https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik zoek een vaste carbon voorvork voor de MTB. in 29"; met 15mm steekas; tapered, en eentje die liefst niet te hoog komt (485mm kan er nog net door). Een zeldzame combinatie zo blijkt (of heel duur, of uitverkocht).
De carbonality FK01 voldoet wel aan de eisen, en is scherp geprijsd (<€200).
Zijn er hier nog mensen die in de buurt van Almere biken?
Vooral de laatste test verrast mij wel, nu zit ik toch wel wat lekkerder op mijn fiets
Verwijderd
Ik heb een alu fiets met carbon achterbrug.
Verwijderd
Ik denk alleen dat dat nog wel een tijd zal duren. Carbon is volgens mij al enige tijd op de markt dus ik zie het niet binnen enkele jaren als gemeengoed. Wel zie ik dat carbonnen onderdelen gemeengoed gaan worden, zoals zadelpennen, stuurpennen, achterbruggen bij fully's zoals ik dat heb.
De merkspecifieke carbon en alu frames zijn inderdaad onderzoekszwaar en kosten dus meer... Maar dat zit hem vooral in engineering, layups etc om stijfheid te generen in de juiste richting dan dat het in materiaalkosten zit.
Daar zit ook de crux zoals anderen hem al zetten; een mainstream carbon bike kán zijn downsides hebben, maar dat zal per merk verschillen.
//me; ondertussen bol ik fijn verder op m'n stalen Sirius
Ik rij op een carbonnen Scott Spark 20 en dat mag je volgens mij wel het hogere segment noemen. Wat ik bedoelde is dat ik bij de aanschaf twijfels had, met name bang voor de impact bij een val, maar ik maak me nu toch minder zorgen als ik dit filmpje zo bekijk.
Leuk weetje btw over Carbon & Cannondale; haar topline carbon modellen hebben een leuk kleine lettertjes beleid dat de garantie op het frame vervalt na een valpartij. Oeps..
...
Verwijderd

In de instructie van elk Shimano onderdeel, zoals de ketting, staat ook dat als je hem bijv verkeerd om monteert, je dood kan gaan... sja.
Al heeft dit niet direct met garantie te maken als wel met aansprakelijkheid.
[ Voor 33% gewijzigd door TheLemon op 28-12-2014 12:31 ]
Verwijderd
Maar apart blijft het wel.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Gisteren nog een poging gedaan om te fietsen. De eerste 15 km gingen goed maar traag. Het is erg lastig fietsen over die bevroren plassen die je gewicht net niet kunnen dragen. Vanaf de klim bij klein Amerika (Groesbeek) was het echt niet meer te doen. Het was zo verschrikkelijk glad daar. Half glijdend naar de mookerheide weten te komen en ben via asfalt weer naar huis gegaan. Uiteindelijk toch nog 40km gedaan.
een van de regels: know thy course. Heb met sneeuw/gladheid de moeite niet genomen om er op uit te trekken naar Groesbeek en/of Reichswald. Zeker niet met de pekel die gestrooid werd.DjVe schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:08:
...
Gisteren nog een poging gedaan om te fietsen. De eerste 15 km gingen goed maar traag. Het is erg lastig fietsen over die bevroren plassen die je gewicht net niet kunnen dragen. Vanaf de klim bij klein Amerika (Groesbeek) was het echt niet meer te doen. Het was zo verschrikkelijk glad daar. Half glijdend naar de mookerheide weten te komen en ben via asfalt weer naar huis gegaan. Uiteindelijk toch nog 40km gedaan.
* NielsTn moet nog de FastTrack banden omwisselen voor Nobby nick
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 29-12-2014 11:10 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik mtb nog niet zo lang en dit was mijn eerste kennismaking met sneeuw en een bevroren bos. Sneeuw is best te doen, maar opnieuw bevroren slushy ijs is verraderlijk.NielsTn schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:10:
[...]
een van de regels: know thy course. Heb met sneeuw/gladheid de moeite niet genomen om er op uit te trekken naar Groesbeek en/of Reichswald. Zeker niet met de pekel die gestrooid werd.
* NielsTn moet nog de FastTrack banden omwisselen voor Nobby nick
...
Verwijderd
Ook voor het eerst zonder vallen de halfpipe-afdaling volbracht, dankzij een gedropte zadelpen. Ze zijn zo duur en vrij zwaar, maar ik ga toch eens nadenken over een dropper-post, wel echt ideaal hoor.
Het is daar wel leuk, nog niet zo groot maar wel alvast de moeite waard.
Blubber is toch juist leukkoentjuh1987 schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:45:
Over een paar dagen als de sneeuw en ijs weg zijn kan het wel weer maar is het wel een grote blubber bende...
Je moet wel je fiets dan schoonmaken maarja dat hoort erbij.
Tot op zekere hoogte wel ja...aaitje schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 22:50:
[...]
Blubber is toch juist leuk![]()
Je moet wel je fiets dan schoonmaken maarja dat hoort erbij.
...
Dat is me nog iets te veel van het goede. Ik zit nu op maximaal 70 km offroad.NielsTn schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:16:
Vandaag ingeschreven op de 112km MTB route van Limburgs Mooiste. Zijn er nog meer tweakers die rijden?
[ Voor 27% gewijzigd door DjVe op 02-01-2015 20:28 ]
In de loop der jaren ben ik toch wel van mountainbike discipline veranderd zegma...
Enduro/downhill.... Morgen weer naar filthy trails in belgie
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Bos ben ik nog niet fit genoeg voor, maar dat komt wel.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Geen tankstation met washokken op de terugweg liggen? Even muntje meenemen en daar even afspuiten. Doen we ook vaak als het echt erg is. Anders spuit ik hem gewoon achter in de tuin af overigens.Ethirty schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:54:
Beetje lastig 3 hoog achter, maar ik begrijp je
Bos ben ik nog niet fit genoeg voor, maar dat komt wel.
Wel als je eerst 20km heen, 20km terug moet voor en na je trackTheLemon schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:41:
In het bos ligt geen pekel. En al lag het er wel, dan nog kun je prima fietsen, alleen ff afspuiten daarna.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Verwijderd
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Misschien wel, maar niet de 112km denk ik. Vorig jaar heb ik de 70km gefietst wat op ongeveer 85km uitkwam inclusief heen en terug fietsen naar en toen was ik beter in vorm dan nu. Ik ben wel van plan weer flink te gaan trainen maar dat gaat vooral hardlopen worden voor een 12km obstakel run.NielsTn schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 23:16:
Vandaag ingeschreven op de 112km MTB route van Limburgs Mooiste. Zijn er nog meer tweakers die rijden?
Overigens woon ik ook in een flat zonder berging of wat dan ook, meestal gebruik ook gewoon een emmer, een borstel en een doek op mijn balkon. Ook als hij helemaal onder de modder zit. Maar ik denk dat ik toch eens ga kijken voor een stevige plantenspuit.
http://www.easywasher.eu/nl/muc-off/
of
http://www.futurumshop.nl/zoeken/?q=easy+washer
Wat ik sowieso aanraad is om wat handige borstels te kopen, om bepaalde dingen makkelijk en snel schoon te maken. Zo maak ik velgen en banden schoon met een bokkepoot (maar dan van de Action voor €1,50). Door de lange stok werkt het erg makkelijk!
Zal wel een aardige verbetering zijn ten opzichte van de tora die er nu in zit.
@discussie hierboven. Ik gebruik deze om schoon te maken. Dat samen met wat autodetailing spulletjes
http://www.chemicalguys.e...mp-sprayer-1-5-l-326.html
[ Voor 36% gewijzigd door M3rcury op 08-01-2015 15:51 ]
No signature required.
Werkt dat goed? Ziet er eigenlijk best goed uit
Goedkoper bij Acrion. Werkt goed, zolang je maar niet met te veel druk bij je lagers gaat en je ketting. Je kunt er alle olie mee uitspuiten.DjVe schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:13:
[...]
Werkt dat goed? Ziet er eigenlijk best goed uit
Lauw water erin en je fiets wat insmeren met van die goedkope allclean van de wibra. Gaat dan perfect.
Gisteren wel nog even een lekker rondje (40km) gemaakt met een aanknoping van de Nuth, Valkenburg, Margraten, Gulpen, Mechelen en Heerlen route
Hahaha, ja het is echt een ramp kwa modder.. Bah ik haat dat.. Een beetje geen probleem, maar dit slaat allesAapenootjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:11:
Ik kon hem helaas niet vinden bij de action, dan maar eens verder zoeken.
Gisteren wel nog even een lekker rondje (40km) gemaakt met een aanknoping van de Nuth, Valkenburg, Margraten, Gulpen, Mechelen en Heerlen routeNaderhand maar even bij een tankstation de fiets voorzichtig afgespoten en ben daarna zowat met kleding en al onder de douche gesprongen. Ik zat van top tot teen onder de modder
Heb trouwens een dirtjumpertje opgebouwd ! Super super leuk
Ik ga binnenkort naar Vaals en zag dat de route Epen daar langs komt. Is dat een leuke route en/of welke routes raad je aan voor een ochtendje fietsen?Aapenootjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:11:
Gisteren wel nog even een lekker rondje (40km) gemaakt met een aanknoping van de Nuth, Valkenburg, Margraten, Gulpen, Mechelen en Heerlen route
Haha dat had ik gisteren dus ook. Ik heb het geluk dat de badkamer direct naast de voordeur zit (appartement), dus ik kon gelijk doorlopen. Ik was na 40 km ploeteren ook echt helemaal op. Sommige stukken waren vlotter te doen met een roeiboot.Aapenootjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:11:
Ik kon hem helaas niet vinden bij de action, dan maar eens verder zoeken.
Gisteren wel nog even een lekker rondje (40km) gemaakt met een aanknoping van de Nuth, Valkenburg, Margraten, Gulpen, Mechelen en Heerlen routeNaderhand maar even bij een tankstation de fiets voorzichtig afgespoten en ben daarna zowat met kleding en al onder de douche gesprongen. Ik zat van top tot teen onder de modder
Ik volgde gisteren deels de groene route en kwam bij de steile klim bij Heilige Landstichting (volgens mij wordt dat kreng de dubbele looie piep genoemd) en daarvoor lag echt een mega grote plas. Er stond een groepje fietsers bij te kijken/overleggen. Ik wilde me natuurlijk niet laten kennen en ben er vol doorheen gereden. Water stond tot boven m'n assen. Haha.
De Vijlen/Epen route is absoluut een aanrader. Voor Kamerig/Epen zit wel een afdaling waar je een beetje moet oppassen, zeker als het glad is, heb daar wel eerder een mooie faceplant gemaaktBaldertt schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:31:
[...]
Ik ga binnenkort naar Vaals en zag dat de route Epen daar langs komt. Is dat een leuke route en/of welke routes raad je aan voor een ochtendje fietsen?
De rest van de routes ben ik wat minder bekend mee, ik gebruik ze meestal als verbindingsroute tussen mijn kamer in Heerlen en waar ik heen wil. Als ik puur een rondje ga mountainbiken neem ik toch meestal de route rond de Brunssummerheide.
De meeste plassen waren niet eens zo diep, alles wat ik in mijn gezicht kreeg was ook meer bij de wat snellere afdalingen. Heb daarbij wel een broekpoep momentje gehad toen er in een afdaling vlak na een bocht een boom half op de weg lag. Op het einde zat ik nog even te twijfelen of ik de laatste route uit zou fietsen. Ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan, even verderop vanaf een viaduct zag ik dat er op die route ongeveer een meter water stond. De hekjes er naast waren praktisch niet meer zichtbaarDjVe schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:36:
[...]
Haha dat had ik gisteren dus ook. Ik heb het geluk dat de badkamer direct naast de voordeur zit (appartement), dus ik kon gelijk doorlopen. Ik was na 40 km ploeteren ook echt helemaal op. Sommige stukken waren vlotter te doen met een roeiboot.
Ik volgde gisteren deels de groene route en kwam bij de steile klim bij Heilige Landstichting (volgens mij wordt dat kreng de dubbele looie piep genoemd) en daarvoor lag echt een mega grote plas. Er stond een groepje fietsers bij te kijken/overleggen. Ik wilde me natuurlijk niet laten kennen en ben er vol doorheen gereden. Water stond tot boven m'n assen. Haha.
[ Voor 46% gewijzigd door Aapenootjes op 12-01-2015 16:50 ]
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 21:56 ]
Ik ben toch blij dat ik het Zuid-Oosten woon en wat meer klimmetjes in de buurt heb
Cool !, ik heb ook pas een singlespeed erbij, ook met 33x18pjlgt schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:44:
Tijd voor eens wat anders, dus de derailleur eraf gehaald en er een singlespeed van gemaakt. Kitje gekocht met een 16 en 18 tands tandwiel en een BMX/Singlespeed ketting. Had nog een 33 tands voortandwiel liggen, dus sleutelen maar. Frame heeft trouwens een EBB dus dat is ideaal met ketting spannen. Eerst 33x18 geprobeerd, maar dan trap je je helemaal suf. Dus er alsnog maar 33x16 van gemaakt en dat is al een heel stuk beter. Nu nog eens zien hoe het in de blubber uitpakt, maar vooralsnog vind ik het top.
Verwijderd
Hier is niet zo gekke veel in de buurt van Groningen. Daarvoor moet je echt richting Drenthe en verder. Maar wat er is is niet heel slecht hoor.DjVe schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:17:
Leuke fiets
Ik ben toch blij dat ik het Zuid-Oosten woon en wat meer klimmetjes in de buurt heb
Overigens is die tip over het schoonmaken met de plantenspuit echt top. Heb zo'n ding van m'n ouders geleend en gevuld met warm water en een drupje afwasmiddel. Het vuil gaat er goed vanaf, zelfs zonder borstel
[ Voor 26% gewijzigd door DjVe op 19-01-2015 13:16 ]
Andere schoenen is budgettechnisch even niet aan de orde. Ik krijg niet snel koude voeten, integendeel zelfs. Maar na twee uur modder stampen, worden zelfs mijn voetjes erg koud.

...
Gewoon een keer goed op je plaat gaan (liefst met flinke schaafwonden), zodat je al wijzend/huilend kan zeggen "zie je nou wel"/"het is allemaal jou schuld!" ik had gewoon op de MTB moeten gaan!koentjuh1987 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:19:
Vanaf deze maand is het spaarpotje geopend voor de investering in een nieuwe mountainbike. Al moet ik eerst van vriendin lief de komende maanden maar eens flink met de racer er op uit... wil de investering goedgekeurd worden.
haha klinkt goed al ben ik niet zo van de uitvoering ;-)DjVe schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:22:
[...]
Gewoon een keer goed op je plaat gaan (liefst met flinke schaafwonden), zodat je al wijzend/huilend kan zeggen "zie je nou wel"/"het is allemaal jou schuld!" ik had gewoon op de MTB moeten gaan!
Had het al aangekondigd dat ik het mountainbiken weer wil gaan oppakken. Afgelopen jaren met name in de zomermaanden gefietst en 2 fietsvakanties gedaan met de racefiets (luxemburg en mont ventoux). Aangezien ik nu nog een zaalsport beoefen ga ik niet gelijk overstappen maar wil alvast een mooi spaarpotje maken zodat ik medio augustus/september me eens goed kan gaan orienteren wat voor fietsen er op dat moment in de markt beschikbaar zijn. (komen rond die tijd ook de nieuwe modellen zodat ik mogelijk een model 2014/2015 fiets voor een aantrekkelijke prijs kan kopen of is dat wat later lees: oktober/november).
Aangezien mijn vriendin in zuid limburg woont en ik zelf in Nijmegen heb ik 2 mooie mountainbike gebieden binnen handbereik... Hoe meer ik er over praat hoe meer ik er al naar uitkijk...
...
Ik woon zelf ook in Nijmegen, maar wil binnenkort zeker eens de fiets achterop de wagen knallen en naar Zuid Limburg rijden.
zuid limburg is zeker de moeite waard. Al kun je dichterbij ook prima fietsen al is dat wat vlakker.... (Maashorst)DjVe schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 16:35:
De meeste nieuwe modellen komen aan het eind van het jaar wel binnen druppelen (hangt van het merk af). Je kan in Mook ook voor prima bedragen een mtb huren in de tussentijd: http://www.dolfijn-mook.nl/mountainbiken/
Ik woon zelf ook in Nijmegen, maar wil binnenkort zeker eens de fiets achterop de wagen knallen en naar Zuid Limburg rijden.
...
Omdat een wit stuitervorkje natuurlijk geen recht doet aan zo'n frame, een leuke Rock Shox Reba U-Turn (instelbaar van 90 tot 120 mm veerweg) op de kop getikt. Voor weinig, want de lockout werkte niet lekker. Lockout unit er uit gehaald, bleek een veertje niet goed te zitten en ineens had ik een prima werkende Reba
Woensdag ook nog een Crankbrothers Joplin dropper seatpost kunnen scoren voor een leuk prijsje, ook omdat die niet helemaal naar wens werkte. How-to erbij gezocht, ding leeg laten lopen en uit elkaar getrokken. Schoongemaakt, nieuwe olie er in en weer op druk gebracht en nu functioneert het ding perfect!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Waar is die? Ik ben vorig jaar op zoek geweest naar het beginpunt, maar niet kunnen vinden. Zou ergens in de buurt van het station zitten?Demoniac schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 22:27: Zondag het ding eens testen op de route in Zeist.
#team_UTC+1
http://goo.gl/maps/b1gKL
En dan rechtdoor direct het bos in, niet echt te missen. Zondagochtend is het wel altijd "gezellig" druk en op de vele singletracks nauwelijks plek om in te halen, dus ik mijd die tijd liever.
Ik heb m gereden afgelopen week (dinsdag). Wat een route!Aapenootjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:42:
[...]
De Vijlen/Epen route is absoluut een aanrader. Voor Kamerig/Epen zit wel een afdaling waar je een beetje moet oppassen, zeker als het glad is, heb daar wel eerder een mooie faceplant gemaakt
Ik weet niet welke afdaling je precies bedoelt, want ze waren allemaal glad
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 15-02-2015 22:12 ]
Verwijderd
Ik zou geen ontvetter uit de keuken gebruiken. Zitten vaak geurtoevoegingen in. Als dat in je blokken trekt zal het vast niet beter remmen. Verder is remmenreiniger erg vluchtig, wat er voor zorgt dat je het niet droog hoeft te maken en dus gelijk volle pot aan de gang kanDjVe schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:32:
Remmenreinig haal je voor nog geen euro bij de action. Anders zal een krachtige ontvetter voor de keuken ook wel werken.
No signature required.
Verwijderd
In de 2,5 uur durende clinic komen verschillende aspecten aan bod: kijktechniek in bochten, klimmen en dalen, nemen van (lastige) obstakels die je tegen kunt komen. De clinic wordt gegeven door een tweetal gediplomeerde instructeurs die ieder met een eigen groep deelnemers op pad zullen gaan. Aan het begin van de clinic zullen de groepen worden ingedeeld op ervaring. Mochten er persoonlijke wensen zijn met betrekking tot het programma dan kunnen we dat proberen in te passen in het programma. De clinic richt zich op mensen die tenminste al enige ervaring hebben op een MTB, doel is te werken aan techniek.
Je krijgt een actiefoto van jezelf als aandenken nagestuurd. Ook verloten we onder de deelnemers een Fuji Instax direct-klaar camera t.w.v. € 60,-
Details:
Datum: 11 april
Programma:
- 9:00 uur aankomst en indeling groepen
- 9:30 uur aanvang clinic
- 12:00 uur afronding en terug naar startlocatie
- Aansluitend indien gewenst op eigen gelegenheid lunchen
Helm: verplicht
Fiets: bij voorkeur eigen fiets, indien gewenst en vooraf aangegeven kan er een fiets gehuurd worden
Inschrijfformulier: Link
Meer weten over Team Beat It, het team waarmee ik dit organiseer? Hier is onze Facebook pagina met deze en andere acties die wij in de komende maanden nog organiseren.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Tof! Ik denk dat ik ook kom!masaman schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:15:
Meer weten over Team Beat It, het team waarmee ik dit organiseer? Hier is onze Facebook pagina met deze en andere acties die wij in de komende maanden nog organiseren.
Ai! Waarom nu een dag voor De Hel? Gaat deze clinic nog vaker gegeven worden?masaman schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:15:
Voor MTB-ers die aan hun techiek willen werken in de heuvels rondom Nijmegen organiseer ik op 11 april een MTB clinic. De opbrengsten van deze clinic komen ten goede aan Alpe d'HuZes, dit jaar ben ik voor dat doel aan het trainen en ga ik met een team op 4 juni de Alpe d'Huez op.
In de 2,5 uur durende clinic komen verschillende aspecten aan bod: kijktechniek in bochten, klimmen en dalen, nemen van (lastige) obstakels die je tegen kunt komen. De clinic wordt gegeven door een tweetal gediplomeerde instructeurs die ieder met een eigen groep deelnemers op pad zullen gaan. Aan het begin van de clinic zullen de groepen worden ingedeeld op ervaring. Mochten er persoonlijke wensen zijn met betrekking tot het programma dan kunnen we dat proberen in te passen in het programma. De clinic richt zich op mensen die tenminste al enige ervaring hebben op een MTB, doel is te werken aan techniek.
Je krijgt een actiefoto van jezelf als aandenken nagestuurd. Ook verloten we onder de deelnemers een Fuji Instax direct-klaar camera t.w.v. € 60,-
Details:
Datum: 11 april
Programma:Kosten: €30, deelname is pas definitief indien na betaling
- 9:00 uur aankomst en indeling groepen
- 9:30 uur aanvang clinic
- 12:00 uur afronding en terug naar startlocatie
- Aansluitend indien gewenst op eigen gelegenheid lunchen
Helm: verplicht
Fiets: bij voorkeur eigen fiets, indien gewenst en vooraf aangegeven kan er een fiets gehuurd worden
Inschrijfformulier: Link
Last minute trainingCorpii schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:44:
[...]
Ai! Waarom nu een dag voor De Hel? Gaat deze clinic nog vaker gegeven worden?
Zonder dollen, de clinic is vooral technisch van aard. Als je meedoet met "De Hel" dan doe je met onze clinic mee met 2 vingers in de neus qua conditie. En bovendien, je steunt het goede doel: KWF kankerbestrijding!
Maak er gewoon een leuk MTB weekend van en doe op zaterdag mee met de clinic en op zondag met De Hel. Topweekend gegarandeerd!
ik overleg even met mijn fietsmaat
Better safe then sorry; Spul is niet zo gezond, zelf trek ik meestal effe een handschoentje aan als ik dingen ermee ga schoonspuiten. Of spuit eerst wat in een klein bakje, en leg daar je blokjes in.DjVe schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:32:
Remmenreinig haal je voor nog geen euro bij de action. Anders zal een krachtige ontvetter voor de keuken ook wel werken.
De remmen van mijn MTB heb ik wel even ingeremd tot ze erg heet waren, die blijven ook prima remmen. Mede omdat je ze gewoon flink nodig hebt.
Die van mijn andere (woon/stad/werk/boodschap) fiets verliest meer remkracht, door vuil van de weg, regen, of weet ik t wat. Die moet ik regelmatig even flink heet remmen om weer op niveau te komen. Laatst was er wat olie opgekomen met ontluchten. Heb ze toen even boven het gasfornuis gehad. Dat werkte best goed
Gisteren voor de 2e keer wezen MTB'en dit jaar. Klein rondje, maar wel mijn best gedaan met de nog magere conditie. Lukte om de steile klim van Bergschenhoek te doen, maar moest toen zowat wel aan het zuurstof
je traint voor 6 uur, dus dan weet je dat eerder zou ik zeggen. vind het 'not done'. Nou ja, kan ik in 4 uur het tempo verhogen om gelijkwaardig kapot te gaan
Yeppa.ricom schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 22:08:
Ik kwam dit topic toevallig tegen en nu vroeg ik mij af of het gepast is als ik wat advies vraag voor de aanschaf voor mijn eerste MTB in dit topic ?
Aangeven wat je zoekt, waarvoor, wat je budget is en wat je al aan materiaal hebt (helm, handschoenen, enz.)
Wat ik voorlopig wil doen is voornamelijk de routes in Rotterdam, Zoetermeer en Oostvoorne, dus nog niets extreems. Als ik dan merk dat ik verder wil zijn de Ardennen een optie. Bij mijn zoektocht kwam ik erachter dat een 29er beter voor mijn lengte is(1.88). Toch heb ik een 27.5 opgenomen in de selectie. Ik heb zelf erg de neiging om de Sensa te kiezen, maar daarom post ik hier voor wat pro feedback.
De fietsen die ik op het oog heb :
Cube Aim disc 29
Giant Talon
Sensa TNT
Edit
Vergat te vermelden dat ik alles buiten SPD schoenen heb.
[ Voor 3% gewijzigd door ricom op 13-03-2015 22:39 ]
Verwijderd
Bedankt voor de suggestie, maar waarom is deze dan zoveel beter? Ervan uitgaande dat ik zeker het komende jaar slechts een recreatieve biker ben. Dan koop ik liever nu een "instap" model om later is echt iets goeds te kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:28:
Iets bijleggen en je hebt een betere fiets dan de drie die je aanhaalt: http://www.fietssportief....ail-mtb-29ers/xtrail/1177
Had ik gewoon behoefte aan, en mezelf vorig jaar beloofd dat als het MTB'en geen 1 jarig iets zou zijn...
Niet dat de huidige Santos versleten is ofzo, integendeel, hij heeft een paar jaar ongebruikt in de schuur gehangen en volgens mij zit er pas de 2e of 3e set tandwielen op. Hou ik die lekker voor de winter/baggerritten. En mijn pa past er volgens mij ook op.
Maar de Nerve heeft weer iets grotere wielen (29" trekt mij niet zo, rij voor de lol, niet voor een baanrecord, pak graag een sprongetje etc. dus zie de meerwaarde van zwaardere wielen niet echt) achtervering, en verder qua afmontage vergelijkbare kwaliteit met wat ik al had. Zat nog te denken aan de 8.0 uitvoering, maarja toch weer 300€ duurder. Dat is ie op zich wel waard, maar ik ga het niet echt missen denk ik.
XT shifters schijnen wel erg goed te schakelen, maar mijn 12 jaar oude LX doen het ook prima... Geef ik liever een deel van die 300€ uit aan een camelbak, nieuwe helm en wat andere zaken.
Over de meerwaarde van de x-trail: ze hebben daar altijd hun eigen 'merkloze' frame, en kunnen dus voor weinig geld goede componenten op een fiets zetten. Voordeel van betere afmontage is meestal simpel. Als ik de Cube Aim vergelijk met de X-trail en de Cube Acid (mijn eerste MTB was ook +- 1000 euro*):
- XT versnellingen blijven werken in de modder, in tegenstelling tot lager dan deore (Altus). Neem zeker minimaal deore, als het van Shimano komt (SRAM is niet zoveel beter of slechter, maar wordt in Nederland nauwelijks verkocht op een fiets).
- XT versnellingen blijven langer werken: ik denk dat je Altus na een jaartje al moet afschrijven
- X-trail specificeert geen gewicht, maar 14,2KG van die Cube Aim is achterlijk zwaar. Als ik dat vergelijk met een Cube Acid van 13kg, dan rijd je gewoon met een heel zware fiets. Dat maakt corrigeren voor hobbeltjes etc moeilijk: het kost je meer kracht om je fiets te draaien. Om het maar niet over grote heuvels te hebben.
- Suntour maakt bij mijn weten nog steeds geen goede vorken. Reken er dus op dat hij snel kapot gaat, niet fijn veert, en onnodig zwaar is.
- afgeleverd met 2.1" banden? Dat vervang je natuurlijk vrij snel voor iets van €50, dus maakt geen bal uit, maar indicatie van wat ze verwachten dat je ermee gaat doen. Oh ja, dat maakt het gewicht natuurlijk extra erg: die kleine banden zijn lichter.
*) meer dan 5 jaar geleden, toen ze nog geen 29" hadden
Dit topic is gesloten.