Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:06

DjVe

Hatsaflats!

Tool met bandenlichter en kettingpons, missing link, binnenbandje, tywraps en je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
drBunhead schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:03:
Mijn vraag is dan ook, wat nemen jullie over het algemeen mee als jullie op pad gaan (tools, spares, etc...)?
Mijn collega's keken me raar aan dat ik iets meeneem 8)7 Binnenband, fietspomp, multi-tool met kettingpons, missing link, en EHBO-setje.
De volgende vraag... SPD of flats, ik rij nu met flats omdat ik de fiets ook naar het werk gebruik.
Als je er ook mee naar je werk rijdt: naar je werk rijden met SPD-schoenen aan :+ Op mijn 'stadsfiets' heb ik M324 pedalen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
Er is niets mis met een paar goede flats. Niet de standaard die meestal bij fietsen geleverd worden met van die metalen kammetjes of plastic pinnen. Een paar met stalen pinnen geeft goed grip en zeker als je er een paar speciale shoenen bij koopt. Maar in het begin kan je een gewoon paar schoenen gebruiken.

SPD pedalen is in het begin erg wennen, zeker in de periode dat je net begint te wennen dan vergeet je nog wel eens dat je niet zo maar je voet van je pedaal kan halen en je zal dan ongetwijfeld nog wel een keer omvallen. Als je gewent bent dan kom je makkelijk los bij een dreigende val, maar je zal altijd ietsje trager blijven als met een flat.

Zelf zou ik niet voor combo pedalen gaan omdat het toch altijd makkelijker blijft als je je voet gewoon op je bepaal kan zetten en je geen zorgen hoeft te maken hoe je pedaal staat. Ik zou dan toch gewoon kiezen voor een flat of je SPD schoenen aan te trekken naar je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Super, met dit soort antwoorden kom ik ergens :)

Maar dan komt in mij wel de volgende vragen in mij op, wat zijn goede pedalen en wat zijn (over het algemeen) goede schoenen?

Verder nog tips voor een locatie in de Ardennen? De eerste week zit ik in Coo omdat dit dicht bij het circuit van Spa is en ik weet dat je daar toffe routes hebt, maar verder ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil. Wat zijn dè locaties om te mountainbiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
Voor SPD pedalen kan je eigenlijk niet mis gaan met de Shimano M520/M540's. Schoenen is meer even passen.

Van flats weet ik het niet zelf heb ik een paar Nukeproof Electron's maar ik gebruik ze maar zelden. Bij schoenen voor flats zal 9 van de 10 keer een paar Five Ten's aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb zowel de 520 als meerdere paren 540's gehad. Ze vallen qua duurzaamheid beide tegen. Om te proberen heb ik nu een setje Crankbrothers Eggbeaters. Ze zijn qua gebruik een stuk prettiger. Ze klikken zeer snel in en uit en je hebt veel bewegingsvrijheid. Neem deze zeker mee in je vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50
Mocht je voor flats gaan, deze zijn helemaal top: Shimano PDMX80 Saint. Heb ze zelfs op m'n racefiets (woon-werk) gezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
drBunhead schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:34:
Verder nog tips voor een locatie in de Ardennen? De eerste week zit ik in Coo omdat dit dicht bij het circuit van Spa is en ik weet dat je daar toffe routes hebt, maar verder ben ik vrij om te gaan en staan waar ik wil. Wat zijn dè locaties om te mountainbiken?
Ik ben vorig jaar in Houffalize geweest. Deze routes vond ik erg mooi en leuk. Hier zitten ook routes die voor een beginner leuk zijn (maar ook een hele moeilijke ;)).
Paar kilometer verderop: La Roche. Is ook mooi.
KhaZ schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:44:
Mocht je voor flats gaan, deze zijn helemaal top: Shimano PDMX80 Saint. Heb ze zelfs op m'n racefiets (woon-werk) gezet :+
Die heb ik ook. Zijn wel redelijk zwaar en groot. Op zich goede grip met skateschoenen/fivetens.
Ben er wel een paar keer afgeschoten, waarbij het pedaal in mijn kuit klapte met de pinnetjes. Dat is niet erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:34
Even vraagje. Heb nu aantal keer Zeist, Lage Vuursche en Rhenen gereden. Heb zin in een nieuwe baan. Is denk aan Amerongen, Leersum of de nieuwe baan daar Hoge Ginkel (?). Welke adviseert men? Heb nu een keer of 8 gebiked en mn fiets aardig onder controle inmiddels. Mag dus wel een wat technischere baan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39
drBunhead schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:03:
...
En is het dan verstandig om van die combo pedalen aan te schaffen zodat ik met woon werk verkeer niet altijd de SPD schoenen hoef te gebruiken of kun je met bepaalde SPD pedalen ook zonder problemen met gewone sneakers fietsen?
kijk ook eens naar de Shimano PD-A530. Meer open dan de 324, dus blijft minder modder tussen zitten. en makkelijker schoon te maken.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Sleehond schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:52:
Even vraagje. Heb nu aantal keer Zeist, Lage Vuursche en Rhenen gereden. Heb zin in een nieuwe baan. Is denk aan Amerongen, Leersum of de nieuwe baan daar Hoge Ginkel (?). Welke adviseert men? Heb nu een keer of 8 gebiked en mn fiets aardig onder controle inmiddels. Mag dus wel een wat technischere baan zijn.
Dan zou ik eens beginnen met Leersum. Makkelijkst bereikbaar vanaf de A12 ook, als je bij Maarsbergen eraf gaat en start net boven Leersum.
Die route heeft veel weg van Zeist, alleen zit er veel meer klimwerk in.
Als je energie over hebt, kun je Hoge Ginkel en/of Amerongen eraan vastknopen, maar dan wordt het wel een stukje zwaarder nog. Hoge Ginkel is kort maar stuk pittiger dan Zeist bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:49
Afgelopen weekend besloten om het mountainbiken maar is op te pakken. Via het mountainbike forum kwam ik deze fiets tegen. Is dit een goede startersfiets?

http://www.mountainbike.n...126927&p=2128300#p2128300

Edit:

Iets meer informatie. Ik woon vlak bij de Posbank en de intentie was om te beginnen met 1x per week/per twee weken recreatief door het bos te rijden. Vroeger af en toe gemountainbiked.

[ Voor 29% gewijzigd door Vissert op 20-04-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vissert schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:25:
Afgelopen weekend besloten om het mountainbiken maar is op te pakken. Via het mountainbike forum kwam ik deze fiets tegen. Is dit een goede startersfiets?

http://www.mountainbike.n...126927&p=2128300#p2128300

Edit:

Iets meer informatie. Ik woon vlak bij de Posbank en de intentie was om te beginnen met 1x per week/per twee weken recreatief door het bos te rijden. Vroeger af en toe gemountainbiked.
Lijkt me een prima fiets voor het geld. Mocht de 1x10 toch te weinig zijn, dna kan je altijd nog upgraden naar 2x10 (of een kleiner blad voorop zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Bedankt voor de reactie! Ik ga er vanavond even kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
TheLemon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:48:
[...]

Dan zou ik eens beginnen met Leersum. Makkelijkst bereikbaar vanaf de A12 ook, als je bij Maarsbergen eraf gaat en start net boven Leersum.
Die route heeft veel weg van Zeist, alleen zit er veel meer klimwerk in.
Als je energie over hebt, kun je Hoge Ginkel en/of Amerongen eraan vastknopen, maar dan wordt het wel een stukje zwaarder nog. Hoge Ginkel is kort maar stuk pittiger dan Zeist bijv.
Dank voor je reactie!
Gaan we Leersum maar eerst eens aandoen binnenkort, zal even laten weten hoe het bevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Ik heb een aangepast MTB route gemaakt in Google Maps gedownload van MTB Routes, en aangezien ik nog geen fietsnavi heb maar wel de route wil fietsen vroeg ik me af of ik in Google Maps gesproken aanwijzingen kan krijgen voor een route, dat zou nl. super zijn.

Iemand een idee of een andere app die werkt met GPX of KMZ bestanden?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Gaat nooit werken met een mtb route, aangezien je daar niet echt op de gebaande paden rijdt als het goed is. Gesproken aanwijzingen werken alleen bij reguliere wegen en fietspaden en dan moet je er ff een app voor gebruiken, weet niet uit mijn hoofd welke, Strava misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08

Rhapsody

In Metal We Trust

Sleehond schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:33:
[...]

Dank voor je reactie!
Gaan we Leersum maar eerst eens aandoen binnenkort, zal even laten weten hoe het bevallen is.
De route bij Leersum is mij goed bevallen. Binnenkort maar eens kijken of de die van Amerongen kunnen doen.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Ik heb nog geen actie foto's geplaatst sinds mijn nieuwe bike.
Dus bij deze: ( clubwedstrijd dagje )

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12998663_776447312455472_5570489742719063201_n.jpg?oh=6e2ee7549bc6e3ba4f9e1f2e22d17ec7&oe=57AE1450

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Het is geen Leersum maar Hoge Ginkel geworden, vanavond gereden en gezien de tijd handiger. Best een leuke route, vond hem mijzelf toch technisch wel wat pittig. Aardig flinke klim zit er ook in, vals plat maar echt net te vals haha. Laatste stuk is mooi. Een aardig stuk downhill die we nog even een 2e keer opnieuw hebben gedaan.

@ foto hierboven, damn vette foto. Mij nooit gezien hoor, pfff!
Rhapsody schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:10:
[...]

De route bij Leersum is mij goed bevallen. Binnenkort maar eens kijken of de die van Amerongen kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Vette foto Marsjee! Hoe hoog is dat ongeveer? En rijd je eerst op die brug met aanloop of is het quasi vanuit stilstand? Als je een filmpje hebt, dat zou awesome zijn!

Ik ben vorig weekend naar Hürtgenwald bikepark geweest, erg leuk! Heb er alle lijnen gedaan, is een aanrader! De groene en blauwe zijn voor iedereen te doen met elke mtb. De rode en de zwarte downhill pistes zijn al wat lastiger, maar heel erg leuk! Goede workout voor de Canyon Strive hehe. Hieronder kun je wat filmpjes ervan zien.

Nu zondag doe ik mee aan de Belgian Enduro Cup in Rendeux. Nog iemand van tweakers die meedoet?

Flow track (groen):
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8eK2l8zp8VM]
Freeride track (blauw):
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_sLh3QvyzWY]
Downhill track 2 (zwart):
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=aBNVAbQXqYc]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Nice. Die flow-track flowt echt leuk. Enkel die hekjes op het einde. Lijkt me doodeng als je daar van die zwarte knal hard aan komt scheuren. Of dat verkeer van rechts dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lijkt me niet handig om daar met 40+ km/h de weg op te vliegen. Dus toch wel handig dat er hekjes staan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Idd die hekjes staan er juist zodat je op een veilige manier op de openbare weg terecht komt, anders zou je niet of amper remmen en kom je de weg op aan hoge snelheid. Dat is vragen om ongelukken met voorbijrijdende auto's.
Na de eerste run weet je de hekjes wel staan en er plaats genoeg om te remmen voor die hekjes. Op het eind zijn alle tracks minder steil.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstkaas
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 22:12
Ik ga vanavond rondje Lage Vuursche doen, eens kijken hoe de track erbij ligt.
Aardig droog geweest de laatste tijd, dus ik verwacht niet teveel plassen.

Ik begin bij Zuiderheide Hilversum om op te warmen, fiets naar Lage Vuursche en dan de track te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Er lag blijkbaar alsnog veel modder, maar als het goed is is er gisteravond flink onderhoud gepleegd. Die route verdient eigenlijk meer aandacht, wordt steeds slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstkaas
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-03 22:12
TheLemon schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:52:
Er lag blijkbaar alsnog veel modder, maar als het goed is is er gisteravond flink onderhoud gepleegd. Die route verdient eigenlijk meer aandacht, wordt steeds slechter.
De track lag er goed bij, geen plassen.
Wel weer enorm stuiteren natuurlijk, heeft wel zijn charme.
Je moet hard over de track heen, anders stuiter je van je fiets af.

You love it or you hate it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 14:00
2 jaar na dato rijd ik nog steeds op de Sirius. Inmiddels zelf ook een paar kg lichter door 't vaderschap, maar ook de fiets modern kunnen houden door 'm een stukje bij beetje nieuwe onderdelen gegeven.

Rijdt snaarstrak en toch supercomfortabel. Tevreden met deze do-it-all.Zet 'm in in regio Z-Limburg.
Resulterend in:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2945090/Pipedream/1.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2945090/Pipedream/2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Hmm. Ik wil binnenkort ens een voorvork gaan aanschaffen, 1 1/8" stuurbuis en 160mm postmount-nokken, om mijn American Eagle Lightning (jaja) weer op te kunnen bouwen en herstellen tot een deel van zijn eerdere glorie. Kijk ik in de TS, zie ik hetzelfde lijstje dat ik in 2007 of 2008 zelf mee heb opgesteld, met Rock Shox Dart en Marzocchi MX Comp :+

Hebben jullie toevallig tips voor goeie voorvorken tot pakweg 250 euro, of om juist even door te sparen tot 300-ish? De achterdemper is een oude Manitou Swinger SPV 3-way, dus die zal wellicht ook vrij snel vervangen moeten worden, zou fijn zijn om daar wat geld voor over te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 25-04-2016 22:05 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
McGryphon schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:03:
Hmm. Ik wil binnenkort ens een voorvork gaan aanschaffen, 1 1/8" stuurbuis en 160mm postmount-nokken, om mijn American Eagle Lightning (jaja) weer op te kunnen bouwen en herstellen tot een deel van zijn eerdere glorie. Kijk ik in de TS, zie ik hetzelfde lijstje dat ik in 2007 of 2008 zelf mee heb opgesteld, met Rock Shox Dart en Marzocchi MX Comp :+

Hebben jullie toevallig tips voor goeie voorvorken tot pakweg 250 euro, of om juist even door te sparen tot 300-ish? De achterdemper is een oude Manitou Swinger SPV 3-way, dus die zal wellicht ook vrij snel vervangen moeten worden, zou fijn zijn om daar wat geld voor over te houden.
Ik mis in je verhaal het veerweg dat je nodig hebt. Maar hier vorkjes die ik voor dat budget wel het kopen waard vind:

Suntour Epicon AIR:
http://www.rczbikeshop.nl...1-8-white-003-010058.html

Suntour epicon, degelijke vork.

Rockshox Recon, solo AIR:
http://www.rczbikeshop.nl...c-1-1-8-white-027883.html

Al zou ik wellicht eerder nog een 2e hands Rockshox Reba halen. _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Marsjee op 26-04-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Marsjee schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:44:
[...]

Ik mis in je verhaal het veerweg dat je nodig hebt. Maar hier vorkjes die ik voor dat budget wel het kopen waard vind:

Suntour Epicon AIR:
http://www.rczbikeshop.nl...1-8-white-003-010058.html

Suntour epicon, degelijke vork.

Rockshox Recon, solo AIR:
http://www.rczbikeshop.nl...c-1-1-8-white-027883.html

Al zou ik wellicht eerder nog een 2e hands Rockshox Reba halen. _/-\o_ _/-\o_
Of course. Inbouwhoogte ~4800mm zal het beste in de geometrie passen.

Maar, Suntour degelijk? Dat is dan flink veranders de laatste zes jaar :p

Rockshox xc 30 gold, is dat ook wat? Wel wat lichter dan een Recon, maar de goedkopere xc30’s lijken de Dart opgevolgd te hebben.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
McGryphon schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:03:
[...]

Of course. Inbouwhoogte ~4800mm zal het beste in de geometrie passen.

Maar, Suntour degelijk? Dat is dan flink veranders de laatste zes jaar :p

Rockshox xc 30 gold, is dat ook wat? Wel wat lichter dan een Recon, maar de goedkopere xc30’s lijken de Dart opgevolgd te hebben.
Epicon is opzich is prima model, de budget modellen van suntour moet je ver van wegblijven.

XC 30 gold is ook wel een mooi vorkje voor het type fiets waar die in komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

4800mm is een beetje aan de hoge kant. Ik denk dat je beter 480mm kan halen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

zonoskar schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:00:
4800mm is een beetje aan de hoge kant. Ik denk dat je beter 480mm kan halen :)
Klopt. Nulletje te veel, kan op dit forum gelukkig minder kwaad dan op mijn werk O-)
Marsjee schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:40:
[...]

Epicon is opzich is prima model, de budget modellen van suntour moet je ver van wegblijven.
Ah, dus dat is nog hetzelfde. Noted :p
XC 30 gold is ook wel een mooi vorkje voor het type fiets waar die in komt :+
Kan je dit even verder uitleggen? Het is dan wel oud spul, maar uiteindelijk hebben we het nog steeds over een vrij licht frame met wedstrijdgeometrie, Magura Marta remmen en X.O schakelwerk ;)

Sure, naar huidige maatstaven geen topklasse,maar toch zeker een degelijke en niet te zware basis.

Behalve de wielen dan. De Hope Pro 2 met ZTR Olympic-set heb ik verkocht, komen Deore/ZAC200 wieltjes in :p wel degelijk, maar echt niet licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
McGryphon schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:18:
[...]

Klopt. Nulletje te veel, kan op dit forum gelukkig minder kwaad dan op mijn werk O-)

[...]
Ah, dus dat is nog hetzelfde. Noted :p

[...]
Kan je dit even verder uitleggen? Het is dan wel oud spul, maar uiteindelijk hebben we het nog steeds over een vrij licht frame met wedstrijdgeometrie, Magura Marta remmen en X.O schakelwerk ;)

Sure, naar huidige maatstaven geen topklasse,maar toch zeker een degelijke en niet te zware basis.

Behalve de wielen dan. De Hope Pro 2 met ZTR Olympic-set heb ik verkocht, komen Deore/ZAC200 wieltjes in :p wel degelijk, maar echt niet licht.
Nou die XC30 is gewoon een prima werkende vork. niet de lichtste, niet de beste. Maar gewoon goed en prima voor een XC bike. Hij is er in COIL en AIR. Je raad zelf al dat de air versie lichter is, maar niet persé beter. Met air heb je wat meer en ruimere afstel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Marsjee schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:51:
[...]

Nou die XC30 is gewoon een prima werkende vork. niet de lichtste, niet de beste. Maar gewoon goed en prima voor een XC bike. Hij is er in COIL en AIR. Je raad zelf al dat de air versie lichter is, maar niet persé beter. Met air heb je wat meer en ruimere afstel mogelijkheden.
Voorvork dient sowieso air te zijn zodat de veereigenschappen voor en achter matchen, tenzij ik ergens een 165mm coil achterdemper met platform haal :p

Maar, hoe vergelijkt de xc 30 gold met de Recon? Als een Recon significant beter werkt of beter instelbaar is ga ik niet over 200 gram huilen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die XC30 is gewoon de instap vork van Rockshox. Goed genoeg voor 80% van de gebruikers, maar sexy is anders. Dan is een Recon beter, liefst een Reba of SID (al dan niet gebruikt). X-Fusion maakt tegenwoordig ook best aardige vorken (alleen in tapered geloof ik) en er zijn vele Fox vorken 2de hands te krijgen in 26" omdat niemand dat meer wil hebben. Dus ik zou die route op gaan.

/edit: Ik kan overigens geen XC30 gold vinden op de rockshox site. Alleen een XC30 en een 30 gold. Die eerste is waar ik het over heb. Al lijkt de 30 gold ook niet veel beter, maar deze heeft dan toch al in ieder geval aluminium binnenpoten. De XC30 is trouwens niet eens te koop in 26" en weegt maar liefst 2500 gram! Whaaa!

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 26-04-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ah, 30 gold dan :+

Maar goed, Recon heeft voorlopig dus de voorkeur. Tweedehands Reba of Fox zou mooi zijn, maar die stuurbuizen zijn bijna altijd te kort afgezaagd voor mijn frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zorg wel voor alu binnenpoten voor de Recon, er zijn ook versies met stalen (4130) poten.

Is dit niks: http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=126045 (de Fox dan).

[ Voor 33% gewijzigd door zonoskar op 26-04-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Pff deze dagen echt flink pet weer. Nog maar even wachten voor een lekker rondje biken, vrees alleen dat dat nog wel even gaat duren gezien de weersvoorspellingen (sorry, ben stiekem wel een beetje een mooi weer rijder....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
zonoskar schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:47:
Zorg wel voor alu binnenpoten voor de Recon, er zijn ook versies met stalen (4130) poten.

Is dit niks: http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=126045 (de Fox dan).
McGryphon schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:58:
Ah, 30 gold dan :+

Maar goed, Recon heeft voorlopig dus de voorkeur. Tweedehands Reba of Fox zou mooi zijn, maar die stuurbuizen zijn bijna altijd te kort afgezaagd voor mijn frame...
Idd...vergeet die 30gold...Voor die prijs kan je deze eigenlijk niet laten liggen ( aangezien je opzoek bent )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

zonoskar schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:47:

15mm steekas? Dan moet ik ook meteen aan een nieuw voorwiel :/
Jammer.
Marsjee schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:53:
[...]

[...]

Idd...vergeet die 30gold...Voor die prijs kan je deze eigenlijk niet laten liggen ( aangezien je opzoek bent )
Zie hierboven, kan ik makkelijk :+
Oftewel, ik moet even kijken wat een bijpassend voorwiel me zou kosten en of het dan alsnog interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Soms kun je de naaf ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
McGryphon schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:43:
[...]

15mm steekas? Dan moet ik ook meteen aan een nieuw voorwiel :/
Jammer.

[...]

Zie hierboven, kan ik makkelijk :+
Oftewel, ik moet even kijken wat een bijpassend voorwiel me zou kosten en of het dan alsnog interessant is.
Op het mountainbike forum een gevraagd topic openen.. Zeker weten dat je voor < 50 euro een voorwiel met 15mm steekas kan scoren. Laatst nog eentje weggegooid zelfs.. oops :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Pff, ik heb nog wel een mountainbike.nl account ergens, met heul veul posts zelfs, is alleen gekoppeld aan een inactief mailadres en het wachtwoord weet ik zo niet meer. Eerdaags eens kijken; heb dit weekend misschien wat tijd over om eens echt rond te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Vanmiddag top ronde Zeist gedaan. Veel PR's gepakt, aldus Strava.
Baan lag er FANTASTISCH bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:58
Een MTB topic op Tweakers, tof!

Flink verhaal geworden zo, even een TLDR: zijn hydraulische remhendels (semi) universeel?

Ik ben op dit moment in het proces van het opbouwen mijn eerste MTB, ik heb een tijdje gebmx't maar het is nu tijd voor wat anders. Vandaar dat ik de keuze heb gemaakt voor een singlespeed, lekker puur fietsen. Het is wel een beetje een studentenbuild dus we gaan zien wat het eerst overlijdt :P.
De SS is gebaseerd op een American Eagle frame (was paars/geel ergens uit de '90s) die door de vorige eigenaar is voorzien van Paul Components dropouts. Verder komt er komt een Rockshox Reba RL vork in, Novatec DS771SB voornaaf gespaakt op een Remerx XCO Rio velg en een DS772SB achternaaf gespaakt op een Remerx Eagle velg.
Nu komt het punt waarom ik hier post, ik ben nu bezig met de remmerij uit te zoeken. Ik heb al een Magura HS33 setje liggen voor achter en een Formula Pro schijfremsetje voor voorop. Maar nu vindt ik het lelijk om twee verschillende remhendels aan het stuur te hebben dus ik vraag mij af, kan je deze zomaar wisselen? Zijn de hendels specifiek voor de set die erachter zit? Merkspecifiek?
Wie zou hier wat licht over kunnen laten schijnen? Ik kan er online ook maar weinig over vinden.
Ik zal als de ketting erop ligt ook even wat foto's maken :)

PS. Hier iemand toevallig nog een 32T SS sprocket liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Afgelopen week mijn fiets (Bulls Copperhead Supreme 2011 (26") voor het eerst weggebracht voor groot onderhoud. Behalve nieuwe remblokken heb ik er nog niks aan gedaan. Was toch wel nodig. Nieuwe cassette, nieuw blad (groot), remblokken (voor- en achter), her en der wat lagers, voorvork onderhoud. Ik moet zeggen, ik heb wel veel zin om ook weer eens de mountainbike te pakken. Deze winter was meer geschikt voor de racefiets, maar ik heb de bossen ook wel gemist. Laatste keer dat ik op de ATB heb gezeten had ik last van een remzuiger die niet meer terug wilde (door modder), waardoor ik continu op de rem reed (ondanks dat trouwens wel nieuwe PR's gereden).

Hoe veel onderhoud hebben jullie aan de fiets Ik besef mij dat 1x in de 4 jaar wel erg weinig is, maar het 3e jaar had ik ook bijna niet op de ATB gezeten (250km). Afgelopen jaar was dat al wel weer beter (rond de 750km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

wilmardo schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:33:
Flink verhaal geworden zo, even een TLDR: zijn hydraulische remhendels (semi) universeel?
Short answer: Nee, hendels zijn niet universeel.

Afgezien van het soort olie (mineraal, of DOT 4/5.1, die je dus niet mag mixen) zijn er voor elke rem een specifieke remhendel omdat je elke keer een andere hoeveelheid olie moet verplaatsen. Als de hendel te weinig olie verplaatst bewegen de blokjes heel weinig en staan ze dus heel dicht tegen de schijf. Als je teveel olie verplaatst, dan haal je geen remdruk. Wellicht werkt het dan helemaal niet omdat de blokjes al tegen de schijf zitten voordat de hendel afsluit en druk opbouwt. Je zou kunnen proberen, in principe kan er niks kapot (als de olie gelijk is). In het ergste geval krijg je een soort V-brake hendel op cantilever remmen (of andersom) effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag maar eens een stukkie door het bos knallen op m'n nieuwe 29'er.
Tis er in ieder geval goed weer voor!!

Edit: Was geweldig langs de Zeeuwse kust!!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13173126_550404368473435_3614715677777515406_o.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gisteren met mijn lief een rondje Lage Vuursche gedaan, zij op mijn full suspension en ik op de singlespeed.. In het begin vond ze alles wat niet helemaal vlak was eng, aan het eind stapte ze alleen voor de steilere afdalingen nog af :P Route ligt er prachtig bij, dus ik ga er zo weer naartoe :D Lekker twee rondjes op het roze monster.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Laatst online: 12-10 12:56

allstarted1

WTRFTS

Afgelopen week met een maatje een ronde Zeist gedaan, leuk bochtig parcours en af en toe met de ogen dicht tussen twee bomen door wringen. Ik was dit keer relatief vermoeider dan tijdens een bossentocht van 45km in Epe eind vorig jaar, omdat ik me een stuk meer moest focussen om niet ongewild een boom te knuffelen. Mijn techniek kan in ieder geval een stuk beter...zoveel is duidelijk :P

Wel irriteer ik me de laatste tijd enorm aan mijn remmen. Heb een Cube LTD Pro Blackline met de Magura MT2's en het lijkt telkens of mijn rem lichtjes aanloopt op de schijf. Zeker in bochten lijkt de schijf iets meer aan te lopen. Ik heb de schijven al licht aangedraaid, blokken iets opgeschuurd en dat biedt nog geen soelaas. Ook de quick-release lijkt geen speling te hebben. Ik weet dus niet meer waar ik het moet zoeken. :(

Nu heb ik ergens op een ander forum gelezen dat het toch de schijven kunnen zijn en dat de wisselen met bijvoorbeeld Shimano SLX schijven al veel zou helpen. Dat was echter maar een ervaring, dus ben benieuwd of iemand hetzelfde probleem kent en daar eenzelfde oplossing heeft geprobeerd? :)

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd ze opnieuw af te stellen? Imbus van bevestiging slagje losdraaien, rem inknijpen, vastdraaien, zou genoeg moeten zijn. Stap 2 lijkt me het systeem ontluchten: als er op de verkeerde plek lucht zit, kan het zelf-stellende mechanisme minder goed werken, en kan een blokje tegen de schijf blijven zitten.

Het kan nauwelijks aan de schijven liggen, tenzij er een slag inzit: hoor je hem elke omwenteling eventjes piepen? Als dat niet zo is, dan maken nieuwe schijven minder uit dan het verschil tussen oude en nieuwe remblokjes.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 08-05-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Met MBV hierboven. Een maatje van mij heeft een paard weekjes terug een mooie Cannondale Scalpel gekocht uit 2012 (voor een prikkie) en die had hetzelfde probleem. Ik heb vorige week zijn remmen maar eens onder handen genomen. Het bleek dat de zuiger achter te ver naar buiten kwam in rust. Dus en direct maar even gebleed en de zuiger met een platte schroevendraaier naar binnen geduwd (epic bleed solutions kitje). Voorzien van nieuwe kevlar blokjes van uberbike en remt weer als een nieuwe. Ik was voor beide remmen €45 euro kwijt aan materiaal en de klus was met een uur gedaan. Zeker met de goede instructievideo's van epic bleed solutions is dat prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
heya.

Rij nog op een oude Dale jekyll, zit een Fox Float R, versie 1 op. Waren speciale dempers.
Vraagje.
Weet iemand of er een vervang voor dat ding bestaat?
En weet iemand waar ik de alu inzet kan scoren die in de achtervork zitten waar die demper is bevestigd?
De bout gaat daar door de demper en zit zo vast aan het frame.
Gaat bij mij dus om de bovenste demper, de andere passen dus niet;
Afbeeldingslocatie: http://fcdn.mtbr.com/attachments/shocks-suspension/868877d1392116560-need-knowledge-2003-cannondale-jekyll-rear-shock-jekyll-shock-types-rev-1.00.jpg

Gaat om deze bike (zit wel een lefty in)
Afbeeldingslocatie: http://oi30.tinypic.com/10wqgif.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door maartend op 09-05-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Als complete beginner dit weekend ook maar even kort de Posbank opgedoken. Erg blij met de fiets die ik heb gekocht. Binnenkort maar even de achterrem uit elkaar halen. Elke keer als ik een beetje "door" rem dan maakt hij flink lawaai. Hebben jullie hier nog tips voor? Er zitten Shimano XT V-Brakes op.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/oLsvU/2531a6cdb6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:21
afgelopen week maar weer eens begonnen om mijn oudere fiets te voorzien van een nieuwe ketting, cassette, derailleurwieltjes en vers kettingblad voor. Nu zijn alle maten dezelfde gebleven, behalve de derailleurwieltjes die zijn van 10 naar 11 tandjes gegaan.

Nu is mijn vraag of ik mijn nieuwe ketting dezelfde lengte moet geven als de oude ketting 106 schakels? of dat er omdat de derailleurwieltjes bij elkaar 2 tandjes groter zijn een kettinglengte van 108 schakels nodig is? Bing helpt mij momenteel niet heel veel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
nachtnet schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:07:
afgelopen week maar weer eens begonnen om mijn oudere fiets te voorzien van een nieuwe ketting, cassette, derailleurwieltjes en vers kettingblad voor. Nu zijn alle maten dezelfde gebleven, behalve de derailleurwieltjes die zijn van 10 naar 11 tandjes gegaan.

Nu is mijn vraag of ik mijn nieuwe ketting dezelfde lengte moet geven als de oude ketting 106 schakels? of dat er omdat de derailleurwieltjes bij elkaar 2 tandjes groter zijn een kettinglengte van 108 schakels nodig is? Bing helpt mij momenteel niet heel veel verder.
Optie 1: De ketting net lang genoeg moet zijn om voor op het grootste en achter op het grootste tandwiel te kunnen.
Optie 2: Grote blad voor, kleine achter -> kooi verticaal = juiste ketting lengte

** Bij een fully moet je opletten dat bij inveren van achterdemper de ketting lengte varieert !!! **

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:28

The_Scarabial

MTB for life!

Marsjee schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:09:
[...]

Optie 1: De ketting net lang genoeg moet zijn om voor op het grootste en achter op het grootste tandwiel te kunnen.
Optie 2: Grote blad voor, kleine achter -> kooi verticaal = juiste ketting lengte

** Bij een fully moet je opletten dat bij inveren van achterdemper de ketting lengte varieert !!! **
in aanvulling op optie1: voor groot, achter groot + 2 schakels is juiste kettinglengte, je derrailleur heeft er niet zoveel mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Een tandje op je derailleurwieltje erbij betekent niet een schakel extra, de ketting zit namelijk niet helemaal rondom dat wieltje hè, hooguit voor de helft. En met een lange derailleurkooi komt de kettinglengte niet vreselijk nauw.

Nog een aanvulling op hierboven: groot-groot plus twee schakels geldt voor de lengte wanneer je de derailleur bypasst, dus even meten alsof je geen derailleur zou hebben. Zie: http://cycle.shimano-eu.c...v1_m56577569830604958.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door TheLemon op 10-05-2016 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsjee
The_Scarabial schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:53:
[...]

in aanvulling op optie1: voor groot, achter groot + 2 schakels is juiste kettinglengte, je derrailleur heeft er niet zoveel mee te maken.
Jep, jou optie kan ook ;)

Btw tijdje terug me bike met plastidip voorzien van een nieuwe kleur.

Voorheen:
Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p5pb12852562/p5pb12852562.jpg

Nu:
Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p5pb13470269/p5pb13470269.jpg

Niet de beste foto's, komt nog wel.

Ook een compleet nieuwe aandrijving. Saint derrie, Saint shifter, ZEE tandblad, KMC gold chain en een nieuwe sram cassette.

Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p5pb13470270/p5pb13470270.jpg

:+ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 49% gewijzigd door Marsjee op 11-05-2016 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik weet niet hoor. Van een alleraardige witte fiets naar een boring-13-in-een-dozijn black. Ik had hem wit gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 14:27
Herrick schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:44:
Afgelopen week mijn fiets (Bulls Copperhead Supreme 2011 (26") voor het eerst weggebracht voor groot onderhoud. Behalve nieuwe remblokken heb ik er nog niks aan gedaan. Was toch wel nodig. Nieuwe cassette, nieuw blad (groot), remblokken (voor- en achter), her en der wat lagers, voorvork onderhoud. Ik moet zeggen, ik heb wel veel zin om ook weer eens de mountainbike te pakken. Deze winter was meer geschikt voor de racefiets, maar ik heb de bossen ook wel gemist. Laatste keer dat ik op de ATB heb gezeten had ik last van een remzuiger die niet meer terug wilde (door modder), waardoor ik continu op de rem reed (ondanks dat trouwens wel nieuwe PR's gereden).

Hoe veel onderhoud hebben jullie aan de fiets Ik besef mij dat 1x in de 4 jaar wel erg weinig is, maar het 3e jaar had ik ook bijna niet op de ATB gezeten (250km). Afgelopen jaar was dat al wel weer beter (rond de 750km.
Wat was je kwijt als ik vragen mag? Ik heb een copperhead 26 2013. De remmen zijn onlangs gedaan (er was een bekend probleem en toen heb ik voor kostprijs een setje nieuwe remmen gehad). Maar ik hoor bijvoorbeeld een tik bij de trappers, ik vermoed dat het de lagers zijn. Voorvork (die kan uit en aan) wil niet meer uit / aan, zonder gedoe. En de cassettes ketting zullen denk ik einde seizoen ook wel aan vervanging toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
zonoskar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:47:
Ik weet niet hoor. Van een alleraardige witte fiets naar een boring-13-in-een-dozijn black. Ik had hem wit gelaten.
Haha, true. Het ging mij om het zwart met metallic rood _/-\o_ ultieme combo, voor mij !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Marsjee schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:50:
Haha, true. Het ging mij om het zwart met metallic rood _/-\o_ ultieme combo, voor mij !
Dan had ik zwarte velgen gekocht en de fiets metallic rood gespoten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
zonoskar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:51:
[...]

Dan had ik zwarte velgen gekocht en de fiets metallic rood gespoten :)
Jajaja.. het maakt niet meer uit wat ik zeg, je wordt toch niet tevreden :F ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik had hem kanariegeel met roze gespoten Marsjee, maar als jij er blij mee bent :+

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 11-05-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
DjVe schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:08:
Ik had hem kanariegeel met roze gespoten Marsjee, maar als jij er blij mee bent :+
Hahaha, serieus eens overwogen om roze te pakken ;) Misschien ooit op m'n dirt bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je bedoeld een beetje zoals deze: http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=14&t=127037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Had dat circus al gezien ja. Ik hou wel van zo een unieke bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Niks mis met een roze fiets toch?
Afbeeldingslocatie: http://www.emulation.nl/demo/mtb/surly1x1_11_small.jpg
Mijn twinglespeed bierfiets/commuter/MTB :> Sinds ik hier het bos mee bereden heb, heb ik eigenlijk niet eens meer op mijn fully gezeten :$

[ Voor 24% gewijzigd door Demo op 13-05-2016 11:54 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Demo schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:28:
[afbeelding]
Mijn twinglespeed bierfiets/commuter/MTB :> Sinds ik hier het bos mee bereden heb, heb ik eigenlijk niet eens meer op mijn fully gezeten :$
Nee zeker niet ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Demo schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 21:28:
[afbeelding]
Dat vind ik nog wel een knap fietsie ook!

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Het was dit of zwart en mijn andere MTB en mijn auto zijn al zwart :P Inmiddels is de voorvork vervangen door een carbonnen Pace RC31 die ik voor weinig van iemand over kon nemen. Er zit een normale Deore-crank op met een 38 en 34 kettingblad en achter heb ik een 14 en 18 kransje, waardoor ik 1:2,7 of 1:1,9 kan fietsen. De Smart Sam's heb ik gekozen omdat ze een vrij dichte rij noppen in het midden hebben, waardoor het op asfalt prima rijdt, maar ook in het bos heb je genoeg grip. Het stuur is een Ergotec Ladytown, met een backsweep van 30 graden en dat zit eigenlijk veel prettiger dan zo'n recht MTB-stuur.
Al met al rijd ik Lage Vuursche hiermee maar een paar minuten langzamer dan op de fully en dat komt vooral omdat je op de rechte stukken zit te malen als een koffiemolen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik hou wel van die felle kleurtjes, vandaar dat ik zelf op een knalgele fiets met roze logo's rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Marc Rademaker schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:49:
[...]

Wat was je kwijt als ik vragen mag? Ik heb een copperhead 26 2013. De remmen zijn onlangs gedaan (er was een bekend probleem en toen heb ik voor kostprijs een setje nieuwe remmen gehad). Maar ik hoor bijvoorbeeld een tik bij de trappers, ik vermoed dat het de lagers zijn. Voorvork (die kan uit en aan) wil niet meer uit / aan, zonder gedoe. En de cassettes ketting zullen denk ik einde seizoen ook wel aan vervanging toe zijn.
Ik was uiteindelijk 200EUR kwijt. Ach, dat is maar 50EUR per jaar, aangezien ik nog niks had uitgegeven.

Vanavond voor het eerst sinds januari weer (echt (ritjes met kinderen tellen niet)). Heerlijk. Veel singletracks gepakt bij ons in de buurt (bossen van Norg). Helaas geen route, maar dat kon de pret niet drukken. Wat de pret wel enigzins drukte was het feit dat Strava tussentijds gestopt is (geen idee waarom). Dit overkomt mij de laatste tijd iets te vaak (combi met telefoon). Dus ik wil eigenlijk een nieuwe fietscomputer. Gaat mij puur om het loggen. Cadans, hartslag vind ik niet zo interessant. Ik heb even rondgekeken en ik vind de Bryton 310 prijstechnisch wel interessant. Hebben jullie nog tips? Ik kan mij voorstellen dat in de bossen een goed apparaat wel fijn is (voor GPS fix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 08:22
Ik gebruik zelf een hele goedkope bryton voor het loggen. Werkt voor mij goed genoeg. Hier al met gps te verkrijgen vanaf 50e https://www.bike24.com/1.php?content=13&search=Bryton+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Marc Rademaker schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:49:
[...]

Voorvork kun je zoooo makkelijk zelf doen. :9 :o, trouwens alles wat je opnoemt is heel gemakkelijk zelf te vervangen / onderhouden.

Blij dat ik nooit iets hoef weg te brengen voor onderhoud o.i.d. scheelt een berg aan kosten... die zijn al hoog genoeg namelijk met m'n downhill bak.

[ Voor 16% gewijzigd door Marsjee op 13-05-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Welke app gebruiken jullie tijdens het fietsen? Ik gebruikte altijd Endomondo maar dat ben ik nu zat. Werd al moe van de vele mailtjes die ze sturen (ja je kan t uitzetten) en nu al 2x tijdens het fietsen uitgegaan door de premium reclames. Ben er dus gewoon klaar mee.

Wat ik zoek is een app die mijn route via gps gedetailleerd vastlegt, snelheid, gemiddelde snelheid, afstand en eventueel hoogtemeters. Ben niet specifiek competitief bezig dus Strava of dergelijke apps hoeven niet perse. Vind het gewoon leuk om wat statistieken te kunnen bekijken na een rit.

Ohja, IOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Marsjee schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 08:45:
Voorvork kun je zoooo makkelijk zelf doen. :9 :o, trouwens alles wat je opnoemt is heel gemakkelijk zelf te vervangen / onderhouden.
Voorvork is juist het enige van Marc's lijstje wat ik nog niet zelf gedaan heb, ivm model/jaar specifieke onderdelen en hoeveelheden olie die nogal nauw komen. Ga het binnenkort wel proberen..
Shimano trapaslagers kosten 15 euro bij BC, specifieke sleutel kost je één keer 9 euro. Cassette/centerlock remschijf afnemer kost je een tientje - zorg wel dat je er één met pin hebt en een ingebouwd handvat of die op een ratel past, een afnemer die je met een steeksleutel moet draaien is niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Malt007 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:47:
Welke app gebruiken jullie tijdens het fietsen? Ik gebruikte altijd Endomondo maar dat ben ik nu zat. Werd al moe van de vele mailtjes die ze sturen (ja je kan t uitzetten) en nu al 2x tijdens het fietsen uitgegaan door de premium reclames. Ben er dus gewoon klaar mee.

Wat ik zoek is een app die mijn route via gps gedetailleerd vastlegt, snelheid, gemiddelde snelheid, afstand en eventueel hoogtemeters. Ben niet specifiek competitief bezig dus Strava of dergelijke apps hoeven niet perse. Vind het gewoon leuk om wat statistieken te kunnen bekijken na een rit.

Ohja, IOS.
Ik gebruik Strava (wel een tikkeltje competitief) en laat mijn ritten automatisch synchroniseren met Endomondo, Runkeeper en MyGarmin.
Op deze manier kun je nog steeds Endomondo gebruiken voor je analyses. De Strava app is erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Ik heb juist veel last van Strava.
Heb een Android (Galaxy S5 4G+).
Strava vergeet steevast stukken van mijn route vast te leggen. Of het begin mis, of het eind mist.

Super irritant. Soms gaat het goed, soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Demo schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:51:
[...]
Voorvork is juist het enige van Marc's lijstje wat ik nog niet zelf gedaan heb, ivm model/jaar specifieke onderdelen en hoeveelheden olie die nogal nauw komen. Ga het binnenkort wel proberen..
Shimano trapaslagers kosten 15 euro bij BC, specifieke sleutel kost je één keer 9 euro. Cassette/centerlock remschijf afnemer kost je een tientje - zorg wel dat je er één met pin hebt en een ingebouwd handvat of die op een ratel past, een afnemer die je met een steeksleutel moet draaien is niet ideaal.
Je weet van m'n site? alle fox en rockshox modellen staan erop, met de hoeveelheid olie die elke vork nodig heeft ! O-ringen haal ik altijd van ebay af. En nog een paar service videos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krypto936
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
Herrick schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:44:
[...]

Ik was uiteindelijk 200EUR kwijt. Ach, dat is maar 50EUR per jaar, aangezien ik nog niks had uitgegeven.

Vanavond voor het eerst sinds januari weer (echt (ritjes met kinderen tellen niet)). Heerlijk. Veel singletracks gepakt bij ons in de buurt (bossen van Norg). Helaas geen route, maar dat kon de pret niet drukken. Wat de pret wel enigzins drukte was het feit dat Strava tussentijds gestopt is (geen idee waarom). Dit overkomt mij de laatste tijd iets te vaak (combi met telefoon). Dus ik wil eigenlijk een nieuwe fietscomputer. Gaat mij puur om het loggen. Cadans, hartslag vind ik niet zo interessant. Ik heb even rondgekeken en ik vind de Bryton 310 prijstechnisch wel interessant. Hebben jullie nog tips? Ik kan mij voorstellen dat in de bossen een goed apparaat wel fijn is (voor GPS fix).
Ik heb een bryton 310 en ben er tevreden mee. Het is me eerste 'echte' fiets computer dus verder geen vergelijkings materiaal maar gps doet het goed. Ik heb via aliexpress een ant+ cadans/speed metertje gekocht en dat combineert prima. Alleen de snelheid lijkt het nog wel steeds gps alleen te pakken heb wel gekeken om dat te veranderen maar dat lijkt nog niet echt te werken.

De snelheid die je fietst op het scherm kan soms wel erg schommelen door de gps ontvangst denk ik (heeft garmin dat ook? bij bijv. dik bebladerde bomen boven fietspad). Maar dat maakt me niet zo heel veel uit want veel tijd om er op te kijken heb ik toch niet op single tracks ;). Het gaat me meer om ronde tijden en later terug kijken op strava. Ik upload de bestanden eerst naar de bryton site en via hun naar strava omdat op strava niet alle details zichtbaar zijn en dat werkt prima. Kan ook rechtstreeks naar strava. Via bluetooth met telefoon uploaden via de app werkt echt super langzaam dus dat heeft geen nut eigenlijk.

Verder sja garmin zou vast wel beter werken met software en misschien menu ofzo maar kost ook gelijk veel meer en vond dat nou ook weer niet nodig. Deze heeft bijna alle opties van dure computer voor 80€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55

KoffieNT

banaan

Helaas heeft mijn Shimano M770 crank het na 8 jaar begeven en ben ik toe aan een nieuwe. Ik reed er al een tijdje 'single' mee; alleen het middenblad (32 tanden). M'n casette is een M770 9-speed.

Met die 32 tanden was het zo dat ik op de casette eigenlijk alleen de zwaarste 5 versnellingen gebruikte en er af en toe nog een zwaardere te kort kwam.
Oplossing hiervoor lijkt me om een tandwiel met 34 of 36 tanden te kopen zodat ik een betere range heb.

Na enig onderzoek kom ik uit op twee opties:

Of een nieuwe M780/M785 crank kopen zodat ik bij dezelfde configuratie blijf en ik daar een los 34 -of 36 tanden middenblad bij koop (M8000 bv).
https://www.bike-componen...785-Hollowtech-II-p28511/
https://www.bike-componen...CRM80-Modell-2016-p43975/

Of overstappen op een M8000-crank en dan de 24/34 versie of de 26/36 versie.
https://www.bike-componen...ch-II-Modell-2016-p43960/

In beide gevallen een nieuwe m770 ketting en casette er bij.

Mijn ervaringen met het aanschaffen van cranks en de bijbehorende tandwielverhoudingen is vrijwel 0, dus misschien is er iemand die me er wat meer over kan vertellen. Wellicht zie ik iets helemaal over het hoofd.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Eindelijk een echt fietskleding setje aangeschaft, met name een broekje met zeem was toch wel erg nodig hoor. Morgen maar eens een rondje fietsen denk ik. Ben benieuwd of dat direct een wereld van verschil zal maken, ik denk het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

KoffieNT schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 17:46:
Helaas heeft mijn Shimano M770 crank het na 8 jaar begeven en ben ik toe aan een nieuwe. Ik reed er al een tijdje 'single' mee; alleen het middenblad (32 tanden). M'n casette is een M770 9-speed.

Met die 32 tanden was het zo dat ik op de casette eigenlijk alleen de zwaarste 5 versnellingen gebruikte en er af en toe nog een zwaardere te kort kwam.
Oplossing hiervoor lijkt me om een tandwiel met 34 of 36 tanden te kopen zodat ik een betere range heb.

Na enig onderzoek kom ik uit op twee opties:

Of een nieuwe M780/M785 crank kopen zodat ik bij dezelfde configuratie blijf en ik daar een los 34 -of 36 tanden middenblad bij koop (M8000 bv).
https://www.bike-componen...785-Hollowtech-II-p28511/
https://www.bike-componen...CRM80-Modell-2016-p43975/

Of overstappen op een M8000-crank en dan de 24/34 versie of de 26/36 versie.
https://www.bike-componen...ch-II-Modell-2016-p43960/

In beide gevallen een nieuwe m770 ketting en casette er bij.

Mijn ervaringen met het aanschaffen van cranks en de bijbehorende tandwielverhoudingen is vrijwel 0, dus misschien is er iemand die me er wat meer over kan vertellen. Wellicht zie ik iets helemaal over het hoofd.
Ik heb geen ervaring met een enkel kettingbladen, maar als je dat wilt lijkt het me dat je geen dubbel crankstel moet kopen. Is dit niet wat je zoekt: https://www.bike-componen...-FC-M640-68-73-mm-p31981/
Voorderailleur eraf en evt. een kettingspanner erop (weet niet of dat altijd nodig is).

Verder moet je (bij alle crankstellen) even de breedte van je bracket opmeten en de lengte van je huidige crank aflezen (tenzij je langer of korter wilt). En ik dacht dat 11-speed een smallere ketting gebruikt en dus ook iets andere kettingbladen t.o.v. 9-10 Speed.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 15-05-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fietsstandaard, iemand ervaring met de onderstaande van Rose? Achterwiel wil ik vrij kunnen bewegen als ik mijn ketting wil smeren :)

Afbeeldingslocatie: https://media1.rosebikes.de/product/1850/1/9/1998270_1.r3qfpso63l.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Strider schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:56:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fietsstandaard, iemand ervaring met de onderstaande van Rose? Achterwiel wil ik vrij kunnen bewegen als ik mijn ketting wil smeren :)

[afbeelding]
Kan niet, verder perfect. Klein, handzaam en stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
maartend schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:02:
[...]

Kan niet, verder perfect. Klein, handzaam en stevig.
Wat bedoel je met 'kan niet'?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Strider schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:35:
[...]

Wat bedoel je met 'kan niet'?
Wat was je vraag over je achterwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
maartend schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:57:
[...]

Wat was je vraag over je achterwiel?
Ik dacht dat je met dit soort standaarden wel je achterwiel vrij kon bewegen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Strider schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:01:
[...]

Ik dacht dat je met dit soort standaarden wel je achterwiel vrij kon bewegen.
Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou even wachten op de volgende Lidl fiets aanbiedingen. Meestal zit daar voor 3 tientjes ook een standaard bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Goede tip, thanks :)

Iemand overigens een idee hoe ik de onderstaande trapper nog los kan krijgen. Niet opgevallen bij de aankoop van een tweedehandse fiets, en deze gaat dus niet meer los met een inbussleutel :(

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/33tkldj.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Aan de andere kant van de as kan je soms een steeksleutel gebruiken. Anders zal het uitboren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55

KoffieNT

banaan

TheLemon schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:15:
[...]

Ik heb geen ervaring met een enkel kettingbladen, maar als je dat wilt lijkt het me dat je geen dubbel crankstel moet kopen. Is dit niet wat je zoekt: https://www.bike-componen...-FC-M640-68-73-mm-p31981/
Voorderailleur eraf en evt. een kettingspanner erop (weet niet of dat altijd nodig is).

Verder moet je (bij alle crankstellen) even de breedte van je bracket opmeten en de lengte van je huidige crank aflezen (tenzij je langer of korter wilt). En ik dacht dat 11-speed een smallere ketting gebruikt en dus ook iets andere kettingbladen t.o.v. 9-10 Speed.
Een kettingspanner kan geloof ik ook met een 2-speed.
Ik heb met mijn huidige 'single' inderdaad nogal eens dat de ketting er af valt dus daar moet ik ook wat aan doen. Ik krijg hem er wel weer op met de voorderaileur maar dat is ook geen oplossing.
Ik twijfel nog steeds of ik nu echt een single moet gaan doen, of toch nog voor die double wil gaan zodat ik nog de optie heb om lichter te rijden mocht het nodig zijn.
Die Zee is wel ietsje zwaarder dan de double M8000, maar ook een stuk goedkoper. Nog eens even goed over nadenken dus.

@onder: Good point :D

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ja, je hebt ook de Saint-serie. Die is ongetwijfeld veel lichter, maar is €300 plus. En als gewicht belangrijk is: je voorderailleur, shifter en bekabeling eraf halen scheelt meer dan een lichter crankstel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb nog een Bulls Copperhead 3 staan die ik niet meer gebruik voor in het bos en wil deze 'ombouwen' tot fiets voor op de weg zodat ik met vrouw en kind kan fietsen. Helaas kan ik de originele Wellgo pedalen niet meer vinden om de huidige SPD pedalen te vervangen dus die moet ik opnieuw kopen. Verder ben ik op zoek naar een band met weinig rolweerstand en toch voldoende grip voor natte fietspaden en incidenteel een droog bospaadje die niet te veel kost. Ik vermoed namelijk dat we een keer of 10 per jaar zullen fietsen dus nu kwam ik op de Schwalbe CX Comp uit. Iemand ervaringen met deze band? Of is de meerprijs van Furious Fred of Thunder Burt het verschil echt waard?

Afbeeldingslocatie: http://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/_diverse/_detail_CXComp.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 16-05-2016 11:50 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.