Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 134 Laatste
Acties:
  • 591.879 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52
Tektro remmen schijnen best goed te werken, heb ik in een aantal reviews gezien. Betrouwbaarheid weet ik niet, volgens mij is Shimano op dat vlak heer en meester (tot een hoger budget).

Verder kan ik je niet vertellen waarom Cube betere specs kan leveren, waarschijnlijk een goedkoper=zwaarder frame en wielen. Kan je het gewicht van die fiets vinden? Ik dacht dat Cube 14-15kg was, maar voor 29ers moet je aardig wat geld uitgeven om onder de 12kg te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 27-06-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85668

De Cube is een 2013 model? Dat is dat waarschijnlijk al reden #1 waarom hij goedkoper is.
Dat maakt verder niets uit natuurlijk voor de kwaliteit van de fiets.

Verder ontlopen de fietsen elkaar niet zo heel veel qua afmontage als op het eerste gezicht lijkt. De Cube is bijna geheel Deore.
Ik zou denk ik voor de Cube gaan, maar de Merida zou ook geen miskoop zijn.

Zou je niet liever voor dat budget een bijna nieuwe tweedehands gaan met een betere afmontage? Marktplaats staat vol fietsen van max een jaar oud in jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Prijs scheelt misschien ook de het een LBS is? Hogere basis prijs, maar beter te onderhandelen. Daarnaast is de Cube een 2013 model, de 2014 is al weer een stuk duurder.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46

Dogooder

dus...

bedankt voor de adviezen, ik ga morgen nog even naar een andere fietsenzaak om verder te kijken.
Ik heb ook de cube attention 29 2014 gezien welke wellicht interessant is:

Voorvork Rock Shox XC 28, TK, PopLoc, 100mm
Balhoofd FSA No.10 semi-integrated, 1 1/8

Achterderailleur Shimano XT RD-M781-SGS, Shadow 10-speed
Voorderailleur Shimano SLX FD-M670, Top Swing
Shifters Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
Crankset Shimano FC-M522, 42x32x24T, 175 mm, Shimano BB-ES25 113mm
Remmen Shimano BR-M395, hydr. Discbrake (160/160mm)

Het budget en waarom nieuw komt van het bedrijfsfietsplan af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dogooder schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:15:
bedankt voor de adviezen, ik ga morgen nog even naar een andere fietsenzaak om verder te kijken.
Ik heb ook de cube attention 29 2014 gezien welke wellicht interessant is:

Voorvork Rock Shox XC 28, TK, PopLoc, 100mm
Balhoofd FSA No.10 semi-integrated, 1 1/8

Achterderailleur Shimano XT RD-M781-SGS, Shadow 10-speed
Voorderailleur Shimano SLX FD-M670, Top Swing
Shifters Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
Crankset Shimano FC-M522, 42x32x24T, 175 mm, Shimano BB-ES25 113mm
Remmen Shimano BR-M395, hydr. Discbrake (160/160mm)

Een fiets van Canyon?
http://www.canyon.com/_en...e.html?b=3206#tab-reiter2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dogooder schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:15:
Die €749 is alleen het maximum fiscaal voordeel. Alles wat je er overheen gaat is gewoon normaal belast ;) Doe het zelf namelijk ook en ben toch voor een iets duurdere fiets gegaan :) (moet uiteraard wel mogen van je werkgever)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:25
Goedemorgen,

Ik ben met mijn fiets een beetje een vreemde eend in de bijt hier en ben meestal te vinden in het elektrische fietsentopic maar aangezien daar veel meer over naafversnellingen wordt gesproken wend ik me toch even tot de derailleur experts.

Heb nu sinds februari een Merida E-spresso waarmee ik wekelijk 250 km woon-werk doe. Specs van de fiets zie je via onderstaande link:
http://www.merida.com/fr_...sso-sport-410-eq-809.html

Deze Merida heeft een Shimano XT derailleur en 10 versnellingen. Heb nu 3500 km op de teller staan maar ben al sinds er 500 km op de teller staat aan het klooien met het kleinste tandwiel. Die schiet heel vaak door en pakt niet lekker bij het schakelen. Vind het een hele fijne versnelling als ik windje mee heb en nu begint de ketting soms ook al over te slaan bij het ena kleinste tandwiel. Nu ben ik nog niet zo bekend met een derailleur versneliing, ik heb 20 jaar geleden ook een hybride gehad maar toen was ik 14 en die gebruikte ik alleen in de stad en had er verder ook geen problemen mee.

Bij de 500 km ben ik naar de fietsenwinkel gegaan waar ik hem gekocht heb en het probleem voorgelegd. Afstelling van de derailleur zou niet goed zijn, daar hebben ze naar gekeken en na een tijdje was het weer weg.

Vorige maand heb ik de fiets voor een eerste servicebeurt weggebracht, daarvoor was het ook al weer een paar keer voorgekomen. Maar de problemen blijf ik nog steeds houden. Ik ga morgen terug naar de winkel hiermee.

Maar ik vraag me toch af waar dit aan zou kunnen liggen?
- Ketting niet goed gespannen?
- Tandwielen op
- Ketting versleten

Ik moet verder ook zeggen dat de hoek die de ketting maakt aardig scherp is.
Het 2e plaatje van links is bij mij het meest van toepassing. De fiets heeft een Bosch motor en ook een klein tandwiel voor.
Afbeeldingslocatie: http://www.vakantiefietser.nl/px/praktische-info/schakelen.jpg

Vraag me persoonlijk af of dit er niets mee te maken kan hebben? Dan is het gewoon een designfout van Merida omdat de ketting een hoek maakt die tot heel veel slijtage zal leiden.

Alvast bedankt voor jullie expertise namens deze elektrofiel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dat kruisje staat er niet voor niets doorheen ;)
Kleinste blad voor en achter (of beide grootste) geeft een te grote hoek waardoor de ketting niet soepel kan lopen en tegen de andere tandwielen aan komt. Niet meer doen dus :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ethirty schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:44:
Dat kruisje staat er niet voor niets doorheen ;)
Kleinste blad voor en achter (of beide grootste) geeft een te grote hoek waardoor de ketting niet soepel kan lopen en tegen de andere tandwielen aan komt. Niet meer doen dus :P
Easier said than done :)

Mijn fiets heeft een vast voorblad en ik heb verder ook weinig zin om als een sapcentrifuge op het middelste blad te gaan rijden. Als die fiets zo wordt geleverd mag het probleem zich niet voordoen, als ik het goed begrijp is het dus gewoon een design-flaw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Kan nooit zo zwaar zijn met een hulpmotor !!!! :+ :+

[ Voor 7% gewijzigd door Marsjee op 27-06-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Hmm, als je maar 1 voorblad heb is het wel een beetje een design flaw lijkt me. Of de afstelling luistert heel nauw, maar dat zou de LBS moeten weten. Misschien dat door de eerdere problemen het tandwiel wel vervroegd slijtage heeft opgelopen, maar dat is giswerk van mijn kant.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:46:
[...]

Mijn fiets heeft een vast voorblad en ik heb verder ook weinig zin om als een sapcentrifuge op het middelste blad te gaan rijden. Als die fiets zo wordt geleverd mag het probleem zich niet voordoen, als ik het goed begrijp is het dus gewoon een design-flaw?
Als je fiets maar 1 versnelling voor heeft is dat plaatje voor jou minder van toepassing.
Je hebt een ander soort ketting waardoor dit niet zo'n probleem is.

Ik denk dat het inderdaad de fijnafstelling van de derailleur is. Je kabel rekt op na verloop van tijd, en moet dan even iets strakker gezet worden.
Misschien moet ook de veer van de derailleur iets strakker.
Een design fout lijk me sterk, dan zou elke sport fiets dit moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:46:
[...]

Mijn fiets heeft een vast voorblad en ik heb verder ook weinig zin om als een sapcentrifuge op het middelste blad te gaan rijden.
Uhm, deze zin snap ik niet. Enerzijds zeg je dat je maar 1 tandwiel voor hebt, en anderzijds zeg je dat je niet op het middelste blad wil rijden omdat je cadans dan te hoog zou worden. Uit het woord middelste leidt ik af dat je voor een triple hebt?
Hoeveel tandwielen heb je voor? Want als je gewoon op je middelste gaat zitten, en achter paar kransjes kleiner gaat, staat je ketting rechter, en geeft hetzelfde resultaat als je grootste tandwiel voor en je grootste kransje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
UltraSub schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:08:
[...]
Uhm, deze zin snap ik niet. Enerzijds zeg je dat je maar 1 tandwiel voor hebt, en anderzijds zeg je dat je niet op het middelste blad wil rijden omdat je cadans dan te hoog zou worden. Uit het woord middelste leidt ik af dat je voor een triple hebt?
Hoeveel tandwielen heb je voor? Want als je gewoon op je middelste gaat zitten, en achter paar kransjes kleiner gaat, staat je ketting rechter, en geeft hetzelfde resultaat als je grootste tandwiel voor en je grootste kransje achter.
Je begrijpt me verkeerd ;)

Ik heb 10 versnellingen en 1 tandblad voor, ik kan dus alleen maar achter schakelen. Ethirty zegt dat ik niet meer op het kleinste tandwiel achter moet gaan zitten waarop ik weer zeg dat ik weinig trek heb om op het middelste tandwiel achter te gaan zitten. Dan trap ik me de pleuris met een snelheid van 27 km/u :+

Maar op het kleinste tandwiel moet gewoon kunnen natuurlijk, vind het wel erg snel dat ik na 500 km al problemen kreeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 27-06-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:12:
[...]

Je begrijpt me verkeerd ;)

Ik heb 10 versnellingen en 1 tandblad voor, ik kan dus alleen maar achter schakelen. Ethirty zegt dat ik niet meer op het kleinste tandwiel achter moet gaan zitten waarop ik weer zeg dat ik weinig trek heb om op het middelste tandwiel achter te gaan zitten. Dan trap ik me de pleuris met een snelheid van 27 km/u :+
Als je fiets maar 1 versnelling voor heeft is dat plaatje voor jou minder van toepassing.
Je hebt een ander soort ketting waardoor dit niet zo'n probleem is.

Ik denk dat het inderdaad de fijnafstelling van de derailleur is. Je kabel rekt op na verloop van tijd, en moet dan even iets strakker gezet worden.
Misschien moet ook de veer van de derailleur iets strakker.
Een design fout lijk me sterk, dan zou elke sport fiets dit moeten hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 85668 op 27-06-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gebruik je de grootste bladen nooit? Het is dan weliswaar niet de mooiste fix, maar je zou dan de grote er af kunnen halen en rechts spacers plaatsen. En dan de derailleur begrenzen. Dan staat de boel standaard veel meer in 1 lijn.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 27-06-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Er zit een Shimano CS-HG-81-10 op met de volgende indeling: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

Die grootste wil je niet eens gebruiken, begrijp ook niet dat de fiets met deze cassette wordt geleverd en had ook liever een 11-12-13 etc.... gezien. Er zit heel wat verschil in de tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:12:
[...]
Ethirty zegt dat ik niet meer op het kleinste tandwiel achter moet gaan zitten waarop ik weer zeg dat ik weinig trek heb om op het middelste tandwiel achter te gaan zitten. Dan trap ik me de pleuris met een snelheid van 27 km/u :+
Dat was in het geval van 3 tandwielen voor, dus voor jou nvt ;)

Heb je al eens contact gezocht met Merida zelf? Misschien een idee als je het gevoel krijgt dat je LBS het probleem niet fatsoenlijk opgelost krijgt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Controleer nou eerst de afstelling voor je (onnodige) ingewikkelde dingen gaat doen.
Staat het derailleur wieltjes precies recht onder het kleinste tandwiel?

Anders even met de H en L schroef bijstellen. Youtube staat vol met filmpjes hoe je dat doet.
In jouw geval moet hij iets verder naar buiten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

_ferry_ schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:15:
Gebruik je de grootste bladen nooit? Het is dan weliswaar niet de mooiste fix, maar je zou dan de grote er af kunnen halen en rechts spacers plaatsen. En dan de derailleur begrenzen. Dan staat de boel standaard veel meer in 1 lijn.
Dat kan helaas niet, want de kleinste en één-na-kleinste zijn anders van vorm, die grijpen aan op de lockring. Ik zou dan eerder kijken naar een groter kettingblad vóór, dan rij je achter meer op de 13, 15 en 17 etc.
Daarnaast is het voor jou denk ik dan lekkerder om een 11-28 cassette te kopen, als je nooit in de heuvels komt, dan heb je effectief veel meer versnellingen die je kunt gebruiken en minder groot verschil ertussen.

1x10 lijkt me overigens een erg ongelukkig systeem als je veel probleemloze km's wilt maken, ik snap niet dat een fabrikant daarvoor kiest, behalve dat het natuurlijk lekker goedkoop is. Je rijdt hierdoor dus verplicht op zo'n schuine kettinglijn die Shimano zelf al 'verbiedt' bij 2xn of 3xn systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Denk niet dat een groter kettingblad voor gaat passen omdat er een standaard Bosch tandwiel voor zit. Ik ga morgen in ieder geval langs en laat wel weten waar het aan ligt :)

Bedankt voor de reacties en de expertise iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Shimano laat je alle versnellingen rijden op het middenblad, lijkt me meer de situatie.

Het probleem geef je al aan: de motor zit in de trapas, niet in de achteras. Daardoor kan je belachelijk veel kracht zetten op je tandwielen achter, waarschijnlijk 2x zoveel koppel als een normale fietser. Je geeft zelf aan dat je vooral op je kleine tandbladen achter rijdt, dus die slijten het hardste. Rijd je ook vaak weg in een zware versnelling? Met zo'n motor gaat dat makkelijk, maar dat is wel een gigantische slijtageslag voor je tandwielen. Ik denk dat je cassette te ver versleten is, en je cassette en ketting moet vervangen. Daarbij lijkt het me belangrijk dat je wegrijdt in een lichte versnelling om het materiaal te ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 00:32
Vandaag toch maar naar de lokale zaak in Appelscha gegaan om een Cube Acid te kopen. Aangezien het aanbpd behoorlijk was, hield ik mijn opties open. Echter, na een informatief gesprek en een body scan was de keuze toch wel gemaakt. Die Acid zou het zijn. Hoewel de verkoper een goede kerel is en zelf een fervent mtb-er, kwam toch dat moment dat de accessoires moesten worden aangesmeerd. Iets dat me toch wat tegenstond na dat goede gesprek. Een fietsbroek en bidonhouder later kon ik op weg naar huis. De fiets is in bestelling en de hoop is dat deze snel binnen komt..

Wat mij overigens opviel is dat qua kleding alleen maar de standaard strakke pakjes worden verkocht en niet baggy kleding zoals ik die zou willen dragen. De verkoper had nog zo kunnen aandringen, maar ik heb simpelweg geen interesse in die gestroomlijnde kleding. Ik had bijna het idee dat de zaak een onderdeel was van een grote conspiracy om alle mtb-ers aan de skin tight pakjes te brengen. Ik heb toch het idee dat ze hun handel flink zouden kunnen uitbreiden als ze de wat meer casual/baggy lijn in hun assortiment zouden opnemen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
Dubbel

[ Voor 198% gewijzigd door PjotrStroganov op 28-06-2014 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Tja die discussie is een paar posts terug ook al langs gekomen. Nederland is meer een XC land en die rijden vrijwel uitsluitend in strak. Wil je baggy dan moet je bij de DH'ers zijn, maar shops daarvoor zijn zeldzaam bij ons. Blijft alleen het internet nog over.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 15:03
Ik deel die mening ook, maar het komt eraan hoor, de baggy kleding. Kleding zit namelijk een deftige marge op en als het weer een reden is voor de gemiddelde mountainbiker om kleding te kopen, lijkt het me dat de winkels snel ook wat zullen opnemen in het assortiment.

Gezien veel zaken een groot deel van het Cube assortiment hebben, zullen ze misschien binnenkort ook wel met de shorts van Cube komen? Dat is in ieder geval een start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:38
Ik heb wel eens een leuke baggy gehaald bij Decathlon. Met binnenbroek, zit heerlijk, wat zakken erop. Is mijn favo MTB reet-fiets broek. Kostte me 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Laatst online: 20:46

Dogooder

dus...

Zojuist mijn keuze gemaakt en vanmiddag mijn cube attention 29 ophalen. Ik ben nieuw op het mountainbike gebied en erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
maartend schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:44:
Ik heb wel eens een leuke baggy gehaald bij Decathlon. Met binnenbroek, zit heerlijk, wat zakken erop. Is mijn favo MTB reet-fiets broek. Kostte me 30 euro.
Ik ook. Super blij mee. Ik heb de 50euro versie: http://www.decathlon.nl/s...art-blauw-id_8295819.html

Super broek, haal er binnenkort nog een. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Marsjee schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:19:
[...]

Ik ook. Super blij mee. Ik heb de 50euro versie: http://www.decathlon.nl/s...art-blauw-id_8295819.html

Super broek, haal er binnenkort nog een. :o
Kan ik me goed vorostellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PjotrStroganov schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 02:46:
Vandaag toch maar naar de lokale zaak in Appelscha gegaan om een Cube Acid te kopen. Aangezien het aanbpd behoorlijk was, hield ik mijn opties open. Echter, na een informatief gesprek en een body scan was de keuze toch wel gemaakt. Die Acid zou het zijn. Hoewel de verkoper een goede kerel is en zelf een fervent mtb-er, kwam toch dat moment dat de accessoires moesten worden aangesmeerd. Iets dat me toch wat tegenstond na dat goede gesprek. Een fietsbroek en bidonhouder later kon ik op weg naar huis. De fiets is in bestelling en de hoop is dat deze snel binnen komt..

Wat mij overigens opviel is dat qua kleding alleen maar de standaard strakke pakjes worden verkocht en niet baggy kleding zoals ik die zou willen dragen. De verkoper had nog zo kunnen aandringen, maar ik heb simpelweg geen interesse in die gestroomlijnde kleding. Ik had bijna het idee dat de zaak een onderdeel was van een grote conspiracy om alle mtb-ers aan de skin tight pakjes te brengen. Ik heb toch het idee dat ze hun handel flink zouden kunnen uitbreiden als ze de wat meer casual/baggy lijn in hun assortiment zouden opnemen.
Nu smeert de verkoper jou kleding aan. Maar eigenlijk had het andersom moeten zijn ;) je koopt een fiets en zegt: ojah, ik wil ook nog een bidon enzo erbij. Vervolgens geef je aan dat ie voor al die spullen maar een mooi totaalprijs moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
_ferry_ schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:45:
[...]

Nu smeert de verkoper jou kleding aan. Maar eigenlijk had het andersom moeten zijn ;) je koopt een fiets en zegt: ojah, ik wil ook nog een bidon enzo erbij. Vervolgens geef je aan dat ie voor al die spullen maar een mooi totaalprijs moet maken.
Hehe, ja. Eigenlijk weet ik nog niet echt wat ik werkelijk wil. Ik vertelde hem dat ik eerst wat ritjes wil gaan maken om er zo achter te komen wat ik nodig heb. Dat prijsje heeft hij echter wel gewoon gemaakt, want ik betaal tezamen 1 euro meer dan ik normaal voor de fiets alleen had betaald.

Ik zal nog wel even achter het stel klikpedalen aan dat in hun folder staat. Ik vroeg in de winkel of ze gratis bij de fiets geleverd zouden worden, maar de verkoper zei dat er alleen korting op zat icm een stel schoenen. Eenmaal thuis toch maar eens in de folder gekeken. Nope. Er staat toch echt, gratis pedalen bij aankoop van een fiets boven de 500 euro. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik heb een nieuwe (9spd) cassette nodig en twijfel tussen XT en SLX. De hele fiets is XT afgemonteerd. Duurzaamheid staat voorop, gewicht vind ik minder boeiend. Wie kan me vertellen of een XT cassette duurzamer is dan SLX of is het alleen een verschil in gewicht (en prijs, duh)?
Of is er misschien een Sram cassette die alle Shimano's kont schopt qua duurzaamheid? Dat is toch 100% compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
SRAM cassette vind ik minder fijn schakelen, je schakelt dan met een flinke *klabam* over naar de volgende versnelling waar een Shimano cassette veel soepeler overschakelt. Effectief schakelt het allebei even goed.

Duurzaamheid weet ik niet, maar meestal is een Deore cassette duurzamer omdat dat van staal wordt gemaakt. Nadeel is dat die geen spider heeft, waardoor je freewheel zwaarder belast wordt (de kransjes duwen op een punt tegen je freewheel aan, in plaats van een ononderbroken spider).

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 30-06-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 20:53

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij nu al meer dan een jaar op een Deore ketting, cassette en crankset en het is niet kapot te krijgen :P De ketting zit nog steeds binnen de 0.7% rek en ook de cassette is amper versleten. Ik vind het overigens wel prettig dat je geen spider hebt. Je haalt dat ding eraf, pleurt hem in een emmer water, borstel erover rammen en duwt hem terug. Tussen de kransjes zitten trouwens wel iets van kunststof ringen, dus dat geeft wel iets mee denk ik. Qua belasting is er naar mijn mening weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Het verschil is dat bij een spider zoals de XT cassette de kracht op 1 tandblad wordt verdeeld over de volle breedte van 3 tandbladen, in plaats van op het 1mm dikke contactvlak tussen het tandwiel en freewheel. Zeker met lichte aluminium freewheels kan dat problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Noob alert! Ik heb een tijd geleden van marktplaats een tweedehands mtb opgepikt omdat ie a. niks kostte en b. mijn fiets was gejat en ik moest direct een nieuwe. Na er een jaar of 2 op rondgereden te hebben is toch wel hard te merken dat het hele ding goed versleten is. Nu heb ik wel een handige maat met alle tools om het een en ander te vervangen, maar ik heb totaal geen idee wat ik nodig heb. Zijn werkwijze is terecht "regel alle kit en ik gooi het erop voor een fles".

Het crankset wat er nu opzit is een Shimano Deore LX M569, blijkbaar uit '97-'98 en die is op. Volgens deze table moet daar een BB-UN52 bijzitten. De shell width lijkt ~68mm te zijn.
Achter een of ander 8-speed geval dat ook aan het overlijden is, Mijn grove meting leverde een front chainline van ~50mm op. De voorderailleur is een FD-M567, de shifters zijn SL-M569.

Helaas geen typeaanduiding op het frame kunnen vinden, maar lijkt dus een LX afgemonteerd apparaat van het merk Fore te wezen van een jaar of 15 oud.

Mgoed, ik kan dit wel intypen maar ik heb er dus compleet geen verstand van. Kan iemand me aangeven wat ik nodig heb? Gewicht is niet relevant, duurzaamheid en prijs wel. Ik heb dus sowieso een cassette, crankset, bottom bracket en chain nodig, kan iemand me op weg helpen? Als er meer info nodig is, dan hoor ik het wel. Als deze vraag te noob is, dan excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 18:28

fmb

Bundin schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:14:
...
Mgoed, ik kan dit wel intypen maar ik heb er dus compleet geen verstand van. Kan iemand me aangeven wat ik nodig heb? Gewicht is niet relevant, duurzaamheid en prijs wel. Ik heb dus sowieso een cassette, crankset, bottom bracket en chain nodig, kan iemand me op weg helpen? Als er meer info nodig is, dan hoor ik het wel. Als deze vraag te noob is, dan excuses :)
Voor dit soort (detail) technische vragen is wellicht dit forum beter: http://www.mountainbike.nl/forum/index.php

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Feli trouwens!

Ik heb zaterdag mijn Cube LTD opgehaald. Wat een mooi ding O+
Zondag een rondje asfalt gedaan van een kleine 10km op redelijke snelheid, maar mijn conditie ben ik onderweg verloren geloof ik :')

Nog even een vorkpompje regelen om de vork te kunnen finetunen. In de winkel is hij ingesteld op mijn gewicht, maar ik heb bijna geen sag, dus ik denk dat er iets te veel lucht in is gegaan. Hoe bepaal je nou de rebound instelling?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb mijn vork ingesteld op advies van MBV:
Draai hem in elk geval zover dicht dat wanneer je je vork zo ver mogelijk indrukt met je gewicht op je stuur zetten, en dan loslaten, je band niet van de grond af komt. Uiteraard nadat je de goede druk hebt ingesteld in allebei de luchtkamers: bij gelijke druk 10-20% sag afhankelijk van je smaak. Dat is een goede basis, van daaruit kan je experimenteren met verschillende druk boven/onder enzovoort.

Trouwens: als je hem zo ver dicht hebt gedraaid dat hij geluid maakt met uitveren, dan zit hij waarschijnlijk te ver dicht: bij meerdere hobbels veert hij dan steeds verder in, zodat hij na een paar hobbels niet meer dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
MBV schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:40:
Shimano laat je alle versnellingen rijden op het middenblad, lijkt me meer de situatie.

Het probleem geef je al aan: de motor zit in de trapas, niet in de achteras. Daardoor kan je belachelijk veel kracht zetten op je tandwielen achter, waarschijnlijk 2x zoveel koppel als een normale fietser. Je geeft zelf aan dat je vooral op je kleine tandbladen achter rijdt, dus die slijten het hardste. Rijd je ook vaak weg in een zware versnelling? Met zo'n motor gaat dat makkelijk, maar dat is wel een gigantische slijtageslag voor je tandwielen. Ik denk dat je cassette te ver versleten is, en je cassette en ketting moet vervangen. Daarbij lijkt het me belangrijk dat je wegrijdt in een lichte versnelling om het materiaal te ontzien.
Nou jouw vermoedens waren inderdaad juist, het kleinste tandwiel was gewoon te ver versleten. Hierdoor ging hij dus soms doorslaan. Heb er wel de balen van want had wel verwacht dat ik langer zou doen met een cassette en dat sowieso eerste de ketting een keer vervangen moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Het is mij nog nooit gelukt om een nieuwe ketting op een gebruikte cassette te leggen, om te zorgen dat ik er langer mee doe rijd ik nu met twee kettingen i.p.v. 1. En reed je altijd in een zware versnelling weg? Volgens Bike2build zou je met hun elektrische MTB net zo lang met een ketting moeten kunnen doen als met een gewone MTB.

@DjVE: wat een goed idee :+ Copyright ligt denk ik bij de sleuteltips van http://forum.mountainbike.nl, en anders bij een MTBClinic workshop ;) Geluid maken gaat specifiek over RockShox Reba, mijn Fox hoor je altijd.

@Bundin: Ik zou je willen aanraden een betere fiets te kopen, zeker als je nu eigenlijk een no-name fiets hebt gekocht met een geometrie en voorvork uit het jaar kruik. Op een fiets van na ongeveer 2006 zal je meer plezier beleven voor hetzelfde geld, ongeacht de upgrades die je aan het schakelmateriaal doet.

Onderbouwing:
Goedkoop maar betrouwbaar is Deore, en wat jij suggereert is een halve groepset: alleen shifters en derailleurs ontbreken nog op je verlanglijstje. Een groepset deore kost ongeveer 200 euro: http://www.bike-component...ne-Naben-Modell-2014.html
Als je alleen de noodzakelijke dingen koopt, en dus 8 versnellingen houdt (groepset is 3x10 versnellingen):
crankset* €65: http://www.bike-component...l?xtcr=9&xtmcl=deore+m610
Cassette €17: http://www.bike-component...tte-CS-HG50-8-8-fach.html
ketting €10: http://www.bike-component...CN-HG70-6--7--8-fach.html

Uiteraard kan je ook SRAM gebruiken, even goed, maar dat zal qua prijs niet veel uitmaken, en de site waar ik naar link is de goedkoopste die ik ken.
Je kan de tweedehands-sites in de gaten houden, en alles kopen wat deore/X7 of beter is.

Vergeet trouwens niet om de kabels te vervangen, dat is normaal na 2-3 jaar al aan te raden (25 euro). En wat is de staat van de voorvork (2e hands: minstens 100 euro), en van je wielen (2e hands: 50 euro ik weet nog een mooi setje ;) )? Ik kom dus aan nieuwe spullen ter waarde van minstens 25 + 10 + 17 + 65 = 117 euro, waarna je op een fiets van bijna 20 jaar oud fietst die goed schakelt en verder niet. Ik zou dat geld stoppen in een andere fiets, voor 300 euro zie je vaak leuke 26" beginnersfietsen op het mountainbike-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vandaag weer naar Bergschenhoek geweest. Begon daar een paar weken terug met 1 rondje, waarna ik na elke klim stond te hijgen tegen een boom :+ maar nu gaat het al stukken beter.
Doe 2 rondjes, de 1e ronde maar 1x gestopt, verzuurde een beetje, en een keer gestopt omdat de ketting niet op tijd op het kleine blad lag waardoor ik moest afstappen.
2e rondje iets rustiger gedaan, kwam nog een afgevallen zadeltas tegen midden op het pad, dus die maar even op een veilige en zichtbare plek bovenaan de klim gelegd.
Jammergenoeg slaat mijn ketting soms een tandje over als hij op het 1-na grootste achtertandwiel ligt. Blijkbaar niet helemaal goed ingesloten ofzo, want het schakelt verder allemaal prima. Lijnt goed uit en alles recht.
En de velgremmen, ach, waarom zou ik schijfremmen nodig hebben, op een gegeven moment ging ik op mijn voorwiel zo'n trappetje af, achterwiel in de lucht. Goed, was niet helemaal gepland :P ging iets te hard om op tijd ver genoeg naar achteren te hangen. Gelukkig niet over de kop gegaan. Die trappetjes zijn vooral onderaan best pittig. Behoorlijk hoogteverschil wat ze overbruggen en ze volgen elkaar rap na elkaar op. Maar wel een kick als je ze weer gedaan hebt :)

Vorige keer had ik flink koppijn na de rit, blijkbaar te weinig gedronken;1 bidon tijdens de rit. En natuurlijk ervoor/erna. Nu vantevoren een groot glas limonade, tijdens de heenrit+op de berg een grote bidon, met wat poeder er in voor mineralen enzo. En op de terugweg nog een bidon met water. Voelt nu een stuk beter. Tja, je verdampt nogal wat met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ik had dat de eerste paar ritjes op mijn nieuwe fiets ook. Nog geen bidon houder en vlak bij huis, maar na 10km in 's zomers weer voelde ik me alsof ik een avondje in de kroeg had doorgehaald.

Merk wel snelle vooruitgang. Waar ik de eerste rit na 10k kapot was, heb ik er gister al 20 gedaan, en dat was pas mijn 5de ritje in 2 weken. Ongeveer 1/3 onverhard en 2/3 superstrak asfalt en af en toe een stijle brug of fiets-viaduct. Met dit benauwde weer had ik gister 2 bidons mee (1 water en 1 hydraterende drink) en die waren na een uur leeg :o Genoeg drinken is echt essentieel merk ik.

Nog een paar "sessies" en ik ben klaar voor mijn eerste bos-run denk ik :) Begin mijn fiets redelijk aan te voelen ook. Heb al een plekje in Zeist gevonden die ik wil gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 13-07-2014 17:31 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@_ferry_: Over het type remmen: schijfremmen zijn als het goed is beter te doseren, remmen in de regen en modder hetzelfde als wanneer het droog is (op mijn stadsfiets is het elke keer dat hij in de regen heeft gestaan de eerste keer flink schrikken dat ze het nog niet doen :X), je verslijt je velg niet, je merkt niks van een klein slag in je wiel, en als je te lang aan het afdalen bent krijg je geen klapband :) Niet dat ik zeg dat je met V-brakes niet kan MTB-en, maar er zitten zeker voordelen aan schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kopt, maar zelf hou ik het denk nog maar even bij de v-brakes. Overwoog nog om geld te steken in schijfremmen+wielen, maar ik denk niet dat het handig is om nog veel te investeren in een 26" MTB, als ik straks de transmissie moet vervangen, en bijv. de voorvork de geest geeft, dan ben ik een paar honderd euro verder die ik beter kan sparen voor een nieuwe fiets.

Iemand nog ervaring met fietsverhuur toko's ron Maastricht/valkenburg? Ik overweeg om een weekendje/midweekje er naartoe te gaan, want de vakantie gaat niet helemaal door zoals gepland. Maar als ik kampeerspullen mee neem, dan past mijn fiets niet meer in/op de auto (Nee, ook geen trekhaak voor een fietsendrager ;) ). Zou dan graag een wat modernere fiets rijden (27,5 of 29ér, evt met achter ook wat veerweg. Dus geen afgetrapte MTB die al jaren in de verhuur zit. Kwam bijv. deze tegen: http://www.cyclecenter.nl/huren.html

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 14-07-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Cheezus

Luiaard

Hier verhuurt de lokale profile fietsspecialist best aardige MTB's (29'ers) voor €15 per dag terwijl daar niks van vermeld staat op de site. Misschien kun je de profile daar bellen of ze ook iets soortgelijks hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien kun je bij een Specialized dealer een test bike regelen. Bij mijn LBS kost dat 50 euro voor het weekend. Die krijg je terug als je daar zo'n fiets koopt, maar aangezien je niets gaat kopen...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Fatsoenlijke huurfietsen krijgen in Nederland is echt een drama. Op de plekken waar het ertoe doet (naast een MTB parcours) staat vaak de grootste rommel, en online is er nauwelijks een goede verhuurder te vinden. Ik ken alleen MTB-clinic, die hebben wel een paar leuke 650B hardtails en fullies te huur. De fietsenmakers die Vasa-sport aanraadt hebben ook geen info op hun website staan over verhuur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Mwah, niet overal is het zo'n drama. De laatste keer dat ik een fiets huurde op de Utrechtse Heuvelrug kreeg ik een gloednieuwe fiets mee. Voordeel als de eigenaar van de winkel zelf een fanatieke mtb'er is :) en zelfs huren op een zondag was geen probleem, gewoon oppkikken en afleveren bij een lokale horeca zaak d:)b

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik ben zo'n half-autistische nerd* die graag vooraf weet waar die aan toe is. En dat is in Oostenrijk toch een stuk gruendlicher geregeld: google maar eens op Zillertal bike rental en je weet wat je kwijt bent voor welke fiets, en wat het aanbod is.

*) wat vaker voorkomt bij solo-sporten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:24:
Mwah, niet overal is het zo'n drama. De laatste keer dat ik een fiets huurde op de Utrechtse Heuvelrug kreeg ik een gloednieuwe fiets mee. Voordeel als de eigenaar van de winkel zelf een fanatieke mtb'er is :) en zelfs huren op een zondag was geen probleem, gewoon oppkikken en afleveren bij een lokale horeca zaak d:)b
Misschien wel nuttig om wat meer info te delen van die eigenaar. ;) Wie, waar en voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Is al wel een jaar of 3 geleden, niet zeker of die fietsen nog steeds zo nieuw zijn ;)
http://www.fietsenopdeheuvelrug.nl/mountainbike-verhuur

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Tot 5 jaar oud is geen probleem (mits fatsoenlijk onderhouden). Maar die website is direct het bewijs van wat ik zei: je kan online geen info vinden wat de prijs is en welke fietsen er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dat is inderdaad waar. Ik meen destijds €15 te hebben betaald voor een dag. Maar een belletje is zo gepleegd toch.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Bij cyclecenter verhuren ze onder andere sensa, Conway en giant qua 29'ers (hangt ook een beetje van je maat af). Allemaal met schijfremmen, afmontage weet ik helaas niet. Kosten zijn rond de 29 euro per dag plus 50 euro borg.
Ben er even langs gefietst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Laatst online: 29-05 03:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Grubeater schreef op donderdag 05 september 2013 @ 01:10:
[...]

Je hebt gelijk qua framehoogte, met mijn net geen 180cm zou ik het beste op een 19" frame passen. Alleen wil ik de fiets niet puur voor mountainbiken gebruiken, maar ook voor een beetje rond touren op asfalt. Dan is 21,5" niet zo'n slechte maat.
Een iets zwaarder verzet zou dan ook een optie zijn voor het asfalt werk.
Ik snap je advies, maar ik wil goedkoop deze fiets weer rijdend krijgen. ;)

Om nog even een beeld te geven van de fiets, op fiets.nl heeft iemand dezelfde fiets omgebouwd tot single speed: Opbouw singlespeed Giant Boulder (MTB)
Maar zo hip ben ik niet. :9
O-)

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5509/14612108246_688648a2e1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2932/14634665282_f63d5bbd42.jpg

Redelijk goedkoop vorige week mijn MTB omgebouwd tot single speed toen ik er achter kwam dat mijn achterwiel geen cassette heeft maar een pignon. Ik had geen zin in een nieuw achterwiel en dit was ook wel leuk.
  • Crankset 52 tands €10.
  • 18 tands Freewheel €12,50.
  • Trappers €15.
  • Handvaten €15.
  • Ketting €10.
  • Kettingspanner €22.
  • 2* vrijwel nieuwe Schwalbe Furious Fred 26" €10.
  • Nieuwe kogellager achterwiel €5.
Totaal €99,50

Ok, het is geen mooie ombouw. Het tandwiel loopt een beetje tegen de brug aan. :+
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3875/14448702727_d20450fc7e.jpg

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Had je niet beter 46x16 kunnen doen? Daarmee heb je vrijwel dezelfde overbrenging en je voorblad past gewoon.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Laatst online: 29-05 03:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

zonoskar schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:53:
Had je niet beter 46x16 kunnen doen? Daarmee heb je vrijwel dezelfde overbrenging en je voorblad past gewoon.
Ik heb dat voorblad verkeerd verkocht omdat ik van het voorblad van mijn vouwfiets de tanden niet heb geteld. Daar moet namelijk een 44 tands blad op. :+
Het 52 tands blad loopt maar op een plek in de omwenteling aan, dus niet constant. Ik vind het niet storend.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Helaas moet ik afscheid gaan nemen van deze prachtmachine: :'(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EfTpaVLejogGVCoNgP2gbXFE/full.jpg

Trek Top Fuel 8
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kaZ3YUjyGbXGhM0SZWgiTnT3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gLYgZ2vh5CpaImWONF2u5PlI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yY31PSzUwlHz921uMG3d3dXs/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JyiN49e7TvezHhUzVfPi6KFu/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RfXQsFz2mHbLDqSy9w3WEuh0/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yd7cQ4mWLje96YLoIipvEBpP/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lMbNyEayRd5zR8paH6c1kOP8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/73nhD2CzUOsv9k0fgE2FrDUF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r8YEYMefgNKx16y6tCdXCHsm/thumb.jpg

Band voor: Schwalbe Nobby Nic Evo
Band achter: Schwalbe Racing Ralph Evo (extra Nobby Nic Evo meegeleverd)
Voorvork: Rock Shox Sid race 100 mm, remote lock, rebound adjust
Demper achter: Fox Float RP2 pedalpro (lock), rebound adjust
Wielen: Mavic Crossmax ST 26'', 24 spaaks
Stuur: Bontrager 16 graden
Zadelpen: Thomson Elite met setback
Kettingbladen: Raceface 104 44T 9SPD - 32-24
Cassette: Sram X9 PG 990 red spider, 11-34 9 speed
Ketting: SRAM PC 991 (2x)
Shifters en derailleurs: SRAM X9
Remmen en crankstel: Shimano XT M775, net nieuwe XT BB 70
Zadel: fi'zi:k
Maximale zadelhoogte: 81 cm
Gewicht: 11,6 kg

Geheel tubeless, nieuwe cassette, remvloeistof is nèt vervangen door nieuwe Shimano-olie. Geheel afgesteld op mijn gewicht (73KG). En zowel de voor- als achtervering is lockable, dus een stukje toeren over de weg gaat ook prima :)

De nieuwprijs voor de fiets was €2999,-, het zadel €79 en de Mavic Crossmax ST's waren €700,-: de rest weet ik niet meer exact. Hebben jullie enig idee wat ik hier nog voor kan vragen? :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Je zult merken dat je een behoorlijke 26" penalty hebt op de prijs. Gezien de redelijk goede staat en de wielen, schat ik dat je er rond de 750 voor kan vragen. Wat de nieuwprijs was zal de koper natuurlijk aan zijn reet roesten. De huidige marktwaarde is gewoon zeer laag, want het is een 'oude' wielmaat. Alles is 29 of 27,5 tegenwoordig.

Zie hier een hoger model voor die prijs te koop staan, met carbon cockpit!
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Ik zie dat je hem te koop hebt staan voor 1300, maar dat gaat nevernooitniet gebeuren tenzij je geluk hebt met een onwetende koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Als 26-liefhebber kan ik idd aan geweldige koopjes komen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:26
Grubeater schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 23:12:
[...]

Ik heb dat voorblad verkeerd verkocht omdat ik van het voorblad van mijn vouwfiets de tanden niet heb geteld. Daar moet namelijk een 44 tands blad op. :+
Het 52 tands blad loopt maar op een plek in de omwenteling aan, dus niet constant. Ik vind het niet storend.
Ik zou er toch wel een afstandshoudertje tussen monteren om zo wat meer ruimte tussen tandwiel/frame te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel mooi fietsje, die Trek, en inderdaad, de 26" fietsen zijn nu wel goedkoop te krijgen zeg. Terwijl full suspension+26" prima is voor diegene die het niet voor de rondetijden doet maar wel voor de fun/conditie/uitdaging.

Zag zelfs bij de LBS een santos scc03 met XT+XTR a-der., Marzochhi MXC vork en magura schijven voor 360€. Nieuw kostte die pakweg 2200€, 8-10 jaar terug. Maargoed, dan zit je ook wel met wiellagers en dat soort zaken die allemaal aan vervanging toe raken.

Ben wat advertenties aan het afstruinen, kijken of ik mijn SCC02 voor +/- 200€ met andere wielen+schijfremmen kan uitvoeren, meer is het gewoon niet waard, want dan kan ik net zo goed die SCC03 kopen voor de onderdelen 8)7 Ben wel gehecht aan mijn fiets, maar dan kan ik beter wat anders opzoeken, zoals die Trek, en mijn fiets doorschuiven naar mijn pa, die zal er blij mee zijn :)
Op zich kwam ik al schijfremmen(zonder schijven en montage) tegen voor +/-50-70€, is te overzien, en kun je meenemen naar een 29'er. Maar wielen vragen ze al gauw 2e hands >100€ voor terwijl je ook nieuw een setje Shimano MT15 kan kopen voor 110€. (en nog wit ook, past mooi bij mijn fiets).

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 17-07-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Roet schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:30:
Je zult merken dat je een behoorlijke 26" penalty hebt op de prijs. Gezien de redelijk goede staat en de wielen, schat ik dat je er rond de 750 voor kan vragen. Wat de nieuwprijs was zal de koper natuurlijk aan zijn reet roesten. De huidige marktwaarde is gewoon zeer laag, want het is een 'oude' wielmaat. Alles is 29 of 27,5 tegenwoordig.

Zie hier een hoger model voor die prijs te koop staan, met carbon cockpit!
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Ik zie dat je hem te koop hebt staan voor 1300, maar dat gaat nevernooitniet gebeuren tenzij je geluk hebt met een onwetende koper.
Ik ben bang dat ik zo'n onwetende koper ben geweest :X Heb er eind februari €1200,- voor betaald... Heb al een astronomisch bod via Marktplaats binnen: €350 :D

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welke maat is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Dat weet ik niet zo direct uit mijn hoofd helaas... Hij is gemaakt in 15.5, 17.5, 18.5, 19.5 en 21.5" volgens de website van Trek. Zodra ik thuis ben, meet ik het even voor je op Ferry. Als ik me het goed herinner -het is alweer een tijdje terug dat we elkaar hebben gezien- ben je iets groter dan mij (1,87m)?

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, ik ben iets van 1,83m. Heb nu een19"/49cm MTB en 54cm fitness/cross bike (IVM met de daarbij iets langere bovenbuis voor diepe zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Ik ben licht geinteresseerd. Mijn huidige Cannondale Killer v900 is wel eens aan vervanging toe, en zou graag fullsusp. hebben.

1,78/75kg. Zou dus ook graag de maat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Zegato schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:55:
[...]

Ik ben bang dat ik zo'n onwetende koper ben geweest :X Heb er eind februari €1200,- voor betaald... Heb al een astronomisch bod via Marktplaats binnen: €350 :D
Auw. :/ Ja boven de 750 mag je in je handen gaan wrijven.

Waarom doe je hem weg eigenlijk?

En waarom heb je de GoT mountainbike guru's niet geraadpleegd? :| :P Als er een paar mensen zijn die veel van MTBen afweten zijn het Zonoskar en Dnhelle wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Roet schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:16:
[...]

Auw. :/ Ja boven de 750 mag je in je handen gaan wrijven.

Waarom doe je hem weg eigenlijk?

En waarom heb je de GoT mountainbike guru's niet geraadpleegd? :| :P Als er een paar mensen zijn die veel van MTBen afweten zijn het Zonoskar en Dnhelle wel!
Lang verhaal kort: ik wil hem niet graag wegdoen, sterker nog: ik houd'm liever. Maar de tent waar ik werk is al een tijdje technisch failliet, waardoor m'n spaarcentjes er inmiddels ook doorheen zijn en ik aan het einde van de maand op de één of andere manier m'n huur moet betalen...

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:11:
Nee, ik ben iets van 1,83m. Heb nu een19"/49cm MTB en 54cm fitness/cross bike (IVM met de daarbij iets langere bovenbuis voor diepe zit)
Het is een 19,5" model :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik zou maar zo denken: dat je toen teveel hebt betaald maakt voor nu niet meer uit. Als je volgende maand een nieuwe fully zou kopen, ben je er ook maar 700 voor kwijt.

Ik heb trouwens vorige zomer een (weliswaar nieuwe) overjarige top fuel voor 1800 euro gekocht, dus je bent niet de enige ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo staat er hier in de buurt een Klein te koop met een vraagprijs van 1900 euro. Nog met een manitou vork met van die rubber stofhoezen en V-brakes, ja, hij is nieuw, maar dat betekent nog niet dat je ook de nieuwprijs kunt vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zegato schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:33:
[...]

Lang verhaal kort: ik wil hem niet graag wegdoen, sterker nog: ik houd'm liever. Maar de tent waar ik werk is al een tijdje technisch failliet, waardoor m'n spaarcentjes er inmiddels ook doorheen zijn en ik aan het einde van de maand op de één of andere manier m'n huur moet betalen...
Das knap klote, maar kan je hem dan beter afgeven bij een pandjeshuis voor wat geld en hem daarna (als je weer loon hebt van werk/UWV) weer terug kopen met wat verlies?

Overigens gisteren deze rugzak met drinksysteem binnen gekregen. Erg prettig dat er geen "gat" zit waar je het water in doet, maar dat je de hele zak kan openmaken. Wel zo handig met schoonmaken! De slang is wat lang, maar de overtollige 20 cm wel kwijt in de tas. Het drinksysteem werkt goed. Je kan hem helemaal afsluiten, maar je kan hem ook open laten (lekt dan niet). Er zit ook een kapje bij om hem tijdens modderige ritjes in op te bergen. De tas zit verder goed en is goed af te stellen op je lichaam. En voor minder dan €30 is het wel een koopje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je niet beter een andere baan zoeken dan? Ik ga er niet van uit dat je die fiets voor het einde van de maand verkocht hebt. Mijn Titus heeft 2 jaar te koop gestaan en uiteindelijk voor 1400 euro verkocht aan een Duitser. Zet hem ook op mtb-news.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, de kogel is door de kerk, toch een setje wielen+schijfremmen besteld als upgrade. Ben echt uren bezig geweest met twijfelen, zoeken naar 2e hands onderdelen, 2e hands fietsen als alternatief etc. Maar dat was het toch allemaal net niet...
HS33's waar ze 100€ voor betalen/vragen op marktplaats, terwijl je ze nieuw kunt kopen voor 150€. Schijfremmen meestal van avid, en ook bijna nieuwprijs.
En dan wielen die schijfrem compatible zijn die meestal al meer kosten dan een nieuwe set MT15's.
Dan was ik bijv. 200€ kwijt voor een setje wat volgens de specs okee is. Maar heb je wel te maken met 2e hands.

Maar nu heb ik voor 100€ een set Shimano MT15 wielen, in het wit, net als mijn Santos SCC02 frame.
En voor 150€ aan Deore schijfremmen, adapters, 160+180 schijf, handvatten, en nieuwe derrailieurwieltjes.

Theoretisch kon het nog iets goedkoper door m395(acera) of m447 remmen te kiezen IPV M615 (deore), het zou 30€ schelen. Maar mocht ik later een nieuwe fiets kopen, zo rond de 1000€ categorie, dan zijn de remmen doorgaans uit de lagere categorie, dus is dit meteen een upgrade :)

Zat nog te denken aan HS33, kost ook 150€, maar de huidige wielen (lx naaf, 32spaaks, gebuste MT16 velg) zijn ook niet de nieuwste meer, voorwiel heeft denk een nieuw setje conussen nodig.
Heb ook nog een SCC01 frame hangen, zonder wielen, maar met stuur enzo. Dus dan gaan de oude wielen daar in, met wat klein spul kan ik die dan weer rijdend maken. Leuk voor mijn pa ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Mooie upgrade Ferry. Ik heb zelf een type ouder van de Deore's De M596.

Ik rij met 203mm voor en 160 achter, maar ook met 160 voor had ik ANKERS. Ik kan letterlijk met 1 vinger een stoppie pompen met een kilometertje of 35 ;)

Goed inremmen en je gaat zeer gelukkig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja inderdaad, effe een paar keer met de remmen ingeknepen de tunnelbak door, altijd mooi om te doen :P Kan niet wachten tot ik de boel lekker kan gaan monteren en testrijden.

Ga nog wel even nieuwe banden bestellen, die oude blijven sowieso op de oude wielset. Had daarstraks het oude voorwiel gewogen, die weegt 870 gram, dus vrijwel gelijk met het MT15 wiel. Al komt daar nog een schijfrem bij.
Maar de buitenband+binnenband samen deden daar nog eens 900 gram bij :o Is een oude versie Racing Ralph 26x2.25 draadband. De nieuwe varianten zitten op zo'n 500 gram, deze dus op 700. Nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Zelf 2 weekjes terug ook 2 upgrades doorgevoerd.

Chainguide:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ajou3/9e01f839ed.jpg

En handgespaakt Freeride wieltjes van een kilo of 2 :P
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ajpkX/f1ad4d8e9a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
DjVe schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 08:49:
[...]

Das knap klote, maar kan je hem dan beter afgeven bij een pandjeshuis voor wat geld en hem daarna (als je weer loon hebt van werk/UWV) weer terug kopen met wat verlies?
Het is opgelost! M'n broer wilde'm dolgraag overnemen voor €1000,- en ik mag 'm elk moment weer terugkopen als me dat uitkomt :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Marsjee schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:47:

Chainguide:

[afbeelding]
Wat doet dit nu precies? Ketting op het voorblad "vasthouden"? Als ik even snel zoek vind ik een productomschrijving die zegt dat het goed is om worldcup downhill mee te winnen. Zegt me dus nog niks :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ethirty schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:02:
Wat doet dit nu precies? Ketting op het voorblad "vasthouden"?
Dat ja. Tegenwoordig kan dat mooier/eenvoudiger door een narrow-wide kettingblad te kopen. Is wel iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Marsjee schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:47:

Chainguide:

[afbeelding]

En handgespaakt Freeride wieltjes van een kilo of 2 :P
[afbeelding]
Ik snap deze fiets niet helemaal. Flinke veerweg aan de voorkant en chain guide suggereren een downhill of freeride fiets. Maar ik zie wel een voorderailleur en geen achtervering. Leg uit... (puur interesse hoor, ik vind het wel een vette fiets)

[ Voor 4% gewijzigd door TheLemon op 21-07-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TheLemon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:13:
[...]

Ik snap deze fiets niet helemaal. Flinke veerweg aan de voorkant en chain guide suggereren een downhill of freeride fiets. Maar ik zie wel een voorderailleur en geen achtervering. Leg uit... (puur interesse hoor, ik vind het wel een vette fiets)
Ik zie juist geen voorderri, wel een grote chainguide (als ik dat ding aan de bovenkant ook meetel).Denk dus een dirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zegato schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:57:
[...]

Het is opgelost! M'n broer wilde'm dolgraag overnemen voor €1000,- en ik mag 'm elk moment weer terugkopen als me dat uitkomt :)
Dat is zeker een goede oplossing :) fijn zo'n familie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
TheLemon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:13:
[...]

Haha.. Het is geen bij bovengenoemde :) Het is een LTHT.. oftewel: Long travel hardtail.
Maar mijn rijstijl ligt meer bij freeride. Wat deze bike ook goed doet.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/akJWq/7c76d45c0b.jpg

* Al heb ik er zaterdag ook 80 Kilometer XC meegereden. :+ _/-\o_ * En rond de 800 hoogtemeters gemaakt. Dat kan dus ook gewoon.
maartend schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:37:
[...]

Ik zie juist geen voorderri, wel een grote chainguide (als ik dat ding aan de bovenkant ook meetel).Denk dus een dirt.
chainguide is zowel boven als onder, dat lijkt dus op een voorderrie.. maar dat is het niet. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Marsjee op 21-07-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Mis je bij zulke drops etc. niet heel erg een achtervering? Lijkt mij gruwelijk om zo'n klap met je knieën alleen op te vangen. En wat voor soort trails rij je hier nog meer mee normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Wat is de reden om voor een LTHT te kiezen ipv een fully? Van wat ik er zo snel even over vind is het een beetje een vreemde combi.

Of zoals iemand anders het verwoord:
It's just so hard to get used to the fact that my front end floats over everything and the tail beats the piss out of you
Ik merk dat in mindere mate al bij mijn XC-fiets: vork vangt de klap op voor je polsen en dan krijg je als je niet snel reageert het zadel nog even tegen je stuitje :X

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ethirty schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:30:
Wat is de reden om voor een LTHT te kiezen ipv een fully? Van wat ik er zo snel even over vind is het een beetje een vreemde combi.

[...]

Ik merk dat in mindere mate al bij mijn XC-fiets: vork vangt de klap op voor je polsen en dan krijg je als je niet snel reageert het zadel nog even tegen je stuitje :X
Inderdaad, als ik een bepaalde mate van schok voel aan de voorkant, dan weet ik dat ik al dat ik m'n kont moet optillen want anders... :X
Maar waarschijnlijk staat zijn zadel toch laag en zit hij er amper op?

Zat van het weekend de Canyon modellen te kijken, zo'n Nerve AL lijkt mij toch wel erg vet :9 denk dat als ik braaf het mountainbiken blijf volhouden, en het geen opwelling is, ik toch naar zoiets ga kijken.
In feite heb je geen fully nodig in NL, en het aantal plekken waar het optimaal tot zijn recht komt is niet heel groot, maar toch lijkt het mij met boomwortels, stenen en een blokje rondcrossen door het dorp wel lekker. En wellicht zal ik dan eens een weekend Winterberg doen ofzo.

oOo edit: Post 40.000 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
TheLemon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:11:
Mis je bij zulke drops etc. niet heel erg een achtervering? Lijkt mij gruwelijk om zo'n klap met je knieën alleen op te vangen. En wat voor soort trails rij je hier nog meer mee normaal gesproken?
Ik heb nooit met een fully gereden, dus mis het ook niet. overigens heb ik deze drop ook met een XC fietsje gereden ;) kwestie van techniek zullen we maar zeggen. Waarom ik geen fully heb? Weetje wat een goede fully kost? Juist ! :P

[...]

Er zijn genoeg mensen die LTHT rijden, dus waarom is het een vreemde combinatie? Ik rij niet graag XC, is niet spannend genoeg. Maar rij ook weer niet zo pro dat ik een volledige downhill bak ga halen.

En als je op een XC fiets als een zoutzak blijft zitten voel je elk hobbeltje, maar dan ben je ook fout bezig :9 Ik zit alleen met omhoog fietsen.. Want dat kan dus ook met dit beestje. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Marsjee op 21-07-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Marsjee schreef op maandag 21 juli 2014 @ 17:12:
[...]
Weetje wat een goede fully kost? Juist ! :P
[...]
Verrekte weinig als je een tweedehands 26" scoort :) Ik rij zelf op een fiets die nieuw €4000,- gekost heeft, maar dat ga ik er never nooit voor betalen.
Ik ben het met je eens dat je eigen techniek belangrijker is dan de techniek op je fiets, maar een fully rijdt toch wel erg lekker hoor. Misschien eens eentje huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
TheLemon schreef op maandag 21 juli 2014 @ 17:40:
[...]

Verrekte weinig als je een tweedehands 26" scoort :) Ik rij zelf op een fiets die nieuw €4000,- gekost heeft, maar dat ga ik er never nooit voor betalen.
Ik ben het met je eens dat je eigen techniek belangrijker is dan de techniek op je fiets, maar een fully rijdt toch wel erg lekker hoor. Misschien eens eentje huren?
Ooit komt er een fully freeride bak. Maar tot die tijd vermaak ik me prima met de LTHT. het frame is daar ook voor bedoeld. Die drop van de foto is aardig hoog en hoe harder hoe hoger aangezien je op een daling land. Die gaat prima met de HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Marsjee schreef op maandag 21 juli 2014 @ 17:12:

[...]

Er zijn genoeg mensen die LTHT rijden, dus waarom is het een vreemde combinatie? Ik rij niet graag XC, is niet spannend genoeg. Maar rij ook weer niet zo pro dat ik een volledige downhill bak ga halen.
Ik bedoelde het niet negatief hoor, meer dat ik er niet zo heel veel over gehoord heb tot nu toe en dat is waarschijnlijk omdat het een vrij klein sub-segment lijkt van het mtb'en. Het lijkt tenminste geen onderdeel uit te maken van de line-up van de bekendere/grotere merken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Ethirty schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:43:
[...]

Ik bedoelde het niet negatief hoor, meer dat ik er niet zo heel veel over gehoord heb tot nu toe en dat is waarschijnlijk omdat het een vrij klein sub-segment lijkt van het mtb'en. Het lijkt tenminste geen onderdeel uit te maken van de line-up van de bekendere/grotere merken.
Op et mountainbike forum staan er een aantal. :) overigens heb ik het niet negatief opgevat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Laatst online: 28-05 22:50
MBV schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:23:
SRAM cassette vind ik minder fijn schakelen, je schakelt dan met een flinke *klabam* over naar de volgende versnelling waar een Shimano cassette veel soepeler overschakelt. Effectief schakelt het allebei even goed.
Dit is natuurlijk wat persoonlijk, ik gebruikte altijd shimano op racefiets en sram op mtb. Nu ook sram op racefiets, ik vind sram veel relaxter schakelen dan shimano omdat het met een flink klik gaat, voelt veel directer aan.

Volgende week mountainbiken in de buurt van Aflenz (Oostenrijk), iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:26

[...]

Dat is eigenlijk de truc (die ik zelf ook nog niet meester ben hoor)

Je gat net hoog genoeg tillen opdat je dus geen harde tik krijgt, maar ook niet zo hoog dat je achterkant half uitbreekt - je gat moet de sprong van het achterwiel wat beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12
stijnislike schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:32:
[...]

Dit is natuurlijk wat persoonlijk, ik gebruikte altijd shimano op racefiets en sram op mtb. Nu ook sram op racefiets, ik vind sram veel relaxter schakelen dan shimano omdat het met een flink klik gaat, voelt veel directer aan.

Volgende week mountainbiken in de buurt van Aflenz (Oostenrijk), iemand die hier ervaring mee heeft?
Mwoa de pre-2008 sram versnellingen waren toch redelijk 'hard' om het zo maar te zeggen. De nieuwere versnellingen (ik rijd sinds een jaar of wat ook X0) zijn wat 'stiller' geworden :)

Aflenz, ligt toch in de Steiermark? Volgens mij is de mtb-wereld daar niet zo heel groot. Kijk anders eens op http://www.trails.de/ (top-tip site) voor leuke tracks en touren in de bekendere gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ken alleen de sram van rond 2000. Dat was echt meuk IMHO :X
Versleet 7.0 en 9.0 derailleur en wieltjes als ontbijt, man man wat hadden die gauw speling als je derailleur eerder op is dan je ketting, dan weet je dat het niet goed is :X. Grip shift was natuurlijk ook niet alles, alleen de remhendel vond ik prettig en was licht. Maar tegenwoordig zal dat vast wel beter zijn?
Pagina: 1 ... 68 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.