Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 134 Laatste
Acties:
  • 592.029 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14
De SLX had inderdaad een aanvoer voor onderlangs, maar die kon je met bovenaanvoer van de Sirius niet gebruiken, helaas. Dus even langs LBS, koffie en sram voorderailleur high-clamp meegenomen (2x10), gemonteerd en werkend. Pfieuw..

Dus, ik heb nu een werkende 2x10 groep gelukkig.

Als er iemand geinteresseerd is in een werkende 3x9 sram-x0 groep, na een schoonmaak heb ik een leuk setje voor iemand die zijn fiets goedkoop en leuk wilt upgraden. Inclusief voorderailleur, hahaha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Iemand ervaring met mtb huur in Marrakech?

Ik heb zelf dit gevonden maar vind het nogal prijzig voor 2 personen: http://www.argansports.com/Tours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 595536

Ik heb eventueel nog een gloednieuwe (dus ongebruikte) Bulls Bushmaster 29, 2014 model ter verkoop staan. Deze staat in de verkoop vanwege blessure die ik verleden week heb opgelopen.
(fiets is door inruil verkregen met de planning om te gaan mtb'en, wat dus voorlopig niet mogelijk is)
Iemand interesse?
http://www.speurders.nl/o...rder_direction=&order_by=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

willy1986 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:57:
Iemand ervaring met mtb huur in Marrakech?

Ik heb zelf dit gevonden maar vind het nogal prijzig voor 2 personen: http://www.argansports.com/Tours
10 seconde op Google "fietsverhuur Marrakech": http://www.atlas-mountainbiking.com/mtb_verhuur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
@Trainert: ik zou hem ook op mountainbike.nl zetten, ik denk dat daar meer mensen zo'n fiets op waarde kunnen schatten :) Wat voor blessure is zo dramatisch dat je na een week al weet dat je nooit meer kan fietsen trouwens? :X

Iemand onderdelen nodig, frame, wielen, shifters, los grut? http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=111503

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 11-05-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 595536

@MBV kruisbanden van mijn knie gescheurd, dus ik moet nog een tijdje niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is toch met een paar maanden over? Ik zou zo'n mooie fiets dan liever een half jaar in de schuur laten staan, maar dat ben ik. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50
huppah, zondag eindelijk weer met de MTB weg. Afgelopen weekend druk en toch klote weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 11:41
vandaag een gratis MTB clinic in Amerongen meegereden. Lekkere sfeer en mooi zonnetje :)
Bij de rem-oefeningen trok ik wel door mijn remmen heen zo leek het....
wat bleek: 1 banjo had ik mogelijk niet goed aangetrokken en daar sijpelde de remvloeistof .....
Gelukkig thuis weer hersteld, en gereinigd en nu is dat probleem opgelost.

Wat betreft sportvoeding, ik heb nog gels en repen die ergens oktober 2013 THT /houdbaar zijn.
Iemand ervaring met de houdbaarheid hiervan? Anders kieper ik ze weg.... of kun je ze gewoon nuttigen??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb het net weer gelezen: volgens Martijn Katan (populaire prof rondom voedselwetenschappen) is alles wat je niet in de koelkast hoeft te bewaren best veilig om te eten over de houdbaarheidsdatum, de smaak kan wel iets minder zijn en vitamines kunnen zijn afgebroken. Trek zo'n ding open, ruik eraan, kijk of er schimmel op staat, en kijk of het muf smaakt. Zo nee, gewoon opeten. Zo ja, ga je er alsnog niet dood aan.

offtopic:
Hoe denk je dat oma keek of de koekjes nog te eten waren, toen er nog geen houdbaarheidsdatum bestond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Meestal gaat het gewoon goed, zeker het spul dat gesealed is en inderdaad niet in de koeling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:55
Hier iemand bekend met de CVP Nuvinci N360 internal gear hub?

Er is een kickstartproject bezig van een full carbon fiets. Vanhawk
Het is geen mountainbike maar hoop dat iemand hier ervaring heeft met de gebruikte naafversnelling. Lees verschillende meningen. Voornaamste probleem lijkt dat hij verzegeld is en je er niet bij komt als je ermee gezeik hebt. Hier nog iemand een mening? Thanks.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/001/948/438/e66a4625aec30bbd651e64f4d352b8b6_large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 14:03
http://bikesnobnyc.blogsp...ed-smart-phones-dumb.html

Zegt eigenlijk een hoop wat ik er over wil zeggen, behalve deze foto over een beta-fiets:
http://i.imgur.com/wqFw1FY.jpg

Ik citeer even iemand op BikeRumor:
  • Lacing of the rear wheel
  • Rear brake (Walmart?) calipers sitting inside the wheel.
  • Spacers on the steerer
Om maar niet te spreken over hoe goed de voorvork in het frame past..

Ookal is het een beta-fiets, als dit je eerste poging is heb je gewoon de ballen verstand van fietsen, maar dat ben ik misschien.

Ik zou, als je iets soortgelijks zoekt, gewoon even kijken op iets als VeloBuild (of DengFu) en dan daar goedkoop een carbon frame kopen en daar je eigen wielen en onderdelen aanhangen. Kans is groot dat die de prijs van een echte 'VanHawk' (VanMoof ripoff anyone?) wel kan matchen.

Mocht je nou hulp nodig hebben met de weg te vinden;
  • http://hammerhead.io/ (zelfde concept alleen 10x beter uitgevoerd);
  • koop gewoon een telefoon-fietshouder;
  • of nog beter; start de navigatie, doe één oortje in en volg de gesproken navigatie.
Naast deze zijn er nog wel meer initiatieven die misbruik willen maken van de goodwill die kickstarter-projecten (vaak terecht) genieten.

Op de mtbr.com forums staan ook ervaringen met de hub (o.a. op fatbikes), volgens mij is dat onderdeel wel oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:55
@Roet,

Thanks for the heads up.
Ga daar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Die Nuvinci versnellingsnaaf was volgens mij een flink stuk zwaarder dan een 'gewone' 8-versnellingsnaaf, waarmee het hele voordeel van een carbon frame (300gr) sowieso niet opvalt, en waarschijnlijk voor een nog meer f*cked up gewichtsbalans zorgt. Ik zou voor zo'n soort fiets een gewoon (2e hands?) race- of cyclocross-frame kopen, en daar die naaf met een belt drive inzetten.
Dat prototype ziet er inderdaad slecht uit, zie ook eens die balhoofdlagers die niet aansluiten. Maar ja, dat is een prototype, in de renders is het achterwiel anders gespaakt en zit er geen gat bij het balhooft. Qua design snap ik er sowieso geen hout van: de kromming van de achterkant van de zitbuis sluit niet aan bij het wiel, de hap uit de onderbuis bij de voorvork is nergens voor nodig, rare inpassing van de trapas etc. Maar kennelijk gaat het om het gadget-gehalte van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 12:29
Ik zou graag wat advies van jullie willen hebben. Ik ben herstellende van een hartinfarct die ik 2 weken geleden heb opgelopen. Ik ga deze week het revalidatieproces in via het ziekenhuis, en ik wil dan buiten de afspraken meer aan mijn conditie gaan werken. Dat betekend wandelen/hardlopen en fietsen.

Nu heb ik geen fiets maar wil deze graag aanschaffen, ik ben mij nu een beetje aan het orienteren op het internet wat ik het beste kan kopen.

Is het handig om een mountainbike te kopen, over het algemeen zal de routes in en buiten de randstad plaatsvinden...Den Haag/Voorburg en Zoetermeer.

Ik heb op het internet wat modellen gevonden die mij wel aanspreken, het bedrag wat ik wil uitgeven is ongeveer € 500....minder is altijd meegenomen.

Trek 3500 V-Brake

Trek 3900 Disc

CUBE AIM 26ER 2014

GIANT REVEL 3 2014

CUBE AIM DISC 26ER 2014

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou in dat geval gewoon een leuke 28 inch stadsfiets/tourer pakken die lekker comfortabel rijdt en waarmee je onbezorgd je km kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Je wilt gaan fietsen, niet mountainbiken door de bossen? Dan zie ik de meerwaarde van een mountainbike niet namelijk. Als je geen racefiets wilt omdat dat iets te 'serieus' is en je liever gewoon recreatief wilt sporten, kijk dan naar een sporthybride / fitnessbike.

Dit is zo'n fiets:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/town/fitness/fx/
En dit is een model wat denk ik in jouw prijsrange valt:
http://www.trekbikes.com/.../fitness/fx/7_2_fx_disc/#

Met een mountainbike over de weg gaan fietsen is niet handig, je gaat ook gewoon langzamer wat de ervaring weer minder leuk wordt. Op een fitnessbike kan je ook makkelijker spartborden en een slot monteren bijvoorbeeld.

TL;DR: Wat DjVe zegt.

[ Voor 9% gewijzigd door Roet op 26-05-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Vanochtend bij het mountainbiken de geleideplaatjes van mijn Shimano Deore XT DR-M772-SGS kromgereden. Vermoedelijk een tak tussen gekomen of iets dergelijks. Bij het voorzichtig rechtbuigen is het binnenste plaatje doorgebroken. Het buitenste plaatje vertrouw ik ook niet echt meer, dit is nog licht krom en aluminium eenmaal verbogen = kracht kwijt in mijn ervaring.

Hoe dan ook, ik kan wel op zoek naar 2 losse plaatjes maar volgens mij is een geheel nieuwe derailleur nauwelijks duurder. Tevens ben ik eigenlijk niet echt tevreden over het schakelen van mijn achterderailleur. De schakelprecisie vind ik echt te wensen overlaten, na herhaaldelijk afstellen blijft het mis gaan. Ook kan ik na bijna elke rit alles opnieuw afstellen en dat ben ik eigenlijk ook best zat. Of dit aan de derailleur, mijn Deore 9-speed shifters, volgens mij type SL-M590 of aan de schakelkabel ligt weet ik zo niet maar ik wil er wel graag vanaf. Tijdens het rijden spring ik niet voorzichtig met de spullen om. Uiteraard schakel ik niet met volle kracht en dergelijke, ik ken de limieten van de techniek. Na een ritje wordt alles doorgaans direct schoongemaakt.

Nu heb ik wel ooit eens gehoord dat een Deore shifter eigenlijk te licht is voor een Deore XT derailleur. Ik weet niet of dit fabels zijn of dat er daadwerkelijk een kern van waarheid in zit. Als dit verhaal klopt denk ik er over om een Deore RD-M592-SGS achterderailleur terug te plaatsen. Als dit verhaal niet klopt en mijn schakelproblemen inherent zijn aan de korte afstand welke de kabel aflegt bij het schakelen van Shimano derailleurs denk ik er over om beide derailleurs en shifters te vervangen door SRAM X.9 materieel.

Wat is volgens jullie wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Wijsheid... shifter en derrie vervangen.. Hoeft echt niet perse SRAM te zijn. XT shifter schakelt nu eenmaal "directer" als een deore.

Beter een Deore derrie met een XT shifter, als andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-05 19:19
Goed om te weten, ik had al bijna mijn derrie vervangen door een XT terwijl ik nog Deore shifters heb :') Kan ik beter ipv beiden derries upgraden alleen de voor derrie en beiden shifters vervangen. Achter is bovendien SLX, dat is toch niet zo'n grote upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Is je derailleurpad nog wel recht? Als je derailleur niet recht zit kan je ook vervelende problemen krijgen.

Als je toch bezig bent: direct de kabels vervangen, bij mij zorgde modder in de kabel voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Marsjee schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 15:06:
Wijsheid... shifter en derrie vervangen.. Hoeft echt niet perse SRAM te zijn. XT shifter schakelt nu eenmaal "directer" als een deore.

Beter een Deore derrie met een XT shifter, als andersom :)
Zeer waar, de derailleur volgt altijd wel, de shifters zijn belanrijker. Maar als ik moet kiezen verkies ik de sram spullen boven shimano, ik heb beide (Shimano XT op 2 fietsen en sram x9 op de MTB) en de srams bevallen me beter: steviger en schakelt zeker zo goed terwijl het spul iets goedkoper is.

Ik ga morgen ook m'n derailleur maar weer eens stellen, na m'n val van vorige week is de boel ontregeld (klapte met 35-40 tegen de grond). Eens zien of dat dat wil lukken :)

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 29-05-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Aapenootjes schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:41:
Goed om te weten, ik had al bijna mijn derrie vervangen door een XT terwijl ik nog Deore shifters heb :') Kan ik beter ipv beiden derries upgraden alleen de voor derrie en beiden shifters vervangen. Achter is bovendien SLX, dat is toch niet zo'n grote upgrade.
Het kan wel :) en als je toch een nieuwe derrie moet en je wilt langzamerhand upgraden zou ik het ook gewoon doen. Ik heb het ook altijd zo gedaan, omdat ik nou eenmaal een arme student ben die niet alles in 1 maand kan kopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Die vervang ik anders later wel een keertje. Was ik trouwens nog maar een student, had toen meer geld :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Marsjee, MBV, neographikal, allemaal bedankt voor het meedenken :). Zojuist toch maar een Deore XT derailleur en inderdaad met nieuw derailleurpad besteld. Shifters ga ik vervangen als alles weer loopt. Heb nog eens goed naar de fiets zitten kijken en op 1 stuk liep de kabel zeer slecht. Eens een beetje schoon zitten maken en aan zitten pielen en toen ging het een stuk beter. Als de nieuwe derailleur er is ook maar een beetje vet in de kabelhulzen smeren.

Was graag naar Sram overgestapt maar de 9-speed shifters zijn echt slecht leverbaar. Om dan naar 10-speed over te stappen en ook meteen casette, crank, ketting en voorderaileur te wijzigen ging me toch wat te ver in de papieren lopen. Aangezien er wel meer onderdelen op mijn fiets zitten welke wat mij betreft wel een upgrade kunnen gebruiken komt er misschien op termijn wel een andere fiets. Dan ga ik een volledige overstap naar een 2x10 of 3x10 groep op deze fiets niet meer starten.

Wat er dan gaat komen weet ik nog niet. Mijn woon-werk fiets is uitgerust met een Rohloff naaf en dat fietst toch wel heerlijk moet ik zeggen. Pinion lijkt me ook een erg mooi systeem maar dat is nog weer een hele hap duurder. Daarnaast wil ik ook wel een keer overstappen naar een 27.5 of 29-er. Betere wielen, betere voorvork, heel wat wensen. En ik ben ook geen student meer, kan best een hele mooie fiets betalen maar het willen betalen is weer een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Mooi dat het opgelost is en de boel weer goed draait. Toch nog een tipje: Smeer geen vet in de kabel(hulzen).
waar vet zit gaat zooi vast zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Lekker rondje er op zitten net, Brunssummerheide route in combinatie met beide beklimmingen van de Wilhelminaberg (bult waar snowworld op ligt bij Strijthagen). Na 10km kwam ik een groep van ongeveer 15 single speed rijders tegen welke ik een tijd lang voor probeerde te blijven. Dat ging redelijk tot ik even een noodgedwongen pauze moest houden.

Uiteraard wou ik kijken of ik ze weer bij kon halen, dat duurde even want in de tussentijd ben ik ook nog even met vader en zoon mee gefietst die de route niet zo goed kende en uitleg konden gebruiken wat de kortste route terug was (pa was er redelijk door heen ;) ).

Uiteindelijk kwam ik de groep single speed rijders weer tegen na de 2e beklimming op de top van de berg. Hier heb ik even met ze staan praten, het bleek een internationaal gezelschap te zijn die hier een soort NK singlespeed houden :) (ik vond al dat ze er lekker de vaart in hadden :+).

Al met al lekker gefietst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Aapenootjes schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:12:
Lekker rondje er op zitten net, Brunssummerheide route in combinatie met beide beklimmingen van de Wilhelminaberg (bult waar snowworld op ligt bij Strijthagen). Na 10km kwam ik een groep van ongeveer 15 single speed rijders tegen welke ik een tijd lang voor probeerde te blijven. Dat ging redelijk tot ik even een noodgedwongen pauze moest houden.

Uiteraard wou ik kijken of ik ze weer bij kon halen, dat duurde even want in de tussentijd ben ik ook nog even met vader en zoon mee gefietst die de route niet zo goed kende en uitleg konden gebruiken wat de kortste route terug was (pa was er redelijk door heen ;) ).

Uiteindelijk kwam ik de groep single speed rijders weer tegen na de 2e beklimming op de top van de berg. Hier heb ik even met ze staan praten, het bleek een internationaal gezelschap te zijn die hier een soort NK singlespeed houden :) (ik vond al dat ze er lekker de vaart in hadden :+).

Al met al lekker gefietst :)
Mooie puist die berg van Snow world... en best indrukwekkende kuipbochtn :'(
Wil nog altijd eens de 4 routes aan een rijden, maar ja... meestal mis ik iets en eindig ik vaak sneller bij de auto dan verwacht/gehoopt....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Alle 4 lijkt me best pittig. Wil het ook wel eens doen maar nu red ik dat denk ik nog niet. Al fiets ik meestal ook flink door :P

Ik weet ook niet of het dan handig is om te eindigen met die berg, van de andere kant is het wel mooi om op het einde op die bult te staan :)

Was er overigens niet nog animo voor een meet...? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Aapenootjes op 30-05-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
http://m.bikeradar.com/mt...-to-mountain-bikes-41184/
Vette shit, lijkt me awesome (rij op de weg ook di2 en is fantastisch)... Maar die prijs, gaat nog wel ff duren. Zal wel voor mijn volgende mtb zijn en dat duurt nog wel ff :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
UltraSub schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:38:
http://m.bikeradar.com/mt...-to-mountain-bikes-41184/
Vette shit, lijkt me awesome (rij op de weg ook di2 en is fantastisch)... Maar die prijs, gaat nog wel ff duren. Zal wel voor mijn volgende mtb zijn en dat duurt nog wel ff :(
Mij niet gezien, electronische derailleurs het moet niet gekker worden.. Voor dat geld en dan nog casette en cranck neem ik wel een Pinion bak en een belt. Niet electronisch maar ook zeer trefzeker, genoeg en vooral bruikbare versnellingen en het gewicht mooi in het midden van de fiets. Maar ik denk dat beide systemen me te duur worden voor mijn volgende fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Aapenootjes schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:29:
Alle 4 lijkt me best pittig. Wil het ook wel eens doen maar nu red ik dat denk ik nog niet. Al fiets ik meestal ook flink door :P

Ik weet ook niet of het dan handig is om te eindigen met die berg, van de andere kant is het wel mooi om op het einde op die bult te staan :)

Was er overigens niet nog animo voor een meet...? :+
Lus 4 vind ik niet echt de moeite waard. Zitten zeker leuke stukjes in, maar ook grote gaaaap stukken.

Singlespeed de Wilhelminaberg op? W T F! Ik vind hem al erg pittig op mijn granny gear. Of zullen ze stiekem stukjes lopen rond de switchbacks omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Van lus 4 gebruik ik tegenwoordig voornamelijk delen als ik toch ergens die kant op wil met mijn mountainbike, niet bijzonder spannend inderdaad.
De rode beek (lus 3) vind ik in vergelijking met lus 1 eigenlijk ook een beetje tegenvallen. Zeker niet slecht maar ook niet bijzonder spannend, lekker als ik de kilometers wil maken.

Ik denk dat ze wel zeker stukken gelopen hebben, echter misschien niet eens de switchsbacks. In lus 1 heb ik ze ook een van de pittigere hellingen op zien lopen, de switchbacks kwamen ze echter zonder problemen op.

Vind persoonlijk de 2e keer de Wilhelminaberg op vooral lastig. Dat is me ook nog geen enkele keer fatsoenlijk gelukt. Al heeft dat er misschien ook mee te maken dat ik meestal eindig met die lus en mijn benen er dan al redelijk doorheen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
De 4 lussen zorgen ervoor dat je/ik ca 70km MTB achter de rug kan hebben, als voorbereiding op endurance races en (mijn geplande) deelname in Duchenne Heroes 2015 (7 dagen 100km/dag MTB-en).

Zeker qua klimmen is dat weer heel ander werk dan in de regionen van Reichswald/Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mijn fiets staat bij de fietsenmaker en hij stuurde me een filmpje van een probleem met de trappenas:

Nu ben ik niet zo bekend met MTB onderdelen, maar hoe zou dat moeten klinken? Ik neem aan geluidsloos?
En een Truvativ-as, hoeveel kost dat ongeveer? Op Google kom ik uit op ietsje onder de 20E.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Die prijs lijkt wel te kloppen, en zo hoort hij inderdaad niet te klinken. Die had al iets eerder vervangen moeten worden, want dit heeft meer weg van een pepermolen dan een trapas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nu ik er bij stil sta besef ik me inderdaad dat de kogellagers praktisch geruisloos zouden moeten zijn :) Wel nalatig van mij om het zover te laten komen...
Ik heb de fiets een jaar geleden gekocht tweedehands en hij is al en jaar of 6 denk ik oud, maar dit had ik eerder moeten vast moeten stellen.
Anyway, de fietsenmaker gaat hem helemaal in orde maken voor me zodat ik er weer 100% lol mee kan hebben :)

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Smalle paadjes, doornstruiken en brandnetels is geen lekkere combinatie. Linkerarm lag aardig open gisteravond. Oudste zoon was behoorlijk onder de indruk, oh papa heeft bloed :P Eerst maar eens de doorns eruit geplukt en onder de douche. Dan is de schade al een stuk minder, nu alleen nog flink wat krassen. Combi zweet en bloed laat het in ieder geval flink erger lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

pjlgt schreef op maandag 09 juni 2014 @ 07:57:
Smalle paadjes, doornstruiken en brandnetels is geen lekkere combinatie. Linkerarm lag aardig open gisteravond. Oudste zoon was behoorlijk onder de indruk, oh papa heeft bloed :P Eerst maar eens de doorns eruit geplukt en onder de douche. Dan is de schade al een stuk minder, nu alleen nog flink wat krassen. Combi zweet en bloed laat het in ieder geval flink erger lijken.
Dat had ik zaterdag ook. Paadjes die je in het najaar wel kan pakken, zijn zomers redelijk dicht gegroeid en dan is het soms kiezen tussen brandnetels of bramen :+

Er lag ook nog behoorlijk wat blubber in het bos en vooral in het Reichswalt waren nog diepe plassen te vinden :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 00:38

Tacoos

i am i

Hier geen braamstruiken gisteren, wel brandnetels.
Maar erger was dat ik veel te weinig drinken mee had genomen. Ruim een liter water en 3 sultana's is toch wat weinig bij de huidige temperaturen als je 80 km gaat fietsen. ..

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Eergisteren ook nog even de Wilhelminaberg op geweest (met bijbehorende mountainbike route) om te kijken op het moment dat de Stones speelden. Bijna 2L gedronken op dat relatief korte ritje denk ik.

De afdaling was wel uitdagend in het donker :) Wel wat schrammen her en der alle doornstruiken.

Er waren wel meer mountainbikers te vinden op de berg, maar de meeste namen niet de trail naar beneden geloof ik. Zelfs een hele groep met dikke downhill fietsen namen de eenvoudige route :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zijn er nog mensen hier die in de omgeving van Delft met een MTB rondrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Vandaag wel 5 uur gereden en ik kom uit Delft, maar niet op de mountainbike :p. Mountainbike staat nog steeds bij mijn ouders. Ik wil hem wel hierheen halen om te gaan rijden op het parcours van de broekpolder. Uitsluitend over asfalt rijden met de mountainbike doe ik niet aan, daar heb ik racefietsen voor. Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Aapenootjes schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:10:
Eergisteren ook nog even de Wilhelminaberg op geweest (met bijbehorende mountainbike route) om te kijken op het moment dat de Stones speelden. Bijna 2L gedronken op dat relatief korte ritje denk ik.

De afdaling was wel uitdagend in het donker :) Wel wat schrammen her en der alle doornstruiken.

Er waren wel meer mountainbikers te vinden op de berg, maar de meeste namen niet de trail naar beneden geloof ik. Zelfs een hele groep met dikke downhill fietsen namen de eenvoudige route :')
Hehehe, zwak >:) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 21:13
Bizar vandaag. Lekker een stukje gaan fietsen met mijn nieuwe trek xcaliber 9. Mooi 29" fiets.

Ik rij over een zandpad, vlak geen rare kuilen of iets dergelijks. Opeens vanuit het niets gebeurd er iets met het voorwiel. Bang, ik voorover over de fiets, vol op de grond. Snijwonden in gezicht. Wiel van de fiets ligt naast de fiets en is helemaal ingedeukt en heeft enorme slag nu in het wiel. Lijkt wel of de remmen spontaan blokkeerden of dat het frame gewoon op het wiel is geknald ? echt bizar!

Middag in het ziekenhuis, CT scan gemaakt van nek en lijkt goedgekomen. Nu met verband op hoofd en een oog waar ik niet meer doorheen kan kijken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

xxxMaverick schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:26:
Bizar vandaag. Lekker een stukje gaan fietsen met mijn nieuwe trek xcaliber 9. Mooi 29" fiets.

Ik rij over een zandpad, vlak geen rare kuilen of iets dergelijks. Opeens vanuit het niets gebeurd er iets met het voorwiel. Bang, ik voorover over de fiets, vol op de grond. Snijwonden in gezicht. Wiel van de fiets ligt naast de fiets en is helemaal ingedeukt en heeft enorme slag nu in het wiel. Lijkt wel of de remmen spontaan blokkeerden of dat het frame gewoon op het wiel is geknald ? echt bizar!

Middag in het ziekenhuis, CT scan gemaakt van nek en lijkt goedgekomen. Nu met verband op hoofd en een oog waar ik niet meer doorheen kan kijken.......
Toevallig remmen van Avid?

Wel ontzettend balen dit met de zomer in aantocht, hopelijk komt alles snel goed!

[ Voor 5% gewijzigd door Brilsmurfffje op 09-06-2014 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Of de snelspanner zat te los, wiel raakt los van de mountainbike en de vorkbrug beukt op het wiel?
Verklaart ook waarom het wiel naast de fiets lag. Misschien eens een foto maken van het wiel, dat geeft al wat meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Lijkt me ook sterk dat het met de remmen te maken heeft. Heb zelf ook BR-M445's op mijn mountainbike, hoewel ze genoeg remmen acht ik ze niet in staat om zo extreem te remmen dat je op een vlak stuk vol voorover vliegt. Tevens lijkt mij dat de spaken het eerder begeven dan de snelspanner als er extreme krachen op het wiel komen. Tenzij die snelspanner natuurlijk niet goed vast zit... Overigens bevallen de Magura Firmtech remmen op mijn trekking fiets zo goed dat ik ze ook overweeg voor een volgende mountainbike. Ook bij nat en modder doen deze hydraulische velgremmen het niet verkeerd.

Geen mountainbike avounturen dit pinksterweekend van mij. Gisteren wel met mijn trekking fiets met Rohloff naaf naar Valkenburg aan de Geul gereden en vandaag weer terug. Tent, slaapspullen, kleding, gaspitje enz achterop in een tas en doodleuk wielrenners en mountainbikers voorbijkachelen. Enkele reis was 75 km dus ook geen kort en snel ritje ;) Moet wel zeggen dat die heuvels in Zuid Limburg toch altijd zwaar vallen als je ze niet echt gewend bent. Als je meteen onderaan de klim vol inzet blijft er uiteindelijk weinig snelheid over. Beter gelijkmatig omhoog fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Remmen blokkeren kan nooit rechtstreeks schade aan je fiets geven, dan vlieg je domweg over de kop en blijft je wiel juist vastzitten. Ik heb het al velen zien proberen, en zelf ook een paar keer net op tijd de rem weer losgelaten (tegenliggende scooter ging voor me dwars liggen door een te snelle bocht, ik stond recht op mijn voorwiel toen hij op een halve meter afstand naar links wegschoof :X) Ik zet ook in op de quickrelease, als die los is getrild heb je maar een hobbel van 5cm nodig om je wiel eruit te laten vallen. En die heb je vaak wel op een zandpad.

Zitten er krassen op je remklauw of remschijf? Als je wiel uit je quickrelease valt zal hij scheef terug komen.

Maar dat is allemaal leuk voor CSI of Bones, hoe is het met jou? Komt het nog goed met je oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MBV schreef op maandag 09 juni 2014 @ 21:02:
Remmen blokkeren kan nooit rechtstreeks schade aan je fiets geven, dan vlieg je domweg over de kop en blijft je wiel juist vastzitten. Ik heb het al velen zien proberen, en zelf ook een paar keer net op tijd de rem weer losgelaten (tegenliggende scooter ging voor me dwars liggen door een te snelle bocht, ik stond recht op mijn voorwiel toen hij op een halve meter afstand naar links wegschoof :X) Ik zet ook in op de quickrelease, als die los is getrild heb je maar een hobbel van 5cm nodig om je wiel eruit te laten vallen. En die heb je vaak wel op een zandpad.

Zitten er krassen op je remklauw of remschijf? Als je wiel uit je quickrelease valt zal hij scheef terug komen.

Maar dat is allemaal leuk voor CSI of Bones, hoe is het met jou? Komt het nog goed met je oog?
remschijf is scheef samen met wiel. Ik laat de experts wel eens kijken. Ik heb trek wel gemaild met foto's. Niet perse om schade te verhalen maar wel om signaal af te geven. Kan zijn dat er een fout is gemaakt door de fietsemaken maar kan ook constructiefout zijn. Ding is net nieuw.

Ik wilde even een foto er neer zetten maar die zag er wel goor uit :X Schade lijkt beperkt tot onder het oog. Gaat een litteken worden (stuk huid weg) Oog zelf gelukkig geen schade. Is dik, bloederig en grote lap onder het oog... en verder schaafwonden maar die genezen wel. Nek doet pijn maar gaat ook wel over.

Ben erg nieuwsgierig of over een paar dagen onder het verband weer normale huid terugkomt of dat je het erg blijft zien.

Dank voor de vraag, waardeer ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Nog even een tip, een goede zonnebril kan ook het verschil maken. Plaatje van mijn bril nu

https://www.dropbox.com/s...2014-06-09%2022.39.13.jpg

Heeft toch een aardig gedeelte van de krassen kunnen opvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

xxxMaverick schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:41:
Nog even een tip, een goede zonnebril kan ook het verschil maken. Plaatje van mijn bril nu

https://www.dropbox.com/s...2014-06-09%2022.39.13.jpg

Heeft toch een aardig gedeelte van de krassen kunnen opvangen
Sowieso _altijd_ een zonnebril op, het liefst eentje met gele/oranje glazen zodat je in het bos extra contrast hebt. De bril beschermd ook tegen zand in de ogen zodat je ten alle tijden kan zien waar je naar toe gaat!

Heb zelf een poos met zo'n brilletje van de bouwmarkt gereden, ging echt prima en die hebben sowieso veiligheidsglas :+

Heb er nu eentje van Adidas, gebruik hem ook voor de wintersport!
Afbeeldingslocatie: http://d26hhearhq0yio.cloudfront.net/content/misterspex/produkte/grafiken/09-230252-0004-03_a2.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Brilsmurfffje op 09-06-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:48
Brilsmurfffje schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:05:
Yep, vooral omgeving van broekpolder circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ook handig: enduro-achtige handschoenen, kan je tenminste nog de rotzooi uit de andere wonden waar geen bescherming zat peuteren :+ Schrammen op m'n knie, heup of elleboog is pijnlijk en vervelend, een hand die open ligt zal voor mij ziekmelden betekenen.

@delftenaren: waarom niet naar zoetermeer? Zo spannend vind ik broekpolder nou weer niet, en het is ongeveer even ver (afhankelijk van waar in Delft precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Zure situatie Maverick. Makkelijk achteraf praten, maar altijd een pre-ride check uitvoeren voordat je op de fiets stapt. Het kan je een hoop ellende besparen (http://www.pinkbike.com/n...inute-Bike-Preflight.html) In ieder geval beterschap!

Gisteren met inachtneming van de weerswaarschuwingen toch nog een local rondje gereden met een set testwielen (650b/27.5"). Op zich wel maf hoe 1,5" het rijgedrag van een fiets op de kop kan zetten. Ik twijfel nog wat ik er van vind. Ik zie op zich de voordelen wel, maar weet niet of ze bij mijn frame/fiets horen.

[ Voor 4% gewijzigd door dnhelle op 10-06-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Heb ook weer een grens verlegt... een dikke drop gereden van een metertje of... 3 hoog en 5-6 ver.
Was wel ff eng, maar eenmaal gereden het bekende: Oooooh heb ik daar zolang op zitten hikke, :P

En nu rij ik hem omdat die zo leuk is :D

Toevallig merkte ik dat me snel spanner achter ook los zat.. maargoed, mijn achterwiel moet ik na achter eruit trekken, dus die valt er niet zomaar uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
screamhouse schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:04:
[...]

Yep, vooral omgeving van broekpolder circuit
Same here.
Ook regelmatig met de auto vanuit Delft naar Dorst, Loonse & Drunense duinen of Noordwijk.

Alleen nu ff niet want zit met een gebroken duim (duurt lang!)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:28

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voorwiel valt er ook niet zomaar uit, daar zijn die haakjes voor onder aan je vork. Tenzij je die zelf weggevijld hebt natuurlijk. Je snelspanner moet wel heel erg los zitten wil je voorwiel los komen. Desalniettemin, sterkte Maverick.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Als het niet meer geklemd zit, trilt hij vanzelf verder los bij elk hobbeltje. Als je veel ervaring hebt voel je vanzelf dat er iets niet goed zit doordat hij steeds verder heen en weer kan gaan, maar op een zandpad kan je dat best 'over het hoofd zien'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Baldertt schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:11:
[...]

Same here.
Ook regelmatig met de auto vanuit Delft naar Dorst, Loonse & Drunense duinen of Noordwijk.

Alleen nu ff niet want zit met een gebroken duim (duurt lang!)..
Exact dezelfde parcoursen die ik rijd! Grappig om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 22:45
MBV schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:14:
Als het niet meer geklemd zit, trilt hij vanzelf verder los bij elk hobbeltje. Als je veel ervaring hebt voel je vanzelf dat er iets niet goed zit doordat hij steeds verder heen en weer kan gaan, maar op een zandpad kan je dat best 'over het hoofd zien'.
Pas geleden ook voorgehad - tak had wsl de snelspanner los geklikt.

Vond dat het voorwiel toch maar raar aan het doen was ... dus even gestopt en gekeken, bleek toch al aardig los te staan.
Dacht eerst dat de as naar de kloten was - tot ik zag dat de snelspanner dus open stond.

Snelspanner maar ineens zo terug vast gemaakt dat een tak er niet meer achter kan haken.

Mocht de schijfrem ineens blokkeren - dan vlieg jezelf overkop maar blijft het wiel wel gewoon in de vork zitten en komt er dus niet naast te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
By The way; QR is toch 2012 en steekas / 15mm / X12 zo 2015?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Liefst ook nog #endurospecific steekassen dan hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

dnhelle schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:46:
By The way; QR is toch 2012 en steekas / 15mm / X12 zo 2015?

;)
Daarom heb ik voor mijn nieuwe fiets een lange as met twee moeren besteld :P
Afbeeldingslocatie: http://www.emulation.nl/demoniac/mtb/surly1x1_2_small.jpg

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
single slet met te smalle banden... neeeeeeeeee :X

[ Voor 4% gewijzigd door Marsjee op 10-06-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Roet schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:21:
[...]

Exact dezelfde parcoursen die ik rijd! Grappig om te lezen.
Grappig idd. Dat zijn toch de beste qua reistijd/fun verhouding. Schoorl, Oostvoorne en Posbank kom ik ook nog wel eens. Bergschenhoek is net iets te ver fietsen maar niet leuk genoeg om de auto te pakken. Zoetermeer is op goede afstand maar saai. Broekpolder is goede afstand én leuk :)
Hopelijk over een tijdje ook nog een route in Meijendel! Dat zou echt ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Heel gaaf Demoniac! Thumbs up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
even een kleine update. Langs de dealer gegaan. Die kan het ook niet verklaren. Hij probeer het wiel er weer in te duwen maar dit lukte niet. Hij moest dus echter meer losdraaien voordat het wiel er weer tussenviel. Hij gaf aan wellicht een tak want er was een spaak kapot. toen we die echter bekeken was die kapot naar de andere kant toe dus ook dat is geen verklaring. Bij de remmen ook geen echte schade.

Blijft een zeer vreemd verhaal. Trek nederland een mail gestuurd maar nog geen reactie. Dealer zet hem nu uit bij Trek. Hij schrok wel toen ik met een halve fiets aan kwam zetten en met mijn kapotte hoofd erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Marsjee schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:50:
single slet met te smalle banden... neeeeeeeeee :X
Mijn 2.35 NN/RaRa wielset kan er ook in hoor :> Singlespeed fietst zo lekker direct :D Ik heb 0,0 conditie, de mountainbike pak ik niet zo snel om mee door de stad te gaan fietsen en daar is dit ideaal voor. Ik merk dat ik met singlespeed rijden veel sneller conditie en kracht in mijn benen opbouw dan met versnellingen.
Het alternatief was een fixie, maar als je dit al smal vindt... :P Racefietsen is echt niks voor mij met die enge 23mm bandjes :X Die Kojak's zijn in ieder geval dik genoeg om af en toe de stoep te pakken als het fietspad weer eens over de hele breedte gebruikt wordt. (wat in Utrecht meer regel dan uitzondering is)

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 10-06-2014 22:29 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Brilsmurfffje schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:05:
Vanuit Pijnacker ja.
Heb de hobby sinds tijden (kocht de Santos SCC02 in 2002) weer opgepakt. Vanuit mijn ouders tegen Delft aan vond ik Bergschenhoek eigenlijk net ff te ver, dan heb ik al 15KM er op zitten, moet dan nog MTB'en en dan weer 15KM terug. Dan was ik meestal aardig op.

Maar sinds een jaartje ben ik verhuisd, en nu is het maar 8KM naar Bergschenhoek toe, dus een maandje terug voor het eerst geweest, en ik vond het helemaal geweldig :D Heerlijk genoten. Afgelopen weekend voor de 2e keer geweest, al had ik graag eerder gegaan maar dat ging niet door omstandigheden.

Conditie is niet zo best, en ik moet weer ff wennen aan het stuur en remgedrag van mijn MTB, want ik ben het gedrag van mijn daily gewend. Ook kreeg ik last van tintelende armen, maar dat had denk ik ook te maken met het gebrek aan controle, waardoor armen en handen niet echt konden ontspannen. Had ik tijdens de asfaltstukken namelijk geen last van.

IIG vandaag ff wat goodies opgezocht, want de bidonhouder was verbogen, wil een wijde fietsbroek IPV zo'n ballenknijper (en daar kan ik mijn telefoon en sleutels niet in kwijt) en voor mijn daily moet ik nieuwe banden. Neem denk weer de durano's. Maar dan misschien in 28 IPV 32mm. Kon er altijd prima de hoeken mee om, sleten amper, en nooit lek gereden.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 10-06-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@ xxxMaverick

Heb ook wel eens met een nieuwe fiets (wel een gewone stadsfiets) meegemaakt dat het achterwiel na 3 dagen spontaan een taco vorm aan nam toen ik even wat harder op de pedalen ging staan. Waarschijnlijk was de spakenspanning niet al te best...
Nu stond ik met mijn achterwiel in taco vorm vooral erg snel stil. Als het mijn voorwiel was geweest dan had ik waarschijnlijk met je mee kunnen praten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

_ferry_ schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:56:
[...]

Vanuit Pijnacker ja.
Heb de hobby sinds tijden (kocht de Santos SCC02 in 2002) weer opgepakt. Vanuit mijn ouders tegen Delft aan vond ik Bergschenhoek eigenlijk net ff te ver, dan heb ik al 15KM er op zitten, moet dan nog MTB'en en dan weer 15KM terug. Dan was ik meestal aardig op.

Maar sinds een jaartje ben ik verhuisd, en nu is het maar 8KM naar Bergschenhoek toe, dus een maandje terug voor het eerst geweest, en ik vond het helemaal geweldig :D Heerlijk genoten. Afgelopen weekend voor de 2e keer geweest, al had ik graag eerder gegaan maar dat ging niet door omstandigheden.
Dat is wel wat dichterbij, ik wil binnenkort eens gaan kijken in zowel berschenhoek als in Zoetemeer, dit is beide vanaf mijn huis 30km retour.
Conditie is niet zo best, en ik moet weer ff wennen aan het stuur en remgedrag van mijn MTB, want ik ben het gedrag van mijn daily gewend. Ook kreeg ik last van tintelende armen, maar dat had denk ik ook te maken met het gebrek aan controle, waardoor armen en handen niet echt konden ontspannen. Had ik tijdens de asfaltstukken namelijk geen last van.

IIG vandaag ff wat goodies opgezocht, want de bidonhouder was verbogen, wil een wijde fietsbroek IPV zo'n ballenknijper (en daar kan ik mijn telefoon en sleutels niet in kwijt) en voor mijn daily moet ik nieuwe banden. Neem denk weer de durano's. Maar dan misschien in 28 IPV 32mm. Kon er altijd prima de hoeken mee om, sleten amper, en nooit lek gereden.
Ik heb het ook na lange tijd weer opgepakt, mn fiets stond eerst thuis bij mijn ouders in amsterdam, maar er niet op fietsen is toch best zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Demoniac schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:28:
[...]
Mijn 2.35 NN/RaRa wielset kan er ook in hoor :> Singlespeed fietst zo lekker direct :D Ik heb 0,0 conditie, de mountainbike pak ik niet zo snel om mee door de stad te gaan fietsen en daar is dit ideaal voor. Ik merk dat ik met singlespeed rijden veel sneller conditie en kracht in mijn benen opbouw dan met versnellingen.
Het alternatief was een fixie, maar als je dit al smal vindt... :P Racefietsen is echt niks voor mij met die enge 23mm bandjes :X Die Kojak's zijn in ieder geval dik genoeg om af en toe de stoep te pakken als het fietspad weer eens over de hele breedte gebruikt wordt. (wat in Utrecht meer regel dan uitzondering is)
Nou voor deze keer dan... conditie bouw je er zeker mee op, maar nog geen volwaardige smoes.. sinds ik 1x9 rij moet ik ook wat meer aanpoten,.. zeker in groesbeek 8)7 dus ook goed voor de conditie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Ik heb al enige tijd het probleem dat er gekraak uit mijn trapas komt en dat ik af en toe de (aluminium) moer terug wat vaster moet zetten. Dit heb ik ook eens tegen mijn fietsenmaker gezegd maar er is toen blijkbaar niet echt serieus naar gekeken heb ik vandaag gemerkt.

In het verleden kwam de crank arm wat los omdat die alu moer los kwam. Zolang je een imbus van 8 meeneemt is er dus weinig aan de hand (dacht ik). Vorig weekend gaan fietsen maar ik kreeg mijn crank niet meer vast zoals anders wel het geval was. Fietsenmaker is met vakantie en ik moet echt vooruit dus zelf maar wat spullen besteld om alles op en te breken en toen kwam ik het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-yCmPkwLYYMs/U5oUOsnDh7I/AAAAAAAAAvQ/pEegLtwsQ3k/w870-h491-no/IMG_20140612_153916.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-3jpDk-aUbuM/U5oTcVH1PXI/AAAAAAAAAvI/8JsHJwt4CWk/w870-h491-no/IMG_20140612_153740.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-d-EUkOkUX-I/U5oUW4T7p0I/AAAAAAAAAvY/hpjtjZiW6qc/w870-h491-no/IMG_20140612_153815.jpg

Blijkt dus dat de crank arm niet goed op de as zat waardoor het aluminium gewoon weggeduwd is. De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk de bramen weg vijlen en zorgen dat de crank volledig over de as past maar dan ga ik in de toekomst hetzelfde krijgen maar dan op het nog onbeschadigde stuk.
Ik zou dus liefst enkel de crank arm vervangen maar dit onderdeel (Shimano code Y-1H5 98090, de volledige crank is een XTR FC-M970, 175mm) is ook al wat op leeftijd. Iemand enig idee waar ik daar eventueel nog aan zou kunnen geraken? Op de gangbare webwinkels heb ik nog niet echt iets kunnen vinden. Morgen ga ik alvast eens horen bij enkele fietsenmakers.

Het probleem met volledig vervangen is dat ik dan al bijna naar een 10-speed moet gaan kijken en dan is het financieel helemaal een prachtig verhaal want dan mag ik bijna de helft van mijn fiets gaan wisselen :(

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:12:
Voorwiel valt er ook niet zomaar uit, daar zijn die haakjes voor onder aan je vork. Tenzij je die zelf weggevijld hebt natuurlijk. Je snelspanner moet wel heel erg los zitten wil je voorwiel los komen. Desalniettemin, sterkte Maverick.
't is me 1 keer gebeurd dat ik met een losse snelspanner reed, maar ook dat is een tijd goed gegaan. Toch klinkt het meer als een wiel dat eruit is gelopen dan remmen die spontaan blokkeren. Op een wat zanderige ondergrond heb je dan vaak ook eerder onderstuur dan dat je erover heen klapt. Met achteriwiel los van de grond tot stilstand komen doet het trouwens altijd goed als iemand een domme fout maakt, zeker met het bijten van de banden op asfalt :P

Tak in de spaken is of tak door of spaken door, zie Mythbusters :P

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 13-06-2014 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Of zand happen ;)

@jegapia: waarom direct 10spd? 9spd is nog prima verkrijgbaar, en daar kan volgens mij ook een 8spd ketting overheen lopen. Zoek een mooie crankset uit, misschien 2e hands (de mijne verkocht voor 50 euro op mountainbike.nl forum) en vervang de lagers naar moderne buitenboord-lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Uhm, een M970 crankset werkt al met externe buitenboordlagers, MBV.
Ik betwijfel echter of dit nog gaat goedkomen, niet alleen je traparm zal kapot zijn, ook je as zal niet al te fris zijn. Ik zou een XT-crankset gaan scoren. Niet duur, wel goed.
Met een upgrade naar een 10 speed crankset kun je trouwens prima nog 9 speed rijden, 10 speed bladen zijn dunner dan 9 speed bladen en een 9-speed ketting loopt daar prima overheen. Hence, ik rijd nu 10-speed achter met 9-speed voorbladen. No problemo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Of voor een paar tientjes minder er een Deore of SLX op zetten. Ik rij met Deore en vind het voor €66 (incl lagers) echt een prima cranckset.

http://www.rose.nl/artike...h-ii-crankstel/aid:367974

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
MBV schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:08:
@delftenaren: waarom niet naar zoetermeer? Zo spannend vind ik broekpolder nou weer niet, en het is ongeveer even ver (afhankelijk van waar in Delft precies).
Zoetermeer is idd even ver vanuit Delft. Ik kwam er regelmatig toen ik mijn fiets net had, maar het nadeel van Zoetermeer vind ik dat je zo goed als altijd je fiets moet schoonmaken. Dat duurt bijna langer dan het fietsrondje zelf. Plus dat het rondje Zoetermeer wel erg kort is, na 3 rondjes heb ik het daar wel weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Deore crank is prima. Rij er nu ong 1.5 jaar 1x9 mee.
Ik zou straks weer is een fototje schieten van mijn beest.

Helaas wel met reserve wiel achter, heb de 2e inmiddels kapot :( binnenkort eens een nieuwe setje handgespaakt kopen.

[ Voor 63% gewijzigd door Marsjee op 13-06-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Sterker nog: een SLX crankset is op een bepaald punt zelfs beter dan XT en hoger. SLX heeft namelijk een stalen binnenblad en hoger is dat alu. Lekker licht, maar veel zachter, dus sneller kans op chainsuck. Zo heb ik zelf ondervonden. Ik zou op MP gaan zoeken naar een wat oudere XT/XTR crankarm die erbij past, lijkt me het makkelijkst en goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
BTW: Zaterdag 19 Juli zijn we een meeting in Nijmegen aan het regelen.

zie: http://www.mountainbike.n...p?f=18&t=105266&start=120

Dus wie mee wilt, mag je ook hier melden..

[ Voor 15% gewijzigd door Marsjee op 13-06-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De dag na de intocht van de vierdaagse....ik pas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Zwak ! Maar oke :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tja feestje aan de Sint Annastraat he....daar zeg ik geen nee tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Bedankt voor de tips allemaal :)!

Ik wist niet dat het mogelijk was om 9- en 10speed te combineren dus dat kan nog van pas komen.

De trapas zelf is nog volledig in orde. Ik ben er zowat 100% zeker van dat deze van een ander materiaal is (titanium) aan de kleur (en slijtage) te zien. Dat maakt het ook zo zonde om alles te vervangen door iets "minder".

Vandaag ook nog naar enkele fietsenmakers geweest die de titel dragen van "Shimano service center" (voor wat dat ook mag beteken) en er was er ook één die echt de moeite deed om met Shimano zelf contact op te nemen en het is echt niet meer te bestellen.

Ik ben dus nu aan het kijken naar enkele 2de hands cranks op het mountainbike forum. Er staan er daar nog wel enkele te koop. Wel andere types maar we zien wel wat er allemaal past :)

Nog een foto van het andere deel waar duidelijk te zien is dat er hier niets aan de hand is:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/D6Jles8JnZ7NMpUwB_LZw0yk07myggWT5dXpw5Dq0R0=w786-h443-no

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Jegapia schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 22:25:
Dat maakt het ook zo zonde om alles te vervangen door iets "minder".
Mwah. Die 200 gram meer gewicht, kun je zelf beter 200 gram afvallen :P
+ dan gezoek en gedoe om dit te laten maken kun je jezelf sparen door gewoon een slx te kopen. Die ook nog is super eruit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Om het gewicht is het mij niet echt te doen want ik sleur ook elke keer een rugzak mee met heel wat materiaal in wat ik ook niet allemaal écht nodig heb.

Ik heb de fiets jaren geleden tweedehands gekocht voor een mooi prijsje en hij was volledig XTR afgemonteerd. Als ik nu iets vervang probeer ik het zo veel mogelijk origineel te houden.

Op dit moment heb ik er één gevonden in Leuven en in Rotterdam en die kosten beiden rond de €100. SLX is goedkoper maar dit bedrag heb ik er wel voor over als ik hem dan ook snel in huis krijg. Anders haal ik volgende week inderdaad een nieuwe SLX of XT. Dat zien we dan nog wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Hmm... 100 euro voor één arm? Of voor een set?
Zie anders ook deze: ook wel lekker :) maar dan wel 2-speed. Ik weet niet wat je nu rijdt?
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=37&t=123647

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Voor de set natuurlijk :).

Die van jouw link had ik al een pb gestuurd en hij is nog beschikbaar maar dat is wel een 980 en inderdaad een 2-speed. Ik weet nog niet juist of je daar ook een 3-speed op kan monteren want die heb ik echt nodig voor op de asfalt te rijden.
Op de documentatie van Shimano lijken dezelfde gaten te zitten maar ik heb bij een shop in de specs gezien dat de steekcirkel toch anders zou zijn.

Maakt op zich niet echt veel uit voorlopig want er zijn nog twee andere 970 cranks beschikbaar dus ik hoop dat ik er daar ééntje van kan scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
De steek van deze twee-speed is inderdaad anders, een granny (22t) krijg je hier niet op gemonteerd.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Ik heb inmiddels een mail terug van Trek. Zij gaan de fiets ophalen bij de dealer en naar het Europees reparatie centrum sturen. Daar gaan ze bepalen hoe verder en kijken of ze een oorzaak kunnen achterhalen. Ze blijven wat op de vlakte maar dat kan ik me voorstellen. Zij weten niet hoe ik met de fiets ben omgegaan. Ik vind de reactie wel sterk want lijkt of ze er serieus naar willen kijken. Nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vandaag de Limburgs Mooiste 110km verreden met een kameraad. Uieindelijk 119km op de teller, 5600kcal verstookt, onder de 8 uur terug, geen pech gehad, en een max snelheid van 71km/u bereikt aldus de Edge810. en beentjes die gloeien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Netjes Niels. Hoeveel hoogtemeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Garmin gaf 1990 hoogtemeters aan. bewogen gemiddelde snelheid is vastgesteld op 17,1 km/u

Garmin Connect geeft aan na inschakelen hoogtecorrecties op de 110km MTB een 1632 hoogtemeters.

[ Voor 35% gewijzigd door NielsTn op 15-06-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb de 70km variant gereden. Vond ik al heel wat aangezien de grootste afstand voor mij tot nu toe 60km was... Op het einde waren mijn beentjes ook wel redelijk op. Wel een vervelende koprol gemaakt waarbij ik mijn hand en knie open haalde en vervolgens mijn linker been verbrandde toen ik door de adrenaline niet door had dat ik tegen de schijfrem aan stond. Maar mijn fiets was gelukkig nog heel :P

Ik was hem via Endomondo aan het tracken maar die stopte er helaas 2x mee waardoor ik slechts 58 van de 70km getracked heb. 2800 kcal en een max van 70km/uur, gemiddeld ongeveer 17. Die max geloof ik niet echt, zelfs als ik de Cauberg af dender meet ik dergelijke snelheden niet.

Al met al ben ik wel tevreden :)

edit, fotootje gevonden:

Limburgs mooiste 2014 70km MTB

Kon nog wel lachen ondanks de pijn in mijn hand :+

[ Voor 12% gewijzigd door Aapenootjes op 16-06-2014 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Het is vaak niet de afstand die het zwaar(der) maakt, maar de intensiteit van klimmen (hoogtemeters, hellingshoeken...). Vind ik.

hier nog tweakers die meerijden met bv 6 uurs of 24 uurs evenement Brabant Bikefestival in Landerd (Brabant)?

[ Voor 40% gewijzigd door NielsTn op 17-06-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren wezen fietsen in Bergschenhoek. Was gewoon helemaal alleen :D Kwam wat wandelaars tegen, een stuk of 5, maar verder erg stil :o Ook een stuk of 20 konijnen gespot, terwijl ik die in het weekend daar niet tegenkom.
Had wel last dat de achterband erg veel slipt, als je zo'n kort steil klimmetje hebt, dat je effe gaat staan en flink aanzet, slipt ie door, sta je opeens stil, en val je zowat om. En in de bochtige afdalingen was het ook te merken. Op dat grit/gravel slipt ie dan veel. Maargoed, ik had 2,5 bar in de Racing Ralph, wellicht dat ik de achterband op de min. van 2 bar moet zetten.
IIG merk ik wel al vooruitgang versus de 1e keer dat ik ging. Hou het langer vol en voel de fiets weer beter aan.
Pagina: 1 ... 66 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.