Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.531 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:00
Japperrrr schreef op zondag 20 maart 2011 @ 16:07:
Misschien met van die soort twee componenten-lijm samen met wat fiberglass? Bij de Gamma waar ik werk hebben ze dat, echt heel sterk spul! Ik zie trouwens dat je frame is gescheurd over de lasnaad; ik zou proberen het op een fabrieksfout te gooien en te hopen op een nieuw frame. Er is namelijk duidelijk iets mis met de lasnaad.
Understatement en een snelle greep naar garantie.
Als het namelijk een probleem met de lasnaad zou zijn, zou hij nooit overdwars over de buis kunnen scheuren. De krachten die hierop plaatsvinden, zijn namelijk zijdelings, en niet over de hoogte. Sterker nog, als je kijkt naar de foto is de lasnaad nog volledig intact.

Dit is eerder een geval van veel klappen op 'n frame waar ie niet voor is gemaakt. En dan breekt ie op het zwakste punt, en dat is na een versteviging tussen de achterbrug de eerste ronde buis. En dat is geen garantie.

PS @japperrrr: glasvezel gaat niet werken, dit frame is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag me wel af wat je met die fiets doet als naast het gebroken frame de banden er ook al zo verrot uitzien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-10 22:23

KoffieNT

banaan

Ben vooral van het straatrijden en truukjes op de stoep, al heb ik echt geen Youtube-waardige skills :), de bandjes rijd ik altijd helemaal stuk omdat ze niet goedkoop zijn.
Al moet ik wel zeggen dat, zoals de voorband er nu uit ziet, het wel erg extreem is en ik ze binnenkort allebei ga vervangen.

Nou ja goed, ik hoop dat het onder de garantie valt en ik m'n fietsje niet al te lang hoef te missen, want nu heb ik niets :(. Alleen een oude Gazelle Impulse met een ultragare voorvork :|.

Ik post nog wel effe wat er uit is gekomen.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
KoffieNT schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:30:
Ben vooral van het straatrijden en truukjes op de stoep, al heb ik echt geen Youtube-waardige skills :), de bandjes rijd ik altijd helemaal stuk omdat ze niet goedkoop zijn.
Al moet ik wel zeggen dat, zoals de voorband er nu uit ziet, het wel erg extreem is en ik ze binnenkort allebei ga vervangen.

Nou ja goed, ik hoop dat het onder de garantie valt en ik m'n fietsje niet al te lang hoef te missen, want nu heb ik niets :(. Alleen een oude Gazelle Impulse met een ultragare voorvork :|.

Ik post nog wel effe wat er uit is gekomen.
Mijn verhaal gelezen?
Garantie kun je, vooral met jouw argumenten wat je rijdt, vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Is een BMX niet meer wat voor je dan? Of in ieder geval iets met een vaste vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:12
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer op mijn fiets gekropen. Was toch weer lekker om even buiten te trappen. Uiteindelijk 50km gefietst met een gem. van 22.1 km per uur grotendeels op verharde weg en af en toe flinke kiezelpaadjes. En vandaag pijn aan de klootjes :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Zojuist terug van de fietsenmaker. Hoefde me geen zorgen te maken, kwam in orde :D! / vervangend frame.

Hoppakee, daar ben ik toch wel effe blij mee.

BMX is niets voor me, weet niet precies waarom, waarschijnlijk omdat je daar dan weer geen grote afstanden mee kunt gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:25
Wat denk je van een Dirt-jump frame ofzo? In elk geval een frame dat meer berekend is op zware klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Zou ik idd ook nog kunnen overwegen, misschien eens naar kijken als ik over een tijdje aan een nieuwe toe ben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
KoffieNT schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:05:
Zojuist terug van de fietsenmaker. Hoefde me geen zorgen te maken, kwam in orde :D! / vervangend frame.
Niets persoonlijks, maar daar heb je dus echt mazzel mee gehad.
Wat ga je ervoor in de plaats krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ja dat klopt :), had zelf ook wat anders verwacht. Maar het was echt van 'geen probleem, moet in orde komen'.

Waarschijnlijk hetzelfde witte frame, misschien een zwarte, al maakt me de kleur eigenlijk helemaal niets uit, ben allang blij dat het me niets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
KoffieNT schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:30:
Ja dat klopt :), had zelf ook wat anders verwacht. Maar het was echt van 'geen probleem, moet in orde komen'.

Waarschijnlijk hetzelfde witte frame, misschien een zwarte, al maakt me de kleur eigenlijk helemaal niets uit, ben allang blij dat het me niets kost.
Hou een slag om de arm. Frame gaat ws naar fabrikant en met wat pech beslissen ze anders. En dan krijg je een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ja dat is inderdaad zo. Geen 100% zeker, maar vanuit de fietsenmaker zelf kwam het wel zo over dat er over het algemeen niet moeilijk over gedaan wordt en dat het in orde komt.

Maar idd, een klein beetje hopen nog.

Ik post de uitslag nog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net thuis van de fiets ophalen. Het was dus een Ltd Comp en geen team :)

Ik heb het wiel er uit gekregen, nu er weer in. In de remklauw zit een of ander rood dingetje dat de zuigers uit elkaar moet houden (of zoiets). En de schijf moet er wel weer recht in zitten. Ik hoop dat ik meerdere pogingen mag wagen :)

Zodra het wiel er weer op zit een fotootje :)

edit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kHOXYeGd7Mdkn8CDYJsV3bE0/medium.jpg
Nouja zeg. Stom, ik had het ook moeten proberen toen ik nog in de winkel stond. Dat zwarte hendeltje krijg ik met de grootste wil niet meer naar boven toe geklikt.... stom stom stom - fml :( ik wou fietsen!

laat m nog wel even staan... morgen avond na het werk verder klussen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jaPe5aOKtjW8vTdTdeeP8BFK/thumb.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Bedoel je met het 'zwarte hendeltje' de snelspanner?
Dat hoeft niet per se naar boven te zitten hoor van zodra het vast hangt (niet te los, niet te vast) is dat goed.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Heeft iemand van jullie ervaring met de upgrade van een aluminium frame mountainbike naar een veel lichtere carbon frame mountainbike? Ik heb sinds de zomer van vorig jaar een Bulls Copperhead 2 en daar heb ik inmiddels bijna 4700 kilometers mee gemaakt. Ik ga er uiteraard mee door het bos enz, maar ik gebruik hem ook vaak gewoon voor ritjes op de weg.

Nou ben ik zeer te spreken over de degelijkheid van deze fiets (heb er nooit grote problemen mee gehad), maar hij is wel een beetje aan de zware kant met 15 kilogram (totaal). Nou zag ik dat Bulls ook een Black Adder 2 heeft met carbon frame, Shimano XT onderdelen en een 120mm SID vork van Rock Shox. Deze fiets heeft een carbon frame en hij komt ook best goed uit deze test van vijf mountainbikes: http://www.knopers.net/we...est_Fiets_Black_Adder.pdf

Ik zag dat deze MTB ook al te vinden is voor ongeveer €1600. Ik heb vorig jaar voor mijn Copperhead 2 met complete Shimano SLX set en Rock Shox Reba €850 betaald, dat was toen wel een goede prijs gezien de featureset.

Volgens die test is de Bulls Black Adder 2 een fiets van 10,1 kilogram, dat zou dus bijna 5 kilo schelen. Merk ik daar veel voordeel van? Mijn sterkste punten zijn het sprinten vanuit stilstand en het klimmen en juist daar zal ik met een nog lichtere fiets een stuk sneller kunnen. :)

Heeft iemand hier ervaring mee? Dus met overstap naar een lichtere carbon mountainbike?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gast deed alleen ff dat pinnetje omlaag en zei daarna 'en dan draai je m los' Dus ik ging er vanuit dat die bij het erin doen van het wiel die snelspanner weer omhoog moest. Ik zal eens kijken of ie goed fiets zonder de snelspanner omhoog.

Is nog best een kunst ook om die schijf vrij te laten bewegen. geloof dat die aardig in het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 06:35:
Die gast deed alleen ff dat pinnetje omlaag en zei daarna 'en dan draai je m los' Dus ik ging er vanuit dat die bij het erin doen van het wiel die snelspanner weer omhoog moest. Ik zal eens kijken of ie goed fiets zonder de snelspanner omhoog.

Is nog best een kunst ook om die schijf vrij te laten bewegen. geloof dat die aardig in het midden zit.
Je hebt toch niet eerst je snelspanner volledig aangedraaid en hem dan proberen vast te zetten. Zoals je het beschrijft heb ik het idee dat je niet weet hoe een snelspanner werkt. Zoek dat snel op voor je gaat biken, want als je hem enkel hebt aangedraaid ga je gierend op je bek omdat je wiel niet echt vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

frankknopers schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 01:15:
Heeft iemand van jullie ervaring met de upgrade van een aluminium frame mountainbike naar een veel lichtere carbon frame mountainbike? Ik heb sinds de zomer van vorig jaar een Bulls Copperhead 2 en daar heb ik inmiddels bijna 4700 kilometers mee gemaakt. Ik ga er uiteraard mee door het bos enz, maar ik gebruik hem ook vaak gewoon voor ritjes op de weg.

Nou ben ik zeer te spreken over de degelijkheid van deze fiets (heb er nooit grote problemen mee gehad), maar hij is wel een beetje aan de zware kant met 15 kilogram (totaal). Nou zag ik dat Bulls ook een Black Adder 2 heeft met carbon frame, Shimano XT onderdelen en een 120mm SID vork van Rock Shox. Deze fiets heeft een carbon frame en hij komt ook best goed uit deze test van vijf mountainbikes: http://www.knopers.net/we...est_Fiets_Black_Adder.pdf

Ik zag dat deze MTB ook al te vinden is voor ongeveer €1600. Ik heb vorig jaar voor mijn Copperhead 2 met complete Shimano SLX set en Rock Shox Reba €850 betaald, dat was toen wel een goede prijs gezien de featureset.

Volgens die test is de Bulls Black Adder 2 een fiets van 10,1 kilogram, dat zou dus bijna 5 kilo schelen. Merk ik daar veel voordeel van? Mijn sterkste punten zijn het sprinten vanuit stilstand en het klimmen en juist daar zal ik met een nog lichtere fiets een stuk sneller kunnen. :)

Heeft iemand hier ervaring mee? Dus met overstap naar een lichtere carbon mountainbike?
Ik heb er niet heel veel verstand van maar zou het niet makkelijker zijn om bestaande onderdelen te vervangen door lichtere onderdelen? Wielen, banden, stuur, zadel, etc. Weet niet of je daar 5kg mee kunt winnen maar alle beetjs helpen toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
@EnzoMatrix:
Een snelspanner draai je eerst heel losjes aan met het hendeltje in het verlende van de wielas. En daarna plooi je hem loodrecht, zodat het hele boeltje gaat klemmen.

@kazuka:
Daar kun je geen 5kg mee winnen volgens mij. Omdat die carbonnen kader een groot aandeel heeft in de 5kg winst... Dat kun je dus niet behalen met enkel de onderdelen te wisselen.

En moest dat wel lukken, ik denk dat je dan veel duurder zou uitkomen. Voor gewichtsbesparing op een fiets reken je met ongeveer €1 per gram. Dus 5kg zou zo'n €5000 kosten (ongeveer). Daar kan je beter al een hele nieuwe fiets mee kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

@EnzoMatrix: ik krijg een beetje het idee dat je de snelspanner helemaal niet wilt vastzetten, dat is idd gevaarlijk! Het maakt niet uit of hij omhoog, omlaag, links of rechts vastgeklemd wordt, maar hij moet wel echt dicht.

Wat je ook kunt doen is:

- de moer aan de andere kant van de naaf even lekker los draaien
- wiel erin
- snelspanner sluiten in een hoek waar je het best bij kunt/het meest kracht kunt zetten
- moer aan de andere kant helemaal vast draaien met de hand
- snelspanner openklappen
- moer aan de andere kant een slag oid verder vastdraaien
- snelspanner weer dichtklappen, dit moet een zodanige kracht kracht vereisen dat er een lichte afdruk in je handpalm staat.

@Kazuka: met .joeri., 5kg winnen puur met afmontage is ERG duur. Als je een klimmer bent ga je echt wel blij zijn met je 5KG lichtere (en bovendien beter afgemonteerde) fiets hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@EnzoMatrix: Je snelspanner staat nu open... En dat is dus niet goed.
Op de andere zijde van de snelspanner staat "close" deze zal dus aan de buitenkant moeten zitten.
Probeer je snelspanner vast te maken zoals hierboven mijn post beschreven is en let er dan op dat de tekst close aan de buitenzijde zit... De snelspanner moet dus omhoog wijzen...

[ Voor 6% gewijzigd door willy1986 op 25-03-2011 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) hey, 1 ding, ik wil het weer zoals het in de winkel was, en dat is dat ding weer naar boven geklikt. Maar het gaat niet, ik kan hem wel iets duwen, maar hij gaat niet helemaal, dan breek ik mijn hand. Het schroefje aan de andere kant draait niet meer, en zit dus wel vast, ik dacht dat het zo hoorde :) pardon hoor...
De snelspanner moet dus omhoog wijzen
De snelspanner wijst nu naar beneden, ik heb de fiets (2e foto) op de kop staan, om het wiel er makkelijk in te leggen.

Naar wat ik nu begrijp moet ik dat schroefje aan de andere kant nu dus niet helemaal vast te draaien, en dan zou je dat hendeltje weer naar boven moeten kunnen klappen, als ik thuis ben ga ik dat proberen.
Je hebt toch niet eerst je snelspanner volledig aangedraaid en hem dan proberen vast te zetten. Zoals je het beschrijft heb ik het idee dat je niet weet hoe een snelspanner werkt
Het is iets nieuws voor mij. Bij de winkel zei de man dat het rete-eenvoudig was. Alleen even letten op de remschijf die er wel recht weer in zou moeten zitten....
en hij deed die snelspanner (hendel) naar beneden en draaide 2 slagen aan het schroefje.....ik dacht die draait dat schroefje los, en dat die dus vast zat.... Ik heb in de winkel niet aan dat ding gezeten. Dus ik wist niet dat het schroefje niet helemaal tot het eind gedraaid moest worden.

@TheLemon: volgens mij heb ik een lichte bloeduitstorting in de vorm van dat hendeltje op mijn handpalm :) iets minder strak vast draaien is dus de bedoeling?

Afijn - ik ga het in de praktijk proberen toe te passen als ik thuis ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@EnzoMatrix... Weet je ook zeker dat je de hendel van de quick release de goede kant op drukt? Kan dat uit het plaatje niet goed opmaken (op het ding staat vaak wel open en close). Kijk anders ook even op Youtube naar wat filmpjes hoe een quick release precies werkt. Zie bijv. dit youtube-filmpje: YouTube: How to operate Quick Release levers

Ik vind dit best gevaarlijk als ik het zo lees. Ga niet fietsen voordat je zeker weet hoe dit werkt. Of ga anders even langs een fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heeft iemand van jullie ervaring met de upgrade van een aluminium frame mountainbike naar een veel lichtere carbon frame mountainbike?
[...]
Heb zelf geen ervaring met carbon mountainbikes, maar vraag me af of het vervangen van een alu frame naar carbon frame het door jou gewenste resultaat oplevert. Een mountainbike blijft een fiets voor in de modder. Oa. door de dikke banden en redelijk rechte zithouding heb je veel weerstand en kun je niet zo hard als op bijv. een racefiets. Zal wel iets schelen, maar betwijfel of het de investering waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan m maar een kant op klappen, die kant probeer ik hem ook op te klappen. De fiets komt niet aan het rollen zolang het er niet uit ziet zoals het in de winkel deed :) No worries. Hij staat nog gewoon in de keuken zoals op de foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoe is je eigen lichaamsgewicht? Daar valt meestal het meeste te pakken! :D

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:11:
Naar wat ik nu begrijp moet ik dat schroefje aan de andere kant nu dus niet helemaal vast te draaien, en dan zou je dat hendeltje weer naar boven moeten kunnen klappen, als ik thuis ben ga ik dat proberen.
Het schroefje aan de andere kant moet je losdraaien totdat je de snelspanner zonder kracht tot ongeveer de helft omhoog kan 'klikken'. Dat is het hele idee van de snelspanner: zonder steeksleutel kan je je wiel vastzetten en weer losmaken.
Nog een tip: zet je fiets op z'n wielen, doe dan de snelspanners even los en weer vast. Dan weet je zeker dat je wielen er recht in zitten.
en hij deed die snelspanner (hendel) naar beneden en draaide 2 slagen aan het schroefje.....ik dacht die draait dat schroefje los, en dat die dus vast zat.... Ik heb in de winkel niet aan dat ding gezeten. Dus ik wist niet dat het schroefje niet helemaal tot het eind gedraaid moest worden.
Die 2 slagen aan het schroefje is een beveiliging op je voorvork: door alleen je quickrelease los te 'klikken' valt je voorwiel er nog niet uit. Heel fijn, want je voorwiel verliezen is nooit grappig ;) iets van 2 slagen is dan genoeg om hem echt eruit te krijgen. Zo kan je zonder gereedschap je band wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ok, ik dacht schroefjes moet je altijd vast draaien totdat ze niet meer kunnen. Maar daar zit dus de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:43:
Oh ok, ik dacht schroefjes moet je altijd vast draaien totdat ze niet meer kunnen. Maar daar zit dus de fout.
En wat dacht je dan dat dat hefboompje van een quickrelease deed? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 15:47
MBV schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:51:
[...]

Daarmee zet je dan het wiel vast in de vork.

Opzich niet eens zo'n gekke gedachte natuurlijk. Lastig voor te stellen als je al jaar en dag die dingen gebruikt natuurlijk, dat begrijp ik :).

@Hieronder:
De gedachte kan natuurlijk zijn dat je de snelspanner zelf, vastzet in de as, door de schroef aan te draaien. Als dat gedeelte dan vast zit kan je het wiel erin 'klikken' (is de gedachte dan he) en dan vastzetten met de quickrelease.

[ Voor 24% gewijzigd door Roet op 25-03-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Roet schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:59:
[...]

Daarmee zet je dan het wiel vast in de vork.
Dat kan natuurlijk nooit nodig zijn als je dat al met een schroef doet.
Opzich niet eens zo'n gekke gedachte natuurlijk. Lastig voor te stellen als je al jaar en dag die dingen gebruikt natuurlijk, dat begrijp ik :).
Ik weet het. Normaal gaat dat vanzelf goed, omdat je ziet wat er gebeurt wanneer je je wiel uit je fiets haalt. Mijn trekking-fiets die ik op mijn 13e kreeg had dat al, dus ik gebruik het al zolang als ik me kan herinneren.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 25-03-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:51:
[...]

quickrelease zo heet dat, maar daar zit toch een schroefje bij of niet? Normaal draai ik schroefjes altijd vast.

Komop, het is nieuw voor me, dat zei ik.......ik snap het niet....moet ik even zeggen dat ik dom ben? :) lief zijn is moeilijk.

Ik dacht ik zie mountainbikers hier, ik wil een start maken :) mag er geen 'groentje' tussen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:07:
[...]

quickrelease zo heet dat, maar daar zit toch een schroefje bij of niet? Normaal draai ik schroefjes altijd vast.

Komop, het is nieuw voor me, dat zei ik.......ik snap het niet....moet ik even zeggen dat ik dom ben? :) lief zijn is moeilijk.

Ik dacht ik zie mountainbikers hier, ik wil een start maken :) mag er geen 'groentje' tussen hier?
Je bent meer dan welkom hoor, hoe meer hoe beter! :) En ik snap je gedachte ook wel, zeker als je van de normale schroef constructie afkomt. Aarzel dus niet om wat te vragen, als het aan mij ligt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:43:
hehe, daar zit de fout dus idd ;) Idd even losdraaien. Pas wel op als je hem te ver losdraait en het schroefje komt los, dat er ook een veertje achter de schroef zit. Die moet er wel weer tussen ;) Even op letten dus.

Verder ben je uiteraard welkom voor vragen. Vind het eigenlijk wel leuk om zulk soort problemen te behandelen waar ik in het verleden zelf soms net zo goed tegenaan liep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die fout had ik al gemaakt bij het loshalen en in de auto gooien, dr viel iets af! :) was dus dat veertje. Wel weer terug gevonden. Zaklamp in de auto ftw!

Er zat nog een stelbeurt bij gratis binnen 2 maanden, daarna de eerstvolgende voor de helft van de prijs. Vond ik wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

blitzkrieg schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:35:
[...]

Hoe is je eigen lichaamsgewicht? Daar valt meestal het meeste te pakken! :D
77 kilogram bij een lengte van 1,99 meter (en ja, ik eet genoeg en ook gezond voorzover ik dat kan beoordelen) :P
Palomar schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:27:
[...]

Heb zelf geen ervaring met carbon mountainbikes, maar vraag me af of het vervangen van een alu frame naar carbon frame het door jou gewenste resultaat oplevert. Een mountainbike blijft een fiets voor in de modder. Oa. door de dikke banden en redelijk rechte zithouding heb je veel weerstand en kun je niet zo hard als op bijv. een racefiets. Zal wel iets schelen, maar betwijfel of het de investering waard is.
Als het om mountainbiken gaat haal ik meer kick uit het halen van een hoge snelheid op bospaadjes en het snel beklimmen van een helling. Dat vind ik leuker dan die hele technische paden met veel kuilen en smalle bochten. Ik herken me dan ook wel in het beeld dat de review schetst van de Bulls Black Adder 2. Het frame is dan misschien niet het meest verfijnd, maar het is wel gewoon een hele rappe MTB. Daarnaast ben ik zeer te spreken over de degelijkheid van dit merk fiets.

[ Voor 74% gewijzigd door frankknopers op 25-03-2011 12:43 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
frankknopers schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:24:
77 kilogram bij een lengte van 1,99 meter (en ja, ik eet genoeg en ook gezond voorzover ik dat kan beoordelen) :P
Met die lengte zou ik ook eens kijken naar een 29er dan. Want die zijn ook zeer geschikt om een hoge snelheid makkelijk vast te houden, gecombineerd met de grotere wielen lijkt me dat wel wat voor je. Tenzij je ook van rap accelereren houdt, dat valt ietwat tegen, zij het in mijn ogen minimaal. Of heb je deze afweging al gemaakt?

De Bulls is een leuke fiets. Net als de fietsen van Sensa en Gazelle trouwens, hoewel die laatste helaas geen carbon frames maakt. Ook wel weer leuk dat het weereens wat anders is dan een Cube, die ik overigens zelf ook nog rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

frankknopers schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:24:

Als het om mountainbiken gaat haal ik meer kick uit het halen van een hoge snelheid op bospaadjes en het snel beklimmen van een helling. Dat vind ik leuker dan die hele technische paden met veel kuilen en smalle bochten. Ik herken me dan ook wel in het beeld dat de review schetst van de Bulls Black Adder 2. Het frame is dan misschien niet het meest verfijnd, maar het is wel gewoon een hele rappe MTB. Daarnaast ben ik zeer te spreken over de degelijkheid van dit merk fiets.
Als je op zoek bent naar een zeer snelle mtb voor bospaadjes hoef je imho niet direct aan carbon te denken. Dat is meer voor de echte high performance, en daar zijn dan ook de prijzen naar (3.000+ euro)
Voor 1600 euro kan je beter een zeer goed aluminium model kopen met top onderdelen en een goede voorvork en een mooie wielset. (hoe beter de wielen hoe harder de fiets accelereerd)

Een erg mooie is deze:
Canyon - Grand Canyon AL 8.0
10,6 kilo
Full xt
DT-swiss X1700 wielset
Fox voorvork
Formula RX remmen

Ik heb zelf de AL 6.0 Die heeft hetzelfde frame, en dit frame komt in de test altijd zeer goed uit de bus.
Het frame heeft ook een zeer stijf balhoofd waardoor hij messcherp stuurt.

Aan de vork van de Bulls te zien 120mm is deze meer bedoeld voor toeren en het rijden van marathons. Fietsen voor snelheid hebben maximaal 100mm en soms zelfs maar 80mm (lefty is een uitzondering van 110mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Hebben duurdere onderdelen naast gewichtsreductie en minder slijtage nog meer te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Betere kwaliteit. In de zin van: schakelt beter, remt harder, veert beter,...
Of, betere bescherming. Bijvoorbeeld de lagers zijn beter bestend tegen water of slijk enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mei schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:48:
Hebben duurdere onderdelen naast gewichtsreductie en minder slijtage nog meer te bieden?
Status? Minder slijtage is overigens vaak ook niet aan de orde.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
wat was het ook alweer? cheap, light, strong, pick 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

.joeri. schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:12:
Betere kwaliteit. In de zin van: schakelt beter, remt harder, veert beter,...
Of, betere bescherming. Bijvoorbeeld de lagers zijn beter bestend tegen water of slijk enz..
Definiëer "beter".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

remt harder -> je staat eerder stil en het is beter te doseren
schakeltbeter -> minder kans op fout schakelen, versnellingen "klikken" beter in. Schakelen onder druk.
Veert beter -> de vork is soepeler en zorgt ervoor dat het wiel beter plakt aan de grond. Goede vorken werken niet als een pogo stick. Ga je nog duurder dan worden ze duurzamer, lichter en hebben ze meer afstel mogelijkheden en automatische lockouts.
Betere lagers -> mooier afgedicht, de lager draait makkelijker rond en blijft dit ook doen door de betere afdichting.

edit: Het is niet zo dat dit zorgt voor minder onderhoud :+

[ Voor 5% gewijzigd door Brilsmurfffje op 25-03-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Roet schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 13:45:
[...]

Met die lengte zou ik ook eens kijken naar een 29er dan. Want die zijn ook zeer geschikt om een hoge snelheid makkelijk vast te houden, gecombineerd met de grotere wielen lijkt me dat wel wat voor je. Tenzij je ook van rap accelereren houdt, dat valt ietwat tegen, zij het in mijn ogen minimaal. Of heb je deze afweging al gemaakt?

De Bulls is een leuke fiets. Net als de fietsen van Sensa en Gazelle trouwens, hoewel die laatste helaas geen carbon frames maakt. Ook wel weer leuk dat het weereens wat anders is dan een Cube, die ik overigens zelf ook nog rijd.
Ik zou ook een 29er overwegen. Zeker gezien jouw lengte.
http://www.12gotrading.nl...bikes_fisher_paragon_2011
29er, alu frame met Fox voorvork. Kost daar 1519 euro.
(ik heb hem zelf ook daar gekocht ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3AlpbhsAJJa9RbQN7PVN2iaK/thumb.jpg

Hij staat op de wielen! :) ik mag een regenjasje/fietsjasje lenen en dan gaan we m ff uit proberen. Morgen ook nog een mountainbike clinic, misschien leer ik wat :)

edit:

op het programma morgen:

Programma
Op een speelse en ontspannen wijze wordt route gereden waarin allerlei tips en trucs worden gegeven.
09.30 ontvangst en omkleden
10.00 voorstelling instructeurs en informatie over de middag
10.15 vertrek
13.00 – 14.00 terugkomst, douchen, after-bike

ben benieuwd :) Op de Posbank dus word vast leuk

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Zondag doe ik ook een clinic! Ben heel benieuwd wat het gaat worden. :)
Hopelijk ga ik niet te vaak op mijn gezicht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

EnzoMatrix, ziet er goed uit! Als ik je vast iets voor op je verlanglijstje mag adviseren (nog ruim een maandje zie ik ;) ): klikpedalen met bijbehorende schoenen. Daar ga je heel blij van worden straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mei schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:48:
Voor de echte vervangingsonderdelen ga ik gewoon voor het goedkopere hoor. Bijv. cassette en ketting heb ik laatst voor 40 euro gekocht (cassette deore 25 euro en ketting sram 951 voor 15 euro) en dat werkt ook prima, terwijl ik het ook wel eens voor 100 euro heb gekocht. Spul slijt toch wel, dus koop ik wel wat vaker een nieuw setje (eens per jaar goedkope ipv. eens per 1,5 jaar een duur setje).

Shifters, achterderailleur, remmen is wel verstandig om iets duurdere groep te kopen, want dat schakelt/remt allemaal beter en gaat sowieso langer/onbeperkt mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 25-03-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
EnzoMatrix, toevallig modelletje uit 2009? Ik heb volgens mij précies dezelfde fiets.

Klikpedalen: zeker doen. Het was voor mij ook mijn eerste fiets en ik heb pas na een maand of vier klikpedalen genomen. En dat had ik veel eerder moeten doen! Ik heb pedalen van Shimano met aan de ene kant een kliksysteem en aan de andere kant gewoon zoals bij normale trappers zodat ik er ook op kan fietsen met mijn gewone schoenen.

Wat betreft onderhoud: ik heb vandaag mijn beginnerslesje weer gehad. Ik had eigenlijk het plan om door de fietsenmaker mijn middelste kettingblad, de ketting en de casette te laten vervangen maar ik ben het toch maar zelf gaan toen. Wielen eraf en dergelijke kende ik allemaal wel, maar het begon dus met de casette. Ik had geen flauw idee hoe dat ding los moest en voor ik het wist zat ik bij de kogellagers. Tsjaa, daar kom je dan aan bij de fietsenmaker die met een lichte grijns het probleem even snel voor je oplost. Daarna heb ik in de schuur zo'n soort sleutel gevonden waarmee je dus de casette los kan draaien(degene die het kennen weten wat ik bedoel), maar die zat zo strak vast dat dat ding dus in stukken uiteenspatte omdat ik er te hard aan trok. Dus ik weer naar de fietsenmaker, met een grijs op zijn gezicht een nieuwe sleutel gekocht en weer geprobeerd. Kruipolie, azijn, cola, etc. Een tijdje gewacht en daar ging het dan. Niet dus... Vervolgens ben ik naar een bodybuilder bij me in de straat gegaan en die heeft uiteindelijk het klusje voor me opgeknapt.
Les 1: maak nooit zomaar je achterwiel open als je niet weet wat erin zit
Les 2: haal zo nu en dan eens je casette van je achterwiel af zodat deze niet vastroest

Vervolgens een Deore XT casette op mijn achterwiel gemonteerd en dat was dat. Het middelste kettingblad vervangen ging naar eigen zeggen eigenlijk heel makkelijk. Toen kwam ik bij de trapas, die al een weekje of twee kraakt als ik flink wat kracht zet. Die kreeg ik er met geen mogelijkheid uit. Ik dacht dat ik die er gewoon uit kon tikken maar daar was dus weer een speciale sleutel voor nodig. Gelukkig heeft de fietsenmaker dat klusje voor me opgeknapt waarna ik snel weer verder kon met de derailleur en de bijhorende derailleurwieltjes. Die zijn na anderhalf jaar en 3000km verder nog nauwelijks versleten, dus die heb ik wat opgepoetst. Ook de derailleur heb ik schoongemaakt, waar ik wel even mee bezig was. Er zat echt een gigantisch dikke laag oude smeer op omdat ik dat ding er nog nooit af had gehaald. Is dus heel makkelijk. De trappers heb ik ook losgehaald maar het kliksysteem is zwaar verroest. Die liggen nu tot zondagmiddag in de azijn lekker schoon te worden, maar het zou natuurlijk beter zijn geweest als ik dit wat eerder had gedaan. Dan waren ze nu niet zo verroest. Hetzelfde geldt voor de remschijven. Daar ontstaan ook vrij snel roestplekjes op. Echter krijg je die met flink poetsen er vaak nog wel af.
Les 3: houd je fiets goed schoon en voorkom roest, dikke lagen smeer en zware slijtage
Ik heb nu ook de spaken gepoetst zodat ze weer lekker blinken. Niet echt nuttig volgens mij maar het ziet er wel goed uit. Nu ligt mijn fiets dus nog in stukken, maar zondag zit hij hopelijk weer in elkaar.

Voor EnzoMatrix dus wat onderhoudstips, voor de rest wat leedvermaak _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Lezen jullie je dan nooit in ofzo wanneer je iets gaat doen? :P Cassette kun je er echt niet fatsoenlijk afhalen zonder de juiste tools. Hoe je dan ineens bij de kogellagers komt?? Doet die fiets het nu nog wel? :P

En tegen vastroesten altijd een beetje vet in de schroefdraad doen (geldt ong. voor alle schroeven aan je fiets). Komt het over een jaar ook gewoon weer los ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@japper: na mijn reactie op EnzoMatrix met z'n snelsluiter moet ik eigenlijk wat voorzichtiger zijn (sorry Enzo, was niet lullig bedoeld), maar wat jij hebt gedaan vind ik ronduit dom. Je googlet toch even hoe het werkt voor je een fiets van 1000 euro uit elkaar schroeft?
Les 4: op youtube staan allerlei instructievideo's hoe je alles op je fiets moet onderhouden
Als je weet hoe iets er vanbinnen uitziet, is het een stuk makkelijker om het uit elkaar te halen :) Vergeet trouwens je remmen niet bij het onderhoud.

@EnzoMatrix: als je morgen naar een clinic gaat, zou ik je een ding met klem willen aanraden: vraag of iemand naar de afstelling van je fiets wil kijken. Bijvoorbeeld de volgende punten:
- hoe je de hoogte van je zadel bepaalt
- hoe je de hoek en voor-achter afstand van je zadel bepaalt
- of je remmen niet veel te ver omlaag staan (die horen in het verlengde van je arm te staan, en met je huidige zadelhoogte klopt dat zeker niet)
- hoe je je voorvork op je gewicht afstelt
- hoe hard je je banden moet oppompen (zo zacht dat ze net niet lek gaan bij hobbels :P)
- of de afstand tussen je zadel en je stuur goed is
Veel van die dingen zijn erg lastig om in je eentje goed te krijgen, als iemand helpt die meer ervaring heeft werkt dat veel makkelijker.

En vergeet niet na een paar maanden je spaakspanning te controleren, bij 'goedkope' wielen is het aan te raden dat even na te spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde eigenlijk --
ok vreemd verhaal: maar ik had geen fiets meer sinds de vorige atb (zonder snelspanner! ;)) stuk is gegaan, en toen vroeg ik me af waarom ik geen fiets had, en toen kocht ik er maar 1 (vorige week dus) --
een fiets huren bij de clinic, kan ik net zoveel vallen en brokken maken als nodig is...

alhoewel ik daar nu aan twijfel, er zijn tools om de fiets te stellen daaro, + ik kreeg de eerste stelbeurt dus gratis bij de fietsenmaker. Dus wat kan er fout gaan als ik mijn eigen fiets mee neem. Gebruik ik m meteen. Is misschien de mooiigheid er vanaf, maargoed.... de eerste kras doet altijd pijn :) daarna kan het meestal niet meer schelen toch? :)

Ik denk er nog ff over na.

Fiets is als het goed is uit 2010 ik weet niet met zekerheid te zeggen dat dat zo is, zal kijken of het nog op de bon staat.

Thanks voor alle onderhoudstips, even een ctrl+C naar een notepadje gedaan :)

edit: praktische noot: Ik heb er geen slot bij gekocht, dus op de fiets daarheen gaan vind ik ietwat lastig - ik weet niet hoe/waar/wat de introductie inhoud en 720 euro vind ik een hoop geld om op dag 1 al uit het oog te verliezen :) of ben ik wat paranoïde?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

ZEKER je eigen fiets meenemen, ontmaagden dat ding! Ook de tip van MBV over hulp bij afstellen is een goede. Geen enkele MTB-er heeft een slot bij zich (nou ok, bijna geen enkele...). Bij een toertocht staan er duizenden fietsen, waaronder hele dure, die worden echt niet gejat. Kom op, we zijn toch allemaal collega's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik niet precies weet waar het is ga ik op de tomtom en met de auto, leg de fiets wel achterin (kan ik nog even oefenen met die snelspanner :)) Kan ik de fiets nog even laten liggen mochten we ergens naar binnen gaan :) Vind ik een goede compromis

Ik zal zeker ook even vragen of er een getraind oog is die kan kijken naar de afstelling. bij mantel waren ze zo vriendelijk om hem snel klaar te hebben donderdag avond, ik denk dat ze m aan de haken hebben gehangen en even door de versnellingen hebben gehaald ofzo? :)

edit:
op de website nog wat verdere uitleg, en iets meer info over de indeling :) al snap ik niet helemaal waarom ze afstellen als laatste willen behandelen :)

http://www.mtbclinic.nl/data-kosten-bikes

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2011 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 16:59

Impry

Rallymedia.nl

Gisteren een prima Lichtjestocht in Esbeek gehad, rond uurtje of 8 gestart, lekker druk!
Wel minder boerderijen waar je door heen reed dan vorig jaar, maar verder genoeg te doen, zelfs een schuimparty op de route. ;)

Heb m'n GoPro HD op het stuur gehad, filmt niet goed in het donker, maar toch de nodige beelden kunnen maken. Zie deze Youtube video:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/4ke8mf.jpg

Bekijk de video in HD op Youtube: YouTube: Lichtjestocht Esbeek 2011

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Worden er hier ooit meetings georganiseerd? Of Tweaker-tochten? :P

Mijn fiets begint alweer wat vorm te krijgen. Er zitten nu ook nieuwe banden op en de voorderailleur ligt nu even in het azijn te weken. Morgen hopelijk alles klaar, dan kan ik wel even wat foto's maken en opsommen wat er allemaal is vervangen en opgeknapt. Het is voor mij de eerste keer dat ik mijn fiets echt zo ver uit elkaar haal en het is me tot nu toe nog best goed bevallen. Vooral het zonnetje is wel lekker als je buiten bezig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Haha, ontzettend tof! :D Zou zo een Nike reclame kunnen zijn.

Die hond ook op het parcour _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met samenkoopacties? Bij mijn vereniging wordt al een tijdje gesproken over het samen inkopen van veelgebruikte onderdelen(kettingen, smeer, banden, etc) maar er is nooit iemand geweest die het wilde organiseren. Kan iemand me bijvoorbeeld in contact brengen met de juiste leveranciers of fabrikanten zodat ik wat informatie kan vragen over hoe ze met dat soort dingen omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 08:58
Haha, die lichtjestocht! Wat een mooi concept. :)
Had je bier in de camelbak Impry? ;)

Vandaag een rondje gedaan bij de Drunense en Loonense duinen. Ik heb wegens licht blessureleed 3 weken niet kunnen sporten, dus conditioneel was het even aanpoten. Maar ik mag gelukkig constateren dat het officieel zomer is, wat een geweldig weer was het vandaag! Ook relaxed dat de dagen weer langer worden, dan kan er doordeweeks ook tenminste weer s'avonds fatsoenlijk worden gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

willy1986 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:51:
[...]

Ik zou ook een 29er overwegen. Zeker gezien jouw lengte.
http://www.12gotrading.nl...bikes_fisher_paragon_2011
29er, alu frame met Fox voorvork. Kost daar 1519 euro.
(ik heb hem zelf ook daar gekocht ;) )
Heb al veel gelezen over 26 versus 29 inch wielen maar ik ben er nog niet helemaal uit. Die 29-ers zien er toch vrij lomp uit en is denk ik ook niet zo agiel als 26'' in stadsverkeer en met sprintjes enz. Daarnaast heb je met grotere wielen ook extra gewicht bij je. Misschien moet ik maar gewoon eens ergens zo'n fiets proberen..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:33:
Ik wilde eigenlijk --
ok vreemd verhaal: maar ik had geen fiets meer sinds de vorige atb (zonder snelspanner! ;)) stuk is gegaan, en toen vroeg ik me af waarom ik geen fiets had, en toen kocht ik er maar 1 (vorige week dus) --
een fiets huren bij de clinic, kan ik net zoveel vallen en brokken maken als nodig is...
Je wilt zeggen dat je de nummer 1 mogelijkheid om je fiets te leren kennen links wilde laten liggen? ;) Elke fiets rijdt anders, dus ik zou het zeker op je eigen fiets leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Ik was gisteren even wezen kijken bij de eerste Bergrace (wageningen) en daar heb ik een flinke partij 29ers gespot. Ongeveer een op de vijf reed op de grote wielen. Vorig jaar was dat duidelijk anders. Die dingen breken nu echt door lijkt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:31:
[...]

Je wilt zeggen dat je de nummer 1 mogelijkheid om je fiets te leren kennen links wilde laten liggen? ;) Elke fiets rijdt anders, dus ik zou het zeker op je eigen fiets leren.
Eensch. Iedere fiets rijdt toch echt anders... Face it, de hobby die we beoefenen is een sport die 1. investering vereist en 2. slijtagegevoelig is. Daaronder schaar ik dan ook val- en breekschade.
FMS schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:44:
Ik was gisteren even wezen kijken bij de eerste Bergrace (wageningen) en daar heb ik een flinke partij 29ers gespot. Ongeveer een op de vijf reed op de grote wielen. Vorig jaar was dat duidelijk anders. Die dingen breken nu echt door lijkt het. :)
Het marketingsysteem doet goed zijn best ;) Sinds de adoptie van 29'' door speci en cannondale wordt de markt totaal anders aangevlogen door de consumenten. Wat wel duidelijk is, is dat 29" de een van de weinige nuttige marketingacties is geweest van de afgelopen jaren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

FMS schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:44:
Damn waarom ken ik dit evenement niet?? Dit is ongeveer mijn (vroegere/ouderlijke) achtertuin, ik ken dat schitterende gebied erg goed. Je zegt 'eerste', komen er dan meer dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Jappper, ik denk dat je meer info zult moeten gaan verstrekken voor je samenkoop-actie.
Onderstaande reactie geeft al aan dat er te weinig info wordt verstrekt...
quote: samenkoopactie
Banden kunnen neem ik aan niet dubbel gevouwen worden o.i.d.? Vanwege de omvang zit je namelijk al snel op hoge verzendkosten.
Via TNT Post hebben ze deze maximum formaten voor pakketten:
Maximum formaat voor zending van 0-10 kg: 100 x 50 x 50 cm
Maximum formaat voor zending van 10-30 kg: 176 x 78 x 58 cm

Ik denk dat het sowieso wel een moeilijke actie kan worden, vooral als je als particulier bij een groothandel bijvoorbeeld wil inkopen.
Sorry, wellicht ben ik een azijnzeiker eerste klas, maar ik denk dat iemand met meer verstand van producten, connecties en know-how méér 'samenkoop'-kracht kan bundelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
dnhelle schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:08:
@Jappper, ik denk dat je meer info zult moeten gaan verstrekken voor je samenkoop-actie.
Onderstaande reactie geeft al aan dat er te weinig info wordt verstrekt...

[...]

Sorry, wellicht ben ik een azijnzeiker eerste klas, maar ik denk dat iemand met meer verstand van producten, connecties en know-how méér 'samenkoop'-kracht kan bundelen.
Banden zitten vaak gevouwen verpakt dus dat zal niet echt een probleem zijn. Vanuit de vereniging kan ik ook veel hulp verwachten omdat veel mensen er behoefte aan hebben. Ik wil ook gewoon beginnen met kettingen, binnenbanden en smeer omdat ik niet weet hoeveel animo er nou daadwerkelijk voor is. Overigens vind ik het niet erg als je commentaar levert; ik heb nog nooit een actie gestart dus ik sta er open voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:31:
[...]

Het was echt tof :) keer flink op mijn plaat gegaan maar dat was gelukkig op het einde. Nu nog steeds een beetje spierpijn. En volgens mij leeft de fiets ook nog. Heb er een blogje van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kun je niet beter iets gaan regelen met korting voor verenigingsleden bij een bepaalde fietsenmaker.

Zo heeft mijn vereniging dat nl. wel geregeld, 10% korting bij lokale fietsenboer.

[ Voor 3% gewijzigd door blitzkrieg op 29-03-2011 10:19 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Japperrrr, ik denk inderdaad dat het voorstel van blitzkrieg je meer ervaring geeft om een samenkoop-actie op te zetten. Eerst dicht bij huis, dan landelijk ;)

@Enzo, leuke blog. Leuk om de gedachten weer eens te lezen van een 'first-timer'. Alle begin is moeilijk, maar volgens mij heeft het virus je te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks. Ja, ik was al aan het kijken voor een route door montferland/ 's-Heerenberg, het moet daar ook heel erg leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

TheLemon schreef op maandag 28 maart 2011 @ 13:53:
[...]

Damn waarom ken ik dit evenement niet?? Dit is ongeveer mijn (vroegere/ouderlijke) achtertuin, ik ken dat schitterende gebied erg goed. Je zegt 'eerste', komen er dan meer dit jaar?
ja zeker! Maar niet meer in Wageningen. De volgende race is in Arnhem, 29 mei 2011.

Het is inderdaad een onwijs mooi gebied; ik had die dag ook voor het eerst de Italiaanse weg 'beklommen'; pittig hoor. :P (met de racert).

@Faxe: Het parcours lag er zo goed bij dat je met de racefiets erook prima op kon rijden. :P Mooi resultaat. Rijd je de volgende races ook?

[ Voor 25% gewijzigd door FMS op 29-03-2011 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb zondag meegedaan met de 150 minuten van de Bergrace in Wageningen. Geeindigd op plek 111 van 242 deelnemers. Lekker opwarmertje voor de Kellerwald Marathon (120 km, 3000 hm) over 3 weken :)

Omstandigheden waren echt perfect, op sommige plekken tot het stoffige af 8)

Nog even een "actie" foto.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_2JSDHHL1BkA/TY993BMq9uI/AAAAAAAAYSQ/XxTvy6p_1eU/s512/P3279120.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dnhelle schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:49:
Wat wel duidelijk is, is dat 29" de een van de weinige nuttige marketingacties is geweest van de afgelopen jaren
29ers zijn niet verzonnen door de grote bedrijven, dus geen marketing. Het is een hele tijd een underground beweging binnen MTB geweest, mede door de afwezigheid van banden en velgen (lees: marketing van grote bedrijven). De rijders waren allemaal een beetje vreemd en reden met gekke sturen, brede banden, losse kleding. Dat is nu dus veranderd. Ik vind het eigenlijk best snel gaan. Zo'n 5-6 jaar geleden zagen we de eerste 29ers (ca 10 jaar geleden de eerste banden en vorken voor 29ers) en nu al mainstream.

Vorig jaar hebben een aantal grote bedrijven zoals Specialized ingezien dat het wat wordt met die grote wielen en dus hierop ingezet. Maar ik denk dat als je alle 29ers bij elkaar zet dat er meer non specialized fietsen rondrijden. Wel zie je dat Specialized de vraag veel te laag heeft ingeschat. Zo heeft mijn LBS pas deze maand hun top-end fietsen binnen gekregen, puur omdat de vraag vanuit de USA zo groot was.

Maareh, ik doe vrolijk mee met de hype :) Vorig jaar een starre 29er aangeschaft om te proberen, dit jaar een fully (je hebt hem misschien al gezien op DP).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Hee Ventana-man!
Uiteraard weet ik dat de 29''-scene al lange tijd bestaat. Ik beschrijf het volgens mij verkeerd-om, ik ben het helemaal met je eens vwb. 'underground' en waar de beweging vandaan komt. Sterker nog, ik ben eigenlijk stiekem verknocht nadat ik op 'n Sultan had gereden.. Niet dat Turner een dikke vinger in de 29-ontwikkelpap heeft gehad. :P

Ik heb alleen lange tijd mezelf verbaasd waarom het 29" niet en masse aansloeg, gezien de voordelen, totdat de merken zoals Speci & Cannondale om de hoek kwamen kijken en hun marketingmachine aanzetten. En dat werkt goed, blijkbaar... Ben alleen blij dat er genoeg lui zijn die de échte 29'ers (zoals een Ventana el Rey.... :9 ) weten op te bouwen.

P.S. zoals ik ook al zei op DP, ben benieuwd naar de color-match tussen de Ventana en de Lefty. Vind de sparkle van 't oranje te fel tov. het witte vd. lefty. Of toch andersom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Net terug van een kort ritje van 45min (had geen tijd voor een flinke rit), maar ik voel mijn keel/longen wel zeg. Ik gok dat het van de verkoudheid komt die (hopelijk) bijna over is.

Het weer buiten is in ieder geval super en het was heerlijk om na anderhalve maand weer op de fiets te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Het weer was vandaag echt goed, ik heb met de mountainbike weer 60 kilometer gedaan op de Holterberg. Daarbij heb ik grote stukken van de blauwe route gedaan en de zwarte route met stevig tempo uitgereden. Ik reed vlak achter een andere mountainbiker aan en die had wel een lekker tempo, dus het werd een soort achtervolging zeg maar :P De paden lagen er goed bij, zoals ik ze graag zie geen blubber en plassen maar gewoon harde ondergrond en zowaar stoffig op sommige stukken. Heerlijk! Het zomerse gevoel komt helemaal naar boven (en dat terwijl ik nog met lange mouwen en beenstukken reed).

Altijd leuk op van die lange afdalingen te doen en dan gewoon voluit te gaan over wortels en hobbels. Op zich is een fully dan wel wat comfortabeler en stabieler dan mijn hardtail op dik 2,5 bar bandenspanning, maar het gaat wel lekker hard :P

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 29-03-2011 22:36 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Drunense duinen vandaag voor het eerst :-# gereden. Wel een mooie route, maar niet zo bijzonder als ik gedacht had: hij leek erg op wat er om eindhoven ook te vinden is, Aquabest en Waalre bijvoorbeeld. Toch een leuk rondje gereden met een paar collega's, gaat hopelijk vaker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:10
Hoi, nu fiets ik al een behoorlijk poosje alleen dan zonder mtb, Gewoon tourfietsje met niks bijzonders alleen wel 24 versnelling das wel handig. Nu zat ik een beetje rond te kijken naar een leuke mtb om ook wat meer door het bos hier te gaan jakkeren. Alleen zo'n fietswinkel/site is dan als een hele grote snoepwinkel. Er is gewoon een heleboel lekkers. Ik ben zelf 1,90 en weeg rond de 80 kilo. Budget is ongeveer 500 tot 700 euro.

Wat is leuk spul en goed ? Of site met tips en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Torched schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:31:
Hoi, nu fiets ik al een behoorlijk poosje alleen dan zonder mtb, Gewoon tourfietsje met niks bijzonders alleen wel 24 versnelling das wel handig. Nu zat ik een beetje rond te kijken naar een leuke mtb om ook wat meer door het bos hier te gaan jakkeren. Alleen zo'n fietswinkel/site is dan als een hele grote snoepwinkel. Er is gewoon een heleboel lekkers. Ik ben zelf 1,90 en weeg rond de 80 kilo. Budget is ongeveer 500 tot 700 euro.

Wat is leuk spul en goed ? Of site met tips en dergelijke
Als je nu al graag fietst en je van plan bent om de mountainbike redelijk vaak te gebruiken zou ik echt minimaal 700 en nog liever 800 euro als budget willen nemen. Je krijgt dan veel betere kwaliteit componenten en daar ga je op langere termijn echt meer plezier van hebben.

Voor mij was het ook een sprong in het diepe, ik had nog nooit eerder op een mountainbike gereden toen ik mijne kocht in juni 2010. Aanvankelijk was ik van plan maximaal 750 euro uit te geven, maar het werd een model van 899 euro inclusief accessoires zoals bidons, spatbord, SPD pedalen en km teller. Nu negen maanden later en ruim 4500 kilometers verder kom ik tot twee conclusies:

1. Ik ben blij dat ik een hele degelijke fiets heb gekocht waar ik vrijwel geen problemen mee heb gehad
2. Achteraf gezien had ik een nog luxere mountainbike willen hebben :P

Mijn fiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/algemeen/mtb/IMG_8068.JPG
Bulls Copperhead 2 met volledige Shimano SLX set, Schwalbe banden, Shimano schijfremmen en een Rock Shox Tora SL voorvork (100mm).

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 30-03-2011 13:54 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Aanvullend aan Frank:
Buiten het initiele investeringsbedrag kan ik je vertellen dat je na een tijd toch weer moet investeren in je fiets.
Buiten slijtage of valschade, zul je altijd de wens hebben voor betere of luxere onderdelen. Frank zegt het zelf al, een luxer model / betere afmontage ga je op den duur waarderen, ook omdat je tech-level over de grens van bepaalde onderdelen groeit.

Soit, Stel jezelf een startbudget, bedenk jezelf wat je daarnaast nog aan accesoires wilt uitgeven (pedalen, kleding, helm, bidons, binnenbandjes, repair-setjes, de hele rataplan) en begin met fietsen. De rest komt later wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
begin maar met de helm, zag gisteren weer iemand rijden zonder helm in de Drunense duinen. Niet echt slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
#fail. Echt. Ik maak me er bijna niet meer druk om, malloten.
Ieder forum wat ook maar iets met mens-aangedreven wielen te maken heeft, staat al vol met posts over 'draag/koop/schenk een helm'. Als je dan als beginner nog altijd het gevoel hebt onoverwinnelijk te zijn, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zet hem dan vooraan in je rijtje :P
offtopic:
Op de weg heb ik nooit een helm op, en bij de beklimming van een berg met 8km/u over asfalt zet ik hem ook af als het 30 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Och, een goed ventilerende helm afzetten heeft geen enkel extra nut als je met 8km/u omhoog kruipt. Ik mag binnenkort weer trouwens: Alpe d'Huez op 19 mei :D

En op de weg geen helm is natuurlijk net zo goed vragen om problemen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bakkert schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:18:
Vertel mij wat. Rij op de weg (woon-werk) op zo'n zogenaamde snelle fiets altijd zonder helm. Tot vorige week. Betrokken geraakt bij een ongeluk en door de agent (die zelf wedstrijden reed) helemaal stijfgescholden (zo voelde het toch) en terecht. Vooral toen hij hoorde dat ik ook MTB (wel altijd met helm).
Heb namelijk zo'n mazzel gehad, mij zie je niet meer zonder helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:00:
zet hem dan vooraan in je rijtje :P
wijsneus :P

Allemaal zelf weten, of je een helm draagt. Lekkerste vind ik nog altijd een Buff eronder. Zorgt voor een goede afvoer van zweet naar buiten, en zorgt voor goede rijwindkoeling.
Fijn bij-effect: geen zweet meer dat via je voorhoofd in je ogen kan lopen. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

dnhelle schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:43:
[...]

wijsneus :P

Allemaal zelf weten, of je een helm draagt. Lekkerste vind ik nog altijd een Buff eronder. Zorgt voor een goede afvoer van zweet naar buiten, en zorgt voor goede rijwindkoeling.
Fijn bij-effect: geen zweet meer dat via je voorhoofd in je ogen kan lopen. Ideaal.
Da's zo'n mutsje onder je helm, of iets dat ook je voorhoofd bedekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Het is een hoofddoek, wat je op verschillende manieren op je hoofd kan zetten. Je kan hem aan de voorkant zo ver over je hoofd trekken dat hij ook je voorhoofd bedekt inderdaad. Ik gebruik ze zelf ook al jaren, ideale dingen. Ze zijn namelijk helemaal niet dik en daarom blijft je helm gewoon goed passen als je er eentje op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bakkert schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 12:18:
Och, een goed ventilerende helm afzetten heeft geen enkel extra nut als je met 8km/u omhoog kruipt. Ik mag binnenkort weer trouwens: Alpe d'Huez op 19 mei :D
6x hoop ik? Collega van me stuurde een bedelbrief verzoek om sponsoring voor 3x :| En ongeacht of het wel of niet hielp om mijn helm af te zetten: het voelde wel zo :)
Met dat verschil dat 99,9% van Nederland dat doet. En die kijken niet vooruit, achteruit of naast zich. Eigenlijk gewoon helemaal niet :P Ik reed elke dag met 30km/u door hartje Eindhoven, zo gevaarlijk maak ik het nu niet meer op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Roet schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:10:
Het is een hoofddoek, wat je op verschillende manieren op je hoofd kan zetten. Je kan hem aan de voorkant zo ver over je hoofd trekken dat hij ook je voorhoofd bedekt inderdaad. Ik gebruik ze zelf ook al jaren, ideale dingen. Ze zijn namelijk helemaal niet dik en daarom blijft je helm gewoon goed passen als je er eentje op hebt.
Juist!

Ook ideaal als colletje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dnhelle schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:24:
[...]

Juist!

Ook ideaal als colletje!
Of als snottelap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Daarvoor draag je toch handschoenen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Fire69 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:42:
Daarvoor draag je toch handschoenen? :P
Ach, gewoon achteruit snuiten.... Geen last van handschoenen of buff's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik moet nooit snuiten, ik krijg gewoon altijd een drupneus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dnhelle schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:02:
[...]

Ach, gewoon achteruit snuiten.... Geen last van handschoenen of buff's...
Daarom draagt diegene die achter me rijdt ook een buff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hoe lang doen jullie eigenlijk met een kettingblad? Heb sinds zomer 2009 een Shimano SLX crankstel, maar het buitenblad ervan is compleet versleten (scherp als een ninjaster ;) Ketting slaat erop over). Effectief heb ik de fiets maar een jaar gebruikt ongeveer (heb ook een racefiets voor in de zomer).

Daarvoor had ik een crankstel dat standaard op de fiets zat (truativ oid, zal wel cheap zijn) en die was na 4 jaar gebruik nog helemaal niet versleten.

Is het het wel waard om nu weer een nieuw SLX buitenblad te kopen? Overweeg nl. om gewoon een goedkoop Deore buitenblad te kopen van 2 tientjes ipv. een SLX van 40-50 euro.Paar gram gewichtsverschil is misschien leuk, maar niet als het spul totaal niet duurzaam meer is.... ;)
Pagina: 1 ... 24 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.