Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Hahaha, het is mij niet heel lang geleden ook overkomen... Ondanks dat ik de techniek weet en uitvoer, ging het mis in een grote kombocht.. Na de kombocht kwam een grote jump.. dus wat doe ik? Ik knal de bocht in ( trappen in kombocht was onmogelijk trouwens ) dus na de bocht zo snel mogelijk aanzetten !

Maaaaaar, ik was iets te snel en was de bocht nog niet voorledig uit.. m'n trapper blijft achter een wortel hangen, en ik wordt zo over de bar geslingerd... Fiets tegen de boom, stuur doorgebogen...Dat geeft wel aan hoe hard het ging.. Nu ligt een specialized Demo ontiegelijk laag op de grond, denk dat er weinig bikes zijn die zo laag liggen.... Ja dat zet je wel aan het denken de volgende keer :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:34
Beste allen,

Ik overweeg een eerste mountainbike te kopen, althans dat idee is vrij concreet aan het worden.
Budget is maximaal wel echt 400-500 euro voor een eerste mountainbike. Wil er niet meer aan uit geven.

Ben al even langs een winkel gegaan en even wat opties bekeken.

Ik zelf ben 1.89m, ik denk aan 54 of 56 cm framemaat het beste is voor mijn lengte.

Nu heb ik mij laten vertellen dat het eigenlijk wel verstandig is minimaal Shimano Deore versnellingen te hebben.

https://www.matrabike.nl/product/2089/ideal-pro-rider-deore
https://www.matrabike.nl/...-deore?selected=Framemaat|Frametype
https://www.matrabike.nl/product/1804/cross-traction-g27

Deze heb ik onder ander gevonden.
Zelf heb ik daarvan op de Ideal Pro Rider een stukje gereden, voelde goed aan.

Koop ik daarmee een goede degelijke mountainbike?

De zigzag oogt ook zeker wat, met hydraulische schijfrem.

Ik zal voornamelijk lekker in het bos een uurtje crossen in het weekend, en het zal mijn eerste bike zijn.

Kan er bevestigd worden dat dit voor mij een juiste keuze kan zijn, of heeft men een goede tip voor mijn budget en wensen die boven de Ideal Pro Rider uitstijgt binnen mijn budget?

[ Voor 6% gewijzigd door Sleehond op 09-03-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Sleehond schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:18:
Beste allen,

Ik overweeg een eerste mountainbike te kopen, althans dat idee is vrij concreet aan het worden.
Budget is maximaal wel echt 400-500 euro voor een eerste mountainbike. Wil er niet meer aan uit geven.
geef dit geld uit aan een goede 2de hands. Of kijk voor Cube oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Voor minder dan 800 euro zou ik alleen maar naar tweedehands fietsen kijken. De kans dat je een goede nieuwe fiets (afmontage schakelwerk en (belangrijker) remmen, geleverde voorvork, kwaliteit van frame enzovoort) vindt voor 400 euro lijkt mij 0%. Om even je voorbeelden erbij te pakken:
Ideal Pro:
- 14kg, dat is 2kg meer dan een goede MTB. Dat kost dus 16% meer kracht om je fiets de goede kant op te bewegen
- banden zijn het waarschijnlijk waard om direct weg te gooien. Setje Shwalbe NN/RR voor+achter kost €50
- RST voorvork is bij mijn weten prut, nieuwe voorvork kost €100
- afmontage schakelwerk is niet deore zoals ze beweren: crankset is Acera, ik verwacht dat alleen het achterderailleur deore is
- V-brakes werken best redelijk als het droog is, maar als het nat is weet je niet wat er gaat gebeuren als je in de rem knijpt, en onder de verkeerde omstandigheden heb je je remblokjes binnen in 1 dag versleten.
- allerlei andere dingen zullen net iets te goedkoop zijn, en dus heel snel verslijten. Denk aan het zadel, de handvaten, enzovoort
- lasnaden van het frame zien er erg goedkoop uit
Die zigzag: zelfde verhaal, maar dan een iets betere crankset. De schijfremmen zijn zo goed dat ze niet hoeven te vertellen welke het zijn :')
De Cross Traction:
- 26" brede banden, hoe hoog is dat ding wel niet :')
- 15kg
- Suntour vork is misschien iets beter, maar ze zeggen niet welke
- Rapid Rob banden zijn misschien goed genoeg
- afmontage klopt niet: Shimano heeft altijd zilverkleurige cassettes vanaf Deore.

Oftewel: als je niet heel veel verstand van fietsen hebt, blijf weg bij Matra bikes, zoek in elk geval een leverancier waarbij de specificaties kloppen met wat er op de fiets zit. Misschien hebben ze wel een bijzondere fiets voor weinig, maar dan moet je er wel verstand van hebben.

Er staan op mountainbikeforum.nl en op marktplaats ontzettend veel 26" fietsen te koop, van mensen die nu 29" rijden. Volgens mij is het niet moeilijk om daar iets leuks tussen te vinden voor €500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
En wat is een goede 2e handse? En wat is een goede van Cube?

Zou je dat kunnen toelichten aan de hand van voorbeelden?

@MBV dat is een vrij duidelijke uitleg. Bedankt!

Misschien toch maar 2e hands gaan voor een goede en als het bevalt in de toekomst meer investeren in een goede.

[ Voor 40% gewijzigd door Sleehond op 09-03-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb zelf geen fiets nodig, dus heb geen idee wat er nu precies te koop staat. Zoek anders zelf op mountainbikeforum (minder troep dan op marktplaats) een paar goede fietsen:
- groot genoeg
- deore afmontage
- goede (bijvoorbeeld een Fox of Rockshox Tora/Reba) voorvork
- goede remmen
- binnen jouw budget

Als je dan de linkjes hier neerzet, is er misschien wel iemand die erop wil reageren. En oh ja, op mtb forum staan ook wat tips over waar je op moet letten qua afmontage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

MBV schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:20:
Voor minder dan 800 euro zou ik alleen maar naar tweedehands fietsen kijken. De kans dat je een goede nieuwe fiets (afmontage schakelwerk en (belangrijker) remmen, geleverde voorvork, kwaliteit van frame enzovoort) vindt voor 400 euro lijkt mij 0%. Om even je voorbeelden erbij te pakken:
Ideal Pro:
- 14kg, dat is 2kg meer dan een goede MTB. Dat kost dus 16% meer kracht om je fiets de goede kant op te bewegen
- banden zijn het waarschijnlijk waard om direct weg te gooien. Setje Shwalbe NN/RR voor+achter kost €50
- RST voorvork is bij mijn weten prut, nieuwe voorvork kost €100
- afmontage schakelwerk is niet deore zoals ze beweren: crankset is Acera, ik verwacht dat alleen het achterderailleur deore is
- V-brakes werken best redelijk als het droog is, maar als het nat is weet je niet wat er gaat gebeuren als je in de rem knijpt, en onder de verkeerde omstandigheden heb je je remblokjes binnen in 1 dag versleten.
- allerlei andere dingen zullen net iets te goedkoop zijn, en dus heel snel verslijten. Denk aan het zadel, de handvaten, enzovoort
- lasnaden van het frame zien er erg goedkoop uit
Die zigzag: zelfde verhaal, maar dan een iets betere crankset. De schijfremmen zijn zo goed dat ze niet hoeven te vertellen welke het zijn :')
De Cross Traction:
- 26" brede banden, hoe hoog is dat ding wel niet :')
- 15kg
- Suntour vork is misschien iets beter, maar ze zeggen niet welke
- Rapid Rob banden zijn misschien goed genoeg
- afmontage klopt niet: Shimano heeft altijd zilverkleurige cassettes vanaf Deore.

Oftewel: als je niet heel veel verstand van fietsen hebt, blijf weg bij Matra bikes, zoek in elk geval een leverancier waarbij de specificaties kloppen met wat er op de fiets zit. Misschien hebben ze wel een bijzondere fiets voor weinig, maar dan moet je er wel verstand van hebben.

Er staan op mountainbikeforum.nl en op marktplaats ontzettend veel 26" fietsen te koop, van mensen die nu 29" rijden. Volgens mij is het niet moeilijk om daar iets leuks tussen te vinden voor €500.
Goede reactie en op zich goed advies, maar ik wil er wel een kritische kanttekening bij plaatsen. Als je bewust op zoek bent naar een beginnersbike, hoef je je niet aan alle huidig geldende normen te houden lijkt me. Tweedehands is sowieso meer bang for bucks, maar zorg dat iemand die er een beetje verstand van heeft mee is om je te helpen.
  • 14kg, dat is 2kg meer dan een goede MTB. Dat kost dus 16% meer kracht om je fiets de goede kant op te bewegen
    Voor een beginner lijkt me gewicht niet echt een issue, prima item om op te bezuinigen
  • V-brakes werken best redelijk als het droog is, maar als het nat is weet je niet wat er gaat gebeuren als je in de rem knijpt, en onder de verkeerde omstandigheden heb je je remblokjes binnen in 1 dag versleten.
    Tot een paar jaar geleden reed iedereen, ook de pro's met V-brakes. Bij zo'n budgetfiets zullen het geen al te beste exemplaren zijn, maar je moet V-brakes in principe niet direct afschrijven. Met een paar goede blokjes erop kun je echt wel wat langer door de modder raggen.
  • allerlei andere dingen zullen net iets te goedkoop zijn, en dus heel snel verslijten. Denk aan het zadel, de handvaten, enzovoort
    Prima upgrade items voor later dus. Ook hierop kun je initieel wat geld besparen en later alleen vervangen wat stuk is. Kost je de kop niet
  • Rapid Rob banden zijn misschien goed genoeg
    Voor zover ik weet is Rapid Rob de oude Racing Ralph, daar was de hele wereld tot een paar jaar geleden zeer enthousiast over. Dat er nu beter zijn doet niets af aan dat het nog steeds prima bandjes zijn.
  • afmontage klopt niet: Shimano heeft altijd zilverkleurige cassettes vanaf Deore.
    Ze bedonderen je inderdaad vaak met afmontage, maar cassettes en kettingen slijten toch wel. Wanneer je er doorheen bent, vervang je ze gewoon voor SLX ofzo. Shifters en remmen zou ik wel op letten dat die van een degelijk niveau zijn, dat moet gewoon strak werken. Maar bijv. een voorderailleur is best een dom ding. Kan me niet voorstellen dat een XTR daarin stukken beter schakelt dan Alivio ofzo. Het is zwaarder en zal na flink gebruik snel slijten, maar ja die kun je dan ook wel vervangen voor 3 tientjes. Of je bent inmiddels zo enthousiast dat je toe bent aan een volgende bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik geef je gelijk voor de meeste punten: gewicht, V-brake (schijfremmen zijn al minstens 10 jaar de standaard :P maar je moet het ook met V-brakes kunnen), RaRo wist ik niet zeker dus heb ik voorzichtig omschreven dat het goed genoeg is. Cassette en ketting is slijtagemateriaal, crankset niet. Gezien de foto's gok ik dat alleen het achterderailleur deore is, en misschien de shifters. Wat je zegt over Alivio is waarschijnlijk waar, maar van Acera weet ik dat niet zo zeker. En de no-name shimano onderdelen weet ik het vrij zeker van niet.

Bij mijn weten kan je tweedehands een 12kg fiets met (beter dan) deore afmontage, Tora vork, fatsoenlijk frame, en goede schijfremmen voor ongeveer €500 kopen, en nieuw voor €800-€1000. Wat ik dus wil benadrukken is de nadelen van deze 3 fietsen ten opzichte van zo'n tweedehands voor dat geld (en dan was ik gewicht en stevigheid van de velgen nog vergeten). Deze nieuwe fietsen lijken goedkoop, maar als je gaat rekenen wat je direct moet vervangen, en wat binnen een jaar versleten is, dan zijn ze erg veel duurder. Banden en voorvork €150, zadel €50, handgrepen €20, en heel veel sleutel-uurtjes of kosten voor de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=124250

Dank voor alle feedback. Kan deze bijvoorbeeld interessant zijn? Vork en shifters zijn geloof ik wel aardig.

[ Voor 14% gewijzigd door Sleehond op 09-03-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Sleehond schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:01:

Dank voor alle feedback. Kan deze bijvoorbeeld interessant zijn? Vork en shifters zijn geloof ik wel aardig.
Ja. @TheLemon: heb ik gelijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor zover je kan zien is dit een goede beginnersbike voor niet te veel geld. Zo te zien ook nog redelijk aan de maat voor jouw lichaamslengte. Echter is het met alle 2de hands spullen toch opletten. Wat als de vork al 2 jaar geen service gehad heeft. Al het draaiwerk versleten is.... (Ik zeg niet dat dit zo is bij deze fiets).

Dus als je te weten kan komen wanneer de vork nog een servicebeurt gehad heeft. En hoe ver de ketting , tandwielen (voor en achter) en remblokken versleten zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Er zit nog beetje rek in de prijs maar niet veel. Toch ben ik zelf niet zo 2e hands ingesteld, maar dat is mijn moeilijkheid haha.

Lastig, weet echt niet goed waar ik goed aan doen.

Ik ben een beginner en hoef echt niet elk onderdeel top te hebben. Een goede shifters en vork wel handig natuurlijk. V brakes vind ik wel prima.

Iemand nog tip van een nieuwe ipv 2e hands met v brakes, goede shifters en vork voor max 500?

Nogmaals ben beginner en echt top of the bill niet direct gewenst, kan wel toekomstperspectief worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sleehond op 09-03-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sleehond schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:43:
Er zit nog beetje rek in de prijs maar niet veel. Toch ben ik zelf niet zo 2e hands ingesteld, maar dat is mijn moeilijkheid haha.

Lastig, weet echt niet goed waar ik goed aan doen.

Ik ben een beginner en hoef echt niet elk onderdeel top te hebben. Een goede shifters en vork wel handig natuurlijk. V brakes vind ik wel prima.

Iemand nog tip van een nieuwe ipv 2e hands met v brakes, goede shifters en vork voor max 500?

Nogmaals ben beginner en echt top of the bill niet direct gewenst, kan wel toekomstperspectief worden.
2de keer. Voor dat geld een 2de hands. Kun je een Cannondale voor vinden, leuke Cube's, Trek, whatever. Zeker de 26" gaan voor geen geld weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:06

DjVe

Hatsaflats!

Lijkt me echt een prima fiets voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

Looking good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

MBV schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:03:
[...]

Ja. @TheLemon: heb ik gelijk? ;)
Ja ;)
Check inderdaad wel ff slijtage van voorbladen, balhoofd en trapaslagers, want het is een goede fiets, maar ik vind het niet spotgoedkoop voor toch een gedateerd ogende fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

TheLemon schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:26:
[...]

Ja ;)
Check inderdaad wel ff slijtage van voorbladen, balhoofd en trapaslagers, want het is een goede fiets, maar ik vind het niet spotgoedkoop voor toch een gedateerd ogende fiets.
Het frame is wat gedateerd, maar volgens mij is er vanalles aan vervangen tov de originele afmontage. Hij heeft het allemaal bijgehouden in een SYS-topic. Voorbladen kan een onverwachte kostenpost zijn, maar balhoofd- en trapaslagers kosten je ook niet de hoofdprijs..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Voorbladen een onverwachte kostenpost? Het is een 2x9 setup, dus je hebt alleen een klein blad en groot blad nodig. Zelf rij ik 2x10 en merk dat ik het kleine blad amper gebruik en eigenlijk alleen voor lange of steile klimmen. Grote kans dat hier het kleine blad nog niet versleten is en dan nog kosten die dingen niks. Het grote blad zal misschien aan vervanging toe zijn, maar ook dat kost maar zeer weinig.

Ik zou meer bang zijn voor de trapas en balhoofdlager, maar zelfs wanneer je die vervangt bij deze fiets heb je nog steeds een goede deal. Ik zou eerder bij die gasten van het mtb forum een tweede hands fiets kopen dan bij iemand op marktplaats. Bij marktplaats is het veel hit en miss en kan je op veel onverwachte kosten komen als je niet goed oplet. Op het mtb forum zie ik maar vrij weinig echt slechte fietsen tevoorschijn komen.

Maar €400,- voor een 'lichte' XT afgemonteerde fiets met luchtgeveerde voorvork? Ik zou geen moment twijfelen. Controleer nog wel eventjes op speling trapas, naven, balhoofd en voorvork. Zijn alleen nog maar meer extra puntjes om nog wat van de prijs af te krijgen. Laat die matra bike maar staan. Dat ziet er nu nog leuk uit, maar na een jaar zal je je af gaan vragen waarom je niet naar andere (tweedehands) fietsen hebt staan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Demo schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:00:
[...]
Het frame is wat gedateerd, maar volgens mij is er vanalles aan vervangen tov de originele afmontage. Hij heeft het allemaal bijgehouden in een SYS-topic. Voorbladen kan een onverwachte kostenpost zijn, maar balhoofd- en trapaslagers kosten je ook niet de hoofdprijs..
Je hebt gelijk, ik zei ook gedateerd ogend. Die lagers kosten inderdaad niet veel, maar als een FM ze erop moet zetten voor je, ben je al wat meer kwijt en dan kan die fiets zomaar €500,- kosten. Nog steeds een veel betere deal dan die Matra bikes idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
TheLemon schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:26:
[...]

Ja ;)
SLX Voorbladen kosten €10 per stuk, in dat opzicht zou ik eerder naar ketting + cassette kijken (deore ketting €20, cassette €30). Balhoofd laten vervangen kost minder dan €50, trapas ook (of zelf doen, dan kost het zoveel aan lager + gereedschap ;)). Ik ken de verkoper niet, maar als je op mtb forum in een persoonlijk berichtje vraagt hoe het met de slijtage van die dingen staat verwacht ik een eerlijk antwoord.
TheLemon schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:05:
[...]

Je hebt gelijk, ik zei ook gedateerd ogend. Die lagers kosten inderdaad niet veel, maar als een FM ze erop moet zetten voor je, ben je al wat meer kwijt en dan kan die fiets zomaar €500,- kosten. Nog steeds een veel betere deal dan die Matra bikes idd.
Dat wilde ik ook zeggen ja ;) En gedateerd ogend? Hoe vind jij die lasnaden op de matra bikes ogen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
En geef 400 voor een fiets en koop voor de rest een helm, handschoenen en een fietsbroek. Zal binnenkort wel bij de Lidl in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Shirtjes,helm , sokken en handschoenen zijn prima bij de Lidl, maar koop schoenen en een broek bij een speciaalzaak. Dat zit gewoon veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Een helm is beter dan geen helm, maar ik zou liever een paar tientjes uitgeven aan een betere. Mijn Giro-helm heeft mijn leven gered, ik weet niet of dat met een Lidl-helm ook zo was gegaan. EU-norm voor fietshelmen is zo ongeveer dat je het moet overleven als je uit stilstand omvalt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Het is maar om te starten. En met 100 euro over koop je niet meer zoveel. beetje helm kost dat al, beetje broek ook. Vandaar de Lidl om te starten. Later upgraden.

Of kijk eens bij decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, het zonnetje van de laatste dagen geeft weer kriebels om te gaan fietsen :) Gelukkig is mijn voorvork net klaar van de 1e/jaarlijkse service beurt. Dus hopelijk binnenkort weer een rondje rijden.
(Ja, in de winterperiode sport ik niet/weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Kluus

Gang is alles

DjVe schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:34:
Shirtjes,helm , sokken en handschoenen zijn prima bij de Lidl, maar koop schoenen en een broek bij een speciaalzaak. Dat zit gewoon veel beter.
De kwaliteit van schoenen en broek hebben inderdaad een hele grote invloed op je fietsplezier, maar ik vind dat geld zeker ook voor de helm. Ik zou hier (veiligheid even buiten beschouwing latend) ook zeker vanuit het oogpunt van comfort niet op bezuinigen.

Van een goede helm voel je nauwelijks dat je hem op hebt, een redelijke voel je zitten maar niet vervelend en van een slechte krijg ikzelf dikke koppijn ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 10-03-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
Kwaliteit van schoenen van de Lidl heb ik geen mening over. De broek daarentegen wel. Ik heb een lange broek van de Lidl gehad, maar die zat toch echt niet lekker. Zelfs mijn goedkope broeken van de Decathlon zaten veel beter, en die waren ook maar iets van 8 EUR. Inmiddels heb ik wat meer geïnvesteerd in goede broeken en spijt dat ik dit niet veel eerder heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Daar staat dan wel tegenover dat jij het mountainbiken bent gebleven. Een beginner weet nog niet hoe het hem gaat bevallen en of hij er in een korte termijn mee gaat stoppen.Om hem dan maar gelijk kleding van >200 euro aan te bevelen gaat imo mij wat te ver, zeker gezien het budget van de fiets 400-500 euro is.

Mijn advies is dan ook om eens een Decathlon in te lopen. Prima spul voor een prima prijs. Zeker de iets duurdere segmenten (500/700). Kan je ook gelijk de afweging lycra/baggy kleding maken :). Dure setjes kleding gaan uit zichzelf wel komen wanneer je een stuk fanatieker wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Elke helm die je kunt kopen in de winkel voldoet. Een 'goede' helm bestaat niet, alle helmen zijn goed genoeg. Eentje van 300 euro is alleen een heel stuk lichter en ventileert een heel stuk beter. Maar qua bescherming is het niet (veel) beter.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:01:
Elke helm die je kunt kopen in de winkel voldoet. Een 'goede' helm bestaat niet
De standaard waaraan ze voldoen stelt echt totaal niks voor, een blok piepschuim zou dat al bijna halen. En een goede helm bestaat niet? Dit systeem had mijn hersenletsel kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:22:
Dit systeem had mijn hersenletsel kunnen voorkomen.
De standaard is vrij goed, het kan allemaal wel beter natuurlijk. Maar ik denk niet dat het jouw letsel helemaal had kunnen voorkomen, op zijn hoogst iets verminderen. Je hebt ook nog het conehead systeem (uitgevonden door Chuck Norris. Nouja, hij lijkt er op). Oa. Cannondale gebruikt dat, zij noemen het dual-density peak. En zo zijn er nog vele systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
ElmarJ16 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 07:41:
Daar staat dan wel tegenover dat jij het mountainbiken bent gebleven. Een beginner weet nog niet hoe het hem gaat bevallen en of hij er in een korte termijn mee gaat stoppen.Om hem dan maar gelijk kleding van >200 euro aan te bevelen gaat imo mij wat te ver, zeker gezien het budget van de fiets 400-500 euro is.

Mijn advies is dan ook om eens een Decathlon in te lopen. Prima spul voor een prima prijs. Zeker de iets duurdere segmenten (500/700). Kan je ook gelijk de afweging lycra/baggy kleding maken :). Dure setjes kleding gaan uit zichzelf wel komen wanneer je een stuk fanatieker wordt ;)
Ik ben het met jou eens hoor wat betreft Decathlon hoor. Ik adviseer ook zeker niet om gelijk voor > 200 EUR aan kleding te kopen (mijn duurste broek is nu 70 EUR en die heb ik recent aangeschaft, terwijl ik al 4 jaar rondfiets met Decathlon broekjes van 8 EUR waar ik veel gebruik van heb gemaakt (> 100km ritten op ATB en > 150km ritten op racefiets)) zonder dat ik hier last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:39:
[...]

De standaard is vrij goed, het kan allemaal wel beter natuurlijk. Maar ik denk niet dat het jouw letsel helemaal had kunnen voorkomen, op zijn hoogst iets verminderen. Je hebt ook nog het conehead systeem (uitgevonden door Chuck Norris. Nouja, hij lijkt er op). Oa. Cannondale gebruikt dat, zij noemen het dual-density peak. En zo zijn er nog vele systemen.
Er zat een klein deukje ter hoogte van mijn slaap, maar mijn hoofd was zo hard gedraait dat een bloedvat in mijn nek bijna gescheurd was (vals aneurisma). Volgens de neuroloog zat ik heel dicht bij hersendood, God zij dank leef ik nog. Dat klinkt voor mij als precies waarvoor MIPS is uitgevonden.

Ik heb eens opgezocht wat de standaard is:
Europe: No impact of the 20 required in the test series can exceed 250 g peak in 1.5 meter drop on flat or kerbstone anvil.
Zoals ik dat interpreteer: als je omvalt uit stilstand op je fiets, en daarbij op vlakke grond valt, mag je niet meer dan 250g versnelling krijgen. Noem jij dat een best goede standaard? 8)7
Deze tekst snap ik niet:
Europe: Flat with minimum impact face diameter of 127 to 133 mm. "Kerbstone" with two faces making a nominal 105 degree angle, each inclined at 50.0 to 55.0 degrees to the vertical and meeting along a striking edge with a radius of 14.5 mm to 15.5 mm, and with height at least 50 mm and length at least 125 mm.
Hoe hard moet je dan op zo'n stoeprandje kunnen vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:22:
Hoe hard moet je dan op zo'n stoeprandje kunnen vallen?
Minder dan 250G dus :) Dat is overigens echt heel veel. De crash in formule 1 waar Jules Bianchi uiteindelijk het leven liet was maar 92G. Je hoeft overigens niet stil te staan, het maakt nl. niet uit of jij, of de stoep beweegt als deze tegen je hoofd komt. Zeg maar.

Het is natuurlijk ook zo dat de marketing voor een bepaalde techniek in een helm dit altijd in een zo'n goed mogelijk licht gaat zetten. En een gewone helm met alleen piepschuim, die wel aan de standaard voldoet, is natuurlijk daarbij het uitgangspunt, want dat is het minimum waar ze aan moeten voldoen. Dat wil niet zeggen dat in jouw geval dit tot minder fysiek letsel geleid zou hebben. Waarschijnlijk wel, maar dat zul je nooit weten.

Ik ben ook wel eens gevallen waarbij ik vrijwel zeker weet dat ik met helm minder goed af geweest zou zijn, misschien wel in een rolstoel zou zitten. Toen had ik geen helm op en ik heb ook geen letsel opgelopen. Ik werd van de fiets af gelanceerd en maakte een koprol waarbij ik met mijn nek precies in een kuil landde. Als daar nog een helm uitgestoken had, had mijn hoofd een flinke duw gekregen en waarschijnlijk mijn nek gebroken, maar zonder helm rolde ik precies met de kuil mee zeg maar. Hetzelfde zie je wel eens met mensen die geen gordel dragen in de auto, die worden zonder letsel uit de auto geslingerd, terwijl als ze in de auto waren gehouden door een gordel, dan was het een heel stuk minder goed afgelopen.

Overigens draag ik altijd een helm en een gordel, ik weet ook dat het veiliger is, ook al is het soms minder veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Kluus

Gang is alles

ElmarJ16 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 07:41:

Als die beginner zich maar wel realiseert dat een hoger comfort haalbaar is. En dus niet stopt omdat het allemaal zo ongemakkelijk zit. Dan is uitproberen met goedkopere spullen inderdaad te adviseren.
zonoskar schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 12:43:
[...]
Ik ben ook wel eens gevallen waarbij ik vrijwel zeker weet dat ik met helm minder goed af geweest zou zijn, misschien wel in een rolstoel zou zitten.
Zo ken ik er nog een paar. Dat is hetzelfde als zeggen dat het beter is om door een rood stoplicht te lopen omdat, toen je dat eens deed, er een seconde later een auto de macht over het stuur verloor en de stoep op knalde waar jij anders had staan te wachten. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 11-03-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik werk nu een jaar bij de grootste leverancier van fietsendragers, zonder zelf een beetje te kunnen spelen.
Knoop ook maar doorgehakt om een 29er te gaan kopen. Wordt iig een Cube, zit vooral naar de Analog te kijken, al twee keer gehuurd voor een weekend en bevalt mij perfect, zeker voor dat geld.
Voordeel voor mij is dat ik de meeste collega-vertegenwoordigers wel ken, dus maar eens even een balletje opgegooid. Krijg de 21ste antwoord wat er nog meer mogelijk is, mooi met het maandelijkse salaris momentje, maandje meer sparen is weer meer budget :)

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Aangezien ik binnen twee jaar twee paar Shimano 540 en 520 kapot heb gereden (althans die krengen blijven kraken), heb ik vandaag een rondje gedaan met eggbeaters 2. Durf nog niets te zeggen over de levensduur, maar het fiets wel lekker! Meer speling, sneller in en uit te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik heb een tijdje de CB Mallet DH geprobeerd (feitelijk een eggbeater 2/3 met kooi), maar kon hier toch niet zo aan wennen. Vond het wel fijn dat deze iets meer speling hadden dan mijn shimano SPD, maar vond het in en uitklikken toch een stuk lastiger. Had de schoenplaatjes al helemaal naar binnen gezet om zo licht mogelijk uit te klikken, maar ik kon er maar geen vrienden mee worden.

Nu op de flats en dat bevalt meer dan prima! Wel met 5ten's wat zorgt voor extra grip, maar ik zie maar weinig redenen om terug te keren naar clipless. Het enige wat ik mis is het feit dat met SPD (mits deze goed staat afgesteld) je voet in 1 keer op de goede plaats op je pedaal zit. Met flats is het in het begin toch wel een beetje zoeken en vanwege de grip verplaats je je voet niet zo makkelijk. Vind het verder toch ook wel fijn dat bij een crash mijn voeten niet aan m'n pedalen blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
DjVe schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 14:55:
Aangezien ik binnen twee jaar twee paar Shimano 540 en 520 kapot heb gereden (althans die krengen blijven kraken), heb ik vandaag een rondje gedaan met eggbeaters 2. Durf nog niets te zeggen over de levensduur, maar het fiets wel lekker! Meer speling, sneller in en uit te klikken.
Toen ik nog beetje deed XC'EN had ik de zelfde ervaring. Nu zijn de 520's ook wel de goedkope spd's en is de afdichting bij de lagers ook niet super. 540 geen ervaring mee.

Weet niet wat jou rijstijl is? Maar met flats is zeker een aanrader. Overigens raad ik beginners sowieso flats aan, goed voor de techniek. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nog nooit met flats gereden, maar ik vind het wel prettig om vast te zitten. Kan je net iets meer kracht zetten op klimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik rijd ook altijd met SPD, maar afgelopen jaar weinig op de MTB gezeten, en veel op de stadsfiets. Toen ik vorige week een beetje weggleed wilde ik mijn voet uitsteken om dat op te vangen, maar mijn pedaaltje wilde dat niet :+ Weer even oefenen, dat klikken...

Wat ik nog moet uitzoeken: mijn rechterpedaal geeft ingeklikt een millimeter speling op en neer, dat voelt erg raar. Waardoor kan dat komen? Op mijn stadsfiets (combi-pedalen) merk ik dat niet. Daar zit het zo strak dat ik last van mijn knie krijg :X (plaatjes niet op de graad nauwkeurig afgesteld, bij XT SPD pedalen heb je genoeg speling en maakt dat niet uit, maar die combi-pedalen geven 0 speling :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Misschien het stelschroefje (hier te zien, het schroefje bij de - en +) misschien iets strakker zetten? Kan me ergens voorstellen dat wanneer deze te los staat je wat meer opwaartse speling krijgt. Anders zou ik het eerder zoeken in versleten schoenplaatjes/pedalen, al lijkt me dat nog wel wat onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Een paar foto's van de Superplastic Enduro Cup in Esneux voorbije zondag. Was zeer leuk, de eerste keer dat ik aan een wedstrijd meedeed.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/10583011_10209075480624618_3198727606613599115_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/12841422_1230968993597716_6123648349692553920_o.jpg

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:23:
Wat ik nog moet uitzoeken: mijn rechterpedaal geeft ingeklikt een millimeter speling op en neer, dat voelt erg raar. Waardoor kan dat komen?
Speling zou alleen links/rechts moeten zijn. Als je speling op/neer hebt, dan zijn of de lagers op de as versleten, of je plaatje onder je schoen is versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Zondag maar weer even op pad met de bike!
Anderen nog van plan te gaan dit weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Sleehond schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:01:
Gisteren Zeist gedaan op de singlespeed. Baan lag er prachtig bij, geen drek, maar al het zand was nog vochtig genoeg om er vlot overheen te gaan. Had het idee dat het op de SS soepeler ging dan een paar weken terug op de 3x10 full suspension :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Demo schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:37:
[...]
Gisteren Zeist gedaan op de singlespeed. Baan lag er prachtig bij, geen drek, maar al het zand was nog vochtig genoeg om er vlot overheen te gaan. Had het idee dat het op de SS soepeler ging dan een paar weken terug op de 3x10 full suspension :P
Lekkere baan ja, ben ik vorige week zondag geweest. Mij nog iets te heftig op dit moment (was m'n eerste keer mountainbiken).

Vandaag Lage Vuursche maar even gepakt, lekkere track van 11km en vrij weinig hoogtemeters. Snelle track dus en prima om daar je conditie op te pakken. Lekker vroeg begonnen, rustig op de baan, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Jazeker, ik ben zondag naar Vielsam geweest. Fantastische enduro trails. Ook de track gereden van de Lotto DH1 Belgische kampioenschappen van 2015. Dat was de moeite, sommige echt grote sprongen, die niet te doen waren, maar gelukkig ook kleinere die wel doenbaar waren (voor mijn niveau).

[video]https://www.youtube.com/watch?v=YiQKjaU5OjA"]YouTube: Enduro and DH1 Vielsam[/video]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nice. Ik zag wel één of twee spannende momentjes 😨

Ik was gisteren weer in de buurt van Amerongen en checkte daar de nieuwe route Overberg en net nieuwe stukken in de Amerongen route. Erg cool weer. Met name Overberg heeft een pittige klim en iets listigere afdalingen dan we gewend zijn daar. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sleehond schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 00:01:
De omgeving Overpelt onveilig gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Bikes/G0211923.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Bikes/G0110894.jpg

Gaaf filmpje trouwnes van @LaurentS. Zit echt flink de snelheid in. Was het een wedstrijd? Want er reden toch best wel veel mensen voor je neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
zonoskar schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:58:
[...]

De omgeving Overpelt onveilig gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

Gaaf filmpje trouwnes van @LaurentS. Zit echt flink de snelheid in. Was het een wedstrijd? Want er reden toch best wel veel mensen voor je neus.
Ook leuke foto's, vooral de eerste ziet er leuk terrein uit.
Nee was geen wedstrijd, gwn een clubje dat quasi elke zondag samen gaat rijden in de Ardennen. Doe wel mee aan enduro wedstrijden sinds kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Ziet er wel aantrekkelijk uit dat Overpelt, helaas niet om de hoek hier.

Zaterdag maar weer conditie even verder opbouwen bij Lage Vuursche, baan is me goed bevallen om conditioneel even stappen te maken met een aantrekkelijke 11km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Sleehond schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:12:
Ziet er wel aantrekkelijk uit dat Overpelt, helaas niet om de hoek hier.

Zaterdag maar weer conditie even verder opbouwen bij Lage Vuursche, baan is me goed bevallen om conditioneel even stappen te maken met een aantrekkelijke 11km.
Komende zaterdag is Lage Vuursche gesloten wegens onderhoud. Zeist vond je wat te zwaar zei je? Ik was van plan om zaterdag een rondje Zeist te doen, als je het leuk vindt kan ik met je mee rijden, mijn ervaring is dat het met meerdere mensen makkelijker rijdt dan in je eentje :) Ik ben geen topsporter en zeker op de singlespeed heb ik een topsnelheid van niks.. gelukkig zitten er nauwelijks rechte stukken in die track :D

[ Voor 9% gewijzigd door Demo op 24-03-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Hoi mensen. Zit een beetje naar een baggy broek te kijken, maar zie dat de meeste baggy broeken zonder bretels zijn. Zakt dit niet een beetje af tijdens het fietsen? en wat doe je er onderaan? Onder een wielrenbroek doe ik (zoals de meeste volgens mij) niets.

Of is het de bedoeling dat je je strakke broek met zeem er onder doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er zijn baggy shorts met een zeem, daar zit dus een soort strakke broek in verwerkt dus. Maar die zeem is toch altijd net niet vind ik, dus ik haal bij zulke broeken de zeem er uit en rij met de baggy shorts over mijn strakke broek heen. Zonder bretels zakt het inderdaad af, maar dat hoort :) Haha. Sorry, nee dat hoort niet, het is vervelend want je blijft wel eens hangen achter je zadel. Niet fijn. Dus even bretels scoren bij de Action ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 09:22
De meeste baggy broeken hebben een binnenbroek. Als ze dat niet hebben dan moet je er een strakke broek er onder hebben. Bij een baggy broek kun je gewoon een riem gebruiken natuurlijk, dan heb je geen bretels nodig. Lichtgewicht riemen zitten er soms ook gewoon bij.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

De meeste baggy's worden geleverd met of hebben een optie voor een losse binnenbroek. Ik heb ze eigenlijk nog niet gezien met een zeem direct er in. Zelf heb ik een binnenbroek met zeem en daar een 3/4 sportbroek overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:15
Als ik baggy aan doe, doe ik een losse zeem onderbroek aan, degene die ik heb hebben allemaal ook een hogere bovenkant zeg maar. En ook heb ik meestal onder mijn bovenkleding (als ik een onderlaag draag) nog wat eronder met wat meer lengte aan de onderkant. Dus mocht het wat afzakken (wat het meestal niet doet) voel je geen extra kou en is het visueel niet zichtbaar. Sowieso zit bij mij met zeem onder mijn baggy broek het ook wat strakker aldaar waardoor het niet zo snel afzakt.

Maar heb eigenlijk met allerlei broeken gefietst, ook vaak met een H&M broek en een veter als riem. Draag nu wel vaker een lange tight met daaroverheen een beetje baggy short. In de zomer enkel te short.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:28

The_Scarabial

MTB for life!

Rudolf schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:42:
Hoi mensen. Zit een beetje naar een baggy broek te kijken, maar zie dat de meeste baggy broeken zonder bretels zijn. Zakt dit niet een beetje af tijdens het fietsen? en wat doe je er onderaan? Onder een wielrenbroek doe ik (zoals de meeste volgens mij) niets.

Of is het de bedoeling dat je je strakke broek met zeem er onder doet?
Dat laatste vind ik de meest comfortabele keuze.

Ik heb altijd m'n assos broeken eronder en een hele lichte baggy eroverheen. Speciaal gemaakt voor ons team.
Bij ritten van meer dan 5 uur wil de baggy op het laatst wel eens iets afzakken, maar nooit echt een probleem.

Afgelopen Cape Epic ook een aantal etappes met de baggy gereden en ging perfect, ondanks de extreme hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik heb een Endura baggy die geen mm zakt. Hij zit vrij strak om mijn middel, dat helpt wel denk ik. Vind het overigens wel echt lekker op de mtb met die baggy, zakken zijn ook handig voor telefoon en sleutels.
Voor de meeste korte ritjes doe ik de meegeleverde binnenbroek met zeem eronder, maar als ik meer comfort nodig heb, mijn Castelli bibshort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Of een Baggy short afzakt ligt ook aan je lichaamsbouw. Met een buikje heb je eerder dat ie afzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

zonoskar schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:30:
Of een Baggy short afzakt ligt ook aan je lichaamsbouw. Met een buikje heb je eerder dat ie afzakt.
Klopt, ik heb een vrij smalle taille en stevige bilpartij, dat helpt wel. Nog een voordeel van een baggy vond ik trouwens dat het materiaal veel steviger is. Eén keer onderuit of langs een doornstruik en je Lycra Bib is gescheurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Vandaag heb ik Rhenen aangedaan, FANTASTISCH parcours, ben er fan van!

Kanttekening is dat ik een flinke smakkert heb gemaakt. Ging een helling af, iets te enthousiast en merkte dat ik te snel ging en controle kwijt aan het raken was. Ben in de ankers gegaan maar kon het stuur niet meer op de baan houden. Ben met de voorwiel in een kuil geklapt en werd over het stuur gelanceerd. Moet zeggen dat ik er goed vanaf ben gekomen, lag gestrekt 2-3 meter verderop. Beetje zere knieën, geen last van mn hoofd, nek of schouders gelukkig.

Ondanks dat, vond ik het parcours fantastisch. Ik ga er zo weer heen, weet alleen wel even waar ik op mn snelheid ga letten... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Dat was vast in de 'wokkel', daar word je gemakkelijk over de rand gelanceerd als je niet goed instuurt en/of afremt.
Neem de volgende keer ook ff Kwintelooijen mee, meer hoogtemeters in slechts 3km. Wel echt opletten in tweede deel vh parcours, op tijd in de ankers bij de afdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Oh, we delen hier ook de smakkerds? Vandaag Oostvoorne gefietst, eerste rondje ging erg lekker. Op de meeste stukken de gemakkelijke route gepakt, dus toen ik terug was wilde ik eens die drop-offs na de vuurtoren proberen. Ik had ze in het voorbijrijden wel gezien, en het zag er niet heel dramatisch uit, dus moet kunnen. Nou, dat heb ik geweten :X Volgens mij de 2e waar het bordje drop-off stond in de bosjes links van het parcours over de kop gegaan :( En weet je wat zo leuk is aan SPD? Dan kan je fiets bij zoiets lekker je heupen de verkeerde kant op trekken :') Het duurde een kwartier voor ik weer kon lopen, gelukkig wilde iemand helpen mijn fiets weer in de auto te krijgen want ik kan nog steeds niks onder mijn heupen vastpakken.

Mocht iemand het glas van een zonnebril vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 26-03-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:42
Vandaag voor de eerste keer dit jaar weer gemountainbiked. Na valpartij in januari met mijn normale fiets geblesseerd geraakt. Toen dat eenmaal weer een beetje lekker ging volop bezig geweest met trainen voor halve marathon bij de Venloop welke afgelopen zondag heeft plaatsgevonden. Dat is nu allemaal weer geweest dus nu weer lekker mountainbiken :D

Heerlijk weer en lekker gecrossed :D. Heb mijn standaard parcours waar ik al jaren fiets eens andersom gefietst. De afstand is nooit gelijk omdat ik altijd een rondje hier of daar extra neem. Vandaag ongeveer 35km gefietst. Ging verrassend goed. Techniek zit er nog in en mijn conditie is best goed door het trainen voor de halve marathon hardlopen en mijn dagelijkse woon-werk fietsen waar ik altijd flink de snelheid er in heb.

Binnenkort wordt ik geopereerd als gevolg van mijn blessure. Ik had in januari beide schouders uit de kom. Aan de linkerkant is dat nu zo vaak gebeurd dat ik er wel klaar mee ben. Aan de rechterkant blijkt achteraf dat ook het bot was gescheurd. Nu weer redelijk herstelt allemaal en dan is het ergens wel zuur dat er straks geopeerd moet worden. Na die operatie zal ik wel weer enkele maanden niet kunnen/mogen sporten. De komende tijd maar van genieten zolang het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dit weekend maar weer eens op de mountainbike gestapt. Op zondag maar weer eens de (on)officiële routes bij bergen op zoom bezocht en vandaag naar Westenschouwen gereden.

Manman wat heb ik gemerkt dat ik de afgelopen weken maar weinig op de fiets heb gezeten. Eerst
ploeteren door de plassen ontstaan door de machines van de boskap bij bergen op zoom en daarna nog mezelf eens flink vastgebeten op de korte klimmetjes op Westenschouwen. Uiteindelijk toch nog 60km kunnen genieten op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Vanavond Lage Vuursche aangedaan. Net optijd klaar, werd al vrij donker bij aankomst auto.

Damn wat veel plassen en modder op het parcours, had ik niet helemaal verwacht zo erg.

Wel in 1 keer uitgereden zonder pauze, blij mee want als beginnende mountainbiker lukte dat nog niet bij de afgelopen keren fietsen. Had het gevoel toen ik klaar was dat ik nog makkelijk een haf uur door had kunnen gaan. Conditie gaat merkbaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Na een paar dagen regen is Lage Vuursche altijd een moeras, gezien de weersvoorspelling zou ik het begin volgende week nog eens proberen, als de plassen (bijna) weg zijn en het zand nog een beetje vochtig, ligt het er op zijn best bij. Van de zomer, als de zon krachtiger is, dan kom je die zandbanken bijna niet meer door...

Dat gevoel van de eerste keer zo'n rondje uit fietsen ken ik nog wel trouwens :P Als je regelmatig gaat, gaat je conditie inderdaad merkbaar groeien en voor je het weet plak je er een tweede rondje achter :D

[ Voor 24% gewijzigd door Demo op 30-03-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
:9~

gisteren mijn Canyon Grand Canyon AL 6.9 binnen gekregen. Wat een mooi afgewerkt fietsje is het! Kan niet wachten tot het weekend is om 'm even uit te laten. Moet even wennen aan de 29" t.o.v. mijn 26" Trekje. Het lijkt zo'n grote fiets. In elkaar zetten is ook een peulenschil, al is de handleiding toch wel wat vaag, maar het wijst zichzelf wel. Stuurtje vastzetten, zadel erop, voorwiel er in hoppakee. Nog wel even kijken hoe ik de voordemper goed af moet stellen voor mijn gewicht.

Enig minpuntje is dat de voorrem een beetje aanloopt. Dus die heeft nog wat afstelling nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Rudolf schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:31:
Enig minpuntje is dat de voorrem een beetje aanloopt. Dus die heeft nog wat afstelling nodig denk ik.
Schroefjes waarmee hij op het frame (of bij IS: de adapter) vastzit een slagje losdraaien, rem inknijpen, schroefjes vast, en klaar. Heel moeilijk afstellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:57:
[...]

Schroefjes waarmee hij op het frame (of bij IS: de adapter) vastzit een slagje losdraaien, rem inknijpen, schroefjes vast, en klaar. Heel moeilijk afstellen :P
Nee man. ghelemaal fout. remgreep los maken van stuur, demonteren, kabel er uit halen, kabel aan rem losmaken, remarmen losmaken, schroefje wat losdoen en dan tegensgesteld alles weer in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Welk schroefje losdoen?
Niet dat ik je post heel erg serieus neem, mijn aanpak heeft vaak genoeg wel gewerkt en ziet er een stuk simpeler uit :P

[ Voor 73% gewijzigd door MBV op 31-03-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Rudolf schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:31:
:9~

gisteren mijn Canyon Grand Canyon AL 6.9 binnen gekregen. Wat een mooi afgewerkt fietsje is het! Kan niet wachten tot het weekend is om 'm even uit te laten. Moet even wennen aan de 29" t.o.v. mijn 26" Trekje. Het lijkt zo'n grote fiets. In elkaar zetten is ook een peulenschil, al is de handleiding toch wel wat vaag, maar het wijst zichzelf wel. Stuurtje vastzetten, zadel erop, voorwiel er in hoppakee. Nog wel even kijken hoe ik de voordemper goed af moet stellen voor mijn gewicht.

Voorvork afstellen? Ga uit van 25/30% sag ( oftewel, dit veert die in zodra jij op de fiets zit met al je fiets spullen aan en om ;) ) Het kan zelfs zijn dat Canyon een ander precentage aangeeft !! Dit moet dan in de manual staan, of op het net natuurlijk. Verder is het ook rijstijl en persoonlijk gebonden. Je MOET niks :+

http://mtbhowto.com/how_to/set_up_your_mtb_suspension/

[ Voor 9% gewijzigd door Marsjee op 31-03-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:23:
Welk schroefje losdoen?
Niet dat ik je post heel erg serieus neem, mijn aanpak heeft vaak genoeg wel gewerkt en ziet er een stuk simpeler uit :P
Schroefje van je zadelpen. Welke anders?

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 31-03-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
http://m.gpsies.com/map.do?fileId=zwsejzgwemeronts
Leuke rondje lijkt me, 170km, 900hm en mooi rondom eindhoven. Mooie dagvulling ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
NielsTn schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 14:37:
http://m.gpsies.com/map.do?fileId=zwsejzgwemeronts
Leuke rondje lijkt me, 170km, 900hm en mooi rondom eindhoven. Mooie dagvulling ;)
Waarom zit de MTB-route bij Aquabest er maar voor een kwart bij? En dan wel bijna de hele route van Nuenen? :P
Leuk idee, maar voor mij net iets te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik probeer die morgen te rijden. Komt uit Fiets magazine, idee was om 200km aan een stuk te rijden. Ik vind dit mooi zat ;)

Update 3 april:
Blijkbaar loopt de route van Tijdschrift Fiets TEGEN de rijrichting in van diverse (vaste) mtb routes. Wel iets om rekening te houden (van beide rijrichtingen ;) )
Na ca 50km en gescheld van mtb-ers (kennelijk KOM jagend) was ik het wel zat :(

[ Voor 53% gewijzigd door NielsTn op 03-04-2016 19:03 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Vanmiddag eens de gehele nieuwe Amerongen 2.0 en Ginkelduin routes gereden. De nieuwe stukken zijn echt schitterend, lekker technisch met nog wat mul zand in off-camber bochten enzo. In Ginkelduin zit ook een tricky afdaling.

Ik keek wel met grote verbazing naar hoeveel lange broeken en dikke jassen ik zag, 2e helft vd middag. Het was toen 16 graden en zonnig.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Dit is mijn favoriet rondje over 200 km: https://www.strava.com/activities/66918695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Sick _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Holy f@ck. 10k hm! Netjes hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Hoogtemeters kloppen niet. Zijn er wel veel maar niet zo veel. In werkelijkheid zijn het rond de 7.000 hoogtemeters.

Op 9 juli sta ik om 05:00 uur voor de derde keer in het startvak. In 2013 en 2014 heb ik de finish op tijd gehaald. Hopelijk dit jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

NielsTn schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 18:52:
Ik probeer die morgen te rijden. Komt uit Fiets magazine, idee was om 200km aan een stuk te rijden. Ik vind dit mooi zat ;)

Update 3 april:
Blijkbaar loopt de route van Tijdschrift Fiets TEGEN de rijrichting in van diverse (vaste) mtb routes. Wel iets om rekening te houden (van beide rijrichtingen ;) )
Na ca 50km en gescheld van mtb-ers (kennelijk KOM jagend) was ik het wel zat :(
Ik zou dat aan Fiets Magazine laten weten, tegen MTB-routes in fietsen is echt een dikke no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Demo schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:18:
[...]
Ik zou dat aan Fiets Magazine laten weten, tegen MTB-routes in fietsen is echt een dikke no-go.
Zojuist gedaan, redactie@fiets.nl heeft een mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Afgelopen dinsdag voor het eerst in jaren weer eens echt gemountainbiket, op Texel. Man, dat viel toch wel even tegen :P Op de weg heb ik een redelijke fietsconditie dus ik had verwacht dat het me redelijk af zou gaan maar toch niet helemaal :D

Ik heb de oude route gedaan maar ook het nieuwe stuk vanaf de boot naar de oude route. Ik vond het niet de moeite waard. Voert merendeels over asfalt en bij het begin moet je gelijk flink trappen, je kunt niet even rustig opwarmen. Verderop ga je nog een stukje door de duinen maar dat vond ik erg zwaar (veel weerstand door de heide enzo waar je doorheen fietst)* en niet leuk vanwege de vele gaten in het parcours. Imho zet je het beste je auto in Den Hoorn neer, dan is het 10-15 minuten fietsen tot het begin van de oude route en ben je een beetje warm. De oude route is zeker leuk en heeft wat weg van Schoorl, iets minder hoogtemeters misschien.

Onderweg ook nog fietstasje-ophangsysteem gescheurd :X Maar eens deze china-special proberen :P
Afbeeldingslocatie: http://i572.photobucket.com/albums/ss163/zljoyce/Acacia%20New%20Items/Accessories/Accessories175/TB2ELLXlFXXXXa5XpXXXXXXXXXX_892864479_zps26nf2dri.jpg

Binnenkort met neefje naar Holterberg, eens kijken of we er weer wat meer werk van kunnen maken :)

* Let wel, mtb-conditie is dus beperkt :P

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 10-04-2016 21:32 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

JT schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:28:
...
Maar eens deze china-special proberen :P
...
Nadeel hiervan is wel dat de bidon erg vies kan worden

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Klopt, mijn primaire bidon zit op m'n frame. Ik zie het eerder als extra vak als ik eens een slot wil meenemen ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:36
Stomme vraag, heeft iemand ervaring met het reviseren van een Cannondale headshock? Volgens mij is die van mij niet meer helemaal lekker, ik merk dat ik zowel in vrijestand als in de lock travel heb :|

Oh en over oeps momentjes; erg lekker fietsen op half zachte bandjes :')

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mijn RockShox Tora 318 heeft al vanaf nieuw enige travel gehad in lock, niet veel maar wel een beetje. Volgens mij is dat normaal.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Merk je verschil in beide standen als je de vork inveert? Vroeger weet ik nog wel dat je vorken écht kon locken, maar tegenwoordig veren ze allemaal in beperkte mate nog een beetje in. Is ter beveiliging van het binnenwerk dacht ik zo.

Merk je helemaal geen verschil in beide standen, dan zou ik deze eens (laten) reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Bij rockshox heeft dat: Blow off.

Is normaal en voorkomt dat als je de vork locked, en toch een dikke kuil/steen/wortels raakt. Je alsnog travel krijgt en niet met gebroken polse zit ( beetje overdreven, maar you get the point ).

Overigens is travel in lock niet normaal als: Hij een stukje inveert zoals NORMAAL. Het moet wel degelijk stugger gaan. Een lock die niet goed meer locked is heel simpel: Te weinig olie aan die kant van de vorkpoot. Ik heb zowel een Reba als een Tora gehad met lock, beiden in lock zat er totaal geen beweging in. Tot dat je echt iets hard raakt.

Ik service alle vorkjes zelf en heb wel eens perongelijk te weinig olie in een vork gedaan. Resultaat: lock die niet of slecht werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Marsjee op 11-04-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Gisteravond parcours Zeist gereden, man wat lag deze er fantastisch bij. Het weer daarbij maakte het echt tot een zeer lekkere tocht gisteravond.

Baan is goed onderhouden, lekker uitdagend ook. Lekkere flow kom je in te zitten.

Eind van de week of het weekend misschien maar weer even die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Een paar weken terug gaf je nog aan dat Zeist wat te heftig was, toch? Volgens mij ga je flink vooruit dan :D Blijft een leuke track, ook als je hem regelmatig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Haha dat klopt zeker, dat was de 1e keer mountainbike, toen viel hij me behoorlijk zwaar en toen ben ik Lage Vuursche en Rhenen gaan pakken, kortere afstanden. Dit keer toch maar weer even Zeist aangedaan, en ben aangenaam verrast hoe snel je eigenlijk al vordering maakt om het goed vol te houden.

Het is inderdaad echt een leuke track. Samen met Rhenen nu favoriet van mij. Amerongen nog maar eens proberen, schijnt ook wel een mooie route te zijn geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Jazeker, net als Leersum. Maar met name Amerongen is tegenwoordig wel wat uitdagender en wellicht iets te heftig voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Hoe bedoel je dat precies te heftig? Qua afstand, qua technisch parcours? Ik heb nu een keer of 6-7 gefietst, Zeist, Rhenen en Lage Vuursche. Raad je me dan eerst Leersum aan en dan Amerongen of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Zo, vandaag nog maar een keer Zeist gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sinds een aantal weken ook in het bezit van een mountainbike. Gezien ik nog niks heb aan reserve materiaal / gereedschap alleen nog maar in de buurt van Enschede gebleven en relatief korte tochten gemaakt. Nu vroeg ik mij af wat verstandig is om altijd bij je te hebben als je met de mountainbike op pad te gaan. In de zomer ga ik de Ardennen in en dan sta ik het liefst niet voor verrassingen. Mijn vraag is dan ook, wat nemen jullie over het algemeen mee als jullie op pad gaan (tools, spares, etc...)?

De volgende vraag... SPD of flats, ik rij nu met flats omdat ik de fiets ook naar het werk gebruik. Maar ik zit er toch stevig over na te denken om te investeren in SPD pedalen en schoenen. Hoe idiot-proof is het en hoe makkelijk kom je los bij een dreigende val? En is het dan verstandig om van die combo pedalen aan te schaffen zodat ik met woon werk verkeer niet altijd de SPD schoenen hoef te gebruiken of kun je met bepaalde SPD pedalen ook zonder problemen met gewone sneakers fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
SPD's en idd een tool, reservebinnenband, pompje. En dan ben je er wel zo ongeveer. Oja, telefoon.
Pagina: 1 ... 87 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.