Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.507 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 17:56
Wil niet de partypooper uithangen, maar als het echt verboden is om "tussen zonsondergang en zonsopgang" (ofzo) je in dat betreffende bos te begeven, dan heb je je daar aan te houden, lijkt mij zo.
Door dit soort figuren wordt het voor mountainbikers etc steeds lastiger gemaakt, met verplichting tot vaste routes of geheelverboden etc. Veel bos is prive-bezit of in handen van stichtingen, die hebben geen enkele reden/verplichting om het voor MTBers open te houden als je de regels niet respecteert.

Kan je wel "anderen doen asociaal op heel ander vlak, dus dan mag ik het ook op dit punt" verhaal ophangen, maar dat is gewoon slap ge*****r, wees dan een vent en zeg gewoon waar t op staat ipv smoesjes te verkondigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ted038 op 28-10-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Ruud schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:38:
[...]

Waar haal je de Stravisten ineens vandaan? Rijden die ook in het donker voor een nightly KOM? Wel lekker rustig denk ik dan.
Ruud schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:36:
[...]
...
jouw grote-ikke-mentaliteit.
...
UltraSub schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:47:
...
Die ikke mentaliteit waar jij het over hebt? Weet je wie die heeft? Die stravisten die iedereen en alles inclusief medefietsers ondersteboven rijden en schreeuwen.
...
;)
Ted038 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:54:
Wil niet de partypooper uithangen, maar als het echt verboden is om "tussen zonsondergang en zonsopgang" (ofzo) je in dat betreffende bos te begeven, dan heb je je daar aan te houden, lijkt mij zo.
Door dit soort figuren wordt het voor mountainbikers etc steeds lastiger gemaakt, met verplichting tot vaste routes of geheelverboden etc. Veel bos is prive-bezit of in handen van stichtingen, die hebben geen enkele reden/verplichting om het voor MTBers open te houden als je de regels niet respecteert.

Kan je wel "anderen doen asociaal op heel ander vlak, dus dan mag ik het ook op dit punt" verhaal ophangen, maar dat is gewoon slap ge*****r, wees dan een vent en zeg gewoon waar t op staat ipv smoesjes te verkondigen.
Mischien moet je nog eens lezen wat ik schrijf. Ik verkondig geen smoesjes.
Lees nog eens goed voordat je begint te blaten.

/edit
Ik zal het je makkelijk maken:
Als er een bordje staat verboden te fietsen rijden we daar niet.
Voor jouw info, de tracks waar ik kom staan geen borden (en ik ken ze wel hoor) dat het niet mag. In het gebied waar ik kom zijn heel veel grind fietspaadjes, smal en slingerend, gemarkeerd als "fietspad". Wederom, geen bord dat het niet mag.

[ Voor 49% gewijzigd door UltraSub op 28-10-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:36:
[...]

Denk het niet. Dieren houden zich overdag gedeisd want dan is er al meer geluid, licht en zijn ze dus kwetsbaarder.

In de schemering en het donker komen ze juist uit hun schuilplaatsen, en die hebben ze niet voor niets. Ze functioneren alleen in rust en in het donker. En dat je ze niet ziet zou je misschien aan het denken kunnen zetten. Ze zijn er namelijk echt wel maar niet meer als jij daar bent... Dit heeft niets met overdreven-boswachter te maken maar met jouw grote-ikke-mentaliteit. (Ik wil daar fietsen dus ik mag dat) Dat de rest van de wereld er last van zou kunnen hebben snap je niet. Of erger nog, het laat je volkomen koud.
Die zullen zich volgens mij al een stuk drukker maken over alle roofdieren (honden) die worden uitgelaten, dan een MTB'er. En tuurlijk, als het hele bos van zondsondergang tot zonsopgang gevuld is met groepen MTB'ers, dan krijgen ze niet veel rust meer. Maar van iemand die in de winter nog rond 7 uur een rondje maakt? Volgens mij overleven ze dat wel.

Ik heb het zelf overigens nog nooit gedaan. En als we het toch over bordjes hebben: ook handig, bij mij in de buurt staan in gebieden een hele hoop (oude) verboden toegang bordjes. Kan je zeggen: Heb je je aan te houden. Maar als er zelfs (reguliere) fietsroutes door die gebieden gaan, dan wordt het voor mij toch wel een stukje lastiger om de bordjes serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Het kan ook in een gemeentereglement staan.

Bij ons is het zo dat het bos niet toegankelijk is na zonsondergang - ook al zijn er daar een gemarkeerde looproute / wandelpaden / mountainbikeroute.

En ja - als je vroeg / of laat gaat dan kom je toch een pak meer wilde dieren tegen (dan spreken we nog over schemering)
Sissors schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:12:
[...]

...

Maar van iemand die in de winter nog rond 7 uur een rondje maakt? Volgens mij overleven ze dat wel.

...
Dat zullen ze wel overleven - het wordt alleen lastig als de personen om 6:30, 7:30, 8u, ... hetzelfde denken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
UltraSub schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:40:

Mischien moet je nog eens lezen wat ik schrijf. Ik verkondig geen smoesjes.
Lees nog eens goed voordat je begint te blaten.
Waarom voel je je dan aangesproken ? ( aangezien je erop reageert ?)
Vraag me dus af wie er nu werkelijk blaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ted038 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:41:
[...]

Waarom voel je je dan aangesproken ? ( aangezien je erop reageert ?)
Vraag me dus af wie er nu werkelijk blaat 8)7
Ja, ik voelde me aangesproken, omdat de laatste posts gingen over mijn opmerking over stravisten, en jij daar sterk op leek te reageren.. Maar goed, kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

maartend schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:38:
[...]

Welkmaccupak heb jij er op aangesloten? Ziet er wel gaaf uit.
Deze heb ik erop. Gaat ongeveer 2.5 a 3 uur mee.

http://eud.dx.com/product...es-844232892#.VjEP1zdgVDs

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58
Over dat na zonsondergang in de bossen rijden: zeker 9 van de 10 bossen / natuurgebieden zijn na zonsondergang niet meer toegankelijk, dus verboden gebied. Twijfel je, bel Staatsbosbeheer of Google het.

Dat er niet echt gecontroleerd wordt is nog geen reden om dan 's avonds het bos in te gaan. Ikzelf mtb op de Veluwe (omgeving Apeldoorn) en er wordt steeds meer afgesloten voor mtb-ers door de overlast die op sommige plaatsten veroorzaakt wordt voor het wild, en dat is niet omdat ze daar overdag fietsen...
Dus ja, ik vind het een 'dikke ikke' mentaliteit als je de regels aan je laars lapt, omdat jij zo nodig 's avonds in het bos wil fietsen. Uiteindelijk zullen hierdoor de mooiste paden dichtgegooid worden en kan niemand er meer van genieten en fietsen we straks alleen nog maar over de brede of aangelegde paden.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:40
Kunnen we ook buiten de gebaande paden denken (haha, woordspeling) en ook bedenken dat je niet direct het bos in hoeft te duiken voor een night-ride? De (overigens betaalde en) onder vergunning zijnde routes zijn inderdaad strikt verboden in nachtelijke uren.

Echter, niet iedere mtb-route heeft een vergunning nodig, tov. de situatie bij Loonse/Drunense duinen, veluwe-routes etc. In Zuid-Limburg zijn er gelukkig nog vergunningloze routes en wordt er met respect omgegaan met de natuur.

Wat ik me vooral afvraag is wie of wat een mtb'er tegenhoudt om, mits verlicht, op een onverhard autoloos pad te rijden wat niet onder staatsbosbeheer valt? De aanname nav. stravisten is idd lastig te verklaren maar om UltraSub nu af te vallen op 't feit dat ie een nightride doet, is wellicht nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
Ik val UltraSub ook niet af. ik wil enkel aangeven dat wanneer je in een bos komt wat na zonsondergang niet toegankelijk is, dit uiteindelijk gevolgen kan hebben (afsluiten paden/ omleggen routes) waar iedereen last van heeft, ook degenen die de regels wel respecteren.

Neem de Veluwe als voorbeeld (mijn 'thuisterrein' 8) ) Deze is in zijn geheel niet toegankelijk na zonsondergang. Ook al weet jij een paadje waar geen bordje staat, het hele natuurgebied is gewoonweg verboden terrein 's avonds. staat gewoon op de site van staatsbosbeheer. En op de veluwe zit zoveel wild dat je het ook wel eens voor zonsondergang tegenkomt. bijvoorbeeld op een zomeravond. En vertrouw me, het is geen pretje als een kudde van 20 zwijnen je op een afstand van < 50 meter met een blik van 'wat mot jij hier' staat aan te kijken of dat ze op 10 meter voor je fiets langs schieten :S

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
dnhelle schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:25:
Wat ik me vooral afvraag is wie of wat een mtb'er tegenhoudt om, mits verlicht, op een onverhard autoloos pad te rijden wat niet onder staatsbosbeheer valt? De aanname nav. stravisten is idd lastig te verklaren maar om UltraSub nu af te vallen op 't feit dat ie een nightride doet, is wellicht nog verder van huis.
Even een verduidelijking over mijn Stravisten opmerking; dat is natuurlijk veel te generaliserend. Upload zelf ook mijn ritjes op Strava. Ik doelde daarmee op juist die Strava rijders die alles doen om een tijd te zetten op een segment, inclusief omver rijden of niet aan de kant gaan voor een mede mtb'er, wandelaars, honden, you name it. Bloedhekel aan. Zelf al twee keer op een brede steile klim van de fiets gereden omdat er gekken omlaag komen. Uitwijken op dat gigantisch brede pad voor iemand die klimt? Neu hoor, ga jij maar aan de kant, ik zet mijn segment. Ga met respect met de natuur en andere personen om. Ik zeg altijd tegen iedereen netjes goeiedag en bedankt, en rij daar extra rustig langs. Juist om geen weerstand te kweken bij die personen tegen MTB'ers. We delen het bos en de paden, het laatste wat ik wil is dat er gezeik komt. Segmenten en/of gemiddeldes interesseren mij niet. Vandaar dat ik de vergelijking trok met een dikke-ikke-mentaliteit. Dat doe je in mijn ogen wel als je denkt; ik heb nu al minuten lang keihard gereden, ik ga dat segment verbeteren, en dat daar iemand loopt of fietst, die schuift maar anders is mijn segment om zeep. Dat is pas een dikke-ikke-mentaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Continueer ik het generaliseren door het te vermelden als die brallende Hollanders die tijdens Limburgs Mooiste een segment van 110km willen vastleggen maar wel afstappen bij t eerste hellinkje af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 21:51
dnhelle schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:11:
Continueer ik het generaliseren door het te vermelden als die brallende Hollanders die tijdens Limburgs Mooiste een segment van 110km willen vastleggen maar wel afstappen bij t eerste hellinkje af...
Haha, zouden dat die zelfde Hollanders zijn die ook ij de AGR afstappen. (Generaliseert lekker mee) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
dnhelle schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:25:
Kunnen we ook buiten de gebaande paden denken (haha, woordspeling) en ook bedenken dat je niet direct het bos in hoeft te duiken voor een night-ride?
Hij geeft het zelf aan? Maar goed, voor- en tegenstanders hou je altijd. Zeker als je iets zou moeten laten waar je plezier uit haalt.
Over rijden in het bos. Buiten het feit of het toegestaan is, het valt reuze mee qua wild life. Meer last van konijnen op asfalt dan wilde dieren in het bos. Beetje overdreven boswachter reactie hierboven inderdaad. Je kunt je ook gewoon beetje gedragen. Geen kabaal verder. We rijden niet met groepen, max 2-3 man. Het is enjoying nature. Probeer het eens zou ik zeggen. Denk dat een groep van 10 man overdag schadelijker is voor wildlife.
@Strava: het haantjesgedrag is idd nogal opvallend. Mensen worden er blind door helaas. Ik gebruik het om mijn eigen kilometers bij te houden en heb welgeteld 2 volgers :+ Alle data analyseren we wel in echt geschikte software :)

@Brallende Hollanders; ook mooi, een pittig klimmetje komen ze alleen maar op door op het vlakke veel snelheid te maken. Even terugschakelen en gewoon omhoog trappen is er bij die mannen niet bij. Moet je ze horen vloeken als ze af moeten stappen omdat er iemand op een smalle klim wel gewoon rustig omhoog kan trappen. En maar aan dat stuur hengsten op een veel te groot verzet. Kom jongens, leren fietsen denk ik dan meestal (soms hard op) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:33:
een pittig klimmetje komen ze alleen maar op door op het vlakke veel snelheid te maken. Even terugschakelen en gewoon omhoog trappen is er bij die mannen niet bij.
Dat is de beste manier om een klimmetje op te komen. Het is juist inefficiënt om onderaan meteen op een klein verzet te schakelen en dan gewoon omhoog trappen. Gebruik maken van je momentum is iets wat velen niet doen. En dan geleidelijk naar een kleinere versnelling te schakelen als de klim te lang is. Euh, en dan roepen dat ze moeten leren rijden?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
zonoskar schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:45:
[...]

Dat is de beste manier om een klimmetje op te komen. Het is juist inefficiënt om onderaan meteen op een klein verzet te schakelen en dan gewoon omhoog trappen. Gebruik maken van je momentum is iets wat velen niet doen. En dan geleidelijk naar een kleinere versnelling te schakelen als de klim te lang is. Euh, en dan roepen dat ze moeten leren rijden?
Beste of snelste? Belangrijke techniek (controle over je fiets, balans, gewichtsverdeling en gevoel voor grip) is er in jouw variant niet bij in ieder geval. Moeten stoppen op een klim en dan weer verder fietsen? Dat is dan vaak weer te moeilijk. Wat doe je op een klim met veel dikke wortels? Ook maar zo hard mogelijk overheen knallen zonder controle? Of juist gecontroleerd omhoog kunnen rijden zonder al te veel grip te verliezen.

Boven kom je in beide gevallen, dat klopt.

Voel je vooral niet aangesproken als dit voor jou niet geldt. Er zijn gelukkig ook mensen die wel kunnen fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 30-10-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hard rijden betekend niet "geen controle hebben". Of rij jij in een afdaling ook stapvoets? Ik zet bij een klim onderaan nog ff lekker aan. Op een gegeven moment kun je de cadans niet meer houden, dus dan schakel je terug tot je in een cadans zit waarmee je de klim op komt. Ik hoef niet af te stappen, en heb gewoon controle over mijn fiets. Een klim met dikke wortels doe je precies hetzelfde, waarom zou je dat anders doen? Vaak geeft snelheid je juist meer controle, zeker in een klim.

Ik ga natuurlijk niet iemand omver rijden of afkafferen omdat deze langzamer gaat, dan rem ik dus gewoon als ik er niet voorbij kan op een fatsoenlijke manier (lees: pad is meer dan breed genoeg). Ik heb ook niet de illusie dat ik de beste rijder ter wereld ben, dus belerend roepen dat iemand moet leren fietsen doe ik ook niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:08
Ik wilde het net typen inderdaad, zo denk ik er ook over. Daarnaast zijn die mensen er ook voor hun plezier, of ze nou kunnen fietsen of niet maakt dan weinig uit. Vaak fietsen die mensen ook voor de lol, niet per se om beter te worden. Op de schaatsbaan of skibaan vallen mensen ook geregeld of doen ze onhandige dingen, maar zolang het zonder opzet is, zie ik het probleem niet. Zolang je maar respect hebt voor elkaar.

Als je er niet tegen kan en mensen toe gaat roepen vraag ik me af waarom je meedoet aan een toertocht en niet op jezelf rijdt, dan heb je daar immers geen last van? Meestal zitten er vooral plezier-fietsers bij grote toertochten. Daar moet je je dan gewoon op instellen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Ik snap eigenlijk allebei de uitersten niet. Als je zo graag efficient fietst dat je niet terugschakelt bij een helling, en dat ervoor zorgt dat je vloekend moet afstappen, dat is toch niet efficient en handig? Dat bij voorbaat terugschakelen niet handig is ben ik het sowieso niet mee eens: zodra je langzamer rijdt kun je niet meer op tijd terugschakelen, dus een tandje terugschakelen vlak voor de helling lijkt me erg verstandig.

Als je zo hard probeert te rijden dat je vloekend moet afstappen bij een langzame fietser moet je IMHO echt opnieuw leren fietsen: een ander obstakel dan een langzame fietser had je even goed te laat gezien om op te reageren.

En belerend toeroepen dat iemand opnieuw moet leren fietsen is net zo fout als een langzame fietser vervloeken omdat je zelf opnieuw moet leren fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je moet schakelen wanneer je de cadans niet kunt handhaven. Dit is ongeacht of je omhoog/omlaag/in de modder/etc rijdt. Dat je fiets niet wilt schakelen in een klim (met de aandrijflijn op spanning dus) is een probleem van slecht onderhoud of slechte afstelling, dus dat is geen excuus. Wat ik wil zeggen, met een klein verzet een berg op fietsen kan iedereen. Gewoon onderaan klein schakelen en trappen. Maar het getuigt IMHO van meer 'kunnen fietsen' als je van je momentum gebruik maakt door zoveel mogelijk snelheid mee te nemen in het begin van de klim. Als je daardoor, al dan niet vloekend, tot stilstand komt, heb je niet genoeg geschakeld, of het is te steil om überhaupt omhoog te fietsen.

Daarbij, Afstappen is stom. Punt. Mensen uitkafferen is stom. Punt. Mensen van het pad afrijden is helemaal stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
zonoskar schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:13:
Daarbij, Afstappen is stom. Punt. Mensen uitkafferen is stom. Punt. Mensen van het pad afrijden in helemaal stom.
Punt. Goed gezegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het hangt er wel vanaf wat je een "klim" noemt. Een bult van een paar meter zoals in 95% van de routes in NL val ik ook het liefst aan met veel vaart, dan vlieg je ook makkelijker over evt. obstakels heen.
Bij een klim van minstens 50m en max 200m hoogteverschil begin ik liefst ook redelijk snel om dan tijdens het klimmen terug te schakelen (heel even iets minder druk zetten) en voor de top weer bijschakelen voor een extra sprintje. Bij hogere bergen (die kom ik eigenlijk alleen tegen op de racer) pak ik altijd de Ruud-techniek, om een mooie cadans te houden en mezelf niet op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Kleine upgrade aan m'n demo, nieuwe velgen ingespaakt:

Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p5pb12852562/p5pb12852562.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
zonoskar schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:19:
Hard rijden betekend niet "geen controle hebben". Of rij jij in een afdaling ook stapvoets? Ik zet bij een klim onderaan nog ff lekker aan. Op een gegeven moment kun je de cadans niet meer houden, dus dan schakel je terug tot je in een cadans zit waarmee je de klim op komt. Ik hoef niet af te stappen, en heb gewoon controle over mijn fiets. Een klim met dikke wortels doe je precies hetzelfde, waarom zou je dat anders doen? Vaak geeft snelheid je juist meer controle, zeker in een klim.

Ik ga natuurlijk niet iemand omver rijden of afkafferen omdat deze langzamer gaat, dan rem ik dus gewoon als ik er niet voorbij kan op een fatsoenlijke manier (lees: pad is meer dan breed genoeg). Ik heb ook niet de illusie dat ik de beste rijder ter wereld ben, dus belerend roepen dat iemand moet leren fietsen doe ik ook niet.
Je verwart momentum met controle vind ik. Je techniek is misschien leuk op de wat stoffige hobbelbaantjes in Nederland maar je (let op, figuurlijk gesproken, lees: men) gaat al snel nat als het wat moeilijker wordt. Dan kan men niet meer op snelheid omhoog ploffen maar moet men ineens een seconde of 10 a 15 echt 500+W trappen en zelf zoeken naar grip. En ja, daar heb ik ook echt last van als ik in het rood rondrijd.

Mijn mooiste afdaling? Balancerend tussen grip, geen grip op je voorwiel met een achterwiel dat wel/geen contact meer maakt met de grond, in een switchback naar beneden. Gaat ook wel eens fout ja (schrikreactie.. tot zover de techniek), tot op heden deed het alleen maar heel even pijn en heb ik er nooit iets aan over gehouden.

Wellicht hebben we een ander idee bij techniek en klimmen ;) Zoveel mensen, zoveel wensen. Rijd je rondje zoals je wilt. Heb vooral geen last van mij als ik mijn techniek oefen en als ik toch een keer in de weg rijd, mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wat een gezelligheid hier! Na lange tijd kom ik weer eens even neuzen, maar had beter een ander moment kunnen nemen geloof ik.

Anyway, als TS wil ik graag mijn taken delen met een of meerdere enthousiastelingen. Want ik merk dat ik er zelf de tijd niet meer voor neem om de TS bij te houden. Dus wie biedt? Stuur gerust een PM. Het kan best wel een tijdje duren voordat ik reageer. Dan weet je dat alvast 😉

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
@marsjee: mooie kleur, past prima bij je stuur ;) Welke zijn het, wat hebben ze vervangen en waarom?

[ Voor 34% gewijzigd door LaurentS op 08-11-2015 12:56 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/84383630/IMG_20151110_123949.jpg

[ Voor 187% gewijzigd door Ted038 op 10-11-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
LaurentS schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:55:
@marsjee: mooie kleur, past prima bij je stuur ;) Welke zijn het, wat hebben ze vervangen en waarom?
Zijn octane one Solar Pro 26" velgen.. Zijn vervangen voor de DTSwiss FR550, zijn de stock velgen van de Demo 8 uit 2010.. Achtervelg moest vervangen worden vanwegen een lasnaad die los ging laten.. ( scheurtje ) De keuze uit rode velgen was snel gedaan.. vind het altijd een super kleur en ik hou wel van kleurige bikes ! :9~

Heb ze zelf overgespaakt en gespannen, lang klusje zonder een fatsoenlijke richtstand.. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Marsjee op 10-11-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 09:22
https://www.facebook.com/...rug/posts/412705635587241

En in beide artikelen te lezen: Als ze het op verstoren van het wild gooien is het geen overtreding maar een strafbaar feit :)

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 10-11-2015 13:17 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
wat mij betreft mogen ze de >2k luhmen lampjes in het geheel verbieden. Ik kom ze regelmatig tegen onderweg naar het werk in het donker. Ik fiets voor 90% op smalle (max 2 fietsen naast elkaar, en dan is het nog krap) onverlichte paden. Wanneer ik iemand tegenkom die met zo'n >2k luhmen lamp tegenkom wordt ik letterlijk verblind en geforceerd om stapvoets te gaan fietsen, om de volgende paar honderd meter weer mijn ogen aan het donker te laten wennen. Zelfs inschatten op hoeveel meter ze ongeveer van je vandaan zijn is in sommige gevallen al niet meer te doen (met name als de lamp op hun hoofd gemonteerd zit).

Ik kan totaal begrijpen dat men veel wilt zien in het donker, maar ipv 150 meter vooruit kunnen kijken is 20 tot 30 meter ruim voldoende om met een redelijke vaart te kunnen fietsen. Óf zet die lamp op z'n laagste settings als je een tegenligger ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ElmarJ16 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:32:
wat mij betreft mogen ze de >2k luhmen lampjes in het geheel verbieden. Ik kom ze regelmatig tegen onderweg naar het werk in het donker. Ik fiets voor 90% op smalle (max 2 fietsen naast elkaar, en dan is het nog krap) onverlichte paden. Wanneer ik iemand tegenkom die met zo'n >2k luhmen lamp tegenkom wordt ik letterlijk verblind en geforceerd om stapvoets te gaan fietsen, om de volgende paar honderd meter weer mijn ogen aan het donker te laten wennen. Zelfs inschatten op hoeveel meter ze ongeveer van je vandaan zijn is in sommige gevallen al niet meer te doen (met name als de lamp op hun hoofd gemonteerd zit).

Ik kan totaal begrijpen dat men veel wilt zien in het donker, maar ipv 150 meter vooruit kunnen kijken is 20 tot 30 meter ruim voldoende om met een redelijke vaart te kunnen fietsen. Óf zet die lamp op z'n laagste settings als je een tegenligger ziet.
Inderdaad superasociaal dit soort verlichting. In een poging de eigen veiligheid/comfort te verhogen wordt die van mede-weggebruikers aangetast.

Dat soort lampen zijn ook helemaal niet bedoeld voor op de weg, zelfs op de laagste stand zijn ze verblindend. Een goede lamp heeft een reflector/lens die alleen de weg verlicht zonder tegenliggers te verblinden. De felle MTB-lampen zijn bedoeld om in een pikdonker bos zonder tegenliggers het hele pad en ook hangende takken en andere obstakels te verlichten. Een fietslamp bevestigd op het hoofd is in Nederland niet eens toegestaan op de openbare weg.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 09:22
Klopt, ik heb ook een nogal overkill lamp van Lezyne maar die zet ik in de ecostand en flink naar beneden gericht als ik op de openbare weg zit. Ik gebruik hem gewoon zoals het grootlicht van mijn auto, in overdrive wanneer er geen tegenliggers zijn en in eco wanneer die er zijn. Toen ik hem niet had wist ik niet hoe erg het was maar nadat ik door 3 auto's werd geseind ben ik er op gaan letten :|.

Overigens niks mis met die lampen om te nightbiken. En ook niks mis met nightbiken. Op een parcours als Bergschenhoek kan en mag het gewoon. Ik begreep zelfs dat Schoorl toegankelijk is (alleen het parcours!). Ik ga er vanuit dat als Staatsbosbeheer een parcour open stelt dat ze wel weten dat het geen kwaad kan daar :).

[ Voor 29% gewijzigd door Makkelijk op 10-11-2015 16:55 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

ElmarJ16 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 16:32:

Op de fiets kun je natuurlijk ook gewoon even bij de andere persoon aangeven dat het erg hinderlijk is voor tegenliggers. Als je dat niet wil of hij/zij niet voor rede vatbaar is kun je in het vervolg
met zo'n lampje http://www.acebeam.com/acebeam-10000-lumen-x60m even kijken wie eraan komt fietsen? Misschien leren ze het dan })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
Zo, een tijd terug mijn boxxer moeten reviseren, heb al genoeg vorkjes gedaan hiervoor. dus ook deze keer ging ik het zelf doen. Ik op het net zoeken naar de juiste hoeveelheid olie voor de vorkpoten. Hierbij merkte ik eigenlijk al dat je soms best goed je best moet doen op google om deze informatie vinden.

Toen kwam ik op het idee om 1 grote datebase te maken met alle vorken en dampers om zo een mooi overzicht te krijgen van de informatie die nodig is bij het servicen van je vorkje.

Zie: http://mtbhowto.com, sta open voor ideeen en/of kritiek. Site is pas online en er moet nog een hoop dampers worden toegevoegd. Op dit moment ben ik in contact met leveranciers om deze info te krijgen ( sommige zijn gewoon echt niet online te vinden ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27
mooimooimooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Marsjee schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 10:08:
Zo, een tijd terug mijn boxxer moeten reviseren, heb al genoeg vorkjes gedaan hiervoor. dus ook deze keer ging ik het zelf doen. Ik op het net zoeken naar de juiste hoeveelheid olie voor de vorkpoten. Hierbij merkte ik eigenlijk al dat je soms best goed je best moet doen op google om deze informatie vinden.

Toen kwam ik op het idee om 1 grote datebase te maken met alle vorken en dampers om zo een mooi overzicht te krijgen van de informatie die nodig is bij het servicen van je vorkje.

Zie: http://mtbhowto.com, sta open voor ideeen en/of kritiek. Site is pas online en er moet nog een hoop dampers worden toegevoegd. Op dit moment ben ik in contact met leveranciers om deze info te krijgen ( sommige zijn gewoon echt niet online te vinden ! )
Mooi initiatief! Ik ben van plan in de toekomst ook mijn vork en demper zelf te servicen en dan is zo'n database wel handig. Misschien als idee om de vorken en dempers te categoriseren naar type? Het is nu al erg veel scrollen (voornamelijk bij de rock shox vorken). Door de vorken/dempers te categoriseren naar type gaat het zoeken al een stuk sneller. Verder weet ik niet of het noodzakelijk om alle inbouwlengtes bij de dempers toe te voegen? Heb nog nooit een demper geserviced, dus ik weet niet zeker of dempers met verschillende inbouwlengtes ook op een andere manier geserviced moeten worden, maar ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-10 18:06

DjVe

Hatsaflats!

Goed werk marsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
ElmarJ16 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 17:14:
[...]

Mooi initiatief! Ik ben van plan in de toekomst ook mijn vork en demper zelf te servicen en dan is zo'n database wel handig. Misschien als idee om de vorken en dempers te categoriseren naar type? Het is nu al erg veel scrollen (voornamelijk bij de rock shox vorken). Door de vorken/dempers te categoriseren naar type gaat het zoeken al een stuk sneller. Verder weet ik niet of het noodzakelijk om alle inbouwlengtes bij de dempers toe te voegen? Heb nog nooit een demper geserviced, dus ik weet niet zeker of dempers met verschillende inbouwlengtes ook op een andere manier geserviced moeten worden, maar ik denk van niet.
Overzicht wordt nog aan gesleuteld komende tijd. Inbouwlengte van de shocks is wel noodzakelijk. Dit omdat een shock met een grote imbouwlengte vaak ook een andere IPF depth nodig heeft ( dit kom je wel tegen als je begint met servicen ) Verder zijn er nog een paar zaken die ermee te maken hebben.
Thanks 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 03-12-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Marsjee schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:20:
[...]

Overzicht wordt nog aan gesleuteld komende tijd. Inbouwlengte van de shocks is wel noodzakelijk. Dit omdat een shock met een grote imbouwlengte vaak ook een andere IPF depth nodig heeft ( dit kom je wel tegen als je begint met servicen ) Verder zijn er nog een paar zaken die ermee te maken hebben.

[...]

Thanks 8)
Even een zoekschermpje of inderdaad per type sorteren zou wel makkelijk zijn.

Misschien bestaat de mogelijkheid om ook naar de service manual zelf te linken? Al zal dat voor Fox vorken misschien wel lastig zijn.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Het mooie van al die regen van afgelopen weken: PR's! Al het water was goed gezonken en had een mooie toplaag achtergehouden. Het weer was goed, iets aan de koude kant maar we kunnen ook niet alles hebben. De mtb maar weer eens van stal gehaald en gekeken hoe hard er dit keer gereden kon worden.

Gisteren op de lokale ronde Dorst mijn PR verbroken en vandaag na lange tijd weer eens naar Westenschouwen gereden en daar een 3tal rondjes gereden met 2 PR's.

Al met al een goed mtb weekend gehad en vanaf nu mag het gaan vriezen om de toplaag te laten bevriezen, zodat nog snellere rondetijden gereden kunnen worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
M3rcury schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:16:
[...]

Even een zoekschermpje of inderdaad per type sorteren zou wel makkelijk zijn.

Misschien bestaat de mogelijkheid om ook naar de service manual zelf te linken? Al zal dat voor Fox vorken misschien wel lastig zijn.
Inmiddels is dat toegepast :9 8)

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-10 21:21
Ik ben van plan om tijdens de wintermaanden m'n racefiets op te bergen en te gaan MTB'en met ons fietsgroepje.

Uiteraard dient er een MTB gekocht te worden. Nu twijfel ik nog tussen 2 MTB's:
- Cube LTD Race Blackline (Shimano Deore BR-M506 remmen - Manitou Marvel TS Air, Remote Lockout)
- Cube LTD Pro Blackline (Magura MT2 remmen - Rock Shox Recon Silver TK Air, PopLoc voorvork)

De prijs van de Cube LTD Pro is € 200 lager. Tussenhaakjes de voornaamste verschillen tussen de twee Cubes, met name rem en voorvork. Daarnaast zijn bij de Cube LTD Race de verschillende kabels mooier in het frame weggewerkt.

Daarnaast moet ik ook nog nieuwe schoenen en een warme lange broek hebben. Ik heb nu namelijk alleen korte broeken met nanoflex beenstukken. Welke lange broeken raden jullie me aan om tijdens de wintermaanden op de MTB te gebruiken rekening houdend met wind, koude lucht en plassen/modder?

Verder wil ik ook mijn Garmin Edge 1000 gaan gebruiken. Wat is jullie ervaring met gps tracks voor MTB routes, is dit een beetje te volgen op de Garmin of werkt het volgen van de bordjes in het bos nog altijd het beste?

• Roet
lochtejans schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:26:
Ik ben van plan om tijdens de wintermaanden m'n racefiets op te bergen en te gaan MTB'en met ons fietsgroepje.

Uiteraard dient er een MTB gekocht te worden. Nu twijfel ik nog tussen 2 MTB's:
- Cube LTD Race Blackline (Shimano Deore BR-M506 remmen - Manitou Marvel TS Air, Remote Lockout)
- Cube LTD Pro Blackline (Magura MT2 remmen - Rock Shox Recon Silver TK Air, PopLoc voorvork)

De prijs van de Cube LTD Pro is € 200 lager. Tussenhaakjes de voornaamste verschillen tussen de twee Cubes, met name rem en voorvork. Daarnaast zijn bij de Cube LTD Race de verschillende kabels mooier in het frame weggewerkt.
De prijs is het mijn inziens waard, gezien alleen al de vork. De vork heeft veel invloed op het rijgedrag. Een 'soepele' vork is gewoon een genot om mee te rijden. Ook al naar Canyon gekeken?
Daarnaast moet ik ook nog nieuwe schoenen en een warme lange broek hebben. Ik heb nu namelijk alleen korte broeken met nanoflex beenstukken. Welke lange broeken raden jullie me aan om tijdens de wintermaanden op de MTB te gebruiken rekening houdend met wind, koude lucht en plassen/modder?
Ik rijd zelf nu nog met de Gabba en met nanoflex stukken. Zelf houd ik dat uit tot ongeveer -1/0 graden. Daaronder pak ik een Pearl Izumi lange winterbroek met als voornaamste voordeel, een windstopper. Dat scheelt echt zó verschikkelijk veel. En het voordeel is dat Pearl Izumi prima kwaliteit is voor een prima prijs. Ik heb ook Castelli en Sportful units gepast maar ik zie de toegevoegde waarde daar niet van in. Alleen van een Assos broek zag ik dat wel, echter niet gezien de prijs. De broek die ik heb lijkt op de Pearl Izumi Elite Thermal Barrier. Mijn model wordt niet meer verkocht gezien hij al wat jaartjes oud is.

Overigens heb ik wel winterschoenen als schoenen, want dat geklooi met overschoenen werkt nooit zo goed als een echte winterschoen. Wat mij betreft op nummer 1 qua aanschaf tips. Door de warmte van de winterschoenen kan je dus ook heel lang doorrijden met je nanoflex/Gabba, iets wat ik wel fijn vind. Ik gebruik de winterschoenen ook op de racer, zo valt het hoge aanschafbedrag nog iets beter te verdedigen. Naast het feit dat schoenen natuurlijk lang meegaan.
Verder wil ik ook mijn Garmin Edge 1000 gaan gebruiken. Wat is jullie ervaring met gps tracks voor MTB routes, is dit een beetje te volgen op de Garmin of werkt het volgen van de bordjes in het bos nog altijd het beste?
Op mijn Garmin laad ik zelden routes, bordjes werken prima. Als ik de route laad volg ik alsnog de bordjes en gebruik de Garmin als 'fallback'. Die geeft vanzelf een signaal wanneer ik off course ga namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Ik heb ook naar een Canyon gekeken maar de leverdatum is maart/april. Daar wil ik eigenlijk niet op wachten aangezien ik liever gisteren al op de MTB had willen zitten ;)

Wat betreft de broek, is dat wel gewoon met zeem en bretels? Ik kom namelijk ook verschillende broeken zonder zeem en/of bretels tegen.Ik ben wel bekend met Pearl Izumi, heb er namelijk een regenjasje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
lochtejans schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:00:
Ik heb ook naar een Canyon gekeken maar de leverdatum is maart/april. Daar wil ik eigenlijk niet op wachten aangezien ik liever gisteren al op de MTB had willen zitten ;)
Als je hier kijkt en klikt 'add to cart' zie ik dat bijvoorbeeld een zwarte M tussen 4 en 9 jan geleverd wordt, en een S is zelfs op voorraad. Van de blauwe variant is alles behalve de M op voorraad. Nu is het wel zo dat Canyon de laatste tijd loopt te kloten met levertijden maar dat lijkt voor nieuwe orders wel onder controle te zijn.
https://www.canyon.com/en.../grand-canyon-al-6-9.html
Wat betreft de broek, is dat wel gewoon met zeem en bretels? Ik kom namelijk ook verschillende broeken zonder zeem en/of bretels tegen.Ik ben wel bekend met Pearl Izumi, heb er namelijk een regenjasje van.
De broek komt zowel in variant met zeem of zonder. Beide varianten hebben wel bretels. Zie hier voor een overzicht van de verschillende broeken die ze hebben:
http://www.pearlizumi.com...ride/apparel/tights1.html

Ter info, amFIB is een beetje zoals de NanoFlex of NoRain van Castelli en Sportful. De amFIB broeken zijn dus ook wel aanraders, echter wel vrij prijzig. Als je een krap budget hebt zou ik dat dan eerder uitgeven aan winterschoenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roet op 11-12-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Het is toch de Cube LTD Race geworden en meteen meegenomen. Ook gelijk de Pearl Izumi Eliter Thermal Barrier gepast een meegenomen.

Morgenvroeg alvast een rondje doen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Goed bezig! Ik hoop dat het je bevalt :). Waar ga je rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Bij mij zowat in de achtertuin; Herperduin en de Maashorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
Wat was het vandaag nat in het bos. Heel wat water, blubber mee gepakt. Maar wat een lekker weer. Heerlijk gefietst!

Mooi om te zien dat een collega van mij wordt aangehaald in het stukje over lampen in het bos. Rein is zelf ook een fanatieke mountainbiker. Dus die kent beide kanten van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 08:13
Is er ergens in Limburgs NL een mooie regio om te mountainbiken?
Zou een 3 tal daagjes volgende week maandag wat willen gaan mountainbiken..

Drive it like you stole it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
MarkoVie schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:06:
Ik heb erg genoten van het gebied rond Valkenburg met goed weer. Een week later hoorde ik nieuwe lagers die 1 natte Bart Brentjes-challenge 2014 (50km) gereden hadden in dezelfde regio. Ze klonken alsof ze 3000 km afgezien hadden in pekel en vocht zonder vet.

De locals kunnen je daar denk ik beter in adviseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Herrick schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:51:
Wat was het vandaag nat in het bos. Heel wat water, blubber mee gepakt. Maar wat een lekker weer. Heerlijk gefietst!
Hmm, in het zuiden is het de hele dag druilerig geweest. Had ik beter in de auto kunnen springen dus.
Rondes in Gulpen, of Landgraaf zijn aan te raden.

[ Voor 41% gewijzigd door zonoskar op 14-12-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Epen moet ook mooi zijn, vooral qua landschap en hoogtemeters dan. Qua technische trails kun je beter naar Landgraaf gaan idd. Maar houd in heel Zuid-Limburg vooral rekening met veel modder en klei, dus smerige fiets en veel glibberen.
Ik fiets er liever in het voorjaar en vroege najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Brunsummerheide/landgraaf en de Epen route kan ik inderdaad ook wel aanraden. Die eerste is een beetje mijn thuis route aangezien ik er zowat langs woon. De laatste paar weken ben ik er alleen zelf niet meer aan toegekomen en er schijnt nogal wat geknutseld te zijn aan de route. Ze hebben de afgelopen 2 weken 500m nieuwe route aangelegd en het modderigste stuk is er uit gehaald. Dat moest sowieso gebeuren ivm de aanleg van een rondweg.

De Brunsummerheide is qua aard overigens heel anders dan de rest van de Limburgse routes. De klimmetjes en afdaling zijn over het algemeen een stuk korter en technischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilmen
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 15:47
Route Brunssummerheide (heet ook wel Parkstad) (route 1 & 2 zijn mooie combi) of Epen?
(http://mtbroutes.nl/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
Ik vond Epen afgelopen zomer wel leuk (lange klimmen en dito afdalingen). Ook in de zomer waren hier behoorlijke stukken glibberig (ook in afdaling) dus zal nu wel helemaal gelden.
Brunssumerheide heb ik helaas niet meer gedaan, maar vriend van mij was hier wel erg van gecharmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Brunssummerheide is idd erg leuk en bovendien een mooie omgeving, klimmetjes zijn korter, maar nog steeds lekker steil.
Ik heb de nieuwe lus een maand of twee geleden gereden, vond hem nog niet zo lekker lopen, maar dat was logisch omdat hij net vers was. Die blubberbak langs de Toeristenweg is er gelukkig uit nu.

Vanmiddag overigens een rondje op mijn "thuiscircuit" Zeist gereden. Die ligt er echt heel goed bij nu, ondanks alle regen. Wordt hard aan gewerkt en dat werpt zijn vruchten af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Thuiscircuit? Zin om af en toe eens te helpen met scheppen? http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl/vrijwilligers/ Gelijk goede core training ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik ben al lid sinds het begin, Willy. Al aan diverse routes meegebouwd.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
FWIW, nieuwe firmware (4.40) voor de Garmin Edge 510/810 series beschikbaar:
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6005

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:25

Typhone

Who Dares Wins

NielsTn schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:56:
FWIW, nieuwe firmware (4.40) voor de Garmin Edge 510/810 series beschikbaar:
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6005
Thanks voor de tip. Dit weekend maar eens een firmware update rondje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-10 22:28

The_Scarabial

MTB for life!

met connect, gaat dit automagisch, maar is niet veel bijzonders hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gisteren een rondje Zeist gedaan, lag er prachtig bij! Was zelf alleen niet al te scherp, wat domme stuurfoutjes gemaakt en een keer met mijn pedaal achter een boomwortel blijven hangen :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Wat is jullie ervaring met kettingreinigers, en zo met welke? Overweeg om er eentje aan te schaffen. Het ziet er namelijk erg handig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
lochtejans schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:13:
Wat is jullie ervaring met kettingreinigers, en zo met welke? Overweeg om er eentje aan te schaffen. Het ziet er namelijk erg handig uit.
Lees even vanaf hier. Genoeg leesvoer voor de avond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vandaag twee rondjes Leersum gedaan. Superroute! Veel leuke klimmetjes en afdalingen, mooi bochtenwerk en het lag er goed bij. Absolute aanrader dus, ga ik zeker nog vaker rijden.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 15:49

Corpii

Le Tostie

Zojuist ingeschreven voor de hel van Groesbeek 70 km. Eerste keer dat ik een halve marathon in wedstrijd setting ga fietsen, heb er al super veel zin in. Het is praktisch mijn achtertuin dus ik weet wel waar ik aan begin. De route van afgelopen jaar ook al meerdere malen gefietst.

Nog meer mensen die gaan en tips hebben voor een eerste keer rijder? Goed blijven trainen en zorgen dat er genoeg vocht en voedsel naar binnen gaan tijdens de tocht zijn al bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Doe voor het derde jaar op rij mee aan de 105 KM. In het verleden ook al paar keer meegedaan aan de Hel van Groesbeek.

Dit jaar overigens de finish niet gehaald. Vlak voor het oprijden van de Derdebaan op mijn bek gegaan met 30+. In een off camber bocht staken opeens voetgangers over. Kneep toen uit reflex in de remmen en dat had ik beter niet kunnen doen. Bovenbuis van het frame was bijna door en lag zelf ook in de kreukels en kon dus weinig anders dan opgeven. Organisatie was ieder jaar prima in orde.

Als het je eerste wedstrijd is zou ook gewoon rustig beginnen. Er doen mensen aan mee die echt hard kunnen fietsen. Als die probeert bij te houden terwijl je dat niveau niet hebt sta je waarschijnlijk binnen 10 km geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii

Corpii

Le Tostie

Dat is inderdaad een goede tip. Ik verwacht inderdaad daar te merken wat echte snelheid met mountainbiken is rn maak me ook geen illusies, ik zal ergens achteraan rijden.

Hoe doe je dat met eten en drinken? Eten kan ik wel mee nemen en regelmatig eten zit ook al in mijn systeem maar ik denk niet dat ik in twee bidons al het water mee krijg. Kun je ergens wisselen of bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
hoi mensen,

klein aankoopadviesje nodig.

Ik MTB al bijna 10 jaar. Maar niet serieus. Af en toe in het weekend een rondje van 35-50km hier in de buurt. Ik rijd nu op een Trek 4400. Deze fiets vind ik veel te log en zwaar. Vrienden van me gaan regelmatig toertochten rijden in zowel Limburg als de Ardennen of Duitsland. Daar vind ik mijn huidige fiets niet geschikt voor en pas dus meestal. Ben dus aan het rondkijken voor iets nieuws zodat ik wel met vertrouwen mee kan. Ik wil er zo'n 700 a 800 aan uitgeven.

Ik liep deze week bij mij lokale fietsboer tegen een mooie aanbieding aan. Een Trek X-caliber 8 29inch. Voor 650,-. Ik heb weinig verstand van de onderdelen. Ik weet alleen of een fiets lekker zit of niet. En hij zat prima :)

Heb even de fiets opgezocht bij fietsenwinkel.nl

Zou deze fiets aan mijn wensen voldoen en is de kwaliteit voldoende of is dit nog steeds beginners"meuk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Fietsen onder de €800 vind ik vaak niet voldoende. In dit geval:
- 13.8kg is een kilo zwaarder dan wat ik als normaal zie = 8% zwaarder = minder wendbaar, kost meer kracht om je fiets te bewegen ten opzichte van jezelf
- Voorvork: Rockshox XC32. Ik ken de huidige types niet, maar vroeger moest je minstens een Tora hebben. Dit lijkt me de budget-vork die niet goed genoeg werkt. Ook geen lockout op het stuur
- Schakelmateriaal lijkt me goed genoeg: sram X5/X7, cassette is waarschijnlijk minder goed maar die vervang je snel genoeg
- Remmen weet ik niet: M395 = Acera, en alles onder Deore was vroeger troep. Zo te zien is dat niet meer waar

Gewicht en voorvork lijken mij dus de grootste minpunten. Een goede voorvork is duur, en het gewicht kan je niet simpel iets aan doen (daarvoor moet je alles vervangen door iets lichters: wielen, vork, remmen,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Voor 650,- is de Trek een mooie fiets waar niet veel mis mee is. De Sram X5 zou op Shimano Deore niveau moeten zitten en voor die 650 vind je niet veel beters. Waar ik nog enigszins tegenaan loop is de voorvork. Hierin zit een spiraalveer en valt weinig aan af te stellen t.o.v. een luchtgeveerde voorvork. Deze laatste zal voornamelijk bergaf (Ardennen/Duitsland) wat meer vertrouwen geven.

mijn advies:

http://www.radon-bikes.de...zr-team-29/zr-team-29-70/

Valt net iets boven je budget uit, maar met name de luchtgeveerde voorvork maakt dit een prima fiets Wat ook een mogelijkheid is om bij canyon te shoppen, maar momenteel zit je wel met levertijden van minimaal een maand.

800 euro is nét aan de krappe kant voor een goede mtb. Vaak loont het om nu nog 100 of 200 euro meer uit te geven, dan over een jaar allemaal upgrades uit te gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Thx voor jullie advies. Ik ga nog wat verder speuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Corpii schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:49:
Dat is inderdaad een goede tip. Ik verwacht inderdaad daar te merken wat echte snelheid met mountainbiken is rn maak me ook geen illusies, ik zal ergens achteraan rijden.

Hoe doe je dat met eten en drinken? Eten kan ik wel mee nemen en regelmatig eten zit ook al in mijn systeem maar ik denk niet dat ik in twee bidons al het water mee krijg. Kun je ergens wisselen of bijvullen?
Het zijn rondjes van 35 km. Voor mij is het dan voldoende om bij start/finish 4 bidons neer te zetten. Bij iedere doorkomst pak ik 2 volle bidons. Eten doe ik vrij minimaal bij dit soort wedstrijden. Maximaal 2 belletjes denk ik. Gebruik wel sportdrank die ik vrij geconcentreerd aanmaak.

Wedstrijd is voor mij verhoudingsgewijs ook niet al te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii

Corpii

Le Tostie

Faxe schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:34:
[...]

Het zijn rondjes van 35 km. Voor mij is het dan voldoende om bij start/finish 4 bidons neer te zetten. Bij iedere doorkomst pak ik 2 volle bidons. Eten doe ik vrij minimaal bij dit soort wedstrijden. Maximaal 2 belletjes denk ik. Gebruik wel sportdrank die ik vrij geconcentreerd aanmaak.

Wedstrijd is voor mij verhoudingsgewijs ook niet al te lang.
Bedankt voor de info. Dat is goed om te weten, denk dat ik het op 4 bidons wel ga redden op basis van mijn eigen ervaring tot nu toe. Ik heb er al veel zin in. Mijn eerste prognose is finishen in 4u15m. Op basis van de route van vorig jaar zoals ik hem in september nog gereden heb moet dat haalbaar zijn. Binnenkort nog eens 2 test rondes rijden.

• Roet
Rudolf schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:26:
Thx voor jullie advies. Ik ga nog wat verder speuren
Het helpt dan om een oud model te pakken;
https://www.12gobiking.nl/p/cube-ltd-pro-29-2015

Kost 899€, Maar:

De combinatie XT/SLX gaat langer mee
Je gaatvan 13.8 kg naar 12.3
Kortere chainstays

Het probleem bij de fiets die je hebt gekozen is dat, hoewel Trek kwalitatief goede frames maakt, het voordeel door de slechte componenten compleet wordt verpest. Pas bij een ruimer budget is zo'n merk pas echt een voordeel vind ik, want het verschil tussen SLX/XT en XTR is veel minder groot dan het verschil tussen een frame van een A merk of B merk, vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 31-12-2015 11:55 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-10 18:06

DjVe

Hatsaflats!

Die cube hierboven is inderdaad niet gek voor die prijs. Goede vork, fijne shifters en remmen en meeste van de aandrijving is SLX/XT (cassette en ketting niet)

• ElmarJ16
Ik zal wel bij de cube even navragen of de fiets nog beschikbaar is. Heb mij laten vertellen dat ze bij 12GO wel eens de fietsen op de site laten staan, je na bestelling zeggen dat de fiets niet meer leverbaar is en vervolgens je een 2016 model met (minder) korting aanbieden. Zelf geen ervaring mee en misschien is het onzin wat ik loop te vertellen, maar vind het toch apart dat bij een oud model alle framematen nog gewoon beschikbaar zijn (ook bij andere modellen/merken). Bel even voor de zekerheid!

• Roet
ElmarJ16 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:57:
Ik zal wel bij de cube even navragen of de fiets nog beschikbaar is. Heb mij laten vertellen dat ze bij 12GO wel eens de fietsen op de site laten staan, je na bestelling zeggen dat de fiets niet meer leverbaar is en vervolgens je een 2016 model met (minder) korting aanbieden. Zelf geen ervaring mee en misschien is het onzin wat ik loop te vertellen, maar vind het toch apart dat bij een oud model alle framematen nog gewoon beschikbaar zijn (ook bij andere modellen/merken). Bel even voor de zekerheid!
Dat komt inderdaad voor, echter, Mantel heeft hem ook voor dezelfde prijs:
http://www.mantel.com/cub...vdW50YWluYmlrZXMjc3RhcnQx

Maar dan met extragratis pedalen!

Het ging mij meer om een indicatie te geven van wat mogelijk was, niet om direct een aanschaf bij 12GO te doen. Die winkel raad ik, zeker voor de beginnende mountainbiker, af. Ze leveren daar fietsen af die niet goed zijn gecontroleerd en in elkaar gezet. Daarnaast geloof ik toch meer in de expertise van Mantel dan van 12GO.

• ElmarJ16
Ook de moeite waard:

http://www.mantel.com/gia...mYWN0aW9uW109NjQjc3RhcnQ4

http://www.mantel.com/bul...mYWN0aW9uW109NjQjc3RhcnQ5

Hierbij is de bulls wel een beetje afwijkend met de Suntour Epicon en de Tektro remmen. Hier hoef je verder niet bang voor te zijn, ze doen hun werk gewoon gewoon goed.

• MBV
Doet suntour inmiddels zijn werk goed? Paar jaar geleden in Zwitserland iemand gesproken die geen voorvering meer had met een suntour :X Aan de andere kant: als Bulls het in z'n Copperhead durft te stoppen, dan zal het wel werken (of de naam Copperhead is veel minder waard geworden dan vroeger, bij mijn 3 Disc van vroeger waren de shifters+derailleurs XT, vork Reba, en best goede remmen).

Voor een nieuwe fiets zou ik ook naar 29" (of liever 27,5") kijken, maar vergeet niet dat er massa's 26" fietsen voor bijna niks op de diverse tweedehands sites staan. Mijn 26" ruil ik nog zeker niet in ;)

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:36
Roet schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:04:
[...]

Het helpt dan om een oud model te pakken;
https://www.12gobiking.nl/p/cube-ltd-pro-29-2015

Kost 899€, Maar:

De combinatie XT/SLX gaat langer mee
Je gaatvan 13.8 kg naar 12.3
Kortere chainstays

Het probleem bij de fiets die je hebt gekozen is dat, hoewel Trek kwalitatief goede frames maakt, het voordeel door de slechte componenten compleet wordt verpest. Pas bij een ruimer budget is zo'n merk pas echt een voordeel vind ik, want het verschil tussen SLX/XT en XTR is veel minder groot dan het verschil tussen een frame van een A merk of B merk, vind ik.
Deze cube heb ik vorig jaar september als mijn eerste mtb gekocht zonder enige ervaring en hij bevalt me nog steeds en kom er prima mijn rondjes bergschenhoek mee rond.
Heb destijds voor deze fiets gekozen vanwege de prijs en de goede afmontage voor deze prijs.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb indertijd een Cube Attention gekocht en als ik had geweten hoe leuk ik mountainbiken vind, had ik graag die paar euro's extra uitgegeven aan een beter afgemonteerde fiets. Vooral de betere voorvork is z'n geld dubbel en dwars waard.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• rnark
  • Registratie: November 2009
MBV schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:56:
Doet suntour inmiddels zijn werk goed? Paar jaar geleden in Zwitserland iemand gesproken die geen voorvering meer had met een suntour :X Aan de andere kant: als Bulls het in z'n Copperhead durft te stoppen, dan zal het wel werken (of de naam Copperhead is veel minder waard geworden dan vroeger, bij mijn 3 Disc van vroeger waren de shifters+derailleurs XT, vork Reba, en best goede remmen).

Voor een nieuwe fiets zou ik ook naar 29" (of liever 27,5") kijken, maar vergeet niet dat er massa's 26" fietsen voor bijna niks op de diverse tweedehands sites staan. Mijn 26" ruil ik nog zeker niet in ;)
Suntour maakt meer dan goede vorken. Ik rijd nu ongeveer 9 maanden met een Epicon als vervanger voor mijn Fox en moet zeggen dat ik de vorken te vergelijken vind. Functioneert prima! De high-end vorken zijn van een heel ander caliber dan de vorken waar de meeste Suntour van kennen: de instap vorken op goedkope mountainbikes. Mijn Epicon is luchtgeveerd, heeft een goede lockout op het stuur en heeft alle instelmogelijkheden die Fox en Rockshox vorken ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
MBV schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:56:

julie bresset won in Londen olympisch goud met een Suntour voorvork. Suntour maakt goede voorvorken maar ook rommel.

Afbeeldingslocatie: http://www.mtb-check.com/wp-content/uploads/2013/01/bresset-bh-bikes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-10 11:53
Suntour maakt super vorken. Ook goedkope troep.
Maar de goedkope vorken van fox en rockshocks zijn ook bagger.

Duurder is bij vorken beter.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Rockshox weet ik (vroeger was Tora de ondergrens, weet niet waar dat nu ligt), maar maakt Fox ook troep?
Troep van minstens €429? :X
De Rockshox van €100 geloof ik zeker dat het troep is, ik gok dat de Recon van €189 de eerste is die goed genoeg is.
url is van de webshop die het grootste assortiment heeft van wat ik in 5 minuten kon vinden ;) Een andere site had een vork van €400, dat kleine beetje maakt niks uit.

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 03-01-2016 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Fox zou je normaal gesproken geen troep noemen.Wel hebben ze afgelopen jaren in 'dip' gehad. De Fox evolution 2013/2014? series zouden problemen hebben in het dempingscircuit, specifiek het 'open oliebad'. Verder zijn ze hard ingehaald door de Rockshox Pike in zowel prijs als kwaliteit. Schijnbaar zijn ze momenteel weer erg in de goede richting met hun FIT4 dempers. Troep niet, misschien wel ingehaald door de concurrentie...

Maar nu we het toch over vorken hebben: Als ik nu een ondergrens van voorvorken moet kiezen, dan zou ik deze stellen rond de €200,-. Zoek naar een luchtgeveerde voorvork met minimaal 30mm stansions (bij voorkeur zelfs 32mm, dit geeft een stuk meer stijfheid in de vork welke je bergaf goed merkt).

Maargoed, ik kijk hier vast met een ietwat gekleurde (downhill?)bril naartoe met mijn Pike RCT3. Als ik kijk wat er op mijn lokale ronde rond fietst, dan zou zeker 30% niet boven mijn gestelde ondergrens komen. Zie het maar als een advies wanneer je nu nadenkt over investeren in je (nieuwe) fiets. Op je lokale nederlandse rondje kan je bijna wel met iedere vork wel mee weg, maar zodra je meer in de bergen gaat fietsen ga je de verschillen goed merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
30mm stanchions? Das idd vragen om gesleten bushings. Rij zelf met de non-evo Fox f32 120mm vork van 2012… een van de laatste prima Fox vorken tot 2015.

Wat me opvalt is dat we nog niets roepen over de steekas of QR van de voorvork. Zelf zou ik namelijk geen QR meer willen aan de voorzijde! Stijfheid-much..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Sterker nog, het verbaast mij zelfs dat Rockshox een SID model van 2016! t.w.v. €699 in de verkoop heeft staan met de oude QR.

Je zou anno 2016 verwachten dat iemand die zoveel uitgeeft aan een vork, ook wel over een wielset met steekasssen bezit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Tja wanneer is een voorvork voldoende en wanneer niet... ik zie nog teveel mensen rijden met dure fox vorkjes, maar vervolgens niet weten hoe ze hem moeten afstellen... of dit MOETEN laten doen.. sorry hoor, maar blijf dan aub weg van die mooie vorkjes.

Verder is rockshox tegenwoordig prima spul.. ik heb van goedkoop naar duurder gereden... xc28 tk was de goedkoopste.. deed zijn werk ook prima en meer dam voldoende voor de meeste XC tochtjes.. maar daar krijg je een bak gewicht bij waar je U tegen zegt... de fijnste vorkjes blijven de reba's en revelation...( lucht ).

Verder ben ik niet zo thuis meer in de XC vorkjes.. rij enkel nog met een 130mm revelation in m'n dirtjumper/stunt bike...en een 200mm boxxer in mij downhill bak... das pas echt spul :)

En ja.. vorkjes hebben service nodig.. sneller dan je denkt.. anders gaat elke vork vastzitten, niet alleen die goedkope suntours..

[ Voor 8% gewijzigd door Marsjee op 03-01-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
ElmarJ16 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:54:
Troep niet, misschien wel ingehaald door de concurrentie...
Dat een ander merk meer waar voor z'n geld geeft maakt het inderdaad geen troep :) Als ik moet kiezen zou ik ook niet veel extra overhebben voor Fox, maar het was wel een pluspuntje voor mijn huidige fiets.
Maar nu we het toch over vorken hebben: Als ik nu een ondergrens van voorvorken moet kiezen, dan zou ik deze stellen rond de €200,-. Zoek naar een luchtgeveerde voorvork met minimaal 30mm stansions (bij voorkeur zelfs 32mm, dit geeft een stuk meer stijfheid in de vork welke je bergaf goed merkt).
Dat dacht ik ook al, €189 is ongeveer €200, en dit is 32mm ;)
Op je lokale nederlandse rondje kan je bijna wel met iedere vork wel mee weg, maar zodra je meer in de bergen gaat fietsen ga je de verschillen goed merken.
Ook in Nederland merk je echt het verschil tussen wel/niet luchtgeveerd (is wel/niet aanpasbaar zonder veren te vervangen), wel/niet fatsoenlijke lockout/demping, en wel/niet duurzaam. Maar als je hem af en toe naar Oostenrijk o.i.d. meeneemt is het verschil nog groter :)
ElmarJ16 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:10:
Sterker nog, het verbaast mij zelfs dat Rockshox een SID model van 2016! t.w.v. €699 in de verkoop heeft staan met de oude QR.

Je zou anno 2016 verwachten dat iemand die zoveel uitgeeft aan een vork, ook wel over een wielset met steekasssen bezit...
Als je een paar jaar geleden een wiel van €x00 hebt gekocht, en nu een nieuwe vork nodig hebt, dan ben je er erg blij mee denk ik :) En zo niet, dan koop je toch een nieuw wiel en andere vork? Ze zijn er best met QR15...

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 03-01-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
MBV schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:05:
[...]

Ook in Nederland merk je echt het verschil tussen wel/niet luchtgeveerd (is wel/niet aanpasbaar zonder veren te vervangen), wel/niet fatsoenlijke lockout/demping, en wel/niet duurzaam. Maar als je hem af en toe naar Oostenrijk o.i.d. meeneemt is het verschil nog groter :)
Ik ben het met je eens dat je het verschil goed kan merken op de nederlandse rondjes, ik merkte op mijn lokale rondje (Dorst) dat ik al een aantal lijnen anders kon gaan rijden puur vanwege de stabiliteit van de vork (reed hiervoor met een coil vork, waarbij de veren nog rond de stanchions zaten en geen enkele afstel mogelijkheden, en nu dus met de RS Pike). Met mijn standpunt bedoelde ik dat er op de nederlandse rondjes met elke vork (oke, misschien de decathlon/gamma vorkjes niet) prima te rijden valt.

Ik praat dan niet over de afgetrainde marathon racer, maar meer de zondagse tourrijder in NL. Ga je meer in het buitenland fietsen, dan zal ik die 32mm stanchion luchtgeveerde voorvork als minimum aanraden.
MBV schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:05:
[...]

Als je een paar jaar geleden een wiel van €x00 hebt gekocht, en nu een nieuwe vork nodig hebt, dan ben je er erg blij mee denk ik :) En zo niet, dan koop je toch een nieuw wiel en andere vork? Ze zijn er best met QR15...
Het lijkt mij wel een heel erg niché markt. De SID is toch wel een wedstrijd/marathon gerichte vork en het prijskaartje is er ook erg naar. Dit houdt in mijn ogen in dat deze rijders regelmatig upgrades uitvoeren om uberhaupt serieus mee te kunnen doen. Een steekas van voren is in mijn ogen toch wel een upgrade waar je erg veel uit kunt halen. Wanneer je nu een nieuwe vork hebt, kan je volgens mij meer halen uit een steekas dan die ene nieuwe dempingstechniek. Plus het feit dat wanneer je 700 euro over hebt voor een nieuwe vork, er ook nog wel wat budget is om een nieuwe voornaaf in je wiel te laten spaken/je huidige naaf te laten ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb mij gisteren ingeschreven voor de Megavalanche 2016. Spannend!

Doet er hier nog iemand mee?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
twijfel, twijfel, twijfel....

lijkt me enorm gaaf om daar een keer aan mee te doen, maar weet niet of ik al een beetje op het 'gemiddelde' niveau zit.

Daarnaast heb ik er ook nog geen vervoer naar toe. Carpool anyone? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
Ik ga overstappen op tubeless en heb al de nodige zaken besteld om mijn "Tubeless Ready" wielen hier geschikt voor te maken. Nu alleen nog nieuwe banden. Heb tot dusver met verschillende Schwalbes gereden (met name Rocket Ron, Racing Ralph en Nobby Nic). Hans Dampf heb ik nog nooit geprobeerd, maar deze lijken me voor de herfst/winter wel geschikt. De TrailStar vôôr en de PaceStar achter zit ik aan te denken. In de lente/zomer kan ik dan switchen naar andere banden.

Iemand hier een mening over? :) Ik rijd hoofdzakelijk XC.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
ElmarJ16 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:26:
twijfel, twijfel, twijfel....

lijkt me enorm gaaf om daar een keer aan mee te doen, maar weet niet of ik al een beetje op het 'gemiddelde' niveau zit.

Daarnaast heb ik er ook nog geen vervoer naar toe. Carpool anyone? :Y)
Ik ben ook nog niet op het gemiddelde niveau, maar het is nog bijlange niet juli ;) Nog veel tijd om te trainen en bike parks te bezoeken om het niveau op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Bananeman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:53:
Ik ga overstappen op tubeless en heb al de nodige zaken besteld om mijn "Tubeless Ready" wielen hier geschikt voor te maken. Nu alleen nog nieuwe banden. Heb tot dusver met verschillende Schwalbes gereden (met name Rocket Ron, Racing Ralph en Nobby Nic). Hans Dampf heb ik nog nooit geprobeerd, maar deze lijken me voor de herfst/winter wel geschikt. De TrailStar vôôr en de PaceStar achter zit ik aan te denken. In de lente/zomer kan ik dan switchen naar andere banden.

Iemand hier een mening over? :) Ik rijd hoofdzakelijk XC.
wat is de reden om naar nóg dikkere banden over te stappen? Heb je ergens met de NoNi's geen grip op verschillende parcours of gewoon om te proberen? Als je dan toch gaat overstappen naar Hans Dampf, pak dan de PaceStar voor en een RoRo achter.

Het nut ontgaat me wel een beetje. Ik rijd met rock razer achter en Nobby Nic's voor (beide in 2.35" uitvoering) en ik heb totaal niet het idee dat ik ergens grip tekort kom. Als ik dan ergens een slippertje maak, is het 99% van de gevallen door even niet goed op te letten. Vergeet ook niet dat door je wielen tubeless te maken, je nog lagere drukt kunt gaan rijden en hierdoor al meer grip hebt.

Mijn advies: Pak de Nobby Nic voor (in 2.35) en een Racing Ralph of Rocket Ron voor. Hans Dampf zou mijn keuze zijn als je stevig gaat afdalen in de Ardennen/Vogezen. Let ten slotte ook goed op je houding. Misschien dat hier ook nog wel wat te halen valt....

En het trainen voor de Megavalanche, zelfs daar heb ik momenteel geen tijd voor om allerlei Bikeparks te bezoeken. Kan nog wel wat aan de conditie doen en techniek bijschaven om de wat meer technische rondes hier in de buurt, maar meer zit er voorlopig niet in. Misschien dan toch in 2017...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:04:
[...]

wat is de reden om naar nóg dikkere banden over te stappen? Heb je ergens met de NoNi's geen grip op verschillende parcours of gewoon om te proberen? Als je dan toch gaat overstappen naar Hans Dampf, pak dan de PaceStar voor en een RoRo achter.

Het nut ontgaat me wel een beetje. Ik rijd met rock razer achter en Nobby Nic's voor (beide in 2.35" uitvoering) en ik heb totaal niet het idee dat ik ergens grip tekort kom. Als ik dan ergens een slippertje maak, is het 99% van de gevallen door even niet goed op te letten. Vergeet ook niet dat door je wielen tubeless te maken, je nog lagere drukt kunt gaan rijden en hierdoor al meer grip hebt.
Klopt, de lagere druk is één van de redenen om tubeless te gaan rijden. Wat betreft de Dampfs: ik heb redelijk wat fora e.d. afgestruind en kwam juist tegen dat de PaceStar achter tot minder "drag" leidt dan de TrailStar, die juist weer wat betere grip levert (en daarom voorop zou komen).

Ik heb op mijn 29er nog geen Nobby Nic's gehad, maar had over de Nobby Nic's voorheen geen klachten. Maar mijn huidige setup en manier van rijden is ook totaal anders, voorheen reed ik vóór b.v. juist met een smallere band dan achter. Ben absoluut aan het experimenteren/uitproberen ook alleen zijn banden daar eigenlijk te prijzig voor, vandaar dat ik internet af ben gaan struinen. Daar kom je overigens veel klachten over de Nobby Nics tegen.
Mijn advies: Pak de Nobby Nic voor (in 2.35) en een Racing Ralph of Rocket Ron voor.
Je bedoelt Nic vóór en Ralph of Ron achter?

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Als je graag wilt experimenteren met banden, waarom ga je dan tubeless rijden :? Ik heb het niet gedaan om als het mooi weer is in 10 minuten RaRa/RaRa erop te leggen, en als het rotweer is NoNi/RoRo. Niet dat ik dat ooit doe, maar dat was wel het voornemen :')
Pagina: 1 ... 85 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.