Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.523 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:43
Multensor schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 23:40:
We hebben verder nog nooit gemountainbiked en we zullen het zoveel mogelijk in bossen hier in de omgeving gaan doen. Zijn er bepaalde merken / configuraties waar we naar kunnen kijken?

Zijn er tevens mensen bekend hier met die fietssportief.nl winkel?
Om het makkelijk te maken; waar is "bossen hier in de omgeving"? Dan valt er wat zinnigers te zeggen over het soort fiets. Al bedenk ik me nu dat je als starter voor het geplande budget geen volgeveerde fiets moet gaan rijden (volgeveerd = achter en voor vering). Je komt dan toch qua prijs beter weg met een hardtail (=alleen voorvering) en ook het onderhoud is veel eenvoudiger. Bij een volgeveerde fiets heb je toch weer een extra stuk techniek nodig dat onderhoud nodig heeft.
Maar als jullie allebei nog nooit gebiket hebben, is het dan niet verstandiger om eens een fiets te huren? Of aan een clinic(rijtraining) mee te doen waar fietsen ter beschikking worden gesteld. Als het achteraf niet bevalt, dan "moet" je toch gaan fietsen omdat je er zat geld in gestoken hebt. Vergeet niet dat het met alleen een fiets kopen, niet ophoudt. Je hebt nog nodig: Helm!!!!, handschoenen, kleding (minimaal een broek), bidons, pompje, bandenplak en klein gereedschapje, fietsschoenen zijn ook sterk aan te raden maar is geen must in het begin. Aan overige spullen ben je snel 100euro pp kwijt, maar sinterklaas is in aantocht dus die kan mss wat regelen ;)

Fietssportief is verder OK. Zelf geen ervaring mee, maar als ik het assortiment zie dan leveren ze toch wel met een hoge prijs/kwaliteit verhouding. Je hoort er ook geen negatieve verhalen over, dus ik heb er alle vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:12

Multensor

wtf

ok bedankt.

Bossen hier in de omgeving, dan praat ik over utrechtse heuvelrug / bossen in de buurt van Rhenen.

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:44
Multensor schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:15:
ok bedankt.

Bossen hier in de omgeving, dan praat ik over utrechtse heuvelrug / bossen in de buurt van Rhenen.
Wat Ramon zegt, eerste fiets, 600 max.
Geen Fully, je zult niet iets goeds vinden voor dat geld.

Je kunt 2 dingen doen ; nieuw en dan kom je bij merken terecht als Cube, veel bang for bux
Of 2de hands en dan kom je bij merken terecht als Trek, Cannondale, Cube (maar dan betere versies), Merida, enz.

Voor 600 euro kun je heel veel leux op de 2de hands markt kopen..
Belangrijk, maat en voorvork, let daar goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

canyon biedt imho meer bang for bux dan Cube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
brilsmurfffje schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 10:00:
canyon biedt imho meer bang for bux dan Cube
Klopt, er zullen meer van die merken zijn.
Maar ik denk eigenlijk dat ik Canyon bedoelde, die tent zonder complete winkels ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
maartend schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:52:
Voor 600 euro kun je heel veel leux op de 2de hands markt kopen..
Belangrijk, maat en voorvork, let daar goed op.
Voor een starter is kopen op de 2dehands markt geen goed plan (naar mijn mening), tenzij je bij een handelaar koopt. Gewoon vanaf Marktplaats oid kopen is beginnen met het verkeerde been, je weet nooit zeker of je een fiets koopt die voor jou goed is en of de technische staat ook klopt met wat de verkoper verteld.
Als je gebruikt wil kopen als starter, dan bij een handelaar of met iemand die beschikt over wat meer kennis van MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik zou ook geen marktplaats doen, maar mountainbiking.nl of dirty pages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 11:18
Ik heb een goede 2,5 jaar geleden ook mijn eerste MTB gekocht via fietssportief.nl. Een X-trail van 400 euro destijds, alu freempje, compleet XT afgemonteerd, een uitstekend MTB zadel erop, prima remmen etc. Kortom, echt een perfecte beginner voor een zeer scherpe prijs.

Ik had namelijk toen ook geen idee hoe leuk ik mountainbiken na een half jaar nog zou vinden en wilde dus niet meteen iets van 1000+ euro aanschaffen. Wel na een paar maanden een upgrade gemaakt naar SPD en dat maakte het fietsplezier alleen maar nog groter! Nu ben ik wel toe aan een duurdere fiets, maar er staan inmiddels wel 6000 met plezier gereden km op de klok! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11

Vis

Kwestie van even verdiepen in de wereld van MTB onderdelen etc. Daarnaast is het ook een gevoelskwestie bij het kopen op marktplaats.

Zo was/ben ik een beginner, en zocht ik ook een 2e hands bike, omdat mn budget het niet toeliet een nieuwe te kopen... En ook met in het achterhoofd houdend, dat het toch mn eerste bike is, en of het biken me zou bevallen ja of nee, was 2e hands gewoon de beste keus...

Heb bij mijn aankoop via marktplaats een hele spontane en vooral eerlijke meneer ontmoet, die helaas na 3x biken van zijn mtb af moest i.v.m. lichamelijke klachten...
Hij deed er veel leuke accesoires bij, en heb er zelfs nog wat van de prijs af gekregen, omdat de binnenband per ongeluk voor onze neus sprong, nadat ie ijverig de voorband wou oppompen met een drukpomp :) het was wel lachwekkend...

Nu ongeveer 3 maanden dus ieder weekend aan het biken, en het bevalt me uiterst goed... met prima onderdelen (alles van Deore, en XT achter derrie)

Wat ik wil zeggen is dat als je je even verdiept qua onderdelen en staat, dat je daarna beter naar een 2e hands opzoek kan als je dat wil... en mocht je dan ook nog eens een "eerlijke" verkoper tegenkomen, is dat al helemaal top...

Succes!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Onderdelen die ertoe doen:
- Geometrie van het frame (als dat al een onderdeel is)
- Vork
- Remmen
- Frame zelf (lak, garantie, materiaal)
- Naven/velgen
- de rest.

Waarom kijkt iedereen toch steeds naar derailleurs enzo? Dat vind ik het minst belangrijk. Een SLX derailleur kost 57,- een XT kost 89,- (prijzen bij mijn LBS dacht ik, online nog goedkoper te krijgen ws). Poeheee! Als de derailleur versleten is koop je toch gewoon een nieuwe. De keren dat je een derailleur van je fiets rijdt zijn nihil (is mij 1 keer overkomen, ding was nog goed bruikbaar alleen cosmetisch niet 100% meer) en door slijtage heb je misschien met SLX maar 2 jaar plezier, terwijl XT 3 jaar meegaat.

Veel belangrijker zijn de vork en remmen, omdat daar een groot prestatie verschil in kan zitten en een dure dingen zijn om te vervangen. Voor de rest is er meestal wat gewichtsvoordeel bij duurdere onderdelen. Boeie als je net begint!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
With stupid ^^ ! Het frame doe je achteraf helemaal niets meer aan, vork kost minstens 100 euro 2e hands/150 nieuw, goede schijfremmen 150 (v-brakes zijn trouwens wel goedkoop, paar tientjes voor een setje deore).

De rest is wel belangrijk voor de betrouwbaarheid, maar aan deore heb je daarvoor genoeg. Kijk voor de grap maar eens op bike-components.de voor de prijs van verschillende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tja, een XTR of X.0 derailleur smoelt toch net even wat lekkerder dan een SLX. Kost dan ook meer dan het dubbele, maar goed. Zal ook zeker wel beter schakelen, al zal dat voor een beginner echt totaal niet boeiend zijn.

Heb zelf een X.9 achter derailleur en X.9 twisters. Werkt allemaal nog prima, maar soms wil je wel eens wat nieuws. Word dus of XTR, wat gelijk betekend dat ik en de achter derailleur en de shifters moet vervangen, of X.0 waar ik de onderdelen gespreid kan vervangen. Of gewoon helemaal niet en het geld in een nieuw setje remmen steken. Leuke hobby, maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Vanwege diverse blessures ben ik al een tijdje van de fiets af, en omdat er niet echt verbetering in het vooruitzicht is heb ik besloten voor een goeie prijs mijn fietsje van de hand te doen :'(
Iemand interesse in een X.0 afgemonteerde American Eagle Lightning maat XL?

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Multensor schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:15:
ok bedankt.

ik weet niet wat voor maat je nodig hebt maar anders:
http://www.salden.nl/defa...pid=53&fs=7015&catid=2971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:58

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Gaan er morgen nog meer mensen mountainbiken in en om Dwingeloo? T wordt de eerste tocht van het seizoen voor mij :) Vorige week nog de racefiets meegenomen naar Valkenburg en daar oa de Cau, Keuten en Vaalserberg beklommen :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Vandaag weer vol verbazing bij een LBS staan kijken naar de prijzen. Kan me voorstellen dat die niet kan verkopen voor de prijzen die je op internet ziet, maar om dan gewoon het dubbele van de internetprijzen te vragen? LBS had 50% korting op onderdelen en accesoires, maar als de prijs het dubbele is dan heeft dat natuurlijk geen nut. Toch nog voor junior en mezelf een nieuwe helm meegenomen. Oude heb ik ondertussen al een jaar 5.
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_liH5uBAcZAc/TMx7udWBEsI/AAAAAAAABXo/YnB1-z1Fmp8/s800/foto.JPG

Misschien morgen maar ff proberen, mits het niet regent (op het moment van vertrek :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04
Vandaag lekker in de modder gaan ploeteren, maar ik ben zonder overdrijven zeker 6 keer onderuit gegaan gewoon omdat mijn achterwiel gewoon onder me weg slipt. :(

Tips om dit te voorkomen? :)
Ik heb al gemerkt dat het beter is als ik ga staan op de pedalen, maar dan is mijn grip volledig weg achteraan, waardoor ik niet meer vooruit ga! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

banden met meer noppen zoals een nobby nick ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Fire69 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:24:
Vandaag lekker in de modder gaan ploeteren, maar ik ben zonder overdrijven zeker 6 keer onderuit gegaan gewoon omdat mijn achterwiel gewoon onder me weg slipt. :(

Tips om dit te voorkomen? :)
Ik heb al gemerkt dat het beter is als ik ga staan op de pedalen, maar dan is mijn grip volledig weg achteraan, waardoor ik niet meer vooruit ga! :P
Andere banden inderdaad.

Dit is wellicht overkill :P
Afbeeldingslocatie: http://www.sicklines.com/news-images/sso_complete_white7s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
@Bakkert, zie ook de kleine letters ;)
Kort door de bocht is dit eigenlijk het meest onprettige seizoen om op de fiets te zitten. Slecht weer, modderig, geen grip. Kortweg jakkiebah. Voor mij mag het snel gaan vriezen zodat die ondergrond weer lekker begaanbaar is.

@Willy1986: Mooie Trek/GF Paragon! Ik zag hem op de Bikemotion staan, leuke fiets voor een zeer leuk budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

dnhelle schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 07:58:
Kort door de bocht is dit eigenlijk het meest onprettige seizoen om op de fiets te zitten. Slecht weer, modderig, geen grip. Kortweg jakkiebah. Voor mij mag het snel gaan vriezen zodat die ondergrond weer lekker begaanbaar is.

@Willy1986: Mooie Trek/GF Paragon! Ik zag hem op de Bikemotion staan, leuke fiets voor een zeer leuk budget.
Het heeft voor- en nadelen. De ondergrond is erg vochtig en alle plassen die in het bos ligen blijven gewoon drassig en smerig. Daarentegen is het wel weer leuk om over de deken van bladeren te crossen en met goede fietskleding is het klimaat ook nog prima te doen zonder dat je erg gaat zweten :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
dnhelle schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 07:58:

Dankje :)
Fiets rijdt fantastisch! Vanochtend de eerste 45 kilometer door wat bos gereden. :)

Misschien handig om te vermelden waar ik mijn Paragon heb gekocht: bij 12gotrading.
Ze hadden daar afgelopen woensdag alleen een 17 inch X caliber staan. En een 19 inch Paragon.
Prijskaartje was interessant: adviesprijs Trek - 20 % = verkoopprijs 12gotrading... en dat geld voor alle Trek 29'ers X caliber kost daar maar 1199 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

@ Dnhelle, lees ook mijn kleine letters boven het plaatje ;)

Zo. 50KM gemountainbiked om en nabij Diever. Lag er allemaal verrassend goed bij, 1 keer onderuit gegleden door 2-banden breed singletrack met lang en nat gras er naast. 1 Keer uit de track en daar lag/gleed ik. Maar verder ging 't perfect. En veel hoogteverschillen, zandgrond overwegend, dus weinig echte plassen.

Ik ga overigens wel een Nobby Nic om m'n voorwiel gooien. Achter houd ik dan Fast Fred Racing Ralph (al die namen ook). Merk met sturen dat ik gewoon te vaak glij ipv dat ik het gevoel heb dat ik nog grip heb.

[ Voor 33% gewijzigd door Tjebakka op 31-10-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Bakkert schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:30:
@ Dnhelle, lees ook mijn kleine letters boven het plaatje ;)

Zo. 50KM gemountainbiked om en nabij Diever. Lag er allemaal verrassend goed bij, 1 keer onderuit gegleden door 2-banden breed singletrack met lang en nat gras er naast. 1 Keer uit de track en daar lag/gleed ik. Maar verder ging 't perfect. En veel hoogteverschillen, zandgrond overwegend, dus weinig echte plassen.

Ik ga overigens wel een Nobby Nic om m'n voorwiel gooien. Achter houd ik dan Fast Fred Racing Ralph (al die namen ook). Merk met sturen dat ik gewoon te vaak glij ipv dat ik het gevoel heb dat ik nog grip heb.
RR + NN is "de" combi die je erg vaak ziet. In mijn ogen een prima combi met fijne rijeigenschappen.
Wat je misschien eerst kan proberen is door met minder luchtdruk gaat rijden. Ik was ook fan van keiharde banden met 3+ bar maar heeft veel minder grip dan zachte banden met 1,5 bar. :)
Speel daar eens wat mee en kijk of het verschil uit maakt voor jou...
Daarbij: bij modderplassen ga ik vaak gewoon rechtdoor ipv er om heen met een een stuuractie. Of springen... met genoeg snelheid...

[ Voor 9% gewijzigd door willy1986 op 31-10-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

willy1986 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:56:
[...]

RR + NN is "de" combi die je erg vaak ziet. In mijn ogen een prima combi met fijne rijeigenschappen.
Wat je misschien eerst kan proberen is door met minder luchtdruk gaat rijden. Ik was ook fan van keiharde banden met 3+ bar maar heeft veel minder grip dan zachte banden met 1,5 bar. :)
Daarbij: bij modderplassen ga ik vaak gewoon rechtdoor ipv er om heen met een een stuuractie. Of springen... met genoeg snelheid...
Toevallig heb ik het dus vandaag uitgeprobeerd. Achter heb ik 0 problemen. Veel grip, reed erg fijn (normaal deed ik ook 3,5 bar ofzo er in). Maar voor verlies ik in droge bochten zelfs nog grip :( Dus dan maar een andere band proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05

Jazzper

BB4E^Guerilla

vandaag mijn bouwproject maar weer eens opgepakt. Grootste probleem is dat BB, FD en crankstel niet compatible lijken te zijn. FD redt de uitslag niet naar het buitenblad. Zijn er derries die verder dan regulier komen of moet ik een smaller BB zoeken? Wat het ook nog zou kunnen zijn is dat het crankstel niet genoeg op de as schuift maar ik denk dat dat het niet is.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arf, een maand terug heb ik een keer in Nijmegen gefietst en wat in de knieholte van m'n linkerknie vernaggeld. Ik weet niet wat er zit, maar het deed pijn. Ah fijn, week later weer geprobeerd te fietsen: weer last. Dus toen toch maar dik 2,5 week rust gehouden. Gisteren bij Den Haag wezen fietsen en je raadt het al: weer mis.

Morgen maar eens naar de huisarts gaan, dit schiet niet op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
[...]

Dat gewoon recht door modderplassen heen knallen ben ik toch wel wat voorzichtiger mee geworden. Ben al eens gelanceerd doordat het zo diep was dat ik ineens stil stond en over mijn stuur werd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

[...]

Ik heb vandaag ook even een rondje gemaakt met de mountainbike, fietsen helpt heel goed tegen de hoofdpijn die ik altijd heb op zondag :X Helaas wel veel regen, dus pas half vier was ik vertrokken. Eerst een stukje door het bos heen en daar flink smerig geworden, daarna op het asfalt een heel stuk afgelegd langs Rijssen en toen de Holterberg over. Heb eigenlijk niet zoveel offroad gedaan, maar wel lekker tempo erin gehouden. Ook in het bos op de drassige stukken en over de wortels heb ik met mijn Racing Ralph / Nobby Nic combinatie een goede grip. Op mijn voorwiel heb ik de bandenspanning tussen 2 en 2,5 bar, achter zit ie op 3. Zo heb ik wel een goede grip als ik een bocht in stuur, maar kan ik op rechte stukken ook gewoon continu 30 km/u blijven rijden op de weg. :)

De gladheid op de weg was wel riskant, want toen ik weer bijna thuis was glipte mijn achterwiel weg in een scherpe bocht. Zat een putdeksel en die wilde me bijna vloeren, gelukkig niet gevallen maar was wel pijnlijk geweest op de straatstenen :/

Van Holten naar Markelo terug wel beloond met een prachtige zonsondergang en een regenboog aan de andere kant. Totaal bijna 45 kilometer afgelegd in ongeveer 1,5 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 31-10-2010 18:01 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
[...]

Maar bij die combi zit de NN toch meestal vooraan? Ik slipt altijd achteraan weg. :?

Banden kan ik proberen om misschien wat zachter te zetten, ik steek er nu meestal rond de 2,5 in.

Ik rijd nu ook gewoon door de plas ipv er rond te rijden, omdat ik toch meestal met het achterwiel de plas inglijd. We zien dan wel hoe diep die plas is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Fire69 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 17:55:
[...]

Maar bij die combi zit de NN toch meestal vooraan? Ik slipt altijd achteraan weg. :?

Banden kan ik proberen om misschien wat zachter te zetten, ik steek er nu meestal rond de 2,5 in.

Ik rijd nu ook gewoon door de plas ipv er rond te rijden, omdat ik toch meestal met het achterwiel de plas inglijd. We zien dan wel hoe diep die plas is. :P
Mijn Bulls Copperhead 2 heeft NN voor en RR achter. De Nobby Nic bieden iets meer grip, terwijl de Racing Ralph relatief snelle banden zijn. Een mooie allround combinatie dus. Met lagere spanning in je banden kun je heel veel meer grip en rijcomfort behalen, met 2 tot 2,5 kun je aardig soepel rijden over de meeste oppervlakken, terwijl 3 bar wat minder weerstand geeft op asfalt en wat vlotter is. Ik heb 1x voor de lol 4 bar op de banden voor en achter gezet, maar dat is één en al gestuiter :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Vanochtend al 50 km gemountainbiked. En vanmiddag nog een retourtje + route lage vuursche gedaan met een maatje. Op de terugweg wel helemaal bekaf. Jammer van de wintertijd: je ziet niet veel in het bos als de schemer valt. Gelukkig ken ik de route op mijn duim dus dat was verder geen probleem. :P
Vandaag dus in totaal 95 km gefietst in 4 uur en 45 min. Erg blij met het resultaat en met de aankoop van mijn nieuwe mtb :)

@Fire69; bij mijn Cube zat de NN voor en de RR achter.

Vanmiddag ook gesproken met de eigenaar van MTBpraktijk.nl Voor degene die een mtb clinics wil organiseren voor collega's, familie of vrienden is dit ideaal. Kerel komt op locatie (Lage Vuursche, Amerongen of Schoorl) verzorgt ook de fietsen (incl helm en handschoenen) en de clinic zelf.

[ Voor 29% gewijzigd door willy1986 op 31-10-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik heb persoonlijk een schijthekel gehad aan de NN/RR combo altijd; continental speedkings met eventueel een mountainking vooraan beviel me altijd veel beter.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Ik ga binnenkort de overstap maken van de racer naar een MTB. Ik heb al veel rondgekeken, paar testritten gemaakt en ben uitgekomen op een Grand Canyon AL. (hoef geen carbon bij een MTB :)).

Alleen zit nog wel te twijfelen tussen de modellen. Zelf zit ik nu aan de 8.0 te denken aangezien die net wat beter is dan de 7.0 (o.a. betere vork) (http://www.canyon.com/_nl...ries/grand-canyon-al.html)

Of ik beter voor de 9.0 kan kiezen weet ik niet, ik ken die groepen niet echt dus weet ook niet wat de kwaliteit is. Kan iemand advies geven?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Bij van die plassen ben ik altijd bang dat ik verkeerd in een geul ga rijden en vervolgens omval. Misschien moet ik me daar eens overheen zetten, aangezien de drassige grond zich wel aan jouw bandenspoort vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
@traguardo: die 7.0 ziet er al erg chique uit qua afmontage. Ik weet niet wat voor type rijder je bent. 9.0 is wel vet maar misschien luxe?
Heb je ook al een 29'er getest? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

willy1986 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:23:
@traguardo: die 7.0 ziet er al erg chique uit qua afmontage. Ik weet niet wat voor type rijder je bent. 9.0 is wel vet maar misschien luxe?
Heb je ook al een 29'er getest? :P
Momenteel rij ik alleen op mijn racefiets. Maar met een MTB wil ik voornamelijk mooie rondjes in de omgeving rijden (zoetermeer, bergschenhoek en rijswijk) maar ook af en toe een wedstrijd meepakken of een mooie toertocht in Brabant, Limburg of de Ardennen rijden. Vind het zelf altijd fijn als materiaal goed is. En denk de fiets best intensief te gaan gebruiken.

29'er heb ik niet getest, de naam is ook niet bekend bij me. Maar als ik die site zo zie maakt het weinig indruk.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kijk eens die filmpje over de 29er:

[ Voor 24% gewijzigd door Brilsmurfffje op 31-10-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:33

CasGas

.

Iemand die ook filmpjes weet over het onderhouden van je eigen MTB? Ik durf best wel wat te sleutelen, maar ik heb echt geen idee of ik het dan goed doe. Ik kijk wel eens wat filmpjes op youtube, maar dat zijn meer algemene filmpjes over hoe je een ketting moet schoonhouden enzo, dat snap ik allemaal wel :)

Maar hoe je je crank uit elkaar haalt, je derailleur afstellen, ik noem maar wat voorbeeldjes.. Om dit elke keer te laten doen door de fietsenboer vind ik ook weet wat teveel van het goede..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@CasGas check eens op www.pinkbike.com de technical tuesday blogs. Precies wat je zoekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Afgelopen zondag Scherpenheuvel - Hapert (90 km) gereden en dankzij de fijne kleigrond in het begin van de route, is mijn ketting nu écht vuil. 8)

Iemand tips om deze schoon te krijgen? Of wat is het beste voor de ketting? Ik heb geprobeerd deze schoon te schrobben met Dreft, maar dat valt niet mee. Er blijft zo'n vieze laag op zitten.

Voor de beeldvorming, hieronder het resultaat na de tocht...:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/33bk9so.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRace
  • Laatst online: 03-10-2023
ik gebruik de laatste tijd dreumex truck cleaner (!) Werkt als een speer. Vuil losweken met de tuinslang (lage druk, van een afstand, niet in de lagers spuiten) Insoppen met truck cleaner, even laten weken en afspoelen.

Edit: ik kijk nog eens naar je ketting, gebruik je wel een ketting olie die geschikt is voor natte omstandigheden? Hij ziet er wel heel erg droog uit...

[ Voor 26% gewijzigd door DaRace op 02-11-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
Binnenkort wil ik de beachchallenge rijden, strandtocht. Ik wil tijdens het fietsen voldoende eten in de vorm van gels. Heeft iemand tips hoe je die tijdens het mtb'en makkelijk kan wegslurpen? Op het strand moet je vaak 1 hand continu aan het stuur houden aangezien het zand nogal grillig is. Een gel aan stukken scheuren gaat dan niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Miyamoto schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:48:
...
[afbeelding]
Heb je geen foto van de situatie ná je schrob-pogingen? Dan kunnen we beter beoordelen hoe het er nu uitziet en hoe je dat schoon krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Afgelopen zondag Scherpenheuvel - Hapert (90 km) gereden en dankzij de fijne kleigrond in het begin van de route, is mijn ketting nu écht vuil. 8)

Iemand tips om deze schoon te krijgen? Of wat is het beste voor de ketting? Ik heb geprobeerd deze schoon te schrobben met Dreft, maar dat valt niet mee. Er blijft zo'n vieze laag op zitten.
Dasty van de Wibra royaal erop spuiten, even laten inwerken en dan schrobben met een Grunge Brush. Schoner dan nieuw.
Wel de ketting goed afspoelen met schoon water, na de schrobbeurt. Kost allemaal niet veel tijd, in 5 minuten kan het klaar zijn. En niet te lang wachten met opnieuw smeren, als je wacht tot de dag erna, dan roest de ketting al.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 02-11-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

[afbeelding]
Ik gebruik een kettingreiniger van Park Tool icm water met allesreiniger. Werkt goed om olie en zand van de ketting te halen. Daarna doe ik nog even de kettingreiniger vullen met gewoon water om het ontvetter eraf te krijg, daarna drogen met de fohn en dan invetten. Met keukendoek vervolgens het vet goed over de ketting uitsmeren en overtollig vet afnemen. Dan paar uur laten inwerken voordat ik er weer op ga fietsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.parktool.com/uploads/thumbnails/uploads/products/3eb7a37b2754994747f2590b5e04be3f684a7982_800x700.jpg

http://www.parktool.com/product/cyclone-r-chain-scrubber

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
DaRace schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:04:
Edit: ik kijk nog eens naar je ketting, gebruik je wel een ketting olie die geschikt is voor natte omstandigheden? Hij ziet er wel heel erg droog uit...
:F Shimano PTFE Dry Lube... Overigens is die foto niet direct na de tocht genomen, dus het was al ingedroogd. Achteraf had ik dat meteen af moeten spoelen... Doe ik normaal ook, maar nu geen tijd/zin :F Lang getwijfeld tussen de wet en dry variant, maar de dry zou beter geschikt zijn in natte omstandigheden dan andersom, niet dus? Heb ook nog 'gewone' teflonspray overigens.
TheLemon schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:34:
Heb je geen foto van de situatie ná je schrob-pogingen? Dan kunnen we beter beoordelen hoe het er nu uitziet en hoe je dat schoon krijgt.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/6qh89t.jpg
"Binnenkant", hier kan ik niet zo goed bij met m'n borstels...

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/119xtgi.jpg
Na heel veel schrobben: Niet heel goed zichtbaar, maar er zit nog zo'n "waas" op de ketting.
Ramon 73 schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 12:46:
Dasty van de Wibra royaal erop spuiten, even laten inwerken en dan schrobben met een Grunge Brush. Schoner dan nieuw.
Zal eens een flacon Dasty regelen en dat proberen! Heb wel zo'n gewone borstel, misschien dat ik die haren wat korter moet maken, zodat ze wat steviger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Miyamoto schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 13:29:

Zal eens een flacon Dasty regelen en dat proberen! Heb wel zo'n gewone borstel, misschien dat ik die haren wat korter moet maken, zodat ze wat steviger zijn.
Anders twee nagelborsteltjes op elkaar op de ketting drukken, gaat ook redelijk. Houten borstelhouders uitzoeken, scharniertje ertussen zetten en om de ketting vouwen. Gaat als een trein, al is de Grunge Brush sneller en makkelijker. Maar Dasty is zo'n sterke ontvetter dat het voldoende is gewoon te borstelen aan alle kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Hmm ziet er meer uit als corrosie en dat krijg je niet meer weg. Het lijkt er inderdaad op dat je voor aanvang van de toch een veel te droge ketting had.
Ik smeer tegenwoordig altijd lekker dik met standaard ptfe, dat laat ik minimaal een dag intrekken, dan met een doek uitwrijven en overtollige eraf vegen. Hierna spuit ik een dun laagje siliconenspray erover om vuil te weren. Dan spuit je hem zo schoon met de tuinslang.

Als er echt veel troep op is gekomen spuit ik hem in met Griffon cleaner-spray (zoiets) of remmenreiniger, minuutje laten intrekken, evt ff de tandenborstel er overheen en dan de tuinslang erop. Je gelooft dan echt je ogen niet hoe schoon hij wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 10:04
Krijg je geen last van chainsuck als je je ketting zo dik smeert en/of siliconenspray gebruikt?

Ik heb een aantal keer fors gesmeerd, omdat mijn ketting droog was. Vervolgens ben ik een tocht gaan rijden en zodra ik modder of plassen tegenkwam kon het grote chainsuck-feest van start. Liever iets meer poetsen na afloop, dan chainsuck wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door EsCo op 02-11-2010 16:15 ]

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Nou dat dik smeren los je weer op door het napoetsen, wanneer het ingetrokken is. Maar nu je het zegt, ik had laatst wel last van chainsuck (als dat het compleet vastlopen van de ketting in de voorderailleur is...), misschien toch wat rustiger met de siliconenspray proberen de volgende keer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

dnhelle schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:37:
@CasGas check eens op www.pinkbike.com de technical tuesday blogs. Precies wat je zoekt!
Dat is precies wat ik bedoel, thanx!!

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Misschien nog een andere hele stomme vraag, maar ik heb op dit moment van die standaard ventielen erop zitten, zodat ik ook bij de benzinepomp mijn banden op kan pompen, auto ventielen dus.

Kan ik die ventielen makkelijk vervangen voor iets wat meer gangbaar is, zodat ik ook een standaard klein fietspompje mee kan nemen? Misschien een verloopje op draaien ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Op heel wat van die kleine fietspompjes zit toch zo'n ding die je kan omdraaien zodat het past op een Schrader (dik) of Presta (smal).
Koop anders zo eentje, lijkt me handiger dan je ventielen te zitten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
CasGas schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:55:
Misschien nog een andere hele stomme vraag, maar ik heb op dit moment van die standaard ventielen erop zitten, zodat ik ook bij de benzinepomp mijn banden op kan pompen, auto ventielen dus.

Kan ik die ventielen makkelijk vervangen voor iets wat meer gangbaar is, zodat ik ook een standaard klein fietspompje mee kan nemen? Misschien een verloopje op draaien ofzo?
Je hoeft je ventielen niet te veranderen. Schrader en presta zijn gangbare ventielen. Koop gewoon een klein pomp zoals deze bijvoorbeeld. http://www.bike2build.nl/.../presta-schrader---403784 (>Automatische kop past op Presta- en Schrader-ventielen, geen aanpassingen nodig) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Ahhh... ik heb dus een Schrader ventiel, nooit geweten :)

Weer wat geleerd, weet ik in ieder geval wat voor een pompje ik moet halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Per ongeluk een setje X.0 triggers en een setje XTR triggers 'gewonnen' op Ebay. Had gehoopt op 1 van beide, maar nu dus dubbel :P

Eerst die X.0 maar even testen, daar heb ik in ieder geval al een passende achter derailleur voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik wou gisteravond nog even een rondje maken met de mountainbike, kan ik opeens niet meer naar het buitenste blad schakelen. :? In het middelste blad deed ie het wel goed, maar dan kom je natuurlijk niet zo snel vooruit. Heb even bij een lantaarpaal zitten kijken maar ik kon niks geks zien. Toen naar huis gefietst en even goed gekeken, bleek dat de kabel die het voorderailleur aanstuurt in drie stukken was uitgerafeld, waarvan er twee los bij bungelden.

Hoe kan deze kabel opeens uitrafelen? Is dit slijtage ofzo? Ik heb de fiets nu een maand of vijf en er staat 3000 km op de teller. Straks even naar de fietsenmaker ...

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
pjlgt schreef op donderdag 04 november 2010 @ 08:27:
Per ongeluk een setje X.0 triggers en een setje XTR triggers 'gewonnen' op Ebay. Had gehoopt op 1 van beide, maar nu dus dubbel :P

Eerst die X.0 maar even testen, daar heb ik in ieder geval al een passende achter derailleur voor :)
Van welk bouwjaar zijn die triggers?
Mocht je die X.0 triggers toevallig niet bevallen, dan houd ik mij aanbevolen voor een leuk prijsje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Vanochtend met de fiets-fit mtb'ers Lage vuursche gereden. De route is erg nat! Veel lange diepe plassen. Echt tof! Overschoenen waren wel nutteloos. Sommige plassen waren zo diep dat je snel doorweekt was.
Ook wat tracks gevonden bij Hollande Rading (smithuyserbos) Leuke klimmetjes en afdalingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Vanmorgen was weer leip ja.. erg nat, en verradelijke herfstbladeren!!! Glad etc... :) wel tof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

willy1986 schreef op zondag 07 november 2010 @ 13:08:
Vanochtend met de fiets-fit mtb'ers Lage vuursche gereden. De route is erg nat! Veel lange diepe plassen. Echt tof! Overschoenen waren wel nutteloos. Sommige plassen waren zo diep dat je snel doorweekt was.
Ook wat tracks gevonden bij Hollande Rading (smithuyserbos) Leuke klimmetjes en afdalingen. :)
Ik heb vandaag ook een flinke ronde gemaakt met daarin de blauwe en zwarte route van de Holterberg. Ook gigantisch veel plassen en drek, in het begin wou ik er nog wel een beetje omheen fietsen, maar later heb ik me er toch maar aan toegegeven. Gewoon midden door de plas en stuur stevig vasthouden. Ik ken de route, dus ik weet wel hoe diep de kuilen ongeveer zijn, maar een gladde wortel kan een gemene valpartij opleveren. Eén kuil die relatief diep is heb ik overgeslagen, daar ben ik met de fiets aan de hand langs gegaan. :P

Wel irritant dat die schijfremmen zoveel lawaai beginnen te maken als er water en zand en komt, het remvermogen is dan ook gelijk gehalveerd :X

Ik had niets meegenomen om te eten en dat kon ik wel merken toen ik er 65 kilometer op had zitten. Icm met de snel dalende temperatuur (vanaf 3 uur al wel) kreeg ik het toen wel koud. Laatste 10 kilometer met een zeer lege maag in 'energiebesparende stand' (lees: 23 km/u op vlak asfalt) afgelegd. Het enige waar ik toen aan kon denken was lekker in de bank liggen, veel eten en douchen. :P Al met al wel een leuk tochtje.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Ik ben vandaag in Gorssel geweest,er was een toerritje van WTC Gorssel. Was een leuke rit, maar oh zo glad, glibberig en ontzettende blubber.. De organisatie had overal bordjes opgehangen dat men alert moest zijn vanwege alle bladeren, dat was ook wel te merken. Gelukkig geen 1x eraf gedonderd maar wel vaak zat moeten afstappen, want dat was gewoon niet te fietsen.
Zelfs nog langs een beek gefietst waar mensen echt 1km gingen lopen, zoveel blubber. Sommige mensen gingen het erop wagen en soms gaat dat fout, er lag er al 1 tot zijn middel in de beek, toevallig dat zijn maat zijn arm kon pakken, anders had die het echt goed koud gehad :) 1km was het rust puntje alweer, dus gelukkig niet ernstig :)

Al met al een leuke dag en niet al te koud, lekker zonnetje erbij en dan is het prima te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Rijden jullie in die blubber ook met klikpedalen? Of zetten jullie er nu gewone pedalen op?
Ik ben hard aan het twijfelen, aangezien ik verleden keer zo vaak gevallen ben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Fire69 schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:08:
Rijden jullie in die blubber ook met klikpedalen? Of zetten jullie er nu gewone pedalen op?
Ik ben hard aan het twijfelen, aangezien ik verleden keer zo vaak gevallen ben. :P
Ik gebruik gewoon SPD klikpedalen. Als ik aan de grond moet komen met een been kan ik dat praktisch even snel als bij gewone pedalen. Toch geeft SPD me meer houvast op hobbelige stukken en is het ook makkelijker om jezelf voort te trekken bij een heel laag toerental. Zo vergeet is soms terug te schakelen voor een moeilijk stuk en dan sta ik ook bijna stil, dan helpt SPD wel om de beweging erin te houden.

Ik denk dat ik al met al 1x ben gevallen (niet ernstig overigens) doordat ik SPD heb en dat ik in sommige situaties juist dankzij SPD niet ben gevallen.. Je moet de SPD ook niet te strak aandraaien, want dan kom je er moeilijker in en uit met de schoen.

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 07-11-2010 21:20 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 09:10

Vos

AFCA

Fire69 schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:08:
Dan deed je iets verkeerd :p. Ik fiets never nooit zonder...kan het bij wijze van niet eens meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Mijn pedalen staan op de lichtste stand, maar toch ben ik bijna altijd te laat met uitklikken... Als je in de modder uitglijd, gaat het ook zo snel, mijn reflexen zijn blijkbaar niet snel genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Fire69 schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:31:
Mijn pedalen staan op de lichtste stand, maar toch ben ik bijna altijd te laat met uitklikken... Als je in de modder uitglijd, gaat het ook zo snel, mijn reflexen zijn blijkbaar niet snel genoeg. :+
Gewoon wat voorzichtiger rijden kan ook veel helpen. Ik ga vrij sloom door bochten heen, snelheid maken doe ik wel op rechte stukken. En je moet natuurlijk aanvoelen waar de grens van je fiets en je banden liggen, op sommige momenten voel ik aan dat ik beter niet kan sturen en dat ik dan beter een minder optimale lijn kan pakken. En bandenspanning en type band is ook iets wat natuurlijk veel verschil kan maken. De noppen op mijn Racing Ralph achter zijn al behoorlijk afgesleten en ik merk ook dat ik er sneller mee glij op bladeren en modder.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
frankknopers schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:35:
[...]

Gewoon wat voorzichtiger rijden kan ook veel helpen. Ik ga vrij sloom door bochten heen, snelheid maken doe ik wel op rechte stukken.
Geloof me, dat is het probleem niet. Nog voorzichtiger en ik val gewoon om door te traag te rijden! :D
En je moet natuurlijk aanvoelen waar de grens van je fiets en je banden liggen, op sommige momenten voel ik aan dat ik beter niet kan sturen en dat ik dan beter een minder optimale lijn kan pakken. En bandenspanning en type band is ook iets wat natuurlijk veel verschil kan maken. De noppen op mijn Racing Ralph achter zijn al behoorlijk afgesleten en ik merk ook dat ik er sneller mee glij op bladeren en modder.
Ik heb voor en achter Continental Vapor. Geen idee of het nu eigenlijk goeie banden zijn of niet, als je even wat testen zoekt, is de ene reviewer heel positief en de andere zou geld toegeven om ze niet te moeten gebruiken :/
- Sketchy, breaks away unpredictably
- Are they called Vapor because the grip disappears?
Misschien toch maar een paar andere bandjes zoeken?

Wel denk ik dat ik er wat minder lucht moet in doen, er zit nu 2.5 in.

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 07-11-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Fire69 schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:31:
Zet ze eens een stuk zwaarder. Als ze zwaarder staan, is het veel makkelijker aan te voelen wanneer je wel en niet vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hoe bedoel je? Ik weet wel wanneer ik vastzit (vastgeklikt bedoel je toch? Niet vast in de modder? :P ), ik ben gewoon niet snel genoeg met mijn hiel wegdraaien om los te komen.
Ik had de dag na al dat vallen ook pijn in mijn beide achillespezen, waarschijnlijk door te forceren bij het vallen of zo. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Gisteren ook een flinke klap op mn enkels gekregen doordat ik in volle vaart een heuveltje af ging en in een kuil verkeerd timede te springen..
Je kent ze wel, die op en neer heuvels waarbij je stijl naar onder gaat, en ineens weer moet klimmen.. Er lag dus een plas in het midden, en ik wou er een beetje overgeen springen, maar was net te laat dus kreeg een klap op mn linker enkel, was dit zonder SPD gebeurt lag ik gegarandeerd op mn bakkes.
Dus voordelen heeft een SPD alleen maar vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Gisteren ook een heerlijke lange tocht gemaakt tussen Zeist, Leusden en Maarn. Op het laatst had ik echt lol met die modderplassen. Bandenspanning lekker laag (1.5bar), mijn Racing Ralphs hadden prima grip daarmee.

Overigens had ik mijn mijn cheap-ass Giant schijfremmen totaal geen last van minder remvermogen door modder, wel piepen helaas, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Fire69 schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:39:
Hoe bedoel je? Ik weet wel wanneer ik vastzit (vastgeklikt bedoel je toch? Niet vast in de modder? :P ), ik ben gewoon niet snel genoeg met mijn hiel wegdraaien om los te komen.
Ik had de dag na al dat vallen ook pijn in mijn beide achillespezen, waarschijnlijk door te forceren bij het vallen of zo. :/
Ik bedoelde inderdaad vastgeklikt. Bij mijn SPD-pedalen heb ik al vaker gemerkt dat ik bij te losse SPD-pedalen moeilijker uitklik. Als ze goed strak zitten zet je even kracht, en schiet je voet daarna vanzelf los. Als ze te los staan moet je hem er helemaal uitwringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Ik ben me trouwens aan het orienteren op overschoenen. Met het oog op de komende Winter, zou ik graag overschoenen willen hebben dit mn voeten droog houden, door sneeuw etc. Dat is het belangrijkst. De kou komt dan ook pas als je voeten nat worden...

Heeft er iemand ervaringen met goede waterdichte overschoenen?

Overschoenen lijken me ook ideaal tegen modder etc, hoef je je schoenen niet te poetsen :p De overschoenen gooi je lekker de wasmachine in.

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Gewoon van die neopreen dingen van BBB, keer uit de grabbelbak gehaald voor een 10tje. Onderkant is uiteraard wel open, dus als je alsnog af moet stappen in een plas/drek/sneeuw dan is de kans aanwezig dat je natte voeten krijgt.

Bij thuiskomst tijdens het fiets schoonspuiten ook de overschoenen even de volle laag en ze kunnen ze weer op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Ik heb deze (maar enkele maten groter).
Heel goed water/modder/stof/winddicht. Ze zijn ook wat rekbaar, en zitten dus strak rond de schoen. Ze zijn redelijk dik, dus ook goed tegen de koude :)
En inderdaad, hoe modderig het parcours ook is, je schoenen blijven veel properder ;)

Gisteren heb ik nog eens een MTB-wedstrijdje meegedaan... Na al die lange duurtrainingen is zo'n wedstrijd weer totaal iets anders. Het parcours was op zich niet zwaar, maar er was wel vaak zo 'zuigende' grasgrond.
17e van de 64 geworden, had toch iets beter verwacht :) Maar het was plezant.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
MBV schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:20:
[...]

Ik bedoelde inderdaad vastgeklikt. Bij mijn SPD-pedalen heb ik al vaker gemerkt dat ik bij te losse SPD-pedalen moeilijker uitklik. Als ze goed strak zitten zet je even kracht, en schiet je voet daarna vanzelf los. Als ze te los staan moet je hem er helemaal uitwringen.
Goed om weten, ga ik eens testen :)
pjlgt schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:36:
Gewoon van die neopreen dingen van BBB, keer uit de grabbelbak gehaald voor een 10tje. Onderkant is uiteraard wel open, dus als je alsnog af moet stappen in een plas/drek/sneeuw dan is de kans aanwezig dat je natte voeten krijgt.

Bij thuiskomst tijdens het fiets schoonspuiten ook de overschoenen even de volle laag en ze kunnen ze weer op de plank.
In de nov/dec-editie van het magazine van de Vlaamse Wielerbond stond een test van overschoenen, daar kwamen de BBB's ook goed uit.
Bij sommige moet je blijkbaar opletten omdat ze verschrikkelijk moeilijk zijn om in te geraken. Best dus gewoon in de winkel halen ipv op het net. Of toch gaan passen daar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Zojuist een nieuw mountainbike magazine besteld: Up/Down. Verschijnt 4x per jaar en kost nu € 5 per jaar ipv € 10 per jaar.
Soul Media heeft op de Bikemotion-beurs in Utrecht haar nieuwe mountainbike magazine Up/Down gereleased. Ook met dit mountainbike magazine probeert Soul, zoals je gewend ben van de andere magazines, de passie en beleving achter de sport te benadrukken, onder andere door inspirerende foto's en informerende artikelen.
Geen idee of het iets is, maar voor die paar euri kun je je geen bult vallen :) (Wel op tijd afmelden indien nodig.... :+)

Ben ook het boek Mountainbike rijtechnieken van Holger Meyer en Thomas Rögner aan het lezen. Staan wel een paar interessante tips & trucs in die ik binnenkort eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ik kreeg dat Up/Down magazine laatst bij de LBS. Zou er zelf geen € aan uitgeven, stond weinig(niets dus) in dat me aansprak.

Maar ach, €5,- per jaar is het geld ook niet. Geen erge miskoop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik heb hem dus wel voor die 5 piek per jaar. Leuk blad voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Als ik het goed begrijp, is dat als je je nu daarvoor aanmeld, je het eerste blad in week 6 van 2011 ontvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Ja, althans, daar ga ik wel vanuit. Verder nog interessante magazines waar jullie een abonnement op hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Gewoon online media. Papieren media is, helaas, uit. Heb vorig jaar nog een lading Bike (Dld) magazines de deur uitgedaan. Ook leuk, behalve het 'gesponsorde' idee erachter.

Eén positief punt: De Kona Abracadabra op de tweede bladzijde....
Gaaf apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bike&Trekking vind ik anders nog best wel leuk om te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 11:18
De Up/down kreeg ik laatst uitgereikt op de Bikemotion. Je kon zien aan de manier van schrijven dat ze nog een beetje hun draai proberen te vinden. Begrijpelijk. Er stonden een paar aardige reisverslagen in met opvallend mooie foto's. Niet echt veel technisch gelul, die verhouding kon wel wat beter i.m.o..
Op basis van de 1e editie zou ik best vijf eetjes willen betalen om het een jaartje te proberen. :)

Zelf lees ik al geregeld Mountainbike+. Daar vind ik de mix tussen de verschillende MTB aspecten, zoals fiets -en materiaaltesten, techtalk en ins & outs erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Van het weekend ook maar eens wat spulletjes besteld, vandaag binnen gekomen!

Nieuwe bandjes, NN en een RR, potje montagevet en een cranksleutel, dan kunnen we voorlopig weer even vooruit :)

Afbeeldingslocatie: http://settler.sjeemz.nl/tmp/mtb_spullen.jpg

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
:X

[ Voor 100% gewijzigd door FrankNLD op 17-11-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Buiten een hoop upgrades aan mijn Turner nu ook 2 maal nieuw rubber:

Afbeeldingslocatie: https://rose.nl/output/importbilder/artikel/1/4/6/1469404_1.gif

Binnenkort maar eens nieuwe foto's schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Welke kettingsmeersel gebruiken jullie bij natte en modderige omstandigheden?

Ik heb al heel wat gelezen op diverse fora maar ik kom er maar niet uit. Wat gebruiken jullie voor kettingsmeer? Ik lees dat Supreme black erg goed schijnt te zijn... Klopt dat ook of is het meer een wassen neus?

Ik gebruik nu Finish Line Wax Lubricant (krytech) maar ik merk dat deze in natte omstandigheden (Lage Vuursche bijvoorbeeld :P) het niet meer goed houd. (volgens het potje ook alleen geschikt voor droge omstandigheden) Ik snap dat je de argumenten van diverse smeersels wel met een bakje zout moet nemen. Tegen een modderbad houd geen enkele smeersel het uit denk ik? In ieder geval; het fabrieksvet van mijn ketting is eruit en ik zoek een nieuw kettingsmeersel welke bestand is tegen Lage Vuursche modder. :)

En nog een tof filmpje wat ik graag met jullie wil delen: http://vimeo.com/11782596

[ Voor 4% gewijzigd door willy1986 op 13-11-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Ik gebruik de laatste tijd mazout (stookolie)... Ik veronderstel dat dit niet hét beste middel is, maar het werkt :)

Vandaag ben ik toch maar niet gaan rijden. Zoveel regen dat er de laatste tijd gevallen is, dan zou het toch alleen maar meer zwemmen worden dan wat anders... Tegenwoordig ben ik niet zo'n fan meer van al ie moddertoestanden. Je bent veel langer onderweg, onderdelen slijten sneller, fiets kuisen achteraf duurt veel langer, en de gemiddeldes liggen veel lager.

Vanavond is het trouwens (voor de Belgen onder ons) een samenvatting van de Crocodile Trophy op Sporza.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

willy1986 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 19:43:
....

En nog een tof filmpje wat ik graag met jullie wil delen: http://vimeo.com/11782596
ik verwachte een filmpje met modder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@willy, die titel klopt niet... Techniek, dat rockt!

Ik zweer trouwens bij Finishline wet lube (http://www.bike2build.nl/...ss-country%29-120ml/120ml)

Top spul. Alleen niet aan de bovenzijde aanbrengen, alleen aan de binnenzijde van de ketting. Prima spul voor de winter, in de zomer wat vettig, maar met wat dosering prima te gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 05:26

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik gebruik voor m'n ketting te smeren gewoon een spuitbus die ik van op m'n werk heb meegebracht (Bel Ray No Tox chain lubricant) Wordt daar gebruikt voor de kettingen van alle machines/transportbanen/... te smeren. Na elke serieuze rit een sopje met wat Dreft op de ketting om te reinigen/ontvetten, daarna wat olie op een doek spuiten, ketting invetten, en even later de buitenkant van de ketting met een propere doek de overtollige olie eraf wrijven.
Smeert supergoed :-)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Gisteren bij mijn schoonouders in Landgraaf met de MTB mee. Ik had hem niet voor niets meegenomen, dus ondanks de enorme wateroverlast daar toch maar een rondje gedaan, dat was wel een aparte ervaring moet ik zeggen.
Door de combi van veel blad, gele kleigrond, extreem hoog grondwater en bodemerosie door de regen was de route echt behoorlijk verpest. Ik heb stukken onderaan de 'Snowworld-berg' moeten lopen omdat daar echt nasty gaten in de grond zaten, gevuld met water. Tijdens een afdaling ben ik een keer mooi over mijn stuur geworpen vanwege een diepe erosie-geul in de track, waar mijn voorwiel in vast kwam.

De afdaling van de snowworld-berg heb ik te voet gedaan, die is normaal al risicovol, maar ik durfde het nu echt niet aan.

Maar goed, ik was weer ff uitgelaten en die beklimmingen daar zijn toch wel weer goed voor de training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

TheLemon schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:50:
Gisteren bij mijn schoonouders in Landgraaf met de MTB mee. Ik had hem niet voor niets meegenomen, dus ondanks de enorme wateroverlast daar toch maar een rondje gedaan, dat was wel een aparte ervaring moet ik zeggen.
Door de combi van veel blad, gele kleigrond, extreem hoog grondwater en bodemerosie door de regen was de route echt behoorlijk verpest. Ik heb stukken onderaan de 'Snowworld-berg' moeten lopen omdat daar echt nasty gaten in de grond zaten, gevuld met water. Tijdens een afdaling ben ik een keer mooi over mijn stuur geworpen vanwege een diepe erosie-geul in de track, waar mijn voorwiel in vast kwam.

De afdaling van de snowworld-berg heb ik te voet gedaan, die is normaal al risicovol, maar ik durfde het nu echt niet aan.

Maar goed, ik was weer ff uitgelaten en die beklimmingen daar zijn toch wel weer goed voor de training.
Balen, het is ook veel te nat en drassig op sommige stukken en als het een beetje een drukke MTB route is of er komen ook ruiters overheen dan blijft er één grote blubber over. Ik heb er 1x doorheen geploegd, maar echt veel plezier heb ik er niet aan beleefd. Vooral het geknars van de ketting en het geslijp van de natte vieze schijfremmen is geen pretje, dus met een dergelijke ondergrond blijf ik liever op het asfalt. Vandaag mijn vaste rondje gemaakt van markelo-rijssen-nijverdal-holten-markelo en dit maal met de MTB. Heerlijk weer om bij te fietsen met de juiste kleding en op de Holterberg heb ik samen met een wielrenner het hele stuk tot Holten afgelegd waarbij we stilzwijgend om en om op kop fietsten :P

Bultop ging ik wat harder en bultaf was hij sneller met zijn dunne bandjes en extra versnellingen, gemiddeld gingen we toch wel 32 of 33 denk ik.

Goud is geen geld

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Hallo,
ben ik hier aan het goede adres als ik een mountainbike newbee ben en advies wil voor het aanschaffen van een instapmodel? Ik ben vooral van het ploeteren over ruige bospaadjes met lekkere modderplassen hier en daar :)

• Miyamoto
Baldertt schreef op donderdag 25 november 2010 @ 19:19:
Hallo,
ben ik hier aan het goede adres als ik een mountainbike newbee ben en advies wil voor het aanschaffen van een instapmodel? Ik ben vooral van het ploeteren over ruige bospaadjes met lekkere modderplassen hier en daar :)
Deze vraag is in dit topic al vaker gesteld. Laat je ook eens informeren bij de lokale fietsboer. Voor de beginner is het ook van belang om ergens terecht te kunnen voor service en onderhoud.

Voordat iemand je hier kan helpen, zal je moeten weten wat je budget is? Denk hierbij ook aan accesoires (fietskleding, helm (!), klikpedalen?, fietscomputer?, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Budget: het kost wat het kost. Ik heb zelf ongeveer 800 euro in gedachten voor de fiets maar ik weet niet of dat realistisch is. Klikpedalen en fietscomputer ben ik niet echt in geinteresseerd, en in het begin trek ik gewoon mijn korte broek aan en mn sportschoenen.
Ik ben sowieso van plan naar een lokale fietsboer te gaan... maar ik ben eerst nog op zoek naar wat basis tips.
Pagina: 1 ... 20 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.