Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 134 Laatste
Acties:
  • 592.020 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50
Je moet gewoon niet gaan staan... gewoon lekker helemaal vooraan op het puntje van het zadel gaan zitten. Het voelt wat raar :P Zodra je gaat staan, ga je stoempen.. i.p.v met constante kracht.

Als ik je bericht verder lees, klopt het dat je net begonnen bent ? Ik denk dat je namelijk gewoon even aan de juiste techniek moet werken.. daar hoort het stukje hierboven ook bij :) als je in de bochten wegglijd/slipt heeft dat vaak ook meer met techniek te maken. De juiste bochten techniek maakt ZOOOOO veel verschil...

Verder kun je in het bos best met lage druk rijden. trap je ook nog eens makkelijker ook, op asfalt heb je dan het tegenovergestelde en trap je jezelf de tering. :+

Hier wat kijk en luister materiaal:

Bochten:

Klimmen:

[ Voor 69% gewijzigd door Marsjee op 18-06-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:41
_ferry_ schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 10:58:
Gisteren wezen fietsen in Bergschenhoek. Was gewoon helemaal alleen :D Kwam wat wandelaars tegen, een stuk of 5, maar verder erg stil :o Ook een stuk of 20 konijnen gespot, terwijl ik die in het weekend daar niet tegenkom.
Had wel last dat de achterband erg veel slipt, als je zo'n kort steil klimmetje hebt, dat je effe gaat staan en flink aanzet, slipt ie door, sta je opeens stil, en val je zowat om. En in de bochtige afdalingen was het ook te merken. Op dat grit/gravel slipt ie dan veel. Maargoed, ik had 2,5 bar in de Racing Ralph, wellicht dat ik de achterband op de min. van 2 bar moet zetten.
IIG merk ik wel al vooruitgang versus de 1e keer dat ik ging. Hou het langer vol en voel de fiets weer beter aan.
zak met de bandenspanning gerust naar 1,8. Voorwiel mag zelfs nog wat zachter. Rij je tubeless (zonder binnenband) dan kun je zeker nog heel wat lager in druk gaan. Beloning: meer grip.
En idd... techniek bij klimmen veel oefenen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
Ik heb vaak niet genoeg kracht om te blijven zitten, maar met mooi rond trappen met de goede gewichtsverdeling is dat geen probleem. En afhankelijk van je gewicht doet racing Ralph het ook prima met 1.3 bar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Lager dan 1.5bar bij 2.25" vind ik echt niet relaxed. Je hebt idd meer tractie, maar je banden gaan dan rollen over de zijkant in de bocht, wat heel zweverig aanvoelt. Maar als je niet zwaar bent kun je wel rustig 0.3-0.4 bar onder het aangegeven minimum gaan zitten inderdaad.

Bij steile klimmen in het zadel helpt het om helemaal op de punt van je zadel te zitten en dan met je borst op je stuur te liggen, daarmee voorkom je dat je voorwiel de lucht in gaat en hou je je zwaartepunt zo laag mogelijk en ook nog zoveel mogelijk druk op je achterwiel, voor tractie. En uiteraard zo licht mogelijk verzet, blijven draaien is het devies.

[ Voor 39% gewijzigd door TheLemon op 18-06-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Precies wat TheLemon zegt.. Maar dat heb ik ook bij 1.8 bar heb ik het gevoel.. maar dat kan ook aan rijstijl liggen wellicht :P verder ook Teveel snake bite's op laag druk,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Eensch met ^

Latex binnenbandjes van Michelin op 1.6 voor en 1.7 achter en heb onderweg nog nooit lek gereden. Merk duidelijk verschil in grip als ik de boel iets te hard oppomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:28
Mja, alle zaken over druk en latex zijn wel genoemd; ik rijd nu tijdelijk 650b en heb teruggegrepen naar biba's omdat die vermaledijde continentals niet tubeless te krijgen waren. Daarnaast burpten de Schwalbe achterbanden vaak lekker hun latex naar buiten wanneer ik ze op lage druk langs een greppeltje liet glijden. Ik zit dan ook te wachten wanneer de discussierondom velgbreedtes begint. Zie ook dit artikel: http://www.pinkbike.com/n...n-wheels-review-2014.html

En dan specifiek deze passage:
First we had wide handlebars and now we have wide rims - is everything better when it's wider? Not really, but there are some convincing arguments for wider rims that go beyond the hype and into that rarified zone where truth and facts hide out. These are lifted from RC's great piece from 2011 that made a case for wider rims, a spiel that some in the industry seemed to agree with.

• Traction - a wider rim puts more of the tread in contact with the ground in a straight line and while cornering because the tread deflects less dramatically under lateral loads and remains more parallel to the rim.
• Weight - consider the tire and wheel as an integrated unit. The tire weighs much more than the rim, so a wider rim, though slightly heavier, adds volume to the tire without adding additional rubber and tire casing. This could be especially beneficial to 29ers because the big wheel already spins way too much rubber.
• Stability and Reliability - wider rims add a significant amount of lateral support to a tire - especially large-volume tires like the 2.35 and 2.4'' rubber that has become regular fare for trail and all-mountain riders. A tire casing could be made lighter weight and boosting the tire’s lateral stability should eliminate burping. This last point is arguably the most beneficial, as RC goes on to say:

Turns out there may be another culprit to blame for the thorn in the side of tubeless. All pneumatic tires flex from side to side under lateral load shifts – it’s in their nature. One reason that wider rims give tires more lateral support is that a wider rim ensures that the tire’s contact point hovers between the rim flanges. It is possible for a tire’s contact point to migrate outside the rim flanges and in such case, the line of force between the tire and rim would go over-center. In the same way that a quick-release lever generates an exponential amount of clamping force when it goes over-center as it is closed, once the tire’s contact patch moves outside of the width of the rim flanges, the tire’s ability to support the rider is significantly reduced, while the leverage it imparts to lift the opposite side bead from the rim would substantially increase. This effect would explain the
feeling of a tubeless tire burping – the tire suddenly collapsing under the weight of the rider or the G-force of a turn and then losing pressure. Of course, a narrow tire could not flex far enough to allow the contact patch to get near the danger zone, but a big, flexible 2.35-inch tire on a 22-millimeter (OD) cross-country rim certainly could.
Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p4pb7486955/p4pb7486955.jpg

At 20 degrees of imaginary lateral distortion, the wide-rim tire's contact point is just nearing the danger zone over the rim flange (B), but it can still support a load. The narrow rim's tire has flexed to the point where the contact patch is over center (B) and the bending forces are creating tension across the tire casing which pulls on the opposite bead, drawing it up and away from the rim flange (D). The seal has been broken and air may be already leaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Jup. Ik rij met best smalle velgjes. ( tijdelijke reserve wielset ) Dus dat ik iets meer druk gebruiken moet.. klopt volgens dat plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 07-06 14:03
Dit is toch al een tijdje populair? Iemand had flink berekend en getest (De mannen van American Classic als ik me niet vergis) en die waren tot de conclusie gekomen dat rond de 29mm binnenbreedte het beste resultaat gaf. Dus daar valt zeker nog wat te winnen, je ziet het ook aan Ibis die Derby velgen rebrand omdat ook zij er van overtuigd zijn dat 'wide the new normal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:28
Precies Roet. Kun je voorstellen dat mijn Crests een 21mm inner-width hebben, en de 650b wielen een 19.1mm inner-width? Een 2.2 TrailKing en een 2.2 Mountainking zijn daardoor nog smaller dan een 2.1 rocket-ron?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Tja, ik vind het wel apart dat het nu weer terug gaat naar waar het in de jaren 80 en 90 al was. Nouja een vermoeden heb ik wel, doordat velgen nu van carbon zijn is het veel makkelijker om een lichte brede velg te maken. Hoewel AC het ook lukt met alu, zullen ze een van de weinigen zijn die dat doen.

Ben benieuwd wat de nieuwe hype gaat worden na 29", 27,5" en nu de brede velg. Dingen als Di2, flexibel carbon of inverted voorvorken spreken me allemaal niet zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Marsjee schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:07:
Je moet gewoon niet gaan staan... gewoon lekker helemaal vooraan op het puntje van het zadel gaan zitten. Het voelt wat raar :P Zodra je gaat staan, ga je stoempen.. i.p.v met constante kracht.

Als ik je bericht verder lees, klopt het dat je net begonnen bent ? Ik denk dat je namelijk gewoon even aan de juiste techniek moet werken.. daar hoort het stukje hierboven ook bij :) als je in de bochten wegglijd/slipt heeft dat vaak ook meer met techniek te maken. De juiste bochten techniek maakt ZOOOOO veel verschil...

Verder kun je in het bos best met lage druk rijden. trap je ook nog eens makkelijker ook, op asfalt heb je dan het tegenovergestelde en trap je jezelf de tering. :+

Hier wat kijk en luister materiaal:

Bochten:
[video]

Klimmen:
[video]
Goeie filmpjes.

Heb m'n mountainbike al sinds 2002, toen reed ik best regelmatig. Maar later ging het allemaal naar een laag pitje, heb nu de draad weer opgepakt. Dus het is inderdaad weer ervaren en leren. Op de woon-werk fiets ben ik bijvoorbeeld gewend om snel door te schakelen, terwijl je op de MTB juist vlotter moet trappen om niet stil te vallen tegen de eerste beste helling die je tegen komt. Bij lange hellingen heb ik dan wel de Marzocchi ECC, waardoor ik hem ingeveerd vast kan zetten, waardoor je automatisch meer op het voorwiel steunt. Dat was toen een behoorlijke vernieuwing, bij andere merken zoals Manitou en Rock Shox kon je hem toendertijd wel vastzetten, maar niet ingeveerd. Maar tegenwoordig geloof ik vrij standaard, en te bedienen vanaf het stuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
https://www.facebook.com/...3491833423&type=2&theater

Hier nog een voorbeeldje van een steile beklimming op de MTB. Klein verzet, vooraan op het zadel, en omwentelingen hoog houden.
Was in de buurt van Kortenberg (BE)

Op minder steile hellingen kan je gemakkelijk nog rechtstaan op de pedalen. Het is wat aanvoelen of je iets meer naar voor of naar achter moet zitten.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Heerlijk rondje gedaan van 55 km. Om eens te proberen met wat lagere bandenspanning gereden en dat beviel zeer goed. Het gaat vlotter en soepeler over ruw terrein. Ook nog een goede daad gedaan door een gestrande rijder mijn bandje aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nog paar uur en morgen starten aan de 6 uur individueel bij Brabant Bikefestival in Landerd.
Rijden er nog meer tweakers mee toevallig?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Iemand tips voor kinderkleding? Like... really small? 6 jaar?
Vandaag met de kleine man geweest, lots of fun, 11 km veldwegen, maar hij lag wel twee keer op zijn gezicht. Gewoon weg kunnen praten zonder tranen, maar paar handschoenen en wat echte kleding voor motivatie is niet verkeerd.
DealExtreme en Aliexpress vind ik alleen grotere maten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Klinkt een klein beetje overdreven om voor 6 jaar oud fietskleding te kopen. Ik zou naar Perry sport of Bever zwerfsport gaan om te kijken wat op fietskleding lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ja dat bedoel ik ook. Hoeft niks fancy's te zijn of quality! Hoe goedkoper hoe beter. Die kleine mannetjes vinden dat gewoon cool. Misschien gewoon eens binnen lopen bij de Decathlon. Hoeft niet altijd online te zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:13

Tacoos

i am i

Bij cyclewear hebben we vorig jaar voor onze knullen van 4 en van 8 een fietsbroek gevonden. Voor onze dochter van 7 geen.
Was toen nog wat groot voor onze 4 jarige, maar hij wil em toch steeds aan als we gaan fietsen ;)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
terug van de Bike Festival Brabant, waar ik deel nam aan de 6 uurs individueel.
Gewoon uitrijden, lekker koersen, en kijken hoe ik er conditioneel en qua MTB ervaring voor sta.
En ik merk dat conditioneel het wel okay zit, en de clinics vruchten afwerpen, zeker op bepaalde kombochten die je nou lekker in 1 vloeiende move kan nemen en afschuinen van de bike.

De gels en energierepen van Amacx heb ik niet veel baat bij gehad. Ontbijt was voor mijn doen ruim, flinke bak met brinta en warme melk, daarna nog halve liter spordrank (Powerbar) onderweg naar het evenement. Ter plaatse rustig ingefietst/warming up.

En de auto lap by position werkt ook fantastisch, gewoon starten en de Garmin maakt zijn ronde tijden op 1-2 meter van het initiele 'markeerpunt'.

Tijdens zes uur (simultaan met 24 uurs in diverse categorieen) gewoon lekker kunnen rijden, vele klimmetjes in los zand zonder afstappen bedwongen. Maar ik voelde wel vanaf ca 70-80km krampen opzetten in de benen en de (bal van de) voet. De start overigens is chaotisch en ik liet me te snel meeslepen in hoge hartzones....
Al met al, 103km (en een beetje) op de teller, ik vind het prima. Geen materiaalpech of valpartijen, dus heerlijk de zondag genoten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ik ga na jaren ook het MTB'en weer een beetje oppakken. Tijdens de middelbare school vrij veel gedaan, maar dat is inmiddels een eeuwigheid geleden. Na een langdurige revalidatie is mijn conditie nog steeds onder de maat dus ik moet wat meer gaan doen en die 3x fitness in de week komen mijn neus redelijk uit.

Gister daarom een nieuwe Cube 29er besteld (volgende week ophalen) en dan de komende weken flink veel op de weg mijn fietsconditie opbouwen en dan maar weer eens wat licht XC gaan doen.

Inmiddels is er in al die jaren flink wat veranderd, vrij rijden kan je geloof ik niet overal meer, en ook de techniek is echt enorm vooruit gegaan sinds destijds. Wat zijn nou zaken om in de begin fase rekening mee te houden? Ik begin in ieder geval met flats want die spd dingen lijken me voor nu nog even te eng (revalidatie was na een ongelukkige valpartij tijdens de wintersport). Hoe bouw je goed je conditie uit? Op de hometrainer ben ik nu na 20min bij gem 24kmh redelijk op (80-100rpm).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ethirty: vergeet niet dat MTB veel interval training is. Ik bouw duurtrainingen uit op de racefiets, in diverse hartslagzones (bepaald via een SMA sportmedisch advies.
Duurtraining is saai... Je trapt al snel buiten zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ok, dus dat wordt dus interval op de weg. Je krijgt mij met geen stok op een racefiets namelijk :P

Daarnaast wil ik gewoon ook weer een uur ofzo op normale snelheid kunnen fietsen zonder stuk te gaan voor ik het terrein in ga.

Ik moet er sowieso nog een hoop bij gaan halen: vork en gewone pomp, gereedschap, bidon, kleding en iets om mijn fiets in huis op te bergen (geen schuur/berging :-(). Dat wordt de komende tijd nog een leuke zoektocht, heb ik wat om handen :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ethirty schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:58:
Ok, dus dat wordt dus interval op de weg. Je krijgt mij met geen stok op een racefiets namelijk :P
...
dat ga je nog herzien, trust me...
Ik ervaar dat je met een MTB op de weg niet lekker in kadans loopt, en daarnaast... de rolweerstand is significant groter dan een racefiets (dus je hartslag zal ook lekker flippen)

dit is m'n 6 uurs in Garmin Connect: http://connect.garmin.com/activity/525997335 op een best technische track (man wat haat ik die pumptrack die niet in een lekker tempo te berijden zijn....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Mja, maar als ik op hartslag moet trainen dan moet ik ook een uitgebreidere computer of Polar oid kopen :/ Wordt me iets te fanatiek voor nu. Wilde er alleen een simpele Sigma 16.12 met cadans opzetten voorlopig. Toerental, snelheid en afstand moet voorlopig wel genoeg zijn. Moet wel recreatief blijven :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Serieus..... conditie opbouwen dan en meteen in hartslagzones gaan rijden XD ?????
gaat een beetje ver vraag je het mij. Gewoon lekker erop uit gaan.. je merkt zelf dat je elke week wel weer voorruitgang boekt.

Mij niet gezien met al die toeters en belle 8)7 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Marsjee op 22-06-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Yup, gewoon 2x per week minstens een uur fietsen, snel genoeg dat je er moe van wordt, en langzaam genoeg om het dat uur vol te houden. Dan kan je steeds harder of langer. Je zal ongetwijfeld sneller conditie kunnen opbouwen met de goede hartslagzones, maar daar heb ik me na 6 jaar serieus MTB'en nog niet mee bezig gehouden. Ik doe het voor de lol, hoef er geen wedstrijd mee te winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dat klinkt al meer zoals ik het van plan was. Ik dacht al dat ik in het verkeerde topic zat :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Vandaag bezoekje gebracht aan Overloon. De MTB route daar gefietst en tussendoor een zijsprongetje gemaakt naar de route van Venray bij de Ballonzuilerbossen en die route ook meegenomen. 58 Km gemountainbiked over deze heerlijke parcoursen. Vooral die van Overloon vond ik een pareltje, de route van Venray wat minder uitdagen met lange, brede bospaden. Tijd niet precies bijgehouden maar ik zal er een uur of 3 over hebben gedaan.

@NielsTn: Als ik het eerder had gelezen had ik wel 6 uur in Zeeland mee willen fietsen, maar ik las het eerder deze week. Toen was de inschrijving gesloten en voor even 6 uur aan een stuk door te rammelen moet ik toch ook wel weer iets extra trainen. Ik zou het wel volhouden maar niet van harte. Wel vaker > 100 km op de mountainbike gedaan en ik weet dat het zwaar kan zijn. Mooi resultaat wat je hebt behaald!

Verhaal over conditie, MTB is grotendeels inderdaad interval. Als duurtraining doe ik er naast hardlopen. Wel mee oppassen, ik heb al enkele keren problemen met mijn knie gehad door die combinatie. Nu probeer ik bij hardlopen meer in de berm en op onverhard te lopen en bij het mountainbiken de cadans wat hoger te houden en gaat het naar mijn idee beter samen. Praktisch dagelijks ga ik met de fiets naar het werk en dat zijn ook langere stukken asfalt. Dat is ook meer duurconditie. Wat mij betreft vullen interval en duurtraining elkaar goed aan als je beiden doet.

Als kilometerteller heb ik een Cat Eye op mijn mountainbike. Eenvoudig model met 5 functies en ik vind hem op zich wel voldoen. Een volgende keer zou ik alleen een model kiezen wat de gereden tijd en gemiddelde snelheid bijhoudt. Ook vind ik het belachelijk dat je de beginstand van de totaalteller niet in kunt vullen bij dit model. De Sigma met 8 functies op mijn trekking fiets doet het dan beter. Cadansmeter vind ik persoonlijk niet echt nodig en ik heb het liefst gewoon een draadje naar de sensor lopen. Zo nu en dan klik ik mijn Garmin eTrex 30 op het stuur van mijn mountainbike en zet ik daar een route in. Niet echt handig als je met een zo licht mogelijke fiets wil fietsen maar de functionaliteit vind ik fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vandaag ook weer geweest, dit keer samen met een vriend. Die ging voor het eerst sinds lange tijd, net zoals ik 5x terug. Hij had het dan ook wel gezien na +/- 75% van het rondje Bergschenhoek. Ik ga binnenkort denk 2 rondjes doen. Laatst deed ik al 1 en daarna nog willekeurig wat rondgereden. Ook de fiets weer even onderhouden, nieuwe spd pedalen, want de oude waren slecht. Evenals de pedalen op mijn woon-werk fiets, dus van 2 slechte sets weer 1 goeie set gemaakt.
Heb nog wel een klein verlangen om een nieuwe wielset+schijfremmen te kopen. Op zich mankeert er weinig aan, maar een setje schijfremmen stopt toch weer ff wat beter dan de avid velgremmen. Niet dat er kracht tekort is, maar het remt meer ontspannen qua handkracht.
Aan de andere kant, heb er altijd prima mee gereden, het werkt, en het scheelt weer 300 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Ethirty, @_ferry_ en alle nieuwkomers: vergeten jullie niet om juist de eerste paar ritten (je vriend) een helm op te zetten? Beginners vallen vaak, o.a. omdat ze al kunnen fietsen op asfalt en denken dat MTB'en op Bergschenhoek net zoiets is. Ik zou wanneer ik met een vriend ga rijden die voor het eerst gaat MTB'en liever zelf zonder helm gaan dan andersom (en Bergschenhoek de eerste keer vermijden). Helaas kwam ik vorige week weer iemand tegen die trots beweerde nooit zonder helm weg te gaan, maar z'n beginnende vriend op een oud barrel had hij geen helm voor. Raad eens wie er in de brandnetels was gevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ja een helm komt er wel. Ben weliswaar geen beginner (paar duizend km ervaring), het is alleen lang geleden. Vroegah knalde je nog onverschrokken met 40-50kmh van de berg af, maar inmiddels weet ik wel beter.

Bergschenhoek heb ik volgens mij ruim 10 jaar geleden een paar keer gereden, dat is toch bij de oude vuilnisbelt en klimwand? Misschien wel weer eens leuk om te doen als ik zover ben.

Een helm helpt overigens naar mijn weten niet tegen brandnetels :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Helm heb ik uiteraard. En handschoentjes, bijna net zo belangrijk. Scheelt weer qua schaafwonden vol met zand/viezigheid mocht je op je handen terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ethirty schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:22:
Ja een helm komt er wel. Ben weliswaar geen beginner (paar duizend km ervaring), het is alleen lang geleden. Vroegah knalde je nog onverschrokken met 40-50kmh van de berg af, maar inmiddels weet ik wel beter.

Bergschenhoek heb ik volgens mij ruim 10 jaar geleden een paar keer gereden, dat is toch bij de oude vuilnisbelt en klimwand? Misschien wel weer eens leuk om te doen als ik zover ben.

Een helm helpt overigens naar mijn weten niet tegen brandnetels :+
Na een paar jaar wordt dat snel roestig ;) Bergschenhoek is inderdaad bij de klimwand, en er zijn genoeg afdalingen waar onder de brandnetels flinke rotsen verborgen zitten, of als je net te vroeg valt je je schedel breekt op een houten of betonnen richel. Tip: elke zondagochtend kan je meerijden met de training van dirty hill (eerste 3x gratis). En je kan een fiets + helm huren bij de klimmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Een helm hoort bij een standaard MTB outfit :P ik rij alleen zonder helm als ik even me remmetjes ga testen o.i.d, maar dan heb ik ook gewoon een spijkerbroek aan etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Vroeger ging ik gewoon mountainbiken in mijn jeans en tshirt. Toen kon je nog uren fietsen waar je maar wilde zonder ook maar één andere mtb'er tegen te komen.

Nu is dat wel anders. Rij je in een rijtje in spandex geklede kerels achter elkaar over dezelfde route :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Nu heb je ook wat meer drops en andere kunstmatige obstakels in de leukere uitgezette routes zitten ;) En spandex is een keuze, zweet toch een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ethirty schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:00:
Nu is dat wel anders. Rij je in een rijtje in spandex geklede kerels achter elkaar over dezelfde route :P
Ligt er aan waar je fietst. Ik heb gisteren een toertje van 70 Km gemaakt in het Brabantse land rond Eersel en ben 3 bikers tegen gekomen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
2e pinksterdag meegedaan aan de Streetrace in Goirle. Als 33e gestart in de 2e manche van de funklasse en uiteindelijk als 17e over de streep. 16e was mogelijk, maar het weer sloeg ineens om en tijdens de inhaalactie vloog er opeens een dranghek de baan op. Toen ben ik maar voor zeker gegaan ipv de winst.

Was wederom erg leuk om te doen en alle collega's die ik had meegevraagd om ook mee te doen waren positief verrast door het evenement.

Gisteren met een van die collega's naar Spa gereden. Route 6 gereden die normaliter 36 kilometer is. Helaas een bordje gemist waardoor we 10 kilometer omgereden hebben. Opzich niet zo erg, want kon het nog wel volhouden. Alleen dat terug fietsen is zo demotiverend en gaat erg langzaam omdat je bordjes aan het zoeken bent.
Al met al 883 hoogtemeters gemaakt en 46 kilometer gefietst. Bij 1 van de laatste afdalingen mijn achter derrailleur gesloopt. Die kreeg een klap van een steen. Na bijna 7 jaar had hij zijn beste tijd ook wel gehad moet ik zeggen. Totale tijd was 2 uur en 50 minuten.
Het was erg leuk, vooral ook omdat die collega en ik hetzelfde niveau hebben waardoor er niet de hele tijd gestopt hoeft te worden.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
_ferry_ schreef op zondag 22 juni 2014 @ 23:15:
Vandaag ook weer geweest, dit keer samen met een vriend. Die ging voor het eerst sinds lange tijd, net zoals ik 5x terug. Hij had het dan ook wel gezien na +/- 75% van het rondje Bergschenhoek. Ik ga binnenkort denk 2 rondjes doen. Laatst deed ik al 1 en daarna nog willekeurig wat rondgereden. Ook de fiets weer even onderhouden, nieuwe spd pedalen, want de oude waren slecht. Evenals de pedalen op mijn woon-werk fiets, dus van 2 slechte sets weer 1 goeie set gemaakt.
Heb nog wel een klein verlangen om een nieuwe wielset+schijfremmen te kopen. Op zich mankeert er weinig aan, maar een setje schijfremmen stopt toch weer ff wat beter dan de avid velgremmen. Niet dat er kracht tekort is, maar het remt meer ontspannen qua handkracht.
Aan de andere kant, heb er altijd prima mee gereden, het werkt, en het scheelt weer 300 euro ofzo.
Weet niet hoe lang je bent, maar ik heb nog een Cube LTD met schijfremmen staan die je voor 300 euro mag meenemen, koop je dus een setje velgen en schijfremmen met gratis frame! :P.

Het betreft deze bike:
http://www.mountainbike-m.../cube-ltd-pro.39968.2.htm

Ook voor andere beginners wellicht interessant, recent naar de fietsenmaker geweest om de aandrijflijn van nieuwe (XT!) bladen, kransjes en ketting te voorzien. Maat 17".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
k0ewl schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:16:
2e pinksterdag meegedaan aan de Streetrace in Goirle. Als 33e gestart in de 2e manche van de funklasse en uiteindelijk als 17e over de streep. 16e was mogelijk, maar het weer sloeg ineens om en tijdens de inhaalactie vloog er opeens een dranghek de baan op. Toen ben ik maar voor zeker gegaan ipv de winst.

Was wederom erg leuk om te doen en alle collega's die ik had meegevraagd om ook mee te doen waren positief verrast door het evenement.
....
Ik ben toch meer van lange duur, dus ik ga zowiezo met de 6 uurs individueel verder in september op Gulbergen24.
De 6 uur is vaak zeer snel volgeboekt, maar t is toch een mooie happening wat ze geregeld hebben.
Vooral het onderling coachen/aanmoedigen was apart... niet t'harde gejaag van een korte race maar ook weer je ding doen en horen van 'volhouden/doorzetten, nog maar 2 uur ;) '
wel een leuk aspect van de endurance-scene :)

zojuist onofficieel mn uitslag ontvangen, een na laatste van degenen die gefinished waren, en daarachte nog 2 DNFs. nog steeds content! Positie 19 FTW :)

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 23-06-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Een van mijn M520 pedaaltjes heeft speling in de as, begon met een tik wat nu al twee tikken per omwenteling zijn. Dingen hebben pas 800-900 km gelopen, vind ik erg weinig. Is er iets wat ik zelf kan doen? Zag op Youtube een revisie van 520's, man man wat een werk, kun je beter nieuwe kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
NielsTn schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:38:
[...]

Ik ben toch meer van lange duur, dus ik ga zowiezo met de 6 uurs individueel verder in september op Gulbergen24.
De 6 uur is vaak zeer snel volgeboekt, maar t is toch een mooie happening wat ze geregeld hebben.
Vooral het onderling coachen/aanmoedigen was apart... niet t'harde gejaag van een korte race maar ook weer je ding doen en horen van 'volhouden/doorzetten, nog maar 2 uur ;) '
wel een leuk aspect van de endurance-scene :)

zojuist onofficieel mn uitslag ontvangen, een na laatste van degenen die gefinished waren, en daarachte nog 2 DNFs. nog steeds content! Positie 19 FTW :)
d:)b Rij 6 september tijdens 6/24uurs in Assen mijn eerste 6 uurs individueel. Uitrijden is wat mij betreft het belangrijkste. Een top klassering interesseert me weinig. Ben echt heel erg benieuwd hoe met dat af gaat.

Nog tips voor wat betreft eten en drinken? Mijn zwager zal langs de kant staan, maar alleen nog uitwerken hoe of wat. Zat te denken aan elke 2e of 3e ronde een nieuwe bidon en wat eten? Ligt ook aan het weer natuurlijk en hoe je je voelt op het moment. Nog wat bijzonders gedaan ter voorbereiding kwa eten?
UltraSub schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 08:47:
Een van mijn M520 pedaaltjes heeft speling in de as, begon met een tik wat nu al twee tikken per omwenteling zijn. Dingen hebben pas 800-900 km gelopen, vind ik erg weinig. Is er iets wat ik zelf kan doen? Zag op Youtube een revisie van 520's, man man wat een werk, kun je beter nieuwe kopen :P
Nieuwe kosten 2 tientjes of zo, dus daar ga ik niet voor lopen prutsen. 800 tot 900 km is wel wat kort. Mijn vorige gingen toch zeker wel het 3voudige mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heb zelf nog een setje thuis liggen met hetzelfde probleem. Alleen krijg ik de speling er niet meer uit en heb de 540 maar besteld. Heb nog wel dat tooltje liggen om de as te verwijderen, als je hem kan gebruiken kan ik heb naar je verzenden voor een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Had je daar niet een speciaal tangetje voor nodig om die asjes los en vast te draaien ?
ik zou toch een keer dat tangetje halen.. en nieuwe pedaaltjes.. Fix je die ouwe... en dan verpats je die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Hoe oud zijn ze? Als je de 800km in minder dan een jaar hebt gereden zou ik ze gewoon terugbrengen naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
pjlgt schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:10:
[...]
Nog tips voor wat betreft eten en drinken? Mijn zwager zal langs de kant staan, maar alleen nog uitwerken hoe of wat. Zat te denken aan elke 2e of 3e ronde een nieuwe bidon en wat eten? Ligt ook aan het weer natuurlijk en hoe je je voelt op het moment. Nog wat bijzonders gedaan ter voorbereiding kwa eten?
Eet Brinta als ontbijt, en dan ook echt stevige Brinta waarbij het echt een vaste pap wordt. Aftoppen met een drinkontbijt, eventueel ook van Brinta. Brinta heeft namelijk langzame koolhydraten (vezels) en die komen supergoed van pas bij lange ritten van 4u+. Ook heeft Brinta veel energie in zich, voor het volume dat het heeft.

Qua drinken is het simpel, rond de 700ml per uur. Uitrekenen via:
http://www.wielersportinfo.nl/vochtverlies.htm

Let ook op hoe je lichaam reageert op gelletjes. Je zult moeten eten maar je wilt niet dat je spijsvertering ineens enorm van slag raakt omdat het niet goed omgaat met gelletjes. Probeer eens tijdens een lange rit te testen wat goed voor je werkt, want dit is voor iedereen anders. De een gaat enorm ruften van snelle jelles, de ander gaat aan de dunne van gelletjes en weer een ander gaat krijgt muesli repen gewoon niet naar binnen en eet te weinig. Ikzelf wissel bij ritten van langer dan 6 uur vaak af tussen bananen, muesli repen en krentenbollen.

Als je een hartslagmeter hebt kun je die gebruiken om te bepalen op welke hartslag je het 6 uur uithoudt, dan is uitrijden ook goed te doen.

Faxe zal ook vast wat tips hebben als marathon-baas :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Over de 520's:
Dus eigenlijk is de trend: als speling, of revisie (hell no :P ) of nieuwe.
Dat gaat het dus ook worden, valt in de categorie pech. @MBV, je hebt gelijk, maar was online gekocht, heb geen zin in dat gezeik met retourneren enz. Was wat anders geweest als duurdere pedaaltjes waren geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Roet schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:50:
[...]

Eet Brinta als ontbijt, en dan ook echt stevige Brinta waarbij het echt een vaste pap wordt. Aftoppen met een drinkontbijt, eventueel ook van Brinta. Brinta heeft namelijk langzame koolhydraten (vezels) en die komen supergoed van pas bij lange ritten van 4u+. Ook heeft Brinta veel energie in zich, voor het volume dat het heeft.

Qua drinken is het simpel, rond de 700ml per uur. Uitrekenen via:
http://www.wielersportinfo.nl/vochtverlies.htm

Let ook op hoe je lichaam reageert op gelletjes. Je zult moeten eten maar je wilt niet dat je spijsvertering ineens enorm van slag raakt omdat het niet goed omgaat met gelletjes. Probeer eens tijdens een lange rit te testen wat goed voor je werkt, want dit is voor iedereen anders. De een gaat enorm ruften van snelle jelles, de ander gaat aan de dunne van gelletjes en weer een ander gaat krijgt muesli repen gewoon niet naar binnen en eet te weinig. Ikzelf wissel bij ritten van langer dan 6 uur vaak af tussen bananen, muesli repen en krentenbollen.

Als je een hartslagmeter hebt kun je die gebruiken om te bepalen op welke hartslag je het 6 uur uithoudt, dan is uitrijden ook goed te doen.

Faxe zal ook vast wat tips hebben als marathon-baas :P.
Beetje jammer dat Brinta zo'n beetje het goorste op aarde is ;) Ik vind het zelf wel prettig om bij lange ritten iets hartigs te eten. Al dat zoete spul geeft me een raar gevoel in de maag. Op ritjes tot 3 uur zijn bananen toch wel mijn favoriet. Als ik er echt doorheen zit dan pak ik meestal een Multipower Multi Carbo Boost. Niet goedkoop, maar als je er af en toe een klein slokje van neemt krijg je me toch een opdonder energie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Brinta is inderdaad alsof je kots of voorgekauwde boterhammen aan het eten bent, maar dan geldt voor mij gewoon de regel #5: 'Harden the fuck up'. Eventueel doe je er wat Nesquick bij, of nog beter, Ovomaltine bij. Dat maakt het iets minder goor, maar is slechts een druppel op een gloeiende plaat :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:22
Mede ex-brinta slachtoffer hier. Ben overgestapt op rolled oats met melk en een banaantje er doorheen in de ochtend. Nog iets betere voedingswaarden, goedkoper en (wat mij betreft) een stuk lekkerder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik zweer bij brinta, aangevuld met gesnipperd banaantje of handvol gedroogde rozijnen en krenten er in. Schepje bruine bastard suiker en smullen... Geeft zeker 4-5u energie voor mij.
Verder op de edge 810 om de 20 minuten een auto alert ingesteld als reminder voor drink/eet iets.

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 24-06-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik ontbijt al 15jaar elke dag met een bakkie warmte brinta met suiker, heerlijk! Ik maak het wel redelijk dun, heb nog geen hamer en beitel nodig. Als ik zou willen afvallen zou ik er eigenlijk standaard zoetstof in moeten mikken, maar goed, dat is niet echt nodig met 76kg/1m85.
Ovomaltine op belangrijke dagen is wel een goede tip qua koolhydraatopname, die onthou ik. Op dergelijke dagen eet ik nu een kommetje brinta en daarna 2-4 (bij voorkeur witte) boterhammen met pindakaas, uiterlijk een uur vantevoren. Daarmee kom ik de eerste 3 uur koers wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had wat problemen met 2 setjes pedalen.
1 setje aluminium combi's op mijn woon-werk fiets, en een setje 520-achtige, met zo'n kunststof kooi er omheen op de MTB.
Van de 1e set had ik er 1 met speling, asje was ook een beetje krom.
De 2e set daarvan was de kooi kapot.

Eerst die as met speling losgenomen en geconstateerd dat ik hem niet goed kon afstellen (zit gewoon een moer+contra moer in, zoals een wielas). Doordat de as ietsjes krom was ging hij aanlopen.
Daarna de andere pedalen losgehaald, daaruit de as in de 1e set gedaan. En vervolgens voor de MTB nieuwe 540's gehaald. Zag wel dat die een andere as hebben, dus onderling uitwisselen zal niet meer gaan. Maar heb nu IIG weer 2 goeie sets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
TheLemon schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:22:
Ik ontbijt al 15jaar elke dag met een bakkie warmte brinta met suiker, heerlijk! Ik maak het wel redelijk dun, heb nog geen hamer en beitel nodig. Als ik zou willen afvallen zou ik er eigenlijk standaard zoetstof in moeten mikken, maar goed, dat is niet echt nodig met 76kg/1m85.
Ovomaltine op belangrijke dagen is wel een goede tip qua koolhydraatopname, die onthou ik. Op dergelijke dagen eet ik nu een kommetje brinta en daarna 2-4 (bij voorkeur witte) boterhammen met pindakaas, uiterlijk een uur vantevoren. Daarmee kom ik de eerste 3 uur koers wel door.
Mag wel wat vlees aan zou je zeggen met die lengte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Marsjee schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:23:
[...]

Mag wel wat vlees aan zou je zeggen met die lengte :+
83 kg en 2,05m :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
:o

[ Voor 50% gewijzigd door Marsjee op 24-06-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85668

Om nog even terug te komen op die eerder genoemde helm....

Ik fiets toch al een behoorlijke tijd maar ben ook van het weekeind vrij onverwacht hard afgestapt.
Ik had de laatste tijd last van slapende handen dus mijn handvatten vervangen door Ergon GP2's.
natuurlijk bleef ik op een pittig stukje dat ik op mijn grens aan het rijden was achter een klein boompje haken met de bar-ends en ging ik over het stuur met mijn kop tegen een boom.

Dat deed goed zeer en ik was even de kwijt weg.
Gelukkig werkt alles weer naar behoren en kan ik zaterdag gewoon mee doen aan de RWP-MB Cyclo in Amerongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ergon heeft ook handvaten zonder barends ;) En ja, laatst heb ik ook voor het eerst in 5 jaar echt mijn helm nodig gehad, stuur sloeg uit mijn handen voor een haarspeldbocht en *boem* op dat ene steentje. Een half uur lang ook dizzy en niet-werkende hersens, maar niks kwijt en na 4 dagen ging alles weer goed. Daarvoor alleen de bekende koprol van blijven hangen op een steile afdaling vanuit bijna-stilstand, dat had alleen schrammen opgeleverd zonder helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
58kg en 1.75, tijdens het klimmen is dat lekker hoor 8).
Bazziek schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:11:
Mede ex-brinta slachtoffer hier. Ben overgestapt op rolled oats met melk en een banaantje er doorheen in de ochtend. Nog iets betere voedingswaarden, goedkoper en (wat mij betreft) een stuk lekkerder ook.
Welk merk en waar haal je die Rolled Oats, ik heb altijd interesse in iets met betere voedingswaarden :).

[ Voor 51% gewijzigd door Roet op 24-06-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
85kg en 1.96m :9

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
GH45T schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:41:
@NielsTn: Als ik het eerder had gelezen had ik wel 6 uur in Zeeland mee willen fietsen, maar ik las het eerder deze week. Toen was de inschrijving gesloten en voor even 6 uur aan een stuk door te rammelen moet ik toch ook wel weer iets extra trainen. Ik zou het wel volhouden maar niet van harte. Wel vaker > 100 km op de mountainbike gedaan en ik weet dat het zwaar kan zijn. Mooi resultaat wat je hebt behaald!
Inschrijven individueel was nog mogelijk tot voor de start heb ik begrepen. Maar ik schrijf liever vroeg in zodat ik zeker ben en er naar toe kan/kon trainen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:22
Roet schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:49:
[...]

Welk merk en waar haal je die Rolled Oats, ik heb altijd interesse in iets met betere voedingswaarden :).
Gewoon bij de AH, van AH basic. Nog goedkoper dan Brinta ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:34
Demoniac schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:49:
[...]
Daarom heb ik voor mijn nieuwe fiets een lange as met twee moeren besteld :P
[afbeelding]
Moest even zeggen dat ik 't een gaaf ding vindt! 8) Zou alleen een paar zwarte grips erop zetten zelf, Ritchey WCS foams oid. Maar dat is in de stad natuurlijk niet zo slijtvast >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Toch wel vet om te zien wat je allemaal met een fiets kan uithalen 8)

Vooral dat kleine ventje heeft al beste skills :o

pas op voor de verdwaalde motoren aan het einde

Vandaag fietsje geüpgrade van Cube Acid naar de LTD, zaterdag halen oOo

[ Voor 14% gewijzigd door Ethirty op 24-06-2014 21:17 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Ethirty schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:15:
Toch wel vet om te zien wat je allemaal met een fiets kan uithalen 8)

[video]
Vooral dat kleine ventje heeft al beste skills :o

pas op voor de verdwaalde motoren aan het einde

Vandaag fietsje geüpgrade van Cube Acid naar de LTD, zaterdag halen oOo
Kan er een hele dag lang naar kijken :9 te vet gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Deze is ook wel vet. 10000 hoogtemeters door de Zwitserse Alpen

Soms zou je willen dat Nederland niet zo plat is :P

2 dingen die ik me afvraag: waar koop je dat soort kleren? Hier zie je alleen strakke pakjes of über losse downhill spullen. En die schoenen... Eerste keer dat ik schoenen zie voor clips die geen typische fietsschoenen zijn of de sneakers-achtige schoenen op flat pedals die downhillers en freestylers gebruiken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Dat is volgens mij Enduro/All Mountain kleding. Zit erg fijn vind ik. Mijn collectie komt dan uit Duitsland en Oostenrijk, maar ik geloof dat chainreactioncycles het ook verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ja dat vroeg ik me ook af, omdat ik was begonnen met 2e hands wielerkleding heb ik eigenlijk nooit nagedacht over een losse broek. Eenmaal een keer gedragen wil ik nooit meer strakke broeken, vooral omdat de bretels je toch minder soepel laten bewegen. Of dit tussen mijn oren zit weet ik niet, maar ik vind het fijner rijden.

Cube heeft op zich een paar prima broekjes voor een goede prijs:
http://www.bikester.nl/fietsbroeken/cube.html

En en als je meer downhill-achtige kledij zoekt, chainreactioncycles of:
http://www.southside-moun...esults/taxonomy%3A283.415

Verder heb je nog Specialized die een goede broek heeft. Vaude ook, hoewel je die wel eerst even moet proberen want die vallen erg wijd voor hun maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Die strakke kleding leek mij sowieso niks, dus daar ben ik zelfs nooit aan begonnen.
Qua broeken gaat mijn voorkeur uit naar Endura. Heb daar 1 bermuda van die al zeker 3 jaar meegaat en nog geen enkele slijtage vertoond.
Scott levert ook wel toffe shirts en is in Nederland vrij goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb nu een strakke broek van Giordana met een zweetshirt eronder en een Craft shirt eroverheen. Ik vind het eerlijk gezegd prima zitten ook is de warmteafvoer wel lekker. Wat is het voordeel van zo'n losse broek dan? En zit daar wel een zeem in (en hoe blijft dat zitten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
DjVe schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:52:
Ik heb nu een strakke broek van Giordana met een zweetshirt eronder en een Craft shirt eroverheen. Ik vind het eerlijk gezegd prima zitten ook is de warmteafvoer wel lekker. Wat is het voordeel van zo'n losse broek dan? En zit daar wel een zeem in (en hoe blijft dat zitten)?
In mijn Enduro kan een zeem, maar hoe dat blijft zitten durf ik niet te zeggen. Ik gebruik nooit een zeem. Het belangrijkste voordeel voor mij zijn de looks. Ik vind zulke broeken gewoon veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Vaak krijg je er een boxer bij met zeem, dat blijft goed zitten en is eigenlijk gelijk aan een normale broek zonder bretels. Daarover dus een losse broek. Zonder zeem rijden houd ik niet vol voor meer dan 3 uur denk ik, zeker niet als het vlak is en de cadans erg hoog is. Ik krijg dan last van schaafplekken op mijn bovenbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb eens een baggy broek gekocht, dat was een onderbroek met zeem die met lintjes in een soort van grote zwembroek hing :P De lintjes heb ik doorgeknipt, nu draag ik een oude 3/4 sportbroek over mijn zeem heen. Ik snap trouwens niet hoe je 3 uur zonder zeem op een sportzadel kan zitten Roet, ik krijg daar na 3 kwartier al een zere kont van. Met zeem houd ik het net 3 uur vol denk ik..

Ik heb er deze schoenen bij: FiveTen Hellcat, gelukkig helemaal zwart en niet met dat lelijke geel :P Zien er uit als skate/BMX sneakers, maar hebben wel ontzettend stijve zolen en de mogelijkheid om SPD-plaatjes te gebruiken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Zulk soort schoenen zoek ik er eigenlijk ook bij. Maar eigenlijk wil ik qua schoenen altijd eerst passen, dus daarmee vallen veel webshops al af. Veel LBS'en trouwens ook, want die verkopen dit soort materiaal dan weer niet.

Iemand bekend met een goede offline winkel waar je dit soort kleding/schoenen eens kan passen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Demoniac schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:09:
IIk snap trouwens niet hoe je 3 uur zonder zeem op een sportzadel kan zitten Roet, ik krijg daar na 3 kwartier al een zere kont van. Met zeem houd ik het net 3 uur vol denk ik..
Ik commute op een stadsfiets zonder zeem op langere afstanden en ik zit ook lange afstanden op de racefiets, soms 7u+. Dus dan raakt je huid eraan gewend. Ook heb je zalfjes die ervoor zorgen dat de huid soepel blijft, dat scheelt echt enorm. Overigens ga ik dat echt niet meer doen nu ik spullen met zeem heb. Het zou kunnen, maar het is inderdaad minder prettig.
Ik heb er deze schoenen bij: FiveTen Hellcat, gelukkig helemaal zwart en niet met dat lelijke geel :P Zien er uit als skate/BMX sneakers, maar hebben wel ontzettend stijve zolen en de mogelijkheid om SPD-plaatjes te gebruiken.
Wauw, dat zijn wel erg vette schoenen! 8) Wist niet eens dat dit soort modellen er waren met SPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Zeem? nog nooit mee gereden.. mijn kont is inmiddels al zoveel jaar gewend.. die heeft geen zeem meer nodig :P

Mijn Baggy:

http://www.decathlon.nl/s...art-blauw-id_8295819.html

Uber fijn broekje, vette looks, zit super. Heb hem soms stiekum ook nog na het fietsen aan als ik de hond uit ga laten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dus het gaat alleen om de looks.... :P Geef ik niet zo veel om, dus ik blijf lekker rijden in mijn strakke broek ;)

Overigens net even bij Mantel naar binnen gelopen (moest voor mijn werk 50m verderop zijn) en even gekeken naar de Bulls Copperhead 3. Dat is echt een knap fietsje voor het geld zeg en ziet er qua afwerking echt behoorlijk goed uit :9

[ Voor 50% gewijzigd door DjVe op 25-06-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
DjVe schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:29:
Dus het gaat alleen om de looks.... :P Geef ik niet zo veel om, dus ik blijf lekker rijden in mijn strakke broek ;)

Overigens net even bij Mantel naar binnen gelopen (moest voor mijn werk 50m verderop zijn) en even gekeken naar de Bulls Copperhead 3. Dat is echt een knap fietsje voor het geld zeg en ziet er qua afwerking echt behoorlijk goed uit :9
Eh nee... dit is ook mijn eerste mtb broek :P Noway dat ik in zo strakke speedo-look-a-like ga lopen :+
weheheheh :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij ook veel op een Wilier GTR 2014 Racefiets en mijn "oude" kleding gebruik ik dan voor de mtb :)
Noway dat ik in zo strakke speedo-look-a-like ga lopen :+
Blijf jij lekker in je baggy lopen. Ik fiets liever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Zoals ik op een mtb forum las: moutainbiken wordt steeds meer een eigen ding ipv een aftakking van het wielrennen ;)

En om eerlijk te zien snap ik zo'n strak pakje op de racefiets wel. Maar op de mtb? Je hebt meer weerstand van die dikke banden dan je met aërodynamica goed kan maken :p

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Het zit gewoon fijn. Ook goede zweetafvoer. Al dat flapperspul bah. Gewoon een goede zeem enz. Heeft niks te maken met weerstand voor mij persoonlijk. En wat DjVe zegt, ik gebruik mijn oude spul ook voor de mtb. Het nieuwe, en veelal veel duurdere spul tegenwoordig, op de racefiets. Op de mtb ga ik er vanuit dat het kapot gaat. Valpartijtjes, bramenstruiken/takken, enz.

/edit
Kan me sterk vergissen, maar volgens mij is het bij enduro en xc vrij normaal om spandex te dragen, en is baggy meer voor de downhillers?

[ Voor 19% gewijzigd door UltraSub op 25-06-2014 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ja is ook zo, maar dat zal misschien ook wel liggen bij het feit dat badass downhillers iets meer bescherming eronder dragen dan in een spandex pakje past :+

Ik moet nu mijn eerste broek kopen, maar als ik dan zie dat je voor je mtb spandex feitelijk hetzelfde kwijt ben als voor die voor op de weg, maar met een kortere levensduur, dan kan je net zo goed een wat steviger stuk stof kopen. Zeker als je ze ook gewoon met zeem kan krijgen. En zoals in het Alpen filmpje hierboven kan het ook prima voor andere vormen dan DH.

Functioneel zal het allebei wel zijn, het komt uiteindelijk vooral neer op smaak denk ik.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Dat spandex is ook niets voor mij. En downhill heb ik wel eens gedaan vlak over de grens in Duitsland maar bij mij is het toch vooral xc en af en toe wil ik nog best wel eens wat uren achter elkaar op de fiets doorbrengen.

Over het algemeen in een trainingsbroek of joggingbroek. Oud t-shirt er bij en gaan. Als het wat kouder is een dunne trui of rond de winter trainingsjas erbij. Eigenlijk nooit ergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
UltraSub schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 23:23:
Kan me sterk vergissen, maar volgens mij is het bij enduro en xc vrij normaal om spandex te dragen, en is baggy meer voor de downhillers?
Je vergist je sterk. Dit is een zoekopdracht naar "Enduro biker" afbeeldingen:

https://www.google.nl/sea...YQ_AUoAQ&biw=1783&bih=995

Eerste 5 foto's zijn meteen allemaal baggy. Het is alleen XC, en vooral XC in Nederland, waar spandex gedragen word. Komt omdat we hier veel moutainbikende wielrenners hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het is in zekere zin ook een persoonlijke keuze. Ik moest 2 jaar terug ook even slikken dat ik in de blote toko in een strak pakje moest voor op de racefiets. Maar qua comfort is het onovertroffen. Het zit goed (en blijft zitten), je beweegt lekker, het is niet te warm. Hoe strakker het zit, hoe beter de warmteafvoer is. Dat je het idee hebt dat iedereen je aan zit te kijken, is na een uurtje weg ;)

Voor op de mtb hetzelfde. Ik vind zo'n baggy broek wel mooi om te zien, maar zie er totaal geen voordeel in. Al helemaal niet als vele daaronder een gewone fietsbroek doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Niet een normale fietsbroek, een korte, dunne (soms mesh) boxer met zeem, je benen zijn dus een stuk meer bloot en dat merk je wel qua ventialtie hoor, niets ventileert beter dan buitenlucht ;). Ook heeft de normale fietsbroek een hogere taille dan een boxer met zeem. Er zijn dus wel verschillen.

Zoiets draag je dan dus (qua formaat/vorm):
http://www.bike-component...-LAYER-Boxer-Shorts-.html

Neemt niet weg dat het inderdaad nog steeds een persoonlijke keuze is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook zo'n wijde broek met daarin een strakke broek met zeem. Super.
Vooral omdat er zakken in zitten die allemaal zijn af te sluiten, want ik moet mijn telefoon en sleutels toch ergens laten :?

Verder staat het gewoon veel toffer, en als ik zo'n strakke draag dan geraak ik nooit op de eindbestemming, met al die blikken van de dames richting die enorme bult... :+ ;) [/ego]
Zie het als een zwembroek. Vroeger droeg ook iedereen zo'n strakke speedo. Maar zolang er geen reden voor is, kun je net zo goed een wijde aantrekken. En de enige reden is luchtweerstand :P
Ander verschilletje is nog dat je de buitenbroek afzonderlijk kunt wassen van de binnenbroek. Tegenwoordig is het minder belangrijk, maar voor een zeem is veelvuldig wassen niet zo gunstig.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 26-06-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Roet schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 07:28:
[...]

Je vergist je sterk. Dit is een zoekopdracht naar "Enduro biker" afbeeldingen:
I stand corrected! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
@Hierboven:
Het was positief bedoeld he! :) Gewoon ter informatie, worden we allemaal wijzer van, dit soort discussies.
_ferry_ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:35:
Vooral omdat er zakken in zitten die allemaal zijn af te sluiten, want ik moet mijn telefoon en sleutels toch ergens laten :?
Vaak rijdt de spandex rijder ook met een jersey aan en die hebben in de regel 3 zakken aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

_ferry_ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:35:

Verder staat het gewoon veel toffer, en als ik zo'n strakke draag dan geraak ik nooit op de eindbestemming, met al die blikken van de dames richting die enorme bult... :+ ;) [/ego]
Zie het als een zwembroek. Vroeger droeg ook iedereen zo'n strakke speedo. Maar zolang er geen reden voor is, kun je net zo goed een wijde aantrekken. En de enige reden is luchtweerstand :P
Ander verschilletje is nog dat je de buitenbroek afzonderlijk kunt wassen van de binnenbroek. Tegenwoordig is het minder belangrijk, maar voor een zeem is veelvuldig wassen niet zo gunstig.
Ik weet niet hoe jij de fiets af stapt na een ritje, maar mijn zeem is niet zo droog meer na een ritje en dat is niet van een plasje in het bos ;) Ik was mijn kleding na elk ritje op een kort programma (weinig toeren).

Over de warmteafvoer ben ik nog niet overtuigd. Ik draag zelfs op snikhete dagen een zweetshirt. Je merkt toch dat een strakke laag textiel de warmte echt goed weet af te voeren. Met een losse broek en een losser shirt creëer je toch weer een laag waar lucht tussen gaat zitten. Het is natuurlijk een aanname he, ik kan er ook best naast zitten en zit zo'n baggy broek geweldig koel/cool 8)
Roet schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:34:
Vaak rijdt de spandex rijder ook met een jersey aan en die hebben in de regel 3 zakken aan de achterkant.
Jup, al blijft niet alles daar even goed in zitten. Vorige week mijn multitool verloren. Bewust niet in het zadeltasje gedaan, omdat ik continue mijn fiets aan het afstellen was. Aan de andere kant blijven bananen wel goed in een shirtje zitten. Probeer die maar eens in een baggy te stoppen :+

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 26-06-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Makkelijk... heb een jersey en baggy + camelback... kan alles meenemen... ;)
Maja die discussie over speedo en baggy XD baggy voor mij, en heb ook geen zeem broek eronder.. gewoon een normale boxershort.

Ohja, een speedo bij andere vind ik niet erg, zolang ik er zelf maar niet in hoef te fietsen. Dus voel je vooral niet aangevallen... we doen allen de zelfde sport :+
DjVe schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:29:
Ik rij ook veel op een Wilier GTR 2014 Racefiets en mijn "oude" kleding gebruik ik dan voor de mtb :)

[...]

Blijf jij lekker in je baggy lopen. Ik fiets liever ;)
Zeker, en jij lekker in je speedo fietsen, ik mountainbike liever 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door Marsjee op 26-06-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Roet schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:34:
@Hierboven:
Het was positief bedoeld he! :) Gewoon ter informatie, worden we allemaal wijzer van, dit soort discussies.
Weet ik, had het ook zeker niet negatief opgevat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toepasselijk filmpje dan maar ter afsluiting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DjVe schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet hoe jij de fiets af stapt na een ritje, maar mijn zeem is niet zo droog meer na een ritje en dat is niet van een plasje in het bos ;) Ik was mijn kleding na elk ritje op een kort programma (weinig toeren).

Over de warmteafvoer ben ik nog niet overtuigd. Ik draag zelfs op snikhete dagen een zweetshirt. Je merkt toch dat een strakke laag textiel de warmte echt goed weet af te voeren. Met een losse broek en een losser shirt creëer je toch weer een laag waar lucht tussen gaat zitten. Het is natuurlijk een aanname he, ik kan er ook best naast zitten en zit zo'n baggy broek geweldig koel/cool 8)

[...]

Jup, al blijft niet alles daar even goed in zitten. Vorige week mijn multitool verloren. Bewust niet in het zadeltasje gedaan, omdat ik continue mijn fiets aan het afstellen was. Aan de andere kant blijven bananen wel goed in een shirtje zitten. Probeer die maar eens in een baggy te stoppen :+
Mwa ik heb beiden, en het strakke voert zweet sneller af en je blijft ook wat langer warm na het fietsen... Ik vind dat baggy wel leuk staan, maar functioneel is het niet (ja als je 3 lagen er onder aan gaat doen, dan kan ik ook wel normale kortebroek over me strakke pakkie doen ;)

Ik kies tegenwoordig gewoon voor strak, blijft goed zitten en werkt gewoon goed voor mij persoonlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Marsjee schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:52:
Makkelijk... heb een jersey en baggy + camelback... kan alles meenemen... ;)
Maja die discussie over speedo en baggy XD baggy voor mij, en heb ook geen zeem broek eronder.. gewoon een normale boxershort.

Ohja, een speedo bij andere vind ik niet erg, zolang ik er zelf maar niet in hoef te fietsen. Dus voel je vooral niet aangevallen... we doen allen de zelfde sport :+

[...]

Zeker, en jij lekker in je speedo fietsen, ik mountainbike liever 8)7
Haha ;)

Ik voel me zeker niet aangevallen hoor, vind de discussie gewoon leuk :+ Al kleed je je aan in het knalroze, als jij er gelukkig van wordt, wie ben ik dan om er iets van te zeggen.

edit:
_ferry_ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:23:
Toepasselijk filmpje dan maar ter afsluiting :P
[video]
Daar ging m'n koffie _O-

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 26-06-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dan kunnen deze natuurlijk ook niet ontbreken :P

en

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52

Dogooder

dus...

Ik wil graag beginnen met mountainbiken, ik ben daarvoor naar de lokale fietshandel geweest en heb me laten adviseren. Nu werd mij daar een Merida Big Nine 300 Team aangeraden a €749,- .Ik heb er echter geen verstand van en daarom ga ik op zoek op het internet naar reviews. Ik zie alleen even het bos niet meer.
Specs van de bike:
frame: big nine TFS-D
voorvork: SR 29 XCM HLD 100
derailleur: shimano SLX-9
remmen: Tektro HDC-301/180 -160

Nu lees ik echter:
voorvork = suntour, staat in de TS als prut
derailleur SLX, me vrienden zeggen XT is beter
tektro remmen = slecht.

Is dit nu daarwerkelijk zo'n slechte fiets? Als ik het vergelijk met bevoorbeeld een cube acid 29 2013. Deze heeft wel rockshock, shimano XT, shimano remmen. Hoewel deze hetzelfde geprijst is. Waar komt dat verschil vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 15:00
In geval dat die cube dezelfde prijs heeft met betere spullen zou ik die zeker aanraden tegenover die merida ;)

Even de feitjes:
- XT is inderdaad beter, maar de vraag is of je dat als beginner gaat merken...
- Suntour veren zijn inderdaad niet zo geweldig, tenzij je de hele dure hebt
- Tektro remmen durf ik geen uitspraak over te doen, dat ken ik verder niet (heb zelf shimano remmen, werken erg goed)

En kwa fiets moet je kopen waar jij je prettig bij voelt, dat is het belangrijkste :)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarschijnlijk is alleen de achterderrailieur XT, en de rest Deore OID. Maar toch, zou ik naar de Cube neigen. Shimano schijfremmen zijn gewoon goed, Tectro zou ik niet weten. Rock shox zou ik ook kiezen boven SR suntour. Als ik zo de foto's bekijk zit er een erg goedkoop cranckstel+casette op de Merida.
Pagina: 1 ... 67 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.