Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.234 views

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
Crust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:01:
Wat zijn nog zo onderdelen die van ali kunnen komen en niet terugschroeven op kwaliteit?
bidonhouders kan volgens mij ook weinig verkeerd aan zijn ;)
Met carbon onderdelen (sturen, stuurpennen, zadelpen) zou ik wat meer oppassen en niet afgaan op de reviews op Ali zelf, maar goed zoeken naar ongesponserde reviews. voor niet kritische onderdelen zoals grips kan het natuurlijk ook niet snel verkeerd gaan.

Verder zijn er (buiten Ali) een aantal leveranciers van (carbon) velgen/wielen die goed zijn, maar dan hebben we het ook niet meer over onderdelen van een paar euro. Nog steeds goedkoper dan veel andere merken, maar toch flinke prijzen.
bv https://www.lightbicycle.com
qua naven heb je novatec, wat een soort goedkope versie van DT swiss is.

Strava

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
fevo-1190 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:23:
Ja heb gewoon 104 bcd

2 bladen gekocht voor 10 euro(kreeg kortingsbon).
Hoe kan dat nou?
Hier betaal je voor 1 blad al iets van 40 euro!? Zal er zoveel kwaliteits verschil zijn dan .
Zal wel iets kwaliteitsverschil zijn maar dat haal je met de prijs er wel uit.

Maar je betaalt voor klantenservice, de marketing enz tegen Europese uurlonen. Komt er nog wat opslag kosten bij en je 21% BTW dan zit je al snel op die 40 euro.

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:50
Mijn banden zijn aan vervanging toe. Ik heb al tubeless banden en zit nu te zoeken naar nieuwe bandjes.
Maar ik kan nergens vinden hoe tubeless banden te vervangen voor tubeless. Alleen hoe je niet tubeless, tubeless maakt.
Zoek ik naar nieuwe banden zie ik ook verschil tussen tubeless ready banden en reguliere banden.
Moet je dan deze tubeless ready banden pakken? Of is dat gewoon een verkoop praatje en maakt het niet uit welke je koopt?

En hoe vervang je tubeless banden?

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:33:
[...]

Niet te rijden. Duurt nog wel een maand of twee vrees ik. Hier in de buurt (Eindhoven) hangen wat bordjes bij de onderhouden routes maar Nuenen en Mierlo liggen er mega slecht bij.
Vlierden is in het midden ook een zandpad. Helmond wat normaal een achtbaan is is nu ook pompen maar wel beter te rijden.
Dat was de reden voor mij (en een langere wens) om een straatfiets te halen waar ik nu m’ kilometers op maak :).
Op sommige stukken heb je niet direct in de gaten dat het zo rul wordt en dan sla je in 1x vast. Risico nemen is oké, dom zijn niet vond ik nadat ik bijna twee keer gelanceerd werd omdat ik opeens een zandput inreed.

In de buurt van de Loonse en Drunense duinen zijn enkele routes echt dicht. Geen idee of dat gecontroleerd wordt maar ik hoop maar dat mensen zich eraan houden, anders is het snel over met de pret voordat alles vol hersteld is.
Hmm duidelijk en helaas niet wat ik wilde horen maar had dit wel verwacht. Zelf ook een racefiets gekocht vanwege de droogte dus daar blijf ik dan maar even op rijden. De Maashorst routes (Uden-Herpen-Zeeland-Reek) hebben sowieso al redelijk wat last van los zand en de laatste keer dat ik reed ben ik meerdere malen vastgelopen in een zandbak. Weinig lol aan te beleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

mike0001 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:55:
Mijn banden zijn aan vervanging toe. Ik heb al tubeless banden en zit nu te zoeken naar nieuwe bandjes.
Maar ik kan nergens vinden hoe tubeless banden te vervangen voor tubeless. Alleen hoe je niet tubeless, tubeless maakt.
Zoek ik naar nieuwe banden zie ik ook verschil tussen tubeless ready banden en reguliere banden.
Moet je dan deze tubeless ready banden pakken? Of is dat gewoon een verkoop praatje en maakt het niet uit welke je koopt?

Als je al tubeless rijdt, is het simpelweg een nieuw setje tubeless-ready banden kopen en deze om je velg te leggen. Beetje latex erbij, oppompen en je kan er weer tegenaan. Het kan ook een mooi moment zijn om je ventielen schoon te maken, hier wil nog wel eens wat latex in uitharden.

Je kan beter tubeless-ready pakken. Regulier kan ook werken, maar bij tubeless-ready / tubeless-easy banden is er in het ontwerp ook rekening mee gehouden en heb je vaak betere beads / minder kans op gaatjes in de sidewalls, etc.

Maar voor alle duidelijkheid, je rijdt nu al zonder binnenbanden, of met tubeless buiten + binnenband?

Edit: @Aghanim Rhenen en Kwint zijn prima te doen, en de bossen bij Ede / Lunteren / Oosterbeek zijn zanderig maar nu prima te doen. Amerongen zou ook redelijk moeten zijn. Nijmegen en Rheden waren vlak voor de regen ook nog te rijden, dus dat zal nu niet slechter zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door nWn op 16-08-2018 09:05 ]

• Prulleman
mike0001 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:55:

je hebt tubeless ready banden nodig, reguliere (voor zover ze nog verkocht worden) zullen minder goed/niet in de velg ploppen en mogelijk niet goed afdichten.

Vervangen is niet zo moelijk.. oude banden eraf, de meeste oude sealant zal opgedroogd in de oude buitenband zitten, dus die kan je met meuk en al weg mikken.
Je kan je velg een beetje schoonmaken, maar pas op dat je niet je tape lostrekt. Vervolgens is het het normale proces van tubeless maken, niet iedereen doet het op dezelfde manier, maar ik vind het prettig om de band eerst te ploppen zonder sealant, en vervolgens de sealant via een slangetje door het ventiel toe te voegen (met de core eruit natuurlijk). Op deze manier is de kans op rommel wat kleiner.

Strava

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30
Prulleman schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:47:
[...]

qua naven heb je novatec, wat een soort goedkope versie van DT swiss is.
Misschien als je een DT370-naaf als de benchmark van DT-Swiss ziet :) Maar een Novatec-naaf staat niet gelijk aan DT-Swiss.

Is Novatec slecht? Nee, helemaal niet. Als de lagers kapot zijn zet je er een setje goede lagers in en het is prima in orde.

@fevo-1190: omdat ik voor dat soort dingen geen concessies wil doen en ik de lokale (breed begrip, voornamelijk Duits in fietsgevallen ;) ) economie ook iets gun. Mijn fiets is al duur genoeg, dan hoeft daar geen kettingblaadje met mega-reclame van 5 euro op. Als het zo goedkoop mogelijk moet dan is de lol er voor mij af, dan stop ik ermee.

@Aghanim : Het zuiden van Limburg is ook prima te doen nu. Misschiel wel beter dan ooit :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 16-08-2018 09:46 ]

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:45:
[...]

Misschien als je een DT370-naaf als de benchmark van DT-Swiss ziet :) Maar een Novatec-naaf staat niet gelijk aan DT-Swiss.

Is Novatec slecht? Nee, helemaal niet. Als de lagers kapot zijn zet je er een setje goede lagers in en het is prima in orde.
bedoelde ook meer qua service mogelijkheden (andere doppen, body wisselen, industrie lagers wisselen)

Strava

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
nWn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:02:
[...]
Edit: @Aghanim Rhenen en Kwint zijn prima te doen, en de bossen bij Ede / Lunteren / Oosterbeek zijn zanderig maar nu prima te doen. Amerongen zou ook redelijk moeten zijn. Nijmegen en Rheden waren vlak voor de regen ook nog te rijden, dus dat zal nu niet slechter zijn.
Grappig, die omgeving fiets ik ook vaak. Dat is nu prima te doen inderdaad!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 17:21
L0we schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:20:
[...]

Grappig, die omgeving fiets ik ook vaak. Dat is nu prima te doen inderdaad!
Nijmegen is prima te doen nu.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nog bij de LBS langsgegaan om het wiel op te halen. "Velg is gewoon krom" is het antwoord. De naaf is ook slecht, zegt hij. Maar de moeren van de naaf zaten ook erg strak, waardoor het idd slecht draait. Nog kwart slagje losser gezet en loopt prima. Los daarvan, het zal wel een nieuw wiel worden (dat zat toch al in de planning) maar ik vind de manier waarop dat dan gaat toch wel gemakkelijk overkomen.

Hoe liggen de parcours rond Maastricht er nu bij? Ik ga er morgen heen voor een weekendje en ben benieuwd. Nog nooit geweest. Ga met en vriendin, een flinke beginner, dus we willen geen al te spannende dingen.. Dan wordt ze boos, wat nou net niet de bedoeling is;)

• Prulleman
Blomminator schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:16:
Nog bij de LBS langsgegaan om het wiel op te halen. "Velg is gewoon krom" is het antwoord. De naaf is ook slecht, zegt hij. Maar de moeren van de naaf zaten ook erg strak, waardoor het idd slecht draait. Nog kwart slagje losser gezet en loopt prima. Los daarvan, het zal wel een nieuw wiel worden (dat zat toch al in de planning) maar ik vind de manier waarop dat dan gaat toch wel gemakkelijk overkomen.

Hoe liggen de parcours rond Maastricht er nu bij? Ik ga er morgen heen voor een weekendje en ben benieuwd. Nog nooit geweest. Ga met en vriendin, een flinke beginner, dus we willen geen al te spannende dingen.. Dan wordt ze boos, wat nou net niet de bedoeling is;)
Daarom zoveel mogelijk zelf doen ;)

Strava

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 09:39
Blomminator schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:16:

Rond Maastricht zelf nog nooit met de MTB gereden, wel in Heerlen iets verderop, daar viel het goed mee :9
https://mtbclub-discovery.nl/vaste-route/praktische-info/

Deze is nieuw in Maastricht en zou ik graag eens rijden.
Moet toch dringend nog eens naar Zuid Limburg gaan zo te zien :P

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die Pieterberg route zou ik niet met een beginneling willen rijden. De routes bij Landgraaf eigenlijk ook niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Blomminator Afgelopen weekend parkstad 1 gereden (Brunssum) erg goed te doen. Voor een beginner ook te doen met wat doorzettingsvermogen. Technisch niet moeilijk, klim richting tennisbaan en klim met switchbacks zullen waarschijnlijk lopen/een voetje aan de grond worden. De TTF's liggen wat in de weg voor een beginner maar dat is ook maar 100m lopen.

Na de parkeerplaats van de golfbaan steek je de weg over waar een rockgarden(tje) ligt, daar ook gewoon lekker omheen gaan als beginner. Staat een bordje bij dus dat zie je vanzelf :)

@Prulleman dan begreep ik je verkeerd/trok ik een snelle conclusie wat betreft de naven.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 16-08-2018 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:35
@Ruud ik vind juist tof om zo goedkoop mogelijk een fiets te bouwen en dat die kwalitatief gewoon goed is!
Zo zie je maar ieder zijn eigen visie!
Tuurlijk economie is belangrijk, maar niet ten kosten van mijn portemonnee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met navigatie op een MTB-track? Ik had voorheen een Edge 500 en daarmee een koers rijden vond ik erg matig. Op de racefiets gebruik ik mijn Fenix 5 en dat gaat redelijk maar het gebrek aan een achtergrond kaart maakt dat ik soms een verkeerde afslag neem omdat het niet te zien is.

Nu wil ik sowieso niet met de Fenix5 de modder in dus ik twijfel over een nieuwe Edge. De 520 zou mijn eerste keuze zijn maar als navigatie op de 520 plus of 820 ook goed op de MTB werkt vind ik dat de meerprijs wel waard omdat ik dan ook betere navigatie heb op de racefiets.

Ik hoef niet de hele route te rijden terwijl ik op mijn scherm kijk maar ik mis regelmatig een bordje op een onbekende route dus als ik dat kan voorkomen op deze manier dan ben ik erg blij.

Vraag is dus of een GPX file van een MTB route goed genoeg is om te navigeren en of het hebben van een achtergrond kaart een flinke meerwaarde heeft tegenover een broodkruimel op de 520.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
polar v650 heel content van. En mooie prijs ook. Mijne gekocht op amazon.de met hartslagband voor 155.

Ik laad gpx file en klaar is kees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb zelf een edge 25, super compact en alleen een lijntje voor de navigatie. Persoonlijk vind ik dit voldoende, op bekende tracks heb ik niks nodig en op onbekende tracks vind ik het voldoende om een piep te krijgen als ik tever van de koers ben of bij een vage splitsing even goed moet kijken op het kleine schermpje. Ik geloof best dat er voor sommigen een meer waarde is met een groot scherm en volledige kaarten, maar ik prefereer een compactheid van de edge 25 met de mogelijkheid een gpx te volgen als het nodig is. Of ie nou groot of klein is, als je op snelheid door het bos gaat kan je er toch niet op kijken.

Ik gebruik em ook voor ritjes op de weg, garmin connect een random weg route laten plannen en misschien dat je in een ritje van 50 km gemiddeld 1 keer moet afremmen omdat het niet in 1 oogopslag duidelijk is.

Als ik nu zo moeten kiezen zou ik denk ik de iets uitgebreidere edge 130 kiezen, nog steeds erg compact, maar een iets fraaiere weergave van alle data.

Maar jij geeft nu aan dat je de kaarten mist op de weg, mogelijk mis je ze dan ook op een MTB route, ik heb er verder geen ervaring mee, dus ik weet niet hoe nuttig de kaarten zijn om in te schatten welke kant van de splitsing je moet hebben.. Ik kan alleen zeggen dat ik vrijwel zeker weet dat je bij een splitsing waar je twijfelt toch echt wel zo goed als stil moet staan om goed te kijken, full map of broodkruimel maakt dan misschien nog wat uit om de beslissing te maken, maar die beslissing maak je in het bos niet op snelheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 17-08-2018 08:54 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Aghanim schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:22:
Wat zijn jullie ervaringen met navigatie op een MTB-track? Ik had voorheen een Edge 500 en daarmee een koers rijden vond ik erg matig. Op de racefiets gebruik ik mijn Fenix 5 en dat gaat redelijk maar het gebrek aan een achtergrond kaart maakt dat ik soms een verkeerde afslag neem omdat het niet te zien is.

Nu wil ik sowieso niet met de Fenix5 de modder in dus ik twijfel over een nieuwe Edge. De 520 zou mijn eerste keuze zijn maar als navigatie op de 520 plus of 820 ook goed op de MTB werkt vind ik dat de meerprijs wel waard omdat ik dan ook betere navigatie heb op de racefiets.

Ik hoef niet de hele route te rijden terwijl ik op mijn scherm kijk maar ik mis regelmatig een bordje op een onbekende route dus als ik dat kan voorkomen op deze manier dan ben ik erg blij.

Vraag is dus of een GPX file van een MTB route goed genoeg is om te navigeren en of het hebben van een achtergrond kaart een flinke meerwaarde heeft tegenover een broodkruimel op de 520.
Ik heb zelf de edge 810 en deze bevalt prima.
Voor m'n pa heb ik laatst de 820 explore gekocht. Deze doet het ook goed. Heeft alleen geen SD kaart maar intern geheugen. Genoeg om een aantal koersen op te zetten.

https://www.gpspuntnl.nl/garmin-edge-820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik heb de Edge 800, 810 en 820.

Op de weg zijn kaarten toch wel makkelijk in stedelijk gebied. Dan zie je wat beter welke kant van de weg je moet hebben of welke van de twee weggetje je in moet. De eerste of de tweede.

Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen wordt het een 820 of misschien een 1030 maar dat ligt aan het prijsverschil.

Overigens is Garmin niet heilig maar ze hebben wel een grote en actieve user base. Dat is toch wel een voordeel bij problemen en tips and tricks. Nadeel is dat je keer op keer proefkonijn bent bij updates van de software. Ik zou altijd n-1 aanhouden bij een Garmin-apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor de info, de hamvraag blijft wel of het ook goed werkt op een MTB-route in plaats van op de gewone weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Aghanim schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:38:
Bedankt voor de info, de hamvraag blijft wel of het ook goed werkt op een MTB-route in plaats van op de gewone weg.
Mij bevalt het erg goed. Zeker bij slechte bewegwijzering.
Ik heb hem al vaak nodig gehad in de ardennen en Eifel.
Ook de routes die je kan downloaden die niet staan aangegeven is heel erg gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Aghanim schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:38:
Zover mijn weet bij de polar werkt het prima! Het volgt gpxen van andere 3th parties dus als die de weggetjes kennen de polar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Maar hoe ziet de kaart info eruit als je midden in het bos zit en bij een Y splitsing moet kiezen of je links of rechts moet?
op mijn broodkruimel spoor is dat niet altijd goed te zien, als beide wegen bv een beetje naar links buigen, Zie je op de kaart dan daadwerkelijk 2 bospaden en weet je zodoende zeker dat je de linkse moet hebben? Of is het gewoon een broodkruimel spoor met een groene achtergrond. Dan zou ik voor in het bos het geld mooi in mijn zak houden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:54:
Maar hoe ziet de kaart info eruit als je midden in het bos zit en bij een Y splitsing moet kiezen of je links of rechts moet?
op mijn broodkruimel spoor is dat niet altijd goed te zien, als beide wegen bv een beetje naar links buigen, Zie je op de kaart dan daadwerkelijk 2 bospaden en weet je zodoende zeker dat je de linkse moet hebben? Of is het gewoon een broodkruimel spoor met een groene achtergrond. Dan zou ik voor in het bos het geld mooi in mijn zak houden.
Dat is precies mijn vraag eigenlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Aghanim schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Dat is precies mijn vraag eigenlijk :)
I know, daarom stel ik even wat specifieker ;)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:54:
Dat ligt aan het detail van de kaart ;)

De Garmin Topo- en OpenMTBMaps zijn daar eigenlijk prima geschikt voor. Daar staat ieder paadje in gebieden waar ik de kaarten heb gebruikt wel op.

Staan de paadjes er niet op dan heb je hetzelfde als de Edge25 maar dan met een groene achtergrond ;)

Download Basecamp en de gewenste OpenMTBMap (gratis) en ga daarmee aan de slag. Dan zie je of het detail toereikend is.

Je hebt voor Open-map de oude Basecamp nodig. In 4.7 werkt(e) installeren van maps niet altijd goed.
https://openmtbmap.org/up...date-to-basecamp-v-4-7-0/

Links naar de oude versie in de update hierboven :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 17-08-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ja en nee. Het zal je vast beschermen tegen bepaalde impacts, maar ik denk niet dat je val anders af was gelopen als je dit had gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Precies. Daarnaast betwijfel ik hoe lekker dit zit en fietst. Als het gewoon niet goed zit dan ga je het ook niet dragen. Bezuinig ook niet op protectie is mijn advies. Ja het kost wat meer, maar je haalt er ook een stuk meer uit. Liever nu 100 Euro meer dan iets wat gewoon zijn werk niet doet.

Ik zal eerder zoiets aanraden:

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/nl/en/661-evo-compression-jacket-short-sleeve-2018/rp-prod129499

Dit zit al veel beter en heeft ook protectie waar het echt nodig is. Daarnaast heeft het een rits waardoor je het vest makkelijk uit kan doen of gewoon open ritsen als je een stuk moet klimmen. Ze hebben we ook een long sleeve versie met elleboog protectie in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
ElmarJ16 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:04:
Precies. Daarnaast betwijfel ik hoe lekker dit zit en fietst. Als het gewoon niet goed zit dan ga je het ook niet dragen. Bezuinig ook niet op protectie is mijn advies. Ja het kost wat meer, maar je haalt er ook een stuk meer uit. Liever nu 100 Euro meer dan iets wat gewoon zijn werk niet doet.

Ik zal eerder zoiets aanraden:

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/nl/en/661-evo-compression-jacket-short-sleeve-2018/rp-prod129499

Dit zit al veel beter en heeft ook protectie waar het echt nodig is. Daarnaast heeft het een rits waardoor je het vest makkelijk uit kan doen of gewoon open ritsen als je een stuk moet klimmen. Ze hebben we ook een long sleeve versie met elleboog protectie in zitten.
Wat maakt nou net een bescerming goed tegen bv. het scheuren van ligamenten en/of bot breuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Wat maakt nou net een bescerming goed tegen bv. het scheuren van ligamenten en/of bot breuken?
Ik heb in een verleden wel eens testresultaten gezien van back-protectors voor onder een motorpak. Daar zat erg veel verschil in. Van heel erg goed, tot compleet nutteloos om te dragen.

Ervaring met zoiets voor MTB'ers heb ik niet dus wellicht zijn daar alleen maar goede protectoren op de markt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Maar even realistisch... dit soort protectie gaat wel een beetje ver toch? Uiteraard afhanklijk van wat waar en hoe je fietst. Dus in een bikepark, downhill, dirtjump parcours prima, maar voor een XC rondje kan je daar toch niet mee fietsen? Dan houdt het bij knee pads wel een beetje op lijkt me.

dus @Crust Wat wil je hiermee gaan fietsen?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:49:
Maar even realistisch... dit soort protectie gaat wel een beetje ver toch? Uiteraard afhanklijk van wat waar en hoe je fietst. Dus in een bikepark, downhill, dirtjump parcours prima, maar voor een XC rondje kan je daar toch niet mee fietsen? Dan houdt het bij knee pads wel een beetje op lijkt me.

dus @Crust Wat wil je hiermee gaan fietsen?
Eens, voor Nederlands XC-en lijken knee pads me ook wel overdreven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Crust schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Bescherming is niet verkeerd, maar je moet even goed nadenken of het echt gaat helpen bij het soort fietsen wat je doet.

Ik snap goed dat je even geschrokken bent, maar op zo'n manier onderuit gaan kan je overal gebeuren. Ik denk dat je veel meer moet investeren in je eigen skills, dan leer je ook wel je wat minder te overschatten (zoals hier al eerder geschreven is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 20:43

Typhone

Who Dares Wins

Dat doet helemaal niks aangezien die dingen vooral tegen glijden op asfalt bedoeld zijn. Klap jij tegen een boom of over de kop dan gaan met dit soort dingen botbreuken en pezen (!) veel harde opklappen krijgen. Ik zou er ver vandaan blijven.

Ik heb nog nooit erge smacks meegemaakt maar toen ik net met SPD ging fietsen leek het wel of ik alle skills op de MTB in 1 klap verleerd was. Lullige glijpartijen in de modder, paar keer plat op m'n bek in gladde bochten en 2x als een donkey OTB nadat ik in een zo goed als 'snelheidsloze' bocht bleef hangen aan een wortel.

Daarna even met wat schrik gefietst, eruit fietsen en weer door. Nog steeds rijden vrienden die het al jaren doen mij op sommige stukken weg omdat ze veel harder de bocht ingaan. Voel ik me niet altijd even prettig bij op die snelheid dus geef ze die 10-15m gewoon cadeau. En hoe vaker ik fiets hoe meer ik mee kom inmiddels :). Geen fancy bescherming in elk geval.

Met skates is het gebruik van die elleboog/pools dingen zelfs gevaarlijker dan wanneer je normaal zou vallen hè (i.v.m. gecompliceerdere breuken).

[ Voor 42% gewijzigd door Typhone op 17-08-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ok concrete info. Ik denk persoonlijk dat je schouders wel wat kunnen krijgen nu ik laatst zo een harde smak maakte. Graag dat voorkomen dus ik kijk nog wat uit voor clinics enzo.

Concreet gaat de fully weg (verkopen) ik hou het op all country en probeer daar men skills op te vijzen. Twijfel of ik me nog aan gewaagde scenarios ga wagen tenzij ik erg veel oefen stapsgewijs.

[ Voor 36% gewijzigd door Crust op 17-08-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Crust schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:00:
Ok concrete info. Ik denk persoonlijk dat je schouders wel wat kunnen krijgen nu ik laatst zo een harde smak maakte. Graag dat voorkomen dus ik kijk nog wat uit voor clinics enzo.

Concreet gaat de fully weg (verkopen) ik hou het op all country en probeer daar men skills op te vijzen. Twijfel of ik me nog aan gewaagde scenarios ga wagen tenzij ik erg veel oefen stapsgewijs.
Is het geen idee je fully nog even te laten staan? Als je het geld niet nodig hebt. Misschien wil je over 2 jaar wel eens gaan xc-en in DE of ergens met veel wortels en is het wel lekker. Ik heb er zelf geen, maar leen zo af en toe een Epic fully van een maatje. Met name als mn onderrug opspeelt. Dan ga ik niet eens downhillen of jumpen, maar toch.. soms is het wel lekkerder rijden. Weg is weg en je weet wat je hebt... Verkopen kan over 2 maanden ook nog als je het echt wilt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Ook met die fully kan je prima je XC rondjes doen en het hoeft echt geen overkill te zijn voor NL. Je gaat misschien minder hard op het vlakke, maar comfort is er wel en bij technische stukken kan je zelfs voordeel eruit halen. Je rug krijgt het ook minder zwaar te verduren ermee. Ik zou hem dus houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sterker nog, met mijn Speci Enduro ben ik net zo snel op mijn lokale rondje van 46Km als mijn rigid Kona Unit. Met mijn Rocky Element ben ik overigens 20min sneller :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
De volgende post is zwart wit neergezet en waarschijnlijk als een rode lap voor een stier voor een aantal mensen. Dat is niet de intentie.

Als je een ht inruilt voor een fully vanwege je rug dan moet je actiever gaan rijden op je hardtail. Of je rug beter trainen. Of je houding aanpassen. Of een fiets zoeken die bij je rijhouding past.

En ik denk dat in dat laatste voor veel mensen de oplossing zit. De gemiddelde fully is net wat relaxter qua geo dan de gemiddelde hardtail.

Als je stelt dat een fully comfortabeler is dan een ht. In sommige gevallen zou ik het dan met je eens zijn. Maar op de fiets moet je klappen met je spieren en gewrichten opvangen niet met je rug. Dus uit dat zadel en actief op de fiets ipv als een zoutzak blijven zitten. En ja dat kost energie en ja dat is op het einde best lastig af en toe. Bijkomend voordeel is dat je veel meer controle over je fiets hebt.

Helemaal opvallend wordt het als je een Epic gaat rijden vanwege je rug. Een Epic is net geen hardtail meer. Geen persoonlijke aanval, het is iets wat me opvalt.

Andere tip voor meer comfort, minder dan 2bar in je banden. Ga zo laag mogelijk met de druk zitten, dus tubeless en neem banden met zoveel mogelijk volume, dus brede velgen.

Overigens ben je met een fully waarschijnlijk sneller dan met een hardtail. Het voelt wel langzamer maar de stopwatch zal in het voordeel van de fully beslissen in de meeste gevallen. Je hebt namelijk daadwerkelijk meer grip op de trails. Mits je actief op de fiets zit. Als je als een zoutzak blijft zitten wordt het nooit iets. Ook op een fully moet je uit dat zadel en actief rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 17-08-2018 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Ruud schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:39:
...
Als je een ht inruilt voor een fully vanwege je rug dan moet je actiever gaan rijden op je hardtail. Of je rug beter trainen. Of je houding aanpassen. Of een fiets zoeken die bij je rijhouding past.
...
Dit. "Core strength" (is hier een Nederlandse term voor?) is belangrijk voor fietsen, en vooral voor mountainbiken. Ik denk dat veel recreatieve rijders vooral op de fiets zitten en geen tijd nemen om elke week een paar keer een kwartiertje wat buik- en rug-spier oefeningen te doen. Terwijl als je dit wel doet je zult merken dat je niet alleen minder pijn hebt, maar ook veel meer kracht hebt om de fiets te laten doen wat je wilt = sneller door de bochten en afdalingen = leuker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
nWn schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:16:
[...]

Dit. "Core strength" (is hier een Nederlandse term voor?) is belangrijk voor fietsen, en vooral voor mountainbiken. Ik denk dat veel recreatieve rijders vooral op de fiets zitten en geen tijd nemen om elke week een paar keer een kwartiertje wat buik- en rug-spier oefeningen te doen. Terwijl als je dit wel doet je zult merken dat je niet alleen minder pijn hebt, maar ook veel meer kracht hebt om de fiets te laten doen wat je wilt = sneller door de bochten en afdalingen = leuker!
Middenrif trainen inderdaad. Middenrif is niet de goede omschrijving. Core omvat veel meer spieren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 17-08-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
[...]

Eens! Ik heb door het klimmen een best krachtige core, maar merk het echt wel als ik stevig aan het fietsen bent dat je die ook echt wel goed gebruikt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
[...]

Rompstabiliteit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Nog nooit mijn 'rompstabiliteit' getraind, maar heb eigenlijk ook geen problemen.
Collega's waren vorig jaar na 1 dag downhillen al 'kapot' terwijl ik nergens last van had :9.

Ik rij wel sinds kort ook af en toe een ritje op inline skates, merk wel dat dit goed is voor mijn evenwicht/rug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Romp is ook weer meer dan je core toch? Dat is je lichaam zonder ledematen en hoofd. Of schouders er dan nog bijhoren weet ik niet.

Hebben wij in het Nederlands wel een woord voor 'core'?

Lichaamscentrum, maar dat klinkt weer zo zweverig. En dat klopt, het staat op een yoga-website :+ ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Ruud op 18-08-2018 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ruud schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 08:19:
Romp is ook weer meer dan je core toch? Dat is je lichaam zonder ledematen en hoofd. Of schouders er dan nog bijhoren weet ik niet.

Hebben wij in het Nederlands wel een woord voor 'core'?

Lichaamscentrum, maar dat klinkt weer zo zweverig. En dat klopt, het staat op een yoga-website :+ ;)
Niet teveel over nadenken ;) : het is 'rompstabiliteit'. Do You Know What Your Core Is? "Your core is a complex series of muscles, extending far beyond your abs, including almost everything except your arms and legs. It is incorporated in almost every movement of the human body.

Because many people, including us sometimes, often refer to your abs as your core, from this point forward we’ll be referring to these workouts as the point zero (.0) workout."
Je kan ook ff een jaartje meetrainen bij de plaatselijke atletiek club dan ontkom je niet aan die oefeningen :X O-)

In het kort dus gewoon buik, billen, rug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tWZhxdwzgk1d2kgnt5f27vM9/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door apis29 op 18-08-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Hoe je het ook noemt ik kan het wel gebruiken haha. Met 41 jaar en al 2 jaar geen sportschool moet ik het enkel hebben van wat fietsen maar door de droogte en hitte doe ik dat nu ook al bijna 2 maanden niet, althans niet waar ik zou willen. Ik merk het dan ook meteen, mijn lichaam roest vast langzaam aan.

Als Amsterdammer is het lastig momenteel, spaarnwoude is dicht door de festivals deze maand en mijn andere plekken Schoorl en LV/HV zijn zandbakken. Misschien morgenmiddag even naar Austerlitz, die schijnt ok te zijn. En anders een paar rondjes twiske, beter dan niets.

Iemand nog andere tips of status update van bovengenoemde routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
Duur grapje weer ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KRxShnim.jpg

En de komende dagen een lekker HTFU-regime, want ik heb alleen nog een 36T Downhill single ring als reserve :/ :D :/

[ Voor 45% gewijzigd door Sjoewe op 19-08-2018 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag mijn langste afstand ooit gereden en mentaal meerdere keren van mezelf gewonnen :D

Keek al een paar dagen uit naar deze ochtend, eindelijk tijd om wat langer het bos in te gaan en vastberaden van 57km naar 60km te gaan. Goed geslapen en perfecte rusthartslag. Lekker op weg dus.

Na 2km merkte ik al dat mijn benen zwaar aanvoelden en mijn hartslag was 5-10 slagen hoger dan normaal. We kijken wel hoe het gaat. Mijn MTB route begint met een erg pittig deel van een aantal kilometer met wat klimmetjes, veel singletracks en veel bochten waardoor je flink in de rem moet. Hartslag zat in no time ver over mijn drempel heen, zonder dat ik echt hard reed.

Klein stuurfoutje en vol tegen een boom met mijn onderarm en schouder. Flink pijnlijk maar de fiets weer op en doorrijden.

Na deze crash en 15min in het rood rijden een bordje gemist voor aansluiting op een andere route. Daardoor een flink stuk omgereden en ik was er wel klaar mee. Goed stuk gereden en pas 14km op de teller.Ik wist waar ik de aansluiting op de route weer kon vinden en wilde kijken of ik mijn hartslag onder controle kon krijgen. Dat lukte niet, ondanks dat het een minuut of 10 verharde weg was.

Besloten om richting huis te rijden en goed chagrijnig. Toen ik bij de aansluiting op de route kwam toch gaan twijfelen en besloten dat dit een belangrijk mentaal moment was en ik er maar gewoon voor moest gaan, desnoods op lager tempo.

Van daaruit was het nog 40km pittig door het bos maar het is me gelukt :)

Ook een signaal gekregen dat ik gewoon een Edge moet kopen trouwens. Had besloten mijn Fenix 5 voorlopig nog aan mijn pols te blijven dragen totdat de tracks modderig worden. Door de crash tegen de boom zit er een flinke wond 5cm boven mijn Fenix. Zoveel geluk heb ik niet nog een keer :)

Brengt me nog op 2 vragen. Ik merk zowel met MTB als hardlopen dat wanneer ik te hard start (over de drempel) ik daarna niet meer goed kan herpakken qua hartslag/tempo. Wat kan ik daar tegen doen? Probleem is dat de route die ik meestal rijd dus een erg pittige eerste 5km heeft waardoor mijn hartslag er altijd als volgt uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/f36i44.jpg
Drempel is 167 en max is 190.

Tweede vraag is of ik de enige ben die niet kan MTBen op rustig tempo, bijvoorbeeld als duurrit. Ik zit vrijwel de totale rit rond mijn anaerobe drempel. Als ik rustiger fiets rijd ik qua cadans niet lekker.

Vandaag maar eens uitrusten. Hopelijk is mijn schouder morgen niet te pijnlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is lastig om hier algemene uitspraken over te doen, want er zijn behoorlijk wat variabelen die invloed kunnen hebben op je hartslag. Ligt heel erg aan de route die je rijdt, maar ook de ondergrond, je banden(spanning) etc. etc.

Maar wat ik lees, ben je door het hardlopen gewend geraakt aan een constante hartslag en kun je de variaties niet zo goed opvangen. Een constante hartslag met MTB'en kun je namelijk vergeten, tenzij je echt alleen maar op het vlakke rijdt.

De beste oplossing daarvoor is om regelmatig interval-trainingen te doen op de fiets. Het liefst met een zo groot mogelijke polarisatie tussen inspanning en herstel, dat vergroot het effect en versnelt op termijn de tijd die je nodig hebt om te herstellen. Je lichaam raakt zo meer gewend aan wisselende inspanning en je zal ook merken dat je hartslag makkelijker daalt na inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sjoewe schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:11:
Het is lastig om hier algemene uitspraken over te doen, want er zijn behoorlijk wat variabelen die invloed kunnen hebben op je hartslag. Ligt heel erg aan de route die je rijdt, maar ook de ondergrond, je banden(spanning) etc. etc.

Maar wat ik lees, ben je door het hardlopen gewend geraakt aan een constante hartslag en kun je de variaties niet zo goed opvangen. Een constante hartslag met MTB'en kun je namelijk vergeten, tenzij je echt alleen maar op het vlakke rijdt.

De beste oplossing daarvoor is om regelmatig interval-trainingen te doen op de fiets. Het liefst met een zo groot mogelijke polarisatie tussen inspanning en herstel, dat vergroot het effect en versnelt op termijn de tijd die je nodig hebt om te herstellen. Je lichaam raakt zo meer gewend aan wisselende inspanning en je zal ook merken dat je hartslag makkelijker daalt na inspanning.
Met hardlopen doe ik ook interval en dat gaat prima. Op een gewone weg bepaalt het tempo verschil dan ook 1 op 1 de hartslag (los van tegenwind etc.). Het grote verschil met een MTB route is dat de route soms bepaalt hoe veel je moet geven. Zeker bij langere stukken met klimmetjes en los zand rijd ik dan onbedoeld ruim in Z5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Op de MTB zul je (uiteraard) ook het tempo moeten verlagen wanneer je wilt dat je hartslag de kans krijgt om te dalen. Je zegt dat wanneer je rustiger fietst je "de cadans niet lekker krijgt", maar wat bedoel je daar precies mee?

In principe kun je de cadans toch gelijk houden door terug te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Lichter schakelen inderdaad, vooral dat beginstuk zodat je niet meteen het rode ingaat. Je cadans kan je constant houden zoals Sjoewe ook al zei. Ik snap dat je graag meteen van stapel wil gaan maar je moet het toch proberen te doseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
En daarom is MTB ook niet geschikt als duursport. Je kunt intervallen zoveel je wilt maar doe dan ook even een paar blokken van 10x squat's tussendoor voor alle keren dat je even snel moet gaan staan bij een obstakel. MTB'en is geen duursport. Misschien op een vlakke ondergrond maar dat is geen MTB'en.

Je bent sowieso teveel bezig met hartslag. Dat is leuk bij een duursport maar niet bij een veel meer explosieve inspanning zoals mountainbiken. Zie je bootcampers met hun hartslag bezig zijn?

En de tip is al gegeven, minder hard omhoog fietsen. Je verzuurt je spieren, verbruikt je glycogeen- en glucosevoorraad (snelle energie) en bent op langzame energie voor de rest van de ronde aangewezen. Je mist daardoor de mogelijkheid om even snel die turboboost te gebruiken voor een paar seconden. En dat keer na keer na keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sjoewe schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:14:
Op de MTB zul je (uiteraard) ook het tempo moeten verlagen wanneer je wilt dat je hartslag de kans krijgt om te dalen. Je zegt dat wanneer je rustiger fietst je "de cadans niet lekker krijgt", maar wat bedoel je daar precies mee?

In principe kun je de cadans toch gelijk houden door terug te schakelen?
Het is niet zozeer de cadans op zich maar de variatie daarop door boomwortels, stukjes los zand en andere dingen die een pad niet egaal maken. Als ik terugschakel ben ik na 4x rondtrappen weer te snel en moet ik opschakelen.

@Ruud ik ben het met je eens dat MTBen geen duursport is. Het is ook bijna niet te trainen anders dan gewoon veel fietsen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik (persoonlijke mening disclaimer) heb gemerkt dat ik met een oval makkelijker in een net iets te zwaar verzet die korte klimmetjes op kom, of na een bocht weer optrekken etc. Niet dat je niet meer hoeft te schakelen, maar je komt er net wat makkelijker mee weg als je een keer niet terugschakelt.
En daarnaast, het niet erg om vaak te schakelen, het is geen racefiets;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Aghanim schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:53:
Vandaag mijn langste afstand ooit gereden en mentaal meerdere keren van mezelf gewonnen :D

Keek al een paar dagen uit naar deze ochtend, eindelijk tijd om wat langer het bos in te gaan en vastberaden van 57km naar 60km te gaan. Goed geslapen en perfecte rusthartslag. Lekker op weg dus.

Na 2km merkte ik al dat mijn benen zwaar aanvoelden en mijn hartslag was 5-10 slagen hoger dan normaal. We kijken wel hoe het gaat. Mijn MTB route begint met een erg pittig deel van een aantal kilometer met wat klimmetjes, veel singletracks en veel bochten waardoor je flink in de rem moet. Hartslag zat in no time ver over mijn drempel heen, zonder dat ik echt hard reed.

Klein stuurfoutje en vol tegen een boom met mijn onderarm en schouder. Flink pijnlijk maar de fiets weer op en doorrijden.

Na deze crash en 15min in het rood rijden een bordje gemist voor aansluiting op een andere route. Daardoor een flink stuk omgereden en ik was er wel klaar mee. Goed stuk gereden en pas 14km op de teller.Ik wist waar ik de aansluiting op de route weer kon vinden en wilde kijken of ik mijn hartslag onder controle kon krijgen. Dat lukte niet, ondanks dat het een minuut of 10 verharde weg was.

Besloten om richting huis te rijden en goed chagrijnig. Toen ik bij de aansluiting op de route kwam toch gaan twijfelen en besloten dat dit een belangrijk mentaal moment was en ik er maar gewoon voor moest gaan, desnoods op lager tempo.

Van daaruit was het nog 40km pittig door het bos maar het is me gelukt :)

Ook een signaal gekregen dat ik gewoon een Edge moet kopen trouwens. Had besloten mijn Fenix 5 voorlopig nog aan mijn pols te blijven dragen totdat de tracks modderig worden. Door de crash tegen de boom zit er een flinke wond 5cm boven mijn Fenix. Zoveel geluk heb ik niet nog een keer :)

Brengt me nog op 2 vragen. Ik merk zowel met MTB als hardlopen dat wanneer ik te hard start (over de drempel) ik daarna niet meer goed kan herpakken qua hartslag/tempo. Wat kan ik daar tegen doen? Probleem is dat de route die ik meestal rijd dus een erg pittige eerste 5km heeft waardoor mijn hartslag er altijd als volgt uit ziet:

[afbeelding]
Drempel is 167 en max is 190.

Tweede vraag is of ik de enige ben die niet kan MTBen op rustig tempo, bijvoorbeeld als duurrit. Ik zit vrijwel de totale rit rond mijn anaerobe drempel. Als ik rustiger fiets rijd ik qua cadans niet lekker.

Ik had hetzelfde. Train nu wel op hartslag. Soms kan het even niet omdat ik moet klimmen of iets anders waardoor hartslag omhoog gaat. Maar dan laat ik hem erna weer zakken. Nu train ik op 155 bpm. Zat daarvoor tot wel 203bpm.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Een tijdje geleden kwam hier een tweakers ride in winterberg ter sprake. Vollgende week vrijdag (de 31e) ben ik van plan om met een fietsmaat naar winterberg te gaan. Wanneer we hier mensen aan willen schuiven dan mag dat! Bij ons kan helaas nog maar 1 persoon in de auto mee (vertrekt vanuit Eindhoven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:00:
Ik (persoonlijke mening disclaimer) heb gemerkt dat ik met een oval makkelijker in een net iets te zwaar verzet die korte klimmetjes op kom, of na een bocht weer optrekken etc.
Dat neigt dan wel weer meer tot stoempen en dat is weer erg slecht voor je knieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:19:
[...]

Dat neigt dan wel weer meer tot stoempen en dat is weer erg slecht voor je knieën.
En overall lever je hetzelfde vermogen terwijl er juist minder hard omhoog gereden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Wie heeft er een tip voor een goed sport horloge waar onder andere een hartslag meter in zit en die kan syncen met Strava.
Er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat ik zoek is;
- Prijs max 200 euro
- Hartslag meter
- Water dicht
- GPS
- Strava compatible
- Geen Apple!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 06:32:
[...]

En overall lever je hetzelfde vermogen terwijl er juist minder hard omhoog gereden moet worden.
Je gemiddelde vermogen is misschien gelijk, maar de pieken elke rondgang van je trappers vlakken wel af, dit helpt dus tegen verzuring bij kort aanzetten. Kortom het is een extra manier om met wisselende cadans om te gaan. Als je tijd hebt om te schakelen is dat nog steeds beter.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Aghanim schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:53:
Goed bezig!
Na 2km merkte ik al dat mijn benen zwaar aanvoelden en mijn hartslag was 5-10 slagen hoger dan normaal.
We kijken wel hoe het gaat. Mijn MTB route begint met een erg pittig deel van een aantal kilometer met wat klimmetjes, veel singletracks en veel bochten waardoor je flink in de rem moet. Hartslag zat in no time ver over mijn drempel heen, zonder dat ik echt hard reed.
Herkenbaar! Ik ben inmiddels best getraind, maar ik merk nog steeds dat ik relaxed moet opwarmen. Vaak rij ik 1 a 2 kilometer rustig voor ik écht begin. Als ik dat niet doe sta ik de hele rit 1-0 achter.
Heel goed! Op een lager tempo en een lagere hartslag (voor mij rond de 140-150 bpm) kan ik het ontzettend lang volhouden.
Fietsen, trainen, zorgen dat je topfit wordt ;). En tot die tijd vrede hebben met het feit dat je lijf even moet opwarmen voor je begint.

Ik heb dat ook met eigenlijk alle sporten, dat ik even op moet warmen voor ik echt lekker kan beginnen. Das gewoon hoe je lijf werkt :).

Je kadans kan je prima uitzoeken met het aantal versnellingen dat je hebt.
Ruud schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:48:
En daarom is MTB ook niet geschikt als duursport. Je kunt intervallen zoveel je wilt maar doe dan ook even een paar blokken van 10x squat's tussendoor voor alle keren dat je even snel moet gaan staan bij een obstakel. MTB'en is geen duursport. Misschien op een vlakke ondergrond maar dat is geen MTB'en.

Je bent sowieso teveel bezig met hartslag. Dat is leuk bij een duursport maar niet bij een veel meer explosieve inspanning zoals mountainbiken. Zie je bootcampers met hun hartslag bezig zijn?
Ben ik het niet mee eens. Een duursport is niet veel anders dan meer dan een half uur inspanning leveren. Met de meeste tracks zit je daar al aan.
Natuurlijk is het een ontzettend explosieve sport, maar juist daardoor vind ik het handig om met hartslagmeter te rijden.
Ik gebruik hem om tijdens de 'tragere' gedeeltes te herstellen, op die manier kan ik ervoor zorgen dat ik mezelf niet helemaal opblaas tijdens een klim, of niet volgas over een plat gedeelte rij terwijl ik meer baat heb bij een stukje rustig fietsen.
Aangezien ik zelf de neiging heb om (iets) te hard door te fietsen, is het voor mij de perfecte tool om me een beetje af te remmen.
En de tip is al gegeven, minder hard omhoog fietsen. Je verzuurt je spieren, verbruikt je glycogeen- en glucosevoorraad (snelle energie) en bent op langzame energie voor de rest van de ronde aangewezen. Je mist daardoor de mogelijkheid om even snel die turboboost te gebruiken voor een paar seconden. En dat keer na keer na keer.
Goeie tip!
mike0001 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:00:
Wie heeft er een tip voor een goed sport horloge waar onder andere een hartslag meter in zit en die kan syncen met Strava.
Er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat ik zoek is;
- Prijs max 200 euro
- Hartslag meter
- Water dicht
- GPS
- Strava compatible
- Geen Apple!
Polar M430

Waterdicht, heeft een betrouwbare hartslagmeter, en je kan Polar Flow laten syncen met Strava.

Zelf ben ik ook erg te spreken over het polar-ecosysteem. Hij geeft goed weer hoe de belasting was, en hoeveel herstel ik idealiter zou moeten hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door L0we op 20-08-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:13:
Een tijdje geleden kwam hier een tweakers ride in winterberg ter sprake. Vollgende week vrijdag (de 31e) ben ik van plan om met een fietsmaat naar winterberg te gaan. Wanneer we hier mensen aan willen schuiven dan mag dat! Bij ons kan helaas nog maar 1 persoon in de auto mee (vertrekt vanuit Eindhoven).
Had graag mee gewild, maar dan is mijn vakantie net voorbij en ben ik aan het weekend gebonden voor een dagje Winterberg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
L0we schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:24:
Herkenbaar! Ik ben inmiddels best getraind, maar ik merk nog steeds dat ik relaxed moet opwarmen. Vaak rij ik 1 a 2 kilometer rustig voor ik écht begin. Als ik dat niet doe sta ik de hele rit 1-0 achter.
Ik heb het geluk dat ik 7km moet fietsen voordat ik in het bos ben. Dat is normaal gesproken een prima afstand om goed op te warmen. Toch merk ik in zijn algemeenheid dat ik het in het bos de eerste 30 min altijd een stuk moeilijker heb. Totdat ik op een bepaald punt kom en dan zakt mijn hartslag en kan ik het rustig nog een hele tijd volhouden.
Ben ik het niet mee eens. Een duursport is niet veel anders dan meer dan een half uur inspanning leveren. Met de meeste tracks zit je daar al aan.
Natuurlijk is het een ontzettend explosieve sport, maar juist daardoor vind ik het handig om met hartslagmeter te rijden.
Ik gebruik hem om tijdens de 'tragere' gedeeltes te herstellen, op die manier kan ik ervoor zorgen dat ik mezelf niet helemaal opblaas tijdens een klim, of niet volgas over een plat gedeelte rij terwijl ik meer baat heb bij een stukje rustig fietsen.
Aangezien ik zelf de neiging heb om (iets) te hard door te fietsen, is het voor mij de perfecte tool om me een beetje af te remmen.
Er rijden er hier ook genoeg die op de singeltracks niet vooruit te branden zijn en je dan met 35km/u voorbij knallen op de tussenpaden en uiteindelijk net zo snel de track gereden hebben. Maar dan kun je in mijn ogen beter op de racefiets gaan zitten.
Ruud schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:48:
Het is inderdaad zo simpel als het klinkt. Maar voor mijn gevoel kost het een stuk meer energie om langzamer te fietsen dan in een bepaald tempo. Door langzamer omhoog te rijden heb ik het gevoel dat ik geen momentum of vaart meer heb en daardoor langer tegen de zwaartekracht moet rijden. Dat heb ik ook met boomwortels en dergelijke. Als je er met meer vaart overheen gaat remt een wortel minder af is mijn gevoel. Het kan enkel een gevoel zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:24:

[...]

Als je het volgens de letter der wet op gaat zoeken zal jouw definitie ongetwijfeld kloppen. Maar gelukkig geef je zelf ook al aan dat het een ontzettend explosieve sport is. En dat komt mijns inziens niet overeen met de term duursport. Een duursport is naar mijn mening een sport waarbij je langere tijd eenzelfde inspanning levert.

En dat zie je ook aan het verschil in trainingschema's en lichaamsbouw van de sporters.

Natuurlijk verschilt de inspanning van een marathonloper als hij een viaduct op moet rennen met de vlakke weg. Soit, ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is voor wat betreft deze discussie. Maar natuurlijk mogen de meningen daarover verschillen.
Aghanim schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:13:

[...]

Er rijden er hier ook genoeg die op de singeltracks niet vooruit te branden zijn en je dan met 35km/u voorbij knallen op de tussenpaden en uiteindelijk net zo snel de track gereden hebben. Maar dan kun je in mijn ogen beter op de racefiets gaan zitten.

[...]

Het is inderdaad zo simpel als het klinkt. Maar voor mijn gevoel kost het een stuk meer energie om langzamer te fietsen dan in een bepaald tempo. Door langzamer omhoog te rijden heb ik het gevoel dat ik geen momentum of vaart meer heb en daardoor langer tegen de zwaartekracht moet rijden. Dat heb ik ook met boomwortels en dergelijke. Als je er met meer vaart overheen gaat remt een wortel minder af is mijn gevoel. Het kan enkel een gevoel zijn natuurlijk.
Je geeft hier een mooi voorbeeld van wielrenners in het bos maar daarna geef je ook weer het voorbeeld wat ik altijd aanhaal over wielrenners in het bos. Je hebt momentum nodig om omhoog te komen. Zonder die snelheid haal je de klimmen niet. Wist je dat 6km/u een prima snelheid is om omhoog te klimmen? Lukt dat niet dan heb je of een veel te zwaar verzet of lukt het qua techniek/ervaring nog niet helemaal. Je materiaal kan ook een rol spelen (bandenkeuze en bandendruk vooral)

Juist die boomwortel in een klim die jij aanhaalt kun je prima verslaan door die turboboost in je spieren. Net iets zwaarder verzet dan superlicht, voorwiel erop, doortrappen, achterwiel erop en weer doortrappen. En ja, dan sta je bijna stil. Bij een natte wortel slipt je wiel dan misschien door, voetje aan de grond, 1 stap verder lopen en verder fietsen. Het is geen ramp om op trails af te moeten stappen. Dat moet ik bij obstakels omhoog ook wel eens. Puur omdat het te glad is, je achterwiel grip verliest, je even geen kracht meer hebt, je vrijloop niet snel genoeg vast zit, je pedalen compleet verkeerd staan, allerlei redenen, so be it.

Probeer die klimmen eens aan te vallen door rustig omhoog te peddelen. Wat voor verzet heb je nu op je fiets? Dus welk(e) voorblad(en) en welke cassette?

Ik ben het trouwens wel met je eens dat een klim langzamer oprijden zwaarder lijkt dan diezelfde klim omhoog knallen. Maar je moet hetzelfde gewicht, dezelfde afstand omhoog trappen. Het zal afhangen van de lengte van de klim. Is het een hoogteverschil van 3m dan kan omhoog knallen misschien minder energie kosten. Wordt het een langere klim dan zal het denk ik te verwaarlozen zijn. Maar als iemand door ooit iets over gelezen heeft, ik ben heel erg benieuwd.

Wat ik wel merk is dat mijn spieren minder verzuren/sneller en makkelijker herstellen als ik 30 seconden 400w trap dan als ik 8 seconden 1600w trap. Zelfde hoeveelheid energie die geleverd moet worden maar toch een andere energiebron. Maar zo diep heb ik me niet verdiept in mijn eigen gestel met allerhande ademanalyses.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 20-08-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Wat ik altijd probeer te doen (zeker op de tracks die ik vaker rij) is juist het momentum goed te verdelen. Iets meer kracht bij zetten bij een afdaling om het volgende klimmetje makkelijker te pakken. Als ik weerstand voel in de klim naar een lager verzet om hier weinig energie aan kwijt te raken. Zo hou je momentum en spaar je energie.
Dit gaat natuurlijk minder goed op bij een lange klim. Dan is het klein verzet en trappen voor wat je waard bent.
Ik herstel op de vlakke stukken waar ik dan wat rustiger rijd. Hier wordt je dan inderdaad ingehaald door de wielrenners die op de klimmetjes helemaal stil vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Ruud Epic is niet van mij, maar soms mag ik die lenen. Dus tja, dan is het altijd leuk. Geen ervaring verder met fully's. En zeer tevreden over mn eigen HT. En ja, zeker uit het zadel komen en meebewegen, wat inderdaad goed zwaar is aan de benen, billen, en core.

Epen - Vijlen dit weekend gereden. De klim naar het Hijgend Hert gehaald, vond ik erg leuk. Alle wandelende mensen die je aanmoedigen; "Hou vol, kom op!!" Heel tof!
Wel gestoken door een wesp die mijn helm invloog. Midden op mn voorhoofd. Ik ben blijkt dus nu allergisch, dus zondag had ik twee ogen als eieren, en een voorhoofd zo dik alsof er een flinke eierkoek op lag.
Erg jammer, want zag niks, deed zeer en helm paste niet meer. Geen optie tot fietsen meer. Vlaai en koffie, mn vriendin nog rondje hardgelopen terwijl ik van t uitzicht genoot en naar huis gegaan. Ga zeker nog eens terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Blomminator balen van de wesp! Maar je kunt altijd nog een keer terug :D

Als mensen je aanmoedigen is leuk ja, natuurlijk wel glimlachen als ridiculously photogenic guy :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Echo beviel me wel. Ze zei dat het goed meeviel en wel zal herstellen. Specialist nog ff opzoeken en zien wat de volgende stappen zullen zijn.

Dikke sjaans den deze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
ElmarJ16 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:13:
Ik heb even bij mijn taxi geïnformeerd naar interesse. Zou wel de eerste downhill voor ons beiden zijn dus verwacht niet teveel. Ook hebben we niet echt fietsen die daar op berekend zijn maar die zijn er wel te huren.

Of was je van plan in de omgeving te gaan rijden en niet het park.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Torched schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:46:
[...]

Ik heb even bij mijn taxi geïnformeerd naar interesse. Zou wel de eerste downhill voor ons beiden zijn dus verwacht niet teveel. Ook hebben we niet echt fietsen die daar op berekend zijn maar die zijn er wel te huren.

Of was je van plan in de omgeving te gaan rijden en niet het park.
Fietsen op voorhand reserveren in Winterberg is aan te raden.
Zeker als je in het weekend gaat. Moet je wel minstens een week op voorhand doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik ben vorig jaar ook met 2 vrienden er naar toe geweest waarvan 1 met enkel XC ervaring en de ander totaal geen mtb ervaring (hij valt wel onder de categorie daredevils, dus bang om snelheid te maken is die niet). Het was ook 1 van mijn eerste echte downhill ervaringen, al had ik op voorhand al redelijk wat ervaring in het buitenland.

Uiteindelijk hebben we alle blauwe en rode routes in het bikepark gereden en was dit goed te doen. Afgelopen mei ben ik er met een clinic geweest en toen voor het eerst de zwarte routes gereden. Daar gelijk verslaafd aan geraakt. Deze zijn wel een stuk technischer maar ook voor de meeste met mtb ervaring goed te rijden. Belangrijkste is de zelfverzekerdheid en geen angst om dingen niet te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00
1 maal gedaan. Op mijn Dale jekyll. 2 wielen naar de kloten gereden (begonnen te scheuren door de klappen van de sprongen), ik onder het bleod (tja, enkel korte broek, normale handschoentjes en een helm) maar nog nooit zoveel adrenaline door het lijf voelen lopen. Achteraf besloten dat ik kids heb en toch enigzins verantwoordelijkheden. Dus dat was de laatste keer.
Maar wat een lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
Nu ongeveer een jaar een Trek X-Caliber 9 (2015) in mijn bezit. Gekocht via MP om het MTB'en te proberen. Dit is erg goed bevallen. Door het jaar heen enkele upgrades gedaan aan de fiets (XT shifters SLX remmen en het gebruikelijke onderhoud).
Nu wil ik eigenlijk weer upgraden, maar denk ik dat het haast verstandiger is om een nieuwe fiets te kopen. Natuurlijk ook érg leuk. Mijn eerste nieuwe MTB opzoeken.
Ben voornamelijk in NL door de bossen op de MTB routes aan het rijden en jaarlijks 1 á 2 uitstapjes naar de ardennen o.i.d.
Heb mij nog niet in de huidige markt verdiept. Maar voordat ik dat ga doen, zijn er volgens jullie enkele modellen die er echt bovenuit schieten binnen het budget tot €1500 excl inruil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, zoveel opties... Wat wil je eigenlijk upgraden, en waarom? Wat vind je het grootste pluspunt van je huidige fiets, en wat zou je graag anders zien? Wil je een snellere fiets, een meer speelse, wil je meer vering?

etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Wat Sjoewe zegt. Wat wil je gaan upgraden en waarom? Als ik snel kijk naar je budget en wat er bijvoorbeeld bij canyon te halen valt (Grand Canyon AL SLX 8.0) dan zie ik enkel een verschil van voorvork en wielset (of die bij de canyon nou zoveel beter is is af te vragen). Of dat die 1500 euro waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:33
Belangrijkste redenen dat ik een nieuwe fiets wil:
- Wil naar een groepset met 1 voorblad
- Voorvork met wat soepelere vering
- Wens om directer te sturen. Huidige vind ik soms lomp in de bochten. Mogelijk ook dat ik mijn techniek verder moet optimaliseren.
- Fiets volledig op maat. Huidige nét niet helemaal op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zag dat Radon wel een leuk model had staan. Gx Eagle met rockshox Reba voorvork voor 1500. Een beest van een fiets voor weinig geld.

Je huidige fiets inruilen gaat wel lastig worden en verwacht ook niet veel customer support van hun. Daar is canyon toch echt een stuk beter in.

Kijk eens bij je LBS. De 2019 modellen komen er alweer aan en waarschijnlijk kan je nog een leuke korting krijgen op een 2018 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ThijsM schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:35:
Belangrijkste redenen dat ik een nieuwe fiets wil:
- Wil naar een groepset met 1 voorblad
- Voorvork met wat soepelere vering
- Wens om directer te sturen. Huidige vind ik soms lomp in de bochten. Mogelijk ook dat ik mijn techniek verder moet optimaliseren.
- Fiets volledig op maat. Huidige nét niet helemaal op maat.
1: Wat is lomp in bochten? Kun je dat specifieker omschrijven?
2: Ditzelfde geldt voor volledig op maat, wat is nét niet helemaal op maat?
3: Heb je een foto van de huidige afstelling?
4: En wat voor gewicht moet de fiets dragen? De gemiddelde wielset en 32mm-vork is niet heel goed met 90+KG. Daar kan heel goed een indirect gevoel vandaan komen.

5: Welke routes rijd je normaal gesproken? Door de bossen rijden klinkt als brede vlakke lanen ;)

Zomaar wat vragen die bij me opkomen. Ik zal proberen dit keer niet te zeggen dat de gemiddelde Nederlandse fiets compleet ruk is voor het beoogde doel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben een beetje bang dat met een budget van 1500 euro de verschillen minimaal zullen zijn. Het enige wat er dan goed op vooruit gaat is waarschijnlijk je vork en een nieuwere groep. Maar wellicht maakt een service beurt voor je huidige vork ook al een verschil. Als je seals bv nog nooit zijn vervangen, dan zal ie wellicht een stuk soepeler zijn.

Dus mocht je vork op die manier nog een 2e leven hebben, dan heb je misschien veel meer waar voor je geld als je nu een mooie wiel set neemt (400-500 euro) en een GX eagle set (400). Dan ben je voor 1000 euro klaar.

Maar als je vork echt niet meer voldoet, je groepset moet vervangen worden en de maat van je huidige frame is echt niet goed, dan zou je toch naar een andere fiets moeten kijken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:58:
Ik ben een beetje bang dat met een budget van 1500 euro de verschillen minimaal zullen zijn. Het enige wat er dan goed op vooruit gaat is waarschijnlijk je vork en een nieuwere groep. Maar wellicht maakt een service beurt voor je huidige vork ook al een verschil. Als je seals bv nog nooit zijn vervangen, dan zal ie wellicht een stuk soepeler zijn.

Dus mocht je vork op die manier nog een 2e leven hebben, dan heb je misschien veel meer waar voor je geld als je nu een mooie wiel set neemt (400-500 euro) en een GX eagle set (400). Dan ben je voor 1000 euro klaar.

Maar als je vork echt niet meer voldoet, je groepset moet vervangen worden en de maat van je huidige frame is echt niet goed, dan zou je toch naar een andere fiets moeten kijken.
Volgens mij los je het grootste probleem op, de drang naar een nieuwe fiets :P

Ik heb nog wel een 21" Cube Reaction GTC SLT staan met ZTR Arch MK3 wielset (niet van eigen hand maar van CycleDreams dus zeker goed gespaakt ;) ), 1x11XT-groep, M7000-remmen en Fox Factory 32 vork (2018 Factory cartridge :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 21-08-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Over die voorvork, ik geef mijn Rockshox Reba RL om de 30-40 rij-uren een lower-leg servicebeurt. Hoeft niet zo vaak, maar de eerste 10 uur na zo'n beurt is ie echt heerlijk soepel. Dus wat @Prulleman zegt, hoe vaak service je jouw vork, want dat maakt heel veel uit.

Daarnaast ben ik vandaag naar de Goudsberg gereden. Erg mooi gebied met veel korte maar steile stukjes erin. Volgende week ga ik een weekje naar Gerardmer (Vogezen) toe om te fietsen. Ik heb de wandelkaarten al liggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
nWn schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:04:
Over die voorvork, ik geef mijn Rockshox Reba RL om de 30-40 rij-uren een lower-leg servicebeurt. Hoeft niet zo vaak, maar de eerste 10 uur na zo'n beurt is ie echt heerlijk soepel. Dus wat @Prulleman zegt, hoe vaak service je jouw vork, want dat maakt heel veel uit.

Daarnaast ben ik vandaag naar de Goudsberg gereden. Erg mooi gebied met veel korte maar steile stukjes erin. Volgende week ga ik een weekje naar Gerardmer (Vogezen) toe om te fietsen. Ik heb de wandelkaarten al liggen :).
Heb je een GPX van de route van vandaag? :)

Scheelt zeker veel en dat heb je in 30 minuten gepiept de eerste keer en daarna ben je 15 a 20 minuten bezig.

Benodigd:

- Gereedschap om je vork open te maken, in mijn geval een kettinglockring-ding, inbussleutels en kunststof hamer;
- Isopropylalcohol/isopropanol of andere vriendelijke ontvetter;
- doeken/papier
- SRAM Butter of RSP Slick Kick (of ander vet geschikt voor je vork)
- Vorkolie (3WT in mijn geval)

En een youtube-filmpje voor de kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Ruud Is dit nog moeilijk per vork? Ik heb een Fox Evolution 32 Float CTD en die heeft zeker een beurt nodig. Ik dacht om deze weg te brengen, er moeten meer kleine dingen gebeuren. Maar als ik het zelf kan is dat wel interessant. Leuk om te leren, en hopelijk goedkoper op termijn. Hoewel ik nu wel wat gereedschap zal moeten kopen. Ik gebruik nooit een kunststof hamer...

Hier de video voor FOX - vorken;
YouTube: FOX 32mm Forks – Basic Maintenance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Ik heb speling op mijn balhoofd, gevoeld tijdens het remmen.
Ik krijg dat niet 100% weg, maar weet ook niet of dat 100% weg te krijgen is...

Ik draai de stuurpen los, topschoref vaster en dan stuurpen terug vat op 6Nm (staat op de stuurpen). Zou het kunnen dat er een spacer oid toegevoegd moet worden? Of is minimale speling niet erg?
nWn schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:04:

Is dat niet erg vaak? Nu rij ik vaak over de gewone weg met mijn MTB (full suspension, fox achterdemper en fox 32 float performance voorvork). De LBS zei 1x per jaar onderhoud is genoeg...
Ik heb 600km gereden, dus een kleine 30h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:24:
Ik heb speling op mijn balhoofd, gevoeld tijdens het remmen.
Ik krijg dat niet 100% weg, maar weet ook niet of dat 100% weg te krijgen is...

Ik draai de stuurpen los, topschoref vaster en dan stuurpen terug vat op 6Nm (staat op de stuurpen). Zou het kunnen dat er een spacer oid toegevoegd moet worden? Of is minimale speling niet erg?

[...]

Is dat niet erg vaak? Nu rij ik vaak over de gewone weg met mijn MTB (full suspension, fox achterdemper en fox 32 float performance voorvork). De LBS zei 1x per jaar onderhoud is genoeg...
Ik heb 600km gereden, dus een kleine 30h.
Als je lagers gaar zijn, dan ga je het niet wegkrijgen door je topcap vaster te zetten, maar wat ik niet uit je verhaal op kan maken is of je topcap genoeg aangedraaid is. In principe staat ie pas te strak als je stuur niet meer soepel draait....
Verder zou het ook minimale speling op je remblokjes kunnen zijn, als die een halve mm verschuiven in je remklauw, dan kan dit ook als balhoofd speling aanvoelen. En minimale speling hoeft niet erg te zijn, maar minimaal is natuurlijk ook een relatief begrip..

30 uur is wel vaak, maar 1x per jaar is ook niet duidelijk natuurlijk, je hoeft ook niet na een jaar en 150.000 km bij je auto garage aan te komen voor een beurtje. Een jaar is niet voor iedereen hetzelfde, ik zou een jaar als minimum aanhouden, maar als je binnen een jaar 100 uur of 150 uur hebt gemaakt zou ik eerder een service (laten) doen. Verder heb je wel verschillende service beurten natuurlijk

officeel is het inderdaad elke 30 uur een kleine beurt en elke 100 een grote.
https://www.ridefox.com/f...nt/Service_Intervals.html
maar dit is natuurlijk ook indekken bij garantie claims en berekend op stevig gebruik. Als je op je gemak vlakke rondjes fietst, dan kom je ook met minder service weg.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Blomminator schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:21:
@Ruud Is dit nog moeilijk per vork? Ik heb een Fox Evolution 32 Float CTD en die heeft zeker een beurt nodig. Ik dacht om deze weg te brengen, er moeten meer kleine dingen gebeuren. Maar als ik het zelf kan is dat wel interessant. Leuk om te leren, en hopelijk goedkoper op termijn. Hoewel ik nu wel wat gereedschap zal moeten kopen. Ik gebruik nooit een kunststof hamer...

Hier de video voor FOX - vorken;
YouTube: FOX 32mm Forks – Basic Maintenance
Je hebt in plaats van een inbussleutel een dop 10 (uit mijn hoofd) nodig.

Verder is het even makkelijk voor een Fox32 Evo Float CTD. Maar, waar we het over hebben is echt een klein beurtje. Als je er echt ver overheen bent kun je beter ook je luchtdemper aanpakken en je keerringen vervangen. Dan moet je wat dieper je vork in en heb je een vlakke dop in een grote maat nodig die je nergens anders voor gebruikt. Onderin de poot zit een veerring die de boel bij elkaar houdt. Die is soms wat weerbarstig en je hebt er een relatief klein schroevendraaiertje voor nodig om hem eruit te krijgen. Keerringen wip je er met een bandenlichter en grote steeksleutel zo uit. Erin drukken doe ik altijd met een stuk PVC-pijp. (diameter ben ik even kwijt, maar zal wel 35 en 40mm zijn)

Fox heeft erg goede documentatie online staan!

Als je niet bang bent om te sleutelen en gevoel hebt voor dit soort dingen lukt het gewoon.

Heb je echt pech dan is je cartridge ook aan de beurt. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou een cartridge gewoon altijd lekker wegbrengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Prulleman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:37:
[...]

Als je lagers gaar zijn, dan ga je het niet wegkrijgen door je topcap vaster te zetten, maar wat ik niet uit je verhaal op kan maken is of je topcap genoeg aangedraaid is. In principe staat ie pas te strak als je stuur niet meer soepel draait....
Verder zou het ook minimale speling op je remblokjes kunnen zijn, als die een halve mm verschuiven in je remklauw, dan kan dit ook als balhoofd speling aanvoelen. En minimale speling hoeft niet erg te zijn, maar minimaal is natuurlijk ook een relatief begrip..
Zo vast heb ik het niet geprobeerd neen. Stuur bleef altijd soepel draaien, naar mijn gevoel was dit al vrij strak aangedraaid. Weet ook niet hoe het vanbinnen eruit ziet natuurlijk.
Draai je rechtstreeks in de vork of in een soort klem/moer wat goedkoop te vervangen is mocht je te ver gedraaid hebben?

Dan durf ik al wat meer te riskeren natuurlijk. Geen zin om een 4,5k euro kostende bike (officiele prijs) naar de knoppen te doen...

De speling voel ik met mijn vinger ook bovenaan/onderaan het balhoofd, dus het zal daar zel zijn.
Fiets is 600km geleden bij de LBS geweest om mijn voorvork terug te laten monteren, neem aam dat die de lagers wel bekijkt dan. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 21-08-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

@Engineer Stewie Ja, dat is erg vaak. Maar het is maar 20 minuutjes werk*, en het resultaat is een bijzonder lekkere vork. Ik vind het leuk om wat aan de fiets te sleutelen dus die tijd en moeite heb ik er graag voor over. Qua olie en spullen gebruik je niet veel, dus het kost omgerekend een euro aan materiaal of iets in die richting.

Hoeveel uur fiets jij per jaar? Ik maak al snel 150+ km / week dus dan is jaarlijks onderhoud wel zuinig. Maar nogmaals, 30 uur is erg vaak, maar ik heb het er graag voor over.

*De eerste paar keer dat je het zelf doet kan het significant langer duren.

@Ruud Helaas niet, ik fiets vaak zonder GPS. Wel heb ik een kaartje gemaakt, waarin de groene gebieden de regio's zijn waar je flink wat tracks hebt liggen die je naar eigen inzicht aan elkaar kan plakken. Dit is één van de weinige gebieden in Midden-Nederland waar je, in mijn ogen, wat hebt aan een Enduro bike met dropper. Het rode deel is afgesloten, zie ook: https://edestad.nl/sport/...ainbikers-afgewend-109473.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YaDPrsj.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door nWn op 21-08-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
nWn schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:55:
@Engineer Stewie Ja, dat is erg vaak. Maar het is maar 20 minuutjes werk*, en het resultaat is een bijzonder lekkere vork. Ik vind het leuk om wat aan de fiets te sleutelen dus die tijd en moeite heb ik er graag voor over. Qua olie en spullen gebruik je niet veel, dus het kost omgerekend een euro aan materiaal of iets in die richting.

Hoeveel uur fiets jij per jaar? Ik maak al snel 150+ km / week dus dan is jaarlijks onderhoud wel zuinig. Maar nogmaals, 30 uur is erg vaak, maar ik heb het er graag voor over.

*De eerste paar keer dat je het zelf doet kan het significant langer duren.
Ik fiets puur voor de fun/conditie. Heb deze fiets van half Juni en nu 600km mee gedaan. In de winter zal dit terug minder worden waarschijnlijk.

Ik sleutel niet heel graag, enkel de aandrijving onderhoud ik wel goed. Nu gaat er bv een nieuwe ketting op, heb de raad gekregen deze elke 600km te vervangen en na de 4de ketting, de eerste terug te leggen voor 400km tot de laatste. Als je dat gedaan hebt ketting en cassette vervangen, Zit je aan 4000km/ cassette (is een XT 11 speed 11-46 casette).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:53:
[...]

Zo vast heb ik het niet geprobeerd neen. Stuur bleef altijd soepel draaien, naar mijn gevoel was dit al vrij strak aangedraaid. Weet ook niet hoe het vanbinnen eruit ziet natuurlijk.
Draai je rechtstreeks in de vork of in een soort klem/moer wat goedkoop te vervangen is mocht je te ver gedraaid hebben?

Dan durf ik al wat meer te riskeren natuurlijk. Geen zin om een 4,5k euro kostende bike (officiele prijs) naar de knoppen te doen...

De speling voel ik met mijn vinger ook bovenaan/onderaan het balhoofd, dus het zal daar zel zijn.
Fiets is 600km geleden bij de LBS geweest om mijn voorvork terug te laten monteren, neem aam dat die de lagers wel bekijkt dan. :+
Als je vork 600 km terug is geplaatst is ie toen misschien te strak of te los gezet en is dat de oorzaak van speling (in beide gevallen gaan je lagers naar de klote).

Je draait niet zomaar iets stuk, alleen door blijven fietsen met te strak afgestelde lagers is natuurlijk niet goed (maar nogmaals als je stuur soepel draait is het niet te strak).

google maar eens op starnut, dan kan je zien wat je aandraait in je steerer tube, (je trekt als het ware je vork omhoog, tegen je stuurpen aan). Die starnut kan je eruit slaan en een nieuwe plaatsen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:37:
[...]

30 uur is wel vaak, maar 1x per jaar is ook niet duidelijk natuurlijk, je hoeft ook niet na een jaar en 150.000 km bij je auto garage aan te komen voor een beurtje. Een jaar is niet voor iedereen hetzelfde, ik zou een jaar als minimum aanhouden, maar als je binnen een jaar 100 uur of 150 uur hebt gemaakt zou ik eerder een service (laten) doen. Verder heb je wel verschillende service beurten natuurlijk

officeel is het inderdaad elke 30 uur een kleine beurt en elke 100 een grote.
https://www.ridefox.com/f...nt/Service_Intervals.html
maar dit is natuurlijk ook indekken bij garantie claims en berekend op stevig gebruik. Als je op je gemak vlakke rondjes fietst, dan kom je ook met minder service weg.
Elke 30 uur levert je zo'n soepele vork op. Je voelt het verschil echt. Ik zou er geen 100 uur mee willen rijden.

@Engineer Stewie
Balhoofd zit vast genoeg als je stuur nog vanzelf omvalt als je voorwiel van de grond is. Meestal gaat dat vanzelf door rem/schakel-leiding/kabel.

@Prulleman haalt een goed punt aan. Het kan ook speling tussen remblok en klauw zijn of tussen schijf en naaf (bij center lock). Zet je voorwiel tegen de muur aan en probeer dan of je nog iets voelt in je balhoofd. Laat je ook niet foppen door je voorvork. Die wil soms ook nog wel eens een mm inveren waardoor je speling vermoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Ruud
Thnx, ik breng em dan wel weg... fiets nu 6 jaar in bezit, nooit service gehad. Dus denk dat wel eea aan een beurtje toe is? ;)

Hoewel de vork nog goed bevalt, dus ben benieuwd wat ik dan ga voelen voor verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Blomminator schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:45:
@Ruud
Thnx, ik breng em dan wel weg... fiets nu 6 jaar in bezit, nooit service gehad. Dus denk dat wel eea aan een beurtje toe is? ;)

Hoewel de vork nog goed bevalt, dus ben benieuwd wat ik dan ga voelen voor verschil...
Ligt natuurlijk ook aan de vork ;) Een goede vork herken je niet meer terug!

Het eerste waar je het meestal echt fysiek aan gaat merken is piepende schuim/keerringen.

Af en toe je vork op zijn kop is ook niet verkeerd trouwens. Houdt de schuimringen lekker vol olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00
Blomminator schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:45:
@Ruud

Dat dacht ik ook van mijn Lefty, dat hij het nog fijn deed. Tot ik hem laatst liet servvien. Jeez, wat een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Prulleman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:03:
[...]

Als je vork 600 km terug is geplaatst is ie toen misschien te strak of te los gezet en is dat de oorzaak van speling (in beide gevallen gaan je lagers naar de klote).

Je draait niet zomaar iets stuk, alleen door blijven fietsen met te strak afgestelde lagers is natuurlijk niet goed (maar nogmaals als je stuur soepel draait is het niet te strak).

google maar eens op starnut, dan kan je zien wat je aandraait in je steerer tube, (je trekt als het ware je vork omhoog, tegen je stuurpen aan). Die starnut kan je eruit slaan en een nieuwe plaatsen
Maakt niet uit dat het een carbon frame betreft?
Pagina: 1 ... 130 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.