die stond in eerste instantie te ver achterover maar
dat heb ik nu aangepast maar heb toch nog steeds last en eigenlijk geen idee of ik nu goed op de fiets zit..
vandaar mijn oproepje of iemand eventueel een keer mee wil kijken
Mijn fietsmaat had trouwens ook een soortgelijk probleem, bij hem zijn we tot de conclusie gekomen na de blokken en schijven meerdere malen te vervangen, schoonmaken en de schijf vervangen dat het wel de klauw moest zijn. Een schijf is ook niet heel duur al kan ik me voorstellen dat je daar niet zo snel aan wilt. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is in de klauw de zuigers goed schoonmaken en eventueel de afdichtingen schoonmaken. Op het forum van mountainbike.nl vind je daar als het goed is wel meerdere tips over en zou je ook meer en wellicht beter advies kunnen vragen ook wat betreft je zithouding. Vast een liefhebber uit jou omgeving die een keer tijd wil vrijmaken.
Met (hydraulische)schijfremmen heb je meer remkracht en doseringscontrole. Ook werken schijven doorgaans ongeacht welke omstandigheden (of ze moeten defect zijn zoals hierboven). Op het moment dat het wat technischer wordt, geeft dat veel meer vertrouwen. Ik zweer erbij en ben zelfs intens gelukkig dat ze op mijn (gravel)racer ook zitten.Whaam schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:09:
Over remmen gesproken (ik ben ook een newbie), wat is eigenlijk het verschil in kwaliteit tussen v-brakes en schijfremmen? Ik zie hier in de omgeving iedereen met schijven, maar ik heb een beginnersfietsmet v-brakes...
En ik heb (had) ook last van lage rugpijn bij het fietsen, ben er al wel over uit dat dat komt door een lage core-strength. Buik- en rugspier oefeningen helpen!
Bij V-brakes zal het ervanaf hangen natuurlijk ook hoe goed/duur ze zijn (net als bij andere remsystemen uiteraard). In principe moet je harder je remmen indrukken om evenveel remkracht te leveren. Maar ze hebben ook makkelijk genoeg kracht om je wielen te blokkeren (iig dat zouden ze moeten hebben).
Zijn ong 2 cm lang (en dan 2 stukx) en max 1.5 cm dik. En dan hol.
Maar de afmetingen moeten heel precies zijn, ik voor de achterbrug van mijn jekyll.
Iemand die dit voor me kan doen als ik er 1 opstuur?
Er is in mijn korte omgeving (15 km) niks dat ik kan vinden waar ik het kan laten doen.
Al bij Cannondale zelf geïnformeerd?maartend schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:15:
Hee mensen. Ik moet een paar kleine busjes laten draaien voor mijn cannondale. Van alu geloof ik. Iemand die dit voor me kan doen?
Zijn ong 2 cm lang (en dan 2 stukx) en max 1.5 cm dik. En dan hol.
Maar de afmetingen moeten heel precies zijn, ik voor de achterbrug van mijn jekyll.
Iemand die dit voor me kan doen als ik er 1 opstuur?
Er is in mijn korte omgeving (15 km) niks dat ik kan vinden waar ik het kan laten doen.
Lang geleden, maar die konden mij toen niet helpen. Via mijn Dale delaer gedaan.
Whut??? Dan moet je haast wel met Avid rijden. Als je het verschil niet duidelijk merktSissors schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:56:
Persoonlijk is me geen (significant) verschil opgemerkt tussen mijn oude HS-33 hydraulische velgenremmen (dus nee, geen v-brakes) en mijn huidige schijfremmen. Wat kleine dingetjes wel (zoals het aanlopen van schijfremmen als je door een plas bent gegaan), maar niks groots.

[ Voor 47% gewijzigd door Marsjee op 31-05-2016 08:35 ]
Nu doseren en remmen beide sets bij droge omstandigheden prima. Hard aangrijpen vergroot vooral de kans op blokkerende wielen, het maken van stoppies of zelfs helemaal voorover vliegen. Niet echt gewenst.
Wat mij echter vooral opvalt bij de HS11 remmen is de verminderde remwerking zodra de velgen nat worden. Ze hebben nog altijd remkracht genoeg, je moet alleen een stukje harder aan de remhendels trekken. Als je het eenmaal weet niet erg, maar het kan wel verassingseffecten opleveren als je wielen net nat zijn geworden. Bij schijfremmen heb je dat effect toch een stuk minder, zelfs al worden je schijven nat, de remwerking blijft zo goed als gelijk.
Aangezien een mountainbike nog wel eens een natte velgen heeft door modderpoeltjes en dergelijke vind ik dat toch een groot nadeel aan velgremmen, ook hydraulische. Ja, als schijfremmen nat worden beginnen ze wel eens te piepen maar even kort je remmen aantikken als het stoort en het piepen is vaak alweer voorbij. Voor mij een minder groot bezwaar dan remmen welke opeens anders reageren.
Of met niet optimaal functionerende remmen zoals hierboven. Nu we het daar toch over hebbenMarsjee schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:35:
[...]
Whut??? Dan moet je haast wel met Avid rijden. Als je het verschil niet duidelijk merkt![]()
Een hydraulisch remsysteem is een gesloten systeem en daar kan dus geen lucht in komen als alles goed gemonteerd zit en in orde is. Ik heb zelf ooit brakke Formula-remmen gehad die dusdanig triest ontworpen zijn dat er wel lucht in moet komen. (gelijk aan de huidige Formula's overigens, zo lang geleden is het nog niet)
Je geeft aan dat je de vloeistof/olie bijgevuld hebt. Als er te weinig vloeistof in zit dan lekt er iets en moet je dat eerst oplossen.
Daarnaast, waarmee heb je bijgevuld? Is dat dezelfde specificatie als dat erin moet / nu erin zit? Je hebt het over olie. Shimano gebruikt remolie maar de meeste merken gebruiken nog steeds vloeistof, mixen gaat al niet goed...
Stel dat je systeem goed dicht is en er dus geen olie verloren gaat of er lucht bij kan:
1: Lucht in je leiding, klauw of pomp (kleine hoeveelheid):
Sponzig remgevoel, anders verwoord geen duidelijk drukpunt. De vloeistof in je remsysteem is namelijk samendrukbaar geworden door de lucht die erin zit. (technisch klopt die omschrijving niet 100% (vloeistof is niet samendrukbaar))
Remmen kan echter nog steeds best goed. Het levert echter geen doseerbaar systeem op.
Oplossing, ontluchten.
2: Veel lucht in je systeem:
Geen remgevoel, geen remdruk, geen remwerking. Dit merk je meteen en kun je vergelijken met een lek systeem. Je pompt wel vloeistof maar die zorgt er niet voor dat je blokjes ook maar iets doen.
Oplossing, ontluchten.
3: Kokende vloeistof
Remvloeistof is hygroscopisch (trek vocht aan). In de loop van de tijd komt er dus steeds meer vocht in je vloeistof. Normaal water kookt bij 100 graden Celsius, nou is het water hier op druk dus ligt het kookpunt iets hoger (snelkookpan) maar laten we even uit gaan van 100 graden Celsius. Remvloeistof heeft een kookpunt van 300/400/500/600 graden. Dat ligt een beetje aan het type vloeistof, vloeistof voor echte mannen heeft een kookpunt van 660 graden Celsius
Maar goed, kokende vloeistof. Bij het klaarmaken van je fiets voor de Alpen, remmen voelen keihard, nog netjes ontlucht maar je vloeistof zit er al twee jaar in. Het flesje van toen heb je nog en je wilt je vloeistof nog even vervangen met de vloeistof uit dat flesje. Nieuwe vloeistof is altijd beter dan twee jaar gebruikte...
Die vloeistof erin, ontluchten en keiharde remmen. Ook na een nachtje nog steeds keihard dus vol goed vertrouwen richting de Alpen.
Eerste de beste echte afdaling stook je de remmen flink heet en bij een switchback knijp je finaal door je remhendel heen....
Wat is er gebeurd? Doordat die vloeistof al twee jaar lang vocht op aan het nemen is ging het kookpunt een stuk naar beneden. De vloeistof heeft het kookpunt bereikt waardoor er lucht in je leiding is ontstaan.
Oplossing, vloeistof vervangen door vloeistof uit een gesealde container!
Als je vloeistof echt gloedje nieuw was dan kun je eens kijken waardoor je remmen te heet werden. Oorzaken hiervoor kunnen zijn:
- te lichte schijven. Er is dan geen materiaal om de warmte weg te voeren waardoor de warmte je klauw, blokken en vloeistof in moet;
- vloeistof met een te laag kookpunt;
- Blokken die de temperatuur niet aankunnen en geen remvermogen meer leveren. Je remhendel blijft keihard maar je vertraagd voor geen meter meer;
- Niet kunnen remmen. Slepend remmen levert heel veel warmte op terwijl je weinig afremt. Later en harder remmen dus.
Tldr; niet zomaar klakkeloos dingen aan je hydraulische remmen prutsen of bijvullen. Eerst de oorzaak van het probleem achterhalen
Kan ik makkelijk over op schijfremmen, of moet ik daarvoor specifieke velgen hebben? Ik heb nu een Cannondale F5 waar ik verder heel tevreden mee ben.
Je hebt zowiezo een frame nodig waar schijfremmen op passen en assen waar je schijven op passen. Ofetwel, je fiest moet het idd aankunnen.Whaam schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:08:
Hmm, ik merk inderdaad dat ik met mijn V-brakes nadat ik door een plas of de blubber ben gereden, minder remwerking heb. Helemaal als er wat zand tussen gekropen is, dan schuurt het in plaats van dat het remt.
Kan ik makkelijk over op schijfremmen, of moet ik daarvoor specifieke velgen hebben? Ik heb nu een Cannondale F5 waar ik verder heel tevreden mee ben.
Hmz, maar even bij de FM om de hoek checken dan... en anders nog maar even doorbikkelen, heb de fiets nog geen jaar. Als ik later groot benmaartend schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:11:
[...]
Je hebt zowiezo een frame nodig waar schijfremmen op passen en assen waar je schijven op passen. Ofetwel, je fiest moet het idd aankunnen.
Kan. Ik heb geen idee over wat voor fiets het gaat.Marsjee schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:16:
Wat ik kan zien op google, lijkt het erop dat een Cannondale F5 wel schijfrem bevestiging heeft.
Dat staat een post boven jou postmaartend schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:31:
[...]
Kan. Ik heb geen idee over wat voor fiets het gaat.
Oeh, nice. Dat biedt uitzicht. Ik ga op onderzoek uitMarsjee schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:16:
Wat ik kan zien op google, lijkt het erop dat een Cannondale F5 wel schijfrem bevestiging heeft.
Shimano M445. Ze remmen niet slecht hoor, maar mijn HS33s remde ook prima. Als ik ze naast elkaar zou zetten en om en om proberen zou ik er vast achterkomen dat de schijfremmen consistenter remmen, maar ik heb er nooit last van gehad bij de HS33s (nu probeer ik wel een beetje goed weer fietser te zijn overigensMarsjee schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:35:
[...]
Whut??? Dan moet je haast wel met Avid rijden. Als je het verschil niet duidelijk merkt![]()
Met puur mijn persoonlijke ervaring is het dus dat de pré van schijfremmen is wat consistenter, en de con is dat ze aanlopen om de plas (eerste plas lopen ze aan, tweede plas spoelen ze weer schoon, en dat om en om
[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 31-05-2016 22:10 ]
Goed verhaal! Als ik me niet vergis gebruikt Shimano minerale olie in zijn remmen en is dat niet hygroscopisch. Weet jij wat de nadelen van deze olie zijn t.o.v. DOT-vloeistof?Ruud schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:14:
[...]
Of met niet optimaal functionerende remmen zoals hierboven. Nu we het daar toch over hebben
Een hydraulisch remsysteem is een gesloten systeem en daar kan dus geen lucht in komen als alles goed gemonteerd zit en in orde is. Ik heb zelf ooit brakke Formula-remmen gehad die dusdanig triest ontworpen zijn dat er wel lucht in moet komen. (gelijk aan de huidige Formula's overigens, zo lang geleden is het nog niet)
Je geeft aan dat je de vloeistof/olie bijgevuld hebt. Als er te weinig vloeistof in zit dan lekt er iets en moet je dat eerst oplossen.
Daarnaast, waarmee heb je bijgevuld? Is dat dezelfde specificatie als dat erin moet / nu erin zit? Je hebt het over olie. Shimano gebruikt remolie maar de meeste merken gebruiken nog steeds vloeistof, mixen gaat al niet goed...
Stel dat je systeem goed dicht is en er dus geen olie verloren gaat of er lucht bij kan:
1: Lucht in je leiding, klauw of pomp (kleine hoeveelheid):
Sponzig remgevoel, anders verwoord geen duidelijk drukpunt. De vloeistof in je remsysteem is namelijk samendrukbaar geworden door de lucht die erin zit. (technisch klopt die omschrijving niet 100% (vloeistof is niet samendrukbaar))
Remmen kan echter nog steeds best goed. Het levert echter geen doseerbaar systeem op.
Oplossing, ontluchten.
2: Veel lucht in je systeem:
Geen remgevoel, geen remdruk, geen remwerking. Dit merk je meteen en kun je vergelijken met een lek systeem. Je pompt wel vloeistof maar die zorgt er niet voor dat je blokjes ook maar iets doen.
Oplossing, ontluchten.
3: Kokende vloeistof
Remvloeistof is hygroscopisch (trek vocht aan). In de loop van de tijd komt er dus steeds meer vocht in je vloeistof. Normaal water kookt bij 100 graden Celsius, nou is het water hier op druk dus ligt het kookpunt iets hoger (snelkookpan) maar laten we even uit gaan van 100 graden Celsius. Remvloeistof heeft een kookpunt van 300/400/500/600 graden. Dat ligt een beetje aan het type vloeistof, vloeistof voor echte mannen heeft een kookpunt van 660 graden Celsius. Maar ik denk niet dat je dat op een fiets nodig gaat hebben.
Maar goed, kokende vloeistof. Bij het klaarmaken van je fiets voor de Alpen, remmen voelen keihard, nog netjes ontlucht maar je vloeistof zit er al twee jaar in. Het flesje van toen heb je nog en je wilt je vloeistof nog even vervangen met de vloeistof uit dat flesje. Nieuwe vloeistof is altijd beter dan twee jaar gebruikte...
Die vloeistof erin, ontluchten en keiharde remmen. Ook na een nachtje nog steeds keihard dus vol goed vertrouwen richting de Alpen.
Eerste de beste echte afdaling stook je de remmen flink heet en bij een switchback knijp je finaal door je remhendel heen....
Wat is er gebeurd? Doordat die vloeistof al twee jaar lang vocht op aan het nemen is ging het kookpunt een stuk naar beneden. De vloeistof heeft het kookpunt bereikt waardoor er lucht in je leiding is ontstaan.
Oplossing, vloeistof vervangen door vloeistof uit een gesealde container!
Als je vloeistof echt gloedje nieuw was dan kun je eens kijken waardoor je remmen te heet werden. Oorzaken hiervoor kunnen zijn:
- te lichte schijven. Er is dan geen materiaal om de warmte weg te voeren waardoor de warmte je klauw, blokken en vloeistof in moet;
- vloeistof met een te laag kookpunt;
- Blokken die de temperatuur niet aankunnen en geen remvermogen meer leveren. Je remhendel blijft keihard maar je vertraagd voor geen meter meer;
- Niet kunnen remmen. Slepend remmen levert heel veel warmte op terwijl je weinig afremt. Later en harder remmen dus.
Tldr; niet zomaar klakkeloos dingen aan je hydraulische remmen prutsen of bijvullen. Eerst de oorzaak van het probleem achterhalen
Ik heb overigens prima ervaringen met Avid Elixir remmen, nog niet mee in de Alpen geweest, maar toch. Ik kan me niet voorstellen dat Avid alleen maar rommel maakt als een aantal top-segment fietsen ermee uitgerust worden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
DOT5.1 in de Hope tast i.t.t. DOT4 lak niet aan.zonoskar schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:49:
De nadelen zijn dat de minerale olie een lager kookpunt hebben. Niet echt een nadeel op je fiets. DOT is rotzooi, heeft op de fiets meer nadelen da voordelen. Helaas gebruikt Hope alleen DOT en ik wil alleen Hope (of Shimano).
Maar wel of geen minerale of syntetische remvloeistof is afhankelijk vd constructie (O-ringen etc)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het tast je lak aan, het is niet goed voor je handen en het trekt water aan als een malle. Het is dat Hope zo'n fijne remmen maken, anders had ik overal Shimano remmen.The_Scarabial schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:14:
zono, waarom vind jij dot rotzooi? Ik gebruik ook Hope's, nooit meer wat anders voor mij
Ik ben daarom dus wel overgestapt. Wat een bende die .dotzonoskar schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:26:
[...]
Het tast je lak aan, het is niet goed voor je handen en het trekt water aan als een malle. Het is dat Hope zo'n fijne remmen maken, anders had ik overal Shimano remmen.
Dot5.1 is net zo slecht voor lak al Dot4. Dot5 is niet (zo?) corrosief op lak en is op siliconenbasis. Maar dat ken ik alleen in Amerikaanse motoren.NielsTn schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:15:
[...]
DOT5.1 in de Hope tast i.t.t. DOT4 lak niet aan.
Maar wel of geen minerale of syntetische remvloeistof is afhankelijk vd constructie (O-ringen etc)
Let op: gebruikt nooit Dot5 in een dot4/5.1 systeem en vice versa. Dat gaat geheid kapot!
Dot4 en 5.1 kunnen wel in hetzelfde systeem gebruikt worden. Wel eerst heel goed spoelen als je overstapt op een ander merk. Ook al ga je van Dot4 naar Dot4.
Overigens is 5.1 niet beter dan 4. Het hogere nummertje zegt niet veel over de kwaliteit. Het kookpunt wel. Alle remvloeistoffen met een extreem kookpunt zijn volgens mij allemaal Dot4.
De shimano olie heeft idd niet de nadelen van normale vloeistof maar idd een lager kookpunt.
Edit: het aantasten van lak is echt niet instant. Het mooie van remvloeistof is dat water het meteen neutraliseert. Ik heb altijd een plantenspuit met water paraat en spoel alles daarna met overdadig water af.
[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 01-06-2016 08:24 ]
Ik weet nog een MTB-vakantie met een (beginners-) groep in Italië, waar we allemaal op gehuurde fietsen reden met V-brakes. Na een afdaling was ik bang voor klapbanden, de velg kon je echt niet meer beetpakken. En toen het een keer had geregend had iedereen nieuwe remblokjes nodig: na 2 uur fietsen kwam het metaal uit de remblokjes tegen de velgSissors schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:09:
[...]
Shimano M445. Ze remmen niet slecht hoor, maar mijn HS33s remde ook prima. Als ik ze naast elkaar zou zetten en om en om proberen zou ik er vast achterkomen dat de schijfremmen consistenter remmen, maar ik heb er nooit last van gehad bij de HS33s (nu probeer ik wel een beetje goed weer fietser te zijn overigens), onbewust compenseer je er toch voor, en ze kunnen probleemloos hard genoeg remmen.

En daarbij vervang ik liever blokjes en een schijfje dan een velg als ik weer eens door de Limburgse klei-bagger ben gegaan.MBV schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:02:
[...]
Ik weet nog een MTB-vakantie met een (beginners-) groep in Italië, waar we allemaal op gehuurde fietsen reden met V-brakes. Na een afdaling was ik bang voor klapbanden, de velg kon je echt niet meer beetpakken. En toen het een keer had geregend had iedereen nieuwe remblokjes nodig: na 2 uur fietsen kwam het metaal uit de remblokjes tegen de velg
Gedachtes hierover hoor ik graag
Ik zou de natuur ingaan
Ga niet alleen, zoek een gids. Kost niet veel, en zorgt dat je iets veel leukers doet dan alleen het standaard bike-park naar beneden knallen. Ik kan je o.a. Zugspitz Arena aanraden. Gerlos is ook mooi (ik kreeg daar bijna gratis 3x een gids bij een week lang een kamer in een hotel, waarvan 1x zonder andere gastenNilltris schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:04:
Ik ga in augustus op vakantie naar Oostenrijk. Nu ben ik zeker van plan om daar een mooi mountainbike ritje te gaan doen. Heeft iemand een idee hoe het daar in z'n werk gaat? Gewoon ergens een MTB huren en de natuur in trekken of kan ik beter naar een bikepark gaan? Ik heb op internet gevonden dat er meerdere parken zijn maar ook dat er genoeg trails in de natuur zijn. Mijn voorkeur gaat uit om lekker op m'n gemak de natuur in te trekken maar hoe weet ik dan welk pad ik moet volgen (GPS tracks downloaden of staat het ergens aangegeven?)
Gedachtes hierover hoor ik graag
Of nog leuker: ga met mtbclinic.nl naar Verbier, Zwitserland, 2x een geweldige vakantie gehad

Ik heb ook een keertje bij Zugspitz Arena allerlei routes gedaan die ik op het internet had gevonden. Ik heb me prima vermaakt, maar dan moet je echt goed weten wat je kan met je fiets. Ik ben toen 1x bijna een ravijn van 2km diep in gevallen

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 01-06-2016 15:02 ]
Vorige maand verschillende winkels bezocht en uitgebreid laten informeren. Ook heb ik wat testfietsen geleend/gehuurd om de verschillen te leren kennen. De keuze is uiteindelijk op onderstaande gevallen. Een 29'er hardtail, BMC Teamelite 02 XT met drie aanpassingen; de remmen zijn geupgrade naar XT, banden zijn tubeless en een ander zadel.

Dit was na de tweede rit, elke keer weer een dikke smile als we door het veld crossen. Momenteel ben ik te vinden in het Hageland (BE). Deze zomer staat een reis naar Oostenrijk op de planning.
[ Voor 4% gewijzigd door Theebag op 05-06-2016 11:53 ]
Probleem is dat ik graag garantie wil claimen. Dit is echt iets wat niet zou mogen, helaas komt de fiets inclusief zadel van Marktplaats en heeft de verkoper geen bon/factuur meer. Zou het mogelijk zijn om zonder factuur direct bij de fabrikant garantie proberen te claimen en heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Gaat namelijk om een erg duur exemplaar (Selle Full Carbon) en dit was werkelijk het beste zadel wat ik ooit heb gehad.
http://www.sellesmp.com/smp4bike/nl/full-carbon
Zonder bon lijkt me vrij kansloos. Hoe moet de fabrikant weten hoe lang het zadel in gebruik is?Malt007 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:37:
Zou het mogelijk zijn om zonder factuur direct bij de fabrikant garantie proberen te claimen.
@Theebag: Gave fiets!
Er staat wel een registratiecode op het zadel en kan me voorstellen dat er goede garantie zit op een zadel met een adviesprijs van 500 euro.zonoskar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:46:
[...]
Zonder bon lijkt me vrij kansloos. Hoe moet de fabrikant weten hoe lang het zadel in gebruik is?
Met die code zou de fabrikant eventueel de productiedatum kunnen achterhalen. Maar waarom zou er op een duur product meer/betere garantie gegeven worden dan op een normaal geprijsd item? Ik zie het verband niet. Vaak zit er op van die uberlichte producten zelfs minder garantie dan op een zwaarder product.Malt007 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:48:
Er staat wel een registratiecode op het zadel en kan me voorstellen dat er goede garantie zit op een zadel met een adviesprijs van 500 euro.
Moaw, zeg niet dat het in het geval van MTB-onderdelen het geval is maar vaak krijg je op high-end producten wat extra service/garantie. Ik hoop er gewoon op eerlijk gezegd, want ik ga zelf niet zo'n bedrag uitgeven aan een zadel hoe goed deze ook beviel. Daarnaast vind ik het ook redelijk belachelijk dat zo'n zadel breekt, ik doe namelijk niet veel geks, geen jumps, geen recordpogingen, slechts recreatief wat rondjes in het weekend.zonoskar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:53:
[...]
Met die code zou de fabrikant eventueel de productiedatum kunnen achterhalen. Maar waarom zou er op een duur product meer/betere garantie gegeven worden dan op een normaal geprijsd item? Ik zie het verband niet. Vaak zit er op van die uberlichte producten zelfs minder garantie dan op een zwaarder product.
Bel Selles eens op. Je hebt geen recht, maar je hebt er wel kans op dat ze je een nieuw zadel voor half geld geven, of zoiets.Malt007 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:37:
Afgelopen zondag lekker aan het biken op de route van Leersum knal ik ineens door mijn zadel heen. Bevestigings balkjes aan de onderkant gewoon doormidden gebroken, was dus een lekkere wandeling terug naar de auto (4km...)
Probleem is dat ik graag garantie wil claimen. Dit is echt iets wat niet zou mogen, helaas komt de fiets inclusief zadel van Marktplaats en heeft de verkoper geen bon/factuur meer. Zou het mogelijk zijn om zonder factuur direct bij de fabrikant garantie proberen te claimen en heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Gaat namelijk om een erg duur exemplaar (Selle Full Carbon) en dit was werkelijk het beste zadel wat ik ooit heb gehad.
http://www.sellesmp.com/smp4bike/nl/full-carbon
Niet dat ik een zadel zou willen hebben dat zonder gekke dingen doen ineens door midden breekt, maar goed
Ja dat weet ik wel zeker ja, prachtig mooi afgewerkt en extreem licht.DjVe schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:06:
Je weet zeker dat het zadel wel orgineel is en geen goedkope aziatische namaak is?
De verkoper van Marktplaats had hem ook via marktplaats gekocht en hij heeft zijn oorspronkelijke verkoper een bericht gestuurd of hij toevallig nog een factuur heeft. Met wat geluk zit er dus nog garantie op.
[ Voor 28% gewijzigd door Malt007 op 06-06-2016 12:36 ]
Euh, nee. Op een 2de hands product zit nooit garantie.Malt007 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:35:
Met wat geluk zit er dus nog garantie op.
Lijkt me volslagen onzin. Fabrieksgarantie vervalt echt niet hoor,zonoskar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:42:
[...]
Euh, nee. Op een 2de hands product zit nooit garantie.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Gewoon gaan passen, heb jaren op verschillende (maten) zadels gereden en altijd zadelpijn gehad. De laatste waar ik het hierboven over heb heeft niet eens bekleding laat staan vulling en nooit ergens last van gehad. Gaat dus puur om de pasvorm.Metalfreak schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:06:
Over zadels gesproken, heeft iemand nog een aanrader voor een betaalbaar comfortabel zadel? Ik weet écht niet waar ik op moet letten, maar weet alleen dat mijn huidige zadel echt niet comfortabel is.
Had een triple voor, nu alleen op het middenblad rijden.
Voorblad is nu 30 tands en achter max 32 tands. Op 27.5 wielen.
Gisteren een narrow wide oval kettingblad besteld in de maat 32 tands. Die ga ik erop zetten van de week.
Gisteren mijn maten wel ongelofelijke pech op Amerongen. We waren met zijn 3-en lekker aan het crossen op de track.
1 maat kettingschakel bijna afgebroken, Fietsen ging alleen nog met extreem veel doortrappen.
Andere maat scheur in Cube carbon frame, onderaan bij het press fit lager. Dit is al 2e frame wat niet goed is.
Mijn bike ongeschonden uit de strijd
Charge Spoon, kost geen drol en zit heerlijk. Maar goed een zadel is wel erg persoonlijk, dus voor hetzelfde geld vind jij het helemaal niets.Metalfreak schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:06:
Over zadels gesproken, heeft iemand nog een aanrader voor een betaalbaar comfortabel zadel? Ik weet écht niet waar ik op moet letten, maar weet alleen dat mijn huidige zadel echt niet comfortabel is.
Over zadels: zoek een goede fietsenboer die veel zadels heeft, en vraag of je ze kan uitproberen. Er zijn fietsenwinkels die testexemplaren hebben, en/of aanbieden dat je mag ruilen als het niet bevalt. Andere optie is iets zoeken waar je fietsen kan lenen, zoals Merida's testcenter of gewoon verhuurders. Dan kan je er in elk geval eens wat zadels uitproberen en kijken wat het verschil maakt.
^^ echt een bijzonder fijn zadel. Niet te hard, niet te zacht en rock solid.pjlgt schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:43:
[...]
Charge Spoon, kost geen drol en zit heerlijk. Maar goed een zadel is wel erg persoonlijk, dus voor hetzelfde geld vind jij het helemaal niets.
Vroegah had elk merk zijn eigen zadelpenmaat. Zo irritant. Ik heb ongeveer elke maat wel voorbij zien komen. Tegenwoordig is 27.2, 30.9 of 31.6mm gangbaar.MBV schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:32:
Daar zijn 3 maten van, voor de nieuwe fietsen. Vroegah (5 jaar geleden) was het altijd de grootste van de 3 maten (31.2mm toch?).

Gisteren trekhaak op de Fiat 500 laten monteren en vandaag ga ik Thule Euroclick fietsendrager ophalen
B@n@@n
What happened?anubis_offline schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:35:
Na miskoop op de bekende 2e hands site

B@n@@n
Beyond repair?anubis_offline schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:44:
Scheur van 1,5 cm in zadelbuis ( Giant XTC 1 Composite)![]()
[...]
B@n@@n
Ouch.anubis_offline schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:56:
idd beyond voor en achter plus alle lagers zaten vast ( eigen schuld)
[...]
Andere kant, je hebt er wel een geweldige fiets voor in de plaats gekocht.
maartend schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:59:
[...]
Ouch.
Andere kant, je hebt er wel een geweldige fiets voor in de plaats gekocht.
B@n@@n
Op de terugweg voelde ik m'n onderrug al, maar de volgende dag was het raak. Gisteren naar de fysio geweest en m'n rug is aan de linkerkant van mijn wervel verkrampt. Het gaat alweer wat beter na de behandeling, maar het blijft maar aanmodderen elke keer.
MTB is een hobby die ik heel erg graag wil blijven uitoefenen, maar als je elke keer om de 3 / 4 maanden naar de fysio moet omdat je niet kan zitten van de pijn.... dan is de lol er snel vanaf.
Ik rij een Cube LTD 29 2014 Blackline met een compleet opgemeten afstelling (zadel, stuur, etc. etc.). Excuses voor de slechte foto.

Ik heb een zwakke onderrug en de last is er al redelijk snel. Tussen mijn wervels zit iets te weinig weefsel (of hoe heet dat?) om de klappen op te vangen. Ik probeer al meer uit m'n zadel te komen, maar lukt niet altijd.
Zijn er meer mensen die last hebben van hun onderrug en zo ja; hebben jullie hier bepaalde tips en/of tricks voor?
Ik weet dat het erg persoonlijk blijft, maar toch ben ik benieuwd of er bepaalde zaken zijn die me zouden kunnen helpen waar ik niet eerder aan gedacht heb.
Ik heb een zwakke onderrug en de last is er al redelijk snel. Tussen mijn wervels zit iets te weinig weefsel (of hoe heet dat?) om de klappen op te vangen. Ik probeer al meer uit m'n zadel te komen, maar lukt niet altijd.
Zijn er meer mensen die last hebben van hun onderrug en zo ja; hebben jullie hier bepaalde tips en/of tricks voor?
Ik weet dat het erg persoonlijk blijft, maar toch ben ik benieuwd of er bepaalde zaken zijn die me zouden kunnen helpen waar ik niet eerder aan gedacht heb.
[/quote]
B@n@@n
Dan zou ik liever voor een kwaliteitspen kijken dat je ook nog kunt blokkeren. Prijs is natuurlijk iets andres.zonoskar schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:56:
Om schokken op te vangen is een verende zadelpen misschien wat. Bijv: http://www.bikester.nl/fi...nde-zadelpennen/8342.html
Ding dat je aangeeft is al goedkoper dan mijn ongeveerde pen.
Gewoon een (GOEDE!) fitnessmat kopen en evt een foamroller of gym ball. Je kunt het ook zonder ball of roller doen, maar die dingen maken het wat mij betreft net wat leuker en afwisselender. Vervolgens een tablet voor je matje zetten met youtube filmpjes als deze:StealthyPeanut schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:41:
- Alleen met mat:
YouTube: Toning Lower Back Workout Routine - Best Lower Back Exercises at Home with Fitness Blender - Foam roller:
YouTube: Full-Body Rolling Out Routine | Perfect Form With Ashley Borden - Gym ball:
YouTube: Stability ball workout for the lower back | Herbalife Workout
Je kunt ook nog Yoga proberen maar dat is minder gericht/efficiënt. Hoewel het eindresultaat wel iets beter zal zijn omdat Yoga naast kracht ook veel lenigheid traint, iets wat vaak ten grondslag ligt aan onderrug klachten.
Veracht na 4 tot 6 weken merkbaar resultaat. Eerst had ik klachten na ongeveer 40-50km. Nu kan ik 300km rijden zonder problemen
[ Voor 5% gewijzigd door Roet op 08-06-2016 11:03 ]
Thanks! Hier ga ik zeker (actiever) mee aan de slag. Ik doe al veel oefeningen, maar ik ga proberen bovenstaande workouts aan te houden.Roet schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:11:
[...]
Gewoon een (GOEDE!) fitnessmat kopen en evt een foamroller of gym ball. Je kunt het ook zonder ball of roller doen, maar die dingen maken het wat mij betreft net wat leuker en afwisselender. Vervolgens een tablet voor je matje zetten met youtube filmpjes als deze:Na een paar keer ken je overigens de oefeningen wel en dan heb je de tablet niet meer nodig en wordt het nog efficiënter.
- Alleen met mat:
YouTube: Toning Lower Back Workout Routine - Best Lower Back Exercises at Home with Fitness Blender- Foam roller:
YouTube: Full-Body Rolling Out Routine | Perfect Form With Ashley Borden- Gym ball:
YouTube: Stability ball workout for the lower back | Herbalife Workout
Je kunt ook nog Yoga proberen maar dat is minder gericht/efficiënt. Hoewel het eindresultaat wel iets beter zal zijn omdat Yoga naast kracht ook veel lenigheid traint, iets wat vaak ten grondslag ligt aan onderrug klachten.
Veracht na 4 tot 6 weken merkbaar resultaat. Eerst had ik klachten na ongeveer 40-50km. Nu kan ik 300km rijden zonder problemen.
Toppie!
Nu:
gebogen stuur
klemdiameter 31,8mm
stuurdiameter thv handvaten 22,5mm
stuurlengte 680mm
Al rondneuzend zie ik veel opzetstukken. De meeste opzetstukken blijken 25 of 31,8mm en passen dus niet op mijn huidige stuur.
Iemand hier die voor dezelfde keuze heeft gestaand en een mooie wijziging heeft doorgevoerd?
En wat wil je bereiken met een andere stuurpen? Wil je je stuur verder naar voren hebben? Hoogte kan je al verstellen door alleen wat opvul-ringetjes van onder je stuurpen naar boven te verhuizen.
Is dit iets: http://www.velozine.nl/20...rends-de-barend-is-terug/nokiaan958GB schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:13:
Op mijn mtb wil ik wat comfortabeler mijn stuur vasthouden, eventueel iets meer voorover hangen bij het voornamelijk hardrijden op de weg en wat meer kan varieren met het vasthouden van mijn stuur. Mijn eerste gedachte ging uit naar een ligstuur (bekend van mijn gewone fiets
Gadverre.$#%#%$##
Als je hard wilt rijden op asfalt, moet je lekker een racefiets halen

Of een Ducatti.Marsjee schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:18:
[...]
Gadverre.$#%#%$##
Als je hard wilt rijden op asfalt, moet je lekker een racefiets halen![]()
Wat een preutse reactie . Iedereen kan toch zelf beoordelen wat hem het beste bevalt om zich lekker leeg te rijden ?Marsjee schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:18:
[...]
Gadverre.$#%#%$##
Als je hard wilt rijden op asfalt, moet je lekker een racefiets halen![]()
Hartelijk dank voor je link.
In de midden is mijn stuur 31,8mm dat is ook de maat waar ik de meeste opties voor het gevonden.
Losse grips is een optie die ik serieus overweeg.
En deze in je link hebben ook nog eens de goede maat zodat ik niet een nieuw stuur hoeft kopen
Hebben jullie ook last van brillenglazen die beslaan (komt overigens normaal gesproken niet bij mij voor).
gister was de baan weer mooi droog, mag ook wel natuurlijk. Was mijn eerste keer hier, stevig zo 30 km... ben net weer begonnen. Maar goed mooie baan, zo langs het water en door de bos. De lange "vlakke" stukken zijn wel erg lang. Op dat gebied is Appelscha iets afwisselender.Harmen schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:44:
[...]
Was ik bang voor, woon in Gieten. Daar was het laatst vrij veel bagger, kost je gewoon minimaal 5 km/u snelheid.
no comment
Beter! Mooie route geworden, al hoewel ik de singletracks langs de N34 iets te veel vind slingeren, je kan niet echt tempo houden. Vind snelle single tracks leuker.Martinus schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:10:
[...]
gister was de baan weer mooi droog, mag ook wel natuurlijk. Was mijn eerste keer hier, stevig zo 30 km... ben net weer begonnen. Maar goed mooie baan, zo langs het water en door de bos. De lange "vlakke" stukken zijn wel erg lang. Op dat gebied is Appelscha iets afwisselender.
Vlakke stukken gebruik ik vaak om te herstellen.
Whatever.
Leuk baantje. Qua ligging gelijk aan de Gulberg in Nuenen. Qua rondje een stuk leuker. Meer techniek benodigd.
Mijn tijdelijke DT Swiss M1700 achterwiel heeft zich goed gehouden in ieder geval. Voor die 140 euro een prima achterwiel.
Ik heb een M8000 11spd-casette besteld, die als ik het goed begrijp gewoon moet werken op mijn oude M770 freehub-body, maar; gaat het wel werken met mijn XT 9spd-derailleur?
Dat ik de lichtste 2 versnellingen niet zou kunnen gebruiken is helemaal geen probleem, maar werkt het uberhaubt eigenlijk? Of moet ik ook aan een nieuwe derailleur?
[ Voor 14% gewijzigd door KoffieNT op 14-06-2016 15:27 ]
:D
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 14-06-2016 12:04 ]
Net nog een hobby-bobby oplossing bedacht; zou ik er vanaf komen als ik alleen de M8000 shifter zou kopen en deze dus aansluit op de 9spd derailleur?
https://www.bike-componen...-fach-Modell-2016-p43933/
Ik weet alleen 1 ding niet meer zeker: van 9 speed naar 10 speed is de afstand anders, en heb je dus nieuwe shifters nodig. Maar was het bij 10 speed naar 11 speed niet bij sommige shifters een palletje weghalen of zoiets? Kan zo gauw niks vinden.
Anyway, die shifter ga je sowieso nodig hebben. Als je bike-components een lief mailtje stuurt willen ze daar vast wel 1 pakketje van maken, scheelt je verzendkosten.
Toen ik dat probeerde, een paar uur na de bestelling, lag mijn pakketje al in de auto van DHLMBV schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:42:
Als je bike-components een lief mailtje stuurt willen ze daar vast wel 1 pakketje van maken, scheelt je verzendkosten.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ah, verkeerd gelezen, my badMBV schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:42:
Dat was precies wat ik bedoelde te zeggen![]()
Ik weet alleen 1 ding niet meer zeker: van 9 speed naar 10 speed is de afstand anders, en heb je dus nieuwe shifters nodig. Maar was het bij 10 speed naar 11 speed niet bij sommige shifters een palletje weghalen of zoiets? Kan zo gauw niks vinden.
Anyway, die shifter ga je sowieso nodig hebben. Als je bike-components een lief mailtje stuurt willen ze daar vast wel 1 pakketje van maken, scheelt je verzendkosten.
Pakketje is al onderweg hehe, maar die ga ik eens even bestellen dan.
Ach, mooi excuus om eens een route in de buurt van maastricht te rijdenDemo schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:30:
[...]
Toen ik dat probeerde, een paar uur na de bestelling, lag mijn pakketje al in de auto van DHL
Toen ik een keer iets had waar ik lang op moest wachten deden ze over zoiets totaal niet moeilijk, dus 1 dag na bestelling is het zeker een hint waard
Eind augustus gaan we met de vriendenclub een lang weekend in die omgeving MTB-en. De meesten (waaronder ikzelf) fietsen zeer regelmatig en gaan nu voor de 6e keer naar de Ardennen, maar zijn nog nooit in deze streek geweest. Iemand nog tips voor de omgeving Bouillon?
Ik had al wel dit artikel gevonden: Trailverkenning in Bouillon
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Even gegoogeld op grand raid godefroy en wat mooie info gevonden inclusief gpx tracks. Goede tipmaartend schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:51:
Paar maal de Grand raid Godfroy (of zoiets gedaan) is om Bouillon. Tja, Ardennen, veel klimmen en dalen, geen moment rust of om bij t ekomen. Wel geweldige paden.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Weet iemand toevallig of er onderscheid is tussen alle verschillende opties? Ik zoek eigenlijk het 'sterkste' wiel. Gewicht boeit niet maar moet wel goedkoop zijn. (100 euro ofzo).
Ik zou bij wijze van spreken nog het liefst met stalen wielen rijden maar kan niets vinden. Iemand suggesties?
Eigenlijk zou elk wiel sterk genoeg moeten zijn. Shimano naafje, DT spaken en een Mavic velgje. Alleen moet zo'n wiel wel goed gespaakt zijn, waarbij de spaken allemaal ongeveer even strak staan. Bij een slecht gespaakt wiel willen de spaken nog wel eens breken, en dat is waarschijnlijk de oorzaak van het falen van jouw wiel. Maar voor 100 euro heb je nauwelijks een goed gespaakt wiel, dan moet je toch wel denken aan 150-200 euro minimaal. Er zit al ongeveer 40 euro aan spaken/nippels in een wiel. Je zou kunnen kijken naar een wiel met 36 spaken, die zijn normaal wat sterker en wegen niet veel meer dan 32 spaaks wielen.Remco-H schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:59:
Gisteren tijdens het rijden mn achterwiel gesloopt. (spaak nummer zoveel) dus tijd voor n nieuwe.
Weet iemand toevallig of er onderscheid is tussen alle verschillende opties? Ik zoek eigenlijk het 'sterkste' wiel. Gewicht boeit niet maar moet wel goedkoop zijn. (100 euro ofzo).
Ik zou bij wijze van spreken nog het liefst met stalen wielen rijden maar kan niets vinden. Iemand suggesties?
Een goed gespaakt (hand of fabriek) 32 spaaks wiel is sterk genoeg voor ongeveer alles wat met MTB'en te maken heeft (tot downhillen aan toe). 36 is echt overkill en leuk voor tandems.zonoskar schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:14:
[...]
Eigenlijk zou elk wiel sterk genoeg moeten zijn. Shimano naafje, DT spaken en een Mavic velgje. Alleen moet zo'n wiel wel goed gespaakt zijn, waarbij de spaken allemaal ongeveer even strak staan. Bij een slecht gespaakt wiel willen de spaken nog wel eens breken, en dat is waarschijnlijk de oorzaak van het falen van jouw wiel. Maar voor 100 euro heb je nauwelijks een goed gespaakt wiel, dan moet je toch wel denken aan 150-200 euro minimaal. Er zit al ongeveer 40 euro aan spaken/nippels in een wiel. Je zou kunnen kijken naar een wiel met 36 spaken, die zijn normaal wat sterker en wegen niet veel meer dan 32 spaaks wielen.
Ik heb laatst een DT Swiss M1700 29 wiel besteld als tijdelijke vervanging voor een gescheurde Ritchey WCS Trail. Ik was inclusief verzend 140 euro kwijt en het wiel doet het prima.
Als je de tijd hebt, schrijf je in voor de RCZ-shop nieuwsbrief. Hier hebben ze vaak allerhande overjarige spullen die je voor een schijntje op kunt pikken. Daar komt mijn M1700 wiel ook vandaan
http://www.rczbikeshop.nl/
Gisteren een nieuwe velg en spaken binnengekregen om de Ritchey-naaf weer in te spaken. Ben benieuwd of me dat gaat lukken

Maar misschien is een 27,5 plus meer geschikt voor mij. Maar weet iemand hier een betaalbaar model van?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Verklaar betaalbaar. 2k, 3k, 4k?mhr-zip schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:12:
Ik zit te kijken voor een 29" MTB.
Maar misschien is een 27,5 plus meer geschikt voor mij. Maar weet iemand hier een betaalbaar model van?
Hoe en waar ga je de fiets gebruiken? 27,5plus heeft zeker toekomst. Je gaat nu echter wel de last voelen van een nieuwe standaard. Wielen? Boost! Dus nog geen echte pareltjes voor weinig geld. Banden? Nieuw, dus fabrikanten zijn nog volop in ontwikkeling.mhr-zip schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:12:
Ik zit te kijken voor een 29" MTB.
Maar alles valt of staat met beoogd gebruik en budget!
Een Canyon GRAND CANYON AL SL 6.9 kost 999,-
Een 27,5+ kost uiteraard meer, maar hoeveel meer (1,5K, 2K, 2,5K)? Kwalitatief gezien is de Canyon goed genoeg voor mij.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Een paar voorbeelden:mhr-zip schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:22:
[...]
Een Canyon GRAND CANYON AL SL 6.9 kost 999,-
Een 27,5+ kost uiteraard meer, maar hoeveel meer (1,5K, 2K, 2,5K)? Kwalitatief gezien is de Canyon goed genoeg voor mij.
https://www.12gobiking.nl...head-s-2016#content_descr
https://www.12gobiking.nl...0-plus-2016#content_descr
Hier heeft de bulls wel de betere afmontage dan de scott, maar imo is de scott veel beter doordacht. Deze heeft meer veerweg (120mm tov 100) en met een balhoofdhoek van 67.5 graad een veel agressievere geometrie. Dan komt gelijk de vraag naar voren: waarom 27.5 plus en geen 29er, vooral omdat je aangeeft dat de Grand Canyon in feite ook al voldoende is voor je?
Wat ga je precies met de fiets doen en wat zijn je verwachtingen? Blijft het bij nederlandse bospaden of ook tripjes naar het buitenland? Wil je een snelle fiets op de rechte stukken of maakt de topsnelheid een stuk minder uit en wil je een speelse fiets?
Rijd je voornamelijk nederland en zijn technische afdalingen niet je ding: kies dan gewoon voor de grand canyon en hou wat extra geld over voor leuke accessoires.
Houd je wel van een technische uitdaging, dan zou ik eerder naar een LTHT (Long Travel Hard Tail) kijken met plus size banden. Dan is alleen de vraag hoeveel veerweg je nog wilt hebben. Je kan hier vaak kiezen tussen 120 en 140 mm veerweg, zoals de scott met 120 mm veerweg maar ook Mondraker bijvoorbeeld met de Vantage R+ (let op: hier ga je dus wel over de 2K heen!):
http://www.mondraker.com/...age-r+/550/specifications
Als laatste tip zal ik meegeven dat je je niet moet laten afleiden door mensen die beweren dat elke MTB met meer van 100mm veerweg nutteloos is. Ik rij zelf met een 160mm full suspension hier in NL en dat gaat prima (langzaam voel ik me zeker niet). Het is waar dat ik met een 100mm hardtail in dezelfde prijsklasse nog sneller ben, maar speelsheid is voor mij veel belangrijker dan een PR op Strava. Bovendien geniet ik 10x meer op de afdalingen in het buitenland en dat is voor mij de meerprijs al waard. I
Dit topic is gesloten.