Nice, Marsjee, dat doe ik je (nog) niet na! Ook vette bike natuurlijk, zo'n vork
@Makkelijk: kan je de schijf niet terugbuigen met een Engelse sleutel?
Ik ben sinds gisterenavond terug van een de Pyreneeën waar ik zowel met de racefiets cols heb beklommen en met de mountainbike heb gefietst. Voor een samenvatting van de racefietsavonturen,
klik hier. Voor MTB, hieronder:
10/07 Gavernie rouge (
Strava 20.5 km 646 hm)
Op een dag dat mijn reispartners een wandeling wilden doen, heb ik ervoor gekozen om te MTBen. Ik had een track via gpsies gevonden, dat ik volgde vanuit Gavarnie, maar dat bleek toch een stuk boven mijn niveau, heel smalle singletracks met rotsen, zowel naar boven als naar beneden. Ook bleek de gpstrack niet heel precies, waardoor ik regelmatig de weg moest zoeken.
Dus besloot ik om verder af te dalen naar Gèdre, waar een gepeild rood MTBparcours volgde. Ik koos voor de rode. Klimmen via het asfalt, afdalen via een technische track vol met rotsen en drops van 30-60 cm. In Frankrijk is rood 'moeilijk' blijkbaar ook echt gelijk aan 'moeilijk'. Gelukkig gaat dat bergaf een stuk beter dan bergop...
IMG_7680 by
LaurentSt, on Flickr
12/07 Plongeon des Aigles, Hautacam rouge (
Strava 17.3 km 1119 hm)
Ons huisje bevond zich op de flanken van de Hautacam, een berg in de Pyreneeën waarvan de HC beklimming vaak voorkomt in de Tour de France, op zo'n 6 km van de voet op 900m hoogte.
Op de top vertrekken er een aantal MTB routes, opnieuw afgepeild. Ik rijd tot de top via het asfalt (9km aan 9% gemiddeld).Boven vind ik echter nergens pijltjes. In het informatiecentrum op te de top raden ze mij aan 2 km af te dalen via het asfalt en dan kruist het pad de weg, daar zou ik het niet kunnen missen.
Inderdaad, daar ging een grindpad van zo'n 1.5-2m naar beneden. Heerlijk kunnen afdalen via deze weg, regelmatig zaten er wat jumpjes in, rotsige stukken waar ik over kon bunny hoppen etc. Je kon er ook flink snelheid maken, 50 km/u haalde je zo, als je durft tenminste! Na zo'n 2 km komt mijn achterwiel echter op een scherpe rots neer na een sprong, waardoor deze het begeeft (ja ik rijd nog met binnenbanden).
In mijn rugzak vind ik echter nergens mijn inbussleutel om mijn achterwiel los te krijgen...
Bandenlichters, check. CO2 cartridge, check. Nieuwe binnenband, check. Inbussleutel? Error 404 not found...
Na het kijken op mijn GPS had ik de keuze om naar beneden te wandelen, zo'n 7 km, of de hulp inroepen van mijn reisgenoten en 2 km terug naar de weg, naar boven wandelen met fiets op de rug. Het werd optie 2, gelukkig. Eenmaal terug op de weg werd ik ontvangen door een bulderlach, ik was namelijk nat in het zweet en erg vuil van de afdaling (veel stof). Binnenband werd vervangen en ik daalde af via de track, zij via de weg met de auto. Ik was uiteindelijk 2 min voor hen terug bij het huisje, goed snelheid kunnen maken op die track! Jammer genoeg is mijn strava opname blijkbaar gestopt bij het vervangen van de band, dus is dat niet opgenomen
14/07 Pic du Midi de Bigorre (2870m) via Col du Tourmalet (
Strava 74.4 km 3605 hm)
Dinsdag was het zo ver, ik vatte eindelijk de tocht naar de Pic du Midi aan! Hier heb ik echt naar uitgekeken na het ontdekken van deze klim op deze site
http://www.cycling-challe...rre-via-col-du-tourmalet/. Op climbbybike staat deze als één van de moeilijkste klimmen van de Pyreneeën en Frankrijk, 25 km aan 8.6% gemiddeld! Initieel ging mijn vader meegaan en gingen we dus de challenge aan met 2, maar hij haakte af na het zien van een filmpje van de afdaling op YouTube. Het werd dus een solo tocht (zoals alle MTB ritten overigens, enkel racefiets was samen).
1 by
LaurentSt, on Flickr
Ik vertrok vanuit ons huisje met camelbak op de rug met daarin reparatiegereedschap, binnenband, beschermers en eten. Ik reed naar Luz-Saint-Sauveur waar de officiële klim van de Tourmalet (aan die zijde, andere zijde heb ik gedaan met racefiets) begint. Het was erg warm, ruim boven de 30 graden. Ik reed op mijn gemak, hartslag rond de 145-155. Toch was ik vrij kapot aangekomen aan de top, vermoedelijk door de lange inspanning (2 uur 43 klimmen) en de hoge rolweerstand en hoog gewicht in vgl met een racefiets.
DSC03657 by
LaurentSt, on Flickr
DSC03663 by
LaurentSt, on Flickr
Op de top van de Tourmalet was mijn 3L water op, dus stopte ik aan de brasserie op de top en bestelde mij iets om te eten en een grote fles water voordat ik de klim verder zette naar de Pic du Midi. Deze stop zou natuurlijk een negatieve impact hebben op mijn tijd op strava, maar ik deed de beklimming als een challenge voor mezelf, niet om mij te vergelijken met een ander.
Ik vatte nadien de klim van de Pic du Midi aan, nog 7 km te gaan aan 11% gemiddeld met stukken van 500m lang en 30% gemiddeld. In het begin was de weg goed, een halfverhard en breed grindpad. Hoe hoger je kwam, hoe zwaarder het werd. Veel rotsen, steeds moeten slalommen om de beste lijn aan te houden, af en toe het voorwiel op heffen om een over een rots te geraken. Waar ik op het asfalt van de Tourmalet een hartslag van 145-150 kon aanhouden, sloeg mijn hart hier op hol. Lager dan 165 kwam ik nooit en meestal schommelde het rond de 170-175. Als ik boven de 175 kwam, stopte ik even in de schaduw om mijn hart terug te laten zakken.
DSC03668 by
LaurentSt, on Flickr
DSC03671 by
LaurentSt, on Flickr
DSC03674 by
LaurentSt, on Flickr
Onderweg kwam ik geregeld sneeuwkappen tegen achter de grote rotsen waar ik dan over moest kruipen. Een welkome afkoeling!
Geregeld kwam ik wandelaars tegen, geen enkele andere MTBer. De reacties gingen van 'Held!', 'Je bent gek', 'Heb je nog genoeg water?' tot 'Mag ik een foto nemen? Mijn vrienden gaan nooit geloven dat ik een MTBer ben tegengekomen op de Pic du Midi!'.
De laatste km was te voet te doen, onmogelijk om te fietsen. Erg steil, en het pad bestond dan uit rotsblokken van zo'n 30x30cm.
DSC03676 by
LaurentSt, on Flickr
Ik droeg mijn fiets een tijdje, tot ik de sporen van een oude karretjesbedding tegenkwam. Daar zette ik hem op slot en wandelde verder naar de top, nog zo'n 500m.
DSC03686 by
LaurentSt, on Flickr
DSC03703 by
LaurentSt, on Flickr
Boven op 2870m was het uitzicht adembenedend mooi en gelukkig stond er een kraantje om mijn camelbak terug aan te vullen, want deze was alweer leeg... Al 4.5L gedronken dus tijdens de klim.
Nadien vatte ik de afdaling aan. In het begin erg technisch, af en toe moeten afstappen. Maar al snel wordt het pad breder en kan je heerlijk afdalen. Wel opletten, naast de weg is er een afgrond waar je verschillende honderden meters naar beneden kan tuimelen! Ik was blij dat ik mijn beschermers mee had genomen in mijn rugzak en een baggy om over mijn assos te trekken. Bij een val zou deze namelijk zo kapot zijn.
Onderweg kwam ik geregeld wandelaars tegen waar ik serieus voor moest remmen, stenen vlogen in het rond, waardoor ze uiteraard verschoten dan. Zo een steen kwam ook in mijn spaken terecht waardoor er ééntje sneuvelde

Gelukkig kon ik hem vastzetten en was het wiel nog kaarsrecht en kon ik de afdaling dus verderzetten.
In Luz-Saint-Sauveur werd ik opgehaald met de auto, om nog op tijd in het restaurant te kunnen zijn. Het was het zwaarste wat ik ooit heb gedaan qua fysieke inspanning, maar het was fantastisch en het zeker waard. Ik zou het volgende week niet opnieuw doen, mss over een paar jaar

Ik kan het ook iedereen aanraden, zolang je fysiek in goede conditie bent en geen schrik hebt van steile, losse afdalingen.
Op Strava ben ik de enige die de klim heeft gedaan vanuit Argeles-Gazost en de weg vanuit Luz-Saint-Sauveur hebben nog maar 5 mensen gedaan. Om even te vergelijken, de Tourmalet vanuit Luz is al door meer dan 5000 mensen gedaan op Strava! Heerlijk.
16/07 Bikepark Cauterets (
Strava)
Met mijn wiel ging ik naar een fietsenmaker, ik kreeg de spaak zelf niet vast. Deze was heel vriendelijk en richtte de spaak en controleerde spaakspanning voor 7.30€. In België zou ik zeker het drievoud betaald hebben...
Ik wou ook eens een bezoekje brengen aan Bikepark Cauterets, waar je met een telecabine en een stoeltjeslift tot 2300m hoogte gebracht wordt en dan kan je 1400m afdalen tot 900m via aangelegde tracks. Erg leuk, maar ik merkte de limitaties van mijn 120mm fully vrij snel, daarover later meer.
1437069280760 by
LaurentSt, on Flickr
1437069291168 by
LaurentSt, on Flickr
weer een lang verhaal geworden... nochtans mijn best gedaan om het kort te houden