Vergeet niet dat ik uit Den Haag kom. Maar kan wel eens uitzoeken of het idd niet voordeliger is om de RandstadRail te pakken met de fiets

.
k0ewl schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:00:
Om even terug te komen op mijn post van gister, post ik hier nog maar eens de specs. De fiets kost 250 euro en het gaat dus om een Scott Scale 80 uit 2008. Erg weinig op gefietst (volgens verkoopster +- 100km).
[...]
Het idee erachter is dus een fiets voor mijn vriendin die begint met mountainbiken. Het moet wel jaren meegaan en met dat idee in het achterhoofd dacht ik: een goed frame en dan de rest upgraden als het versleten is.
In deze prijsklasse iets van kwaliteit kopen is best moeilijk en het lijkt me dat je met een Scott eigenlijk altijd wel goed zit. Heb zelf een Scale 40 uit 2007 en daar fiets ik erg lekker op. Lekker stijf en racy!
Van de typenummers en onderdelen heb ik weinig verstand van waarde. Al herken ik uiteraard wel het verschil tussen kunststof cranks (leuk voor in de stad, dikke afrader voor in de bossen) en metalen/aluminium cranks (datgene wat minimaal benodigd is voor in de bossen)

Wat een verkoper zegt over het gebruik en de staat van onderhoud van een fiets zal me worst wezen, zoiets moet ik echt zelf zien. Het gebeurd vaker dan je denkt dat verkopers een hoop lucht verkopen.
De punten waar je op moet letten bij aankoop:
- slijtage gevoelige onderdelen:
-- speling op lagers (kijk of er speling op de wielen zit(onderhoud €10-20, vervanging wiel € 60-120, in het balhoofd €50-100, trapas €40-100)
-- onderhoudsstaat van ketting en tandwielen (voorbladen € 50-100, ketting zelf € 15-20, cassette achter €30-90, derailleur €30-90, evt voor derrie €20-40?, maar die laatste slijt niet zo snel)
-- velgen & spaken (draai het wiel rond, kijk of er een slag in de velg zit, zijn er overal dezelfde spaken gebruikt, velg richten kost je € 10-20, nieuw wiel € 60-120)
-- (remblokjes € 5-20, als er daadwerkelijk weinig op is gefietst, dan moeten deze nog nagenoeg nieuw zijn)
-- (banden €20-40, bij nieuwe banden zitten er nog franjes aan van het productieproces, let op scheuren in de wangen/zijkanten van de band die kunnen duiden op uitdroging en of eventuele onregelmatigheden in de band)
De aandachtpunten geven alleen maar aan hoe de fiets onderhouden is, de prijzen staan erbij wat evt onderdelen + arbeidskracht kunnen kosten, afhankelijk van de gebruikte nieuwe onderdelen en wat een fietsenmaker hiervoor rekent. Zelf doen en of gebruikte onderdelen gebruiken voor reparatie zijn uiteraard stukken goedkoper.
- frame in balans?
-- als je fietst, voelt het frame dan voldoende stijf aan? zwabbert het niet? Bij goedkope afmontering van vering (alleen voor of volledig geveerd) zul je eerder speling aantreffen, let ook op scheuren in het frame.
-- voel je een gekke zwabber bij je voet? Staat de trapper recht en heeft hij geen klap/tik gehad? (Wellicht ben je je eigen scheve trapper gewend, hierbij moet je wel aan denken dat een goede trapper weer vreemd kan aanvoelen)
-- kan je met losse handen fietsen? Dit is eigenlijk de simpele test om te kijken of het frame/de voorvork recht is. Als het stuur recht uit gaat, zonder dat je scheef op het zadel zit, is dit in orde.
Bij goedkope afmontage van vering is de fiets niet veel waard, meestal zie je dit bij bouwmarkt fietsen. Hiervoor zou ik niet veel meer dan een paar tientjes geven. Meestal zijn deze te herkennen aan de kunststof cranken. Dit soort fietsen hebben geen lang leven voor de boeg, zonde van je geld!
Zwabbert de fiets, maar zijn er wel kwaliteitsonderdelen gebruikt? Dan zou het kunnen komen door speling op de wielen/slappe banden (oppompen!), of wellicht een breuk ergens in het frame. In het laatste geval is het een dikke afrader, tenzij je de fiets koopt vanwege de onderdelen.
Een kromme voorvork is nog te vervangen, een krom frame is wat lastiger. Een ongeveerde voorvork kost je een € 50-100, een geveerde begint bij een 100-150 en schiet door in het oneindige, afhankelijk van de kwaliteit die je wilt. De goedkope geveerde zijn niet bijzonder functioneel.