Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.252 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

_ferry_ schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:41:
Nieuwe fiets zojuist besteld, Canyon Nerve 7.0 :9

Had ik gewoon behoefte aan, en mezelf vorig jaar beloofd dat als het MTB'en geen 1 jarig iets zou zijn...

Niet dat de huidige Santos versleten is ofzo, integendeel, hij heeft een paar jaar ongebruikt in de schuur gehangen en volgens mij zit er pas de 2e of 3e set tandwielen op. Hou ik die lekker voor de winter/baggerritten. En mijn pa past er volgens mij ook op.

Maar de Nerve heeft weer iets grotere wielen (29" trekt mij niet zo, rij voor de lol, niet voor een baanrecord, pak graag een sprongetje etc. dus zie de meerwaarde van zwaardere wielen niet echt) achtervering, en verder qua afmontage vergelijkbare kwaliteit met wat ik al had. Zat nog te denken aan de 8.0 uitvoering, maarja toch weer 300€ duurder. Dat is ie op zich wel waard, maar ik ga het niet echt missen denk ik.
XT shifters schijnen wel erg goed te schakelen, maar mijn 12 jaar oude LX doen het ook prima... Geef ik liever een deel van die 300€ uit aan een camelbak, nieuwe helm en wat andere zaken.
SLX schakelt ook zeer goed hoor! Ben enorm te spreken over mijn SLX groep. Mooie fiets in ieder geval en voor een leuk prijsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:05
Goede keuze inderdaad, en SLX is echt een prima groep. Blij dat jezelf gewoon ziet als recreant en niet alleen voor 'het snelste' gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Cheezus

Luiaard

ricom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 22:22:
Ok, mooi. Ik heb jaren op de race fiets gezeten, maar hier begint de verveling redelijk in te slaan. Met mijn beperkte ervaring met MTB's toch een paar keer getest, en dit is duidelijk meer voor mij nu dan racefietsen.
Wat ik voorlopig wil doen is voornamelijk de routes in Rotterdam, Zoetermeer en Oostvoorne, dus nog niets extreems. Als ik dan merk dat ik verder wil zijn de Ardennen een optie. Bij mijn zoektocht kwam ik erachter dat een 29er beter voor mijn lengte is(1.88). Toch heb ik een 27.5 opgenomen in de selectie. Ik heb zelf erg de neiging om de Sensa te kiezen, maar daarom post ik hier voor wat pro feedback.
De fietsen die ik op het oog heb :
Cube Aim disc 29
Giant Talon
Sensa TNT
Edit

Vergat te vermelden dat ik alles buiten SPD schoenen heb.
Kijk ook eens bij Canyon, https://www.canyon.com/nl/mountainbikes/bike.html?b=3601
Over het algemeen krijg je daar erg veel waar voor je geld. Zelf ben ik nog erg tevreden met mijn Nerve AL 7.9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ricom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:34:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar waarom is deze dan zoveel beter? Ervan uitgaande dat ik zeker het komende jaar slechts een recreatieve biker ben. Dan koop ik liever nu een "instap" model om later is echt iets goeds te kopen.
MBV verwoord het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
MBV schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 11:58:
@ricom: Tip: mtb-clinic heeft in april een evenement in Nederland, waarop ze je graag een reis verkopen, maar waarbij je ook diverse MTB's kan testen voor bijna niks. Dan kan je dus ook makkelijk het verschil ervaren tussen 27,5" en 29". http://www.mtbclinic.nl/test-en-demodag/
Hartelijk dank voor de duidelijke info. X-trail kende ik nog niet, maar die bieden zo te zien zeker degelijke fietsen aan. Ik ga in ieder geval eens kijken of ik een proefrit kan regelen of via de clinic of op een andere manier, op die manier weet ik ook beter of het een 27 of 29er gaat worden. Het is mij in ieder geval wel duidelijk dat de voorbeelden die ik aanhaalde beter links kan laten liggen, en dan of iets doorsparen of genoegen nemen met een 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05
'genoegen nemen' met tweedehands zou ik zeker liever doen dan genoegen nemen met zo'n goedkope nieuwe fiets. En zeker als je nog maar net gaat beginnen zal het op dit moment vrij makkelijk zijn om voordelig een goede 26" tweedehands te kopen van iemand die overstapt op 29". Neem wel een 'expert' mee die goed kan beoordelen of de fiets in goede staat is.

Oh ja, andere mogelijkheid als die mtb-clinic je niet uitkomt: http://www.merida-bikes.c...xperience-centre-242.html
Als je slim bent ga je samen met een vriend. Dan neemt de een een 27,5" mee, de andere een 29", en dan ruil je halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Roet schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:37:
Goede keuze inderdaad, en SLX is echt een prima groep. Blij dat jezelf gewoon ziet als recreant en niet alleen voor 'het snelste' gaat!
Ja, heb 'm sinds dinsdag, klein rondje door de woonwijk gemaakt, en voor de snelheid is het waarschijnlijk niet de beste fiets, voelt echt alsof je op een Harley zit in vergelijking met de Santos :+ Die was gebouwd voor een diepe zit, stijf frame, nerveus etc.

Wat verschillen:
- stuur van 54cm (ja, best smal, bar-ends niet meegeteld) naar 73cm breed (is ook gewenning, en anders inkorten)
- van 80mm naar 120mm veerweg, meer instelbaar
- vork is een stuk stijver, zal ook slijtage zijn
- van 26" naar 650b
- achtervering
- geen marathon houding meer, minder nerveus.
- ongeveer hetzelfde gewicht, iets betere afmontage (slx-xt versus lx)

Ja, in 12 jaar tijd verandert er ook een hoop. Kon toen dromen van Mavic Crossride of schijfremmen, tegenwoordig is dat gewoon gemeengoed. Heb vorig jaar de Santos wel voorzien van schijfremmen en nieuwe wielen, anders was er echt niet goed mee af te dalen. Zodoende heb ik op zich nog een prima fiets die ik vast van de winter nog weer gebruik om de Canyon wat te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 13:18

Corpii

Le Tostie

De lente is weer volop in de lucht. De route wordt weer droog, tijd om een nieuwe banden combinatie te kiezen.Deze winter heb ik voor en achter met Maxxis Ardent 2.4 EXO gereden. Een set waar ik in de winter erg tevreden over ben geweest (hoewel vrij zwaar met 850 gr per stuk), al wilde de combi in echte blubber nog wel gaan glijden. Afgelopen rit heb ik een Rocket Ron 2.2 liteskin voor achter te leen gehad van mijn fietsmaat, tot achteraf wat ongenoegen van hem. Waar ik de gehele winter achter hem aan kachelde, knalde ik nu voor hem uit. Er moet dus voor mij ook iets anders komen.

Nu ben ik opzoek naar een achterband die in combinatie met de Ardent nog 1 a 2 maanden gaat rollen, daarna zal de achterband naar voor verhuizen om achter een ander type te krijgen. De vraag is alleen, wat wordt het en hoe zijn de ervaringen van de combi's? Qua route rijd ik ongeveer 2 a 3 keer per week de route Nijmegen Rood dus een stukje duurzaamheid is ook wel welkom. Qua compound zit ik sowieso aan PaceStar/Black Chili/3Cmaxx of vergelijkbaar te denken, gewoon top spul dus. belangrijk is dat ik verder wil kijken dan de logische keuzes:
  • Rocket Ron - Racing Ralph
  • X-King - RaceKing
Van Maxxis had ik in gedachte
  • Ikon - Aspen
Maar dit lijkt dichter bij een RaRa - Thunder Burt combi aan te zitten wat mij minder ideaal lijkt voor de nog vochtige lente.

Vittoria heeft een Barzo - AKA combi die wel interessant klinkt.

Mogelijk vergeet ik nog een aantal merken/combi's. Wat zouden jullie doen? Welke combi, welke compound, welk gewicht, welke breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Specialized Fasttrack 2.2. Deze band heb ik er het hele jaar op liggen. Het is een beetje glibberen in de winter, maar voor een band met weinig rolweerstand heeft ie verrassend veel grip. Ik reed voorheen altijd met RaRa, maar deze Fasttrack stuurt veel fijner en heeft vergelijkbare grip.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
zonoskar schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:50:
Specialized Fasttrack 2.2. Deze band heb ik er het hele jaar op liggen. Het is een beetje glibberen in de winter, maar voor een band met weinig rolweerstand heeft ie verrassend veel grip. Ik reed voorheen altijd met RaRa, maar deze Fasttrack stuurt veel fijner en heeft vergelijkbare grip.
Hier idem de FastTrack op liggen, voor en achter de 2.0 op 30psi (tubeless)
(wel zitten ze op mn 29er Epic). Heerlijk bandje !

[ Voor 1% gewijzigd door NielsTn op 20-03-2015 13:52 . Reden: toevoeging Tubeless ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Maakt voor het soort banden de wielmaat nog veel uit? Is het zo dat je op 29" en RaRa kan doen waar je op 26" RoRo voor nodig hebt? Ik had volgens mij meestal een combinatie van voor NoNi en achter RaRa. Als je achter wegglijdt is dat altijd nog wel te corrigeren, voor wat lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Voor en achter RaceKing. Heerlijke snelle band. In de winter gooi ik er aan de voorkant een X-King op, maar die geeft ondanks meer noppen toch minder vertrouwen dan de RK.

Wil eigenlijk de ThunderBurt wel eens proberen, maar eerst deze set maar eens oprijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ardent achterop laten liggen en een high roller II voorop knallen. Prima combi! Die ardent is in de blubber inderdaad een beetje zenuwachtig en wil wel eens glijden, maar die high roller geeft bergen grip.

Op mijn vorige 26er had ik NoNi voor en RaRa achter en dat was ook een prima low budget setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:08
Hoi! Ik ben nieuw in dit topic.

Ik wil binnenkort een MTB aanschaffen als afwisseling op de racert. Ik neig sterk naar een 120mm full-suspension omdat ik daar wat meer fun-factor in zie. Plus, het lijkt me leuker om af en toe mee te nemen richting de Ardennen. Ik zoek een 29er, lijkt me prima met mijn lengte (1.86, 91cm BBL).

Nu heb ik een beetje een shortlist gemaakt

Cube Stereo 120 HPA Race, 2000 euro
http://www.cube.eu/nl/bik...e-29-black-anodized-2015/

Rose root miller 2, 2015 model 2200 euro maar mogelijk nog 2014 model te krijgen voor 1700
http://www.rosebikes.nl/b...ller-2-29-2015/aid:775403

Canyon nerve AL 8.9, 2000 euro
https://www.canyon.com/nl/mountainbikes/bike.html?b=3662

Ik denk zelf aan de Canyon omdat ik veel vertrouwen heb in hun frame-bouw-kwaliteiten maar tegelijkertijd kan ik bij Rose, mits het 2014 model nog leverbaar is, een upgrade naar fox dempers en XT afmontage krijgen binnen de 2000 euro. Cube maakt hele mooie fietsen maar ik twijfel of je er uiteindelijk blijer van wordt dan van de Canyon voor hetzelfde geld.

Iemand hier nog ideeen over? :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Met zo'n budget zou ik toch maar eens wat gaan proberen, want een hardtrail kan net zo veel (wellicht wel meer) fun geven. Het hangt er namelijk heel er vanaf wat de geometrie en opbouw van het frame is.

Ik rij nu bijvoorbeeld een Bird Zero 2 HT met 140mm vork en daarmee zit je wat minder racy op de fiets. Dat geeft het al een veel speelser gevoel en zeker met een lekker korte achterkant is hij enorm wendbaar.

Ga in eerste instantie eens kijken wat je bevalt. En duik dan wat dieper die specifieke groep in en kijk wat er te koop is.

XT montage is leuk, maar SLX is vrijwel net zo goed (alleen zwaarder). Je vork en frame zijn vele malen belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Een Rose bike is over het algemeen goede prijs-kwaliteit verhouding - heb er zelf ook 1 -, maar het nadeel is dat als er wat mee is dat onder de garantie valt je helemaal naar Duitsland moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Zeker bij zo'n budget, en zeker bij een fully, zou ik eerst eens een paar MTB's gaan testen. Ik zal MTB-clinic en Merida nog eens spammen, vanwege goede eigen ervaringen: http://www.mtbclinic.nl/test-en-demodag/ http://www.merida-bikes.c...xperience-centre-242.html

Sowieso wil ik bij dat bedrag aanraden om minder op de afmontage te letten (je heb drie budget-merken genoemd die voor het geld een goede afmontage kunnen geven), want een setje goed versnellingen kost in verhouding erg weinig* en is grotendeels makkelijk zelf te monteren. Het is veel belangrijker of de verhoudingen van het frame en de vering goed zijn, dan welk type remmen en versnellingen erop zit!

*) Als er deore 'zooi' op zit, dan kan je de oude zooi verkopen en vervangen door SLX, XT of SRAM zodra dat nodig is. Ik heb ook een fiets gekocht waar achteraf bleek dat de meegeleverde remmen niet best waren, moeilijk te ontluchten etc. Dat kan je makkelijk zelf vervangen, nadat je de fiets hebt gekocht. Bij een te lange achterbrug kan dat niet. Als maximumprijs als er echt slechte afmontage op zit: een complete XT groepset, inclusief remmen, kost €480 bij 12go biking. Haal er €100 vanaf omdat je de oude zooi kan verkopen, en reken erop dat je lang niet alles nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 21-03-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Tnx mensen!

Ik lette er vooral op dat er een beetje degelijke vering op zit. Ben handig met fietsen dus kan inderdaad in principe alles vervangen. Ik wil ook zeker de fietsen bekijken. Naar rose en canyon zou ik toe kunnen, cube dealer zit hier vlakbij, wat ook een voordeel kan zijn.

Ik kan ook nog naar Trek en Specialized kijken hier in de buurt maar dan krijg ik wel minimale uitvoeringen want 2K is wel ongeveer het max. Ik heb er wel over gedacht om een hardtail zelf op te bouwen maar ik denk toch dat ik meer plezier heb met een fully. Heb weleens op allebei gemountainbiked maar vergelijken is lastig als t op verschillende plekken is.

Ik zal iig alles meenemen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 21-03-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik vond de Cube modellen er goed uit zien op het eerste gezicht, maar het gewicht was pakweg een kilo meer dan de modellen van Canyon. Volgens mij zijn de alu frames tamelijk goedkoop geproduceerd. Ze wegen meer, hebben minder gladde lasnaden, en de kabels allemaal extern. De carbon modellen zijn meteen een stuk mooier, en dat zie je dan ook meteen in de prijs terug. De Rose ziet er op zich ook goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Makkelijk schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 17:17:
Ik lette er vooral op dat er een beetje degelijke vering op zit. Ben handig met fietsen dus kan inderdaad in principe alles vervangen. Ik wil ook zeker de fietsen bekijken. Naar rose en canyon zou ik toe kunnen, cube dealer zit hier vlakbij, wat ook een voordeel kan zijn.
Vering is qua onderdelen het belangrijkste, geometrie ook (en kan bij de achtervering nogal veel effect hebben op hoe het werkt).
Over naar dealers toegaan etc: meestal vinden fietsenwinkels het niet leuk als een fiets vies wordt bij een testrit, dus hoe het in het echt werkt kan je daarbij niet echt voelen. Hoeveel ervaring heb je met MTB'en opgedaan zonder die fiets te kopen? Ik heb al 2 tips gegeven om wat verschillende fietsen uit te proberen (niet dat ik Merida als merk aanraadt, maar dan kan je eens voelen hoe een soort fiets werkt). Als je op een aantal fietsen offroad-ervaring hebt, kan je bij een 'gewone' testrit makkelijker inschatten hoe dat offroad werkt.
Ik kan ook nog naar Trek en Specialized kijken hier in de buurt maar dan krijg ik wel minimale uitvoeringen want 2K is wel ongeveer het max.
http://www.12gobiking.nl/...rs:1458,392,647/brands:30
Valt toch best mee? Een Fuel EX8 voor €1900 is toch niks om je voor te schamen? Fox vering, SLX afmontage. Mijn ervaring met Bontrager banden (zat op mijn 26" Top Fuel) is wel zodanig dat ik verwacht dat je die wilt vervangen, maar dat kost nagenoeg niets.
Ik heb er wel over gedacht om een hardtail zelf op te bouwen maar ik denk toch dat ik meer plezier heb met een fully. Heb weleens op allebei gemountainbiked maar vergelijken is lastig als t op verschillende plekken is.
Dat is het leuke aan Merida, en aan mtb-clinic: een testlocatie waar je verschillende fietsen kan testen. Merida is er niet echt op ingesteld om op veel verschillende fietsen te rijden (ik was samen met een vriend gegaan, en heb halverwege de rit gewisseld), die dag van mtb-clinic is er zo ongeveer voor gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 21-03-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Leuk een MTB topic :).

Zelf ben ik aan het orienteren om te starten met het MTB'en als recreant. Een maat van mij heeft al een MTB (Merida) en ik ben aan het oriënteren op een starters fiets. Nu zit ik zelf te denken aan 1 van de volgende fietsen:

Bulls Bushtail 29er:

http://www.12gobiking.nl/...es/bulls-bushtail-29-2015

Leuke beginnersfiets en deze heeft al iig de minimaal benodigde Deore groep.

En een Trek X-caliber 8 (2014):

http://www.12gobiking.nl/p/trek-xcaliber-8-2014

Ook een leuke beginnersfiets en heeft net iets meer als de standaard deore.

Mijn budget is ook echt uiterlijk € 699,-. Zijn dit een beetje leuke beginnersfietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 12:16
Voor dat geld kun je ook voor een goede 2de hands kijken. Is wel wat lastiger om dan een 29'ere te vinden, maar is absoluut te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Radon ZR team 7.0 valt ook binnen budget. Fatsoenlijke Deore afmontage, goede remmen en een prima instap vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Uit de bovenstaande 2 heb ik de voorkeur voor de Trek, vanwege de iets betere afmontage (voornamelijk de remmen). Let wel op dat dit 2 verschillende fietsen zijn! de Trek heeft een langere bovenbuis waardoor je iets dieper (sportiever) moet gaan zitten en met de Bulls zal je iets meer rechtop zitten.

Wanneer je van plan bent om via het internet een fiets te bestellen, zal ik je zeker aanraden om eens naar de duitse internetmerken te kijken:

https://www.canyon.com/mo...e.html?b=3601#tab-reiter1

http://www.radon-bikes.de...zr-team-29/zr-team-29-70/

Voordeel van deze fietsen is dat deze beide een luchtgeveerde voorvork hebben. Deze kan je helemaal aanpassen aan je eigen gewicht waardoor deze veel fijner inveren dan een voorvork met een stalen veer.

edit:

@DjVe was me net voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Great minds think alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Op die trek zit ook een suntour vork met spiraalveer, niet wat ik zou aanbevelen.
Ik heb ooit zelf een Bulls gehad, maar alles onder de copperhead kon je toen beter laten staan. Dus dan is het geen goedkope fiets meer, met €1100: http://www.12gobiking.nl/.../bulls-copperhead-29-2014
Ik zie hierboven een paar goede suggesties. Als je liever een fiets wilt kopen bij 12go (afhandeling garantie, proefrit, of andere redenen), zie ik daar ook wel een paar interessante fietsen:
€800 Cube Acid 2014, Recon Air, ik zie geen 'gaten' in de verdere afmontage, en 13kg lijkt me prima voor een budget-29" fiets.
€850 Scott Aspect 2014 Die maakten toch alleen dure fietsen? Rockshox XC30 ken ik niet, maar is wel met lucht. Geen 'gaten' in afmontage, 12,9kg.
Ik heb gezocht op maximaal €850, en vering met lucht. Dat is geen 100% eis, maar wel een aardige indicatie voor de rest van de specs :) Over maten van het frame etc: dat is eigenlijk belangrijker dan specs, maar daar heb ik geen idee van.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 23-03-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren mijn eerste rondje gedaan op de Nerve, verbrak meteen een hoop PR's op de afdalingen en technische stukken :D
Het fietste echt lekker, hoogteverschilletjes, trappetjes, of een klein stukje rockgarden/blootliggende stenen en er gewoon overheen knallen. Met de hardtail had ik dan grote kans om de fiets alle kanten op te lanceren of de verkeerde kant op te sturen. De enige keer dat ik nu de fiets lanceerde was op een klein sprongetje, en dan merk je haast niet eens dat je loskomt, tot het moment dat je weer de grond raakt.

Het klimmen ging nog wel wat trager, verloor soms wat grip, en te zwaar verzet. Moest veel meer schakelen dan met de vorige MTB, ondanks dat het bereik van de cassette groter is, maar de wat grotere wielen doen dat weer wat teniet waarschijnlijk. Maargoed, kwestie van wennen, wellicht is het voor de klim sneller om achter iets terug te schakelen en voor naar het kleinste blad te gaan dan achter 5x opschakelen. Dat heb ik nog niet echt vergeleken. Stuur van 73cm vind ik wel breed, misschien aan beide kanten toch een centimetertje er af, zelf ben ik niet zo breed en dan moet je je polsen zo naar binnen buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

ElmarJ16 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:05:
Uit de bovenstaande 2 heb ik de voorkeur voor de Trek, vanwege de iets betere afmontage (voornamelijk de remmen). Let wel op dat dit 2 verschillende fietsen zijn! de Trek heeft een langere bovenbuis waardoor je iets dieper (sportiever) moet gaan zitten en met de Bulls zal je iets meer rechtop zitten.

Wanneer je van plan bent om via het internet een fiets te bestellen, zal ik je zeker aanraden om eens naar de duitse internetmerken te kijken:

https://www.canyon.com/mo...e.html?b=3601#tab-reiter1

http://www.radon-bikes.de...zr-team-29/zr-team-29-70/

Voordeel van deze fietsen is dat deze beide een luchtgeveerde voorvork hebben. Deze kan je helemaal aanpassen aan je eigen gewicht waardoor deze veel fijner inveren dan een voorvork met een stalen veer.

edit:

@DjVe was me net voor :P
Bedankt voor de informatie! Enige probleem is dat ik echt niet weet welke maat ik heb. En dus eigenlijk gewoon langs wil gaan bij een 12gobiking (zit hier heel dichtbij namelijk) en me laten voorlichten. Even proefrijden of ik het wat vind etc. Qua gewicht spreken beide internet fietsen wel erg aan scheelt ruim een kilo namelijk met de trek (14,1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Canyon heeft een online tooltje waar je alle lichaamsafmetingen invult en dan de juiste fietsmaat selecteert - voor mij en mijn vrouw werkte dat in ieder geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Cheezus schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:17:
Canyon heeft een online tooltje waar je alle lichaamsafmetingen invult en dan de juiste fietsmaat selecteert - voor mij en mijn vrouw werkte dat in ieder geval prima.
Ok dan zal ik eens kijken bij deze fietsen want bijna een kilo verschil en lucht geveerd zijn toch wel grote pluspunten lijkt me zo :)

Zijn er dan nog pluspunten voor een Canyon of een Radon?

[ Voor 6% gewijzigd door TiMMieJ op 24-03-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TiMMieJ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:47:
[...]

Ok dan zal ik eens kijken bij deze fietsen want bijna een kilo verschil en lucht geveerd zijn toch wel grote pluspunten lijkt me zo :)

Zijn er dan nog pluspunten voor een Canyon of een Radon?
Dat zijn wel de meest belangrijke punten. De afzonderlijke onderdelen inde aandrijving (en remmen) zijn wel iets beter, maar dat is bij elke fiets later ook nog te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

DjVe schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:40:
[...]

Dat zijn wel de meest belangrijke punten. De afzonderlijke onderdelen inde aandrijving (en remmen) zijn wel iets beter, maar dat is bij elke fiets later ook nog te upgraden.
Mooi hou ik daar ook rekening mee :). Valt veel te leren zeg. Maar het idee is wel dat ik eerst echt wil weten of ik er mee door ga en dus echt maar 699 uit wil geven. Zijn er dan nog punten om voor de Radon of de Canyon te gaan of is dat om het even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TiMMieJ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:44:
[...]

Mooi hou ik daar ook rekening mee :). Valt veel te leren zeg. Maar het idee is wel dat ik eerst echt wil weten of ik er mee door ga en dus echt maar 699 uit wil geven. Zijn er dan nog punten om voor de Radon of de Canyon te gaan of is dat om het even?
Nee het is echt om het even. Beide fietsen hebben een vergelijkbare afmontage met ongeveer dezelfde materialen. Ook qua geometrie zal je op de Radon iets relaxter zitten (rechter), maar het scheelt echt bijna niets en is ook prima te corrigeren met de afstelling.

Al met al... kies diegene die jij mooi vind :9 Ik vind die Radon in het wit best een coole fiets stiekem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De Radon heeft SPD pedalen, de Canyon flats. Als je vooral voor de lol wil fietsen zou ik voor flats gaan, dat scheelt je ook weer speciale schoenen aanschaffen. Verder heeft de Radon een wat cleanere kabelloop en vind ik het zwart blauwe van de Canyon weer mooier maar dat zijn details :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bij de Radon zitten geen pedalen, bij de Canyon "standaard" pedalen. Ik zal daar ook niet veel van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Nou ik ben er uit ik ga voor de grijze Radon. Omdat het weer eens wat anders is. Ik heb rond gekeken en zag dat ze LT sports http://www.ltsports.nl/ als service partner hebben. Dus ga ik hem daar bestellen zodat zij ook alle garantie afhandelingen e.d. verzorgen. Een stukje service tegen een kleine vergoeding. Werd daar netjes te woord gestaan en goed geholpen. Nu nog even kijken of ik voor 20 of 22" ga ivm de wielbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Goede keus! Heel veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Eens iets anders inderdaad! Leuke fiets, have fun!

Voorbije zondag met een bang hartje nog eens gestart in een crosscountry race. Echt goed geamuseerd, leuke wedstrijd.
Afbeeldingslocatie: http://joerideleebeeck.weebly.com/uploads/1/6/7/3/16736176/5080286_orig.jpg
Helaas 2 keer lekgereden vooraan. Twee keer pompje kunnen bemachtigen waarna het opnieuw ging. Dus wel wat tijd verloren, maar heb nog goed uitgereden :)

Conditie zit redelijk goed. En dan midden mei m'n eerste meerdaagse, de BeMC in La-roche! Kijk er zeker naar uit!
Nog deelnemende tweakers?

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oei, ik heb die week wel vrij genomen, want de 14 mei = hemelvaartsdag en de 15e ADV, dus 3 dagen extra en ik ben een hele week vrij. (vraag alvast vrij, voordat je collega's het doen)
Maar ik denk niet dat ik al goed genoeg ben om 3 dagen aan zo'n zware wedstrijd mee te doen. Was wel van plan dus om in die periode een paar dagen te gaan fietsen in Zuid Limburg of de Ardennen.

Ga dan waarschijnlijk in mijn eentje, als mijn fiets uberhaupt al in de auto past zonder alles te hoeven demonteren past mijn vriendin+ tassen vol kleding er niet meer bij vrees ik :+ En daarbij, als ik bijna de hele dag de hort op ben is er voor haar ook niet veel aan. Verder heb ik niet echt vrienden met een vergelijkbare conditie of interesse voor mountainbiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

_ferry_ schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:46:
Ga dan waarschijnlijk in mijn eentje, als mijn fiets uberhaupt al in de auto past zonder alles te hoeven demonteren past mijn vriendin+ tassen vol kleding er niet meer bij vrees ik :+ En daarbij, als ik bijna de hele dag de hort op ben is er voor haar ook niet veel aan. Verder heb ik niet echt vrienden met een vergelijkbare conditie of interesse voor mountainbiken.
Dat is prima te doen hoor, voorwiel en zadel eruit, fiets in de auto en lichte spullen gewoon bovenop de fiets leggen. Zo ben ik een week wezen kamperen in Luxemburg.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn fiets kan niet liggen in de auto, het is een tweezitter. dat is een beetje het punt :P Vakantie-uitrusting van ons samen incl. ruime tent past precies. Hij kan wel in de breedte rechtop achter de stoelen als het goed is. Wielen er uit, zadel laag en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dan heb je het dus over een redelijk bijzondere auto. Ook bij een 'gewone' auto als een Peugeot 207 en Citroen DS3 (en waarschijnlijk nog 100 van dat soort 'stadsauto's') past een MTB met achterwiel erin domweg niet. Achterwiel moet er echt uit, anders is de auto niet lang genoeg. En in een V70 hoef je niet eens het voorwiel eruit te halen, gok ik zo.

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 27-03-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
Heb mijn XL 29er Fully meerdere malen in een VW Polo gekregen met het achterwiel er nog in. Zadel en voorwiel er wel uit. De passagiers stoel moet dan wel naar voren om genoeg ruimte te creëren achterin. Heb je nog een passagier dan wordt het krap en zou het misschien met een klein maatje fiets wel passen.

Als je een tweezitter hebt kan het inderdaad wel lastig worden maarja achter de voorstoelen is wel een optie, zeker als je eventueel de pedalen eraf haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik kan met mijn Lupo met gemak 2 fietsen vervoeren zonder deze uit elkaar te halen, maar dan moet ik wel de fietsendrager achterop de klep schuiven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
In mijn 206 én Ford Fiesta gaat het ook fluitend. Bank plat, voorwiel er uit en gewoon achterin. En de oplossing op de achterbank werkt ook: beide wielen er uit, zo'n crank klosje van Rose er onder, doek over de achterbank en de wielen er uit en je hebt nog gewoon je hele kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Mijn 29er pastte zelfs in een peugeot 106. Voorwiel eruit en de voorvork tussen de voorstoelen in. :)

Mijn nieuwe auto is wat groter, maar toch gaat de fiets tegenwoordig gewoon op het dak. Scheelt weer modder in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

In dat opzicht zijn drie kinderen (en de daarbij horende auto ;) ) dan toch een voordeel. In een Ford Mondeo wagon past de fiets gewoon in de kofferbak zonder banken opklappen. Dat vind ik minder gedoe dan de fietsendrager achterop als ik alleen ben, dan maar wat modder achterin.
Met bank half neer passen er drie mensen en drie fietsen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Laatst online: 21:36
_ferry_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:26:
Gisteren mijn eerste rondje gedaan op de Nerve, verbrak meteen een hoop PR's op de afdalingen en technische stukken :D
Het fietste echt lekker, hoogteverschilletjes, trappetjes, of een klein stukje rockgarden/blootliggende stenen en er gewoon overheen knallen. Met de hardtail had ik dan grote kans om de fiets alle kanten op te lanceren of de verkeerde kant op te sturen. De enige keer dat ik nu de fiets lanceerde was op een klein sprongetje, en dan merk je haast niet eens dat je loskomt, tot het moment dat je weer de grond raakt.

Het klimmen ging nog wel wat trager, verloor soms wat grip, en te zwaar verzet. Moest veel meer schakelen dan met de vorige MTB, ondanks dat het bereik van de cassette groter is, maar de wat grotere wielen doen dat weer wat teniet waarschijnlijk. Maargoed, kwestie van wennen, wellicht is het voor de klim sneller om achter iets terug te schakelen en voor naar het kleinste blad te gaan dan achter 5x opschakelen. Dat heb ik nog niet echt vergeleken. Stuur van 73cm vind ik wel breed, misschien aan beide kanten toch een centimetertje er af, zelf ben ik niet zo breed en dan moet je je polsen zo naar binnen buigen.
Je gedachte is juist, voor naar je binnenblad schakelen is de oplossing :). Beter te licht de berg op en achter toch iets zwaarder schakelen indien nodig. Dat kan met de huidige groepen makkelijk. Uiteraard wel altijd met beleid. Je zult niet de eerste zijn die toch zijn ketting in tweeën trapt als je te lomp bezig bent ;)

Geef daarom nooit je laatste missing link aan een fietser in nood. Dan komen ze je iets later weer voorbij als je aan t lopen bent... (Been there)

Overigens een goede keus, de Nerve. Kort je stuur wel met beleid in. Je hebt gewoon extra breedte nodig om de wielen de juiste kant in te dirigeren. Beter dus 3x een cm er af ipv 1x 3cm :).

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 30-03-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Wat ik zou doen: schuif eerst de handvaten naar het midden voor je het stuur inkort. Maak dan een paar keer een proefrit, schuif ze een keer terug, en ga dan pas zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Naar het midden schuiven gaat niet. Althans, zonder het mes er in te zetten niet ivm einddop. Heb er aan beide kanten 1cm af gehaald, dus is alsnog 70cm breed, het is maar een centimeter maar helpt vast. Ben zelf niet zo breed. En daarbij de remmen wat meer naar binnen gezet zodat het meer 1 (wijs)vinger bediening is geworden in normale houding. Kan nu wat meer variëren qua vasthouden van de grips.
Ook nog wat accessoires binnen gekregen, nu nog lekker weer en dan komt het helemaal goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
En een plaatje bij het praatje doet ook wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, zal binnenkort eens leuke foto's maken als ik op pad ga.

Gisteren nog een paar stickers gemaakt;
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vUBmyDQbvfoBEXBvffJ7HWHP/full.jpg
Was de bedoeling om ze op de Nerve te plakken, maar de lak is heel ruw mat zwart, en dat vinylfolie heeft niet heel veel kleefkracht. Dus dat ging niet werken :/ Heb nu de linker achterop het spatbord van mijn andere fiets gedaan, en de biofuel op de bovenbuis.

Dat mat zwart met zwarte belettering is best stoer, maar misschien ook wel wat saai.
Airbrushen gaat ook niet zomaar even, dan moet ik hem eerst demonteren, deze lak eerst glad schuren, grondlaag, zwarte basis, airbrush, blanke lak en tenslotte wat polijsten. En dan is het bij elkaar allemaal wel erg arbeidsintensief. Misschien later eens, als ik bijvoorbeeld in de winter de fiets ga onderhouden. Op mijn andere fiets heb ik ook een airbrush op de bovenbuis, maar die was al glanzend zwart, dus dat was even plaatselijk opschuren, zwarte basis om de oude transfers te verstoppen, airbrush, blanke lak, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik heb dezelfde kleur als jij (Nerve29) en dat is een vrij ruw oppervlak inderdaad. Ik vind de glanzend/mat zwart-kleurstelling wel echt geslaagd.

Enige kleur aan mijn fiets zijn de buitenkabels van de remote lockout's (voor en achter). Deze zijn fel groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, denk ook wel dat het een lak is die na een paar jaar er nog steeds prima uit ziet en van zichzelf sterk is, je gaat niet elk krasje of putje direct zien zoals bij hoogglans lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

_ferry_ schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:17:
Ja, zal binnenkort eens leuke foto's maken als ik op pad ga.

Gisteren nog een paar stickers gemaakt;
[afbeelding]
Was de bedoeling om ze op de Nerve te plakken, maar de lak is heel ruw mat zwart, en dat vinylfolie heeft niet heel veel kleefkracht. Dus dat ging niet werken :/ Heb nu de linker achterop het spatbord van mijn andere fiets gedaan, en de biofuel op de bovenbuis.

Dat mat zwart met zwarte belettering is best stoer, maar misschien ook wel wat saai.
Airbrushen gaat ook niet zomaar even, dan moet ik hem eerst demonteren, deze lak eerst glad schuren, grondlaag, zwarte basis, airbrush, blanke lak en tenslotte wat polijsten. En dan is het bij elkaar allemaal wel erg arbeidsintensief. Misschien later eens, als ik bijvoorbeeld in de winter de fiets ga onderhouden. Op mijn andere fiets heb ik ook een airbrush op de bovenbuis, maar die was al glanzend zwart, dus dat was even plaatselijk opschuren, zwarte basis om de oude transfers te verstoppen, airbrush, blanke lak, en klaar.
Hoe maak je die? Ik vind zo'n sticker in het roze (heb al roze logo's op m'n fiets) wellicht wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DjVe schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:27:
[...]

Hoe maak je die? Ik vind zo'n sticker in het roze (heb al roze logo's op m'n fiets) wellicht wel leuk :)
Met een snijplotter, heb ik voor de hobby. Heb alleen geen roze vinyl folie op voorraad, alleen maar wit en zwart (en transparant, voor het airbrushen). Maargoed, dat is wel te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

cool, ik ga even kijken waar ik nog een mooi plekje heb en dan PM ik je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Kwam nog een foto tegen van mijn Canyon Nerve toen ie net nieuw was. Enige verschil met een originele daar zijn de wielen. De Mavics zijn weliswaar lichter maar ik had niet het vertrouwen dat ze voor mijn gebruik geschikt waren. Daarnaast zitten er in Mavics vaak Mavic-spaken die niet compatible zijn met andere spaken... Sta je dan onderaan de berg bij een shop die alleen maar normale spaken heeft liggen.

Dus vervangen door een setje Ritchey WCS Trails. Top wielset voor mijn gebruik :). Ik zou zo weer een setje kopen als ik iets nodig had.

Heeft iemand nog een grootmoeders-tip om latex van de onderbuis te krijgen? Lekke voorband, spetters latex en wat ruwere lak zijn geen goede combo.

Zal eens kijken of ik dit weekend een up to date foto kan posten. Niet in zijn natuurlijke habitat want ik houd niet van modder ;)

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=view&id=0B64tVifMjTFPTE1MZHZXUEhqTDA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Een lekke voorband met latex? Does not compute :+

Hogedrukspuit bij de dichtsbijzijnde auto-wasstraat helpt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
MBV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:25:
Een lekke voorband met latex? Does not compute :+

Hogedrukspuit bij de dichtsbijzijnde auto-wasstraat helpt niet?
MTB's (en tegenwoordig ook wielrenfietsen) gebruiken vaak geen binnenband meer. Om het toch luchtdicht te krijgen gebruik je dan een latex-oplossing in je wiel. Lekke band is dan vaak meteen weer dicht. Maar het gaatje in mijn band was iets te groot waardoor er spetters latex in het rond vlogen. Die zooi krijg je er dus niet meer af ;)

Je kunt die latex vergelijken met zo'n lekke-banden-setje wat je tegenwoordig vaak bij een auto hebt ipv een volwaardig reserve wiel.

Werkt top! Je merkt vaak niet eens dat je lek rijdt, hebt een lagere rolweerstand en kunt met lagere druk rijden (1,6 bar op latex ipv 1,8/1,9 met een binnenband (afhankelijk van type band)). Hierdoor heb je weer meer grip :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik weet wat latex is, vandaar het geintje dat je dan geen lekke band kan krijgen ;) Het lastige aan latex (ik heb het zelf nog nooit gebruikt) lijkt me dat je niet meer even snel van bandensoort kan wisselen. Ik heb een Nobby Nick klaarliggen voor als het nodig is, dat heb ik in 10 minuten gewisseld met een RR band. Met latex ben je er iets langer mee bezig, denk ik.

Maar je krijgt die latex er niet vanaf met een hogedrukspuit? Dan zie ik toch wel een voordeel aan hoogglans-lak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb geen ervaring met latex. Maar ben op zich wel benieuwd of het wat is, maar voor nu neem ik wel gewoon een reservebandje mee. Las al dat de banden die ik nu heb zich er niet zo heel goed voor lenen. En bij pech onderweg of bandenwissel lijkt het mij inderdaad niet zo makkelijk. Alhoewel je dus wel minder snel pech onderweg zult hebben.
Maargoed, het zal vast wel oplossen met wat terpetine of alcohol OID? Thinner als laatste middel, dat kan soms lakken aantasten, dus zou ik eerst op een onopvallende plek proberen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3DAnoUkmMqlBJvkTK1TIYNG0/full.jpg
Dan de mijne ook even posten, check de ubervette Gaffa® zadeltas :+ Ik moest gewoon fietsen met de nieuwe aanwinst, dus gereedschap+pompje maar even tijdelijk geplaatst. Heb nu een drinkrugzak waar dat in kan.
Hopelijk dit weekend goed fiets-weer. Zaterdag een 2e hands stem ophalen, die gaat dan met een rizerbar op de oude MTB, en die neemt mijn vader dan weer over. Andere fiets die ik had als het goed is ook verkocht, ruimt weer wat op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Canyon FTW!

Fietsen opruimen? Ik zou nog eerder de garage vergroten..

Met tubeless bandjes neem je ook altijd reserve bandjes mee trouwens. Ik heb ooit een tochtje in het Limburgse landschap gedaan waarbij ik aan twee binnenbanden nog niet eens genoeg had...

Op mijn fiets zaten dezelfde banden. Ik heb ze niet luchtdicht gekregen met latex dus vervangen door een setje Schwalbe's (RoRo voor en RaRa achter).

Dat is overigens waar ik altijd op rijd. Winter, zomer, voorjaar, herfst. Bevalt goed genoeg en ik heb geen zin in wisselen. Op zich ben je niet veel langer bezig met tubeless dan met een binnenband. Als je een goede compressor hebt om de band om de velg te krijgen hoef je m maar twee keer op te pompen zelfs en ben je mogelijk nog sneller ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
En als je geen compressor hebt kun je zelf ook wel iets maken met een grote cola fles en 2 oude binnenbanden. Maak (knip/snij) de ventielen van de binnenbanden af, boor 2 gaatjes in de dop van de fles en fixeer hier de ventielen in. Haal uit 1 ventiel de kern.

Vervolgens sluit je een rubber slangetje aan op het ventiel zonder kern in de fles en het ventiel van de band die je wilt opblazen, in dit slangetje leg je even een knik met een tang oid. Pomp vervolgens de colafles op tot 5 a 6 bar en haal dan de knik uit de slang. En bam, je band zit in de velg :)

Werkt naar mijn mening nog beter dan een compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

* Cheezus doet ook even mee met de Nerve-jes:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UotKKSftJjmF98tUBt6E5DiW/full.jpg

Dit weekend weer eens fietsen in de Emmerdennen, daar fietse ik altijd toen ik nog bij m'n ouders woonden (toen was er nog geen route) dus ik ben benieuwd hoe het er nu uit ziet :)

En om het compleet te maken die van m'n vrouw er ook nog maar even bij :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0sdNZqiA05CMOevkCswOcMjD/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Cheezus op 03-04-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nervous couple!
Maar lucky bastard met een mtb-ende vrouw, die van mij krijg ik met geen stok op een (sportieve) fiets ;(

[ Voor 9% gewijzigd door TheLemon op 03-04-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Laat staan dat die van mij met enig tempo fietst...dra-ma!

Maar ik hou wel van d'r O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:57

Tacoos

i am i

Heb ik weer!
Is t eindelijk mooi fietsweer, heb ik geen fiets (meer);
ik vond nl een paar dagen terug een scheur in het balhoofd :( :? :'(
precies op de kopse kant loopt er een scheur van 2 cm recht naar boven...

Frame is een alu 26" uit 2007 of eerder en ik kon zo snel op MP geen passend frame vinden in de tientjes categorie met schijfrem nokken achter en BB voor vierkante as

De rest van de fiets is nu ook niet meer zo fantastisch dat ik het waard vind er een nieuw frame voor te kopen, dus nu ben ik MP maar aan het afstruinen voor een 29-er maar met een budget van ~500 euro is dat nog een lastige....

Iemand nog originele ideeen hoe ik toch de fiets op kan dit weekend? 8)7 :X
Ik had nl met mijn zoon afgesproken om zondag met em in het bos te gaan fietsen (na 100x vragen of ie een keer vanachter zijn pc uit wil komen wil ie nu eindelijk een keer mee dus nu wil ik ook graag spijkers met koppen slaan....)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Gewoon eentje huren? Dat kost een paar tientjes - kun je meteen testen of een 29'er bevalt :)
Tacoos schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:49:
De rest van de fiets is nu ook niet meer zo fantastisch dat ik het waard vind er een nieuw frame voor te kopen, dus nu ben ik MP maar aan het afstruinen voor een 29-er maar met een budget van ~500 euro is dat nog een lastige....
Voor €500 kun je een basic nieuwe fiets kopen, 2e hands moet toch geen probleem zijn met dat budget?

[ Voor 70% gewijzigd door Cheezus op 10-04-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Heb ik weer!

Frame is een alu 26" uit 2007 of eerder en ik kon zo snel op MP geen passend frame vinden in de tientjes categorie met schijfrem nokken achter en BB voor vierkante as

Ik had nl met mijn zoon afgesproken om zondag met em in het bos te gaan fietsen (na 100x vragen of ie een keer vanachter zijn pc uit wil komen wil ie nu eindelijk een keer mee dus nu wil ik ook graag spijkers met koppen slaan....)
Wat geef je voor een goed werkend 26" frame? 2,5 jaar oud XTrail Mud 9.0, maar 1 jaar gebruikt, 19" hoog. Fietssportief.nl was de enige plek waar ik snel (1 week voor fietsvakantie ging zadelpen stuk :X) een nieuw frame voor minder dan €200 kon kopen.
Voor €500 een nieuwe fiets opbouwen zou ik afraden. Als je overstapt van 26" naar 29" moet je alle kabels vervangen, en je vindt je onderdelen al 'niet zo fantastisch'. Frame (€130 fietssportief) + wielen (€160) + kabels is al €350 en een dag klussen, denk ik zo. Dan zijn er vast nog andere dingen die je nodig hebt, ga je dat redden voor €150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zet een zoekertje op het Mountainbike.nl forum, volgens mij heb je dan zo een frame te pakken voor een habbekrats.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

MBV schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:30:
[...]

Wat geef je voor een goed werkend 26" frame? 2,5 jaar oud XTrail Mud 9.0, maar 1 jaar gebruikt, 19" hoog. Fietssportief.nl was de enige plek waar ik snel (1 week voor fietsvakantie ging zadelpen stuk :X) een nieuw frame voor minder dan €200 kon kopen.
Voor €500 een nieuwe fiets opbouwen zou ik afraden. Als je overstapt van 26" naar 29" moet je alle kabels vervangen, en je vindt je onderdelen al 'niet zo fantastisch'. Frame (€130 fietssportief) + wielen (€160) + kabels is al €350 en een dag klussen, denk ik zo. Dan zijn er vast nog andere dingen die je nodig hebt, ga je dat redden voor €150?
PB gestuurd ivm frame!
Doel was niet zelf een 29er op te bouwen uit losse onderdelen voor 500 euro met rest onderdelen van mijn overleden 26er. Het meeste is van zo'n niveau dat ik het liever niet overbouw.
Voor dat bedrag hoopte ik een complete fiets te kopen van niveau minimaal deore groep en remmen en een fatsoenlijke vork.
Vrijdag liep ik helaas net een deal mis over een Cube LTD voor 550 euro :(

edit:

Oh ja, vandaag te druk gehad met kinderen naar sporten enzo brengen om naar fietsverhuur te kijken.
Zou er morgen iets open zijn tussen Eindhoven en Venlo?

[ Voor 7% gewijzigd door Tacoos op 11-04-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is aardig wat minder dan ik voor een goede fiets met goede afmontage zou vragen, nieuw zit je gauw richting €1000.
Fietsverhuur zou ik juist op zondag geen probleem verwachten. Bij de Drunense Duinen hebben ze fietsen te huur bij de Rustende Jager (de andere kant op, weet ik :P). Ik zou juist verwachten dat dat op mtbroutes.nl erbij staat, maar daar staat helaas niets over. En fietsenhuur heb ik nooit zelf nodig gehad, dus van de goede routes bij Eindhoven die ik ken weet ik ook niet waar je een fiets kan huren. Zelfs bij Aquabest kan ik me geen verhuurpunt herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 12-09 22:15
Zojuist onder het mountainbiken ook framebreuk aan mijn zadelbuis gevonden. Dat frame is bij deze dus ook afgeschreven. Nu even afwegen, of weer een 26er frame zoeken of meteen upgraden naar 29er. Schakelmateriaal is allemaal Deore XT inmiddels, crank en casette Deore. Denk dat een geheel nieuwe fiets in mijn geval niet interessant is.

Jammer maar helaas.

Edit: Gelukkig gevonden zonder te crashen, maar schade is wel heftig. Ben meteen voorzichtig naar huis gegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door GH45T op 12-04-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Tacoos belt fietsverhuur
- verhuren jullie ook mountainbikes?
- Jazeker meneer
- zijn dat 29ers?
- ik weet niet wat nu daarmee bedoelt meneer, het zijn hele simpele fietsen voor groepen?
- OK, ik kijk FF verder. Tot ziens :P

Vanmiddag rondje Horst op een 29er bij een verhuurder die er netjes spd's onder zet als je daarom vraagt

[ Voor 19% gewijzigd door Tacoos op 12-04-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:30

ricardo246

Life's what you make it!

GH45T schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:00:
Zojuist onder het mountainbiken ook framebreuk aan mijn zadelbuis gevonden. Dat frame is bij deze dus ook afgeschreven. Nu even afwegen, of weer een 26er frame zoeken of meteen upgraden naar 29er. Schakelmateriaal is allemaal Deore XT inmiddels, crank en casette Deore. Denk dat een geheel nieuwe fiets in mijn geval niet interessant is.

Jammer maar helaas.

Edit: Gelukkig gevonden zonder te crashen, maar schade is wel heftig. Ben meteen voorzichtig naar huis gegaan.
Ik zou ook een 27,5er proberen.
Ik rij er nu een jaar mee en vind het een betere fiets dan zijn 29er broertje (Sensa)

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 12-09 22:15
ricardo246 schreef op zondag 12 april 2015 @ 14:01:
[...]

Ik zou ook een 27,5er proberen.
Ik rij er nu een jaar mee en vind het een betere fiets dan zijn 29er broertje (Sensa)
Het wordt toch weer een 26er frame. Een upgrade met een beetje fatsoenlijke voorvork en wielen wordt mij toch te duur voor nu.

Wel een kaal frame, ga hem zelf een kleurtje geven. Ik denk over iets lekker fels. Groen, oranje of iets dergelijks. Nog eens even over denken :).

[ Voor 16% gewijzigd door GH45T op 13-04-2015 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GH45T schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:09:
[...]

Het wordt toch weer een 26er frame. Een upgrade met een beetje fatsoenlijke voorvork en wielen wordt mij toch te duur voor nu.

Wel een kaal frame, ga hem zelf een kleurtje geven. Ik denk over iets lekker fels. Groen, oranje of iets dergelijks. Nog eens even over denken :).
Lekker fel zwart doen ;) Once you go black....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Nou tijdje terug al gevraagd voor advies en heb nu een short list gemaakt het gaat om de:

- Focus 29er Whistler 1.0 of de Radon 29 ZR Team 7.0.

Voornaamste verschil is dat de Focus een 2 speed is voor maar je hebt dan wel een beter frame. Dus ik denk dat ik me snel zal melden met de definitieve koop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TiMMieJ schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:32:
Nou tijdje terug al gevraagd voor advies en heb nu een short list gemaakt het gaat om de:

- Focus 29er Whistler 1.0 of de Radon 29 ZR Team 7.0.

Voornaamste verschil is dat de Focus een 2 speed is voor maar je hebt dan wel een beter frame. Dus ik denk dat ik me snel zal melden met de definitieve koop :).
Ik veronderstel 20-speed? De Radon zou 30-speed hebben.

Maar er zit ook 160 prijsverschil tussen blijkbaar. De focus heeft een betere vork en remmen en zo nog wat spul. Als frame dan ook beter is dan lijkt me het prijsverschil de moeite waard.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 13-04-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

maartend schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:55:
[...]

Ik veronderstel 20-speed? De Radon zou 30-speed hebben.

Maar er zit ook 160 prijsverschil tussen blijkbaar. De focus heeft een betere vork en remmen en zo nog wat spul. Als frame dan ook beter is dan lijkt me het prijsverschil de moeite waard.
Het is inderdaad een 20 speed de Focus waar de Radon een 30 speed is. En wat ook fijn is dat de Focus een tussenmaat frame heeft 21" ipv meteen een 22". Dus het gaat wss die worden.

Wat betreft de Remmen is volgens mij toch juist de Radon beter? Die heeft de BR-M506 remmen en de Focus heeft de BR-M396 remmen.

[ Voor 10% gewijzigd door TiMMieJ op 13-04-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

TiMMieJ schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:18:
[...]

Het is inderdaad een 20 speed de Focus waar de Radon een 30 speed is. En wat ook fijn is dat de Focus een tussenmaat frame heeft 21" ipv meteen een 22". Dus het gaat wss die worden.

Wat betreft de Remmen is volgens mij toch juist de Radon beter? Die heeft de BR-M506 remmen en de Focus heeft de BR-M396 remmen.
En schatten jullie de Rock Shox vork van de Radon niet ook hoger in dan de Suntour van de Focus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TiMMieJ schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:18:
[...]

Oke, ik moet een andere fiets hebben gezien. Of door elkaar gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Tacoos schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:24:
[...]

En schatten jullie de Rock Shox vork van de Radon niet ook hoger in dan de Suntour van de Focus?
Gezien wat ik tot nog toe gevonden heb is dat om het even maar nogmaals ik ben geen expert en heb het van het www :). De meeste vinden de XCR net iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Welke past je beter? ;)

Qua afmontage de Radon trouwens.. Goedkoper en beter afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Die vork zal niet slecht zijn, maar Suntour staat niet echt bekend als een partij waar op lange termijn nog onderdelen/support op gegeven wordt. Dat doet RS toch beter.

Daarnaast is een 2 × 10 echt niet vervelend hoor. Als je in het bos rijdt, heb je het buitenblad amper nodig. Bij 2 x 10 kan je alle kransjes achter gebruiken of je voor nu klein of groot rijdt. Bij een 3 x 10 kan dat niet, omdat je ketting dan te scheef staat. Ik reed voorheen ook 3 x 9 en nu 2 × 10 en merk dat dit veel meer rust geeft. Qua bereik lever je qua klimmen echt niets in.

[ Voor 53% gewijzigd door DjVe op 13-04-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

DjVe schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:43:
Die vork zal niet slecht zijn, maar Suntour staat niet echt bekend als een partij waar op lange termijn nog onderdelen/support op gegeven wordt. Dat doet RS toch beter.

Daarnaast is een 2 × 10 echt niet vervelend hoor. Als je in het bos rijdt, heb je het buitenblad amper nodig. Bij 2 x 10 kan je alle kransjes achter gebruiken of je voor nu klein of groot rijdt. Bij een 3 x 10 kan dat niet, omdat je ketting dan te scheef staat. Ik reed voorheen ook 3 x 9 en nu 2 × 10 en merk dat dit veel meer rust geeft. Qua bereik lever je qua klimmen echt niets in.
Wat betreft de 2 speed las ik dat dus ook. Dat is namelijk echt datgene wat mij bijstaat bij de 24 speed die ik vroeger heb gereden. Dat je niet lekker in elk verzet van je cassette kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tacoos schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:24:
[...]

Ik weet niet hoe het nu is, maar Suntour staat mij vooral van bij dat dat in mountainbikes domweg kapot gaat als je hem off-road gebruikt. RockShox blijft veel langer heel. En Fox moet nog beter zijn, gezien de prijs :P

In mijn 'stadsfiets' zit trouwens wel een suntour, geen problemen mee gehad in 5 jaar tijd, maar de suntour van de vorige eigenaar was echt helemaal aan gort en heb ik dus direct vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Nou ik heb inmiddels de bestelling gedaan en het is de Radon ZR Team 29 7.0 geworden. Dit doordat de Focus pas voor mijn leverancier in Week 21 geleverd kon worden. Heb niet zo'n zin om daar lang op te wachten :(. Zodra hij binnen is pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Na 5 jaar op een 26er Giant Talon (wel met de nodige XT upgrades achteraf :P ) te hebben gezeten vandaag een 29er Cube LTD Pro 2015 gekocht :)

Zondag de eerste rit, ben zeer benieuwd! Het is wel een flink grotere fiets, frame is ook 23" maar goed met mijn bijna 2 meter voelde dat het beste aan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wC1PaKyeqQcWwUCt1PQBPKUH/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Heb ik weer!

...

Sinds vanavond ben ik de trotse eigenaar van een 29er Xtrail, volledig SLX afgemonteerd en met een rock shox XC32 vork
Voor 500 euro een nauwelijks gebruikte fiets van anderhalf jaar oud kunnen overnemen.

Dit weekend lekker fietsen dus *O*

Tzt wel nog eens voor een breder stuur kijken, deze is met 56cm wel erg smal :$
Wat nog goed is van mijn overleden 26er gaat op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Beide gefeliciteerd. We willen wel echte pics hebben van de beestjes in het wild :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik heb sinds een paar maanden een Canyon Nerve AL 7.0, maar heb ik er eigenlijk nog maar veel te weinig op gefietst, nog maar zo'n 150 km :oops:

Gisteren ging ik er mee op pad en merkte ik dat ik last had van slepende remschijven, vooral als ik bochten nam of net na het kuisen van de fiets (als de schijven en blokken dus nat zijn. Net na het kuisen voelen de remhendels ook minder soepel aan, eerder sponzig. Na het opdrogen verdwijnt dit terug.

Ik heb vandaag de remmen gecentreerd en ik merk geen problemen meer op onder normale omstandigheden. Als ik echter een scherpe bocht maak, sleept de schijven wel nog altijd, het sponzige remgevoel heb ik nog niet kunnen uittesten. Hebben jullie tips voor mij wat ik nog kan doen of waar dit aan ligt?

Vooraan heb ik geen thruaxle, maar een gewone quick release. Ligt het slepen in bochten daaraan? Wat kan ik doen om daar een thruaxle van te maken? Ik zie namelijk dat mijn velgen (Mavic Crossride) en mijn vork (Fox Float 32 Evolution) daarmee compatibel zouden moeten zijn?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat zijn normale symptomen van lucht in de leiding. Oplossing: regelmatig ontluchten == de remvloeistof verversen. Hoe vaak dat nodig is hangt sterk af van het type remmen etc.

Het sponzige gevoel komt doordat er op plekken luchtbelletjes in plaats van de vloeistof in zit: in plaats van alleen 'water' tussen je remhendel en de remblokken (wat je niet kan samendrukken) zit er ook een luchtbelletje (wat je dus wel samen kan drukken). En door de lucht werkt ook het zelfstellend systeem om je remblokjes x millimeter van de remschijf te houden niet goed meer.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 18-04-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Bedankt voor je antwoord. Dat sponzige gevoel had ik echter al vanaf de eerste wasbeurt, na nog geen 20 km. Het verdwijnt ook als de fiets terug droog is na een uurtje. Als dat het probleem is, zou het dan ook niet blijven als de fiets droog is?

Het lijkt mij niet echt normaal dat ik de remmen nu al zou moeten onluchten? Het is nog een nieuwe fiets! Ik heb mijn strava eens gecheckt, de fiets heeft nog maar 58.4 km gefietst... :X

Ik zie dat er foto's van Canyon Nerve's geplaatst worden, hier is de mijne :)

Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t51.2885-15/924083_309554609233527_607723057_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11084746_1412158982435713_2072371939_n.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door LaurentS op 18-04-2015 18:18 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Hoi potentiele schijfremexperts! Ik heb een probleem met hydraulische (magura mt5) schijfremmen. Misschien weet iemand hier raad. Met een vriend ben ik op een touring tandem door de states aan het fietsen. Sinds de eerste week hebben we last van een aanlopende voorrem. De caliper centreerde niet goed en liep tegen de schijf. In eerste instantie waren de remblokken volledig weg. Met wat moeite hebben we remblokken geregeld, daarvoor hebben we wel 4 dagen met de caliper aan het stuur moeten fietsen.

Met nieuwe remblokken bleef de caliper aanlopen. Uiteindelijk bleek dat we deze niet strak genoeg hadden vastgezet na uitlijnen maar sindsdien loopt nog wel het remblok aan op de schijf. Ook na herhaaldelijk uitlijnen (stevig remmen, caliper losschroeven en weer vastschroeven) bleef het aanlopen.

Daarnaast is er een hoge piep te horen af en toe, geluid van een vogel. Gisteren gebeurde ineens hetzelfde met de achterrem, piepen dus. Remfunctie lijkt verder prima. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Makkelijk: je gaat een lange fietstocht ondernemen zonder een set reserve-remblokjes? Die heb ik zelfs in de rugzak met mountainbiken zitten, weegt niks, neemt geen plek in. Wat doe je op het moment dat je ketting knapt? Ik pak dan mijn missing link en kettingpons, en jij? Ik heb geen ervaring met MT5.
LaurentS schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:18:
Bedankt voor je antwoord. Dat sponzige gevoel had ik echter al vanaf de eerste wasbeurt, na nog geen 20 km. Het verdwijnt ook als de fiets terug droog is na een uurtje. Als dat het probleem is, zou het dan ook niet blijven als de fiets droog is?

Het lijkt mij niet echt normaal dat ik de remmen nu al zou moeten onluchten? Het is nog een nieuwe fiets! Ik heb mijn strava eens gecheckt, de fiets heeft nog maar 58.4 km gefietst... :X
Ontluchten heeft volgens mij niks met kilometers te maken, maar moet gewoon eens per X maanden worden gedaan. En als je het had vanaf het begin, dan hebben ze een productiefoutje gemaakt. Je kan 3 dingen doen:
- terugbrengen naar de fietsenmaker waar je hem hebt gekocht, laat die het maar uitzoeken. Die zullen beginnen met ontluchten, en daarna andere mogelijkheden onderzoeken. Misschien is een nieuwe remset nodig, maar dat is garantie!
- ontluchten, en kijken of dat het probleem verhelpt. Als je dit probleem niet nu had gehad, had je het ontluchtingssetje toch wel een paar keer per jaar nodig, dus die kosten zou je sowieso hebben ;)
- andere remmen kopen. Dat heb ik gedaan, de remset die standaard op mijn fiets zat was nauwelijks te ontluchten en stond er berucht om.

Als je optie 3 kiest, zou ik eerst optie 2 proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
MBV schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 19:50:
@Makkelijk: je gaat een lange fietstocht ondernemen zonder een set reserve-remblokjes? Die heb ik zelfs in de rugzak met mountainbiken zitten, weegt niks, neemt geen plek in. Wat doe je op het moment dat je ketting knapt? Ik pak dan mijn missing link en kettingpons, en jij?
Dit voegt niets toe aan mijn probleem of oplossing maar ik pak mijn missing link en kettingpons. Ervaring met schijfremmen had ik niet genoeg voor vertrek. De bronnen die ik destijds raadpleegde, wereldfietser en de tandemshop, vonden remblokjes overbodig voor 2000km. Achteraf spijt van, mtbers vertelden me al eerder deze week dat dat gewoon wel nodig is. Maar de keuze is irrelevant daar ik gewoon een fietsenwinkel kon bellen voor remblokjes bestelling en ze nu heb. En als ik shimano of apex had gehad lagen ze hier om de 40km in een dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
MBV schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 19:50:
@Makkelijk: je gaat een lange fietstocht ondernemen zonder een set reserve-remblokjes? Die heb ik zelfs in de rugzak met mountainbiken zitten, weegt niks, neemt geen plek in. Wat doe je op het moment dat je ketting knapt? Ik pak dan mijn missing link en kettingpons, en jij? Ik heb geen ervaring met MT5.

[...]

Ontluchten heeft volgens mij niks met kilometers te maken, maar moet gewoon eens per X maanden worden gedaan. En als je het had vanaf het begin, dan hebben ze een productiefoutje gemaakt. Je kan 3 dingen doen:
- terugbrengen naar de fietsenmaker waar je hem hebt gekocht, laat die het maar uitzoeken. Die zullen beginnen met ontluchten, en daarna andere mogelijkheden onderzoeken. Misschien is een nieuwe remset nodig, maar dat is garantie!
- ontluchten, en kijken of dat het probleem verhelpt. Als je dit probleem niet nu had gehad, had je het ontluchtingssetje toch wel een paar keer per jaar nodig, dus die kosten zou je sowieso hebben ;)
- andere remmen kopen. Dat heb ik gedaan, de remset die standaard op mijn fiets zat was nauwelijks te ontluchten en stond er berucht om.

Als je optie 3 kiest, zou ik eerst optie 2 proberen ;)
Ik denk dat ik contact ga nemen met Canyon. Gezien het feit dat dit al het geval was vanaf aanschaf, is het aan hen om het op te lossen lijkt mij. Eens zien wat ze zeggen. Met mijn racefiets waren ze erg behulpzaam (naaf maakte een schril geluid in de regen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
LaurentS schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:24:
Ik heb sinds een paar maanden een Canyon Nerve AL 7.0, maar heb ik er eigenlijk nog maar veel te weinig op gefietst, nog maar zo'n 150 km :oops:

Gisteren ging ik er mee op pad en merkte ik dat ik last had van slepende remschijven, vooral als ik bochten nam of net na het kuisen van de fiets (als de schijven en blokken dus nat zijn. Net na het kuisen voelen de remhendels ook minder soepel aan, eerder sponzig. Na het opdrogen verdwijnt dit terug.

Ik heb vandaag de remmen gecentreerd en ik merk geen problemen meer op onder normale omstandigheden. Als ik echter een scherpe bocht maak, sleept de schijven wel nog altijd, het sponzige remgevoel heb ik nog niet kunnen uittesten. Hebben jullie tips voor mij wat ik nog kan doen of waar dit aan ligt?

Vooraan heb ik geen thruaxle, maar een gewone quick release. Ligt het slepen in bochten daaraan? Wat kan ik doen om daar een thruaxle van te maken? Ik zie namelijk dat mijn velgen (Mavic Crossride) en mijn vork (Fox Float 32 Evolution) daarmee compatibel zouden moeten zijn?
Laat ik voorop stellen dat je remmen niet gaan slepen door lucht in de leiding. Lucht in de leiding zorgt voor een samendrukbare vloeistof. Ergo, slecht drukpunt en sponzig gevoel in de hendel.

Na het schoonmaken heb je waarschijnlijk wat vuil tussen je blokken en schijf gespoten waardoor het wat geluid maakt. Kort remmen zou dit op moeten lossen. Komt wel vaker voor als je door een plas rijdt :)

Tijdens het nemen van bochten beweegt alles in je fiets een beetje. Deze flex in frame, vork en wielen is deels wenselijk. Hierdoor kun je comfortabel op je fiets zitten.

Een steekas voor zou het beter kunnen maken maar dat kost je een nieuwe voorvork en een nieuw voorwiel.

Je hebt van dt swiss ook 9 en 10mm tru axles. Deze passen in je vork maar niet in je wielset. Je moet even uitzoeken of je de naaf om kunt bouwen van snelspanner (5mm) naar 9mm.

Daardoor krijg je meer stijfheid aan de voorkant maar denk niet dat het heel veel helpt. Ik heb er met een 15mm steekas en stijve wielen ook wel eens last van. Shit happens in dat geval :)
Pagina: 1 ... 75 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.