Die heb ik ook, wel de spacers van de pinnetjes afgehaald en de andere gaatjes ook opgevuld met pinnetjes. Zijn goede pedalen! Alleen ik zou er wel goede schoenen voor aanschaffen met een goede zool (ik gebruik zelf mijn Etnies skateboardschoenen).Cheezus schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:20:
Ik fiets op Shimano pd-mx80 flats.
[afbeelding]
Geen ervaring met SPD, ik vond het wel een fijn idee dat ik altijd zonder na te denken m'n voet aan de grond kan zettenHet efficiënter trappen e.d. geloof ik wel, ik fiets vooral voor de fun en niet om rondetijden te verbeteren. Met deze flats nooit van het pedaal af gegleden/gestuiterd (met een fully - dat scheelt ook vast) dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. En je hoeft geen aparte schoenen aan te schaffen.
Ik merk dat ik op sommige punten een stuk sneller ben met spd-pedalen. Soms moet je net kracht zetten maar ben je met een opwaartse beweging bezig. Ook als ik moe word, merk ik dat ik soms nog wel wat kracht kan halen uit mijn benen door te 'trekken'.
Verder vind ik het erg fijn dat je altijd stabiel bent. Het in- en uitklikken is een kwestie van 3x fietsen, en je bent eraan gewend. Op zich kan ik een 'echte' fietsschoen wel aanraden. Ben wel eens tegen boomstronk etc aangereden, dan is die harde zool / neus wel fijn om te hebben.
Verder vind ik het erg fijn dat je altijd stabiel bent. Het in- en uitklikken is een kwestie van 3x fietsen, en je bent eraan gewend. Op zich kan ik een 'echte' fietsschoen wel aanraden. Ben wel eens tegen boomstronk etc aangereden, dan is die harde zool / neus wel fijn om te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Marc Rademaker op 01-06-2015 12:01 ]
Ik gebruik oude (lage) wandelschoenen, die hebben dus ook een redelijk harde zool.
Dat lijkt me ook vervelender als je SPD gebruikt?Marc Rademaker schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:00:
Ben wel eens tegen boomstronk etc aangereden.
Waarom? Mij lijkt het juist fijner
Als je fiets ineens tot stilstand komt, komt je stuurpen met flats tegen iets heel pijnlijks, bij SPD kan je jezelf nog wat tegenhouden
En als je alleen maar met het puntje van je schoen de stronk aantikt voel je daar met fietsschoenen aan bijna niks van.
Uiteraard in de eerste paar maanden met SPD een keer omgevallen, verder geen nadeel gemerkt.
Uiteraard in de eerste paar maanden met SPD een keer omgevallen, verder geen nadeel gemerkt.
Frontaal ergens tegenaan rijden lijkt me sowieso geen feest - ongeacht je pedalen
Maar de zolen van een fietsschoen zijn dus hard genoeg om een flinke klap op te vangen. Kun je er dan nog wel een beetje op lopen?
Je kan er prima op lopen. Je kunt er niet mee gaan wandelen daarentegen. En misschien een klein beetje oppassen dat je de vloer niet beschadigtCheezus schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:46:
Frontaal ergens tegenaan rijden lijkt me sowieso geen feest - ongeacht je pedalenMaar de zolen van een fietsschoen zijn dus hard genoeg om een flinke klap op te vangen. Kun je er dan nog wel een beetje op lopen?
Ik was ooit eens in het Harz gebergte bij een afdaling waar ze veel downhill deden met MTB's. Die lui zweren allemaal bij zachte schoenen icm flats met een agressief zaagtandprofiel. Het idee is dat je snel een voetje aan de grond kunt zetten en toch genoeg controle houdt tijdens gestuiter. Ik heb daar niemand gezien met klikpedalen.
Natuurlijk hadden ze ook allemaal scheenbeschermers omdat anders je hele been open ligt na een keer schampen
Natuurlijk hadden ze ook allemaal scheenbeschermers omdat anders je hele been open ligt na een keer schampen

Precies, je moet even nagaan welke stijl je vnl. rijdt om de beste keuze te kunnen maken.
Alleen bij relatief trage en technische afdalingen zou ik los op de pedalen willen staan (flats dus), dan heb je namelijk het meeste kans om zijwaarts om te vallen en dan wil je snel je voet erbij hebben.
Bij snelle afdalingen met veel gestuiter en jumps en eigen alle andere gevallen zou ik niet eens meer durven fietsen zonder klikpedalen.
Groter contactoppervlak bij flats vind ik lariekoek, als je goede stijve carbon zolen hebt, is je contactoppervlak met je fiets juist groter met SPD e.d.
Alleen bij relatief trage en technische afdalingen zou ik los op de pedalen willen staan (flats dus), dan heb je namelijk het meeste kans om zijwaarts om te vallen en dan wil je snel je voet erbij hebben.
Bij snelle afdalingen met veel gestuiter en jumps en eigen alle andere gevallen zou ik niet eens meer durven fietsen zonder klikpedalen.
Groter contactoppervlak bij flats vind ik lariekoek, als je goede stijve carbon zolen hebt, is je contactoppervlak met je fiets juist groter met SPD e.d.
Ik rij nu enige tijd met SPD en wil echt niet meer terug. Daarvoor gewone pedalen gehad, maar ook meerdere malen m'n benen opengehaald als ik weer eens van het pedaal af schoot. Ik 'durfde' echter geen klikpedalen omdat ik bang was te vallen, ondanks dat ik ook een racefiets heb met SPD.
Toen ik wat vaker ging MTBen toch maar klik pedalen op m'n fiets gezet, wel enkele keren gevallen omdat ze te strak stonden (stomme beginnersfout...) maar dit waren altijd 'slow motion' valletjes. Ik vind de balens ed die je ervoor terug krijgt niet opwegen tegen dit risico, ook m'n schenen en kuiten zijn erg tevreden ;-)
Mocht ik onzeker zijn bij een gladde afdaling oid dan klik ik nog wel eens 1 voet uit, maar ik denk dat dit eerder de boel tegen werkt... Het zit vooral tussen m'n oren...
Toen ik wat vaker ging MTBen toch maar klik pedalen op m'n fiets gezet, wel enkele keren gevallen omdat ze te strak stonden (stomme beginnersfout...) maar dit waren altijd 'slow motion' valletjes. Ik vind de balens ed die je ervoor terug krijgt niet opwegen tegen dit risico, ook m'n schenen en kuiten zijn erg tevreden ;-)
Mocht ik onzeker zijn bij een gladde afdaling oid dan klik ik nog wel eens 1 voet uit, maar ik denk dat dit eerder de boel tegen werkt... Het zit vooral tussen m'n oren...
Vandaag voor de eerste keer het beruchte traumapad gefietst in Nijmegen. Hij is moeilijker dan in de fimpjes 
Dit is een typische track waar ik de volgende keer toch liever weer SPD-pedalen monteer
Dit is een typische track waar ik de volgende keer toch liever weer SPD-pedalen monteer
Traumapad = dat pad vanaf de Nijmeegse baan naar beneden naar het spoor (parallel aan de normale MBT route), toch? Die is wel fun ja, maar als het echt nat is, is het alleen maar ploeteren
Inderdaad, nadat je door de hekken gaat om de Nijmeegsebaan over te steken duik je meteen links het bos in en kom je op een pad dat tot ver naar beneden richting de Bisseltsebaan en het spoor te rijden is. Normaal ga je later links en kom je na een klein lusje weer op de normale weg naar beneden.DjVe schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:07:
Traumapad = dat pad vanaf de Nijmeegse baan naar beneden naar het spoor (parallel aan de normale MBT route), toch? Die is wel fun ja, maar als het echt nat is, is het alleen maar ploeteren
Stukje verder als je rood volgt, parallel aan de Maldensebaan (rechts ervan), zit ook een vergelijkbaar pad, wat niet bij de officiële route hoort, maar die veel mensen ook meepakken als traumapad2
Jullie hebben mij overtuigd, ik wil ook SPD pedalen! 
Ik dacht volgende set te kopen:

Sidi Eagle 5 Fit (ik ben erg tevreden van mijn Sidi raceschoenen)

Shimano SPD M540 (ik zie geen voordelen van de duurdere Shimano modellen, de XT's zijn maar 20g lichter en lijken op foto dezelfde assen te hebben?
Tips, opmerkingen welkom!
Dan heb ik nog jullie advies nodig voor knie- en elleboogbeschermers. Vorige week ben ik voor het eerst gevallen in het bos met mijn mtb. Resultaat een behoorlijke schaafwonde op mijn elleboog en een blauwe plek van 15x3cm aan de buitenkant van mijn been, net boven mijn knie. Het was een smalle singletrack en mijn stuur raakte één van de bomen.
Hierdoor begin ik eraan te denken dat beschermers mss wel de juiste beslissing zou zijn. Deze zomer ga ik ook naar de Pyreneeën, er zal vooral gefietst worden met de racefiets, maar een paar mountainbikeritten staan ook zeker op het programma. Als ik daar val, is een extra laagje bescherming fijn denk ik.
Ik zoek naar beschermers waar nog mee te trappen is, niet echte downhill beschermers met een harde schaal die je voelt bij elke pedaalomwenteling. Ik twijfel tussen deze 2 series van Fox:

Fox Launch Enduro

Fox Launch Pro
Het eerste biedt mss te weinig bescherming? De tweede is mss te bulky om nog te trappen?

Sidi Eagle 5 Fit (ik ben erg tevreden van mijn Sidi raceschoenen)

Shimano SPD M540 (ik zie geen voordelen van de duurdere Shimano modellen, de XT's zijn maar 20g lichter en lijken op foto dezelfde assen te hebben?
Tips, opmerkingen welkom!
Dan heb ik nog jullie advies nodig voor knie- en elleboogbeschermers. Vorige week ben ik voor het eerst gevallen in het bos met mijn mtb. Resultaat een behoorlijke schaafwonde op mijn elleboog en een blauwe plek van 15x3cm aan de buitenkant van mijn been, net boven mijn knie. Het was een smalle singletrack en mijn stuur raakte één van de bomen.
Hierdoor begin ik eraan te denken dat beschermers mss wel de juiste beslissing zou zijn. Deze zomer ga ik ook naar de Pyreneeën, er zal vooral gefietst worden met de racefiets, maar een paar mountainbikeritten staan ook zeker op het programma. Als ik daar val, is een extra laagje bescherming fijn denk ik.
Ik zoek naar beschermers waar nog mee te trappen is, niet echte downhill beschermers met een harde schaal die je voelt bij elke pedaalomwenteling. Ik twijfel tussen deze 2 series van Fox:
Fox Launch Enduro
Fox Launch Pro
Het eerste biedt mss te weinig bescherming? De tweede is mss te bulky om nog te trappen?
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
De enduro lijkt mij zelf perfect ! Ga je echt niet zomaar last van krijgen met trappen.
Zelf rij ik met 661 rage, zijn want stugger als de Enduro bescherming die jij hierboven noemt.. Maar ook daarmee kan ik prima rijden ( als ik dat zou willen
) en het zit best nog fijn ook
Zelf rij ik met 661 rage, zijn want stugger als de Enduro bescherming die jij hierboven noemt.. Maar ook daarmee kan ik prima rijden ( als ik dat zou willen
Voor alle duidelijkheid, de Enduro is de bovenste en de Pro is de onderste. Het model dat jij noemt lijkt mij nog stugger dan beide modellen die ik nu noem?Marsjee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:00:
De enduro lijkt mij zelf perfect ! Ga je echt niet zomaar last van krijgen met trappen.
Zelf rij ik met 661 rage, zijn want stugger als de Enduro bescherming die jij hierboven noemt.. Maar ook daarmee kan ik prima rijden ( als ik dat zou willen) en het zit best nog fijn ook
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Nee ik bedoel de Enduro, maar was vergeten te melden dat die echt niet zomaar te weinig bescherming bied.. het is tenslote een Enduro beschermer... Welles gezien wat enduro is? Hoe ga jij rijden? Een lokaal XC rondje doet vrijwel iedereen zonder knie bescherming.. Dus elk beetje bescherming is meegenomen als je wilt gaan beschermen.
De reden dat ik het wil kopen is voornamelijk voor de Pyreneëen, waar ik onder meer de beklimming en afdaling van de Pic du Midi (2800m) wil doen met de MTB.Marsjee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:14:
Nee ik bedoel de Enduro, maar was vergeten te melden dat die echt niet zomaar te weinig bescherming bied.. het is tenslote een Enduro beschermer... Welles gezien wat enduro is? Hoe ga jij rijden? Een lokaal XC rondje doet vrijwel iedereen zonder knie bescherming.. Dus elk beetje bescherming is meegenomen als je wilt gaan beschermen.
Hier zie je ongeveer de route: YouTube: MTB, DH, Freeride descente Pic du Midi de Bigorre, 2012. Veel stenen dus.
Duidelijk de PRO beschermer dan ! En daar ga je heus nog wel prima mee kunnen trappen, zeker weten.
Voor ellebogen dacht ik wel bij de Enduro versie te blijven, het lijkt mij dat die wat minder bescherming nodig hebben en hierbij comfort belangrijker is?
Wie heeft er ervaring met deze pedalen? Ik heb een nieuw setje nodig, gebruik nu de basis PD-M520 maar die zijn aan vervanging toe. De keuze is tussen XT met en zonder 'kooi':
PD-M785
PD-M780

De 785 lijkt mij wel prettig. meer contact tussen schoen en pedaal, bij afdalingen en losklikken is de versie zonder 'kooi' wel een beetje ieletjes. Nadeel is het gewicht, 408 vs 343g. Ik rijd voornamelijk cross-country, maar kom regelmatig stuiterende afdalingen tegen waar ik het liefst natuurlijk zo hard mogelijk naar beneden ga.
PD-M785

PD-M780

De 785 lijkt mij wel prettig. meer contact tussen schoen en pedaal, bij afdalingen en losklikken is de versie zonder 'kooi' wel een beetje ieletjes. Nadeel is het gewicht, 408 vs 343g. Ik rijd voornamelijk cross-country, maar kom regelmatig stuiterende afdalingen tegen waar ik het liefst natuurlijk zo hard mogelijk naar beneden ga.
Ik rij om die reden nog altijd met mijn rode kooi SPD's.
Gewicht is op een MTB natuurlijk een lachertje in 95% vd gevallen. Een MTB is geen lichtgewicht machine in veel gevallen. Op wat voor fiets moeten ze komen?buddow schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:02:
Wie heeft er ervaring met deze pedalen? Ik heb een nieuw setje nodig, gebruik nu de basis PD-M520 maar die zijn aan vervanging toe. De keuze is tussen XT met en zonder 'kooi':
PD-M785
[afbeelding]
PD-M780
[afbeelding]
Ik heb ervaring met de XT Trails en ben er zeer tevreden over. Mijn overweging was de extra bescherming door de kooi mocht je de trapbeweging niet helemaal netjes kunnen timen en een steen of wortel tegenkomen.
Daarnaast; als je onverhoopt in een klim af moet stappen heb je zonder in te klikken veel meer oppervlakte om kracht te zetten. Voor de Nederlandse kilometers zijn de normale meer dan goed, ga je iets leuker MTB'en dan hebben de Trails mijn voorkeur als je geen flat pedals wilt
Het grootste probleem zit in de schoenen. De meeste fietsschoenen hebben een minimale zool en eigenlijk alleen iets van rubber aan de voor- en achterkant. Dus als jij uitgeklikt op zo'n kooi pedaal wilt staan, moet dat eigenlijk wel met het midden van de schoen, anders sta je half/half op het klik mechanisme. Maar juist daar hebben de meeste fietsschoenen dus vrijwel geen grip en stuiter je juist makkelijker van je pedaal. Pedalen met een grotere kooi helpen iets, maar het is beter om dan een soort wandel-fiets schoen te hebben. Deze zijn echter wel een stuk zwaarder en lomper dan de gemiddelde fietsschoen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De gemiddelde MTB schoen heeft juist redelijk wat profiel over de gehele zool. Het klikplaatje ligt ook vaak verzonken tov de zool. Staand uitgeklikt is voor mij nooit een optie. Op 24/36 op je zadel toch nog boven komen dan weer wel. Dat is het enige moment waarop je uitgeklikt zou rond hoeven fietsen.zonoskar schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:47:
Het grootste probleem zit in de schoenen. De meeste fietsschoenen hebben een minimale zool en eigenlijk alleen iets van rubber aan de voor- en achterkant. Dus als jij uitgeklikt op zo'n kooi pedaal wilt staan, moet dat eigenlijk wel met het midden van de schoen, anders sta je half/half op het klik mechanisme. Maar juist daar hebben de meeste fietsschoenen dus vrijwel geen grip en stuiter je juist makkelijker van je pedaal. Pedalen met een grotere kooi helpen iets, maar het is beter om dan een soort wandel-fiets schoen te hebben. Deze zijn echter wel een stuk zwaarder en lomper dan de gemiddelde fietsschoen.
Waarom zou je uitgeklikt afdalen? Als je dat wilt ben je gek. Dan heb je flat pedals nodig met de juiste schoenen.
Mijn schoenen hebben in het midden van je voet bijna geen rubber zool (Shimano). Je kunt vrijwel niet met de bal van je voet uitgeklikt op een pedaal staan omdat het plaatje onder je schoen in de weg zit, de zool van de schoen zal dan bijna geen contact maken met de kooi. Dus je word geforceerd om midden op het pedaal te gaan staan met je schoen, net waar er weinig grip is.Ruud schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:26:
De gemiddelde MTB schoen heeft juist redelijk wat profiel over de gehele zool.
Uitgeklikt klimmen vind ik overigens helemaal een crime, dan merk je pas hoeveel je aan het pedaal trekt.
Dus ook ik zie het nut niet van SPD pedalen met een kooi. Overigens heb ik die wel op mijn Enduro fiets (talk about logic), maar dan heb ik ook vaak halve wandelschoenen aan met wel grip in het midden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik kan me voorstellen dat het met die pedalen met een kooi om het kliksysteem heen iets makkelijker inklikken: de kooi draait het pedaal de goede kant op zodra je je voet erop probeert te zetten. En het ziet er iets mooier uit
Verder lijkt het me geen nut te hebben.
Ik heb XT pedalen (de 'gewone'), eerlijk gezegd geen idee waarom.
Al een jaartje hier aan het volgen en nu zelf ook een vraagje.
We zijn met een groepje op het werk ingeschreven voor een trio triathlon. Iemand neemt het zwemmen op zich, iemand het lopen en ik het fietsen. Het is ook een korte triathlon (15 km fiets) en als ik naar de tijden van vorig jaar kijk dan liggen ergens tussen de 25 en 32 km/h voor het fietsen op een vlakke route, maar waar de wind wel es hard kan uithalen (ligt naast een rivier en meer)
Ik heb echter geen racefiets, enkel maar een MTB - Canyon AL 7.9 van een 2-tal jaar geleden. Ik zou voor de wedstrijd wel mijn Racing Ralph en Rocket Ron willen vervangen door een slick-achtige band die toch wat lichter loopt.
Als ik Google, kom ik vaak uit bij Schwalbe Kojak uit, maar die vind ik helaas nergens meer online te koop. Dus ben ik op zoek naar een goed alternatief. Iemand een suggestie ? Vermits ik technisch ook niet zo heel onderlegd ben, vraag ik me dan ook al of alle ETRO - 622 banden in principe moeten passen ? Maar is een MTB velg (Mavic 29 crossride) niet te breed om goed te blijven zitten?
We zijn met een groepje op het werk ingeschreven voor een trio triathlon. Iemand neemt het zwemmen op zich, iemand het lopen en ik het fietsen. Het is ook een korte triathlon (15 km fiets) en als ik naar de tijden van vorig jaar kijk dan liggen ergens tussen de 25 en 32 km/h voor het fietsen op een vlakke route, maar waar de wind wel es hard kan uithalen (ligt naast een rivier en meer)
Ik heb echter geen racefiets, enkel maar een MTB - Canyon AL 7.9 van een 2-tal jaar geleden. Ik zou voor de wedstrijd wel mijn Racing Ralph en Rocket Ron willen vervangen door een slick-achtige band die toch wat lichter loopt.
Als ik Google, kom ik vaak uit bij Schwalbe Kojak uit, maar die vind ik helaas nergens meer online te koop. Dus ben ik op zoek naar een goed alternatief. Iemand een suggestie ? Vermits ik technisch ook niet zo heel onderlegd ben, vraag ik me dan ook al of alle ETRO - 622 banden in principe moeten passen ? Maar is een MTB velg (Mavic 29 crossride) niet te breed om goed te blijven zitten?
iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....
Die velgen zijn volgens mij 19mm breed. Dan kun je al vanaf 28mm kwijt. Big Apples of Super Moto's (lichte vouwband versie) lijken me een goed idee. Zie ook deze (http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html) overdreven voorzichtige chart (want op die crossrides gaan natuurlijk ook gewoon dikke 2,35" banden..)
[ Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 03-06-2015 13:55 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Anders gewoon racebanden in 28x622? Als ik me niet vergis is de velgmaat van een 29-er ook gewoon 622. Dan heb je keus zat in alle merken en soorten.
Die Big Apples of Motos zijn dat geen superbrede banden, eerder voorzien voor zand of zo? Lijken me eigenlijk net zwaarder als ik ze zo op foto's bekijk.
Die velgmaat 622 had ik inderdaad ook al gevonden, maar een gewone stadsfietsband zou dan ook gewoon passen. Dat biedt dan ook wel wat mogelijkheden. Het zal in ieder geval geen zicht zijn vrees ik...
Sorry voor de noob vraag maar als ik het goed begrijp moet de minumum breedte van de band dan 28 mm zijn ?Makkelijk schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:53:
Die velgen zijn volgens mij 19mm breed. Dan kun je al vanaf 28mm kwijt.
Die velgmaat 622 had ik inderdaad ook al gevonden, maar een gewone stadsfietsband zou dan ook gewoon passen. Dat biedt dan ook wel wat mogelijkheden. Het zal in ieder geval geen zicht zijn vrees ik...
Op mijn trekking fiets zitten Schwalbe Big Apple's en die rollen super fijn. Wel zwaarder dus acceleratie zal bij een wedstrijd niet je van het zijn, maar mijn kruissnelheid ligt rond de 27km per uur op de Big Apple's en dat gaat prima. Eigenlijk zijn dit soort banden geniaal, ze rollen licht op de weg en ik heb zelfs enkele lichtere MTB parcoursjes op de Big Apple's gereden.
Voor jou minder van belang, maar ook nog eens best lekbestendig. In de 7,5k kilometer welke ze nu hebben gemaakt nog nooit lek gereden en ook best wat door scherp afval en dergelijke gereden.
Voor jou minder van belang, maar ook nog eens best lekbestendig. In de 7,5k kilometer welke ze nu hebben gemaakt nog nooit lek gereden en ook best wat door scherp afval en dergelijke gereden.
Het is ook neit ideaal maar om weer een paar omwentelingen snelheid te maken en in te kunnen klikken gaat het prima. Dan maar minder kracht met de uitgeklikte voet en alles met het andere been doen. Als het aan mezelf ligt hoef ik het ook nooit te doen maar je kunt maar pech hebben door iemand die valt waardoor je af moet stappen.zonoskar schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:03:
[...]
Uitgeklikt klimmen vind ik overigens helemaal een crime, dan merk je pas hoeveel je aan het pedaal trekt.
Dus ook ik zie het nut niet van SPD pedalen met een kooi. Overigens heb ik die wel op mijn Enduro fiets (talk about logic), maar dan heb ik ook vaak halve wandelschoenen aan met wel grip in het midden.
De pedalen met kooi hebben in mijn hoofd in ieder geval een voordeel. In de Loonse en Drunense duinen rijd ik echt vaak mijn pedaal aan de grond op 1 bepaalde wortel (hardleers ja). Daar lijkt de kooi me toch meer bescherming bieden.
@MBV: ook de kooi pedalen staan nooit goed om in te klikken
Ik had hybride pedalen, zaten er standaard bij. De vlakke stukken was ik na 2x Lage Vuursche al kwijt, en nu heb ik dus enkel sdp over. Maar daar kan ik aan beide kanten op inklikken?
Vriend van mij had ook al vrij snel geen hybrides meer, dus wat dat betreft is het misschien ook niet echt aan te raden. Alhoewel het per model misschien verschilt.
Vriend van mij had ook al vrij snel geen hybrides meer, dus wat dat betreft is het misschien ook niet echt aan te raden. Alhoewel het per model misschien verschilt.
Ik ben aan het kijken voor straatbanden op mijn MTB, een 26"
Er zit nu voorop een NN en achter een RR, dit is een beetje overkill voor Nederland. Ik zou er nog wel graag harde "trails" en voetpaden mee willen rijden. Dus helemaal slick is niet gewenst.
Verder wil ik graag een dikke band omdat het er anders zo gek uitziet, iemand ervaring met een Big Apple of een Super Moto? Of een andere band?
Er zit nu voorop een NN en achter een RR, dit is een beetje overkill voor Nederland. Ik zou er nog wel graag harde "trails" en voetpaden mee willen rijden. Dus helemaal slick is niet gewenst.
Verder wil ik graag een dikke band omdat het er anders zo gek uitziet, iemand ervaring met een Big Apple of een Super Moto? Of een andere band?
Big Apple rolt inderdaad heerlijk, heb ik onder mijn woon-werkfiets. Nette bospaden, gras etc. kun je er perfect mee rijden, maar je moet geen singletracks willen doen. Bochten op snelheid met een grove ondergrond gaan gewoon niet door gebrek aan noppen.
Op asfalt (nat of droog) hebben deze slick-achtige banden echter meer grip dan welke band dan ook, juist door het ontbreken van noppen.
Als je iets meer grip in rul terrein wilt, zou je Thunder Burt of Furious Fred moeten nemen (van Schwalbe dan, andere merken hebben ook prima banden, maar die ken ik niet bij naam). Dan heb je een soort compromis.
Het wordt sowieso veel sneller en lekkerder rijden vergeleken met je Nobby Nic
Op asfalt (nat of droog) hebben deze slick-achtige banden echter meer grip dan welke band dan ook, juist door het ontbreken van noppen.
Als je iets meer grip in rul terrein wilt, zou je Thunder Burt of Furious Fred moeten nemen (van Schwalbe dan, andere merken hebben ook prima banden, maar die ken ik niet bij naam). Dan heb je een soort compromis.
Het wordt sowieso veel sneller en lekkerder rijden vergeleken met je Nobby Nic

En ik heb de PD-M785, ook geen idee waaromMBV schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:06:
Ik kan me voorstellen dat het met die pedalen met een kooi om het kliksysteem heen iets makkelijker inklikken: de kooi draait het pedaal de goede kant op zodra je je voet erop probeert te zetten. En het ziet er iets mooier uitVerder lijkt het me geen nut te hebben.
Ik vind ze wel heel fijn. Je trapt op je pedaal en je zit vast.
Ik stond toevallig dit weekend nog te kijken naar een set pedalen voor m'n nieuwe fiets. Rij al jaren op de basis PD-M520's waar ik geen klachten over heb.
Bij Decathlon hingen deze naast de M530 en M785. Die zien er wat gelikter uit en ze zullen in bepaalde gevallen misschien wat meer stevigheid bieden of zijn uitgeklikt ook enigszins te gebruiken. Door het feit dat een set M520's maar €25 kostte en de anderen meer dan het dubbele was het alsnog een no-brainer
Bij Decathlon hingen deze naast de M530 en M785. Die zien er wat gelikter uit en ze zullen in bepaalde gevallen misschien wat meer stevigheid bieden of zijn uitgeklikt ook enigszins te gebruiken. Door het feit dat een set M520's maar €25 kostte en de anderen meer dan het dubbele was het alsnog een no-brainer
Je moet die M785 iig niet kopen omdat je ze dan ook "normaal" wilt gebruiken want die kooi is daar niet voor bedoeld, enkel om steun te geven als je inklikt.. Als je nu je voet eropzet zit je alsnog op het "vuistje" en rijd echt totaal voor geen reet ! Done that <--MadMarky schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:51:
Bij Decathlon hingen deze naast de M530 en M785. Die zien er wat gelikter uit en ze zullen in bepaalde gevallen misschien wat meer stevigheid bieden of zijn uitgeklikt ook enigszins te gebruiken.
Het is wel een aanrader voor als je wat lomper gaat rijden: Sprongetjes, enduro etc... dan wil je gewoon die extra steun op je voet/enkel de klappen komen dan anders op je voetje
dubbelpost
[ Voor 93% gewijzigd door digidokter.net op 03-06-2015 18:25 . Reden: dubbel ]
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Rare combo?!Voorderailleur SRAM X5 Achterderailleur Shimano Deore XT

Voelt aan als 1 paar schoenen van verschillend merk?
https://www.hansstruijkfietsen.nl/trek-x-caliber-9
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Die is ook tof ja!Reynouts schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:03:
[...]
Inderdaad, nadat je door de hekken gaat om de Nijmeegsebaan over te steken duik je meteen links het bos in en kom je op een pad dat tot ver naar beneden richting de Bisseltsebaan en het spoor te rijden is. Normaal ga je later links en kom je na een klein lusje weer op de normale weg naar beneden.
Stukje verder als je rood volgt, parallel aan de Maldensebaan (rechts ervan), zit ook een vergelijkbaar pad, wat niet bij de officiële route hoort, maar die veel mensen ook meepakken als traumapad2
Bestelling gedaan! Nu wachten op de pakjesLaurentS schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:55:
Jullie hebben mij overtuigd, ik wil ook SPD pedalen!
...
Het is uiteindelijk geworden:
-Sidi Eagle 5 Fit
-Shimano SPD PD-M785 (via amazon.de was het niet veel duurder als de PD-M540 en het extra oppervlak is mss wel beter voor als ik jumps etc wil doen)
- Fox Launch Enduro elleboogbeschermers
-Fox Launch Pro kniebeschermers
De pedalen heb ik veranderd na jullie berichten te lezen hier. Het extra oppervlak om schokken op te vangen bij jumps etc, leek mij wel handig. Via amazon.de was het prijsverschil ook maar ca. 10€, dus dan was de keuze snel gemaakt.
De combinatie enduro en pro beschermers heb ik zo gekozen omdat ik toch wat bewegingsvrijheid wil bewaren in mijn armen. Op filmpjes op Youtube zie ik dat downhillers vaak zelfs zonder elleboogbeschermers rijden, dus de enduro zal genoeg zijn.
Ik kan niet wachten tot ik in de Pyreneeën zit
Zo heb ik op de fitness bike nu 28, en voorheen 32mm schwalbe race bandjes. (naam ff kwijt) Lekker hoor, kun je gewoon vol de hoek in duiken, altijd prima grip, maar slijten doen ze amper. Je vervangt ze zowat eerder vanwege scheurtjes in het loopvlak.GH45T schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:08:
Op mijn trekking fiets zitten Schwalbe Big Apple's en die rollen super fijn. Wel zwaarder dus acceleratie zal bij een wedstrijd niet je van het zijn, maar mijn kruissnelheid ligt rond de 27km per uur op de Big Apple's en dat gaat prima. Eigenlijk zijn dit soort banden geniaal, ze rollen licht op de weg en ik heb zelfs enkele lichtere MTB parcoursjes op de Big Apple's gereden.
Net weer ff wezen fietsen, was een keertje vroeg klaar qua werk. Dacht dat ik dan niet heel veel energie had, maar dat was juist tegenovergestelde. Voor mijn gevoel vloog ik over de baan. Paar snelle tijden neergezet.
Wel jammer dat dat strava zoveel onzinnige scores laat zien van andere. Kijk maar gewoon zoveel mogelijk naar mijn eigen pogingen en de stijgende lijn die daar in zit. Want de meeste KOM tijden kloppen van geen kant. Dan kijk je naar dat segment en dan blijkt dat ze parallel over het asfalt hebben gereden en dat soort fratsen.
In principe rollen brede banden beter. De nadelen zijn een verhoogde luchtweerstand (maar die heb je toch al met je mountainbike) en een hoger gewicht waardoor je langzamer op gang of heuvels op komt. Het gevoel dat een smalle band sneller is is dus vooral psychisch. Zijn brede banden nodig voor je triathlon? Natuurlijk niet, maar je hebt er wel meteen leuke weg/strandbanden mee voor je MTB. Plus het ziet er gewoon veel passender uit.Jimster21 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:44:
Die Big Apples of Motos zijn dat geen superbrede banden, eerder voorzien voor zand of zo? Lijken me eigenlijk net zwaarder als ik ze zo op foto's bekijk.
[...]
Als je liever toch smaller gaat dan zou ik er een 28mm continental ultrasport vouwband op gooien. Een zeer goede band in stads/tourfiets maat is, als je wat meer te besteden hebt, de Vittoria Voyager Hyper 37mm
Klopt, en past inderdaad. Zolang het maar een 622 band is van minimaal 28mm breed.Sorry voor de noob vraag maar als ik het goed begrijp moet de minumum breedte van de band dan 28 mm zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 03-06-2015 20:06 ]
Nee, daar is de kooi idd niet voor bedoeld. Ik heb deze dingen voor korte ritjes zonder SPD:Marsjee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:03:
Je moet die M785 iig niet kopen omdat je ze dan ook "normaal" wilt gebruiken want die kooi is daar niet voor bedoeld, enkel om steun te geven als je inklikt.. Als je nu je voet eropzet zit je alsnog op het "vuistje" en rijd echt totaal voor geen reet ! Done that <--

Oh dat ziet er handig uit, heb je daar een link voor? Ik ging mijn Crankbrothers 5050 3 bijhouden voor wanneer ik niet wil rijden met klikpedalen, maar dat is wss een gemakkelijkere (en goedkopere) oplossing.Baldertt schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:07:
[...]
Nee, daar is de kooi idd niet voor bedoeld. Ik heb deze dingen voor korte ritjes zonder SPD:
[afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door LaurentS op 03-06-2015 20:19 ]
Van dat soort plaatjes zaten ook standaard bij mijn PD-M520 pedalen. Ik heb daar Gaerne schoenen bij met de klikplaatjes en dat bevalt prima.
Weet niet of het hier hoort, maar heb nog voor de belangstellende een paar Sidi Dragon 3 Carbon in de kleur rood te koop. Maat 46. Laat maar weten per PB als je belang hebt.
Sorry hoor, maar voor 15km wedstrijd, wegbanden erop leggenJimster21 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:44:

Voor je het weet ben je over. Zou nog eerder even een racefiets lenen van iemand.
Of leg er goede MTB banden op met een doorlopende noppenstrook in het midden, zoals bijvoorbeeld de Vredestein Black Panther
[ Voor 4% gewijzigd door The_Scarabial op 03-06-2015 22:51 ]
Mja, dat is eigenlijk wel het beste antwoord wat je hier geeft... Het gaat misschien 1 minuut schelen, is dat het waard? Tenzij je keihard gaat trainen op een stukje tijdrijden met die mountainbike is gewoon niets kopen waarschijnlijk wel de beste optie.The_Scarabial schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:49:
[...]
Sorry hoor, maar voor 15km wedstrijd, wegbanden erop leggen
15 kilometer volgas met 30km/u is een half uur kapotgaan. De aankomende tijd goed trainen en je zal merken dat er weinig verschil is met je RaRa of RoRo. Heb je ook nog een leuke uitdaging.Jimster21 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:44:
Met de racefiets 30km/u gemiddeld hoef je niet echt je best te doen denk ik.
Ik weet dat het vooral aan de benen zal moeten liggen. Maar tis gewoon ook voor het idee, en daarmee heb ik een excuus om een set wegbanden te hebben
. (Een week later is er een tourrit van 100km die ik dan ook mss nog even meepik)
Heb gisterenavond nog deze kunnen oppikken voor een goedkoop prijsje 15 euro/stuk. Doe ik niks verkeerds mee denk ik.
http://www.vittoria.com/tire/roadster/
Vanavond maar es voelen hoe ze rollen...
Heb gisterenavond nog deze kunnen oppikken voor een goedkoop prijsje 15 euro/stuk. Doe ik niks verkeerds mee denk ik.
Met een racefiets doe ik een avondrondje van 35 km op m'n dooie gemakje met 30kmpu. Met de MTB red ik dat niet eensgertjanw1993 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:36:
[...]
15 kilometer volgas met 30km/u is een half uur kapotgaan. De aankomende tijd goed trainen en je zal merken dat er weinig verschil is met je RaRa of RoRo. Heb je ook nog een leuke uitdaging.
Met de racefiets 30km/u gemiddeld hoef je niet echt je best te doen denk ik.
Link: http://www.bikedabs.com/LaurentS schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:18:
Oh dat ziet er handig uit, heb je daar een link voor?
Ik wisselde eerst pedalen om met flats, maar ondanks dat dat in een paar minuten te doen is vind ik dat teveel gedoe. Deze dingen zitten er in een paar seconden op.
Maakt geen bal uit hoe je het combineert. Je kan gerust een ander merk crankset, cassette, ketting en derailleur hebben, werkt primaparanoia68 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:24:
[...]
Rare combo?!Gaat dat wel goed? afstelling etc.
Voelt aan als 1 paar schoenen van verschillend merk?
https://www.hansstruijkfietsen.nl/trek-x-caliber-9
Allereerst: ik ben het eens met de rest. 15km fietsen met 30km/u moet toch op MTB-banden ook wel lukken? Maar als je daarna nog een lange asfalt-tocht gaat doen, is het misschien wel fijnJimster21 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:44:
Grappig: bij 12go schatten ze hem in voor stadsfietsgebruik
Goede keus denk ik. Een setje wegbanden is altijd handig om te hebben als je geen echte wegfiets hebt. 15KM hard rijden op Nobby Nic is echt drama, geloof me. Ik vind ze al te lomp en sloom voor de meeste tracks in NL, laat staan asfalt. Op slicks met 5-6 bar ga je serieus met dezelfde inspanning minstens 5km/u harder.Jimster21 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:36:
Ik weet dat het vooral aan de benen zal moeten liggen. Maar tis gewoon ook voor het idee, en daarmee heb ik een excuus om een set wegbanden te hebben. (Een week later is er een tourrit van 100km die ik dan ook mss nog even meepik)
Schwalbe Marathon zijn idd bedoeld voor stadsfietsen. Traag en met een goede antileklaag. Voor plassen heb je overigens geen profiel nodig. Hoe minder, hoe beter zelfs.
Dat 'traag' heb ik nooit zo ervaren: ik rijd er meestal zo'n 28km/u mee. Uiteraard wel hard opgepompt. Antileklaag vind ik wel belangrijk: de paar keren dat ik een lekke band heb gekregen was ik daar echt niet blij mee. Als ik naar mijn werk fiets (30km) wil ik niet een half uur later aankomen omdat ik 'even' een binnenband moest wisselen! En al helemaal niet een uur moeten lopen omdat ik te lang de notubes-vloeistof ben vergeten te vervangen
Even een vraagje tussendoor, ik heb sinds een tijd (en met name nadat het achterwiel er een paar keer in en uit is geweest) dat de laatste versnelling bij het schakelen even op zich laat wachten. Normaal schakellen alle versnellingen direct, echter de laatste pakt pas na een tijdje de ketting op de tanden.
Enig idee wat ik moet afstellen om ervoor te zorgen dat dit verholpen wordt, om hier nou voor naar de fietsenwinkel te gaan vind ik ook weer te ver gaan.
BvD!
Enig idee wat ik moet afstellen om ervoor te zorgen dat dit verholpen wordt, om hier nou voor naar de fietsenwinkel te gaan vind ik ook weer te ver gaan.
BvD!
Kijk dit filmpje en pas je achterderailleur aan op basis hiervan: YouTube: How To Index Your Gears - Adjusting Your Rear Derailleur. Legt alles prima uit.loewie1984 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:07:
Even een vraagje tussendoor, ik heb sinds een tijd (en met name nadat het achterwiel er een paar keer in en uit is geweest) dat de laatste versnelling bij het schakelen even op zich laat wachten. Normaal schakellen alle versnellingen direct, echter de laatste pakt pas na een tijdje de ketting op de tanden.
BvD!
Als het echt is veroorzaakt door het achterwiel er uit en in halen controleer dan even of je achterwiel er nog wel recht in zit. Zet je fiets rechtop neer met de quickrelease open, duw stevig op het zadel om het achterwiel er recht in te krijgen en zet hem dan vast.
Ik heb sinds deze week eindelijk mijn MTB na jaren jaloers langs parcours te fietsen op de racert
.

Na een paar weken op van alles gezeten te hebben in de Utrechtse heuvelrug en het Ruhrgebied toch bij Canyon uitgekomen. Alleen i.p.v. een Nerve is het de Spectral geworden. Nerve is vast iets vlotter maar deze geometrie lag me het best. Lekker PD-MX80 flats op gezet trouwens. Voor fietsvakanties heb ik meerdere paren 5.10 MTB schoenen en die zijn zo goed dat ik daar gewoon mee op de MTB wil
. Heb ook al 2 paar race-schoenen dus er is sowieso wel een aantal paar schoenen grens bereikt
.
Happy happy! Vraag me af hoeveel ik nu nog op de racefiets zit.

Na een paar weken op van alles gezeten te hebben in de Utrechtse heuvelrug en het Ruhrgebied toch bij Canyon uitgekomen. Alleen i.p.v. een Nerve is het de Spectral geworden. Nerve is vast iets vlotter maar deze geometrie lag me het best. Lekker PD-MX80 flats op gezet trouwens. Voor fietsvakanties heb ik meerdere paren 5.10 MTB schoenen en die zijn zo goed dat ik daar gewoon mee op de MTB wil
[ Voor 30% gewijzigd door Makkelijk op 04-06-2015 21:59 ]
Supergave bike! Ben ook aan het sparen voor een Canyon (Grand Canyon AL SLX 8.9 29). Lekker kleurtje ook
Gefeliciteerd met je nieuwe bike
Idd een mooie kleurstelling zo!
@ Makkelijk
Mooie fiets hoor! Gaaf kleurtje om te zien zo.
Verder heb ik me nu voor mijn eerste 'race' ingeschreven. Tijdens de Tour de France passage in Waddinxveen houden ze ook een MTB wedstrijd. (http://www.dewaddinxvener...ntainbikerace-waddinxveen). Ben erg benieuwd hoe ik dat als beginner vol ga houden!
Mooie fiets hoor! Gaaf kleurtje om te zien zo.
Verder heb ik me nu voor mijn eerste 'race' ingeschreven. Tijdens de Tour de France passage in Waddinxveen houden ze ook een MTB wedstrijd. (http://www.dewaddinxvener...ntainbikerace-waddinxveen). Ben erg benieuwd hoe ik dat als beginner vol ga houden!
Welkom bij team Canyon en team MTB MakkelijkMakkelijk schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:54:
Ik heb sinds deze week eindelijk mijn MTB na jaren jaloers langs parcours te fietsen op de racert.
[afbeelding]
Na een paar weken op van alles gezeten te hebben in de Utrechtse heuvelrug en het Ruhrgebied toch bij Canyon uitgekomen. Alleen i.p.v. een Nerve is het de Spectral geworden. Nerve is vast iets vlotter maar deze geometrie lag me het best. Lekker PD-MX80 flats op gezet trouwens. Voor fietsvakanties heb ik meerdere paren 5.10 MTB schoenen en die zijn zo goed dat ik daar gewoon mee op de MTB wil. Heb ook al 2 paar race-schoenen dus er is sowieso wel een aantal paar schoenen grens bereikt
.
Eerste wedstrijd zit erop. 6-uurs duo-estafette tijdens Lakebike24. Verslag volgt, nu eerst SLAPEN!
Beste mensen,
Vorig jaar juni heb ik in dit topic gepost over een crash met mijn xcaliber 9 trek fiets. Gelukkig was de schade beperkt tot een forse hoofdwond en een compleet vernielde fiets. Had ik op een betonweg gereden was de schade erger geweest. Nu werd ik door een vriend gewezen op het volgende:
http://www.trekbikes.com/...QRRecall_WebNotice_NL.pdf
Ik ben nog aan het informeren of er een verband is maar de klacht lijkt 100% overeen te komen met mijn crash. Ik wilde jullie toch waarschuwen via deze weg omdat ik zelf mee heb gemaakt dat de gevolgen niet te onderschatten zijn. Heb je dus een trek die voldoet aan bovenstaande dan zou ik zeker bij de dealer infomeren
Vorig jaar juni heb ik in dit topic gepost over een crash met mijn xcaliber 9 trek fiets. Gelukkig was de schade beperkt tot een forse hoofdwond en een compleet vernielde fiets. Had ik op een betonweg gereden was de schade erger geweest. Nu werd ik door een vriend gewezen op het volgende:
http://www.trekbikes.com/...QRRecall_WebNotice_NL.pdf
Ik ben nog aan het informeren of er een verband is maar de klacht lijkt 100% overeen te komen met mijn crash. Ik wilde jullie toch waarschuwen via deze weg omdat ik zelf mee heb gemaakt dat de gevolgen niet te onderschatten zijn. Heb je dus een trek die voldoet aan bovenstaande dan zou ik zeker bij de dealer infomeren
Wow, ik zal het eens dubbelchecken op mijn top fuel. Is er ergens een lijstje welke Trek fietsen dit probleem hebben?
zoals ik lees gaat het om alle fietsen met schijfremmen en die snelspanner....Nogmaals: in amerika blijkbaar een grote zaak, hier minder. Ik heb trek europe gemaild (vorig jaar beweerde ze immers dat de fiets technisch in orde was, ik heb toen onderzoek laten doen omdat ik de crash heel vreemd en onverklaarbaar vond , zie eerdere reacties) en de dealer gemaildMBV schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:52:
Wow, ik zal het eens dubbelchecken op mijn top fuel. Is er ergens een lijstje welke Trek fietsen dit probleem hebben?
Ik zou vast een advocaat in de arm nemen als ik jou was, serieus!xxxMaverick schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:57:
[...]
zoals ik lees gaat het om alle fietsen met schijfremmen en die snelspanner....Nogmaals: in amerika blijkbaar een grote zaak, hier minder. Ik heb trek europe gemaild (vorig jaar beweerde ze immers dat de fiets technisch in orde was, ik heb toen onderzoek laten doen omdat ik de crash heel vreemd en onverklaarbaar vond , zie eerdere reacties) en de dealer gemaild
Maar goed, gisteren dus de LakeBike24, mijn eerste ervaring met een groot MTB-event en ook met een wedstrijdsetting. Fantastische omstandigheden, zonnetje, 20 graden en een flinke bui de avond ervoor om de baan nog ff iets vaster te krijgen. Een groot deel vh rondje ging over de vaste route in Best, die ik al kende en echt heel leuk is. De rest was speciaal aangelegd rondom de plas van Aquabest en langs het evenementterrein.
Op het evenementerrein/gelegenheidscamping reed je over een steile steigerbrug heen, door een vrachtwagen-oplegger, over pallets en dat soort gein. Ook waren er in dat deel wat technischere afdalinkjes met gladde bochten enzo opgenomen. De vaste route is eigenlijk één grote flowtrail met bochten die een beetje kom hebben, vergelijkbaar met Dorst of Zeist.
Ik reed met één maat dus de 6-uurs estafette in de funklasse. Meestal deden we om en om één rondje van een dikke 20min, omdat het verval in de tweede ronde groot was en de wissel hooguit 15 seconden kostte. Ik weet van mezelf dat ik vaak na een paar uur op de racefiets nog goed ben en daar het verschil kan maken, dus besloot direct al volle bak te gaan. Ik vertrouwde erop dat ik na effectief 3 uur fietsen nog energie genoeg zou hebben. De route fietsen zelf ging echt wel heel lekker, goed in de flow en weinig last gehad van anderen. De eerste uur lagen we op p5. Maar een eind over de helft begon het toch zwaarder te worden om de benen goed rond te krijgen. We waren inmiddels twee plaatsen gezakt. Eén beurt overgeslagen om ff iets meer energie te tanken en te ontspannen, dat kostte helaas toch wel tijd, want mijn teammaat reed in de tweede ronde een 24', waar we daarvoor eigenlijk altijd wel onder de 22' konden blijven. Inmiddels afgezakt naar p9. Ik begon mijn rondje met hernieuwde energie, maar op 2/3 van dat rondje begonnen de benen echt te protesteren. Toch nog een hoge 21'-er eruit geperst. Nog één rondje rusten en het was 18:45u ongeveer, een kwartier voor het einde. Ik moest dus de laatste ronde knallen.
De laatste man van p10 stond naast me bij de wisselpost en we hadden een lolletje dat wij om om p9 moesten strijden tegen elkaar. In spanning wachten welke teammaat het eerst bij de wisselplek zou aankomen, dat was de mijne gelukkig. Ik reed volle bak weg en dacht dat het binnen zou zijn. Echter halverwege hoorde ik iemand snel naderen. Ik ging er vanuit dat het iemand van de sportklasse ofzo was, dus liet hem makkelijk passeren. Ik hoorde deze man roepen "daar krijg je spijt van!" en wist hoe laat het was. Maar toch geen spijt, want ik had hem nooit kunnen tegenhouden, ik was echt gesloopt. De laatste halve ronde had ik echt moeite om niet toe te geven aan mijn verlangen om de benen stil te houden. Ze blijven ronddraaien was echt een uitdaging en de simpelste bultjes op viel ik al bijna stil. Bij de finish bleek het verschil nog geen 30" te zijn, dus viel nog mee. En de rondetijd was ook nog onder de 22', niet verwacht.
Uiteindelijk bleek ik toch nog iemand uit onze klasse ingehaald te hebben, want we eindigden alsnog op p9 (van de 24). Vantevoren had ik op een hogere plek gemikt, maar toch tevreden omdat we alles gegeven hebben en nergens compleet door het ijs gezakt zijn. Die funklasse bleek toch ook niet alleen maar fun te zijn, want deze was note bene sneller dan de winnaar van de sportklasse. Qua tijd zouden we in de sportklasse 6e geworden zijn

Hierna lekker naar de partytent met de twee bevriende teams (p15 en p16) en snel de BBQ aan en Radlers erbij. Al met al echt wel genoten van de dag. Supermooi evenement en leuk dat je gewoon in de route staat met je stoeltjes en partytent.
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: de winnaar van de 24h solo heeft 58 ronden gereden van gemiddeld 24min nogwat. Dat betekent gemiddeld twee minuten trager per rondje dan wij, maar dan in zijn uppie en ZONDER TE SLAPEN! Die gast heeft gewoon 24 uur lang doorgeramd op een listige singletrack, ik vraag me af of hij überhaupt van zijn fiets is geweest.
Korte impressie van dag 1:
https://www.facebook.com/...e/videos/869982789742360/
Als ik het goed lees kan ie alleen meer dan 180 granden OPEN. Dicht zit ie goed en kan ie nooit tussen je schrijfrem komen. Reed je met een open snelspanner?xxxMaverick schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:57:
[...]
zoals ik lees gaat het om alle fietsen met schijfremmen en die snelspanner....Nogmaals: in amerika blijkbaar een grote zaak, hier minder. Ik heb trek europe gemaild (vorig jaar beweerde ze immers dat de fiets technisch in orde was, ik heb toen onderzoek laten doen omdat ik de crash heel vreemd en onverklaarbaar vond , zie eerdere reacties) en de dealer gemaild
Wat mij het probleem lijkt is dat als er iets gebeurt waardoor hij open gaat (zat te los, takje ertussen etc) je quickrelease niet alleen open gaat (vervelend genoeg: je kan je wiel verliezen) maar ook nog eens tussen de 'spaken' van je schijfrem komt. Daardoor zal je voorwiel blokkeren, en dat lijkt me behoorlijk pijnlijkBaldertt schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:23:
[...]
Als ik het goed lees kan ie alleen meer dan 180 granden OPEN. Dicht zit ie goed en kan ie nooit tussen je schrijfrem komen. Reed je met een open snelspanner?

Dat inderdaad. Ik heb ook weleens na een afdaling vastgesteld dat m'n snelspanner voor er gewoon los bijhing (brrr...), maar dat gaat vaak wel een tijd goed, omdat je wiel niet direct compleet los is. En de hendel komt inderdaad bij de meeste bikes niet richting schijf of spaken.
Hendel van de snelspanner aan de voorkant dan ook niet aan de kant van de schijfrem doen, maar aan de andere kant. Heb je in ieder geval al niet meer de kans dat hij in de schijfrem vliegt met alle gevolgen van dien.
Vorig jaar de 6 uurs in Assen solo gedaan, toen kon ik al met moeite van mijn fiets afkomen na de 6 uur. Zelfs een flink lap vel van mijn zitvlak verdwenen. Erg moeilijk zitten de eerste paar dagen kan ik je vertellen. Wil niet weten hoe je er fysiek aan toe bent na 24uur rondjes trappen.
Dit jaar de 6 uurs met een collega. Even wat meer rust tussendoor en hopelijk wat meer tempo
Tof dat soort evenementen. 2 x 24 uur in teamverband en 1 maal de 6 uur solo gedaan in AssenTheLemon schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:42:
[...]
Maar goed, gisteren dus de LakeBike24, mijn eerste ervaring met een groot MTB-event en ook met een wedstrijdsetting.
[...]
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen: de winnaar van de 24h solo heeft 58 ronden gereden van gemiddeld 24min nogwat. Dat betekent gemiddeld twee minuten trager per rondje dan wij, maar dan in zijn uppie en ZONDER TE SLAPEN! Die gast heeft gewoon 24 uur lang doorgeramd op een listige singletrack, ik vraag me af of hij überhaupt van zijn fiets is geweest.
Korte impressie van dag 1:
https://www.facebook.com/...e/videos/869982789742360/
Vorig jaar de 6 uurs in Assen solo gedaan, toen kon ik al met moeite van mijn fiets afkomen na de 6 uur. Zelfs een flink lap vel van mijn zitvlak verdwenen. Erg moeilijk zitten de eerste paar dagen kan ik je vertellen. Wil niet weten hoe je er fysiek aan toe bent na 24uur rondjes trappen.
Dit jaar de 6 uurs met een collega. Even wat meer rust tussendoor en hopelijk wat meer tempo
Mijn vriendin gaf aan ook wat serieuzer te willen gaan mountainbiken, dus ben ik sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Giant Talon 0 LTD (2015) 

Waar zit hier de logica zul je denken?
Ik was al een tijdje van plan om over te stappen op een 27,5 fiets en zij past qua lichaamslengte ook prima op mijn Cube LTD (die uit de TS). Met een dameszadel en een verstelbare stuurpen is deze nu omgekat naar damesfiets
De Giant rijdt prima maar ik moet wel wat wennen aan de luchtgeveerde voorvork. Deze lijkt wat stugger dan de gewone geveerde vork die ik hiervoor had. Is dat inderdaad vaak zo of had ik de veren op de Cube gewoon te slap staan? (RockShox Reba RL Air vs RockShox Recon Silver TK)

Waar zit hier de logica zul je denken?
Ik was al een tijdje van plan om over te stappen op een 27,5 fiets en zij past qua lichaamslengte ook prima op mijn Cube LTD (die uit de TS). Met een dameszadel en een verstelbare stuurpen is deze nu omgekat naar damesfiets

De Giant rijdt prima maar ik moet wel wat wennen aan de luchtgeveerde voorvork. Deze lijkt wat stugger dan de gewone geveerde vork die ik hiervoor had. Is dat inderdaad vaak zo of had ik de veren op de Cube gewoon te slap staan? (RockShox Reba RL Air vs RockShox Recon Silver TK)
dan zou de dealer hem open hebben moeten laten staanBaldertt schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:23:
[...]
Als ik het goed lees kan ie alleen meer dan 180 granden OPEN. Dicht zit ie goed en kan ie nooit tussen je schrijfrem komen. Reed je met een open snelspanner?
Maar serieus blijft vreemd verhaal. Via de dealer maar eens kijken hoe verder. Overigens wel schokkend: de reactie van trek europe!
------------
Beste
Zoals reeds eerder is gecommuniceerd met u betreffende de garantie claim .......betreft het in uw geval geen materiaal of productie fout.
U refereert naar de Vrijwillige Terugroepactie zoals beschreven op: http://www.trekbikes.com/...QRRecall_WebNotice_NL.pdf
Zoals te lezen is in de pdf betreft het hier geen materiaal of productie fout maar een mogelijkheid dat bij een niet correct geplaatste snelspanner deze in de rotor zou kunnen vastslaan.
Deze terugroepactie heeft geen invloed op de garantie beoordeling zoals eerder heeft plaats gevonden voor uw garantie claim via uw dealer.
Wij gaan ervanuit u hiermee afdoende te hebben geïnformeerd.
------------
Maw stik er maar in

Zeer slechte zaak en reden voor mij om na 17 jaar geen Trek meer te kopen in de toekomst. Een beetje medeleven was iig op zijn plaats geweest
Ik ga via de dealer eens verder kijken en anders via trek amerika
xxxMaverick: heb je mss nog een linkje naar je originele verhaal? Want mij lijkt het dat een snelspanner niet zomaar loskomt tijdens het rijden?
Maar als je Trek beu bent, -->Canyon
@Thelemon: Impressive en leuk om te lezen!
@Madmarky: Mooie fiets, voor de stealth look gegaan zie ik
Als je de Reba wat te hard vindt, niks houd je tegen om er wat lucht uit te laten. De sag richtlijnen zijn maar aanwijzingen, je bent niet verplicht om je daar aan te houden. Zolang je niet systematisch bottom out hebt op jouw parcours, dan is er geen probleem.
Vandaag ben ik wat gaan trainen voor de Elzas/Zwarte Woud waar ik naartoe trek de 23ste voor een paar dagen. Ik ga daar het bikepark Bad Wildbad gaan bezoeken. Iemand al geweest?
In de buurt ken ik een redelijk freeride stukje, met wat uitdagendere lijnen dan de typische singletracks. Het is maar in het vlakke Vlaams-Brabant (België), dus na een 10tal seconden ben je jammer genoeg al aan de voet van de berg... En dan terug naar boven stappen (fietsen is zo goed als onmogelijk).
Hierbij een linkje naar strava, maar de gps data klopt niet zo heb ik de indruk: https://www.strava.com/activities/321190004. Ik heb mij ook eens geamuseerd om mezelf eens te filmen, zie hier het resultaat:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hDb_aFX9ByI]
Maar als je Trek beu bent, -->Canyon
@Thelemon: Impressive en leuk om te lezen!
@Madmarky: Mooie fiets, voor de stealth look gegaan zie ik
Als je de Reba wat te hard vindt, niks houd je tegen om er wat lucht uit te laten. De sag richtlijnen zijn maar aanwijzingen, je bent niet verplicht om je daar aan te houden. Zolang je niet systematisch bottom out hebt op jouw parcours, dan is er geen probleem.
Vandaag ben ik wat gaan trainen voor de Elzas/Zwarte Woud waar ik naartoe trek de 23ste voor een paar dagen. Ik ga daar het bikepark Bad Wildbad gaan bezoeken. Iemand al geweest?
In de buurt ken ik een redelijk freeride stukje, met wat uitdagendere lijnen dan de typische singletracks. Het is maar in het vlakke Vlaams-Brabant (België), dus na een 10tal seconden ben je jammer genoeg al aan de voet van de berg... En dan terug naar boven stappen (fietsen is zo goed als onmogelijk).
Hierbij een linkje naar strava, maar de gps data klopt niet zo heb ik de indruk: https://www.strava.com/activities/321190004. Ik heb mij ook eens geamuseerd om mezelf eens te filmen, zie hier het resultaat:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hDb_aFX9ByI]
Mooi filmpje en goede camerastandpunten. Meer van dit mensen!
@LaurentS:
Ga af en toe eens biken in Aarschot, maar dat kende ik nog niet denk ik. Leuk stukje daar precies
Filmpjes: u vraagt, wij draaien.
Actiebeelden van de Benelux Cup voorbije weekend, te Eupen. Redelijk technische wedstrijd, maar zeker leuk!
Natuurlijk thanks to de vriendin voor het filmwerk
Ga af en toe eens biken in Aarschot, maar dat kende ik nog niet denk ik. Leuk stukje daar precies
Filmpjes: u vraagt, wij draaien.
Actiebeelden van de Benelux Cup voorbije weekend, te Eupen. Redelijk technische wedstrijd, maar zeker leuk!
Natuurlijk thanks to de vriendin voor het filmwerk
[ Voor 11% gewijzigd door .joeri. op 09-06-2015 02:53 ]
@Joeri: Volgens mij ken je het wel, maar herken je het niet. Op strava sta je namelijk 2 sec sneller dan mij op het segment van het middelste deel van het filmpje
Het ziet er wel behoorlijk anders uit in de zomer dan in de winter, dan is het vol met modder. Als je eens wilt gaan mtben (of racefiets kan ook) in de buurt, laat maar iets weten via pb 
Jouw filmpje is ook leuk, geeft een leuke sfeerimpressie en idd een paar technische stukjes tussen die er leuk uitzien. Wel grappig hoe je vriendin elke keer 'komaan he' zegt
Jouw filmpje is ook leuk, geeft een leuke sfeerimpressie en idd een paar technische stukjes tussen die er leuk uitzien. Wel grappig hoe je vriendin elke keer 'komaan he' zegt
Een luchtgeveerde vork moet je instellen zoals je het lekker vindt rijden. Dat kan bijna gratis: je hebt er een vorkpomp van 35 euro voor nodig (link is puur voor een voorbeeldje, geen aanbevelingMadMarky schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:27:
Kortom: je moet je luchtgeveerde vork zo kunnen instellen dat hij precies zo aanvoelt als je staal-geveerde vork.
Had ik niet verwacht. Bij mijn Trek Top Fuel is de 'wipwap' boven de achterdemper (verbinding tussen vering en achtervork) door een valpartij gebroken: een van de vorken was het 'oogje' van afgebroken. Die is onder garantie gratiz vervangen. Helaas nu wel lelijk: effen zwart, maar het werkt weer. En IMHO had ik dat niet verdiend: ik ga over de kop, en daardoor beschadigt een stuk frame, waarom moet Trek dat betalen?xxxMaverick schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:01:
[...]
dan zou de dealer hem open hebben moeten laten staan
Maar serieus blijft vreemd verhaal. Via de dealer maar eens kijken hoe verder. Overigens wel schokkend: de reactie van trek europe!
------------
Maw stik er maar in![]()
Het gaat dus om verkeerd geplaastste geven ze zelf aan maar ik heb die fiets toch niet gebouwd maar Trek?
Zeer slechte zaak en reden voor mij om na 17 jaar geen Trek meer te kopen in de toekomst. Een beetje medeleven was iig op zijn plaats geweest
Ik ga via de dealer eens verder kijken en anders via trek amerika
Bij jouw geval is dat precies andersom: jij gaat hard op je gezicht doordat iets met de fiets verkeerd is (terugroepactie waard). En daarbij geven ze niet thuis

[ Voor 31% gewijzigd door MBV op 09-06-2015 10:36 ]
Ben een week voor het werk in Straatsburg en gisteren met de auto daar in de buurt geweest. Heb de mountainbike ook mee om naar het werk te fietsen en 's avonds nog wat rond te kunnen crossen, als het ergens meevalt en ik een (halve) dag eerder klaar ben ga ik misschien wel die kant op.LaurentS schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:02:
Leuk, ik ga ook in Straatsburg verblijven, leuke stad.GH45T schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:43:
[...]
Ben een week voor het werk in Straatsburg en gisteren met de auto daar in de buurt geweest. Heb de mountainbike ook mee om naar het werk te fietsen en 's avonds nog wat rond te kunnen crossen, als het ergens meevalt en ik een (halve) dag eerder klaar ben ga ik misschien wel die kant op.
Laat iets weten als je naar dat bikepark geweest zou zijn!
Bad Wildbad is toch alweer 5 jaar geleden. Toen was het wel te fietsen, maar ik gok dat het ondertussen wel een stuk extremer gemaakt is. Voor de zwarte downhill heb je wel een fiets nodig met wat veerweg en durf om van rotsblokken af te springen. Wel zijn er meestal chicken-ways. Als je wel eens in Winterberg komt, dan is Bad Wildbad toch wel een stuk beperkter en de lift (treintje) is minder handig en snel.
Dit bedoelde ik laatst dus, voor 600 euro koop je een prima fiets, als je maar slim koopt: https://www.12gobiking.nl...ion-29-2014#content_specs
Geen idee of ik hier goed zit (heb een e-bike) maar hoe zit het nu met de schijfremadapters voor je frame en voorvork? Her en der lees ik over IS en Postmount maar een echte uitleg welke adapter er specifiek nodig is ontbreekt even. Ik wil eigenlijk een ander setje schijfremmen van Shimano (heb nu Tektro budget dingen) monteren op mijn fiets maar ik heb geen idee wat ik nu precies nodig heb.
Voor zitten er 180mm schijven en achter zit er 160mm schijven op. Op de fiets zit er een Centerlock naar 6-punts adapter op van Shimano (SM-RTAD10). Je zou zeggen dat je dan het beste 6-punts schijven kan kopen omdat de adapter er toch al op zit. Is het bijvoorbeeld strict noodzakelijk om de schijven te matchen met de remmen of mag je groepen mixen (bijv XT remset met Deore schijfrem)
Voor zitten er 180mm schijven en achter zit er 160mm schijven op. Op de fiets zit er een Centerlock naar 6-punts adapter op van Shimano (SM-RTAD10). Je zou zeggen dat je dan het beste 6-punts schijven kan kopen omdat de adapter er toch al op zit. Is het bijvoorbeeld strict noodzakelijk om de schijven te matchen met de remmen of mag je groepen mixen (bijv XT remset met Deore schijfrem)
Bedankt voor je reactie. Ik ga mij vooral concentreren op de 2 freeride pistes en mss de gemakkelijkste downhill piste (http://www.bikepark-bad-wildbad.com/en/category/strecken/). Met een fully 120mm moet ik nu ook niet beginnen met drops van 2-3 meter denk ikzonoskar schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:54:
Bad Wildbad is toch alweer 5 jaar geleden. Toen was het wel te fietsen, maar ik gok dat het ondertussen wel een stuk extremer gemaakt is. Voor de zwarte downhill heb je wel een fiets nodig met wat veerweg en durf om van rotsblokken af te springen. Wel zijn er meestal chicken-ways. Als je wel eens in Winterberg komt, dan is Bad Wildbad toch wel een stuk beperkter en de lift (treintje) is minder handig en snel.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik met klikpedalen ga of met mijn flatpedals en sneakers... Met flatpedals heb ik schrik dat ik er af zou glijden en bij de landing de pinnen tegen mijn scheenbeen krijg (heb ik al 1 maal voor gehad, hielen naar beneden richten helpt heb ik de indruk) met klikpedalen val ik mss om als ik niet op tijd kan uitklikken. Aan de andere kant is dat dna wel sowieso aan lage snelheden, terwijl bij flatpedals dat ook aan hoge snelheden kan.
Wat zouden jullie doen? Mijn klikpedalen zijn nog maar pas vanmiddag aangekomen, dus ik heb ze nog niet kunnen testen. Vnv trek ik even naar het parcours van het filmpje hierboven (YouTube: Freeride Aarschot Canyon Nerve AL 7.0) met de klikpedalen om dat uit te testen.
@Marc:Prima fiets voor die prijs (overjarig model, dat helpt vast
), maar ik zou zelf doorzoeken naar iets lichters (en sowieso controleren of M395 goede remmen zijn).
@vhal: 6-punt/centerlock is de bevestiging van de remschijf op je wiel. Ligt een beetje aan wat je wilt doen, maar ik zou overwegen de schijven sowieso te laten zitten: de remmen zelf maken het verschil. Dat past nagenoeg altijd. Enige uitzondering: als de dikte van de schijf heel sterk afwijkt.
Ook voor de remmen zelf maakt het niet uit wat je koopt: IS en Postmount is de adapter die tussen je frame en je remmen zit. Dikke kans dat het handig is om de huidige adapter te laten zitten, en alleen de remmen te vervangen. Het verschil zit dus in de adapter, niet in de remmen.
Hier is het verschil te zien: http://www.bikeman.com/bi...-standard-74mm-post-mount
@vhal: 6-punt/centerlock is de bevestiging van de remschijf op je wiel. Ligt een beetje aan wat je wilt doen, maar ik zou overwegen de schijven sowieso te laten zitten: de remmen zelf maken het verschil. Dat past nagenoeg altijd. Enige uitzondering: als de dikte van de schijf heel sterk afwijkt.
Ook voor de remmen zelf maakt het niet uit wat je koopt: IS en Postmount is de adapter die tussen je frame en je remmen zit. Dikke kans dat het handig is om de huidige adapter te laten zitten, en alleen de remmen te vervangen. Het verschil zit dus in de adapter, niet in de remmen.
Hier is het verschil te zien: http://www.bikeman.com/bi...-standard-74mm-post-mount
Dat heb ik echt nog nooit gehad en ik zou me kapot schrikken als dat zou gebeuren. Hoogstens gaat ie een keer open door een valpartij.JRTB schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:39:
Dat inderdaad. Ik heb ook weleens na een afdaling vastgesteld dat m'n snelspanner voor er gewoon los bijhing (brrr...), maar dat gaat vaak wel een tijd goed, omdat je wiel niet direct compleet los is. En de hendel komt inderdaad bij de meeste bikes niet richting schijf of spaken.
Stel je eens voor dat er een takje tussen komt. Als je je quick-release dan niet goed vast hebt (schroefje aan de andere kant te lang) is er weinig kracht nodig om hem open te krijgen, en gaat dat een takje ertussen best lukken. Vervolgens blijft je wiel wel een poosje hangen in de richel op je voorvork.
Dus ik verwacht dat het al flink mis was wanneer het gebeurt, maar het moet niet direct een koprol veroorzaken.
Dus ik verwacht dat het al flink mis was wanneer het gebeurt, maar het moet niet direct een koprol veroorzaken.
Klopt. Misschien was het inderdaad een tak, misschien was het ook m'n eigen schuld. Geschrokken was ik niet, omdat ik het achteraf vaststelde. Een raar gevoel was het wel, omdat de afdaling over wortels en diepe geulen aan een afgrond vorbijkwam, zonder veel bomen om me tegen te houden
.
Zoals gezegd: het design van die standaard snelspanners is zo slecht nog niet: het wiel blijft gelukkig zitten. Al die nieuwe steekas standaarden van de laatste jaren zijn echt zum kotzen, hoewel natuurlijk de fabrikanten je willen laten geloven dat "de stijfheid er drastisch door wordt verbeterd". Maar dat kleine beetje is niet interessant in de praktijk.
""!?"
"O, aha.... ehmmm!"
Het is al lang geleden, maar destijds had ik misschien nog niet het juiste gevoel voor het juiste "vast" op een snelspanner. Te vast is namelijk ook een probleem: eventueel voor de spanner zelf maar vooral voor je wiellagers, die help je er echt mee naar z'n grootje (bij klassische cup en conus lagers)."..."
Zoals gezegd: het design van die standaard snelspanners is zo slecht nog niet: het wiel blijft gelukkig zitten. Al die nieuwe steekas standaarden van de laatste jaren zijn echt zum kotzen, hoewel natuurlijk de fabrikanten je willen laten geloven dat "de stijfheid er drastisch door wordt verbeterd". Maar dat kleine beetje is niet interessant in de praktijk.
Bij cup&cone lagers moet je bewust een minimale speling overhouden bij het afstellen om te compenseren voor de druk vd snelspanner. Dan sloop je niets.
Mijn DT-swiss uitvalnaven hebben overigens een soort veredelde vleugelmoer, die lijkt op een snelspanner. Die tik je niet per ongeluk los, eigenlijk heel simpel systeem.
Mijn DT-swiss uitvalnaven hebben overigens een soort veredelde vleugelmoer, die lijkt op een snelspanner. Die tik je niet per ongeluk los, eigenlijk heel simpel systeem.
Ja klopt, dat weet bijna niemand (maar bijna niemand stelt dan ook zelf z'n naven af). Ik hoop trouwens dat de XT naven in m'n nieuwe bike vanaf fabriek goed staan ingestelt, want ik ben er al 500 km op gereden en heb ze eigenlijk nog nooit gecontroleerd (behalve de lichtlopende functie: beide wielen komen netjes met het ventiel aan de onderkant tot stilstand).
Je kunt overigens goed horen of ze soepel lopen door in gespande staat er een lange schroevendraaier tegenaan te houden en het andere uiteinde in/op je oor te houden. Het verschil tussen goed en te strak wordt dan erg snel duidelijk.
Je kunt overigens goed horen of ze soepel lopen door in gespande staat er een lange schroevendraaier tegenaan te houden en het andere uiteinde in/op je oor te houden. Het verschil tussen goed en te strak wordt dan erg snel duidelijk.
Klein (voor mij nieuw) probleempje. MijnMTB heeft de hele dag in het zonnetje gestaan en nu zit mijn schijfrem voor vast. Enig idee hoe dit op te lossen? Zou het een kwestie van bleeden kunnen zijn? En is het wijsheid dan gelijk de achterrem te (laten) doen?
[ Voor 13% gewijzigd door bszz op 10-06-2015 20:19 ]
Je kunt aan de remhendel met stelschroefjes de gevercilinders in je remhevels laten terugkomen. De remzuigers komen dan ook weer terug.
Raar verhaal trouwens, je hendels zullen wel zwart zijn en/of je had hem al extreem strak en bijterig afgesteld staan. De olie is door de warmte gaan uitzetten, maar dat kan ook tijdens langdurig remmen gebeuren (mineraalolie bij Shimano en Magura, DOT-olie bij Avid, Hayes en Formula en anderen). Snel goed afstellen dus, gevaarlijk! Ontluchten kan nodig zijn maar dat is hier het probleem niet.
Raar verhaal trouwens, je hendels zullen wel zwart zijn en/of je had hem al extreem strak en bijterig afgesteld staan. De olie is door de warmte gaan uitzetten, maar dat kan ook tijdens langdurig remmen gebeuren (mineraalolie bij Shimano en Magura, DOT-olie bij Avid, Hayes en Formula en anderen). Snel goed afstellen dus, gevaarlijk! Ontluchten kan nodig zijn maar dat is hier het probleem niet.
En nog 2 voordelen;pjlgt schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:34:
Hendel van de snelspanner aan de voorkant dan ook niet aan de kant van de schijfrem doen, maar aan de andere kant. Heb je in ieder geval al niet meer de kans dat hij in de schijfrem vliegt met alle gevolgen van dien.
- met vuile (vette) handen raak je de schijf niet aan.
- als de schijf heet is van het remmen loop je geen risico dat je je vingers er aan brand.
Apart, als de rem niet gebruikt wordt is het circuit in feite gewoon open, en kan de uitzettende olie gewoon het reservoir in. Of heb je nog oudere versie waarbij je handmatig moet bijstellen (oude Giant/hayes schijfremmen bijv.)bszz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:18:
Klein (voor mij nieuw) probleempje. MijnMTB heeft de hele dag in het zonnetje gestaan en nu zit mijn schijfrem voor vast. Enig idee hoe dit op te lossen? Zou het een kwestie van bleeden kunnen zijn? En is het wijsheid dan gelijk de achterrem te (laten) doen?
het kan ook zijn dat je even een paar keer moet remmen, of de blokken met de hand terug moet drukken.
Gisteren weer 2 rondjes Bergschenhoek gedaan, conditie/kracht gaat een stuk vooruit
Ik reed gisteren de steile klim op, besefte ik halverwege dat ik nog op het middenblad reed
Maargoed, merkte gisteren lichte spierpijn/gewrichtspijn rond mijn knieën. Dus komende tijd gewoon lekker fietsen, en proberen wat meer rondes op een iets rustiger tempo te rijden, techniek in de gaten houden en niet teveel forceren het gaat tenslotte om de fun. Ook nog maar weer eens een weekendje Ardennen inplannen want dat beviel de laatste keer erg goed
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 11-06-2015 08:22 ]
Dank voor de reacties. Vanochtend was het probleem enigszins verminderd maar omdat het niet lukt de rem (Avid trouwens) helemaal vrij te krijgen heb ik 'm toch maar even naar de LBS gebracht.
En, vond je de nieuwe berg B* leuk? Dis is pas zaterdag geopend, dus ik heb geen idee hoe je de tijden van gisteren voor het parcours met eerdere tijden kunt vergelijken_ferry_ schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 08:20:
[...]
Gisteren weer 2 rondjes Bergschenhoek gedaan, conditie/kracht gaat een stuk vooruitVorig jaar begon ik pas in juni ofzo met fietsen, de tijden die ik toen aan het einde van de zomer reed heb ik nu IIG allemaal verbroken. (sowieso verbrak ik de afdaling-records al allemaal toen ik een fully kocht
)
Ik reed gisteren de steile klim op, besefte ik halverwege dat ik nog op het middenblad reedPaar weken terug had dat niet gelukt.
Maargoed, merkte gisteren lichte spierpijn/gewrichtspijn rond mijn knieën. Dus komende tijd gewoon lekker fietsen, en proberen wat meer rondes op een iets rustiger tempo te rijden, techniek in de gaten houden en niet teveel forceren het gaat tenslotte om de fun. Ook nog maar weer eens een weekendje Ardennen inplannen want dat beviel de laatste keer erg goed
*) http://www.dirtyhill.nl/site/parcours/heuvel_B.html
Dit topic is gesloten.