Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.373 views

Onderwerpen

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 14:56
Bedankt voor de info! De maat is als het goed is correct. De huidige eigenaar is even groot als mijn vriendin dus dat moet wel lukken, of de binnenmaat van de benen moeten erg verschillen. De duurdere heb ik ook een beter gevoel bij ja! Ben alleen nog aan het onderhandelen qua prijs, aangezien deze mij nogal hoog was.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:55
Goedemiddag beste mountainbikers,

Ik heb een maand geleden een Merida E-Spresso aangeschaft voor mijn woon-werkverkeer, dit is een elektrische fiets die met een beetje fantasie wel wat weg heeft van een mountainbike maar dan uiteraard met dunnere banden. Het is in feite gewoon een trekking model.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Ybb0DekMBvo/Uvt5OeG4v3I/AAAAAAAABjY/UAIoE8Xq3Gw/w1278-h719-no/DSC_0042.jpg

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar betere handvatten met een soort bar ends waardoor ik soms even het stuur wat anders vast kan pakken want ik zit gedurende een uur nagenoeg met dezelfde houding en soms voelt dat nogal wat verkrampt aan. Hieronder een foto van het huidige dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-MkfqXCIzFlQ/Uvt5OVtGUCI/AAAAAAAABjY/tcCyKshIpeo/w1278-h719-no/DSC_0043.jpg

Ik kwam zelf deze 2 tegen en vroeg me af of dit wat is?
http://www.12gobiking.nl/...tten/ergon_gs2_handvatten

http://www.12gobiking.nl/...tten/ergon_gp3_handvatten

De reden dat ik het hier vraag en niet in het Het grote elektrischefietsentopic is omdat de meeste ebikes niet een dusdanig recht stuur hebben en jullie de vraag vast veel beter kunnen beantwoorden :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb die GP3 grips en vind ze heerlijk. Ook genoeg controle en grip bij technische en downhill stukken, komt mede doordat ik vrij brede handen heb. Bij erg kleine handen weet ik niet of het ideaal is. Maar iig een stuk meer comfort op langere ritten dan simpele rechte grips, met name voor de polsen.

• Vlassie1980
Ik heb zelf vrij grote handen dus dan ga ik sowieso voor de grootste maat. Bedankt voor de input!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Vlassie1980 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:41:
Goedemiddag beste mountainbikers,

Ik heb een maand geleden een Merida E-Spresso aangeschaft voor mijn woon-werkverkeer, dit is een elektrische fiets die met een beetje fantasie wel wat weg heeft van een mountainbike maar dan uiteraard met dunnere banden. Het is in feite gewoon een trekking model.
[afbeelding]

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar betere handvatten met een soort bar ends waardoor ik soms even het stuur wat anders vast kan pakken want ik zit gedurende een uur nagenoeg met dezelfde houding en soms voelt dat nogal wat verkrampt aan. Hieronder een foto van het huidige dashboard:
[afbeelding]

Ik kwam zelf deze 2 tegen en vroeg me af of dit wat is?
http://www.12gobiking.nl/...tten/ergon_gs2_handvatten

http://www.12gobiking.nl/...tten/ergon_gp3_handvatten

De reden dat ik het hier vraag en niet in het Het grote elektrischefietsentopic is omdat de meeste ebikes niet een dusdanig recht stuur hebben en jullie de vraag vast veel beter kunnen beantwoorden :)
Nee.... een elektrischefiets vergelijken met een mtb kan NIET ! :o :9

• Vlassie1980
Marsjee schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:37:
[...]

Nee.... een elektrischefiets vergelijken met een mtb kan NIET ! :o :9
LOL... stuur is ook recht dus.... :P

Maar ik ben alweer weg hoor ;w

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vanmiddag wat goodies binnengekregen voor de mtb, een best wel fatsoenlijk zadel:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/03/2014-03-12-14.19.40-Small.jpg
En om met nat weer de hompen modder uit mijn nek te houden: :+
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/03/2014-03-12-18.04.44-Small.jpg
:)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Intruder
Ik ga morgen kijken naar de tweede hands mtb voor mn vriendin. Deze staat hierboven wel in een linkje ;).

Nu vraag ik mij af waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van een tweedehandse fiets. Bijvoorbeeld of de tandwielen niet versleten zijn en of er geen scheurtjes zitten in het frame ofzo?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 18:12
Frame altijd nakijken, al was het maar om te zien of de lakschade acceptabel is. Tandwielen verslijten toch wel, en kosten niet gek veel om te vervangen (50 euro voor een set van ketting en tandwielen achter, middenblad voor kost iets van 20 euro). Je kan dat gebruiken om over af te dingen: als de ketting ver versleten is kan je proberen die 50 euro van de prijs af te krijgen.
Kijk liever of de wiellagers nog goed werken (weinig trillingen als je het wiel laat ronddraaien, en zeker het voorwiel moet lang blijven draaien), of de vork nog goed is, en of de schijfremmen nog goed zijn (bij die dure fiets, v-brakes zijn goedkoop om te vervangen).

Als het die dure fiets is, kijk dan op internet na of van die remmen en voorvork zwakke plekken bekend zijn.

• Intruder
Het is de dure fiets ja. Al betaal ik gelukkig niet de hoofdprijs ;). Dus denk dat er niet veel af te dingen valt. Als ik de vorige eigenaar moet geloven dan is de fiets altijd goed onderhouden, maar zal die punten morgen mee nemen! Bedankt voor de info.

We zullen het morgen allemaal wel zien!

• MBV
oh ja, vraag wanneer zijn vork voor het laatst een servicebeurt heeft gehad :)

• Intruder
Zal ik doen! Waarvoor is dat precies handig? Ben nog niet zo into the mountainbikes zegmaar.. Heb zelf gewoon een nieuwe gekocht en wil me er wel meer in verdiepen

Edit:

Heb hem gekocht hoor! Uiteindelijk 250 euro voor betaald! Leek me een erg goede prijs voor de fiets. Hij bleek er erg goed uit te zien en was altijd goed onderhouden. Ding fietst beter dan mijn nieuwe scott maarja, heeft mn vriendin wel een mooi fietsje aan dacht ik zo :D.

[ Voor 46% gewijzigd door Intruder op 13-03-2014 23:28 ]

• Marsjee
NEE... als je niet zelfstandig kracht kunt zetten, ga dan niet MTB'en :+

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Marsjee schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:59:
[...]

Uit een van de comments:
It's not like non-pedal assist bikes are just going to disappear because some companies have a pedal assist bike in their lineups. It's a decent idea, there are plenty of riders out there who have the skills to ride proper trails, but their body holds them back for one reason or another. It's not just for the overweight, and even it it was, what's wrong with helping people get out and about and at least some amount of excercise. If I had a heart problem and the doctors said, "No more cycling," I'd definitely look into these kinds of bikes, as I know someone who has been through just that (and it wasn't weight related) and a decent pedal assist bike allows them to keep doing what they love.
Hij heeft daarmee wel een punt. Ik vind het ook niks, maar even verder kijken dan de neus lang is natuurlijk. ;)

• MBV
Marsjee schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:59:
[...]

Goed, dan pak ik de volgende keer weer de kabelbaan met een Kona Stinky naast me, heb ik ook geen motor nodig :+

• Marsjee
MBV schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 15:39:
[...]

Goed, dan pak ik de volgende keer weer de kabelbaan met een Kona Stinky naast me, heb ik ook geen motor nodig :+
Succes :z

• MBV
Downhill is toch al jaren geaccepteerd als echte mtb-tak, waarom zou elektrisch dan niet mogen? Dat was waar ik op doelde. En deze zomer ga ik echt een of twee dagen downhillen, mooie afsluiting na een week transalp of zoiets :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:43

DjVe

Hatsaflats!

Het is een mtb met trapondersteuning, dus je moet gewoon zelf trappen. Je kan natuurlijk op hetzelfde tempo rijden als een normale mtb en dus jezelf bijna niet inspannen, of je geeft gewoon alles en gaat twee maal zo hard. Ik denk dat het best hard werken is hoor :)

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
Je kan ook gewoon een crossmotor kopen. Dan ga je 5x zo hard met minder inspanning.

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tis toch een mooie uitkomst voor mensen waar het fysiek gewoon niet meer wil omzelf die inspanning te leveren, maar het wel hartstikke graag blijven doen?

• Marsjee
DjVe schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:37:
Het is een mtb met trapondersteuning, dus je moet gewoon zelf trappen. Je kan natuurlijk op hetzelfde tempo rijden als een normale mtb en dus jezelf bijna niet inspannen, of je geeft gewoon alles en gaat twee maal zo hard. Ik denk dat het best hard werken is hoor :)
Trap ondersteuning? Je hoeft alleen de beweging te maken, zonder een centje kracht of wat dan ook.
SaURoN schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:46:
Tis toch een mooie uitkomst voor mensen waar het fysiek gewoon niet meer wil omzelf die inspanning te leveren, maar het wel hartstikke graag blijven doen?
Zeker. Maar zo denk ik ook over elektrische fietsen zelf.. al zie je daar ook iedereen op fietsen jong of oud.
Geen porem :X maargoed dat zou wel aan mij liggen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Marsjee op 16-03-2014 16:33 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Marsjee schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:28:
[...]

Trap ondersteuning? Je hoeft alleen de beweging te maken, zonder een centje kracht of wat dan ook.

[...]

Zeker. Maar zo denk ik ook over elektrische fietsen zelf.. al zie je daar ook iedereen op fietsen jong of oud.
Maar dan ga je net zo hard als een normale mtb? Je kan er toch ook zo hard mogelijk mee proberen te rijden. Dan ben je volgens mij net zo afgepeigerd als bij een normale fiets (het gaat alleen veel harder).

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 15:56

KoffieNT

banaan

Hoevaak per jaar vervangen jullie het vet van jullie wielnaven, trap-as en headset?

De naven heb ik een maand of 4 geleden laten doen bij de fietsenmaker, aangezien mijn wielen daar waren om de slagen uit mijn achterwiel te halen + algemene check.
De trap-as heb ik een paar weken geleden zelf gedaan. De headset heb ik ook laten doen bij de fietsenmaker en dat is inmiddels wel weer een jaartje geleden.

Ik gebruik vet van Shimano voor de trap-as, als het goed is kan ik dat ook voor de andere 2 dingen gebruiken.

Ik fiets dagelijks 1 of 2 keer (ligt aan de weersomstandigheden), een uur/anderhalf uur per keer. 99% op straat en ga een enkele keer het bos in of echt mtb-en met een groepje op een zondag.

:D

• Vlassie1980
Marsjee schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:28:
[...]

Ligt inderdaad aan jou. Typisch gevalletje principiële afkeer.
Ik doe wekelijks 250 km woon-werkverkeer en zou niet meer anders willen.

Wen er maar aan, elektrische fietsen gaan nog veel meer een opmars maken.
Als elektrische mountainbikes een uitkomst zijn voor mensen met een handicap who cares

• MBV
KoffieNT schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:16:
Hoevaak per jaar vervangen jullie het vet van jullie wielnaven, trap-as en headset?
Zo af en toe, een keer per 2 jaar of zoiets? Bij mijn voorwiel was er na 2 jaar geen enkele slijtage of verkleuring te zien, achter wel door slechtere afdichting aan 1 kant. Trapas-lager van mijn MTB is officieel niet te servicen, de lagers zelf invetten is slecht voor de afdichtingen (Shimano XT buitenboord-zooi). De eerste set was na 4 jaar wel aan vervanging toe... Balhoofd is misschien wel een goed idee om ook af en toe te doen, maar de eerste gaf na 4 jaar nog geen krimp.

Dat is dus voor mijn MTB waar ik 2x per week mee door het terrein fietste, mijn 'stadsfiets' mag na 5 jaar wel weer een keertje denk ik :X

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 16-03-2014 21:29 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ohhh dan. Dan zal ik wanneer het echt zomer wordt de headset eens een keertje doen :).

• UltraSub
Kunnen trapaslagers om zeep zijn na maar 600 km?
Nasty steeds erger wordende kraak die uit de bracket lijkt te komen bij kracht zetten. Eerst alleen bij rechts aanzetten, nu om en om. Erg irritant. Alles al nagelopen en vast(er) gedraaid, behalve bottombracket, heb ik geen sleutel voor. Klinkt dit bekend?

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Kijk even of de schroefjes waarmee de crank vast zit niet onder het zand of olie zitten. Dat was bij mij een tijd geleden het geval, heel vervelend omdat het lang duurde voordat ik daar achter was. Check ook of het niet de trappers zijn.

• UltraSub
Mmm.. Morgen nog eens nalopen. Thanks voor de tip!

• MBV
Om de crankset los te halen hoef je geen speciale sleutel te hebben. Zit er geen vuil op het contactpunt tussen de lagers en crankset?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Mij mij waren het de pedaaltjes die kraakten, dus loop die ook even na.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 19:14

fmb

UltraSub schreef op maandag 17 maart 2014 @ 00:01:
Kunnen trapaslagers om zeep zijn na maar 600 km?
Nasty steeds erger wordende kraak die uit de bracket lijkt te komen bij kracht zetten. Eerst alleen bij rechts aanzetten, nu om en om. Erg irritant. Alles al nagelopen en vast(er) gedraaid, behalve bottombracket, heb ik geen sleutel voor. Klinkt dit bekend?
Ik heb bij mijn huidige MTB ook vrij snel (binnen 1000km) de bottom bracket vervangen, maar de kraak bleef... In mijn geval werd deze veroorzaakt door de quick-release van voor- of achterwiel. De kraak was weg nadat ik (1) de wielen eruit had gehaald en het frame rondom voor- en achteras had schoongemaakt en (2) de snelspanner en de "dop" aan de andere kant had schoongemaakt en met wd40 had gesmeerd.

Een andere beruchte oorzaak is de zadelpen, ook daar kan zand tussen zitten of net niet genoeg bast zitten.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:14
Weinig plaatjes hier... Lekker weertje om te knallen.
Nieuwe onderdelen: Gravity Dropper, Hope seat clamp. Spijt heb ik niet van de verkoop van de Flux, vooralsnog. De GD zorgt voor veel flexibiliteit!
Wishlist: een nieuwe helm. Iemand tips? Ik ben achteraf gezien niet zo tevreden met de paddings van de Met.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2945090/2014-03-20%2015.01.10-2.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door dnhelle op 20-03-2014 19:11 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Heerlijk plaatje blijft het toch. :) Ik zie steeds meer die GDs voorbij komen'trouwens, is dat nu echt zo fijn?

Ben zelf bezig met een Rock Shox Sid Team 80mm uit 2009 als ik het allemaal goed heb. Eergisteren aangereden op de mtb maar die heeft echt verbazingwekkend weinig... Voorvork was al niet best meer, en op de end caps van de grips was krasjes. Maar viel me goed mee. :)

Nog even een eigen plaatje dan maar:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-iad.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1939515_508087252633462_2145445476_n.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 20-03-2014 19:42 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vanmiddag vrij genomen en de vork die ik van MBV heb overgenomen (Reba) onder de fiets gegooid. Wat een gigantisch verschil tussen mijn oude en slecht/niet onderhouden Recon! Het stuurt beter en kan echt veel harder kuilen/hobbels in/op duiken.

Vandaag 56 km gedaan met 795 hm @ 22km/u. Dat is een stuk sneller wat ik normaal gemiddeld doen :)

Afbeeldingslocatie: https://yl9ddw.bn1304.livefilestore.com/y2pWub84NTds5pPkszzXFSKPyIiWe5xOECB0pnU1sJqm3n5MISLH2G5XA_CMgKfE-w7YWzK6KDU4m6dWc3NJ63N5VcG-LISrlOqVQ-Pwvx_3TA/WP_20140320_002.jpg?psid=1

En wat was het vandaag mooi in het bos! :)

Afbeeldingslocatie: https://yl9ddw.bn1302.livefilestore.com/y2pAPTzaZcOPi_ec0XkuiFgsD1U2GeV_E3xu1eXyNoZL03RJEgRjgKByZjZG8LaaGXONQI33QQ5l5Tm4MZZsRjxlLVBxzc5HZw2F4HTgZNDAbk/WP_20140320_005.jpg?psid=1

Ben op de Mookerheide lekker 15 min in het gras gaan liggen. Genieten van de rust en het gesuis van de bomen.

• TheLemon

TheLemon

Vandaag heb ik de kakelverse route Driebergen gereden en man, wat is die zwaar. Sowieso nog veel mul zand, dat wordt als het goed is beter als er wat regen komt en als er meer overheen gefietst wordt. Het is 17km, vrijwel uitsluitend nieuwe singletrack met achter elkaar draaien, keren, bult op, bult af, jump. Heb zelfs het binnenblad voor een paar keer nodig gehad en dat in midden NL, ook paar keer moeten afstappen.

Dus komt allen naar Driebergen, de route moet nog flink ingereden worden. Bewegwijzering moet nog wel beter, binnenkort staat hij op mtbroutes.nl.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
EDIT: wat een toeval! ;)
mtbers uit Utrecht: Zeist heeft een gehele nieuwe route erbij!

http://ra.osmsurround.org/analyzeMap?relationId=3548431
https://www.facebook.com/MTBUtrechtseheuvelrug
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-iad.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1506434_227887510735722_1973004881_n.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door willy1986 op 20-03-2014 21:35 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
@DjVe, Hoe tel je die hoogtemeters? Mijn app geeft ze apart aan voor omhoog en omlaag :P

In ieder geval, ik heb ook goed genoten van het weer, 52km met 700m omhoog en ook weer omlaag uiteraard ;) Heb er een beetje een mengelmoes van mtb routes van gemaakt met stukjes Epen, Gulpen, Mechelen en Heerlen route. Ik moet toegeven dat ik me best bevoorrecht voel dat hier zoveel mooie routes zijn die bijna allemaal goed aan elkaar te knopen zijn.

Ook heb wel een mooie duikeling gemaakt op een plek waar dat echt niet nodig was, ik wou over een boomstam bunny-hoppen. Laten we het er maar op houden dat ik dat nog ietsjes meer moet oefenen. Helaas geen mooie boeiende foto's gemaakt, alleen eentje van een mooi ijsje bij de ijskraam in Camerig, laat ik jullie daar maar niet jaloers mee maken :>

Vorige week donderdag heb ik overigens een persoonlijk record banden lek rijden gereden. Ik reed redelijk laat op de dag van Maastricht naar Heerlen via Gulpen over allerlei stukjes mtb route. Voor gulpen was het de eerste keer mis, onder aan een snelle afdaling was mijn voorband plat. Ik kon hem nog wel oppompen en er een stukje op doorrijden dus zo heb ik even een bankje gezocht in Gulpen om mijn band te plakken. Het begon al donker te worden dus ik was erg blij met mijn hoofdlampje. Hoppa, bandenlichter onder de band en... KRAK. Hmm, nouja dan de andere bandenlichter maar proberen.. 2-0 voor de band :')

Daar stond ik dus met mijn lekke band om half 8 in Gulpen, ik poste het voor de grap op facebook en liep richting het lokale busstation om maar eens na te vragen of ik misschien met mijn fiets in de bus mee mocht. Onder tussen kreeg ik echter al reactie op facebook dat er nog gewoon een fietsenmaker open was tot 8 uur. Dat leek mij wel een fijnere optie, geef het geld liever uit aan mijn fiets dan aan de bus. Dus even langs de fietsenmaker, die had mijn binnenband zo vervangen en ik kon weer verder op weg naar huis.

Eigenwijs als ik was naam ik nog lekker 2 stukjes mountainbike route mee. Ik had nog fut en zin om te crossen >:) Ik wist overigens wel dat het stukken ruw karrenspoor waren en ik heb voldoende licht om ook zelf het pad goed te zien. In ieder geval, ik fietste weer lekker verder, genoot van de mooie sterrenhemel en knalde nog even lekker de laatste afdaling richting Heerlen af... "Hé, wat voelt mijn fiets op eens weer log", ik kijk naar beneden en zie dat dit keer mijn achterband plat is. Ik pak mijn pomp er maar weer bij, maar helaas, door fietsen is er deze keer echt niet bij. De lucht gaat er net zo hard weer uit als er in. Toen ben ik maar naar huis gelopen.

De volgende dag ben ik even langs een fietsenmaker gegaan om een paar nieuwe bandenlichters te kopen. Thuis maar meteen begonnen met het plakken van de 2 banden (had de oude lekke voorband mee genomen als reserve). De oude band was zo gepiept, zat 1 lekje in. De achterband was echter een ander verhaal, nadat ik de 2 snakebite gaten geplakt had dacht ik wel dat ie goed zou zijn. Maar nee, hij liep nog steeds leeg. Ik zoek op gehoor verder en vind nog een miniem gaatje en plak deze ook. Band wederom oppompen en nee hoor, nog steeds loopt ie leeg. Toen heb ik maar een emmer water gepakt om het 4e lek te vinden. Nadat ik deze geplakt heb was de band eindelijk luchtdicht, dit is nu uiteraard een reserve binnen band geworden :+

Bij nadere inspectie bleek dat er 2 doorns in de buitenband zaten die verantwoordelijk waren voor 2 van de 4 gaten. Hierdoor is de band langzaam leeggelopen en heb ik door de lage druk waarschijnlijk er nog een snakebite bijgekregen tijdens de snelle afdaling.
Dus, in totaal 5 gaten in een ongeveer een uur tijd. En achteraf stond ik op een gegeven moment met mijn toppeak tool in de hand en bedacht ik dat die ook 2 hele mooie bandenlichters ingebouwd heeft :')

• dnhelle
@Aapenootjes tja.. maart en oktober gaan de boeren lekker aan de slag met de meidoorn ;)
Tip: Latex. Eenmalig investeren, sindsdien 2 jaar zonder platte gestaan.
@DJvE ideaal die Reba! Fijne vork.. mooi dat ie zoveel voordeel biedt.
@joopieboy alweer gecrashed? Zelf niks er aan over gehouden? Let er btw bij een 2ehands vork op dat je vorkbuis vrij lang moet zijn in jouw frame. Volgens mij kun je beter kiezen voor een disc wielset, remmen en vork. Zou voor 400e 2e hands moeten lukken.

• Aapenootjes
@dnhelle, dat ga ik waarschijnlijk ook doen binnenkort. Zat er eigenlijk mee te wachten tot ik een keer tubeless ga, maar zit nogal krap bij de kas nu helaas. (2 tlr banden, goede vloerpomp en een tubeless setje kan er niet echt vanaf nu).

• SaURoN
  • Niet online
Aapenootjes schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:47:

De volgende dag ben ik even langs een fietsenmaker gegaan om een paar nieuwe bandenlichters te kopen. Thuis maar meteen begonnen met het plakken van de 2 banden (had de oude lekke voorband mee genomen als reserve). De oude band was zo gepiept, zat 1 lekje in. De achterband was echter een ander verhaal, nadat ik de 2 snakebite gaten geplakt had dacht ik wel dat ie goed zou zijn. Maar nee, hij liep nog steeds leeg. Ik zoek op gehoor verder en vind nog een miniem gaatje en plak deze ook. Band wederom oppompen en nee hoor, nog steeds loopt ie leeg. Toen heb ik maar een emmer water gepakt om het 4e lek te vinden. Nadat ik deze geplakt heb was de band eindelijk luchtdicht, dit is nu uiteraard een reserve binnen band geworden :+
Waarom zou je een niet al te betrouwbare binnenband als reserve willen hebben? (als ik vragen mag) :P Voor de kosten hoef je het niet te laten toch? Denk als ik lek rij, ik voor die paar euro niet nog eens stil wil komen te staan omdat de band minder betrouwbaar blijkt dan ik dacht :P

• Aapenootjes
Nee klopt, al moet ik bekennen dat ik tot nu toe nooit een reserve binnenband bij me had, dus in die zin is het wel een verbetering :') Maar zal nog wel eens een extra fatsoenlijke binnenband kopen.

• GH45T
  • Laatst online: 14-11 11:21
Ook ik heb vaak een geplakte binnenband als reserveband bij hoor, eenmaal goed geplakt is dat echt geen enkel probleem. Een nieuwe binnenband kost inderdaad geen vermogen maar ik vind het toch verspilling, zowel financieel als op materiaal gebied.

Overigens heb ik wel eens gemerkt dat nieuwe binnenbanden soms gewoon niet goed willen passen. Wel de juiste maat maar je krijgt ze niet dik genoeg opgepompt. Dan merk je een speling tussen binnen en buitenband. Ik heb het die keren altijd maar weer omgewisseld, volgens mij heb je dat binnen een paar honderd meter kapot gereden.

• dnhelle
Haha.. ik heb helemaal over de biba-discussie heen gelezen.
Dat is wel handig inderdaad om mee te nemen en weer snel onderweg te zijn ja..

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Aapenootjes schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:47:
@DjVe, Hoe tel je die hoogtemeters? Mijn app geeft ze apart aan voor omhoog en omlaag :P
Natuurlijk alleen omhoog he ;) Endomondo geeft ook gescheiden die waardes aan en aangezien ik met een WP8 mijn ritten log, heb ik weinig andere keuze.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Aapenootjes schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:27:
@dnhelle, dat ga ik waarschijnlijk ook doen binnenkort. Zat er eigenlijk mee te wachten tot ik een keer tubeless ga, maar zit nogal krap bij de kas nu helaas. (2 tlr banden, goede vloerpomp en een tubeless setje kan er niet echt vanaf nu).
Je hebt geen TLR banden nodig, ik heb doodnormale Schwalbe Performance draadbanden tubeless gemaakt met latex. Een goede pomp (met manometer) heb je met biba's net zo goed nodig, hou de Lidl in de gaten want die hebben soms voor een paar euro een prima pompje. Het enige waar ik met tubeless in eerste instantie heel erg tegenaan liep, was het 'zetten' van de band in de velg. Met een hand/voetpomp krijg je de band niet stevig in de velg. (nog voor je de vloeistof toevoegt) De oplossing was uiteindelijk om de ventielkern er uit te draaien en dan de compressor er op. Als dat eenmaal gebeurd is de vloeistof er in, ventielkernen er in draaien en er een jaar niet naar omkijken.
Vorige week had ik ineens een klein probleempje, met schoonmaken veegde ik blijkbaar een doorn uit mijn band en begon die ineens te lekken :/ Latex was oud en dichtte het niet meer, maar na een nieuw flesje vloeistof was het lek zo dicht.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 15:03
Ik ben aan het twijfelen of ik een MTB zal gaan aanschaffen. Ik zit veel op een racefiets, in de winter ook wel op een cross hybride. Met die laatste heb ik wel eens een stukje mountainbike route gereden, maar echt genieten is dat niet. Het ding is niet geveerd, en de 700x35 bandjes zijn welliswaar een stuk breder dan ik van de racefiets gewend ben, maar voor een beetje zandpad al snel te smal. Ik heb sowieso nauwelijks techniek, dus de balans slaat al snel door van fietsen naar proberen overeind te blijven.

Nu heeft mijn vriendin het voor elkaar gekregen dat we de trotse eigenaars zijn geworden van een stacaravan ergens in Noord Limburg. Daar moet uiteraard een fiets komen te staan, de vraag is alleen welke. Ik kan m'n cross hybride daar neerzetten in het voorjaar, en dan in het najaar weer mee naar huis nemen. Maar ik dit natuurlijk ook als goed excuus aanvoeren om m'n fietsenvoorraad uit te breiden. Aangezien er in die hoek het een en ander aan MTB routes ligt, en omdat het weer eens wat nieuws is, denk ik dus na over het aanschaffen van een MTB.

Nu is het punt dat mijn budget niet onbeperkt is, ik wil eigenlijk niet meer dan 500 euro uitgeven. Dat is dan wel 100% voor een fiets, want kleding, helm, schoenen enzo heb ik allemaal al. Ik heb eens wat rondgekeken, en volgens mij heb ik aantal mogelijkheden:

1. Een tweedehandse fiets.
2. Een goedkoop nieuw model. Met alle compromissen op kwaliteit die daarbij horen.
3. Een overjarig model vinden, mijn ervaring met racefietsen is dat dat niet gemakkelijk is voor mijn maat (ik heb een 61cm frame nodig).
4. Het budget oprekken...

Ik neig er zelf enorm naar om het mezelf niet moeilijk te maken en gewoon naar de Decathlon te rijden en daar een RockRider voor 400 euro mee te nemen. Ja, die heeft geen onderdelen waar je heel erg blij van wordt, maar het is dan ook niet zo dat ik enorm veel ga vragen van die fiets. Af en toe een rondje door een stuk bos, wat rechtvooruit fietsen op de weg, en een keer een boodschap doen in het dorp bij de camping. Ik ben bijna 40, ik zie mezelf niet ineens een enorme MTB techniek ontwikkelen, dus veel meer dan wat ploeteren wordt het toch niet.

Of ga ik echt enorme spijt krijgen als ik zo'n soort fiets aanschaf, en kan ik beter net een stapje hoger zetten en een instap Cube/Sensa/Stevens/??? aanschaffen en daar eventueel later onderdelen van vervangen?

Tweedehands heb ik eigenlijk al opgegeven, marktplaats heeft in de buurt niets in mijn maat, en ik heb geen zin om elke dag te kijken of er nog wat nieuws is bijgekomen. Niets mis met tweedehands, durf ik ook best aan, maar ik schat de kans dat ik tegen iets leuks aan loop gewoon heel laag in.

Ik woon in Den Bosch en werk in Eindhoven, tips voor winkels hier in de buurt zijn altijd welkom.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 16:16
5. De eerste paar keer dat je bij de stacaravan bent een MTB huren. Kan je direct uitvinden of Fully/hardtail 26/27.5/29er je het beste bevalt.

• Marsjee
Niemand nog een mooi 16,17 of 18 inch frame liggen die weg mag :) ?
Voor schijfremmekes

• K-Jay
  • Laatst online: 23:07

K-Jay

Klaas Jan

Antaresje schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:54:
Ik woon in Den Bosch en werk in Eindhoven, tips voor winkels hier in de buurt zijn altijd welkom.
In Den Bosch kun je eens gaan kijken bij Johan Koolen, die heeft in ieder geval Stevens fietsen staan. Als je vervolgens de brug over gaan de Hinthamerstraat in, zit er aan de rechterkant ook een mtb-shop waarvan ik de naam even kwijt ben.

Edit: die andere is Probikeshop.
Edit 2: en bij die rotonde Aartshertogenlaan/Rompertsebaan zit ook nog een Giant-store.

[ Voor 13% gewijzigd door K-Jay op 21-03-2014 16:42 ]

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• swbr
Is dat niet bike tuning holland ofzo? Die houden zich vooral bezig met Bianchi racefietsen als ik me niet vergis. Ik woon vlakbij de Giant store aan de Aartshertogenlaan. Mijn ervaring is dat ze daar liever e-bikes aan bejaarden verkopen dan dat ze iemand die in echte fietsen geinteresseerd is helpen, maar ik kan er altijd nog eens binnenlopen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• TheLemon

TheLemon

Vergis je niet in de framemaat, 61cm voor racer is lang geen 61cm voor mtb hè. Ik zou zeggen dat de meeste XL frames wel geschikt zouden moeten zijn, desoonds met een iets langere stuur- en zadelpen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je in Eindhoven werkt, moet je echt even bij moniquesbikeshop.nl binnen lopen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Roet
  • Laatst online: 14-11 21:21
Marsjee schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:20:
Niemand nog een mooi 16,17 of 18 inch frame liggen die weg mag :) ?
Voor schijfremmekes
Wielmaat?

• MBV
zonoskar schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:20:
Als je in Eindhoven werkt, moet je echt even bij moniquesbikeshop.nl binnen lopen.
Als je belachelijk gemaakt wilt worden* moet je dat vooral doen. En tenzij Monique een heel ander assortiment heeft dan een paar jaar geleden, kan je het vergeten om daar voor 500 euro iets te vinden. Wil je een nieuwe goede fiets voor 500 euro, dan kan ik je fietssportief.nl aanraden.

Qua assortiment kan je eens bij cycle trend in Nuenen kijken, ik weet niet hoe goed hun advies is.

*) ik haalde het in mijn hoofd om te concluderen dat de uitrusting wel goed zat met xt, waarop ze me extreem belerend uitlegde dat je beter op de vork kan letten. Feitelijk niks mis mee, behalve de toon waarop. Proefrit was niet mogelijk. Toen er iets met mijn vork was werd ik daar ook belachelijk gemaakt, en vorig jaar werd er in dit topic uitgelegd dat ze bij een klant een bekentenis hadden afgedwongen dat hij zo dom was geweest om de hogedrukspuit te gebruiken.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:16:
@joopieboy alweer gecrashed? Zelf niks er aan over gehouden? Let er btw bij een 2ehands vork op dat je vorkbuis vrij lang moet zijn in jouw frame. Volgens mij kun je beter kiezen voor een disc wielset, remmen en vork. Zou voor 400e 2e hands moeten lukken.
Nee aangereden dit keer. :P Maar moet eens kijken idd. :)

• swbr
Cycletrend in Nuenen ken ik, daar komt mijn crosshybride vandaan. Ik vind het een fijne zaak, vriendelijk personeel. Advies is prima in mijn ervaring, in de zin dat er geen onzin verkocht wordt als het over techniek gaat. Sinds vorig jaar zit er trouwens ook een cycletrend in Boxtel, daar ben ik nog niet geweest.

Behalve de zaken die al eerder genoemd zijn, ken ik ook nog Mutsaars in Schijndel, maar die zitten wat meer in het hoge segment, denk dat het goedkoopste dat zij hebben een Sensa voor de adviesprijs is.

Hoe dan ook, ik heb nog eens wat verder gekeken, en ik denk dat ik maar gewoon eens een paar zaken binnen ga wandelen in de hoop een leuk overjarig model aan te treffen. Lukt dat niet, dan wacht ik tot het eind van het jaar, als de 2014 modellen in de uitverkoop gaan. Dan heb ik nog even de tijd om het budget wat op te rekken zodat ik iets meer ruimte heb om Deore afmontage als minimum te willen :)

• Marsjee
Heren,

Ik heb een 19inch HT frame over. Een MAGURA MB08XC
En een REBA Team DUAL-AIR. Pas inwendig vernieuwd.(Maand geleden) Werkt dus perfect !
en heeft het altijd perfect gedaan. Geen schade op de binnenporten. Wel zichtbare gebruikerssporen op de buitenpoten.

Reba: 100 euro
Frame: 100 euro

Iemand?

[ Voor 32% gewijzigd door Marsjee op 24-03-2014 11:36 ]

• MBV
Het forum van mountainbike.nl lijkt me meer geschikt als marktplaats, ook al ben ik zelf schuldig ;)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Marsjee schreef op maandag 24 maart 2014 @ 11:25:
Heren,

Ik heb een 19inch HT frame over. Een MAGURA MB08XC
En een REBA Team DUAL-AIR. Pas inwendig vernieuwd.(Maand geleden) Werkt dus perfect !
en heeft het altijd perfect gedaan. Geen schade op de binnenporten. Wel zichtbare gebruikerssporen op de buitenpoten.

Reba: 100 euro
Frame: 100 euro

Iemand?
Net te laat...heb paar dagen teug bij iemand anders een Reba gekocht :9

• Marsjee
MBV schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:36:
Het forum van mountainbike.nl lijkt me meer geschikt als marktplaats, ook al ben ik zelf schuldig ;)
Daar staat hij al op :)
DjVe schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:14:
[...]

Top vork ! Maar heb nu een 150mm :9

[ Voor 33% gewijzigd door Marsjee op 24-03-2014 16:37 ]

• MBV
DjVe schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:14:
[...]

En zo te zien heb je teveel betaald, niet dat ik daarover klaag :P

• Marsjee
MBV schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:37:
[...]

En zo te zien heb je teveel betaald, niet dat ik daarover klaag :P
Ben je gek :P Mijn reba is dan wel als nieuw kwa werking, optisch heeft die wat krassen.. Vandaar de prijs ;) + Ik moet er vanaf.

• MBV
Het was zo'n gemakkelijk inkoppertje dat ik hem niet kon laten :)

• UltraSub
Mijn irritante kraak lijkt verholpen. Rechterpedaal er uit gedraaid, schoon gemaakt en terug gezet. :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:32:
Het was zo'n gemakkelijk inkoppertje dat ik hem niet kon laten :)
Ik verwacht 20 euro terug ;)

• SaURoN
  • Niet online
Mensen,

Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben op zoek naar lampjes voor op mijn mountainbike. In de eerste instantie is het niet de bedoeling om 's nachts de bossen in te gaan, maar meer voor onverharde en onverlichte wegen in de buurt.

Ik heb zelf de volgende lampjes gevonden die me wel wat lijken:

Voor:
http://www.fietsverlichti...ne-macro-drive-zwart.html
+ kleiner
+ ook op helm te monteren met losse mount
+ wel voldoende licht als je hard door fietst?

of

http://www.fietsverlichti...r-drive-xl-set-zwart.html
+ vervangbare batterijen (heb genoeg van dat soort liggen)
+ helmmount zit er bij
+ 200 meer lumen dan de Macro (500 ipv 300)
- Stuk groter en prijziger
- Te groot voor op helm (miss voor later als ik toch 'snachts wil)

Achter:
http://www.fietsverlichti...o-drive-achter-zwart.html

Hebben jullie misschien ervaring met deze lampjes of alternatieven? Prijs voor set zo rond 100-150 euro, maar minder mag natuurlijk altijd :)

Wil geen lamp met super grote accu's die je moet monteren etc.

[ Voor 6% gewijzigd door SaURoN op 26-03-2014 11:00 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor: http://www.led247.nl/moun...-fietslamp-hoofdlamp.html
Heb er zelf twee van uit China besteld (goedkoper) en bevalt prima. Geven genoeg licht om in het complete donker alsnog te kunnen fietsen. Zelf gefietst met een op het stuur en een op het hoofd, geeft genoeg licht.

Achter: http://www.led247.nl/moun...-led-met-grond-laser.html
Alhoewel achter niet direct relevant is, elke lamp maakt je wel zichtbaar voor anderen. Zelf hoef je achter niet veel te zien, zo lang je maar ziet wat er voor je gebeurt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

oeps, verkeerde topic O-)

[ Voor 98% gewijzigd door KoffieNT op 26-03-2014 15:00 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46
Tsurany schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:44:
Voor: http://www.led247.nl/moun...-fietslamp-hoofdlamp.html
Heb er zelf twee van uit China besteld (goedkoper) en bevalt prima. Geven genoeg licht om in het complete donker alsnog te kunnen fietsen. Zelf gefietst met een op het stuur en een op het hoofd, geeft genoeg licht.

Achter: http://www.led247.nl/moun...-led-met-grond-laser.html
Alhoewel achter niet direct relevant is, elke lamp maakt je wel zichtbaar voor anderen. Zelf hoef je achter niet veel te zien, zo lang je maar ziet wat er voor je gebeurt.
http://www.geekbuying.com/Search/?keyword=headlamp

Die koop je in china voor heel weinig.

• swbr
MBV schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 00:37:
[...]
Wil je een nieuwe goede fiets voor 500 euro, dan kan ik je fietssportief.nl aanraden.
Dankjewel, daar staan leuke fietsen, met leuke onderdelen voor leuke prijzen. Zeker voor mijn situatie waarbij een fiets niet super intensief gebruikt zal gaan worden.

Ik denk nu aan deze fiets. Volgens de specs heeft die een Suntour RST voorvork en Tektro schijfremmen. Het Deore spul wat op die fiets zit, snap ik, da's prima voor mij. Maar hoe zit het met die vork en die remmen, is dat heel slecht, of is dat goed genoeg als je niet van plan bent om in steile afdalingen over boomstronken te gaan springen?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Antaresje schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:09:
[...]

Dankjewel, daar staan leuke fietsen, met leuke onderdelen voor leuke prijzen. Zeker voor mijn situatie waarbij een fiets niet super intensief gebruikt zal gaan worden.

Ik denk nu aan deze fiets. Volgens de specs heeft die een Suntour RST voorvork en Tektro schijfremmen. Het Deore spul wat op die fiets zit, snap ik, da's prima voor mij. Maar hoe zit het met die vork en die remmen, is dat heel slecht, of is dat goed genoeg als je niet van plan bent om in steile afdalingen over boomstronken te gaan springen?
Weet je, je betaald 550 euro voor een bike. Je krijgt dan de kwaliteit waar je voor betaald. Of dat voor jou voldoende is, zul je zelf moeten uitmaken.

Ik weet (en dat is werkelijk uit ervaring) dat ik zo'n bike binnen een dag aan gort rij in de Vogezen.
En ik ben geen extreme biker.

En ik denk dat die tektro's kabelgestuurde schijfremmen zijn. Kun je beter voor deore V-brakes gaan

• MBV
Die tektro's komen in reviews vaak erg goed naar voren, ze zijn beter dan deore V-brakes. De Suntour vork is wel binnen no-time aan gort, die is gemaakt voor stadsfietsen.
Ik zou naar deze fiets kijken: http://www.fietssportief....9er-mountainbike-2014/979
Redelijk goede vork, remmen die voor het meeste goed genoeg zijn (en als het niet bevalt is dat achteraf een upgrade van 100-150 euro naar SLX, ook wel te overzien).
Als het niet meer dan 550 mag kosten kan je IMHO beter deze kopen, dat blijft wel heel en kan je ook veel lol mee hebben:
http://www.fietssportief....ainbike-2013-save-6-0/955

Ik weet niet precies waar hij het van doet, maar fietssportief zet voor erg weinig geld vrij goede budgetfietsen in elkaar, vergelijkbaar met Bulls Copperhead. Uiteraard zijn er puntjes die beter kunnen, maar er zijn weinig winkels die acceptabele fietsen hebben voor 600-700 euro.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
MBV schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:37:
Die tektro's komen in reviews vaak erg goed naar voren, ze zijn beter dan deore V-brakes. De Suntour vork is wel binnen no-time aan gort, die is gemaakt voor stadsfietsen.
Ik zou naar deze fiets kijken: http://www.fietssportief....9er-mountainbike-2014/979
Redelijk goede vork, remmen die voor het meeste goed genoeg zijn (en als het niet bevalt is dat achteraf een upgrade van 100-150 euro naar SLX, ook wel te overzien).
Als het niet meer dan 550 mag kosten kan je IMHO beter deze kopen, dat blijft wel heel en kan je ook veel lol mee hebben:
betere keuze.
Lastige van die eerste is dat er bij de remmen staat 'Tektro. Verder niks. Jou keuze heeft tenminste nog Drako's. Die gaan idd leuk mee.

Tja, die RST. Er zijn tegenwoordig ook RST'sen die wat meer kunnen hebben.
Maar er is toch net wat weinig info.

• MBV
Je kan overwegen om te bellen natuurlijk ;) Ik heb nog geen goede verhalen gehoord over Suntours die langer dan een jaar heel blijven in ruig terrein, wel van iemand gehoord dat een top-of-the-line Suntour de eerste maanden heerlijk veerde en nu een vaste vork was geworden :')

• 418O2
Wat vind men hier van de XCalibers?

http://www.trekbikes.com/...aliber_29/x_caliber_8_e/#
http://www.trekbikes.com/..._caliber_29/x_caliber_7/#

? Ik overweeg namelijk 1 van deze modellen, door een vriend (monteur in een fietsenzaak die veel MTB/Race doet). Maar extra meningen zijn natuurlijk altijd goed :)

• MBV
Suntour vork met spiraalveer en de allergoedkoopste shimano remmen, ik zou iets anders pakken (afhankelijk van de prijs uiteraard). Als die monteur weet dat de vork het langer dan een jaar blijft doen bij intensief gebruik zou je het kunnen overwegen, maar dan nog zou ik er zelf geen 900 euro aan uitgeven. De Caliber 9 heeft wel een goede vork en M445 remmen, net als de fietssportief van 600 euro ;) Dit zal een iets beter frame zijn, dus als je de caliber 9 voor 700-800 euro kan krijgen zou het een mooie fiets voor de prijs zijn.

Wat weegt het? Als je richting de 1000 euro gaat uitgeven aan een 29", zou ik liever 1200 euro uitgeven aan een lichte fiets van maar 12kg, zoals de copperhead plus, dan 900 voor een fiets van 14kg.

• swbr
MBV schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:37:

Ik weet niet precies waar hij het van doet, maar fietssportief zet voor erg weinig geld vrij goede budgetfietsen in elkaar, vergelijkbaar met Bulls Copperhead. Uiteraard zijn er puntjes die beter kunnen, maar er zijn weinig winkels die acceptabele fietsen hebben voor 600-700 euro.
Ik ben 1m95 lang, en ik ga die fiets grotendeels op normale wegen en bospaden gebruiken, weinig draaien en keren, dus volgens mij is een 26" fiets niet de beste keus voor mij. Ik begin mezelf langzaam te overtuigen dat m'n budget misschien toch maar iets omhoog moet worden bijgeschroefd...

• 418O2
MBV schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 10:23:
Suntour vork met spiraalveer en de allergoedkoopste shimano remmen, ik zou iets anders pakken (afhankelijk van de prijs uiteraard). Als die monteur weet dat de vork het langer dan een jaar blijft doen bij intensief gebruik zou je het kunnen overwegen, maar dan nog zou ik er zelf geen 900 euro aan uitgeven. De Caliber 9 heeft wel een goede vork en M445 remmen, net als de fietssportief van 600 euro ;) Dit zal een iets beter frame zijn, dus als je de caliber 9 voor 700-800 euro kan krijgen zou het een mooie fiets voor de prijs zijn.

Wat weegt het? Als je richting de 1000 euro gaat uitgeven aan een 29", zou ik liever 1200 euro uitgeven aan een lichte fiets van maar 12kg, zoals de copperhead plus, dan 900 voor een fiets van 14kg.
Mja. Ik bestel hem liever bij hem natuurlijk. En wil niet al te ver boven de 750 komen natuurlijk.

Misschien eerst maar eens goed nadenken over of ik hem echt ga gebruiken...

• MBV
Ik wil graag een Scott Genius voor 800 euro, maar dat gaat ook niet lukken :P Die fietsen van trek zijn niet slecht, ik vind ze alleen te duur voor wat ze bieden. Als je vriend iets met de prijs kan regelen (Trek fietsen worden volgens mij niet vaak voor de adviesprijs verkocht, daar kan altijd wat vanaf) zal ik hem zeker niet afraden.

Het gaat erom wat je ermee gaat doen. Suntour heb ik weinig vertrouwen in, en de goedkoopste remmen van Shimano ook niet, voor mijn gebruik (elk jaar een keer naar de alpen, elke week Bergschenhoek, af en toe limburg). Als je voornamelijk op zandpaadjes rijdt of zelfs asfalt, dan heb je er weinig last van :)

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 16:01
MBV schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:41:
Die fietsen van trek zijn niet slecht, ik vind ze alleen te duur voor wat ze bieden. Als je vriend iets met de prijs kan regelen (Trek fietsen worden volgens mij niet vaak voor de adviesprijs verkocht, daar kan altijd wat vanaf) zal ik hem zeker niet afraden.
Ik weet dat bij mantel alle Trek fietsen 15% goedkoper zijn dan de adviesprijs, dat mogen ze van Trek alleen niet op hun website zetten.

• Aapenootjes
Vandaag heb ik mijn voorband tubeless gemaakt met een joe's no flats kitje. Het viel me nog best tegen om alles goed te krijgen.

Alleen al de nieuwe band (NN evo) op de velg leggen koste me behoorlijk veel moeite en kracht. Maar toen die eenmaal zat kreeg ik hem echt met geen mogelijkheid opgepompt met een vloerpomp. De band zat zo strak om de velg dat hij stug bleef zitten in het iets diepere midden van de velg. Uiteindelijk ben ik maar naar een fietsenmaker gegaan, daar bleek dat hij zelf nog nooit met tubeless banden had gewerkt maar me graag wou helpen om er zelf van te leren :)

Zelfs met de compressor was het nog lastig, alleen als ik de randen van de band bij het ventiel hard naar buiten trok kwam er genoeg lucht in de band om hem goed in de velg te zetten. Echter toen ik daarna de ventiel kern er uit trok om de latex er in te krijgen vloog de rand van de band direct weer terug naar het midden van de velg en blokkeerde die rand ook het ventiel. Met als gevolg dat er vooral latex langs de band liep en het ventiel en de fles binnen no time verstopt waren :')

Uiteindelijk hebben we de band er maar een stukje af gehaald en de melk er zo direct in gekwakt, ging een stuk beter. Samen met de fietsenmaker hebben we misschien een uurtje staan prutsen, maar zelfs toen ik het aan bood wou hij er niets voor :)

Binnenkort is de achterband echter aan de beurt, voor dat ik daar aan begin ga ik dit geval in elkaar knutselen, hopelijk kan ik het dan helemaal zelf.

Op de lange termijn wil ik ook een fatsoenlijk wielset aanschaffen met iets geschiktere en bredere velgen. Ik verwacht dat dat best veel verschil kan maken. Bovendien weegt mijn huidige wielset meer dan 2300 gram, dat kan ook wel iets minder :P

@Antaresje

Toch zou ik 2e hands niet te snel opgeven. Zoiets als dit lijkt me best interresant. Helaas wel wat verder weg inderdaad...

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Ik ben nu een aantal jaar aan het mtb-en op een vrij oude Giant Boulder. Het bevalt me dusdanig goed dat ik nu voor een betere fiets aan het kijken ben. Ik heb me een beetje georiënteerd en wil graag voor ongeveer 1000 euro klaar zijn. Dus fiets + klikpedalen + schoenen. Op internet beetje fietsen afgestruind maar uiteindelijk moet de fiets ook lekker zitten natuurlijk.
Bij mij in de buurt zijn 2 LBS. De ene verkoopt Trek en Cube en de ander Ghost en Merida. Ik heb bij beide zaken een 19" model geprobeerd. Mijn lengte is 1.84

Ik heb op de Ghost EBS Pro 29 2013 gefietst die was 1099 maar omdat het een overjarig model was kan ik die voor 935 kopen. Pedalen en schoenen lukken bij die shop wel voor rond de 1000 totaal. Fiets paste mij perfect qua maat. Hieronder de specs:

Type/Model EBS Pro
Jaar 2013
Frametype (Dames/Heren) Heren
Type Fiets Mountainbike
Versnellingssysteem 30 versnellingen
Remsysteem Avid Elixier 1 Disc 180mm
Banden Impac Ridgepac 29x2.1
Frame EBS 29 7005 Tapered/Aluminium
Velgen Materiaal Aluminium
Velgen Type Ryde Taurus
Voorvork Rock Shox Recon 29 silver Air PopLoc 100mm
Verende voorvork Ja
Zadel GHOST VL 1535
Zadelpen Info GHOST light SP DC 1 27.2mm
Voorderrailleur Shimano SLX
Achterderrailleur Shimao XT 10-Speed
Shifter Shimano Deore SL
Cranckstel Shimano XT 42-32-24
Elektrische ondersteuning Nee

Bij de andere shop heb ik een Cube LTD 29 2014 geprobeerd en deze paste mij ook goed al voelde deze ietsje groter. De fiets kost 999 maar hij kon hem mij aanbieden voor 925. Setje schoenen pedalen was in de aanbieding voor 130. Hieronder de specs van de Cube:

Type/Model LTD 29 Heren
Jaar 2014
Frametype (Dames/Heren) Heren
Type Fiets Mountainbike
Versnellingssysteem Shimano SLX en XT componenten 30 versnellingen
Remsysteem Shimano BR-M395 hydr. discbrake(180/160mm)
Banden Schwalbe Rapid Rob 2.25
Frame Aluminium Superlite
Velgen Type CUBE ZX24 Disc 29
Voorvork Rock Shox Reba RL AIR, MC, PushLoc, 100mm
Verende voorvork Ja
Voordrager Nee
Zadel Selle Italia X1
Zadelpen Info CUBE Performance Post, 30.9mm
Voorderrailleur Shimano SLX FD-M671 direct mount
Achterderrailleur Shimano XT, RD-M781-SGS, Shadow 10-Speed
Shifter Shimano Deore SL-M670, Rapidfire-Plus, 10-Speed
Cranckstel Shimano Deore FC-M610, 42x32x24T, 175mm, Shimano PressFit SM-BB91-41
Elektrische ondersteuning Nee
Gewicht 12.8
Wielmaat 29
Merk Cube

Ik denk dat fietsen elkaar niet super veel ontlopen en ze passen me allebei wel. Ik vind de Ghost wel een stuk mooier.
Wat is jullie oordeel qua prijs / kwaliteit van beide fietsen?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik had eerlijk gedacht dat het druk zou zijn in het bos vandaag....

Alleen aan de bosrand wat "last" van wandelaars + honden en wat groepjes doodlopers ;) . De rest van het bos leek wel voor mezelf. Heerlijk lopen raggen en ploegen en redelijk snel met 22,3 kmpu over 46 km met 700 hm. Nieuwe PR gehaald op de klim van de groene route van Nijmegen (die steile bij de heilige landstichting) :)

• Aapenootjes
@MTBreak ik ben niet echt een expert maar puur op specs zou ik neigen naar de cube ivm de betere vork... Verder is de kwaliteit van de wielen wel belangrijk, al heb ik geen flauw idee welke daarvan beter zijn :')

Maar goed, als de Ghost beter past en je hem mooier vind is dat wellicht toch een betere koop.

• MBV
Wat weegt die Ghost? Ik zou op allebei betere remmen zetten, maar dat is iets wat je ook na een jaar kan doen. 12.8kg is niet echt slecht voor een fiets in die prijsklasse. Verder eens met mijn bovenbuurman: betere vork, wielen zijn belangrijk maar ik heb geen idee welke beter zijn :P

[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 29-03-2014 18:49 ]

• MTBreak
De ghost weegt 12,9 kg dus dat verschil is ook te verwaarlozen.
Ja de remmen vervangen zou het probleem niet zijn.
De voorvork zal een duurder grapje zijn. Hoeveel verschil zit er in de voorvork eigenlijk?

Is de framekwaliteit wel gelijkwaardig?

Lastig lastig. Van de week nog maar keertje proefritje op beide maken. Indien iemand anders nog suggesties heeft voor betere fietsen in deze prijsklasse hoor ik deze graag.

[ Voor 12% gewijzigd door MTBreak op 29-03-2014 19:42 . Reden: extravr ]

• MBV
Twee suggesties:
- kijk eens bij fietssportief wat die hebben voor jouw budget (900 voor de fiets): waarschijnlijk full XT met een Reba vork en betere remmen. Let ook op de geometrie, niet alleen de specs.
- Buls Copperhead 3 (en dan de duurdere variant, ik dacht 'plus' of zoiets): 12kg, Reba vork, full XT en goede remmen, maar iets boven jouw budget

Zeker bij 29" moet je altijd goed letten op de geometrie (bij budget 26" fietsen zijn de verschillen kleiner): wil de fiets vanzelf rechtuit of is hij te gevoelig? Dat lijkt me belangrijker dan het verschil tussen Recon of Reba. De kwaliteit van de frames is denk ik hetzelfde, maar de eigenschappen kunnen nog wel verschillen.

• GH45T
DjVe schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 14:10:
Ik had eerlijk gedacht dat het druk zou zijn in het bos vandaag....

Alleen aan de bosrand wat "last" van wandelaars + honden en wat groepjes doodlopers ;) . De rest van het bos leek wel voor mezelf. Heerlijk lopen raggen en ploegen en redelijk snel met 22,3 kmpu over 46 km met 700 hm. Nieuwe PR gehaald op de klim van de groene route van Nijmegen (die steile bij de heilige landstichting) :)
Na morgen kan ik weer door het bos gaan crossen. Morgen een hardloopwedstrijd en ik ben er achter gekomen dat hardlopen en mountainbiken moeilijk is te combineren. In mijn geval krijg ik in ieder geval last van mijn knieën als ik het wel combineer en dat is allerminst prettig.

Anyway, ik hoop dat het derailleur fietsen mij dan niet te veel tegenvalt. Sinds anderhalve week en dik 200 km heb ik een nieuwe stad/trekking fiets met Rohloff naaf en dat loopt toch wel zo zalig... Als mijn mountainbike vervangen gaat worden dan komt er ook zeker iets met Rohloff naaf of Pinion bak.

• MTBreak
MBV schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:44:
Twee suggesties:
- kijk eens bij fietssportief wat die hebben voor jouw budget (900 voor de fiets): waarschijnlijk full XT met een Reba vork en betere remmen. Let ook op de geometrie, niet alleen de specs.
- Buls Copperhead 3 (en dan de duurdere variant, ik dacht 'plus' of zoiets): 12kg, Reba vork, full XT en goede remmen, maar iets boven jouw budget

Zeker bij 29" moet je altijd goed letten op de geometrie (bij budget 26" fietsen zijn de verschillen kleiner): wil de fiets vanzelf rechtuit of is hij te gevoelig? Dat lijkt me belangrijker dan het verschil tussen Recon of Reba. De kwaliteit van de frames is denk ik hetzelfde, maar de eigenschappen kunnen nog wel verschillen.
Bedankt voor de tips!

Het probleem is dat de fietssportief winkel niet om de hoek is en een proefritje maken om te bekijken hoe de fiets zich gedraagt dus lastiger is. Bezorgkosten komen er ook nog bij als ik hem zo bestel.
Ook voor de service is het wel handig om de zaak in de buurt te hebben. Ik wil uiteindelijk wel alles zelf gaan doen maar dat zal ik niet in een keer kunnen en wil dit in stappen opvoeren.

Ik heb mijn budget al eenmaal opgerekt en kan het niet nog eens doen. Het zou wel gaan maar dan moet ik mijn SPD pedalen en schoenen uitstellen en dat wil ik ook niet. Het blijft het eeuwige budget dilemma wat bij elke hobby alsmaar terug naar voren komt;)

• MBV
Je vraagt om suggesties, dan krijg je ze ;) Ik zie net dat de Copperheads nog iets duurder zijn dan ik in mijn gedachten had. De "supreme" zou ik niet doen vanwege de suntour vork en remmen, maar de overjarige gewone (uit 2013) heeft een recon vork en deore remmen en weegt 11,9kg. Die verkopen ze voor 1150 euro bij 12go. Dat is niet zo spectaculair veel beter dat ik de cube of ghost ervoor zou laten staan.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Het S-works frame van mijn MTB is ook al weer stuk. Vorig jaar in februari de fiets gekocht en heb inmiddels drie frames om zeep geholpen. Garantie bij Specialized is prima in orde krijg dus weer een nieuwe. Probleem is alleen dat de zitbuis bij de nieuwe frames 2,8 centimeter korter is en daarmee voor mij te kort :unhappy:

Enige oplossing lijkt een langere zadelpen (460mm) van Shannon. Dit wordt denk ik het nieuwe frame.

Afbeeldingslocatie: http://www.2wielerspecialist.nl/images/stories/products/bikes/stumpjumper-ht/2014_stumpjumper_ht_marathon_carbon_red_black_white.jpg

• MBV
Wat ging er dan mis? Harde landing of zoiets?

• SaURoN
  • Niet online
GH45T schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 19:45:
[...]

Na morgen kan ik weer door het bos gaan crossen. Morgen een hardloopwedstrijd en ik ben er achter gekomen dat hardlopen en mountainbiken moeilijk is te combineren. In mijn geval krijg ik in ieder geval last van mijn knieën als ik het wel combineer en dat is allerminst prettig.
Hmm denk je dat dat komt door hardlopen? Ik doe namelijk ook beide sporten, en heb ook constant last van de knieën, echter laatste 3 weken niet. Dacht dat het aan het verstellen van zadel kwam, maar heb laatste drie weken ook bijna niet hardgelopen. Gaf eerst de schuld aan dat ik paar jaar geleden alle kniebanden heb verrekt en/of gescheurd...
Maar nu je het zegt, heb er eigenlijk laatste weken weinig tot geen last van...

• GH45T
Yep, heb hetzelfde een jaar of 3 geleden ook al eens gehad en toen dezelfde conclusie getrokken. Allebei naast elkaar is tot dusver geen succes.

Vandaag wel met een redelijke tijd de hardloopwedstrijd kunnen afmaken dus wel tevreden. Maar ook blij dat ik me nu weer meer op mtb'en kan focussen, het voorjaar lonkt!

• Roet
  • Laatst online: 14-11 21:21
MBV schreef op zondag 30 maart 2014 @ 10:21:
Wat ging er dan mis? Harde landing of zoiets?
Vaak is het 'gewoon' een productiefout. Dit model wil nog weleens scheuren bij de zadelbuis of de bottom-bracket als ik me niet vergis.

• Marsjee
Gisteren lekker dagje gehad.. Veel trapjes, jumps en drops. Dacht, laat ik eens een "Whip" proberen.....
nou ging best lekker.. Dacht ik.

Doei velg :/ Niet meer recht te trekken 8)7

Dit is een Whip.. Voor de mensen die het niet wisten ( zoals ik, een aantal maanden geleden :P )
Afbeeldingslocatie: http://fthumb1.mtb-news.de/cache/950/auto/1/1/fstatic2.mtb-news.de/f/vi/2n/vi2nl9ez2ssq/large_DirtMastersWhipOffs-9.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Marsjee op 31-03-2014 10:09 ]

• dnhelle
Je maakt voor het eerst een whip en je hebt gelijk zo'n foto en zo'n publiek? Damn... Ik doe iets verkeerd.. ;)

Haha.. Geintje. Wel balen van je velg..

• Marsjee
dnhelle schreef op maandag 31 maart 2014 @ 10:15:
Je maakt voor het eerst een whip en je hebt gelijk zo'n foto en zo'n publiek? Damn... Ik doe iets verkeerd.. ;)

Haha.. Geintje. Wel balen van je velg..
:P

Ahja, weer een goede reden om nieuwe velgjes te kopen. Oranje spank's komen er aan soon :+ :o
Pagina: 1 ... 63 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.