Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.410 views

Onderwerpen

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
MBV schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:20:
ligt daar nog een goed 28" wiel voor V-brakes tussen? :P
Nee alles 26inch :P

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:33

DjVe

Hatsaflats!

Mag ik nog wat wielen en banden toevoegen aan je collectie? ;)

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
toevallig nog een 26" v-brake? Breekt zojuist een spaak af bij het afstellen van m'n achterderailleur... Bij een testrondje vliegt m'n ketting van z'n grootste blad eraf en net een halve meter te ver doorgefietst ;(

Heb gelukkig nog een ander staan (oude fully), maar dat ding is lomp zwaar (lang leven stalen frames! :9) en schakelt ook niet meer zo lekker met z'n Alivio derraileur :+ Toevallig dat die al in de planning staat voor de verkoop, maar dat zal nog wel op zich moeten laten wachten.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 18:12
Dan zet je er een nieuwe spaak in :?

• ElmarJ16
niet op voorraad dus dat wordt lastig :X

• Marsjee
Al die wielen zijn poep, liggen niet voor niks in me schuur te nikse. :P
Maar kapotte spaak, haal gewoon een spaak uit een ander wiel, als die kwa lengte overeen komt kom je er voor een paar dagen wel mee weg.. zelf ook vaak genoeg gedaan.

Nu heb ik een bomb-proof wielset, met Mavic EX-325 velgen... die hou ik wel even heel ;)

• MBV
Wie heeft er tips m.b.t. lagers van een achterbrug vervangen? Heeft het nut om meer te betalen voor keramische lagers of ABECS 3/4/5 in plaats van de standaard lagers? Of een offline-winkel die ze op voorraad heeft in de omgeving van Rotterdam? Het gaat om 6802-2RS.

• Marsjee
MBV schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:27:
Wie heeft er tips m.b.t. lagers van een achterbrug vervangen? Heeft het nut om meer te betalen voor keramische lagers of ABECS 3/4/5 in plaats van de standaard lagers? Of een offline-winkel die ze op voorraad heeft in de omgeving van Rotterdam? Het gaat om 6802-2RS.
Ik krijg zondag voor het eerst een fully xD, waar ook de lagers van vervangen moeten worden....
Ik ga iig niet het standaard lager pakketje kopen, dat is me te duur.. Ik pak wel de types van de lagertjes en zoek die op.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In rotterdam spaanse polder zit een geweldige lagers, pakkingen en keerringen toko, volgens mij van SKS, zal even zoeken voor je.

Kon het niet precies vinden, lang geleden dat ik er geweest ben, Zit aan een grote weg met 2 gescheiden rijbanen, (en in het midden parallel een spoorlijn?) en op de hoek zit geloof ik een datacenter.

IIG kwam ik wel dit tegen:
http://www.ibsrotterdam.nl/lagers/
http://www.goedgereedscha...c_rotterdam_noordwest.htm

[ Voor 56% gewijzigd door _ferry_ op 15-08-2014 17:14 ]

• MBV
Leveren die ook aan particulieren?
@marsjee: wat ik zo gauw kon vinden zijn losse lagers niet veel goedkoper, misschien wel beter.

Verwijderd

Spam verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door Grrrrrene op 17-08-2014 09:23 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is al effe terug, kwam er vroeger met mijn vader, ze hebben gewoon een balie en daar kan je vast wel als particulier terecht. Even de oude mee en dan weten hun vast wel raad.
Op http://www.acerracing.com/ hebben ze Keramische lagers. (vaak nog een kortingscode op de site. En daar kun je ook leuk titanium boutjes bestellen om weer 10gram lichtere fiets te hebben :+ )
Maaar.... volgens mij hebben die iets meer speling, als je er zeg maar een asje in steekt, dan kun je die iets naar links en rechts bewegen. Daarentegen lopen ze echt enorm licht! Ik begon met lagers uit een hardeschijf, voelde al mooi. Daarna bestelde ik kogellagers bij farnell, nog mooier, daarna die keramische... nog veuuuuuul mooier :D (overigens waren dat 11 en 13mm lagertjes, niet echt het maatje wat jij zoekt vermoed ik ;) De speling in zijwaartse richting ving ik dan weer op door er 2 op 1 as te gebruiken.

Afhankelijk van het type kogellager heb je varianten die minder last van hebben van die speling. Er zijn heul veul types. Elk weer met eigen toepassingsgebieden.
Bijv. extra ruimte/speling/speciaal gevormde baan om bijvoorbeeld uitzetting door warmte op te vangen. Of omdat er kans is dat de as niet volledig recht is. Zijwaartse krachten, extra afdichtingen, of een aangepaste kooi. Verschillende smeermiddelen ook nog. Daardoor zijn er dus heel veel varianten in 1 maat. Ik denk dat de keramische niet veel voordeel hebben in de draaipunten. Keramisch gebruik je voor de laagste weerstand, op die paar milimeter die hij heen en weer beweegt is dat niet zo'n issue, lage speling juist weer wel, des te stijver is je achterbrug. In een trapas, wielas etc. zijn die keramische juist wenselijk, ietsjes speling vang je daar gewoon op door de breedte van de as, en de verlaagde weerstand rolt weer soepeler.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 18-08-2014 09:13 ]

• MBV
Ik heb bij bike2build een setje lagers gekocht voor ongeveer 5 euro/stuk, van dt swiss (bontrager was 15 euro/stuk :X). Helaas kreeg ik de oude lagers er niet uit :( Hij zit nu weer in elkaar, en ondanks dat de lagers afschuwelijk klonken toen hij uit elkaar lag hoor je er niks meer van. Dat lijkt me dus een mooi klusje voor een fietsenmaker na mijn fietsvakantie, waar hij vast wel eens de hogedrukspuit ziet ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderen kan wel eens lastig zijn. Mede vanwege de combi aluminium-RVS. Staspsgewijs: WD40, evt warm maken. hamer+passende uitdrijver, grotere hamer, of een soort trekker maken van een bout die door het lager past met moer, en de kop van de bout met grote ring die zich kan afzetten tegen het frame.

• MBV
De lagers zitten aan weerskanten in het frame vast. WD 40 gebruikt, koperen pijpje van 12mm verbouwd tot uitdrijver (2 zaagsnedes en uitgebogen), maar geen succes: er zit een afstandsbusje tussen de lagers waardoor het koper er net zo makkelijk weer uit vliegt. Geen idee hoe de Trek dealer het oplost, maar dat mag na de fietsvakantie.

spoiler:
In before: "WD40 is geen kruipolie!" :+

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 18-08-2014 11:17 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-11 19:08
Iemand zin in een MTB-route...

www.themunga.com

slechts 1.000km :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
MBV schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 11:16:
De lagers zitten aan weerskanten in het frame vast. WD 40 gebruikt, koperen pijpje van 12mm verbouwd tot uitdrijver (2 zaagsnedes en uitgebogen), maar geen succes: er zit een afstandsbusje tussen de lagers waardoor het koper er net zo makkelijk weer uit vliegt. Geen idee hoe de Trek dealer het oplost, maar dat mag na de fietsvakantie.

spoiler:
In before: "WD40 is geen kruipolie!" :+
Soms kan je de afstandsbusjes ook aan de kant slaan.

Gisteren nog balhoofdlagers uit een electrische rolstoel staan beuken. Gewoon zorgen voor een schroevendraaier die stuk mag (of een beitel) en een flinke hamer. Die troep zat ook aardig vastgeroest. Maar met lagers die toch al stuk zijn (in die van gisteren zaten nog 2 kogetjes en wat restantjes schroot) werkt hoe groter het probleem, hoe groter de hamer meestal wel. En natuurlijk zorgen dat het onderdeel waar de lagers in zitten goed tegengehouden wordt. Anders komt de klap alsnog niet aan.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:45
Lagers... Ik snap niet dat hier met zelfgemaakte tooling op lagers wordt geslagen. Een keer de lagerschaal aantikken en je frame kan tegen de muur. Laat 't toch ff door een FM uit- en inpersen?

• MBV
Daarom sloeg ik ook tegen de binnenkant van het oude lager. Ik heb een hekel aan mijn fiets aan een fietsenmaker geven, omdat ik hem dan standaard een week kwijt ben (iets met werktijden en openingstijden die te goed matchen), en vanwege de kosten. Zo duur zijn 26" fully frames op het moment niet :P

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
dnhelle schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:15:
Lagers... Ik snap niet dat hier met zelfgemaakte tooling op lagers wordt geslagen. Een keer de lagerschaal aantikken en je frame kan tegen de muur. Laat 't toch ff door een FM uit- en inpersen?
Omdat DHZ gewoon leuk is. ;) https://www.dropbox.com/s...r7ng/pressfit%20lager.jpg

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:05
Toevallig dezelfde fiets gekocht als Francis uit de topicstart, als complete nono, meeste is XT, de voor derailleur is LX. Was 300e via markplaats, echt altijd in een schuur gestaan en beetje op naar de stad gefietst, typisch van die oppervlakteroest op sommige schroeven maar niet op de schijven/tandwielen/vering. Lagering etc voelde nog goed, alles liep soepel en met wrikken en doen kwam ik geen gekke dingen tegen.

Heb hem eigenlijk gekocht omdat een Hongaarse collega in NL is en die fanatiek fietst, zijn mtb is echter kort geleden gejat in Oostenrijk, dus dacht kan hij meteen kijken of het wat voor hem is (de markt voor betaalbare MTB's in Hongarije is nogal klein...)
Als het niets voor hem (of z'n vriendin) is ga ik er lekker op trappen, woon vlak bij het Bergsebos namelijk, is een leuk heuveltje.

Kom er ook net pas achter dat de Tora 302 in zowel veer als lucht uitvoering is... was al naar een pomp aan het zoeken :P is dus die met coils, wellicht geen toppert.

• MBV
Als de coil voor jou 'past' is de coil-versie beter: die is wat soepeler en heeft minder nodig om in beweging te komen. Als de veerconstante verkeerd is kan je andere veren kopen :)

• Vandread
Enige ervaring overigens is in de Ardenne stuk of 8 keer op behoorlijke huur mtb's, op een gegeven moment heb je wel door wat je wel en niet wilt huren...

Is het na ~8 jaar weinig doen handig om de voorvork een beurt te geven oid?

• MBV
Dat is het normaal na een jaar al, dus ehh, ja! Having said that: het is echt alleen voor gevorderden een DHZ-klusje, en bij de fietsenmaker ben je zo 150 euro kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 18-08-2014 14:46 ]

• Ethirty
  • Laatst online: 15-11 08:22

Ethirty

Who...me?

MBV schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 14:45:
Dat is het normaal na een jaar al, dus ehh, ja! Having said that: het is echt alleen voor gevorderden een DHZ-klusje, en bij de fietsenmaker ben je zo 150 euro kwijt.
Wait wut? Elk jaar een vork beurtje van €150 :?
Dat lijkt misschien logisch als je elke week 50km door het bos ramt, maar toch niet als je een paar keer per jaar gaat... Niet iedereen hier is even fanatiek.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• MBV
@Vandread: ik zei ook: bij de fietsenmaker. Ik heb een keer 200 euro voor mijn reba service betaald, maar toen was er ook rotzooi in de cartridge gekomen.

Nee, ik heb niet elk jaar een servicebeurt gedaan, wat overdreven, maar het is niet raar om na 2-3 jaar een servicebeurt te geven. Rubber ringen worden oud, ongeacht het gebruik.

• Marsjee
MBV schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:34:
@Vandread: ik zei ook: bij de fietsenmaker. Ik heb een keer 200 euro voor mijn reba service betaald, maar toen was er ook rotzooi in de cartridge gekomen.

Nee, ik heb niet elk jaar een servicebeurt gedaan, wat overdreven, maar het is niet raar om na 2-3 jaar een servicebeurt te geven. Rubber ringen worden oud, ongeacht het gebruik.
Ik hoop dat je dat nooit meer doet... een reba is echt het makkelijkste te servicen/reviseren. max 30 minuten tijd kost het. 1e keer langer :> Ik kom 1keer per 3maanden bij een lbs voor wat klein spul, verder doe ik alles zelf. Ook voorvorken servicen en reviseren.

Achterdemper is een ander verhaal, mijn fox float RP2 kan ik deels zelf, andere deel laat ik bij samba doen. Hun beschikken over Nitrogen en ik niet 8)
MBV schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:34:
Seals hoef je niets aan te doen zolang het niet lekt, bij een reba dan. Wat wel heel belangrijk is, is om onder de dustkappen de foam ringen nat te houden ( met olie ) als deze droog staan krijg je een schokkerige voorvork. M.a.w: als je hem langzaam inveerd voel je telkens stukjes die stroef gaan.

Wat ook goed is, is om eens in week je fiets ff een uurtje op de kop, olie vanuit de onderpoten kan dan richting die foam ringen.

[ Voor 48% gewijzigd door Marsjee op 18-08-2014 18:10 ]

• MBV
Ik doe veel zelf, maar mijn dure vork durfde ik niet aan. En in elk geval de eerste keer mocht de trek dealer het doen, voor garantie. Misschien dat ik het de volgende keer wel zelf doe, ondanks dat mijn huidige fox vork nog duurder is.

• Marsjee
Als het onder garantie kan altijd doen natuurlijk. :) Maar verder stelt het echt niks voor, echt niks. Als je een beetje kan sleutelen en beetje inzicht hebt gaat het de 1e keer gelijk goed.

Heb nu een Fox RLC die soon een nieuw likje olie krijgt :*)
Ohja en een Fox float RP2 die opgestuurd moet worden :(

[ Voor 24% gewijzigd door Marsjee op 18-08-2014 22:13 ]

• MBV
Nee, ik bedoel dat als het ding na 2 jaar kapot gaat ik nog aanspraak wil kunnen maken op garantie, dat is best lastig als je hem zelf hebt geserviced denk ik zo.

• Marsjee
Nou... als je hem niet serviced verlies je zelfs je garantie ! Fox heeft ook zelf mooie filmpjes hoe je dat doet online staan ! :) Lees voor de gein de handleiding maar eens ( Ja wie leest die eigenlijk :P ) je moet zo een vorkje eigenlijk om de xx uur servicen.. Beetje gekke werk, maar het is echt.

• dnhelle
Voorvork kan prima zelf, mits de juiste tools en olie voor handen. Achterdemper wat meer risico, als je alleen de seals doet, prima, heb je niet zoveel kaas er van gegeten & wil je geen rocket-propelled onderdeel door je voorruit heen schieten zou ik hem opsturen naar TFT of je lokale lbs.

• NielsTn
Toevallig net klaar met een kleine onderhoudsbeurt, op een Rockshox SiD29 met Brain techniek van specialized.

Mijn eerdere ervaring: een Reba onderhouden (1x gedaan, met youtube en servicedocumenten van het web).

Enige moeite was het uitzoeken om de Brain unit/poot los te krijgen, maar met gepaste tik is alles los gekomen. De seals waren goed, de stofringen zwart (na ca 1500km).
Olie onderin: niet aanwezig, ik verwachtte ca 4-5 ml eruit te halen (af te tappen).
Olie boven in aan de rechtervorkpoot, niets, wel licht vettig maar niets kwam er uit. Had verwacht ca 80-100ml er uit te halen.

Na reinigen van de stofringen, inweken met 15W olie, en terugplaatsen,
de seals met Judy Butter ingesmeerd aan binnen zijde,
olie (15W) onder in elke poot (ca 5 ml),
en de 5W olie in de rechterpoot.
de linkerpoot even gecontrolleerd maar was goed vettig en verloor geen luchtdruk.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MBV
Marsjee schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:30:
Nou... als je hem niet serviced verlies je zelfs je garantie ! Fox heeft ook zelf mooie filmpjes hoe je dat doet online staan ! :) Lees voor de gein de handleiding maar eens ( Ja wie leest die eigenlijk :P ) je moet zo een vorkje eigenlijk om de xx uur servicen.. Beetje gekke werk, maar het is echt.
Ik heb de handleiding die bij mijn Top Fuel 2011 zat gelezen, daar stond dus niks over de relevante zaken:
- minimale insteek zadelpen (common sense zegt dat hij onder de bovenbuis moet zitten, maar hoe dat qua krachten in die driehoek werkt: geen idee)
- onderhoudsintervallen vork en demper: niks genoemd
- richtlijnen vorkdruk: niks te vinden

Serieus, ik heb er echt naar gezocht! 8)7

@NielsTn: als er geen olie meer in zat waren de seals toch niet zo goed, denk ik :+

@Marsjee: dat doe ik de volgende keer waarschijnlijk ook wel zelf, zeker na de rekening van 12gobiking. Prima service hoor, en de standaard rekening van Sabma, maar een slordige 300 euro is f*cking veel :X

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 19-08-2014 23:29 ]

• NielsTn
Vreemde is dat er geen enkele spoor van weglekkende olie te bekennen is, niet rondom de bouten of elders.

Het is mij intussen bekend dat Rockshox voorvorken vanaf fabriek erg minimaal 'afgeleverd' worden qua olie-niveau.

De seals zijn in elk geval gereinigd en weer gesmeerd met Judy Butter, de foam ringen weer gereinigd en verzadigd met 15W olie. Ik kan er weer van genieten

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34
Zat ik me net eigenlijk ineens te bedenken, in de winter rij ik altijd met overschoenen om ergste nattigheid buiten te houden. Maar wat doen jullie als je eigenlijk kort/kort wil gaan, maar je verwacht toch flink natte ondergrond en dus gegarandeerd natte poten? Dat ziet er dan toch belachelijk uit met overschoenen? Ik neem het dan altijd maar voor lief, of zijn daar handigheidjes voor?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat is kort/kort gaan?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• NielsTn
kort/kort --> Korte koersbroek, korte mouwen/jersey.

• dnhelle
Dan trek ik Goretex waterdichte sokken aan. Soort overschoenen, maar dan overvoeten, sort of.

--
Gisteren mijn RaceFace deus xc van de Pipedream geschroefd. Zat al een half jaar een piep per omwenteling in, wat uiteindelijk een dolle schroefdraad bleek te zijn. Net geen 10 jaar gebruikt, talking about duurzaam :)

Nu een setje Middleburn RS7 met vierkante as gemonteerd. Ben benieuwd!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo lang het niet onder de 10 graden is maakt het mij niet uit of ik natte voeten heb of niet. En als het onder de 10 graden is, heb ik toch al een lange broek en shirt aan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34
Die waterdichte sokken hoor ik toch wel vaak. Toch eens voor gaan kijken misschien :)
Maar goed, ik MTB meestal alleen in de nattere periodes en dan ga ik toch al met een lange broek inderdaad. En natte voeten met hogere temperaturen is inderdaad eigenlijk ook niet zo spannend, in de winter vind ik dat wel een dingetje :)

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:32
In de zomer vind ik het absoluut geen probleem om 'door' het water te crossen. Kan mij ook eerlijk gezegd niet herinneren dat ik hier met kouder weer last van heb gehad. Althans niet storend genoeg.

Een paar weken terug voor het eerst sinds maanden weer op de mountainbike (momenteel even wat meer op de racefiets). Ik moet zeggen dat beviel toch wel weer erg goed. Even de route van Holten/Hellendoorn (50 km gedaan), en dat smaakte naar meer. Wel merkte ik dat ik de spd pedalen van de racefiets miste. Ik heb altijd met flats gefietst (ook vanwege het hoge springgehalte :P ), maar ga binnenkort toch maar over.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 17:03
Iemand een idee waar je in een "echte" winkel Alpinestars freeride/downhill kleding kan passen? Kan het wel bij Bikester.nl bestellen en terugsturen al het niet past, maar dat vind ik weer zo'n gedoe.

En iemand nog tips wat betreft een beetje fatsoenlijke regenkleding die ook ademt en ook beschikbaar is in maatje 3XL, ik vind het altijd wel fijn als dat soort kleding een beetje ruim om het lijf zit namelijk. Kom niet echt duidelijke reviews en/of verhalen tegen van spul dat echt werkt.

Verder was ik me aan het verdiepen in schoenen van Chrome, maar na het zien van de prijzen ben ik daar vrij vlot mee gestopt, bestaat daar nog een, liefst goedkoper natuurlijk, alternatief van? Ik heb nu de Vans Warner op m'n lijstje gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 25-08-2014 20:56 ]

• MBV
Wat wil je eraan uitgeven? Ik hoor van sommigen dat ze een regenjas van 200 euro hebben die wel ademt, ik heb zelf voor 3 tientjes een regenjack gekocht, zolang het nog moet ademen (oftewel: zolang het nog niet met bakken uit de hemel valt) heb ik een softshell van de lidl van ook 3 tientjes.

• ConZito
  • Laatst online: 13-11 17:03
MBV schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:00:
Wat wil je eraan uitgeven? Ik hoor van sommigen dat ze een regenjas van 200 euro hebben die wel ademt, ik heb zelf voor 3 tientjes een regenjack gekocht, zolang het nog moet ademen (oftewel: zolang het nog niet met bakken uit de hemel valt) heb ik een softshell van de lidl van ook 3 tientjes.
Ongeveer 50 euro is toch wel de max voor een broek en jas. Als het dus giet was ik van plan het ook maar maximaal een half uurtje aan te trekken ;)

• dnhelle
Voor dat budget zou ik eens bij de Decathlon gaan shoppen. Heb je wat meer er voor over, zou je eens over Endura kledij kunnen denken. Gemaakt in een fantastisch regenachtig land ;-)

• MBV
Hier ergens?
Afbeeldingslocatie: http://api.buienradar.nl/Image/image.ashx?k=1&t=201408252155

:+

• dnhelle
Hehehe LOL :)

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-10 09:39
Hallo allen, ik zou graag het volgende bij jullie experts aan willen kaarten:
Ik wil beginnen met mountainbiken, eerst goedkoop een 2e hands fiets kopen en kijken of dat deze winter bevalt, en daarna eventueel een nieuwere, modernere fiets kopen,

De volgende fietsen ben ik op marktplaats tegengekomen:

1. http://www.marktplaats.nl...0927542-ridley-shark.html
2. http://www.marktplaats.nl...rame-en-extra-banden.html

Hierbij heb ik vooral gelet of diegene overkomt als een mountainbike liefhebber. De optische staat van het frame vind ik hierbij van ondergeschikt belang, immers er is mee gereden! Echter vind ik onderhoud en afmontage belangrijker.

Graag hoor ik jullie mening over deze fietsen, tips of zelfs fietsen waar ik ook nog naar kan kijken.
En nee, ik ben niet op zoek naar matrabikes oid :)

• GH45T
  • Nu online
De Ridley Shark lijkt me voor dat geld best een leuke fiets. De B1 Sydney zou ik niet kopen. Bij de Ridley heb je in ieder geval nog een Deore achterderailleur. Magura hydraulishe remmen zijn ook prima.

• JMaster
Dat idee had ik ook al, hoewel intensief gebruikt, lijkt me de fiets verder prima in orde. Nieuwe tandwielen en ketting en de banden zijn nog wel oke. Maar waar kan ik tijdens een testritje het beste op letten?

• MBV
De maat! Hoe zit en rijdt de fiets? Dat is veel belangrijker dan afmontage of technische staat.

Daarna: werkt de vering naar behoren, zijn de lagers van balhoofd, wielen en trapas nog goed, schakelt alles zoals het hoort? Kabels vervangen is niet duur, ook niet bijzonder moeilijk, maar het kost wel tijd.

• JMaster
Hahaha...

1. De maat (natuurlijk moet die goed zijn)
2. Hoe rijdt de fiets? Tja, waar moet ik het mee meten? Ik heb geen referenties, maar bij twijfel koop ik hem zeker niet.

En met betrekking tot de technische vragen:
1. Werkt de vering naar behoren? Wanneer weet je dat? Hoe kun je dit simpel testen?
2. Lagers balhoofd? Even opzoeken wat het zijn etc, maar hoe test ik dat?
3. Wielen en trapas, ik begrijp de definitie, maar geen idee hoe ik ze moet testen en vervolgens classificeren op voldoende of onvoldoende.
4. Kabels vervangen, alles is te leren.

• MBV
Hoe de fiets rijdt meet je met je onderbuik tijdens een rondje rijden, waarbij je wat obstakeltjes zoals stoeprandjes meepakt (of een MTB-parcours, afhankelijk van de verkoper ;))
technische staat:
1. Zit er veel speling op het balhoofd of tussen de boven- en onderpoten? Voorrem inknijpen, stuur naar voor en naar achteren bewegen, en kijken hoever hij gaat.
2. Zie 1, verder: draait je stuur zonder bijgeluiden en zonder moeite?
3. trapas zou nieuw moeten zijn. Wielen: geef er een zwiep aan, en voel hoeveel trillingen er zitten in de as. Hoeveel acceptabel is kan ik je niet vertellen, als het een koffiemolen is kan je overwegen een betere fiets te kopen.
4. Dat is dus om aan te geven dat moeilijk schakelen niet een groot probleem hoeft te zijn.

• ElmarJ16
Ik zou voor de Ridley Shark gaan. Deore > Alivio. De shifters op de Ridley zijn ook van deore wat ook nog extra positief is. Verder weet ik niet hoe goed die Magura hydralische velgremmen zijn, maar op het internet zijn ze hier iid erg positief over. Let wel op dat het onderhoud hierop wat duurder zal zijn. Aangezien je niet weet in wat voor staat ze verkeren kan dit nog duur uitpakken bij een FM.

Let wel op het smalle stuur wat hier op zit! Er bestaat een kans dat je deze nog wilt vervangen voor iets breders. Vervangen is niet zo duur (2 tientjes bij de decathlon). Een breder stuur geeft een heel andere rijervaring, dus hier moet je wel rekening mee bij het testrijden. Kijk hierbij voornamelijk hoe diep je zit en wat de afstand is tussen je benen en het stuur.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Deze zomer 2 weken met een MTB op vakantie geweest en dat is goed bevallen! Ben nu ongeveer 1.5 maand met een schuin oog een beetje aan het kijken geweest of ik ergens een leuke MTB kon kopen. Tot op heden had ik niks gevonden, tot de vader van mijn vriendin (waarvan ik ook de MTB meehad) zijn fiets weg heeft gebracht voor een beurtje. Conclusie van de fietsenmaker, MTB is het niet meer waard om te repareren. Nu heb ik hem gekregen, omdat ik wel van een uitdaging houd.

Het gaat om een Scott Scale uit 2011 (geen idee welk type, heb hem nog niet hier staan) welk deore is afgemonteerd en de achter derailleur deore XT.

De onderdelen die sowieso vervangen moeten worden zijn:

- Freewheel
- 1 Tandwielblad voor
- ketting
- Balhoofdlagers
- Iets in de voorvork (ik weet niet wat, maar een voorvork van een motorfiets reviseren is voor mij geen probleem dus ik ga er een beetje vanuit dat een fietsvork ook wel moet lukken).

Verder wat kleinere dingen. (wieltjes van de achter derailleur bijvoorbeeld).

Nu ben ik een beginnend MTB'er, dus de vraag is even wat handig is om te doen. Is het handig om de ketting en tandwielen gelijk te vervangen voor de XT serie. Ik zal zelf het verschil waarschijnlijk niet merken tussen deore en deore XT, maar de XT serie schijnt wel een stuk langer mee te gaan. Bied de XT dan daadwerkelijk meer waar voor het geld dan de deore, of is het in mijn geval handig om alsnog eerst deore te monteren, op te rijden en eventueel daarna te vervangen voor de XT serie (of slx) :)

Het plan is wel om sowieso 1 keer per week de MTB te pakken (en zomers wat vaker, want dan is het volleybal seizoen over :P ).

No signature required.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Proest! Niet waard om te repareren? Nee, die fietsenmaker verkoopt liever een nieuwe fiets dan dat ie 2 uur aan de oude moet sleutelen. Of het onderdeel in de vork moet zodanig duur/kapot zijn dat je een nieuwe vork nodig hebt (en ook dat lijkt me sterk).

/edit: over XT/deore: XT is alleen lichter. Verder maakt het voor duurzaamheid niet veel uit. De derailleur zal misschien wat langer meegaan, maar voor ketting en cassette is het vrijwel gelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door zonoskar op 01-09-2014 16:56 ]

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

zonoskar schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:53:
Proest! Niet waard om te repareren? Nee, die fietsenmaker verkoopt liever een nieuwe fiets dan dat ie 2 uur aan de oude moet sleutelen. Of het onderdeel in de vork moet zodanig duur/kapot zijn dat je een neuwe vork nodig hebt (en ook dat lijkt me sterk).
Dat had ik dus ook, en aangezien ik zelf redelijk kan sleutelen (motorfietsen dan wel), wilde ik hem wel. Ondertussen heeft hij een nieuwe fiets gekocht, dus dat is niet meer aan de orde ;)

[ Voor 8% gewijzigd door M3rcury op 01-09-2014 16:56 ]

No signature required.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oja, onderdelen bestellen bij http://www.bike-components.de scheelt je een hele hoop centjes.

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

zonoskar schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:57:
Oja, onderdelen bestellen bij http://www.bike-components.de scheelt je een hele hoop centjes.
Had ik inderdaad zelf ook al gevonden. Thx!

Of Deore/XT, ging het mij eigenlijk om de crank incl bladen te vervangen. Ik weet van toen ik hem mee had dat 1 blad inderdaad compleet versleten was, maar de andere 2 waren ook niet helemaal fris meer, en gezien het verschil in prijs niet al te extreem is. Maar als de levensduur vrijwel gelijk is, lijkt het (voor mij) niet zinvol om over te stappen naar XT.

[ Voor 9% gewijzigd door M3rcury op 01-09-2014 17:14 ]

No signature required.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou er lekker een deore crankset in zetten hoor. Ben je voor 6 tientjes klaar inclusief nieuwe trapas. Deore bladen gaan stukken langer mee, aangezien ze van staal zijn (xt is alu). Ketting deore/xt maakt niet zo gek veel uit, maar doe er gelijk een missing link bij. Derriewieltjes van tracx pakken (keramisch gelagerd). Die lagertjes voor de balhoofdset kan je meestal bij de lokale fietshandel halen voor een paar cent.

• Vandread
Vandread schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:43:
[...]
Heb hem eigenlijk gekocht omdat een Hongaarse collega in NL is en die fanatiek fietst, zijn mtb is echter kort geleden gejat in Oostenrijk, dus dacht kan hij meteen kijken of het wat voor hem is (de markt voor betaalbare MTB's in Hongarije is nogal klein...)
Als het niets voor hem (of z'n vriendin) is ga ik er lekker op trappen, woon vlak bij het Bergsebos namelijk, is een leuk heuveltje.
Ik zoek weer verder naar een leuk fietsje, gisteren heeft de fiets z'n eerste race in Hongarije al gedaan :P
Toch mooi om iemand zo weer op gang te helpen, anders had hij een fiets moeten huren of lenen.

Valt nog niet mee om weer zo'n koopje te scoren...

• Demo
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

zonoskar schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:53:
Proest! Niet waard om te repareren? Nee, die fietsenmaker verkoopt liever een nieuwe fiets dan dat ie 2 uur aan de oude moet sleutelen.
Inclusief uurloon van de fietsenmaker zou dat nog wel kunnen kloppen, toch? Maar iemand die aan motoren sleutelt, moet een heel eind komen met een MTB :P Ik vond het opbouwen van een complete fiets prima te doen met wat algemene technische handigheid.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:30

Vuurvoske

Nunquam cede!

Voeg maar toe aan het lijstje!

Vuurvoske, Cannondale F600 XT en LX. Maar hard aan het sparen voor een nieuwe :)

Beroeps brabander

• MBV
M3rcury schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:02:
[...]

Had ik inderdaad zelf ook al gevonden. Thx!

Of Deore/XT, ging het mij eigenlijk om de crank incl bladen te vervangen. Ik weet van toen ik hem mee had dat 1 blad inderdaad compleet versleten was, maar de andere 2 waren ook niet helemaal fris meer, en gezien het verschil in prijs niet al te extreem is. Maar als de levensduur vrijwel gelijk is, lijkt het (voor mij) niet zinvol om over te stappen naar XT.
Een crankset scheelt wel veel in gewicht, als ik het me goed herinner. En een maat gaf de tip om voor de lagers XTR te kiezen i.v.m. betere afdichtingen.
Een nadeel van de deore cassette is dat je er je body zwaar mee belast omdat een spider constructie ontbreekt. Afhankelijk van welke body kan het dus verstandig zijn om daar SLX of XT voor te kopen. En bij bike-components zijn de prijsverschillen tussen deore en XT zo klein dat ik meestal XT pak.

Verder: balhoofd kan je zelf doen, maar het is makkelijker om het door de fietsenmaker te laten monteren. Die heeft een balhoofdpers en is daarmee in 5 minuten klaar. Waarschijnlijk doet hij het gratis als je het balhoofd er koopt :) Voorvork is heel erg afhankelijk van merk en type. Fox schijnt lastig te zijn qua service. Zo lastig dat ze een kennis van mij hebben gezegd dat de binnenpoten versleten waren, toen hij om foto's vroeg kwam de aap uit de mouw: dat was een smoes om meer geld te vangen en tijd te krijgen, zodat ze hem zelf naar Sabma konden opsturen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 01-09-2014 19:07 ]

• Demo

Demo

MBV schreef op maandag 01 september 2014 @ 19:04:
[...]

Een crankset scheelt wel veel in gewicht, als ik het me goed herinner. En een maat gaf de tip om voor de lagers XTR te kiezen i.v.m. betere afdichtingen.
Een nadeel van de deore cassette is dat je er je body zwaar mee belast omdat een spider constructie ontbreekt. Afhankelijk van welke body kan het dus verstandig zijn om daar SLX of XT voor te kopen. En bij bike-components zijn de prijsverschillen tussen deore en XT zo klein dat ik meestal XT pak.
Voor de prijs van een XTR BB kan je twee XT's of drie Deore's verslijten. Als je niet al te veel fietst gaat zo'n goedkoop ding ook jaren mee, ik fiets inmiddels alweer drie jaar met een BB-ES25, dat zit qua kwaliteit zelfs nog onder Deore..
Zolang je goedkope wielen hebt met een stalen freewheel-body, loopt die belasting ook niet zo'n vaart. En die XT cassette is toch ruim anderhalf keer zo duur, het vervelende is dat die prijsverschillen bij veel onderdelen opgaan en je dan uiteindelijk toch een hoop extra moet betalen.
Verder: balhoofd kan je zelf doen, maar het is makkelijker om het door de fietsenmaker te laten monteren. Die heeft een balhoofdpers en is daarmee in 5 minuten klaar. Waarschijnlijk doet hij het gratis als je het balhoofd er koopt :)
Als je het merk/type van het balhoofd weet, kan je waarschijnlijk af met alleen de lagers. Als het hele balhoofd er uit geslagen moet worden en vervangen door een nieuwe, zou ik dat inderdaad door de LBS laten doen. Bij gebrek aan een pers (en een overdaad aan zwaar gereedschap) heb ik een keer bijna een balhoofd gesloopt :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• MBV
Demoniac schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 08:41:
[...]
Voor de prijs van een XTR BB kan je twee XT's of drie Deore's verslijten. Als je niet al te veel fietst gaat zo'n goedkoop ding ook jaren mee, ik fiets inmiddels alweer drie jaar met een BB-ES25, dat zit qua kwaliteit zelfs nog onder Deore..
Als je wekelijks gaat fietsen (en ook in het winterseizoen) kan je een XT BB in een 1-2 jaar verslijten. Bij bike-components was het verschil toen een paar euro, ik gok 20 v.s. 30 euro, dus dan vind ik het de moeite waard. Hij begeeft het immers altijd wanneer het niet uitkomt ;)
Zolang je goedkope wielen hebt met een stalen freewheel-body, loopt die belasting ook niet zo'n vaart. En die XT cassette is toch ruim anderhalf keer zo duur, het vervelende is dat die prijsverschillen bij veel onderdelen opgaan en je dan uiteindelijk toch een hoop extra moet betalen.
Daarom zei ik ook dat het bij sommige body's een probleem is. Simpelste manier: trek je huidige cassette eraf (waarschijnlijk deore) en kijk hoe ver hij zich heeft ingegraven.

• JMaster
Helaas is de Ridley dus verkocht en ben ik op zoek naar een andere 2e handse.
Is er buiten marktplaats om, een goede site/sites waar ik kan kijken?

Ik ben niet op zoek naar de meest dure, hightech mountainbike. Meer naar een beginnersfiets die best wat optische schade mag hebben, en er mag best iets versleten zijn. Maar de basis moet gewoon in orde zijn.

• Demo

Demo

JMaster schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 11:31:
Helaas is de Ridley dus verkocht en ben ik op zoek naar een andere 2e handse.
Is er buiten marktplaats om, een goede site/sites waar ik kan kijken?

Ik ben niet op zoek naar de meest dure, hightech mountainbike. Meer naar een beginnersfiets die best wat optische schade mag hebben, en er mag best iets versleten zijn. Maar de basis moet gewoon in orde zijn.
Mountainbike.nl forum. Sowieso een enorme informatiebron voor de beginnende mountainbiker.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11 10:43
Mijn vriendin heeft een racefiets gekocht. Ja.

Dus nu wil ik zo nu en dan eens een stukje mee gaan fietsen, maar omdat ik een MTB heb, dacht ik, waarom niet een ander setje velgen, paar straatbanden eronder, en gaan?

Maar, een setje velgen kost volgens mij al snel 150 euro, en dan moet ik nog remschijven kopen. Samen met de bandjes, ben ik al snel 300 euro armer. Dus misschien maar eens kijken naar tweede hands velgen? Ik heb een 26er, dus velgen zouden er zat moeten zijn.

Nu kwam ik deze bijvoorbeeld tegen: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

De vraag is natuurlijk, krijg ik dit onder mijn fiets? Of bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

En, moet ik dan eigenlijk ook een nieuwe cassette kopen? Is het een paar minuten werk om banden te wisselen? Of moet ik elke keer mijn derailleur opnieuw afstellen?

Alle hulp is welkom!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik zou gewoon een racefiets erbij kopen als ik zoveel uit zou geven. Heb zelf een trek gekocht voor 250 euro.

• ElmarJ16
Waarom in eerste instantie een nieuwe set velgen kopen? Zet als je gaat straatracen gewoon de straatbanden eronder en gaan! Zal 5 minuten werk zijn als je het onder de knie hebt.

Bovendien klopt je berekening hierboven ook niet helemaal. Een nieuw setje velgen kost 150 euro. Voor 50 euro heb je een setje XT IceTech remschijven, dus dat is 200 totaal. De banden moeten er bij een tweede hands velg ook onder komen...

Dan nu de echte reden om geen extra velgen te kopen: De slijtage van je cassette gaat grotendeels gepaard met de slijtage van de ketting. Als je telkens van cassette veranderd en de ketting hetzelfde blijft, gaat op den duur je ketting niet mooi synchroon lopen met je tandwielen. Vanwege dit wordt altijd aangeraden de cassette en ketting gelijktijdig te vervangen. Daarnaast heb je 2 identieke cassettes nodig om je derailleur niet telkens hoeven af te stellen. En je cassette telkens van de ene velg op de andere monteren gaat meer tijd kosten dan simpel het bandje vervangen.

Als je het echt goed wilt doen, koop dan voor die 300 euro een degelijke tweede hands racefiets. Hoef je nooit de banden te verwisselen (waar ik ook niet eens van weet of je banden dit wel leuk vinden...) en ben je sneller op pad.

• MBV
Ik heb nog een setje wielen voor een paar tientjes te koop, met schijven erbij. Cassette kost 30 euro, setje kojak banden ook zoiets denk ik.

Ja, je kan ruzie met kettingslijtage krijgen, en je hebt voor weinig een goede racefiets. Banden wisselen vind ik zelf teveel gedoe, de semi-slicks die ik had gebruikte ik zelden.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Een tijdje terug deze Merida Matts TFS 100 gekocht via Marktplaats. Fiets was door de vorige eigenaar voorzien van andere onderdelen, zoals o.a. een vaste voorvork. Aangezien ik bijna alleen maar asfalt :o en stukjes bos rij vind ik dit prima.

Onlangs voortdurend brekende spaken met het achterwiel, dus het werd tijd voor een andere wielset. Vervolgens Marktplaats weer afgestruind op zoek naar witte velgen. Ik wilde destijds een witte fiets, dus nu moesten het ook echt witte velgen worden. Meteen gekozen voor wielen met schijven, daarom ook m'n remmen van v-brakes geupgrade naar schijfremmen.

Qua specs is het voor de die-hards hier allemaal niet zo interessant, maar ik ben zeer blij met m'n fiets. Fietst heerlijk en de looks van de fiets wegen bij mij net iets zwaarder dan de specs. :o

Afbeeldingslocatie: http://www.thinktwice.nl/fiets_klein1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thinktwice.nl/fiets_klein2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thinktwice.nl/fiets_klein3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thinktwice.nl/fiets_klein4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thinktwice.nl/fiets_klein5.jpg

Pay peanuts get monkeys !

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nice, wat voor wielset is het? Heb pasgeleden ook witte wielen gekocht, Shimano MT15, was 1 van de goedkoopste en nog wit ook :)

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Ja klopt, de MT15 had ik ook op het oog, maar toen kwam ik deze tegen. Dit is een wielset van het merk Rodi, type D540. Volgens mij hebben ze op een Focus gezeten. Ook al had er Aldi of Lidl op gestaan, ik wilde perse witte hebben. 8)

Maar het zijn volgens mij prima velgen, 32 spaaks, stevig, zwarte spaken. Waarschijnlijk niet de lichtste, maar dat maakt mij niet uit.

[ Voor 39% gewijzigd door Dutch_guy op 04-09-2014 13:17 ]

• JMaster
Ik vind dat echt wel een hele mooie bike hoor!
Ik zoek ook zoiets maar dan met voorvering die je kan locken.

• Marc Rademaker
Bedankt voor de tips wat betreft wel/niet een tweede wielset aanschaffen. Ik denk dat ik eerst maar eens probeer de bandjes te wisselen en maar hopen dat het vlotjes gaat. Als het dan bevalt, dan komt er mogelijk een racefiets naast :)

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

De Racing Ralph's die ik eronder heb zitten had ik echt supersnel verwisseld van oude velg naar nieuwe velg. Nog niet eerder gedaan, maar echt super eenvoudig. Volgens mij prima te doen hoor.

• Marc Rademaker
Dutch_guy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:02:
De Racing Ralph's die ik eronder heb zitten had ik echt supersnel verwisseld van oude velg naar nieuwe velg. Nog niet eerder gedaan, maar echt super eenvoudig. Volgens mij prima te doen hoor.
Ik ben een dusdanige noob (fiets gaat altijd naar fietsenmakert) dat ik niet eens weet hoe lastig het is om het achterwiel los te krijgen (ketting eraf etc) en om het daarna weer netjes terug te schroeven...

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Die heb je er zo af, stelt niets voor. En schroeven hoeft niet, daar zijn snelspanners voor. Wel zorgen dat je wiel er weer recht in gaat, anders gaan je schijven aanlopen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
6 uur solo rondjes rijden op een MTB, man man man wat een pijn. 14 ronden en net geen 100km later is de voldoening enorm als je vrouw, kinderen en familie na de finish op je staan te wachten. Zou het denk ik niet nog eens doen, maar voor het goede doel toch bijna 1500 euro opgehaald.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vandaag was in Bergschenhoek ook een wedstrijd. Hoop volk zeg, goeie reden om er na 1 rondje de brui aan te geven :+ hoeven hun tenminste niet telkens voor mij aan de kant ;) Nee, schoot niet echt op, was een maand niet geweest ivm slecht weer en andere activiteiten. Maar dat merk je wel meteen.
Schrale troost was dat ik nog een wielrenner inhaalde. Stuk gemiddeld van 34km/uur op mijn dikke 2.25 sloffen. En hij bleef niet eens in mijn wiel. Mag hopen dat ie al wat kilometers gemaakt had. Wat doe je anders op een racefiets ;)

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-11 20:55
Hoi!

Amateur-fietser meldt zich aan! .. Tijd geleden het geluk dat mijn broertje een fiets kocht (groter frame) maar was "volgens hem" te zwak (hij fietst onbenullig en lomp, trapt alles binnen no-time krom), en is zijn oude fiets weer gaan gebruiken.

Afijn, het een Gaytany Doberman, nog nooit van gehoord en eigenlijk mijn 1e mountainbike. Verder weet ik er eigenlijk niet veel van, behalve dat er 26" wielen onder zitten en dat het frame 21" is.

Voorvork was ooit gedempt, zit nu muurvast, zit een stelbare dempter+veer achterop, en remmen gebeurd met ouderwetse blokjes.

Afgelopen jaar veel afstand gefietst om erin te komen, daarna rijbewijs gehaald en heeft de fiets +- 8 maanden stil gestaan. Vrij recentelijk remblokken vervangen en gezorgd dat de versnellings-wisselaar weer kon bewegen, dus het fietsen kan weer beginnen!

Ben zelf een beetje van het tempo-afstand fietsen, vorig jaar enkele keren met 28km/h gemiddeld 50km afgelegd, wellicht ga ik dat nog een keer proberen.

Wellicht ooit als er een bak met geld uit de lucht komt vallen dat er een redelijk fatsoenlijk en goed onderhouden fiets in de garage staat. (Deze is nogal erhh, niet goed onderhouden en roest een beetje weg, maar voorlopig is 'ie nog prima om mee te fietsen).

Dus.. Eh, de groeten!

• NielsTn
[message=42843603,noline]_ferry_ schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:43
Schrale troost was dat ik nog een wielrenner inhaalde. Stuk gemiddeld van 34km/uur op mijn dikke 2.25 sloffen. En hij bleef niet eens in mijn wiel. Mag hopen dat ie al wat kilometers gemaakt had. Wat doe je anders op een racefiets ;)
duurtraining? Uren rustig peddelen in vaste lage hartslagzone? ☺️

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 13:18
Ja ik doe dat ook en dan zijn er zelfs mensen met stadsfiesten die je helemaal enthousiast inhalen en dan steeds omkijken van 'komtie nog?' Die weten gewoon echt niet wat duurtraining/zone-training is :p.

[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 08-09-2014 09:02 ]

• Marc Rademaker
Zo, ik heb de straatrace-banden onder mijn mountainbike gekregen. Een klein beetje beschaamd, heb ik de fietsenmaker om een helpende hand gevraagd. Ik kreeg het laatste stukje er niet op. Hij natuurlijk wel, in 60 seconden. Dus de volgende keer doe ik het hoe dan ook zelf!

Fietsen ging prima, vrij makkelijk 30-35km/h gemiddeld, maar moet conditie nog wel een beetje opbouwen :p

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-11 20:55
En ik maar blij zijn met 27 gemiddeld, lol!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Van het weekend in Valkenburg geweest. Op zaterdag de Gulpen route (http://www.mtbroutes.nl/route/1103/Gulpen) en op zondag route 4 van de Parkstad route (http://www.mtbroutes.nl/route/1104/Heerlen(Parkstad) )

Gulpen route was erg leuk en mooi, wel zwaar soms :). Parkstad route viel een beetje tegen, vaak verkeerd gereden omdat er een bordje gemist was.Hoop asfalt om verbinden naar een ander bos maar sommige stukjes maakte dat weer goed. Wel knap hoe ze de route aan elkaar geknoopt hebben

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Jammer dat je lus 4 gedaan hebt, dat is met afstand de saaiste van de vier lussen. Als je nog eens in het zuiden bent, zou je vanuit Landgraaf kunnen starten en lussen 1 t/m 3 kunnen rijden, echt veel leuker. Alleen na veel regenval niet echt aan te raden vanwege blubber.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Roet schreef op maandag 08 september 2014 @ 08:52:
Ja ik doe dat ook en dan zijn er zelfs mensen met stadsfiesten die je helemaal enthousiast inhalen en dan steeds omkijken van 'komtie nog?' Die weten gewoon echt niet wat duurtraining/zone-training is :p.
Das dan puur op hartslag dat je een bepaalde snelheid aanhoud? Ik vind het langzame fietsen niet eens fijn.... Krijg ik pijn aan me reet :Y) word dan ook niet zo vaak ingehaald. Nadeel is dan weer dat ik meestal bezweet aankom op het werk van die 4km knallen.

• Marsjee
Iemand nog wat spullen nodig als upgrade voor zijn MTB ? Ik heb bijna een complete 10speed group liggen. Nieuw ! Komt van mijn net nieuwe Trek fuel ex6 af.

Ook een rockshox sektor 130mm ! Goede kwaliteit vork, maar vervangen voor een fox !

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/bpvNe/cdd30ded89.jpg
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/bfeBm/d1e37a4254.jpg

Mooie kans voor de upgraders onder ons :9

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 08-09-2014 18:54 ]

• Aapenootjes
  • Laatst online: 15-11 12:21
Ben eigenlijk in de markt voor een XT-M782 crankset en XT shifters/derries. Maar moet een beetje op de centen letten en een nieuw zadel staat toch net iets hoger op mijn verlanglijstje. Denk er aan om morgen een Fizik Aliante Gamma XM te bestellen, hopelijk ben ik dan eindelijk van mijn zere achterwerk af :)

Weet iemand trouwens nog wat goedkope flats? (pedalen) Aan het eind van de maand doe ik mee met een oriëntatie tocht waarbij ik stukken moet hardlopen, mountainbiken, en kanoën. SPD schoenen zijn dan niet erg praktisch :P

Verder mooi fietsje hoor, veel plezier er mee!

[ Voor 4% gewijzigd door Aapenootjes op 08-09-2014 21:03 ]

• fmb
  • Laatst online: 14-11 19:14

fmb

Marsjee schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:53:
Iemand nog wat spullen nodig als upgrade voor zijn MTB ? Ik heb bijna een complete 10speed group liggen. Nieuw ! Komt van mijn net nieuwe Trek fuel ex6 af.

Ook een rockshox sektor 130mm ! Goede kwaliteit vork, maar vervangen voor een fox !

[afbeelding]
[afbeelding]

Mooie kans voor de upgraders onder ons :9
Dit is een mooie website om MTB spullen te (ver)kopen: http://www.mountainbike.nl/forum/index.php
Alleen moet je al wel actief zijn op dat forum om spullen te mogen verkopen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Demo

Demo

fmb schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:00:
[...]

Dit is een mooie website om MTB spullen te (ver)kopen: http://www.mountainbike.nl/forum/index.php
Alleen moet je al wel actief zijn op dat forum om spullen te mogen verkopen.
Dat is 'ie, aangezien ik zijn wielset via dat forum heb overgenomen :+

Vandaag een eindje gefietst in het Zillertal in Oostenrijk, helaas niet echt een MTB-route kunnen pakken (de route die we gevonden begon met een klim vol wortels en werd daarna een pad dat te voet al bijna niet te doen was, wtf?) maar 700 meter klimmen op het asfalt vond ik ook niet kinderachtig. Op de stukken onverhard wel de pret van een fully gevoeld - een Cube Sting 120 was net zo duur om te huren als een gelijkwaardig afgemonteerde hardtail :)

• Marsjee
Demoniac schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:50:
[...]
Dat is 'ie, aangezien ik zijn wielset via dat forum heb overgenomen :+
8)

Straks post ik wel even wat foto's van mijn nieuwe beestje :+
Edit: Taaataaaa: Zadel staat nog op afdaal stand :+

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/bx85o/a79174ed82.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Marsjee op 13-09-2014 13:48 ]

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30
Ik zal me ook maar eens melden;

Ik heb gisteren een 2ehandse cannondale caffeine uit 2007 overgenomen. XT groepen, alleen met die sram shifters (ik ben echt geen fan van gripshifts). LX schijven, frame is 21" en fi:zik zadel. pedalen geen idee, crank is geloof ook een xt.

Moet nu alleen ff naar de fietsenmaker om remmen te vullen en te ontluchten (heb ik de spullen niet voor). En te vullen uiteraard (ik kom nog uit de v-brake tijd, dus schijf is voor mij wat nieuws.)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/10550019_10152355000699607_4154274775202069854_o.jpg

:edit: de handtas is van mijn vrouw btw :D

[ Voor 3% gewijzigd door Paganstars op 15-09-2014 08:35 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Paganstars schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:34:
Ik zal me ook maar eens melden;

Ik heb gisteren een 2ehandse cannondale caffeine uit 2007 overgenomen. XT groepen, alleen met die sram shifters (ik ben echt geen fan van gripshifts). LX schijven, frame is 21" en fi:zik zadel. pedalen geen idee, crank is geloof ook een xt.

Moet nu alleen ff naar de fietsenmaker om remmen te vullen en te ontluchten (heb ik de spullen niet voor). En te vullen uiteraard (ik kom nog uit de v-brake tijd, dus schijf is voor mij wat nieuws.)

[afbeelding]

:edit: de handtas is van mijn vrouw btw :D
http://www.epicbleedsolutions.com heeft alles wat je nodig hebt voor een lage prijs. Remmen ontluchten is echt niet moeilijk.

Leuke fiets btw :)

@ Marsje: Vet hoor, maar heb je hier wat aan in de omgeving van Nijmegen?

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30
Thnx voor de link! Alleen weet ik dus niet zeker of de remmen van voor 2012 zijn of van na 2012 (de caffeine uit 2007 werd volgens mij geleverd sram afgemonteerd X7 ofzo)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Pagina: 1 ... 70 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.