jules schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 00:33:
[...]
Mja, op hobbelig terrein zal je voorwiel minder snel achter een hobbel blijven steken wellicht. Maar keertje te stevig remmen kan er wel voor zorgen dat je voorvork net wat verder inveert dan je ingeschat had waardoor je over je stuur heen duikelt

.
Dat zal mij echt nooit meer gebeuren, tenzij ik bewust voor een stoppie ga en iets verkeerd inschat (heb een keer 10 sec recht boven mijn voorwiel gehangen, ik heb hem naar voren moeten 'duwen' om weer te landen

). Voorrem gebruiken is altijd balanceren, en ik ga bijna altijd eerst naar achteren hangen. Voorvering voorkomt inderdaad dat je blijft hangen achter een hobbel, die je meestal minder snel ziet aankomen dan een rem-actie. Sowieso kan je off-road vaak niet zo hard remmen dat je over het stuur duikelt.
Heb dat al vaker gemerkt als het handeltje ruk schakelt. Nieuwe ketting en tandwielen cassette achter en hij schakelt weer als een zonnetje. Bij mij gaat het geloof ik ook weer tijd worden. Eerst maar wachten totdat die sneeuwpekelmeukperiode volledig achter de rug is.
Dat ook, maar doelde meer op het verschil met shimano. Zelfs met Deore (en mijn ultegra 11-28 helemaal) voel je amper dat de versnelling veranderd: hij pakt hem 100% soepel na 1 omwenteling over als je 1-voor-1 schakelt. Bij die SRAM-cassette is dat niet het geval, die pakt hem direct over met een knal.
Hij schakelde wel ruk, maar dat kwam omdat de bevestigingsbout los zat, bleek achteraf

Afhankelijk van hoe je gewend bent om te rijden op asfalt. Je hebt kans dat je voorvork inveert bij stevig remmen. Weet hoe jouw vork reageert bij stevig remmen en pas je snelheid op de situatie en je kunnen aan.
Inderdaad. Met een goed afgestelde vork heb je geen last van pompen, en bij 50km/u heb ik liever wat vering om onverwachtse hobbels op te vangen (motion control&co moet dat ook al doen). En als het goed is zijn je remmen toch wel zo sterk dat je over het stuur kan gaan, ongeacht de stand van je lockout