Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.520 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Bij een fully haal je net zo makkelijk het achterwiel eruit als bij een starre fiets. Quick-release los, wiel uit de ketting vissen en klaar :) Misschien met uitzondering van een paar DH-bakken die een steekas hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:22
Nog een vraag van mij: Hoe vervoeren jullie fiets met de auto? Beide wielen eraf of doen jullie het met een fietsendrager? Ik ben zo bang voor de weerinvloeden en de steenslag. Maar met een fully lijkt het me ook veel gedoe om het achterwiel te demonteren, of zie ik beren op de weg die er gewoon niet zijn?
Houder in de auto waar vooras in past, achterste stoelen eruit, achterbank omhoog, voorwiel eruit, fiets erin, klaar.
Of de fietsdrager achterop als er een zooi mensen mee moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:26
Wieltjes eruit en plat op de geklapte achterbank...

[Edit]
Volgend jaar bij de nieuwe auto een fietsdrager afdingen :)

[ Voor 41% gewijzigd door dnhelle op 03-10-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bij weekendjes weg met meer personen in de auto gaat de fiets op de trekhaak. Toen ik nog aan auto had ging hij vaak gewoon op de geklapte achterbank. en wielen er los op. In mijn Fiat Panda paste 2 mtb's ;) Gewoon goed stapelen en zorgen dat derraileur en remhendels vrij liggen(!)

Ik heb vanavond mijn Cube verkocht ;w Nu eindelijke ruimte voor een nieuwe! Hopelijk genoeg voor een 29'er? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:09
MBV schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 16:42:
Bij een fully haal je net zo makkelijk het achterwiel eruit als bij een starre fiets. Quick-release los, wiel uit de ketting vissen en klaar :) Misschien met uitzondering van een paar DH-bakken die een steekas hebben.
Laat de fully die ik graag wil, nou net een steekas hebben ;( . Maar vervoer mijn fiets toch liever in de auto, weet niet wat dat is, maar van een fietsdrager word ik nerveus!

Ben benieuwd Willy! Al naar de X Caliber gekeken? Of Paragon, die met 11,8 kg op de schaal imho nieteens zo zwaar is voor een sub 2000€ 29er. De stap naar een carbon 29er is echt zo huge!

[ Voor 15% gewijzigd door Roet op 03-10-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Even over de Transalp: hebben de heren ook al gedacht aan de route zelf te rijden, los van de BIKE/Craft organisatie?

Uiteraard trekt mij dat finisher-shirtje natuurlijk ook, en staat die tocht ook nog op de agenda voor mijn 30e, maar de 600euro x 2 personen plus een derde man ondersteuning onderweg is ietwat te risicovol om als first-timer direct aan te beginnen.

Mijn discussiepunt: Kun je niet beter in het voorjaar een soortgelijke trip plannen (8/9 etappes, soortgelijke afstanden / hm) en dat dan vanuit 1 centraal punt, zeg eens Noord-Gardameer? Volgens mij heb je daar veel meer plezier en nut van in de voorbereiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
zo, weer terug van een weekende Ardennen :)
Flinke crash gemaakt op de zaterdag waardoor ik zondag niet meer kon opstappen, maar ach, toch 2 dagen lekker gefietst in de modderige Ardennen.

Had mezelf toch een beetje overschat op deze afdaling.
voor jullie leedvermaak, rond 1:37
http://www.pinkbike.com/video/163019/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
dnhelle schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 21:50:
Even over de Transalp: hebben de heren ook al gedacht aan de route zelf te rijden, los van de BIKE/Craft organisatie?

Uiteraard trekt mij dat finisher-shirtje natuurlijk ook, en staat die tocht ook nog op de agenda voor mijn 30e, maar de 600euro x 2 personen plus een derde man ondersteuning onderweg is ietwat te risicovol om als first-timer direct aan te beginnen.

Mijn discussiepunt: Kun je niet beter in het voorjaar een soortgelijke trip plannen (8/9 etappes, soortgelijke afstanden / hm) en dat dan vanuit 1 centraal punt, zeg eens Noord-Gardameer? Volgens mij heb je daar veel meer plezier en nut van in de voorbereiding..
Oh ik bedoelde ook eigenlijk 'een transalp' en niet per sé die van craft.

Zie bijvoorbeeld dit lijstje, waar ik aan overweeg mee te doen (eentje dan he :P):
http://www.vasasport.nl/z...?sub1=MTB%20reisoverzicht

Dat wordt eerst een 'voorbereidings' transalp, so to speak. Heb sowieso nog geen bijrijder of mechaniker dus wat dat betreft.. Ik ga gewoon eerst clinics doen en zo'n transalp vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Bramster schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 22:35:
Flinke crash gemaakt op de zaterdag waardoor ik zondag niet meer kon opstappen, maar ach, toch 2 dagen lekker gefietst in de modderige Ardennen.

Gaat behoorlijk snel die afdaling, samen met die bomen zo kort langs het pad zou ik daar niet zo snel van af willen gaan. Wel balen natuurlijk, maar je reed t.o.v. het andere verkeer wel een stuk sneller..

Ik ben met het lekkere weer van vandaag naar Lochem gefietst en heb daar met de MTB kris kras op de Lochemse berg gefietst. Prachtig terrein voor de mountainbike, alle paadjes zijn even mooi en er zijn genoeg snelle stukken en steile klimmetjes. Was al eens in Lochem geweest, maar toen heb ik me al vermaakt met alleen het voorste stukje, dichter bij de bebouwde kom. Heb nu ontdekt dat er nog veel meer berg achter zit en dat was zeker voor herhaling vatbaar. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Roet schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 20:21:
[...]

Laat de fully die ik graag wil, nou net een steekas hebben ;( . Maar vervoer mijn fiets toch liever in de auto, weet niet wat dat is, maar van een fietsdrager word ik nerveus!
Dat gooit dan wat roet in het eten O-) Bij de meeste fietsen, ook met steekas, zit er iets quick-release achtigs. Je wilt immers ook geen 10 minuten bezig zijn met een lekke band, toch?

Fiets in de auto vind ik ook wat onhandig. Ik zie voor de toekomstige leaseauto (Citroen DS3) 3 mogelijkheden: trekhaak, dakdragers of drager voor op de achterruit (Thule clip-on). Trekhaak kost 18 euro per maand extra (900 euro!), plus 150 euro voor een spinder, dus dat gaat hem niet worden. Wie heeft er ervaring met dakdragers i.v.m. zo'n achterruit-drager? Waait je fiets eraf op de autobahn bij 160, maakt het meer herrie bij 130?
Brandstofverbruik zal me een rotzorg zijn: 't Is een 14% auto dus hij is zuinig genoeg :+

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 03-10-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 19:45

Mooie stukje gefilmd. Nu lijken bomen altijd op elkaar, toch heb ik het sterke vermoeden dat je hier rijd in de buurt van La Gleize (althans, op een van de routes die vanuit dit dorp starten).

Als dit niet zo is, waar dan :-). Ben altijd wel in voor een nieuw stukje Ardennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Deze route was in de buurt van La Roche
we zijn vrijdag wel in La Gleize geweest, de groene route. Die is iets van 20km en (ik dacht) 550 hoogtemeters, pittige route. Die eindigt ook in een erg vette afdaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle

Mooie afdaling, maar het spijt mij donders, diegene die filmt en ook jouw crash vastlegt, is toch een enorme l*l dat ie niet afremt, stopt en zijn collega-biker checkt op enige serieuze verwondingen.

Hopelijk geen al te erge blessures opgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:53

Vis

dnhelle schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 08:48:
[...]

Mooie afdaling, maar het spijt mij donders, diegene die filmt en ook jouw crash vastlegt, is toch een enorme l*l dat ie niet afremt, stopt en zijn collega-biker checkt op enige serieuze verwondingen.

Daar dacht ik ook al aan... als je toch zo iemand hard voor je ziet crashen, stop je direct.

In plaats daarvan rijdt ie tegen een boom op :p ook lachen hoe ie alsnog valt door (waarschijnlijk zn klikkers)

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 14:52
dnhelle schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 08:48:
[...]

Vond ik ook al ja. :/

Ook hoe hij roept om opzij te gaan... als ik op zo'n moeilijke route zou rijden, ga ik echt niet riskeren om te vallen gewoon omdat meneer wil passeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Fire69 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:38:
[...]

Ook hoe hij roept om opzij te gaan... als ik op zo'n moeilijke route zou rijden, ga ik echt niet riskeren om te vallen gewoon omdat meneer wil passeren...
Ik heb het filmpje zonder geluid gekeken, maar van zoiets rijzen mij de haren ter berge.
Lutser. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:10

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dnhelle schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 10:13:
Dus dat wordt een turner sultan? ;)
Nee geen Turner Sultan, of het moet een TNT versie zijn, of in de uitverkoop voor weinig. Ik ga geen volle mep meer betalen voor een frame wat aan het eind v/h jaar gedumpt wordt voor 70% van de nieuwwaarde. Afprijzen van de oude collectie mag van mij, maar dan wel met mate.

Over dat filmpje: wat een ei om niet effe te stoppen zeg! Maar ja, Liteville he?

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 04-10-2010 13:03 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 19:45
Bramster schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 06:11:
Deze route was in de buurt van La Roche
we zijn vrijdag wel in La Gleize geweest, de groene route. Die is iets van 20km en (ik dacht) 550 hoogtemeters, pittige route. Die eindigt ook in een erg vette afdaling
Ha check ja die groene route is mooi. Sowieso vertrekken of passeren een aantal zeer mooie routes dit dorp (vanaf het WOII museum, met gratis water punt [tip!]). La Roche staat nu op de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Er zaten nog genoeg mensen achter (uit dezelfde groep) en ik riep al gelijk dat ik nog heel was :+
hij zat ook dichter achter me dan het lijkt op de film, als hij vol in de remmen was gegaan had hij naast me gelegen gok ik.

en wat betreft het roepen, de groep weet dat hij een "inhaalrace" doet om iedereen op de film te krijgen, wel zo fijn als hij dan laat weten aan welke kant hij komt. "Rechts voorbij!!" werkt dan eenmaal beter als "Ik kom je nu aan de rechter kant inhalen, ok?"

Ik ben trouwens gelijk weer opgestapt en verder gegaan, wel erg traag omdat mijn stuur niet meer zo heel recht stond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12
Fire69 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:38:
[...]

Vond ik ook al ja. :/

Heerlijk al die opmerkingen zonder de volledige context te kennen. De filmer verwacht echt niet om opzij te gaan hij zegt gewoon waar ie een gat ziet en dus passeert. Er zitten nog zat mensen van dezelfde groep achter (waaronder ook een rode lantaarn waar altijd op gewacht wordt.). Een noodstop maken is daar ook niet handig ivm opstoppingen en eventueel zelf vallen. Op film ziet het er heel lomp uit maar ik heb vaak genoeg met de filmer gefietst om wel beter te weten.

Bram beterschap en ik hoop snel weer eens in het groepje aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Oeioeioei! Er wordt een mening uitgesproken over het Ei (hoofdletter E) wat zich heerlijk misdraagt en gelijk wordt geroepen dat men wel de context moet weten en dat de heer als een lomp Ei langs iedereen heen mag fietsen omdat ie een helm met camera heeft?

Het gaat mij niet om het feit dat er wordt geroepen dat je heel bent (want ook dat kan niet zo snel worden geroepen dan dat hij kan remmen) en ook niet om het feit dat hij zodanig andere bikers inhaalt, het gaat mij meer om de attitude dat je gewoon doorrijdt terwijl iemand een klappert maakt, notabene zelf op je bakkes gaat en zonder informeren gewoon doorrijdt.

@Bramster gelukkig heb je er niet al teveel aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 14:52
Bramster schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:08:
[...]
"Rechts voorbij!!" werkt dan eenmaal beter als "Ik kom je nu aan de rechter kant inhalen, ok?"
[...]
Hm, dat Nederlands is blijkbaar moeilijker te verstaan dan ik dacht. Ik hoorde namelijk "Laat voorbij". Dat komt al heel wat arroganter over natuurlijk. :P

Maar ik vond toch dat hij had kunnen stoppen om te checken. Niet vol in de remmen, maar gewoon rustig stoppen en even komen kijken dan.
Daarna kon hij nog altijd vol verder om te filmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Heb je iets nieuws....

Jep:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31BUc2Oi%2BtL._AA300_.jpg

Salsa Lock-on grips, aangezien mijn grips continue begonnen te draaien.

Oja, en extragratis 40psi in de negatieve luchtkamer en 50psi in de positieve luchtkamer van m'n reba. Toch maar eens vaker checken, ik heb het idee dat er seals beginnen te lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die grips heb ik ook, lekker plakkerig rubber. Super grip, maar slijt wel snel hoor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ik heb ook wat nieuws, show ik wel als het binnen is allemaal.
Op de bikemotion even de maat testen van mijn nieuwe fiets en dan bestellen.
Dan heb ik sinds lange tijd weer wat te showen, op mountainbike gebied dan :) Mijn reetfiets willen de meeste hier denk ik liever niet zien :P

Hebben jullie de ESI grips al eens geprobeerd? Schijnt ook goed spul te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
zonoskar schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:05:
Die grips heb ik ook, lekker plakkerig rubber. Super grip, maar slijt wel snel hoor.
Ha kijk aan, daarom had ik ze ook gekocht. Had hiervoor raceface Good/evil, en vond dat juist prettig!

@Roet, ben eens benieuwd wat je te showen hebt. De ESI-grips heb ik ook bekeken, maar die zijn me te smal. Ik heb liever wat dikkere grips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
dnhelle schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:00:
[...]

Ha kijk aan, daarom had ik ze ook gekocht. Had hiervoor raceface Good/evil, en vond dat juist prettig!

@Roet, ben eens benieuwd wat je te showen hebt. De ESI-grips heb ik ook bekeken, maar die zijn me te smal. Ik heb liever wat dikkere grips.
Ja klopt, ze zijn idd smal. Maar gezien de prijs ga ik het gewoon eens proberen. Vind het wel leuk om dat soort dingen te testen :). Mijn huidige grips zijn meer dan voldoende hoor. Zacht plakkerig rubber met grote 'noppen', net als bovenstaande grips. Zit ook prettig.

Het duurt nog wel een week of 4 voordat ik alles binnen heb. Is bij 5 verschillende winkels besteld, want ik ben een beetje een kieskeurige materialist :$. En ik hoop dat ze op/tijdens de BikeMotion een leuke aanbieding hebben voor een bepaald nieuw Garmin product. En even spieken bij Oakley zodat ik die kan bestellen bij StepToes. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Je gaat voor upgrades aan je huidige bike, of iets volledig nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Even een algemeen vraagje. Rijden jullie alleen op de officiele routes? Zo niet, waar nog meer? Ik vind het aanbod aan officiele routes rond Utrecht bijvoorbeeld behoorlijk beperkt en heb laatst een paar keer gewoon een bos opgezocht en op de wandelpaadjes gereden (Panbos bij Zeist en ergens tussen Driebergen en Maarn). Daar zitten ontzettend mooie singletracks tussen, maar ik betwijfel of het wel helemaal legaal is. Ik rij natuurlijk netjes langzaam langs wandelaars en honden, tot nu toe nog geen boze mensen getroffen.

Hoe groot zou de pakkans zijn en wat is dan de schade?

Nog even voor wie het laatst vroeg (ben vergeten wie): de Racing Ralphs bevallen goed. Ik mag deze op 2bar rijden en dan hebben ze minimaal zoveel grip als mijn oude Kenda Nevegal's, alleen rijden ze veel lichter op het asfalt en blijft er minder modder in zitten. Daarnaast staat de witte rand naast het loopvlak best cool als je het mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Indien anders aangegeven mag je volgens mij in Nederland overal in de bossen fietsen. De officiele routes zijn er om het fietsend en wandelend verkeer een beetje te scheiden om conflicten te minimaliseren. Neem wel je ID kaart mee voor het geval je staande gehouden wordt door de boswachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:10
TheLemon schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 21:16:
Even een algemeen vraagje. Rijden jullie alleen op de officiele routes? Zo niet, waar nog meer?
Ik woon in Maastricht, en daar zijn wel leuke officiële routes, maar die hebben (voor mij) twee nadelen:
1. Hoge toerisme factor, je moet dus altijd delen met wandelaars die vaak niet begrijpen dat ze op een route lopen.
2. Voor mij liggen ze net aan de andere kant vd stad, dus eerst 12-15km asfalt vreten.

Ik neem dus eigenlijk een zelf bedachte route waarvan 98% toegestaan is (België). Die 2% die niet is toegestaan, is terrein van Natuurmonumenten (ENCIbos en Observant) en daar neem ik de gewone wandelpaden waar ik niet meer schade veroorzaak dan de ruiterclub. In de plm. 10 jaar dat Natuurmonumenten de zaak beheert ben ik 3 keer aangehouden door boswachters / milieupolitie. Twee keer een vriendelijk verzoek het bos zsm te verlaten en niet weer te doen. Een keer een heule kwaaie boswachter die me bijna het bos uit timmerde. Maar nooit een prent gehad dus geen idee wat het kost.
Die gifgroene boskikker was wel humor >:), mehn wat was die nijdig. "Lopend het bos uit!" was het commando. Nou laat ik me niet commanderen maar is de portemonnee wel heilig. Dus 20meter gelopen, snelle start en het bos uitgeracet O-). Alweer heel wat jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@zonoskar: dat is bijna overal wel degelijk verboden. Lees de bordjes 'opengesteld' maar eens als je het bos inrijdt.
Hier mag het wel: Afbeeldingslocatie: http://log.krak.nl/wateenswas/botche.jpg

Maar je hebt ze ook waar het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daarom zeg ik 'indien anders aangegeven'. Hier in Brabant mag je bijna overal in het bos rijden. Op de Veluwe zijn ze iets minder open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NM

[ Voor 99% gewijzigd door Aghanim op 09-10-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag voor het eerst met een hartslagmeter gereden. Leuk apparaatje, geeft ook goed weer dat je eigenlijk nog wel wat harder kunt terwijl je denk dat je aan je max zit ;) geen smoesjes meer dus! Na 1,5 uur toch op een gemiddelde van 168 gekomen. Vriend van me reed gemiddeld 151 maar is oud NK-er dus volgens mij kloppen de verschillen wel :)

Overigens merk ik dat mijn Nobby Nic voor toch wat moeite heeft met grip als ik schuin door een zandachtige bocht ga, weliswaar niet de meest makkelijke ondergrond, maar het levert af en toe rare kikkersprongen op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Dit weekend mijn Garmin GPSmap 60CSx verkocht, tijd voor iets anders.
Nu twijfel ik geweldig tussen twee toestellen.
- 62s: Alle functies die ik hebben wil mét goed afleesbaar display, robuust apparaat maar wel (te?) groot.
- Oregon 450: Heeft ook alle mogelijkheden en is lekker klein. Display is minder goed afleesbaar en touchscreen dus iets gevoeliger.

Nu dus stevig aan het dubben. De grootte van de 60CSx was altijd wel storend en door dat formaat is het ook een ietwat kwetsbaar toestel. Bij stuurmontage steekt hij zover over het stuur dat je hem wel in de prak moet rijden bij een valpartij. De 62s heeft dezelfde montage als de Oregon en dus makkelijker op de stem te plaatsen. Is weer een voordeel, want dan valt de antenne zowat gelijk met het stuur.
Maar de Oregon is nu weer geen uitblinker als het gaat om weergave in lichte schemer en laagstaande zon.
Morgen maar eens de plaatselijke outdoorwinkel bezoeken en mijn licht opsteken. Verder zijn alle gedachten welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ramon 73 schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 22:59:
- 62s: Alle functies die ik hebben wil mét goed afleesbaar display, robuust apparaat maar wel (te?) groot.
- Oregon 450: Heeft ook alle mogelijkheden en is lekker klein. Display is minder goed afleesbaar en touchscreen dus iets gevoeliger.

Nu dus stevig aan het dubben. De grootte van de 60CSx was altijd wel storend en door dat formaat is het ook een ietwat kwetsbaar toestel. Bij stuurmontage steekt hij zover over het stuur dat je hem wel in de prak moet rijden bij een valpartij. De 62s heeft dezelfde montage als de Oregon en dus makkelijker op de stem te plaatsen. Is weer een voordeel, want dan valt de antenne zowat gelijk met het stuur.
Maar de Oregon is nu weer geen uitblinker als het gaat om weergave in lichte schemer en laagstaande zon.
Morgen maar eens de plaatselijke outdoorwinkel bezoeken en mijn licht opsteken. Verder zijn alle gedachten welkom.
Waarom niet de Edge 800? Ik neem aan dat je meerdere dingen hebt bekeken, die ligt toch ook wel in de prijsrange. Ik denk iig dat ik hem ga aanschaffen om beter inzicht te krijgen in mijn trainingen en in de zomer op de racer lekker te kunnen navigeren en mijn routes bekijken op de PC :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Roet schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:09:
[...]

Waarom niet de Edge 800?
Tsja, edge. Dat is toch meer op training gericht en ik ben mountainbiker pur sang. Daarbij heb ik ook geen trainingsschema opgesteld en weet ik mijn hartslagzones niet. De resultaten die nu uit mijn Polar S710i rollen zeggen me ook eigenlijk weinig. Ik kijk naar calorieverbruik en gemiddelde hartslag en dan houdt het wel op. Met Karvonen heb ik de zones wel grofweg bepaald en die gebruik ik ook wel voor warming up en cooling down maar verder gaat het niet. Op de ATB is het ook wat moeilijker om exact een schema aan te houden.
Daarbij heeft de Edge een ingebouwde accu en dat is het laatste wat ik wil. Ook lees ik op het mtb forum best veel problemen met de edge 705, dus is toch een beladen naam geworden voor mij. Edge is ook meer gericht op training dan op navigatie. Zit er wel op, werkt ook goed maar is toch ietsje omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Bart Brentjens-Challenge binnen!
Mooie tocht, mede door het prachtige weer erg geslaagd.. Puntjes:
- Gave route
- Gedoseerde start dus drukte viel mee.
- Veel zooi langs de route
- Ongeluk gebeurd met trauma-heli opgepikt
- Pijlfoutje bij splitsing, 5km extra over de 100km lus
- Goede verzorgingsposten

Uiteindelijk de 75 + 5km in ruim 4,5 uur gereden. Lekker!
Volgend jaar de 100km, dit is echt een mooie seizoensafsluiter voor de tourtochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb met dezelfde keuze geworsteld en heb voor de Dakota 20 gekozen. Het scherm is idd minder goed afleesbaar dan dat van de 62s (het verschil vond ik niet echt groot), maar ik vond de afmeting belangrijker. De meerprijs voor de Oregon vond ik het niet waard, de resolutie van het scherm is niet dermate hoger dat het van invloed is, de extra pixels worden gebruikt om meer map te tonen en niet om meer detail te tonen. Voor de minderprijs heb ik een wandelkaart van de Benelux gekocht aangezien de openmtb kaarten toch wel heel beperkt zijn voor de regio's waar ik meestal fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Gister wezen fietsen in Neede, Vlearmoestocht. In het begin op de Needse berg erg mooie technische stukken. Laatste stuk was ook zwaar met enkele slootkanten, welke vrij drassig waren. Veel harder dan 20km/h kwam je hier niet doorheen :P

Trouwens nog een vraag over de Reba vork, ik had een week geleden dat de vork klapte bij enkele kuilen. Nu was het 1,5 jaar geleden dat ik het ding op druk heb gebracht, dus een pompje aangeschaft en de waarde erin gepompt welke hoort bij mijn gewicht (150psi... :X ). Ik had gister echter weer dat de vork een keer klapte. Als ik bij stilstaan op de vork ga leunen, dan heb ik het idee dat ie niet over de volledige veerweg kan inveren, is dit normaal of is er iets mis? De vork is als het goed is voorzien van 100mm veerweg, maar ik heb het idee dat ie dat bij lange na niet haalt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
dnhelle schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:37:
- Gave route
- Gedoseerde start dus drukte viel mee.
- Veel zooi langs de route
- Ongeluk gebeurd met trauma-heli opgepikt
- Pijlfoutje bij splitsing, 5km extra over de 100km lus
- Goede verzorgingsposten

Uiteindelijk de 75 + 5km in ruim 4,5 uur gereden. Lekker!
Volgend jaar de 100km, dit is echt een mooie seizoensafsluiter voor de tourtochten.
Afsluiter? De leuke tochten beginnen net weer te komen hier in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NoepZor schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:38:
Trouwens nog een vraag over de Reba vork, ik had een week geleden dat de vork klapte bij enkele kuilen. Nu was het 1,5 jaar geleden dat ik het ding op druk heb gebracht, dus een pompje aangeschaft en de waarde erin gepompt welke hoort bij mijn gewicht (150psi... :X ). Ik had gister echter weer dat de vork een keer klapte. Als ik bij stilstaan op de vork ga leunen, dan heb ik het idee dat ie niet over de volledige veerweg kan inveren, is dit normaal of is er iets mis? De vork is als het goed is voorzien van 100mm veerweg, maar ik heb het idee dat ie dat bij lange na niet haalt.
Als je vermoed dat de vork te weinig slag heeft kun je (je hebt nu toch een pompje) alle lucht eruit laten en dan inveren. De vork zou tot bijna op de seals moeten inveren. Maareh, 150 psi in een Reba is flink veel hoor! Tenzij je zo rond de 100 Kg weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:28

charrel

Cortisol4life..

Gewoon even een beetje spelen met de positieve en negatieve luchtkamers, ik heb iig nog nooit gehad dat ie doorsloeg, ben dan wel maar 69kilo. Hoe meer negatieve lucht erinzit hoe sneller die aanspreekt en dus ook doorslaat. Dus als je alleen de + vol gegooid hebt zou ik toch ook is even kijken naar de -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Gisteren ook onder bijna perfecte omstandigheden de Bart Brentjens Challenge gereden. Op zaterdag nog even de eerste 20 km verkent en het lag er ongekend droog bij. De Racekings die ik nog gemonteerd had hoefde ik dus niet om te wisselen voor iets met meer profiel :)

Heb heerlijk gefietst en ging in iets meer dan 4 uur en 23 minuten over de finish. Wat dit oplevert als resultaat weet ik nog niet omdat de uitslag nog niet bekend is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Uitslagen kun je hier checken, Faxe:
http://www.bartbrentjenschallenge.com/index.php?pageId=20

Die 5km extra omrijden & de bruto/netto-tijd hebben mij goed genekt in de klassementen: 425e..

Maar goed, voor de tijden deed ik het niet, toen ik het weer zag :) Heerlijk genoten gisteren.

[ Voor 50% gewijzigd door dnhelle op 11-10-2010 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
zonoskar schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:25:
[...]

Als je vermoed dat de vork te weinig slag heeft kun je (je hebt nu toch een pompje) alle lucht eruit laten en dan inveren. De vork zou tot bijna op de seals moeten inveren. Maareh, 150 psi in een Reba is flink veel hoor! Tenzij je zo rond de 100 Kg weegt.
Dat laatste, vandaar de :X Ik zal eens testen wat de vork doet als ik hem helemaal leeg laat lopen. Maakt het voor het inveren nog uit op welke stand de motion control staat of is dit alleen van invloed op de snelheid van het terugveren?
charrel schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:35:
Gewoon even een beetje spelen met de positieve en negatieve luchtkamers, ik heb iig nog nooit gehad dat ie doorsloeg, ben dan wel maar 69kilo. Hoe meer negatieve lucht erinzit hoe sneller die aanspreekt en dus ook doorslaat. Dus als je alleen de + vol gegooid hebt zou ik toch ook is even kijken naar de -.
Ik heb in beide kamers 150psi gepompt, zoals voorgeschreven staat in de tabel bij >99kg. Daarnaast heb ik ze om en om opgepompt tot ze beide op 150psi zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
zonoskar schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:33:
[...]

Ik heb met dezelfde keuze geworsteld en heb voor de Dakota 20 gekozen. Het scherm is idd minder goed afleesbaar dan dat van de 62s (het verschil vond ik niet echt groot), maar ik vond de afmeting belangrijker.
Ben bij Bever geweest (ken een van de lokale medewerkers dus eerder binnen). Even buiten gestaan met Oregon en 62s. In de volle zon en in flinke duisternis zie je hoegenaamd geen verschil tussen beide displays. Met strijklicht (laagstaande zon!) en schemer is het display van de 62 beter. Inderdaad geen verschil van dag en nacht. Maar genoeg om het €40,- en wat extra omvang waard te vinden.
Voor de minderprijs heb ik een wandelkaart van de Benelux gekocht aangezien de openmtb kaarten toch wel heel beperkt zijn voor de regio's waar ik meestal fiets.
Gewoon de openmtb kaarten bijwerken ;). Als iedereen dat doet hebben we in no-time perfect materiaal. Ik vind de OSM kaarten soms beter dan de Garmin topo. In de Voerstreek heeft Garmin een spoorlijn staan waar er nooit een is geweest of zal komen, ook wat paden die achteraf door afgesloten weiden lopen. Niet handig, en toch puntjes waar de openmtb kaarten wél kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
pjlgt schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:07:
[...]

Afsluiter? De leuke tochten beginnen net weer te komen hier in de buurt
Oeps! Bijvoeglijk naamwoord 'zomerse' vergeten er tussenin te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ramon 73 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:35:
In de volle zon en in flinke duisternis zie je hoegenaamd geen verschil tussen beide displays. Met strijklicht (laagstaande zon!) en schemer is het display van de 62 beter. Inderdaad geen verschil van dag en nacht.
Dat is ook mijn ervaring.
Maar genoeg om het €40,- en wat extra omvang waard te vinden.
Het minderbedrag op een Dakota was wel een heel stuk meer, vandaar mijn keuze voor de Dakota.
Gewoon de openmtb kaarten bijwerken ;). Als iedereen dat doet hebben we in no-time perfect materiaal.
Ik zal eens wat gaan bijwerken, want volgens mij heb ik ook de OSM kaarten op mijn Dakota gezet. Maar het is lastig als je een route wilt plannen op de PC en de paadjes staan er niet op, vandaar de keuze voor Garmin materiaal.
dnhelle schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:37:
- Gave route
Was het een echt gave route met veel single track, of viel dat mee? Heb je een GPS track ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Geen navigatie, wel de volgende routekaart, waar je geen ene drol aan hebt ;)
http://www.bartbrentjensc...te=nieuwsitem&nieuwsId=20

Gave route als in 'goed uitgepijld voor zo'n grote groep deelnemers'. Normaliter rijdt je alleen maar over de asfaltwegen en verbindingswegen, en dat viel hier goed mee. Veel afwisseling tussen klim/dalen achter elkaar, goed afwisselend. Ik heb delen van de margraten- en vijlen-route herkend, maar vooral naar beneden waren er leuke singletracks uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
zonoskar schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:25:
Ik zal eens wat gaan bijwerken, want volgens mij heb ik ook de OSM kaarten op mijn Dakota gezet. Maar het is lastig als je een route wilt plannen op de PC en de paadjes staan er niet op, vandaar de keuze voor Garmin materiaal.
Och, ik vind het niet zo'n punt als je een track laadt en er ligt op sommige plaatsen geen topo onder. Als je de track goed gecontroleerd hebt, dan ben je zeker dat de track over een pad loopt (google earth gebruik ik daarbij soms als matchmaker). Ondanks ontbrekende topo kun je toch altijd rijden en thuis teken je dat even in. Simple as that.
[...]

Was het een echt gave route met veel single track, of viel dat mee? Heb je een GPS track ervan?
Hier de 75km, en dit was de 100(105)km. Ik heb de tocht niet gereden op zondag, wel zaterdag in de Voerstreek gezeten en veel stukken gevolgd omdat die nu eenmaal overlapten. Was gewoon een tocht met delen van bekende routes. Misschien ben ik een beetje verwend. Heel veel singletrack zat er volgens mij ook niet in, maar nogmaals, ik heb niet alles gezien.
Was zaterdag wel schofterig druk daar, wandelaars zonder einde :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
NoepZor schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 11:28:
[...]
Ik heb in beide kamers 150psi gepompt, zoals voorgeschreven staat in de tabel bij >99kg. Daarnaast heb ik ze om en om opgepompt tot ze beide op 150psi zaten.
Op mijn Pike (ook Dual-Air) staat ook zo'n stickertje, en daar staat op dat ik voor mijn gewicht+uitrusting zo'n 170PSI in beide kamers moet pompen. De vork voelt dat echter totaal niet fijn aan. Ik rijd nu met 90 PSI in positieve en 80-85 in de negatieve kamer. Dan gebruik ik tijdens een technische rit zoals vorige week in de Ardennen de hele 140mm veerweg zonder dat ik last heb van een bottom-out.

Hangt natuurlijk ook af van de geometrie van je frame, bij mij zit er niet heel veel gewicht op de voorkant. Maar ik zou eens een tie-wrap om je vorkpoot doen en een ritje maken, gebruik je niet het hele bereik? teveel lucht erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb het anders gedaan, namelijk de vork leeggelaten en kijken hoever deze in wil zakken. Hij wordt echt fysiek gestopt als er nog ong. 7cm aan vorkbuis zichtbaar is. Daarna de vork opgepompt op 100psi en idem dito. Wat me opviel is dat de vork ook nog enkele cm's inzakt zonder moeite als ik de lockout activeer. Kan het zijn dat deze stuk is. Ook sist de vork als je in en uitveert op snelle rebound (maximaal richting haasje). Dit deed hij eerst alleen op de slomere standen. Op maximale rebound veert hij wel snel uit als je hem snel indrukt en loslaat. Als je hem ver en lang indrukt dan gaat hij stapsgewijs omhoog met een paar sissen, lijkt dat ie dan ff blijft klemmen. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Volgens mij wordt het een gevalletje lbs, fiets is 1,5 jaar oud en heeft naar schatting 1500-1700km gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
hmm, als ik het zo hoor is er inderdaad het een en ander niet helemaal goed meer met je vork.

Wat betreft inveren als je locked, kun je de "Gate" instellen? soms is dat een draaiknopje bovenop de rechterpoot, maar het kan ook een dopje met daaronder een imbus instelschroef zijn. Met deze kun je als het ware het losbreekpunt instellen als de vork gelocked is.

maargoed, als de vork al niet verder wil zakken dan 3 of 5 cm (afhankelijk van de totale travel) dan is er wel meer mis. Lijkt mij een gevalletje LBS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Totale travel is 100mm, waarvan ik dus 3,5 cm kan gebruiken. Als ik de vork induw voel ik ook echt een fysieke stop, dus echt dat je op wat hards stuit, bijv een fietspomp die je volledig naar beneden duwt en op het laagste punt komt. Alleen mijn vork heeft dit dus na 3,5 cm ipv 10cm wat logischer lijkt.

Wat betreft de gate, dit heb ik inderdaad op de vork zitten, maar hier heb ik nog nooit wat mee gedaan. Ook het feit dat de vork voorheen wel goed heeft gewerkt lijkt het me sterk dat het hieraan zou liggen.

Edit: dit lijkt wel erg op mijn situatie, idd gevalletje lbs
http://forum.mountainbike...viewtopic.php?f=9&t=64373

[ Voor 10% gewijzigd door NoepZor op 11-10-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Zeker een gevalletje LBS, kan absoluut geen kwaad om hem eens na te laten kijken. Op zich werkt je motion control nog wel (da's de lock-out-regelaar) maar als je merkt dat er iets fysieks in de weg zit.... Better safe than sorry!

Foto van afgelopen weekend:

Afbeeldingslocatie: http://lp1.pinkbike.org/p5pb5738041/p5pb5738041.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Vette pic hierboven... leuk en passend effect erin toegevoegd :)

Hoe gaan jullie trouwens in de winter om met jullie mtb's?
Krijgen ze een speciale beurt (voor de echte vorst) en gaan jullie dan ook echt ieder weekend gewoon het bos in? Ook al heeft het gevroren/gesneeuwd?
Welke extra maatregelen nemen jullie dan?

[ Voor 11% gewijzigd door Vis op 12-10-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Het was dus de vader van Gesink die per trauma helikopter werd afgevoerd...

Vader Gesink zwaar ten val bij Brentjens Challenge

De vader van wielrenner Robert Gesink is zondag tijdens de toertocht van de Bart Brentjens Challenge zwaar ten val gekomen.

Hij is per traumahelikopter naar het ziekenhuis in Maastricht gebracht, zo bevestigt organisator Emiel Frambach. Over zijn toestand is niets bekend. De valpartij deed zich voor in het gehucht Beertsenhoven, bij Valkenburg, tijdens een afdaling. Robert Gesink heeft naar aanleiding van het voorval besloten de Ronde van Lombardije te laten schieten.

Bron: www.l1.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Vis schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:26:

Krijgen ze een speciale beurt (voor de echte vorst) en gaan jullie dan ook echt ieder weekend gewoon het bos in? Ook al heeft het gevroren/gesneeuwd?
De afgelopen jaren deed ik niets, zowel niet aan de fiets als aan kelding. Ik rijd het hele jaar door met een craft wintershirtje. Toen het vorig jaar zo vroor, heb ik ook gewoon gefietst. Maar was een keer vergeten mijn Buff over mijn hoofd te doen en reed met handschoentjes met korte vingers, wat ik tot vorige winter eigenlijk altijd deed. Opzich gaat dat wel, maar doordat ik mijn Buff niet op had, verloor ik veel warmte en kreeg ik mijn handen en voeten niet meer warm. Icm -2 overdag raakte ik onderkoeld na een uur of 2 fietsen, ook omdat mijn conditie niet toereikend was toentertijd. En dan wordt 15km richting huis fietsen best een lange tocht. Thuis eerst een half uur á drie kwartier onder een warme douche gezeten om wat warm water over me heen te krijgen. Les geleerd dus :P.

Om dit jaar ieder weekend te kunnen fietsen heb ik dan ook wat winterkleding gekocht. Craft wintersokken, die ik érg kan aanraden, GripGrab Raptor handschoenen met lange vingers en GripGrab Insulator binnenhandschoenen, mocht het echt koud worden. Die kan ik dan als extra laag aandoen onder de Raptor handschoenen. Verder heb ik een dikke muts gekocht die ook over mijn oren kan. Overschoenen heb ik ook, maar wil eigenlijk van die strakke, dunne overschoenen die winddicht zijn, dat scheelt al een hoop. Heb nu van dat neopreen spul en dat ziet er zo lomp uit vind ik. Als iemand aanraders heeft, ik hoor het graag! Ik dacht zelf aan de SIDI overschoenen, gezien zowel mijn race- als mountainbike-schoenen van SIDI zijn.

Op de BikeMotion hoop ik dat Castelli wat kleding heeft om te passen, want daar ga ik ook nog een thermo vest van kopen denk ik. En dan hoop ik de winter door te komen zonder het al te koud te krijgen :).

[ Voor 11% gewijzigd door Roet op 12-10-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Zo heb ik zelf een tijdje geleden een Softshell jack gekocht... is ook winddicht, verder een winter broek bij www.cyclewear.eu

Die website kan ik trouwens iedereen aanraden, goedkoop en goed spul daar! en af en toe leuke akties..

Ga daar binnenkort ook overschoenen kopen denk ik.. het laatste wat je wil tijdens de winter is koude voeten die je niet meer voelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
In de winter kuis ik m'n bike ook gewoon na elke rit (net als in de zomer).
Enig aandachtspuntje is denk ik dat je misschien wat andere smeerolie gebruikt. Sommige hebben -als het echt koud is- de neiging om te bevriezen waardoor je ketting stijf staat.

Voor de rest ga ik in de winter ook elke week biken ;) In de sneeuw is het wel leuk! Je kan dan niet echt doorrijden, maar het is gewoon mooi en plezant, en je fiets wordt er niet echt vuil van 8)
Als het vriest, gewoon wat warmer aankleden.

Ik ben van plan om nieuwe velgen te kopen, en ik zou misschien tubeless overwegen. Momenteel rijd ik met gewone binnen/buitenband combinatie. Notubes is anders ook een optie... Ik zal straks eens langs de LBS passeren.
Iemand die hier ervaringen mee heeft?
De bedoeling is om aankomende winter wat wedstrijden mee te doen, en eventueel voor het klassement te gaan. Maar ik merk dat de grip op m'n gewone banden af en toe wat te kort schieten...

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik krijg hoofdpijn van zo'n pic. Het lijkt heel onnatuurlijk en gemaakt, maar schijnbaar is het zo uit de cam gekomen. Ik zou gekozen hebben voor een iets kortere sluitertijd zodat je minder hoofdpijn krijgt bij het kijken ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Sorry, ik reed gewoon veel te hard...
De foto is gemaakt door sportograf.de.

@Vis, ik las het op de nieuwssites, ja. Nu ik het bericht lees, weet ik ook wel wat er mis is gegaan: blind heuveltje tussen afdaling & steile grasklim in. Hopelijk zijn de verwondingen niet te ernstig en komt ie er snel bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat is volgens mij echt een effect, of het nu in de camera (zoomen + flitsen bij lange sluitertijd) of in photoshop is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Het zal wel uit photoshop komen, filter: Radial Blur ;)
desalnietemin een leuke filter om beweging vast te leggen als dat in de oorspronkelijke foto niet naar voren is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Dat is 100% zeker een Photoshop effect, kijk maar hoe abrupt hij erin komt. Maar wel leuk artistiek in ieder geval.
Voor de winter heb ik inmiddels ook een gripgrab ondermuts die ook over mijn oren gaat. Kost geen drol bij Cyclewear.eu. Verder heb ik de neiging om mijn knieën extra warm aan te kleden met een soort slobkousen, omdat ik problemen krijg met te koude gewrichten anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(Foto even gejat van mountainbike.nl)
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4152/5036407023_2a7bd85ff6_b.jpg
Het ziet er ongeveer uit als deze en de maker ervan zweert dat het geen photoshop is. Met een flitser en meetrekken is veel te doen. Ik vind het niks, maar wie ben ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Er zit nogal wat verschil in: bij die laatste foto gaan alle lijnen dezelfde kant op schuin (in een bocht vanwege verschillen in afstand en draaien van de camera), bij die van dnhelle zie je de lijnen naar 1 punt linksachterin gaan, met een harde rand op de lijn van z'n achterwiel :P Het ene is dus meetrekken, het andere is (gesimuleerd in photoshop met radial blur) uitzoomen tijdens het maken van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

@ hierboven

je ziet duidelijk dat die wel echt is... het effect eromheen maakt dat duidelijk zichtbaar, het onderwerp is goed meegetrokken zodat alles daarbuiten beweging heeft, iets wat de eerste foto niet had, welke dus een filter heeft gekregen linksbovenin... edit: of idd wat MBV boven me zegt, uitgezoomd tijdens knippen, al lijkt me dat sterk..

[ Voor 14% gewijzigd door Vis op 12-10-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
:D Vond het wel een geinig plaatje, dacht in eerste instantie ook aan Photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/photoshops.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vis schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:14:
@ hierboven

je ziet duidelijk dat die wel echt is... het effect eromheen maakt dat duidelijk zichtbaar, het onderwerp is goed meegetrokken zodat alles daarbuiten beweging heeft, iets wat de eerste foto niet had, welke dus een filter heeft gekregen linksbovenin... edit: of idd wat MBV boven me zegt, uitgezoomd tijdens knippen, al lijkt me dat sterk..
Ik weet nog een mooi argument: zo'n foto is min-of-meer een lucky shot, meestal is de fietser te bewogen of de achtergrond niet mooi bewogen. Het is veel makkelijker om het goed te doen met Photoshop, zeker als je elke fietser zo'n plaatje mee wil geven is dat een sterk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

zonoskar schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:03:
(Foto even gejat van mountainbike.nl)
[afbeelding]
Het ziet er ongeveer uit als deze en de maker ervan zweert dat het geen photoshop is. Met een flitser en meetrekken is veel te doen. Ik vind het niks, maar wie ben ik...
Deze komt dus echt niet zo uit de camera :N
Voor meetrekken heb je een wat langere sluitertijd nodig maar de spaken van het fietswiel zijn wel 100% scherp ipv bewogen. Zelfs met een flitser krijg je dat niet zo. Daarnaast ziet het bewogen deel van de foto er nogal grof en onnatuurlijk uit met allemaal lijnen erin. Tot slot is onder de "waas" nog gewoon de scherpte van de originele foto te zien, zoals de klimop op de grond rechts en de takken op het pad.

Wat betreft het rijden in de winter:
Ik heb een dun shirt met lange mouwen aan plus een wat dikker, ademend vest. Verder een lange dunne broek, dichte handschoenen en neopreen overschoenen. Die laatste zijn vrij lomp maar wel erg fjin als het echt koud is. Afgelopen winter in de sneeuw ook nog een paar keer door het ijs gezakt dat op een waterplas ligt, dan ben je maar wat blij dat je voeten droog blijven als er ineens ijskoude modder in het rond vliegt ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online

Afgelopen winter fietste ik ook gewoon door. Wel wat lastig om warm te blijven. Ik had neopreen overschoenen wat enorm scheelde. Ook waterafstootend dus dat scheelt weer. Verder je gezicht insmeren met vet (evenals andere blote lichaamsdelen)
Mijn Cube kreeg iig geen speciale beurt. Gewoon ketting goed drogen en direct smeren. Bij sneeuw hoef je de fiets alleen maar af te spoelen. (eventuele restant pekel) Als het vriest heb je geen last van modder; gewoon keihard stuiteren over de tracks!

Voor komende winter zal ik eerst weer een mtb moeten aanschaffen. Aanstaande zaterdag ga ik een proefrit op de Specialized Comp 29 maken. En binnenkort de Cannondale FLASH HI-MOD 29'ER 3 :9 bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Volgens mij had ik direct moeten melden dat het feuteushop is :)

@winterdiscussie: weinig extra's, behalve voor-en-na de winter de fiets goed uit elkaar halen en kritische draaipunten nalopen.

@Willy: die Flash heb ik me toch vaak gezien afgelopen weekend, ongelofelijk. Mooie lichte fiets! Daar heeft C'dale een mooi verkoopkanon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
dnhelle schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:49:
Volgens mij had ik direct moeten melden dat het feuteushop is :)

@winterdiscussie: weinig extra's, behalve voor-en-na de winter de fiets goed uit elkaar halen en kritische draaipunten nalopen.

@Willy: die Flash heb ik me toch vaak gezien afgelopen weekend, ongelofelijk. Mooie lichte fiets! Daar heeft C'dale een mooi verkoopkanon aan.
Dat is gek. Die Cannondale FLASH HI-MOD 29'ER 3 is pas over 2 weken leverbaar bij Rijwielpaleis. Waarschijnelijk bedoel je de modellen met 26 inch wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 05:26

ppFreddy

gewoon Frederik

MadMarky schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:56:
[...]

Deze komt dus echt niet zo uit de camera :N
Voor meetrekken heb je een wat langere sluitertijd nodig maar de spaken van het fietswiel zijn wel 100% scherp ipv bewogen. Zelfs met een flitser krijg je dat niet zo. Daarnaast ziet het bewogen deel van de foto er nogal grof en onnatuurlijk uit met allemaal lijnen erin. Tot slot is onder de "waas" nog gewoon de scherpte van de originele foto te zien, zoals de klimop op de grond rechts en de takken op het pad.
Die klimop kan je zo krijgen hoor... Die kan ook bevroren zijn door de flits
Maar rear curtain flitsen en actiefoto's gaat niet echt goed samen qua timen van het shot enzo.
Maar als je kijkt naar de schaduw van de fietser, dan zou de fotograaf een externe flits nodig gehad hebben die aan de andere kant van het pad stond/hing/... Het is mogelijk, maar dan moet je al behoorlijk goeie techniek hebben en met een externe flist in een bos zie ik ook nog niet zo snel gebeuren...

Het is dus mogelijk, maar dan nog komt de foto niet zo uit de camera. Als je zoomt tijdens het maken van de foto trekken alle lijnen namelijk naar het midden, dus het is op z'n minst een crop van het origineel.

Misschien moeten we het de fotograaf zelf vragen als iemand die zou kennen :p

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@ppFreddy: fotograaf is van Sportograf. Externe flitsers waren wel aanwezig. Meer foto's: http://www.sportograf.de/de/shop

@Willy, uiteraard de 26 inch versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

willy1986 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:01:
Cannondale FLASH HI-MOD 29'ER 3 bekijken.
Ik heb op de eurobike een aantal 29ers gereden op de demodag en de Flash 29er was veruit de fijnste fiets van de dag. Helaas niet op de Specialized kunnen fietsen wegens drukte. Maar wel op Orbea, Yeti, Ibis (die was overigens 26er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:14
Vis schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:11:
Zo heb ik zelf een tijdje geleden een Softshell jack gekocht... is ook winddicht, verder een winter broek bij www.cyclewear.eu

Die website kan ik trouwens iedereen aanraden, goedkoop en goed spul daar! en af en toe leuke akties..
Het is vooral goedkoop hoor. Je definitie van goed veranderd nogal als je eens een keer twee keer zoveel uitgeeft en het niet daar koopt, wat een wereld van verschil. Ik heb m'n eerste fietskleding ook van cyclewear en daarvoor is het prima maar als je wat meer gaat fietsen kan je beter echt goed spul kopen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Voor degene die ook op zoek zijn naar een 29'er heb ik een handig overzicht gevonden van allerlei 29'er modellen
http://www.29ernederland.nl/aanbod%20in%20NL.html
Zaterdag de Comp 29 testrijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73

Uiteindelijk de GPSmap 62s gekocht en mee aan de slag. Een fijn toestel, maarrrrr trackback werkt niet zoals ik gewend ben. In de 60CSx koos je de track, trackback, puntje zetten en gaan. Op het scherm kwam dan de track in kleur, daaronder de paarse course en piepte de gps bij "echte" richtingsveranderingen.Op de 62s is het allemaal anders, je kiest de track, wordt in kaart getoond en je kiest "Ga" als je dat wil. Dan kom je terug op de kaart waar de paarse course OP de track ligt en de zichtbaarheid drastisch omlaag gaat. Piepen bij richtingsveranderingen is er ook niet bij. Vanmiddag Garmin gebeld, is nu geen oplossing voor en geven het door aan ontwikkeling. Tsja, veel dingen zijn sterk verbeterd, het toestel is erg snel met topo, tracks gaan tot 10000 punten per track kompas is 3-assig en dat waren mijn grootste problemen tegen de 60CSx. Die drie dingen zijn opgelost samen met nog de nodige verbeteringen. Maar core zaken als trackback zijn ineens slechter :( . En ja, ik heb diverse firmware getest 2.40, 2.50 en 2.60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Damn, misschien wat koud maar wel lekker zonnetje buiten. Plan was om vandaag 1 of 2 rondjes Appelscha te doen, maar kreeg gisteren spontaan last van een rib blokkade. Pijn was niet te harden. Nu gelukkig al wat minder, al zal dat ook door de pijnstillers komen, maar baal wel een beetje.

Dan maar oriënteren op wat nieuwe MTB goodies :P Iemand hier al ervaring met de nieuwe 10speed XT/XTR spullen van Shimano? Rij nu met X9, maar begin me meer en meer te ergeren aan de harde kloink tijdens het schakelen. En je moet toch een excuus hebben om eens wat nieuws te kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Geen ervaring mee, maar houd er wel rekening mee dat je wellicht wel beter kan kijken naar de 10-speed in combinatie met een double crankstel vooraan, in plaats van de normale triple. Qua cassette-range (tot 36! tands) kun je vooraan ook een andere setup rijden, mits het terrein het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Gisteren een testrit gemaakt op de Specialized Comp 29. Leuke fiets met fijne remmen en vlot schakelmateriaal. De 29 inch wielen hebben een groot voordeel bij mul zand. De Comp 29 had ook een lekkere racie zithouding.
Omdat de Comp 29 die ochtend iets eerder al was uitgeleend aan iemand anders, kreeg ik daardoor ook de kans om een stumpjumper FSR 2010 ondertussen uit te testen. Dit aanbod natuurlijk aangenomen! Dit was de eerste keer dat ik op een fully reed en dat beviel erg goed ;-) De brain van de achterdemper is zeer geavanceerd. Hard trappen resulteert in een stijve achterbrug zonder deining. Maar bij een klap van onderen (door een wortel oid) dempt hij zeer fijn. :) De testfiets (stumpjumper FSR 2010) is ook te koop voor 2000 euro. (was 3000 nieuw) Perfect Transalp fiets maar ik twijfel over het nut van achtervering hier in NL.
Comp 29 beviel goed maar niet goed genoeg om meteen tot een koop over te gaan. Eerst nog even de Bikemotion bekijken en de Cannondale Flash 29'er bekijken/proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb vandaag met de mountainbike een rondje op de Holterberg gemaakt. Eerst een stuk van de blauwe route en daarna de zwarte route. Ging wel lekker vlot, ondanks de plassen en modder waar ik liever niet te hard door heen ga.. Wel heel erg veel wandelaars, ook op de zwarte route. Best irritant, maar je moet er toch maar samen uit komen.. Ook gigantisch veel auto's daar, plaatselijke file van wel bijna een kilometer lang. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Willy, logisch dat die 29" je niet zo lekker is bevallen: je bent net van een fully afgestapt en hebt die rij-ervaring nog in je achterhoofd.

Daarbij is fully-rijden gewoon fantastisch... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Gister heerlijk dagje biken in omgeving Swalmen.

We waren met 4, en gingen met de intentie om eens wat kilometers te maken richting Roermond (vanuit Tegelen)

Hebben niet zoveel off-road (singletrack) gereden maar juist wat tempo erin, en aangezien het best fris was, was dat erg aangenaam...
Kent iemand de omgeving bij Swalmen? We hebben daar een echte killerberg gereden met een lengte van zo'n 250/300 meter, die steeds stijler gaat, maar echt een top berg om je conditie te oefenen.

Een ding wat ik gister geleerd heb met het oog op de winter, is dat je de pauzes (om te eten en drinken en sigaretje ;) ) wat korter moet maken, want zodra je benen weer koud beginnen te worden gaat het starten weer wat moeizamer... Voordeel met dit koude weer: je water blijft lekker op temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Mijn Copperheadje staat inmiddels met de stukke Reba vork bij de LBS, hopelijk wordt het onder garantie gefixed, kan ik weer lekker knallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gisteren ook nog rondgefietst door het bos. Ging nog net met een lange broek en een niet-winddicht shirt met lange mouwen. Eerste kilometers wat fris maar eenmaal op gang blij dat ik geen bodywarmer of windjack aan had gedaan.

Ander leuk iets was dat ze zaterdag met de enduro hier overal in de buurt zijn geweest. Met een crossmotor deels over openbare weg en deels over crossproeven, onder het motto "ga nú rechtsaf" (door bos, akkerland, droge sloten, whatever). Dat kan met de MTB natuurlijk ook. Dacht ik...
Na zo'n spoor ongeveer een 500m dwars door een bos te zijn gevolgd heb ik het maar opgegeven. Heel veel los zand, geulen van 30cm diep, platgereden (doorn)struiken, uit de grond gereden boomstammen, een MTB is duidelijk anders dan een crossmotor in zwaar terrein :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Hey mensen, ik wil ook (weer) beginnen met mountainbiken. Het doel is een om een beetje door de lokale bossen te crossen, met name de Loonse duinen :9 Daarnaast wil ik af en toe naar de Ardennen om daar leuke ritjes te rijden. Ik heb niet persé het beste van het beste te hebben. Na wat vooronderzoek kom ik bij deze fiets terecht:

http://www.fietssportief....s/xtrail-mountainbike/643 (599 euro)
http://www.fietssportief....ainbike-2011-save-4-0/763 (499 euro)

Iemand nog tips voor vergelijkbare (nieuwe) fietsen in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Rondom een budget van 500-600 euro is de keuze relatief klein, vooral met XT afmontage. Die save 3.0 van 599 staat tamelijk alleen in zijn klasse. Hooguit deze: http://www.12gotrading.nl...rdtail/focus_cypress_disc komt er ietwat bij in de buurt. Wel met een RST vork waar de save een Rockshox heeft, ook wel de lagere variant maar goed.
En deze Canyon van 649: http://www.canyon.com/_nl/outlet/artikel.html?o=A1015791 is redelijk vergelijkbaar met de save 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Zou me niet blindstaren op groepen bij de aanschaf van een fiets. Upgraden naar XT of iets dergelijks kan altijd nog in een later stadium. Een honkietonkie fiets van de Halfords zou ik wel lekker laten staan, maar iets als een instapper van Focus, Cube of Canyon is toch zeker wel leuk om mee te beginnen.

Of een leuke tweedehandse natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik zou vooral naar de voorvork kijken: die is veel belangrijker voor hoe je fiets zich gedraagt dan of je Deore of XT afmontage hebt. Ik heb liever een fiets met Deore en een Tora voorvork dan Deore XT afmontage en een RST voorvork. Al was het maar omdat je voor relatief weinig de deore-groep kan upgraden naar XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Vorige week tijdens verblijf in een huisje in Mierlo de vaste route aldaar eens uitgeprobeerd. Erg vermakelijk! Niet erg moeilijk of zwaar, maar wel erg mooi en hij heeft een lekker 'ritme'.

Ik heb twee rondjes gedaan en de tweede ging stukken beter dan de eerste. Ik heb tussentijds de rebound setting van de vork (Tora Solo Air) helemaal op snel gezet, gewoon om ff te proberen. Ik weet eigenlijk niet wat hiervoor de ervaringen/richtlijnen zijn, maar ik heb het idee dat ik veel strakker door de bochten kon met die snelle setting, maar het kunnen ook de parcourskennis of warme spieren zijn geweest.

Wat is jullie ervaring met rebound instelling?

p.s.
Ik heb overigens bij het schoonmaken thuis eens een 'cleaner-spray' gebruikt. Even laten inwerken en dan afspuiten met de tuinslang. Hierna zagen mijn ketting en cassette etc. er als nieuw uit! Nog nooit zo schoon gezien en dat zonder poetsen etc. Wel goed verzadigen met smeerolie daarna uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Mijn ervaring is dat hij niet snel genoeg kan staan (bij mijn Reba, en ik bedoel het spreekwoordelijk), zal waarschijnlijk met mijn gewicht (62kg) te maken hebben: bij groter gewicht krijg je meer tegendruk van de veer, en kan hij dus harder uitveren na een hobbel. Zodra je na een hobbel weer omhoog stuitert moet hij iets langzamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Sinterklaas is vroeg dit jaar! :P

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/4833/dsc00469np.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/381/dsc00470xz.jpg
Trek Paragon

[ Voor 22% gewijzigd door willy1986 op 28-10-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:20

KoffieNT

banaan

Nu heb ik al een tijdje een 2e mountainbike in de schuur staan, namelijk een Gazelle Impulse.

De fiets wordt in principe niet gebruikt omdat de voorveer naar de knoppen is. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goedkope oplossing.
Het enige wat ik op MP tegenkom is deze
RST is natuurlijk niet alles, maar dat hoeft ook niet. Het gaat er maar even om dat de fiets geen death trap meer is en dat een eventuele vriend een keer mee kan :).

Ik ben een redelijke noob wanneer het op MTB-montage aankomt, dus hoe kom ik er het makkelijkste achter of deze vork op mijn fiets past? / Kan ik hem zelf monteren zonder speciale tools?

Ik heb ook even rondgefietst op Mountainbike.nl/te koop, maar daar komen helaas geen vorken uit.

@onder: Ah, ik heb niet op specifieke modellen gezocht. Die 318 heb ik zelf op mijn Moozes.

Ik vind 100-120 euro net wat te veel voor een fiets die weinig gebruikt wordt, maar ik ga het eens overleggen.

Ik kan inderdaad even een post openen daaro :).

Thanks

[ Voor 13% gewijzigd door KoffieNT op 27-10-2010 17:12 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Gooi anders een post in 'gezocht', als je aangeeft dat het ook een Dart mag zijn krijg je in misschien iets beters dan een RST. Die Impulse heeft zo te zien gewoon een ahead-set, dus een 'standaard-mtb'-vork zal gewoon passen. 1 1/8" geloof ik. Als je de balhoofd-set nog kan gebruiken is de montage vrij eenvoudig: alleen even de ring van de oude vork afhalen en op de nieuwe schuiven.

Net zelf even gekeken: voor 100 of 120 euro krijg je een RS Tora vork, dat is 10x beter dan RST.
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=71525
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=51829

[ Voor 73% gewijzigd door MBV op 27-10-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:15

Multensor

wtf

Voor het eerst dat ik in een mountainbiketopic post en dat is niet heel toeval. Ik wilde namelijk gaan beginnen met mountainbiken (waarschijnlijk vanaf volgende lente). Nu heb ik dit topic aardig doorgenomen en ben ik aan het kijken gegaan naar MTB's. Er zijn er alleen zooooooo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Het budget per fiets (vriendin doet vrolijk mee dus ik heb er 2 nodig) ligt rond de 600 euro. We hebben verder nog nooit gemountainbiked en we zullen het zoveel mogelijk in bossen hier in de omgeving gaan doen. Zijn er bepaalde merken / configuraties waar we naar kunnen kijken?

Ik heb de post van "Frank Martin" ook gezien en aangezien hij rond hetzelfde bedrag zit zijn de reacties daarop ook erg handig. Maar als ik het goed begrijp heeft hij al wel ervaring en daardoor dus misschien een andere fiets nodig (zo niet dan hoor ik dat ook graag)?

Zijn er tevens mensen bekend hier met die fietssportief.nl winkel?

erhmm.

Pagina: 1 ... 19 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.