Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 134 Laatste
Acties:
  • 591.424 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Ik heb SRAM 9 gripshift op mijn MB en dat functioneert al jaren prima. Schakelt heel snel en strak. Ik vond gripshift eerst helemaal niks maar sinds ik deze heb ... :) Ook weinig last van de slijtageproblemen die jij aangeeft.

edit: qua smering zijn mijn ketting en tandwielen altijd glimmend brandschoon met een uiterste minimum aan smeersel. Na een ritje in de Drunense Duinen zit er nauwelijks een zandkorrel op dus ook zo weer schoon en fris. Al die smurrie die vast blijft hangen aan je ketting/tandwielen is volgens mij de grootste slijtageoorzaak.

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 22-07-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 22:48
_ferry_ schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:40:
Ik ken alleen de sram van rond 2000. Dat was echt meuk IMHO :X
Versleet 7.0 en 9.0 derailleur en wieltjes als ontbijt, man man wat hadden die gauw speling als je derailleur eerder op is dan je ketting, dan weet je dat het niet goed is :X. Grip shift was natuurlijk ook niet alles, alleen de remhendel vond ik prettig en was licht. Maar tegenwoordig zal dat vast wel beter zijn?
Remmen is bij mij altijd Magura of Hope geweest. De sram remmen heb ik geen ervaring mee, maar de X0-trail remmen moeten echt fantastisch zijn, naar horen zeggen.

Slijtage van kettingwieltjes is trouwens ook vaak te wijten aan verkeerde smering. Op een ketting of tandwielen maakt 't nog niet zoveel uit, maar een derrie-wieltje is A laag bij de grond en pakt veel zooi op, en B met een smering voor droge omstandigheden in een natte omgeving plakt het helemaal dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had ook alleen de handgrepen van sram, V-brakes zelf waren van shimano ofzo.
Afbeeldingslocatie: http://www.onebicycles.com/contents/media/l_img_3506_001.jpg
Die hadden wel een fijne vorm.
Heb dus ook geen ervaring met de recente SRAM, dat van mij was dus uit 2000, en toen was het rommel IMHO :P
Vandaag de schijfremmen binnen gekregen, en ook nieuwe banden gehaald, dus ik kan weer aan de slag :) Alhoewel de wielen nog wel binnen moeten komen.
Binnenkort de oude spulletjes maar eens op marktplaats zetten, kan er bijna een fiets van opbouwen, SCC01 frame+vaste vork, wielen, banden, stuur etc. Alleen geen transmissie.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 22-07-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Die heb ik ook, maar dan 9.0 (ik heb dus SRAM 9.0 gripshift, brakehandles en achterderailleur). Al gebruikt aangeschaft en werkt al een jaar of 10 (...) prima :) En ik fiets regelmatig.
Vóór een XTR-schakeling.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 23-07-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nog meer mensen last van dat mountainbike.nl eruit ligt?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:43
zonoskar schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:08:
Nog meer mensen last van dat mountainbike.nl eruit ligt?
Kun je altijd hier checken ; http://www.downforeveryoneorjustme.com/

Maar oke. Hij is up, maar volledig leeg. Mogelig per ongeluk index.htm of zoiets weggehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 23-07-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

maartend schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:18:
[...]

Kun je altijd hier checken ; http://www.downforeveryoneorjustme.com/

Maar oke. Hij is up, maar volledig leeg. Mogelig per ongeluk index.htm of zoiets weggehaald.
Dan had je tenminste nog een 404 error gekregen. Volgens mij heeft er iemand iets gesloopt:
code:
1
2
3
4
5
Not Found

The requested URL /forum/ was not found on this server.

Apache Server at www.mountainbike.nl Port 80

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 22:19
Upgrade incomming:

Fox Talas RLC 140mm :D
Nu nog een voorwiel scoren met 15mm steekas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Morgen mijn vriendin naar Nijmegen brengen, dan kan ik de fiets natuurlijk niet thuis laten ;) Mocht er iemand toevallig tijd en zin hebben om 's middags een rondje te doen, dan geef maar een gil. Ik ga niet zo heel hard trouwens :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45
Marsjee schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:25:
Upgrade incomming:

Fox Talas RLC 140mm :D
Nu nog een voorwiel scoren met 15mm steekas...
Gewoon nieuwe endcaps op je bestaande voorwiel zetten, of heb je geen DT-Swiss? :+ Ik ben benieuwd of dat ook kan met Bontrager Race Lite, zou ook een DT-Swiss binnenwerk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
MBV schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:46:
[...]

Gewoon nieuwe endcaps op je bestaande voorwiel zetten, of heb je geen DT-Swiss? :+ Ik ben benieuwd of dat ook kan met Bontrager Race Lite, zou ook een DT-Swiss binnenwerk moeten zijn.
Net nieuw handgespaakt setje... Deore XT 756 naven :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeej, fiets zit weer in elkaar, nu het frame nog een keertje met polish wat oppoetsen, dan is ie weer als nieuw IPV 12 jaar oud ;) De witte wielen staan veel mooier, en het remt nu veel beter.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vIjyqOFcql2rGw83eiWCmOFe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dpLk1yfcTfeflLEGg4B8hSkR/full.jpg
De remhendels zijn wel vrij fors, combineerde niet zo makkelijk met de LX shifters.
Maar het remt echt enorm :o heb op mijn woon-werk fiets ook schijfremmen, lager model, en inmiddels al een jaar of 4 oud, die kunnen hier niet aan tippen. (nog even afwachten hoe ze zich houden natuurlijk). 180mm voor was denk ik niet eens echt nodig geweest. Als ik hem inknijp duikt de voorvork flink in elkaar, met v-brakes was dat veel minder. Kabels een beetje aan de lange kant gehouden, wellicht kan ik ze dan zo oversteken mochten ze later overgaan op een 650b/29'er.

De nieuwe wielset is iets zwaarder, daarentegen zijn de nieuwe banden weer wat lichter. Remmen iets zwaarder, maar onder de streep zal het niet zoveel verschil zijn. Gelukkig weeg ik zelf niet zoveel :+
Hopelijk kan ik de oude wielset nog een beetje verkopen, scheelt weer wat in de upgrade kosten. En ja, moet ook nog een klemmetje scoren voor de pomp, die moet nog ergens liggen tussen de zooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
_ferry_ schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:53:
Jeej, fiets zit weer in elkaar, nu het frame nog een keertje met polish wat oppoetsen, dan is ie weer als nieuw IPV 12 jaar oud ;) De witte wielen staan veel mooier, en het remt nu veel beter.

[afbeelding]

[afbeelding]
De remhendels zijn wel vrij fors, combineerde niet zo makkelijk met de LX shifters.
Maar het remt echt enorm :o heb op mijn woon-werk fiets ook schijfremmen, lager model, en inmiddels al een jaar of 4 oud, die kunnen hier niet aan tippen. (nog even afwachten hoe ze zich houden natuurlijk). 180mm voor was denk ik niet eens echt nodig geweest. Als ik hem inknijp duikt de voorvork flink in elkaar, met v-brakes was dat veel minder. Kabels een beetje aan de lange kant gehouden, wellicht kan ik ze dan zo oversteken mochten ze later overgaan op een 650b/29'er.

De nieuwe wielset is iets zwaarder, daarentegen zijn de nieuwe banden weer wat lichter. Remmen iets zwaarder, maar onder de streep zal het niet zoveel verschil zijn. Gelukkig weeg ik zelf niet zoveel :+
Hopelijk kan ik de oude wielset nog een beetje verkopen, scheelt weer wat in de upgrade kosten. En ja, moet ook nog een klemmetje scoren voor de pomp, die moet nog ergens liggen tussen de zooi....
toon volledige bericht
Mooi fietsje !!! Maar WAAROM heb je de road veries van de remmen genomen? die hebben idd grote hendels !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee het is wel de 2 vinger versie hoor! :P Maar het reservoir/klemband zijn nogal groot, de duim-versteller komt zeg maar tegen het imbusje van de klemband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
_ferry_ schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:55:
Nee het is wel de 2 vinger versie hoor! :P Maar het reservoir/klemband zijn nogal groot, de duim-versteller komt zeg maar tegen het imbusje van de klemband.
Zeker weten? Mijne zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i1143.photobucket.com/albums/n635/mosey82/4c39111c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Alleen een andere kleur, verder zie ik precies dezelfde vorm.

Ik zou zeggen: upgrade je shifters naar een i-spec shiftersetje, ben je direct van dat ruimtegebrek af :P
Marsjee schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:54:
[...]

Net nieuw handgespaakt setje... Deore XT 756 naven :( :'(
Ik heb net even gekeken, maar aangezien er andere lagers in moeten (met meer kogeltjes) zal een as van een 758 transplanteren geen optie zijn. Had nou maar een betere naaf gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:03

Ethirty

Who...me?

Zo, die fiets ziet er weer bijna uit als nieuw! Zeker door de schijfrem upgrade zou je niet zeggen dat hij al 12 jaar oud is.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 23:24

KoffieNT

banaan

Ik heb een RD-6700 Pulley-set gekocht en dat ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://img.artscyclery.com/big/SH772DPS-2.jpg

1. Het is mij niet duidelijk welke de bovenste en onderste hoort te zijn, dat staat er namelijk niet op.
2. Zoals je op de foto ziet, heeft de linker-pulley rubberen seals. Wanneer ik deze er op laat zitten en de wieletjes in mijn deraileur zet, merk ik een duidelijke 'stroefheid', niet dat ze vast draaien, maar soepel gaat het zeker niet. De andere pulley draait als een zonnetje. Moeten de rubbertjes er wel op blijven zitten? Ik krijg het nergens echt duidelijk gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 26-07-2014 10:40 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ah, G is boven/voor :).

Ik zie (in deze pdf) dat de rubbertjes er gewoon tussen moeten blijven zitten, dus het is ok als het niet echt soepel draait?

[ Voor 35% gewijzigd door KoffieNT op 26-07-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die gaat inderdaad niet soepel en dat hoort zo, zo vertelde Shimano mij na een vraag per mail. Daarom heb ik ze vervangen voor Tacx keramisch gelagerde pulleys, die gaan allebei gewoon soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
MBV schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 21:02:
Alleen een andere kleur, verder zie ik precies dezelfde vorm.

Ik zou zeggen: upgrade je shifters naar een i-spec shiftersetje, ben je direct van dat ruimtegebrek af :P

[...]

Ik heb net even gekeken, maar aangezien er andere lagers in moeten (met meer kogeltjes) zal een as van een 758 transplanteren geen optie zijn. Had nou maar een betere naaf gekocht ;)
Huh,,,, wat lul je :P Ik kan die naaf toch omspaken :*) En ik wist toen ik die wielen kocht, niet dat ik nog een vork upgrade ging doen op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TheLemon schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:27:
Die gaat inderdaad niet soepel en dat hoort zo, zo vertelde Shimano mij na een vraag per mail. Daarom heb ik ze vervangen voor Tacx keramisch gelagerde pulleys, die gaan allebei gewoon soepel.
Ik heb er ook wieltjes met kogellagers in zitten, de kosten zijn het niet, maar het gemak (of nagenoeg geheel achterwege kunnen laten) qua onderhoud is echt super. Mijne waren dan van BBB, maar dat maakt volgens mij weinig uit met Tacx.

Vanochtend 2 rondjes Bergschenhoek gedaan, money well spent qua upgrade. Lekker de trappetjes af met 1 vinger aan de rem, ipv met 2 vingers krampachtig knijpen. Nog even wennen aan hoeveel kracht ze leveren, aftasten wanneer je wiel blokkeert. Banden hadden ook wat meer grip had ik het idee, maar dat is lastig vergelijken. Ging nog wel 1x flink schuiven, ging net goed, pal naast de klimwand is zo'n bocht waarvan de buitenkant afloopt. Grip is dan echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik heb er nu een kilometer of 10 mee gereden en ik moet zeggen dat ik weinig merk van de stroefheid. Het is eigenlijk alleen wanneer de ketting er niet op ligt.

Mijn originele wieltjes zijn pas sinds kort (echt) versleten en dat heeft een jaar of 5-6 (bijna dagelijks fietsen) geduurd. Dus op zich zijn het inderdaad de kosten niet (14 euro), maar ik moest nog meer vervangen aan de fiets en dat telt aardig op (150 euro totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Ik merk aan het achterwiel dat hier een slag in zit wat toch een beetje begint te irriteren. Ik merk ook dat er een aantal spaken losjes zitten (zal er mee te maken hebben). Heeft 1 van jullie een idee wat voor prijs ik kan verwachten als ik dit laat repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn zadeltasje is het aan het begeven, hebben jullie nog tips voor een waterdichte variant? Er moet een 29" biba, 1-2 co2 cardridges, 2 bandenlichters, multitool, en wat kleine rommel (tiewraps, sleuteltje, chainlink, paar euro) in kunnen.

Zat zelf naar een Ortlieb Micro te kijken, maar kan lastig inschatten of het daar allemaal wel inpast. Denk het namelijk niet. Zover ik zie zijn ze ook nergens in de buurt ergens te bezichtigen.

Misschien hebben jullie nog tips? Er is zoveel keuze :)

Ohja voordat mensen rugzakken gaan aanraden, heb al een osprey raptor & camelbak maar voor korte ritjes heb ik liever een zadeltasje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 17:16
jesper0438 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:27:
Ik merk aan het achterwiel dat hier een slag in zit wat toch een beetje begint te irriteren. Ik merk ook dat er een aantal spaken losjes zitten (zal er mee te maken hebben). Heeft 1 van jullie een idee wat voor prijs ik kan verwachten als ik dit laat repareren?
25-30 euro gok ik, althans zoiets rekent handgespaakt.nl dacht ik (daar gebeurt het in ieder geval goed).

In de standaard wielen van mijn fiets zat al na 2 rondjes een slag. Bij de controlebeurt heb ik de winkel er op gewezen en ze zouden de wielen nalopen. Er zat toen echter na 1 rondje weer een slag in, die heb ik er zelf maar uit gehaald. Laats heb ik de spaakspanning laten meten, daar bleek weinig van te kloppen. Bij mijn achterwiel waren de spaken "netjes" om en om wel en niet op spanning. Bij mijn voorwiel een vergelijkbaar beeld echter zat er ook een spaak tussen met bijna 0 spanning. Als ik die niet natrek breekt die spaak waarschijnlijk binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ben vandaag nog even wheelies aan het oefenen geweest, en een stukje rondgereden op zoek naar avontuur. zal denk het zadel even moeten laten zakken. Ik kan best een eindje op mijn achterwiel, maar moet dan constant versnellen, zit dus voor het evenwichtspunt. Kan er soms ook wel voorbij, maar dan gaat het allemaal zo snel en sta ik in 1x met mijn fiets op zijn achterwiel in mijn handen :P
Wel nog van een grote trap af gereden van een verdieping hoog, best pittig en op het einde ging het wel erg schokken, wat wil je, met 80mm veerweg.
En nog een schansje gemaakt, maar ik kon er niet zoveel snelheid maken, en hij liep erg flauw, landde nogal op het voorwiel daardoor.
Tijd voor een fully... Zulke dingen zijn best leuk om te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wat ook altijd leuk is voor fietsbeheersing zijn stoppies, en stoppies met 90/180 graden draaien van je fiets. :D

*disclaimer: uiteraard op eigen risico

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 22:40
_ferry_ schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:11:
Ben vandaag nog even wheelies aan het oefenen geweest, en een stukje rondgereden op zoek naar avontuur. zal denk het zadel even moeten laten zakken. Ik kan best een eindje op mijn achterwiel, maar moet dan constant versnellen, zit dus voor het evenwichtspunt. Kan er soms ook wel voorbij, maar dan gaat het allemaal zo snel en sta ik in 1x met mijn fiets op zijn achterwiel in mijn handen :P
paar tips (dank aan MTBclinic.nl waar ik aan heb deelgenomen):

* start met zadel op laagste positie (dan is balanceren minder nerveus en dus te leren);
* voor op het grootste kettingblad, achter op een tandwiel waar je niet loopt te spinnen maar wel weerstand voelt (bij mijn Epic 3e of 4e van de grootste tandwiel op de cassette)
* houd vinger aan de achterrem
* flats zijn handig om snel los te komen bij 'achterover slaan'.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
_ferry_ schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:11:
Wel nog van een grote trap af gereden van een verdieping hoog, best pittig en op het einde ging het wel erg schokken, wat wil je, met 80mm veerweg.
En nog een schansje gemaakt, maar ik kon er niet zoveel snelheid maken, en hij liep erg flauw, landde nogal op het voorwiel daardoor.
Tijd voor een fully... Zulke dingen zijn best leuk om te doen ;)
Stoppies en wheelies.. Altijd leuk op een mtb :o Heb weer een nieuwe action camera, expect some wheelie videos soon >:)

Heb een 15mm steekas wiel gevonden ! Ook gelijk maar gelijk een 10speed aandrijving gekocht.. Incl ZEE derrie en shifter ! Ik ben weer voorzien :D

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ausau/ab1c875156.jpg
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/auscD/336067c765.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Marsjee op 28-07-2014 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Als ik voor het eerst op een fiets zit is dat ook altijd het eerste wat ik doe: remmentest, stoppie, en op het achterwiel wegrijden. Dan weet je (zeker bij een fully) direct hoe zo'n fiets zich gedraagt. De eerste keer met een fiets met meer dan 150mm veerweg rijden voelt dat altijd raar :+

Een keer was ik helemaal sufgerammeld bij een bike-park, waarop ik tegen de gids zei dat ik wel wilde ruilen met hem (als geintje). Hij keek naar mijn pedalen, zei: "is goed", en vervolgens kon ik hem nauwelijks bijhouden op zijn Genius terwijl hij mijn hardtail flink op z'n falie gaf :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag weer +100km op de teller gezet van de MTB. Benen voelen goed, al was t soor warmte en vocht wel tropisch in t Reichswald.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

100KM, das best pittig op de MTB lijkt mij. Maarja, trainen he.. Er zit vooruitgang in bij mij gelukkig. Begon een tijd geleden met 1 rondje Bergschenhoek van 37 minuten, was dan na elke klim compleet ademloos. Nu doe ik 2 rondjes met alleen daartussen 1x pauze om te eten. En dan duurt een rondje 25 minuten. Leuk om dan te zien dat elke keer dat ik ga de rondetijden weer wat korter zijn, en het voelt natuurlijk ook veel beter.

GGO nog wel Canyon nerve AL 7.0. zou hem het liefste vandaag al hebben, maar ik moet mezelf even op de rem trappen en kijken of ik ook echt blijf fietsen, ook als het straks minder goed weer is. En even de uitverkoop/2015 modellen afwachten. Okal zijn ze relatief goedkoop, het is zonde geld als hij straks in de schuur staat te verstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 09:48

DjVe

Hatsaflats!

Zo ik heb van het weekend mijn Cube even flink onder handen genomen. Alles eraf en compleet schoon gemaakt en opnieuw vast gezet. Nieuwe remblokjes voor en de vork een beurtje gegeven. Vervolgens op MP gezet en vanavond komt iemand hem halen. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe mtb :)

Nu is mijn oog gevallen op de ZR Race 650 of 29 modellen (beide de 6.0 met Sram x9). Ik neig naar de 650 wegens mijn lichaamslengte van 1,78 en relatief korte benen. Ik vind het echter erg jammer dat ze die fiets alleen maar in saai zwart hebben. Dit ziet er toch veel gaver uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.bike-discount.de/media/org/orgb_R/orgid_33/thumbs/55647_177641.jpg

Budget is ongeveer €1000. Ik heb ook gekeken naar de Bulls Copperhead 3, maar die lijkt nergens meer echt verkrijgbaar te zijn. Daarnaast heb ik nog een mooie racefiets, dus ik heb niet echt haast om iets anders te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door DjVe op 04-08-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:58

Cheezus

Luiaard

DjVe schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:58:
Daarnaast heb ik nog een mooie racefiets, dus ik heb niet echt haast om iets anders neer te kopen.
De modellen van 2015 druppelen nu een beetje binnen. Als je geen haast hebt zou ik daar even op wachten en als daar niks leuks bij zit een 'overjarig' 2014 model ergens met korting opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_ferry_ schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:51:
100KM, das best pittig op de MTB lijkt mij. Maarja, trainen he.. Er zit vooruitgang in bij mij gelukkig. Begon een tijd geleden met 1 rondje Bergschenhoek van 37 minuten, was dan na elke klim compleet ademloos. Nu doe ik 2 rondjes met alleen daartussen 1x pauze om te eten. En dan duurt een rondje 25 minuten. Leuk om dan te zien dat elke keer dat ik ga de rondetijden weer wat korter zijn, en het voelt natuurlijk ook veel beter.
...
Dat wen je vanzelf... gewoon uren in het zadel maken ;)
Maar als je net als ik lange afstanden leuk vind (Duchenne Heroes, 7 dagen 100km/dag maar ook Gulbergen24, Bikefestival Brabant), dan komt t wel goed.

Eten en drinken dat probeer ik zo onder t fietsen te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

DjVe schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:58:
Budget is ongeveer €1000. Ik heb ook gekeken naar de Bulls Copperhead 3, maar die lijkt nergens meer echt verkrijgbaar te zijn. Daarnaast heb ik nog een mooie racefiets, dus ik heb niet echt haast om iets anders te kopen.
Voor dat budget heb je ook de Cube LTD, wel een 29er. En leverbaar in gifgroen als ik mij niet vergis.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor 1000€ zou ik IDD naar Copperhead 3 kijken, of die Cube, en bij Radon/Canyon kijken. Copperhead 3 komt vast wel weer op voorraad, als 2015 model, welke al her en der online staat qua specs. Er is ook een iets duurdere RS versie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bedankt voor de reacties :)

Die Copperhead 3 RS ziet er interessant uit. XT crankset, steekassen ipv QR en kabels door het frame. Echter is hij wel €300 duurder. Die Radon 650B 7.0 lijkt me ook super, maar ik zie dat die Avid remmen heeft en daar heb ik minder goede ervaring mee. De meeste Cubes hebben hetzelfde "probleem". Natuurlijk kan ik er ook een losse remset bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies, voor iets van 80€ koop je een set Deore schijfremmen (ex schijven/nokken, maar die kun je waarschijnlijk hergebruiken) En als je de Avid 2e hands weer kunt slijten scheelt dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
DjVe schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:48:
Bedankt voor de reacties :)

Die Copperhead 3 RS ziet er interessant uit. XT crankset, steekassen ipv QR en kabels door het frame. Echter is hij wel €300 duurder. Die Radon 650B 7.0 lijkt me ook super, maar ik zie dat die Avid remmen heeft en daar heb ik minder goede ervaring mee. De meeste Cubes hebben hetzelfde "probleem". Natuurlijk kan ik er ook een losse remset bij pakken.
Zoek je persee een 27.5 ???

26er:
http://www.fietssportief....tainbike-2013-mud-9-0/954

29er binnen budget:
http://www.fietssportief....9ers/xtrail-29er-2013/978

nog een:
http://www.fietssportief....ail-mtb-29ers/xtrail/1112

[ Voor 12% gewijzigd door Marsjee op 04-08-2014 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zoek eigenlijk een 27,5 ja, maar zal er morgen eens in duiken. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Voor het eerst mountainbiken gecombineerd met hardlopen (25+5km) met een zware (10kg) rugzak om. Ben helemaal kapot :P

In september moet ik ongeveer 50km MTB + 10-20KM hardlopen + 5-10km kanoën + 5-15km steppen/rennen binnen een uur of 8. Ik ga zo dood :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Jep.... dat word je dood..... xD

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 08-08-2014 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Aapenootjes schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 20:02:
Voor het eerst mountainbiken gecombineerd met hardlopen (25+5km) met een zware (10kg) rugzak om. Ben helemaal kapot :P

In september moet ik ongeveer 50km MTB + 10-20KM hardlopen + 5-10km kanoën + 5-15km steppen/rennen binnen een uur of 8. Ik ga zo dood :P
probeer zo licht mogelijk te gaan (kun je die 10kg rugzak niet weglaten, en 2 bidons met sportdrank meenemen?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Die rugzak gaat wel wat lichter worden, had hem nu expres wat zwaarder met het trainen. Maar denk dat ik zowel de 2 bidons met sportdrank als de waterzak met 2L water nodig ga hebben (minimaal 2L is zelfs verplicht). Verder ben ik verplicht een EHBO kit, kaartbenodigdheden (GPS is verboden) en een regenjas mee te nemen. Daarnaast lijkt een bandenreparatie kit mij wel praktisch en wat energierepen voor tussendoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
met 2 bidons van 750ml (met sportdrank) kan ik ruimschoots de 50km halen...
regenjas: ik heb zo'n kleine fiets-regenjack, opgevouwen past die in een klein achterpand-zakje,
ehbo-kit & reserve biba: aan het frame met tape bevestigen...
voor energierepen/gels: klein frametasje of desnoods met pvc-tape aan het frame bij balhoofd tapen....

ik zeg...rugzak is overkill ;) 'ride agile' ;)
en dat ga ik dus ook zo doen bij de volgende 6 uurs endurance :)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 08-08-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nouja, ik moet die meuk ook meenemen met de andere activiteiten, niet alleen tijdens het mountainbiken. En ik verlies met warm weer heel veel vocht, 3L gaat er makkelijk doorheen tijdens zo'n tocht bij mij. Misschien dat ik wel nog ga kijken naar een iets kleinere rugzak als ik dat kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik ga altijd mtben met mijn camelbag. Zelfs als ik mijn rondje in Dorst doe.
Ben dan toch 2,5 uur bijna aan het mtben. Heb geen zadeltas. Dus in mijn camelbag zitten dus ook mijn binnenbandje en gereedschap. Gelijk ook huissleutels , telefoon( voor strava) , mijn drinken en soms wat voeding als de tochten langer zijn.
Ik vind het ideaal. ik merk het bijna niet dat ik hem bij heb. Voor het gewicht hoef ik het ook niet te laten, weeg zelf 94 Kilo , en mijn MTB is ook niet het lichtse :)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Denk dat ik in de toekomst ook over ga op een camelbag. Wil dan het liefste wel zo klein en dus licht mogelijk. Welke gebruik je daarvoor?
Heb nu 1x750ml bidon, maar moet dan voor en na de rit echt wel bijdrinken. Als ik dan een camelbag met 1,5l ofzo vul kan blijft het vocht effe wat beter op peil. En geen rammelende zadeltas meer. En op wintersport is het ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik gebruik sinds kort een source spinner 2 2l drinksysteem. Werkt perfect en was met 28 euro ook echt een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Loop een zaak met tassen binnen, en pas er een aantal. Wat voor mij lekker zit kan voor jou een nachtmerrie zijn.

Let erop dat de tas stabiel blijft zitten, ook als je kont omhoog stuitert wanneer je voorover zit. Niks vervelenders dan een tas die na elke hobbel je helm raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 10-05 19:44
Jongens, het is:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Logo_of_CamelBak_Products%2C_LLC.png/320px-Logo_of_CamelBak_Products%2C_LLC.png

Let op de K welke geen G is. En voor de Camelback gebruikers, er mist een C!

Verder compleet eens met MBV. Ik heb een CamelBak Rogue die goed blijft zitten maar te klein is voor lange tochten. Toen dacht ik, ik koop de CamelBak Charge 450, maar die hangt dus over mijn linker- of rechterschouder als ik afdaal, erg fijn. Je hebt wel een strap voor om je middel maar die schuift net zo makkelijk omhoog. Die gebruik ik momenteel dus alleen voor het wielrennen. Ik ga zelf nu kijken naar één van de lumbar rugtassen, heeft iemand hier toevallig ervaring met de Volt of vergelijkbare rugtas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vergeet niet dat er meer merken zijn, denk aam Deuter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 02:30
Roet schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 20:19:
Jongens, het is:
[afbeelding]

Let op de K welke geen G is. En voor de Camelback gebruikers, er mist een C!

Verder compleet eens met MBV. Ik heb een CamelBak Rogue die goed blijft zitten maar te klein is voor lange tochten. Toen dacht ik, ik koop de CamelBak Charge 450, maar die hangt dus over mijn linker- of rechterschouder als ik afdaal, erg fijn. Je hebt wel een strap voor om je middel maar die schuift net zo makkelijk omhoog. Die gebruik ik momenteel dus alleen voor het wielrennen. Ik ga zelf nu kijken naar één van de lumbar rugtassen, heeft iemand hier toevallig ervaring met de Volt of vergelijkbare rugtas?
Ik heb zelf geen camelbak erin maar ik heb wel een tas die ervoor geschikt is, Ergon BC2.
Afbeeldingslocatie: http://images.internetstores.de/products/45000047_detail_1%5B1470x849%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

Afbeeldingslocatie: http://images.internetstores.de/products/45000047_detail_2%5B1470x849%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

Tas zit erg lekker, voornamelijk omdat ie mee kan draaien met je schouders en je steun blijft houden op je rug. Verder voel je het gewicht van die tas zo goed als niet, en ben er al regelmatig mee gevallen en nog niks is kapot :*)

Je zou 'm in de winkel kunnen kopen maar ik ben naar het wereldkampioenschappen MTB geweest in België en bij de Ergon stand die tas mee kunnen nemen voor 50 euro. (~150 euro in de winkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat lijkt me een prima tas, zeker voor 50 euro, als je een dag weggaat en 10kg zooi mee wilt nemen. Voor alleen water, een pompje en binnenband bij je is dat nogal overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 02:30
MBV schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:19:
Dat lijkt me een prima tas, zeker voor 50 euro, als je een dag weggaat en 10kg zooi mee wilt nemen. Voor alleen water, een pompje en binnenband bij je is dat nogal overkill.
Ik fiets al twee jaar rond met die tas, met precies de inhoudt die jij beschrijft. Zelfs op de racefiets :)

Soms ook meer, maar dit is mijn fietstas, en die zal ik dus gebruiken met fietsen ook :+

[ Voor 10% gewijzigd door Streskip op 10-08-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Zelf rijd ik al sinds 1999 met de Camelbak mule. Talking about duurzaamheid ;)
Alleen; groot voor een lokaal tourtje. Aan de andere kant wel makkelijk in te strappen tot een handzaam rugzakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

_ferry_ schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:03:
Denk dat ik in de toekomst ook over ga op een camelbag. Wil dan het liefste wel zo klein en dus licht mogelijk. Welke gebruik je daarvoor?
Heb nu 1x750ml bidon, maar moet dan voor en na de rit echt wel bijdrinken. Als ik dan een camelbag met 1,5l ofzo vul kan blijft het vocht effe wat beter op peil. En geen rammelende zadeltas meer. En op wintersport is het ook handig.
Als je de inhoud van je zadeltas er in wil opbergen, moet je niet de kleinste Camelbak hebben. Ik heb volgens mij een Classic, daar past 2 liter water in, dan nog twee mueslirepen achter het ritsje en dan zit 'ie vol. Er zitten ook nog van die gaasjes aan de zijkanten, maar ik ben bang dat tijdens het biken de spullen daar uit vallen. Verder ben ik redelijk tevreden over het ding, alleen met heel warm weer ga je wel zweten als een gek omdat dat ding strak op je rug ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Hier ook al jaren een Mule, niet heel klein, maar groot is ie nou ook weer niet. Kan genoeg rommel in voor een flinke dagrit. En hij hoeft natuurlijk niet vol. Binnenbandje, pompje, beetje gereedschap in een klein tasje, regenjasje en m'n telefoon. Gisteren ritje van 1,5 uur gedaan en dan vul ik de waterzak gewoon voor de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nog steeds op zoek naar de ideale fiets en ik heb er weer een tweetal kandidaten bij:

Kona Tora:
Afbeeldingslocatie: http://www.konaworld.com/images/bikes/main/taro.jpg

Kona Honzo:
Afbeeldingslocatie: http://www.konaworld.com/images/bikes/main/honzo.jpg

Ik begrijp dat dit een heel andere fiets is dan een standaard Radon/Bulls, maar zijn er zaken waar ik op moet letten? Zijn die vorken heel anders dan een normale Reba/Recon gold? Klimt zoiets wel lekker, zeker met maar 9 versnellingen? Er zit in Arnhem een zaak waar ze deze fietsen hebben (woon in Nijmegen) dus wil ze sowieso gaan bekijken/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
DjVe schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:28:
Nog steeds op zoek naar de ideale fiets en ik heb er weer een tweetal kandidaten bij:

Kona Tora:
[afbeelding]

Kona Honzo:
[afbeelding]

Ik begrijp dat dit een heel andere fiets is dan een standaard Radon/Bulls, maar zijn er zaken waar ik op moet letten? Zijn die vorken heel anders dan een normale Reba/Recon gold? Klimt zoiets wel lekker, zeker met maar 9 versnellingen? Er zit in Arnhem een zaak waar ze deze fietsen hebben (woon in Nijmegen) dus wil ze sowieso gaan bekijken/testen.
Zien er goed uit !!! Ik rij zelf sinds iets meer als ene jaar 1x9, en nu 1x10. Ik kom in Nijmegen,groesbeek en reichswald overal boven ;) Soms met meer moeite.. maar het kan wel. Je raakt er aan gewend _/-\o_

En de vorken.. Welke zijn dat? kan ze niet zo goed herkennen..... recon, xc32?

[ Voor 4% gewijzigd door Marsjee op 12-08-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De Honzo heeft een RockShox Revelation RL Solo Air 120mm QR15 Tapered en de Tora een RockShox Sektor Silver 120mm 15mm axle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik denk dat je vooral op de geometrie moet letten. Dit ziet eruit als een dirt jumper, dat is niet gemaakt voor klimmen ;) En dat ligt niet aan de vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
DjVe schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:09:
De Honzo heeft een RockShox Revelation RL Solo Air 120mm QR15 Tapered en de Tora een RockShox Sektor Silver 120mm 15mm axle.
Revelation is gewoon een Reba op Steroïde.. ze hebben meestal meer veerweg.. .alleen deze niet blijkbaar :P
maaaar prima vork. Tora is weer een stapje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Marsjee schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:32:
[...]

Revelation is gewoon een Reba op Steroïde.. ze hebben meestal meer veerweg.. .alleen deze niet blijkbaar :P
maaaar prima vork. Tora is weer een stapje terug.
Het model van de fiets is Tora hè, de vork is een RS Sektor. Volgens mij is die juist een stapje hoger dan de Revelation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Demoniac schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:41:
[...]
Het model van de fiets is Tora hè, de vork is een RS Sektor. Volgens mij is die juist een stapje hoger dan de Revelation.
Oh fuck.. zie het ja.. In dat geval.. beiden goed.. er zit bijna geen verschil tussen de 120mm revelation en sektor. Weet zo niet welke beter is, ik weet zeker dat je het verschil niet merkt als je ze beiden test :+

De sektor heeft het zelfde binnewerk als de revelation: http://www.bikeradar.com/...e-suspension-forks-33423/

[ Voor 13% gewijzigd door Marsjee op 12-08-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 10-05 19:44
Het is trouwens de Taro (niet Tora, dat is eerder een RS vork :P) en ik zou eerder kijken naar de geometrie zoals MBV zegt, hoewel ze beide wel lekker korte chainstays hebben zeg! :o

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 12-08-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
In combinatie met die veerweg betekent dat dat je weinig rolweerstand hebt met omhoog fietsen: je voorwiel zal de grond niet raken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hij lijkt een stukje korter dan een traditionele 29er of niet? Volgens de reviews is het een soort mix tussen een dirtbike en een xc 29er en dus erg wendbaar. Ik maak me alleen wat zorgen om de 9 versnellingen en het bereik. Ik reed 26 inch en had soms bij de steile klimmen wel de 22 granny met 30 achter nodig. Maar ik zou natuurlijk de 32 van de Kona ook kunnen vervangen voor een 30 blad. Volgens mij heb ik dan met een 36 achter, hetzelfde bereik. Het is in ieder geval wel een fiets met emotie en er is genoeg aan te verbeteren (basis is goed)

@mbv uphill wheelie ftw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Dit is Kona's geslaagde approach voor het leveren van een fantastische trail LTHT.
Fun gegarandeerd. Zorg wel dat je weet wat het betekent om staal te rijden, en met zo'n korte chainstays. Ben je iemand die een harde achterkant wilt en een fiets die plakt aan de ondergrond, dan kun je deze twee modellen laten passeren.

9 of 10 speed achter maakt nog niet zoveel uit, het bereik wat je er mee fiets juist wel. Zet er een 30t voorblad en een Wolftooth 42t achterblad bij en je bent multi-inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

dnhelle bedankt voor je antwoord. De Honzo valt eigenlijk buiten budget en qua afmontage is mij mij geen €500 extra waard. De Taro is geen staal maar een alu frame, maar schijnt nog steeds zeer stijf te zijn en lekker licht. Aangezien de vork wel redelijk vergelijkbaar is, denk ik dat dat voor €1300 een betere keus is. Ik ga van het weekend maar eens in Arnhem kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ik had mijn focus van mijn reply ook op de Honzo gericht. Zie net dat ik 't er niet bij had getypt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 21:43
DjVe schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 08:17:
dnhelle bedankt voor je antwoord. De Honzo valt eigenlijk buiten budget en qua afmontage is mij mij geen €500 extra waard. De Taro is geen staal maar een alu frame, maar schijnt nog steeds zeer stijf te zijn en lekker licht. Aangezien de vork wel redelijk vergelijkbaar is, denk ik dat dat voor €1300 een betere keus is. Ik ga van het weekend maar eens in Arnhem kijken ;)
Ik heb een half jaar geleden een Trek Superfly 7 gekocht en ben er erg blij mee. Hij was lichter dan de Cubes, heeft ook een Reba, steekassen en een dubbel crank. Ze hebben bij mantel nog een 18,5" model in de aanbieding staan (lijkt behoorlijk goed als je 1,78 bent), dus als je toch naar arnhem gaat kun je hier misschien ook naar kijken. En omdat het 2015 model precies hetzelfde is behalve de kleur van het frame hoef je daar niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat lijkt me absoluut onvergelijkbaar. De superfly is een fijne fiets om op te rijden (ik heb er een keer een paar uur op gereden), maar heeft maar 100mm veerweg en een normale achterbrug. Het lijkt niet op een dirtbike.

Heb je de fully of hardtail versie? De fully vond ik het fijnste.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 13-08-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Die Trek Superfly is zeker mooi (al denk ik dat een 18,5 inch te groot is), maar ik zoek juist een lekker wendbare fiets. Vandaar dat de keuze viel op een 27,5 of de bovenstaande Kona modellen wegens de afwijkende geometrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik had een racefiets maar deze was te licht voor mijn 'postuur' (2m/ nu weer 118kg na mijn 'beterverklaring' woog ik tegen de 150) en gaf meer ellende dan ontspanning. Trappers braken af, krenk brak af spaken vlogen om m'n oren, ketting kapot en ik probeerde alles te vermijden.
Via via aan een Chesini uit Italie gekomen maar dit was geen succes had er gelukkig niet al te veel voor betaald.

Later heb ik deze maar verkocht en een Merida Cross 20 gekocht veel plezier gehad maar bijna 2 jaar plat gelegen, rustig aan gedaan maar wilde weer wat sportiever gaan fietsen en de Merida uit de kast gehaald.
Je raad het al banden gaar, fiets had in het begin gehangen maar door verbouwing van de opslag heeft diegene die het voor me waarnam de fiets gewoon op de grond laten staan...
Als ik de Merida weer op orde wil laten maken kost me dat 250-350 euro...

Ik kan nu nog 300 euro voor de Merida terug krijgen en heb deze nu aangeschaft :
http://www.trekbikes.com/...iber_29/x_caliber_8_2014/ (zwart/wit uitvoering)

Afbeeldingslocatie: http://s7d4.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/Asset_125022?wid=1490&hei=1080&fit=fit,1&fmt=jpg&qlt=80,1&op_usm=0,0,0,0&iccEmbed=0

Heeft iemand nog tips? Ik had al wat reviews gezocht maar valt erg tegen wat er te vinden is, ik heb al een rondje gereden met het 'demo model' en dat voelde erg goed t.o.v. mijn Merida, remde lekker, schakelt super soepel.
Diegene die hem voor me nakijkt/klaarmaakt heeft race ervaring en ik vertrouw hem dat hij hem goed voorbereid (anders was ik nu al fietsen).

Ik gebruik deze fiets dus als 'racefiets' op mijn Merida haalde ik gemiddeld 25km/h maar dit geeft nu problemen, remmen werken niet lekker meer de velgen zijn aan het slijten. Ik ga er geen bospaden mee af en heb al andere banden besteld met zo'n glad vlak in het midden maar wel ribbeltjes etc aan de zijkanten zodat het wat rustiger fietst.

Ik zoek een beetje tips voor onderhoud e.d. Mijn huidige fiets maak ik schoon met perslucht, en gebruik siliconen spray om alles soepel te houden.

Alle tips zijn welkom.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Qua afmontage is het niet geweldig, maar daar is de prijs dan ook naar. Als je op de weg blijft zal het prima zijn, maar ik was eerder voor zoiets gegaan:

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Skill-6-0_id_26104_.htm

Lichter, geen vering, interne versnellingen (weinig onderhoud) en gemaakt voor de weg.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 21:49
Zoek een ( budget ) mountainbike voor naast mijn racefiets.
Ben 1,68m en mijn BBL is 77cm. Denk dat ik voor een 16" of 17" frame moet gaan ?

Deze Lombardo 350 ( Shimano Acera & 29" wielen ) kan ik nieuw kopen in 17" voor € 329,--
Is dat wat als beginnersfiets ? Of dan beter een simpele Giant Revel 3 26" ? Rockrider 500 ( SRAM X4 ) 26"?

Dit --> http://spaarbikes.nl/prod...b-29-zwartgroen-24-versn/

• dnhelle
Effectief zit je met dat budget na een jaar te kijken naar een nieuwe bike, zowel in 29" of 26". Alledrie zijn gewoon onvoldoende kwalitatief afgemonteerd om MTB te worden genoemd. Voor dat budget zou je nog wel naar een tweedehands 26" kunnen kijken en daarvoor een goede koop kunnen doen.

• WiLLoW_TieN
Budget is max. € 450,--. Nieuw heeft de voorkeur. Sleutelen en onderhoud kan ik zelf doen.
Wil gewoon eens het asfalt af in b.v de duinen / schelpenpad / ruiterpad. En wil dit niet doen met mijn racefiets. Evt. een fiets die ik later vwb groep/afmontage langzaam upgrade.
De Giant Revel is dus ook niet wat voor € 299,--
Dit --> http://www.cheap-bikes.nl/producten/index

• MBV
Alles onder de 500 euro nieuw is troep. www.fietssportief.nl heeft voor weinig budget in elk geval deore afmontage wat dus een poosje heel blijft. Ook bij die fietsen zou ik je aanraden om liever iets beters tweedehands te kopen: als je wilt sleutelen, en al ervaring hebt vanuit je racefiets, kan je best beoordelen of een fiets goed genoeg is. En voor dat budget sowieso een 26" fiets, de kans dat je iets leuks vind is beter.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 14-08-2014 10:34 ]

• WiLLoW_TieN
Ik ga zo bij deze BeOne kijken is Deore en voorvork is Rock Shox Dart.
Verder schijfremmen. En frame is meen ik 19". Mag weg voor € 225,-- ?
Iemand enig idee vwb het bouwjaar ?

Dit -->

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/MTB2_zpsdb70b51b.png

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 15:56
Beste,

Ik ben een fervent fietser (op dat gladde zwarte spul :D ) en wil gaan beginnen met MTB'en. Hier in Zandvoort is er een mooie baan om het circuit, en in Noordwijk en Ijmuiden (dacht ik) zitten ook goede banen als ik dat zo hoor. In de lokale fietswinkel hier heb ik navraag gedaan aangezien zij ook in een clubje rijden hier.

Ik wil ongeveer tot 900-1000 euro uitgeven in totaal (dus ook trappers, helm, en kleren omdat ik nog geen spullen daar voor heb). In de fietswinkel hier heb ik een paar Trek X Calibers 8 en de Focus Whistler gezien. Beide erg mooie fietsen, en als ik hem mag geloven voor de prijs erg goed en erg veel verkocht.

De nieuwe modellen van beide merken schijnen deze weken geleverd te worden en ik zou toch wel graag de stap willen nemen om een mooie fiets aan te schaffen. Heeft iemand van jullie hier suggesties voor een beginner in MTB? Zijn bovengenoemde fietsen goed, of moet ik ergens aan denken?

De X Caliber 8 staat nu voor 799 op de website, wat ik een mooie prijs vind, en schijnt ook prima afgemonteerd te zijn: http://www.trekbikes.com/...y/x_caliber/x_caliber_8/# Ik geloof ook dat dit het 2015 model is.

Ik weet niet meer precies welke Focus ik nou gezien had bij hem in het boekje van 2015 modellen, en op hun site staat nog het oude model volgens mij: http://www.focus-bikes.co...whistler/whistler-20.html

Maargoed, nog algemene tips/hints of iets anders waar ik rekening mee moet houden? Merken/onderdelen die ik moet vermijden of zoiets?

Fanaleds.com

• Devilmen
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-02 11:12
Bose321 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:13:
Beste,

Ik ben een fervent fietser (op dat gladde zwarte spul :D ) en ...
... (dus ook trappers, helm, en kleren omdat ik nog geen spullen daar voor heb).
Je kunt de helm en kleren toch ook van je racefiets gebruiken?
Doe ik ook. Ik gebruik mijn MTB helm ook voor de racefiets. Idem qua kleding. Ik heb destijds racefiets kleding gekocht toen ik begon met MTB-en. Pas drie jaar later kocht ik een racefiets.
Net enkele weken geleden een MTB broek gekocht bij de Decathlon om te proberen hoe dat zit.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:58:
Ik ga zo bij deze BeOne kijken is Deore en voorvork is Rock Shox Dart.
Verder schijfremmen. En frame is meen ik 19". Mag weg voor € 225,-- ?
Iemand enig idee vwb het bouwjaar ?
Volgens mij is het er eentje uit 2007, deze lijkt er op. Maar als dat 19" is vreet ik mijn schoen op. Oftewel, volgens mij is het een kleiner maatje :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 15:56
Devilmen schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:31:
[...]

Je kunt de helm en kleren toch ook van je racefiets gebruiken?
Doe ik ook. Ik gebruik mijn MTB helm ook voor de racefiets. Idem qua kleding. Ik heb destijds racefiets kleding gekocht toen ik begon met MTB-en. Pas drie jaar later kocht ik een racefiets.
Net enkele weken geleden een MTB broek gekocht bij de Decathlon om te proberen hoe dat zit.
Dat kan inderdaad wel ja, maar dat is dusdanig oud dat het eigenlijk geen gek idee is. :D

Fanaleds.com

• WiLLoW_TieN
zonoskar schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:37:
[...]

Volgens mij is het er eentje uit 2007, deze lijkt er op. Maar als dat 19" is vreet ik mijn schoen op. Oftewel, volgens mij is het een kleiner maatje :)
Het is een 17" mooi want ik ben 1,68m en BBL is 77cm *O*
En DeoreLX afgemonteerd ! Wielen zijn AlexRims DP17 ( 26" )
Banden zijn nieuwe Maxxis TomaHawk. Ketting is nieuw.
Gewicht is 13 Kg. En 27 Speed.

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/MTB_zps5bf9186c.png

Heb deze BeOne Team Replica ( bj. circa 2007 ) zojuist gekocht voor € 180,--

[ Voor 38% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 14-08-2014 22:15 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Fiets opgehaald vandaag, wat een monster! Het gaat allemaal zo lekker soepel en voelt zoveel beter aan dan mijn Merida Cross 20. Vandaag een kilometer of 50 gefietst en heb geen seconde spijt gehad.

Ik ben alleen aan het kijken naar een fiets computertje, gewoon simpel ding en het liefst 'haaks' te monteren is. Ik wil hem op het stukje tussen de 'handlebar' en de 'stuurpen'.

http://www.hagemeijer.nl/...mputer-bontrager-node-1.1

Deze kwam ik tegen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• MBV
Je bedoelt op de stuurpen? Dat kan met elke fietscomputer die ik ken, even het houdertje verbouwen en klaar.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb zelf de Sigma BC 16.12 STS op die plek zitten. Wireless, snelheid, tijd, cadans en zelfs temperatuur. En niet eens heel duur.

#team_UTC+1

• WiLLoW_TieN
Ethirty schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:16:
Ik heb zelf de Sigma BC 16.12 STS op die plek zitten. Wireless, snelheid, tijd, cadans en zelfs temperatuur. En niet eens heel duur.
Idd mooi ding is voor minder dan € 50,-- ( incl. porto ) te vinden. Collega heeft hem op zijn racefiets zitten.

Dit b.v --> http://www.fietscomputers...-bc-16-12-sts-cadans.html

[ Voor 14% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 17-08-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
prutser001 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:09:
Fiets opgehaald vandaag, wat een monster! Het gaat allemaal zo lekker soepel en voelt zoveel beter aan dan mijn Merida Cross 20. Vandaag een kilometer of 50 gefietst en heb geen seconde spijt gehad.

Ik ben alleen aan het kijken naar een fiets computertje, gewoon simpel ding en het liefst 'haaks' te monteren is. Ik wil hem op het stukje tussen de 'handlebar' en de 'stuurpen'.

http://www.hagemeijer.nl/...mputer-bontrager-node-1.1

Deze kwam ik tegen.
Haha da's grappig: ik heb net mijn Sigma 16.12 STS vervangen voor een Bontrager Node. Ik zou als ik jou was de Sigma pakken, die komt namelijk met de sensors voor cadans en snelheid en de Bontrager Node niet. Daarnaast is de bediening perfect, ik kwam van een Blackburn teller die onbegrijpbaar was en de Sigma was een verademing!

Ik had de Node nodig omdat ik over wilde op ANT+: de snelheid/cadanssensor en hartslag info worden nu niet alleen op mijn Garmin Fenix2 horloge opgeslagen maar zijn ook te zien op mijn Node teller.

Mocht je toch de Node willen, bij Decathlon hebben ze een snelheid/cadanssensor voor €20,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Aangezien ik beginner ben op MTB gebied ( Fiets meer op de racefiets ) en nabij Egmond woon.
Ga ik vanmiddag en morgen dit maar eens verkennen op de gisteren gekochte MTB.
Wellicht Strava app maar eens aanzetten ;)

Hier --> http://www.mtb-noordwest9...ofdmenu&actie=&subactie=1

[ Voor 8% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 15-08-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Laatst online: 11:49
Binnenkort weekend naar Winterberg heerlijk weekend samen met mijn vrouw op de MTB knallen! Hebben jullie nog tips voor de beste route?

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Omlaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Schuurtje opgeruimd...

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/aTr0e/bffaf29165.jpg

Wat een troep :| :X

[ Voor 13% gewijzigd door Marsjee op 15-08-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV