Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Voor het eten even een uurtje gefietst, helaas in het begin tegenwind en halverwege een regenbui. Zitten ook een paar stukken asfalt bij etc. Ik heb mijn oude telefoon voorzien met Nokia sports tracker en deze eens uitgeprobeerd, werkt best leuk: http://sportstracker.noki...etail/index.do?id=2247489

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Da's best interessante informatie, wat voor apparaatje neem je mee op je fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 16:59

Impry

Rallymedia.nl

Cyclonist schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:50:
[...]

Da's best interessante informatie, wat voor apparaatje neem je mee op je fiets?
Een telefoon (HTC S740) met interne GPS en het programma Run.GPS Trainer. Werkt super!
Afbeeldingslocatie: http://www.yugatech.com/blog/wp-content/uploads/2008/08/htc-s740.gif
Het bereik is best goed, binnen is het wel snel over. En batterijverbruik valt alles mee, had nog 60% over na 2,5 uur GPS-en.

[ Voor 15% gewijzigd door Impry op 28-03-2010 23:32 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:00
Hee gaaf!

Dat moet ik ook eens uitproberen. Als het batterij-verbruik zo meevalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

dnhelle schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:51:
Hee gaaf!

Dat moet ik ook eens uitproberen. Als het batterij-verbruik zo meevalt..
En ik heb via www.dealextreme.com voor € 5,- per batterij ofzo twee imitaties gekocht. Die doen het bijna nog beter dan de originele.
Heb zelfs een keer een hele zaterdag (15 uur) gelogd. (met 2x batterij verwisselen)
http://www.gps-sport.net/trainings/ieper09_123600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Is het dan niet handiger om zo'n penlite-lader eraan te knopen? Dan hoef je niet eraan te denken om op tijd te wisselen. als je ziet wat sommigen aan lampjes in elkaar solderen, moet dat toch ook wel lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ja, is misschien wel een idee.
Maar ik ben meer van het kopen dan zelf maken, anders komt er waarschijnlijk maar weinig stroom in m'n telefoon. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Mijn Touch Diamond deed maar 2 uur op de standaard accu met GPS aan :X. Okee, dan draaide ik wel Noni GPS pilot dat dan weer realtime kaart info van de omgeving downloadde :D

Afgelopen zaterdag ook met iemand op pad geweest van het Mountainbike.nl forum. We hebben de nieuwe route hier in de buurt onveilig gemaakt; ATB Land van Wijk en Wouden route. Het is een redelijk vlakke route (in vergelijking met de routes in het zuiden, (duh!)), maar wel een leuke trainingsroute. Met name op de drassige stukken is het stevig ploeteren. Tijd om m'n banden van voor naar achteren te wisselen om zodoende ook net wat meer grip te krijgen :).

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Impry schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:13:
[...]

En ik heb via www.dealextreme.com voor € 5,- per batterij ofzo twee imitaties gekocht. Die doen het bijna nog beter dan de originele.
Heb zelfs een keer een hele zaterdag (15 uur) gelogd. (met 2x batterij verwisselen)
http://www.gps-sport.net/trainings/ieper09_123600
Ok, ik ga het eens proberen op mijn touch cruise. De batterij houdt het op zich wel, een route van 2-3 uur zou ie toch wel moeten houden, hoop ik.

Aanstaand weekend maar eens uitproberen!

[Edit: had jij ook een licentie gekozen, of zit je gewoon op de 'Lite' versie?]

[ Voor 6% gewijzigd door dnhelle op 30-03-2010 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57

vhal

ಠ_ಠ

Heb mijn "oude" bike uit het jaar 2006 ook maar eens uit het vet gehaald, de afgelopen jaren heb ik deze met geen vinger aangeraakt (zonde, ik weet het). Het eerste wat mij opviel is dat er lekkagesporen zichtbaar waren bij mijn achterrem+hendel. Verder loopt de remschijf aan maar dat is echt een minpunt van de Hayes HFX9 remmen. En om nou gelijk 200euro uit te geven voor een nieuwe set gaat mij ook te ver. Mede daarom staat mijn fiets nu bij de LBS voor een onderhoudsbeurtje (had nog een kortingsbon liggen)
De enige ervaring die ik heb met deze fiets was trouwens in Bergschenhoek. Een niet al te beste ervaring overigens, ben nl flink op mijn plaat gegaan destijds en heb nu min of meer last van "mindfucks" bij steile afdalingen (als je begrijpt wat ik bedoel..)

Maargoed, hier de specs van mijn Cube fiets, is min of meer een c/p van een oude specsheet. Durf niet te zeggen of het helemaal klopt.

* Frame: Alu 7005 double butted
* Voorvork: Rock Shox Reba SL
* Balhoofd: Ritchey Logic geïntegreerd
* Stuur: FSA XC-280
* Stuurpen: FSA OS-170, 100mm
* Zadelpen: FSA SL-280
* Crankset/ bottom bracket: Shimano XT
* Derailleur achter: Shimano XT
* Derailleur voor: Shimano LX
* Remmen: Hayes HFX-9 XC hydraulische schijfremmen
* Shifters: Shimano Deore XT
* Cassette: Shimano Deore XT , 9-speed
* Ketting: Shimano HG 53
* Velgen: Rigida Taurus 2000
* Spaken: DT Swiss
* Naven: Shimano XT
* Banden: Schwalbe Racing Ralph

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Jammer om zo'n fiets weg te laten kwijnen... Leuke spec's!

De HFX9-remmen zijn inderdaad wel wat lekkage-gevoelig, echter zou een kleine servicebeurt al wonderen kunnen doen.

Mindfucks na een crash zijn niet meer dan normaal. Het zijn waarschuwingen om helder en goed te reageren op het moment dat het nodig is. Gebruik ze dan ook in je voordeel, en probeer weer in stapjes je fietstechniek te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bergschenhoek is ook best tricky wat dat betreft, je moet op heel veel plekken je kop er goed bij houden. Vooral dat geslinger op dat vierkante 'blok' in het midden is erg verraderlijk. Kan je vertellen waar je onderuit bent gegaan?

Gelukkig ben ik nooit echt hard onderuit gegaan in het bos (alleen die aanvaring met een paaltje waar ik het laatst over had was erg pijnlijk :X). Een paar keer in de bergen blijven hangen achter een rots of wortel omdat ik te langzaam ging, een keer bij AquaBest waar ik de binnenbocht probeerde te nemen over dennenappels heen, dat was het wel.

[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 30-03-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
dnhelle schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:19:
Mindfucks na een crash zijn niet meer dan normaal. Het zijn waarschuwingen om helder en goed te reageren op het moment dat het nodig is. Gebruik ze dan ook in je voordeel, en probeer weer in stapjes je fietstechniek te verbeteren.
Mindfucks niet meer dan normaal? Had ik ze maar! Enige mindfuck die ik me kan herinneren is dat ik zo'n 15 jaar geleden met een te goedkope fully in volle vaart een grote sprong wilde maken. Ik vloog met m'n kont uit het zadel, met m'n voeten van de trappers en kwam met m'n onderbuik op m'n zadel te recht. Heb een paar minuten nodig gehad om bij te trekken. Langzaam weer naar huis gefietst. Ter plaatse was me al opgevallen dat het zadel niet relaxt stond, thuis zag ik dat de gehele zadelpen verbogen was. Dag later, of 's avonds al kreeg ik behoorlijke buikpijn. Bleek een liesbreuk te hebben.
Maar verder? Bijna een keer van de berg gereden in Italië, verschillende aanrijdingen gehad; vanaf de zijkant geschept, vanaf achter een tik gehad, op volle snelheid in een openslaande portierdeur gereden, maar ben alleen maar meer uitdagingen aangegaan in het verkeer NY fietskoerier stijl... Ben hooguit bewuster geworden van de risico's waardoor ik op sommige punten wat beter anticipeer.
MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:37:
Bergschenhoek is ook best tricky wat dat betreft, je moet op heel veel plekken je kop er goed bij houden. Vooral dat geslinger op dat vierkante 'blok' in het midden is erg verraderlijk. Kan je vertellen waar je onderuit bent gegaan?
Bergschenhoek moet ik nog steeds eens doen. Tegenwoordig spreken ze weer regelmatig af van het forum van mountainbike.nl, denk dat ik binnenkort es een keertje mee ga :)
Gelukkig ben ik nooit echt hard onderuit gegaan in het bos (alleen die aanvaring met een paaltje waar ik het laatst over had was erg pijnlijk :X). Een paar keer in de bergen blijven hangen achter een rots of wortel omdat ik te langzaam ging, een keer bij AquaBest waar ik de binnenbocht probeerde te nemen over dennenappels heen, dat was het wel.
Haha, in het bos ook de gekste dingen gedaan. Met een te klein frame paar keer om niets onderuit gegaan. Gelukkig niets heftigs, kon gewoon doortrappen.
Afgelopen zaterdag toevallig nog vastgelopen op een hindernisje (schansje over een liggende boomstronk heen). Maar ondanks dat mijn voorblad in het hout sloeg, ben ik zelf niet op de grond gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:37:
Het is dat Bergschenhoek naast de deur ligt anders zou ik echt een ander parcour opzoeken die wat "vergevingsgezinder" is. Ik heb helaas geen trekhaak op mijn auto en om nou elke keer een smerige bike in de auto te proppen...
Die val was overigens tijdens een afdaling v/d grote berg. An sich niet bijzonder maar ik kwam dus in een vrij diepe geul terecht waardoor mijn pendaal blokkeerde en mijn balans verloor. Op dat moment had ik vrij weinig ervaring met het mountainbiken dus je raadt ws wel wat er gebeurde.
Technisch schijnt Bergschenhoek behoorlijk pittig te zijn, met name voor beginners. Het stuk door het bos (voor de klim naar de grote berg) vind ik dus echt verschrikkelijk. Zag later in op een site dat bergschenhoek 4 moeilijkheidssterren heeft (v/d 5) Eigenlijk zou ik een keer mee moeten doen met een beginnersgroepje, wellicht dat ze van Dirtyhill (vereniging bergschenhoek) een clinic hebben.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Zijn er duidelijke sites met goede uitleg over rijtechnieken? Lijkt me wel iets om me in te gaan verdiepen en om dit in de praktijk toe te passen. Heeft het trouwens nog nut om een clinic te volgen, of leer je niet zoveel van zo'n dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Mijn leuxte "ongeluk" ; bergaf knallen, (was wel via de weg op dat moment) boggie om, boem zo een caravan in van achteren. Ik reed dik 70 en die ging met een gangetje van 20-30 naar beneden denk ik. Was wel lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:08:
Mijn leuxte "ongeluk" ; bergaf knallen, (was wel via de weg op dat moment) boggie om, boem zo een caravan in van achteren. Ik reed dik 70 en die ging met een gangetje van 20-30 naar beneden denk ik. Was wel lachen.
Lag je meteen in bed zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
NoepZor schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:57:
Zijn er duidelijke sites met goede uitleg over rijtechnieken? Lijkt me wel iets om me in te gaan verdiepen en om dit in de praktijk toe te passen. Heeft het trouwens nog nut om een clinic te volgen, of leer je niet zoveel van zo'n dag?
Nut heeft het zeker. En leuk ook: MTBClinic heeft een heel interessante training in Zwitserland :Y)
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=12&t=49049

Even zonder dollen: als je Bergschenhoek eng vind moet je niet naar Zwitserland gaan zonder een clinic in Nederland te doen. Ook met meer ervaring kan je veel leren van zo'n training, al moet je dan wel een gevorderden-training pakken.
deadsy33 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:46:
[...]

Het is dat Bergschenhoek naast de deur ligt anders zou ik echt een ander parcour opzoeken die wat "vergevingsgezinder" is. Ik heb helaas geen trekhaak op mijn auto en om nou elke keer een smerige bike in de auto te proppen...
Ja, in Rotterdam zit verder niet zo veel. Maar je kan toch beginnen met de makkelijkere stukken van Bergschenhoek? Het zijn 3 lussen die je onafhankelijk van elkaar kan rijden.
Die val was overigens tijdens een afdaling v/d grote berg. An sich niet bijzonder maar ik kwam dus in een vrij diepe geul terecht waardoor mijn pendaal blokkeerde en mijn balans verloor. Op dat moment had ik vrij weinig ervaring met het mountainbiken dus je raadt ws wel wat er gebeurde.
Tja, ga niet harder dan je kunt of durft. Geultjes zijn wat dat betreft erg vervelend, kan ik je uit ervaring vertellen: stoppen, over je stuur afstappen en proberen niet al te veel gewond te raken :+
Technisch schijnt Bergschenhoek behoorlijk pittig te zijn, met name voor beginners. Het stuk door het bos (voor de klim naar de grote berg) vind ik dus echt verschrikkelijk.
Dat gekronkel tussen de bomen door, wat redelijk vlak is? Die snap ik niet. Gewoon rustig aan doen en alle bomen ontwijken, ik ga daar ook niet met 30km/u doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Clinic is áltijd een aanrader, net als het samenrijden met bike-buddies. Je leert nooit zoveel als dat je alleen en met trial-and-error uit gaat proberen.

@Jules: De mate van mindfucks is natuurlijk afhankelijk van je eigen inzicht of iets fout gaat of niet, gekoppeld aan de eerdere ervaringen die je hebt opgedaan.

Ik heb tijden lang last gehad van schotter-afdalingen... 1x vies hard onderuitgegaan (ca. 60km/h) en heel veel geluk gehad. Daarna wat technieken bekeken en na kleine stapjes toch goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jules schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:09:
[...]

Lag je meteen in bed zeker? :+
Ik had mazzel dat ik er recht opreed en daardoor op mijn fiets kon blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nou hoop ik wel dat zo'n clinic wel nuttig is. Kijk, theorie en praktijk zijn verschillende dingen. Ik snap best dat je bij een afdaling met je kont achter je zadel moet hangen met ontspannen armen en dat je bij het klimmen weer naar voren moet leunen. Dat soort dingen snap ik dan nog wel maar het is meer de ervaring die ik mis. Aan het materiaal zal het niet liggen, bij mij komt het puur kijken op de techniek. Met name de balans vinden met lage snelheden wil wel eens problemen opleveren, wat dus gelijk verklaard waarom ik het 'kronkelbosje' in Bhoek vervelend vind. Iedere muppet kan hard rechtdoor fietsen, iets wat ik ook wel leuk vind. Helaas (nahja, bij wijze van) is mountainbiken meer dan alleen rechtuit fietsen ;)

Wat dat betreft is het jammer dat ik niet in de provincie Utrecht woon...ik heb hier alleen maar Bergschenhoek en in mindere mate Zoetermeer :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:22:
[...]

Even zonder dollen: als je Bergschenhoek eng vind moet je niet naar Zwitserland gaan zonder een clinic in Nederland te doen. Ook met meer ervaring kan je veel leren van zo'n training, al moet je dan wel een gevorderden-training pakken.
* jules word door deze tekst nog meer gemotiveerd om binnenkort Bergschenhoek eens aan te doen >:) Ik houd wel van technisch geneuzel berg afwaarts.
Tja, ga niet harder dan je kunt of durft. Geultjes zijn wat dat betreft erg vervelend, kan ik je uit ervaring vertellen: stoppen, over je stuur afstappen en proberen niet al te veel gewond te raken :+
Tramrails in de stad zijn idd kut ja; ondanks de brede MTB banden die er niet tussen passen ben ik er toch eens door op m'n plaat gegaan; glad en opeens moeten extra uitwijken zorgde dat ik onderuit ging. Sindsdien kijk ik wat beter uit....
Dat gekronkel tussen de bomen door, wat redelijk vlak is? Die snap ik niet. Gewoon rustig aan doen en alle bomen ontwijken, ik ga daar ook niet met 30km/u doorheen.
30km/h haal ik alleen op asfalt, of bergaf, of je moet een bere conditie hebben?
dnhelle schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:24:
Clinic is áltijd een aanrader, net als het samenrijden met bike-buddies. Je leert nooit zoveel als dat je alleen en met trial-and-error uit gaat proberen.
Het enige dat ik geleerd heb van met anderen fietsen is dat ik mijn cadans omhoog moest gooien. Zou wel eens een clinic willen uitproberen, maar geen idee welke het meeste bij mij past. Een beginner ben ik niet echt meer gok ik, maar verwacht wel nog her en der wat verbeteringen te kunnen behalen.
@Jules: De mate van mindfucks is natuurlijk afhankelijk van je eigen inzicht of iets fout gaat of niet, gekoppeld aan de eerdere ervaringen die je hebt opgedaan.
Ik ben niet zo angstig aangelegd, wellicht is dat het ook? ;)
Ik heb tijden lang last gehad van schotter-afdalingen... 1x vies hard onderuitgegaan (ca. 60km/h) en heel veel geluk gehad. Daarna wat technieken bekeken en na kleine stapjes toch goed gegaan.
Wat is dat toch met afdalingen? Afgelopen weekend een tochtje gedaan hier in de buurt (polder), van een dijk naar beneden gegaan, had alleen geen zin om het recht toe recht aan te doen. Deze keer geprobeerd om het achterwiel blokkerend zijwaarts naar beneden te glijen over het vochtige gras. Best humor moet ik zeggen :D
maartend schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:26:
[...]

Ik had mazzel dat ik er recht opreed en daardoor op mijn fiets kon blijven zitten.
Ik wilde een keer een stoppie maken voor m'n voordeur op de stoep, stond alleen wel een dikke betonnen pilaar. Ik met volle snelheid stoep op en vlak daarvoor vol in de remmen voor die betonnen pilaar. Ik redde het net niet; achterwiel ging omhoog (was gepland), maar ik kwam net niet op tijd tot stilstand. Knalde nog net lichtjes met m'n voorwiel tegen die betonnen pilaar aan. Maar omdat ik al ver op m'n voorwiel aan het balanseren was, knalde ik voorover, met m'n schouder tegen die betonnen pilaar aan. Vervolgens zakte het hele zaakje als een plumpudding in elkaar. Kon wel lachen om de situatie, gelukkig niks beschadigd, niks aan mijn fiets als niks aan mijn lichaam. Stoppie's zijn leuk, maar in het vervolg toch wat ruimer van te voren stoppen :+
deadsy33 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:39:
Nou hoop ik wel dat zo'n clinic wel nuttig is. Kijk, theorie en praktijk zijn verschillende dingen. Ik snap best dat je bij een afdaling met je kont achter je zadel moet hangen met ontspannen armen en dat je bij het klimmen weer naar voren moet leunen. Dat soort dingen snap ik dan nog wel maar het is meer de ervaring die ik mis. Aan het materiaal zal het niet liggen, bij mij komt het puur kijken op de techniek. Met name de balans vinden met lage snelheden wil wel eens problemen opleveren, wat dus gelijk verklaard waarom ik het 'kronkelbosje' in Bhoek vervelend vind. Iedere muppet kan hard rechtdoor fietsen, iets wat ik ook wel leuk vind. Helaas (nahja, bij wijze van) is mountainbiken meer dan alleen rechtuit fietsen ;)

Wat dat betreft is het jammer dat ik niet in de provincie Utrecht woon...ik heb hier alleen maar Bergschenhoek en in mindere mate Zoetermeer :)
Ach ja, daar heb ik ook gewoond. Helaas kende ik de omgeving op MTB niveau niet goed. Nu moet ik het doen met duinen, Zoetermeer en die nieuwe Land van Wijk en Wouden route tussen Zoetermeer, Leidschendam en Leiden. Bergschenhoek zit net niet op lekkere fietsafstand.

[ Voor 15% gewijzigd door jules op 30-03-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

dnhelle schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:02:
[Edit: had jij ook een licentie gekozen, of zit je gewoon op de 'Lite' versie?]
Met licentie. (zijn ook via de niet-officiele kanalen te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Utrecht is ook niet alles... :) Lage Vuursche (11km) is afgelopen winter kapot gereden: veel modder en gaten. Ik heb wel gehoord dat de gaten hersteld zijn maar dat zal wel weer van tijdelijke aard zijn...
Amerongen 16 km en Leersum 8 km is wel leuk maar nog steeds te kort. Route van Soest a 2 km is ook zo gedaan. Paar weken geleden de route van Zeist (8km) gedaan; plat waarbij je af en toe links en rechts op een pad komt. Dan heb je bij Nieuwegein nog een route van 4 km over een heuveltje. Wel leuk met genoeg kleine klimmetjes maar weinig uitdaging voor mij.

Meest ideale is een aan elkaar geknoopte route van Lage Vuursche via Soest door Zeist naar Amerongen/ Leersum en dan naar de route van Veenendaal. Er ligt immers genoeg bos. Helaas zal dat niet zo makkelijk gaan.. Maar in mijn ogen wel de oplossing op de overbelasting van de route Lage Vuursche. Die route is druk bezocht en het terrein heeft het flink te verduren met regen.

Leukste route die ik tot nu toe heb gereden, en die ik iedereen kan aanraden, is die van Rheden (vlakbij Arnhem) 50 km met genoeg afdalingen en klimmen. Binnenkort een weekend in de Ardennen fietsen; dat word genieten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
deadsy33 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:39:
Met name de balans vinden met lage snelheden wil wel eens problemen opleveren, wat dus gelijk verklaard waarom ik het 'kronkelbosje' in Bhoek vervelend vind. Iedere muppet kan hard rechtdoor fietsen, iets wat ik ook wel leuk vind. Helaas (nahja, bij wijze van) is mountainbiken meer dan alleen rechtuit fietsen ;)
Ga eens oefenen op stilstaan op je fiets: hoe lang kan je doen over 1 meter? En als je dat kronkelbos vervelend vindt, mag je blij zijn dat je niet in Eindhoven woont: 5 routes, en dat is het enige spannende wat je hier kan vinden :'( (behalve de enige 'berg' hier, die echt niet spannend is)
jules schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:31:
[...]
* jules word door deze tekst nog meer gemotiveerd om binnenkort Bergschenhoek eens aan te doen >:) Ik houd wel van technisch geneuzel berg afwaarts.
Met afstand de leukste ronde die ik in Nederland heb gereden, dit voorjaar eens in Limburg kijken.
[...]
Tramrails in de stad zijn idd kut ja; ondanks de brede MTB banden die er niet tussen passen ben ik er toch eens door op m'n plaat gegaan; glad en opeens moeten extra uitwijken zorgde dat ik onderuit ging. Sindsdien kijk ik wat beter uit....
Oh, dat is al zo lang geleden... ik dacht aan de donderdag in Zwitserland, smal paadje, geultje rechts, ravijn links :X Te ver naar rechts gekomen, over mijn stuur 'afgestapt' met 20km/u, maar mijn voet zat klem tussen mijn stuur en frame. Ik kwam amper overeind.
30km/h haal ik alleen op asfalt, of bergaf, of je moet een bere conditie hebben?
Jij haalt de 30km/u niet met een sprintje? :X Maar het was even wat overdrijving om aan te geven dat ik ook niet kan racen in dat bos.
Het enige dat ik geleerd heb van met anderen fietsen is dat ik mijn cadans omhoog moest gooien. Zou wel eens een clinic willen uitproberen, maar geen idee welke het meeste bij mij past. Een beginner ben ik niet echt meer gok ik, maar verwacht wel nog her en der wat verbeteringen te kunnen behalen.
MTB Clinic heeft ook gevorderden-clinics. En Erik wil je, samen met Felix, best wel wat dingetjes uitleggen in Zwitserland ;)
Kon wel lachen om de situatie, gelukkig niks beschadigd, niks aan mijn fiets als niks aan mijn lichaam. Stoppie's zijn leuk, maar in het vervolg toch wat ruimer van te voren stoppen :+
Ik heb een keer een stoppie op mijn vader af gedaan. Ik stond een meter voor hem stil (gepland) maar hing recht boven mijn voorwiel. Ik heb mijn stuur naar voren moeten duwen om weer op de grond te komen, want mijn kont zat al tegen mijn achterwiel aan :X En dat zonder helm op, omdat het alleen even naar het station fietsen was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:22:
[...]

Met afstand de leukste ronde die ik in Nederland heb gereden, dit voorjaar eens in Limburg kijken.
Ben de namen van de verschillende routes kwijt, maar d'r zitten hele leuke uitdagende tussen :). Langere klimmen, langere afdalingen etc.
Jij haalt de 30km/u niet met een sprintje? :X Maar het was even wat overdrijving om aan te geven dat ik ook niet kan racen in dat bos.
Kon jaren geleden de 40 aantikken op asfalt. Geen idee wat ik nu doe, fiets al jaren niet meer met een teller. Al kan ik 25-30 km/h nog wel redelijk inschatten. Dat zijn mijn cruisesnelheden. 30km/h gemiddeld in het bos is me wat lastiger. Tuurlijk lukt dat wel met een sprintje.
Ik heb een keer een stoppie op mijn vader af gedaan. Ik stond een meter voor hem stil (gepland) maar hing recht boven mijn voorwiel. Ik heb mijn stuur naar voren moeten duwen om weer op de grond te komen, want mijn kont zat al tegen mijn achterwiel aan :X En dat zonder helm op, omdat het alleen even naar het station fietsen was :X
Ik ook een keer, maar dan naar m'n moeder toe, op de boulevard van Scheveningen (voetgangersgebied, en je raadt het al). Oom agent stond op de loer en het stoppie kostte me € 50,- oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik kan met een beetje geluk 57 km/h aantikken in een sprint op asfalt, sowieso een keer achter een busje enkele honderden meters 45-50km/h gefietst :P of bij een toertocht stukje over gravel je buddies bijhalen en dan 34-35km/h fietsen. Ook wel eens langs een beek door het gras een stukje 40km/h gefietst. Snelheid maken is het probleem niet ;) alleen probeer het maar eens langer vol te houden zonder dood te gaan :P

Die clinics lijken me wel leuk om een keer te volgen ivm technieken etc. Ik ga eens polsen bij het fietsclubje of er animo is om aan zoiets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sprintje trekken op z'n tijd (tegen anderen) is wel leuk inderdaad, doe ik meestal op de gravel in het bos (daar is zo'n pad waar senioren op fietsen), dan kom je langsvliegen en schrikken ze zich kapot. Zorg er uiteraard wel voor dat het verantwoord is dus neem flink afstand. 57 haal ik niet, maar tik de 55 meestal wel aan, op compleet vlakke ondergrond. Na een paar honderd meter ben je dan wel dood, maar voor even maakt dat niet uit. Na een rit heb ik overigens meestal een avg van tussen de 17 en de 22.

@jules: Heb het afgelopen zondag nog gehad over mountainbiken met je moeder, toevallig... :P Wist niet dat je vaker in Z-Limburg fietst, kom je ook wel eens rondom Reuver, Belfeld, etc.?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
PLat ga ik niet zo hard, max 48 op mijn racefietsje.
Maar op mijn bike;
Ik weet nog een keer in de Vogezen, bergaf, asfalt, harde banden (expres) en een verschrikkelijk goed zicht. Zat tegen de 90 aan. Dat was kikken. Niet te doen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Pff mafkees, 90 op een fiets :+ Leuk als je dan een schuiver maakt..

[ Voor 36% gewijzigd door Cyclonist op 30-03-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

^^90 is ook ongeveer mijn max ever, ook bergaf uiteraard. In de sprint zat ik een tijdje terug rond de 65 max, is inmiddels weer wat gezakt. Duurvermogen wordt wel steeds beter though.

Ik heb zin om weer meer te fietsen, maar heb er atm echt geen tijd voor... na mijn eindexamens misschien.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55

KoffieNT

banaan

http://maps.google.nl/map....002606,0.006212&t=h&z=18
(hier een link van maken werkt niet?)

Dat weggetje onderaan is nogal steil en het duurde, voor zover ik het me nog kan herinneren (ik was toen 15-16), 20 minuten voordat ik een kilometer had gefietst. Ik ben toen, volgens m'n km-teller, met 82 of 88, weet het niet meer precies, naar beneden gefietst op een, jawel, Gazelle Impulse :).

Ik weet nu wel, dat als die voorrem het had begeven (mechanische schijfrem, don't ask), ik het niet had overleeft met die vrij drukke weg onderaan xD.

Jammer dat daar ik daar nog niet kan kijken met Streetview.

FrankrijkMTB: _/-\o_

Ik heb die Impulse nog steeds en heb hem van de week toevallig eens opgepoetst en door geolied. Wel flink versleten op bekende punten; handvaten, zadel en bepaalde punten waar kabels langslopen, maar qua tand/kettingwerk is hij echt nog in goede staat. Hij schakeld perfect en je hoort zo goed als niets als je er (met de juiste banden) op fietst.
Enige wat er echt mis is aan deze fiets is de voorvering. Die zakt al in als je er naar kijkt (zelfs al kijk je niet), en als je fietst voel je hem naar links en rechts gaan :P.

Zou mooi zijn als ik een leuke voorveer kon krijgen voor een paar tientjes. Dan heb ik toch best een aardige 2e MTB staan voor een eventuele MTBvriend :P.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik heb een keer 89 gehaald op mijn ligfiets. Mijn kont maar net 10cm boven de grond, was echt een behoorlijk snelheidsgevoel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:29:
Sprintje trekken op z'n tijd (tegen anderen) is wel leuk inderdaad, doe ik meestal op de gravel in het bos (daar is zo'n pad waar senioren op fietsen), dan kom je langsvliegen en schrikken ze zich kapot. Zorg er uiteraard wel voor dat het verantwoord is dus neem flink afstand.
Kijk of ze slingeren, als ze slingeren is het idd verstandig om wat meer afstand te houden. En je moet er idd niet rakelings langsfietsen. Maar ach, ik krijg 35-40 jarigen al boos als ik langsraas hier in de stad terwijl ze het hele fietspad nodig hebben en ik nog net ergens een gaatje zie... (moeten ze maar niet te diep in het glaasje kijken de avond ervoor)
57 haal ik niet, maar tik de 55 meestal wel aan, op compleet vlakke ondergrond. Na een paar honderd meter ben je dan wel dood, maar voor even maakt dat niet uit. Na een rit heb ik overigens meestal een avg van tussen de 17 en de 22.
57 zal wel met wind mee of licht naar beneden geweest zijn. Ik merk al subtiele dalingen/hellingen op met fietsen, beter dan als ik puur naar de weg kijk. En een gemiddelde van 17-22 km/h is echt afhankelijk van de route die je fietst. Die veldrij modderpoelroute hier in de buurt rij je je helemaal kapot op op het moment. Verder is het denk ik ook afhankelijk van materiaal, je conditie/leeftijd. Het materiaal waar ik vroeger op fietste was redelijk, maar niet het materiaal waar men tegenwoordig op fietst. Nu heb ik een tweedehandsje die ik niet in top conditie kan houden. Daar haal je dan ook geen topsnelheid mee...
@jules: Heb het afgelopen zondag nog gehad over mountainbiken met je moeder, toevallig... :P Wist niet dat je vaker in Z-Limburg fietst, kom je ook wel eens rondom Reuver, Belfeld, etc.?
Heb daar een keer gefietst met een maat. Wel toffe omgeving. We moeten eens afspreken! Stuur je wel ff een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een nieuwe Bike gekocht, weer een Gazelle dit keer een W8 (2009). Kwam van een W4 (2006) af.
Volgende afmontage:
Afbeeldingslocatie: http://www.petermacco.nl/images/bicycles/A00E206938AD48DA80E7909A84937262640.jpg
- RockShox Reba SL voorvork met Poplock
- Rockshox Monarch 4.2 achterdemper
- XT Trigger shifter discs
- Shimano XTR achterderailleur en Shimano XT voor
Design moet je van houden maar ik vind hem erg mooi :).

Heb ik nog 2 vragen voor jullie:
- Zijn er mensen met een Reba SL voorvork? Wat zijn jou instellingen? Ik heb hem nu op -130 en +120.
- Er viel bij mij een Shimano M520 pedaal van mijn fiets af (was er door de fietsenwinkel op gezet). Nu is het zo dat de pin die in de crank gemonteerd wordt nog wel in de crank zit maar dat de rest van het pedaal van de pin(de lager van het pedaal als het ware) afglijd. Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg de pin en het pedaal niet vast op elkaar. Ben ook te enthousiast geweest met dingen proberen en daarbij het e.e.a. aan beschadigingen gemaakt :( . Dus garantie werk zal het wel niet zijn. In de handleiding van de 520 staat niks over dat het uberhaubt van elkaar af kan. iemand een idee hoe je ze goed op elkaar kan krijgen?

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Op het mountainbike.nl-forum is er een hele discussie over wat voor instellingen je op een Reba moet gebruiken. Conclusie: voor iedereen iets anders.

Over je pedaal: dat kan normaal niet gebeuren, het moet dus een fabricagefout zijn => garantie. Waarom ga je daar uberhaupt aan prutsen als je een net-nieuwe fiets hebt?

wie heeft er nog een XT-trigger (rechterkant = achter) uit 2004 o.i.d. liggen? Mijn fiets is gisteren omgevallen door de wind, en van de down-trigger is het plastic afgebroken :( Nieuwe SLX/XT is ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
MBV schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:06:
Op het mountainbike.nl-forum is er een hele discussie over wat voor instellingen je op een Reba moet gebruiken. Conclusie: voor iedereen iets anders.

Over je pedaal: dat kan normaal niet gebeuren, het moet dus een fabricagefout zijn => garantie. Waarom ga je daar uberhaupt aan prutsen als je een net-nieuwe fiets hebt?
Dat draadje heb ik gelezen ja ik zocht alleen naar nog meer ervaringen.
De fietsenwinkel waar ik de fiets heb gekocht ligt 100 km verderop dus ik dacht dat het de moeite waard was...
Thnx i.i.g.

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
de 520 is voor zover ik weet niet service-baar, volgens mij zitten die gewoon in elkaar geperst.
bij de 540 is het weer wel mogelijk om het pedaal uit elkaar te halen en terug in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Bramster schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:24:
de 520 is voor zover ik weet niet service-baar, volgens mij zitten die gewoon in elkaar geperst.
bij de 540 is het weer wel mogelijk om het pedaal uit elkaar te halen en terug in elkaar
Helemaal waar...

@MBV, klopt over de Reba. Op zich is het instellen niet zo moeilijk, gewoon allemaal uitproberen (Volgens de handleiding!) Dus niet zelf prutsen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
dnhelle schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:32:
[...]

Helemaal waar...

@MBV, klopt over de Reba. Op zich is het instellen niet zo moeilijk, gewoon allemaal uitproberen (Volgens de handleiding!) Dus niet zelf prutsen... ;)
Touche ;).

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
:P

Leuke mtb, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Op mountainbike.nl zijn er anders wel aardig wat voorstanders te vinden van bijna nul tegendruk. Ik zou dat niet doen met downhillen, maargoed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
Gisteren nog ff 2 rondjes Westenschouwen gedaan. 1ste keer op de fiets. De reba toch nog iets te zacht naar mijn zin maar opzich niet onaardig. De banden die eronder zitten vond ik niet best in de slik, jammer van het nederlandse merk. In de bochten was de fiets nog niet top maar daar gaan we eens lekker aan tweaken (met handleiding erbij natuurlijk ;) ). Toch wel fijn een fully vooral op de snelle afdalingen :).

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Zo... Het heeft even geduurd maar de nieuwe parts zijn er dan eindelijk:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4058/4484133902_bd0bf825c8.jpg
Spannend....

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2748/4484133810_674eb5a6f4.jpg
Yey!

U ziet:
  • Gravity Dropper Turbo 4" Multi
  • Blackspire Dewlie C4
  • Vredestein Tiger Claw 2.4
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4012/4484133638_08dac62951.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4031/4483483729_b48b8e86f4.jpg
1" Drop

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4016/4483483529_03c4807089.jpg
4" Drop

Ik moet wel gaan oppassen voor mijn edele delen...
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=w4s_TirDYPo]

Blackspire Bashring komt er volgende week op, de Saint bashring paste helaas niet met de Dewlie C4

@ Kiezel: Je hebt ook Tiger Claws zo te zien, die zijn gewoon niet bedoeld voor modder. Zijn echt zomerbanden

[ Voor 8% gewijzigd door Bramster op 02-04-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik neem aan dat die gravity dropper niet zo hard omhoog komt als je erop zit? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Gelukkig schiet die dan niet zo omhoog nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op donderdag 01 april 2010 @ 19:54:
Op mountainbike.nl zijn er anders wel aardig wat voorstanders te vinden van bijna nul tegendruk. Ik zou dat niet doen met downhillen, maargoed :X
Haha, op mtb.nl zijn er ook voor- en tegenstanders te vinden van een creatief 1 april grapje over dirty-pages...

LOL!

Edit @Bram: mooie parts!

[ Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 02-04-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
Bramster schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 14:46:
@ Kiezel: Je hebt ook Tiger Claws zo te zien, die zijn gewoon niet bedoeld voor modder. Zijn echt zomerbanden
Dat wist ik niet maar merkte het wel goed. Door het mulle zand reden de banden dan ook prima. Toch maar een tweede setje banden aanschaffen voor de vochtige dagen =).
mooi spul trouwens.

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ga komend weekend mountainbiken in Grupont (Ardennen - Belgie)

Waar vind ik de leukste routes? :P (routes van ong. 50 km)
Als er iemand tips heeft hoor ik die graag!

Van het weekend even klein trainingsrondje gefietst in de Drunense duinen. Zeer leuke route! Ook een filmpje gemaakt met mijn md80 camera' tje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ben benieuwd naar je beelden. :)
Ik ga morgenmiddag of avond misschien even een rondje in de L&D-Duinen doen, wordt lekker weer.
Vorige keer maar 1/3e gereden omdat de derailleur van een vriend afbrak, dus nu wellicht het hele rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb vandaag ook weer een lekker gefietst, ook nog wat opnames gemaakt met de MD80 maar die waren behoorlijk klote. Ik had de camera op het stuur gemonteerd en er zat een el cheapo 8gb kaartje in van DX

het slechte resultaat:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=guA2T164_nk]
tja.... volgende keer toch maar weer een kaartje erin van betere kwaliteit maar weer op mijn helm zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bramster schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 23:22:
Ik heb vandaag ook weer een lekker gefietst, ook nog wat opnames gemaakt met de MD80 maar die waren behoorlijk klote. Ik had de camera op het stuur gemonteerd en er zat een el cheapo 8gb kaartje in van DX

het slechte resultaat:
[video]
tja.... volgende keer toch maar weer een kaartje erin van betere kwaliteit maar weer op mijn helm zetten
Wat maakt het kaartje uit? Was het te langzaam? Je moet wel een class 6 of zoiets pakken, hebben ze toch ook bij dx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Of je moet hem op de een of andere manier aan je balhoofdbuis maken? Dit beweegt wat minder dan je stuur. Nadeel is wel dat je het gestuiter houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
dnhelle schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:24:
[...]

Haha, op mtb.nl zijn er ook voor- en tegenstanders te vinden van een creatief 1 april grapje over dirty-pages...

LOL!

Edit @Bram: mooie parts!
Hehe... dirty pages... toen ik vroeger nog mountainbikete ben ik nog een keer geschorst omdat een leraar 'Dirty Pages' bovenin (toen was de banner nog fel-oranje) zag staan... je nickname komt me ook nog wel bekend voor... Leuk!

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
maartend schreef op woensdag 07 april 2010 @ 08:08:
[...]

Wat maakt het kaartje uit? Was het te langzaam? Je moet wel een class 6 of zoiets pakken, hebben ze toch ook bij dx?
Je ziet ook best wat frames droppen, dat had ik met een ander kaartje niet. Dus wat dat betreft is het kaartje wat te traag af en toe.

En beter vastmaken moet ik ook nog gaan doen ja, denk dat ik hem maar weer gewoon op mijn helm ga zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bramster schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:42:
[...]

Je ziet ook best wat frames droppen, dat had ik met een ander kaartje niet. Dus wat dat betreft is het kaartje wat te traag af en toe.

En beter vastmaken moet ik ook nog gaan doen ja, denk dat ik hem maar weer gewoon op mijn helm ga zetten
Dan denk ik dat je een te langzame hebt gekocht. Ik gebruik zelf altijd een classs 6, ook via DX. Heb je soms een class 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
"OEM SDHC Class 4 MicroSD/TF Flash Memory Card (8GB)"

Dat staat er op DX

en dit staat er ook bij:
- SDHC class 4 speed rated (in fact, manufacturer claims class 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bramster schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:43:
"OEM SDHC Class 4 MicroSD/TF Flash Memory Card (8GB)"

Dat staat er op DX

en dit staat er ook bij:

[...]
En daar zit hem de crux. Kaartje is te langzaam voor de camrea. Je moet een echte class 6 hebben. Zoals eerder aangegeven, die hebben ze daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bramster schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 23:22:

het slechte resultaat:
[video]
Doet me denken aan het filmpje dat ik vorig jaar gemaakt heb:

Moraal van het verhaal: monteer nooit een camera op je stuur :+

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Tijd terug nieuwe cassette (ultegra), ketting (dura ace) en banden (NN 2.25) gemonteerd, hierbij de pics:

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/9740/cimg0207custom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/6127/cimg0279custom.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/6441/cimg0296.jpg

Over de Avids ben ik overigens niet echt te spreken: matige dosering, bijten niet, lopen aan. Een set XT remmen met RT97 schijven lijkt me een mooie upgrade voor de zomer.

[ Voor 20% gewijzigd door FMS op 07-04-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Bertus schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:16:
[...]

Hehe... dirty pages... toen ik vroeger nog mountainbikete ben ik nog een keer geschorst omdat een leraar 'Dirty Pages' bovenin (toen was de banner nog fel-oranje) zag staan... je nickname komt me ook nog wel bekend voor... Leuk!
Hehe lol!! Je zal niet de eerste en zeker niet de enige zijn.
Mijn nick is ondertussen veranderd naar mijn échte naam, echter hier nog niet.

Wat was jouw nick? Ben je nog actief op dp-net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Bashring is binnen 8)

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4059/4517302979_6870da20bd.jpg
(klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2743/4517937404_a1edeb39da.jpg
(klikbaar)

En zadeltje omlaag :Y)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4067/4517303293_dc8aa0994d.jpg
(klikbaar)

Er komen nog Ritchey V4 Comp pedalen op, en dan nog ooit eens een derrie met kortere kooi en dan is die wel af, denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Nice Bike, B!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Gisteren 2 hele rondjes en 2 kortere rondjes in Bergschenhoek gefietst met een cluppie van het forum van mountainbike.nl. Mijn conditie is nog aardig beneden peil, dus ik ben redelijk kapot gegaan. 's Ochtends had ik al 10 km in totaal in de benen zitten, en incl de heen en terugreis vanaf Rotterdam centraal zat ik dus al op 27km. Geen idee hoeveel km ik op de bult heb gefietst.
Parcours is lekker technisch, maar vind het wel jammer dat de afdalingen en hellingen heel snel achter elkaar volgen met weinig momenten tot rust tot gevolg. De klimmetjes zijn behoorlijk stijl, maar zelfs zonder SPD is dit doable. Ze schenen er de afgelopen dagen ook her en der grind gestort te hebben. Het maakt het parcours er niet makkelijker op :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik ben voor mijn vriendin op zoek naar een leuke beginnersfiets voor rond de 200 euro. Dus 2e hands markt op. Heb een Scott Scale 80 gevonden uit 2008. Vrijdag kijken, maar 250 euro voor zo'n fiets lijkt me niet teveel betaald toch? Fiets is ongeveer 100km op gefiets. Orginele banden er nog op en alles 8)7

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
lol.

@jules: tip: pak de metro naar ommoord, uitstappen bij Hesseplaats. Fiets mag in de metro, en dat zorgt ervoor dat je kapot gaat op het leuke stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Om even terug te komen op mijn post van gister, post ik hier nog maar eens de specs. De fiets kost 250 euro en het gaat dus om een Scott Scale 80 uit 2008. Erg weinig op gefietst (volgens verkoopster +- 100km).

Frame: Scott Scale 7005 double butted hydraform monocoque tubes
Forks: RockShox Dart 2 coil sprung with rebound adjust and keyturn lockout
Gears: Shimano Deore front and LX rear derailleurs
Shifters: Shimano Deore rapidfire plus
Chainset: Shimano M442 44x32x22
Brakes: Scott comp
Wheels: Alex ACE-24 rims built on Shimano RM60 rear and Scott comp front hubs
Tyres: Scott OZON 26x2.0
Handlebars: Scott X-rod
Stem: Scott Comp 4 bolt
Saddle: Scott racing
Seatpost: Scott comp 31.6mm
Pedals/Extras: Wellgo LU-998-S pedals

Het idee erachter is dus een fiets voor mijn vriendin die begint met mountainbiken. Het moet wel jaren meegaan en met dat idee in het achterhoofd dacht ik: een goed frame en dan de rest upgraden als het versleten is.

In deze prijsklasse iets van kwaliteit kopen is best moeilijk en het lijkt me dat je met een Scott eigenlijk altijd wel goed zit. Heb zelf een Scale 40 uit 2007 en daar fiets ik erg lekker op. Lekker stijf en racy!

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vanmorgen keer woon-werk (Assen - Groningen) gedaan op de mountainbike. 3 bar in de (noppen)bandjes en gaan. Volgens m'n teller 24,95 km. Gemiddelde van 26.

Gisteren nog snel een paar beenstukken gehaald, zodat ik niet in m'n winterbroek hoefde, maar toch nog behoorlijk brrrrrrr.

Volgens andere verhalen ben je lekker fit na zo'n fietstochtje, maar denk dat ik de fit ergens halverwege verloren ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
k0ewl schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:00:
Om even terug te komen op mijn post van gister, post ik hier nog maar eens de specs. De fiets kost 250 euro en het gaat dus om een Scott Scale 80 uit 2008. Erg weinig op gefietst (volgens verkoopster +- 100km).
Tja, afspraak gemaakt om te gaan kijken en kopen, krijg ik opeens een sms dat het hele verhaal niet doorgaat omdat de fiets plotseling verkocht is. Nouja, f*ck it...

Nu een Specialized Rockhopper gevonden met een Tora vork ipv een Dart, wat al scheelt omdat die wat stijver zijn. LX derailleurtje erop achter, Deore voor denk ik zo. Avid v-brakes en het M4 frame van Specialized. Ga hem vanmiddag ophalen zo ziet het er nu naar uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Frame: Scott Scale 7005 double butted hydraform monocoque tubes
Forks: RockShox Dart 2 coil sprung with rebound adjust and keyturn lockout
Gears: Shimano Deore front and LX rear derailleurs
Shifters: Shimano Deore rapidfire plus
Chainset: Shimano M442 44x32x22
Brakes: Scott comp
Wheels: Alex ACE-24 rims built on Shimano RM60 rear and Scott comp front hubs
Tyres: Scott OZON 26x2.0
Handlebars: Scott X-rod
Stem: Scott Comp 4 bolt
Saddle: Scott racing
Seatpost: Scott comp 31.6mm
Pedals/Extras: Wellgo LU-998-S pedals

Het idee erachter is dus een fiets voor mijn vriendin die begint met mountainbiken. Het moet wel jaren meegaan en met dat idee in het achterhoofd dacht ik: een goed frame en dan de rest upgraden als het versleten is.

In deze prijsklasse iets van kwaliteit kopen is best moeilijk en het lijkt me dat je met een Scott eigenlijk altijd wel goed zit. Heb zelf een Scale 40 uit 2007 en daar fiets ik erg lekker op. Lekker stijf en racy!
Ik kan me vergissen, maar dit is was toch een koopje?
De fiets is weinig gebruikt dus geen slijtage en de nieuwprijs is een veelvoud van die €250. Niet iets waar ik lang over zou twijfelen iig.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
pjlgt schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 08:12:
Vanmorgen keer woon-werk (Assen - Groningen) gedaan op de mountainbike. 3 bar in de (noppen)bandjes en gaan. Volgens m'n teller 24,95 km. Gemiddelde van 26.

Gisteren nog snel een paar beenstukken gehaald, zodat ik niet in m'n winterbroek hoefde, maar toch nog behoorlijk brrrrrrr.

Volgens andere verhalen ben je lekker fit na zo'n fietstochtje, maar denk dat ik de fit ergens halverwege verloren ben :P
Netjes! ik fiets altijd gewoon in de omgeving, balloerveld en drentsche aa gebied en baggelhuizen en fochterloer veen. Vooral nu de avonden wat langer zijn even s'avonds nog even 1 a 2 uurtjes fietsen!
Zondag test fietsen op een cube ltd Race. Ik ben benieuwd. Hopelijk bevalt die goed en heb ik snel een nieuwe bike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Tja, wat is in de omgeving? Heb met het mountainbiken vanuit Assen ook al wel eens gehad dat ik ineens bij Airport Eelde stond. Of dat ik in Haren uitkwam. Ik fiets meestal wel een bepaalde richting op (vriendin wil wel graag weten waar ze me eventueel moeten zoeken ;) ) maar dwaal nog wel eens af. Fiets de laatste tijd voornamelijk in de richting van Norg en Drentse AA/Schipborg.

Zit nu toch wel enorm te twijfelen of ik a. een extra set wielen + slicks ga kopen voor de MTB of b. een racert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
MBV schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:55:
lol.

@jules: tip: pak de metro naar ommoord, uitstappen bij Hesseplaats. Fiets mag in de metro, en dat zorgt ervoor dat je kapot gaat op het leuke stuk ;)
Vergeet niet dat ik uit Den Haag kom. Maar kan wel eens uitzoeken of het idd niet voordeliger is om de RandstadRail te pakken met de fiets :).

[...]

Van de typenummers en onderdelen heb ik weinig verstand van waarde. Al herken ik uiteraard wel het verschil tussen kunststof cranks (leuk voor in de stad, dikke afrader voor in de bossen) en metalen/aluminium cranks (datgene wat minimaal benodigd is voor in de bossen) ;)
Wat een verkoper zegt over het gebruik en de staat van onderhoud van een fiets zal me worst wezen, zoiets moet ik echt zelf zien. Het gebeurd vaker dan je denkt dat verkopers een hoop lucht verkopen.
De punten waar je op moet letten bij aankoop:
- slijtage gevoelige onderdelen:
-- speling op lagers (kijk of er speling op de wielen zit(onderhoud €10-20, vervanging wiel € 60-120, in het balhoofd €50-100, trapas €40-100)
-- onderhoudsstaat van ketting en tandwielen (voorbladen € 50-100, ketting zelf € 15-20, cassette achter €30-90, derailleur €30-90, evt voor derrie €20-40?, maar die laatste slijt niet zo snel)
-- velgen & spaken (draai het wiel rond, kijk of er een slag in de velg zit, zijn er overal dezelfde spaken gebruikt, velg richten kost je € 10-20, nieuw wiel € 60-120)
-- (remblokjes € 5-20, als er daadwerkelijk weinig op is gefietst, dan moeten deze nog nagenoeg nieuw zijn)
-- (banden €20-40, bij nieuwe banden zitten er nog franjes aan van het productieproces, let op scheuren in de wangen/zijkanten van de band die kunnen duiden op uitdroging en of eventuele onregelmatigheden in de band)

De aandachtpunten geven alleen maar aan hoe de fiets onderhouden is, de prijzen staan erbij wat evt onderdelen + arbeidskracht kunnen kosten, afhankelijk van de gebruikte nieuwe onderdelen en wat een fietsenmaker hiervoor rekent. Zelf doen en of gebruikte onderdelen gebruiken voor reparatie zijn uiteraard stukken goedkoper.

- frame in balans?
-- als je fietst, voelt het frame dan voldoende stijf aan? zwabbert het niet? Bij goedkope afmontering van vering (alleen voor of volledig geveerd) zul je eerder speling aantreffen, let ook op scheuren in het frame.
-- voel je een gekke zwabber bij je voet? Staat de trapper recht en heeft hij geen klap/tik gehad? (Wellicht ben je je eigen scheve trapper gewend, hierbij moet je wel aan denken dat een goede trapper weer vreemd kan aanvoelen)
-- kan je met losse handen fietsen? Dit is eigenlijk de simpele test om te kijken of het frame/de voorvork recht is. Als het stuur recht uit gaat, zonder dat je scheef op het zadel zit, is dit in orde.

Bij goedkope afmontage van vering is de fiets niet veel waard, meestal zie je dit bij bouwmarkt fietsen. Hiervoor zou ik niet veel meer dan een paar tientjes geven. Meestal zijn deze te herkennen aan de kunststof cranken. Dit soort fietsen hebben geen lang leven voor de boeg, zonde van je geld!
Zwabbert de fiets, maar zijn er wel kwaliteitsonderdelen gebruikt? Dan zou het kunnen komen door speling op de wielen/slappe banden (oppompen!), of wellicht een breuk ergens in het frame. In het laatste geval is het een dikke afrader, tenzij je de fiets koopt vanwege de onderdelen.
Een kromme voorvork is nog te vervangen, een krom frame is wat lastiger. Een ongeveerde voorvork kost je een € 50-100, een geveerde begint bij een 100-150 en schiet door in het oneindige, afhankelijk van de kwaliteit die je wilt. De goedkope geveerde zijn niet bijzonder functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Bovenstaande kan zo de OP in wat mij betreft. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
pjlgt schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:49:

Zit nu toch wel enorm te twijfelen of ik a. een extra set wielen + slicks ga kopen voor de MTB of b. een racert?
Tip: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=67394&hilit=speedwheels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Korte toevoeging, je kunt beter een starre vork kopen dan een goedkope geveerde :P

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

@Bramster: Welk type/snelheid SD kaart gebruik je icm met de MD80 cam? Ik heb namelijk gelezen dat de snelheid van de SD behoorlijk kan uitmaken bij het "jello"effect?

De mijne is onderweg, cant wait to experiment. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
jules schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 17:20:
[...]
Vergeet niet dat ik uit Den Haag kom. Maar kan wel eens uitzoeken of het idd niet voordeliger is om de RandstadRail te pakken met de fiets :).
Je komt vanaf Rotterdam CS, dus of de trein of de randstadrail. Vziw mag je in allebei een fiets meenemen, trein tegen betaling ;)
Bij goedkope afmontage van vering is de fiets niet veel waard, meestal zie je dit bij bouwmarkt fietsen.
Dan vergeet je te vertellen wat 'goedkoop' is. Ik vind Judy 3 of dart nou niet echt geweldig, maar behalve de vork kan je best een goede fiets hebben.
Zolang overal deore op staat, en de voorvork geen fantasiemerk is kijk ik verder. SRAM is ook prima, maar dan moet ik even opzoeken wat wat ook al weer is.

Verder is het zeker een nuttig verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
FMS schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:32:
@Bramster: Welk type/snelheid SD kaart gebruik je icm met de MD80 cam? Ik heb namelijk gelezen dat de snelheid van de SD behoorlijk kan uitmaken bij het "jello"effect?

De mijne is onderweg, cant wait to experiment. :Y)
Dat laatste filmpje is met een no-name 8gb class 4 kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Dan zul je - als ik dit topic mag geloven - met een class 6 SDHC kaart het verschil moeten merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
yup, met mijn 2GB class 6 kaartje is het ook een stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Had ik ook al meerder malen aangegeven. Een echte class 6 moet je hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Impry: dat RunGPS is dus echt een butt-programma. Pakt geen fix in beboste gebieden, heeft wel de trainingstijd opgenomen, maar qua route heeft ie het laten afweten...

Kan natuurlijk ook aan de hardware liggen (Touch Cruise 2) maar ik laat het er maar bij :(

[Edit]
Maar wel lekker gefietst :)
44 km afgelegd, gem. 20,2km/h en een heerlijke omgeving. (Sittard - Dld - Windraak - Heemtuinen Munstergeleen - Puth - Sweikhuizen - Schimmert - Spaubeek - Sweikhuizen - Daniken - Puth - Munstergeleen - Sittard).
Lekker droog en al bijna zanderige paden te ontdekken.

[ Voor 37% gewijzigd door dnhelle op 18-04-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Gisteren een fiets gekocht, eigenlijk nog voor ik dit topic had ontdekt :P Geen idee of het achteraf een goede keuze is geweest maar ik vind hem erg prettig rijden, Ik ben een beginnend MTB'er en van het weekend lekker 50km gecrossed door de bossen in en rondom Nijmegen :)

Dit issem:

Giant Talon 3 2009:

Afbeeldingslocatie: http://www.giant-bicycles.com/_generated/_generated_nl/bikes/models/images/800/2010/Talon%203%20Disc.jpg
Frame New Giant AluxX aluminium, Fluid formed
Voorvork Suntour XCM V2 100mm veerweg, lock out
Demper Geen
Stuur Giant Connect, low rise 31.8
Stuurpen Giant Connect
Zadelpen Giant Connect, 375x30.9
Zadel Giant Cross Trail, D2
Pedalen Giant platform (similar to Escape)
Shifters Shimano Acera 24 speed trigger
Voor derailleur Shimano Tourney
Achter derailleur Shimano Deore shadow
Remmen GIANT Root hydraulic disc
Remhendels GIANT Root
Cassette Shimano HG40 11-32
Ketting KMC Z51
Crankset Shimano M361 42/32/22
Bottom Bracket Shimano BB UN-25
Velgen Alex custom for Giant, double wall aluminium
Naven Formula disc
Spaken Black stainless steel
Banden Maxxis Cross+Mark 2.0"
Ik had al wel ergens gelezen dat het frame best redelijk is en wellicht de moeite is om in de toekomst de rest te upgraden? In de startpost lees ik nu dat de Suntour voorvorken 'prut' zijn. Geldt dit dan ook voor een beginnende MTB'er of kan ik hier nog wel even mee uit de voeten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

De meningen verschillen daarover, maar ik vind zelf dat je in NL met een Suntour prima uit de voeten kunt.
Natuurlijk merk je verschil met duurdere vorken, maar dan betaal je alleen al voor die vork wat jij bij wijze van spreken voor je fiets betaalt.

Maar mooie fiets hoor!

[ Voor 4% gewijzigd door Impry op 18-04-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Noouu, mijn vork was bijna jouw fiets ja :P

Maar effe serieus, gewoon lekker fietsen, mocht je na een tijdje niet meer tevreden zijn kun je toch altijd nog upgraden. Voor een beginner is het prima!

@jules: kom op, pics van je ride my man! O+

[ Voor 10% gewijzigd door Sp33dFr34k op 18-04-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tja, de afmontage is niet echt je van het. Acera is een van de goedkoopste reeksen van Shimano, en natuurlijk heeft giant dat gecombineerd met een deore achterderailleur zodat iedereen denkt dat het hele ding deore afgemonteerd is :/
Gelukkig hebben ze de MPH-remmen achter zich gelaten, deze zullen niet spontaan blokkeren zodra ze warm worden. Wel zegt een reviewer dat ze moeilijk te doseren zijn, nogal aan/uit verhaal: http://www.bikeradar.com/...ydraulic-disc-brake-34970

Wat is dat toch? Ik heb op de brug naar Krimpen minstens 10 MTB's met Fox voorvork en dikke noppenbanden gezien, helemaal schoon. In de trein ook iemand met een hoogte-verstelbare Rock Shox (geen idee welke, brug was dunner dan mijn reba), helemaal glimmend. Hebben ze tegenwoordig poets-babes bij de MTB-tracks ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Over die scott heb ik ook niet getwijfeld, maar die verkoopster liet het afweten met een rotstreek. Nu een Specialized Rockhopper aangeschaft voor de vriendin met meteen ook een Tora vork ipv Dart en dat is best wel een verschil in stijfheid enz.

Van het weekend 2 dagen wezen fietsen, maar helaas werd gister een beetje verziekt doordat mijn voorvork ermee ophield. Klapte gewoon in elkaar. Denk dat er een kering tussen uit is geklapt ofzo. Hij begon ook iets last te krijgen van speling. Tijd voor wat nieuws dus...
BTW, was een Rock Shox Recon op mijn Scale 40, eens kijken wat reparatie kost of een nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Jazzper

BB4E^Guerilla

op die stockfoto met die jpg compressie lijkt het net of er Makkie staat ipv Maxxis! :)
rijden ze ook zo? ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
FMS schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 18:07:
Bovenstaande kan zo de OP in wat mij betreft. d:)b
Dank! Bedacht me net, ik beheer hem zelf op het moment O-)
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:10:
Korte toevoeging, je kunt beter een starre vork kopen dan een goedkope geveerde :P
True. Al begin ik steeds meer te wennen aan mijn el cheapo vork.
MBV schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:45:
[...]

Je komt vanaf Rotterdam CS, dus of de trein of de randstadrail. Vziw mag je in allebei een fiets meenemen, trein tegen betaling ;)
De reis tot aan Rotterdam CS moet ik ook betalen. Dus als ik me die kan besparen voor de fiets zou dat mooi meegenomen zijn. 4 vs 10 euro is een factor 2,5 ;).
Dan vergeet je te vertellen wat 'goedkoop' is. Ik vind Judy 3 of dart nou niet echt geweldig, maar behalve de vork kan je best een goede fiets hebben.
Zolang overal deore op staat, en de voorvork geen fantasiemerk is kijk ik verder. SRAM is ook prima, maar dan moet ik even opzoeken wat wat ook al weer is.
Da's een goeie, goedkoop kan ik beter nog wat meer definiëren. In fietsenwinkels zeggen ze overal dat voor outdoor gebruik minimaal Deore vereist is. Daar ben ik het wel mee eens (meeste spul waar ik nu op rijd is uit de Deore range geloof ik). Waarom jij het links zou laten liggen als je een beginner zou zijn snap ik niet :?
XT casette en ketting houd het 1,5 - 2x zo lang uit, maar is ook wat duurder. Om uit te proberen of je MTB-en leuk vind is Deore een prima startpunt. Zodra dingen stuk zijn zou je kunnen overwegen om ze meteen te upgraden naar XT. Dat gaat bij bijna alles relatief eenvoudig, behalve bij de assen van je wielen. Die moeten volledig nieuw ingespaakt worden, da's dus alleen verstandig als je oude lagers/velgen (velgremmen) op zijn.
Impry schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:30:
De meningen verschillen daarover, maar ik vind zelf dat je in NL met een Suntour prima uit de voeten kunt.
Natuurlijk merk je verschil met duurdere vorken, maar dan betaal je alleen al voor die vork wat jij bij wijze van spreken voor je fiets betaalt.

Maar mooie fiets hoor!
Goedkoop vorkje is voor de beginnersroutes in NL meer dan prima. Ga je sprongetjes maken of heel snel door een parcours, dan heb je meer controle nodig. Een goedkope vork wil wellicht nog te veel stuiteren of inveren wanneer je het niet wilt. Van het weekend voor het eerst het gevoel gekregen dat zelfs mijn el cheapo geveerde vork (Manitou Axxel 80mm) meer nut heeft dan een stijve vork. Voor op het asfalt heb ik hem redelijk hard staan, maar op een stukje puin merkte ik dat bij een slappere afstelling ik er stukken sneller doorheen kwam.

Van het weekend 2x de MTB route Land van Wijk en Wouden gereden (39 km). Tel daarbij op het er naar toe fietsen (12 km) kom ik uit op een ~ 50 km per dag. Gisteren ook nog eens 30 km extra gefietst. Wat een heerlijk gevoel geeft dat zeg! En geen spierpijn :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Gisteren de Vijlenroute gereden. Leuke route, maar toch vind ik de Gulpenroute nog wat leuker.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
jules schreef op maandag 19 april 2010 @ 17:58:
Da's een goeie, goedkoop kan ik beter nog wat meer definiëren. In fietsenwinkels zeggen ze overal dat voor outdoor gebruik minimaal Deore vereist is. Daar ben ik het wel mee eens (meeste spul waar ik nu op rijd is uit de Deore range geloof ik). Waarom jij het links zou laten liggen als je een beginner zou zijn snap ik niet :?
Ik bedoelde dat ik dan bij die fiets verder ga kijken of het wat is :X Nogal onduidelijk verwoord. Maar deore en een fatsoenlijke voorvork zijn mijn minimumeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op maandag 19 april 2010 @ 19:12:
Gisteren de Vijlenroute gereden. Leuke route, maar toch vind ik de Gulpenroute nog wat leuker.
Kort bericht, korte reactie:
Eensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Gulpenroute is al enige tijd geleden (1-2 jaar), maar kan me herinneren dat ie uitdagend was. Vijlenroute klinkt me niet bekend. Blijf maar weg uit de randstad jullie :X

@MBV, ah, da's idd anders/beter verwoord ;). Heb overigens geen idee wat alivio precies doet. Volgens mij was mijn eerste ATB zo'n alivio gebeuren. Was doable outdoor :+. Magoed, was een jaar of 12 toen ik het ding kreeg... Bouwmarkt fiets :+ Wel veel lol aan beleefd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nieuwe helmcamera resulteerd in een filmpje op vimeo :) Het is een stukje van de route van Aaalst-Waalre. De helmcamera is een GoPro Hero HD op 1080 geschoten. De kwaliteit vind ik beter dan mijn oude helmcamera (de ContourHD) maar het scheelt niet heel veel. De GoPro is vooral iets scherper in de hoeken. En hij kan foto's maken onderweg, dat vond ik een zodanige plus dat ik de ConturHD weggedaan heb en deze GoPro ervoor terug gekocht heb. Enjoy.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Even vet offtopic.

Er zullen hier ook wel ATB'ers zijn die ook een racefiets hebben. Ik dus ook sinds kort (wel enkel voor woon-werk verkeer als er geen sneeuw ligt, met is het met mijn Dale, ik ben echt geen afvallige).
Maar oke. Weet iemand of er ook een forum voor zoiets bestaat (racefietsen dus) Ik kom niet verdre als van Fiets en dat beavlt me niet. Zoek iets met de sfeer van Dirty-Pages, mountainbike.nl of dit topic. Niet te vinden dus. Voor mij en dat zeggt dus niet veel over de aanwezigheid.

En dan maar weer terug.

Ik gooi er een stoot jaargangen O2-bikers uit en wat jaargangen MBR (hilarisch engels ATB blad).
)2 is tot eind vorig jaar, ik geloof een jaar of 10
MBR is van eiond jaren 90, begin 2000 een paar jaargangen.

Kan ik er iemand een plezier mee doen? Ophalen in zeeuws-vlaanderen

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 20-04-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Er is op GoT een topic over reetfietsen toch?

@zonoskar: wat kost zoiets? En hebben ze ook camera's zonder rolling-shutter-verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:06:
Er is op GoT een topic over reetfietsen toch?
Eigenlijk nooit gekeken, dacht niet dat dat hier gebeurde. maf van me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Was er niet een specifiek reetfiets topic hier op GoT? Gluur anders even in de topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jules schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:55:
Was er niet een specifiek reetfiets topic hier op GoT? Gluur anders even in de topicstart :)
Al gedaan, juist op aangeven van MBV boven me.

op aanvraag van dinges aangepast >:)

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 20-04-2010 13:49 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.