Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.513 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

DaRoot

Some say...

Gelink schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:27:
Vandaag wezen mountainbiken in Ibbenburen en Tecklenburg. Super omgeving :) Volgende keer neem ik echter wel een routekaart mee of iets dergelijks, het is allemaal behoorlijk groot daar. Na de tijd als toetje nog een rondje ATB Oldenzaal gedaan :-)

[afbeelding]
[afbeelding]
Zo dat ziet er super uit! hoe ver is dat vanuit Denekamp?
Komende zondag ga ik rondje Enschede Noord doen met een oud-werkgever. Ook wel zin in..
dan is als toetje idd Oldenzaal wel leuk

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10 16:44
DaRoot schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:29:
[...]

Zo dat ziet er super uit! hoe ver is dat vanuit Denekamp?
Komende zondag ga ik rondje Enschede Noord doen met een oud-werkgever. Ook wel zin in..
dan is als toetje idd Oldenzaal wel leuk
70KM. Waarschijnlijk ga ik aankomend weekend naar Belgie, de fiets gaat dan mee uiteraard >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
De_Bastaard schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:20:
Er is op internet aardig wat te vinden over het onderwerp, maar kan iemand mij toevallig een 29er aanraden? Ik ben opzoek naar eens iets grotere fiets als ik nu heb (21"), omdat ik toch écht te groot ben voor dat ding :p

Ik ben bijna 2.10, maar heb vrij lange benen en armen waardoor ik wat opgekropt op mijn bike zit. Ik heb eens gevraagd op het mountainbike.nl forum, en daar hadden ze het over 29er's. Mijn budget is zo rond de 1000euro, en voor wat ik zover kon vinden is zo'n Rockhopper best een leuk ding! Al vraag ik me wel af wat voor frame maat ik dan moet hanteren, omdat de verhoudingen tegenover 26" totaal anders zijn?
Uiteindelijk zal de zit vooral veranderen door de langere wielbasis en andere geometrie, buiten de visuele verandering. Een 29'er voor 21" is nog altijd huge, maar niet zo extreem dat je 26"wielen 24"lijken.

Let vooral op de verandering qua wielrotatie & rolweerstand. Je zult merken dat een 29" een heel andere trapcadans heeft, maar ook heel anders over obstakels / tegen obstakels aankijkt. Wellicht wel comfortabeler dan 26"!

Voor 1000 euro wordt de markt natuurlijk kleiner, maar kijk ook eens bij on-one, bijvoorbeeld de Scandal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45
Zal eens kijken inderdaad, maar als ik het dus goed begrijp dan is een 29er 21" groter kwa zit als een 21" fiets met 26" wielen of niet? Een 21" is duidelijk te klein voor me, maar bij veel winkels is 21" de max (tenzij je kijkt naar 29ers) of 22-23 inch die duidelijk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Indirect gezegd denk ik dat inches niet zoveel zeggen, nee. Ook kan ik nu niet direct zeggen of de zit groter is. De wielen geven je het gevoel of je mini-me bent, maar qua zit kun je dat nu niet echt vergelijken.

Het gaat meer om de geometrie. Kijk ik naar de frames die ik heb gehad, ben ik van 19,5 naar 18,5 naar Large (Turner) gegaan. Ik ben in die tussentijd niet gekrompen of gegroeid, maar heb er wel altijd goed op gezeten.

Just for my information: hoe groot / lang ben je eigelijk dat je meer dan 21" nodig hebt om op te fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik ben bijna 2.10m, maar heb vrij lange armen en benen. Ik geloof dat de afstand van m'n kruis tot de grond iets van 98cm ofzo is, zal ik straks nog eens ff nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Laatst online: 12-10 16:44
Wat is de breedte van jullie stuur? Mijn stuur is 63.5cm. Ik wil dit een paar cm inkorten maar wat is een goede maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
De_Bastaard schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:58:
Ik ben bijna 2.10m, maar heb vrij lange armen en benen. Ik geloof dat de afstand van m'n kruis tot de grond iets van 98cm ofzo is, zal ik straks nog eens ff nameten.
Tja, als je de calculators zou moeten geloven, zou je op 22,2 inch uitkomen.
ook al eens aan www.bikefitting.com gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Ja maar dan zie je opeens Bart Brentjes (1.88m) op een Trek Elite rijden van 17.5" en dan vraag ik me af, zijn dat soort metingen heilig? Ik heb nu een 18" (ben 1.78) Maar weet zeker dat mijn volgende fiets ongeveer een 17" tot 17" wordt met een lekker lange bovenbuis zodat ik goed voorover zit, net zoals mijn Cube LTD nu. Met mijn gewicht van 58kg (in de zomer, dat wel) wil ik toch liever een kleinere, wendbare mtb. Is zoiets niet persoonlijk? Zat laatst op een Trek Top Fuel van 17.5" en dat voelde erg lekker aan. Maat groter was toch minder fijn. Kleiner heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Roet, helemaal waar, maatgeving van frames is puur persoonlijk en nog wel belangrijker: merkafhankelijk.
dnhelle schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:57:
Het gaat meer om de geometrie. Kijk ik naar de frames die ik heb gehad, ben ik van 19,5 naar 18,5 naar Large (Turner) gegaan. Ik ben in die tussentijd niet gekrompen of gegroeid, maar heb er wel altijd goed op gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Jup, helemaal mee eens. Daarom zei ik ook dat ik een hoge bovenbuis prefereer bijvoorbeeld. Icm met een flatbar zit ik dan voorover; dat vind ik fijn. Ik denk dat het zeer wijs is om op wat fietsen te fietsen. Bij Bike2Build staan bijvoorbeeld veel Trek en Cube fietsen in verschillende maten. Als je daar op wat modellen een rondje fietst in de winkel kan dat al wel een kleine indicatie geven van wat voor geometrie jou past.

Ik ben zelf erg aan het twijfelen op dit moment. Ik wilde eerst een nieuwe HT en nieuwe fully aanschaffen, maar de Top Fuel 9 beviel mij eigenlijk meer dan ik had verwacht. Ik ga denk ik binnenkort kijken naar een Top Fuel SSL, want volgens mij zijn de fullys tegenwoordig zo goed doorontwikkeld, dat je bijna geen hardtail meer nodig hebt? Dan kan ik beter al het geld in de fully steken.

Vind het nog wel lastig om afscheid te doen van mijn hardtail, voel me dan een beetje een oude man die achtervering nodig heeft voor zijn rug, ofzo :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 14:46
de maten van de zadelbuis (dat is de maat aangegeven bij fietsframes) zegt eigenlijk maar weinig. DIe is heel makkelijk te varieren met de zadelpen. De lengte van de bovenbuis zegt veel meer. Belangrijkste blijft gewoon: Uitproberen!

Mijn oude MTB was een 18,5". De singlespeed was een 21.5" en nu mijn huidige On-One is een 20". En toch zat ik op alle 3 erg lekker. Alleen had ik op de 18,5" erg snel de neiging om achterover te vallen op een steile helling. Mijn racer is zelfs 63cm, terwijl volgens bikefitting programma's ik een 58/59 zou moeten hebben.de 63cm voelde echter gelijk goed, en de 58 en 59 waar ik op getest hebben voelde gewoon niet lekker

[ Voor 17% gewijzigd door Bramster op 28-07-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Roet schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 10:59:

Ik ben zelf erg aan het twijfelen op dit moment. Ik wilde eerst een nieuwe HT en nieuwe fully aanschaffen, maar de Top Fuel 9 beviel mij eigenlijk meer dan ik had verwacht. Ik ga denk ik binnenkort kijken naar een Top Fuel SSL, want volgens mij zijn de fullys tegenwoordig zo goed doorontwikkeld, dat je bijna geen hardtail meer nodig hebt? Dan kan ik beter al het geld in de fully steken.
Waarom twijfel je?
Vanwege looks of functioneren? Zoek je een Fully die een hardtail karakter heeft, dan vraag ik mij tussen neus-en-lippen af waarvoor je je fiets gebruikt, welke ondergronden, welke rijstijl?

Niet om je af te kraken, puur & alleen om je beslissingsfase te vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Lekker dan dat die frames zo erg verschillen, nu weet ik helemaal niet meer waar ik naar op zoek ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

canyon heeft op zijn site wel een erg mooie calculator staan, met daarbij een realtime plaatje:
http://www.canyon.com/_nl/tools/pps.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17
Die rekenmethodes moet je alleen gebruiken om in de richting van het juiste frame te komen. De exacte maat bepaal je na opmeten of een proefrit (verder dan de straat op en neer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
De_Bastaard schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 17:32:
Lekker dan dat die frames zo erg verschillen, nu weet ik helemaal niet meer waar ik naar op zoek ben :P
Als je niet zo lang was geweest, hadden we kunnen meeten en had je eens kunnen testrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Lang zijn is soms niet handig nee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 23:55

KoffieNT

banaan

Half offtopic: Ik ben net vanuit Helmond viavia naar Eindhoven gefietst, en weer terug. Nu wil ik zien hoeveel km het was, maar via routeplanner (e.d.) krijg je natuurlijk alleen de korste (auto)route. Iemand een idee waar ik gewoon straten kan aanklikken of iets?

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
KoffieNT schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:36:
Half offtopic: Ik ben net vanuit Helmond viavia naar Eindhoven gefietst, en weer terug. Nu wil ik zien hoeveel km het was, maar via routeplanner (e.d.) krijg je natuurlijk alleen de korste (auto)route. Iemand een idee waar ik gewoon straten kan aanklikken of iets?
Gewoon een route te voet plannen met google maps? En de via-via's als tussenlocaties toevoegen.
dnhelle schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 11:06:
[...]
Waarom twijfel je?
Vanwege looks of functioneren? Zoek je een Fully die een hardtail karakter heeft, dan vraag ik mij tussen neus-en-lippen af waarvoor je je fiets gebruikt, welke ondergronden, welke rijstijl?

Niet om je af te kraken, puur & alleen om je beslissingsfase te vergemakkelijken.
Ik had al eerder een reactie op je post geschreven, maar toen ik aan het schrijven was zette je me wel aan het denken. De ondergronden die ik ga berijden zijn vrij verschillend.

Ik ga mijn trainingen doen op het parcours van Noordwijk en andere tracks in nederland die ik dan in het weekend ga berijden. Daarnaast heb ik sponsoren gevonden voor Duchenne Heroes en dat lijkt me erg gaaf. Ik rijd nu regelmatig in het weekend rondjes van 100km en dat is goed te doen. Zeker met de juiste voeding voor, tijdens en na de rit. Dat maakt een groot verschil heb ik gemerkt, maar dat terzijde.

De track van Noordwijk bestaat uit korte kleine klimmetjes en heel veel snel bochtenwerk, echt mijn track. Ik wil de komende jaren ook trips gaan maken naar het buitenland (TransAlp) en gebieden zoals [url="flash/story/2010/shared/EX_h264_small.mov"]deze[/url] berijden. Als iemand gebieden kent die er ongeveer zo uitzien hoor ik dat graag. Gewoon snelle singletracks zijn echt mijn ding, daarop kan ik me echt helemaal de tering in fietsen 8).

De bike die ik zoek moet een hardtail worden, of een fully met hardtail eigenschappen. Ik wil namelijk wel snel blijven. Vandaar dat ik naar de Top Fuel en Epic aan het kijken ben. Door mijn gewicht van gemiddeld over het hele jaar 60kg, maakt het niet zoveel uit dat de Top Fuel een iets minder stijf frame heeft. Andere opties hoor ik natuurlijk graag. Looks maken me vrij weinig uit tenzij het echt een gedrocht is.

[ Voor 65% gewijzigd door Roet op 31-07-2010 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ah, kostte even wat moeite, maar dan heb je ook wat: Plaatje.

Tussen de 50 en 65km zal het zijn, niet alle genomen wegen staan er op.

Het rode streepje heb ik gewheelied, het paarse ook, maar met 2 tussenstops vanwege stoplichten. 5km totaal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
KoffieNT schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:36:
Via map24.net kun je je route met een soort van liniaal nog eens doen. Op die manier stippelde ik eerder vaak hardlooproutes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan op google maps ook gewoon op de route klikken en verslepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ben er even mee aan het experimenteren. Zou handiger zijn als je gewoon dmv wegen aanklikken je route kan bepalen. De marks verslepen werkt ook niet altijd even soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-10 20:24
KoffieNT schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:07:
Ben er even mee aan het experimenteren. Zou handiger zijn als je gewoon dmv wegen aanklikken je route kan bepalen. De marks verslepen werkt ook niet altijd even soepel.
Misschien dat dit wat is: http://www.afstandmeten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 13:07

Vos

AFCA

Zo..op weg naar Epen in Zuid-Limburg voor een week mountainbiken. Geen ervaring met biken daar maar moet goed komen schijnt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

DaRoot

Some say...

Vanmorgen/vanmiddag de route Enschede Noord gedaan. Vanuit Denekamp naar oldenzaal gefietst, iemand opgepikt, en toen de route genomen, daarna weer terug naar Denekamp. al met al 61 km gedaan.. was weer ff lekker.
Enschede noord is erg leuke route vind ik.. wel paar keer ietsje omgefietst, wegens gemiste bordjes, maar ja..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Kiek, dat werkt goed :D. Ongeveer 50km gefietst. Hetzelfde als met locaties opgeven, maar dit vind ik veel handiger, thanks :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Anders kijk eens op www.routeyou.com / nl?

@Roet; gezien je verhaal en je keuzes inderdaad dé keuze voor een fiets als een epic oid.
Let in ieder geval goed op de dempereigenschappen, een veerplatform wat zich niet goed uitwijst is het laatst wat je wilt!

Proefrijden is dus ook het devies.

@Vos; have fun in het Limburgse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Roet schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:39:
[knip]
De track van Noordwijk bestaat uit korte kleine klimmetjes en heel veel snel bochtenwerk, echt mijn track. Ik wil de komende jaren ook trips gaan maken naar het buitenland (TransAlp) en gebieden zoals [url="flash/story/2010/shared/EX_h264_small.mov"]deze[/url] berijden. Als iemand gebieden kent die er ongeveer zo uitzien hoor ik dat graag. Gewoon snelle singletracks zijn echt mijn ding, daarop kan ik me echt helemaal de tering in fietsen 8).
Als je snelle singletracks in de alpen gaat doen op en hardtail, 7 dagen achter elkaar, dan heb je daarna 2 gevoelloze dingen die ooit handen zijn geweest ;) Zodra het rotsig wordt kost het ontzettend veel energie om op die fiets te blijven, een fully neemt een stukje daarvan weg. En met een fully kan je een steilere helling naar onderen hebben, deels door een langere wielbasis en andere geometrie, deels doordat een klap die je normaal over je stuur zou gooien nu gedempt wordt.
De bike die ik zoek moet een hardtail worden, of een fully met hardtail eigenschappen. Ik wil namelijk wel snel blijven.
Fabeltjes, voor de niet-pro's in elk geval: bike&trekking had 2 fietsen meegenomen in het bos ergens (brabant geloof ik, dus geen hoogteverschillen van betekenis). De 2 testrijders dachten allebei dat de fully langzamer was, maar in feite was hij een minuut sneller. De fully neemt de sensatie van snelheid dus een klein beetje weg, niet je snelheid zelf ;)
Vandaar dat ik naar de Top Fuel en Epic aan het kijken ben. Door mijn gewicht van gemiddeld over het hele jaar 60kg, maakt het niet zoveel uit dat de Top Fuel een iets minder stijf frame heeft. Andere opties hoor ik natuurlijk graag. Looks maken me vrij weinig uit tenzij het echt een gedrocht is.
Ik heb in de alpen een dag op een Epic gereden, die was lichter dan mijn hardtail en naar boven merk je niks van die achtervering (als de brain-damper goed staat). Hooguit dat hij minder snel gaat steigeren door de langere wielbasis. Totdat het rotsig werd: ik was moe, kwaad en bleef bij rotsblokken van 30cm hoog gewoon zitten om naar boven door te rammen. Dat ding deed het gewoon, als ik dat met mijn hardtail had geprobeerd was ik bij de eerste rots gevallen. Geniaal ding. Naar beneden had ik de vering anders moeten instellen denk ik, iets meer rebound, maar ondanks dat kwam ik overal netjes naar beneden :Y) Zonder daarvan half-dood te gaan zoals op mijn hardtail.

TL;DR versie: koop een fully als je het geld ervoor hebt :)

Leuk adresje voor een proefrit: sport Nagele, Zugspitz arena O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Morgen naar Schotland, eens kijken of daar leuk te fietsen is. We zitten op 1 km van Loch Lomond iig :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Haa!! The big mr. McG!

Hoe staat ie er voor? Nog altijd op de AE? Anders gezegd, is die fiets mee naar Scotland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:30
McGryphon schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:50:
Morgen naar Schotland, eens kijken of daar leuk te fietsen is. We zitten op 1 km van Loch Lomond iig :)
Je moet de West Highland Way gaan fietsen.
Echt lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Even een vraagje; wat doen jullie altijd met een nieuwe ketting? Gewoon erop leggen, smeren en gaan of ontvetten jullie het ding compleet? Heb ook al dingen gelezen over diesel, etc. Maar vroeg het me gewoon af, ik ben meestal van het eerste principe eerlijk gezegd :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Erop leggen, lichtjes afvegen, smeren met je favoriete smeerolie en gaan!

Ontvetten heeft geen zin: je trekt alleen maar de olie tussen de schakels ertussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Nieuwe ketting? Erop leggen en de eerste rit niet smeren. Bij de eerste schoonmaakbeurt komt het fabrieksvet er dan wel af. Tenzij je met supreme black wilt smeren, dan eerst ontvetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

dnhelle schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:52:
Haa!! The big mr. McG!

Hoe staat ie er voor? Nog altijd op de AE? Anders gezegd, is die fiets mee naar Scotland?
Uiteraard! Die gaat mee naar het land van de whisky :P
Schijfremmen ontlucht, banden tubeless gemaakt, fiets op mijn maten afgesteld, ik ben er klaar voor 8)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoo, van de week van Roccamorice naar Blockhaus gereden (ook voorbij de bovenste parkeerplaatsen, dus kilometer of 1.5 a 2 verder gok ik.)
Afbeeldingslocatie: http://www.climbbybike.com/profile/Blockhaus_Roccamorice_profile.gif
als ik over 1.5 week weer thuis ben post ik wel foto's, was mooi maar _zwaar_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

dnhelle schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:35:
Erop leggen, lichtjes afvegen, smeren met je favoriete smeerolie en gaan!

Ontvetten heeft geen zin: je trekt alleen maar de olie tussen de schakels ertussenuit.
Ja precies, de XTR ketting rook wel naar diesel ofzo moet ik zeggen, maargoed ze ligt er nu op en na een smeerbeurtje gaan inderdaad :)

Moet wel zeggen dat ie doortrapt op een paar versnellingen, hoop niet dat ik te lang ben doorgereden met mijn eigenlijk al een tijdje versleten X9SL... :$ Morgen maar eens wat beter de diesel (of wat er ook opzit) eraf vegen, wellicht dat het daaraan ligt...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32
Ramon 73 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:36:
Nieuwe ketting? Erop leggen en de eerste rit niet smeren. Bij de eerste schoonmaakbeurt komt het fabrieksvet er dan wel af. Tenzij je met supreme black wilt smeren, dan eerst ontvetten.
Ik ben niet bekend met dat Supreme Black. Ik lees op hun website dat het een "droge" wax betreft. Ik gebruik nu standaard smeerolie, maar er is niet tegenop te poetsen met die hoeveelheid zand die dit aantrekt. Hoe zijn jullie ervaringen met SB? Misschien dat ik daar maar eens een busje van probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
SB heb ik eens getest. Werkt prima in droge omstandigheden, al was het toch smeren na elke rit. In nat weer is SB geen goede keus.
Bottomline: Droog werkt het prima, wel veel werk om ketting eerste keer schoon te maken.

Zelf gebruik ik na de SB test weer gewoon Finishline Dry. Trekt weinig vuil aan en smeert prima zonder dat je je de tering moet poetsen bij de eerste keer aanbrengen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 05-08-2010 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
DJTimo schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:00:
[...]
Ik ben niet bekend met dat Supreme Black. Ik lees op hun website dat het een "droge" wax betreft. Ik gebruik nu standaard smeerolie, maar er is niet tegenop te poetsen met die hoeveelheid zand die dit aantrekt. Hoe zijn jullie ervaringen met SB? Misschien dat ik daar maar eens een busje van probeer.
Ik gebruik het sinds het begin en het bevalt me zéér goed. Zeker in het duinzand waar ik fiets, is het een verademing itt dat plakkerige teflon wat er na één ritje alweer af is. Supreme Black smeert langdurig en hoef je alleen de eerste keer ruim aan te brengen. Moet wel zeggen dat het inderdaad vooral goed werkt in droge omstandigheden. Finishline ben ik ook wel over te spreken, gebruik dat op mijn reetfiets, na eerst SB gebruik te hebben en na iedere rit met een zwart been thuis te komen toch maar wat anders gepakt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Ik fiets ook geregeld op routes met (duin)zand, dus dit klinkt wel goed. Ik heb net een busje SB besteld en als het goed is krijg ik vandaag ook een nieuwe ketting en cassette binnen, dus dan ga ik het meteen proberen. Thanks voor de info heren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
GoldenSample schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:46:
Zoo, van de week van Roccamorice naar Blockhaus gereden (ook voorbij de bovenste parkeerplaatsen, dus kilometer of 1.5 a 2 verder gok ik.)
[afbeelding]
als ik over 1.5 week weer thuis ben post ik wel foto's, was mooi maar _zwaar_
Wauw! Mooi profiel, maar ik hoop voor je niet alleen bergop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

SB bevalt mij ook prima!

@GoldenSample
Nice! Ben benieuwd naar de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-10 14:28
Na wat wikken en wegen uiteindelijk de knoop doorgehakt. Weliswaar 2 maandjes vertraging door aanschaf van een 40D met glas maar nu is het er... Laat het mountainbike adventure maar beginnen, net een Cube LTD CC 2010 gekocht, essentiële zaken zijn afgemonteerd met deore xt, en meteen maar de hele riedel erbij besteld.

Afbeeldingslocatie: http://www.izibike.nl/foto/3209_2305_1.jpg

Continental Reserve ATB binnenband 2st
Cateye Micro Wireless
Shimano Deore XT ATB pedalen
SKS Mud guard voorspatbord
SKS Xtra dry achterspatbord
Tacx Tao bidonhouder zwart
Tacx Sport Bidon 2st
Tacx Inbussleutel set
Topeak Wedge Pack zadeltas
Cube LTD CC 2010 Black grey print 20"

Denk een zeer nette mtb om mijn fietsverleden nieuw leven in te blazen, plus om die 14 kilo eraf te slopen!

Meer info over de bike hier. Comments altijd welkom _/-\o_
Dit alles bij izibike.nl voor de prachtige prijs van 1238 eu, dinsdag wordt ie geleverd in mijn vakantie dus kan meteen aan de slag!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Kijk, goed bezig! Mooie fiets is dat, ik heb een LTD Pro. Alleen lijkt bij jou de bovenbuis wel erg veel sloping te hebben. Zit je erg rechtop op de bike, of valt dat wel mee? Ik vind het wel lekker dat het frame een racy houding heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Roet schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:06:
[...]
Alleen lijkt bij jou de bovenbuis wel erg veel sloping te hebben.
Wat bedoel je daar precies mee?

EDIT: ff gegoogled, wikipedia gaf het antwoord:
Een andere, recente, ontwikkeling is die van de sloping frames, afkomstig uit het mountainbiken (zie onderstaand plaatje). Hierbij loopt de bovenste buis (bovenbuis) richting het zadel af. Ook dit verschijnsel kent voor- en tegenstanders. Voorstanders claimen dat op een sloping frame een betere afdalingspositie mogelijk is en dat de frameconstructie sterker is dan een traditioneel frame, omdat de driehoek van het frame kleiner is. Dit laatste argument is overigens (nog) niet bewezen. Critici vinden dat een sloping frame geen aanwijsbare voordelen heeft en typeren het als een modeverschijnsel. Voor de fabrikant echter is het grote voordeel dat slechts enkele maten (bijvoorbeeld S, M, L, XL) geproduceerd hoeven te worden en dit zodoende scheelt in de fabricagekosten. De fijnafstelling van de zitpositie gebeurt dan met extra lange zadelpennen en normale stuurpennen.
Was al een moment bang dat je met sloping "slechte kwaliteit" bedoelde...
Roet schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:06:
[...]
Zit je erg rechtop op de bike, of valt dat wel mee?
loewie1984 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:50:
dinsdag wordt ie geleverd in mijn vakantie dus kan meteen aan de slag!
EDIT2: Wat ik me overigens afvroeg, wat zijn de absolute do's en dont's bij het schoonmaken van mountainbikes? Mijn Pa heeft nogal een handje van de hogedrukspuit om met name de derailleurs schoon te krijgen, lijkt me in principe niets mis mee zeker vanwege het XT spul, echter vraag ik me af dan moet je de ketting na het schoonmaken wel reconditioneren en met welk spul doe je dat? Of zijn we nu met hamer en beitel te barbaars bezig?

[ Voor 81% gewijzigd door loewie1984 op 10-08-2010 22:21 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Je kan beter niet met een hogedrukspuit aan de gang. Want je spuit al het smeer eraf en het liefst heb je je ketting e.d. zo vet mogelijk. Beter is gewoon met de tuinslang al het zand verwijderen. Dan blijft je ketting e.d. beschermd. Maar voor een exacte, juiste onderbouwing, kunnen andere mensen hier wel even reageren denk ik :)
Lager-fabrikanten (en ook naaffabrikanten, headsetfabrikanten, en crankboeren) doen heel erg hun best om hun lagers zo goed mogelijk af te dichten met allerhande rubbers en andere kunststoffen. Zo houden ze opspattend water en dergelijke buiten de deur (het lager?) Waar die dingen niet voor gemaakt zijn is met een hogedrukspuit erop of in de buurt spuiten. Dan is het inderdaad water lager in, vet eruit.

[ Voor 55% gewijzigd door Roet op 10-08-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Roet schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:35:
Je kan beter niet met een hogedrukspuit aan de gang. Want je spuit al het smeer eraf en het liefst heb je je ketting e.d. zo vet mogelijk. Beter is gewoon met de tuinslang al het zand verwijderen. Dan blijft je ketting e.d. beschermd. Maar voor een exacte, juiste onderbouwing, kunnen andere mensen hier wel even reageren denk ik :)

[...]
Helder dank, een don't dus..

word hier overigens al belachelijk gemaakt met mijn spatborden boe :'(

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Roet, je zit een eind in de richting.
Allereerst, loewie, mooie fiets!
Het beste spoel je je fiets schoon met een tuinslang, spuit je 'm in met biologisch afbreekbare cleaner, en spoel je na 5 minuten nogmaals alles af.

Daarna alles droogwrijven, ketting / cassette / tandwielen afnemen en schoonmaken / smeren, en klaar is kees/loewie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@dnhelle dank voor je compliment
dnhelle schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:46:
@Roet, je zit een eind in de richting.
Allereerst, loewie, mooie fiets!
Het beste spoel je je fiets schoon met een tuinslang, spuit je 'm in met biologisch afbreekbare cleaner, en spoel je na 5 minuten nogmaals alles af.

Daarna alles droogwrijven, ketting / cassette / tandwielen afnemen en schoonmaken / smeren, en klaar is kees/loewie.
Dank, en wat adviseer je voor een smering, is dat een spray uit bus, of een olie? Voorbeeld de praxis heeft van die fietsen olie, is dat een do of een don't

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Don't.
Kijk eerder voor een dry-wax / ice-wax van bijvoorbeeld Pedro's of Pro (shimano-vetten, erg goed).
Ook zijn anderen te spreken over Supreme Black, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Beiden zijn oliën uit een busje.

Ook een aanrader is Brunox. Dit is een spray die uitzonderlijk goed is voor het smeren van je vorkpoten en je derailleur te smeren. Let dan wel op met je schijfremmen! Ieder pareltje olie dat op je schijf nevelt, kan je remprestaties nekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
dnhelle schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:46:

Wat cleaner betreft: Ik ben erg tevreden van een 1:1 mix water/Dreft. En die goedkope, knalgele Dasty (Wibra :( ) gaat ook prima op de ketting. Cyclon cleaner is ook erg goed, maar kost nogal een paar centen, dus de voorkeur gaat daardoor in een andere richting.

Tuinslang _/-\o_ voor de ATB. Kan dat niet, probeer dan eens zo'n 5 liter oppompspuit van Welkoop/Hornbach/Tuincentrum. Sjouw ik mee naar de Ardennen om daar de bike ietwat te poetsen voordat hij de schone auto ingaat (al is een dirtworker natuurlijk nog beter)

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon 73 op 11-08-2010 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Die Brunox vorkspray schijnt dan volgens sommigen ook weer niet zo goed te zijn. Ik deed dat zelf eerst ook, maar het blijkt dan dat je het vuil juist voorbij je seals helpt met dat spul en dat is dan ook weer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Ramon 73 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 07:31:
[...]
Tuinslang _/-\o_ voor de ATB. Kan dat niet, probeer dan eens zo'n 5 liter oppompspuit van Welkoop/Hornbach/Tuincentrum. Sjouw ik mee naar de Ardennen om daar de bike ietwat te poetsen voordat hij de schone auto ingaat (al is een dirtworker natuurlijk nog beter)
http://www.agroluxe.nl/Aa...1&4dadvn=Agroluxe&4dzone=

Is dat zo'n ding? Heb ik misschien later nodig als ik een tuin heb zonder tuinslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hmm, ik ga altijd naar de wasbox met m'n bike en doe met de hogedruk het frame en de banden schoonspuiten. Daarna met de gewone spuitstand de rest, ff met de Shimano oliespray er overheen en ff een paar rondjes fietsen voordat ik hem weer in de auto leg.

Die Brunox vorkspray gebruik ik ook af en toe maar heb geen idee of het uberhaupt nut heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Roet schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:42:
[...]

http://www.agroluxe.nl/Aa...1&4dadvn=Agroluxe&4dzone=

Is dat zo'n ding? Heb ik misschien later nodig als ik een tuin heb zonder tuinslang.
Dat is er idd zo eentje. Dit is er zelfs een met 8 liter inhoud, best veel. En erg goedkoop, al zijn dei van de Action niet te kloppen met 5 liter voor €5,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rijden jullie wel eens met je MTB over de weg? en wat voor snelheid hanteren jullie dan? ik fiets pas een paar weken en rijd nu wel eens een uurtje over de weg met zo'n 29 km/u gemiddeld. Is dat een gangbare snelheid voor een MTB op de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

dnhelle schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:00:
Don't.

Ook zijn anderen te spreken over Supreme Black, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
* FMS zweert bij Supreme Black. d:)b

• DJTimo
Aghanim schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:43:
rijden jullie wel eens met je MTB over de weg? en wat voor snelheid hanteren jullie dan? ik fiets pas een paar weken en rijd nu wel eens een uurtje over de weg met zo'n 29 km/u gemiddeld. Is dat een gangbare snelheid voor een MTB op de weg?
Beetje afhankelijk van de persoon natuurlijk, maar 29 gemiddeld over een uur is op de MTB zeker netjes. Laatst heb ik een paar rakjes over het asfalt gedaan, 32 gem. over 55 km, maar dan ben ik gesloopt! Wel een aardige manier om, als je geen mogelijkheid hebt off-road te gaan, toch wat macht in de benen te krijgen, want je moet met dat soort snelheden continue vol gas rijden.
FMS schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:04:
[...]
* FMS zweert bij Supreme Black. d:)b
Ik heb naar aanleiding van wat reacties in dit topic ook een busje SB gekocht en inmiddels de 1e 30 km ofzo mee gereden. Eerste indruk is erg goed!

Komend weekend ga ik met een paar vrienden in Wales fietsen, dus dan gaat het er pas écht om. Benieuwd of de ketting daarna nog steeds soepeltjes draait. Kijk er wel naar uit, 2000 hm over 46 km. Mag er flink aan de bak. :9

• Aghanim
  • Niet online
DJTimo schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:32:
[...]
Beetje afhankelijk van de persoon natuurlijk, maar 29 gemiddeld over een uur is op de MTB zeker netjes. Laatst heb ik een paar rakjes over het asfalt gedaan, 32 gem. over 55 km, maar dan ben ik gesloopt! Wel een aardige manier om, als je geen mogelijkheid hebt off-road te gaan, toch wat macht in de benen te krijgen, want je moet met dat soort snelheden continue vol gas rijden.
Ik heb wel off-road mogelijkheden maar op de een of andere manier vind ik het geen prettig idee om daar in mijn eentje naartoe te gaan. Je weet nooit wat er gebeurt in het bos (vreemde mensen/vallen en niet meer op kunnen staan) dus daarom 1x per week met vrienden het bos in. De overige dag(en) dat ik wil fietsen ga ik over de weg. Voor mijn gevoel is op de weg fietsen wel zwaarder omdat je daar voluit rijdt en in het bos ben je als beginnend MTB-er toch nog wat voorzichtig omdat de techniek niet opperbest is (wordt overigens aan gewerkt :) ).

Wat ik verder opvallend vind is dat het voor mij veel zwaarder is om alleen te fietsen dan met een maatje, dan houd ik het veel langer vol....

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57

Vis

Aghanim schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:51:
[...]

Ik heb wel off-road mogelijkheden maar op de een of andere manier vind ik het geen prettig idee om daar in mijn eentje naartoe te gaan. Je weet nooit wat er gebeurt in het bos (vreemde mensen/vallen en niet meer op kunnen staan) dus daarom 1x per week met vrienden het bos in. De overige dag(en) dat ik wil fietsen ga ik over de weg. Voor mijn gevoel is op de weg fietsen wel zwaarder omdat je daar voluit rijdt en in het bos ben je als beginnend MTB-er toch nog wat voorzichtig omdat de techniek niet opperbest is (wordt overigens aan gewerkt :) ).

Wat ik verder opvallend vind is dat het voor mij veel zwaarder is om alleen te fietsen dan met een maatje, dan houd ik het veel langer vol....
Zodra je op het asfalt fietst is het denk ik zeer handig om een lockout te hebben, nietwaar?

Ben zelf ook opzoek naar een MTB voor beginners, waarmee ik dus ook vaak op t asfalt zal rijden (werk etc) maar hij wordt natuurlijk voor het bos bedoeld wat ik ook vaak ga doen...

Nu wil ik er t liefst niet teveel aan uit geven: rond 300 eur... ben nog aant twijfelen tussen een 2ehandse of een nieuwe (met dus minder goede onderdelen, geen Deore o.i.d.) Maar wil dus wel zeker een lockout erop...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Voor dat bedrag zou ik zeker voor 2de hands gaan.
Als je in de buurt van Hengelo woont, heb ik nog wel een Giant Terrago voor je, deore achter en alivio voor derrie, v-brakes, suntour voorvork (niet geweldig, maar het werkt wel, lockout werkt een beetje, maar gebruikte ik nooit). Prijs onder de 200 euro.

Klik mee voor GoT!........

• Vis

Vis

Terrago 3?

• Aghanim
  • Niet online
Vis schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:27:
[...]

Zodra je op het asfalt fietst is het denk ik zeer handig om een lockout te hebben, nietwaar?

Ben zelf ook opzoek naar een MTB voor beginners, waarmee ik dus ook vaak op t asfalt zal rijden (werk etc) maar hij wordt natuurlijk voor het bos bedoeld wat ik ook vaak ga doen...

Nu wil ik er t liefst niet teveel aan uit geven: rond 300 eur... ben nog aant twijfelen tussen een 2ehandse of een nieuwe (met dus minder goede onderdelen, geen Deore o.i.d.) Maar wil dus wel zeker een lockout erop...
Mijn lockout is stuk (denk ik, want welke kant ik het 'wieltje' ook op draai er verandert niks aan de mate van veering) dus ik veer gewoon lekker :) Nu zal het voor een semi-pro en beter best verschil maken met of zonder lockout maar ik ben realistisch en als beginnend fietser zonder enige techniek ga ik die verschillen toch niet merken....

Ook ik heb laatst dezelfde overweging gemaakt en na wat topics op mountainbike.nl heb ik besloten een tweedehands fiets te kopen om te beginnen. De keuze is voor mij gevallen op een Trek 4900 van een aantal jaren oud. Deze is volledig Deore afgemonteerd en voor zover ik begrijp is dit aardig materiaal voor een beginnend fietser. Momenteel heb ik zo'n 500 km in 2 maanden gefietst en ben erg tevreden.

Nu zullen de Halfords fietsen ook best een tijdje meegaan maar voor mij voelde een goede tweedehands toch beter. Het is natuurlijk belangrijk dat deze goed onderhouden is maar dat spreekt voor zich. Marktplaats staat er overigens vol mee. Je moet eigenlijk precies de persoon vinden die denkt dat hij een 'simpele' MTB heeft en deze daarom voor weinig verkoopt, terwijl het qua specs een aardige fiets is.

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Nee hij is ouder, weet niet precies welk jaar, heb hem een jaartje geleden 2de hands gekocht. Geen schijfremmen ook.

• Vis

Vis

Woon uberhaupt niet in de buurt van Hengelo, dus het wordt hem niet..

Ga op marktplaats maar weer eens verder checke wat er in de buurt van Venlo etc. te vinden is...

Thanks!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Ah prima, ja ik zal zeker kijken wat je 2de hands kan krijgen. Voor 300 euro heb je echt een prutfiets als je hem nieuw koopt, zeker met verende vork.

2de hands heb je wel slijtage, maar als hij goed onderhouden is kun je een veel betere fiets kopen. Die zal ook wat waardevaster zijn mocht je hem over een jaar weer verkopen als je een betere wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dnhelle schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:25:
[...]

Wauw! Mooi profiel, maar ik hoop voor je niet alleen bergop?
uiteraard ook naar beneden :)
M'n ouders reden met de auto een stuk vooruit en wachten ons (ik een een vriend van me) op dus heb wel wat foto's (moeten alleen nog ff omgezet worden naar .jpg vanuit raw dus duurt nog wel even), heb geen foto's van de afdaling en helaas (vergeten :( ) ook niet voor het hotel op de pas en ook al niet op de top (maar is niet echt een 'echte' top, een steeds wat minder pad die m'n ouders niet geheel naar boven zijn gelopen).
Wel wat actie foto's.

Had die dag wel redelijk vorm (4 dagen later nog een rondje gereden met een stuk of 500 hoogte meters alleen toen reed ik als een natte krant :+ )
-edit-
Afbeeldingslocatie: http://www.climbbybike.com/profile/Monterosso_Pallanza_profile.gif
Had alleen naar het begin al last van rug en benen dus begon al niet goed (misschien ook net iets te hard gefietst, zolang ik in het zadel op 90% fiets gaat het goed, uit het zadel kan ik diep in het rood maar langere tijd vol gas in het zadel dat gaat niet.) naar beneden niet over het asfalt gegaan maar via een offroad pad met grote stenen (kut stenen tegen je schenen :+) en later nog wat over asfalt geknald.

maar heb naar Blockhaus ook rustig aan gedaan want m'n maatje heeft lang niet echt kunnen sporten en fietst zelf niet echt dus die moest 't puur op z'n basis conditie doen.
Heb dus om de paar kilometer gewacht en daarna weer op eigen tempo door gegaan. Heb daarom op de pas erg lang gewacht en toen volgas de laatste 600 meter in 1 keer naar boven.

Verder overigens een mooie klim, veel stukken is het echt alsof je aan een elastiek terug wordt getrokken, benen stil is fiets stil maar dan echt direct.
Het is via Roccamorice erg open waardoor je een mooi uitzicht hebt, hoger zit je wel in de bomen. Nadeel van dit voordeel is dat het smoor en smoor heet wordt.

Ik ben overigens ook nog in Zermatt geweest, echter helaas niet gefietst, zag er wel heel veel _HEEL_ brute downhill fietsen staan en bijbehorende fietsers compleet in geharnast.
toen was ik wel even jaloers :P
Aghanim schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:51:
[...]
knip

Met een maatje kan je natuurlijk in het luwtje rijden, verder ervaar ik dat ik dan een reden heb om te fietsen en niet de benen even stil te gaan houden, als ik alleen rijd over asfalt heb ik erg moeite tempo te houden (helling op niet overigens, ook als ik zicht op het doel krijg, krijg ik een waas voor de ogen en beuk ik in 1x door :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 13-08-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

In Schotland was ook mooi fietsen, maar vaak al richting 20% helling nog voor je het bos induikt is wel vrij challenging :P na 60km daar kon je mij oprapen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dit weekend de routes van Sleen en Dorst eens uitgeprobeerd.

Sleen was niet echt heel geslaagd, 2 uur heen en 2 uur terug in de auto, bij aankomst bleek ik een lekke achterband te hebben en had geen reserve binnenband bij me :( Dus maar ff naar Emmen gereden, daar een binnenband gekocht, terug naar Sleen en ter plekke de band vervangen. Viel nog niet mee, want het was m'n achterband en had dat ding nooit eerder los gemaakt, de leek die ik ben :P UIteindelijk viel het mee en met een kwartiertje had ik de band er weer op liggen.

De route zelf was aardig, met name begin en eindstuk. Middenstuk was eigenlijk best saai met alleen maar rechte stukken. De ligging is wel echt prachtig!

Vanochtend Dorst gereden, echt super! Heel afwisselend en snel parcours. Leuk bochtenwerk en een paar leuke klimmetjes. 2x gereden en toen was ik er wel klaar mee :P

Heb als doel om de top 20 routes van mtbroutes.nl allemaal te rijden, ben ik nog wel ff zoet mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
"Steil ist geil" is het motto van de Ironbike in Ischgl waar ik gisteren aan mee heb gedaan. De opzet van de wedstrijd is eigenlijk heel simpel. Om 08:30 uur gaan er rond de 1.000 mtb'ers van start die allemaal eerst een kort rondje rijden van 28km waarin 700 hoogtemeters zitten. Na dit rondje kom je terug in Ischgl en kun je er voor kiezen om over de finish te gaan voor het korte rondje. Als dit je te weinig is kun je doorfietsen en heb je na in totaal 36 km opnieuw de mogelijkheid om te kiezen voor het middelste rondje van 48 km en iets meer dan 2.000 hm of de lange ronde van 80 km en 3.800 hm. Zelf heb ik vandaag de lange ronde gereden.

Gelukkig waren de weergoden rondom Ischgl gunstig gestemd en was het bij de start van de race droog en niet al te koud. Er hing nog wel wat laaghangende bewolking, maar op grotere hoogte scheen de zon al lekker boven de wolken. Aangezien ik een licentie heb mag ik lekker vooraan starten zonder dat ik al vroeg bij de start hoef te zijn :D

Na een kort rondje door het dorpje Ischgl voert de wedstrijd richting Galtür waarbij het parcours vooral bestaat uit brede fietspaden en schrotterpaden. Het gaat wel bijna constant omhoog maar erg steil is het nog niet. Hoogste punt van het eerste rondje is de Lareinalpe. Dit is een klimmetje van ongeveer 5 km waar ik hier en daar al gebruik moest maken van de kleinere versnellingen van mijn Rohloff naaf. Tijdens de beklimming heb ik het rustig aangedaan, ik had immers nog een lange dag voor de boeg. Werd daarom al redelijk vaak ingehaald maar dat boeide me verder niet. Na de afdaling van de Lareinalpe volgt er een kort stukje singletrail waarna je uitkomt in Gältur. Vervolgens is het via opnieuw brede fietspaden en schroterpadden terug naar Ischgl. Dit stuk fiets je bijna continu naar beneden en er wordt dan ook lekker hard gereden. Ook hier heb ik het rustig aangedaan. Uiteindelijk heb ik iets minder dan 1,5 uur over het eerste lusje gedaan. Dat was volgens de planning.

Vervolgens volgt er een "vreselijke" asfalt klim naar Idalp. In een kilometer of 7 fiets je van 1.300 naar 2.300 meter :roll: . Volgens mijn Polar is het bijna continu meer dan 20% met uitschieters tot 25%. Op de klim naar Idalp kan ik lekker wat mensen inhalen en wordt zelf niet meer ingehaald. Op het kleinste verzet (ongeveer 22 tandjes voor en 33 achter) fiets ik met een gangetje van ongeveer 6 km/u naar Idalp. Hier gat het asfalt over in schrotter en moet er nog een paar kilometer geklommen worden tot het volgende punt waar de route zich opsplits in de middel en lange route. Ruimschoots binnen de tijdlimiet van 3 uur en 45 minuten kom ik hier aan. De benen voelen op dit moment nog goed en het weer ziet er goed uit. Ik besluit dan ook om zoals van te voren gepland rechtsaf te gaan voor de grote ronde.

Na de route splitsing gaat de route al snel weer steil omhoog en komt voor mij het eerste stuk waar ik moet lopen (en met mij alle ander deelnemers die ik kon zien). In de buurt van het Idjoch (2.600 m) wordt het echt vies stijl en krijg ik met veel pijn en moeite al duwend mijn fiets nog vooruit. Door de regen van de afgelopen dagen was de ondergrond een mooie modderpoel waardoor het vrij glad was en de fiets niet echt rolde. Na het Idjoch volgt een kort stukje wat ik weer kan fietsen waarna ik opnieuw mijn fiets omhoog moet duwen richting de Greitspitze. Dit is met 2.853 meter het hoogste punt van de wedstrijd. Vervolgens volgt er een lekkere blubberafdaling waar ik zo langzaam mogelijk naar beneden glijdt. Vervolgens komt het mooiste stuk van de wedstrijd, de Salaaser trail. Deze voert de eerste kilometers over een bergrug waarbij de linkerkant Zwitserland is en de rechterkant Oostenrijk. Dit is door mijn gebrek aan fietstechniek ook het stuk wat voor mij het lastigste is. Ik geniet er wel van maar snel gaat het niet en moet naar verhouding te vaak van de fiets om stukjes te lopen.

Na de Salaaser trail volgt er een eindeloze afdaling over schrotterpaden richting Laret (zwitserland). Vanuit Laret fiets je via wat leuke padjes alweer omhoog naar Samnaun. Eenmaal aangekomen in Samnaun begin je aan de tweede lange klim naar opnieuw rond de 2.800 meter. Het eerste stuk van deze klim tot ongeveer 2.200 meter is fietsend voor mij nog wel te doen. Daarna wordt het te steil en moet ik tot ik op ongeveer 2.400 meter zit lopen. Dan kan ik weer een klein stukje fietsen waarna er een nieuw stuk volgt waarbij fietsen totaal onmogelijk is. Met hangen en wurgen duw ik mijn fiets dit steile stuk op. Op ongeveer 2.600 meter wordt het weer wat vlakker (rond de 15%) en kan ik fietsend de Palinkopf bereiken. Vervolgens krijg je een leuke afdaling over een skipiste die hier en daar erg steil is. Echt moeilijk te fietsen is deze afdaling niet en kan dan ook het meeste fietsen afleggen. Op ongeveer 2.500 meter zit ik weer op een schrotter pad en zit feitelijk het moeilijkste stuk van de Ironbike erop. Vanaf nu gaat het bijna alleen nog maar naar benden via asfalt paden en brede schrotterpaden. Op dit moment schat ik zo in dat ik in een tijd van rond de 7 uur over de finish kan gaan.

Een lekke band gooit echter roet in het eten. Waarschijnlijk is de band gesneuveld door de warmte. Na een minuut of 12 zit ik weer op de fiets met nog 7 km te gaan. Precies op het moment dat ik het laatste stuk schrotter naar de finish wil opdraaien rijd ik opnieuw lek :-( Met nog een kilometer of 3 te gaan besluit ik om de band toch nog maar een keer te wisselen. Dit kost opnieuw een minuut of 10. Na dit oponthoud kom ik uiteindelijk na iets meer dan 7,5 uur over de finish :D

Afgelopen dinsdag had ik de laatste 45 km van de lange ronde al gefietst. Foto's die ik toen heb gemaakt kun je eventueel hier bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:30
@Faxe

respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Respect ja!

Fully geen noodzaak daar?

Mooi die foto's, wel geinig om te zien dat het veelal skipistes zijn. Wat een contrast met echt de winter zeg maar.

[ Voor 168% gewijzigd door Vos op 15-08-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Hardtail voldoet prima bij dit soort wedstrijden. Fully zal misschien iets meer comfort geven maar is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Respect! Fantastische cijfers & feiten, maar dan nog knap gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:32:
Dit weekend de routes van Sleen en Dorst eens uitgeprobeerd.

....

De route zelf was aardig, met name begin en eindstuk. Middenstuk was eigenlijk best saai met alleen maar rechte stukken. De ligging is wel echt prachtig!
...
Ondanks de rechte stukken is Sleen inderdaad wel een leuke route. Gisteren nog een rondje gedaan. Lekker weertje erbij. Heerlijk fietsweer.
Faxe schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:15:
"Steil ist geil" is het motto van de Ironbike in Ischgl waar ik gisteren aan mee heb gedaan.
...
Afgelopen dinsdag had ik de laatste 45 km van de lange ronde al gefietst. Foto's die ik toen heb gemaakt kun je eventueel hier bekijken.
Zoiets lijkt me ook nog wel eens gaaf. Weer eens wat anders dan een rondje Schipborg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Sleen vind ik ook zeker mooie route, vanuit mijn woonplaats Emmen is het een mooie ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
In de bergen heb je zelden een fully echt nodig, meestal is het wel verstandig om het langer vol te houden. Mooi voorbeeld: downhill-track met overal rem-'ribbels', op mijn hardtail wordt je daar echt moe van. En als het erg stijl omlaag gaat moet je met een hardtail harder vechten om op je fiets te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
@Faxe:
zalig!

Ikzelf ben heel vaak in Galtur op vakantie geweest. Echt een geweldige streek om te biken.

Gisteren ben ik in de buurt van Namen gaan mtb'en (na een lange periode van inactiviteit op de MTB). Heel wat modder, maar een leuke en zware rit.
54km, iets meer dan 1000 hoogtemeters.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Weet iemand een winkel in regio Eindhoven waar je leuke fietskleding kunt kopen? Het liefst de officiële toursets voor een mooie prijs. Op zich kan dit wel op internet maar ik wil toch liever even passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
bikes&services Helmond, Cycletrend in Nuenen, Moniques bike shop, en dan vergeet ik er nog een stuk of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Monique heeft niet echt toursets, wel andere leuke kleding.

Iemand een suggestie voor een goedkoop (<300 euro) maar niet al te zwaar (<1800g ) discbrake wielsetje voor 29"? Zal wel een onmogelijke combi zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 16-08-2010 16:18 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mooie fiets! Mijn broer heeft hem ook

@Faxe; knappe prestatie! Kan je vertellen hoe je je hebt voorbereid op die tocht? Heb je een bepaald trainingsschema gevolgd? Ik wil volgend jaar namelijk de Transalp gaan fietsen. Heb al via diverse websites informatie bij elkaar gesprokkeld. Onder andere een trainingsschema van Vasa Sport: http://www.vasasport.nl//...hema%20MTB%20Transalp.pdf
Heb jij misschien nog tips?

[ Voor 21% gewijzigd door willy1986 op 16-08-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
willy1986 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 23:52:
[...]
Mooie fiets! Mijn broer heeft hem ook
Dank, morgen krijg ik hem binnen dan kan het avontuur beginnen. Verwacht u foto's!!!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@willy: ga je een race doen, of een relaxte tourtocht die over de bergen gaat? Ik zit erover te denken om volgend jaar dat laatste te doen, moet me nog wel erin verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:10:
@willy: ga je een race doen, of een relaxte tourtocht die over de bergen gaat? Ik zit erover te denken om volgend jaar dat laatste te doen, moet me nog wel erin verdiepen.
Een relaxte tourtocht! Ik weet alleen nog niet welke tour het word; http://www.vasasport.nl//...TB%20reizen&sub2=Transalp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Ik volg geen trainingschema's. Wel fiets ik vaak en lang en doe geregeld mee met marathons in Duitsland. Om je een idee te geven wat ik vanaf 1 januari 2010 allemaal heb gedaan:

MTB 4.496 km met 37.686 hoogtemeters
Racefiets 2.022 km met 1.563 hoogtemeters
Tacx (Fortius) 3.399 km met 42.521 hoogtemeters.

Heb vooral in de maande januari, februari en maart veel op de Tacx gefietst en daar de nodige virtuele hoogtemeters mee gemaakt. Gerekend vanaf 1 januari heb ik gemiddeld 13 uur en 11 minuten per week gesport. Behalve op de MTB en racefiets doe ik ook nog aan voetbal en ben ik maandje terug begonnen met hardlopen.

Marathons op de MTB waar ik dit jaar aan meegedaan heb zijn:
Kellerwald Marathon 120 km 3.000 hm
Sorpetal Marathon 104 km 2.300 hm
Marathon Offenburg 80 km 2.600 hm
Saarschleifen marathon 105 km 2.300 hm
Erbeskopf Marathon 111 km 3.000 hm
MTB Cyclo Amerongen 100 km 1.500 hm
Neustadt Marathon 103 km 2.560 hm
Ironbike Marathon 80 km 3.800 hm

Denk dat je met wat efficienter trainen met beduiden minder trainingsuren dezelfde resultaten kunt behalen maar dat boeit me verder niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
iemand bekend met het merk Granville toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Jep, vooral gereden in de Belgische landen. Goed, degelijk merk wat ook nog redelijke frames op de markt zet.
Natuurlijk ook afhankelijk van afmontage, als je kijkt naar de productrange: http://www.granvillebikes...nguage/nl-BE/Default.aspx

Is je 29" avontuur dan voorbij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Tja, een goede 29er vind je niet zo snel helaas :( vooral niet voor een budget tot 1200 euro. Dan maar een andere MTB zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik ben ook aan het denken aan een 29'er. Heb zelfs al een verlanglijstje opgesteld maar dat gaat iets worden voor over een half jaar ofzo. Op de verlanglijst staat een Singular Gryphon
een mountainbike met een dropbar dus. Op de racer die ik heb bevalt het me wel meerdere opties te hebben om mijn handen neer te zetten. Qua afmontage wil ik 'retro' gaan, veel zilver/chroom en bruin leren brooks zadel en stuurlint

Frame kan ook nog geared, dus die optie is ook nog altijd open

het verlanglijstje zit alleen al op 2000 euro -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Faxe schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:16:
Ik volg geen trainingschema's. Wel fiets ik vaak en lang en doe geregeld mee met marathons in Duitsland. Om je een idee te geven wat ik vanaf 1 januari 2010 allemaal heb gedaan:

MTB 4.496 km met 37.686 hoogtemeters
Racefiets 2.022 km met 1.563 hoogtemeters
Tacx (Fortius) 3.399 km met 42.521 hoogtemeters.

Heb vooral in de maande januari, februari en maart veel op de Tacx gefietst en daar de nodige virtuele hoogtemeters mee gemaakt. Gerekend vanaf 1 januari heb ik gemiddeld 13 uur en 11 minuten per week gesport. Behalve op de MTB en racefiets doe ik ook nog aan voetbal en ben ik maandje terug begonnen met hardlopen.

Marathons op de MTB waar ik dit jaar aan meegedaan heb zijn:
Kellerwald Marathon 120 km 3.000 hm
Sorpetal Marathon 104 km 2.300 hm
Marathon Offenburg 80 km 2.600 hm
Saarschleifen marathon 105 km 2.300 hm
Erbeskopf Marathon 111 km 3.000 hm
MTB Cyclo Amerongen 100 km 1.500 hm
Neustadt Marathon 103 km 2.560 hm
Ironbike Marathon 80 km 3.800 hm
Wow uitzonderlijk lijstje _/-\o_ , laat ik maar eens beginnen met 4 tot 6 uur per week op de fiets. Anyhow, ben nogal nieuw m.b.t. tot het geavanceerdere (is dat een woord) fietsen. Vroeger heb ik relatief veel gefietst en nu pak ik de draad weer op en er is toch veel veranderd en bijgekomen naar mijn idee. Waar het voorheen was bandjes op sterkte en fiestcomputertje aan, zie je tegenwoordig bij de tweakende fietser gps modules, navigatie systemen hartslagmeters enz. maar dat hoogtemeters gebeuren wat je noemt volg ik even niet, wat is het en hoe meet ik het? Zijn het eikpunten, daadwerkelijk geregistreerde hoogtes zoja hoe kom je dan aan over een afstand van 4,5k aan km bij 38k aan hm's?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
je hoeft ze niet te gebruiken hoor, al die gadgets. Ik heb op mijn mtb geen computertje zitten hoor. Ik fiets voor de lol, als dat nou 40km is, of 20. Als ik maar lol heb :)

hoogtemeters zijn de aantalen meters die je klimt opgeteld, is te meten met gps fietscomputers of computers die de hoogte meten aan de hand van drukverschil. Stel je gaat van 10 meter hoogte, naar 100 meter, dan heb je 90 hoogtemeters gemaakt. Als je een parcour hebt waar allemaal bultjes in zitten van 1 meter hoog, dan heb je na 20 van die bultjes 20 hoogtemeters gemaakt, ookal ben je uiteindelijk op dezelfde hoogte uitgekomen als je beginpunt.

En het is een afstand van 4.496.000 meter en daarin 37.686 hoogte meters he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Als je goed en slim traint met het met structureel 6 uur in de week ook mogelijk zijn om een marathon te fietsen zonder al te veel problemen. Voor wat betreft gadgets is er de laatste tijd veel leuk spul op de markt gekomen. Zelf heb ik een Garmin GPS ontvanger waar ik te fiharetsen routes mee kan opnemen en weer opnieuw kan fietsen. Daarnaast heb ik een Polar RS 800 CX met GPS ontvanger. Deze Polar maakt het mogelijk om na afloop van je sportactiviteit de gegeven in te lezen in de polar software. Je kunt vervolgens dingen zijn als:
- het verloop van snelheid in de tijd
- hoogteprofiel
- hartslag
- cadans (handig voor op de racefiets)
- totaal aantal hoogtemeters

Tijdens het fietsen zelf kan ik op de Polar ook zien hoe hoog ik zit en en hoeveel ik in totaal geklommen heb. Om te fietsen is het natuurlijk allemaal niet noodzakelijk maar het is wel leuk :)

Op mijn Tacx kan ik video's fietsen van bekende fietstochten als de Alpe d'huez, Mont Ventoux, Mortirolo etc. In een virtuele wereld kun je via internet zelf tegen anderen fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De_Bastaard schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:47:
Tja, een goede 29er vind je niet zo snel helaas :( vooral niet voor een budget tot 1200 euro. Dan maar een andere MTB zoeken :)
Niet? Kijk eens bij On-One dan eens. Meerdere 29ers voor rond de e900,-

On-One Inbred 29er race

On-One Inbred 29er singlespeed

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Die Inbred Race wilde ik ook al voorstellen. Zet daar een fox of reba 29'' in, en je hebt een prachtfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hey die zijn opzich wel nice inderdaad. Prijs valt nog goed mee :-)
Wel even wat configureren en kijken of ze een 21.5" frame in het oranje hebben :+

En, natuurlijk even zoeken naar een On One dealer hier in Nederland zodat ik kan proefzitten.

Edit, die dealer hier kan je wel vergeten volgens mij :( Dan gaat dat feest alvast niet door, ik wil wel kunnen proefzitten voordat ik dadelijk een te grote fiets koop ofzo.

[ Voor 115% gewijzigd door De_Bastaard op 19-08-2010 08:32 ]

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hee wat leuk, ook een apart MTB-topic. Naast wielrennen heb ik sinds vorig jaar het MTB-en ontdekt. Dan eerst maar even mijn fiets vermelden, dat is uiteraard een instapmodelletje: Giant Terrago 0 disc. Afmontage met mix van XT, SLX en goedkoper spul (naven etc.). Rock Shox Tora 302 vork. Prima fiets voor mij op het op te leren en ik kon hem voor een zacht prijsje kopen.

Ik vraag me af of hier mensen zijn die met een Garmin apparaat MTB-en en of dat een beetje op je stuur blijft zitten in ruig terrein. Wat kan ik doen om beschadiging ervan te voorkomen bij een val?

Nog een vraag: kan ik de remschijven gewoon ontvetten met terpentine oid?

[ Voor 5% gewijzigd door TheLemon op 19-08-2010 09:40 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.