Maar die pro's hoeven hun frame niet zelf te betalen

Als ze vallen en er zit een buts in gaat er gewoon een nieuw frame in.
Ik weet ook niet hoe het zit met die frames uit dat filmpje, stel dat die van carbon hetzelfde weegt (of zwaarder is) dan de alu versie, dan is het niet gek dat hij meer impact kan hebben. Uiteindelijk kun je met hetzelfde gewicht met carbon meer stijfheid verkrijgen dan met aluminium, dat staat volgens mij wel vast. Mede omdat je lastige vormen kunt maken en carbonstructuren plaatselijk kunt aanpassen.
Ik heb een kennis die over de kop sloeg doordat er een kat in zijn voorwiel terecht kwam. Voorvork van carbon, en beide poten waren finaal doorgebroken, hingen achteraan nog een beetje aan elkaar. En dan dus gebroken ergens in het midden, zo van voor naar achteren, terwijl ze juist op die manier heel veel krachten zouden moeten kunnen hebben;

Dan heb je dus een diepte van pakweg 5cm, terwijl beide poten zelf maar een centimeter dik zijn ofzo.
Ook racefietsen van alu gezien die zo dunwandig waren dat je met 2 duimen op elkaar een deuk in de onderbuis kon drukken
Zadelpennen van alu die verbogen, tja das vervelend want een lichtgewicht pennetje is ook duur, maar wat zou er met carbon zijn gebeurd? Misschien wel plots een krak, waarna je rectaal wordt gespietst op een versplinterde carbon zadelpen?
Het heeft beide voor en nadelen, carbon gaat volgens mij vaak stuk zodra je valt, door puntbelasting of ogenschijnlijk onschuldige beschadigingen. Alu heeft weer meer kans op metaalmoeheid, genoeg foto's van frames die bijvoorbeeld een halve centimeter boven de lasnaad afbreken.
[
Voor 6% gewijzigd door
_ferry_ op 17-05-2015 22:26
]