Goed bezig!
Na 2km merkte ik al dat mijn benen zwaar aanvoelden en mijn hartslag was 5-10 slagen hoger dan normaal.
We kijken wel hoe het gaat. Mijn MTB route begint met een erg pittig deel van een aantal kilometer met wat klimmetjes, veel singletracks en veel bochten waardoor je flink in de rem moet. Hartslag zat in no time ver over mijn drempel heen, zonder dat ik echt hard reed.
Herkenbaar! Ik ben inmiddels best getraind, maar ik merk nog steeds dat ik relaxed moet opwarmen. Vaak rij ik 1 a 2 kilometer rustig voor ik écht begin. Als ik dat niet doe sta ik de hele rit 1-0 achter.
Besloten om richting huis te rijden en goed chagrijnig. Toen ik bij de aansluiting op de route kwam toch gaan twijfelen en besloten dat dit een belangrijk mentaal moment was en ik er maar gewoon voor moest gaan, desnoods op lager tempo.
Heel goed! Op een lager tempo en een lagere hartslag (voor mij rond de 140-150 bpm) kan ik het ontzettend lang volhouden.
Brengt me nog op 2 vragen. Ik merk zowel met MTB als hardlopen dat wanneer ik te hard start (over de drempel) ik daarna niet meer goed kan herpakken qua hartslag/tempo. Wat kan ik daar tegen doen? Probleem is dat de route die ik meestal rijd dus een erg pittige eerste 5km heeft waardoor mijn hartslag er altijd als volgt uit ziet:
Fietsen, trainen, zorgen dat je topfit wordt

. En tot die tijd vrede hebben met het feit dat je lijf even moet opwarmen voor je begint.
Ik heb dat ook met eigenlijk alle sporten, dat ik even op moet warmen voor ik echt lekker kan beginnen. Das gewoon hoe je lijf werkt

.
Tweede vraag is of ik de enige ben die niet kan MTBen op rustig tempo, bijvoorbeeld als duurrit. Ik zit vrijwel de totale rit rond mijn anaerobe drempel. Als ik rustiger fiets rijd ik qua cadans niet lekker.
Vandaag maar eens uitrusten. Hopelijk is mijn schouder morgen niet te pijnlijk
Je kadans kan je prima uitzoeken met het aantal versnellingen dat je hebt.
Ruud schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:48:
En daarom is MTB ook niet geschikt als duursport. Je kunt intervallen zoveel je wilt maar doe dan ook even een paar blokken van 10x squat's tussendoor voor alle keren dat je even snel moet gaan staan bij een obstakel. MTB'en is geen duursport. Misschien op een vlakke ondergrond maar dat is geen MTB'en.
Je bent sowieso teveel bezig met hartslag. Dat is leuk bij een duursport maar niet bij een veel meer explosieve inspanning zoals mountainbiken. Zie je bootcampers met hun hartslag bezig zijn?
Ben ik het niet mee eens. Een duursport is niet veel anders dan meer dan een half uur inspanning leveren. Met de meeste tracks zit je daar al aan.
Natuurlijk is het een ontzettend explosieve sport, maar juist daardoor vind ik het handig om met hartslagmeter te rijden.
Ik gebruik hem om tijdens de 'tragere' gedeeltes te herstellen, op die manier kan ik ervoor zorgen dat ik mezelf niet helemaal opblaas tijdens een klim, of niet volgas over een plat gedeelte rij terwijl ik meer baat heb bij een stukje rustig fietsen.
Aangezien ik zelf de neiging heb om (iets) te hard door te fietsen, is het voor mij de perfecte tool om me een beetje af te remmen.
En de tip is al gegeven, minder hard omhoog fietsen. Je verzuurt je spieren, verbruikt je glycogeen- en glucosevoorraad (snelle energie) en bent op langzame energie voor de rest van de ronde aangewezen. Je mist daardoor de mogelijkheid om even snel die turboboost te gebruiken voor een paar seconden. En dat keer na keer na keer.
Goeie tip!
mike0001 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:00:
Wie heeft er een tip voor een goed sport horloge waar onder andere een hartslag meter in zit en die kan syncen met Strava.
Er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Wat ik zoek is;
- Prijs max 200 euro
- Hartslag meter
- Water dicht
- GPS
- Strava compatible
- Geen Apple!
Polar M430
Waterdicht, heeft een betrouwbare hartslagmeter, en je kan Polar Flow laten syncen met Strava.
Zelf ben ik ook erg te spreken over het polar-ecosysteem. Hij geeft goed weer hoe de belasting was, en hoeveel herstel ik idealiter zou moeten hebben.
[
Voor 8% gewijzigd door
L0we op 20-08-2018 08:29
]