Zelf heb ik de Garmin Edge 705. Deze zit goed vast op het stuur en nog nooi het idee gehad dat hij er af zou rammelen oid. Ook niet op ruig terrein. Ook al meerdere keren in de stromende regen mee gefietst. Fiets vriend heeft een Oragon en ook van hem nooit klachten gehoord. Zelf heb ik hem gemonteerd op de stem. Moet je al erg veel pech hebben dat hij tijdens het vallen beschadigd.TheLemon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:39:
..........
Ik vraag me af of hier mensen zijn die met een Garmin apparaat MTB-en en of dat een beetje op je stuur blijft zitten in ruig terrein. Wat kan ik doen om beschadiging ervan te voorkomen bij een val?
Vriend van me heeft ook die Edge 705, maar ik moet zeggen dat hij er niet super tevreden over is.
Wij gaan wekelijks samen fietsen en elke keer zit hij er mee te klooien...
Ofwel problemen met routes, of het ding loopt vast/valt uit, ...
Heb jij ook zo'n problemen? Of moet hij hem dringend binnensturen?
NEEEE! Niet met terpentine. Als je geen pure alcohol of speciale remmenreiniger hebt, kun je spiritus gebruiken. Het remt erna wel veel minder, maar dat komt snel terug.TheLemon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:39:
Nog een vraag: kan ik de remschijven gewoon ontvetten met terpentine oid?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ok ik heb wel alcohol, ook spiritus. Waarom mag terpentine niet eigenlijk? Het is toch gewoon staal?
Ik kan die Garmin niet op de stem monteren, want ik kan hem niet 90 graden draaien helaas. Het is een E-trex Vista Hcx, ik heb geen probleem met crashes of uitvalleen daarmee overigens. Alleen als het geheugen vol is, bijv. door het tracklog, heeft hij wel moeite met routes. Geheugen leeg houden dus.
Ik kan die Garmin niet op de stem monteren, want ik kan hem niet 90 graden draaien helaas. Het is een E-trex Vista Hcx, ik heb geen probleem met crashes of uitvalleen daarmee overigens. Alleen als het geheugen vol is, bijv. door het tracklog, heeft hij wel moeite met routes. Geheugen leeg houden dus.
Ik had de Edge 305, en die zat wel redelijk stevig vast. Maar ik weet niet hoe hij zou reageren moest ik erop vallen oid...TheLemon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:39:
Ik vraag me af of hier mensen zijn die met een Garmin apparaat MTB-en en of dat een beetje op je stuur blijft zitten in ruig terrein. Wat kan ik doen om beschadiging ervan te voorkomen bij een val?
Garmin heeft nu ook de Edge 500. Die is wat lichter en kleiner, dus ik denk dat je daar dan wat beter mee af bent op een MTB...
De eesrte paar dagen dach ik ook dat het niet wat ging worden met dat apparaat. Nu ben ik er erg tevreden over. Je moet je er wel even goed in verdiepen inderdaad. Het schijnt dat je er niet de laatste firmware update van Garmin op moet zetten. Vastopen/uitvallen doet die van mijn niet gelukkig. Ik gebruik hem voornamelijk met de optie "koersen". Veel informatie te vinden op de fora van mountainbike.nl en gps.nlFire69 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:58:
Vriend van me heeft ook die Edge 705, maar ik moet zeggen dat hij er niet super tevreden over is.
[ Voor 4% gewijzigd door Switek op 19-08-2010 12:07 ]
Je remblokjes zullen er waarschijnlijk niet tegen kunnen, en die zijn niet van staalTheLemon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:43:
Ok ik heb wel alcohol, ook spiritus. Waarom mag terpentine niet eigenlijk? Het is toch gewoon staal?
Terpentine en wasbenzine zijn een beetje vettig (terpentine heel veel) en dat blijft achter op de schijf en trekt in de blokken. Ik neem aan dat de fietsenboer heeft verteld dat je de schijven zo min mogelijk moet aanraken, dat is om dezelfde reden. Vet wat in je blokken zit krijg je er bijna niet uit (alleen als je de schijven bijna roodgloeiend kunt stoken verbrand het vet uit je blokken) en verminderd het remvermogen drastisch.TheLemon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:43:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mijn GPSmap60 hang ik met het polsbandje nog eens extra aan het stuur. Voldoende om me een veilig gevoel te geven.TheLemon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:39:

Terpetine laat een soort vettig laagje achter op de remschijven. Beter remmenreiniger pakken. Anders aceton (nagellakremover zonder olie) of spiritus. Als je echt niks anders hebt, dan wasbenzine.Nog een vraag: kan ik de remschijven gewoon ontvetten met terpentine oid?
Ik zou het echt alleen maar doen met aceton. Als er eenmaal vet op zit dan is het heeel vervelend, dan moet je ook de blokken vervangen. Daar komt dan ook vet op te zitten
Nou er zal vast al wel wat vettigheid op de blokken zitten, na het smeren van de derailleur etc. Maar tot nog toe remt hij me eerder te hard dan niet hard genoeg. Bij heel lichte remdruk blokkeert het achter al, zelfs op asfalt.
Maar ik zal wel aceton gebruiken, heb ik wel liggen.
Maar ik zal wel aceton gebruiken, heb ik wel liggen.
Vandaag m'n bestelde rem-pad's binnen gekregen van discobrakes. Snelle verzending, en veel goedkoper dan in een LBS.
Nu afwachten hoe het zit met de levensduur ervan
[ Voor 10% gewijzigd door .joeri. op 19-08-2010 22:35 ]
De knoop doorgehakt! Dinsdag ga ik een Bulls Copperhead 3 kopen. Hier afgelopen zaterdag een proefrit op gemaakt en deze reed voor mijn gevoel (en budget) fantastisch! Ondanks dat ik normaal alle vergelijkbare opties zou willen proberen ben ik verkocht.
Nu alleen hopen dat ik em voor €899 mee mag nemen, aangezien dat de prijs van afgelopen zaterdag was, en nu weer €999 op de website staat
. Wel min of meer met de verkoper besproken dat ik dinsdag de Bulls zou komen kopen aangezien ik deze zaterdag niet mee kon nemen in mijn te kleine auto (fiets is op voorraad in mijn maat en zou direct afgesteld worden) dus ik mag aannemen tegen de prijs van € 899 en anders had de verkoper wel even aan mogen geven dat dit enkel nog voor zaterdag gold.
Nu alleen hopen dat ik em voor €899 mee mag nemen, aangezien dat de prijs van afgelopen zaterdag was, en nu weer €999 op de website staat
[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 22-08-2010 22:28 ]
Tuurlijk krijg je hem voor 899, sterker nog, beding er ook dingen als bidon/houders en een pompje bij.
Op dit moment zitten ze in de model wissel dus moeten ze van de fietsen af die nu nog in voorraad staan.
Goede timing dus.
Op dit moment zitten ze in de model wissel dus moeten ze van de fietsen af die nu nog in voorraad staan.
Goede timing dus.
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Prima fiets natuurlijk, het schijnt dat ze sinds dit modeljaar ook de lak en remmen op orde hebben, de enige zwakke puntjes van de mijne
Laat me eens weten hoe ze bevallen?.joeri. schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:34:
Vandaag m'n bestelde rem-pad's binnen gekregen van discobrakes. Snelle verzending, en veel goedkoper dan in een LBS.
Ben wel benieuwd.
Zaterdag voor het eerst dit seizoen de MTB gepakt. Ik heb een rondje 50km (60km doordat ik verdwaalde) over de Posbank gedaan, maar ik vond er wel ERG veel stukken asfalt/onverhard fietspad tussen zitten zeg.
Nog iets wat me vorig jaar ook al eens opviel: als ik goed hard rem, bergaf, begint mijn voorrem te tikken/ratelen. Volgens mij komt dat door de ventilatiesleuven in de schijf, waar de blokjes langsglijden. Is dit erg, is er iets tegen te doen?
Nog iets wat me vorig jaar ook al eens opviel: als ik goed hard rem, bergaf, begint mijn voorrem te tikken/ratelen. Volgens mij komt dat door de ventilatiesleuven in de schijf, waar de blokjes langsglijden. Is dit erg, is er iets tegen te doen?
Welke remmen heb je, TheLemon? Op zich zou een remblok qua oppervlakte namelijk geen probleem moeten hebben met de sleuven in je schijf?
P.S.: afgelopen weekend nog wat carnage uitgericht met m'n fiets:

Deze week dan maar eens de Candy's uitproberen...

Zijn dat Egg Beaters?
Ik ben aan het twijfelen om ook over te stappen op SPD, maar zou wel graag nog met gewone schoenen kunnen rijden (snel naar de winkel of zo).
Zijn er aanraders voor pedalen met SPD aan één kant en normaal aan de andere?
Ik ben aan het twijfelen om ook over te stappen op SPD, maar zou wel graag nog met gewone schoenen kunnen rijden (snel naar de winkel of zo).
Jep, de goedkoopste versie (C). Heb op de racert de SL's zitten en die zijn stukken steviger. Dit is de meest spijtige 2ehands aankoop sinds dat ik fiets (10 jaar..). Waarom? Er zat speling op, waren afgeragd, en tja, welk pedaal kan wel tegen het scenario dat je met full speed een drop off neemt, links uit je pedaal schiet, en met rechts een steen wilt laten indeuken?Fire69 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:36:
Zijn dat Egg Beaters?
Jammer de bammer, maar het is nou eenmaal zo dat je meer materiaal verslijt op een mtb.
P.S. om je vraag te beantwoorden: op je Eggbeaters krijg je extra plastic plaatjes die je op je pedaal kunt klikken, en daardoor met je normale schoenen kunt fietsen.
Net als dnhelle voor de Egg Beaters beschrijft, heb je ook voor SPD platformen die je op de pedalen klikt: http://www.bike2build.nl/product/PD0075Fire69 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:36:
Ik heb ze zelf ook liggen, het werkt op zich prima, maar het plaatsen van de platformpjes is enigszins gehannes omdat je wat moeilijker kracht zet dan met je schoen. Echter, als je op pad bent zonder de platformpjes hoef je niet te klooien met het goed richten van je pedaal voordat je in kan klikken.
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Het zijn remmen van Giant zelf: Giant Root hydraulic disc, 160mm rotors.
Nog iets anders
: ik vind dat mijn banden enorm veel rolweerstand hebben en relatief niet heel veel grip, zijn Kenda Nevegal inderdaad vrij matige banden of valt dat mee? Ik overweeg namelijk om een paar goede Schwalbes te kopen, maar vraag me af of ik daarmee echt vooruit ga, ivm de investering.
Nog iets anders
En zijn het niet toevallig de remblokken die in de remcaliper losjes zijn gemonteerd?
Voor wat betreft de banden, check eens deze site:
http://www.mtbr.com/cat/t...l-/PRD_364125_151crx.aspx
Zowel positieve als negatieve berichten, die vooral gericht zijn op het type ondergrond wat je rijdt. Ze zijn zoals ik lees, niet geschikt voor asfalt & zanderige condities. Zal dat net jouw type ondergrond zijn?
Voor wat betreft de banden, check eens deze site:
http://www.mtbr.com/cat/t...l-/PRD_364125_151crx.aspx
Zowel positieve als negatieve berichten, die vooral gericht zijn op het type ondergrond wat je rijdt. Ze zijn zoals ik lees, niet geschikt voor asfalt & zanderige condities. Zal dat net jouw type ondergrond zijn?
Aanrader is om het vooral niet te doen op je MTB. Je zit per definitie niet ingeklikt als je het hard nodig hebt. En zolang het minder dan 15 minuten is kan je ook prima op je SPD-pedalen naar de fietsenboer 'strompelen' met je gewone schoenen.Fire69 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:36:
Zijn dat Egg Beaters?
Having said that, op mijn 'stadsfiets' heb ik M324-pedaaltjes waar ik best tevreden over ben
Ik heb die downhill spd's op mijn MTB. Zit een kooi omheen en die zorgt ervoor dat ik redelijk met een gewone schoen (in geval van noodzaak) die bike kan gebruiken. Voor lange fietsritten zonder SPD heb ik een oude Merida staan met normale pedalen.Fire69 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:36:
Zijn dat Egg Beaters?
Rij zelf ondertussen al een jaar of 2 met de Candy SL en vind ze helemaal top. Meer zijdelingse bewegingsvrijheid dan met SPD's en werken ook nog prima als je schoenen onder de drek zitten. Ook nog wel enigzins te gebruiken met normale schoenen als je even (zoals hieronder ergens gevraagd word) naar de winkel moet.dnhelle schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 10:27:
Welke remmen heb je, TheLemon? Op zich zou een remblok qua oppervlakte namelijk geen probleem moeten hebben met de sleuven in je schijf?
[afbeelding]
Wil toch ook nog eens de 'gewone' Egg Beaters proberen, maar wil nog zoveel nieuwe spullen voor de MTB...
Na net een racer te hebben aangeschaft zit ik nu te kijken naar een ATB.
Echter kom ik er net achter dat de geldboom in de tuin al danig is gesnoeit en zal het dus op een tweede hands uit draaien (misschien zelfs even uitstellen nog).
Wat zijn de minimale eisen voor een tweede hands? Klopt het onderstaande?
-Shimano Deore (of beter).
-Aluminium frame.
-Redelijke banden.
-Ketting en groep nog in redelijke staat.
Bij voorkeur geveerde voorpoten... (gaat niet lukken voor dit geld denk ik).
Gaat dat lukken voor circa 150,-?
Zijn er nog onderdelen waarop ik een fiets bij voorbaat moet laten staan?
Echter kom ik er net achter dat de geldboom in de tuin al danig is gesnoeit en zal het dus op een tweede hands uit draaien (misschien zelfs even uitstellen nog).
Wat zijn de minimale eisen voor een tweede hands? Klopt het onderstaande?
-Shimano Deore (of beter).
-Aluminium frame.
-Redelijke banden.
-Ketting en groep nog in redelijke staat.
Bij voorkeur geveerde voorpoten... (gaat niet lukken voor dit geld denk ik).
Gaat dat lukken voor circa 150,-?
Zijn er nog onderdelen waarop ik een fiets bij voorbaat moet laten staan?
[ Voor 3% gewijzigd door Sneezzer op 23-08-2010 15:22 ]
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Tja, Ik heb maar 1 fiets, dus eentje met en één zonder gaat niet lukken.MBV schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:56:
[...]
Aanrader is om het vooral niet te doen op je MTB. Je zit per definitie niet ingeklikt als je het hard nodig hebt. En zolang het minder dan 15 minuten is kan je ook prima op je SPD-pedalen naar de fietsenboer 'strompelen' met je gewone schoenen.
Having said that, op mijn 'stadsfiets' heb ik M324-pedaaltjes waar ik best tevreden over ben
Soms ga ik ook graag eens met de kinderen een blokje om fietsen, maar als ik dan steeds die schoenen moet aandoen...
Geen alternatieven?
Ja, wat ik schreef..
Geen alternatieven?
Werkt best goed.
Alternatief? Een inbussleutel kopen en de pedalen wisselen zodra dat nodig is, werkje van 1 minuut. Banden wisselen kost meer tijd
Oeps, sorry, had je post gemist
Deze Shimano's bedoel je dan?
Inbus heb ik al, maar ik zou er denk ik tegen op zien om dat steeds te wisselen.MBV schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:03:
Alternatief? Een inbussleutel kopen en de pedalen wisselen zodra dat nodig is, werkje van 1 minuut. Banden wisselen kost meer tijd
Ik heb het al regelmatig gedaan, irritantste is nog de gewone kooipedalen zonder inbus. * MBV loopt dan weer terug naar de garage voor steeksleutel
Totdat ze net wat te hard zijn aangedraaid. The horror!MBV schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:40:
Ik heb het al regelmatig gedaan, irritantste is nog de gewone kooipedalen zonder inbus. * MBV loopt dan weer terug naar de garage voor steeksleutel
Ik heb perfecte momentsleutels: het laatste stukje met duim en wijsvinger aandraaien tot het zeer doet
Werkt vaak best aardig, gewoon altijd een bepaald punt op je inbussleutel pakken. Steeksleutels net zo.
Ja. Ik heb wel oudere versies (zijn al minimaal 10 jaar oud, verhuizen van bike naar bike) maar dat is het idd.Fire69 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:17:
[...]
Oeps, sorry, had je post gemist![]()
Deze Shimano's bedoel je dan?
Zojuist met pijn in mijn handpalmen het pedaal aan de linkerzijde eindelijk losgekregen met inderdaad een inbus. Kun je voorstellen: die zitten er nu pas 3 maanden op, en zo vast had ik ze niet gedraaid?? Gewoon handvast en dan een klein tikje met een steeksleutel..MBV schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 17:53:
Ik heb perfecte momentsleutels: het laatste stukje met duim en wijsvinger aandraaien tot het zeer doetWerkt vaak best aardig, gewoon altijd een bepaald punt op je inbussleutel pakken. Steeksleutels net zo.
Laat die candy's nu maar komen, ben erg benieuwd
Gebruiken jullie wel montagepasta bij het monteren van een pedaal?dnhelle schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:53:
[...]
Zojuist met pijn in mijn handpalmen het pedaal aan de linkerzijde eindelijk losgekregen met inderdaad een inbus. Kun je voorstellen: die zitten er nu pas 3 maanden op, en zo vast had ik ze niet gedraaid?? Gewoon handvast en dan een klein tikje met een steeksleutel..
Laat die candy's nu maar komen, ben erg benieuwd
Jep. Ik vraag me ook af hoe dat pedaal (alleen links) zo enorm vast zat. Rechts was zo los
Dan zat hij waarschijnlijk links te los bij het monteren. Dan kan hij in de draad heen en weer gaan, en zich zo onmogelijk vast zetten (eigenlijk een beetje scheef in de draad dus). Heb ik ook een keer gehad.
Hallo,
Iemand ervaring met het merk Sensa?

http://www.izibike.nl/pro...-Catena_Disc_Special_2010
Deze lijkt me wel wat, goede onderdelen, en scherp geprijst.
Thanks.

Thanks.
[ Voor 15% gewijzigd door Vis op 24-08-2010 15:30 ]
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Ja ik. Gewoon 'standaard' frames net als cube bijvoorbeeld, met een puike afmontage die je zelf kan kiezen. Ik heb zelf een Lombardia Ultimo racefiets, werkt ook goed! En ook op een Pordoi gefietst, ook goed stijf en doet niet (voor mij merkbaar?) onder voor een carbon Trek. Kijk ook op 12gotrading.nl he, die hebben ook veel Sensa en daar krijg je ook een heel scherpe prijs en kan je ook zelf de onderdelen uitkiezen net als bij izibike. Voordeel is dat 12go een showroom heeft waar je je op kan laten meten en evt een adviesje kan krijgen. Sensa is vooral veel bang for the buck net als dat Cube dat is, met het voordeel dat je zelf de onderdelen kan kiezen.Vis schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:14:
Hallo,
[afbeelding]
Thanks.
Let wel op dat binnen 4 weken de nieuwe modellen van Sensa op de site komen, misschien ook interessant.
Hoe presteren de Trek MTB's?
Ben ook aan het uitkijken om een MTB te kopen, budget is ongeveer 800 EUR. De lokale dealer (een met een zeer goede naam in de streek, dus daar wijk ik niet van af) verkoopt voornamelijk Trek, Batavus en Ridley.
Ik zat te kijken naar een Trek 4900 of een 6000. Schelen op het eerste zicht niet zóveel, maar wel 100 EUR prijsverschil volgens een officiele Trek prijslijst die ik ergens gedownload heb (699 EUR voor de 4900, 799 EUR voor de 6000)
Spijtig genoeg is de dealer momenteel met vakantie, anders had ik de vraag uiteraard aan hem gevraagd :-)
Ben ook aan het uitkijken om een MTB te kopen, budget is ongeveer 800 EUR. De lokale dealer (een met een zeer goede naam in de streek, dus daar wijk ik niet van af) verkoopt voornamelijk Trek, Batavus en Ridley.
Ik zat te kijken naar een Trek 4900 of een 6000. Schelen op het eerste zicht niet zóveel, maar wel 100 EUR prijsverschil volgens een officiele Trek prijslijst die ik ergens gedownload heb (699 EUR voor de 4900, 799 EUR voor de 6000)
Spijtig genoeg is de dealer momenteel met vakantie, anders had ik de vraag uiteraard aan hem gevraagd :-)
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Probleempje: zojuist een nieuwe Bulls Copperhead 3 gekocht en nu ik thuis de fiets bekijk zie ik dat de voorband/velg krom is althans zo lijkt het. Als ik de fiets zijn kop zet en aan het wiel draai en er bovenop kijkt dan wijkt de band een beetje naar rechts af (soort hobbel). Als ik vanaf de zijkant kijk terwijl het wiel draait dan zit er geen slag in de velg. Het wiel + band maakt dus per rotatie een afwijking naar rechts.
Nu lees ik dat het mogelijk met de band te maken heeft en dat opnieuw de band er op leggen het probleem op kan lossen. Omdat dit echter een nieuwe fiets is wil ik er niet al te veel zelf aan. Heb het wiel al een keer opnieuw geplaatst maar nog geen verbetering. Volgens mij zit er dus of een 'slag' in het wiel of is de band krom/niet goed gemonteerd.
Kan iemand me helpen?
Nu lees ik dat het mogelijk met de band te maken heeft en dat opnieuw de band er op leggen het probleem op kan lossen. Omdat dit echter een nieuwe fiets is wil ik er niet al te veel zelf aan. Heb het wiel al een keer opnieuw geplaatst maar nog geen verbetering. Volgens mij zit er dus of een 'slag' in het wiel of is de band krom/niet goed gemonteerd.
Kan iemand me helpen?
Rijd inmiddels weer met 'normale' SPD pedalen.pjlgt schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:52:
[...]
Rij zelf ondertussen al een jaar of 2 met de Candy SL en vind ze helemaal top. Meer zijdelingse bewegingsvrijheid dan met SPD's en werken ook nog prima als je schoenen onder de drek zitten. Ook nog wel enigzins te gebruiken met normale schoenen als je even (zoals hieronder ergens gevraagd word) naar de winkel moet.
Wil toch ook nog eens de 'gewone' Egg Beaters proberen, maar wil nog zoveel nieuwe spullen voor de MTB...
Vind het nadeel van de Egg Beaters dat je stevige zolen moet hebben.
Het contact oppervlak is erg klein. Mijn zoolen vertoonde al snel grote slijtplekken.
Dit kwam de stevigheid niet ten goede.
Na mn vakantie maar weer eens gaan trainen, de Hondsrug Classic staat op het programma.
Whatever.
Als het een nieuwe fiets is gewoon even langs de fietsenmaker fietsen, zie je het in de band of echt in de velg?Aghanim schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:19:
Kan iemand me helpen?
Klinkt als een slag in je velg/band. Als je van boven kijgt en hij beweegt naar rechts/links dan heb je een zijdelingse slag, als je van de zijkant kijkt en je band gaat omhoog/omlaag dan heb je een hoogte slag.Aghanim schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:19:
Probleempje: zojuist een nieuwe Bulls Copperhead 3 gekocht en nu ik thuis de fiets bekijk zie ik dat de voorband/velg krom is althans zo lijkt het. Als ik de fiets zijn kop zet en aan het wiel draai en er bovenop kijkt dan wijkt de band een beetje naar rechts af (soort hobbel). Als ik vanaf de zijkant kijk terwijl het wiel draait dan zit er geen slag in de velg. Het wiel + band maakt dus per rotatie een afwijking naar rechts.
Om er achter te komen of de slag in je velg of band zit kun je je duim tegen de vork aan leggen ter hoogte van de velg met je nagel net niet tegen de velg en dan je duim/hand steunen op de vork. Als je het wiel draait kun je precies zien of er een slag in je velg zit (die beweegt dan ten opzichte van je nagel).
Net met mijn nagel gevoeld; de velg is kaarsrecht dus het lijkt echt in de band zelf te zitten. Het betreft overigens Nobby Nic, waarover ik op een mountainbikefora lees dat niet alle Schwalbe banden 100% symetrisch zijn. Mijn achterband (Rocket Ron) heeft het ook maar dan een heel stuk minder.zonoskar schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:43:
[...]
Klinkt als een slag in je velg/band. Als je van boven kijgt en hij beweegt naar rechts/links dan heb je een zijdelingse slag, als je van de zijkant kijkt en je band gaat omhoog/omlaag dan heb je een hoogte slag.
Om er achter te komen of de slag in je velg of band zit kun je je duim tegen de vork aan leggen ter hoogte van de velg met je nagel net niet tegen de velg en dan je duim/hand steunen op de vork. Als je het wiel draait kun je precies zien of er een slag in je velg zit (die beweegt dan ten opzichte van je nagel).
Het betreft dus een zijdelingse slag in de band. In hoeverre is dit erg/noodzakelijk terug naar de fietsenzaak te gaan? Het is namelijk niet om de hoek, al is dat niet erg natuurlijk maar ik wil weet dus niet zeker of dit echt een probleem is.
[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 24-08-2010 19:03 ]
Mijn Schwalbe Racing Ralph zat achter ook niet lekker. Het karkas greep de velg niet lekker aan en daardoor leek het erop dat ik een slag in het wiel had.Aghanim schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:52:
[...]
Net met mijn nagel gevoeld; de velg is kaarsrecht dus het lijkt echt in de band zelf te zitten. Het betreft overigens Nobby Nic, waarover ik op een mountainbikefora lees dat niet alle Schwalbe banden 100% symetrisch zijn. Mijn achterband (Rocket Ron) heeft het ook maar dan een heel stuk minder.
Het betreft dus een zijdelingse slag in de band. In hoeverre is dit erg/noodzakelijk terug naar de fietsenzaak te gaan?
Band leeg laten lopen. De randen daarna insmeren met afwasmiddel. Band zacht oppompen zodat de band nog kneedbaar is. Met de hand de rand gelijkzijdig in de velg kneden. en zorgen dat de rand dus overal gelijk zit. Aan beide zijden van de velg even kijken of de rand goed zit. Na diverse knedingen zou hij goed moeten zitten. Kost je alleen wat tijd. Met mijn Nobby Nic had ik geen problemen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook het gevoel dat het een kwestie is van de band opnieuw monteren. Dit zal ik morgen eens gaan doen, zal daarnaast de fietsenzaak op de hoogte brengen voor het geval ze dit toch liever zelf doen.
Stomme vraag: maar het afwasmiddel smeer je aan de 'binnenzijde' van de velg? Dus waar uiteindelijk je hard opgepompte band tegenaan drukt?
Stomme vraag: maar het afwasmiddel smeer je aan de 'binnenzijde' van de velg? Dus waar uiteindelijk je hard opgepompte band tegenaan drukt?
[ Voor 23% gewijzigd door Aghanim op 24-08-2010 19:10 ]
Jep, aan de binnenzijde invetten. Wat Willy1986 zegt, is ook het enige goede verhaal: je buitenband ligt scheef in het velgbed. Geen zorgen, geen problemen, gewoon typisch schwalbe. Op een of andere manier kunnen die met smallere velgen niet lekker in de velgrand grijpen.
Ben by the way blij dat je nog een binnenband hebt, tubeless buitenbanden van Schwalbe monteren is gegarandeerd scheve montage.
Daarbij, ben niet bang om je banden zelf te wisselen; dat kom je nog vaak genoeg te doen.;)
Ben by the way blij dat je nog een binnenband hebt, tubeless buitenbanden van Schwalbe monteren is gegarandeerd scheve montage.
Daarbij, ben niet bang om je banden zelf te wisselen; dat kom je nog vaak genoeg te doen.;)
Ik ga het morgen eens proberen! Ben niet zo technisch dus daarom snel bang iets stuk te maken, gelukkig is er wel iemand met wie ik het samen kan doen en dus kan leren. Bedankt voor de tips. Morgen proberen en dan van mijn nieuwe bike genieten (Bulls Copperhead 3)!
Gefeliciteerd nog, totaal vergeten 
Zorg trouwens, als je geen schade wilt maken, met 3 plastic bandenlichters werkt. Zo kun je zonder schade en krassen toch makkelijk en met beleid het bandje eraf wippen
Zorg trouwens, als je geen schade wilt maken, met 3 plastic bandenlichters werkt. Zo kun je zonder schade en krassen toch makkelijk en met beleid het bandje eraf wippen
Met mijn Schwalbe RR/NN combinatie (ook Bulls Copperhead 3) kan het ook prima zonder bandenlichters. Alle lucht eruit laten lopen, band in het midden duwen, en aan 1 kant eruit wippen (bij het ventiel, kan je het makkelijkste 1 plastic bandenlichter voor gebruiken). Voor de rest trek je hem er zo vanaf.
[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 25-08-2010 09:49 ]
Da's vrij soepel?
Heb ook een tijdje met Hutchinsons gereden, dat was een hel. Maar niet zo'n hel als de Schwalbe little Jimmy's UST. Die waren echt onmogelijk.
Heb ook een tijdje met Hutchinsons gereden, dat was een hel. Maar niet zo'n hel als de Schwalbe little Jimmy's UST. Die waren echt onmogelijk.
Trek alle banden er zo met de hand af, ook van m'n 28inch wielen. Heb eigenlijk niet eens lichters.
ok, ok.. ik ben een mietje. Ik geef het toe.
/HK
Vandaag m'n nieuwe pedalen monteren, volgens mij liggen ze nu in de brievenbus
/HK
Vandaag m'n nieuwe pedalen monteren, volgens mij liggen ze nu in de brievenbus
Vandaag voor 7 euro bij Boekenvoordeel (Utrecht Hoog Catrijne) "praktisch handboek mountainbiken" gekocht. Een aanrader voor beginnende mountainbikers! Veel tips over aanschaf, rijtechniek en ook onderhoud. 
Ook bij Bol.com te koop.
@XeNeRgY: gefeliciteerd met je aankoop. Fiets ziet er netjes uit; prima afmontage.
Ook bij Bol.com te koop.
@XeNeRgY: gefeliciteerd met je aankoop. Fiets ziet er netjes uit; prima afmontage.
[ Voor 23% gewijzigd door willy1986 op 25-08-2010 12:56 ]
Booyaka! Skills:
http://www.flabber.nl/lin...tyle-mountain-biking-5991
http://www.flabber.nl/lin...tyle-mountain-biking-5991
pfft... nee... dat doe ik niet na 
Ik heb trouwens nieuwe bandjes op mijn On-One, een heel stuk meer All-Mountain dan de Vredestein Tiger Claws die erop lagen. Heb ze voor een leuk prijsje overgenomen van iemand die net een nieuwe fiets heeft gekocht maar er 2.4 Rubber Queens op wilde. Het zijn geworden:
Schwalbe Fat Albert Front Evo Snakeskin 2.4
Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin 2.4
in tegenstelling tot de smallere maten Schwalbe zijn deze wel daadwerkelijk 2.4 breed
Ik heb trouwens nieuwe bandjes op mijn On-One, een heel stuk meer All-Mountain dan de Vredestein Tiger Claws die erop lagen. Heb ze voor een leuk prijsje overgenomen van iemand die net een nieuwe fiets heeft gekocht maar er 2.4 Rubber Queens op wilde. Het zijn geworden:
Schwalbe Fat Albert Front Evo Snakeskin 2.4
Schwalbe Nobby Nic Evo Snakeskin 2.4
in tegenstelling tot de smallere maten Schwalbe zijn deze wel daadwerkelijk 2.4 breed
Ben benieuwd wat je van de combi vindt, ken zelf de vredesteins niet. Hoe bevalt je On-One nou eigenlijk na een tijd?
Ik blijf me by the way nog altijd verbazen over de genialiteit achter de naamgeving van Schwalbe.
Ik blijf me by the way nog altijd verbazen over de genialiteit achter de naamgeving van Schwalbe.
De On-One bevalt echt super, geeft me zoveel meer vertrouwen en ik heb nog laaaang niet de grens bereikt van wat het frame kan. Ik wilde er toen echt een vork in met verstelbare veerweg, maar nu rijdt ik eigenlijk alleen maar op 140, dan voelt de fiets toch het beste aan.
De vredestein banden bevallen me echter minder. Comfortabel zijn ze zeker wel door het grote volume maar veel grip geven ze niet. Dat ze bedoeld zijn voor droog weer wist ik, maar 1 druppeltje regen en het is echt 10x niets meer. Slijten doen ze ook nog belachelijk snel, zeker op asfalt. Ik hoop dat het nieuwe setje me goed gaat bevallen, er zitten in ieder geval flinke noppen op de zijkanten die zich lekker ingraven in bochten
Morgen staat een fietstochtje geplanned, gaat gelijk een goede test worden in de modder
foto'tje er bij:

Staat toch wel beter zo he?
De vredestein banden bevallen me echter minder. Comfortabel zijn ze zeker wel door het grote volume maar veel grip geven ze niet. Dat ze bedoeld zijn voor droog weer wist ik, maar 1 druppeltje regen en het is echt 10x niets meer. Slijten doen ze ook nog belachelijk snel, zeker op asfalt. Ik hoop dat het nieuwe setje me goed gaat bevallen, er zitten in ieder geval flinke noppen op de zijkanten die zich lekker ingraven in bochten
Morgen staat een fietstochtje geplanned, gaat gelijk een goede test worden in de modder
foto'tje er bij:

Staat toch wel beter zo he?
[ Voor 7% gewijzigd door Bramster op 26-08-2010 16:20 ]
da's zo ongeveer een engelse fiets, nu nog platforms ipv clip-on pedalen
Ik heb een setje liggen... 
maar ik heb toch liever SPD's
en ja, de engelse stijl van MTB'en bevalt me wel
maar ik heb toch liever SPD's
en ja, de engelse stijl van MTB'en bevalt me wel
Het blijft een mooie bike, erg subtiel opgebouwd met zo'n brute parts.
De banden zien er in ieder geval goed uit, ben benieuwd naar de ervaringen.
Wellicht zin om nog een keer meeten om een stuk te fietsen?
De banden zien er in ieder geval goed uit, ben benieuwd naar de ervaringen.
Wellicht zin om nog een keer meeten om een stuk te fietsen?
Ja... we moeten inderdaad nog eens gaan fietsen. Inmiddels woon ik wel ergens anders, namelijk in Duiven (bij Arnhem) dus qua afstand is het wat moeilijker geworden 
Mijn ouders wonen wel nog in het zuiden, maar daar kom ik nu nog minder gezien de afstand
Mijn ouders wonen wel nog in het zuiden, maar daar kom ik nu nog minder gezien de afstand
Aha! Duiven, da's weer een stuk platter he 
Kijk maar, geef anders een seintje als je in de buurt bent? Doe ik dat ook
Kijk maar, geef anders een seintje als je in de buurt bent? Doe ik dat ook
platter wel ja... maar wel veel bos 
en de Zeddam en Rheden routes zijn dichtbij
en de Zeddam en Rheden routes zijn dichtbij
Ik ga vanavond een z.g.a.n. 2e handse MTB van Univega kopen:

De Alpina HT 530 uit 2007
Er is nauwelijks mee gefietst, en ziet er nog splinternieuw uit. Hij heeft XT achter en LX voor.
Incl. schoenen van Northwave
Wel moeten er nog SPD pedaaltjes op.
Fijne beginnersbike? Het gaat tenslotte om de onderdelen, frame zal wel goed zijn.
Betaal er tenslotte ook niet de hoofdprijs voor...
De Specs:
Frame 26" aluminium 6061PG
Fork RST Gila TNL, 100mm Lockout
Speed 27 Speed
Rear Derailleur Shimano Deore XT
Shifter Shimano Deore LX Rapid Fire
Bottom Bracket Shimano M540
Bearing Shimano, splined
transmission Front: 44/32/22, Rear: 11-32
Handlebar Concept SL Lowriser
Stem Concept SL
Saddle Tacoma Ultra CroMo
Seat Post Concept SL, 2-bolts
Brakes Avid Single Digit 5, V-Brake
Brake Levers Avid FR-5
Front Hub Shimano Deore
Rear Hub Shimano Deore
Rims Double wall, aluminium
Spokes Stainless
Tyres Geax Barro, Marathon, 54-559
Pedals Cage aluminium
Wheel Size 26"

De Alpina HT 530 uit 2007
Er is nauwelijks mee gefietst, en ziet er nog splinternieuw uit. Hij heeft XT achter en LX voor.
Incl. schoenen van Northwave
Wel moeten er nog SPD pedaaltjes op.
Fijne beginnersbike? Het gaat tenslotte om de onderdelen, frame zal wel goed zijn.
Betaal er tenslotte ook niet de hoofdprijs voor...
De Specs:
Frame 26" aluminium 6061PG
Fork RST Gila TNL, 100mm Lockout
Speed 27 Speed
Rear Derailleur Shimano Deore XT
Shifter Shimano Deore LX Rapid Fire
Bottom Bracket Shimano M540
Bearing Shimano, splined
transmission Front: 44/32/22, Rear: 11-32
Handlebar Concept SL Lowriser
Stem Concept SL
Saddle Tacoma Ultra CroMo
Seat Post Concept SL, 2-bolts
Brakes Avid Single Digit 5, V-Brake
Brake Levers Avid FR-5
Front Hub Shimano Deore
Rear Hub Shimano Deore
Rims Double wall, aluminium
Spokes Stainless
Tyres Geax Barro, Marathon, 54-559
Pedals Cage aluminium
Wheel Size 26"
[ Voor 38% gewijzigd door Vis op 27-08-2010 09:46 ]
Ik vind de Rheden route (onderste stuk) niet zoveel platter als de Heerlen route eerlijk gezegd.
Zie ik daar nou een geveerde zadelpen met remote lockout? Bevalt dat?
Zie ik daar nou een geveerde zadelpen met remote lockout? Bevalt dat?
Het is geen verende zadepen, het is een verstelbare 
Die kan ik via het stuur zo'n 2,5 en 10cm lager zetten, en uiteraard ook weer omhoog.
In normale stand staat mijn zadel op "Racefiets" hoogte, het meest efficient om te trappen dus. 2,5cm lager is zo'n beetje de normale mountainbike stand, trappen gaat nog steeds goed maar het geeft je toch meer controle op de technischere stukken. Helemaal omlaag is voor afdalingen, je hebt dan veel meer bewegingsvrijheid om klappen met de benen op te vangen en je gewicht naar achteren te verplaatsen
Het onderste stuk van de Rheden route is erg gaaf inderdaad, met genoeg hoogteverschillen. Jammer dat niet de hele 52km zo is
en @ Vis:
Lijkt me een aardige beginnersfiets. Ik ben alleen van mening dat je op een beginnersfiets beter een vaste vork kunt hebben. Niet alleen maar omdat je in die prijsklasse's gewoon geen goede vorken kunt krijgen maar ook omdat je 'gedwongen' wordt om een betere techniek aan te leren.
Die kan ik via het stuur zo'n 2,5 en 10cm lager zetten, en uiteraard ook weer omhoog.
In normale stand staat mijn zadel op "Racefiets" hoogte, het meest efficient om te trappen dus. 2,5cm lager is zo'n beetje de normale mountainbike stand, trappen gaat nog steeds goed maar het geeft je toch meer controle op de technischere stukken. Helemaal omlaag is voor afdalingen, je hebt dan veel meer bewegingsvrijheid om klappen met de benen op te vangen en je gewicht naar achteren te verplaatsen
Het onderste stuk van de Rheden route is erg gaaf inderdaad, met genoeg hoogteverschillen. Jammer dat niet de hele 52km zo is
en @ Vis:
Lijkt me een aardige beginnersfiets. Ik ben alleen van mening dat je op een beginnersfiets beter een vaste vork kunt hebben. Niet alleen maar omdat je in die prijsklasse's gewoon geen goede vorken kunt krijgen maar ook omdat je 'gedwongen' wordt om een betere techniek aan te leren.
[ Voor 27% gewijzigd door Bramster op 27-08-2010 10:00 ]
Maar vaste vorken zuigen hard, heb vorige week op een oude mtb gefietst, zonder verende voorvork.. nou dat was echt een drama, en spierpijn in mn armen kreeg ik er net niet van, maar is geen pretje als je downhill gaat met hobbelige paadjes hoor..
Gisteren voor het eerst op mijn nieuwe Copperhead 3 gereden! Wat een verademing ten opzichte van mijn Trek 4900 van 4 jaar oud. Schakelen gaat als een trein en voor mijn gevoel ligt de snelheid in de bossen ook hoger (wellicht het 'nieuw' effect
). SPD pedalen waren wel flink stugger afgesteld dan die op mijn Trek, wat resulteerde in het feit dat ik na 300 meter bos al op de grond lag! Eerste keer vallen op een nieuwe fiets doet het meest 'pijn' dus daar ben ik van af 
Valt me wel op dat, vanwege de schijfremmen, de fiets wat meer geluid maakt in de bossen zodra deze onder de modder zit. De schijven hoor je dan toch wel lichtelijk aanlopen, even wennen ten opzichte van V-brakes!
Morgen met het fietsclubje de bossen in, waar ik op mijn Trek vaak tijd verloor bij heuvels ivm het slecht schakelen. Ben dus benieuwd hoe de Bulls het gaat doen!
Valt me wel op dat, vanwege de schijfremmen, de fiets wat meer geluid maakt in de bossen zodra deze onder de modder zit. De schijven hoor je dan toch wel lichtelijk aanlopen, even wennen ten opzichte van V-brakes!
Morgen met het fietsclubje de bossen in, waar ik op mijn Trek vaak tijd verloor bij heuvels ivm het slecht schakelen. Ben dus benieuwd hoe de Bulls het gaat doen!
Tja... daarom dwingt het je dus om een betere techniek aan te lerenVis schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:12:
Maar vaste vorken zuigen hard, heb vorige week op een oude mtb gefietst, zonder verende voorvork.. nou dat was echt een drama, en spierpijn in mn armen kreeg ik er net niet van, maar is geen pretje als je downhill gaat met hobbelige paadjes hoor..
Zelf ben ik begonnen met een strarre vork en later heb ik diezelfde vork in mijn singlespeed fiets gezet. Einde van het jaar komt er misschien weer een volledig starre singelspeed bij
Hmm ja, heb je wel gelijk in opzich. Alleen is het wat comfortabeler met een verende vork, vooral downhill..
als je bergop gaat is een vaste vork weer makkelijker
als je bergop gaat is een vaste vork weer makkelijker
Ik zie dat je uit Venlo komt, daar kun je erg mooi fietsen 
Zelf ben ik net vorige week vertrokken uit Venlo maar op het mountainbike.nl forum zit een hele actieve, en gezellige groep die je de mooiste tracks kunnen laten zien
Zelf ben ik net vorige week vertrokken uit Venlo maar op het mountainbike.nl forum zit een hele actieve, en gezellige groep die je de mooiste tracks kunnen laten zien
Ja klopt 
Woon zelf momenteel in Tegelen, en daar is het nog makkelijker om het bos in te gaan vlakbij de grens van Duitsland.. je rijdt dan langs Belfeld, Reuver, Roermond tot zelfs aan Belgie door het bos. Echt super paadjes heb je daar, ben pas 1 x meegeweest met wat vrienden vorige week zondagmorgen die het al vaker doen, en kreeg direct de neiging om zelf een mtb aan te schaffen
Woon zelf momenteel in Tegelen, en daar is het nog makkelijker om het bos in te gaan vlakbij de grens van Duitsland.. je rijdt dan langs Belfeld, Reuver, Roermond tot zelfs aan Belgie door het bos. Echt super paadjes heb je daar, ben pas 1 x meegeweest met wat vrienden vorige week zondagmorgen die het al vaker doen, en kreeg direct de neiging om zelf een mtb aan te schaffen
Copy that, ik stond vorige week positief versteld van de omgeving achter Swalmen, nog leuke paadjes daar. Ik miste alleen de singletracks, maar die zal ik wel hebben gemist.Vis schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:46:
Ja klopt
Zo, vandaag gaan fietsen in Zeddam, erg leuke route (en nog mooier buiten de route) veel lange klimmen en leuke uitdagende afdalingen. Het is echt zeker niet plat daar! Sterker nog, het was bijna alleen maar klimmen en dalen vandaag 
Door de regen was er wel nog een behoorlijk gat in een afdaling, gelukkig zijn we er allemaal heelhuids langs gekomen

P100827_134719 by Bram Jessen, on Flickr
Even met fietsen er naast om een idee te krijgen hoe diep het is:

P100827_135351 by Bram Jessen, on Flickr
Door de regen was er wel nog een behoorlijk gat in een afdaling, gelukkig zijn we er allemaal heelhuids langs gekomen

Als je het leuk vindt. Het seizoen is bijna afgelopen, maar we trainen met RETO nog een paar keer op dinsdag en donderdag vanuit Arnhem. In de winter rijden we nog wat toertochten in de omgeving. Als je de leuke paadjes in de omgeving wil leren kennen zeker een keer aanhaken. (hou reto-mtb.blogspot.com in de gaten).Bramster schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:36:
Ja... we moeten inderdaad nog eens gaan fietsen. Inmiddels woon ik wel ergens anders, namelijk in Duiven (bij Arnhem) dus qua afstand is het wat moeilijker geworden
Hebben de mede-schijfremrijders eveneens last van aanlopende schijven (geluid) nadat je door de modder gereden bent? Als ik dan weer een stuk over asfalt rijd gaat het geluid weer weg, totdat er weer zand/water tussen komt. Daarnaast heb ik twee luchthoorns, zijnde mijn achter- en voorrem bij nat weer.
Nu moet ik wel zeggen dat de fiets 50 km oud is. Gaat dit geluid nog veranderen?
Nu moet ik wel zeggen dat de fiets 50 km oud is. Gaat dit geluid nog veranderen?
Ja, ze gaan wsl ook nog aanlopen in de loop van de tijd. Nee, beter wordt het dus niet
Dat nadeel heb ik ook... Feit blijft wel dat velgremmen hier ook last van hebbencharrel schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:07:
Ja, ze gaan wsl ook nog aanlopen in de loop van de tijd. Nee, beter wordt het dus niet
Nieuwe blokken beginnen pas goed te remmen na ongeveer 200 km. Vooral het piepen van Formula Oro blokjes blijft soms maf.
In ieder geval niet druk om maken.
Vandaag eindelijk een toertocht kunnen uitrijden. 
De eerste heb ik de finish niet gehaald, toen was ik net begonnen met fietsen, conditie was nog niet super...
De tweede zijn we hopeloos verloren gereden
Deze dan toch eens gelukt. Maar 45km, had nog wel een eind verder gekunnen eigenlijk.
Mooi stukjes door het bos, modderploeteren door het veld, geslaagd ritje dus
Mijn 2 mederijders hadden ook last van luidruchtige schijven. Die van mij bleven mooi stil.
Zij hadden beide Juicy's, ik XT's, zal daar wel aan gelegen hebben.
De eerste heb ik de finish niet gehaald, toen was ik net begonnen met fietsen, conditie was nog niet super...
De tweede zijn we hopeloos verloren gereden
Deze dan toch eens gelukt. Maar 45km, had nog wel een eind verder gekunnen eigenlijk.
Mooi stukjes door het bos, modderploeteren door het veld, geslaagd ritje dus
Mijn 2 mederijders hadden ook last van luidruchtige schijven. Die van mij bleven mooi stil.
Zij hadden beide Juicy's, ik XT's, zal daar wel aan gelegen hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Fire69 op 28-08-2010 20:32 ]
Schijfremmen moet je sowieso inremmen, heb je dat al gedaan?
In de modder heb ik dat ook wel, maar lang niet zo erg als dat gezeik met velgremmen. Ik heb Juicy Ultimates en een vriend van me heeft Juicy 5's, die maken wel heel wat meer lawaai als de mijne, misschien omdat ik floating discs heb ofzo, geen idee. Maar die van hem klinken soms weleens als een scheepshoorn, die van mij hoor je dan alleen schuren door de zooi die ertussen zit.
In de modder heb ik dat ook wel, maar lang niet zo erg als dat gezeik met velgremmen. Ik heb Juicy Ultimates en een vriend van me heeft Juicy 5's, die maken wel heel wat meer lawaai als de mijne, misschien omdat ik floating discs heb ofzo, geen idee. Maar die van hem klinken soms weleens als een scheepshoorn, die van mij hoor je dan alleen schuren door de zooi die ertussen zit.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Heb mijn schijfremmen ingeremd ja, het treedt ook enkel op met nat weer wanneer er vocht en zand in het spel zijn. Had stiekem gehoopt dat dit enkel de eerste x kilometers zou zijn want zit niet echt te wachten op dit gepiep iedere week dat ik rijd 
Zou eventueel de tips van een ander forum nog kunnen proberen zoals schuren, oven, schijven ontvetten etc.
Het betreft overigens Formula RX remmen.
Zou eventueel de tips van een ander forum nog kunnen proberen zoals schuren, oven, schijven ontvetten etc.
Naja, enige wat je eens zou kunnen proberen is wat remmenreiniger erop spuiten, daar heb ik die remschijven van hem ook een heel stuk mee gefixed bedenk ik me nu. Goed spul is dat!
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Damn. Je zou hier maar met een noodgang induiken.Bramster schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:52:
Zo, vandaag gaan fietsen in Zeddam, erg leuke route (en nog mooier buiten de route) veel lange klimmen en leuke uitdagende afdalingen. Het is echt zeker niet plat daar! Sterker nog, het was bijna alleen maar klimmen en dalen vandaag
[afbeelding]
[afbeelding]

Feit blijft dat het een nieuwe mtb is waarvan je remschijven nog nieuw zijn.Aghanim schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:39:
Heb mijn schijfremmen ingeremd ja, het treedt ook enkel op met nat weer wanneer er vocht en zand in het spel zijn. Had stiekem gehoopt dat dit enkel de eerste x kilometers zou zijn want zit niet echt te wachten op dit gepiep iedere week dat ik rijd
Ga ik doen! Bedankt voor de tip. Nu is het uiteindelijk toch de bedoeling om zo min mogelijk te remmenwilly1986 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:22:
[...]
Feit blijft dat het een nieuwe mtb is waarvan je remschijven nog nieuw zijn.Bespaar je zelf de moeite en begin niet aan schuren of heet stoken in de oven. Hoogstens de callipers op het oog uitlijnen en eventueel remmenreiniger spuiten op de schijven. Een bus remmenreineger kost je 1,59 bij de Action en dit lost vaak het probleem al op. Remmenreiniger is zeer ontvettend dus zorg ervoor dat je een doek achter de schijf stopt.
Mja... Is nog in een snelle afdaling ook. Vandaar dat we maar wat takken ervoor hebben gezetpjlgt schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:01:
[...]
Damn. Je zou hier maar met een noodgang induiken.
hey mensen,
ik wil beginnen met ATB/MTB, maar heb een beperkt budget.
Hier mijn "eisen":
Giant Boulder 2010 (http://www.fietsenwinkel....sp?ProductID=4221&CID=146) 239,-
Giant Yukon 2010 (http://www.fietsenwinkel....sp?ProductID=4218&CID=146)
Nou ben ik bekend met de volgende merken:
Giant
Gazelle
Trek
Raileigh
hopelijk kunnen jullie deze naab helpen
ik wil beginnen met ATB/MTB, maar heb een beperkt budget.
Hier mijn "eisen":
- Ik ben 2 meter lang en weeg ong. 90 kilo, ben niet dik, maar wel breed/fors gespierd.
- Ik heb een redelijke fietsconditie (Werkdagen 2km fietsen op een stadshybride, vaak achter wielrenners aan voor tempo, maar geen sportfietser.
- Ik ben een "draai" versnellingsfiets gewend, waar je dus het handvat moet draaien.
- Mijn budget ligt tegen de 400 euro, liefst eronder.
Giant Boulder 2010 (http://www.fietsenwinkel....sp?ProductID=4221&CID=146) 239,-
Giant Yukon 2010 (http://www.fietsenwinkel....sp?ProductID=4218&CID=146)
Nou ben ik bekend met de volgende merken:
Giant
Gazelle
Trek
Raileigh
Voor dat budget kun je beter 2de hands iets kopen.
Klik mee voor GoT!........
Idd, voor 400 kan je beter 2de hands kopen.
Ga eens langs de fietsenmaker.
Ga eens langs de fietsenmaker.
Whatever.
Gedaan, begint bij de 600 euro ongeveer, heeft een Koga staan voor 1000 (
) en een Giant Talon nogiets...
kijk eens rond op marktplaats, kan je voor dat bedrag wel een Trek scoren.
Tja, een degelijke mountainbike is nu eenmaal niet goedkoop. Die fietsen die je post blijven niet heel lang heel ben ik bang, met name de voorvorken dan. Die zijn ook niet goed in te stellen op jouw gewicht. Ik zou kijken naar een 2e hands met (jaja, kom ik weerCrazy-Al schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 09:56:
Gedaan, begint bij de 600 euro ongeveer, heeft een Koga staan voor 1000 () en een Giant Talon nogiets...
Als je een van die fietsen koopt ben ik bang dat je een tijdje spijt er van hebt
Wil je toch echt een nieuwe, spaar dan even door en ga voor zoiets: http://www.fietssportief....s/xtrail-mountainbike/643
(en triggers in plaats van twisters kun je ook wel aan wennen hoor
[ Voor 18% gewijzigd door Bramster op 29-08-2010 10:30 ]
wennen ben ik niet bang voor =]
verhaaltjes tijd!
Ik woon in (voor degenen die het kennen) Alkmaar, en net ten noorden van alkmaar zit een grote plas, het Geestmer Ambacht. Nou heb ik een MTB style fiets met bagagedrager (h), en k dacht fuck it. ik ga fietsen.
...leuk joh, maar ik denk dat mn fiets het na 3-4 tours zoals dat zou begeven
daarom zoek ik dus een nieuwe. eentje speciaal hiervoor
verhaaltjes tijd!
Ik woon in (voor degenen die het kennen) Alkmaar, en net ten noorden van alkmaar zit een grote plas, het Geestmer Ambacht. Nou heb ik een MTB style fiets met bagagedrager (h), en k dacht fuck it. ik ga fietsen.
...leuk joh, maar ik denk dat mn fiets het na 3-4 tours zoals dat zou begeven
Jou gewicht en geld?Hier mijn "eisen":Nou ben ik bekend met de volgende merken:
- Ik ben 2 meter lang en weeg ong. 90 kilo, ben niet dik, maar wel breed/fors gespierd.
- Ik heb een redelijke fietsconditie (Werkdagen 2km fietsen op een stadshybride, vaak achter wielrenners aan voor tempo, maar geen sportfietser.
- Ik ben een "draai" versnellingsfiets gewend, waar je dus het handvat moet draaien.
- Mijn budget ligt tegen de 400 euro, liefst eronder.
Giant
Gazelle
Trek
Raileigh
2de hand.
Trek, Cannondale, Klein kan zelfs. Zoek echt een A-merk
Geen Gazelle of Raleigh.
Dit topic is gesloten.