Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.242 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:16

Tacoos

i am i

DjVe schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:30:
Beide gefeliciteerd. We willen wel echte pics hebben van de beestjes in het wild :)
Aub
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2yn18vs.jpg
Vanmiddag nog de ultrakorte flatbar (56 cm) vervangen door de iets bredere (62 cm) low riser van mijn oude fiets en een proefritje gemaakt in het bos vlakbij.
Morgen kan ik em echt uitlaten
Tzt maar eens een bredere (~70 cm) flatbar regelen en een kortere stuurpen (nu 100mm)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ruud schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:34:
[...]

Laat ik voorop stellen dat je remmen niet gaan slepen door lucht in de leiding. Lucht in de leiding zorgt voor een samendrukbare vloeistof. Ergo, slecht drukpunt en sponzig gevoel in de hendel.

Na het schoonmaken heb je waarschijnlijk wat vuil tussen je blokken en schijf gespoten waardoor het wat geluid maakt. Kort remmen zou dit op moeten lossen. Komt wel vaker voor als je door een plas rijdt :)

Tijdens het nemen van bochten beweegt alles in je fiets een beetje. Deze flex in frame, vork en wielen is deels wenselijk. Hierdoor kun je comfortabel op je fiets zitten.

Een steekas voor zou het beter kunnen maken maar dat kost je een nieuwe voorvork en een nieuw voorwiel.

Je hebt van dt swiss ook 9 en 10mm tru axles. Deze passen in je vork maar niet in je wielset. Je moet even uitzoeken of je de naaf om kunt bouwen van snelspanner (5mm) naar 9mm.

Daardoor krijg je meer stijfheid aan de voorkant maar denk niet dat het heel veel helpt. Ik heb er met een 15mm steekas en stijve wielen ook wel eens last van. Shit happens in dat geval :)
Bedankt voor je antwoord Ruud!
Kort remmen lost het niet op, dat heb ik al vaak geprobeerd. Het is echt pas opgelost na een uurtje drogen.

Een nieuwe vork en nieuw voorwiel ga ik zeker niet aankopen momentel. Ik ga echter wel eens kijken die 9/10mm steekassen die je aanhaalt van DT Swiss. Als dat binnen beperkte kosten kan, is dat mss wel nog de moeite.
Als ik het juist begrijp, is het dit dat je bedoelt: http://www.bikester.be/fi...69972_171098_0_Beslist.be? Maar dan moet ik dus ook mijn naaf kunnen ombouwen...
Dit zijn mijn velgen: http://www.mavic.com/wheels-mtb-crossride. Welke set heb ik dan nodig om mijn aaf te kunnen aanpassen? Een google zoektocht leverde niet echt iets op. Op de site van Mavic staat er wel dat QR kan adhv een adapter, dat het standaard 15mm tru axle is op mijn Crossrides, als ik dus die adapter eruit haal en er één steek voor 9mm, dan zou dat dus moeten werken? Hier heb ik adapters gevonden (http://www.mantel.com/be/adapter-sets&brand[]=30), maar 9mm staat er niet bij, 10mm is niet compatibel met mijn vork?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Ruud schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:16:
[...]

Lekker fel zwart doen ;) Once you go black....
Vanavond mijn mountainbike weer in elkaar gesleuteld. Het frame heb ik uiteindelijk geel gespoten met de bovenkant van de bovenbuis zwart en de buiteranden van de achtervork ook zwart. De verf moet nog uitharden dus echt door de modder / langs takken crossen zie ik morgen nog niet zitten maar misschien dat ik morgen een rondje op de verharde weg ga rijden.

Vanavond al even een paar honderd meter testgereden en de fiets loopt toch behoorlijk anders. Ik heb nu ook een groter frame, van 52cm (20,5 inch) naar 56cm (22 inch). De bovenbuis is even lang, maar de zadelbuis maakt volgens mij een iets grotere hoek dus het zadel lijkt iets verder naar achteren te staan. Ook schakelt het hele gebeuren weer wat beter. Afstellen lukte me eerst ook wel maar je merkt toch dat een vers setje binnen- en buitenkabels weer beter loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

LaurentS schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:02:
[...]

Bedankt voor je antwoord Ruud!
Kort remmen lost het niet op, dat heb ik al vaak geprobeerd. Het is echt pas opgelost na een uurtje drogen.

Een nieuwe vork en nieuw voorwiel ga ik zeker niet aankopen momentel. Ik ga echter wel eens kijken die 9/10mm steekassen die je aanhaalt van DT Swiss. Als dat binnen beperkte kosten kan, is dat mss wel nog de moeite.
In plaats van kort remmen kun je de remmen sneller drogen door in de lichtste versnelling even flink te trappen en remmen gelijk, zo warmt de boel even flink op. Mijn remmen maken een hoop kabaal als ze nat zijn maar als ik dat doe is het meteen over.

En heb je echt last van de aanlopende remmen bij het sturen? Bij mij loopt de voorrem ook wel een klein beetje aan bij een scherpe bocht op asfalt maar bij normaal gebruik niet. Misschien kun je eerst proberen je QR wat vaster te zetten of bij Canyon navragen of dit zo hoort voordat je meteen van alles aan gaat passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Cheezus schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:19:
[...]

In plaats van kort remmen kun je de remmen sneller drogen door in de lichtste versnelling even flink te trappen en remmen gelijk, zo warmt de boel even flink op. Mijn remmen maken een hoop kabaal als ze nat zijn maar als ik dat doe is het meteen over.

En heb je echt last van de aanlopende remmen bij het sturen? Bij mij loopt de voorrem ook wel een klein beetje aan bij een scherpe bocht op asfalt maar bij normaal gebruik niet. Misschien kun je eerst proberen je QR wat vaster te zetten of bij Canyon navragen of dit zo hoort voordat je meteen van alles aan gaat passen :)
Bedankt voor de tip, dat ga ik volgende keer eens proberen!

Die aanlopende remmen zijn idd enkel bij scherpe bochten op asfalt. In het bos heb ik het nog niet opgemerkt.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
[b][message=44093965,noline]Met nieuwe remblokken bleef de caliper aanlopen. Uiteindelijk bleek dat we deze niet strak genoeg hadden vastgezet na uitlijnen maar sindsdien loopt nog wel het remblok aan op de schijf. Ook na herhaaldelijk uitlijnen (stevig remmen, caliper losschroeven en weer vastschroeven) bleef het aanlopen.

Daarnaast is er een hoge piep te horen af en toe, geluid van een vogel. Gisteren gebeurde ineens hetzelfde met de achterrem, piepen dus. Remfunctie lijkt verder prima. Iemand een idee?
Remmen uitlijnen door stevig te remmen lukt in sommige gevallen maar niet altijd. Beste is gewoon om ze uit te lijnen door de schroeven los te draaien en vervolgens de klauw zo te verplaatsen dat ze niet meer aanlopen. Daarna schroeven weer vast zetten. Kijk wel eerst even of het wiel er recht en goed vast in de voorvork zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05
Vergeet dan niet dat je klauwen niet alleen naar links en recht bewegen bij afstellen, maar ook draaien! Ik zou de rem altijd inknijpen, als hij niet goed in het midden uitkomt kan je hem (ingeknepen door een elastiekje) een stukje verschuiven en vastzetten.

@LaurentS: dat verhaal is iets anders dan wat ik eerst begreep. Ik zou contact opnemen met waar je die fiets hebt gekocht, en vragen wat zij ervan vinden. Alleen bij scherpe bochten op asfalt lijkt me uberhaupt geen probleem wat ik op zou lossen voor meer dan €10...

[ Voor 34% gewijzigd door MBV op 19-04-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Soms is het ook net een klein slagje in de schijf wat je er met je vingers weer uit kunt trekken, wat dat betreft is het erg lastig om in woorden uit te drukken wat veel of weinig speling is, of hoe hard of zacht de remhandel aanvoelt. Daarvoor heb je toch wat referenties nodig of ervaring. Ik hoor mijn achterrem ook wel eens "tjingggg" doen in een bocht, maar dan zit er waarschijnlijk wat vuil op, wat in een bocht tegen het remblokje komt en dan er af geschraapt wordt.
Als je je wiel optilt en hij dan zonder aanlopen ronddraait -> niets aan doen.
Als je hoort dat hij tegen de remblokken komt -> kijken of dat je schijf niet krom is (meer dan halve milimeter ofzo)
Als hij dan nog wat aanloopt -> remklauw stellen.

Stellen:
2 boutjes ietsjes los (niet te ver, precies genoeg om de klauw vrij te kunnen schuiven)
Remgreep paar keer inknijpen, ingeknepen houden en dan de boutjes lichtjes aandraaien. Draait ie vrij? Dan strakker vastzetten, nogmaals checken, moet gewoon goed zijn* anders ben je een prutser, en klaar.

* heel soms verloopt de klauw iets tijdens het vastzetten, vooral met roestige boutjes, scheve patten of vuil tussen klauw en frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seoulsfinest
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-07 13:24
Mijn vriendin en ik willen iets anders doen dan hardlopen. (dit i.v.m. zwakke enkels van mijn vriendin) Al snel kwamen we bij fietsen uit. Na wat research zijn we op zoek gegaan naar leuke instapmodellen.

Gisteren hebben we dan ook onze eerste mtb's besteld. *O*
Voor mij een Trek Marlin 6 en voor mijn vriendin een Trek Skye S.

Volgende week komen ze binnen en worden ze rijklaar voor ons gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het fietsen ons gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Zo, gaat goed laatste tijd.. Weer even wat dropjes en gaps gereden.

Drop: 2,5+meter naar steile landing:
Gap: 9meter ver

Drop:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/hnoye/dc74c9e80c.jpg

Gap:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/hnoD9/6e6d40e4c3.jpg

Inmiddels de bike op de foto verkocht, en een dikke freeride bak gehaald.
Foto's volgen... iig 180mm veerweg :9 :o

[ Voor 19% gewijzigd door Marsjee op 23-04-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cool, is dat "gewoon" in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Half uurtje vanaf Nijmegen. In kleve ergens.. wel een besloten parkje..dus kunt er niet zomaar heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Rondje vlaardingen gedaan om mijn nieuwe wielen te testen :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11565371/20150427_141400.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door M3rcury op 27-04-2015 20:03 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Dat boomstammetje ziet er bekend uit, aan het einde van de "winter-omleiding"? ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

fmb schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:45:
Dat boomstammetje ziet er bekend uit, aan het einde van de "winter-omleiding"? ;)
Dat klopt, maar het begin van mijn route ;) (al was dit het 2e rondje)

Ik had eigenlijk wel verwacht dat dat moeras daar weer open zou zijn... Het parcours ligt er verder goed bij. Is echt veel onderhoud aan gepleegd afgelopen maand!

[ Voor 11% gewijzigd door M3rcury op 27-04-2015 23:55 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Ja, ligt er prima bij. Ben er ook alweer een paar keer geweest dit jaar.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 15:56

Corpii

Le Tostie

Met wat pech moet ik aan een nieuwe wielset, met speling op het lager gereden en te laat achter gekomen. Het is nu even de vraag of de naaf gered kan worden.

Maar welke wielset voor 300-350 zijn een optie? Ik hecht vooral belang aan duurzaamheid, breedte van het velgbed (20mm of breder aan de binnenkant) en daarna gaat gewicht een rol mee spelen. Ik hoef absoluut niet het lichtste van het lichtste maar zou graag onder de 2kg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
26"? Zou ik niet nieuw kopen, volgens mij staat er genoeg te koop voor bijna niks. *hint*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 15:56

Corpii

Le Tostie

Oh, goeie, het is een 29" fiets

Al moet ik zeggen dat ik liever 300 of daar onder ga uitgeven. Het is niet een uitgave die ik gepland had.

[ Voor 85% gewijzigd door Corpii op 29-04-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
27,5" wordt door sommigen ook als 'goeie' gerekend, en ik vind zelf nog weinig mis met 26". Al ben ik wel heel blij met de 29" trend: daardoor kon ik heel goedkoop een overjarige 26" Top Fuel kopen :P Verkoop van mijn oude fiets ging wel lastiger dan gepland ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 29-04-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

TiMMieJ schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:11:
Nou ik heb inmiddels de bestelling gedaan en het is de Radon ZR Team 29 7.0 geworden. Dit doordat de Focus pas voor mijn leverancier in Week 21 geleverd kon worden. Heb niet zo'n zin om daar lang op te wachten :(. Zodra hij binnen is pics!
Viel toch nog erg tegen! Vorige week is mijn Radon geleverd bij LT-Sports.nl maar helaas heeft zij de verkeerde frame maat ontvangen. Het was een 16" ipv een 22"... Gewoon een kinderfiets dus :). Netjes op de hoogte gehouden en Laura (LT-sports) gaat hier achteraan voor mij. Ik moet dus nog even geduld hebben maar het zou wel mooi zijn als ik dit weekend hem zou kunnen gaan ophalen. Ben erg benieuwd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Is dit niet iets voor jou Marsjee (en andere hoogvliegers): https://www.facebook.com/WildDukeBikePark
27 juni officiële opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Afgelopen zaterdag weer een bezoekje gebracht aan de routes in Overloon en Venray. Weer lekker 58km weggetrapt. Op het laatst was ik redelijk op. Mooie routes maar ik had erg veel moeite met de snelheid er in te houden. Veel korte hobbels wat enorm afremt en veel inspanning vereist. Wel weer lekker genoten, vooral van de Overloon route. Verder vrijdag- en zondag avond 10 km gaan hardlopen. Ik was van te voren van plan om zondag een grotere afstand te hardlopen maar dat zat er na de inspanning van zaterdag niet echt in.

Ben eigenlijk van plan om deze week ook nog een keer naar Horst te gaan. Nog nooit geweest maar gezien de verhalen ben ik erg benieuwd naar deze route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:58

DjVe

Hatsaflats!

Ik moet ook nog steeds die kant op, maar het komt er maar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
TheLemon schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:40:
Is dit niet iets voor jou Marsjee (en andere hoogvliegers): https://www.facebook.com/WildDukeBikePark
27 juni officiële opening.
Ben ik al geweest met mijn dirtjumpertje... Niet echt een hoogvliegers park hoor.. Wel leuk en goed voor techniek ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
GH45T schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:00:
...

Ben eigenlijk van plan om deze week ook nog een keer naar Horst te gaan. Nog nooit geweest maar gezien de verhalen ben ik erg benieuwd naar deze route.
Horst een keer geweest, toen deze net geopend was. bah bah, vond er niets aan, beetje keerwerk... veel korte pittige klimmetjes...
Niet mijn parcours. Dan maar Reichswald in duiken :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn remmen laten ontluchten bij de fietsenmaker. Voor en achter. Maar volgens mij hebben ze alleen achter gedaan. Voor is niks te merken van enige werkzaamheid of wat dan ook en mijn achter rem heeft wel allemaal oliesporen en remt nu weer perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Oliesporen? Ik neem aan dat je FM wel even de olie weg poetst met wat water? Het is nogal agressief spul namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een klein beetje olie bij het vloeistof reservoir. Dat is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Terwijl de wielrenners de Ronde van Nijmegen reden, heb ik Rood-Groene route maar onveilig gemaakt. Was rustig in het bos, wel veel wandelaars getroffen. Onderweg ook nog een paar keer verkeerd gereden, en een tweede bidon bijgevuld bij het vliegveld nadat groene route gereed was. Het bos was nog drassig her en der, maar stukken waren ook goed aan het opdrogen.
Voor een eerste rit ging het aardig, en na 65km stond ik weer thuis.... 'smaakt naar meer' :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
NielsTn schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:09:
[...]

Horst een keer geweest, toen deze net geopend was. bah bah, vond er niets aan, beetje keerwerk... veel korte pittige klimmetjes...
Niet mijn parcours. Dan maar Reichswald in duiken :P
Ben er gisteren geweest en ik vond het echt een heel fijn parcours. De klimmetjes vond ik te doen, maar het parcours lag er dan ook echt perfect bij. Goed dat ze op sommige klim- en daalplekken van die matten hebben neergelegd. Dat scheelt echt veel in grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
NielsTn schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:43:
Terwijl de wielrenners de Ronde van Nijmegen reden, heb ik Rood-Groene route maar onveilig gemaakt. Was rustig in het bos, wel veel wandelaars getroffen. Onderweg ook nog een paar keer verkeerd gereden, en een tweede bidon bijgevuld bij het vliegveld nadat groene route gereed was. Het bos was nog drassig her en der, maar stukken waren ook goed aan het opdrogen.
Voor een eerste rit ging het aardig, en na 65km stond ik weer thuis.... 'smaakt naar meer' :)
Poe lekker hoor. Vandaag ook rondje nijmegen gedaan, maar vanaf huis was dat 'maar' 40km (centrum nijmegen). Vorige week ging ik stuk namelijk, benen zo leeg, werd er misselijk van in mijn hoofd. Denk dat ik nog een virusje had ofzo. Vandaag ging gelukkig beter.Route lag er prima bijna, amper modder, wel veel wandelaars inderdaad, en 2 zotten die aan het 'spookrijden' waren. Op stukken afdaling nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ging lekker, ondanks rustig rijden zie ik in Garmin Connect enekel segmenten waar ik aardig te keer ben gegaan. In elk geval voor mij verbeteringen op die stukken op de eerste rit dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lekker 2 dagen in de buurt van Spa en Theux gereden. Genoten! Hopelijk weer wat klimconditie opgebouwd op die bergen daar. Zelfs nog KOM 2015 op een klim van 160hm/5%, maar daar zijn pas 20 andere geweest dit jaar, dus die blijft vast niet staan :+ Wel mooi zo rustig, mooie natuur, lekker warm en dan plots, voor je gevoel compleet van de wereld middenin een polder met zo'n boerenpad kom je een rondborstige blondine tegen in bikinitop. Sta je toch effe raar te kijken. Want je komt verder bijna nieman tegen, zo stil en rustig allemaal. Heb er ook geen andere mountainbikers gezien eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 12-05-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_ferry_ schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:36:
...Wel mooi zo rustig, mooie natuur, lekker warm en dan plots, voor je gevoel compleet van de wereld middenin een polder met zo'n boerenpad kom je een rondborstige blondine tegen in bikinitop. Sta je toch effe raar te kijken. ..
pics or it didn't happen (van die blondine he) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Avondritjes are go!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2945090/2015-05-12%2019.56.30-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Laatst online: 23-08 14:39
hoi, ben sinds kort ook weer wat actief met mountainbiken, (normaal altijd op de racefiets) recent weer wat knie problemen dus dacht pak mn ouwe decatlon bakbeest van 15kg, (250 euro) en ga eens wat trails pakken. Ik vond dit zo leuk dat ik de me de afgelopen week meteen verdiept heb in mtb's.

Vandaag de Knoop door gehakt, en het is de Grand Canyon CF SL 8.9 geworden.
belangrijkste punten.

- DT Swiss XR 1501 Spline ONE
- Compact versnelling Deore XT
- gewicht 9.9 kg

de demping zal wel ok zijn, ?
RockShox SID XX World Cup 29

[ Voor 20% gewijzigd door jekker op 16-05-2015 13:46 ]

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Zo, jij pakt het ook meteen goed aan. Daar ga je vast meer plezier aan hebben dan dat Decathlon barrel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
hehe ja ik hoop het, :) wel lang getwijfeld tussen alu en carbon.

Eigenlijk eerste dagen alleen naar de AL SLX series lopen kijken, uiteindelijk toch voor carbon gekozen omdat ik me ALU me toch wat kwetsbaar lijkt bij een val(in rotsachtig terrein) en je bij upgraden altijd word beperkt met het gewicht van alu.
Carbon begint vanaf 1500 euro, maar dan waren de wielen niet wat ik zoek, en dan loopt het snel op :)

Was ik vanmorgen eindelijk uit dat ik ging voor de GRAND CANYON CF SL 7.9
Toen kwam vanmorgen op de 8.9 ineens een korting van 200 euro, 8) toen hoefde ik niet lang over na te denken me 1e upgrade was gemaakt . :)

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Is het niet zo dat CF juist kwetsbaarder is - zeker bij stoten? Ik dacht dat het vooral een gewichtskwestie was om voor CF te kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30
Cheezus schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:50:
Is het niet zo dat CF juist kwetsbaarder is - zeker bij stoten? Ik dacht dat het vooral een gewichtskwestie was om voor CF te kiezen..
Dunwandig alu kan ook niets hebben als je verkeerd valt. Na mijn eerste carbon HT heb ik besloten nooit meer een carbon MTB te willen. Zit tussen mijn oren niet goed :). Voor het gewicht hoef je het ook echt niet te doen trouwens. Zoveel scheelt het niet meer tegenwoordig.

Op de racefiets is het trouwens een ander verhaal. Daar heeft carbon wel echt een streep voor bij me.

De Canyon ga je veel plezier aan beleven. Carbon of alu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Indeed me Alu racer bovenbuis is zo verschrikkelijk dun, als ik daarmee een rots zou raken zou dat meteen onbruikbaar gedeukt zijn. Carbon zou dit beter moeten verdragen wat ik zoal gelezen heb. Hoop maar dat dit echt zo is :)

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30
Het is allebei kapot met pech. Carbon is vaak goed en netjes te repareren. Bij alu is dat een stuk lastiger aangezien de structuur van het materiaal verandert als je het gaat lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Aluminium kan volgens het blaadje bike&trekking veel meer hebben. De kracht die nodig is om alu te beschadigen is veel groter (extreem dunwandig alu moet je vergelijken met extreem dunwandig carbon ;)), en na een valpartij moet je eigenlijk je frame laten checken door een expert. Aluminium is makkelijk te zien of het nog goed is, carbon niet. Iets wat eruit ziet als een extreem klein scheurtje kan betekenen dat de volgende hobbel de buis scheurt.

Dat blaadje vind ik trouwens niks meer. Vroeger een abonnement genomen voor mountainbike-verhalen en testen etc. Nu gaat het vooral nog over racefietsen en -onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Hmmm begin nu toch wel erg te twijfelen, hoop meer betalen voor minder sterk constructie.
gewicht, is niet het belangrijkste ben er niet van plan om aan wedstrijden mee te gaan doen ofzo.

Mail gestuurd dat ik wil annuleren, me knie blessure is er ook erger geworden afgelopen week, alles bij elkaar stel ik het maar even uit.

[ Voor 35% gewijzigd door jekker op 16-05-2015 13:45 ]

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Alu sterker dan carbon? No way. Check deze video: https://youtu.be/xreZdUBqpJs (vooral het einde ook even checken)
En zo zijn er veel meer voorbeelden hoor. Voor goed carbon betaal je natuurlijk wel wat meer, maar is het sowieso veel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
In praktijk blijkt dat als je de theorie blijft volgen je niet zal vallen. Beter gezegd: onderzoeken wijzen wel veel aan maar alles kan stuk. Hoe hard/zacht/lomp/onhandig je ook valt, of je nu op de fiets zit of hij zelf omvalt. Of dat er een boom op valt.

Carbon, aluminium en titanium zijn geïntroduceerd om bepaalde kenmerken van staal te veranderen. Denk daarbij aan het gewicht, karakter of flexibiliteit van het materiaal. Niet om val-sterker te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
jekker schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:59:
Hmmm begin nu toch wel erg te twijfelen, hoop meer betalen voor minder sterk constructie.
gewicht, is niet het belangrijkste ben er niet van plan om aan wedstrijden mee te gaan doen ofzo.

Mail gestuurd dat ik wil annuleren, me knie blessure is er ook erger geworden afgelopen week, alles bij elkaar stel ik het maar even uit.
Tja, als je lekker gaat mtb-en voor erbij, waarom dan niet een iets meer value for money fiets? Een bulls met alles deore xt afgemonteerd, en je kunt wel even vooruit / uit de voeten. En dan gewoon alu kopen. Dan is de boel een keer stuk rijden wat minder erg. En het gewicht win je maar door een biertje / zak chips minder te eten, of gewoon goed naar de wc voordat je vertrekt :p

Nijmegen lag er weer heerlijk bij vandaag. had nieuwe band besteld bij Mantel, zonder verzendkosten. Nu alleen nog even de rara achter monteren, de nobby voor (oops), dan is het weer zoals het hoort. Maar het verschil van mijn kale achterband (die dus voor zat), naar een met profiel, is als dag en nacht zeg. Durfde de bochten niet met vertrouwen in, na vandaag weer wel.

Amateur tldr-tip: bandjes tijdig vervangen, fietst stukken fijner 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

TheLemon schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:02:
Alu sterker dan carbon? No way. Check deze video: https://youtu.be/xreZdUBqpJs (vooral het einde ook even checken)
En zo zijn er veel meer voorbeelden hoor. Voor goed carbon betaal je natuurlijk wel wat meer, maar is het sowieso veel sterker.
Dit zijn echt impact tests.. Ik ben wel benieuwd hoe carbon presteert op duurzaamheid, zeker als het veel uv heeft gehad.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
TheLemon schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:02:
Waardeloze video. Ze testen alleen maar 1 aspect: de bevestiging van de voorvork. Dat testen ze ook niet goed: ze hebben niet getest of aluminium na 400Nm nog goed was, ze hebben domweg gekeken wanneer het brak. En wat mijn grootste bezwaar is: het kost wel 2x zoveel kracht om carbon te breken, maar als aluminium bijna kapot is zie je een deukje en kan je waarschijnlijk verder fietsen. Carbon gaat direct in 2 stukken bij X Nm. Geen idee of dat carbon na 90% van die kracht nog goed was, maar als ik zie hoe dat uit elkaar scheurt kan je best een beschadiging hebben die niet zichtbaar is maar er wel voor zorgt dat je fiets bij de volgende hobbel in 2 stukken ligt.

Eigenlijk is de enige test die ik relevant vind de laatste. De eerste 2 tests gaan over situaties die ik in Nederland nooit opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ok prima. Dan rij je op alu, ieder zijn ding. Mensen als Schutter en Absalon verkiezen carbon boven alu en de complete racefietswereld, van wielertoerist tot prof rijdt uitsluitend op carbon, maar dat zegt verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar die pro's hoeven hun frame niet zelf te betalen ;) Als ze vallen en er zit een buts in gaat er gewoon een nieuw frame in.

Ik weet ook niet hoe het zit met die frames uit dat filmpje, stel dat die van carbon hetzelfde weegt (of zwaarder is) dan de alu versie, dan is het niet gek dat hij meer impact kan hebben. Uiteindelijk kun je met hetzelfde gewicht met carbon meer stijfheid verkrijgen dan met aluminium, dat staat volgens mij wel vast. Mede omdat je lastige vormen kunt maken en carbonstructuren plaatselijk kunt aanpassen.

Ik heb een kennis die over de kop sloeg doordat er een kat in zijn voorwiel terecht kwam. Voorvork van carbon, en beide poten waren finaal doorgebroken, hingen achteraan nog een beetje aan elkaar. En dan dus gebroken ergens in het midden, zo van voor naar achteren, terwijl ze juist op die manier heel veel krachten zouden moeten kunnen hebben;
Afbeeldingslocatie: http://www.cpsc.gov/PageFiles/70752/01160b.jpg
Dan heb je dus een diepte van pakweg 5cm, terwijl beide poten zelf maar een centimeter dik zijn ofzo.

Ook racefietsen van alu gezien die zo dunwandig waren dat je met 2 duimen op elkaar een deuk in de onderbuis kon drukken :')
Zadelpennen van alu die verbogen, tja das vervelend want een lichtgewicht pennetje is ook duur, maar wat zou er met carbon zijn gebeurd? Misschien wel plots een krak, waarna je rectaal wordt gespietst op een versplinterde carbon zadelpen? :X

Het heeft beide voor en nadelen, carbon gaat volgens mij vaak stuk zodra je valt, door puntbelasting of ogenschijnlijk onschuldige beschadigingen. Alu heeft weer meer kans op metaalmoeheid, genoeg foto's van frames die bijvoorbeeld een halve centimeter boven de lasnaad afbreken.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 17-05-2015 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
TheLemon schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:01:
Ok prima. Dan rij je op alu, ieder zijn ding. Mensen als Schutter en Absalon verkiezen carbon boven alu en de complete racefietswereld, van wielertoerist tot prof rijdt uitsluitend op carbon, maar dat zegt verder niets.
Juist vanwege het soort dingen waar carbon waarschijnlijk niet tegen kan en alu wel, vind ik dat er 1 onderscheid is wat je altijd moet maken: racefietsen en mountainbikes. En dit is het mountainbike-topic :) Op de racefiets speelt gewicht een veel grotere rol, is het dempen van trillingen door de voorvork fijn etc. En hoe vaak val je met een racefiets nou eigenlijk?

Ga eens op een mountainbike-vakantie mee, met 10 MTB'ers 7 dagen door de bergen fietsen. Denk je echt dat iedereen zonder te vallen weer in Nederland komt?* Wat bij aluminium een klein stom deukje is in de onderbuis door een val op een rots (geen probleem, gewoon verder rijden) betekent bij carbon het eind van de vakantie: die moet eerst geïnspecteerd worden door een specialist.

*) Ik heb het Godzijdank overleefd, dat heeft maar een haartje gescheeld. Mijn aluminium fiets was weinig mee aan de hand. En bij eerdere vakanties ging er altijd wel iemand een keer onderuit, maar niet zo heftig. Krasje op de fiets, schrammetje op de pols, gewoon doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

En dit is het mountainbike-topic :) Op de racefiets speelt gewicht een veel grotere rol, is het dempen van trillingen door de voorvork fijn etc. En hoe vaak val je met een racefiets nou eigenlijk?
Precies.

Afgelopen zaterdag met een maat het Reichswald in gedoken. Was nog wat aan het zoeken naar een lekkere route, maar dat smaakt wel naar meer :9 Ik heb ik maar 25 km door het bos gereden (heen en terug was al goed voor 30 km), maar al meer dan 1000 hm gepakt. Het is toch een stuk zwaarder dan rood en groen van Nijmegen/Groesbeek. Ik was overigen wel echt zeiknat toen ik thuis kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nou ja het blijft een vrij onwetenschappelijke discussie zolang niemand goede cijfers heeft. Ik weet van mezelf in ieder geval dat ik al heel wat keren onderuit ben gegaan en over de kop met mijn carbon mtb en dat dat ding echt wel heel stevig is.
Ik was even sceptisch als jullie en zou in principe niet zelf voor carbon gekozen hebben, ware het niet dat er een goede 2e hands deal voorbij kwam. Nu na een paar jaar op die fiets en door o.a. filmpjes als de bovenstaande ben ik overtuigd.

Maar nogmaals: kies gewoon waar je je prettig bij voelt en wat je portemonnee toelaat. Ik gaf meer een reactie op Jekker's keuze en de reacties daarop dat alu sterker zou zijn, wat gewoon absolute lariekoek is. Als hij carbon wil is dat een prima keuze.

En nu genoeg geluld, tijd om een paar rondjes te trainen voor de Lakebike :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheLemon op 18-05-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 07:39
Mijn racefiets (met zelfs carbon velgen en carbon zadelrails) gaat alweer bijna 10 jaar mee en doet het nog steeds meer dan prima. Mijn carbon mountanibike gaat ook alweer zijn 3e levensjaar in en binnenkort komen daar ook carbon velgen bij. Heb zelfs een pompje van carbon! :P
En bij een val kunnen zowel alu als carbon kapot gaan en carbon is tegenwoordig echt wel stevig. Daarnaast kan ik, zeker met een crash replacement regeleing, de kosten van een ernstige val wel dragen. Dus zelfs áls ik een fatale val zou hebben, zou ik dat geen probleem vinden. Het is een kwestie van budget natuurlijk, maar het is echt niet zo dat carbon bij één val al kapot is.

De discussie is hier trouwens al meerdere malen gevoerd en je zult altijd wel wat kampen houden. Het is vaak zo dat mensen met een alu fiets, carbon kwetsbaar/minder handig vinden en mensen met een carbon fiets daar prima ervaringen mee hebben. En dat is ook logisch want iedereen koopt het materiaal waar hij achter staat. En met iedere mountainbike kan je prima genieten, alu, staal, tita of carbon. Ride and let ride, zal ik maar zeggen :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 18-05-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Koop gewoon een stalen frame, gewicht is overrated :P Kan je je frame nog eens recht trappen als je er een deuk in hebt ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, deze spam even gemist

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 22-05-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ach mijn alu Bird weegt 12,3 kilo, maar die kan ook wel tegen een stootje :+ . Dan maar wat harder trappen om naar boven te komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:31:

Heel hard bedankt voor deel te nemen!!
Ik zou hem ook even http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=15&t=61614 hier posten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:31:
Heel hard bedankt voor deel te nemen!!
Groetjes
Robert
Ingevuld :)

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen jaar nieuwe mountainbikes aangeschaft om de mooie Nijmeegse routes te rijden. Lekker burgerlijk allebei dezelfde bike: Focus Raven 27r 5.0

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/rsedn4.jpg

Tijdje getwijfeld over een 29er, maar na wat testritjes is het toch een maatje kleiner geworden. Ben zelf ook niet heel groot. Het bevalt erg goed! Nu nog wat sneller worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@Reynouts: Mooie fietsen, vooral de kleurstelling vind ik mooi (geen wonder dat mijn fiets ook rood met donkergrijs is... ;) ) Waarom carbon met (correct me if I'm wrong) redelijk entry level components? Was het dan niet beter om voor een aluminium frame te gaan en betere vering, groep etc erop te hebben?

Ik vroeg mij af hoe hoog je drops mogen zijn zonder dat je je mtb beschadigt? Ik heb een Nerve 7.0, dus full sus met 120mm veerweg. Zie onderstaande foto, zou dit teveel zijn? Ik heb de kade ernaast verschillende keren gedaan, dat is denk ik een cm of 10-15 lager, dat is alleszins geen probleem zolang ik met beide wielen tegelijk land of eerst met het achterwiel. Bij deze twijfel ik een beetje, ik wil mijn fiets niet beschadigen ntrlk.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/O4uARF3n_5VzUc51QwpAb6MLMzHFMJfXSUfKSHRWgM0-432x768.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Zie de website van Canyon, jouw fiets is categorie 3:
Fietsen in deze categorie hebben betrekking op fietsen van categorie 1 en 2 en zijn ontworpen voor ruiger, onverhard terrein. Deze bikes kunnen gebruikt worden voor sprongen tot een maximum van 60 cm. Sprongen van deze grootte kunnen tot ongelukken leiden bij onervaren rijders. Hardtail mountainbikes en full-suspension bikes met normale veerweg horen thuis in deze categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
LaurentS schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:50:
@Reynouts: Mooie fietsen, vooral de kleurstelling vind ik mooi (geen wonder dat mijn fiets ook rood met donkergrijs is... ;) ) Waarom carbon met (correct me if I'm wrong) redelijk entry level components? Was het dan niet beter om voor een aluminium frame te gaan en betere vering, groep etc erop te hebben?
Mooie fiets! Love the colors :9
Ik vind het ook leuk om drops te doen, maar deze zou ik niet te vaak doen.. is eigenlijk gewoon te hoog voor dit soort MTB's denk ik. BMXje/Dirtbike kopen? ;)

Goede constatering over onze fietsen. We konden deze fietsen voor (relatief) weinig geld as-is meenemen. Als er wat kapot gaat of versleten is, ga ik voor betere componenten. Voor mij is deze samenstelling zeker nog toereikend genoeg op dit moment, ondervind er geen hinder van en rijdt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Maar het is dus eigenlijk geen 5.0 want die zou x1 afmontage moeten hebben met fsa crank, maar ik geloof dat ik een Deore afmontage zie?

Heb je hem toevallig bij Stiptbike gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Cheezus schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:20:
Zie de website van Canyon, jouw fiets is categorie 3:

[...]
Bedankt voor je antwoord Cheezus, dat had ik idd zelf ook al gezien. Echter lijkt mij dit te algemeen.
Canyon geeft namelijk aan dat bvb de Yellowstone AL 3.9 en de Spectral AL 8.0 EX allebei tot die klasse behoren.
Mij lijkt het vrij logisch dat een hardtail met 100mm veerweg van 599€ minder kan hebben dan een fully met 150mm Rockshox Pike en 140mm achtervering... Toch zet Canyon deze in dezelfde klasse en kunnen ze volgens hen elk maar sprongen van max 60 cm aan.

Daarom zocht ik naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
DjVe schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:52:
Maar het is dus eigenlijk geen 5.0 want die zou x1 afmontage moeten hebben met fsa crank, maar ik geloof dat ik een Deore afmontage zie?

Heb je hem toevallig bij Stiptbike gehaald?
Deore is de groep inderdaad.
Als de 5.0 afmontage aangeeft, is mijn naamgeving duidelijk fout, sorry ;)

Deze komen niet bij Stipbike vandaan, alhoewel dat goed had gekund (aangezien ik in Nijmegen woon)!
Mooie winkel/servicepunt is dat _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Tja, ze specificeren niet per fiets dus gaan er een groot aantal modellen op de grote hoop qua categorie. Maar dat is dus wel de officiële stelling. Het zal ook aardig uitmaken of je 50kg of 100kg weegt - op die 60cm zal heus wel een aardige marge zitten, zeker als je aan de bovenkant van je categorie zit.
Wat die marge is zal een kwestie van trial en error zijn, maar die error wil je dus voorkomen ;) Wat je dan hooguit kunt doen is zoeken naar ervaringen met kapotte fietsen en waardoor ze zijn gesneuveld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die 60cm die ze specificeren is gewoon op plat vlak gemeten neem ik aan? Want in de praktijk kom je natuurlijk vaak zat afdalingen tegen met daarin een jump. Qua hoogte is dat misschien 30cm. Maar de afstand die je daarbij aflegt of hoogteverschil wat je uiteindelijk tussen sprong en landing maakt is natuurlijk veel groter. Het gaat dan denk ik ook om de hoek die je maakt ten opzichte van de plek waar je op land. Ik heb met mijn nerve sprongen gemaakt waarmee ik pakweg 3m door de lucht vloog. De demper kwam. Toen amper verder dan met ruig terrein gebruik. Gewoon omdat de berg redelijk meeliep met de boog die je door de lucht aflegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik kan er het volgende over zeggen: dat wat jij wilt weten is de capaciteit voor drops into flat. Dat is qua impact iets heel anders dan in een afdaling een drop of gap meenemen en in het schuine landen, dus wat de anderen al zeiden.

60 cm in het flat is voor een normale CC/AM-bike teveel. Hij overleefd het wel een paar keertjes, maar je wiellagers (ook bij een fully!) en vooral de lagers van je achterbouw krijgen heel erg op hun donder. Niet elke wielset heeft er ook evenveel zin in. Zoals iemand gezegd had speelt je gewicht natuurlijk een grote rol, maar echt: daar zijn die fietsen niet voor gemaakt. Zelfs de dikke jongens (Enduro, DH) vinden dat op den duur niet tof. Dirtbikes, die vinden dat leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Drop to flat is sowieso erg slecht.

Je kunt elke fiets kapot springen, met een simpel dropje van 2m to flat, het gaat erom hoe jij de klap opvangt. Blijf je als een zoutzak staan en laat je alleen je 120/150/160mm veerweg het werk doen? Ja dan kan je flink doorklappen.. Je moet hoe dan ook met je lichaam mee opvangen, doe je dit goed dan kun je zelfs met 120mm fully een heel stuk meer... Je zou er van versteld staan hoeveel "veerweg" je nog uit je armen en benen kunt halen _/-\o_

Ter vergelijking, ik rijd op het moment een 180mm freeride bak, en een 130mm hardtail.. met de hardtail kan ik tot nu toe alles rijden wat ik ook met de freeride bak doe ( Gaps / drops ) Het gaat wat langzamer, en de sprongen komen wat harder aan, maar nog altijd niks stuk. En ik ben zeker geen voorzichtige rijder.

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 20-05-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik weeg zelf 67 kg, dus gewicht valt best wel mee. Met de sprong die ik al gedaan heb, ik denk zo'n 80 cm, ving ik uiteraard de klap ook op met mijn armen en benen. Ik denk dat dan de veerweg zo goed als volledig gebruikt werd, ik hoorde geen klap dat de vering 'bottomed out' (weet niet hoe je dat zeg in het NL) maar als ik kijk naar de elastiekjes waren deze bijna tot op het einde van de vering, vooraan nog een cm of 2-3, achteraan nog 1-1.5cm over. Op de foto hierboven kan je zien hoeveel van de voorvering gebruikt werd, je kan het elastiekje zien op de rechtervorkpoot.

Dat is inderdaad een drop to flat en dan nog eens op asfalt, dus geen zachte bosgrond... Consensus is, best niet doen als ik het goed begrepen heb?

[ Voor 8% gewijzigd door LaurentS op 20-05-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vooraan zit je er aardig doorheen dan qua veerweg Ik zou het zelf niet teveel doen idd, en gewoon met iets meer snelheid de lagere drops pakken.
Achteraan had ik hem wel een keertje het einde. Dan is er nog een 3-5mm over ongeveer. De druk was toen wat aan de lage kant, 150 psi ipv de 170 tot 180 die ik nu meestal doe. Dan hou ik nog +/- 1 cm over op de demper op diezelfde sprong. (maakt ook nog iets verschil of hij op trail of descent staat)

Zelf eens een drop to flat gedaan van een cm of 80-100 met 80mm veerweg, wel op grond (afgraven voor een sloot) daarbij stuiterde ik wel zowat van mijn fiets :P maar mooi om een keer gedaan te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 20-05-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
_ferry_ schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:40:
Vooraan zit je er aardig doorheen dan qua veerweg Ik zou het zelf niet teveel doen idd, en gewoon met iets meer snelheid de lagere drops pakken.
Achteraan had ik hem wel een keertje het einde. Dan is er nog een 3-5mm over ongeveer. De druk was toen wat aan de lage kant, 150 psi ipv de 170 tot 180 die ik nu meestal doe. Dan hou ik nog +/- 1 cm over op de demper op diezelfde sprong. (maakt ook nog iets verschil of hij op trail of descent staat)

Zelf eens een drop to flat gedaan van een cm of 80-100 met 80mm veerweg, wel op grond (afgraven voor een sloot) daarbij stuiterde ik wel zowat van mijn fiets :P maar mooi om een keer gedaan te hebben.
Hoeveel weeg je? Ik ben zelf nog een beetje aan het kijken hoeveel psi ik erin doe en vermits we dezelfde fiets hebben (ik in maat S overigens)...

Ik had hem op descent gezet voor die drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

75kg. Op zich ging dat met 150psi nog wel aardig geloof ik. Maar met rugzak met daarin 1,5L water en wat spul was dat aan de lage kant. Voor zit er 80in. Nerve 7.0 in een L. Nu de rebound nog wat finetunen, heb hem iets langzamer gezet achter nadat ik de druk hoger heb gezet, want hij had nogal de neiging om na elke kuil mij een beetje van het zadel te lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Beter geen PSI-waardes vergelijken maar zelf met handleiding/tabel van de fabrikant de sag op je gewicht en smaak afstemmen. Soms zitten er tussen uiteenlopende groottes van dezelfde bike verschillen, bijvoorbeeld in de rebound tune van de demper of de lengte van de chainstays.

Bij de hoge waardes voor vork en vooral achterdemper loont het om het precies te doen, komt echt je rijplezier ten goede :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
En trouwens: bottom-out is niet erg !

Als je nooit bottomed heb je de demper niet goed staan, tenzij je op asfalt rijd ;)
Het is dus zeker niet zo dat je bottom-out niet mag hebben... Demper en vork hebben daar bumpers voor ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb idd mijn psi waardes bepaald adhv de sag methode, maar ik ben er nog een beetje mee aan het spelen, klein beetje meer, klein beetje minder druk, rebound etc.

@Marsjee: ik dacht dat bij bottomout de rest van de klap opgevangen wordt door de velg en het frame dan? Dat lijkt mij slecht voor de fiets? Als het één keer gebeurt, geen probleem, maar te vaak, lijkt mij geen goed idee?

Vandaag heb ik nog een tochtje op de mtb gemaakt na het studeren voor het donker. Dicht bij mij in de buurt zijn er 2 offroad segmenten waar ik de KOM van wou veroveren. Dat is ook gelukt :)

Uiteraard hoort er deze keer ook een snapchat foto bij :)
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jltxdHdIabgrNV_nF5nKaH6tCqNTwEuXkZWxDifMUWQ-432x768.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
LaurentS schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:10:
@Marsjee: ik dacht dat bij bottomout de rest van de klap opgevangen wordt door de velg en het frame dan? Dat lijkt mij slecht voor de fiets? Als het één keer gebeurt, geen probleem, maar te vaak, lijkt mij geen goed idee?
Moet ook niet bij elk sprongetje/bobbeltje zijn, maar mag zeker wel een keer bottemen op je favo rit/track
Je hebt tenslotte niet voor niks de veerweg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
De vork heeft een rubber randje die de laatste klap opvangt, met een grotere kracht dan de luchtkamer dat doet. Dat zorgt ervoor dat je een kans hebt dat je fiets het overleefd, geen garantie! Het verschil tussen een 'zachte' bottom-out (die goed te 'overleven' is) waarbij je net 1% veerweg tekort kwam, een een harde waarbij je 50% te kort kwam, is bij een bottom-out volgens mij alleen maar te zien aan de vorm van je frame, wiel en vork na de drop-to-flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vandaag weer eens naar Zoetermeer gefietst. Kwam er toen achter dat er ook een BMX baan is. Gaaf hoor, maar respect voor die rijders :P kon leuke rondjes maken op de MTB, maar dat was nog best vermoeiend na 3 rondjes over het mountainbike parcours :P ging nu met de vering open, beetje sprongetje maken enzo. Volgende keer eens proberen met de achtervering op de climb stand. Dan kun je waarschijnlijk wat meer snelheid houden over het pumptrack gedeelte.
Sowieso best wennen, de ene keer kom je los en land je op een mooi vlak stuk, maar je loopt ook zomaar de kans dat je heel slecht uitkomt, precies op de volgende bult.
Verder wel weer wat last van hoofdpijn/uitdroging, terwijl ik 1,5l wegdrink tijdens het fietsen. Ook mag de conditie nog wel sneller omhoog wat mij betreft. Maarja dan moet ik denk ook meer dan 1x in de week een rondje maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Vandaag weer eens naar Zoetermeer gefietst. Kwam er toen achter dat er ook een BMX baan is.
in buytenpark ja achter snowworld. Gaaf he! Wellict zie ik je volgende keer!
Heb net nieuwe fiets besteld:
Afbeeldingslocatie: https://media-frontend.tweakwise.com/data/matrabike/superzoom/1925.jpg

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou er niet mee in de bossen gaan fietsen....

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Nu online
Zijn er hier nog mensen die naar de Bike Freak testdag gaan zaterdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

zonoskar schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:49:
Ik zou er niet mee in de bossen gaan fietsen....
Waarom niet? Graag argumenteren aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

paranoia68 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:54:
Waarom niet? Graag argumenteren aub?
Zulke goedkope MTBs zijn wel eens getest door 'echte' mountainbikers en ze hielden het geen week uit. En dan werd er alleen mee gereden, niet gesprongen of anderszins gek gedaan. Sturen die gevaarlijk door bogen, kettingen die doormidden gingen. Vorken die na een week vast zaten door modder die onder de seals doorloopt. Naven die niet meer soepel draaien, en dat na een week.

Nu zal het tegenwoordig wel wat beter zijn, maar ik zou me wel bedacht zijn. De standaard zou ik er zo al meteen af slopen, dat ding is een "accident waiting to happen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 07:39
dennismaus schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:53:
Zijn er hier nog mensen die naar de Bike Freak testdag gaan zaterdag?
Ik ben twee keer geweest, beide keren prima bevallen. Ik weet echter inmiddels wat ik wil en hoef er dus even niet meer heen.

Ga je nog met een specifiek doel erheen, wil je een bepaalde keuze maken oid? Ik ben erg benieuwd naar welke fietsen je positief en negatief verrasten. Ik had op basis van websites/geometrie/reviews een bepaald beeld bij iedere fiets, maar de praktijk was best wel wat anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
zonoskar schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:05:
[...]

Zulke goedkope MTBs zijn wel eens getest door 'echte' mountainbikers en ze hielden het geen week uit. En dan werd er alleen mee gereden, niet gesprongen of anderszins gek gedaan. Sturen die gevaarlijk door bogen, kettingen die doormidden gingen. Vorken die na een week vast zaten door modder die onder de seals doorloopt. Naven die niet meer soepel draaien, en dat na een week.

Nu zal het tegenwoordig wel wat beter zijn, maar ik zou me wel bedacht zijn. De standaard zou ik er zo al meteen af slopen, dat ding is een "accident waiting to happen".
Dit ^^

Ik snap dat je als beginner vast denkt dat het goed is,.,. maar als je een beetje verdiept in het mountainbiken ( wat ik kan snappen dat je dat nog niet hebt gedaan ) dan zul je over een jaartje ook zeggen... NONDEJU, HAD IK DAT NOU EERDER GEDAAN..

Beter koop je dus een 2e hands A merk, je zult veel meer plezier hebben !!!! Of rij met deze die je nu gekocht hebt, en stap voor de gein is op een "echte" mountainbike van iemand anders :D

Ohja argumenten:

Fiets is net zo zwaar als mijn downhiller, lagers zijn slecht.. voorvork is een pogo-stick ipv demping... Wielen slechte kwaliteit. Remmen zijn niet geschikt voor serieuze afdalingen. Frame is zwaar maar ook niet heel sterk.

En ja, heb er ervaring mee ( LANG geleden )

[ Voor 11% gewijzigd door Marsjee op 26-05-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

De site heeft een winkelwaarborg en de adressen kloppen en een consumentenbond keuring en anwb verzekering etc. Dat zijn toch gerenomeerde instellingen hoe meer kan je wantrouwen?
En Shimano is volgens mij ook een sterk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
paranoia68 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:38:
[...]

De site heeft een winkelwaarborg en de adressen kloppen en een consumentenbond keuring en anwb verzekering etc. Dat zijn toch gerenomeerde instellingen hoe meer kan je wantrouwen?
En Shimano is volgens mij ook een sterk merk?
Daar is ook niks mis mee.. Alleen wat er van shimano op zit is het goedkoopste van het goedkoopste, onderdelen die op een stadsfiets thuis horen. En met een fancy achterderri van shimano maak je de fiets niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Marsjee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:39:
[...]

Daar is ook niks mis mee.. Alleen wat er van shimano op zit is het goedkoopste van het goedkoopste, onderdelen die op een stadsfiets thuis horen. En met een fancy achterderri van shimano maak je de fiets niet beter.
Welke winkel adviser je in die prijsklasse? hans struik begint bij 499 eur?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
499 euro, zou ik mooi 2e hands besteden. Niet aan een nieuwe mountainbike..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Marsjee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:42:
499 euro, zou ik mooi 2e hands besteden. Niet aan een nieuwe mountainbike..
Waar moet je opletten als je tweedehands koopt dan ik ben geen expert?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Welke mtb is dit dan precies? En waarom kan je geen plezier hebben met een "goedkope" mountainbike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Baldertt schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:45:
Welke mtb is dit dan precies? En waarom kan je geen plezier hebben met een "goedkope" mountainbike?
https://www.matrabike.nl/product/2215/cross-gravito-alivio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Baldertt schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:45:
Kan zeer zeker wel.. alleen het is het allemaal net niet.. de onderdelen enz... Lastig uitleggen aan mensen die net beginnen....je komt er wel achter, als je ooit iets anders haalt of iets anders gaat rijden.

Ik zou voorstellen hier eens een kijkje te nemen http://www.mountainbike.nl/forum/
eventueel daar vragen stellen mbt een fiets aanschaffen... Ik weet ook niet alles, en wil ook niet alles weten.
Ik weet alleen WEL dat daar precies het zelfde gezegd gaat worden en al gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ok heb de specs bekeken en ik snap nu de reacties wat beter...

Ik begon 3 jaar geleden met een budget van 800 euro, maar ik kocht uiteindelijk een fiets van ruim het dubbele. Heb je wel een hele leuke fiets voor ;)

Als je net begint met mtb-en en na een paar maanden blijkt dat je het niet leuk vindt dan was dit een goede koop. Als je het wel leuk vindt wil je dan waarschijnlijk iets (veel) beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nu ga ik iets doen wat ik nooit had durven dromen (een Cube of Canyon aanraden)

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-analog-29-2015-heren

https://www.canyon.com/nl/mountainbikes/bike.html?b=3641

Dit zou ik als absolute minimum aanraden voor iemand die echt door de bossen wil raggen, in elk weertype. Je hebt dan een redelijke vork, 9 versnellingen achter (ipv 7 op de Crosscycle) en betere afdichtingen en een stuur waar ik vertrouwen is zou hebben.

Die crosscycle is wel oke om naar je werk te fietsen of naar school, maar in het bos worden toch andere eisen gesteld. Ze zijn wel iets duurder dan 499, maar als je nog een paar maanden wacht kun je ze vaak met korting kopen, want in augustus loopt de nieuwe collectie binnen (vaak alleen een ander kleurtje) en dan gaat de oude 'meuk' er goedkoop uit. Of je nu nog overjarige fietsen aan kan treffen weet ik niet.

/edit: Aan een 2dehandse zou ik als beginner niet beginnen, tenzij je een ervaren vriend hebt die er iets vanaf weet. Voor je het weet koop je een kat in de zak en ben je nog meer geld kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 26-05-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

WOW dat zijn prijzen maar beetje over mijn budget moet dan doorsparen!
Als je net begint met mtb-en en na een paar maanden blijkt dat je het niet leuk vindt dan was dit een goede koop. Als je het wel leuk vindt wil je dan waarschijnlijk iets (veel) beters.
Ik heb de fiets voornamelijk voor woonwerk en weekenden off road gekocht?! Is het een te lichte fiets?! Ik ben al 18 jaar trouw mountainbiker maar meer woonwerk en weekend off-road...:)
/edit: Aan een 2dehandse zou ik als beginner niet beginnen, tenzij je een ervaren vriend hebt die er iets vanaf weet. Voor je het weet koop je een kat in de zak en ben je nog meer geld kwijt.
Daarom koop ik hem ook nieuw! :)

[ Voor 93% gewijzigd door digidokter.net op 26-05-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Mja, ik denk dat je even goed moet nadenken wat je wil. Wil je een paar keer per maand als het lekker weer is over een een bospad fietsen - dat kan naar mijn idee ook prima met die Matrabike. Dat het dan wat zwaarder trapt of je een versnelling minder hebt is niet zo'n probleem. Als er over een paar jaar het een en ander versleten is kun je alsnog kijken of je niet een dure fiets wil kopen.
Het fijne van zo'n dure fiets is dat alles beter gaat: schakelen, remmen, trappen, sturen noem maar op, je krijgt daardoor ook meer vertrouwen zodat je harder durft. Maar op een goedkope fiets kun je ook een hoop lol beleven hoor :)
Pagina: 1 ... 76 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.