De voordelen van tubeless wegen natuurlijk op tegen de voordelen van "experimenteren" met banden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet van plan om iedere week andere banden te monteren, maar sowieso wel voorjaar en najaar. Voorheen reed ik altijd met dezelfde banden, het hele jaar door... dus het is al snel "experimenteren"
Wil je gaan 'experimenteren' dan zou ik het volgende aanhouden:
Koop de 3 volgende banden: Nobby Nic, Rocket Ron en Racing Ralph (allemaal 2.35 versie indien mogelijk en de SnakeSkin varianten!). In de winter leg je de volgende combinatie: Nobby Nic voor en Rocket Ron achter (dit bedoelde ik iid in mijn vorige post). Wordt het zomer, verplaats dan de Rocket Ron naar voor en de Racing Ralph achter. Pas wanneer je merkt dan je behoefte hebt aan meer grip, dan leg je weer de Nobby Nic voor en eventueel de Rocket Ron achter,
Ik vraag me toch wel af waar jij dan die vele klachten over de Nobby Nics vandaan haalt? Zover ik weet een prima allround band, die zowel op de Nederlandse XC rondjes als in de Alpen tot recht komt. Ik heb juist het gevoel dat de Rocket Ron's meer klachten hebben (te licht, waardoor de zijwangen snel scheuren).
Over de setup met de verschillende bandbreedtes: Hou er rekening mee dat door je zitpositie je automatisch meer gewicht hebt op je achterband dan op je voorband. Hierdoor heb je automatisch meer grip op je achterband dan je voorband (bij dezelfde band(breedte) en druk). Dit zorgt ervoor dat veel rijders van voren een grover profiel hebben dan van achter en/of met verschillende druk in hun banden rijden. Houdt de vuistregel aan: Voorband voor de grip, achterband voor de snelheid. Wel ervoor zorgen dat de 2 met elkaar in balans zijn. Dit kan voor iedereen anders zijn, dus uitproberen is hier de oplossing.
Koop de 3 volgende banden: Nobby Nic, Rocket Ron en Racing Ralph (allemaal 2.35 versie indien mogelijk en de SnakeSkin varianten!). In de winter leg je de volgende combinatie: Nobby Nic voor en Rocket Ron achter (dit bedoelde ik iid in mijn vorige post). Wordt het zomer, verplaats dan de Rocket Ron naar voor en de Racing Ralph achter. Pas wanneer je merkt dan je behoefte hebt aan meer grip, dan leg je weer de Nobby Nic voor en eventueel de Rocket Ron achter,
Ik vraag me toch wel af waar jij dan die vele klachten over de Nobby Nics vandaan haalt? Zover ik weet een prima allround band, die zowel op de Nederlandse XC rondjes als in de Alpen tot recht komt. Ik heb juist het gevoel dat de Rocket Ron's meer klachten hebben (te licht, waardoor de zijwangen snel scheuren).
Over de setup met de verschillende bandbreedtes: Hou er rekening mee dat door je zitpositie je automatisch meer gewicht hebt op je achterband dan op je voorband. Hierdoor heb je automatisch meer grip op je achterband dan je voorband (bij dezelfde band(breedte) en druk). Dit zorgt ervoor dat veel rijders van voren een grover profiel hebben dan van achter en/of met verschillende druk in hun banden rijden. Houdt de vuistregel aan: Voorband voor de grip, achterband voor de snelheid. Wel ervoor zorgen dat de 2 met elkaar in balans zijn. Dit kan voor iedereen anders zijn, dus uitproberen is hier de oplossing.
Thanks voor de nuttige info! Mogelijk dat ik idd toch voor een combi van Nic/Ron/Ralph ga (nog even her en der inlezen welke), zoals ik op mijn 26" fiets ook lang met Nic voor en Ralph achter heb gereden. Zoals je zegt: uitproberen is de oplossing, maar ik zal iig niet om de paar weken andere banden monteren - tenzij de combi die ik nu ga monteren niet bevalt.
Wat betreft de Nobby Nics: als je hierop googlet kom je al snel veel negatieve meningen tegen. Ik ben specifiek op Nobby Nic gaan googlen omdat ik er zelf tevreden over was en wilde weten of dit voor 29" ook zo is. Maar hier geldt ook: voor elke band of combi van banden vind je voor- en tegenstanders. Daarom dat ik maar mijn eigen plan moet trekken.
Wat betreft de Nobby Nics: als je hierop googlet kom je al snel veel negatieve meningen tegen. Ik ben specifiek op Nobby Nic gaan googlen omdat ik er zelf tevreden over was en wilde weten of dit voor 29" ook zo is. Maar hier geldt ook: voor elke band of combi van banden vind je voor- en tegenstanders. Daarom dat ik maar mijn eigen plan moet trekken.
Misschien als je toch gaat experimenteren, is het misschien ook wel de moeite waard om over de schwalbe schutting heen te kijken naar de concurrentie. Continental, Michelin, Maxis, Vittoria om er zo een paar op te noemen.
Het was dat mijn bike standaard met Schwalbe Hans Dampf gemonteerd kwam en ik telkens wiel voor wiel de banden ben gaan wisselen (eerst Hans Dampf voor en achter, toen alleen voor en de Rock Razer achter, nu Rock Razer achter en Nobby Nic voor), dat ik nog niet overgeschakeld ben naar de concurrentie. 2 banden van verschillende merken vind ik esthetisch dan weer niet mooi... De andere kant is dat ik de Rock Razer toch een erg fijne (achter)band vind, snel loopvlak voor de rechte stukken en hoge zij-noppen voor extra grip in de bochten. Ik heb zoiets nog niet bij de concurrentie kunnen vinden (en eerlijk gezegd ook nog erg veel naar gezocht).
Het was dat mijn bike standaard met Schwalbe Hans Dampf gemonteerd kwam en ik telkens wiel voor wiel de banden ben gaan wisselen (eerst Hans Dampf voor en achter, toen alleen voor en de Rock Razer achter, nu Rock Razer achter en Nobby Nic voor), dat ik nog niet overgeschakeld ben naar de concurrentie. 2 banden van verschillende merken vind ik esthetisch dan weer niet mooi... De andere kant is dat ik de Rock Razer toch een erg fijne (achter)band vind, snel loopvlak voor de rechte stukken en hoge zij-noppen voor extra grip in de bochten. Ik heb zoiets nog niet bij de concurrentie kunnen vinden (en eerlijk gezegd ook nog erg veel naar gezocht).
Hans Dampf is leuk voor in de echte gebieden. (Alpen) Hier in Nederland veel te zwaar en veel te veel rolweerstand. Beetje hetzelfde als met spikes over het droge fietspad rijden 
Pas met de Rocket Ron wel op dat dit wel echt een licht bandje is. Zeker op de Limburgse routes vind ik hem niet sterk genoeg. Niet alleen de zijwangen, ook het loopvlak.
Pas met de Rocket Ron wel op dat dit wel echt een licht bandje is. Zeker op de Limburgse routes vind ik hem niet sterk genoeg. Niet alleen de zijwangen, ook het loopvlak.
Continental X-King is wel een hele lekkere band vind ik zelf. Flink grip, slijtvast en rolt licht. Ook een tijdje met de Raceking gereden, maar die slijt een stuk sneller. Verschil in rolweerstand is er nauwelijk.
Ik bedoelde meer: kom er eerst met binnenbanden achter welke band je fijn vindt rijden, voor je overschakelt op tubeless.Bananeman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:16:
De voordelen van tubeless wegen natuurlijk op tegen de voordelen van "experimenteren" met banden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet van plan om iedere week andere banden te monteren, maar sowieso wel voorjaar en najaar. Voorheen reed ik altijd met dezelfde banden, het hele jaar door... dus het is al snel "experimenteren"
Te zwaar voor hier in Nederland? Waar baseer je dat op ? Ik heb er 1.5 jaar mee gereden... MDC wedstrijdjes ( downhill ) Enduro wedstrijd ( Magura mini enduro.. 5e geeindigd op deze bandjes, met een fiets voor en achter 180mm veerweg, en 18kilo staal ) Het is maar net wat je gewend ben denk ik?Ruud schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:02:
Hans Dampf is leuk voor in de echte gebieden. (Alpen) Hier in Nederland veel te zwaar en veel te veel rolweerstand. Beetje hetzelfde als met spikes over het droge fietspad rijden
Een echte XC'er gaat niet vrolijk worden van die bandjes onder een 10kilo fiets nee...
En laat Bananeman nu net aangeven vooral XC te rijden...
Wat is er overigens zo licht aan Rocket Ron? Ik rij er al een tijdje mee, ook in Landgraaf, en heb nog geen problemen gehad. Vóór heb ik wel Snakeskin wangen en die zijn best stevig, achter zijn oudere generatie met liteskin (ofzo) wangen en daar rij ik wel eens lek moet ik bekennen.
Nu we het toch over Schwalbe hebben: ik kom er nog niet uit welke band sneller is (over bos-ondergrond in NL): Rocket Ron of Racing Ralph. Op de Schwalbe site is het lastig vergelijken vind ik tussen die twee en ik voel zelf niet echt het verschil in pure snelheid (ik heb het dan met name over rolweerstand denk ik). Rocket Ron heeft volgens mij wel betere grip in bochten voor de voorkant, maar ook dat is lastig te vergelijken op die site.
Wat is er overigens zo licht aan Rocket Ron? Ik rij er al een tijdje mee, ook in Landgraaf, en heb nog geen problemen gehad. Vóór heb ik wel Snakeskin wangen en die zijn best stevig, achter zijn oudere generatie met liteskin (ofzo) wangen en daar rij ik wel eens lek moet ik bekennen.
Nu we het toch over Schwalbe hebben: ik kom er nog niet uit welke band sneller is (over bos-ondergrond in NL): Rocket Ron of Racing Ralph. Op de Schwalbe site is het lastig vergelijken vind ik tussen die twee en ik voel zelf niet echt het verschil in pure snelheid (ik heb het dan met name over rolweerstand denk ik). Rocket Ron heeft volgens mij wel betere grip in bochten voor de voorkant, maar ook dat is lastig te vergelijken op die site.
Zwaar als in grof geschut. Net zoals dat ik de RoRo te licht acht voor echt werk in de Alpen/Zuid LimburgMarsjee schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:34:
[...]
Te zwaar voor hier in Nederland? Waar baseer je dat op ? Ik heb er 1.5 jaar mee gereden... MDC wedstrijdjes ( downhill ) Enduro wedstrijd ( Magura mini enduro.. 5e geeindigd op deze bandjes, met een fiets voor en achter 180mm veerweg, en 18kilo staal ) Het is maar net wat je gewend ben denk ik?
Een echte XC'er gaat niet vrolijk worden van die bandjes onder een 10kilo fiets nee...
Kun je 1 op 1 vertalen naar gewicht (waar blijkbaar je focus op ligt), ook dat is waar, maar er zit meer achter.
Absoluut, ik ben zeker niet "getrouwd" met Schwalbe. Overigens liggen er nu Conti X-King Racesport banden op (standaard door Canyon zo geleverd), bevallen me goed. Alleen in echte modder hebben ze duidelijk minder grip, maar dat is ook niet gek.ElmarJ16 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:51:
Misschien als je toch gaat experimenteren, is het misschien ook wel de moeite waard om over de schwalbe schutting heen te kijken naar de concurrentie. Continental, Michelin, Maxis, Vittoria om er zo een paar op te noemen.
Rock Razer heb ik nog nooit mee gereden, lijkt me ook niet specifiek bedoeld/geschikt voor in deze tijd van dit jaar, of wel?Het was dat mijn bike standaard met Schwalbe Hans Dampf gemonteerd kwam en ik telkens wiel voor wiel de banden ben gaan wisselen (eerst Hans Dampf voor en achter, toen alleen voor en de Rock Razer achter, nu Rock Razer achter en Nobby Nic voor), dat ik nog niet overgeschakeld ben naar de concurrentie. 2 banden van verschillende merken vind ik esthetisch dan weer niet mooi... De andere kant is dat ik de Rock Razer toch een erg fijne (achter)band vind, snel loopvlak voor de rechte stukken en hoge zij-noppen voor extra grip in de bochten. Ik heb zoiets nog niet bij de concurrentie kunnen vinden (en eerlijk gezegd ook nog erg veel naar gezocht).
Mooie vergelijkingRuud schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:02:
Ook de SnakeSkin variant?Pas met de Rocket Ron wel op dat dit wel echt een licht bandje is. Zeker op de Limburgse routes vind ik hem niet sterk genoeg. Niet alleen de zijwangen, ook het loopvlak.
Eens, heb deze er zoals gezegd nu op liggen. Heb er pas 750 km mee gereden, maar ze bevallen tot dusver goed en slijtage ziet er ook prima uit. Denk dat ik ze nog wat verder oprijd voordat ik overstap op tubeless en daarmee dus ook andere banden. (Gelukkig zijn het geen motorbanden trouwens, dan is het helemaal zonde om ze half gebruikt weg te gooienpjlgt schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:31:
Continental X-King is wel een hele lekkere band vind ik zelf. Flink grip, slijtvast en rolt licht. Ook een tijdje met de Raceking gereden, maar die slijt een stuk sneller. Verschil in rolweerstand is er nauwelijk.
Helder, en zeker een goed punt. Toch stap ik nu al over op tubeless, in het slechtste geval gaat het me dus meer geld kosten.MBV schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:03:
[...]
Ik bedoelde meer: kom er eerst met binnenbanden achter welke band je fijn vindt rijden, voor je overschakelt op tubeless.
KloptTheLemon schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:42:
En laat Bananeman nu net aangeven vooral XC te rijden...
Rij zelf met conti trailking 2.2 voor en mtnking 2.2 achter. Zit zelf te denken om de achterband naar voren te halen en achter een x-king te monteren...
Lange tijd daarvoor met schwabbels gereden en na 2 slechte ervaringen met Rocket Ron besloten schwabbels weg te laten op de fiets, hoe goed de nobby nic toen ook als voorband was.
Heel heel vroeger ook nog eens met Hutchinson en Michelin gereden, maar toen nog te zacht voor mijn rijstijl. De nieuwe wildgripr's moeten erg goed zijn.
Lange tijd daarvoor met schwabbels gereden en na 2 slechte ervaringen met Rocket Ron besloten schwabbels weg te laten op de fiets, hoe goed de nobby nic toen ook als voorband was.
Heel heel vroeger ook nog eens met Hutchinson en Michelin gereden, maar toen nog te zacht voor mijn rijstijl. De nieuwe wildgripr's moeten erg goed zijn.
[ Voor 52% gewijzigd door dnhelle op 06-01-2016 21:54 ]
Bedoelde "zwaar" meer in de zin van: rolweerstand... gewicht van de band zelf... ja ook wel wat zwaar.Ruud schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:42:
[...]
Zwaar als in grof geschut. Net zoals dat ik de RoRo te licht acht voor echt werk in de Alpen/Zuid Limburg
Kun je 1 op 1 vertalen naar gewicht (waar blijkbaar je focus op ligt), ook dat is waar, maar er zit meer achter.
zojuist ook een keuze voor een MTB kunnen maken, woon in utrecht dus ben heel makkelijk in de buurt van de leuke routes op de utrechtse heuvelrug.
Wielren nu vrij veel, maar wil graag afwisselen met mtben
het is deze geworden:

Belangrijkste specs:
vork: Rock Shox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLoc
BRAKE SYSTEM: Magura MT2, Hydr. Disc Brake (180/160)
shimano XT 2*11 speed (wilde ik zelf liever als 3*10)
volgens mij prima fietsje
ga wel beginnen met flats, omdat ik nu alleen nog maar SPD-SL schoenen heb, die dus niet echt geschikt zijn om mee te mtben.
Wielren nu vrij veel, maar wil graag afwisselen met mtben
het is deze geworden:

Belangrijkste specs:
vork: Rock Shox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLoc
BRAKE SYSTEM: Magura MT2, Hydr. Disc Brake (180/160)
shimano XT 2*11 speed (wilde ik zelf liever als 3*10)
volgens mij prima fietsje
ga wel beginnen met flats, omdat ik nu alleen nog maar SPD-SL schoenen heb, die dus niet echt geschikt zijn om mee te mtben.
Veel plezier ermee ramonlambal! Idd prima fiets voor NL
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Een klein MTB filmpje gemaakt hier op de omgeving tussen mijn examens door met mijn nieuwe GoPro. YouTube compresseert wel erg hard heb ik de indruk. De fiets is de Canyon CF 8.0 Race, jammer genoeg nog altijd met kapotte shapeshifter (3 maand al ondertussen... thx Canyon!)
Ik kijk ernaar uit dat mijn examens gedaan zijn en ik tijd heb om naar de Ardennen te gaan om mij goed voor te bereiden op de Megavalanche 2016.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9_eLsGDM4XU]
Ik kijk ernaar uit dat mijn examens gedaan zijn en ik tijd heb om naar de Ardennen te gaan om mij goed voor te bereiden op de Megavalanche 2016.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9_eLsGDM4XU]
[ Voor 14% gewijzigd door LaurentS op 10-01-2016 17:29 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Vandaag nieuwe banden gemonteerd en meteen tubeless gemaakt. Voorwiel ging zonder problemen, direct gelukt dus maar het achterwiel ging minder lekker: in eerste instantie lekte er lucht uit/via de lasnaad van de velg. Heb het zaakje er toen afgehaald en ben ermee gestopt. Vandaag toch nog eens een poging gewaagd (met nieuwe sealant erin), nu kwam er geen lucht meer uit/via de lasnaad maar via de spaakopeningen. Overigens weet ik niet of er bij de eerste poging ook lucht via de spaakopeningen kwam, heb ik toen niet gecheckt.
Filmpje nadat ik wat zeepsop op de velg had gespoten:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=erTfLvLE92o]
Heb het wiel vervolgens een tijdje laten liggen, nog een paar keer rondgedraaid zodat de sealant goed verspreid wordt, weer laten liggen, etc., en uiteindelijk (b)leek het probleem verholpen. Rondje van 45km gefietst, ging goed maar toch lijkt er nog lucht te ontsnappen ook al zie ik nu niks meer als ik er zeepsop op spuit. De bandenspanning was iig gedaald bij thuiskomst.
Gaat om de DT Swiss X 1700 Spline Two wielen die tubeless ready zijn (velgtape was al af fabriek gemonteerd). Is dit een productiefout en moet ik ermee terug naar de leverancier?
Filmpje nadat ik wat zeepsop op de velg had gespoten:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=erTfLvLE92o]
Heb het wiel vervolgens een tijdje laten liggen, nog een paar keer rondgedraaid zodat de sealant goed verspreid wordt, weer laten liggen, etc., en uiteindelijk (b)leek het probleem verholpen. Rondje van 45km gefietst, ging goed maar toch lijkt er nog lucht te ontsnappen ook al zie ik nu niks meer als ik er zeepsop op spuit. De bandenspanning was iig gedaald bij thuiskomst.
Gaat om de DT Swiss X 1700 Spline Two wielen die tubeless ready zijn (velgtape was al af fabriek gemonteerd). Is dit een productiefout en moet ik ermee terug naar de leverancier?
Als ze als tubeless ready worden verkocht zou ik op z'n minst je leverancier vragen wat hij ervan vindt. Het lijkt me niet helemaal normaal dat tubeless ready wielen lucht lekken via de spaakopeningen...
Hou ons op de hoogte, ben benieuwd naar hoe ze hierop reagerenBananeman schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:47:
Mee eens idd, heb al een ticket ingeschoten bij Canyon. Morgen ff achteraan bellen.
Mensen met brede voeten; waar kopen jullie je MTB schoenen?
Dan moet je volgens mij bij Mavic zijn. Sidi heeft ook modellen voor brede voeten (mega genaamd). Ik zou persoonlijk naar Hopmans gaan voor schoenen, die hebben best wel veel van Mavic, Giro, Shimano en Sidi.
[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 12-01-2016 11:26 ]
Ik ben bij Canyon langsgeweest met het wiel. Volgens hen zal het velglint idd de velg niet 100% luchtdicht afdekken, mogelijk doordat deze b.v. net niet strak genoeg zit. De sealant dekt deze kleine gaatjes af waardoor het zaakje alsnog luchtdicht is. Dit was ook mijn eigen conclusie, maar ik wilde vooral weten of ik dit moet laten fixen. Hun advies was om gewoon nu zo door te rijden, mocht het toch een probleem worden in de toekomst dan kan ik het altijd alsnog laten fixen bij hen, de case ligt toch vast.LaurentS schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:10:
[...]
Hou ons op de hoogte, ben benieuwd naar hoe ze hierop reageren
Voorlopig fiets ik gewoon verder, de band lijkt nu zijn hardheid goed te behouden. Mocht ik toch het gevoel hebben dat deze leegloopt dan ga ik terug en zullen zij het verhelpen.
Zelf heb ik ook brede en hoge voeten en het heeft me enkele maanden gekost tot ik tegen een paar Sidi's mt 50 aanliep. Dit was de enige schoen waar mijn voeten een beetje fatsoenlijk in pasten. Daarnaast heb ik de mogelijkheid overwogen om schoenen naar mijn voet te laten vormen maar dat is een vrij kostbare exercitie.jules schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:13:
[ Voor 14% gewijzigd door bszz op 12-01-2016 12:31 ]
Zit er velglint in of tape zoals notubes tape?Bananeman schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:23:
[...]
Ik ben bij Canyon langsgeweest met het wiel. Volgens hen zal het velglint idd de velg niet 100% luchtdicht afdekken, mogelijk doordat deze b.v. net niet strak genoeg zit. De sealant dekt deze kleine gaatjes af waardoor het zaakje alsnog luchtdicht is. Dit was ook mijn eigen conclusie, maar ik wilde vooral weten of ik dit moet laten fixen. Hun advies was om gewoon nu zo door te rijden, mocht het toch een probleem worden in de toekomst dan kan ik het altijd alsnog laten fixen bij hen, de case ligt toch vast.
Voorlopig fiets ik gewoon verder, de band lijkt nu zijn hardheid goed te behouden. Mocht ik toch het gevoel hebben dat deze leegloopt dan ga ik terug en zullen zij het verhelpen.
Sowieso lopen je banden bij tubeless altijd wat leeg.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Mavic Rush is een fijne schoen voor iemand met wat bredere voeten.jules schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:13:
* DjVe heeft ze zelf ook
Het is zoals hier te zien is: http://enduro-mtb.com/en/...700-spline-two-wheelsets/blitzkrieg schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:40:
[...]
Zit er velglint in of tape zoals notubes tape?
Sowieso lopen je banden bij tubeless altijd wat leeg.

Dat lijkt tape te zijn. Mocht hij weer beginnen te lekken gewoon opnieuw (laten) tapen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Vanmorgen eerste ritje van het jaar op de ATB gedaan. Wat een natte bedoening in het bos, zware en zuigende blubber. Zware rit en op het eind nog sneeuw als toetje. Wel een voldaan gevoel.
https://www.strava.com/activities/471326397
https://www.strava.com/activities/471326397
Waar in Nederland is het momenteel geen blubber-bende? Gisteren bij de MTB-club hoorde ik zo ongeveer elke MTB-route in Brabant, Utrecht en Zuid-Holland als dramatisch langskomen...
Dorst is bijna altijd wel goed..
Edit: Maar lees het verhaal hieronder a.u.b.
Edit: Maar lees het verhaal hieronder a.u.b.
[ Voor 49% gewijzigd door Makkelijk op 18-01-2016 13:59 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik kom net terug uit de streek vlakbij Dorst (Cadettenkamp/Teteringen).Na 1/3 van de ronde gereden te hebben ben ik maar verder over het asfalt gegaan en hier een conditie rondje van gemaakt.
Ik ben niet afgehaakt omdat de route niet echt niet te rijden was. Het onderhoudsteam is hier hard bezig om het 'trailrespect' bij mtb'ers . Dit wil zeggen dat je het parcours de tijd laat nemen of het water af te laten voeren. Doorgaans duurt dit een halve dag tot een dag (erg afhankelijk van de hoeveelheid regen in een bepaalde periode). Verder is het parcours zo aangelegd dat dit versneld gebeurd door afvoergaten te boren. Dit kan je na een stevige periode goed terugzien: Het parcours is (relatief) droog, maar de rest van het bos is nog enorm nat.
Vandaag vond ik het nog gewoon te nat om op het parcours te blijven rijden, zonder permanente schade te veroorzaken. Zeker met het idee dat het onderhoudsteam bijna wekelijks bezig is met het onderhouden en repareren van de route. Uit respect voor hun werk laat ik dan ook de route met rust.
Ik zou momenteel de route Dorst nu niet als 'goed te doen' willen bestempelen met bovenstaande in het achterhoofd.
Ik ben niet afgehaakt omdat de route niet echt niet te rijden was. Het onderhoudsteam is hier hard bezig om het 'trailrespect' bij mtb'ers . Dit wil zeggen dat je het parcours de tijd laat nemen of het water af te laten voeren. Doorgaans duurt dit een halve dag tot een dag (erg afhankelijk van de hoeveelheid regen in een bepaalde periode). Verder is het parcours zo aangelegd dat dit versneld gebeurd door afvoergaten te boren. Dit kan je na een stevige periode goed terugzien: Het parcours is (relatief) droog, maar de rest van het bos is nog enorm nat.
Vandaag vond ik het nog gewoon te nat om op het parcours te blijven rijden, zonder permanente schade te veroorzaken. Zeker met het idee dat het onderhoudsteam bijna wekelijks bezig is met het onderhouden en repareren van de route. Uit respect voor hun werk laat ik dan ook de route met rust.
Ik zou momenteel de route Dorst nu niet als 'goed te doen' willen bestempelen met bovenstaande in het achterhoofd.
Vorige week was hij goed te doen, maar je moest op sommige stukken wel gaten in de route ontwijken. Letterlijk gaten van 20cm breed en dieper dan dat.
Het jammere aan Dorst is vooral dat er vrij lange stukken zijn zonder inhaalmogelijkheden, en dat er vrij veel mensen denken op zondagochtend 11:00 hun persoonlijk record te gaan verbeteren
Lekker handige combinatie
Het jammere aan Dorst is vooral dat er vrij lange stukken zijn zonder inhaalmogelijkheden, en dat er vrij veel mensen denken op zondagochtend 11:00 hun persoonlijk record te gaan verbeteren

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 16-01-2016 22:32 ]
Rhenen is volgens mij altijd droog, zelfs nu. Zeist ook voor het grootste deel. Vorig weekend klein beetje glibberig op één deel, maar nergens diepe modder.
Ben vandaag in de omgeving van Eindhoven wezen fietsen, nog nooit zoveel blubber gezien. Morgen wil ik eigenlijk een toertochtje gaan doen, maar ik vrees dat ik dan door 45km modder moet ploegen
Bij Aquabest was er altijd een stuk waar een nieuwe rivier verscheen als het had geregend, een riviertje van een halve meter diep en een meter breed ter hoogte van de MTB-route. Dan moet je kiezen hoe je nat wilt worden
Hier in de omgeving Vlissingen - Zoutelande was het prima te doen. Zelf door het bos, over het strand en over de duinen geweest. Had een enorme bende verwacht maar dat viel erg mee !
Vandaag de groene en de rode route 2x gefietst, geen rivier gezien. Wel veel blubberMBV schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:59:
Bij Aquabest was er altijd een stuk waar een nieuwe rivier verscheen als het had geregend, een riviertje van een halve meter diep en een meter breed ter hoogte van de MTB-route. Dan moet je kiezen hoe je nat wilt worden
zaterdag nog singletrack zeist gefietst, wel klein beetje blubber (vooral op een verbindindsstuk) maar technische stukken waren zeer goed te doen. af en toe gat met wat water maar geen blubber op de track
Dank je dat je niet bent doorgereden. Daar doe je vele, waaronder mij, een groot plezier mee.ElmarJ16 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:09:
Ik kom net terug uit de streek vlakbij Dorst (Cadettenkamp/Teteringen).Na 1/3 van de ronde gereden te hebben ben ik maar verder over het asfalt gegaan en hier een conditie rondje van gemaakt.
Als je kijkt hoe een gedeelte van de route Vrachelse Heide erbij ligt, omdat iedereen toch stug door blijft fietsen vlak na regen, dan word je daar niet vrolijk van.
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
Vrachelen ligt er natuurlijk voornamelijk zo bij omdat onderhoud niet mag vooralsnog. Dat gaat gelukkig veranderen maar tot die tijd rij ik eerlijk gezegd ook door bij de put van Caron, het blijft daar gerust een week nat nu en een blind paard kan geen schade meer aanrichten. Ik ga alleen wel langzaam dwars door de blubber heen i.p.v. dat ik nieuwe paden ga trekken.Maikel64 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:59:
[...]
Dank je dat je niet bent doorgereden. Daar doe je vele, waaronder mij, een groot plezier mee.
Als je kijkt hoe een gedeelte van de route Vrachelse Heide erbij ligt, omdat iedereen toch stug door blijft fietsen vlak na regen, dan word je daar niet vrolijk van.
Verder heb je natuurlijk gelijk over trailrespect. Wat ik van Dorst begreep is dat het bij < 10mm regen het binnen ongeveer 6 uur droog is en bij > 10mm binnen 24 uur. Vandaar mijn eerder opmerking "bijna altijd goed te doen". Cadettenkamp en Vrachelen hebben duidelijk wat meer rust nodig bij regen.
Een tijdje geleden heb ik het hier al gepost, dat ik bezig was met een how to website... MTB gerealiteerd natuurlijk.. We zijn nu een tijdje verder.. Graag zou ik van jullie willen horen wat verbeterd kan worden / wat er nog meer bij kan.
Als jullie even een momentje zouden kunnen kijken zou dat top zijn !
http://mtbhowto.com/index.php
Ben benieuwd
Ben benieuwd
Verwijderd
Beste mede tweakers,
Ik zou graag aankoop advies willen hebben voor een mtb.
Ik mtb nu vijf maanden, op de oude mtb van mijn oom. Omdat het toch wel allemaal erg leuk is, wil ik er toch wel zelf een kopen. Als ik thuis ben in het weekend fiets ik 30/35km in de bossen hier in de omgeving. Nu ben ik nog een student dus mijn budget is voor een goede mountainbike aan de wat lagere kant, maar ik had een aantal mtb's gezien die mij wel aanspreken.
Het bedrag dat ik maximaal wil uitgeven is €550.
Zelf had ik de volgende mtb's al gevonden:
- Cube Aim Pro €499 http://www.cube.eu/nl/pro...m-pro-bluenflashred-2016/
- Haibike Edition 7.30 €549 http://www.haibike.de/pro...l,70595,23976,detail.html
- Scott Aspect 760 €529 http://www.scott-sports.c...008/SCOTT-Aspect-760-Bike
Zouden jullie een van de bovengenoemde mtb's aanraden, of zou een gebruikte mtb met andere onderdelen een betere deal zijn?
Ik zou graag aankoop advies willen hebben voor een mtb.
Ik mtb nu vijf maanden, op de oude mtb van mijn oom. Omdat het toch wel allemaal erg leuk is, wil ik er toch wel zelf een kopen. Als ik thuis ben in het weekend fiets ik 30/35km in de bossen hier in de omgeving. Nu ben ik nog een student dus mijn budget is voor een goede mountainbike aan de wat lagere kant, maar ik had een aantal mtb's gezien die mij wel aanspreken.
Zelf had ik de volgende mtb's al gevonden:
- Cube Aim Pro €499 http://www.cube.eu/nl/pro...m-pro-bluenflashred-2016/
- Haibike Edition 7.30 €549 http://www.haibike.de/pro...l,70595,23976,detail.html
- Scott Aspect 760 €529 http://www.scott-sports.c...008/SCOTT-Aspect-760-Bike
Zouden jullie een van de bovengenoemde mtb's aanraden, of zou een gebruikte mtb met andere onderdelen een betere deal zijn?
Prima site! Gelijk wat how-to filmpjes bekeken. Nu eens in de praktijk proberen een perfecte bunny-hop uit te voerenMarsjee schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:45:
Een tijdje geleden heb ik het hier al gepost, dat ik bezig was met een how to website... MTB gerealiteerd natuurlijk.. We zijn nu een tijdje verder.. Graag zou ik van jullie willen horen wat verbeterd kan worden / wat er nog meer bij kan.
Ben benieuwd
Een drop down menu net als bij suspension en shocks (met bijvoorbeeld de categorieën) bij de how-to video's zou nog wel handig zijn.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Mijn advies? Bovenstaande fietsen laten staan. Leuk om eens over de weg en wat grindpaden te rijden, maar bij echt mtb werk komen ze al snel te kort. Voor 550 euro is op marktplaats genoeg leuks te vinden, maar je moet wel goed weten waar je naar zoekt en wat geduld hebben tot een mooie aanbieding zich voordoet.Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:01:
...
Als je zelf weinig verstand van fietsen hebt neem dan bij voorkeur iemand mee die de fiets kan controleren. Lukt dat niet, houd dan in je zoektocht het volgende aan:
- Minimaal deore afmontage
- Luchtgeveerde voorvork
- Weinig tot geen speling op:
- voorvork, te controleren door de voorrem in te knijpen en de fiets op en neer laten bewegen. Zit er veel speling op dan merk je dit vanzelf
- balhoofd, zelfde manier controleren als de voorvork, maar houd je duim en wijsvinger op het balhoofd. Voel je iets bewegen, dan zijn zeer waarschijnlijk de lagers versleten (of de top-cap is niet goed aangedraaid)
- trapas, te controleren of er zijdelings speling op de cranks zit
- wielen, controleer op zijdelingse speling door het wiel heen en weer te bewegen.
- Staar je niet blind op de staat van de ketting, cassette en tandbladen. Dit zijn uiteindelijk slijtage onderdelen die je regelmatig vervangt (t.o.v. de lagers). Zelf vervangen kost je ongeveer 50-60 euro (misschien dat je nog moet investeren in (de)montage gereedschap, mijn advies is om dit maar direct te doen. Op de lange termijn heb je hier zeker wat aan)
- Framemaat. Ookal kan de afmontage top zijn, wanneer je een grote of te kleine fiets hebt ga je nooit alles eruit halen. Ook kan het plezier snel afnemen tot een punt dat je niet meer gaat fietsen omdat de fiets het nét niet is.
Met dat budget zou ik op marktplaats gaan kijken of je een 1 of 2 jaar oude bike kunt vinden die beter afgemonteerd is. Daar zul je veel meer plezier van hebben dan de fietsen die je noemt. Deze bijvoorbeeld:Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:01:
...
link
xt/deore afgemonteerd, fatsoenlijke voorvork er op. Maar er is nog veel meer te vinden. gewoon even zoeken
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Met ^^. Ziet er verder erg netjes uit Marsjef4stf0rw4rd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:22:
[...]
Prima site! Gelijk wat how-to filmpjes bekeken. Nu eens in de praktijk proberen een perfecte bunny-hop uit te voeren![]()
Een drop down menu net als bij suspension en shocks (met bijvoorbeeld de categorieën) bij de how-to video's zou nog wel handig zijn.
Voor dat geld moet je echt op marktplaats of het mountainbike.nl-forum zoeken. Tip: er staan nu heel veel 26" fietsen te koop van mensen die over zijn gestapt naar 29". Dat zijn dus fietsen die weggaan ondanks dat ze nog goed zijn, en vaak voor een erg aantrekkelijke prijs. En naar mijn mening is het onzin: ik rijd met veel plezier op mijn 26" fietsVerwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 01:01:
[knip]
Tips van ElmarJ16 zou ik zeker meenemen, behalve het balhoofd: als er speling op je balhoofd zit is dat waarschijnlijk voor niks te fixen door de afstelling te corrigeren, en anders wil een fietsenmaker er voor een paar tientjes wel een nieuwe balhoofdset in zetten.
Op het mountainbike.nl-forum staat volgens mij ook een lijst met tips voor een tweedehands-fiets beoordelen.
Helemaal eens met dikgedrukte. Ik zie de noodzaak om over te gaan tot 27,5" of 29" ook niet.MBV schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:50:
[...]
Voor dat geld moet je echt op marktplaats of het mountainbike.nl-forum zoeken. Tip: er staan nu heel veel 26" fietsen te koop van mensen die over zijn gestapt naar 29". Dat zijn dus fietsen die weggaan ondanks dat ze nog goed zijn, en vaak voor een erg aantrekkelijke prijs. En naar mijn mening is het onzin: ik rijd met veel plezier op mijn 26" fiets
Tips van ElmarJ16 zou ik zeker meenemen, behalve het balhoofd: als er speling op je balhoofd zit is dat waarschijnlijk voor niks te fixen door de afstelling te corrigeren, en anders wil een fietsenmaker er voor een paar tientjes wel een nieuwe balhoofdset in zetten.
Op het mountainbike.nl-forum staat volgens mij ook een lijst met tips voor een tweedehands-fiets beoordelen.
Ik heb (3 jaar geleden) een proefrit gemaakt bij Merida op een 26" fully en een 29" hardtail (dat was toen de prijs-verhouding: 26" fully net zo duur als 29" hardtail). Ik merkte het voordeel van de 29" niet zo. Dus toen ik een overjarige Top Fuel voor weinig zag staan, heb ik die direct mee naar huis genomen
Nederlanders zijn gemiddeld vrij lang. Ik ben 1,97 en ga op mijn 29'er wel 15% harder dan op mijn 26'er , beide hardtail. In Nederland heb je weinig aan een fully vind ik.
De 29 beetje lomp in bochten maar gaat echt stukken harder.
Verwijderd
Bedankt voor de snelle reacties
@ElmarJ16:
Ik ben zelf 1.68m dus ik had zelf ook besloten om voor een 26 of 27,5 te gaan. Mijn oom gaat mee als ik voor een gebruikte mtb ga kijken, omdat hij toch meer verstand heeft van de onderdelen en waar op te letten. Bedankt voor de opsomming van belangrijke punten om in de gaten te houden.
@f4stf0rw4rd en @MBV:
Ik heb een stukje mogen fietsen op een 29", maar dit beviel niet echt. Waarschijnlijk omdat ik wat kleiner ben, en ik graag technische stukken wil fietsen. Met de 26" die ik nu heb, kan ik wat meer gooien in de bochten, en heb ik wat meer zelfvertrouwen. Het lijstje op het mountainbike forum ga ik doornemen, en ik zal marktplaats in de gaten gaan houden.
Nog een vraagje over onderhoud/fietswinkels.
Voor mijn studie woon ik nu in Leiden, en had hier al een aantal zaken gezien waar ik voor onderhoud mijn mtb naar toe kan brengen. Bikelane is hier in de stad zelf, en Bike-Zone in Roelofarendsveen. Bij Bikelane ben ik langs geweest, en heb ik uitleg gehad van vriendelijk personeel die gewoon de tijd nam. Ook al was mijn budget niet aan de hoge kant. Heeft een van jullie ervaring met deze fietswinkels met betrekking tot onderhoud?
@ElmarJ16:
Ik ben zelf 1.68m dus ik had zelf ook besloten om voor een 26 of 27,5 te gaan. Mijn oom gaat mee als ik voor een gebruikte mtb ga kijken, omdat hij toch meer verstand heeft van de onderdelen en waar op te letten. Bedankt voor de opsomming van belangrijke punten om in de gaten te houden.
@f4stf0rw4rd en @MBV:
Ik heb een stukje mogen fietsen op een 29", maar dit beviel niet echt. Waarschijnlijk omdat ik wat kleiner ben, en ik graag technische stukken wil fietsen. Met de 26" die ik nu heb, kan ik wat meer gooien in de bochten, en heb ik wat meer zelfvertrouwen. Het lijstje op het mountainbike forum ga ik doornemen, en ik zal marktplaats in de gaten gaan houden.
Nog een vraagje over onderhoud/fietswinkels.
Voor mijn studie woon ik nu in Leiden, en had hier al een aantal zaken gezien waar ik voor onderhoud mijn mtb naar toe kan brengen. Bikelane is hier in de stad zelf, en Bike-Zone in Roelofarendsveen. Bij Bikelane ben ik langs geweest, en heb ik uitleg gehad van vriendelijk personeel die gewoon de tijd nam. Ook al was mijn budget niet aan de hoge kant. Heeft een van jullie ervaring met deze fietswinkels met betrekking tot onderhoud?
Ik vind 27,5 echt niet de moeite waard. Het is duidelijk dat het een goeie vervanger voor 26 is maar het verschil is heel klein en dus alleen relevant in het hogere nieuw-segment. Het verschil ook kleiner tussen 26 en 27.5 dan tussen 27.5 en 29, de nummers zijn vrij belachelijk. 26" MTB's heten 26 omdat ze op de klassieke 26" wielmaat zitten, maar met MTB banden zijn ze 27". Terwijl 29" al is aangepast aan de dikke banden op een klassieke 28" wielmaat.
Dus ik zou zeggen, als je geen 29 wil, ga voor 26 want dan krijg je meer waar voor je geld met 2e-hands of overjarige modellen.
Dus ik zou zeggen, als je geen 29 wil, ga voor 26 want dan krijg je meer waar voor je geld met 2e-hands of overjarige modellen.
De keus 26 of 27.5 hangt ook een beetje af wat je toekomstplannen met de mtb zijn. Ben je van plan om nu eenmalig te investeren voor de komende jaren (zeg >2 jaar) en daarna een nieuwe te kopen of koop je een nu een fiets en ga je die door de jaren heen steeds upgrades uitvoeren. In het eerste geval kan je gerust een 26er kopen. In het tweede geval is een 27.5 meer aan te raden, aangezien er in het nieuwe segment steeds minder gemaakt wordt voor 26ers. Tel daar nog eens de verschillende as- en naafstandaarden bij op en je komt er snel genoeg achter dat upgraden misschien niet zoveel nut heeft.
Maargoed, dat zeg ik met een (vrijwel) nieuwe 27.5 fully en heb 2 weken geleden een nog oude 2e hands 26er bijgekocht
. Ik zou als ik jou was niet zoveel naar wielmaten kijken. Verschillen in geometrie zul je eerder opmerken dan verschillen in wielmaten (in het geval van dezelfde prijsklasse). Koop een fiets die goed bij je past met een leuke afmontage en ga lekker fietsen!
Maargoed, dat zeg ik met een (vrijwel) nieuwe 27.5 fully en heb 2 weken geleden een nog oude 2e hands 26er bijgekocht
Dan vraag ik me toch af wat je nog allemaal aan je balhoofd kan 'afstellen'. Natuurlijk moet alles goed vast zitten (wat ik bedoelde met de top cap aandraaien, been there...), maar een versleten balhoofd ga je niet meer zo makkelijk corrigeren. Je hebt gelijk dat het vervangen bij een FM niet zoveel kost, maar als je bovenstaand lijstje pakt en alles moet gaan vervangen dan wordt het nog aardig wat tientjeswerk. Kan je jezelf gaan afvragen of je niet beter door had kunnen zoeken...MBV schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:50:
[...]
Ik bedoelde vooral een iets meer noob-proof omschrijving. Als je ahead-set vast zit, kan je aan je top-cap draaien tot hij afbreekt, maakt niks uit voor de afstelling van je balhoofdElmarJ16 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:53:
Dan vraag ik me toch af wat je nog allemaal aan je balhoofd kan 'afstellen'. Natuurlijk moet alles goed vast zitten (wat ik bedoelde met de top cap aandraaien, been there...), maar een versleten balhoofd ga je niet meer zo makkelijk corrigeren. Je hebt gelijk dat het vervangen bij een FM niet zoveel kost, maar als je bovenstaand lijstje pakt en alles moet gaan vervangen dan wordt het nog aardig wat tientjeswerk. Kan je jezelf gaan afvragen of je niet beter door had kunnen zoeken...
Ik had het niet over ronde-tijden, ik had het over met plezier een rondje fietsentweakerharrie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:07:
Nederlanders zijn gemiddeld vrij lang. Ik ben 1,97 en ga op mijn 29'er wel 15% harder dan op mijn 26'er , beide hardtail. In Nederland heb je weinig aan een fully vind ik.
Wat blijft het toch leuk om de discussie 26-29er op een afstandje te volgen
.Ga ik me ook even tussen mengen. Iedereen over op 27.5? Mooi tussenmaatje en ben je gelijk van de discussie af
Dit snap ik niet. Ik heb nog nooit een verschil gevoeld tussen mijn 26er en 29er wat het gooi en smijt gevoel negatief beinvloedde. Volgens mij hebben mensen die dit zeggen gewoon op de verkeerde 29er proefgereden. Of eentje met te zware wielen. Ik heb een Rocky Mountain Element 970 en die fietst 3x beter dan mijn vorige 26er (Titus RacerX, ook geen verkeerd sturende fiets). En mijn 29er Specialized Enduro fietst 10x beter dan de 26" Turner die ik daarvoor had.Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:51:
@f4stf0rw4rd en @MBV:
Ik heb een stukje mogen fietsen op een 29", maar dit beviel niet echt. Waarschijnlijk omdat ik wat kleiner ben, en ik graag technische stukken wil fietsen. Met de 26" die ik nu heb, kan ik wat meer gooien in de bochten, en heb ik wat meer zelfvertrouwen.
Ik zou nooit meer een 26" of zelfs een 27.5" kopen, er is altijd wel een 29er in dat segment waar ik naar op zoek ben, afgezien van de heel zware DH bakken, maar dat is toch niks voor mij.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Je vergelijkt nu wel verschillende fietsen met elkaar hè. Als je voor hetzelfde budget een 26" of een 29" fiets zou moeten kiezen, zou ik, zeker als je 1.68m lang bent, altijd voor de 26" gaan. Je krijgt dan gewoon een lichtere en waarschijnlijk betere fiets voor je geld als je goed naar tweedehandsjes gaat zoeken. 29" tweedehands zal nu (nog) niet de beste deal zijn voor je geld.
En een fiets in 26" is sowieso lichter en dus wendbaarder dan exact dezelfde 29"-er.
Praktijkvoorbeeld: ik heb een wat ouder 26" Scott Spark fully (carbon) racemonster 2e hands voor hetzelfde (volgens mij zelfs minder) geld als een maat vorig jaar een 29" Cube fully heeft gekocht (nieuw). De mijne is echt minstens 3Kg lichter en heeft een veel betere afmontage en vork.
En een fiets in 26" is sowieso lichter en dus wendbaarder dan exact dezelfde 29"-er.
Praktijkvoorbeeld: ik heb een wat ouder 26" Scott Spark fully (carbon) racemonster 2e hands voor hetzelfde (volgens mij zelfs minder) geld als een maat vorig jaar een 29" Cube fully heeft gekocht (nieuw). De mijne is echt minstens 3Kg lichter en heeft een veel betere afmontage en vork.
Geen idee hoe lang je bent toen ik mijn reactie gaf. Uitgaande van de gemiddelde Nederlander kwam ik op een 29-er uit. Het was echter maar een voorbeeldVerwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:51:
Bedankt voor de snelle reacties![]()
...
@f4stf0rw4rd en @MBV:
...
Ik ben zelf 1,73 en rijd sinds eind vorig jaar een 27.5 (of 650b) en dat bevalt me prima. 29-er ook geprobeerd, maar vond ik niet lekker rijden met mijn lengte. Voor mijn gevoel te weinig controle over de fiets op de single tracks. een 27.5 voelt dan meer als een 26-er.
Met jou lengte zou ik voor een tweedehands 26-er gaan. Met jou budget kun je echt een prima afgemonteerde fiets vinden. 26-ers in overvloed op marktplaats.
meh, vandaag weer eens de mtb gepakt. Wat een bagger overal zeg, echt niet leuk meer. Harken door het bos heen, wacht wel ff een paar week. De komende week verwachten ze weer veel regen, dus blubber blubber en nog eens blubber.
Whatever.
Idd, hier is geen lol aan. Heeft met mtben niks meer van doen, dit is alleen maar door de blubber ploegen. Dan maar ff een rondje op de Tacx...
Het was hier anders perfect bouw-weer.... We hebben een dikke kombocht neergelegd.. oeff

Bocht wordt nog iets steiler, zodat je lekker plat erdoor kan... Dit is tevens een stuk wedstrijd baan ( MDC )

Bocht wordt nog iets steiler, zodat je lekker plat erdoor kan... Dit is tevens een stuk wedstrijd baan ( MDC )
[ Voor 7% gewijzigd door Marsjee op 24-01-2016 18:33 ]
Mooi! Waar is dit?
Skiberg in Nijmegen Wijchen. Ons lokaal parcourtje...
[ Voor 18% gewijzigd door Marsjee op 24-01-2016 22:10 ]
Even het (snel) doorgenomen, maar volgens mij past het wel om mijn onderhoudsvraag hier neer te zetten. Ik fiets al een heel tijdje in het bos, eerst op een cube en tegenwoordig op een Trek Corbia. Ik weet niet alle onderdelen wat erop zit, maar denk hetzelfde als in deze link.
Gezien ik wat meer ben gaan fietsen (zeker vorig jaar, nu weer iets minder) had ik nog nooit alles versleten, Maar bij deze fiets is het nu na 2 jaar wel zo ver, en heb ik volgens mij alles inzake mijn ketting versleten. Zowel de voorbladen als achter alles.
Ik wil dit zelf vervangen. Ik heb het er al af gehaald, maar waar kan ik dit nu het beste door vervangen.
Het voorblad is dit:

Op de achtercassette stond niets.
Waar moet ik op letten als ik nieuwe bestel? Hoe kom ik achter de steek?
En loont het om dit te vervangen door shimano XT, hoewel ik dat wel erg duur vond.
Maar als het waard is, wil ik dat wel overwegen. Ben geen wedstrijdrijder of zo. Doe gewoon routes in het bos rijden.
Ik het zelf al dit uitgezocht:
Truvativ noir kettingblad 32t
Sram 3x9 44t zwart
Sram pg-950 9-speed 11-32
Sram ketting pc-951 9 speed
Tacx derailleurwieltjes met inox lagers t4060 shimano 9-10sp.
Maar ja.. zit nu te tellen en ik heb 10 speed. Dus mag opnieuw gaan zoeken.
Maar mijn vragen dus.. Wat kan ik het beste al vervanging erop zetten wat gelijkwaardig is of beter voor de iets betere fietser (maar geen topper!). En nog tips welke site het beste is voor dit soort onderdelen?
Gezien ik wat meer ben gaan fietsen (zeker vorig jaar, nu weer iets minder) had ik nog nooit alles versleten, Maar bij deze fiets is het nu na 2 jaar wel zo ver, en heb ik volgens mij alles inzake mijn ketting versleten. Zowel de voorbladen als achter alles.
Ik wil dit zelf vervangen. Ik heb het er al af gehaald, maar waar kan ik dit nu het beste door vervangen.
Het voorblad is dit:

Op de achtercassette stond niets.
Waar moet ik op letten als ik nieuwe bestel? Hoe kom ik achter de steek?
En loont het om dit te vervangen door shimano XT, hoewel ik dat wel erg duur vond.
Maar als het waard is, wil ik dat wel overwegen. Ben geen wedstrijdrijder of zo. Doe gewoon routes in het bos rijden.
Ik het zelf al dit uitgezocht:
Truvativ noir kettingblad 32t
Sram 3x9 44t zwart
Sram pg-950 9-speed 11-32
Sram ketting pc-951 9 speed
Tacx derailleurwieltjes met inox lagers t4060 shimano 9-10sp.
Maar ja.. zit nu te tellen en ik heb 10 speed. Dus mag opnieuw gaan zoeken.
Maar mijn vragen dus.. Wat kan ik het beste al vervanging erop zetten wat gelijkwaardig is of beter voor de iets betere fietser (maar geen topper!). En nog tips welke site het beste is voor dit soort onderdelen?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je moet uiteraard wel 10-speed spul kopen, 9-speed past niet. Voor derailleurwieltjes maakt dat bij mijn weten niet uit, maar voor tandbladen wel, en schakelen gaat je niet lukken met een 9-speed cassette. Ik heb altijd XT gekocht, maar SRAM heeft ook prima spul op dat niveau. Wat ik me ervan herinner is bij Shimano Deore het 'goed genoeg'-niveau, SLX aan te raden, en XT de nog acceptabel geprijsde betere versie. En bij sommige leveranciers (bike.components.de) was het prijsverschil tussen Deore en XT niet zo gek groot, dus kocht ik altijd XT.
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 01-02-2016 14:42 ]
Even een kort vraagje om mij uit mijn twijfels te helpen:
Ik ben tegen een mooie 29er aangelopen van een (viavia-)kennis die 'm (naar eigen zeggen) al twee jaar in de schuur heeft staan en er 200 km op gefietst heeft.
Een Giant XTC Composite 29er 1 (zie http://www.giant-bicycles...osite.29er.1/15882/68742/ voor specs). De fiets ziet er heel goed uit, dus ik geloof best dat hij er niet veel op gefietst heeft. Overigens ken ik 'm verder niet, dus een 'vriendenprijs' speciaal voor mij is het niet.
De reviews van deze fiets zijn erg goed. Ik rijd momenteel op een nette Specialized, XT afgemonteerd met Reba SL vork. Prima fiets, maar een 26 inch. Wil graag een 29 inch.
Hij wil 'm aan mij verkopen voor 1475 euro. Het klopt dat de fiets 2500 euro heeft gekost toen hij net nieuw was (2 jaar geleden). Het klopt dat de fiets erg weinig is gebruikt en er heel netjes uitziet, maar ik twijfel een beetje over de prijs. Of ik eigenlijk niet teveel betaal.
Heeft iemand een idee? Prima koop? Superkoop? Of wel wat aan de prijs?
Ik ben tegen een mooie 29er aangelopen van een (viavia-)kennis die 'm (naar eigen zeggen) al twee jaar in de schuur heeft staan en er 200 km op gefietst heeft.
Een Giant XTC Composite 29er 1 (zie http://www.giant-bicycles...osite.29er.1/15882/68742/ voor specs). De fiets ziet er heel goed uit, dus ik geloof best dat hij er niet veel op gefietst heeft. Overigens ken ik 'm verder niet, dus een 'vriendenprijs' speciaal voor mij is het niet.
De reviews van deze fiets zijn erg goed. Ik rijd momenteel op een nette Specialized, XT afgemonteerd met Reba SL vork. Prima fiets, maar een 26 inch. Wil graag een 29 inch.
Hij wil 'm aan mij verkopen voor 1475 euro. Het klopt dat de fiets 2500 euro heeft gekost toen hij net nieuw was (2 jaar geleden). Het klopt dat de fiets erg weinig is gebruikt en er heel netjes uitziet, maar ik twijfel een beetje over de prijs. Of ik eigenlijk niet teveel betaal.
Heeft iemand een idee? Prima koop? Superkoop? Of wel wat aan de prijs?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
€1475 lijkt me een redelijke prijs. Geen superkoop, maar je wordt er ook niet mee afgezet. Belangrijker is of de fiets bij je past. Heb je hier al op proef gereden? Misschien kan je een proefrit regelen over je lokale rondje? Als de fiets je dan nog bevalt én je hebt het geld er voor over dan is het wel een goede koop.
Ga inderdaad proefrijden, het verschil tussen 2 29" fietsen kan groter zijn dan tussen een 26" en een 29".
Over de prijs: 29" is nu volgens mij een stuk goedkoper dan 2 jaar geleden. Ik zou eens zoeken wat een nieuwe Giant 29" van minder dan 12kg kost, dan weet je wat hij nu nieuw waard is.
Over de prijs: 29" is nu volgens mij een stuk goedkoper dan 2 jaar geleden. Ik zou eens zoeken wat een nieuwe Giant 29" van minder dan 12kg kost, dan weet je wat hij nu nieuw waard is.
Proefrijden: uiteraard!MBV schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:28:
Ga inderdaad proefrijden, het verschil tussen 2 29" fietsen kan groter zijn dan tussen een 26" en een 29".
Het 2016-model kost EUR. 2399,- en is ietsje beter afgemonteerd (XT shifters, voorderailleur, remhendels, ... ipv SLX).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Iemand recentelijk nog gefietst? Hoop dit weekend weer hersteld te zijn van de griep en verkoudheid.
Was een paar week terug in het bos en het was 1 grote bagger bende, hopelijk is het dit weekend beter.
Was een paar week terug in het bos en het was 1 grote bagger bende, hopelijk is het dit weekend beter.
Whatever.
Ga er maar vanuit dat het nog steeds 1 grote bagger bende is. Hier (in het noorden) komt er eigenlijk dagelijks nog water bij. Ik kan beter een waterfiets aanschaffen.Harmen schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:05:
Iemand recentelijk nog gefietst? Hoop dit weekend weer hersteld te zijn van de griep en verkoudheid.
Bij Bergschenhoek werd vorige week nog de training van Dirty Hill afgeblazen vanwege teveel bagger, dus ik geef je weinig hoop.
Was ik bang voor, woon in Gieten. Daar was het laatst vrij veel bagger, kost je gewoon minimaal 5 km/u snelheid.Herrick schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:11:
[...]
Ga er maar vanuit dat het nog steeds 1 grote bagger bende is. Hier (in het noorden) komt er eigenlijk dagelijks nog water bij. Ik kan beter een waterfiets aanschaffen.
Whatever.
Is dat een probleem dan? Je gaat toch juist MTB'en om iets leuks te doen, niet om zo snel mogelijk te gaan? Daarvoor hadden ze racefietsen uitgevondenHarmen schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:44:
[...]
Was ik bang voor, woon in Gieten. Daar was het laatst vrij veel bagger, kost je gewoon minimaal 5 km/u snelheid.

Het probleem van de bagger is dat de lol vanzelf weggaat als je moet lopen, en op de iets langere termijn zorgt al dat water ervoor dat de MTB-routes kapot gaan. Doorfietsen door die modderpoelen zorgt ervoor dat de lokale MTB-club of natuurmonumenten veel werk zullen moeten verzetten om de route weer te herstellen, zodra het droog genoeg is voor grof materiaal?
Zelfs van fietsen op de weg word je op dit moment flink ranzig, dus het bos blijf ik al helemaal weg. Het is niet voor niets dat er heel veel toertochten in het noorden afgelast worden om dat de bossen gewoon te nat zijn.
Dat het ten koste van mijn snelheid gaat, geen probleem. Dat je vies wordt, ook geen probleem. Het is echter niet leuk als je hele vijver partijen (waarvan je niet weet hoe diep ze zijn) voor de kiezen krijgt. En wat MBV ook zegt, het is niet bevorderlijk voor de routes.
Momenteel fiets ik dus voornamelijk op de weg (met race). En vies worden, ach daar heb je de wasmachine voor.
Momenteel fiets ik dus voornamelijk op de weg (met race). En vies worden, ach daar heb je de wasmachine voor.
Nou uiteindelijk bleek ik redelijk redelijk exotisch Scram materiaal erop te hebben. Een bracket gebaseerd op een Truvativ Powerspline en daardoor kwam ik met een zeer matig bracket/as toch op hele dure bladen uitCyberpope schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:03:
Even het (snel) doorgenomen, maar volgens mij past het wel om mijn onderhoudsvraag hier neer te zetten. Ik fiets al een heel tijdje in het bos, eerst op een cube en tegenwoordig op een Trek Corbia. Ik weet niet alle onderdelen wat erop zit, maar denk hetzelfde als in deze link.

Ach als je mijn spul bekijkt, mag ik niet klagen dat het zo lang goed is gegaan... tot op het bod versleten.

Hier in brabant toch wel wat routes in zandgrond. Wel her en der een forse plas, maar voor mijn fietspech toch nog regelmatig geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 05-02-2016 20:19 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat zijn wel hele ronde derrie-wieltjes!
recentelijk ook Appelscha gedaan, er lag zelfs nog ijs her en der... bijzonder maar ook gevaarlijk. Hele track is aan gort.... jammer. Mss is dr wel reparatieclubje waar je bij kan hmmm..Harmen schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:07:
meh, vandaag weer eens de mtb gepakt. Wat een bagger overal zeg, echt niet leuk meer. Harken door het bos heen, wacht wel ff een paar week. De komende week verwachten ze weer veel regen, dus blubber blubber en nog eens blubber.
no comment
Hmm, wacht nog wel een week. Al de blubber en plassen is ook niet best voor je fiets.Martinus schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:54:
[...]
recentelijk ook Appelscha gedaan, er lag zelfs nog ijs her en der... bijzonder maar ook gevaarlijk. Hele track is aan gort.... jammer. Mss is dr wel reparatieclubje waar je bij kan hmmm..

Whatever.
net singletrack zeist gefietst, niets geen blubber, track lag er echt super goed bij!
Ik hou wel van een beetje off-road, maar inderdaad die vijvers maak je mij niet blij mee. Je ziet vooraf niet hoe diep je weg zakt. Ik heb meegemaakt op mtb parcours van Land van Wijk en Wouden dat je op sommige plekken tot bijna aan je assen weg kan zakken, terwijl er niet bijzonder veel water te zien was.
Puur op asfalt fietsen is ook niet alles. Ik merk dat mijn noppen de laatste tijd veel sneller slijten en ik beduidend minder grip heb op steilere stukken. Misschien toch maar wat oudere bandjes erop leggen achter.
Wat betreft de 26-29 discussie. Heb eigenlijk alleen maar 26" ervaring, maar merk wel heel veel verschil tussen mijn nieuwere en oude fiets. De oude was veel wendbaarder dan mijn huidige. Het frame is een tikkie aan de grote kant, maar daar houd ik wel van. En heb het idee dat het ook exact de reden is waarom hij minder wendbaar is. Ik zit er wel platter op waardoor ik sneller ben op rechte stukken. Maar juist dat bochtenwerk vind ik uitdagend. Anders had ik wel zo'n apparaat met smalle bandjes gekocht en had ik al honderden saaie asfalt kilometers weggetrapt.
Puur op asfalt fietsen is ook niet alles. Ik merk dat mijn noppen de laatste tijd veel sneller slijten en ik beduidend minder grip heb op steilere stukken. Misschien toch maar wat oudere bandjes erop leggen achter.
Wat betreft de 26-29 discussie. Heb eigenlijk alleen maar 26" ervaring, maar merk wel heel veel verschil tussen mijn nieuwere en oude fiets. De oude was veel wendbaarder dan mijn huidige. Het frame is een tikkie aan de grote kant, maar daar houd ik wel van. En heb het idee dat het ook exact de reden is waarom hij minder wendbaar is. Ik zit er wel platter op waardoor ik sneller ben op rechte stukken. Maar juist dat bochtenwerk vind ik uitdagend. Anders had ik wel zo'n apparaat met smalle bandjes gekocht en had ik al honderden saaie asfalt kilometers weggetrapt.
Ik besta niet!!!
(klik)
Ben 1,80 en een binnenbeenlengte van 89 cm.
Heb ik zulke lange benen of is de geometrie van Giant 'bijzonder'?
(klik)
Ben 1,80 en een binnenbeenlengte van 89 cm.
Heb ik zulke lange benen of is de geometrie van Giant 'bijzonder'?
Die 3cm maakt vast een wereld van verschil
De maat die Giant opgeeft staat trouwens andersom dan ik zou verwachten. Als je langere benen hebt bij dezelfde lengte zou ik verwachten dat je (voor je kortere bovenlijf) een kleiner frame nodig hebt, Giant geeft dat andersom op: voor lange benen met een kort bovenlijf adviseren ze een grotere fiets.
Ik zou die tabel gewoon negeren. Loop bij de fietsenmaker naar binnen, rijd eens een rondje op een M en L, doe eventueel aan bike-fitting, en baseer daar je keuze op.
Ik zou die tabel gewoon negeren. Loop bij de fietsenmaker naar binnen, rijd eens een rondje op een M en L, doe eventueel aan bike-fitting, en baseer daar je keuze op.
Met langere benen, ook langere armen?MBV schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:29:
Die 3cm maakt vast een wereld van verschilDe maat die Giant opgeeft staat trouwens andersom dan ik zou verwachten. Als je langere benen hebt bij dezelfde lengte zou ik verwachten dat je (voor je kortere bovenlijf) een kleiner frame nodig hebt, Giant geeft dat andersom op: voor lange benen met een kort bovenlijf adviseren ze een grotere fiets.
Uiteraard moet je zo'n fiets 'passen' en moet hij lekker fietsen. Maar ik kwam deze tabel tegen en het viel mij op.
Bovendien maakt 3 cm wel veel verschil. Je zadel moet dan 3 cm lager/hoger. Is toch 10-20% meer/minder tov de lengte (instelbaar bereik) van je zadelpen.
Ja, 3cm maakt verschil, maar de lengte van de zadelpen zal niet snel een probleem zijn: die dingen kosten 3 tientjes, dan koop je toch gewoon een langere? 3cm lijkt me daarom gerommel in de marge. En ik weet precies hoe een frame na een te korte zadelpen eruit ziet
2 weken voor een MTB-vakantie had ik mijn zadel te hoog gezet...
Lengte van het frame is lastiger, maar je zadel kan je al een paar cm schuiven, en met een andere stuurpen kan je ook 5cm corrigeren.
Iets korte stuurpen monteren. Zelf ook ander iets groter frame dan voorheen en stuurpen van 80mm vervangen door 1 van 60mm. Stuurt nu weer een heel stuk beter. Ook op een 29er trouwens.jules schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:07:
Ik hou wel van een beetje off-road, maar inderdaad die vijvers maak je mij niet blij mee. Je ziet vooraf niet hoe diep je weg zakt. Ik heb meegemaakt op mtb parcours van Land van Wijk en Wouden dat je op sommige plekken tot bijna aan je assen weg kan zakken, terwijl er niet bijzonder veel water te zien was.
Gisteren voor het eerst Lage Vuursche op een singlespeed gedaan.. dat is zeker voor herhaling vatbaar! Ik was bang dat ik heuvelop zou moeten lopen of op rechte stukken tekort zou komen, maar met name het eerste is me 100% meegevallen. De lange rechte stukken op het eind waren tamelijk saai met een verzet van 1,9 waar ik normaal een dubbel zo zwaar verzet (42/11=3,8) gebruik 
Het gebrek aan vering is me ook minder zwaar gevallen dan gedacht, al heb ik het idee dat een recht stuur niet de meest optimale positie aan je polsen geeft daarvoor, ik ga opzoek naar een stuur met wat meer backsweep.
Het gebrek aan vering is me ook minder zwaar gevallen dan gedacht, al heb ik het idee dat een recht stuur niet de meest optimale positie aan je polsen geeft daarvoor, ik ga opzoek naar een stuur met wat meer backsweep.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Gisteren weer een rondje weggetrapt (was weer een tijdje terug). Moet er wel weer even inkomen zeg. Normaal rij ik de groepjes op zondagochtend de snot voor de ogen, maar dat viel me tegen. Bij de klim op de rode route (die zigzagklim met daarvoor dat stukje met al die blubber en gaten) zelfs even de maximale hartslag aangetikt.
Nu ook best last van m'n knieen, dus ik heb te veel lopen stoempen.
De route lag er overigens goed bij. Alleen erg jammer dat ze dat rondje om het veld (de dassenburcht) zo egaal hebben gemaakt. Normaliter was dat een lekker tehnisch stukje.
Nu ook best last van m'n knieen, dus ik heb te veel lopen stoempen.
De route lag er overigens goed bij. Alleen erg jammer dat ze dat rondje om het veld (de dassenburcht) zo egaal hebben gemaakt. Normaliter was dat een lekker tehnisch stukje.
Over welke route hebben we het hier?
DjVe schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:34:
Gisteren weer een rondje weggetrapt (was weer een tijdje terug). Moet er wel weer even inkomen zeg. Normaal rij ik de groepjes op zondagochtend de snot voor de ogen, maar dat viel me tegen. Bij de klim op de rode route (die zigzagklim met daarvoor dat stukje met al die blubber en gaten) zelfs even de maximale hartslag aangetikt.
Hooi mensen.
Iemand hier ervaring met de framematen van Canyon? Ik sta op het punt een Grand Canyon 6.9 te bestellen. Twijfel alleen nog over de kleur en de framemaat. Ben 1.75 met BBL van 81. Als ik dit invoer kom ik uit op een S'je. Vul ik BBL 82 in dan kom ik uit op een M. Dat klinkt voor mijn gevoel ook beter
Ik heb een lichte voorkeur voor een zwarte, en de M daarvan heeft een levertijd rond de 2de week van april. Das nog wel heul lang wachten! Maar van de andere kant, zwart is ook maar zo zwart...
Wat zijn de voor- en nadelen van een iets groter of iets kleiner frame?
Iemand hier ervaring met de framematen van Canyon? Ik sta op het punt een Grand Canyon 6.9 te bestellen. Twijfel alleen nog over de kleur en de framemaat. Ben 1.75 met BBL van 81. Als ik dit invoer kom ik uit op een S'je. Vul ik BBL 82 in dan kom ik uit op een M. Dat klinkt voor mijn gevoel ook beter
Ik heb een lichte voorkeur voor een zwarte, en de M daarvan heeft een levertijd rond de 2de week van april. Das nog wel heul lang wachten! Maar van de andere kant, zwart is ook maar zo zwart...
Wat zijn de voor- en nadelen van een iets groter of iets kleiner frame?
Kleiner frame = wendbaarder en speelser. Groter frame = stabieler. Dus vind je het leuk om door singletracks te vliegen en zo, koop een kleiner frame. Als je meer rechte stukken fietst, dan groter. Maar met 1.75m op een Sje vind ik wel erg klein. Ik zou dan voor de M gaan. Aan de andere kant, de reach scheelt maar 9mm. Dat is bijna niks. Dus met de S heb je dan wel meer ruimte onder je kruis 
/edit: Ik vind die frame maten van Canyon een beetje vreemd. Als ik dezelfde reach wil rijden als mijn Large Rocky Mountain (en dan is er nog XL en XXL), moet ik de XL versie nemen. Dat is de grootste maat, voor mijn 180cm lengte. Wat moeten mensen van 2m dan kopen?
/edit2: Ik zie dat de cranklengte van de S maar 170mm is. Normaal is dat 175mm dus dan zou ik toch de M aanraden.
/edit: Ik vind die frame maten van Canyon een beetje vreemd. Als ik dezelfde reach wil rijden als mijn Large Rocky Mountain (en dan is er nog XL en XXL), moet ik de XL versie nemen. Dat is de grootste maat, voor mijn 180cm lengte. Wat moeten mensen van 2m dan kopen?
/edit2: Ik zie dat de cranklengte van de S maar 170mm is. Normaal is dat 175mm dus dan zou ik toch de M aanraden.
[ Voor 32% gewijzigd door zonoskar op 02-03-2016 11:11 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De voor en nadelen worden hierboven al gegeven, maar kleiner kan ook nerveuzer worden, met name op single tracks. Mij lijkt de S toch wel erg klein worden en ik zou voor de M gaan. Ik ben zelf ook 1.75, BBL weet ik niet maar normaal postuur, en rij op een Radon Slide maat M en deze heeft zelfs een reach van 421mm en stuurbreedte 760mm (wel met 50mm stuurpen).
Cranklengte zou ik niet teveel naar kijken. Die 5 mm zal je amper merken. Ik wil dan binnenkort wel de overstap maken van 175 naar 170 of zelfs 165mm, maar dat heeft meer te maken met de bottom clearance. Schamp toch met enige regelmaat nog de ondergrond met zelfs vervelende crashes tot gevolg.
Cranklengte zou ik niet teveel naar kijken. Die 5 mm zal je amper merken. Ik wil dan binnenkort wel de overstap maken van 175 naar 170 of zelfs 165mm, maar dat heeft meer te maken met de bottom clearance. Schamp toch met enige regelmaat nog de ondergrond met zelfs vervelende crashes tot gevolg.
Zou eerder kijken naar pedal houding in bochten ipv meer bottom clearance... Tenminste, neem aan dat je bedoeld dat je met de pedaal tegen de grond komt... en zo een crash krijgt? Dat is een kwestie van zorgen dat je de pedalen in bochten goed hebt.. Kan ook niet anders, als je goede bochten techniek hebt, en je hebt een bocht naar link dan druk je met je rechter voet de noppen van de band in de ondergrond...waardoor je no way je trapper op de grond kunt krijgen.ElmarJ16 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:43:
maar dat heeft meer te maken met de bottom clearance. Schamp toch met enige regelmaat nog de ondergrond met zelfs vervelende crashes tot gevolg.
Wat je zegt klopt helemaal en het is ook allemaal gebrek aan techniek, maar op een parcours als dorst (plus ook de naastgelegen routes), welke mijn thuis parcours zijn en hierdoor regelmatig er fiets, zijn er zoveel bochten dat ik regelmatig gewoon doortrap in de bochten. Plus het feit dat ik de routes bijna kan dromen maakt je je regelmatig wat onoplettendheid en let je op dat ene moment niet op... boem en je ligt weer de grond te knuffelen. Gelukkig tot nu toe altijd weeer verder kunnen fietsen en het stuurt je ook gelijk de realiteit weer in. Er valt nog een hoop aan de techniek bij te schaven
Zoals: in de bocht je pedaal omhoog laten rusten?
Wanneer je een bocht naar bijvoorbeeld links hebt, staat je linkerpedaal omhoog en je rechterpedaal omlaag. Hiermee zet je druk op je rechterpedaal om je banden extra grip te geven, vooral handig als je ook nog gebruikt maak van een dropper seatpost. Wanneer je op je zadel blijft zitten merk je het verschil imo een stuk minder, maar zet ik mijn zadel omlaag en maak dan de bocht, dan merk ik dat ik een stuk harder door die bocht heen kan.
Een ander voordeel naast de grip is de kleine obstakels aan de binnenkant van de bocht waar je overheen gaat wanneer je pedaal omhoog staat. Staat die beneden dan kan je wel raden wat er gebeurd als je er iets te hard tegenaan komt...
Een ander voordeel naast de grip is de kleine obstakels aan de binnenkant van de bocht waar je overheen gaat wanneer je pedaal omhoog staat. Staat die beneden dan kan je wel raden wat er gebeurd als je er iets te hard tegenaan komt...
Dit topic is gesloten.