Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 134 Laatste
Acties:
  • 591.537 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Engineer Stewie Weet je zeker dat je genoeg speling hebt onder de topcap zodat je niet die bottomt op de vorkbuis? Want anders kun je draaien zoveel je wilt, je speling blijft. Steek er anders eens een ringetje onder. Ik stel mijn balhoofd altijd af door de topcap vast te draaien totdat het stuur niet meer lekker draait, fiets op de grond en de topcap weer goed los. Dan de bout weer vast totdat je voelt dat ie weerstand krijgt op de topcap. En dan nog een kwart slag verder. Dan nog even checken op speling, anders de bout nog een stukje doordraaien. Voor een Chris King is dat perfect.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Engineer Stewie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:38:
[...]

Maakt niet uit dat het een carbon frame betreft?
Als je echt veel kracht moet zetten om de lagers juist af te stellen (aangenomen dat de lagers niet gaar zijn) dan is er iets anders mis, de draad van je starnut verroest bijvoorbeeld, of zoals @zonoskar aangeeft te weinig ruimte tussen de steerer tube en je stuurpen, de bovenkant van je stuurpen mag niet vlak liggen met de buis van je vork, maar de buis moet iets dieper liggen.

Je frame zal je niet zomaar kapot draaien, maar veel kracht zetten op de starnut zou dus ook niet nodig moeten zijn..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Ruud schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

Heb je een GPX van de route van vandaag? :)
Ik heb hier wel mijn route over de Goudsberg van een tijdje geleden. Weet niet of je de GPX kan downloaden van Strava, anders kan ik hem wel op een andere manier met je delen.

https://www.strava.com/ac...sed?hl=en-US&v=1532378746

Ook prima te rijden met een hardtail zonder dropper 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Heb nu gezien hoe het in elkaar zit. Er lijkt idd wat weinig speling te zijn tussen stuurpen en top buis. Ik kan draaien aan de topcap hoe hard ik wil, het stuur blijft soepel gaan.

Het is iets beter maar nog niet helemaal weg. De LBS moet het maar oplossen, heb genoeg voor de fiets betaald...

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer Stewie op 21-08-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:20:
Heb nu gezien hoe het in elkaar zit. Er lijkt idd wat weinig speling te zijn tussen stuurpen en top buis. Ik kan draaien aan de topcap hoe hard ik wil, het stuur blijft soepel gaan.

Het is iets beter maar nog niet helemaal weg. De LBS moet het maar oplossen, heb genoeg voor de fiets betaald...
Dan is er iets mis met de starnut denk ik, uiteindelijk moet je het strak tegen elkaar hebben getrokken, en zou je dus niet verder moeten kunnen draaien. Als ie als het ware dol is, dan trek je de starnut denk ik de verkeerde kant op door je steerer tube. Normaal zou die starnut enkel 1 kant op moeten kunnen, naar beneden. Dus je LBS zal de starnut moeten vervangen denk ik.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet iemand of bij het rijden van een GPX (op een Garmin Fenix5) koers het mogelijk is om op een willekeurig punt van de koers de route te starten en van daaruit de complete koers te rijden?

Ik wil Nijmegen Rood rijden en starten bij Het Zwaantje maar de track die ik hier gevonden heb geeft, ondanks dat ik het Zwaantje selecteer, steeds een ander startpunt in Garmin Connect. Dit punt lijkt geen echte startlocatie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:33
XeNeRgY schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:35:
Weet iemand of bij het rijden van een GPX (op een Garmin Fenix5) koers het mogelijk is om op een willekeurig punt van de koers de route te starten en van daaruit de complete koers te rijden?

Ik wil Nijmegen Rood rijden en starten bij Het Zwaantje maar de track die ik hier gevonden heb geeft, ondanks dat ik het Zwaantje selecteer, steeds een ander startpunt in Garmin Connect. Dit punt lijkt geen echte startlocatie te zijn.
Lukt perfect op mijn Edge 1000, zolang ik maar niet naar het startpunt navigeer (vraag hij als je een route start).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:56
Prulleman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:50:
[...]

Dan is er iets mis met de starnut denk ik, uiteindelijk moet je het strak tegen elkaar hebben getrokken, en zou je dus niet verder moeten kunnen draaien. Als ie als het ware dol is, dan trek je de starnut denk ik de verkeerde kant op door je steerer tube. Normaal zou die starnut enkel 1 kant op moeten kunnen, naar beneden. Dus je LBS zal de starnut moeten vervangen denk ik.
Zoals ik het lees kan het boutje van de topcap hard genoeg aangetrokken worden maar heeft het niet teveel effect op het balhoofd. Lijkt mij dat de topcap dan op de vorkbuis geklemd wordt ipv op de stuurpen. Maar waarom zou dat nu ineens zijn? Dan moeten er spacers verwijderd zijn of zat er eerder iets niet goed gemonteerd wat nu op zijn plek geschoten is.

@Engineer Stewie Je hebt de stuurpen toch wel eerst losgedraaid van de vorkbuis voordat je de topcap iets aantrok he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:18

Vanaf het Zwaantje kun je prima zonder gpx de rode route rijden. Je volgt wel even zwart als aanrijdt route. Vraag het even na in het Zwaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:09:
[...]

Ik heb hier wel mijn route over de Goudsberg van een tijdje geleden. Weet niet of je de GPX kan downloaden van Strava, anders kan ik hem wel op een andere manier met je delen.

https://www.strava.com/ac...sed?hl=en-US&v=1532378746

Ook prima te rijden met een hardtail zonder dropper 8)
Yes, kan ik downloaden :) dank

@nWn : thanks voor het kaartje! Samen met de GPX van @L0we en basecamp moet ik daar wel een even kunnen spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:09:
[...]

@Engineer Stewie Je hebt de stuurpen toch wel eerst losgedraaid van de vorkbuis voordat je de topcap iets aantrok he? :+
oe... goeie, dat is inderdad wel essentieel... Stom dat we daar niet eerder aan hebben gedacht, klassieke fout!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ruud schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 07:09:

Ja hoor.

Heb de stuurpen losgezet. Dan de topcap er even afgenomen om te kijken hoe dat in elkaar zat.
Vervolgens de topcap erop gezet en dan heb ik echt maar 1mm speling tussen topcap en starnut.

Toch een poging gewaagd en de topcap vastgezet, daarna de stuurpen op 6Nm vastgedraaid. Was initieel beter maar na wat rijden voelt het weer los.
Nu, de fiets is geen nieuwe, de fiets is refurbished met een volledig nieuwe aandrijving, remblokkenm zadelbuis, zadel en de fox voorvork is weggeweest voor een garantie gevalletje.

Mogelijk was dit al van begin maar heb ik dat nooit gevoeld, gaande weg leert men een fiets kennen
zeker :).

Ik ga er gewoon terug mee naar de fietsenmaker, die moet het maar oplossen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Engineer Stewie schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:49:
[...]

Ja hoor.

Heb de stuurpen losgezet. Dan de topcap er even afgenomen om te kijken hoe dat in elkaar zat.
Vervolgens de topcap erop gezet en dan heb ik echt maar 1mm speling tussen topcap en starnut.

Toch een poging gewaagd en de topcap vastgezet, daarna de stuurpen op 6Nm vastgedraaid. Was initieel beter maar na wat rijden voelt het weer los.
Nu, de fiets is geen nieuwe, de fiets is refurbished met een volledig nieuwe aandrijving, remblokkenm zadelbuis, zadel en de fox voorvork is weggeweest voor een garantie gevalletje.

Mogelijk was dit al van begin maar heb ik dat nooit gevoeld, gaande weg leert men een fiets kennen
zeker :).

Ik ga er gewoon terug mee naar de fietsenmaker, die moet het maar oplossen voor me.
Vreemd gebeuren, je kunt namelijk zonder topcap en stermoer rijden, de vork en dus je balhoofd zit namelijk vast met je stuurpen :) De stermoer is nooit sterk genoeg om een rijdende fiets bij elkaar te houden. De stermoer is om de spanning op je balhoofd af te stellen. Daarna zet je het geheel vast met de stuurpen. Daar zou nooit ineens speling op kunnen komen onder het rijden als alles in goede staat is en goed in elkaar zit. Zelfs niet als het onderste lager er in twee delen uit komt.

1mm speling tussen topcap en stermoer kan eigenlijk ook niet genoeg zijn. Dan heb je wel erg weinig marge om het geheel op de juiste spanning te zetten. En al helemaal niet met een CaneCreek series 40 headset. Die topcap komt al een stukje verder de vorkbuis in.

Maar laat de LBS het maar oplossen iets gaat er niet goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:19
Ik heb de Cube Reaction Pro 2018 (dus alles aluminium volgens mij). Nu wil ik een inbus torque gaan kopen, maar mijn vraag is: zouden jullie een 4Nm of een 5Nm torque kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Wyke schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:30:
Ik heb de Cube Reaction Pro 2018 (dus alles aluminium volgens mij). Nu wil ik een inbus torque gaan kopen, maar mijn vraag is: zouden jullie een 4Nm of een 5Nm torque kopen?
Waarom eentje met een vaste instelling?

Ik heb zelf deze: https://www.internet-bike...arina-0-10-nm-met-bitset/
Hij kwam erg goed uit de vergelijkende test van Bike Radar, en qua bediening vind ik hem fantastisch.

Voordeel hiervan vind ik dat je er alles mee kan doen. Sommige delen moeten bij mij op 4NM, sommige op 6, hiermee kan ik alles op een juiste manier vastzetten.
Ruud schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:15:
[...]

Yes, kan ik downloaden :) dank

@nWn : thanks voor het kaartje! Samen met de GPX van @L0we en basecamp moet ik daar wel een even kunnen spelen :)
Have fun! Mijn rit ging precies om het verboden gebied heen volgens mij.

[ Voor 20% gewijzigd door L0we op 22-08-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:38
Ik hoor goede verhalen over de parktool atd. Dat is een instelbare driver tussen 4 en 6nm met bitjes.

Niet het goedkoopste, maar wel compact. Anders zit je echt vast aan een grotere ratchet als je wat instelbaarheid wil en goedkoper.

Puur een 4 of 5 nm tool kopen vind ik zelf wat verspilling van het geld en ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Engineer Stewie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:20:

Heb je een spacer onder je stuurpen (dus tussen balhoofd en stuurpen)? Dan kun je proberen die er tussen uit te halen en boven op de stuurpen te leggen, tussen de stuurpen en de topcap. Dan moet je het balhoofd weer kunnen afstellen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Torched schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:37:
Ik hoor goede verhalen over de parktool atd. Dat is een instelbare driver tussen 4 en 6nm met bitjes.

Niet het goedkoopste, maar wel compact. Anders zit je echt vast aan een grotere ratchet als je wat instelbaarheid wil en goedkoper.

Puur een 4 of 5 nm tool kopen vind ik zelf wat verspilling van het geld en ruimte
sja.. als je dan 60 euro uit gaat geven, dan zou mijn eerste keuze ook niet eentje met een 4-6 nm range zijn... Leuk voor in de shop of als je echt heel veel klust aan je fiets, maar ik heb nu deze:
https://vanbon-sport.nl/o...tsleutel-torqueset-btl-73
(goedkoopste linkje wat ik kon snel kon vinden, ken de winkel niet)

Wellicht dat ik niet iedereen dit nodig heeft en is juist een 4-6 voldoende, maar ik heb ook een lefty voorwiel die op 10 vastmoet. Remboutjes moeten vaak op 8 of 9 en verder zijn er vaak nog wat kleinere zaken die op 2 moeten.

En als je minder uit wilt geven zou ik inderdaad voor de optie van @L0we gaan, zoiets krijg je volgens mij ook gratis bij je nieuwe Canyon fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 22-08-2018 13:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Als het voor boutjes voor stuurpen, zadelpen, remgrepen, shifters etc is, dan is zo'n simpel dingetje van @L0we idd prima geschikt. Ze worden inderdaad ook bij Canyons geleverd. (gelijk principe) Volgens mij prima in orde qua nauwkeurigheid.

Enige waar ik een echte momentsleutel voor gebruik (Gedore) zijn de lagers in de achterbrug/demper van de fully. Die moeten net iets strakker vast dan dat Canyon-ding weer kan geven ;)

Oh, die aangegeven momenten, zijn die droog of nat? In de auto/motorwereld wordt rekening gehouden met nat, nieuw draad. Maar in de fietsindustrie? Geen idee. En wat doet een loctite met het moment? Zorgt dat alleen voor een constant moment (nieuw, ruw draad heeft altijd een iets hoger koppel nodig, maar misschien zorgt Loctite wel voor een constant gedrag) of zorgt het er ook voor dat een boutje minder koppel nodig heeft? ;)

Ik weet het niet.. Kortom, gewoon op gevoel, of het nou 5 of 6Nm is, dat maakt niets uit. Ook altijd een leuke, op elk carbon stuur staat wel een maximaal moment aangegeven. Maar hoe weten ze nou welke klemming ik ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:19
L0we schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:35:
[...]

Waarom eentje met een vaste instelling?

Ik heb zelf deze: https://www.internet-bike...arina-0-10-nm-met-bitset/
Hij kwam erg goed uit de vergelijkende test van Bike Radar, en qua bediening vind ik hem fantastisch.

Voordeel hiervan vind ik dat je er alles mee kan doen. Sommige delen moeten bij mij op 4NM, sommige op 6, hiermee kan ik alles op een juiste manier vastzetten.
Allen bedankt voor de reacties, hier kan ik verder mee.

Ik ga trouwens binnenkort in Houffalize fietsen een dagje. Wil liefst twee routes doen, maar wellicht kom ik er maar tot 1. Nu zie ik overal wel gradings m.b.t. technische moeilijkheid, afstand, etc. van de 6 (+1) routes, maar eigenlijk vroeg ik me af hoe lang een gemiddelde biker (give or take) per routes erover doet, zodat ik kan inschatten welke combinaties überhaupt mogelijk zijn om in te plannen.
Heb er ontzettend veel zin in en zit iedere dag wel even naar de routes te gluren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 23:23

Ja dat is mogelijk. Ikzelf start vaak vanaf de (lange) klim via de Plasmolen (daar is ook een ruime parkeerplaats voor auto's en er zijn nog wat eetgelegenheden nabij). Een tweede alternatief is in Milsbeek bij De Diepen (pannekoekenhuis) parkeren, de klim over asfalt omhoog te fietsen en op de top van de (provinciale) weg over te steken en via stukje zwarte aanlooproute op Route Rood te geraken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Een deftige maar vrij goedkope instalbare momentsleutel kan je hier bestellen:
http://www.wiggle.nl/x-tools-essential-momentsleutel-set/
zonoskar schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:57:
[...]

Heb je een spacer onder je stuurpen (dus tussen balhoofd en stuurpen)? Dan kun je proberen die er tussen uit te halen en boven op de stuurpen te leggen, tussen de stuurpen en de topcap. Dan moet je het balhoofd weer kunnen afstellen.
Heb geen kleine spacer nee.
Heb 2500€ betaald voor de fiets, ga er dus niet zelf mee liggen klooien als het niet simpel op te lossen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Engineer Stewie op 23-08-2018 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:02
Beste mede mountainbikers, de routes lage en hoge vuursche zijn momenteel(deels) afgesloten, sommige hier zullen dat wel weten. Dit weekend staat er groot onderhoud gepland.
Een ieder die deze routes graag weer open wil hebben kan zich op onderstaande Facebook pagina aanmelden om mee te helpen.
Heb je geen Facebook dan kan het ook via het MTB forum.
Hoe meer mensen helpen hoe beter!

http://www.facebook.com/groups/MTBUtrechtseheuvelrug

http://www.mountainbike.n...?f=10&t=135087&start=1590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ErikG2 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:15:
Beste mede mountainbikers, de routes lage en hoge vuursche zijn momenteel(deels) afgesloten, sommige hier zullen dat wel weten. Dit weekend staat er groot onderhoud gepland.
Een ieder die deze routes graag weer open wil hebben kan zich op onderstaande Facebook pagina aanmelden om mee te helpen.

Gratis core training om je MTB-skills te boosten! 8) Of een goed excuus om als volwassen vent weer eens in de zandbak te spelen ;) En gewoon super gezellig ouwehoeren met andere MTB'ers.
Ik ben dit weekend helaas verhinderd, heb de afgelopen weken wel een aantal keer meegeholpen op Zeist. Als er doordeweeks 's avonds nog wat gedaan wordt sluit ik wel weer aan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
ErikG2 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:15:

Voor mij iets uit de route.

Ik ga wel hieraan meehelpen: https://www.facebook.com/...we/posts/2235700703330379

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:32

nWn

In Geocentric Orbit

Tof dat ze gaan beginnen, ik kom ook zeker een keertje helpen!

Morgen gaat alleen niet lukken, ik vertrek naar de Vogezen voor een weekje fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
nWn schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:29:
[...]

Tof dat ze gaan beginnen, ik kom ook zeker een keertje helpen!

Morgen gaat alleen niet lukken, ik vertrek naar de Vogezen voor een weekje fietsen.
Morgen? 5 september is er een informatie-bijeenkomst, en 11 september wordt er begonnen met de bouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:32

nWn

In Geocentric Orbit

L0we schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Morgen? 5 september is er een informatie-bijeenkomst, en 11 september wordt er begonnen met de bouw
Met morgen doelde ik op de werkzaamheden op de UHR, excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
RCZ is zo funny, bestel je een Eagle-groep zit er geen derailleur bij en geen ketting... Doet een 11-speed XT-derailleur het ook met een Eagle-shifter en cassette? :+ ;)

Dan maar weer op en neer naar Mantel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ruud schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:40:
RCZ is zo funny, bestel je een Eagle-groep zit er geen derailleur bij en geen ketting... Doet een 11-speed XT-derailleur het ook met een Eagle-shifter en cassette? :+ ;)
Erg herkenbaar, al was het voor mij minder dramatisch. Ook een Eagle groep aangeschaft, GX met X01 shifter. Krijg ik een GX Eagle shifter toegestuurd. Ik die dus teruggestuurd en pak en beet 2 maanden later een reactie: je hebt gelijk, maar de x01 shifter is niet meer op voorraad dus krijg je je geld terug. Heeft ook weer een paar weken geduurd...

RCZ kan leuk zijn, maar verwacht niks qua aftersales. Koop ook niks als je iets snel nodig hebt. Verwacht dus ook niet dat je alles krijgt. Alles wat je wel toegestuurd krijgt is weer goed meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@ElmarJ16 De onderdelen waar erg veel korting op zat heb ik gelukkig wel. Shifter en ketting zijn bij elkaar maar 15 euro duurder bij Mantel dan bij RCZ.

Ik heb de after sales nog nooit nodig gehad maar heb er al wel mooie verhalen over gelezen :) Zal wel loslopen en anders zit de credit card-maatschappij er altijd nog tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dat is in ieder geval mooi. Er zijn natuurlijk zat slechte verhalen, maar die gaan voor 99% enkel over verkeerde leveringen en langdurige returns. Mijn ervaring is dat ze echt niet moeilijk doen en houden zich wel aan hun woord. Je moet enkel wat meer geduld hebben dan bij een 'echte' (web)shop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Ze hebben bij RCZ maar 1 of 2 man werken lijkt me om alles te regelen. Zelf ook meer dan 2 maanden staan wachten op een vork terwijl het 1 maand zou duren. Toen heb ik ook nog de verkeerde gekregen. Maar goed, prijzen zijn scherp en met veel geduld is het allemaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
Vandaag even er wat eerder tussenuit gesneakt en Amerongen en Hoge Ginkel gereden, echt heerlijke tracks blijven dat O+

Jammer wel dat de Maxxis Ardents die nu onder m'n fiets liggen liggen op de huidige bodemomstandigheden echt zo soepel rollen als stront door een trechter. Merkte echt dat ik op sommige plekken niet op snelheid kwam daardoor. Naja, het gaat ooit wel weer meer regenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Sjoewe schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:30:
Vandaag even er wat eerder tussenuit gesneakt en Amerongen en Hoge Ginkel gereden, echt heerlijke tracks blijven dat O+

Jammer wel dat de Maxxis Ardents die nu onder m'n fiets liggen liggen op de huidige bodemomstandigheden echt zo soepel rollen als stront door een trechter. Merkte echt dat ik op sommige plekken niet op snelheid kwam daardoor. Naja, het gaat ooit wel weer meer regenen...
Grappig die 2 heb ik gisteren ook gedaan, voor het eerst. Heerlijke routes inderdaad. Aardige beklimmingen daar en wanneer het naar beneden ging merkte ik ook wat probleempjes in de bochten qua grip op mijn mavic 27.5x2.4 bandjes maar niks denderend. Vond het ondanks al die droge weken redelijk bij liggen toch. Voor herhaling vatbaar ook al moet ik er dik een uur voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is ook een lastige ondergrond nu sowieso. Keiharde bodem met een dun laagje zand los erover. Soms heb je heel veel grip en soms is het opeens verdwenen. Heb wel weer een paar mooie onbedoelde scandinavian-flics gedaan vandaag...

Denk dat je nu beter af bent met Race Kings of Racing Ralph's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik rijd altijd met een short, wijde pijpen. Maar daaronder enkel boxershort. Echter, een zeem is op langere, stuiterstukken wel lekker.

Wat doen jullie;
- losse zeembroek eronder?
- geen zeem
- strakke (wielren)broek?

Ik zit te kijken naar zoiets;
https://www.bol.com/nl/p/...ceZaxPPQ.1.7.ProductImage

Zou dat lekker fietsen? Of alleen voor motocross?

Het voordeel van een binnenbroekje is dat wel in de clubkleuren kan blijven rijden :)

Thnx!

Edit;
Weet iemand een shop in Zuidholland waar je wat kinky mtb kleding kan bekijken? Niet t standaard wielershirt van Bianchi, etc? Die O'neal Mayhem Jerseys vind ik wel dik, maar alleen online.Maar wil ook nog een extra broek - en fysieke shops vind ik fijner dan virtuele..

[ Voor 20% gewijzigd door Blomminator op 25-08-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Blomminator Ik rijd met een losse fietsbroek met bretels eronder. (Craft C1-zeem) Volgens mij hebben ze geen binnenbroek met die zeem dus daarom gewoon een fietsbroek :)

Clubkleuren: Mag je anders niet op de route? Of is het voor het wij-gevoel? Serieuze vraag, ik heb geen idee want ik heb geen wij-gevoel-behoefte :')

[ Voor 25% gewijzigd door Ruud op 25-08-2018 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Ruud
Ha, jahoor, alles mag. Maar goed, het clubgevoel he. Ik ben de enige die fietst met een baggy short. En dat is al menigmaal voer voor een opmerking... Maar mannen in strak lycra is niet zo voor mij... ;)
Ik ben al niet echt 'volwaardig' lid. De rest is fanatiek wielrenner.. ik doe alleen in de winter mee met het mtb-deel. Dus om nog beetje mee te doen is een shirtje + broekje wel zo vriendelijk.
EN! Ik geef in de winter regelmatig 'mountainbiken voor Dummies' aan mensen die net vers lid willen worden. Beetje oefenen met remtechniek, kleine heuveltjes, etc. Dus als 'trainer' is clubkleuren zeker van belang (althans, voor t bestuur).

Broek duik ik vanmiddag nog eens in. Denk sowieso even langs Decathlon voor wat ondershirts + loopbroekje. Dat hardloopbroekje heeft t zwaar,.. in z'n eentje.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Hey,

Schouder herstelt stilletjes aan. Nu om de tijd te doden dacht ik eraan om men bike wat te tunen via kleur.

Heb nu een zwart bike met oranje details. Ik vroeg me af welke kleur er in accessoires, zipties, vijsjes, etc hieraan toegevoegd zou kunnen worden om het extra stijl te geven. ;)

Stijl is bijzaak maar ik vind het wel fijn alleen weet ik niet goed welke kleur erbij te betrekken? Royal purple? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
1 accent kleur is meestal wel genoeg... (Maar dat is mijn mening). Je kan uiteraard wel meer zaken in oranje doen, zadel, grips, kabels,...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Blomminator schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:46:
Ik rijd altijd met een short, wijde pijpen. Maar daaronder enkel boxershort. Echter, een zeem is op langere, stuiterstukken wel lekker.

Wat doen jullie;
- losse zeembroek eronder?
- geen zeem
- strakke (wielren)broek?

Ik zit te kijken naar zoiets;
https://www.bol.com/nl/p/...ceZaxPPQ.1.7.ProductImage

Zou dat lekker fietsen? Of alleen voor motocross?

Het voordeel van een binnenbroekje is dat wel in de clubkleuren kan blijven rijden :)

Thnx!

Edit;
Weet iemand een shop in Zuidholland waar je wat kinky mtb kleding kan bekijken? Niet t standaard wielershirt van Bianchi, etc? Die O'neal Mayhem Jerseys vind ik wel dik, maar alleen online.Maar wil ook nog een extra broek - en fysieke shops vind ik fijner dan virtuele..
Ik rij ook baggy, gewoon een fietsshort eronder. Koop ze ook als set, heb een set van Cube bvb, maar dat zijn gewoon losse onderdelen.
Heb ook broeken met bretels, daar doe ik dan baggy overheen en los shirt.
Short wil ik op vakantie elke keer kunnen wisselen, die baggy maakt mij niet zoveel uit.

Shorts wel met goed zeem uiteraard, anders ga ik letterlijk stuk. Heb ze vooral van Craft, die bevallen goed.

[ Voor 4% gewijzigd door RZor op 25-08-2018 09:04 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:50:
1 accent kleur is meestal wel genoeg... (Maar dat is mijn mening). Je kan uiteraard wel meer zaken in oranje doen, zadel, grips, kabels,...
Heb laatst deze aangekregen:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

Deze zijn nog onderweg:

Misschien qua zip ties en vijsjes iets blauws pakken dat past bij de caps op mijn vering. Dus de mini dingetjes aan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
RZor schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:02:
[...]

Ik rij ook baggy, gewoon een fietsshort eronder. Koop ze ook als set, heb een set van Cube bvb, maar dat zijn gewoon losse onderdelen.
Heb ook broeken met bretels, daar doe ik dan baggy overheen en los shirt.
Short wil ik op vakantie elke keer kunnen wisselen, die baggy maakt mij niet zoveel uit.

Shorts wel met goed zeem uiteraard, anders ga ik letterlijk stuk. Heb ze vooral van Craft, die bevallen goed.
Welke baggy broeken raden jullie aan? Vind een zeem onderaan erg belangrijk persoonlijk en in de zomer rijd ik gewoon in een strak pakkie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Crust schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:08:
[...]

Welke baggy broeken raden jullie aan? Vind een zeem onderaan erg belangrijk persoonlijk en in de zomer rijd ik gewoon in een strak pakkie. :)
De baggy koop ik gewoon op de looks. De losse fietsbroek eronder heb ik met het zwaarste zeem van Craft, snel last van m’n reet namelijk.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
RZor schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:19:
[...]

De baggy koop ik gewoon op de looks. De losse fietsbroek eronder heb ik met het zwaarste zeem van Craft, snel last van m’n reet namelijk.
Voor mij is een deftig zeem goed genoeg. De baggy shorts hebben best beetje stretch zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Crust schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Voor mij is een deftig zeem goed genoeg. De baggy shorts hebben best beetje stretch zeker?
Klopt, zolang je ze van een fietsmerk neemt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
RZor schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

Klopt, zolang je ze van een fietsmerk neemt.
Sorry maar ik opt (voorlopig) in voor mijn eigen merk! :) Daar vertel ik nog niets over, voorlopig ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Crust op 25-08-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Punt is denk ik dat je een broek koopt die gemaakt is om mee te fietsen en niet ene baggy om mee te skateboarden bv.

Je moet namelijk wel een beetje over je zadel kunnen manoeuvreren. (Daarom prefereer ik eigenlijk ook gewoon een wielrennenbroek, die droeg ik 25 jaar geleden ook al op de MTB, zie niet in waarom een baggy beter zou zijn, voor de trend doe ik het iig niet)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:00:
Punt is denk ik dat je een broek koopt die gemaakt is om mee te fietsen en niet ene baggy om mee te skateboarden bv.

Je moet namelijk wel een beetje over je zadel kunnen manoeuvreren. (Daarom prefereer ik eigenlijk ook gewoon een wielrennenbroek, die droeg ik 25 jaar geleden ook al op de MTB, zie niet in waarom een baggy beter zou zijn, voor de trend doe ik het iig niet)
Bij baggy kan je rots hard blijven hangen en dat kan leiden tot een lelijke val. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daarom een MTB specifieke baggy ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Of een dropper :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Beide FTW! Maar wel echt een fiets baggy kopen. Dat gaat prima. In Schotland was dat prima, trail maakte niet uit, zo dicht kom je er dan niet dicht bij, dan heb je al een ander probleem.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zojuist mijn rondje door de Kosice gedaan (Slowakije). Mooie hoogte meters gemaakt (bijna 1000m) en ik had een Specialized Epic Comp 2018 gehuurd. Oke nu ben ik om, ik wil een fully. Damn wat een fijne fiets. En de SRAM GX shifter is ook erg fijn.

Voor wij het interesseert: https://www.strava.com/activities/1795816427

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Tylen Gaaf rondje! Zat er een GX Eagle-groep op? Dat is inderdaad echt een erg fijne groep. M8000 is erg goed maar GX Eagle is net iets beter, en dat voor een relatief laag bedrag! SRAM heeft de MTB-groepen echt goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:12:
@Tylen Gaaf rondje! Zat er een GX Eagle-groep op? Dat is inderdaad echt een erg fijne groep. M8000 is erg goed maar GX Eagle is net iets beter, en dat voor een relatief laag bedrag! SRAM heeft de MTB-groepen echt goed voor elkaar.
Ja een 1:11 of 1:12 gx eagle zat erop. Het klikte erg fijn en voelde goed solide met weinig speling. Ik was/ben een Shimano fan. Maar had hier nog niet mee geschakeld. Volgende fiets maakt het voor mij iig niet uit of het xt of eagle is iig.

Ander vraagje aan de mannen hier. Mijn vrouw heeft tubeless ready velgen en tubles banden. Natuurlijk zit er nog een binnenband in. Moet ik dan alleen een setje ventielen kopen? Of moet er ook een velglint vervangen worden dan? (Als ik hem tubeless wil maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
In principe heb je dan alleen ventielen nodig, maar als de banden niet lekker seaten is het wel fijn om nog wat tape achter de hand te hebben voor een extra laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Heb ook een vraagje over mijn banden. Mijn voorste band die lekt altijd. En dan ook altijd vloeistof. Op de band komt altijd bij het stilstaan witte melk te zitten. Die banden zouden tubeless ready zijn volgens de de fabrikant en de lbs heeft ventiel en melk er voor me ingedaan. Wat moet ik daar nu mee? 30ste moet ik op eerst onderhoud. Ff aan hun melden? Vorige keer al langsgeweest en toen hadden ze er dikkere melk ingedaan. Nu gaat die toch al niet meer af maar toch lekt die nog kleine hoeveelheden melk over de ganse band. Dus ik denk dat er iets niet klopt met het lint vanaf begin bij aankoop? Advies?

[ Voor 26% gewijzigd door Crust op 26-08-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Gisteren een mooie MTB tocht gedaan.
Iemand overstak me en heb wat meegereden met hem.
Hij reed wel érg snel (ben zelf normaal ook niet traag), maar soms was het toch lastig om te volgen :P.

Ik rij met gewone bandjes. Scheelt tubeless echt zo veel qua rolweerstand e.d.?
Iemand praktijkervaringen (verschil gewone banden vs tubeless)?
Als het echt zo veel scheelt, moet ik toch even die optie bekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@CedricD ik denk dat vrijwel niemand tubeless rijdt om de lagere rolweerstand. Dat is mooi meegenomen, maar vrij insignificant.

@Tylen tubeless ready velgen moet je nog luchtdicht maken met velgtape. Dus dat moet je ook kopen, naast latexmelk en ventielen.

[ Voor 34% gewijzigd door zonoskar op 26-08-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Met name de lagere druk en de bijhorende grip leveren het meeste voordeel. (+Minder tijd stilstaan langs de route om je band te plakken).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:49:
Heb ook een vraagje over mijn banden. Mijn voorste band die lekt altijd. En dan ook altijd vloeistof. Op de band komt altijd bij het stilstaan witte melk te zitten. Die banden zouden tubeless ready zijn volgens de de fabrikant en de lbs heeft ventiel en melk er voor me ingedaan. Wat moet ik daar nu mee? 30ste moet ik op eerst onderhoud. Ff aan hun melden? Vorige keer al langsgeweest en toen hadden ze er dikkere melk ingedaan. Nu gaat die toch al niet meer af maar toch lekt die nog kleine hoeveelheden melk over de ganse band. Dus ik denk dat er iets niet klopt met het lint vanaf begin bij aankoop? Advies?
Sommige banden blijven nou eenmaal zweten om bijvoorbeeld een van deze drie redenen;

1: banden oud en gewoon gewoon aan vervanging toe;
2: te lichte wang en dus niet zo goed geschikt voor tubeless gebruik;
3: garantiegeval, slechte productiebatch.

Welke banden en latex gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Syncros X-25 TR Rims
Schwalbe Rocket Ron EVO Tires

De latex erin is effetto marisposa.

Banden zijn 2 maanden gebruikt.

[ Voor 34% gewijzigd door Crust op 26-08-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

zonoskar schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:58:
@CedricD ik denk dat vrijwel niemand tubeless rijdt om de lagere rolweerstand. Dat is mooi meegenomen, maar vrij insignificant.

@Tylen tubeless ready velgen moet je nog luchtdicht maken met velgtape. Dus dat moet je ook kopen, naast latexmelk en ventielen.
Wat is er dan “tubeless ready” aan die velgen? ;).

Thanks iig. Ik haal wel eerst even de binnenband eruit om te kijken hoe het eruit ziet 👍🏻👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tylen schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:28:
Wat is er dan “tubeless ready” aan die velgen? ;).
Het speciale velgbed, dat maakt een tubeless ready velg, tubeless ready. Aan weerszijde heb je een klein opstaand randje wat een normale velg niet heeft. Een tubeless velg heeft nog steeds spaakgaten, dus die zijn niet luchtdicht.

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Famclassic.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fthumbnail%2F550x550%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fa%2Fm%2Fam28_rim.jpg&f=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ahh check. Dat is wel logisch ja. 👍🏻 Oke velg lint, ventielen en latex halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ruud schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:48:
Welke verbinding je wilt gebruiken, ANT+ of Bluetooth. De meeste sensoren kun je switchen tussen cadans en snelheid.

Ik gebruik zelf deze:
https://nl.aliexpress.com...r-NIEUWE/32850760736.html

Ze zijn zowel ANT+ als Bluetooth-compatible.
Just to be sure: zit hier een magneet bij of moet je die nog los aanschaffen? Ik zie 2 onderdelen op de foto maar 100% zeker ben ik niet. Als ik zowel cadans als snelheid wil moet ik er 2 kopen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

XeNeRgY schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:36:
[...]

Just to be sure: zit hier een magneet bij of moet je die nog los aanschaffen? Ik zie 2 onderdelen op de foto maar 100% zeker ben ik niet. Als ik zowel cadans als snelheid wil moet ik er 2 kopen lijkt me?
Nee geen magneet. Is niet nodig. Ja als je beide tegelijk wilt moet je er twee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:51:
[...]

Nee geen magneet. Is niet nodig. Ja als je beide tegelijk wilt moet je er twee halen.
@XeNeRgY : Bovenstaande klopt helemaal! Ze werken met een gyroscoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:55:
[...]

@XeNeRgY : Bovenstaande klopt helemaal! Ze werken met een gyroscoop :)
Ik heb ze zelf ook 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:51:
[...]

Thx. Geldt dat ook voor de versie van Decathlon? Daar staat namelijk bij 'zonder magneten' wat ik kan lezen als: 1) magneten niet nodig of 2) magneten nog bijkopen. Gezien de prijs (en levertijd) is die paar euro extra van Decathlon niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:11:
Syncros X-25 TR Rims
Schwalbe Rocket Ron EVO Tires

De latex erin is effetto marisposa.

Banden zijn 2 maanden gebruikt.
LiteSkin, SnakeSkin, Addix-compound? Ik ben de draad bij Schwalbe kwijt! :)

Welke heb je nou precies? LiteSkin bandjes zweten best makkelijk namelijk. Ik heb 1x een LiteSkin-bandje geprobeerd. Dat was meteen raak met die perkamenten wang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

XeNeRgY schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:56:
[...]

Thx. Geldt dat ook voor de versie van Decathlon? Daar staat namelijk bij 'zonder magneten' wat ik kan lezen als: 1) magneten niet nodig of 2) magneten nog bijkopen. Gezien de prijs (en levertijd) is die paar euro extra van Decathlon niet zo'n ramp.
Dat zijn idd van hetzelfde soort als dia van ali. Gewoon setje bij ali halen. Die zijn gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
XeNeRgY schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:56:
[...]

Scherp, dat is hetzelfde als een kogelvrij-vest... In dit geval gewoon te gebruiken zonder magneet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Prulleman schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:01:
Met name de lagere druk en de bijhorende grip leveren het meeste voordeel. (+Minder tijd stilstaan langs de route om je band te plakken).
Nog nooit plat gevallen met de mountainbike oOo.

Ik spaar dus nog even verder voor ik naar tubeless overschakel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
CedricD schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:38:
Nog nooit plat gevallen met de mountainbike oOo.
Dan zijn je banden te hard :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoewe op 26-08-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Sjoewe schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:26:
[...]

Dan zijn je banden te hard :P
Kleine 2 bar normaliter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:57:
[...]

LiteSkin, SnakeSkin, Addix-compound? Ik ben de draad bij Schwalbe kwijt! :)

Welke heb je nou precies? LiteSkin bandjes zweten best makkelijk namelijk. Ik heb 1x een LiteSkin-bandje geprobeerd. Dat was meteen raak met die perkamenten wang.
Dus ze zweten het gewoon... het lijkt idd uit de band te komen en licht er zoals je beschrijft een beetje als zweet op. Met die banden dus vaker bijvullen?

Maar zover ik lees zitten er snakeskins op. ZIjn dat ook dunne?

[ Voor 9% gewijzigd door Crust op 26-08-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Voor wat voor gewicht? Ik rij op ongeveer 1,5 bar met 90 kilo (I know, moet wat vanaf ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Dus ze zweten het gewoon... het lijkt idd uit de band te komen en licht er zoals je beschrijft een beetje als zweet op. Met die banden dus vaker bijvullen?

Maar zover ik lees zitten er snakeskins op. ZIjn dat ook dunne?
Snakeskins heb ik nog nooit zien zweten. Dat zijn juist stevige wangen. Maar zoals gezegd ik ben de draad kwijt in Schwalbe-banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
L0we schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

Voor wat voor gewicht? Ik rij op ongeveer 1,5 bar met 90 kilo (I know, moet wat vanaf ;) )
78 :).
Veel lager dan 1,8 ga ik niet, wordt me een beetje té zacht dan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Terwijl juist in die laatste paar tiende bar minder juist heel veel extra grip en minder rol weerstand zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb juist altijd het idee dat meer grip en lagere druk betekend dat je juist meer, (veel) meer rolweerstand hebt?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Alleen op een perfect gladde ondergrond, in het terrein werkt het anders. Ongelijk oppervlak remt namelijk ook af en hoe meer de band zich naar het terrein kan plooien, des te makkelijker rol je er ‘doorheen’ in plaats van dat je er ‘overheen’ moet.

Maar er is een sweetspot uiteraard je wilt ook niet op de velg ketsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoewe op 27-08-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
CedricD schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

78 :).
Veel lager dan 1,8 ga ik niet, wordt me een beetje té zacht dan :9
Te zacht? Waar krijg je last van dan? Juist met nog een iets zachtere band fietsen is voor mij een stuk comfortabeler.

Vandaag reed ik met 1,2 bar, maar dat vond ik nét ff te weinig op Amerongen, waar je toch best veel springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
L0we schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 00:12:
[...]

Te zacht? Waar krijg je last van dan? Juist met nog een iets zachtere band fietsen is voor mij een stuk comfortabeler.

Vandaag reed ik met 1,2 bar, maar dat vond ik nét ff te weinig op Amerongen, waar je toch best veel springt.
Bij zachte banden heb ik erg veel problemen met snelheid. Dus ik hou mijne mooi opgepompt als ik rijd want ik ga graag hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:26
Crust schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:56:
[...]

Bij zachte banden heb ik erg veel problemen met snelheid. Dus ik hou mijne mooi opgepompt als ik rijd want ik ga graag hard.
Dan rij je te weinig onverhard.
Of moet je op een racefiets, daar mag je tot een barretje of 10 geloof ik.

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 27-08-2018 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Interessant die hoeveelheid druk in banden. Zelf klaagde ik eerder al over gebrek aan grip op mijn Bontrager XR2 Team (29x2.2). Deze pomp ik op tot 2.2 bar met mijn gewicht van 72kg. Veel voller gaan ze ook niet :+ Dat lijkt, als ik hier de waarde van anderen lees, nogal stevig opgepompt. Interessant om daar eens naar te kijken.

Is er een bepaalde verhouding tussen gewicht en aantal bar in een band die ik kan aanhouden? En houd je altijd de druk tussen de voor en achterband gelijk of vandaag je juiste druk in de voorband wat meer tegenover de achterband?

[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 27-08-2018 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
[...]

Ik rij ook graag hard, maar daar heb ik absoluut geen problemen mee. Op asfalt voel ik de band wel eens wat rollen, maar dat is voor mij een teken dat ik hoognodig de onverharde paden op moet ;).
XeNeRgY schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:22:
Interessant die hoeveelheid druk in banden. Zelf klaagde ik eerder al over gebrek aan grip op mijn Bontrager XR2 Team (29x2.2). Deze pomp ik op tot 2.2 bar met mijn gewicht van 72kg. Veel voller gaan ze ook niet :+ Dat lijkt, als ik hier de waarde van anderen lees, nogal stevig opgepompt. Interessant om daar eens naar te kijken.

Is er een bepaalde verhouding tussen gewicht en aantal bar in een band die ik kan aanhouden? En houd je altijd de druk tussen de voor en achterband gelijk of vandaag je juiste druk in de voorband wat meer tegenover de achterband?
Wat ik heb bepaald aan de hand van verschillende ervaringen uit mijn omgeving is dat 0,2 bar per 10 kilo lichaamsgewicht een prima startpunt is. Vanaf daar een beetje afbouwen en kijken wat je prettig vind rijden.

Zou voor jou betekenen dat 1,4 bar voldoende zou moeten zijn. Rij je tubeless? Zo nee, dan zou ik met een iets hogere druk beginnen om lekrijden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
maartend schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:21:
[...]

Dan rij je te weinig onverhard.
Of moet je op een racefiets, daar mag je tot een barretje of 10 geloof ik.
Gekke dingen. Heb je dikke compressor voor nodig denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Crust schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Nee hoor, mijn normale pomp haalt de 10 bar ook met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Nee hoor, gewoon een goede pomp :)

Maar 10 bar was vroeger. Tegenwoordig met 25 a 28mm bandjes kom je niet snel boven de 7 bar :)

Luchtdruk, zo persoonlijk en zoveel tussen de oren! :) :) Ik ga wel zo laag mogelijk. Dat rijdt voor mij het beste. Een band moet namelijk kunnen vervormen om grip te bieden. Kunnen we het topic niet opsplitsen in MTB'en en boscrossen? :o

Ik snap wel dat @CedricD niemand bij kan houden met die hoge druk in zijn banden. Ik zou zoeken naar grip in de bochten :+ Just kidding ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 27-08-2018 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
1994 belt, ze willen graag hun achterhaalde kennis terug :+
Dat is echt veel te veel, op 2.2bar kan de band zich niet vormen naar het terrein. Misschien helpt dit: voor het beeld: https://www.bergfreunde.eu/mtb-tyre-pressure-calculator/
Nee. Wat @L0we zegt is een goed uitgangspunt. En koop vooral een bandenspaningsmeter. De manometer op je pomp is meestal niet precies genoeg. Verder gewoon langzaam blijven verlagen tot je merkt dat het net te weinig is, dan weer 0,1 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sjoewe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:45:
[...]

Nee. Wat @L0we zegt is een goed uitgangspunt. En koop vooral een bandenspaningsmeter. De manometer op je pomp is meestal niet precies genoeg. Verder gewoon langzaam blijven verlagen tot je merkt dat het net te weinig is, dan weer 0,1 omhoog.
En dan heb je hier een linkje, kun je ook nog gebruiken voor de toettoet en de broembroem;
https://www.aliexpress.co...-LCD-and/32881789548.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Sjoewe schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:45:
[...]

1994 belt, ze willen graag hun achterhaalde kennis terug :+
:9~ :9~ :9~

ok... is eigenlijk wat je zelf lekker vind. Ze zeiden ook tegen mij kom we gaan enduro doen. xD

Die picture vertelt dan het verhaal van grip dan weer heel goed. Ik ga dan toch beetje eruit laten wanneer ik vooral bossen enzo ga doen. Maar ik rijd vooral meer veldwegen, langs riviertjes op zandpaden en verharde stukjes in de natuur en hier en daar wat technischer. Dus een beetje eruit laten kan nog wel. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Crust op 27-08-2018 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

2.2 (er vanuit gaande dat het een gemeten is met een enigzins betrouwbare pomp) is inderdaad veel te hard, dan mis je echt grip, ik zet ze alleen zo hard als ik een rondje doe en NIET het bos in ga).

een advies bij een bepaald gewicht is helaas ook niet mogelijk, alleen een indicatie. Het is namelijk te erg afhankelijk van aan hoop andere factoren:
- wel of geen tubeless, met tubeless voorkom je al heel snel snakebites, die met biba's icm lage druk snel voorkomen.
- interne velg breedte, als je 20mm velgen hebt, dan kan je minder laag gaan (je totale volume is dan een stuk kleiner en de banden zullen eerder van je velg rollen/opzij klappen). Tegenwoordig gaat het voor normaal gebruik al richting de 30mm, dat was 10 jaar geleden ondenkbaar.
- breedte van je banden, een 2.0" bandje of een 2.6" scheelt erg veel, echte fat tires gaan zelfs zo laag als 0.5 - 0.7bar
- dikte van het rubber/zijwangen. als dit heel dun/licht/slap is dan moet je ook niet te laag gaan
- ondergrond: als je veel scherpe rotsen en wortels hebt, dan kan je beter iets meer druk erin doen, om de kans op doorslaan te verminderen
- snelheid, als je met 50km/u over diezelfde rotsen en wortels naar beneden knalt mag er ook nog iets bij. (of je moet met inserts ofzo gaan rijden)
- hoe nauwkeurig is je meter? bij mij zit er al 0.3 bar verschil tussen mijn digitale schwalbe meter en mijn joe blow trackpump... ik vermoed dat de schwalbe meter beter is, maar zeker weten doe ik het niet.

anyway, ik (~75kg, 77-80 met gear en drinken) fiets met 2.25" RaRa's standaard XC rondjes/routes in NL op 21mm velgen, tubeless, gemeten met een digitale schwalbe meter met 1.5 bar voor en 1.65 achter,

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Crust schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

ok... is eigenlijk wat je zelf lekker vind.
En dat is dus niet meer zo. Ja, gedeeltelijk.
Ik weet 100% zeker dat er hele volkstammen zijn die harder gaan als/dan jij terwijl ze veel zachtere banden hebben. Offroad dan wel. Jij verliest baggerladingen grip, zowel omhoog, omlaag als in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

anyway, ik (~75kg, 77-80 met gear en drinken)
Lichte fiets heb je O-)

Anyway: informatie over rolweerstand vs luchtdruk :)

https://www.bicyclerollin.../vittoria-mezcal-tnt-2017

[ Voor 25% gewijzigd door Ruud op 27-08-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Lichte fiets heb je O-)

Anyway: informatie over rolweerstand vs luchtdruk :)

https://www.bicyclerollin.../vittoria-mezcal-tnt-2017
:/ tel er dan maar ruim 11 bij op ;)

Zelfs onze race vriendjes beseffen de laatste tijd dat je geen 23 mm bandjes op 10 bar nodig hebt (tenzij je op een binnenbaan fietst). Daar shiften ze ook steeds meer van 23-->25-->28mm en zakt de druk naar 5-6 bar

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 27-08-2018 10:16 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Crust schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

:9~ :9~ :9~

ok... is eigenlijk wat je zelf lekker vind. Ze zeiden ook tegen mij kom we gaan enduro doen. xD

Die picture vertelt dan het verhaal van grip dan weer heel goed. Ik ga dan toch beetje eruit laten wanneer ik vooral bossen enzo ga doen. Maar ik rijd vooral meer veldwegen, langs riviertjes op zandpaden en verharde stukjes in de natuur en hier en daar wat technischer. Dus een beetje eruit laten kan nog wel. ;)
Nog steeds gaat het verhaal dan niet echt op. Maar als je in zulk terrein echt hard wilt fietsen, koop dan een cyclocrosser of een gravelbike :)
Pagina: 1 ... 131 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.