Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.518 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, best leuk, zaterdag ook geweest. Al was de oude kleine berg ook mooi, met wat snellere afdalingen, vooral die laatste waarbij je het bos uit dook vond ik leuk. Alhoewel, als straks alles aangereden is zitten hier denk ook wat leuke afdalingen met lichte kombochten in, en de lengte is toegenomen.

Ondergrond is nog heel los, dus het is nog lastig te beoordelen, en ook lastig te rijden. Als je bergop gaat zitten er veel switchbacks in, en die zijn best lastig, zo met die losse ondergrond, en ondanks dat ik geen 29"er heb voelt het zowat alsof je met zo'n dubbele bus een rotonde pakt :D :P

Qua tijden kijk ik vooral naar de grote berg, de singeletrack, "boompjes", en de steile klim. En de middenberg. Kijk maar zo min mogelijk naar de snelste, en gewoon mijn eigen prestaties... Zo flauw, die lui snijden de zigzag in de singletrack af, en halverwege de boompjes gaan ze er ook uit om over asfalt verder te gaan. Waardoor ze ook weer met meer snelheid de afdaling in gaan. Jammer dat die prestaties niet weg te voten zijn. Dat afsnijden zal op de nieuwe B-berg niet gauw gebeuren, er liggen boomstammetjes langs de track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 22:26
Je zou naar de uitslagen van de Dirt Cup kunnen kijken, daarbij werd afsnijden niet toegestaan :) Maar omdat toen berg B nog niet af was, zat die er nog niet bij.

Wat ik begreep was het daar ook lastig fietsen, vanwege vernieuwd materiaal op de grond in de bochten. Mijn tijd van vorig jaar opzoeken heeft dus weinig zin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 21:47

vhal

ಠ_ಠ

BH was best aardig al vond ik het voor een beginner wel een lastig parcours. In het lokale suffertje stond er onlangs een artikel over de renovatie, geen idee of de nieuwe baan vergelijkbaar is met de oude.

Heb helaas geen MB meer maar het rondje wat ik daar ooit heb gereden was niet bepaald een succes :P Het gekronkel door die bomen was niet mijn ding iig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:44
Gister voor het eerst een rondje op mijn nieuwe MTB gedaan in Zeist. Ik heb vorige week een Scott Genius 930 gekocht. Maar wat een feest is dat zeg. Kom van een Merida Big Nine team issue 2013 af, maar wat kan je doorjakkeren op zo een dikke fully zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
vhal schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:13:
BH was best aardig al vond ik het voor een beginner wel een lastig parcours. In het lokale suffertje stond er onlangs een artikel over de renovatie, geen idee of de nieuwe baan vergelijkbaar is met de oude.

Heb helaas geen MB meer maar het rondje wat ik daar ooit heb gereden was niet bepaald een succes :P Het gekronkel door die bomen was niet mijn ding iig.
Dan vind jij Berg B helemaal geweldig: de grond op de vuilnisbelt was 'versleten', dus de hele toplaag is eraf gehaald. Er staan alleen een paar grassprietjes 8)7 En je hebt natuurlijk een MTB-verhuur naast de klimberg als je het weer wilt uitproberen.
Los daarvan vond ik Bergschenhoek altijd een van de beste MTB-routes van Nederland. Helaas de nieuwe route nog niet gereden, dus daar doe ik geen uitspraken over, maar naar mijn idee er is daar een parcours uitgezet wat je in Zwitserland ook tegen zou kunnen komen (met uiteraard een andere lengte afdaling ;) maar wel hetzelfde soort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

Cheezus

Luiaard

bszz schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:56:
Dank voor de reacties. Vanochtend was het probleem enigszins verminderd maar omdat het niet lukt de rem (Avid trouwens) helemaal vrij te krijgen heb ik 'm toch maar even naar de LBS gebracht.
De achterrem toevallig?
Ik had laatst hetzelfde mijn fiets (in lichte mate) en die van mij vrouw, beide avid en ongeveer 1 jaar oud. Ik heb de vulnippel bij de hendel even opengedraaid waarbij er meteen wat vloeistof uitstroomde, weer dicht en het probleem is sindsdien opgelost.. Blijkbaar kon de olie toch druk opbouwen bij het opwarmen van de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Nee, voorrem, 4 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Geeky: https://www.kickstarter.c...-for-mountain/description

:Y)

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 11-06-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41

TiMMieJ

PSN: Orixez

Zo vanavond een rondje appelscha gedaan. Voor werk moest ik overnachten dus maar in appelscha gedaan. Man wat een mooi stukje natuur waar je door fietst. Track was zeer divers en voor mij als beginner prima te rijden. Merkte wel dat toen ik aan het eind langs de n weg reed ik daar op techniek de meeste tijd verloor. Iig erg genoten! De radon red zich prima. Goeie tip geweest van de mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:30
Ik heb X0 op mijn ATB, draaaischakelaars. Krijg laatste tijd echter last van blaren bij duim, wil dus overstappen op trigger-shifters. Past 9-speed XT van Shimano hier op?

Edit ; ja dus.
Heb al ads gezet op .be en .nl
Iemand hier die nog een set 3x9 triggers te koop heeft. Mag ook SRAM zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 13-06-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 15:36
Even een update van mijn Trek avonturen met de terugroep actie en mijn ongeval. Inmiddels heb ik mijn nieuwe fiets naar de dealer gebracht en hij heeft de onderdelen vervangen. Ook op de nieuwe fiets die ik dus had was dit onderdeel aanwezig. Je kan het ook zien als je het eraf haalt. Duidelijk verder dan 180 graden buigbaar en dus een gevaar om in de remmen te komen.

Trek heeft een reactie gegeven via de telefoon vrijdag. Je kan merken dat ze zeer voorzichtig zijn. Ze ontkennen dat er iets echt mis is maar dit snap ik ook. Het is een amerikaans bedrijf en anders gaat iedereen met een vage crash van de afgelopen jaren geld claimen. Mijn situatie is echter wat anders omdat ik meteen de dag na de crash heb aangegeven grote twijfels te hebben bij de crash en gevraagd heb om een technisch onderzoek. Na dit onderzoek gaf men aan geen defecten te hebben gevonden. Gevoelig dus want als er bv afgelopen half jaar verongelukt is dan zijn mijn foto's, mail, en dossiers zeer pijnlijk voor Trek

Ik heb aangegeven dat ik graag een tegemoetkoming wil voor de gemaakte kosten. Overigens was dit eerst niet het doel maar na die onbeschofte niet empatische reacties wel..

Mocht dit zo blijven dan overweeg ik de media te zoeken met dit dossier.

Overigens werd hierboven aangegeven dat mijn sluiting al los had moeten zitten vorig jaar voor de crash. Dit is niet meer na te gaan voor mij. Ik betwijfel echter sterk of dit het geval was. De dealer en ik hebben na het ongeluk geconstateerd dat het wiel met geweld eruit is gevallen en zeker niet in unlock modus stond ofzo. Dit is ook aan de schade sporen te zien. Voor de rest kon ik de eerste helft van de tocht remmen, goed fietsen en merkte ik niets aan de fiets zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:34:
Ik heb X0 op mijn ATB, draaaischakelaars. Krijg laatste tijd echter last van blaren bij duim, wil dus overstappen op trigger-shifters. Past 9-speed XT van Shimano hier op?

Edit ; ja dus.
Heb al ads gezet op .be en .nl
Iemand hier die nog een set 3x9 triggers te koop heeft. Mag ook SRAM zijn.
Euh, nee dus. Enkel de voorderailleur is vrij uitwisselbaar tussen Shimano en Sram. Heb je een Sram achterderailleur dan heb je ook sram shifters nodig. Zelfde geldt voor Shimano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
pjlgt schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:22:
[...]

Euh, nee dus. Enkel de voorderailleur is vrij uitwisselbaar tussen Shimano en Sram. Heb je een Sram achterderailleur dan heb je ook sram shifters nodig. Zelfde geldt voor Shimano
Weetje het zeker ;) ?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/inLxd/9c13be53d1.jpg

ZEE 10speed op SRAM x7 9 speed shifter.. _/-\o_
Ja, met een spacer werkt dat PRECIES hetzelfde als Shimano ( de juiste gear ratio )

Had met SRAM derrie kapot gereden, en had geen zin om ook nog een extra shifter te kopen. Ik wist dat er een truck was om Shimano op SRAM werkend te krijgen... En voila.. werkt perfect :+

[ Voor 19% gewijzigd door Marsjee op 14-06-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
pjlgt schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:22:
[...]

Ik weet niet zeker of het zo is, maar ik ben al bezig met SRAM's
Thnx

Kan X9 kopen voor 30 en X0 voor 75.
Twijfel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Nieuw frame binnen en boel voor 95% weer in elkaar. Grootste probleem is dat de remleiding achter te kort is. Ging bij het oude frame langs de bovenbuis, nu onderlangs. Vanmiddag maar even de puntjes op de i en dan de gewenste lengte opmeten. Twijfel om het het zelf te vervangen of om de rem even weg te brengen. Kosten zullen elkaar niet veel ontlopen denk ik.
Marsjee schreef op zondag 14 juni 2015 @ 00:18:
[...]

Weetje het zeker ;) ?

[afbeelding]

ZEE 10speed op SRAM x7 9 speed shifter.. _/-\o_
Ja, met een spacer werkt dat PRECIES hetzelfde als Shimano ( de juiste gear ratio )

Had met SRAM derrie kapot gereden, en had geen zin om ook nog een extra shifter te kopen. Ik wist dat er een truck was om Shimano op SRAM werkend te krijgen... En voila.. werkt perfect :+
Valsspelerij ;) Zonder aanpassingen werkt het in ieder geval niet

[ Voor 23% gewijzigd door pjlgt op 14-06-2015 07:04 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Hahaha, we zijn tenslotte hier op "tweakers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ga toch maar niet tweaken.

En ga eens in hongkongistan kijken voor lockable grips. Daar moet ik ook andere van hebben.

Maaruh ; help?
X9 voor 30 of X0 voor 75?
En ja, ik weet de verschillen, vnl gewicht (niet van belang voro mij) en de X0 is adjustable (dat me wel prettig lijkt maar waarvan ik niet weet of het 45 euro waard is).
Ben nog wel aan het navragen wat de bouwjaar is van beiden.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 14-06-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarschijnlijk meer een conditie vraag maar goed. :P Ben alweer een tijd aan het biken in de omgeving, en dat wilt best prima maar ik zit nu op een punt dat ik niet verder kom. Gemiddeld een 19km/u en op vlakke stukken tussen de 21 en 24km/u wat best stevig is. Klimmetjes willen ook allemaal prima. Maar na een kilometer of 30 als ik dan een klimmetje tegenkom (en normaal heb ik behoorlijk hoog trap tempo) en ik moet dan kracht zetten vanuit de benen heb ik echt de pap erin. Als ik dan met een wat langzamer trap tempo om kracht te zetten omhoog wil komen dan lukt het mij gewoon echt niet. Ik moet dan echt de snelheid laten zakken en met een hoog trap tempo maar langzame snelheid omhoog tokkelen. En dan hebben we het niet eens over limburgse heuvels...

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 14-06-2015 11:57 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
"adjustable" betekent dat je de positie van de shifters kunt veranderen toch? Waarom zou je dat willen?
(Ik heb X9 en dat werkt prima.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Baldertt schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:03:
"adjustable" betekent dat je de positie van de shifters kunt veranderen toch? Waarom zou je dat willen?
(Ik heb X9 en dat werkt prima.)
Je kunt ze dan precies naar je hand zetten. Voordeel ; zit beter, nadeel (denk ik) ; extra spul dat kapot kan gaan.
En de X0 voelt beter in het schakelen lees ik overal.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 14-06-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
en 2.5x zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ja, en dat is dus mijn dillema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:06
Joopieboy schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:56:
Waarschijnlijk meer een conditie vraag maar goed. :P Ben alweer een tijd aan het biken in de omgeving, en dat wilt best prima maar ik zit nu op een punt dat ik niet verder kom. Gemiddeld een 19km/u en op vlakke stukken tussen de 21 en 24km/u wat best stevig is. Klimmetjes willen ook allemaal prima. Maar na een kilometer of 30 als ik dan een klimmetje tegenkom (en normaal heb ik behoorlijk hoog trap tempo) en ik moet dan kracht zetten vanuit de benen heb ik echt de pap erin. Als ik dan met een wat langzamer trap tempo om kracht te zetten omhoog wil komen dan lukt het mij gewoon echt niet. Ik moet dan echt de snelheid laten zakken en met een hoog trap tempo maar langzame snelheid omhoog tokkelen. En dan hebben we het niet eens over limburgse heuvels...
Twee dingen denk ik. Suiker en conditie. Wat ik zelf doe, is in het begin rustig opbouwen (of eigenlijk, niet meteen als een debiel van start gaan), en ik zorg ervoor dat ik of iets van suikerwater bij me heb (van dat poeder erin), of een banaan of gewoon een blikje cola. Die drink ik dan op na ~1 uur fietsen. En weer door..

Op die manier houd ik het de hele rode route in nijmegen aardig vol, en heb ik vaak op het eind wat over. En dan kun je best een keer goed stuk gaan, als je maar weet dat je daarna niet lang meer hoeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm laag suiker heb ik sowieso, dus dat kan er wel eens mee te maken hebben. Banaan heb ik altijd bij, eens kijken of ik wat met het drinken kan doen ja. :) En opwarmen is meestal een vlak stuk redelijk tempo beetje loskomen en dan tempo maken, denk dat dat wel goed zit.

Conditie zijn we mee bezig, was alweer 2 jaar geleden. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Pap in de benen is inderdaad vaak een kwestie van goed eten. Eet je voor het fietsen ook wat? En zo ja, hoe lang wacht je dan voor je je fiets op stapt. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik pas na een uur na het eten moet gaan fietsen, omdat ik anders echt geen energie heb.

Het kan ook zijn dat je "verkeerd" fietst. De eerste 8 km trap ik in een rustig tempo tot ik bij het bos ben. Blijf ook goed doseren qua energie, je hoeft niet overal volluit te gaan. Ik ben nu ook een jaar of 2 bezig met mtben, en kan prima 60km volhouden (omgeving Nijmegen). Daarna ben ik niet echt moe, maar beginnen mijn benen te verkrampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nou, mijn eerste keer goed hard van de mtb afstuiteren zit er ook op. Ging iets te hard op een schans/heuvel af waarvan ik dacht dat ik hem op snelheid met mijn benen kon opvangen. Maar er zat helaas nog een kleine kuil voor die ik niet zag.

Helaas dus over de kop door het grind heen. Shirt stuk, broek stuk en mijn rechterzijkant zit onder de schaaf en snijwonden. Hopen dat mijn been snel minder stijf wordt, want ik ga van het weekend Raid de Hautes Fagnes rijden... :/

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@hierboven: sterkte!
xxxMaverick schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 17:22:

Overigens werd hierboven aangegeven dat mijn sluiting al los had moeten zitten vorig jaar voor de crash. Dit is niet meer na te gaan voor mij. Ik betwijfel echter sterk of dit het geval was. De dealer en ik hebben na het ongeluk geconstateerd dat het wiel met geweld eruit is gevallen en zeker niet in unlock modus stond ofzo. Dit is ook aan de schade sporen te zien. Voor de rest kon ik de eerste helft van de tocht remmen, goed fietsen en merkte ik niets aan de fiets zelf.
Dan is jouw crash dus niet veroorzaakt door het probleem waarvoor Trek nu een terugroepactie heeft. De terugroepactie is heel simpel: ALS je quickrelease los zit kan hij zover los 'draaien' dat hij tussen je remschijf-spaken komt, en dat kan ervoor zorgen dat je voorwiel met geweld eruit wordt geduwd. Als dat bij jouw niet het geval was, is er iets anders vervelends gebeurd: misschien een tak tussen je spaken?

Bedenk daarbij wel dat als dat gebeurt waarvoor ze een terugroepactie hebben georganiseerd, je ook schade in de bevestiging van je quickrelease kunt verwachten. Hij zit los, maar de randjes om het gat zullen dat quickrelease-blokje aan de andere kant tegenhouden. Dat zal voor schade zorgen, en een geblokkeerde remschijf lijkt me daarvoor een goede verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MBV schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:15:
@hierboven: sterkte!

[...]

Dan is jouw crash dus niet veroorzaakt door het probleem waarvoor Trek nu een terugroepactie heeft. De terugroepactie is heel simpel: ALS je quickrelease los zit kan hij zover los 'draaien' dat hij tussen je remschijf-spaken komt, en dat kan ervoor zorgen dat je voorwiel met geweld eruit wordt geduwd. Als dat bij jouw niet het geval was, is er iets anders vervelends gebeurd: misschien een tak tussen je spaken?

Bedenk daarbij wel dat als dat gebeurt waarvoor ze een terugroepactie hebben georganiseerd, je ook schade in de bevestiging van je quickrelease kunt verwachten. Hij zit los, maar de randjes om het gat zullen dat quickrelease-blokje aan de andere kant tegenhouden. Dat zal voor schade zorgen, en een geblokkeerde remschijf lijkt me daarvoor een goede verklaring.
Discussie is niet of het er mee samen hangt want daar zijn alle partijen het over eens :) discussie is meer: hoe los is los of is er ook een risico dat hij niet compleet los hoeft te zitten maar door het fietsen alsnog losgaat. ik heb geen expert

Nogmaals: ik probeer alleen te begrijpen wat er precies is gebeurd vorig jaar. Maar niemand ontkent meer dat het samenhangt met dit probleem discussie is alleen hoe los is los :)

Ach ja, ik ben toch van mening dat trek vorig jaar had kunnen weten dat er ook een materiaal defect achter deze crash zat. Stel je voor dat hetzelfde andere mensen is overkomen afgelopen half jaar en die zijn bijvoorbeeld overleden door de crash of gehandicapt. Trek heeft een heel duidelijk mail van mij waarin ik aangeef en vraag om een onderzoek omdat de crash zo vreemd was dat ik een materiaal defect vermoedde. Dit onderzoek is er geweest maar conclusie was dat er geen defect was. Zeer nieuwsgierig wat een Amerikaanse letsel schade advocaat vind van de mailwisseling van een half jaar geleden.

Maar goed, eerst maar eens kijken waar ze mee komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Even ter info ; het zijn X0's geworden. ben erg benieuwd hoe groot het verschil zal zijn met twisters, rij daar al 10 jaar of zoiets mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DjVe schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:27:
Pap in de benen is inderdaad vaak een kwestie van goed eten. Eet je voor het fietsen ook wat? En zo ja, hoe lang wacht je dan voor je je fiets op stapt. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik pas na een uur na het eten moet gaan fietsen, omdat ik anders echt geen energie heb.

Het kan ook zijn dat je "verkeerd" fietst. De eerste 8 km trap ik in een rustig tempo tot ik bij het bos ben. Blijf ook goed doseren qua energie, je hoeft niet overal volluit te gaan. Ik ben nu ook een jaar of 2 bezig met mtben, en kan prima 60km volhouden (omgeving Nijmegen). Daarna ben ik niet echt moe, maar beginnen mijn benen te verkrampen.
Na 60km heb ik een zere reet enzo :+ Eigenlijk nog niet echt langer dan 45km gereden op de MTB, over de weg wel natuurlijk.

Maar een stukje moeten fietsen over asfalt om bij je route te komen is wat dat betreft wel gunstig. Trap dan soepel in 20min. er naartoe, kom dan lekker opgewarmd aan. Even wat drinken, en dan van start. En inderdaad, zorgen dat je vantevoren (dus niet pal voor de start) al voldoende gegeten hebt. En tussendoor nog een reepje of banaan, dextro OID.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 15-06-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Na 60 km doet wel meer pijn...harden the f*ck up! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Nieuw speeltje. Drössiger HTA29 8)

Achterremleiding nog even vervangen, nu is hij 120cm maar veel te kort. Vandaar dat hij nu ergens halverwege mijn frame bungelt
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2aahu9i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
xxxMaverick schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:24:
[...]

Discussie is niet of het er mee samen hangt want daar zijn alle partijen het over eens :) discussie is meer: hoe los is los of is er ook een risico dat hij niet compleet los hoeft te zitten maar door het fietsen alsnog losgaat. ik heb geen expert

Nogmaals: ik probeer alleen te begrijpen wat er precies is gebeurd vorig jaar. Maar niemand ontkent meer dat het samenhangt met dit probleem discussie is alleen hoe los is los :)

Ach ja, ik ben toch van mening dat trek vorig jaar had kunnen weten dat er ook een materiaal defect achter deze crash zat. Stel je voor dat hetzelfde andere mensen is overkomen afgelopen half jaar en die zijn bijvoorbeeld overleden door de crash of gehandicapt. Trek heeft een heel duidelijk mail van mij waarin ik aangeef en vraag om een onderzoek omdat de crash zo vreemd was dat ik een materiaal defect vermoedde. Dit onderzoek is er geweest maar conclusie was dat er geen defect was. Zeer nieuwsgierig wat een Amerikaanse letsel schade advocaat vind van de mailwisseling van een half jaar geleden.

Maar goed, eerst maar eens kijken waar ze mee komen
Het probleem waarvoor er een terugroepactie is, is dat de hendel als die open is, in de remschijf kan terecht komen.
Als jouw wiel er met geweld uitgegaan is en niet in de unlockmodus stond, was die hendel dus toe en valt dit dus niet onder hetzelfde probleem als de terugroepactie mijns inziens.

Dat betekent ntrlk niet dat het niet om een mechanisch defect kan gaan. Hou ons op de hoogte ;)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
LaurentS schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:48:
[...]

Het probleem waarvoor er een terugroepactie is, is dat de hendel als die open is, in de remschijf kan terecht komen.
Als jouw wiel er met geweld uitgegaan is en niet in de unlockmodus stond, was die hendel dus toe en valt dit dus niet onder hetzelfde probleem als de terugroepactie mijns inziens.

Dat betekent ntrlk niet dat het niet om een mechanisch defect kan gaan. Hou ons op de hoogte ;)
Als trek toegeeft dat in gevallen dit niet zo hoeft te zijn krijgen ze een claim voor elk mtb ongeluk van de laatste tien jaar . Dus toegeven zullen ze het niet. Ik vind het verdacht als een woordvoerder van trek zelf zegt dat hij 'overlegd heeft met Amerika voor met je te spreken en daar heb ik te horen gekregen wat ik wel en niet mag zeggen ' tja....

We wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
xxxMaverick schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:44:
[...]

. Dus toegeven zullen ze het niet. Ik vind het verdacht als een woordvoerder van trek zelf zegt dat hij 'overlegd heeft met Amerika voor met je te spreken en daar heb ik te horen gekregen wat ik wel en niet mag zeggen ' tja....

We wachten af
"Als trek toegeeft dat in gevallen dit niet zo hoeft te zijn krijgen ze een claim voor elk mtb ongeluk van de laatste tien jaar"

Ik begrijp je zin niet, 'in gevallen dit niet zo hoeft ze zijn'. Je denkt dus dat dat wiel zomaar kan blokkeren zonder dat de snelsluiter in de remschijf terecht komt? Hoe verklaar je dat dan?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik ben ook ongelofelijk hard op m'n bek gegaan zonder materiaal-defect (ik zie het als een Godswonder dat ik nog leef, neuroloog was het ermee eens dat het waarschijnlijk maar 'zo'n stukje' scheelde of ik was hersendood geweest). Als Trek bekend maakt dat ze bij koprollen met de fiets de schade vergoeden, zou ik daar ook aanspraak op kunnen maken, alhoewel dat volledig onterecht zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
Afgelopen zondagochtend ook weer een heerlijke ronde gemaakt! Kom zelf uit de buurt van Breda, dus kan lekker op de fiets opwarmen richting Vrachelen en neem dan Cadettenkamp en Dorst erachteraan. Als ik dan weer thuis ben zit ik rond de 45km. Heerlijke afstand en geweldig om 3 x 8km (ongeveer) over deze singletracks te kunnen knallen.

Hoe doen jullie het met inhalen op singletracks? Ik ben nu op het punt dat ik eigenlijk nooit meer wordt ingehaald, maar best vaak mensen ga inhalen. Het maakt me niet uit dat ik even moet wachten, de baan is immers van iedereen. Maar soms gaan ze zachtjes rijden op een plek waar het helemaal niet kan eigenlijk. En dan rijden ze zelf bijna de bossen in omdat ze voor mij aan de kant gaan :D. Dat is ook weer niet de bedoeling.

Sinds kort een simpele kleine fietsbel erop gezet. Werkt wel erg goed moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
LaurentS schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:14:
[...]

"Als trek toegeeft dat in gevallen dit niet zo hoeft te zijn krijgen ze een claim voor elk mtb ongeluk van de laatste tien jaar"

Ik begrijp je zin niet, 'in gevallen dit niet zo hoeft ze zijn'. Je denkt dus dat dat wiel zomaar kan blokkeren zonder dat de snelsluiter in de remschijf terecht komt? Hoe verklaar je dat dan?
Dat die snelsluiter in die remschijf is terecht gekomen staat voor alle partijen vast. De vraag is alleen hoe verwijtbaar is dat voor Trek . Dat is natuurlijk het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
StealthyPeanut schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:51:
Afgelopen zondagochtend ook weer een heerlijke ronde gemaakt! Kom zelf uit de buurt van Breda, dus kan lekker op de fiets opwarmen richting Vrachelen en neem dan Cadettenkamp en Dorst erachteraan. Als ik dan weer thuis ben zit ik rond de 45km. Heerlijke afstand en geweldig om 3 x 8km (ongeveer) over deze singletracks te kunnen knallen.

Hoe doen jullie het met inhalen op singletracks? Ik ben nu op het punt dat ik eigenlijk nooit meer wordt ingehaald, maar best vaak mensen ga inhalen. Het maakt me niet uit dat ik even moet wachten, de baan is immers van iedereen. Maar soms gaan ze zachtjes rijden op een plek waar het helemaal niet kan eigenlijk. En dan rijden ze zelf bijna de bossen in omdat ze voor mij aan de kant gaan :D. Dat is ook weer niet de bedoeling.

Sinds kort een simpele kleine fietsbel erop gezet. Werkt wel erg goed moet ik zeggen!
Ik blijf er zelf over het algemeen achter zitten totdat ze zelf ruimte maken om er langs te gaan. Er zijn mensen die direct de bossen induiken en er zijn mensen waar ja af en toe van hebt dat die op bepaalde stukken toch even aan de kant kunnen gaan en het niet doet, dus een vaste regel is er niet. Heb zelf ooit 1 keer meegemaakt dat iemand er niet langs wou en heb vervolgens de singeltrack (toevallig op Dorst, kom uit Breda) half moeten afsnijden en mezelf door wat kleine boompjes moeten manoeuvreren om weer op de track te belanden.

Zo heel af en toe fietst er een klein treintje voor me die ik wil passeren, waar de laatste ruimte laat maar vervolgens de voorste nog denken dat die ene persoon achter hun rijdt. Dan even vriendelijk vragen of je kan passeren wanneer er ruimte is en heb nog nooit gemaakt dat ze niet aan de kant gaan.

Belangrijkste is geduld hebben, niet lopen ergeren en altijd een bedankje achteraf :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ik werd in het begin ook veel ingehaald op Dorst , CK en VH. Op dorst is er eigenlijk wel na iedere bocht ruimte om ff aan de kant te gaan. Vaak wacht ik tot ze zelf aan de kant gaan , kan ik weer even op adem komen intussentjd :) op CK en VH zijn de paden zowiezo wel wat breder. Maar heb me er nooit druk om gemaakt. Gaat op gevoel. Ze gaan( of jij ) echt wel aan de kant wanneer ze kunnen.

Overigens is de drukte nu ook goed verspreid nu men VH beter weet te vinden. Laatste tijd voor mijn gevoel veel minder druk op alle 3 de tracks.

[ Voor 5% gewijzigd door degroot op 20-06-2015 23:38 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Vooralsnog fiets ik lekker dicht bij huis: de Nijmeegse routes.

Nu wil ik toch mijn horizon gaan verbreden. Wat zijn routes die echt de moeite waard zijn om eens naartoe af te reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Reynouts schreef op zondag 21 juni 2015 @ 11:14:
Vooralsnog fiets ik lekker dicht bij huis: de Nijmeegse routes.

Nu wil ik toch mijn horizon gaan verbreden. Wat zijn routes die echt de moeite waard zijn om eens naartoe af te reizen?
Goede vraag inderdaad. Wil ook wel eens wat anders gaan proberen. Laag Vuursche bij Utrecht vond ik leuk, maar vind ik niet de moeite om een uur heen re rijden.

Gaat er nog iemand dit weekend de Rode route fietsen in Nijmegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:37
dit weekend 4 uurs endurance in Landerd op de MTB....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online

Laat het inhalen vaak afhangen van de ervaring/snelheid van degene voor/achter me. Als er iemand achter me zit die sneller is en ze vragen of ze er langs willen, dan zeg ik dat ze er langs mogen als er plek is. Ga zeker niet vage capriolen uithalen omdat iemand zijn Strava tijd anders naar de knoppen gaat. Zelfde bij het zelf inhalen. Gewoon vragen en eventueel aangeven dat je wel even wilt wachten en inhalen waar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26
Ik wil ook weer eens op de fiets stappen, vorig jaar al serieus over nagedacht en wil nu de knoop doorhakken. Heb een beperkt budget voor m'n eerste fiets en ben dus op Marktplaats aan het kijken. Rij niet extreem offroad dus een trekking/MTB lijkt me wel wat.

Wat vinden de experts van deze fiets?

http://link.marktplaats.nl/m939363114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Leuke stadsfiets, daar is cyclocross prima voor geschikt IMHO :)
- dat standaard is off-road levensgevaarlijk
- voorvork lijkt me maar 5cm veerweg. Leuk voor hobbelweggetjes, maar niet voor offroad
- 56cm frame, is dat de goede maat?
- leuke banden voor een stadsfiets

De afmontage ziet er wat gedateerd uit, maar daar hoeft het niet minder door te werken. Als je ermee over asfalt en klinkers gaat rijden lijkt het me een prima fiets, als je een MTB-route wilt proberen zou ik liever een MTB huren dan daarop rijden. Banden, wielen en voorvork lijken me daarvoor niet geschikt. Wat voor 'hydraulische' voorvork is het eigenlijk?
Mijn idee: ga eens wat leuke MTB-routes rijden met een huurfiets, en besluit dan om wel of niet offroad te rijden. 'niet extreem offroad': als het meer is dan een zanderig fietspad zou ik iets anders meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Leuke fiets met goede basis, maar de prijs vind ik stevig. Ik zou er eerder €300 voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:26
Dank voor de reacties. Prijs was inderdaad bespreekbaar maar ik begrijp dus dat hij meer geschikt is als stadsfiets. Ik ga eens even kijken of ik wat kan huren!

Hou ondertussen Marktplaats in de gaten, wellicht komt er een leuke aanbieding voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door digidokter.net op 10-07-2015 20:06 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

*O* En ik heb me fiets binnen! _/-\o_ Mijne is zwart...:) Hij is voorlopig uitverkocht!
Afbeeldingslocatie: http://www.fietssportief.nl/img/gd/productfotos/578_xxx_1.jpg
Meer foto's;
https://onedrive.live.com/redir?resid=D58F9D57295FE298!10033&authkey=!AFiz5JlRUWWdNFs&ithint=folder%2c

fietssportief:
http://www.fietssportief.nl/nl/producten/xtrail-mtb-26inch/xtrail-mountainbike-2013-mud-9-0/954

Heeft lang geduurd maar is het wachten waard!
Bedankt Fietssportief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Als er nog iemand precies zo'n fiets wil hebben ondanks de uitverkoop, ik heb nog exact zo'n frame liggen, dan kan je hem zelf alsnog opbouwen :D

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 10-07-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dan heb ik er nog wel shifters voor liggen ; Klik

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 10-07-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Ter info voor de geïnteresseerde mensen: Ik heb van trek een complete winter en zomerset aan kleding gekregen + jacks. Dit als compenstatie voor d val en hoe men hiermee is omgegaan. Het blijft enorm belangrijk om het coulance te noemen ipv dat we hier meer van maken maar ik ben tevreden in ieder geval. Gaat mij erom dat ze indirect aangeven wel degelijk een verantwoordelijkheid te hebben in de crash.

/edit: opgeteld 630 euro winkelwaarde. Netjes

[ Voor 5% gewijzigd door xxxMaverick op 10-07-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat was dat verhaal van de quickrelease die te ver open kong aan? Ik kon het bij mijn Top Fuel 9 (modeljaar 2012) niet reproduceren :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Afbeeldingslocatie: http://images.slideplayer.nl/8/2124529/slides/slide_21.jpg
Zoals het plaatje zegt "Jezus is mijn redder" Toen ik na 10km fietsen PECH onderweg kreeg. Mijn stuur was losgekomen....Ik kon 10km naar huis lopen! :(
Gelukkig kwam ik een boer die zijn honden uitliet en vroeg hem om imbussleutels voor mijn stuur. "Goddank was hij mijn redder in nood". Hij was een technicus en draaide de schroeven diagonaal vast. Ik kon mijn weg vervolgen...:)
Even nog spareribs gegeten en mijn dag was goed! het leven is fijn...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Voor dat soort dingen vertrouw ik niet op Jezus (al geloof ik absoluut dat Hij mijn leven gered heeft) maar neem ik standaard een multitool, fietspomp en binnenband mee :) Zo'n camelbak heb ik toch al nodig voor water, die halve kilo zooi mag er ook bij:
-- EHBO set
-- fietspomp
-- multitool topeak (inbus, kettingpons, bandenlichters)
- multitool 'gewoon' (tang, mes etc)
- brakepads
- tie-wraps
-- binnenband in zadeltas
- derailleur pad
Dat zat erin bij een Vasa transalp, en ik geef toe, het is overkill voor een rondje Bergschenhoek. Maar ik zie er het nut niet van in om dat elke keer uit te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Voor mij geldt hetzelfde, alleen neem ik alleen een pomp, bandje, multitool en bandenlichters mee.

Gisteren wat nieuwe kleding gekocht voor op de MTB, want het is natuurlijk niet acceptabel om met een Castelli Volo setje door het bos te knallen :+

Ik was in eerste instantie van plan om voor een setje van Sportfull te gaan, maar na het passen van een Vaude Tamaro (baggy + shirt) was ik verkocht. Het zit erg fijn en ook op een warme dag als gisteren is het net zo comfortabel als een bibshort. Alleen mis ik wel een grote zak achterop het shirt om mijn telefoon in te duwen, dus die moet nu maar in de rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-09 18:35
Meestal neem ik ook zoiets aan spul mee, moet alleen nog een reserve derailleur pad en een kleinere ehbo kit regelen.
Afgelopen vrijdag waren een paar Duitsers op de Brunssumerheide erg blij dat ik wel voorbereid rond fiets, heb ter plekke een gebroken ketting gerepareerd :)
Ze waren volgens mij echt compleet verbaast dat er zelfs een kettingspons op mijn multitool zit xD

Ik heb mijn gehele aandrijflijn, derailleurs, shifters en mijn remmen vervangen door XT spul. Moet zeggen dat het wel erg lekker fietst nu. Daarnaast ben ik ook van een 42-32-42 175mm crank naar een 40-30-22 180mm crank overgestapt. Ik merk duidelijk dat de wat lastigere technische klimmetjes mij veel makkelijker afgaan nu. Ivm blessures heb ik een half jaar bijna niet gefietst maar nu heb ik de eerste keer al een paar klimmetjes gehaald die ik daarvoor nooit op kwam :)

Morgen ga ik wel nog even langs de fietsenmaker, want mijn derailleurpand is niet recht. Voor de rest heb ik alles zelf gemonteerd, viel me mee hoe makkelijk dat ging eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Zo, eindelijk eens naar Winterberg geweest ( 1e keer )

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/iYRws/b63cd96ad1.jpg

Zie: http://www.pinkbike.com/video/415410/
OF slomo: http://www.pinkbike.com/video/415411/

Zeker voor herhaling vatbaar daar in Winterberg 8) _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Marsjee op 14-07-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Doe ik je niet na. Sjappo!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Brrrr.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Vet! _/-\o_
Grappig hoe iedereen staat te kijken.

Met wat voor fiets deed je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Thanks mannen !

Ik rij op een UMF Freddy one. 180mm voor, en 170mm achtervering.
Echt een tank van rond de 18.5 kilo, voorvorkje van 3.1 kilo.. Maar dat maakt omlaag niet zoveel uit :)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/igSiR/da3c9e2edf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 13:25
Nette fiets :9~ op zoiets zie ik mezelf in een paar jaar ook wel rijden :+

Net gistermiddag mijn eigen fiets voor een beurtje weggebracht, standaard servicebeurt en meteen de tandwielen achter en ketting laten vervangen (waren op 75%, dus beter maar op safe)

Binnenkort samen met een vriend van me eens kijken om wat toertochten in noord Nederland te gaan doen, zijn er meer mensen die hieraan mee doen?
We zijn in ieder geval aan het kijken naar 30 augustus Appelscha

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MBV schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:52:
Dat was dat verhaal van de quickrelease die te ver open kong aan? Ik kon het bij mijn Top Fuel 9 (modeljaar 2012) niet reproduceren :S
Ja klopt dat verhaal. Op trek.nl de details over de terugroepactie overigens daar staan ook type nummers vermeld. En mooi dat het bij jou niet het geval is, scheelt een valpartij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52
Tof man die winterberg beelden, ziet er echt heel leuk uit daar sowieso :~.

Ik heb vandaag een poging tot een rondje Rheden gedaan. Op een gegeven moment ben ik in een klimmetje zachtjes gevallen maar kennelijk is er een wortel tussen mijn rotor gekomen want die was ongeveer 1 centimeter verbogen.. Vanaf dat moment verhard teruggereden zonder achterrem. Het is een Icetech schijf. Het is niet gezegd dat dat de oorzaak is maar zoals ik het zie (val zonder snelheid, schijf centimeter verbogen) en zoals ik het op internet lees verbuigen die dingen verschrikkelijk makkelijk. Ik heb nu maar een gewone XT schijf van massief staal besteld :).

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Nice, Marsjee, dat doe ik je (nog) niet na! Ook vette bike natuurlijk, zo'n vork ;)

@Makkelijk: kan je de schijf niet terugbuigen met een Engelse sleutel?

Ik ben sinds gisterenavond terug van een de Pyreneeën waar ik zowel met de racefiets cols heb beklommen en met de mountainbike heb gefietst. Voor een samenvatting van de racefietsavonturen, klik hier. Voor MTB, hieronder:

10/07 Gavernie rouge (Strava 20.5 km 646 hm)

Op een dag dat mijn reispartners een wandeling wilden doen, heb ik ervoor gekozen om te MTBen. Ik had een track via gpsies gevonden, dat ik volgde vanuit Gavarnie, maar dat bleek toch een stuk boven mijn niveau, heel smalle singletracks met rotsen, zowel naar boven als naar beneden. Ook bleek de gpstrack niet heel precies, waardoor ik regelmatig de weg moest zoeken.

Dus besloot ik om verder af te dalen naar Gèdre, waar een gepeild rood MTBparcours volgde. Ik koos voor de rode. Klimmen via het asfalt, afdalen via een technische track vol met rotsen en drops van 30-60 cm. In Frankrijk is rood 'moeilijk' blijkbaar ook echt gelijk aan 'moeilijk'. Gelukkig gaat dat bergaf een stuk beter dan bergop...

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/289/19856310065_f5630dee65_b.jpgIMG_7680 by LaurentSt, on Flickr

12/07 Plongeon des Aigles, Hautacam rouge (Strava 17.3 km 1119 hm)

Ons huisje bevond zich op de flanken van de Hautacam, een berg in de Pyreneeën waarvan de HC beklimming vaak voorkomt in de Tour de France, op zo'n 6 km van de voet op 900m hoogte.
Op de top vertrekken er een aantal MTB routes, opnieuw afgepeild. Ik rijd tot de top via het asfalt (9km aan 9% gemiddeld).Boven vind ik echter nergens pijltjes. In het informatiecentrum op te de top raden ze mij aan 2 km af te dalen via het asfalt en dan kruist het pad de weg, daar zou ik het niet kunnen missen.
Inderdaad, daar ging een grindpad van zo'n 1.5-2m naar beneden. Heerlijk kunnen afdalen via deze weg, regelmatig zaten er wat jumpjes in, rotsige stukken waar ik over kon bunny hoppen etc. Je kon er ook flink snelheid maken, 50 km/u haalde je zo, als je durft tenminste! Na zo'n 2 km komt mijn achterwiel echter op een scherpe rots neer na een sprong, waardoor deze het begeeft (ja ik rijd nog met binnenbanden).

In mijn rugzak vind ik echter nergens mijn inbussleutel om mijn achterwiel los te krijgen...
Bandenlichters, check. CO2 cartridge, check. Nieuwe binnenband, check. Inbussleutel? Error 404 not found...
Na het kijken op mijn GPS had ik de keuze om naar beneden te wandelen, zo'n 7 km, of de hulp inroepen van mijn reisgenoten en 2 km terug naar de weg, naar boven wandelen met fiets op de rug. Het werd optie 2, gelukkig. Eenmaal terug op de weg werd ik ontvangen door een bulderlach, ik was namelijk nat in het zweet en erg vuil van de afdaling (veel stof). Binnenband werd vervangen en ik daalde af via de track, zij via de weg met de auto. Ik was uiteindelijk 2 min voor hen terug bij het huisje, goed snelheid kunnen maken op die track! Jammer genoeg is mijn strava opname blijkbaar gestopt bij het vervangen van de band, dus is dat niet opgenomen :(

14/07 Pic du Midi de Bigorre (2870m) via Col du Tourmalet (Strava 74.4 km 3605 hm)

Dinsdag was het zo ver, ik vatte eindelijk de tocht naar de Pic du Midi aan! Hier heb ik echt naar uitgekeken na het ontdekken van deze klim op deze site http://www.cycling-challe...rre-via-col-du-tourmalet/. Op climbbybike staat deze als één van de moeilijkste klimmen van de Pyreneeën en Frankrijk, 25 km aan 8.6% gemiddeld! Initieel ging mijn vader meegaan en gingen we dus de challenge aan met 2, maar hij haakte af na het zien van een filmpje van de afdaling op YouTube. Het werd dus een solo tocht (zoals alle MTB ritten overigens, enkel racefiets was samen).

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/416/19669710279_c0244c2d3e_b.jpg1 by LaurentSt, on Flickr

Ik vertrok vanuit ons huisje met camelbak op de rug met daarin reparatiegereedschap, binnenband, beschermers en eten. Ik reed naar Luz-Saint-Sauveur waar de officiële klim van de Tourmalet (aan die zijde, andere zijde heb ik gedaan met racefiets) begint. Het was erg warm, ruim boven de 30 graden. Ik reed op mijn gemak, hartslag rond de 145-155. Toch was ik vrij kapot aangekomen aan de top, vermoedelijk door de lange inspanning (2 uur 43 klimmen) en de hoge rolweerstand en hoog gewicht in vgl met een racefiets.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/420/19233661444_36cee4b65f_b.jpgDSC03657 by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/555/19669709539_dc2bfd5911_b.jpgDSC03663 by LaurentSt, on Flickr

Op de top van de Tourmalet was mijn 3L water op, dus stopte ik aan de brasserie op de top en bestelde mij iets om te eten en een grote fles water voordat ik de klim verder zette naar de Pic du Midi. Deze stop zou natuurlijk een negatieve impact hebben op mijn tijd op strava, maar ik deed de beklimming als een challenge voor mezelf, niet om mij te vergelijken met een ander.

Ik vatte nadien de klim van de Pic du Midi aan, nog 7 km te gaan aan 11% gemiddeld met stukken van 500m lang en 30% gemiddeld. In het begin was de weg goed, een halfverhard en breed grindpad. Hoe hoger je kwam, hoe zwaarder het werd. Veel rotsen, steeds moeten slalommen om de beste lijn aan te houden, af en toe het voorwiel op heffen om een over een rots te geraken. Waar ik op het asfalt van de Tourmalet een hartslag van 145-150 kon aanhouden, sloeg mijn hart hier op hol. Lager dan 165 kwam ik nooit en meestal schommelde het rond de 170-175. Als ik boven de 175 kwam, stopte ik even in de schaduw om mijn hart terug te laten zakken.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3834/19856315545_e92b18e81e_b.jpgDSC03668 by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3717/19668266438_77412982e3_b.jpgDSC03671 by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/541/19861250421_9288a87a64_b.jpgDSC03674 by LaurentSt, on Flickr
Onderweg kwam ik geregeld sneeuwkappen tegen achter de grote rotsen waar ik dan over moest kruipen. Een welkome afkoeling!

Geregeld kwam ik wandelaars tegen, geen enkele andere MTBer. De reacties gingen van 'Held!', 'Je bent gek', 'Heb je nog genoeg water?' tot 'Mag ik een foto nemen? Mijn vrienden gaan nooit geloven dat ik een MTBer ben tegengekomen op de Pic du Midi!'.
De laatste km was te voet te doen, onmogelijk om te fietsen. Erg steil, en het pad bestond dan uit rotsblokken van zo'n 30x30cm.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3728/19669707959_9c8d215c03_b.jpgDSC03676 by LaurentSt, on Flickr
Ik droeg mijn fiets een tijdje, tot ik de sporen van een oude karretjesbedding tegenkwam. Daar zette ik hem op slot en wandelde verder naar de top, nog zo'n 500m.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/536/19235397563_02c870b9ab_b.jpgDSC03686 by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/333/19861248971_f13f4e94a3_b.jpgDSC03703 by LaurentSt, on Flickr
Boven op 2870m was het uitzicht adembenedend mooi en gelukkig stond er een kraantje om mijn camelbak terug aan te vullen, want deze was alweer leeg... Al 4.5L gedronken dus tijdens de klim.

Nadien vatte ik de afdaling aan. In het begin erg technisch, af en toe moeten afstappen. Maar al snel wordt het pad breder en kan je heerlijk afdalen. Wel opletten, naast de weg is er een afgrond waar je verschillende honderden meters naar beneden kan tuimelen! Ik was blij dat ik mijn beschermers mee had genomen in mijn rugzak en een baggy om over mijn assos te trekken. Bij een val zou deze namelijk zo kapot zijn.
Onderweg kwam ik geregeld wandelaars tegen waar ik serieus voor moest remmen, stenen vlogen in het rond, waardoor ze uiteraard verschoten dan. Zo een steen kwam ook in mijn spaken terecht waardoor er ééntje sneuvelde :( Gelukkig kon ik hem vastzetten en was het wiel nog kaarsrecht en kon ik de afdaling dus verderzetten.

In Luz-Saint-Sauveur werd ik opgehaald met de auto, om nog op tijd in het restaurant te kunnen zijn. Het was het zwaarste wat ik ooit heb gedaan qua fysieke inspanning, maar het was fantastisch en het zeker waard. Ik zou het volgende week niet opnieuw doen, mss over een paar jaar ;) Ik kan het ook iedereen aanraden, zolang je fysiek in goede conditie bent en geen schrik hebt van steile, losse afdalingen.
Op Strava ben ik de enige die de klim heeft gedaan vanuit Argeles-Gazost en de weg vanuit Luz-Saint-Sauveur hebben nog maar 5 mensen gedaan. Om even te vergelijken, de Tourmalet vanuit Luz is al door meer dan 5000 mensen gedaan op Strava! Heerlijk.

16/07 Bikepark Cauterets (Strava)
Met mijn wiel ging ik naar een fietsenmaker, ik kreeg de spaak zelf niet vast. Deze was heel vriendelijk en richtte de spaak en controleerde spaakspanning voor 7.30€. In België zou ik zeker het drievoud betaald hebben...

Ik wou ook eens een bezoekje brengen aan Bikepark Cauterets, waar je met een telecabine en een stoeltjeslift tot 2300m hoogte gebracht wordt en dan kan je 1400m afdalen tot 900m via aangelegde tracks. Erg leuk, maar ik merkte de limitaties van mijn 120mm fully vrij snel, daarover later meer.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3811/19669710679_c07a49d43d_c.jpg1437069280760 by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/458/19830101006_af6dd5aba8_c.jpg1437069291168 by LaurentSt, on Flickr

weer een lang verhaal geworden... nochtans mijn best gedaan om het kort te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Mooi verhaal om te lezen! Een echte avonturier.

Je plaatjes kan ik hier niet zien, misschien iets met dropbox te maken.. Ben erg benieuwd naar de foto's bij dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Leuk! Plaatjes doen het hier helaas ook niet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Host veranderd van dropbox naar flickr, vreemd... Op mijn pc werkte het prima, op mijn smartphone zag ik ook geen plaatjes. Nu werkt het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Ze doen het nu inderdaad wel!

Mooi man!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 21:13
LaurentS schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:40:

In mijn rugzak vind ik echter nergens mijn inbussleutel om mijn achterwiel los te krijgen...
Bandenlichters, check. CO2 cartridge, check. Nieuwe binnenband, check. Inbussleutel? Error 404 not found...
Na het kijken op mijn GPS had ik de keuze om naar beneden te wandelen, zo'n 7 km, of de hulp inroepen van mijn reisgenoten en 2 km terug naar de weg, naar boven wandelen met fiets op de rug. Het werd optie 2, gelukkig. Eenmaal terug op de weg werd ik ontvangen door een bulderlach, ik was namelijk nat in het zweet en erg vuil van de afdaling (veel stof). Binnenband werd vervangen en ik daalde af via de track, zij via de weg met de auto. Ik was uiteindelijk 2 min voor hen terug bij het huisje, goed snelheid kunnen maken op die track! Jammer genoeg is mijn strava opname blijkbaar gestopt bij het vervangen van de band, dus is dat niet opgenomen :(
Heeft jouw Canyon ook een steekas achter? De mijne wel. Omdat de steekas met 20nm wordt vastgezet zag ik mij al met een kleine multitool prutsen bij een lekke band. Om dat te voorkomen had ik in eerste instantie een inbus 5mm met lange(re) steel mee.

Later heb ik mijn gehele steekas vervangen voor dit: http://www.bikeparts4u.nl...12142-x12?filter_name=rws Nooit meer problemen om mijn steekas los of vast te krijgen en geen gereedschap nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
LaurentS schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:26:
Host veranderd van dropbox naar flickr, vreemd... Op mijn pc werkte het prima, op mijn smartphone zag ik ook geen plaatjes. Nu werkt het wel?
Jij bent ingelogd op jouw account, wij niet :P

Vette pics! Ben vorig jaar in La France! geweest met de MTB, maar vond routes vinden erg lastig. Toen ik er een had, ook een rode, ben ik als een mietje naar beneden gegaan, want 1x fout remmen en je lag moeilijk hard in de kreukels. Zou het graag nog eens doen, maar wil als duo / groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik ga in september waarschijnlijk ook naar Frankrijk in de omgeving van de mont Ventoux en neem mijn MTB mee. Helaas ben ik ook de enige mountainbiker van het gezelschap. Maar ik moet wel even goed gaan kijken of ik dat wel allemaal wel red met mijn hardtail.

Op zich lukken 50cm drops mij waarschijnlijk nog wel afhankelijk van hoe ze liggen. Op de Brunssumerheide knal ik meestal vrij hard over de wortelafdalingen heen waar soms de hoogteverschillen vergelijkbaar zijn. Maar ja, dat is wel grond en wortel ipv steen.

Heeft er iemand eigenlijk nog tips voor die regio?

Mooie foto's en leuk verhaal trouwens, ben wel een klein beetje jaloers ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 20-07-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@GertjanO: Dat zou idd erg handig zijn. Bedankt! Bij mij mag ik de steeas zelfs vastzetten met 40 nm, krijg dat maar eens los met een multitool... Ik had een torque wrench mee. Dat is niet erg in het afdalen, maar bij het klimmen is dat natuurlijk niet ideaal qua gewicht...

@Marc Rademaker: De meeste paden zijn idd aangepast aan voetgangers en vaak niet te doen met een MTB. Kijk naar de uitgestippelde routes van FFC, in de meeste offices de tourisme kan je dan een brochure/kaart krijgen met de verschillende routes. Ik heb er dus 2 daarvan gedaan, allebei rood (Gavarnie en Hautacam). Er zijn ook blauwe of groene routes voor lagere niveaus. Waarschijnlijk zal het wel wat moeilijker zijn dan in Nederland maar bijgevolg ook leuker :)

@Aapenootjes: Probeer het, zonder te zot te doen. Je zal niet even snel naar beneden kunnen knallen als iemand met een downhill bike en 200mm veerweg. Ik ben ook in het bikepark geweest met mijn 120mm fully waar iedereen rondreed met downhill of freeride bikes met 170mm+ veerweg. Ben ik even snel als de anderen of is het even comfortabel? Nee ntrlk niet, maar het kan wel.
No offense voor de Brunssumerheide (ben er nog nooit geweest) maar ik vermoed dat je dat niet kan vergelijken. Een drop van 50 cm met nadien bosgrond of een ander gemakkelijke track, is heel wat minder uitdagend als een drop van 50 cm naar een losse rotsige ondergrond waar je grotere rotsen moet ontwijken en waar het echt pijn doet als je tegen de grond gaat!

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan, uiteraard wel! Maar hou rekening met je skill-levels en wees voorzichtig. In de afdaling van de Pic du Midi ging ik op een bepaald moment ergens tussen de 30 en 50 km/u en schoof mijn voorwiel weg naar links. Ik herstel mezelf het daar naar links te draaien, dan schoof het opnieuw weg de andere kant op, terug herstellen etc. Als ik een beetje te laat had gereageerd of het was niet meer gelukt om te herstellen, zat ik mss op 2600m hoogte met een serieuze wonde of erger, viel ik over de rand van de track de afgrond in en rolde ik een paar 100m naar beneden.
Kortom, wees dus voorzichtig en hou rekening met je skills en de beperkingen van je fiets :) Het is mss ook een goed idee om eens te kijken naar knie en elleboogbeschermers, ik heb deze en deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Marc Rademaker schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:04:
[...]

Jij bent ingelogd op jouw account, wij niet :P
offtopic:
@LaurentS
Er is een redelijk simpele truc. Je moet de foto's delen. Ga naar dropbox.com, log in, zoek de foto op, en klik rechts-bovenin op 'share'. Dan krijg je zoiets: https://www.dropbox.com/s/7f180p811n68rgw/DSC_9418.jpg?dl=0
Vervang www.dropbox.com door dl.dropboxusercontent.com et voila:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/7f180p811n68rgw/DSC_9418.jpg?dl=0

@Rademaker: ik ben bij Les Gets in de buurt geweest (een bike-park tot in Zwitserland :+). Daar hadden ze bij de VVV domweg boekjes te koop met welke routes er zijn. Ook een mogelijkheid: huur een fiets, en vraag aan de verhuurder wat een mooie route is. En mijn ervaring met Duitstalig gebied (en Alpe d'Huez) is dat je gewoon bij de VVV naar een gids moet vragen. Dan ga je met een groep achter een gids aan, die de omgeving kent.
Of nog leuker: regel via een organisatie (zoals Vasa) een rondrit door de bergen. Zelf een route uitstippelen die haalbaar is in een dag is lastig, en dan ook nog 6 verschillende hotels boeken is ook een gedoe.

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 20-07-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@Aapenootjes:

No offense voor de Brunssumerheide (ben er nog nooit geweest) maar ik vermoed dat je dat niet kan vergelijken. Een drop van 50 cm met nadien bosgrond of een ander gemakkelijke track, is heel wat minder uitdagend als een drop van 50 cm naar een losse rotsige ondergrond waar je grotere rotsen moet ontwijken en waar het echt pijn doet als je tegen de grond gaat!
Nee, ik snap heel goed dat het niet te vergelijken is, meer een beetje om te zien of mijn materiaal het aan kan. Ik wil het sowieso rustig aan doen, zo ervaren ben ik ook weer niet. Ik ga binnenkort maar eens uitzoeken of ik wat trail informatie kan vinden, een bezoekje aan de lokale vvv lijkt mij inderdaad ook de moeite waard :)

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:59
Aangezien ik niet te porren ben voor fitness en mijn squashmaat klaar was met verliezen :+ ben ik op zoek naar een mountainbike van €1000 - €1300,-

Marktplaats al afgezocht maar ik vertrouw het niet en wil gewoon precies weten wat er mee gebeurt is. Daar bovenop zou ik ook geen problemen herkennen bij het 2e hands kopen. Na veel zoekwerk op het internet (weinig (video) reviews helaas) ben ik uitgekomen op de volgende 4 modellen :

- Cube LTD Race of SL (€1099,- en €1299,-)
- Bulls Copperhead 3 Of 3 RS (€999,- en €1299,-)

Eerder afgevallen in deze zoektocht zijn de Giant Talon LTD Race en Scott Scale 750 omdat deze naar mijn idee een minder goede afmontage hebben. De Giant vind ik wel 1 van de mooiste en nog steeds fan van het merk. Maar aangezien we jaren verder zijn kan ik niet op zo'n gevoel af gaan.

De bedoeling is minstens 2 x per week de fiets te pakken om hier in de buurt wat rondjes te draaien (helaas geen bos of zoiets in de buurt) op voornamelijk verharde wegen en dan 3 tot 5 x per maand richting een parcours te gaan met de auto. Ik heb hoogstens 50 x een parcours gereden in mijn leven wat meestal met een huurfiets was en soms met mijn oude Giant (geen verende voorvork :+)

Mijn vraag is dan ook of ik het verschil ga merken tussen de goedkopere en duurdere versies die ik van beide merken heb geselecteerd. Natuurlijk ga ik morgen testrijden om de juiste maat en wielmaat te bepalen (theoretische voorkeur is 27.5 inch), maar ik gok dat ik er niet mee het bos in mag om uitgebreid aan te voelen of ik verschillen merk.

Naar mijn idee heeft de Cube SL de beste afmontage op de vork na en de Bulls RS heeft juist de beste voorvork. Ook zijn beide Bulls behoorlijk lichter met 10.9 tegenover 12,25 KG. Maar de vraag is dus of ik het verschil ga merken of dat geld beter kan besteden aan accessoires en dan misschien later wat upgraden. En wat denken jullie hoe dan ook van mijn selectie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
@LaurentS prachtig verhaal! Ook al in het wielrentopic :)

@Beakzz volgens mij is er qua vork niet echt een kwaliteitsverschil tussen de Rockshox en de Fox vorken op die 2 fietsen? Beiden lijken ook geheel XT waarbij de Bulls een (prettige) shadow plus achterderailleur heeft. Dan zou ik dus wel op basis van gewicht de Bulls pakken. Grootste vraag: waarom geen 29? :)

Zelf gisteren op Schoorl geweest. Was nu érg lekker. Beetje veel takjes en 2 boompjes over het pad maar het zand was lekker ingedikt.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/MaweaepLcMfwp7M3RlKI7o2xVtkXdx5PQtoB3sI8qP0-768x768.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 27-07-2015 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is dat een bagagedrager? ;) :+

Ik ben in Dorst geweest, mooi een uur zoet geweest (met dat andere stuk er aan). Leuk parcour en had een lekkere flow. Was naar een VW aircooled meeting in Breda, dus MTB mee in de kever, naar dorst gefietst, rondje gemaakt, en erna weer terug. Perfect dagje :)

Alhoewel, eind van de dag weer koppijn. Vaak last van na het MTB'en, terwijl ik volgens mij toch echt wel genoeg drink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Beakzz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 01:14:
Aangezien ik niet te porren ben voor fitness en mijn squashmaat klaar was met verliezen :+ ben ik op zoek naar een mountainbike van €1000 - €1300,-
[knip]
maar ik gok dat ik er niet mee het bos in mag om uitgebreid aan te voelen of ik verschillen merk.
[knip]
En wat denken jullie hoe dan ook van mijn selectie ?
Specifieke types heb ik niet uitgezocht, al ben ik 7 jaar geleden op een Bulls Copperhead 3 disc begonnen. De wielmaat is het belangrijkste. Ik was zelf niet zo'n fan van 29ers, maar wat je tegenwoordig aan nieuwe fietsen op het parcours ziet is dat heel vaak wel, dus ik hoor bij de minderheid ;)

Een beetje rondrijden op de fiets op het asfalt geeft heel weinig idee van hoe het offroad werkt. Daarom raad ik je aan om eens hier te kijken: http://www.merida-bikes.c...xperience-centre-242.html
Niet zozeer om een merida te gaan kopen, maar om eens te kijken hoe die wielmaten werken bij nieuwe, goede fietsen (en niet de rommel die ze soms verhuren bij de MTB-routes). Wat ik heb gedaan: ik ben samen met een vriend erheen gegaan (die ongeveer even groot is). Hij vroeg om een 26", ik om een 29", en halverwege de route hebben we geruild. De uitkomst: ik heb nu een 26" Top Fuel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
;) Nee een heel prettig ass-saver achtig spatbord van €2,95 :D
Kan me niet schelen hoe het er uit ziet, er zitten geen nadelen aan het hebben van zo'n ding.

[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 27-07-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:28:
[...]
Kan me niet schelen hoe het er uit ziet, er zitten geen nadelen aan het hebben van zo'n ding.
Behalve dan ; Hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:28:
[...]

;) Nee een heel prettig ass-saver achtig spatbord van €2,95 :D
Optisch is het niet zo, zouden sommige zeggen. Dat zou je een nadeel kunnen noemen.

Ik vind er in ieder geval niets mis mee. Prima ding.

Lang niet in het topic geweest trouwens. Door aanhoudende knieklachten al bijna anderhalf jaar nauwelijks gemountainbiket. Ik zit er serieus over na te denken om mijn fiets te verkopen. Eeuwig zonde, ding nauwelijks kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
maartend schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:46:
[...]

Behalve dan ; Hoe het er uit ziet.
Snelheidsstrepen, wie wil dat nou niet.

Nee nadat ik vorige week in Rheden was geweest en de modder ook onder mijn kleren zat aangekoekt vond ik dit wel een handige uitgave. Vooral ook die kleine spatbordjes om voor-, achtervork en gezicht een beetje schoner te houden. Dit weekend was het totaal niet nodig maar ik laat m lekker zitten omdat het niks weegt.

[ Voor 46% gewijzigd door Makkelijk op 27-07-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Binnenkort ook maar weer eens een normale MTB route rijden, aangezien ik eigenlijk al ruim 1.5jaar alleen maar downhill, en geen XC fiets heb.....

Alhoewel, ik heb nog een santacruz hardtailtje omgebouwd tot singlespeed die ik als dirtjumper gebruik.
Dus... Iemand keer zin om de route van Nijmegen en omstreken te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Na veel zoekwerk op het internet (weinig (video) reviews helaas) ben ik uitgekomen op de volgende 4 modellen :

De Cube LTD SL (29 inch) heb ik laatst een stukje (offroad) op gefietst. Mooie fiets, goed afgemonteerd en enorm wendbaar. Dat laatste vind ik zelf een nadeel; ik vind hem wat te zenuwachtig. Maar dat kan ook komen omdat ik zelf een fiets heb die alleen maar rechtdoor wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@Beakzz: Ik zou voor de Bulls Copperhead 3 RS gaan als het tussen die modellen moet gaan. Correct me if I'm wrong, maar het lijkt dat dat de enige van de 4 voorgestelde modellen die een thru-axle heeft vooraan én achteraan. De andere hebben quick release systemen.

Een thru-axle biedt meer stijfheid, je remmen zullen minder snel aanlopen en als je je wiel eruit haalt voor bvb te reinigen of bij een platte band, zit deze er erg gemakkelijk perfect op de juiste plaats terug in. Bij een quick release systeem is dat wat lastiger en lopen de remmen geregeld aan als je er het wiel hebt uitgehaald en dan moet je die remmen weer afstellen. Lastig!

Dat is mijn ervaring met een Canyon Nerve AL 7.0 met een thru-axle achteraan en een quick-release vooraan. De remmen achteraan heb ik nog nooit iets aan moeten doen, de remmen vooraan al een 5-tal keer op 10 maanden tijd. Het ligt mss aan mij, maar een thru-axle biedt wel degelijk een stuk meer gebruiksgemak wat mij betreft.

@Makkelijk: Bedankt! Ik wil terug |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
LaurentS schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:07:
Een thru-axle biedt meer stijfheid, je remmen zullen minder snel aanlopen en als je je wiel eruit haalt voor bvb te reinigen of bij een platte band, zit deze er erg gemakkelijk perfect op de juiste plaats terug in. Bij een quick release systeem is dat wat lastiger en lopen de remmen geregeld aan als je er het wiel hebt uitgehaald en dan moet je die remmen weer afstellen. Lastig!
Goed punt, heel goed punt. Ik heb een vakantiefiets met schijfremmen en QR en een vriend van me heeft een mountainbike met schijfremmen en QR (ook Cube) en dat is gewoon een hoop ellende. Mijn Spectral met voor-achter thru axle nooit problemen. Vind het ook niet langzamer al moet ik het achterwiel met mijn multitool doen, wat overigens wel lukt met meer dan 20nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:12:
[...]

Goed punt, heel goed punt. Ik heb een vakantiefiets met schijfremmen en QR en een vriend van me heeft een mountainbike met schijfremmen en QR (ook Cube) en dat is gewoon een hoop ellende. Mijn Spectral met voor-achter thru axle nooit problemen. Vind het ook niet langzamer al moet ik het achterwiel met mijn multitool doen, wat overigens wel lukt met meer dan 20nm.
Kan ook zonder multitool, bvb http://www.dtswiss.com/Components/RWS/RWS-Thru-bolt.
Zo zijn er nog vele andere fabrikanten die een thru-axle maken die ook zonder tools open en toe kan.

[ Voor 15% gewijzigd door LaurentS op 27-07-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:20:

@Beakzz volgens mij is er qua vork niet echt een kwaliteitsverschil tussen de Rockshox en de Fox vorken op die 2 fietsen? Beiden lijken ook geheel XT waarbij de Bulls een (prettige) shadow plus achterderailleur heeft. Dan zou ik dus wel op basis van gewicht de Bulls pakken. Grootste vraag: waarom geen 29? :)
Nee beide "toppers" in mijn selectie zijn aardig gelijkwaardig inderdaad, maar ik vroeg me af of ik verschil ga merken tussen de Cube SL/ Copperhead 3 RS en Cube Race/ Copperhead 3 (normaal) aangezien ik toch maar weinig ervaring heb.Het is toch een verschil van €200 tot €300,-.

En 29inch is niet uitgesloten, want het is puur een voorkeur die ik theoretisch heb opgebouwd. Vanmiddag even testrijden. Goede kans dat ik hoe dan ook voor Bulls ga, want ik ontdekte net dat mijn locale LBS die heeft voor dezelfde prijs als de zogenaamde dozenschuivers. De Cube dealers zitten op minstens 20 km afstand of midden in Rotterdam (waar ik niet graag kom).
MBV schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:46:
[...]

Specifieke types heb ik niet uitgezocht, al ben ik 7 jaar geleden op een Bulls Copperhead 3 disc begonnen. De wielmaat is het belangrijkste. Ik was zelf niet zo'n fan van 29ers, maar wat je tegenwoordig aan nieuwe fietsen op het parcours ziet is dat heel vaak wel, dus ik hoor bij de minderheid ;)

Een beetje rondrijden op de fiets op het asfalt geeft heel weinig idee van hoe het offroad werkt. Daarom raad ik je aan om eens hier te kijken: http://www.merida-bikes.c...xperience-centre-242.html
Niet zozeer om een merida te gaan kopen, maar om eens te kijken hoe die wielmaten werken bij nieuwe, goede fietsen (en niet de rommel die ze soms verhuren bij de MTB-routes). Wat ik heb gedaan: ik ben samen met een vriend erheen gegaan (die ongeveer even groot is). Hij vroeg om een 26", ik om een 29", en halverwege de route hebben we geruild. De uitkomst: ik heb nu een 26" Top Fuel :+
Dat er veel 29 inch rondrijden zal ook wel met marketing te maken hebben ? Goede kans dat het over een jaar 27.5 of 27.5 + is. De voordelen van 29 inch zijn duidelijk met de snelheid rechtdoor en het minder hobbelig rijden, maar aangezien ik geen race ga houden en alles voor mij een upgrade is spreekt de 27.5 me momenteel meer aan. De parcours die ik rij zijn in mijn herinnering erg bochtig (Bergschehoek bv.) dus ik zal er alleen voordeel bij hebben als ik mijn rondjes op de weg draai. Dat laatste is voor mij de reden om minstens voor een 27.5 te gaan, want anders had ik eigenwijs een 26 inch besteld. (oud en slecht in veranderingen :+ )

Goede tip van het testcentrum, maar helaas niet naast de deur dus misschien doe ik net of ik het niet gelezen heb ;)
Baldertt schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:01:
[...]

De Cube LTD SL (29 inch) heb ik laatst een stukje (offroad) op gefietst. Mooie fiets, goed afgemonteerd en enorm wendbaar. Dat laatste vind ik zelf een nadeel; ik vind hem wat te zenuwachtig. Maar dat kan ook komen omdat ik zelf een fiets heb die alleen maar rechtdoor wil :)
Haha ik dacht dat 29inch juist wat minder wendbaar was. Welke fiets heb jij dan dat er zo'n verschil is ? Net bij de LBS even een Bulls in mijn handen gehad en ik was oprecht verbaasd hoe licht zo'n fiets is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Het verschil tussen de copperhead 3 en de copperhead 3RS zit hem dus duidelijk niet in afmontage maar in frame. De 3RS heeft steekassen en inwendige bekabeling. Dat laatste zou mij persoonlijk erg weinig waard zijn maar steekassen zijn zoals gezegd heel prettig. Het is wel een behoorlijk prijsverschil. Met een racefiets zou ik altijd kiezen voor het beste frame en daarna naar afmontage kijken, met mountainbikes heb ik niet genoeg ervaring om over die afweging te oordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Marktplaats al afgezocht maar ik vertrouw het niet en wil gewoon precies weten wat er mee gebeurt is. Daar bovenop zou ik ook geen problemen herkennen bij het 2e hands kopen. Na veel zoekwerk op het internet (weinig (video) reviews helaas) ben ik uitgekomen op de volgende 4 modellen :

Eerder afgevallen in deze zoektocht zijn de Giant Talon LTD Race en Scott Scale 750 omdat deze naar mijn idee een minder goede afmontage hebben. De Giant vind ik wel 1 van de mooiste en nog steeds fan van het merk. Maar aangezien we jaren verder zijn kan ik niet op zo'n gevoel af gaan.

De bedoeling is minstens 2 x per week de fiets te pakken om hier in de buurt wat rondjes te draaien (helaas geen bos of zoiets in de buurt) op voornamelijk verharde wegen en dan 3 tot 5 x per maand richting een parcours te gaan met de auto. Ik heb hoogstens 50 x een parcours gereden in mijn leven wat meestal met een huurfiets was en soms met mijn oude Giant (geen verende voorvork :+)

Mijn vraag is dan ook of ik het verschil ga merken tussen de goedkopere en duurdere versies die ik van beide merken heb geselecteerd. Natuurlijk ga ik morgen testrijden om de juiste maat en wielmaat te bepalen (theoretische voorkeur is 27.5 inch), maar ik gok dat ik er niet mee het bos in mag om uitgebreid aan te voelen of ik verschillen merk.

Naar mijn idee heeft de Cube SL de beste afmontage op de vork na en de Bulls RS heeft juist de beste voorvork. Ook zijn beide Bulls behoorlijk lichter met 10.9 tegenover 12,25 KG. Maar de vraag is dus of ik het verschil ga merken of dat geld beter kan besteden aan accessoires en dan misschien later wat upgraden. En wat denken jullie hoe dan ook van mijn selectie ?
Niet om het lastiger te maken maar heb je al naar Canyon gekeken? Heb er zelf ook 1tje en ben er uitermate tevreden over :)
https://www.canyon.com/en.../grand-canyon-al-6-9.html

Ik heb wel een 26" maar het is echt een top fiets, rete stijf en gaat werkelijk waar als de brandweer. Componenten die op de fiets zitten zijn allemaal van uitstekende kwaliteit en ook het versturen van de fiets was zeer netjes. Je krijgt de fiets ready to go afgeleverd. Mijn lokale LBS verkoopt ook MTB's maar deze beste man had nog nooit van het bleeden van een remleiding gehoord. Dus dat heb ik uiteindelijk met hulp van Canyon zelf gedaan. Verder nog nooit wat aan de fiets hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Brilsmurfffje schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:50:
[...]

Niet om het lastiger te maken maar heb je al naar Canyon gekeken? Heb er zelf ook 1tje en ben er uitermate tevreden over :)
https://www.canyon.com/en.../grand-canyon-al-6-9.html

.... Verder nog nooit wat aan de fiets hoeven doen.
Lastiger maken mag altijd ;) Was het mijn 2e MTB (het echte werk dan) dan had ik het waarschijnlijk gedaan, maar nu vind ik het fijn dat ik 2km verderop de dealer heb als er wat aan de hand is. Als er bij aankomst is moet ik alles weer terug sturen of naar een sevicepoint (waar die ook is) en mijn LBS zal niet enthousiast zijn me dan te helpen. Natuurlijk is alles op internet te vinden, maar die tijd zet ik nu liever in om rondjes te draaien.

Werk en andere hobby's nemen al genoeg tijd in beslag dus deze keer ga ik waarschijnlijk voor het gemak. Verder bestaat deze dealer al 90 jaar en hoor ik er enkel goede verhalen van. Voor de rest bestel ik echt alles via internet dus dat is het niet :o
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:37:
Het verschil tussen de copperhead 3 en de copperhead 3RS zit hem dus duidelijk niet in afmontage maar in frame. De 3RS heeft steekassen en inwendige bekabeling. Dat laatste zou mij persoonlijk erg weinig waard zijn maar steekassen zijn zoals gezegd heel prettig. Het is wel een behoorlijk prijsverschil. Met een racefiets zou ik altijd kiezen voor het beste frame en daarna naar afmontage kijken, met mountainbikes heb ik niet genoeg ervaring om over die afweging te oordelen :)
Hmm nu je het zegt. Had in mijn hoofd opgeslagen dat de voorvork ook beter was. De normale Copperhead 3 is ook erg goed afgemonteerd dan. Alleen het Crankstel is wel Deore XT bij de RS en de interne kabels vind ik veel strakker. Nou zo weer op weg naar de LBS en eens kijken of ik het verschil nog wat kleiner kan praten :)

[ Voor 38% gewijzigd door Beakzz op 27-07-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Beakzz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:24:
[...]

Goede tip van het testcentrum, maar helaas niet naast de deur dus misschien doe ik net of ik het niet gelezen heb ;)
Ik ging sowieso weleens een dagje in de buurt van Apeldoorn rijden (Rheden), en de ronde bij het testcentrum gaf een beetje dezelfde indruk. Dus het was sowieso een leuk dagje uit :) En ik woon waar jij liever niet komt, dus voor mij was het ook wel een stukje rijden ;)
[...]

Haha ik dacht dat 29inch juist wat minder wendbaar was. Welke fiets heb jij dan dat er zo'n verschil is ? Net bij de LBS even een Bulls in mijn handen gehad en ik was oprecht verbaasd hoe licht zo'n fiets is tegenwoordig.
In de basis wel, maar er zijn nog 10 andere dingen die er invloed op hebben. Je zitpositie (waar zit je zadel t.o.v. wielen), balhoofdhoek, en gewicht van de wielen zijn denk ik de belangrijkste :) En ik denk dat de positie van je stuur voor je gevoel nog meer uitmaakt: hoe ver zit je voorover, dat verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 27-07-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Beakzz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:24:
Dat dacht ik ook, maar deze is dus wel wendbaar :)

Ik heb nu 3 jaar deze http://www.bike-magazin.d...ose-mr-ride-4/a10891.html

Hij heeft een hoge voorkant blijkbaar. In het begin had ik wel wat moeite met krappe bochten (lees: gebrek aan techniek), maar ik krijg m nu prima de bochten door.
Kwestie van wat je gewend bent denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Beakzz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:14:
[...]
Hmm nu je het zegt. Had in mijn hoofd opgeslagen dat de voorvork ook beter was. De normale Copperhead 3 is ook erg goed afgemonteerd dan. Alleen het Crankstel is wel Deore XT bij de RS en de interne kabels vind ik veel strakker. Nou zo weer op weg naar de LBS en eens kijken of ik het verschil nog wat kleiner kan praten :)
Crankstelverschil is niet echt belangrijk. Probeer er i.d.d. 100 af te praten dan is het het wel waard. Verder kun je t misschien gooien op marge-artikelen. Vorkpompje, Minipomp of Co² pomp Co², die dingen moeten er vast wel af kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

De ene 29er is de ander ook niet (en dat geldt natuurlijk ook voor 26/27,5). Vooral geometrie maakt het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:29:
[...]

Crankstelverschil is niet echt belangrijk. Probeer er i.d.d. 100 af te praten dan is het het wel waard. Verder kun je t misschien gooien op marge-artikelen. Vorkpompje, Minipomp of Co² pomp Co², die dingen moeten er vast wel af kunnen ;)
De kogel is door de kerk en ik kan morgen de Bulls Copperhead 3 RS in het zwart/wit ophalen. Heb er clickpedalen, een BBB helm + zonnebril (actiepakket) ,bidonhouder en Pomp met drukmeter bij gekregen (lees 10% korting over alles). Fiets zat gelijk als gegoten dus ik verwacht dat ik veel plezier aan deze aankoop ga beleven.

Nu nog op zoek naar mountainbike broeken en kijken of ik met fietstasje of rugtas ga fietsen. Hoe dan ook bedankt voor het helpen bij mijn keuze (iedereen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Beakzz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:22:
[...]

De kogel is door de kerk en ik kan morgen de Bulls Copperhead 3 RS in het zwart/wit ophalen. Heb er clickpedalen, een BBB helm + zonnebril (actiepakket) ,bidonhouder en Pomp met drukmeter bij gekregen (lees 10% korting over alles). Fiets zat gelijk als gegoten dus ik verwacht dat ik veel plezier aan deze aankoop ga beleven.

Nu nog op zoek naar mountainbike broeken en kijken of ik met fietstasje of rugtas ga fietsen. Hoe dan ook bedankt voor het helpen bij mijn keuze (iedereen) ;)
Mooie fiets man! :Y

Gefeliciteerd :) Ga je vast veel plezier van beleven. Ik kocht mijn MTB voor naast de racefiets en heb sindsdien niet meer op de racefiets gezeten :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 27-07-2015 16:30 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.