Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.238 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Cheezus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 17:29:
Mja, ik denk dat je even goed moet nadenken wat je wil. Wil je een paar keer per maand als het lekker weer is over een een bospad fietsen - dat kan naar mijn idee ook prima met die Matrabike. Dat het dan wat zwaarder trapt of je een versnelling minder hebt is niet zo'n probleem. Als er over een paar jaar het een en ander versleten is kun je alsnog kijken of je niet een dure fiets wil kopen.
Het fijne van zo'n dure fiets is dat alles beter gaat: schakelen, remmen, trappen, sturen noem maar op, je krijgt daardoor ook meer vertrouwen zodat je harder durft. Maar op een goedkope fiets kun je ook een hoop lol beleven hoor :)
Heb een topic geopend voor advies:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=120534&p=2013750#p2013750

Ik ben een streetbiker en deze hardtail is binnen mijn budget een fully is buiten mijn budget! En shimano-onderdelen zijn minimaal (maar wat verwacht je voor die prijs?!) Ik zou graag een XTR willen maar wie wil die niet! :)
Voorlopig kan ik weer naar me werk! Daar gaat het om voornamelijk...

Ga morgen mijn mantrabike annuleren en deze bestellen;
bij mijn om de hoek!:)
https://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-aim-disc-27-5-2015-heren
Die heeft Shimano Altus versnellingen. 8)7
Alternatief?! beter toch? 100 eur meer maar welk type zijn de versnellingen?! kan ik niet zien XT of SLX?

[ Voor 16% gewijzigd door digidokter.net op 26-05-2015 19:41 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Je hoeft echt geen fully te kopen (heb ik ook niet ;)). En XTR is ook overdreven. SLX of hoger is wel fijn als je offroad wil fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

@Baldertt wat vind je van die cube aim 27.5? Is ie SLX of hoger?
Die heeft Shimano Altus versnellingen. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door digidokter.net op 26-05-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:52

Cheezus

Luiaard

http://www.cube.eu/nl/bik...-275-whitenrednblue-2015/
Er zit een zelfde voorvork op en de schakelgroep is zelfs een stapje lager (Altus vs. Alivio.). Het frame en de rest van de, bij Cross niet benoemde, onderdelen zullen bij Cube vast wat beter zijn en de cube is 3 kg lichter maar ik betwijfel of je voor die €100 euro echt een veel betere fiets krijgt. Die cube heeft ook nog geen pedalen trouwens, dus die komen er sowieso nog bij :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cheezus op 26-05-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:58

DjVe

Hatsaflats!

Die cube is het ook nog net niet. Pak in ieder geval een Rockshox vork. Niet dat ze veel beter werken, maar je hebt ook over 5 jaar nog spares om het ding te onderhouden. Qua groep is SLX/XT echt niet nodig. Deore werkt prima, is slijtvast en gaat dus lang mee. Onder Deore moet je weg blijven, als je het bos in wilt.

Mijn advies: koop een fiets met een faysoenlijke Rockshox vork en het liefst met een lucht geveerde demper. Of dat nu een Recon, Reba of een goedkopere XC vork is maakt even niet uit. Datzelfde geldt voor de groep. Minimaal Deore pakken (dus alles Deore). Hoger dan Deore/XC is vooral besparing op gewicht. Op een zware goede fiets, is prima te fietsen.

Of je gaat voor een 2e handsje. Ik heb vorig jaar mijn Cube met Deore/XT montage + Reba SL en een goede wielset voor 450 de deur uit gedaan. Daar heeft de huidige eigenaar nog lang plezier van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op mijn cube analog ( 2013 model , 29er ) zit achter Deore en voor Alivio (voor schakel ik nooooit ).
En een Rockshox vork. Die koste destijds 649. Prima bike.
Ga er bijna ieder weekend de bossen mee in ( dorst/cadettenkamp/vrachelseheide en tourtochten in breda en omstreken). heb er nu 2000km mee gereden ( bijna allemaal offroad ) , en met mijn vork en schakelgroep is niks mis mee. Dat werkt nog prima.
Heb alleen mijn spaken een keer moeten aandraaien , die begonnen los te zitten.
Verder een prima bike om mee door het bos te raggen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

http://www.radon-bikes.de...-team-275/zr-team-275-50/ Hier zit tenminste de achter derailleur van SLX op ;) En incl. trappers.
Als je meteen met >Deore / Rockshox wil beginnen de fietsen pas bij €700. Dan moet je nog even sparen. Je kunt ook met de goedkoopste Cube / Radon / Canyon beginnen en vervolgens de 2e hands verkoopkanalen in de gaten houden voor leuke dealtjes op losse onderdelen. Genoeg mensen die een nieuwe fiets kopen en onderdelen upgraden voordat ze er op hebben gefietst, zo kun je je fiets redelijk budgetvriendelijk upgraden en hoef je niet bang te zijn voor versleten 2e hands spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Cheezus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:02:
http://www.radon-bikes.de...-team-275/zr-team-275-50/ Hier zit tenminste de achter derailleur van SLX op ;) En incl. trappers.
Als je meteen met >Deore / Rockshox wil beginnen de fietsen pas bij €700. Dan moet je nog even sparen. Je kunt ook met de goedkoopste Cube / Radon / Canyon beginnen en vervolgens de 2e hands verkoopkanalen in de gaten houden voor leuke dealtjes op losse onderdelen. Genoeg mensen die een nieuwe fiets kopen en onderdelen upgraden voordat ze er op hebben gefietst, zo kun je je fiets redelijk budgetvriendelijk upgraden en hoef je niet bang te zijn voor versleten 2e hands spullen.
Heb geen creditcard!:( wel mooie bike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
dennismaus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:53:
Zijn er hier nog mensen die naar de Bike Freak testdag gaan zaterdag?
Hier iemand die aanwezig is! Wordt de eerste keer dus ben benieuwd. Wordt ook eens hoog tijd om m'n 10 jaar oude bike met altus/alivio afmontage en pogo stick voorvering te vervangen :+

Ik kan begrijpen dat er veel geadviseerd wordt om minimaal Deore te rijden, maar wanneer de fiets goed onderhouden wordt kan je in Nederland ook met minder veel plezier hebben (en zo heel langzaam ga ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Cheezus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:02:
Ahum, er staat duidelijk bij dat er geen trappers bij zitten. Daarnaast is de verhouding SLX/Altus wel heeeeeel scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

My bad! Ik zat vooral naar het plaatje te kijken..
De shifters zijn (lijkt me) niet zo gevoelig voor slijtage, dus als Altus prima werkt is daar nog wel wat voor te zeggen. Beter een SLX derrailleur met Altus shifters dan andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Nee... beter goeie shifters als een goeie derrie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05
paranoia68 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:38:
[...]

De site heeft een winkelwaarborg en de adressen kloppen en een consumentenbond keuring en anwb verzekering etc. Dat zijn toch gerenomeerde instellingen hoe meer kan je wantrouwen?
En Shimano is volgens mij ook een sterk merk?
Winkelwaarborg: je wordt er niet opgelicht, je krijgt de fiets die je bestelt.
consumentenbondkeuring ken ik niet, maar ze zullen vast keuren zoals ze dat met stadsfietsen ook doen. En als je op asfalt rijdt zal zo'n fiets best heel blijven.
ANWB hetzelfde verhaal.

Shimano verkoopt alles: voor bijna niks verkopen ze troep, en voor heel veel geld het spul voor de Tour de France. En waarschijnlijk zijn alleen de zichtbare dingen van Shimano (versnellingen, V-brakes), en dus niet de naven, trapas-lagers en balhoofdlagers.

Als je wilt gaan fietsen op asfalt: koop een fiets met spatborden en een dichte kettingkast, of een racefiets. Als je offroad wilt fietsen: koop een mountainbike, dat is een heel andere fiets dan op de foto staat. Nieuw koop je een echte mountainbike niet voor minder dan 700 euro, tweedehands is er nu erg veel goeds voor weinig te krijgen omdat 'iedereen' 29" wielen wil. 26" is dus veel verkrijgbaar en niet zo duur :)
paranoia68 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:42:
[...]

Waar moet je opletten als je tweedehands koopt dan ik ben geen expert?!
4 tips:
- leer eerst een beetje mountainbiken op huurfietsen etc, denk aan minstens 3x. Als je al op een paar verschillende fietsen hebt gereden weet je wat goed aanvoelt, en kan je een tweedehands fiets een beetje beter beoordelen. Er zijn ook testdagen van organisaties als MTB Clinic, en ze hebben vast ook lessen voor beginners.
- maak vrienden met een expert :) en/of zoek een goede fietsenmaker die ze ook tweedehands verkoopt, dan loop je iets minder risico dan op marktplaats. Als de fiets een week later uit elkaar valt kan je terugkomen.
- http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=3&t=29213
- koop geen tweedehands fiets op marktplaats, op een site als mountainbike.nl zitten vaker liefhebbers die je niet heel erg zullen oplichten

Om het naast mijn eerste mountainbike-ervaring te leggen: ik heb een mountainbike-vakantie van een week mountainbiken op een huurfiets gedaan voor ik een fiets kocht. Dat was direct een fiets van €999: Bulls Copperhead 3 met alles van Shimano Deore XT, goede schijfremmen (V-brakes is echt te slecht), RockShox Reba vering, en frame en wielset was goed getest door een blaadje.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 26-05-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Marsjee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:38:
Nee... beter goeie shifters als een goeie derrie ;)
Juistem!

Zelfs Deore shifters vind ik meh...SLX daarentegen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:44
Cheezus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:27:
My bad! Ik zat vooral naar het plaatje te kijken..
De shifters zijn (lijkt me) niet zo gevoelig voor slijtage, dus als Altus prima werkt is daar nog wel wat voor te zeggen. Beter een SLX derrailleur met Altus shifters dan andersom :)
Foute aanbeveling (maar wel eentje die veel meer mensen helaas maken). De derailleur volgt de shifter (ze zijn met een kabel verbonden), de shifter bepaald hoe snel, soepel en nauwkeurig de derailleur schakelt!

Wat betreft de matra fiets: ik zou deze om verschillende redenen niet kopen. Ten eerste omdat de geometrie compleet ruk is (lange chain stays, scherpe balhoofdhoek: deze fiets is ontworpen om rechtuit te fietsen, niet om bochten te maken). Ten tweede het gewicht: 16 kilo is meer dan mijn ruim 13 jaar oude, toen slechts 350 euro kostende MTB. 16 kilo is echt te veel als je sportief wilt fietsen.

Echter: ik deel de mening niet van de anderen dat je per sé een dure groep moet hebben. Ik zat zelf 3 jaar geleden met de vraagstuk: nieuw of upgraden/vervangen. Als je nieuw doet, wil ik het ook echt goed doen dus ik kwam op 1000+ euro uit. Ik heb daarom gekozen voor upgraden/vervangen. Ik heb alle onderdelen op mijn fiets vervangen voor Alivio (echt: Alivio) en dat fietste meer dan prima. Ja, het schakelt niet zo snel als de duurdere onderdelen, niet zo soepel, en ja: het is iets zwaarder. Maar het functioneerde prima, ik kwam er zonder problemen mee door Schoorl en elk ander MTB gebied waar ik ben geweest. Sterker nog: omdat er zwaardere materialen (metaal i.p.v. aluminium, magnesium of carbon) gebruikt worden is het in sommige gevallen juist duurzamer dan het duurdere spul.

En vergeet ook niet, hoe graag wij het hier ook willen ontkennen: ik schat in dat 80% van alles wat rond fietst echt niet meer dan Deore en SLX op zijn fiets heeft zitten. Natuurlijk zit er op de achterderailleur vaak een groot glimmend XT logo (juist daarom: dat is goed zichtbaar en daarmee goed voor de marketing), maar de rest van de onderelen is echt niet meer dan Deore of SLX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Mijn Copperhead 3 *26-er* was net iets meer dan 800 euro. Kreeg de trappahs erbij :p Was destijds twijfelen tussen een goedkopere Cube of toch maar in 1x een beetje 'overkill' kopen. Maar voor in het bos, echt door de modder etc, moet je denk ik aan minimaal 600-650 euro denken (als je beetje goede deal sluit / aanbieding hebt).

Maar voordat je goed en wel op je fietsje zit, moet je ook een fatsoenlijke broek kopen. Liefst ook een shirtje, en schoenen, en zo ben je al snel weer een paar honderd euro verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

https://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-attention-29-2015-heren#233=690&366=757
Andere punten van aandacht zijn de 30 versnellingen van Shimano, deze komen in een mix van Deore en XT onderdelen en die geven een ideale mix om voor u om consequent op de juiste kracht te trappen. In het kort, met deze fiets gaat u bijna net zo snel bergop als bergaf!
Afbeeldingslocatie: https://www.hansstruijkfietsen.nl/media/catalog/product/cache/4/image/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/C/F/CF-603003-15-603004-23_1.jpg

Die mantra is geannuleerd en deze ga ik testrijden en wellicht aanschaffen hier in de buurt!
Nog opmerkingen, feedback etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Lijkt me een prima fiets! Advies: je geeft nu al wel 2x zoveel uit als je van plan was dus blijf hier niet te lang hangen, straks wordt het toch een fully van €2000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Mooie fiets! Veel plezier met testrijden en ik denk dat het de investering waard is in vergelijking met je eerdere bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Leuk detail in de specs: "Type vering: hardtail". Kennelijk vind Hans Struijk de voorvork niet meetellen als vering :+ "Type remmen: hydraulische remmen" Welk merk etc maakt zeker niet uit...

En dan even serieus:
- specificaties worden onleesbaar gegeven. Volgens mij voornamelijk deore voor het schakelwerk (ik ken niet alle typenummers uit mijn hoofd), voor remmen en vork staat dat niet eens in de specs!
- Rockshox XC30 (staat in omschrijving) is geen goede voorvork

Dat is dus deze fiets? 12go cube attention
Ik had verwacht bij 12go iets beters te vinden voor die prijs, maar dat zit er niet in. Voor dat geld zou ik zelf liever een goedkopere tweedehands 26" fiets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die site van Hans Struijk is gewoon een kopie van fietsenwinkel.nl, die dezelfde waardeloze specsheet hanteren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

FRAME Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand ready
COLOR grey´n´flashred
SIZE 15", 17", 19", 21", 23"
FORK Rock Shox XC30 TK Coil 29, PopLoc, 100mm
HEADSET CUBE No. 10 semi-integrated
STEM CUBE Performance, 6°
HANDLEBAR CUBE Rise Trail Bar, 700mm
GRIPS CUBE Performance Grips
REAR DERAILLEUR Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed, direct mount
FRONT DERAILLEUR Shimano Deore FD-M611 Downswing, 31,8mm
SHIFTERS Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
BRAKE SYSTEM Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (160/160)
CRANKSET Shimano FC-M523, 40x30x22T, 175mm
CASSETTE Shimano CS-HG50, 11-36
CHAIN Shimano CN-HG54
RIMS CUBE ZX24
FRONT HUB Shimano HB-RM66
REAR HUB Shimano FH-RM66
TIRES Schwalbe Smart Sam Active, 2.1"
PEDALS CUBE PP MTB
SADDLE CUBE Active 1.1
SEAT POST CUBE Performance Post, 27.2mm
SEATCLAMP RFR Varioclose 31.8mm
PRICE 699 EUR
WEIGHT 13,45 kg
ART. NO 603004

Prima fietsje hoor! Je hebt voor dezelfde prijs eventueel ook een 27,5 (maatje wielen kleiner). Vaak iets meer wendbaard, maar minder comfortabel/snel op rechte stukken dan een 29er.

Edit: Voor €100 meer heb je een Solo Air vork erop zitten door de SL versie te kiezen. Verder is die compleet vergelijkbaar. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zou dat wel overwegen. Een vork vervang je namelijk niet zomaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 27-05-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Na een aantal jaar over de weg begint het toch weer te kriebelen om het bos in te knallen.

ik heb hier nog een Trek 4400 frame. Gruwelijk lelijk al zeg ik het zelf :) Zou het zinvol zijn om hier met wat 2de hands onderdelen een leuke fiets van te maken? of kan ik beter een complete 2de hands fiets scoren op MP? heb geen zin om de hoofdprijs uit te geven voor een nieuw fiets. Heb ook wel zin in een klusprojectje ook al heb ik er niet heel veel verstand van.

Verder dan limburg / Ardennen zal deze fiets niet komen denk ik.

Wat denken jullie, is dat frame nog iets of is het niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:22:
https://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-attention-29-2015-heren#233=690&366=757

[...]

[afbeelding]

Die mantra is geannuleerd en deze ga ik testrijden en wellicht aanschaffen hier in de buurt!
Nog opmerkingen, feedback etc?
Als je erg twijfelt ik heb net mijn Radon ZR Team 29 7.0 binnen:

http://www.radon-bikes.de...-team-275/zr-team-275-70/

Voor mij een heel fijne fiets! Ik heb deze niet direct besteld bij Radon/Bike discount maar bij LT Sports in nederland. Dit is Laura Turpijn (oud NL kampioen MTB) dus kennis en kunde is er genoeg. http://www.ltsports.nl/ even bellen of mailen en je word zeer goed geholpen. Zij kan het hele assortiment van Radon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Rudolf schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:51:
Na een aantal jaar over de weg begint het toch weer te kriebelen om het bos in te knallen.

ik heb hier nog een Trek 4400 frame. Gruwelijk lelijk al zeg ik het zelf :) Zou het zinvol zijn om hier met wat 2de hands onderdelen een leuke fiets van te maken? of kan ik beter een complete 2de hands fiets scoren op MP? heb geen zin om de hoofdprijs uit te geven voor een nieuw fiets. Heb ook wel zin in een klusprojectje ook al heb ik er niet heel veel verstand van.

Verder dan limburg / Ardennen zal deze fiets niet komen denk ik.

Wat denken jullie, is dat frame nog iets of is het niks?
2e hands ben je mogelijk goedkoper uit... Al is zelf opbouwen echt veeeeel en veeeeel leuker.. Ik haal nooit iets kant en klaars..

Ben ooit op een goedkoop bulls fietsje begonnen, en ik als student heb deze toen keer bij keer geupgrade ( ja, ook dat is in totaal duurder geworden als een nieuwe fiets ) maar daardoor doe ik nu al het onderhoud zelf.. Alles.. ook vork revisie en rebuild, achterdemper revisie, wielen spaken en na spannen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
DjVe schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:31:

Edit: Voor €100 meer heb je een Solo Air vork erop zitten door de SL versie te kiezen. Verder is die compleet vergelijkbaar. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zou dat wel overwegen. Een vork vervang je namelijk niet zomaar.
Waarom per sé een duurdere vork? Zelfs op een Specialized van 1.199 euro (http://www.specialized.co...tain/crave/crave#features) zit nog een XC 32 TK vork. Dit is dezelfde vork, alleen 2mm breder.

De poster vraagt wat wij vinden van een 350 euro fiets. Deze wordt hier massaal afgekraakt. Vervolgens verdubbeld de poster zijn budget door een fiets van van 700 euro uit te zoeken. Onze reacties hier: nog niet mooi genoeg, doe er nog een keer 100 euro tegenaan.

Ik heb zelf bijna 2 jaar rondgefietst op een XC 28 TK en ben daarop niets te kort gekomen. Als het nu ging om een vork die bewezen crap is en je adviseerd een duidelijk betere vork, dan ben ik het met je eens. Maar hier zit een normale RockShox op die voor weg en bos meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

GertjanO schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:29:
[...]

Waarom per sé een duurdere vork? Zelfs op een Specialized van 1.199 euro (http://www.specialized.co...tain/crave/crave#features) zit nog een XC 32 TK vork. Dit is dezelfde vork, alleen 2mm breder.
Dat is niet correct. De Cube heeft een coil versie (met veer) terwijl de RockShox XC32 TK 29 Solo Air een lucht geveerde vork is. Net als de iets duurder SL Cube heeft.
De poster vraagt wat wij vinden van een 350 euro fiets. Deze wordt hier massaal afgekraakt. Vervolgens verdubbeld de poster zijn budget door een fiets van van 700 euro uit te zoeken. Onze reacties hier: nog niet mooi genoeg, doe er nog een keer 100 euro tegenaan.
Er wordt helemaal niets afgekraakt. Er wordt een fatsoenlijk onderbouwd advies gegeven. Ik wijs daarna de poster op een goede upgrade die achteraf niet snel gedaan kan worden, zonder daarvoor diep in de buidel te moeten tasten. In dat opzicht is die €100 extra het overwegen waard. Dat wil niet zeggen dat hij het moet doen.
Ik heb zelf bijna 2 jaar rondgefietst op een XC 28 TK en ben daarop niets te kort gekomen. Als het nu ging om een vork die bewezen crap is en je adviseerd een duidelijk betere vork, dan ben ik het met je eens. Maar hier zit een normale RockShox op die voor weg en bos meer dan voldoende is.
Er is niets mis met een XC vork van Rockshox, maar een lucht geveerde versie rijdt echt beduidend beter en is ook een stuk prettiger af te stellen tegenover de coil versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is wel zo dat je kunt blijven upgraden. Vrijwel alle upgrades die een fiets van 2000 euro heeft tov eentje van 700 zijn zodanige verbeteringen dat het dat waard is. Daarboven wordt het een ander verhaal. Maar ik vind ook dat het een keer genoeg moet zijn, zeker als je net begint. Als je een goede basis hebt (het frame, vork, wielen), dan is het te verantwoorden om later onderdelen te vervangen door betere.

Een coil vork rijdt in principe beter dan eentje die luchtgeveerd is doordat de afdichtingen veel minder weerstand hebben. Maar een coil vork goed afstellen is niet makkelijk en kost ook geld, je moet immers andere veren kopen als je te licht/zwaar bent voor de standaard meegeleverde veren. Dat moet je ook meenemen in de overweging. Een luchtvork pomp je eenvoudig op de juiste druk met een pompje van 20 euro (wat je in principe niet eens echt nodig hebt, want een vork houdt zijn druk best goed, dus je kan het op druk zetten bij de fietsenwinkel laten doen, wordt het ook nog eens perfect afgesteld op jou). Dus als je veel meer/minder weegt dan ca 75-80 Kg, dan ben je beter af met een luchtvork. een setje veren kost ook weer een aantal euro (weet even niet hoeveel, maar kan best 30-40 euro zijn), als je er al aan kunt komen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

DjVe schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:31:
FRAME Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand ready
COLOR grey´n´flashred
SIZE 15", 17", 19", 21", 23"
FORK Rock Shox XC30 TK Coil 29, PopLoc, 100mm
HEADSET CUBE No. 10 semi-integrated
STEM CUBE Performance, 6°
HANDLEBAR CUBE Rise Trail Bar, 700mm
GRIPS CUBE Performance Grips
REAR DERAILLEUR Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed, direct mount
FRONT DERAILLEUR Shimano Deore FD-M611 Downswing, 31,8mm
SHIFTERS Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
BRAKE SYSTEM Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (160/160)
CRANKSET Shimano FC-M523, 40x30x22T, 175mm
CASSETTE Shimano CS-HG50, 11-36
CHAIN Shimano CN-HG54
RIMS CUBE ZX24
FRONT HUB Shimano HB-RM66
REAR HUB Shimano FH-RM66
TIRES Schwalbe Smart Sam Active, 2.1"
PEDALS CUBE PP MTB
SADDLE CUBE Active 1.1
SEAT POST CUBE Performance Post, 27.2mm
SEATCLAMP RFR Varioclose 31.8mm
PRICE 699 EUR
WEIGHT 13,45 kg
ART. NO 603004

Prima fietsje hoor! Je hebt voor dezelfde prijs eventueel ook een 27,5 (maatje wielen kleiner). Vaak iets meer wendbaard, maar minder comfortabel/snel op rechte stukken dan een 29er.

Die specs zie ik niet op de site van struik, waar heb je die vandaan?!
Afmontage achter/voor XT/deore Is een perfecte combo Voor deze prijs heb ik deze combo niet nieuw gezien...:)
Heb met de verkoper gesproken, mag komen test rijden omdat ik 80% op de weg ben adviseerd hij 29inch wielen. verder moet ik even kijken welke framemaat bij mijn lengte (174cm) past 17inch of 19inch.
Extra 100 eur ertegenaan gooien kan niet ik zit tegen me max budget. heb er computerwensen voor moeten compenseren. De fiets voor 699 met spatbord en slot totaal 760 eur is mijn maximum. :) Voel me er goed bij , nu even test rijden...:). Ik begin nu in te zien het verschil tussen een beginner en gevorderde biker nu ik (theoretische) kennis heb van kwaliteit...:)

Deze video maakt me enthousiast!

[ Voor 4% gewijzigd door digidokter.net op 27-05-2015 16:19 . Reden: video ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:05:
[...]

Afmontage achter/voor XT/deore Is een perfecte combo Voor deze prijs heb ik deze combo niet nieuw gezien...:)
Heb met de verkoper gesproken, mag komen test rijden omdat ik 80% op de weg ben adviseerd hij 29inch wielen. verder moet ik even kijken welke framemaat bij mijn lengte (174cm) past 17inch of 19inch.
Extra 100 eur ertegenaan gooien kan niet ik zit tegen me max budget. heb er computerwensen voor moeten compenseren. De fiets voor 699 met spatbord en slot totaal 760 eur is mijn maximum. :) Voel me er goed bij , nu even test rijden...:)
Specificaties staan op de website van de fabrikant van de fiets: http://www.cube.eu/en/bik...on-29-greynflashred-2015/

Verder zou ik gaan voor 17". Ik ben zelf 191cm in zit op 'slechts' een 19,5" frame (wel een andere fiets). Als je precies tussen 2 maten in zit is het in regelmaat beter om de kleinere variant te kiezen. Waarom: een kleinere fiets kan wel iets groter gemaakt worden (langere zadelpen, langere stuurpen, desnoods langere crankarmen), een grotere fiets kan niet kleiner gemaakt worden.

Maar de beste manier van bepalen is nog altijd op beide modellen fietsen en degene kiezen die jij het lekkerste vind fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Verder zou ik gaan voor 17". Ik ben zelf 191cm in zit op 'slechts' een 19,5" frame (wel een andere fiets). Als je precies tussen 2 maten in zit is het in regelmaat beter om de kleinere variant te kiezen. Waarom: een kleinere fiets kan wel iets groter gemaakt worden (langere zadelpen, langere stuurpen, desnoods langere crankarmen), een grotere fiets kan niet kleiner gemaakt worden.
Logische redenatie! :). Ik denk dat ik ook voor de 17inch (frame) en 29inch wiel (comfortabeler op lange wegen) ga! Die hebben ze op voorraad
Ben ik nog wat vergeten behalve spatborden en slot? Verlichting neem ik van mijn oude fiets.

[ Voor 4% gewijzigd door digidokter.net op 27-05-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
GertjanO schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:29:
[...]

Omdat dat beter werkt: lucht is lichter dan veren, luchtdruk veranderen geeft een veerconstante die bij je gewicht past (bij coil moet je een andere veer kopen om erin te zetten), en bij duurdere vorken werkt lockout en rebound beter.
Dat er ook dure fietsen zijn die een te slechte afmontage voor de prijs hebben doet daar niks aan af.
En wat @DjVE zegt: vroeger heette die vork niet voor niets anders (Tora was met lucht, met coil heette anders): het verschil was gigantisch. Onder Tora wilde ik niet hebben.

Je hebt gelijk dat 'geen goede vork' zoals ik zei wat overdreven is. Maar voor zo'n nieuwprijs zou ik zelf voor 400 euro een tweedehands fiets uitzoeken, of direct 1000 euro uitgeven aan een veel betere fiets.
paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:05:
[...]

Ik zag ze op de 12go site, waar ik naar had gelinkt :P
Heb met de verkoper gesproken, mag komen test rijden omdat ik 80% op de weg ben adviseerd hij 29inch wielen.
Dan adviseer ik je er een 2e set banden bij te kopen. Voor 50 euro heb je een setje banden wat lekker rolt op asfalt, scheelt veel rolweerstand en je noppen slijten dan 80% minder hard ;) Aan de andere kant: smart sam lijkt me geen slecht compromis tussen noppen voor offroad en lekker rollen op asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Neem wel een goed slot, deze fiets is een stukje begeerlijker dan het vorige model wat je op het oog had. :) Verder kan een helm geen kwaad voor in de bossen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Afbeeldingslocatie: http://www.roteccycles.co.uk/ekmps/shops/rotec/images/schwalbe-smart-sam-plus-green-guard-puncture-protection-3237-p.jpg
Dan adviseer ik je er een 2e set banden bij te kopen. Voor 50 euro heb je een setje banden wat lekker rolt op asfalt, scheelt veel rolweerstand en je noppen slijten dan 80% minder hard ;) Aan de andere kant: smart sam lijkt me geen slecht compromis tussen noppen voor offroad en lekker rollen op asfalt.
Als dit de banden zijn hoef ik geen zorgen maken voor lekke band?! Maar als jij me sponsert kan ik die extra set banden nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik zou voor deze Canyon Yellowstone AL 4.9 gaan. Ook 699€ maar wel met de RockShox XC 30 Solo Air, dus wel een luchtgeveerde vork die je kan aanpassen aan je gewicht die beter zal presteren.
Ook betere remmen, betere cassette, 500g lichter, inclusief pedalen, betere velgen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
LaurentS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:04:
Ik zou voor deze Canyon Yellowstone AL 4.9 gaan. Ook 699€ maar wel met de RockShox XC 30 Solo Air, dus wel een luchtgeveerde vork die je kan aanpassen aan je gewicht die beter zal presteren.
Ook betere remmen, betere cassette, 500g lichter, inclusief pedalen, betere velgen.
Hoewel ik zelf ook een Canyon heb en daar zeer tevreden mee ben moet je wel rekening houden met het feit dat Canyon een internetverkoper is.

Als je zelf geen ervaring hebt met afstellen/bijstellen en klein onderhoud van de fiets kan dit een redelijk bezwaarpunt zijn, je loopt namelijk niet eventjes de LBS binnen. Iets wat je wel doet als je daar de fiets gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
GertjanO schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:16:
[...]

Hoewel ik zelf ook een Canyon heb en daar zeer tevreden mee ben moet je wel rekening houden met het feit dat Canyon een internetverkoper is.

Als je zelf geen ervaring hebt met afstellen/bijstellen en klein onderhoud van de fiets kan dit een redelijk bezwaarpunt zijn, je loopt namelijk niet eventjes de LBS binnen. Iets wat je wel doet als je daar de fiets gekocht hebt.
Ik woon niet in NL maar in België. Mss is het bij jullie anders, maar bij het grootste deel van de LBS hier, kan perfect binnenstappen met een Canyon of een fiets aangekocht bij een andere winkel. Ze zullen daar dan ook aan werken als je een probleem hebt. Uiteraard moet je hen dan wel betalen aan het uurloon. Maar vermits je eig al zeker 100 euro bespaart in het geval van deze Yellowstone in vgl met andere fietsen, kan je wel een paar keer bij een LBS langs om je versnellingen af te laten stellen voor die prijs...

Canyon is idd een internetverkoper, maar ook zij hebben servicecentra waar je je fiets kan laten onderhouden: https://www.canyon.com/nl...iceanfragen/anfrage1.html. Voor mij is het service centrum België maar een 10-15 km rijden. Dus daar kan ik ook prima terecht met mijn Canyon als ik wil.

Daarnaast staat YouTube en internet vol met artikels, filmpjes etc over hoe je je fiets zelf kan onderhouden en afstellen. Als je dus een klein beetje moeite doet, hoef je zelfs niet naar een LBS te gaan.

Ik heb zowel een Canyon racefiets als MTB en ik kan het iedereen aanraden. Top materiaal aan een competitieve prijs!

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Ze zullen daar dan ook aan werken als je een probleem hebt. Uiteraard moet je hen dan wel betalen aan het uurloon. Maar vermits je eig al zeker 100 euro bespaart in het geval van deze Yellowstone in vgl met andere fietsen, kan je wel een paar keer bij een LBS langs om je versnellingen af te laten stellen voor die prijs...
Ik ben geen expert in afstellen, betaal liever een professional voor juiste afstelling.

Welk ketting/slot kan ik extra naast het ringachterslot nemen? Om diefstal tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:42:
[...]

Ik ben geen expert in afstellen, betaal liever een professional voor juiste afstelling.

Welk ketting/slot kan ik extra naast het ringachterslot nemen? Om diefstal tegen te gaan?
Dat kan dus met de Canyon ook wat mij betreft.
Of staat de Cube je meer aan qua design? De Canyon is nl de betere fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

LaurentS schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:45:
[...]

Dat kan dus met de Canyon ook wat mij betreft.
Of staat de Cube je meer aan qua design? De Canyon is nl de betere fiets.
Ik heb geen creditcard voor de canyon. En zit geen dealer bij mij in de buurt. en buiten mijn budget ik moet ook nog een slot hebben:
https://www.hansstruijkfietsen.nl/abus-34cs55-kettingslot-110-cm
Zit ik al ver boven budget! (max 750-800) eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Een slot en spatborden op een MTB.....sund! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

DjVe schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:15:
Een slot en spatborden op een MTB.....sund! ;)
ja, ik gebruik hem 80% woonwerk en in de buurt is veel diefstal! Als het regent wil ik niet vuil worden van de wielen :) Ik ben meer een streetbiker...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:04:
[...]

Ik heb geen creditcard voor de canyon. En zit geen dealer bij mij in de buurt. en buiten mijn budget ik moet ook nog een slot hebben:
https://www.hansstruijkfietsen.nl/abus-34cs55-kettingslot-110-cm
Zit ik al ver boven budget! (max 750-800) eur
Je kan ook betalen met overschrijving bij Canyon, dat hoeft niet met credit card. Ik zou het wel weten, een betere fiets voor dezelfde prijs...

Ik heb dit slot: http://www.amazon.de/Kryp...ywords=kryptonite+schloss 30 euro en zeer stevig. Niet minder als een kettingslot, integendeel. Ringslot zou ik niet laten plaatsen, dat is voor stadsfietsen, niet voor een mtb... Daarnaast is dat makkelijk te kraken en dus niet zo veilig. Het slot dat ik je aanraad is meer dan voldoende op zich.
En als spatborden kan ik deze aanraden: https://www.themudhugger.eu/shop/.Er zijn wss ook nog andere, goedkopere alternatieven te vinden.

Reparatiekosten bij je dealer zijn ook niet bepaald goedkoop precies:
https://www.hansstruijkfietsen.nl/werkplaats

Je zegt dat de Canyon boven je budget is? Hij is toch dezelfde prijs als de Cube, 699? Overigens ben ik van mening dat, als het allemaal zo krap is qua budget je mss beter een maandje doorspaart?

[ Voor 7% gewijzigd door LaurentS op 27-05-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Of je geeft nog €100 extra uit en koopt een Grand Canyon met nog betere vork, groep, etc. Aan de onderkant van de markt is elke extra €100 'zijn geld wel waard', zeker bij tweakers die eigenlijk altijd het beste willen en bovengemiddeld veel te besteden hebben :P Dus ik herhaal mijn advies nog maar een keer:
Cheezus schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:13:
Advies: je geeft nu al wel 2x zoveel uit als je van plan was dus blijf hier niet te lang hangen, straks wordt het toch een fully van €2000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Even over een andere boeg, maar waarom een MTB? Als je toch 80% op de weg rijd en zo nu een dan een onverhard pad, dan is een hybride achtige fiets ook best een optie. Dat fiets op de weg een stuk vlotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07
Wat DjVe zegt.

Kom net terug van een rondje over het asfalt met mijn MTB, maar mijn crosshybride zit toch wat lekkerder trapt wat lichter en een bospad kan je er prima mee nemen.

Voor het grovere off the road is de crosshybride wat minder geschikt, maar voor jouw gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:02:
[afbeelding]

[...]

Als dit de banden zijn hoef ik geen zorgen maken voor lekke band?! Maar als jij me sponsert kan ik die extra set banden nemen ;)
Nee, dat zijn de banden niet. 2.1" breed is te smal, in de specs zag ik 2.25", dat is een stuk beter. En het verschil tussen de Smart Sam en de Smart Sam Plus ken ik niet, en heb ik geen zin voor om het op te zoeken :P Reken er wel op dat dat soort banden domweg slijt, en dus na verloop van tijd minder goed werkt offroad.

Zorgen maken over een lekke band? Ja, ik heb vergelijkbare banden (qua lekdichtheid, RaRa/NoNi) en neem altijd een binnenband mee. Er kan altijd een stuk glas of een spijker liggen. Je hebt ook sapjes die daarbij helpen (voor tubeless, en ook voor met binnenband), maar je zult altijd zien dat het een klein beetje teveel lek was. Dus een reserve-binnenband + pomp meenemen vind ik altijd een goed idee. Ook voor mijn 'stadsfiets' trouwens: toen ik op 20km van huis ineens een lekke band kreeg was ik er erg blij mee :)
zonoskar schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:57:
Neem wel een goed slot, deze fiets is een stukje begeerlijker dan het vorige model wat je op het oog had. :) Verder kan een helm geen kwaad voor in de bossen.
With ^^, vergeten te zeggen omdat ik domweg nooit ga mountainbiken zonder helm. Een helm heeft letterlijk mijn leven gered, ga nooit offroad zonder helm!
GertjanO schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:16:
[...]

Volgens mij die andere zaak ook, dan maakt het niet uit.
paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 17:42:
[...]

Een ringslot helpt geen bal. Zeker met een lichte MTB loop je zo weg met de fiets onder je arm. Stop dat geld liever in een goed kettingslot. Ik weet niet wat momenteel de 'normen' zijn, als ik op 12gobiking.nl zoek hebben ze vanaf 30 euro een ART-keurmerk.
silencedead schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:32:
Wat DjVe zegt.

Kom net terug van een rondje over het asfalt met mijn MTB, maar mijn crosshybride zit toch wat lekkerder trapt wat lichter en een bospad kan je er prima mee nemen.

Voor het grovere off the road is de crosshybride wat minder geschikt, maar voor jouw gebruik...
Wat is die 20% voor gebruik? Dat weet hij nog niet, maar stel je eens voor: hij heeft een nieuwe fiets nodig, en maar geld voor 1 fiets. Daarmee rijdt hij elke dag 30km naar zijn werk, en 1x per week de Drunense Duinen. Welke fiets heeft hij dan nodig? ;)
@paranoia68: daarom nog een keer mijn tip: huur eerst een paar keer een MTB. Als je weet wat je ermee gaat doen etc helpt dat. Als je over een half jaar alleen maar op asfalt rijdt zal je waarschijnlijk een andere fiets willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

paranoia68 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:23:
[...]
Logische redenatie! :). Ik denk dat ik ook voor de 17inch (frame) en 29inch wiel (comfortabeler op lange wegen) ga! Die hebben ze op voorraad
Ben ik nog wat vergeten behalve spatborden en slot? Verlichting neem ik van mijn oude fiets.
Hou er wel rekening mee dat je op een MTB met spatborden alsnog behoorlijk nat kan worden en dat je broek zeer waarschijnlijk vies wordt door de tandwielen voor en de ketting. Dit is allemaal geen probleem als je speciale fietskleding aan doet, maar wordt wel een ander verhaal als je in je gewone kleren op de MTB springt. Ofwel: voor enkel woon/werk verkeer zou ik een andere fiets adviseren. Als je combinatie zoekt met sportief fietsen / MTB-en dan is het uiteraard een goede keuze.

Wat slot betreft zou ik eerder kiezen voor één van deze: http://www.abus.com/nl/Ve...Fietsen/Sloten/Vouwsloten
Voor de duurdere fietsen blijft altijd wel gelden: probeer onbeheerd ergens aan een paal vastzetten te voorkomen,

Goed te zien dat je wat met alle adviezen doet: je MTB plezier staat of valt bij een goede fiets. Topmateriaal is zeker niet nodig, maar als je om de haverklap versnellingen moet bijstellen of je fiets piept/kraakt of onzeker aanvoelt is de lol er wel snel af.

Wat heb je verder nodig (zeker als je ook "sportief" gaat fietsen):
* bidonhouder + bidon
* tasje voor klein noodzakelijk gereedschap (kan ook in rugtas)
* binnenband mee
* kleine fietspomp mee
* helm: zowel op de weg maar zeker op een MTB parcours noodzakelijk
* handschoentjes

Een tweede bandenset zou ik tenslotte niet kopen, zeker niet als je beperkt budget heb.

PS: "my ride", laat je inspireren ;)

[ Voor 14% gewijzigd door fmb op 27-05-2015 23:39 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Een ringslot helpt geen bal. Zeker met een lichte MTB loop je zo weg met de fiets onder je arm. Stop dat geld liever in een goed kettingslot. Ik weet niet wat momenteel de 'normen' zijn, als ik op 12gobiking.nl zoek hebben ze vanaf 30 euro een ART-keurmerk.
Ik heb nu ook een ringslot en maak hem altijd vast aan paal of stang?! Met een ketting los loop je ook weg...:) Dus maak altijd aan paal vast is makkelijker met ketting. Maar ik Neem zeker een ART-kettingslot.
Wat is die 20% voor gebruik?
8x 0,5 uur =4 uur en 2 uur in weekend dus verhouding 4:2 of 2:1 = 50% weg:bos. maar het niet elk weekend feest dus meer 60-70% weg...
Dat weet hij nog niet, maar stel je eens voor: hij heeft een nieuwe fiets nodig, en maar geld voor 1 fiets. Daarmee rijdt hij elke dag 30km naar zijn werk, en 1x per week de Drunense Duinen. Welke fiets heeft hij dan nodig? ;)
correctie 10-15km heen en idem terug is 30km vv :)
@paranoia68: daarom nog een keer mijn tip: huur eerst een paar keer een MTB. Als je weet wat je ermee gaat doen etc helpt dat. Als je over een half jaar alleen maar op asfalt rijdt zal je waarschijnlijk een andere fiets willen hebben :)
Nee, ik heb nou mijn vakantiegeld en als ik nu niet uitgeef is volgende maand al minder door overige kosten. Als ik nu uitgeef ben ik zeker dat ik mijn budget houdt. maandelijks spaar ik voor overige onkosten.

Alle Tweakers bedankt voor jullie tips en feedback ik ben zo veel gegroeid qua kenneis :) _/-\o_
Reparatiekosten bij je dealer zijn ook niet bepaald goedkoop precies:
https://www.hansstruijkfietsen.nl/werkplaats
Onderhoud 60 eur jaarlijks smeren is gemiddeld hoor voor een proffesional fietsenmaker.
Ik kan ook goedkoper gaan bij de fietsenmaker in winkelcentrum voor 30 eur maar de is niet gespecialiceerd in MTB maar stadfietsen.

[ Voor 13% gewijzigd door digidokter.net op 28-05-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Maar ga je in het bos dan ook echt MTB-en of is het meer offroad cruisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Je hebt hier bij snowworld twee fietsgelegenheden een bos pad en MTB-baan. Daar ga ik altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Ik zou dus never nooit niet mijn fiets in het openbaar neer zetten. Met één imbussleutel schroef je in principe alles van waarde er binnen 5 minuten af. Je moet dan je wielen beide ook vastleggen aan een object. En dan is er nog het probleem van complete aso's, die je velgen met 1 stevige trap volledig de vernieling in helpen.

Ik weet niet hoe je woont, maar je kunt fietsen vrij eenvoudig ophangen, je kunt ze ook rechtop tegen een muur zetten (met een soort klem), etc. Maar zet hem aub binnen neer.

Heb het in Utrecht wel vaker gezien, dat er nog een frame aan een lantaarnpaal hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
paranoia68 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:37:
[...]

Ik heb nu ook een ringslot en maak hem altijd vast aan paal of stang?! Met een ketting los loop je ook weg...:) Dus maak altijd aan paal vast is makkelijker met ketting. Maar ik Neem zeker een ART-kettingslot.
Dit is een ringslot volgens mijn woordenboek: Afbeeldingslocatie: http://www.vakantiefietsshop.nl/959-thickbox_default/axa-ringslot-defender-rl-klap.jpg
Als je altijd je fiets ook met een kettingslot aan iets vast maakt heeft dat geen toegevoegde waarde. En met een dure MTB heeft alleen een ringslot nauwelijks waarde. Sowieso wordt het monteren van zo'n slot nogal lastig als je frame er geen schroefgaten voor heeft :)
8x 0,5 uur =4 uur en 2 uur in weekend dus verhouding 4:2 of 2:1 = 50% weg:bos. maar het niet elk weekend feest dus meer 60-70% weg...
Dat bedoelde ik niet. Hoe ga je die 20% bos fietsen? Is dat een heftige MTB-route, of een zanderig wandelpad? Voor dat laatste is een hybride geschikt, voor een heftige MTB-route niet.
Nee, ik heb nou mijn vakantiegeld en als ik nu niet uitgeef is volgende maand al minder door overige kosten. Als ik nu uitgeef ben ik zeker dat ik mijn budget houdt. maandelijks spaar ik voor overige onkosten.
Dan zet je dat vakantiegeld toch even op een spaarrekening gereserveerd voor je MTB :?
Onderhoud 60 eur jaarlijks smeren is gemiddeld hoor voor een proffesional fietsenmaker.
Ik kan ook goedkoper gaan bij de fietsenmaker in winkelcentrum voor 30 eur maar de is niet gespecialiceerd in MTB maar stadfietsen.
Waar het hierbij voor de helft om gaat: als je bij een 'gewone' fietsenmaker zo'n MTB koopt krijg je de eerste servicebeurt gratis: een goed onderhouden fiets gaat minder aan kapot, scheelt hun weer garantie. Als je bij zaak X je fiets koopt zal de servicebeurt bij Y gewoon geld kosten.
En jaarlijks smeren? Ketting smeren doe ik na elke MTB-rit :X
Marc Rademaker schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:59:
Ik zou dus never nooit niet mijn fiets in het openbaar neer zetten. Met één imbussleutel schroef je in principe alles van waarde er binnen 5 minuten af. Je moet dan je wielen beide ook vastleggen aan een object. En dan is er nog het probleem van complete aso's, die je velgen met 1 stevige trap volledig de vernieling in helpen.
Waar is dit een reactie op :? Als je met 1 stevige trap je velgen volledig in de vernieling helpt zou ik sowieso eens gaan sparen voor een fatsoenlijke wielset 8)7 Ja, je kan een fiets in 5 minuten slopen, maar als je dat in een drukke omgeving doet is er een behoorlijk risico dat je daarbij gepakt wordt door de politie. Je moet daarnaast kennis van MTB's hebben om er wat zinnigs mee te doen. En in 5 minuten alles slopen is 5 minuten beter dan met het achterwiel opgetilt in 0 seconden weglopen.

Mijn 'stadsfiets' (cyclocross-hybride, LX/XT onderdelen, Suntour vork, wielset met deore naven) heb ik bijna overal in Rotterdam neergezet met het frame aan een lantarenpaal met een kettingslot. Daar heeft nog nooit iemand iets vanaf gejat, maar ik durf te wedden dat als je hem bij Blaak zonder ketting neerzet, hij binnen een uur weg is.
Ik heb momenteel geen autorijbewijs, en wil graag gewoon ergens naartoe kunnen gaan. Als ik jouw advies volg moet ik overal met de metro heen, kost vaak 2x zoveel tijd. Je hebt een punt als jouw fiets 3000 euro kost: koop dan een fiets die je wel ergens kunt parkeren voor erbij. Als je paranoia bent: hetzelfde advies. Als je zoals paranoia68 (:P) daar niet het geld voor hebt, en van plan bent een minder dure fiets te kopen, realiseer je dan dat het stallen van je fiets een krasje op zal leveren, en misschien een keer een reparatie.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 28-05-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
paranoia68 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 09:50:
[video]
Je hebt hier bij snowworld twee fietsgelegenheden een bos pad en MTB-baan. Daar ga ik altijd
Hmm omgeving Landgraaf.. Ik woon een stuk noordelijker in Limburg. De routes bij mij in de omgeving zou ik grotendeels op mijn trekking fiets kunnen rijden. Afgelopen weekend echter in Valkenburg en Epen geweest en daar ook wat gemountainbiked maar dat hoef je echt niet te proberen met minder dan een mountainbike. Als je mountainbikeroutes in zuid Limburg wil rijden en slechts één fiets wil hebben dan ontkom je niet aan een goede mountainbike.

Maar dan nog, ik zou een aparte fiets voor woon-werk nemen. Dit om de slijtage van je mountainbike te beperken en dan blijft het fietsen op je mountainbike ook leuker/specialer.

Een goed slot is weer een ander verhaal. Afgelopen maandag brak de sleutel van mijn kabelslot op mijn trekkingfiets. Ik heb toen in minder dan 5 minuten dat slot doorgeknipt met mijn Leatherman multitool welke ik altijd bij heb. In dat geval erg fijn, maar het geeft ook te denken, met een deftigere tang ben je er binnen een minuut doorheen. Nu op zoek naar een stevig maar niet te extreem zwaar kettingslot voor die fiets. Voor mijn mountainbike blijft het een kabelslot maar die laat ik ook zelden ergens geparkeerd achter en door het no-name frame ziet deze fiets er niet echt jatwaardig uit, behalve als de dief Deore XT onderdelen zou herkennen en weet wat Rockshox is.

Edit:
Overigens ook eens over fiets binnenzetten. Een echte mountainbike laat je niet buitenstaan, zelfs niet onder een afdakje. Dat is gewoon doodzonde van je spullen. Als je echt weinig ruimte hebt haal je desnoods de wielen er uit als je de fiets binnen zet, dat is zo gepiept met quickrelease en schijfremmen tegenwoordig en scheelt aanzienlijk in opbergruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door GH45T op 28-05-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Dus je laat hem ook 's nachts buiten staan? Ben ik nu gek dat ik mijn Bulls Copperhead altijd binnen neerzet? Sterker nog, ik zet hem in mijn 'opberghok', ondanks dat we in een kelder met afgesloten deur ook fietsenrekken hebben staan.

Nee, ik heb te vaak vernielde shit gezien en verhalen van gestolen velgen etc gehoord / gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Maar dan nog, ik zou een aparte fiets voor woon-werk nemen. Dit om de slijtage van je mountainbike te beperken en dan blijft het fietsen op je mountainbike ook leuker/specialer.
Dat geld is er niet heb alleen budget deze fiets en ik heb natuurlijk mijn oude fiets nog! :)
Een goed slot is weer een ander verhaal. Afgelopen maandag brak de sleutel van mijn kabelslot op mijn trekkingfiets. Ik heb toen in minder dan 5 minuten dat slot doorgeknipt met mijn Leatherman multitool welke ik altijd bij heb. In dat geval erg fijn, maar het geeft ook te denken, met een deftigere tang ben je er binnen een minuut doorheen. Nu op zoek naar een stevig maar niet te extreem zwaar kettingslot voor die fiets. Voor mijn mountainbike blijft het een kabelslot maar die laat ik ook zelden ergens geparkeerd achter en door het no-name frame ziet deze fiets er niet echt jatwaardig uit, behalve als de dief Deore XT onderdelen zou herkennen en weet wat Rockshox is.
Ik zet mijn fiets altijd binnen of in licht als ik ergens op bezoek ga aan een paal. Of als uit ga met mijn oude fiets. Ik laat mijn nieuwe MTB echt niet snachts ergens staan! En natuurlijk een ART gekeurd slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Marc Rademaker schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:04:
Dus je laat hem ook 's nachts buiten staan?
Wie reageer je op :? Ik zeker niet! Maar als ik bij Blaak iets moet kopen zet ik hem met alle plezier een uurtje aan een lantarenpaal vast. En volgens jouw vorige post was dat al ondenkbaar dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Je moet je "mountainbike" sowieso niet willen meenemen naar IETS waar je een slot voor nodig zou moeten hebben. Maar goed.. dat is mijn mening !

En dan praat ik over me eigen 2 bikes waarvan ik de waarde weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
MBV schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:42:
[...]

Wie reageer je op :? Ik zeker niet! Maar als ik bij Blaak iets moet kopen zet ik hem met alle plezier een uurtje aan een lantarenpaal vast. En volgens jouw vorige post was dat al ondenkbaar dom.
Nee, eventjes buiten kan geen kwaad, in de meeste gevallen. Het ging mij vooral om 'permanente' stalling. Ik was onder de veronderstelling dat het daar om ging.

Even ergens neerzetten kan prima, alhoewel mijn fiets geen slot heeft, maar gewoon altijd binnen handbereik / in het zicht staat als ik er zelf niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Even ergens neerzetten kan prima, alhoewel mijn fiets geen slot heeft, maar gewoon altijd binnen handbereik / in het zicht staat als ik er zelf niet op zit.
Nou, dat vind ik nog tricky, even afgeleid en fiets weg! Beter een slot(en) tijdelijk dan geen slot en in "zicht"?!
Dat bedoelde ik niet. Hoe ga je die 20% bos fietsen? Is dat een heftige MTB-route, of een zanderig wandelpad? Voor dat laatste is een hybride geschikt, voor een heftige MTB-route niet
http://www.mtbroutes.nl/route/804/Zoetermeer
Deze fiets ik altijd weet niet welke catogorie het is?! Ergens tusen in! Wel veel zand!
maar een hybride vind ik niet comfortabel fietsen en ik ben geen type voor hoge herenfeits liever lage MTB waar je gebukt op zit dat met rechte rug en rechte armen fietsen :(

Ik fiets liever diep:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsersbond.nl/sites/default/files/images/testkees/zadels/zadelpijn-02.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door digidokter.net op 28-05-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
paranoia68 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:24:
[...]

Nou, dat vind ik nog tricky, even afgeleid en fiets weg! Beter een slot(en) tijdelijk dan geen slot en in "zicht"?!
Dat is de reden dat ik een licht, bijna waardeloos kabelslot heb bij mijn mountainbike: als ik bij een evenement o.i.d. even 5 minuten mijn fiets neer moet zetten kan dat betrekkelijk veilig, en als iemand een minuut met een tang aan het prutsen is om hem te jatten valt dat wel op. Liever een slot wat in 1 minuut te kraken is, dan een 3KG slot niet meenemen. Wat moet je dan als je naar de WC moet? Of even een drankje bestelt na een evenement?
[...]

http://www.mtbroutes.nl/route/804/Zoetermeer
Deze fiets ik altijd weet niet welke catogorie het is?! Ergens tusen in! Wel veel zand!
Zoetermeer is een serieuze mountainbikeroute. Daar wil je echt een MTB voor hebben, op een fiets met smalle bandjes is dat nauwelijks te doen.
maar een hybride vind ik niet comfortabel fietsen en ik ben geen type voor hoge herenfeits liever lage MTB waar je gebukt op zit dat met rechte rug en rechte armen fietsen :(
Voor dat laatste hebben ze racefietsen uitgevonden, daarmee zit je nog dieper :P En dat is de reden dat ik een cyclocross-hybride heb als stadsfiets: op een gewone stadsfiets (die letterlijk van mijn opa was geweest ;)) kreeg ik last van mijn knie, en cyclocross is ongeveer de MTB-houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

GH45T schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:04:
[...]

Hmm omgeving Landgraaf.. .
Bij Zoetermeer is ook een Snowworld ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

http://www.fietssportief.nl/nl/producten/xtrail-mtb-26inch/xtrail-mountainbike-2014/1038

Afbeeldingslocatie: http://www.fietssportief.nl/img/gd/productfotos/614_640_1.jpg

Ben nu aan onderhandelen...Tip van moutainbike.nl _/-\o_
Afmontage Alles SLX!!! Voor die prijs?! Even de kat in zak zoeken...

Hebben jullie ervaringen met deze site?!

[ Voor 14% gewijzigd door digidokter.net op 29-05-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
paranoia68 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:56:
http://www.fietssportief.nl/nl/producten/xtrail-mtb-26inch/xtrail-mountainbike-2014/1038

[afbeelding]

bij mij staat ie op uitverkocht....

http://www.fietssportief....cten/xtrail-mtb-26inch/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

[afbeelding]

Ik kan hem in mijn winkelmand doen.
Geen ervaring met de site, weet wel dat hij al lang bestaat en dat hij goedkoop is en aardig spul heeft.

Je kat in de zak ;
En het is een 26 incher, zijn niet meer echt gewild.
En de Sam's zijn aardige bandjes maar ook niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Kat in de zak?
- geen bekend merk (reden van goedkoper, niet zozeer een kat)
- 26" is wel vaker veel goedkoper dan 29" (ik gok dat ze van restanten af wilden)
- uitverkocht: ik kan geen maat kiezen, en het plaatje op de site
Ja. Toen ik mijn frame had gesloopt (zadelpen te kort/zadel te hoog = krak) waren ze de enige die snel een frame voor een redelijke prijs konden leveren. Dat hebben ze prima gedaan, en ook niks geks aan het frame gemerkt.

De vork lijkt me niks mis mee: ze laten op het plaatje een Rockshox Recon zien. Als dat zo is, is hij veel beter dan de vork op die andere fiets: luchtvering, en de middelste van de 3 Rockshox modellen (cross-country met luchtvering) qua kwaliteit.

Een andere van die zaak: FSP MX 29", verbazingwekkend vergelijkbaar met die Cube Attention qua afmontage en prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 29-05-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

maartend schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:11:
[...]

Ik kan hem in mijn winkelmand doen.
Geen ervaring met de site, weet wel dat hij al lang bestaat en dat hij goedkoop is en aardig spul heeft.

Je kat in de zak ; ken de vork niet, dus dat is al wat minder.
En het is een 26 incher, zijn niet meer echt gewild.
En de Sam's zijn aardige bandjes maar ook niet meer dan dat.
Afbeeldingslocatie: http://www.fietssportief.nl/img/gd/productfotos/626_xxx_1.jpg
http://www.fietssportief.nl/nl/producten/xtrail-mtb-26inch/xtrail-mountainbike-mud-11-0/1063
Deze is alles XT afgemonteerd opvolger van populaire 2013versie die is uitverkocht :( zelfde prijs 679eur
De vork lijkt me niks mis mee: ze laten op het plaatje een Rockshox Recon zien. Als dat zo is, is hij veel beter dan de vork op die andere fiets: luchtvering, en de middelste van de 3 Rockshox modellen (cross-country met luchtvering) qua kwaliteit.

Een andere van die zaak: FSP MX 29", verbazingwekkend vergelijkbaar met die Cube Attention qua afmontage en prijs.
Ja die heeft hij me aangeraden maar ik vind die 26inch mud 11.0 betere afgewerkt alles XT! En hij is kleiner voor mij lengte framemaat 44 (been 76) en beter wendbaar! Krijgen ze over week binnen dan kan ik via site bestellen :) Dus tot die tijd op andere aanbiedingen wachten...(aardige jongen via telefoon en rustig)

Mijn vraag is Xtrail een merk voor de handige MTB'er die veel zelf kan klussen of ook voor een beginner? Ik bedoel vergt het veel onderhoud (smeren na elke rit etc)

[ Voor 25% gewijzigd door digidokter.net op 29-05-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
200 meer? Dan zou ik voor de XT gaan Als je daar wenst te halen.

Ook nog Magura remmen, ook niet slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Lol! Ik heb exact dat frame gekocht 2 jaar geleden, hebben? ;) http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=111503

Als je ook veel op asfalt fietst zou ik voor ongeveer hetzelfde geld daar de 29" kopen.
@hierboven: niks mis met shimano remmen :)

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 29-05-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:49:
Lol! Ik heb exact dat frame gekocht 2 jaar geleden, hebben? ;) http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=111503

Als je ook veel op asfalt fietst zou ik voor ongeveer hetzelfde geld daar de 29" kopen.
@hierboven: niks mis met shimano remmen :)
Klopt, maar het viel me gewoon op. Zou anders XT zijn geweest en die heb ik zelf ook. Heerlijke brakes. Had daarvoor Hayes9, vind deze een stuk lekkerder remmen.
Maar magura is gewoon niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb zelf ook Shimano XT schijfremmen, werkt heel fijn. Maar dat is toch BR-M785, niet BR-M395?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zoiets. Die 7 zegt me wel iets, zeker geen 395.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Lijkt me een goede deal met die SLX onderdelen en Recon vork. Ik zou die €200 extra lekker in de zak houden, aangezien verschil SLX en XT niet erg groot is (vooral gewicht). Volgens mij kan je je met Shimano hydraulische remmen sowieso geen buil vallen. Die zijn allemaal dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

DjVe schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:11:
Lijkt me een goede deal met die SLX onderdelen en Recon vork. Ik zou die €200 extra lekker in de zak houden, aangezien verschil SLX en XT niet erg groot is (vooral gewicht). Volgens mij kan je je met Shimano hydraulische remmen sowieso geen buil vallen. Die zijn allemaal dik in orde.
Nee die van 479 eur is uitverkocht toch 200 extra maar dan alles XT af! :) besteld en verwacht 5 juni of 12 juni op vrijdag! :) _/-\o_
Beadnk voor jullie bijdrage en feedback! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Das ook prima :P

Volgens mij heb je daar een prima koop aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Prima keus !!

Congrats met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Dankje @DjVe en @Marsjee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hier ga je zeker plezier van hebben op de track in Zoetermeer! En nu gewoon je oude bike voorzien van een dik slot, spatborden, verlichting en gladde banden. Dan hou je je echte mtb tenminste mooi voor het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55

murphsy

Product Monkey

paranoia68 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:28:
[...]

Nee die van 479 eur is uitverkocht toch 200 extra maar dan alles XT af! :) besteld en verwacht 5 juni of 12 juni op vrijdag! :) _/-\o_
Beadnk voor jullie bijdrage en feedback! _/-\o_
X-Trail / fietssportief staat bekend als prima fietsen(dealer). Je kan daar zonder zorgen een goede fiets kopen. De service staat ook goed bekend.

Eventjes mijn fiets op de foto. Zoals je goed kan zien 8)7 heb ik een nieuwe trapas! Fietst weer als nieuw. Nu eens kijken of ik ergens tweedehands een goedkoop maar lichter setjes cranks en 26" wielen vandaan kan halen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/tgirl82zxsbycnp/Bestand%2024-05-15%2008%2054%2041.jpg?dl=1

Fiets nu ongeveer één seizoen met slechts 1 tandwiel voor, ik vermoed dat ik nooit meer terug ga naar compact of triple. Het scheelt zoveel gewicht. Daarnaast is het eigenlijk ook gewoon leuker fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

heb ik een nieuwe trapas! Fietst weer als nieuw.
Heb je zelf gemonteerd? Hoeveel weegt je fiets nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

heb ik een nieuwe trapas! Fietst weer als nieuw.
Ziet er goed uit! Heb je zelf gemonteerd? Hoeveel weegt je fiets nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
murphsy schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 08:51:
[...]

Fiets nu ongeveer één seizoen met slechts 1 tandwiel voor, ik vermoed dat ik nooit meer terug ga naar compact of triple. Het scheelt zoveel gewicht. Daarnaast is het eigenlijk ook gewoon leuker fietsen.
Jij komt zeker niet veel buiten Nederland? Weet je wat, laten we eens bij Maastricht een MTB route rijden! Ik denk dat je dan wel het nut gaat zien van een double of triple :P

Ik kan zo gauw het gewichtsverschil niet vinden, maar ik denk dat het minder dan 1KG zijn (triple crankset weegt 900 gram, geen idee wat een single crankset weegt. Derailleur en shifter weegt ook iets, en het kabeltje niet te vergeten). Die kilo heb ik er best voor over om boven te kunnen komen!
Een steile helling met 50km/u naar beneden kunnen rijden is ook leuk, maar minder belangrijk :+

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 30-05-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het gewichtsverschil is veel kleiner. Shifter, kabel en voorderailleur komen op ongeveer 250-300 gram totaal, het verschil tussen een 1 en 2 speed crankset is ook zo'n 150-250 gram. In totaal dus grofweg een halve kilo, natuurlijk afhankelijk van een boel factoren.

Ik zat het voor mezelf laatst ook grondig uit te zoeken, niet zozeer voor het gewicht, maar omdat ik voor niet zo graag schakel en m'n cockpit ondanks iSpec te druk wordt. En dan zie je dat bijvoorbeeld een 30T blad met een 11 speed 10-42 Casette voor zowel lage als hoge snelheden echt het meeste afdekt. En veel is sowieso dubbel, dat je goed zien als je een beetje speelt met de Ritzelrechner: http://www.ritzelrechner....1,24,28,32,36,42&UF2=2120

Maar ik blijf toch bij 3, liever 2 voor, omdat de stappen voor mij te groot zijn. Je moet dan OF je kadans aanpassen, wat irritant is zeker op steile en/of lange ritten, OF je snelheid. 1 Speed in NL gaat misschien, maar als je geen Absalon of Kulhavy heet heb je zelfs in het Sauerland of in de Ardennen echt niet veel aan 1X voor. Of Limburg zoals MBV al zei.

- Ik wil 6-7 km/u rijden als dat nodig is
- Ik wil 50, 60, 70 en 80 rijden rijden als ik daar zin in heb

Double en Triple sterven niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar bij 50-60+ hoef je natuurlijk niet mee te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@JRTB: die 1KG was een overdreven veilige schatting, waarbij ik me echt niet kon voorstellen dat het meer zou zijn ;) En zelfs als het zoveel is heb ik het ervoor over.
En weet je hoe hard je moet trappen voor je 50km/u rijdt? Ik kom niet veel verder dan de 40km/u :+ Met mijn vorige triple merkte ik (toen ik bij Verbier naar het dal reed) dat bij ongeveer 50km/u de versnellingen op waren, dat was gewoon een standaard XT crankset, 42t? Je moet dus een race-tandwiel van iets van 50t monteren wil je de 70km/u halen als zwaartekracht niet genoeg is, succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Laatst online: 09-09 18:55

murphsy

Product Monkey

MBV schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 17:57:
[...]

Jij komt zeker niet veel buiten Nederland? Weet je wat, laten we eens bij Maastricht een MTB route rijden! Ik denk dat je dan wel het nut gaat zien van een double of triple :P

Ik kan zo gauw het gewichtsverschil niet vinden, maar ik denk dat het minder dan 1KG zijn (triple crankset weegt 900 gram, geen idee wat een single crankset weegt. Derailleur en shifter weegt ook iets, en het kabeltje niet te vergeten). Die kilo heb ik er best voor over om boven te kunnen komen!
Een steile helling met 50km/u naar beneden kunnen rijden is ook leuk, maar minder belangrijk :+
Ironisch genoeg reageer ik wat laat in verband met een weekendje Belgische Ardennen :9 Aan verwijderde onderdelen scheelde het 665 gram. Fors minder dan 1kg dus. Het bovenkomen daar ervaar ik weinig problemen mee. Dat redt ik meestal wel. Een triple heeft vrij veel 'redundant' versnellingen, in dit artikel een mooi grafiekje.

Dat echt hard naar beneden dat kan vaak op de tracks die ik rij niet, of eigenlijk: ik kan / durf dat niet. Maar soms op het asfalt merk ik wel dat harder dan 30kmh gewoon niet haalbaar is, met een 32t voor kan je net wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Harder dan 40km/u nog meetrappen offroad kan ik me ook niet herinneren, dan ben ik zo druk bezig de goede weg te vinden en balans te houden dat meetrappen niet handig is.
Ik denk dat die overlap bij een double helemaal niet zo groot hoeft te zijn: zet er gewoon een kleiner of groter tandwiel op. Sowieso is de overlap minder groot dan in dat artikel van jou: bij een triple voor is het onverstandig de 3 kleinste tandwielen achter met het kleinste tandwiel voor te gebruiken, en bij het grootste tandwiel net zo.
Wat ik in dat artikel zo snel niet terug vind is wat de lichtste versnelling is: in de grafiek is dat niet duidelijk genoeg.

Wat ze in dat artikel ook zeggen, is dat je bij een 'typische' conversie naar single een van de middelste tandwielen vervangt door een extra groot lichtste tandwiel. Dan is dat probleem grotendeels weg, maar de sprongen tussen versnellingen op een MTB vind ik al vrij groot. Op mijn stadsfiets heb ik een andere cassette gezet (12-27?) waar die sprongen kleiner zijn. Dat vind ik op asfalt fijner rijden (er is een ideale versnelling voor elke 3km/u), offroad zou ik gestoord worden van zoveel versnellingen moeten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Laatst online: 12-09 17:17
Stom vraagje; Wie fietst er hier op spd en wie op flats, wat zijn de voor en nadelen?

Ik had laatst discussie met een collega en die zweert bij spd. Ik zelf fiets nog steeds op flats en twijfel over of ik misschien ook spd erop ga zetten. Ik probeer een beetje duidelijk te krijgen om een pro en con lijstje op te stellen, alleen zijn er net zoveel meningen als dat er mensen zijn.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik fiets uitsluitend op SPD om de volgende redenen:
- Je zit vast aan je pedaal, dus je kunt efficiënter trappen (je kan ook trekken aan je pedaal).
- Omdat je vast zit, hoef je je geen zorgen te maken dat je van je pedaal schiet in een stuiterafdaling.
- Het uitklikken is een natuurlijke beweging, dus geen probleem bij crashes.
- In geval van crash heb ik liever een SPD pedaal tegen mijn scheenbeen dan flats!
- Bunnyhops zijn veel eenvoudiger en jumps zijn veiliger.

Vooral punt 1 is een groot voordeel van SPD. De laatste is gewoon het gebrek aan techniek bij mij.

Het nadeel van SPD is het in klikken, vooral in de modder. Hoewel de nieuwe generatie Shimano pedalen daar wel veel beter scoort dan vroeger. Maar je moet wel inklikken, want anders zijn alle bovenstaande punten niet geldig en in afdalingen is het juist nog onveiliger, zelfs met SPD pedalen met zo'n kooi eromheen (flats look-a-like).

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 01-06-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Paganstars schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:36:
Stom vraagje; Wie fietst er hier op spd en wie op flats, wat zijn de voor en nadelen?

Ik had laatst discussie met een collega en die zweert bij spd. Ik zelf fiets nog steeds op flats en twijfel over of ik misschien ook spd erop ga zetten. Ik probeer een beetje duidelijk te krijgen om een pro en con lijstje op te stellen, alleen zijn er net zoveel meningen als dat er mensen zijn.
ik twijfel maar rij vaker op SPD (meer gemak om niet te veel te sleutelen). echter met flats: groter vlak om op te staan, en technieken goed te leren ipv cheaten met SPD op bunnyhops.
Efficienter trappen? tja denk dat wij gewone mTB-ers meer vooruitgang maken met juiste technieken (rij/kijk). Rij je op hoger niveau (national/EK/WK/OS), dan komt het beetje extra met SPD efficientie van pas.... IMHO

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Laatst online: 12-09 17:17
En van die hybride dingen? Of is dat geen optie? lijkt mij een beetje best of both worlds

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is voor MTB-gebruik worst of both worlds. Ik heb dat op mijn stadsfiets zitten: voor even winkelen wil ik geen MTB-schoenen moeten aantrekken, en met gewone schoenen op SPD-pedalen is hooguit 5 minuten te doen, en voor een langer stuk rijden wil ik wel met fiets-schoenen kunnen rijden.

Voor de stadfiets zijn de nadelen nog best te doen, maar op een MTB-parcours wil ik die dingen echt niet hebben. Je moet bij opstappen altijd 4x die trapper ronddraaien voor je de goeie kant boven hebt. Dat is bij een stadfiets soms irritant, maar op de MTB waar je soms even een voet op de grond zet om een bocht te redden is dat niet te doen.

Voordelen van SPD heeft zonoskar al aardig opgenoemd. Het voordeel van ook je pedaal naar boven kunnen trekken is denk ik wel vooral theoretisch: ik merk zelf niet zo dat ik er gebruik van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

Ik heb eerst ook met SPD gereden, ook omdat ik het gewend ben van mijn racefiets. Na een tijdje ben ik echter overgestapt op goede flats, vooral omdat het me meer vertrouwen gaf moeilijke klimmetjes en stukken te doen, zonder dat ik bang hoefde te zijn dat ik te laat uit zou klikken of vast bleef zitten aan het pedaal.

Ik ben nu echter iets beter geworden, waardoor ik weer neig naar SPD, want als ik een wortelpad afstuiter zit ik misschien toch liever vast aan mijn pedalen.

Zoals altijd: Het kan allebei, het is persoonlijke voorkeur, maar als je flats rijdt, rij dan wel met goede :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Ik fiets met SPD, maar heb lange tijd over flats gedacht. Een aantal keren (om)gevallen omdat ik niet tijdig uitklikte, ondanks dat ze op de meest losse stand ingesteld staan. Een tijdje geleden echter overgestapt naar SH56 schoenplaatjes en moet zeggen dat die voor mij wel een stuk beter werken. Daarmee nog geen valpartijen meegemaakt. Gezien de investering voor goede pedalen, schoenen en de vraag of flats wel echt gaat bevallen, houd ik het nu waarschijnlijk maar bij SPD.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
MBV schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:00:
Dat is voor MTB-gebruik worst of both worlds. Ik heb dat op mijn stadsfiets zitten: voor even winkelen wil ik geen MTB-schoenen moeten aantrekken, en met gewone schoenen op SPD-pedalen is hooguit 5 minuten te doen, en voor een langer stuk rijden wil ik wel met fiets-schoenen kunnen rijden.

Voor de stadfiets zijn de nadelen nog best te doen, maar op een MTB-parcours wil ik die dingen echt niet hebben. Je moet bij opstappen altijd 4x die trapper ronddraaien voor je de goeie kant boven hebt. Dat is bij een stadfiets soms irritant, maar op de MTB waar je soms even een voet op de grond zet om een bocht te redden is dat niet te doen.

Voordelen van SPD heeft zonoskar al aardig opgenoemd. Het voordeel van ook je pedaal naar boven kunnen trekken is denk ik wel vooral theoretisch: ik merk zelf niet zo dat ik er gebruik van maak.
En wat zijn een beetje fatsoenlijke hybrides? Ik fiets voornamelijk op de weg en wil flats voor bezorgopdrachten maar spd voor traingsritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Koop je toch gewoon van die adaptertjes. Die klik je zo op je SPDs (maar haal ze er af als je het bos in gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Mijn inschatting was dat je die in 5 minuten verliest, dus die heb ik nooit gekocht ;)
Ik heb nu M324, bij sommige gewone schoenen is dat in de regen te glad. T420 ziet er beter uit, geen ervaring mee. Gezien de prijs zal ik de rand van de M324 eerst een keer 'scherper' proberen te maken met een vijl voor meer grip in de regen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik fiets op Shimano pd-mx80 flats.
Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/extra/shimano/6105-0938-N1208_extra.jpg

Geen ervaring met SPD, ik vond het wel een fijn idee dat ik altijd zonder na te denken m'n voet aan de grond kan zetten :) Het efficiënter trappen e.d. geloof ik wel, ik fiets vooral voor de fun en niet om rondetijden te verbeteren. Met deze flats nooit van het pedaal af gegleden/gestuiterd (met een fully - dat scheelt ook vast) dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. En je hoeft geen aparte schoenen aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben een beginner en fiets nu nog op flats. Dit ging voor mij afgelopen week voor de eerste keer op Noordwijk prima. Ergens geniet ik van de vrijheid maar op 1 van de jumps in het tweede deel stopte ik net te vroeg met vaart maken dus moest ik flink aan de fiets trekken om het voorwiel omhoog te houden. Tijdens deze actie kwam ik volledig los behalve van mijn stuur... Je kan wel raden dat ik toen wel even dacht dat een SPD wel veiliger was... Maar het is vooral een kwestie van techniek en persoonlijk gevoel denk ik zo.Vooralsnog ga ik nu verder op flats en als ik echt helemaal doorga ga ik eens proberen op de SPD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
MBV schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:04:
Mijn inschatting was dat je die in 5 minuten verliest, dus die heb ik nooit gekocht ;)
Ik heb nu M324, bij sommige gewone schoenen is dat in de regen te glad. T420 ziet er beter uit, geen ervaring mee. Gezien de prijs zal ik de rand van de M324 eerst een keer 'scherper' proberen te maken met een vijl voor meer grip in de regen ;)
Wel in het bos. Niet als je er mee in de stad fietst. Ik heb ze zelf gehad, maar ben ze uiteindelijk in t bos verloren omdat ik ze er een keer niet af gehaald had. Maar ik fiets normaal nooit op mijn MB dus ik mis ze niet.
Pagina: 1 ... 77 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.