Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.531 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:25
Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, zeker het buitenblad slijt normaal niet hard. Je hebt namelijk heel veel tandjes om de krachten te verdelen. Daarnaast gebruik ik het buitenblad helemaal nooit: als ik hem kan gebruiken kan ik meestal net zo goed niet trappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
Jaar gereden, hoeveel km, wat voor omstandigheden? Rijdt je wel een buitenblad voor, binneblad achter? Of het dus lang is hangt van veel omstandigheden af. Ik heb iig geen SLX op mijn ATB zitten. Snelfiets heb ik geen probleem met die kwaliteit.

Kan zo verschillend zijn. Maar je kan ook kijken naar andere merken. BBB maakt leuke dingeb voor een leuke prijs, maar je kunt ook voor echte kwailiteit gaan. Of je schaft gewoon XT aan. Je weet wel dat als je voorblad aan gort is de kans groot is dat je ook je ketting en je achterkrans moet vervangen?

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 31-03-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
NoepZor schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:54:
Totale travel is 100mm, waarvan ik dus 3,5 cm kan gebruiken. Als ik de vork induw voel ik ook echt een fysieke stop, dus echt dat je op wat hards stuit, bijv een fietspomp die je volledig naar beneden duwt en op het laagste punt komt. Alleen mijn vork heeft dit dus na 3,5 cm ipv 10cm wat logischer lijkt.

Wat betreft de gate, dit heb ik inderdaad op de vork zitten, maar hier heb ik nog nooit wat mee gedaan. Ook het feit dat de vork voorheen wel goed heeft gewerkt lijkt het me sterk dat het hieraan zou liggen.

Edit: dit lijkt wel erg op mijn situatie, idd gevalletje lbs
http://forum.mountainbike...viewtopic.php?f=9&t=64373
Blah, laten "fixen" door de LBS, maar helaas nog steeds aanwezig (niet meer op de MTB gefietst sinds oktober). Wordt morgenavond maar weer eens langsbrengen... :(

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:50:
Jaar gereden, hoeveel km, wat voor omstandigheden?

Kan zo verschillend zijn. Maar je kan ook kijken naar andere merken. BBB maakt leuke dingeb voor een leuke prijs, maar je kunt ook voor echte kwailiteit gaan. Of je schaft gewoon XT aan. Je weet wel dat als je voorblad aan gort is de kans groot is dat je ook je ketting en je achterkrans moet vervangen?
Klopt, ketting en cassette heb ik net vervangen. En toen bleef ie nog steeds doortrappen ;)

Heb niet heel veel gereden. 1500KM oid schat ik in. Dat vind ik niet zoveel, vooral aangezien ik met de originele crank/kettingbladen in de jaren ervoor veel meer gereden heb en die nog nauwelijks versleten is.

Ik rij vnl. onverhard en wat denk ik wel erin heeft gehakt zijn de 2 vrij strenge winters met pekel en veel bagger.

Maargoed, het is ook weer niet de grootste uitgave, maar verbaasde me er gewoon over hoe compleet versleten dat dure ding al weer is ;)

[edit] Maar is XT dan ook echt veel slijtvaster? Of is het vooral gewicht en moet je dan maar op de koop toenemen dat het snel slijt? Want met gewichtsbesparing heb ik niet zoveel (je kunt volgens mij beter zelf wat afvallen dan een paar gram besparen met allerlei dure onderdelen ;)).

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 31-03-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Palomar schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:59:
[...]

Klopt, ketting en cassette heb ik net vervangen. En toen bleef ie nog steeds doortrappen ;)

Heb niet heel veel gereden. 1500KM oid schat ik in. Dat vind ik niet zoveel, vooral aangezien ik met de originele crank/kettingbladen in de jaren ervoor veel meer gereden heb en die nog nauwelijks versleten is.

Ik rij vnl. onverhard en wat denk ik wel erin heeft gehakt zijn de 2 vrij strenge winters met pekel en veel bagger.

Maargoed, het is ook weer niet de grootste uitgave, maar verbaasde me er gewoon over hoe compleet versleten dat dure ding al weer is ;)

[edit] Maar is XT dan ook echt veel slijtvaster? Of is het vooral gewicht en moet je dan maar op de koop toenemen dat het snel slijt? Want met gewichtsbesparing heb ik niet zoveel (je kunt volgens mij beter zelf wat afvallen dan een paar gram besparen met allerlei dure onderdelen ;)).
Als je ketting en achterkrans vervangt, dan is de kans idd groot dat je de voorkant ook moet vervangen.

En ja, XT is veel slijtvaster. Verschil XT-XTR is vnl naam en gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:00
dnhelle = out.
Na vorig jaar de BBC met klachten uit te hebben gereden, sinds het begin dit seizoen weer dezelfde knieklachten. Vanochtend sportfysio en 't wordt minimaal 1 maand geen mtb / heftige krachtinspanningen op de knie. Afhankelijk van het herstel kan het nog langer duren :(

't Wordt nog lastig om mijn doelstelling van 5 mtb-marathons daarna nog te behalen.
Achja... uitdagingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
dat is wel zwaar -excusez moi pour le mot- kut!

Weet je/weten ze wat de oorzaak is?

En geen heftige krachtinspanningen... Dus losrijden op de koersfiets mag bv wel nog? Of doe je daar niet aan mee? :9

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Palomar schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:59:
[...]

Ik heb ook een Shimano SLX set op mijn MTB maar hier heb ik nog geen grote problemen gehad m.b.t. slijtage. Dat terwijl ik er al 4500 kilometers mee heb gereden en het buitenblad ook wel wat te verduren heeft gehad met sprints op asfalt en met pekel in de winter (regelmatig mee gefietst door de sneeuw en op gestrooide wegen). Volgens mij is zand en pekel toch wel de grootste boosdoener, dus ik weet niet of je de fiets ook goed onderhouden hebt. Ik gebruik regelmatig een kettingreiniger en met een borsteltje probeer ik ook de crackset en de cassettes zo schoon mogelijk te houden.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
.joeri. schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:16:
dat is wel zwaar -excusez moi pour le mot- kut!

Weet je/weten ze wat de oorzaak is?

En geen heftige krachtinspanningen... Dus losrijden op de koersfiets mag bv wel nog? Of doe je daar niet aan mee? :9
Oorzaak is gelukkig bekend: Instabiliteit vanuit de voeten opgevangen in de knieën.

Gelukkig is het provoceren van de klacht en het oplossen daarvan ook redelijk snel mogelijk, dus het eventjes doorbijten zonder mtb. Ik mag nu op de koersfiets Armstrong gaan nadoen: koffiemolen spelen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
@dnhelle
Of je er al goed naar hebt gekeken weet ik niet maar: staat je zadel wel op de optimale hoogte? Als dat niet zo is kan dat namelijk ook het een en ander aan knieklachten veroorzaken. Misschien dat het daardoor nog erger wordt dan het al is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Of andere schoenplaatjes kan ook grote effecten hebben...
bv schoenplaatjes zonder speling, of net wat meer speling dan degene die je daarvoor had.
Dit kan gemakkelijk knieën, rug en andere gewrichten anders gaan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Mannen, bedankt voor het meedenken. Ik ben echter bij de sportfysio geweest. Pedalen heb ik al 4 jaar terug gewisseld voor crankbrothers vanwege scheenbeenvliesontsteking. Zadelpenhoogte zou problemen moeten opleveren in beide knieën, en dat is niet het geval. Ook is de Zadelpenhoogte En houding op beide fietsen anders.

Puur hypothetisch ook de spierkracht links/rechts en voor/achter vergeleken en die schrijft ook bij aan de gestelde oorzaak. Ik zal de latijns-medische naam nog posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:12

Vis

Japperrrr schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 22:54:
@dnhelle
Of je er al goed naar hebt gekeken weet ik niet maar: staat je zadel wel op de optimale hoogte? Als dat niet zo is kan dat namelijk ook het een en ander aan knieklachten veroorzaken. Misschien dat het daardoor nog erger wordt dan het al is?
Wat is eigenlijk de optimale zadelhoogte bij het MTBen?

Ikzelf zit ook vaak te twijfelen of mn zadel op de goede hoogte staat...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
NoepZor schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:52:
[...]

Blah, laten "fixen" door de LBS, maar helaas nog steeds aanwezig (niet meer op de MTB gefietst sinds oktober). Wordt morgenavond maar weer eens langsbrengen... :(
Heb je dat dan niet uitgeprobeerd bij de fietsenmaker na het 'fixen' :? 3,5 cm, als je 1x op je stuur gaat hangen zit je daar al aan toch?
dnhelle schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:35:
dnhelle = out.
Na vorig jaar de BBC met klachten uit te hebben gereden, sinds het begin dit seizoen weer dezelfde knieklachten. Vanochtend sportfysio en 't wordt minimaal 1 maand geen mtb / heftige krachtinspanningen op de knie. Afhankelijk van het herstel kan het nog langer duren :(

't Wordt nog lastig om mijn doelstelling van 5 mtb-marathons daarna nog te behalen.
Achja... uitdagingen...
Bij mij lag het aan mijn voeten, sinds ik naar de podotherapeut ben geweest hebben mijn knieen zich (langzaam) hersteld. Sindsdien rijdt ik altijd op inlegzooltjes.
Vis schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:16:
[...]

Zo hoog dat je nog genoeg controle hebt over je fiets is voor mij de beste hoogte. Hoe hoger, hoe makkelijker je kan 'uitrusten' (zitten ipv belasting op m'n armen), hoe lager, hoe meer controle doordat je klappen op kan vangen. Als ik hem te hoog heb staan kan ik niet lekker MTB'en, ik zet hem dan steeds iets lager tot het goed gaat :)
En omlaag in de alpen gaat hij natuurlijk helemaal omlaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:12

Vis

MBV schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:28:
[...]

Zo hoog dat je nog genoeg controle hebt over je fiets is voor mij de beste hoogte. Hoe hoger, hoe makkelijker je kan 'uitrusten' (zitten ipv belasting op m'n armen), hoe lager, hoe meer controle doordat je klappen op kan vangen. Als ik hem te hoog heb staan kan ik niet lekker MTB'en, ik zet hem dan steeds iets lager tot het goed gaat :)
En omlaag in de alpen gaat hij natuurlijk helemaal omlaag :P
Idd.. die ervaring had ik ook al gemerkt bij het downhillen :)

Ik heb hem naar mijn gevoel iets te laag staan eigenlijk, maar als ik hem hoger zet kom ik al lastiger met mn armen bij het stuur.. niet dat ik zo'n korte armpjes heb ofzo haha.. tja het is gewoon een kwestie van proberen welke het ideaalst is in welke situatie.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het verschilt bij mij per rit hoe hoog ik mn zadel zet. Bij biken door de modder, los zand, boomstronken e.d. liever iets te laag, zodat je betere controle hebt en makkelijker je voeten aan de grond kunt zetten. Maar soms moet ik ook wel es 10km over asfalt en dan zet ik hem liever voor dat stukje even omhoog. Heb het idee dat je dan efficienter kracht kunt zetten (voor zover dat op een mountainbike kan ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Inderdaad, ook zoiets voor mij. Hoewel ik m'n zadel niet zo vaak verzet :9

En trouwens, voor de mensen de Exqi ontvangen, elke avond om 22u is er een verslag van Cape Epic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vis schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:33:
[...]

Idd.. die ervaring had ik ook al gemerkt bij het downhillen :)

Ik heb hem naar mijn gevoel iets te laag staan eigenlijk, maar als ik hem hoger zet kom ik al lastiger met mn armen bij het stuur.. niet dat ik zo'n korte armpjes heb ofzo haha.. tja het is gewoon een kwestie van proberen welke het ideaalst is in welke situatie.
Als je lastig met je armen bij het stuur komt, denk ik dat je fiets te lang is. Kan je je zadel niet naar voren zetten, of een kortere stuurpen monteren? Dat laatste staat nog op mijn todo-list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Vis schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:16:
[...]

Zadelhoogte is 'très simple':
Crankarmen gelijk aan de staande zadelpenbuis zetten.
Op het zadel gaan zitten en met de hak vd. voet (incl schoen ;) ) op het pedaal rusten. Je knie moet net gebogen staan, cq. net niet op slot staan.

Vwb. afstand zadel / stuur: Buig je arm eens 90graden, en leg de punt van je elleboog op de punt van het zadel. Je wijsvingers moeten uitkomen op de stuurbuis. De afstand tov. stuur is dan puur & alleen afstandswerk met je stuurpen.

Zie ook: http://www.bikeradar.com/...t-mountain-bike-fit-29498
[...]

Bij mij lag het aan mijn voeten, sinds ik naar de podotherapeut ben geweest hebben mijn knieen zich (langzaam) hersteld. Sindsdien rijdt ik altijd op inlegzooltjes.
C'est cà: Dat is bij mij ook de oorzaak en met inleggers / sport-inlays zou ik ook perfect mee moeten worden geholpen, volgens de sportfysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Hele leuke stelregels voor een basisafstelling ;). Hoe bepaal je de positie van je zadel? Die kan je normaal iets van 10cm naar voor/achter schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 10:03:
Hele leuke stelregels voor een basisafstelling ;). Hoe bepaal je de positie van je zadel? Die kan je normaal iets van 10cm naar voor/achter schuiven.
Da's de elleboog-tip.. Maar goed, persoonlijke voorkeuren.
Ik heb zelf toendertijd een bio-fitting ondergaan om de juiste zit op de fiets te benaderen. Het blijft echter nog altijd persoonlijke voorkeur en gevoeligheid voor instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:10
Bedankt. met dit in het achterhoofd en na een paar faq's te hebben doorgelezen naar de LBS gegaan. Was een best aardige man en alles maar dat zal jullie vast niet veel schelen. Maar hij gaf inderdaad aan dat wat jullie zeiden inderdaad wel klopte en wees me vervolgens een paar mountainbikes aan die wel binnen mijn budget pasten. Dat waren de volgende 3.

Haibike Power RC 750 euro
Haibike Attack SL van 700 euro. Dat is deze volgens mij
Of een Haibike Edition SL van 900.

Enige opmerkingen over welke ik het beste zou kunnen nemen ? Andere merken had hij helaas niet. en de 2 andere fietswinkels hier in de buurt deden niet echt aan mountainbikes in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou ze alle 3 lekker laten staan. Te veel geld voor wat je krijgt.
Heb je al voor een 2e hands rondgekeken?
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=72560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
willy1986 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 20:58:
Ik zou ze alle 3 lekker laten staan. Te veel geld voor wat je krijgt.
Heb je al voor een 2e hands rondgekeken?
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=72560
Ik ben zelf ook 1,90 en de ts daarzo gaf al aan dat hij iets te klein was voor die fiets. Misschien dat het met mij iets anders ligt maar ik ben bang van niet.

http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=78341

Deze ziet er ook wel aardig uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
20,5 inch is dan in mijn ogen een prima framemaat.
Prijs vs afmontage ziet er goed uit. Stuur een PB, maak een afspraak en maak een proefrit.

Het frame is, snel topic: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=14&t=74355 gelezen, te groot voor de huidige eigenaar...

Of hij wel jouw maat is weet je alleen door even te rijden/zitten. Juiste zadelhoogte instellen is laatst beschreven door dnhelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Afspraak maken, uitproberen, en 500 bieden. Niet over twijfelen.

Mits hij natuurlijk goed past.

p.s. wel die barend eraf kieperen, ziet er niet uit.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 02-04-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Torched schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 20:04:
[...]

Enige opmerkingen over welke ik het beste zou kunnen nemen ? Andere merken had hij helaas niet. en de 2 andere fietswinkels hier in de buurt deden niet echt aan mountainbikes in het algemeen.
Geen van de drie inderdaad. Voorvork is het belangrijkste voor het gedrag van je fiets, en dit is alledrie suntour. Nu schijnt suntour niet meer altijd crap te zijn, zoals vroeger. Maar over die Raidon kon ik nog wel een verhaaltje vinden:
http://forums.mtbr.com/sh...hp?p=7751417&postcount=63

Voor 1000 euro kan je een prima nieuwe fiets vinden, vooral bij de duitse merken. Let vooral op de vork (Rock Shox, Fox, en er zijn nog een paar goeie merken die je in Nederland niet ziet) en de afmontage (Shimano of SRAM maakt niet uit, zolang het bij Shimano maar allemaal Deore of beter is). Als het een fatsoenlijk merk is (MTB-merk, geen bouwmarkt-merk) zal het met het frame wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zal me ook eens hier melden, ik ben naast het hardlopen weer met MTB'en begonnen. 5 jaar geleden voor het laatst gedaan, toen ook de fiets verkocht dus ook die weer aan moeten schaffen. Is uiteindelijk een Xtrail Save 4 geworden, meeste fietsvoor een studentenbudget (en bij een winkel in de buurt).

Vandaag 2 MTB-routes gedaan (Deurne en Vlierden), bevalt allemaal erg goed. Ik merk wel dat ik niet meer over dezelfde grenzeloze overmoed beschik dan toen ik 16 was, gaat nu allemaal nog een stuk langzamer en voorzichtiger... :P

Sluit wel mooi aan bij het hardlopen omdat het een stuk meer om techniek draait en een stuk minder om conditie en doordrammen, tenminste met mijn tempo in hardlopen/mtb'en.

Ook leuk om de Garmin nu ook met fietsen te gebruiken: Deurne, Vlierden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
willy1986 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 22:24:
20,5 inch is dan in mijn ogen een prima framemaat.
Prijs vs afmontage ziet er goed uit. Stuur een PB, maak een afspraak en maak een proefrit.

Het frame is, snel topic: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=14&t=74355 gelezen, te groot voor de huidige eigenaar...

Of hij wel jouw maat is weet je alleen door even te rijden/zitten. Juiste zadelhoogte instellen is laatst beschreven door dnhelle.
Gaat waarschijnlijk niet door omdat al verkocht. Naja verder zoeken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Vandaag was het weer echt lekker, heb uiteindelijk de mountainbike gepakt en met een kameraad over de holterberg gefietst. Wel leuk om dan een beetje de wielrenners uit te dagen, telkens om en om elkaar inhalen hehe. Op het laatst had ik het wel behoorlijk warm, maar met wind mee kon ik heel veel stukken 40+ km/u halen. Wel grappig als je eerst twee dames met racefiets inhaalt op de eerste klim, dan een offroad pad kiest parallel aan de hoofdweg en dat je ze dan later wederom inhaalt hehe. Op een gegeven moment gingen we 50 km/u met de wind in de rug.

Na het asfalt toch gedaan wat je met een mountainbike hoort te doen, lekker het bos in! De paden lagen er goed bij en het was echt best wel rustig op de paden (weinig collega MTB'ers). Uiteindelijk via een lang pad van mul zand weer op de hoofdweg en toen richting huis. Heerlijk rondje :)

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 02-04-2011 19:29 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hier maar eens even een balletje opwerpen, het is geen specifiek MTB gerichte vraag, maar toch.
Ik heb een al wat oudere Giant Tour fiets waar een standaard Shimano 21-speed groep op zit. Nu heb ik de aandrijftrein vrijwel helemaal voor elkaar (Freewheel, derailleurs, trapas) maar zit ik alleen nog met de behoorlijk versleten shifters. Nu is er voor 7-speed achter vziw bijna niks meer te krijgen, maar is kan ik gewoon een 8 speed (of zelfs 9) speed shifter gebruiken? Met andere woorden, is de 'slag' hetzelfde?

Edit:
Ik zit bijvoobeeld te denken aan zoiets:
http://www.shimano.com/pu...code-SL-S500.-type-..html

[ Voor 14% gewijzigd door DRAFTER86 op 03-04-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Hier in het bossen zitten op een aantal plekken plassen die redelijk diep zijn en die ook stijl aflopen, waardoor je er al snel in vast komt te zitten. Is er een goede techniek om door zulke plassen te fietsen, zonder dat je vast komt te zitten en met je voeten in de drek staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:15:
Hier maar eens even een balletje opwerpen, het is geen specifiek MTB gerichte vraag, maar toch.
Ik heb een al wat oudere Giant Tour fiets waar een standaard Shimano 21-speed groep op zit. Nu heb ik de aandrijftrein vrijwel helemaal voor elkaar (Freewheel, derailleurs, trapas) maar zit ik alleen nog met de behoorlijk versleten shifters. Nu is er voor 7-speed achter vziw bijna niks meer te krijgen, maar is kan ik gewoon een 8 speed (of zelfs 9) speed shifter gebruiken? Met andere woorden, is de 'slag' hetzelfde?

Edit:
Ik zit bijvoobeeld te denken aan zoiets:
http://www.shimano.com/pu...code-SL-S500.-type-..html
http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-30530.html
Een 8 speed zou moeten werken. Alleen de stops van de derrailleur instellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mei schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:22:
Hier in het bossen zitten op een aantal plekken plassen die redelijk diep zijn en die ook stijl aflopen, waardoor je er al snel in vast komt te zitten. Is er een goede techniek om door zulke plassen te fietsen, zonder dat je vast komt te zitten en met je voeten in de drek staat?
Sleuren met je klikpedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
willy1986 schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:54:
[...]

http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-30530.html
Een 8 speed zou moeten werken. Alleen de stops van de derrailleur instellen. :)
Hm cool :)
Nog aanraders voor een niet al te prijzig, degelijk setje shifters? (Liefst geen plastic, of is dat raar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

GoldenSample schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:57:
[...]

Sleuren met je klikpedalen.
Nja, dat is het hem. Ik kan wel in een niet al te hoge versnelling er doorheen willen raggen, maar dan komt mijn voorwiel gewoon vast te zitten in het midden van de kuil, omdat het zo stijl afloopt van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Mei schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:03:
[...]

Nja, dat is het hem. Ik kan wel in een niet al te hoge versnelling er doorheen willen raggen, maar dan komt mijn voorwiel gewoon vast te zitten in het midden van de kuil, omdat het zo stijl afloopt van beide kanten.
Even het voorwiel optillen? Semi wheelie maken? En anders er over heen springen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:21
Weet niet of dit de juiste plek is om te reageren, heb al eerder gepost in het wielren topic. Daar kreeg ik goede tips (o.a. sterkere wielen ivm 100 kg lichaamsgewicht).

Een buurman die veel fietst gaf als tip een cross hybride te nemen ipv racefiets, het betreft een retourtje werk wat ik een paar keer per week wil gaan doen (13.5 km heen en weer terug). Nu zie ik allemaal mooie Bull cross hybrides, maar die hebben allemaal Suntour NC* voorvorkjes en die krijgen in de openingspost maar 1 sterretje :)

Ben dus niet van plan offroad te gaan, mag ik dan veilig aannemen dat een suntour wel goed genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Red Devil: als je op de weg blijft, waarom dan überhaupt een verende voorvork? Ik lock die van mij altijd zodra ik op asfalt kom, vering kost alleen maar kracht op een vlakke ondergrond. Als je echt op de weg blijft lijkt een racefiets mij het prettigst, ze zijn nou eenmaal gemaakt om met zo min mogelijk weerstand over de weg te vliegen.

Ik heb mijn Xtrail vandaag zijn modderdoop gegeven, Zandbos zag er toch heel anders uit dan gisteren na de hoosbui van vannacht. Rijdt ook meteen anders, wel leuk zo door de modder in de regen, opvallend weinig mede-mtb'ers gezien vandaag (0). Na de rit leek ik wel een dalmatiër... :P

Meteen ook het belang van goed onderhoud duidelijk geworden, de remmen moesten gesteld worden (vooral achter liep nu aan), ketting gesmeerd. Ook heb ik nu denk ik ongeveer de afstelling van zadel en stuur juist, over een maandje maar eens aan de fietsenwinkel vragen of ze met controle meteen de stuurpen en kabels kunnen inkorten, staat alles weer netjes strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:21
Dipsausje schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:09:
Red Devil: als je op de weg blijft, waarom dan überhaupt een verende voorvork? Ik lock die van mij altijd zodra ik op asfalt kom, vering kost alleen maar kracht op een vlakke ondergrond. Als je echt op de weg blijft lijkt een racefiets mij het prettigst, ze zijn nou eenmaal gemaakt om met zo min mogelijk weerstand over de weg te vliegen.
Was ook mijn idee, maar volgens buur was crosshybride meer geschikt voor dergelijke korte stukjes, kans dat bijv een band lek raakt is een stuk kleiner.
Zou het qua gemiddelde veel uitmaken? Of je op een racefiets of crosshybride zit? Ben wel in voor een wat robuustere fiets, zo'n racefiets lijkt me maar teer enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
MBV schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:10:
[...]

Geen van de drie inderdaad. Voorvork is het belangrijkste voor het gedrag van je fiets, en dit is alledrie suntour. Nu schijnt suntour niet meer altijd crap te zijn, zoals vroeger. Maar over die Raidon kon ik nog wel een verhaaltje vinden:
http://forums.mtbr.com/sh...hp?p=7751417&postcount=63

[...]
Tja, heel stom voor iemand die ~7500km/jaar rijd, blijkbaar door zwaar terrein gaat en zelf ook nog eens geen lichtgewichtje is.

Hij zit te klagen dat hij veel geld gespaard heeft, maar niet gekregen heeft wat hij wou.
Sorry hoor, maar die post staat gewoon vol met stomme opmerkingen.
Zo kan ik ook gaan klagen dat ik een Fiat Uno gekocht heb, maar volgende keer maar doorspaar voor een Maybach. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Fire: het geeft dus duidelijk aan dat de vorken niet zo goed zijn als de weinig duurdere Rockshox. Koop dus liever een fiets met een Tora dan een 'dure' Suntour voorvork.

@Red devil: je kan ook fitness-fietsen kopen met een plat stuur en iets bredere banden, zonder verende voorvork. Maar zolang je op de weg blijft hoef je je geen zorgen te maken over NC* voorvorken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Red devil schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:13:
[...]

Was ook mijn idee, maar volgens buur was crosshybride meer geschikt voor dergelijke korte stukjes, kans dat bijv een band lek raakt is een stuk kleiner.
Zou het qua gemiddelde veel uitmaken? Of je op een racefiets of crosshybride zit? Ben wel in voor een wat robuustere fiets, zo'n racefiets lijkt me maar teer enzo :)
Enige wat ik kan zeggen is dat ik met de racefiets 5x lek heb gereden in 4500 kilometer en dat ik met mijn mountainbike 0x lek heb gereden na 4500 kilometer. Toch wel evident dat de bandjes van een racefiets duidelijk minder robuust zijn dan die van een MTB (obvious).

Op een afstand van 16 kilometer maakt het qua snelheid weinig uit denk ik. Ik denk dat ik op die afstand met de racefiets wel een avg kan halen van 30 km/u, daar waar ik met de MTB misschien 28 km/u avg haal.

Kortom: racefiets is wel sneller en misschien ook comfortabeler, maar ook kwetsbaarder. Misschien dat een cyclo achtige hybride fiets dan wel een goed alternatief is. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
frankknopers schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:14:
[...]

Enige wat ik kan zeggen is dat ik met de racefiets 5x lek heb gereden in 4500 kilometer en dat ik met mijn mountainbike 0x lek heb gereden na 4500 kilometer. Toch wel evident dat de bandjes van een racefiets duidelijk minder robuust zijn dan die van een MTB (obvious).

Op een afstand van 16 kilometer maakt het qua snelheid weinig uit denk ik. Ik denk dat ik op die afstand met de racefiets wel een avg kan halen van 30 km/u, daar waar ik met de MTB misschien 28 km/u avg haal.

Kortom: racefiets is wel sneller en misschien ook comfortabeler, maar ook kwetsbaarder. Misschien dat een cyclo achtige hybride fiets dan wel een goed alternatief is. :)
Ik andersom.
Ik rijd MTB en op reesfiets naar werk (16km enkele reis). Snelheidsverschil is echt wel 25%, maar dat komt ook omdat ik de banden van mijn Dale echt niet elke maandag oppomp en daarna weer wat leeg laat lopen. In mijn reesfiets staan ze op ruim 8 bar, mijn ATB (tibeless) nog geen 2.
ATB toch afgelopen zomervakantie (maar dan ook wel erg veel steenachtige paden) paar maal lek gereden, OP reesfiets in meer dan een jaar (en dat gaat vandaag na dit bericht ws veranderen) nog geen 1 keer lek.
Ergo ; het hangt maar net van de omstandigheden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Red devil: misschien deze overwegen: http://www.12gotrading.nl...vork/trek_bikes_7500_2010
vaste voorvork, recht stuur en iets dikkere banden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
MBV schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:09:
@Fire: het geeft dus duidelijk aan dat de vorken niet zo goed zijn als de weinig duurdere Rockshox. Koop dus liever een fiets met een Tora dan een 'dure' Suntour voorvork.

[...]
Net even de prijzen gechecked.
Een Rockshox Reba (dual air) kost 350-400€
Een Suntour XCR kost minder dan 100€

Ik blijf dus bij mij standpunt dat de gast waar jij naar verwijst niet echt valide argumenten heeft. :)
Trouwens, dat geldt ook voor jou als je een Rockshox 'weinig duurder' noemt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 04-04-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Even op marktplaats rondgesnuffeld voor fietsen. Ben de volgende tegengekomen
Ja ik weet marktplaats en je weet uiteindelijk niet wat er met de fiets allemaal is gebeurd.

Trek 6700 SLR

Bulls PRO SQ 900

Cube Reaction HS 33

CUBE XL

Opmerkingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Fire69 schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:40:
[...]

Ik blijf dus bij mij standpunt dat de gast waar jij naar verwijst niet echt valide argumenten heeft. :)
Hij had het over de Rock Shox Tora en die vind je vanaf zo'n €150,-. Dat is is dus inderdaad niet veel duurder dan een Suntour.
Overigens heb ik op mijn MTB ook een Suntour XC ofzo zitten. :P
(Of was het nou een RST..... :X )

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Fire69 schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:40:
[...]

Ik had het niet over een reba, maar over een Tora. Misschien is dat niet helemaal fair, maar even een vergelijking: Recon solo air kost 205 euro bij bike-components, Suntour Raidon 165. En vziw is een Recon in elk geval een betrouwbare vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 13:05
Heeft iemand ervaring met fietsenzaken vlak over de grens in Duitsland, in de buurt van Leer bij voorkeur. Ik weet dat daar een vrij grote zaak zit (Oltmanns), maar ben er nog nooit geweest. Ik ben er inmiddels namelijk achter gekomen dat het vinden van en leuke MTB hardtail met een nieuwprijs van rond de €1000-€1200 ,waarbij de Bulls Copperhead een sterke voorkeur heeft, op marktplaats lastig te vinden is, vooral in de grootste framemaat (55-57cm) én in het Noorden van het land. Inmiddels heb ik mijn hoop gevestigd op zaken die wellicht wat overjarige modellen voor een leuk prijsje van de hand doen.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
MBV schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:56:
[...]

Ik had het niet over een reba, maar over een Tora. Misschien is dat niet helemaal fair, maar even een vergelijking: Recon solo air kost 205 euro bij bike-components, Suntour Raidon 165. En vziw is een Recon in elk geval een betrouwbare vork.
Ah ok. Ik dacht dat jullie voor niet minder dan een Reba gingen, daarom had ik naar die prijzen zitten kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
[...]

Heb je dat dan niet uitgeprobeerd bij de fietsenmaker na het 'fixen' :? 3,5 cm, als je 1x op je stuur gaat hangen zit je daar al aan toch?
Blijkbaar niet genoeg aan gehangen, heb toen ding ook opgehaald niets aan gemerkt verder niet op gefietst nog. Misschien is er wel iets lek, had gelezen/gehoord dat dit ook voor een bokkende vork kan zorgen omdat de olie dan in de onderpoten loopt. Is het trouwens normaal dat er olie uitkomt als je de vork oppompt? Dit had ik vorig jaar namelijk ook toen dit probleem zich voordeed.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Torched schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:20:
Even op marktplaats rondgesnuffeld voor fietsen. Ben de volgende tegengekomen
Ja ik weet marktplaats en je weet uiteindelijk niet wat er met de fiets allemaal is gebeurd.

Trek 6700 SLR

Bulls PRO SQ 900

Cube Reaction HS 33

CUBE XL

Opmerkingen ?
De 6700SLR en Cube Reaction zijn twee leuke nette fietsen waar je op 't zicht veel lol nog mee kunt beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dnhelle schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:13:
[...]

De 6700SLR en Cube Reaction zijn twee leuke nette fietsen waar je op 't zicht veel lol nog mee kunt beleven.
Ik heb ook zitten kijken, maar wat ik had was dat (gezien de prijs) mijn hartje nou nie echt harder ging kloppen. Vandaar geen mening gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
NoepZor schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:00:
[...]

Blijkbaar niet genoeg aan gehangen, heb toen ding ook opgehaald niets aan gemerkt verder niet op gefietst nog. Misschien is er wel iets lek, had gelezen/gehoord dat dit ook voor een bokkende vork kan zorgen omdat de olie dan in de onderpoten loopt. Is het trouwens normaal dat er olie uitkomt als je de vork oppompt? Dit had ik vorig jaar namelijk ook toen dit probleem zich voordeed.
Nee, alleen als je hem leeg laat lopen ;) Een klein beetje olie kan eruit komen, vrij logisch als je ziet hoe zo'n voorvork werkt.
maartend schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:21:
[...]

Ik heb ook zitten kijken, maar wat ik had was dat (gezien de prijs) mijn hartje nou nie echt harder ging kloppen. Vandaar geen mening gegeven.
Die cube vind ik er netjes uitzien. Dure wielset (en stijve, lichte wielen merk je wel), reba voorvork, verder een prima afmontage. Is hij geschikt voor schijfremmen? Niet dat er iets mis is met HS33, maar als je wilt overstappen en je moet 200/300 euro uitgeven aan nieuwe gelijkwaardige wielen is dat toch een beetje jammer.
Die trek ziet er ook vrij netjes uit, wat voor schijfremmen zijn dat? Hayes Stroker ride? Afmontage is uiteraard minder dan de cube, maar daar is de prijs ook naar.

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 05-04-2011 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
maartend schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:21:
[...]

Prijs is m.i. inderdaad te onderhandelen, ik heb puur even kwalitatief gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 15:47
Inderdaad. Een bod doen van 500€ kan altijd. Als het niet wordt geaccepteerd kijk je gewoon weer verder.

Kwalitatief vind ik de Reaction ook interessant, rijd er zelf soms ook op. Vooral het frame is degelijk en voelt licht en scherp aan, waarschijnlijk ook deels door de wielset zoals hierboven wordt gezegd. Heb hier een Cube Acid, LTD en Reaction staan toevallig. En geloof me dat je dan liever de Reaction hebt dan de Cube "XL", wat gewoon een Cube Acid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:19:

Die cube vind ik er netjes uitzien. Dure wielset (en stijve, lichte wielen merk je wel), reba voorvork, verder een prima afmontage. Is hij geschikt voor schijfremmen? Niet dat er iets mis is met HS33, maar als je wilt overstappen en je moet 200/300 euro uitgeven aan nieuwe gelijkwaardige wielen is dat toch een beetje jammer.
Die trek ziet er ook vrij netjes uit, wat voor schijfremmen zijn dat? Hayes Stroker ride? Afmontage is uiteraard minder dan de cube, maar daar is de prijs ook naar.
Wielsetje was idd mooi. Maar ja, het zijn wel velgremmen en als je idd wilt overstappen kost je dat aarig wat extra voor dezelfde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ik denk dat wanneer je de wielset gaat vervangen omdat je wat beters/anders wilt, het verstandiger is om gewoon te kijken naar een geheel nieuwe/andere fiets. Voor 500€ zou ik alleen een fiets kopen die ik zou oprijden en evt repareren, maar niet upgraden. Dat is het simpelweg niet waard en raakt de fiets vaak ook de balans kwijt qua afmontage. Maar dat is slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Roet: die fiets is de balans al kwijt qua afmontage, paar dingen naar XTR-kwaliteit en verder LX :P
Overstappen naar schijfremmen was een vraag die ik mezelf zou stellen. Sommige wielsetjes zijn voor allebei geschikt, en het zou een mooie bonus zijn als het mogelijk is. 200 euro voor een remsetje is te doen, 200+200 voor remmen + wielen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 16:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tja, upgraden, ik ben zelf ook aan het kijken naar een upgrade van mijn bestaande fiets, maar als je ziet wat je moet betalen aan onderdelen, en wat de nieuwe fietsen kosten, dan is het bijna de moeite niet.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat ligt aan je vertrekpunt ;) Mijn fiets ga ik ook niet verder upgraden: als ik iets wil upgraden, wil ik een nieuw frame en wielset hebben, dat kost teveel tijd en geld. Maar met full XT, een reba voorvork en Hayes Stroker trail remmen heb ik dan ook niets om over te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dus ik zou met een gerust hart de reaction kunnen testen en indien bevalt kopen ?
Heb nu mailcontact met verkoper en foto's van cranks en cassette zagen er goed uit.

En wat ook wel een beetje meespeelt is dat ik niet al teveel geduld heb O-)

edit: schijfremmen dat wordt nieuwe wielen. Ik heb er een aantal dingen over gelezen maar nergens staat dat schrijfremmen zo heel veel beter zijn dan blokjes ?

[ Voor 24% gewijzigd door Torched op 05-04-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kijk, voor 650 heb je ook dit ;
Dale

Niet dat dit heilig is (ik rij zelf wel Dale), maar het is toch wel even wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is zeker een nette fiets, maar zo te zien wel weer een aantal jaartjes oud. De Cube ziet er vrijwel nieuw uit, en daar betaal je dan ook voor. Hoe goed is een fatty voorvork uit pak-em-beet 2006? En hoe slijtvast?

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 06-04-2011 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:00:
Dat is zeker een nette fiets, maar zo te zien wel weer een aantal jaartjes oud. De Cube ziet er vrijwel nieuw uit, en daar betaal je dan ook voor. Hoe goed is een fatty voorvork uit pak-em-beet 2006? En hoe slijtvast?
2006 ; Ik denk 80mm, is best wel voldoende. Mijn oudere dale had ook een Fatty en geen problemen mee gehad. Wel later vervangen door een lefty.
Maar alles hangt af van de verzorging. Maar als iemand die specs heeft op een bike, heb ik daar wel vertrowuen in.
Maar het was ook maar een voorbeeld. Ik gaf dat eigenlijk omdat ik het idee heb dat de vragen nunu wil en niet even rustig rondkijkt.
Heeft hij/zij wel op het mountainbike.nl forum rondgekeken. Daar kun je voor een hele leuke prijs echte juweeltjes weghalen.

Hier een leuke ; Ghost 7000 SE
Niet te veel geld ; Rock Machine Tsunami voor 400
Kantje boord, maar wel een mooi frame ; Merida, maar die vork!!
Dit vind ik dus echt een mooitje ; Toch een Dale
enzovoorts

Voor de mensen die nog een leuk retro-bike zoeken cadex uit 93

[ Voor 26% gewijzigd door maartend op 06-04-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Heb je iets nieuws en moet je het gewoon showen....

Hope 70mm AM-stem
Afbeeldingslocatie: http://www.bikeoutlet.co.uk/images/products/preview/hope%20am%20stem%20-%2070mm%20os.jpg

Crankbrothers 700mm low-riser
Afbeeldingslocatie: http://s.wiggle.co.uk/images/Cobalt2-Riser-2011-med.jpg

En nieuwe remblokken voor m'n Hopes, maar helaas, de verkeerde meegenomen :(
Nieuw spul stuurt btw als een slagschip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:30
Misschien een beetje offtopic kwa MTB gebied, maar toch..

Ik heb een MTB, maar wil er ook af en toe eens even mee op straat fietsen ... lekker na het werk ofzo :) Nu ga ik me niet scheel trappen op straat met die dikke MTB banden, noch wil ik dat ze snel slijten. Ik zit dus te eens te kijken naar een extra set wielen, maar ik heb geen flauw idee welk ik moet hebben ... kan iemand me misschien even uit de brand helpen ? De meeste spullen haal ik in Duitsland bij Bike-Components. Hun website heeft echter verschillende wielen ... MTB, Roadrace, Trekking.

Mijn fiets heeft 26" velgen, met discs dus welk-o-welk moet ik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Tja, de vaakgehoorde kwestie.
Rijd je met discs, dan zou ik gaan voor de Mavic-speedcity's / speedwheels.

Je moet in ieder geval kijken naar 28" wielen met disc-naven.
Zie ook http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=38&t=67394

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashhead89
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:02
dnhelle schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:48:
Tja, de vaakgehoorde kwestie.
Rijd je met discs, dan zou ik gaan voor de Mavic-speedcity's / speedwheels.

Je moet in ieder geval kijken naar 28" wielen met disc-naven.
Zie ook http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=38&t=67394
Moeten is wel een groot woord hier. In een MTB passen inderdaad racefiets wielen(28 inch) omdat de bandjes die op zo'n velg passen zo laag en smal zijn. Je kán dus kijken naar 28" wielen met mtb naven.

Als je echter voor een goedkope oplossing aan het zoeken bent, kan je ook een set simpele MTB wielen kopen, met dunne bandjes en weinig profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
dnhelle schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:31:
Heb je iets nieuws en moet je het gewoon showen....

Crankbrothers 700mm low-riser
[afbeelding]

Nieuw spul stuurt btw als een slagschip :)
Kom ik aan met m'n 520mm flatbar. Stuurt als mini! :P

Waarom heb je voor dit stuur gekozen, wat wilde je ermee bereiken? Ik weet dat het handiger is voor langere ritten en dat het preciezer stuurt. Ik heb overigens mijn fiets toentertijd gekocht zonder al teveel kennis, dus mijn 520mm is meer omdat het al op de fiets zat. En dan zitten er ook nog eens bar-ends bij ingenomen, bij die 520mm. Het is nogal een verschil vind ik.
slashhead89 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:14:
[...]

Moeten is wel een groot woord hier. In een MTB passen inderdaad racefiets wielen(28 inch) omdat de bandjes die op zo'n velg passen zo laag en smal zijn. Je kán dus kijken naar 28" wielen met mtb naven.

Als je echter voor een goedkope oplossing aan het zoeken bent, kan je ook een set simpele MTB wielen kopen, met dunne bandjes en weinig profiel.
Als je echt een goedkope oplossing wilt, leg je gewoon slicks op de huidige velg, denk ik?

[ Voor 27% gewijzigd door Roet op 07-04-2011 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Roet schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:29:
[...]

Kom ik aan met m'n 520mm flatbar. Stuurt als mini! :P

Waarom heb je voor dit stuur gekozen, wat wilde je ermee bereiken? Ik weet dat het handiger is voor langere ritten en dat het preciezer stuurt. Ik heb overigens mijn fiets toentertijd gekocht zonder al teveel kennis, dus mijn 520mm is meer omdat het al op de fiets zat. En dan zitten er ook nog eens bar-ends bij ingenomen, bij die 520mm. Het is nogal een verschil vind ik.

[...]

Als je echt een goedkope oplossing wilt, leg je gewoon slicks op de huidige velg, denk ik?
Stuurbreedte: Meer AM inzet, en icm. een korte stuurpen (70mm) en een lange bovenbuis, veel meer flexibiliteit. Wel meer omgooien over 't frame..

Slicks op je mtb-velg is niet 1,2,3 een goede keuze... Denk aan velgbreedte. Je bent dan gelijk gebonden aan een big-apple, die niet 1,2,3 een goede rolweerstand biedt. Daarnaast is een extra setje met racecassette geen verkeerd plan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
dnhelle schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:00:
[...]
Slicks op je mtb-velg is niet 1,2,3 een goede keuze... Denk aan velgbreedte. Je bent dan gelijk gebonden aan een big-apple, die niet 1,2,3 een goede rolweerstand biedt. Daarnaast is een extra setje met racecassette geen verkeerd plan...
Maar het is wel de goedkoopste oplossing, dat was meer mijn punt. Of het echt optimaal is, is een tweede inderdaad.

Ik vind het maar niets. Koop dan gewoon een 2e hands racer. Die heb je bijna voor dezelfde prijs als een deftig setje velgen + banden. En het scheelt je ook weer wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hoeft niet perse een supergoedkope keuze, maar honderden euro's (want ja ... die dingen kun je zo duur maken als je zelf wilt) was ook niet de bedoeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Roet schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:23:
[...]

Ik vind het maar niets. Koop dan gewoon een 2e hands racer. Die heb je bijna voor dezelfde prijs als een deftig setje velgen + banden. En het scheelt je ook weer wat werk.
Helemaal mee eens. Ik heb mijn racer na lang zoeken voor 500e op de kop getikt, en het verschil in houding & racezit zorgt voor een betere conditieopbouw en snelheid op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
En meer plezier, omdat je harder kan. Tenminste, dat was mijn voornaamste reden. Voor €250 heb je al wat leuks. De ruimte voor een extra fiets moet je echter maar net hebben. Heb een stalen, alu en carbon racer staan en zelfs met de stalen racer van 20 jaar oud, heb ik veel plezier op de weg. Alleen al vanwege de commandeurs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-10 16:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik haat op de weg fietsen. Niemand gaat op tijd aan de kant. Het is allemaal vlak en glad. Geen modder, geen boomwortels, geen los zand, geen te krappe bochtjes. Kortom, geen uitdaging behalve dan hard fietsen. En dat kan iedereen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Helemaal eens, onnoemelijk saai, vooral zonder MP3.
Maar niet iedereen heeft evenveel tijd om zovaak 't bos in te duiken en evenzoveel onderhoud te plegen aan zijn enkele mtb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Een beetje afhankelijk van je woon-werk route kan je vaak in vrij weinig extra tijd veel aan je conditie doen door op je fiets naar het werk te gaan. Met een racer kan je makkelijker een lang stuk fietsen, en sneller, waardoor het minder tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou ik wil natuurlijk ook liever het bos in, maar met een fulltime baan waarbij je pas vanaf 's avonds 19u ofzo naar buiten kan schiet dat ook niet echt op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Als iemand trouwens geinteresseerd is: http://dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=51473

Item: Raceface Deus stem, zwart, 100mm, 6 graden rise. 25,4mm klem.
Item: Raceface Prodigy stem, zwart, 90mm, 6 graden rise. 25,4mm klem.
Item: Rocky Mountain riser stuur, zwart met witte decals, 25,4mm. Heeft krassen, maar niet opvallend. Goed stuur! Breedte, bend & rise worden nog toegevoegd.
Biedingen via mail of PB. Ik hoef niet de hoofdprijs ervoor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
De_Bastaard schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:58:
Nou ik wil natuurlijk ook liever het bos in, maar met een fulltime baan waarbij je pas vanaf 's avonds 19u ofzo naar buiten kan schiet dat ook niet echt op ;)
Daar hebben ze lampjes voor uitgevonden :+ (niet mijn ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Over nagedacht, maar in je uppie het 's avonds door het bos raggen in het donker geeft toch een minder chill gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Gisteravond tot 21:30 door de bossen van lage vuursche gereden... geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

willy1986 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:21:
Gisteravond tot 21:30 door de bossen van lage vuursche gereden... geen probleem.
Idd, kan prima met een flinke lamp op je fiets. Ik gebruik een Fenix TK-11 R5 en daar komt echt een serieuze bak licht uit. Voldoende om in het pikkedonker door het bos te rijden en toch alle takken, wortels en kuilen goed te zien. Is wel leuk om af en toe te doen, maar je moet er ook rekening mee houden dat er dieren in het bos leven en die zullen dat licht wel stressvol vinden... Ook kan het gebeuren dat de lamp ermee stopt je geen hand voor oog meer ziet. Avondschemering is natuurlijk geen probleem, dan vind je de uitgang wel.

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 07-04-2011 22:35 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hoe heb je die lamp dan vast gemaakt als ik vragen mag? Creatief met duct-tape of is er een serieuze oplossing voor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

De_Bastaard schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:12:
Hoe heb je die lamp dan vast gemaakt als ik vragen mag? Creatief met duct-tape of is er een serieuze oplossing voor? :P
http://www.knivesandtools...-fietsmontagesysteem0.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.knivesandtools.nl/productimages/photogallery/photos/fenix-fietsmontage-large.jpg

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 13:08

Nox

Noxiuz

Mijn MTB is vandaag even voor het laatste kleine dingetje naar de LBS gegaan voor ik weer kan beginnen met crossen.

De remmen maakten sinds eind zomer/begin winter (herfst, lol) een enorme herrie. Piepen als een idioot.

Remkracht lijkt in orde hoewel het wel iets lijkt afgenomen. Slippen lukt prima dus niet echt gevaarlijk. Alleen als je stukje downhill gaat dan is het niet om aan te horen, alsof dat ding 20 jaar uit en verroest is. Op de weg valt het nog mee, beetje slepend remmen gaat prima maar een noodstop maken is equivalent aan een claxon.

Volgens de LBS is het gewoon zo, klaar. Kan je niks aan doen, metaal op remblokjes. Pech. Ze hebben nog wel mijn blokjes een beetje opgeveild zodat ze wat stroever zijn (kan ik ook makkelijk zelf doen nu, heb gezien hoe het moet) maar nog steeds hetzelfde probleem.

Heb magura hydraulische schijfremmen en LBS zegt dat de schijven zelf bij de groep horen, dat is SLX. Lijkt mij een prima groep met kwaliteit/prijs verhouding.

Enige wat ik nog kan doen is blokken vervangen maar dat kost 18 euro. Toen ik in het begin mijn fiets had heb ik deze problemen namelijk nooit gehad.

Iemand enig idee wat ik eraan kan doen om dit op te lossen want ik zie anderen echt NOOIT met zon herrie rijden. Schijven al schoon gemaakt met ontvetter (nog geen remmenreiniger geprobeerd overigens) maar niks nakkes nada helpt. Schijnt ook dat blokjes met asbest hier geen last van hebben.

Als iemand nog een setje van die blokjes van 10 jaar oud heeft wil ik ze wel kopen. Dit is om te huilen nml.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:35
Ooit met sil. spray(of iets dergelijks) in de buurt gekomen van je schijven/blokjes?

En, tja blokjes vervangen zul je toch echt moeten doen. Soms wel meerdere malen per jaar afhankelijk van hoeveel en waar je fietst :)

Metaal op remblokjes snap ik niet helemaal? Dus ze zijn versleten? ;)

Mensen uit omg. Maastricht die graag gaan biken in het weekend stuur maar eens n DM trouwens ;)

[ Voor 14% gewijzigd door synx6 op 08-04-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@noxiuz: soms ontkom je er niet aan om nieuwe blokjes te kopen. Als opschuren, ontvetten en weer opnieuw goed inremmen niet helpt is er helaas niets anders dat je kan doen. Schrale troost: bij V-brakes moet je veel vaker remblokjes vervangen, en dan moet je ze nog elke keer afstellen ook ;)

Ze staan wel goed afgesteld? Hoe lang maken ze nu herrie? Normaal zorgt een beetje slijtage ervoor dat het minder wordt, omdat je remblokken dan zelf de laatste fijnafstelling doen door weg te slijten :)

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 08-04-2011 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@noxiuz, probeer eens een paar keer heel hard te remmen dus optrekken naar 30 km/h en dan heel hard in de ankers, niet slippen. Herhaal dit een paar keer, de rem schijven worden zo heel warm en dit "brand" de blokjes in. Hierna zal het piepen weggaan of allicht minder worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
brilsmurfffje schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:36:
@noxiuz, probeer eens een paar keer heel hard te remmen dus optrekken naar 30 km/h en dan heel hard in de ankers, niet slippen. Herhaal dit een paar keer, de rem schijven worden zo heel warm en dit "brand" de blokjes in. Hierna zal het piepen weggaan of allicht minder worden
Goede tip, maar alleen bij nieuwe blokken. Blokken die al verglaasd zijn, zijn reddeloos.
Laatste redmiddel is om de blokken te demonteren, en met een tang boven het gasfornuis uit te branden.

Maar goed, als je die 20 euri niet wilt spenderen aan je fiets, hoe onderhoud je je fiets dan? Een goed flesje kettingsmeer is al duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
O, mij valt trouwens net de gouden tip binnen (Wellicht...).

Hang je fiets op, zodat je wielen vrij staan van de vloer.
Draai de inbus-schroeven van je calipers (remklauwen) ietwat los van je vork / achterbrug.
Draai het wiel enkele malen rond.
Druk daarna de rem in, en terwijl je de rem ingedrukt houdt, de inbus weer vastdraaien.

Kan helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Mannen (en vrouwen), ik heb jullie advies nodig. Ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike en heb 700-800eu te besteden, maar wil liefst eentje met een adviesprijs van 1000-1200eu. Ik heb reeds een rondje langs Bulls (Copperhead I, II, III), Focus (Black Forest) en Scott (Scale) gemaakt. Vandaag kwam ik uit bij Espada (probeer maar eens te googlen, komt niet veel uit). Dit zag er uit als een zeer leuk fietsje. AVP van 895eu, Rock Shox Recon voorvork, Deore+XT afgemonteerd en (Magur 33) oliedruk remmen. Met name dit laatste ben ik niet vaak tegengekomen. Hoe is dit in vergelijking met hydraulische schijfremmen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze fiets.

Twee vlugge kiekjes:

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/a860de38e1869d5568aac388d1daf0c6.png

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/bd893a9bebc62a70b9e364d98f779b17.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-10 15:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Prima fiets hoor!
Magura's heb ik ook jaren mee gereden, niks mis mee.
Remmen erg goed! In modderige omstandheden zijn ze beter dan schijfremmen.

Espada is een eigen merk van Klamer Wielersport Hoogezand. Kom daar ook wel eens, mooi spul heeft ie in zn winkel staan.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Harmen schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:18:
Prima fiets hoor!
Magura's heb ik ook jaren mee gereden, niks mis mee.
Remmen erg goed! In modderige omstandheden zijn ze beter dan schijfremmen.

Espada is een eigen merk van Klamer Wielersport Hoogezand. Kom daar ook wel eens, mooi spul heeft ie in zn winkel staan.
Ah, vandaar. Leuke winkel is het inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Waarom niet 2e hands? Nog leukere fietsen voor dat geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
synx6 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:26:
Waarom niet 2e hands? Nog leukere fietsen voor dat geld :)
Heb ik ook al naar gezocht, maar een leuke 22/23" fiets is niet zo makkelijk te vinden in het Noorden van het land. Ik heb geen zin om helemaal richting Brabant te rijden om een fiets op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Gabliboeba schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:27:
[...]
Heb ik ook al naar gezocht, maar een leuke 22/23" fiets is niet zo makkelijk te vinden in het Noorden van het land. Ik heb geen zin om helemaal richting Brabant te rijden om een fiets op te halen.
Als de fiets echt loont? Heb je toch jaren plezier van. Moet niet te gek worden natuurlijk ;) Maar >21.5inch is inderdaad schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
@NoxiuZ: nieuwe remblokken kan je ook online bestellen hoor. ;-) Ebay voor orginele fabrikant en http://www.discobrakes.com levert ook prima blokken. Verder zijn alle tips wel gegeven.
Je LBS heeft iig gelijk. Piepende schijfremmen kan misschien ook komen door een verkeerde afstelling van de remklauw... Zie afsteltip van dnhelle. :)
Pagina: 1 ... 25 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.