Klikpedalen zijn wel écht de moeite waard hoor. Een korte broek? Lekker weertje daarvoor!
check pb ;-)FMS schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:46:
Poeh! Het is echt perfect mtbweer! Ik duik zo weer de bossen in. Heerlijk.
Wat is het voordeel van klikpedalen als je niet harder dan 20km/u gaat?TheLemon schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 10:26:
Klikpedalen zijn wel écht de moeite waard hoor. Een korte broek? Lekker weertje daarvoor!
Ik trek mijn korte broek aan of anders een trainingsbroek als het koud is. Wat ik bedoel is dat ik nu nog niet van plan ben om speciale kleding ervoor te gaan kopen.
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=11168Baldertt schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:26:
[...]
Wat is het voordeel van klikpedalen als je niet harder dan 20km/u gaat?
Ik trek mijn korte broek aan of anders een trainingsbroek als het koud is. Wat ik bedoel is dat ik nu nog niet van plan ben om speciale kleding ervoor te gaan kopen.
Had in het begin ook geen klikpedalen. Na 400 km toch maar eens uitgeprobeerd en wil niet anders meer. Geeft veel voordelen zoals het sneller acceleren dmv van trekken aan de pedalen maar ook het vaste gevoel. Je zit vast en je hebt er geen omkijken meer naar. Bij een wilde afdaling erg prettig.
Verder vind je een goed aanbod bij Mountainbike.nl forum en via Marktplaats zijn ook genoeg leuke fietsen binnen jouw budget te vinden.
Ik zou zeggen als beginner: marktplaats of in ieder geval 2e hands..
Goedkoop aan een degelijke fiets beginnen is echt veel beter dan een splinternieuwe bike kopen, terwijl je er misschien 1x per maand eens op fietst..
Try before you buy
Goedkoop aan een degelijke fiets beginnen is echt veel beter dan een splinternieuwe bike kopen, terwijl je er misschien 1x per maand eens op fietst..
Try before you buy
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Vanmiddag ook even gefietst. Het Panbos en landgoed Beerschoten gebied verkend. Jammer dat het officieel verboden is... gelukkig geen boswachter tegengekomen.FMS schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:46:
Poeh! Het is echt perfect mtbweer! Ik duik zo weer de bossen in. Heerlijk.
@ FMS; waar heb jij vanmiddag gefietst?
Dat je zaakje niet zo snel op het frame terecht komtBaldertt schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:26:
Wat is het voordeel van klikpedalen als je niet harder dan 20km/u gaat?
Voor dat bedrag kun je in ieder geval wel een goede fiets kopen. Tweedehands is ook een optie, aangezien je nog niet bijbehorende kleding wilt aanschaffen (en dus nog niet zeker weet of het iets voor je is?), zoals Vis aangeeft.
Verder geloof ik niet dat het merk fiets iets uitmaakt voor de beginner, evenals de precieze samenstelling van de onderdelen. Dat wordt pas interessant bij intensiever gebruik.
Morgen mag er weer op het strand gefietst worden ...
http://www.rabobeachchallenge.nl/
Ben benieuwd hoe het zal gaan
http://www.rabobeachchallenge.nl/
Ben benieuwd hoe het zal gaan
Leuk, nog een beginner :-)Baldertt schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:46:
Budget: het kost wat het kost. Ik heb zelf ongeveer 800 euro in gedachten voor de fiets maar ik weet niet of dat realistisch is. Klikpedalen en fietscomputer ben ik niet echt in geinteresseerd, en in het begin trek ik gewoon mijn korte broek aan en mn sportschoenen.
Ik ben sowieso van plan naar een lokale fietsboer te gaan... maar ik ben eerst nog op zoek naar wat basis tips.
Ik ben begin september beginnen fietsen. Tweedehands fiets had ik toch niet zoveel vertrouwen in, ondanks dat mijn budget voor de fiets ook "maar" 800 EUR was.
Dus ook naar de lokale fietsboer gegaan (2 km van m'n deur, handig, en heeft een hele goeie reputatie)
Ik ben nogal een fan van Trek, en was via de site op een Trek 6000 uitgekomen (kostte 799) Bleek dat ik natuurlijk net te laat was, want intussen hadden ze al fietsen staan van modeljaar 2011, en de prijslijst op de site was nog die van 2010... Bleek de trek 6000 toch weer 50 EUR duurder geworden, maaaaaar, de goede man had nog enkele modellen van 2010 staan, waaronder enkele 6300 modellen, waarvan er 1 mijn maat bleek te hebben. Omdat het een "overjaarse" fiets was kreeg ik 10% korting, waardoor de prijs van 900 naar 810 ging (prijs van modeljaar 2010, de 6300 van modeljaar 2011 kost tegen de 1000 EUR). Dan nog klikpedalen erbij (schoenen voor 99 EUR en klikpedalen erbij voor 1 EUR
En intussen heb ik aan kledij en bescherming ook al een leuke 4 a 500 EUR uitgegeven

Maar iedere vrije dag dat het niet regent ben ik weg
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Ik kan meedoen aan een fietsplan via mijn werk en ben dus opzoek naar een goede mountainbike. Op dit moment heb ik een Gazelle en na 10 jaar is hij nog in goede staat. Deze gaat naar mijn broertje, dus tijd voor iets nieuws. Nu kwam ik een Batavus BA 2.3 tegen met de volgende specs:
27 versnellingen Shimano Deore XT
Frame materiaal Aluminium
Voorvork Verend, Rockshox Recon
Velgen Mavic
Spaken RVS
Banden Maxxis 2.25
Stuur Aluminium
Stuurpen Vast, aluminium
Handvatten Velo
Zadel Velo VL-1205
Zadelpen Vast, aluminium
Pedalen Wellgo M-21
Crank Shimano Deore Octalink
Afmontage achter Shimano Deore XT
Afmontage voor Shimano Deore
Remmen AVID ELIXIR-R
Shifters Shimano Deore XT
Een paar opvallende specs. Overal Deore XT, behalve voor. Dat is een "normale" deore. En de Crank is een Deore Octalink. Nu ben ik zelf geen kenner, maar dan ga ik me wel afvragen waarom dat dan zo is?
Is de kwaliteit hiervan wellicht minder om de kosten te besparen? Veder heeft hij Hydraulische schrijfremmen. En vind ik m er erg mooi uitzien.
Nu kan ik deze voor rond de 1120 Euro aanschaffen (adviesprijs €1.399). Is dit zijn prijs waard? Ik hoor graag jullie mening.
O, en een plaatje:

Extra Specs:
http://www.batavus.nl/col...ietsen/BA-1_1/BA-2_3.html
Ik ga deze fiets vooral voor woon/werk verkeer gebruiken maar wil ook zo nu en dan het bos in.
27 versnellingen Shimano Deore XT
Frame materiaal Aluminium
Voorvork Verend, Rockshox Recon
Velgen Mavic
Spaken RVS
Banden Maxxis 2.25
Stuur Aluminium
Stuurpen Vast, aluminium
Handvatten Velo
Zadel Velo VL-1205
Zadelpen Vast, aluminium
Pedalen Wellgo M-21
Crank Shimano Deore Octalink
Afmontage achter Shimano Deore XT
Afmontage voor Shimano Deore
Remmen AVID ELIXIR-R
Shifters Shimano Deore XT
Een paar opvallende specs. Overal Deore XT, behalve voor. Dat is een "normale" deore. En de Crank is een Deore Octalink. Nu ben ik zelf geen kenner, maar dan ga ik me wel afvragen waarom dat dan zo is?
Is de kwaliteit hiervan wellicht minder om de kosten te besparen? Veder heeft hij Hydraulische schrijfremmen. En vind ik m er erg mooi uitzien.
Nu kan ik deze voor rond de 1120 Euro aanschaffen (adviesprijs €1.399). Is dit zijn prijs waard? Ik hoor graag jullie mening.
O, en een plaatje:

Extra Specs:
http://www.batavus.nl/col...ietsen/BA-1_1/BA-2_3.html
Ik ga deze fiets vooral voor woon/werk verkeer gebruiken maar wil ook zo nu en dan het bos in.
[ Voor 3% gewijzigd door erickov op 26-11-2010 20:08 ]
Uncomfortable silence can be so loud...
Nette bike, maar voor asfalt & woon-werk verkeer zou ik eerder voor een hybride gaan met licht profiel bandjes. Je kunt dan e.v.t. de vering achterwege laten (zelfs voor in het bos, voor simpele paadjes prima te doen). Al kan ik me voorstellen dat je liever die 'stoere' MTB koopt..
Nah, als ik het bos in ga wil ik ook goed het bos in en me kunnen uitleven. Maar hoe zit het met de Deore XT-geen XT etc? Zit dat verder goed in elkaar? ( En een goed uitziende stoere bike telt ook wel mee natuurlijkCyclonist schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 20:35:
Nette bike, maar voor asfalt & woon-werk verkeer zou ik eerder voor een hybride gaan met licht profiel bandjes. Je kunt dan e.v.t. de vering achterwege laten (zelfs voor in het bos, voor simpele paadjes prima te doen). Al kan ik me voorstellen dat je liever die 'stoere' MTB koopt..
[ Voor 5% gewijzigd door erickov op 26-11-2010 20:47 ]
Bij Batavus denk ik eerder aan een stadsfiets. Voor een mtb zou ik ook andere merken overwegen. 
http://www.12gotrading.nl...ek_bikes_fisher_x_caliber
Kost 1200 euro en dan heb je een 29er met een Reba vork (met alu poten, welke weer iets lichter zijn dan de stalen poten) met sram X7 10 speed...
http://www.12gotrading.nl...ek_bikes_fisher_x_caliber
Kost 1200 euro en dan heb je een 29er met een Reba vork (met alu poten, welke weer iets lichter zijn dan de stalen poten) met sram X7 10 speed...
Ik vind het erg veel geld voor die specs. Ik heb iets vergelijkbaars gekocht vorig jaar, maar dan van Giant. Die kostte mij 1000,- 800,- nieuw. Daar zit voor zelfs Deore SLX op en een Tora solo air vork, maar andere onderdelen zijn weer wat minder, zoals de remmen.
Deore is prima, SLX is beter en lichter, XT nog iets mooier en nog iets lichter [/kort-door-de-bocht]. Het is een prima fiets, maar het crankstel voor is wel een van de duurdere componenten: als je er later XT van wil maken ben je zo 150 euro kwijt.
Als je de keuze hebt zou ik voor 1400 euro ook iets anders dan een vatenbus/batavus halen, maar soms kan je met die fietsplannen maar bij 1 fietsenboer terecht. Trek heeft wel wat moois voor die prijs, ziet er nog veel stoerder uit en is minstens net zo goed
Je zou ook een 29-er kunnen overwegen, is iets praktischer op de weg.
@TheLemon: een Recon zit tussen een Tora en een Reba in, dus die vork is wel een stukje beter dan jij hebt
Als je de keuze hebt zou ik voor 1400 euro ook iets anders dan een vatenbus/batavus halen, maar soms kan je met die fietsplannen maar bij 1 fietsenboer terecht. Trek heeft wel wat moois voor die prijs, ziet er nog veel stoerder uit en is minstens net zo goed
@TheLemon: een Recon zit tussen een Tora en een Reba in, dus die vork is wel een stukje beter dan jij hebt

Voor de duidelijkheid, ik koop hem dan niet voor 1400 euro, maar voor 1120 euro.TheLemon schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:49:
o ja, ik had iets met een R in mijn hoofd. Maar je bent het met me eens dat het een hoop geld is...
@ ErikOV
Nog steeds veel geld. En een oud model! Tegenwoordig zijn de shimano atb groepen ook 3x10 (Dynasys). Goede prijskwaliteit bieden o.a. Rose en Canyon. www.rose.nl en www.canyon.com
Heb zelf de Grand Canyon 7.0 met Sram X9 3x10 leuke hobby fiets voor weinig geld. Voor woon werk verkeer gewoon een mooi hybride nemen (van Koga ofzo of Rose)
Nog steeds veel geld. En een oud model! Tegenwoordig zijn de shimano atb groepen ook 3x10 (Dynasys). Goede prijskwaliteit bieden o.a. Rose en Canyon. www.rose.nl en www.canyon.com
Heb zelf de Grand Canyon 7.0 met Sram X9 3x10 leuke hobby fiets voor weinig geld. Voor woon werk verkeer gewoon een mooi hybride nemen (van Koga ofzo of Rose)
1120 vind ik nog te veel.erickov schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 13:47:
[...]
Voor de duidelijkheid, ik koop hem dan niet voor 1400 euro, maar voor 1120 euro.
Mag de fiets duurder zijn dan € 749,-
Een duurdere fiets uitzoeken mag. Over het bedrag boven de € 749,- is geen fiscaal voordeel meer van toepassing. Dit bedrag moet netto betaald worden.
Uit welke fietsen kan gekozen worden?
Bij het Nationale Fietsplan geldt een volledige keuzevrijheid uit alle fietsen. Er kan dus een keuze gemaakt worden uit alle A-merken van Nederlandse fietsfabrikanten en importeurs. Ook de fiets met elektrische trapondersteuning (E-bike) behoort tot de mogelijkheden.
Als ik het goed begrijp mag je dus ook bij Cube, Trek, Scott en Cannondale dealers kijken? In dat geval: doen!
Ik kijk zelf ook altijd naar de doorverkoopbaarheid van mtb's. Een batavus mtb zal niet snel gezocht worden via Marktplaats
Hoe groot ben je ongeveer? Ik heb nog een trek 8500 staan (frame+vork 2007 rest 2009) die onder je budget weg mag (inclusief klikpedalen) en ik ben 184cm.Baldertt schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:46:
Budget: het kost wat het kost. Ik heb zelf ongeveer 800 euro in gedachten voor de fiets maar ik weet niet of dat realistisch is. Klikpedalen en fietscomputer ben ik niet echt in geinteresseerd, en in het begin trek ik gewoon mijn korte broek aan en mn sportschoenen.
Ik ben sowieso van plan naar een lokale fietsboer te gaan... maar ik ben eerst nog op zoek naar wat basis tips.
Ik ben vanuit De Bilt richting Zeist gereden, daar langs de A12 de singletracks gepakt naar Maarn, nog even Den Treek gereden en weer terug. Net te laat voor m'n college.willy1986 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:51:
[...]
Vanmiddag ook even gefietst. Het Panbos en landgoed Beerschoten gebied verkend. Jammer dat het officieel verboden is... gelukkig geen boswachter tegengekomen.![]()
@ FMS; waar heb jij vanmiddag gefietst?
Wel een fototje gemaakt met de phonecam:

Aaargh, ik krijg mijn Nobby Nic niet lekker om de velg. Lijkt net of er een flink slag in het wiel zit, terwijl de band het probleem veroorzaakt. Heb al een andere binnenband eronder gedaan, kneiterhard opgepompt, gemasseerd etc. Niets helpt... Iemand nog tips? Of moet ik 'm gewoon flink inrijden?
If it aint fixed, it's broken.
Kneiterhard is een barretje of 4? Anders kun je nog proberen er wat dreftwater op te smeren en nog eens proberen een redelijke druk erop te zetten.
Mooie fiets! Ik ben nu ook maar verder aan het zoeken voor een mountainbike. Ik kwam daarbij een focus tegen. Namelijk een Black forest pro. Specs:FMS schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:21:
[...]
Ik ben vanuit De Bilt richting Zeist gereden, daar langs de A12 de singletracks gepakt naar Maarn, nog even Den Treek gereden en weer terug. Net te laat voor m'n college.
Wel een fototje gemaakt met de phonecam:
[afbeelding]
Frame New Hydroform Alloy, triple butted
Voorvork Fox F-100-RL Fork
Achterderailleur Shimano Deore XT
Remmen Hayes Stroker Ryde, hydraulische schijfrem
Crankset Shimano SLX
Wielen Rodi D 540 Disc
Banden Schwalbe Racing Ralph
Verzet 11 - 34
Shifter Shimano XT
Stuur Concept Extreme
Stuurpen Concept Extreme alloy
Saddle Prologo Vertigo
Hij kost net geen 1300 euro. En dat is ook het maximale wat ik aan een fiets wil uitgeven. Iemand nog advies wat betreft een goede fiets voor deze prijs? Ik heb al naar trek gekeken ook en vond de 8000 series ook wel erg goed. Schelen die 2010 en 2011 versies veel? Want volgens mij valt dat heel erg mee namelijk..? Iemand ervaring met focus fietsen?
Verder heb ik nogal twijfels over deze schijfremmen en heb ik het gevoel dat de Avid Elixir R beter zijn.
Ik zag nog de trek 8000 maar ik vind de WSD versie mooier eruit zien. Maar volgens mij is dit een vrouwen versie? Lijkt mij dat alleen de framemaat hierin verschilt? Aangezien ik maar 1.75 meter ben, moet dat geen probleem zijn. De specs van de trek 8000:
Frame Alpha Red Aluminum w/semi-integrated head tube, butted and formed top tube, hydroformed down tube w/integrated gusset, bridgeless seatstay, forged race dropouts, replaceable derailleur hanger
Voorvork RockShox Reba SL w/dual air spring, Motion Control w/remote Pop Loc, rebound, alloy steerer, 100mm
Achterderailleur Shimano Deore XT Shadow
Voorderailleur Shimano SLX
Shifters Shimano SLX
Remmen Avid Elixir 5, hydraulic disc
Crankset Shimano Deore XT 44/32/22
Wielen Bontrager Select front hub, HB-M525-L rear hub; Bontrager SSR rims
Banden Bontrager XDX, 26x2.2"
Zadel Bontrager Race
Zadelpen Bontrager Race Lite, 31.6mm, 5mm offset
Stuurdelen Stuur: Bontrager Race Lite, flat / Stuurpen: Bontrager Race Lite, 7 degree
Balhoofd VP-A41AC, 1-1/8" semi-integrated, sealed
Verder zag ik nog een Haibike, maar daar ben ik niet zo bekend mee. Iemand ervaring? Wat denken jullie? Qua merk, specs etc
[ Voor 41% gewijzigd door erickov op 28-11-2010 02:13 ]
Voor dat geld zou ik zeker voor de trek 8000 gaan. Volgens mij hebben de buizen van het frame in 2010 net wat andere lijnen gekregen, in 2011 zijn die hetzelfde gebleven. WSD is idd female specific.Qua maat zit je waarschijnlijk goed met een 17.5" frame.
Je kan ook naar de Canyon Grand Canyon AL 7.0 kijken.
Complete x9 groep, een sid voorvork, mavic wielen
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2055
Ik heb zelf de AL 6.0 en ben er zeer tevreden over
That's what I call: Bang for bucks.brilsmurfffje schreef op zondag 28 november 2010 @ 11:30:
Je kan ook naar de Canyon Grand Canyon AL 7.0 kijken.
Ik zou zelf voor de focus gaan, denk ik (canyon niet bekeken). De trek heeft een goedkopere crankset (toch een duur ding), de vork is IMHO beter (ik ben nog steeds aan het prutsen om mijn Reba goed afgesteld te krijgen, huurfiets met Fox 100RL was direct goed), en die remmen kan je eventueel later upgraden. De Elixir 5 zullen iets beter zijn, maar wat ik zo heb gelezen is de Stroker Ryde goed genoeg (Trail heb ik zelf, werkt ideaal). De wielen zijn moeilijker te vergelijken, ik weet dat die Bontrager-dingen vaak wel erg fijn zijn.
WSD versie heeft een kortere bovenbuis, omdat vrouwen vaak een relatief kort bovenlichaam hebben en iets meer rechtop willen zitten i.v.m. onhandige ballast
Het belangrijkste zou echt moeten zijn of het frame goed past, later een ander frame kopen omdat het toch niet bevalt is nogal veel gedoe.
WSD versie heeft een kortere bovenbuis, omdat vrouwen vaak een relatief kort bovenlichaam hebben en iets meer rechtop willen zitten i.v.m. onhandige ballast
Klinkt goed. Ik moet wel zeggen dat die Canyon erg goed is. Maar ik twijfel over de SRAM x9. Ze schijnen wel erg goed te zijn.MBV schreef op zondag 28 november 2010 @ 12:03:
Ik zou zelf voor de focus gaan, denk ik (canyon niet bekeken). De trek heeft een goedkopere crankset (toch een duur ding), de vork is IMHO beter (ik ben nog steeds aan het prutsen om mijn Reba goed afgesteld te krijgen, huurfiets met Fox 100RL was direct goed), en die remmen kan je eventueel later upgraden. De Elixir 5 zullen iets beter zijn, maar wat ik zo heb gelezen is de Stroker Ryde goed genoeg (Trail heb ik zelf, werkt ideaal). De wielen zijn moeilijker te vergelijken, ik weet dat die Bontrager-dingen vaak wel erg fijn zijn.
WSD versie heeft een kortere bovenbuis, omdat vrouwen vaak een relatief kort bovenlichaam hebben en iets meer rechtop willen zitten i.v.m. onhandige ballastHet belangrijkste zou echt moeten zijn of het frame goed past, later een ander frame kopen omdat het toch niet bevalt is nogal veel gedoe.
De remmen die erop zitten zijn ook wel erg ok, samen met de voorvork. Ik ben benieuwd wat jullie van de Canyon vinden vergeleken met de Focus en de Trek?
[Sram X9 staat tegenover Deore XT
Sram XO staat tegenover XTR
Sram XX staat oneindig ver boven XTR (is wel een beetje duur)
De voorvork is top of the bill, RS Sid (helaas niet de super lichte World Cup versie) Voordeel behoeft minder onderhoud dan de WC uitvoering.
Voordeel: vandaag betalen donderdag in huis (zwarte in bepaalde maten zijn express bikes) en goede service. Bij onderhoud, kun je de fiets terugsturen in de bikeguard en krijg jij hem daarna weer terug.
Sram XO staat tegenover XTR
Sram XX staat oneindig ver boven XTR (is wel een beetje duur)
De voorvork is top of the bill, RS Sid (helaas niet de super lichte World Cup versie) Voordeel behoeft minder onderhoud dan de WC uitvoering.
Voordeel: vandaag betalen donderdag in huis (zwarte in bepaalde maten zijn express bikes) en goede service. Bij onderhoud, kun je de fiets terugsturen in de bikeguard en krijg jij hem daarna weer terug.
Net even bekeken: 11 kilo en een prima uitrusting, mavic crossride disc wielen zijn ook niet bepaald zielig
Als het tussen die 3 gaat, zou ik zeker voor de Canyon gaan 
Over XT v.s. X.9: X.9 schakelt wat aggressiever dan XT, maar het effect is (behalve *kabam* bij het schakelen
) hetzelfde. Mocht het echt niet bevallen, dan is er vast wel iemand op mountainbike.nl die niet kan wennen aan XT en het met je wil ruilen
Over XT v.s. X.9: X.9 schakelt wat aggressiever dan XT, maar het effect is (behalve *kabam* bij het schakelen
[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 28-11-2010 13:24 ]
Thx:) ik ga deze denk ik ook kopen dan. Alleen jammer is dat de Medium size pas vanaf week 49 leverbaar is. Maar dat is al over 2 weken. Dus dat mag de pret niet drukkenMBV schreef op zondag 28 november 2010 @ 13:23:
Net even bekeken: 11 kilo en een prima uitrusting, mavic crossride disc wielen zijn ook niet bepaald zieligAls het tussen die 3 gaat, zou ik zeker voor de Canyon gaan
Over XT v.s. X.9: X.9 schakelt wat aggressiever dan XT, maar het effect is (behalve *kabam* bij het schakelen) hetzelfde. Mocht het echt niet bevallen, dan is er vast wel iemand op mountainbike.nl die niet kan wennen aan XT en het met je wil ruilen
Nu nog ff fijne trappers uitzoeken want die zitten er niet bij nog.
Bestel ook geluk de ergon grips (veel beter voor je polsen) En natuurlijk lampjes! (safety first!) De spatborden zijn super relaxed en met handige quick release (dus snel plaatsen en verwijderen!)
Heb je al een helm?!
Heb je al een helm?!
Zijn die Ergon grips zo veel relaxter? De spatborden zijn helaas niet beschikbaar op het moment. De rest heb ik alXLR8Rcarbon schreef op zondag 28 november 2010 @ 15:57:
Bestel ook geluk de ergon grips (veel beter voor je polsen) En natuurlijk lampjes! (safety first!) De spatborden zijn super relaxed en met handige quick release (dus snel plaatsen en verwijderen!)
Heb je al een helm?!
Wat mij nou de laatste tijd opvalt aan internet-aankoop-verhalen voor wat betreft mtb's, is dat er blind wordt gevaren op de ervaring van andere forumleden. Qua basis-tips natuurlijk in orde, maar...
Wat ik op zijn minst zou willen doen, is even voelen, zien, ruiken, horen hoe zo'n fiets rijdt.
Er wordt eerder met spec's, cm's/mm's gegooid versus de euri's, dan dat het bijvoorbeeld een WSD-model is en dat het wellicht voor de meter niet fietst als je een keer op zo'n fiets hebt proefgezeten, en hebt kunnen vergelijken wat zoiets nou inhoudt ten opzichte van andere modellen.
Mijn tip zou dus zijn om een goede fietsenmaker/LBS op te zoeken die je de kans geeft om iets uit te proberen. Let op; je kan hier wel een zaterdagje aan kwijt zijn...
Wat ik op zijn minst zou willen doen, is even voelen, zien, ruiken, horen hoe zo'n fiets rijdt.
Er wordt eerder met spec's, cm's/mm's gegooid versus de euri's, dan dat het bijvoorbeeld een WSD-model is en dat het wellicht voor de meter niet fietst als je een keer op zo'n fiets hebt proefgezeten, en hebt kunnen vergelijken wat zoiets nou inhoudt ten opzichte van andere modellen.
Mijn tip zou dus zijn om een goede fietsenmaker/LBS op te zoeken die je de kans geeft om iets uit te proberen. Let op; je kan hier wel een zaterdagje aan kwijt zijn...
Je mag naar het canyon test center gaan, daar mag je 2 uur raggen door de modder..
Geen fietsenmaker die dat toestaat
Look around my friend..brilsmurfffje schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:45:
Canyon is niet de enige die deze (in mijn ogen vanzelfsprekende) service biedt.
Ok... Heb hem niet meer op tijd goed in de velg gekregen, maar heb het er op gewaagd. Vandaag 50km afgelegd met de toch van FTC Emmen vanuit Valthe. Ondanks de enorme 'slag', heb ik heerlijk gefietst en gemerkt dat de Nobby Nic ontzettend veel beter is als voorband dan de Racing Ralph.Bakkert schreef op zondag 28 november 2010 @ 00:53:
Aaargh, ik krijg mijn Nobby Nic niet lekker om de velg. Lijkt net of er een flink slag in het wiel zit, terwijl de band het probleem veroorzaakt. Heb al een andere binnenband eronder gedaan, kneiterhard opgepompt, gemasseerd etc. Niets helpt... Iemand nog tips? Of moet ik 'm gewoon flink inrijden?
Bikeshop in Amersfoort staat het wel toe. Daar een maand geleden een Specialized fully en een Specialized 29'er kunnen testen.brilsmurfffje schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:45:
Je mag naar het canyon test center gaan, daar mag je 2 uur raggen door de modder..
Ik ben het met dnhelle eens dat je een fiets niet alleen op specificaties/looks moet kopen maar op zijn minst ook even op moet rijden. Daarnaast kan je tijdens het bezoek ook wat onderhandelen over prijs en accossoires...
@bakkert; smeer de velgranden even in met afwasmiddel of vaseline. Oppompen tot 1 bar en de band even namasseren waar dat nodig is. Als het goed is zal de buitenband vanzelf de velg "grijpen".
Leuk! Ik vermoed dat het bij mij ook zo zal gaan.ppFreddy schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:52:
[...]
Leuk, nog een beginner :-)
Ik ben begin september beginnen fietsen. Tweedehands fiets had ik toch niet zoveel vertrouwen in, ondanks dat mijn budget voor de fiets ook "maar" 800 EUR was.
Dus ook naar de lokale fietsboer gegaan (2 km van m'n deur, handig, en heeft een hele goeie reputatie)
Ik ben nogal een fan van Trek, en was via de site op een Trek 6000 uitgekomen (kostte 799) Bleek dat ik natuurlijk net te laat was, want intussen hadden ze al fietsen staan van modeljaar 2011, en de prijslijst op de site was nog die van 2010... Bleek de trek 6000 toch weer 50 EUR duurder geworden, maaaaaar, de goede man had nog enkele modellen van 2010 staan, waaronder enkele 6300 modellen, waarvan er 1 mijn maat bleek te hebben. Omdat het een "overjaarse" fiets was kreeg ik 10% korting, waardoor de prijs van 900 naar 810 ging (prijs van modeljaar 2010, de 6300 van modeljaar 2011 kost tegen de 1000 EUR). Dan nog klikpedalen erbij (schoenen voor 99 EUR en klikpedalen erbij voor 1 EUR) en een draadloos tellertje en ik was vertrokken.
En intussen heb ik aan kledij en bescherming ook al een leuke 4 a 500 EUR uitgegeven
Maar iedere vrije dag dat het niet regent ben ik weg
Ik vind mtb-en zeker leuk (vandaag ook weer een mtb gehuurd), Budget kan wel wat omhoog, maar het is meer dat ik niet meteen een fiets van 4000 euro wil gaan kopen. 800 euro lijkt me een redelijk startbedrag en daar kan je dus - als ik het zo lees - wel een aardige mtb van kopen. Tweedehands "vertrouw" ik ook niet zo, ik wil liever een nieuwe
Nog iets anders, waar moet ik ongeveer op rekenen qua onderhoud (tijd/kosten) als je, zeg, elke week één flinke tocht maakt?
Het onderhoud wat je dan moet doen is je fiets schoonspoelen na elke rit en regelmatig de ketting/derailleur schoonmaken en smeren. Als ik een rit heb gehad met veel modder kost me dat alles bij elkaar misschien 30-45 minuten. Bij mooi weer is er niet veel schoon te maken en hoef je eigenlijk alleen het smeren in de gaten te houden.
Onderhoud is voornamelijk schoonmaken en smeren van ketting etc. Wanneer het stuk is ga ik het vervangen.Baldertt schreef op zondag 28 november 2010 @ 19:48:
[...]
Leuk! Ik vermoed dat het bij mij ook zo zal gaan.
Ik vind mtb-en zeker leuk (vandaag ook weer een mtb gehuurd), Budget kan wel wat omhoog, maar het is meer dat ik niet meteen een fiets van 4000 euro wil gaan kopen. 800 euro lijkt me een redelijk startbedrag en daar kan je dus - als ik het zo lees - wel een aardige mtb van kopen. Tweedehands "vertrouw" ik ook niet zo, ik wil liever een nieuwe![]()
Nog iets anders, waar moet ik ongeveer op rekenen qua onderhoud (tijd/kosten) als je, zeg, elke week één flinke tocht maakt?
Wanneer je vaak modderige routes rijd zal je vaker je remblokken moeten vervangen. Remblokken kan je goedkoop kopen via ebay of discobrakes. Mijn eerste mtb heb ik alleen schoongemaakt en gesmeerd na elke rit. En 2 keer de remblokken vervangen. Daarna na ongeveer 2700 modderkilometers de Cube verkocht. (en de cube heeft uiteindelijk voor 11 cent per kilometer gereden...)
Met bovenstaande 2 reacties 
De eerste keer dat de fiets onder de modder zat was het een beetje zoeken waar het vuil zoal kruipt, maar eens je je fiets kent valt het best wel mee.
Gisteren een leuke 40km gedaan, groot stuk door bossen, verder veel boeren-kassei-weggetjes
Bossen lagen erg modderig door smeltwater van de sneeuw, maar gelukkig niet zo'n drek waar je 10cm in wegzakt.
's Middags vertrokken toen het nog +2°C was, bij terugkomst was het -1. Eerst fiets grondig afgespoeld (modder grotendeels weg + zout van de gestrooide wegen -mij is trouwens geleerd om zout af te spoelen met koud water ipv warm, bij warmte gaat het zout sneller invreten-) Dan een sopje erop gesproeid van water en autoshampoo, ketting met water en dreft. Beetje wrijven met een zachte borstel, dan weer grondig afspoelen en goed droogwrijven met een doek die goed vocht opneemt. Daarna wat kettingolie op een vod, ketting er even doorhalen en voila, in een goed halfuur staat de fiets klaar voor de volgende rit :-)
Oja, moeder was ook blij met m'n kledij
De modder hing zowat een halve centimeter dik op m'n rug
De eerste keer dat de fiets onder de modder zat was het een beetje zoeken waar het vuil zoal kruipt, maar eens je je fiets kent valt het best wel mee.
Gisteren een leuke 40km gedaan, groot stuk door bossen, verder veel boeren-kassei-weggetjes
's Middags vertrokken toen het nog +2°C was, bij terugkomst was het -1. Eerst fiets grondig afgespoeld (modder grotendeels weg + zout van de gestrooide wegen -mij is trouwens geleerd om zout af te spoelen met koud water ipv warm, bij warmte gaat het zout sneller invreten-) Dan een sopje erop gesproeid van water en autoshampoo, ketting met water en dreft. Beetje wrijven met een zachte borstel, dan weer grondig afspoelen en goed droogwrijven met een doek die goed vocht opneemt. Daarna wat kettingolie op een vod, ketting er even doorhalen en voila, in een goed halfuur staat de fiets klaar voor de volgende rit :-)
Oja, moeder was ook blij met m'n kledij
Ik heb gisteren dit ding gekocht bij Decathlon:

Zit wat krakkemikkig in elkaar, maar het doet wel goed zijn werk. Wat ontvetter inspuiten, 30sec pedalen ronddraaien en de ketting zag er wel netjes uit.
Daarna gewoon terug olie erop en klaar.

Zit wat krakkemikkig in elkaar, maar het doet wel goed zijn werk. Wat ontvetter inspuiten, 30sec pedalen ronddraaien en de ketting zag er wel netjes uit.
Daarna gewoon terug olie erop en klaar.
With stupid ^^. Zeker voor 1300/1400 is dat de moeite waard. En vergeet niet dat er bij dat soort bedragen nog wel wat te onderhandelen valt, zeker op accessoires als spatborden en klikpedaaltjes. Ik ga er bij dit soort adviezen ook eigenlijk altijd vanuit dat iedereen ze gebruikt op dezelfde manier als ikzelf: voorselectie, checken of ik het goed heb begrepen, kennis opdoen om me niet omver te laten kletsen door de fietsenmaker, enzovoort. De uiteindelijke keuze komt pas na een proefrit (minstens op de openbare weg, puur voor de houding en comfort etc).dnhelle schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:15:
Wat mij nou de laatste tijd opvalt aan internet-aankoop-verhalen voor wat betreft mtb's, is dat er blind wordt gevaren op de ervaring van andere forumleden. Qua basis-tips natuurlijk in orde, maar...
[knip]
Nog even een double-check: je had toch al een MTB? Als je 1400 uitgeeft zonder op diverse MTB's al eens te hebben gereden, zou ik beginnen met testcenters/huren, dan leer je vanzelf aanvoelen waarop een fiets zich onderscheidt.
Ja, ik rijd al jaren op mountainbikes (alleen niet zulke dureMBV schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:36:
[...]
With stupid ^^. Zeker voor 1300/1400 is dat de moeite waard. En vergeet niet dat er bij dat soort bedragen nog wel wat te onderhandelen valt, zeker op accessoires als spatborden en klikpedaaltjes. Ik ga er bij dit soort adviezen ook eigenlijk altijd vanuit dat iedereen ze gebruikt op dezelfde manier als ikzelf: voorselectie, checken of ik het goed heb begrepen, kennis opdoen om me niet omver te laten kletsen door de fietsenmaker, enzovoort. De uiteindelijke keuze komt pas na een proefrit (minstens op de openbare weg, puur voor de houding en comfort etc).
Nog even een double-check: je had toch al een MTB? Als je 1400 uitgeeft zonder op diverse MTB's al eens te hebben gereden, zou ik beginnen met testcenters/huren, dan leer je vanzelf aanvoelen waarop een fiets zich onderscheidt.
Ik heb vandaag ook maar weer eens een rondje gefietst met de mountainbike. Ik had deze week een setje gehaald met Shimano overschoenen, handschoenen en een helm muts en daarmee was het prima te rijden met dit weer. Echter werden de edele delen wel koud, onprettig koud. Weet iemand hier een oplossing voor? Ik heb een fietsbroek met zeem aan en, zoals ik elders op internet heb gelezen, draag ik daar geen onderbroek onder.
Hoe houden jullie het zaakje op temperatuur met deze winterse omstandigheden?
Hoe houden jullie het zaakje op temperatuur met deze winterse omstandigheden?
Bedankt voor de tip, normaal was ik mijn fiets met warm water af dus dan weet ik wat ik moet doen als ik door de sneeuw geploegd heb.ppFreddy schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:23:
Met bovenstaande 2 reacties
Eerst fiets grondig afgespoeld (modder grotendeels weg + zout van de gestrooide wegen -mij is trouwens geleerd om zout af te spoelen met koud water ipv warm, bij warmte gaat het zout sneller invreten-) Dan een sopje erop gesproeid van water en autoshampoo, ketting met water en dreft.
[ Voor 37% gewijzigd door frankknopers op 28-11-2010 23:44 ]
Goud is geen geld
Je kan dan een zeemloze onderbroek proberen, zoiets heb ik een keer op internet gelezen
Elke normale onderbroek is toch zeemloos? 
Ik reed in het begin met een spannende boxer, maar dat begint na X kilometertjes toch wel pijn te doen...
Kan je niet beter iets extra over je fietsbroek aantrekken dan?
Ik reed in het begin met een spannende boxer, maar dat begint na X kilometertjes toch wel pijn te doen...
Kan je niet beter iets extra over je fietsbroek aantrekken dan?
In de winter rijd ik met mijn zomerbroek met binnenzeem, daar overheen een lange thermo-broek en daar overheen een lange zeemloze fietsbroek. Dan nog lange ski-sokken tot onder de knie, en waterdichte Goretex sokken tegen het water.
Dat houdt het onderlichaam zeker warm!
Dat houdt het onderlichaam zeker warm!
Ik heb altijd gewoon een boxer onder mijn fietsbroek met zeem... boeie, blijft het zaakje tenminste op temperatuur 
Geen last verder ervan..
Wel ga ik volgende week zondag nog een extra laagje thermo ondergoed dragen.. Was gister toch aardig frisjes..
Geen last verder ervan..
Wel ga ik volgende week zondag nog een extra laagje thermo ondergoed dragen.. Was gister toch aardig frisjes..
Koud zaakje heb ik niet echt last van. Het wordt wel eens gevoelloos, maar dat boeit me niet heel erg. Met drie kinderen wil ik toch niet meer erg vruchtbaar zijn 
Maar je kan ook zeem-onderbroeken kopen en daar overheen een zeemloze thermobroek (misschien een schaatsbroek oid?)
Maar je kan ook zeem-onderbroeken kopen en daar overheen een zeemloze thermobroek (misschien een schaatsbroek oid?)
Waarschijnlijk is jouw ritje met een boxershort aan juist minder warm, aangezien de afvoer van vocht verminderd en je dus een natte lap aan hebt die je warm moet houden. kijk gewoon eens voor een mooie Assos wintercollant warmte gegarandeerd.Vis schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:25:
Ik heb altijd gewoon een boxer onder mijn fietsbroek met zeem... boeie, blijft het zaakje tenminste op temperatuur
Geen last verder ervan..
[ Voor 10% gewijzigd door XLR8Rcarbon op 29-11-2010 17:08 . Reden: Verduidelijking ]
Wanneer? als ik thermo ondergoed draag?XLR8Rcarbon schreef op maandag 29 november 2010 @ 11:47:
[...]
Waarschijnlijk is jouw combi minder warm, angezien de afvoer van vocht verminderd en je dus een natte lap hebt die je warm moet houden.
Ik snap m even niet...
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
There I fixed itbrilsmurfffje schreef op maandag 29 november 2010 @ 08:41:
Je kan dan een zeemloze zoomloze onderbroek proberen, zoiets heb ik een keer op internet gelezen
Inkooptips:
-Thermokleding van Craft bij de Perry Sport voor 45 euro per set.
-remblokken bij discobrakes.com (betalen met paypal, geleverd binnen 7 dagen)
Vandaag mijn bestelling van discobrakes ontvangen. 4 paar remblokken voor mijn Avid Exilir 5 remmen voor €19,50 en 4 paar voor de Cube CC met Hayes Stroke Ryde ook voor €19,50. Geen geld als je de prijzen vergelijkt met orginele blokken. Nu even afwachten van de kwaliteit... ;-)
-remblokken bij discobrakes.com (betalen met paypal, geleverd binnen 7 dagen)
Vandaag mijn bestelling van discobrakes ontvangen. 4 paar remblokken voor mijn Avid Exilir 5 remmen voor €19,50 en 4 paar voor de Cube CC met Hayes Stroke Ryde ook voor €19,50. Geen geld als je de prijzen vergelijkt met orginele blokken. Nu even afwachten van de kwaliteit... ;-)
Discobrakes ben ik wel benieuwd naar, thanks voor de tip.willy1986 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:27:
Inkooptips:
Voor wat betreft thermo-kleding; Ik heb zelf een craft-setje, ook in die prijscategorie, maar kan me ook uitstekend redden met thermo-ondergoed van zeg eens de V&D of scapino of lokale sportzaak waar géén Craft op staat. Sterker nog, je scoort 2 of 3 setjes tegen dezelfde Craft-prijs.
Ik denk dat het belangrijker is dat je het 3-lagenprincipe altijd goed voor elkaar hebt.
Onderlaag (voor vochtregulering en eerste verwarming)
Tussenlaag (voor warmte-opslag en verdere vochtafvoer)
Buitenlaag (voor bescherming tegen wind en regen of sneeuw)
http://www.hiking-site.nl...kleding_3lagensysteem.php
Ik was vorige week in de Makro, lag in zo'n koopjesbak een hele hoop thermisch ondergoed. Lange broeken, shirts met korte mouwen en shirts met lange mouwen. Alles 7,99 als ik het goed heb 
Heb me direct 3 shirts met korte mouwen meegebracht
Intussen al 2x mee gaan rijden, voelt net iets minder warm als het Craft shirt (35 EUR) dat ik heb, maar qua vochtafvoer merk ik geen verschil.
Hell, morgen moet ik er terug zijn, hopelijk hebben ze er nog, breng ik me er meteen nog enkele mee met lange mouwen ook. Voor het geld dat ze kosten koop ik er 4 tegenover 1 Craft...
edit: moet me trouwens nog overschoenen kopen ofzo ook, want zaterdag bij vriestemperaturen bleef alles warm, behalve mijn voeten... Mijn tenen hadden al vrij koud, en na enkele héél koude plassen werd het pas echt erg
Heb me direct 3 shirts met korte mouwen meegebracht
Hell, morgen moet ik er terug zijn, hopelijk hebben ze er nog, breng ik me er meteen nog enkele mee met lange mouwen ook. Voor het geld dat ze kosten koop ik er 4 tegenover 1 Craft...
edit: moet me trouwens nog overschoenen kopen ofzo ook, want zaterdag bij vriestemperaturen bleef alles warm, behalve mijn voeten... Mijn tenen hadden al vrij koud, en na enkele héél koude plassen werd het pas echt erg
[ Voor 16% gewijzigd door ppFreddy op 30-11-2010 22:22 ]
dus een katoenen onderlaag is vrijwel altijd nutteloos.. kan katoenen thermo ondergoed wel als tussenlaag?
Katoen houd vocht vast. Dus nee, katoenen thermo lijkt mij niet geschikt.Vis schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:21:
dus een katoenen onderlaag is vrijwel altijd nutteloos.. kan katoenen thermo ondergoed wel als tussenlaag?
Ik heb de laatste tijd na een ritje door het bos steeds last van een knobbel/bultje op mijn bil, bijna tussen m'n benen. Weet iemand hoe dit komt en of ik ermee naar de huisarts moet gaan? Ik fiets nu al twee jaar en heb er de afgelopen twee maanden ineens last van. Gisteren heb ik een eindje gefietst en nu is het zo erg dat ik er zelfs last van heb wanneer ik gewoon op de bank tv zit te kijken, dus ik heb geluk dat ik vandaag niet naar school hoef. Ik heb het idee dat het een ingegroeide haar is, maar het is op het moment een flinke knobbel en het zit er al zo lang dat ik toch wel begin te twijfelen om ermee naar de huisarts te gaan. En het is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor mijn motivatie om te gaan mountainbiken. Ik fiets als 17-jarige altijd met veel plezier mee met de top van de vereniging(wekelijks gemiddeld ongeveer 27km/h over een afstand van 40km), maar dat is hierdoor dus niet meer mogelijk.
^^ als je er zo veel last van hebt dat je niet meer kunt zitten: ja ga naar de huisarts. Het zou zo maar eens een fistel kunnen zijn (hoop het niet voor je).
Iets leukers: Noordwijk mountainbikeparcours vernieuwd
Iets leukers: Noordwijk mountainbikeparcours vernieuwd
Ja dat is heel goed nieuws. Is namelijk één km van mijn voordeur, dus ik ben daar vaak te vinden. Erg gaaf parcours vind ik 
Binnenkort trouwens ook maar een thermo-jersey bestellen. Heb nu een craft ondershirt met daaroverheen 2 jerseys. Zal binnenkort een shootje doen van mijn nieuwe thermo-aanwinsten.
Binnenkort trouwens ook maar een thermo-jersey bestellen. Heb nu een craft ondershirt met daaroverheen 2 jerseys. Zal binnenkort een shootje doen van mijn nieuwe thermo-aanwinsten.
Ik heb even wat opgezocht over fistels en het is geen kuiltje zoals in de meeste afbeeldingen wordt weergeven. Echt een rond knobbeltje in de vorm van een tumor, al is het dat waarschijnlijk niet.Baldertt schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:04:
^^ als je er zo veel last van hebt dat je niet meer kunt zitten: ja ga naar de huisarts. Het zou zo maar eens een fistel kunnen zijn (hoop het niet voor je).
is het niet een schuur knobbeltje ?
Het is een knobbel/gezwel onder de huid. Het is ook echt tastbaar en heeft de vorm van een kleine knikker.brilsmurfffje schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:05:
is het niet een schuur knobbeltje ?
^Ik zou serieus naar de huisarts gaan, want wij kunnen moeilijk beoordelen op een forum wat het is. Dat je er al twee maanden mee rondloopt lijkt me ook niet echt slim.
Lang geleden dat ik in dit topic geweest ben trouwens
(te druk met biken).
Voor 2011 sta ik nog voor een dilemma:
Scott Scale 29 RC
of:
Cannondale Flash Himod 29
Lang geleden dat ik in dit topic geweest ben trouwens
Scott Scale 29 RC
of:
[ Voor 52% gewijzigd door The_Scarabial op 03-12-2010 19:57 ]
Please check the doctor.. Op ons forum heeft iemand net op tijd de dokter geraadpleegd en bleek net op tijd een tumor te hebben ontdekt. Niet om je meer zorgen te geven dan nodig, maar iets wat er niet hoort, hoort er niet.Japperrrr schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:27:
[...]
Het is een knobbel/gezwel onder de huid. Het is ook echt tastbaar en heeft de vorm van een kleine knikker.
THES! Long time, no see.The_Scarabial schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:27:
Lang geleden dat ik in dit topic geweest ben trouwens(te druk met biken).
Scott Scale 29 RC
of:
Terug naar de hardtail? Je hebt al 2 fullies doormidden gekregen, ga je het nu met Karton proberen?
@The_Scarabial; Scott Scale 29 RC (als je het kan betalen...)
Ik heb zelf lang zitten twijfelen tussen de Cannondale Flash Himod 29 3 en en GF Paragon. Uiteindelijk is het de Paragon geworden... Maar mocht ik ruimer zitten qua spaargeld dan was het iets anders geworden ;-)
Ook het feit dat het snel mtben ook afhangt van tig andere factoren nam ik mee in mijn keus. De enigste voorwaarde voor mijn nieuwe mtb waren 29'er en een goede voorvork. En daarnaast was de Paragon voor een mooie prijs te koop...
Aan jouw budget te zien zit je wel op een hoger niveau en dan speelt geld eigenlijk geen rol. Paar 100 euro meer of minder doet er niet meer toe...Toch? ;-) Twee fullies kapot gekregen? Hoe is dat wel niet gekomen?
Ben daarnaast erg benieuwd naar de rijstijlen van enkelen hier. Ik heb eens een meeting voorgesteld in Utrecht maar daar was weinig positieve respons op... wie wil iets organiseren?
Ik heb zelf lang zitten twijfelen tussen de Cannondale Flash Himod 29 3 en en GF Paragon. Uiteindelijk is het de Paragon geworden... Maar mocht ik ruimer zitten qua spaargeld dan was het iets anders geworden ;-)
Ook het feit dat het snel mtben ook afhangt van tig andere factoren nam ik mee in mijn keus. De enigste voorwaarde voor mijn nieuwe mtb waren 29'er en een goede voorvork. En daarnaast was de Paragon voor een mooie prijs te koop...
Aan jouw budget te zien zit je wel op een hoger niveau en dan speelt geld eigenlijk geen rol. Paar 100 euro meer of minder doet er niet meer toe...Toch? ;-) Twee fullies kapot gekregen? Hoe is dat wel niet gekomen?
Ben daarnaast erg benieuwd naar de rijstijlen van enkelen hier. Ik heb eens een meeting voorgesteld in Utrecht maar daar was weinig positieve respons op... wie wil iets organiseren?
[ Voor 25% gewijzigd door willy1986 op 03-12-2010 21:18 ]
afgelopen jaar al op dit kartonnen racemonster rondgeragd:dnhelle schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:13:
[...]
THES! Long time, no see.
Terug naar de hardtail? Je hebt al 2 fullies doormidden gekregen, ga je het nu met Karton proberen?

Wel de tochten in de alpen/dolomieten op de element gedaan.
Wil nu graag een 29er gaan ervaren, lijkt me echt super.
De fully's die ik "kapot" heb gekregen was 2x mijn rm element. 1e keer was een scheur in de achterbrug (ontwerpfout) direct een verstevigde achterbrug (2008 model) gekregen. 2e keer was er een klein scheurtje achter het bottombracket, hoofdframe is toen onder garantie vervangen.willy1986 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:49:
@The_Scarabial; Scott Scale 29 RC (als je het kan betalen...)
Budget zit wel goed, maar moet dan wel mijn Rocky Mountain Vertex RSL in de verkoop doen.
Eigenlijk wil ik ook niet naar een ander merk overstappen dan RM, maar RM heeft nog geen carbon 29er, maar daar zullen ze ongetwijfeld mee gaan komen.
En wat betreft mijn rijstijl. Ik zou niet weten hoe dat te omschrijven.
[ Voor 61% gewijzigd door The_Scarabial op 03-12-2010 21:57 ]
Achja, inderdaad... Die kwijlbak heb je ook nog gehad...
Mooi hoor! Wat gaat hiermee gebeuren?
Mijn On-One staat te koop
Ik heb geld nodig voor wat andere dingen en ik wil van het voorjaar een andere fiets gaan opbouwen die de lokale rondjes toch iets spannender maakt.
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=74969
http://www.dirty-pages.ne...ic.php?t=50200&highlight=
Ik heb geld nodig voor wat andere dingen en ik wil van het voorjaar een andere fiets gaan opbouwen die de lokale rondjes toch iets spannender maakt.
Hoe zijn de Rocket Ron's? Viel me op dat ze qua structuur erg op 2-jaar oude Racing Ralphs lijkenThe_Scarabial schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:48:
[...]
afgelopen jaar al op dit kartonnen racemonster rondgeragd:
[afbeelding]
Wel de tochten in de alpen/dolomieten op de element gedaan.
Wil nu graag een 29er gaan ervaren, lijkt me echt super.
[...]
De fully's die ik "kapot" heb gekregen was 2x mijn rm element. 1e keer was een scheur in de achterbrug (ontwerpfout) direct een verstevigde achterbrug (2008 model) gekregen. 2e keer was er een klein scheurtje achter het bottombracket, hoofdframe is toen onder garantie vervangen.
Budget zit wel goed, maar moet dan wel mijn Rocky Mountain Vertex RSL in de verkoop doen.![]()
Eigenlijk wil ik ook niet naar een ander merk overstappen dan RM, maar RM heeft nog geen carbon 29er, maar daar zullen ze ongetwijfeld mee gaan komen.
En wat betreft mijn rijstijl. Ik zou niet weten hoe dat te omschrijven.
Voor de mensen die denken dat er in de Randstad moeilijk te fietsen is: www.wtos.nl/regiocross
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Jammer, maar met de opgegeven redenen wel begrijpelijk.Bramster schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:01:
Mijn On-One staat te koop![]()
Wat ga je (denk je) opbouwen? Of nog niet mee bezig?
Het gaat hoogstwaarschijnlijk een stalen, starre 29'er worden. (jaja, ook ik ga voor de 29er)
en ook minder versnellingen, in eerste instantie singlespeed maar dan wel met een hope of king (mocht ik een goede baan vinden
) singlespeed naaf waarmee het mogelijk is om 5 of 6 speed te rijden.
een Singualar Gryphon staat wel hoog op het verlanglijstje
Heb trouwens wel besloten dat ik de On-One alleen compleet verkoop, met de gravity dropper of met een normale zadelpen. Als ik hem in onderdelen verkoop blijf ik met veel spul zitten (staat nogal veel On-One op de onderdelen)
de Gravity Dropper verkoop ik pas los als de rest van de fiets verkocht is. Als ik er geen leuke prijs voor krijg wil ik hem gewoon houden namelijk en dan wil ik niet zonder GD zitten
en ook minder versnellingen, in eerste instantie singlespeed maar dan wel met een hope of king (mocht ik een goede baan vinden
een Singualar Gryphon staat wel hoog op het verlanglijstje
Heb trouwens wel besloten dat ik de On-One alleen compleet verkoop, met de gravity dropper of met een normale zadelpen. Als ik hem in onderdelen verkoop blijf ik met veel spul zitten (staat nogal veel On-One op de onderdelen)
de Gravity Dropper verkoop ik pas los als de rest van de fiets verkocht is. Als ik er geen leuke prijs voor krijg wil ik hem gewoon houden namelijk en dan wil ik niet zonder GD zitten
[ Voor 37% gewijzigd door Bramster op 07-12-2010 06:30 ]
Gisteren mijn Canyon AL 7 binnen gekregen. Alles in elkaar gezet, maar nu krijg ik mijn voorvork niet op druk. Ik heb een Rockshox SID waarbij ik een positieve en een negatieve druk kan instellen. Positieve druk gaat prima, maar de negatieve druk lukt mij niet. Ik heb het idee dat er 2 dingen fout kunnen zijn.
Volgens het pompje komt er wel druk op, maar dat is al na 2 keer pompen op 100 PSI. Lijkt mij dat de druk in het slangetje opgebouwd wordt en niet in de voorvork? Indien wel, dan gebeurd het volgende, als ik mijn pomp losdraai verlies ik alle druk, ook in de vork. Vandaar dat ik denk dat de luchtdruk zich in mijn slantje opbouwd. Mijn vraag is dus, klopt het dat de negatieve druk in de vork in 2 keer pompen met zon mini pomp al vol zit? En anders, hoe krijg ik de lucht in de vork? Want dat zou betekenen dat de lucht niet door het ventiel gaat
Volgens het pompje komt er wel druk op, maar dat is al na 2 keer pompen op 100 PSI. Lijkt mij dat de druk in het slangetje opgebouwd wordt en niet in de voorvork? Indien wel, dan gebeurd het volgende, als ik mijn pomp losdraai verlies ik alle druk, ook in de vork. Vandaar dat ik denk dat de luchtdruk zich in mijn slantje opbouwd. Mijn vraag is dus, klopt het dat de negatieve druk in de vork in 2 keer pompen met zon mini pomp al vol zit? En anders, hoe krijg ik de lucht in de vork? Want dat zou betekenen dat de lucht niet door het ventiel gaat
Kijk eens of je het nippeltje van het ventielletje van je vorkje kunt indrukken? Kan wel eens wat vast zitten de eerste keer.erickov schreef op woensdag 08 december 2010 @ 09:07:
Want dat zou betekenen dat de lucht niet door het ventiel gaat
Ik heb ook een canyon fiets, maar dan met een REBA, ik hoefde alleen in de luchtkamer met het ventiel bovenop lucht te pompen, ik zag toen ook de vork omhoog komen.erickov schreef op woensdag 08 december 2010 @ 09:07:
Gisteren mijn Canyon AL 7 binnen gekregen. Alles in elkaar gezet, maar nu krijg ik mijn voorvork niet op druk. Ik heb een Rockshox SID waarbij ik een positieve en een negatieve druk kan instellen. Positieve druk gaat prima, maar de negatieve druk lukt mij niet. Ik heb het idee dat er 2 dingen fout kunnen zijn.
Goed punt. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht hebben. Ik ga het vanavond even proberenmaartend schreef op woensdag 08 december 2010 @ 09:35:
[...]
Kijk eens of je het nippeltje van het ventielletje van je vorkje kunt indrukken? Kan wel eens wat vast zitten de eerste keer.
Klopt, dit gebeurde bij mij ook met de positieve druk, maar ik kan ook een negatieve druk instellen aan de onderkant van de fiets. En daar zit het ventiel denk ik dwars te doen.brilsmurfffje schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:00:
[...]
Ik heb ook een canyon fiets, maar dan met een REBA, ik hoefde alleen in de luchtkamer met het ventiel bovenop lucht te pompen, ik zag toen ook de vork omhoog komen.
Ik was erg verbaasd toen ik deze topic las: http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=3&t=75064
Blij dat mijn 29'er een alu frame heeft ipv carbon... Blijft een leuk discussieonderwerp in de mtb wereld.
@ bramster; stalen starre 29'er lijkt mij een hele leuke keus. Ook gekeken naar bovengenoemd topic. ;-)
Blij dat mijn 29'er een alu frame heeft ipv carbon... Blijft een leuk discussieonderwerp in de mtb wereld.
@ bramster; stalen starre 29'er lijkt mij een hele leuke keus. Ook gekeken naar bovengenoemd topic. ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door willy1986 op 08-12-2010 12:09 ]
Als het een 27.2mm is heb ik misschien interesse.Bramster schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 06:23:
de Gravity Dropper verkoop ik pas los als de rest van de fiets verkocht is.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30188
Een GD is alleen maar leverbaar in 27.2 mm volgens mij..?
Het On-One frame heeft ook een 27.2mm seat post http://www.on-one.co.uk/i...e-456-summer-season-frame
Een GD is alleen maar leverbaar in 27.2 mm volgens mij..?
Het On-One frame heeft ook een 27.2mm seat post http://www.on-one.co.uk/i...e-456-summer-season-frame
"Er zijn 6 wachtenden voor U"zonoskar schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:07:
[...]
Als het een 27.2mm is heb ik misschien interesse.
ding is nogal populair...
Er is iemand die misschien interesse heeft in de fiets zonder de GD, dus kans is zeker aanwezig dat die binnenkort in de verkoop gaat.
En that's how the cookie crumbles...willy1986 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:07:
Ik was erg verbaasd toen ik deze topic las: http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=3&t=75064
Duurzaamheid op een ultralicht carbon wedstrijdframe is een contradictio in termino.
Denk daarbij ook aan de uitspraak 'strong, light, cheap, pick two' van dhr Ritchey en je kunt je conclusies trekken.
Maar uiteraard is een coulanceregeling iets wat op zijn minst zou mogen worden geregeld.
De reactie van Superbärt zegt het, incl. de manuals:
Flash owners manual:
"SAFETY INFORMATION IMPORTANT COMPOSITES MESSAGE WARNING
Your bike (frame and components) is made from composite materials also known as “carbon fiber.” All riders must understand a fundamental reality of composites. Composite materials constructed of carbon fibers are strong and light, but when crashed or overloaded, carbon fibers do not bend, they break. For your safety, as you own and use the bike, you must follow proper service, maintenance, and inspection of all the composites (frame, stem, fork, handlebar, seat post, etc.) Ask your Cannondale Dealer for help. We urge you to read PART II, Section D. “Inspect For Safety” in your Cannondale Bicycle Owner’s Manual BEFORE you ride.."
En vervolgens staat er in die Cannondale Bicycle Owner’s Manual een heel hoofdstuk hierover:
oa:
"PART II
2. Understanding Composites (Carbon Fiber)
All riders must understand a fundamental reality of composites. Composite materials constructed of carbon fibers are strong and light, but when crashed or overloaded, carbon fibers do not bend, they break.."
en
"Bicycle Lifespan
Nothing Lasts Forever, Including Your Bike
Every Cannondale bicycle frame and the components attached to the frame have a finite, limited useful life. The length of that life will vary with the construction and materials used in the frame and components, the maintenance and care the frame and components receive over their life and the type and amount of use the frame and components are subjected. Use in competitive events, trick riding, ramp riding, jumping, aggressive riding, riding on severe terrain, riding in severe climates, riding with heavy loads, commercial activities and other types of non-standard use can dramatically shorten the life of the frame and components. Any one or a combination of these conditions may result in an unpredictable breakage.
en
"Useful Life of Lightweight Frames
In selecting lightweight frames and components you are making a trade-off, favoring the higher performance that comes with light weight over longevity. So, If you choose lightweight, high performance equipment, be sure to inspect it frequently."
Vandaag heerlijk wezen biken door het Twiske(amsterdam)
Door de sneeuw zag het er prachtig uit. S'ochtens was het ijs van de plassen nog net dik genoeg, met genoeg snelheid zakte je er net niet doorheen.
Het heeft de hele dag gesneeuwd. Dat beloofd wat voor morgen:)
Door de sneeuw zag het er prachtig uit. S'ochtens was het ijs van de plassen nog net dik genoeg, met genoeg snelheid zakte je er net niet doorheen.
Het heeft de hele dag gesneeuwd. Dat beloofd wat voor morgen:)
Even een tochtje gemaakt rond de Emmerdennen, soms goed stoempen in de sneeuw! En ook mooi stukje techniek training met dat geglibber
.
Ik was ook van plan om een tochtje te doen dit weekend, maar zaterdagochtend lag hier 22cm sneeuw 
Vanmorgen was dat aangegroeid tot 27cm, zag ik echt niet zitten

Vanmorgen was dat aangegroeid tot 27cm, zag ik echt niet zitten
De Rocket Rons bevallen uitsteken heb ze er het hele seizoen op liggen. Band met lekkere open structuur, blijft weinig modder tussen zitten.Bakkert schreef op maandag 06 december 2010 @ 14:00:
[...]
Hoe zijn de Rocket Ron's? Viel me op dat ze qua structuur erg op 2-jaar oude Racing Ralphs lijken
Iemand enig idee wat een leuk setje kleding voor de winter kost en of Schoorl een beetje begaanbaar is in de winter (desnoods zonder sneeuw). Fiets staat nu tijdje stil maar wil wel gaan knallen.
Ik heb een zomersetje: Fietsbroek met zeem (kort), fietsshirt, spd-schoenen. That's it zon beetje.
Wel een helm, simpele handschoenen en onlangs nog een mooi Under-armor thermoshirt gekocht met lange mouwen. Maar wil eigenlijk zonder 300 euro kwijt te zijn af en toe kunnen fietsen. LBS: www.krooneliefting.nl
Ik heb een zomersetje: Fietsbroek met zeem (kort), fietsshirt, spd-schoenen. That's it zon beetje.
Wel een helm, simpele handschoenen en onlangs nog een mooi Under-armor thermoshirt gekocht met lange mouwen. Maar wil eigenlijk zonder 300 euro kwijt te zijn af en toe kunnen fietsen. LBS: www.krooneliefting.nl
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik had laatst aan:
- korte broek met zeem (omdat mijn lange broek geen zeem heeft)
- thermo broek (goedkoop Aldi ding)
- lange broek van dikker materiaal (polyamide/elastomeer)
Dit is voor je onderlijf zeker warm zat, was mij eigenlijk net iets te warm.
Verder:
- thermo shirt lange mouw
- soort van normale sweater/trui (redelijk dun)
- dun wielerjack (100% polyster)
Voor bovenlichaam ook warm genoeg
Had alleen beetje koude tenen, kon mijn overschoenen niet vinden
- korte broek met zeem (omdat mijn lange broek geen zeem heeft)
- thermo broek (goedkoop Aldi ding)
- lange broek van dikker materiaal (polyamide/elastomeer)
Dit is voor je onderlijf zeker warm zat, was mij eigenlijk net iets te warm.
Verder:
- thermo shirt lange mouw
- soort van normale sweater/trui (redelijk dun)
- dun wielerjack (100% polyster)
Voor bovenlichaam ook warm genoeg
Had alleen beetje koude tenen, kon mijn overschoenen niet vinden
[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 20-12-2010 21:49 ]
hoofd: shimano accu 3d wintercap + wat vaseline (vet)
romp: shimono handschoenen + fietsshirt AA + fietsvest AA + fietsvest/jas met windbreaker AA http://www.cyclewear.nl/)
benen: fietsbroek met zeem + langs fietsbroek AA
voeten: thermosokken + overschoenen Bontrager
AA = All Active = www.cyclewear.nl
Fietskleding hoeft niet veel te kosten.
Vandaag thermokleding gehaald bij het Kruidvat voor €7 voor broek en €7 voor shirt met lange mouw... Altijd handig; ook voor het hardlopen.
Verder goed rondkijken. Soms heeft de Lidl/aldi etc ook fietskleding in de aanbieding.
Of creatief zijn: als het echt koud (regen/harde wind) is plak ik wel eens mijn helm dicht met doorzichtig plakband...
romp: shimono handschoenen + fietsshirt AA + fietsvest AA + fietsvest/jas met windbreaker AA http://www.cyclewear.nl/)
benen: fietsbroek met zeem + langs fietsbroek AA
voeten: thermosokken + overschoenen Bontrager
AA = All Active = www.cyclewear.nl
Fietskleding hoeft niet veel te kosten.
Verder goed rondkijken. Soms heeft de Lidl/aldi etc ook fietskleding in de aanbieding.
Of creatief zijn: als het echt koud (regen/harde wind) is plak ik wel eens mijn helm dicht met doorzichtig plakband...
[ Voor 10% gewijzigd door willy1986 op 20-12-2010 22:20 ]
Trouwens, als je last krijgt van je reet met een goedkope boxer en een fietsbroek met zeem is dat het probleem zeker? Bij wat lange tochten (met name op de terugweg) na 40km begint dat toch wel letterlijk een pain in the ass te worden. Is een boxer met zeem dan handig of gewoon een fietsbroek met zeem kopen zonder ondergoed erin?
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 20-12-2010 23:25 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
je kan ook een zoomloze onderbroek proberen
Jongens.. iemand een goede website waar je overschoenen kan kopen?
Het liefst neopreen, dus water en winddicht!
En graag zo goedkoop mogelijk
Tips zijn zeer welkom
Het liefst neopreen, dus water en winddicht!
En graag zo goedkoop mogelijk
Tips zijn zeer welkom
Euh geen boxer aandoen? Een goede fietsbroek met zeem is wel wenselijk imo. En die kosten wel wat ja, maar daar heb je ook plezier van...NoxiuZ schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:25:
Trouwens, als je last krijgt van je reet met een goedkope boxer en een fietsbroek met zeem is dat het probleem zeker? Bij wat lange tochten (met name op de terugweg) na 40km begint dat toch wel letterlijk een pain in the ass te worden. Is een boxer met zeem dan handig of gewoon een fietsbroek met zeem kopen zonder ondergoed erin?
Dit topic is gesloten.