Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.237 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Afgelopen zaterdag in Ibbenburen, Duitsland mijn technische skills wat opgepoetst. Wat een heerlijke omgeving, ontzettend toffe technische afdalingen over rotsen en wortels.

Uiteindelijk 'maar' 20 kilometer gefietst, maar had er wel een flinke partij spierpijn van...
RZor schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:29:
Wegens verplaatsen van mijn interesses wil ik mijn Cube Attention SL 2016 23' 29er te koop aanbieden, perfecte staat. Alleen een richtprijs bepalen vind ik erg lastig, nieuw gingen ze voor 719 weg bij bvb 12Go op de laatste batch. Kan iemand mij de goede kant op helpen?
Gewoon weer gaan fietsen! ;)

En anders zou ik zeggen, probeer hem eens voor 500 euro te koop te zetten. Het is altijd lastig om te bedenken wat zoiets gaat opleveren. Is waarschijnlijk altijd minder dan je zou willen / denken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Schaamteloze semi-crosspost vanaf het MTB-forum, omdat plaatjes.

Bikepark Krvavec
Ik wilde al tijden naar een bikepark en vakantiebestemming Slovenië blijkt daar vol mee te liggen. De eerste trails begonnen 50 m van het hotel vandaan en eindigden bij de skilift, ideaal dus. Uiteindelijk van 9:30 tot 18:30 bezig geweest (met wat lunchpauzes) en twee dagen spierpijn gehad in mijn bovenlijf :D Stukken flowtrail, maar ook veel rotsen, wortels en switchbacks. (al dan niet voorzien van wat rotsen en/of wortels)

Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia1_small.jpg
Klaar voor een dagje spelen

Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia2_small.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia3_small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia4_small.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia5_small.jpg

Bohinj
Vaste "MTB-route" gevolgd, dat bleek 5 km asfalt, vervolgens over een gravelpad 600 meter klimmen in 7 km, een paar km vlak en daarna weer naar beneden.. gelukkig kon ik de helft van de afdaling over een wandelpad doen :)
Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia7_small.jpg
De hele klim zag er ongeveer zo uit

Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia9_small.jpg
Het uitzicht was dan wel weer erg fraai

Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/slovenia12_small.jpg
Het wandelpad was een stuk interessanter dan de MTB-route

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Over gekraak gesproken.. mijn zadelpen kraakt zo.. Bloedirritant!
Iemand een idee?
Heb dit geprobeerd.
- zadelpen eruit gehaald, grondig gepoetst.
- zadel eruit gehaald, gepoetst, beetje kopervet ertussen
- zadelstrop losser (probleem weg, maar ik zal tijdens de trail langgzaammmmm naar mn zadelbuis toe.. dus niet bruikbaar). Met strakker zetten was het probleem er weer.

Niet ernstigs, maar toch.

De binnenbanden houden het vooralsnog goed, met meer druk, zonder ringetjes op de ventielen en nieuwe buitenbanden. Vlaardingen gedaan gisteren. Blijft een heel leuk parcours!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Is het je zadelpen? ik dacht eerst ook dat het dat was, maar het blijkt de trapas te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Blomminator schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:16:
Over gekraak gesproken.. mijn zadelpen kraakt zo.. Bloedirritant!
Iemand een idee?
Heb dit geprobeerd.
- zadelpen eruit gehaald, grondig gepoetst.
- zadel eruit gehaald, gepoetst, beetje kopervet ertussen
- zadelstrop losser (probleem weg, maar ik zal tijdens de trail langgzaammmmm naar mn zadelbuis toe.. dus niet bruikbaar). Met strakker zetten was het probleem er weer.

Niet ernstigs, maar toch.
Je hebt speciale montagepasta, wellicht dat dat nog helpt? Bij mij verhielp dat een kraakje, maar dat is ook in een carbon frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30
stefijn schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:21:
Is het je zadelpen? ik dacht eerst ook dat het dat was, maar het blijkt de trapas te zijn...
Ik heb een krakend Ergon-zadel (zadelrail in de punt van het zadel) ook irritant maar so be it. Dan maar minder zitten :)

Echt alles kan kraken en een fiets werkt dan als een grote klankkast.

@Demo : Nice! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
Ik kan ze hier niet zien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
xD te hard op de fiets willen gaan. Vallen, te voet naar busje zwart voor ogen. Spoed, lijkbleek. Gevolg ligamenten schouder gescheurd. Minstens 4 weken poep! Wat een weekje.

Conclusie: enduro niks voor mij.

[ Voor 30% gewijzigd door Crust op 13-08-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Enduro is prachtig :Y Weet je wat je verkeerd heb gedaan, onderuit geremd, verkeerde houding? Pijnlijk leermoment maar zo heb ik er ook wel wat gehad. :P

Keer met een rit een heuvel afgelazerd en de week erop had deze jongen een helm. :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
Joopieboy schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:50:
Enduro is prachtig :Y Weet je wat je verkeerd heb gedaan, onderuit geremd, verkeerde houding? Pijnlijk leermoment maar zo heb ik er ook wel wat gehad. :P

Keer met een rit een heuvel afgelazerd en de week erop had deze jongen een helm. :Y
Hou het enduro voor gezien. All country is meer mijn stijl. hoeft voor mij geen jumps meer zijn of super hellingen. Dure en pijnlijke les. Weet niet of ik die fiets ga houden. Ach we zien wel. Ik leef nog en maar een geluk want ik heb veel om voor te leven op deze leeftijd/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Misschien moet je gewoon effe wat geduld hebben, en jezelf ook eens even wat tijd geven om je skill-level wat op te vijzelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Crust schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:58:
xD te hard op de fiets willen gaan. Vallen, te voet naar busje zwart voor ogen. Spoed, lijkbleek. Gevolg ligamenten schouder gescheurd. Minstens 4 weken poep! Wat een weekje.

Conclusie: enduro niks voor mij een clinic is iets voor mij.
There, I fixed it for you...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Crust Spijtig maar wat is er verkeerd gegaan?

Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Iemand ervaring met Shimano XT 10s RD-786 in combinatie met een cassette van meer dan 36T?

Zou graag (goedkoop) nog wel een extra verzetje willen voor het steile spul, en dan na de winter over naar een Eagle setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 08:44
@Sjoewe Wat wil je erop leggen dan? Een 42 of 46 achter?
En wat heb je voor? Single, dubbel, triple?

De lengte van de derailleur kooi bepaald het aantal schakels verschil je kan opvangen, bij een 1x setup is dat vrij simpel, bv 42 -11, dus 31. De lange kooi versie (SGS) kan 43 tanden verschil aan, de medium (GS) 35.

Met een dubbel telt het verschil tussen je 2 voorbladen ook mee, dus bv met een 28-38 gaat een lange kooi nog werken, maar een medium is te kort.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ken de theorie, maar ik ben benieuwd naar de praktijk :)

Het is namelijk zo dat Shimano nogal conservatief is met de theoretische maximale capaciteit. Bij de Shimano road RD’s is bijvoorbeeld de korte kooi zogenaamd tot max. 28T is, terwijl bet redelijk algemeen bekend is dat je er een 32T probleemloos mee kan laten werken.
Dus ik ben benieuwd of men hier met zulke ervaring heeft wbt de MTB RD’s.

Het is overigens een 1x setup (30T). Zat te kijken naar een 11-40 Sunrace of de 11-42 Shimano cassette. Voor in de Ardennen wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja ok.. qua kooi moet het prima kunnen, of je b schroef ver genoeg kan om ruimte te maken voor een 42.. dit hangt meer van je frame/pad af , in de meeste gevallen kan deze derr. het gewoon aan.

En anders en langere b schroef of een goat link

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2018 07:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:36:
Ik ken de theorie, maar ik ben benieuwd naar de praktijk :)

Het is namelijk zo dat Shimano nogal conservatief is met de theoretische maximale capaciteit. Bij de Shimano road RD’s is bijvoorbeeld de korte kooi zogenaamd tot max. 28T is, terwijl bet redelijk algemeen bekend is dat je er een 32T probleemloos mee kan laten werken.
Dus ik ben benieuwd of men hier met zulke ervaring heeft wbt de MTB RD’s.
En daarom reageer ik ook niet met boekjeswijsheden op je MTB-vraagstuk. Er gaan inderdaad verhalen rond dat de korte kooi 6800-Ultegra-derailleur makkelijk werkt met een 32t kettingwiel achter. Maar dat het ook direct risico is wanneer je ipv 34/32, 50/32 schakelt. Er zijn namelijk ook flink wat verhalen dat die actie je een derailleur, achterwiel en met een beetje pech een frame kost. Dan volgt standaard de reactie, moet je ook niet doen :X Nuff said, het is niet compatible.

Let op; over de MTB-mogelijkheden weet ik niets dus zeg ik niets over. Met een 1x setup zul je niet aan de max capactiteit (29 of 31t vs max 35t (bron @Prulleman ) van je derailleur komen. De vraag is of je b-schroef voldoende ruimte heeft om het grotere kettingwiel kwijt te kunnen. Medium of lang is daar niet echt van toepassing op lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:46:
@Crust Spijtig maar wat is er verkeerd gegaan?

Beterschap!
JUmp van 50 cm genomen, op voorwiel terecht gekomen is een beetje gekanteld, denk dat ik toen rem pakte uit reactie en naar voren gegaan en op mijn rechterschouder geland omdat die men val wou breken. Ze zeggen vaak je engeltje zit rechts. Die engel bedoelde wel goe maar nu moet ik ervoor zorgen. Heb wel goeie vrienden die me naar spoed reden en kalm bleven. Ook veel hulp van sociale dienstverlening nu. Ik merk als maar meer hoe mens zijn pas echt nuttig en mooi is als je in de problemen komt. Voor mij spijst dit mijn menselijkheid naar andere toe erg. Ik geloof in een (ver)zorgstaat. Ik geloof ook in het creëren van moreel opgevoede jongeren. Momenten van kwetsuren geven mij vaak zulke bezinningen.

IIG ga ik de eerste 2 komende jaren niet meer 50 cm jumps doen maar beginnen met 20-35 eerste jaar en 2de jaar zien we wel verder. Te snel gegaan in teken van het youtubekanaal I guess. Ik denk dus ook dat we dat zeker in de video's gaan stoppen deze lessen en verhalen. Zodat buddyschap en apprenticeship meer naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nee voor 1x zijn medium en lang genoeg. Het gaat inderdaad om de b schroef lengte

Had net nog een edit hierboven gedaan. Als het niet gaat is een langere b schroef een optie, maar hierdoor gaat het niet beter schakelen, (minder stabiel) een goat link is het laatste alternatief als het net niet past

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
zonoskar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:25:
[...]

There, I fixed it for you...
Ja dat is idd geen slechte kluwe. Maar denk dat ik een bpaalde barrierre gewoon niet meer voorbij ga. Merk zelf dat ik eerder snel en ver rijd dan erg technische dingen. Dus een beetje maar ook niet teveel risico. Nu kan ik minstens 6 weken geen zware krachttraining doen. En dat is voor mij mezerie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:34:
[...]

JUmp van 50 cm genomen, op voorwiel terecht gekomen is een beetje gekanteld, denk dat ik toen rem pakte uit reactie en naar voren gegaan en op mijn rechterschouder geland omdat die men val wou breken. Ze zeggen vaak je engeltje zit rechts. Die engel bedoelde wel goe maar nu moet ik ervoor zorgen. Heb wel goeie vrienden die me naar spoed reden en kalm bleven. Ook veel hulp van sociale dienstverlening nu. Ik merk als maar meer hoe mens zijn pas echt nuttig en mooi is als je in de problemen komt. Voor mij spijst dit mijn menselijkheid naar andere toe erg. Ik geloof in een (ver)zorgstaat. Ik geloof ook in het creëren van moreel opgevoede jongeren. Momenten van kwetsuren geven mij vaak zulke bezinningen.

IIG ga ik de eerste 2 komende jaren niet meer 50 cm jumps doen maar beginnen met 20-35 eerste jaar en 2de jaar zien we wel verder. Te snel gegaan in teken van het youtubekanaal I guess. Ik denk dus ook dat we dat zeker in de video's gaan stoppen deze lessen en verhalen. Zodat buddyschap en apprenticeship meer naar voren komt.
Gefeliciteerd, je eerste over the bar! (OTB) Is gewoon pech hebben dat je verkeerd valt. Het had net zo goed zonder kwetsuur af kunnen lopen (oke, spierpijn en wat blauwe plekken)

En de belangrijkste les is nog wel, ben op de hoogte van je tekortkomingen en je eigen niveau en ga daar nooit ver overheen in welk belang dan ook!

Nogmaals, beterschap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
Crust schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:34:
[...]

JUmp van 50 cm genomen, op voorwiel terecht gekomen is een beetje gekanteld, denk dat ik toen rem pakte uit reactie en naar voren gegaan en op mijn rechterschouder geland omdat die men val wou breken.

...

IIG ga ik de eerste 2 komende jaren niet meer 50 cm jumps doen maar beginnen met 20-35 eerste jaar en 2de jaar zien we wel verder.
Zou ook best kunnen zijn dat je gewicht net iets teveel naar voren hing. Binnenkort gewoon weer de fiets opstappen, en weer rustig opbouwen :).

Je weet nu waar je grens ligt, komende tijd gewoon rustig voor zorgen dat die grens verschuift ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Thanks voor de feedback allemaal.

Ik doe wel een rondje HTFU (of hike-a-bike) in de Ardennen en dan na de winter m'n centen in één keer goed uitgeven.

@Crust Get well, then get better :)

Volg wat clinics, blijf oefenen en over een jaar rijdt je lachend die drop af. Ik heb daar zelf echt super veel van geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24

Typhone

Who Dares Wins

Beterschap @Crust

Om je verhaal wat te verzachten, m'n neefje kocht z'n eerste fiets een Cannondale carbon met alles erop en eraan (bijna 5k), reed 1x verhard proef, ging daarna met vrienden naar Limburg (NL) en in letterlijk de 2e bocht van de MTB route pakte hij de verkeerde rem, sloeg over de kop brak z'n schouderblad, sleutelbeen en nog wat en nu 3 jaar later is de diagnose gesteld dat zijn arm nooit meer zover kan strekken... eten uit hoge kastjes pakken op een MTB of racefiets zitten is er niet meer bij. Ben maar blij dat jij niet zo'n 'leergeld' moet gaan betalen. :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
Typhone schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:45:
Beterschap @Crust

Om je verhaal wat te verzachten, m'n neefje kocht z'n eerste fiets een Cannondale carbon met alles erop en eraan (bijna 5k), reed 1x verhard proef, ging daarna met vrienden naar Limburg (NL) en in letterlijk de 2e bocht van de MTB route pakte hij de verkeerde rem, sloeg over de kop brak z'n schouderblad, sleutelbeen en nog wat en nu 3 jaar later is de diagnose gesteld dat zijn arm nooit meer zover kan strekken... eten uit hoge kastjes pakken op een MTB of racefiets zitten is er niet meer bij. Ben maar blij dat jij niet zo'n 'leergeld' moet gaan betalen. :).
Aiiiii. Idd al bij al betaald dit nog wel mee. Balen voor je neef. Hoop dat die dan wel iets anders leuk vond. :)

Bedankt voor de vele beterschap wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vorig jaar ook mijn eerste flinke OTB gehad. Natuurlijk niet geluisterd en met een open face helm in het bikepark gereden, de helm had geen schrammetje, mijn hoofd had de impact van de steen volledig opgevangen...

Erna kalm naar beneden gegaan, wonden laten verzorgen, wat rust gepakt (full face gekocht) en daarna weer exact dezelfde trail gepakt. Voor mij was dit het beste wat ik kon doen voor mijn zelfvertrouwen.

Dus ik zou adviseren, heal up, doe een clinic om er weer in te komen, begin daarna met kleinere drops en doe dan zeker weer die van 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Crust schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:37:
[...]

Ja dat is idd geen slechte kluwe. Maar denk dat ik een bpaalde barrierre gewoon niet meer voorbij ga. Merk zelf dat ik eerder snel en ver rijd dan erg technische dingen. Dus een beetje maar ook niet teveel risico. Nu kan ik minstens 6 weken geen zware krachttraining doen. En dat is voor mij mezerie.
Niet om je te ontmoedigen, maar zo'n OTB kan ook gebeuren als je in een XC rondje verkeerd remt en/of voorover leunt. Zou dus zeker even wat techniektrainingen meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
Tijdje terug ook mijn eerste OTB gehad, ik was even aan het praten met degene achter mij en mijn pedaal bleef steken achter een klein stronkje waar een varen overheen hing op een recht stuk pad.
Gelukkig persoonlijk alleen wat schade aan mijn ego omdat ik op zo'n makkelijk stuk trail OTB ging, en had een trapper kapot dus gelijk maar upgrade gedaan die al in de planning stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ook ik heb een OTB-ervaring, stijl naar beneden in Limburg door een echt diepe geul, slecht vooruit gekeken, dropper niet gebruikt en hoepla daar lag ik.. Kan gebeuren, pech hebben als je er wel met kleerscheuren vanaf komt zoals Crust nu :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Wie niet :D
Mijn heftigste is al lang (22 jaar ofzo) geleden in de Ardennen. Boeren weggetje/tractor pad, zand met alle maten stenen tussendoor en diepe/smalle geulen. Als je dan op hoge snelheid toch in een geul beland en je wiel er vervolgens niet in kan houden, dan vlieg je ook een stukje. Arm, schouder en heup goed gehavend, littekens zitten er nog op. Achteraf denk ik dat ik een klein scheurtje in mijn bovenarm heb gehad, ik heb heel (jaren) last gehad als ik bv een balletje hard probeerde te gooien.

Maar ook tijdens de laatste trip in de Ardennen, heel rustig naar beneden, maar ook weer (moeilijk zichtbare) geul. wellicht door oud trauma snel willen remmen en daardoor juist OTB. Gelukkig een zachte landing in de struiken :)

Maar van fouten leer je, vooral niet opgeven, maar rustig opbouwen. En niet denken dat je op een hardtail met 100mm vork net zo hard kan downhillen als je op TV ziet. De meeste trails kan je best af, maar afhankelijk van je skills en gear op aangepaste snelheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2018 14:23 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:26
Klinkt als mijn ervaring in de ardennen, flink rap een helling af en in de verte een geul zien van een trekkerwiel, dus van weghelft wisselen, om vervolgens op die weghelft vol in een andere geul te rijden die je niet kon zien.. Hoppa daar ging ik languit... Vervolgens parkeerde iemand anders zijn fiets nog even in me en ging die persoon gestrekt bovenop mij.

ah well

beetje meer OT, mn fiets nu ook eindelijk hierheen gehaald (verhuisd, nu in Ierland), Lekker ouderwetse Cannondale Super V500. Binnenkort eens lekker de omgeving verkennen hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Wannial op 14-08-2018 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ben laatst ook nog ge-slomo-OTBt in de rockgarden van de NEB. Stond opeens iemand stil in mijn lijn en ik kneep van de weeromstuit in m’n voorrem. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Wannial schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:24:
Klinkt als mijn ervaring in de ardennen, flink rap een helling af en in de verte een geul zien van een trekkerwiel, dus van weghelft wisselen, om vervolgens op die weghelft vol in een andere geul te rijden die je niet kon zien.. Hoppa daar ging ik languit... Vervolgens parkeerde iemand anders zijn fiets nog even in me en ging die persoon gestrekt bovenop mij.

ah well

beetje meer OT, mn fiets nu ook eindelijk hierheen gehaald (verhuisd, nu in Ierland), Lekker ouderwetse Cannondale Super V500. Binnenkort eens lekker de omgeving verkennen hier.
mooie klassieker!, zijn die headshocks nog een beetje te doen als ze op leeftijd raken? (en te servicen? dat is bij een lefty lastig zelf te doen)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2018 14:45 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Wat hierboven gezegd wordt. Genezen, volg een paar goede clinics en investeer in goede bescherming. Daarnaast stel je vering goed in.

Ik ben afgelopen zaterdag hard op m'n plaat gegaan door een te snelle rebound van m'n achterdemper tijdens een enduro clinic. Dat in combinatie met een verkeerde balans resulteerde dat ik een meter de ligt in werd geslingerd en ook op m'n schouder terecht kwam. Gelukkig had dik voor de clinic een vest aangetrokken met schouder en elleboog protectie. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik de rest van de clinic met een smile op m'n gezicht kon afmaken. De clinic was trouwens door Kristien Nelen gegeven via mountainbike gids Brabantse wal, aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Trouwens spoed arts schreef dit. Pijnlijk ter hoogte van ac gewricht, lokale zwelling, hematoon, geen wonden, neuro-vasculair ingezakt, TOSSI graad II. Dus hopelijk nog natuurlijk te redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Prulleman schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:45:
[...]

mooie klassieker!, zijn die headshocks nog een beetje te doen als ze op leeftijd raken? (en te servicen? dat is bij een lefty lastig zelf te doen)
Headshock revisie is een bitch, moest het doen op mijn 2e super V, heb er van ellende maar een andere vork in gezet. Revisie laten doen (je hebt speciale tools nodig ook) kost een slordige 175 euro. Had nog een vork liggen van mijn eigen V500 dus die er maar ingezet.

Op mijn eigen v500 heb ik een Girvin K2 Noleen voorvork op zitten, zal vanavond even een foto zoeken 8)

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HgeDfqWgGsX3v3EO4Z6hDk0H/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PkgT2oykNimjD1e6Wf9S031o/thumb.jpg

Staat momenteel op big apple straatbanden ivm urban rijden

[ Voor 22% gewijzigd door Wannial op 14-08-2018 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:35
Net me fiets helemaal opgeknapt.
Gaat om een cube analog 29’er van 2014.
Natuurlijk kleine upgrades toegevoegd zoals slx shifter en van 3x9 naar 1x9( moet 1x11 worden)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6okknq46qc52v.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/to6c74.jpeg
Moet alleen nog andere zadel op en natuurlijk stickers.
Doe denk je namen van me 2 zoontjes.
Heb vooral 1speed gedaan ivm zo naked mogelijk en ik eigenlijk nooit de andere 2 gebruik op de nederlandse banen.

Het is overigens ford focus oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@fevo-1190 Mooi in de lak hoor! Zelf gedaan of laten doen?

@Wannial toffe vork, ziet er lekker agressief uit met de poten zo ver naar voren

[ Voor 41% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2018 21:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Vond ik ook @Prulleman !
Is allemaal al ouder spul en vast niet het beste, maar ik vind het leuk en het rijd prima verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Prulleman schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:30:
@fevo-1190 Mooi in de lak hoor! Zelf gedaan of laten doen?
Laten doen (poedercoating).
De kleur komt er op de foto niet echt lekker uit..

Ben er zeker blij mee.. nu nog even goed afstellen, want dat is ook nog een dingetje altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
fevo-1190 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:38:
[...]

Laten doen (poedercoating).
De kleur komt er op de foto niet echt lekker uit..

Ben er zeker blij mee.. nu nog even goed afstellen, want dat is ook nog een dingetje altijd.
Goede stap! Volledig zwart is ook maar zo volledig zwart :)

Wat was je kwijt voor de coating? En hoeveel werk zat daar voor de coater nog in? (dichtmaken gaten, stralen, beschermen schroefdraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb een keer mijn motor frame laten poedercoaten (buizen frame van een ducati). Ik was €150,- ervoor kwijt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ruud schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 07:05:
[...]

Goede stap! Volledig zwart is ook maar zo volledig zwart :)

Wat was je kwijt voor de coating? En hoeveel werk zat daar voor de coater nog in? (dichtmaken gaten, stralen, beschermen schroefdraad)
Ik hou niet van volledig zwart dus vandaar me keus om hem zuiver oranje te maken.
Hoeveel werk weet ik niet precies, maar je moet een frame niet zandstralen maar parelstralen.
Kostte waren 110 euro .
Daar zit alles in.
Ik heb zelf trapas laten zitten(want had toch een nieuwe liggen).
Dus wis ik zeker dat het schroefdraad niet aangetast werd.
Verder balhoofd en zadelgat goed afdekken(doen hun)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zitten jullie je nou serieus druk te maken om de kleur van een mountainbike? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Typhone schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:04:
Nee hoor, maar vind het ook gewoon leuk om te doen.
Voor relatief weinig geld heb je een “nieuwe” bike.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruud
Als ik elke keer dat ik dat ding zie denk dat ie zo zwart en saai is, jep dan maak ik me er blijkbaar druk om en krijgt ie een schop voor iets dat me wel aanstaat.

Zo ging het ook met de racefiets. Daar kon ik mede door de kleur echt geen vrienden mee worden. Dus mocht ie weer weg.

Het opbouwen van de fiets is een groot deel van de hobby voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ja precies.
En als die toch uit elkaar is vervang je gelijk aantal onderdelen.
Binnenkabels en eventueel buitenkabels.
Remblokken etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ja begrijp me niet verkeerd iedereen mag doen wat ie wil ;). Maar ik zou me altijd druk maken om de technische onderdelen en nooit door de kleur. Na een gemiddelde rit tussen oktober en april is de fiets gemiddeld bruinzwart of zwart dus dan maakt me dat niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Typhone schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:07:
Ja begrijp me niet verkeerd iedereen mag doen wat ie wil ;). Maar ik zou me altijd druk maken om de technische onderdelen en nooit door de kleur. Na een gemiddelde rit tussen oktober en april is de fiets gemiddeld bruinzwart of zwart dus dan maakt me dat niet zoveel uit.
Ik begreep je ook niet verkeerd en voel me ook niet aangevallen. Ik val denk ik in een andere groep dan jij qua kleurkeuze ;)

In de bagger fiets ik niet buiten. Fietsen is een redelijk-goed-weer-sport boor mij. Genoeg fietsers die MTB'en als wintersport zien. Met respect voor de trails natuurlijk.

Één van de meest epic frames van de moderne tijd (geen BSA-bracket en niet meer leverbaar)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2590/5228/products/PRIMER-NM-FRAME-BLUE_2000x_39034b7d-6ae8-47c8-858b-1972e75e8eff_550x750.png?v=1533095832

De Powder blue Treks waren ook extreem gaaf vind ik. Maar Trek is gestopt met kekke kleuren volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Typhone schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:07:
Begrijp je echt niet verkeerd hoor.
Maar ik vind kleur wel belangrijk, want ik moet er elke keer tegenaan kijken :P
Als ik in de bagger gefietst heb dan krijg die zoals altijd weer een opfris beurt.
Hij is nooit vies bij mij.

Helemaal zwart vind ik gewoon niks O+

En onderdelen hou ik ook keurig bij.
Al mag die wel een flinke upgrade krijgen.

Zit nu op deore niveau.

[ Voor 7% gewijzigd door fevo-1190 op 15-08-2018 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja. Ik heb die van mij speciaal gespoten omdat ik van dat zwart baalde. Het is een afwijking, I know....

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2017/12/05/20171205110315-aaafb454-me.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

fevo-1190 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Begrijp je echt niet verkeerd hoor.
Maar ik vind kleur wel belangrijk, want ik moet er elke keer tegenaan kijken :P
Als ik in de bagger gefietst heb dan krijg die zoals altijd weer een opfris beurt.
Hij is nooit vies bij mij.

Helemaal zwart vind ik gewoon niks O+
Hahaha bij Canyon laatst vroegen ze aan mij welke kleur. Liefste had ik zwart (neutraal bij mijn kleding). Maar die was er niet (3 weken wachten...) en toen zei ik welke is er wel? De antraciet/blauwe en die is het geworden. Mijn BMC toen ik die bestelde daarvan waren de kleuren destijds nog niet eens bekend (BMC is mijn mountainbike, Canyon mijn racefiets).

Ik heb ook nog een oude zwart/rode Haibike maar ik vind ze alledrie wel oké tot mooi ;).

Wat heel anders: zijn mountainbikers anders onder elkaar dan wielrenners? MTB'ers groeten je bijna altijd terug, wielrenners never. En dan heb ik het over als ik op mijn racefiets zit, niet vanaf de MTB naar de wielrenner ;). Dat viel me laatst opeens op toen ik een rondje in 'van Gogh-land' (Nuenen en omstreken deed). Niemand op 1 na groette mij. Weird.

@zonoskar
Die ziet er mooi uit hoor :). Ik vind een mooi design ook wel leuk maar ik zou nooit de moeite doen er iets van te maken. Heel anders dan bij mijn auto's die vrijwel altijd in 100% concoursstaat verkeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 15-08-2018 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
zonoskar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

Ja. Ik heb die van mij speciaal gespoten omdat ik van dat zwart baalde. Het is een afwijking, I know....

[afbeelding]
Haha, ik heb mijn frame juist (mat)zwart laten poedercoaten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@bszz Zonde! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
ach ja, zwart kan met de juiste accenten ook wel mooi zijn, maar bij mij was het eerder een kwestie van aanbod, wilde graag een cannondale met lefty, en vorig jaar deze in de juiste maat in de aanbieding gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_1t.jpg

Maar als er een andere kleur beschikbaar was, dan had ik die wellicht gekozen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
zonoskar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

[afbeelding]
Prachtig hoor!
Vond laten spuiten te duur voor mijn fiets aangezien het niet de top is en nooit geweest is.
Prulleman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:42:
ach ja, zwart kan met de juiste accenten ook wel mooi zijn, maar bij mij was het eerder een kwestie van aanbod, wilde graag een cannondale met lefty, en vorig jaar deze in de juiste maat in de aanbieding gevonden.
[afbeelding]

Maar als er een andere kleur beschikbaar was, dan had ik die wellicht gekozen
Zeg niet dat het lelijk is, maar niet mijn ding.
Zie elke keer als ik fiets genoeg zwarte(bijna allemaal).
[b]Typhone schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:18

Wat heel anders: zijn mountainbikers anders onder elkaar dan wielrenners? MTB'ers groeten je bijna altijd terug, wielrenners never. En dan heb ik het over als ik op mijn racefiets zit, niet vanaf de MTB naar de wielrenner ;). Dat viel me laatst opeens op toen ik een rondje in 'van Gogh-land' (Nuenen en omstreken deed). Niemand op 1 na groette mij. Weird.
Ik doe niet aan wielrennen, maar onder de mtb’ers gaat het altijd wel gemoedelijk op uitzonderingen na.
Ik fiets voor m’n plezier en sommige willen continu tijdritten rijden, waardoor ze snel andere van de baan willen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

fevo-1190 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Prachtig hoor!
Vond laten spuiten te duur voor mijn fiets aangezien het niet de top is en nooit geweest is.
Daarom heb ik het zelf gedaan. Ik had 2 bussen kleur (metallic) en 1 bus 2K clearcoat nodig. Bij elkaar iets van 45 euro. Als je geen metallic kleur wilt, kun je ook een 2K kleur kopen, dan ben je met 1 a 2 bussen van 15 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
zonoskar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Daarom heb ik het zelf gedaan. Ik had 2 bussen kleur (metallic) en 1 bus 2K clearcoat nodig. Bij elkaar iets van 45 euro. Als je geen metallic kleur wilt, kun je ook een 2K kleur kopen, dan ben je met 1 a 2 bussen van 15 euro klaar.
Oow knap ik krijg “hoogglans” nooit mooi.
via internet kwam ik erachter dat zelf spuiten te dun is vaak en daardoor schade gevoelig.
Poedercoat is zo sterk daar gebeurd echt niks mee.
Al is spuiten of laten spuiten wel iets strakker.
Ik ben tevreden ,nu nog bidonhouders aanschaffen mat zwarte >:)
Ben nu aan het afstellen.

Hoe stellen jullie je bike af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
fevo-1190 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:17:
[...]

Hoe stellen jullie je bike af?
Hoe bedoel je? qua houding (zadel positie, cockpit etc) of technisch je remmen en versnellingen?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Hoe zit het met de verkoop van MTB's hier, loopt dat ook via V&A of mag ik hem hier iig even linkdroppen?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
loewie1984 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:45:
Hoe zit het met de verkoop van MTB's hier, loopt dat ook via V&A of mag ik hem hier iig even linkdroppen?
Linkdroppen is niet toegestaan en als @Prulleman zijn vrienden niet inseint ;)...

Gaat via V&A dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Prulleman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Hoe bedoel je? qua houding (zadel positie, cockpit etc) of technisch je remmen en versnellingen?
Vooral technisch dus versnellingen (achter derrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:52

bazzard

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ruud schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Linkdroppen is niet toegestaan en als @Prulleman zijn vrienden niet inseint ;)...

Gaat via V&A dus!
Dus heb ik hem maar even in mijn onderschrift gezet. Je vindt hem in de rubriek "Gamecontrollers"

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
fevo-1190 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:30:
[...]

Vooral technisch dus versnellingen (achter derrie)
Als eerste:
Schakel je derailleur naar het grootste kransje en stel je B-schroef af. Dit doe je met ketting op de juiste lengte. Hoeveel ruimte er tussen je krans en derailleurwieltje moet is een beetje gevoel. Niet te weinig maar zeker ook niet teveel. Schakel daarna elk kransje terug om te kijken of je nergens in de knoop komt met de ruimte. Bij een SRAM Eagle derailleur zit een tooltje om die afstand af te stellen.

Daarna stel je het bereik af van je derailleur af. Hiermee voorkom je dat je ketting tussen spaken en cassete valt of tussen frame en cassette.

Dit doe je door het bovenste derailleurwieltje gelijk te zetten met het grootste / kleinste kettingwiel in het horizontale vlak. Je schakelt dus volledig naar het grootste kransje en stelt het maximale bereik af met het schroefje en bij het kleinste kransje doe je hetzelfde. (andere schroefje ;) )

Dan komt het leuke, de kabelspanning. Ik zet m meestal ergens in het midden (4e kransje bijvoorbeeld) en stel de spanning zo af dat hij net niet tegen het volgende kransje ritselt. Dan is het constant alle kransjes van je cassette langslopen om te kijken of hij overal goed schakelt en nergens aanloopt. Groter schakelt meestal eerder goed dan kleiner. Pakt ie het kleinste kransje lastig? Dan kun je het bereik nog een tikkie meer richting frame draaien. Schakel het liefste per kransje en niet meerdere kransjes ineens. Draai je trappers ook eens wat langzamer rond. Dan schakelt het ook wat minder makkelijk. Gewoon mee aan de slag gaan en zien wat er gebeurt.

Kun je in het begin al niet eens schakelen tot het grootste kransje? Kijk dan hoe je bereik staat en zet de kabel al wat op spanning. Dat geldt ook voor het kleinste kransje natuurlijk.

Die video van hierboven is waarschijnlijk 10x completer dan mijn korte uiteenzetting :+
loewie1984 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:41:
[...]

Dus heb ik hem maar even in mijn onderschrift gezet. Je vindt hem in de rubriek "Gamecontrollers"
Ik bedoelde eigenlijk V&A Overig

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 15-08-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sinds mei ben ik aan het fietsen (wielrennen) en heb zo'n 2200km gereden. Rij zelf rondjes van 60-80km met uitschieters naar 120km ongeveer. Met vrienden gaan we in september weg en ik wel wel een MTB route proberen (huur), maar heb daar weinig ervaring mee, dus wat vraagjes hier:
  1. Wil zoveel mogelijk meenemen, maar shirt+broek+helm lijkt me dus. Fiets nu met SPD-SL pedalen, en heb de verhuur gevraagd wat zij hebben, maar ik denk dat ze niet eens SPD pedalen hebben maar voor gewone schoenen. Of is hier nog een slimme truuk uit te halen?
  2. Rondje is 45km: Strava, een combinatie van een route op mtbroute.nl met een halve route (Reusel/Bladel voor de kenners), waar we tussendoor terug kunnen naar de verhuur. Is dit too much of goed te doen? Kan de intensiteit van MTB totaal niet inschatten, ik snap dat 60+ of 80+ wel wat veel is, maar is dit redelijk?
Huur betreft trouwens fietsverhuur Brabant, dat leek me wel een goede tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Niet aan gedacht, zal ik nog wel even doen

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Crust Balen man, maar shit happens. Vorig jaar met het fietsen van de trail terug naar het parkeerterrein op het fietspad OTB gegaan en mn sleutelbeen gebroken. Lullig, maar de hele dag jumps ging goed.. 600 meter van de auto op m'n muil. Clinics boeken, beter worden en blijven knallen! Als je nooit wilt vallen moet je in bed blijven je hele leven ;)

Ik vind de kleur ook wel belangrijk, en vind mijn eigen cube in het zwart maar saai. Al menigmaal gedacht om deze ook te laten coaten. Komt wel een keertje...

Wat anders..

Eigenlijk nooit last gehad van mn achterwiel (standaard Alexrims velg + XT naaf) van mn Cube LTD SL '29 2013. Weleens een spaak eruit, maar.. 2 in 5 jaar tijd ofzo?
Vorige week knalde er eentje in Oostvoorne en zelf vervangen. Wiel was weer keurig recht, en ik voelde geen gekkigheid. Zondag in Vlaardingen weer eentje, geen echte slag, maar wel beetje uit t lood.

Zelf de spaak vervangen en weggebracht naar de LBS. Even alle spaken laten natrekken en slag eruit

Werd net gebeld met de melding;
"Velg is krom. Naaf is ook stuk. Alles loopt rauw en rot. Je moet een nieuw wiel. Dit is niet te redden."

Nu kan dit wellicht, maar het zou meer zeer verbazen. M'n naaf nooit gemerkt dat er iets mee was..(hoor niks, loopt soepel (althans, vind ik, geen echt vergelijkingsmateriaal behalve mn voorwiel..) en tja, vorige week met de spaak vervangen alle spaken zelf naar goeddunken op spanning gebracht. Voelde op 1 spaak na (kapotte nippel - rondgedraaide buitenkant) geen slappe spaken.

Mijn stadsfietswielen hebben veel minder te verduren, maar heb ik 10 jaar geleden alle 4 zelf gespaakt en die zitten nog steeds slagvrij erin. Dus ik dacht dat ik kon spaken..

- Kan een velg krom zijn? Moet je deze dan vervangen? Of valt er wat te redden?
- Hoe check je je naaf?

Zou goed waardeloos zijn, want t weekend naar Maastricht om daar de trails te testen. Dus ben hier niet heeeel blij mee... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
mithras schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:53:
Sinds mei ben ik aan het fietsen (wielrennen) en heb zo'n 2200km gereden. Rij zelf rondjes van 60-80km met uitschieters naar 120km ongeveer. Met vrienden gaan we in september weg en ik wel wel een MTB route proberen (huur), maar heb daar weinig ervaring mee, dus wat vraagjes hier:
  1. Wil zoveel mogelijk meenemen, maar shirt+broek+helm lijkt me dus. Fiets nu met SPD-SL pedalen, en heb de verhuur gevraagd wat zij hebben, maar ik denk dat ze niet eens SPD pedalen hebben maar voor gewone schoenen. Of is hier nog een slimme truuk uit te halen?
  2. Rondje is 45km: Strava, een combinatie van een route op mtbroute.nl met een halve route (Reusel/Bladel voor de kenners), waar we tussendoor terug kunnen naar de verhuur. Is dit too much of goed te doen? Kan de intensiteit van MTB totaal niet inschatten, ik snap dat 60+ of 80+ wel wat veel is, maar is dit redelijk?
Shirt, broek en helm inderdaad. Meestal zitten op huurfietsen flat pedals. Dus gewone sportschoenen zijn voor dan prima :)

Die 80/90km aan 30 in t uur, fiets je die alleen of in een groep? Op een MTB fiets je met dat vermogen ongeveer 20% langzamer. (30 in t uur op een racefiets is 24/25km/u op een MTB) Dus als je dan een route van 50km hebt komt dat wel overeen met 70km op de racefiets. Maar, MTB'en is veel explosiever. Je zit niet snel in duurvermogen en aan het hoogteprofiel te zien is de route verre van vlak. Ik voel me na 2 rondjes Loonse en Drunense duinen (50km in 2,5uur) ongeveer even leeg als 100km in de Ardennen op de racefiets met flink wat hoogtemeters. Mijn tong hangt dan op het asfalt, en die 16km naar huis zijn langzaam :P Ik denk dat de LDD vergelijkbaar zijn met het hoogteprofiel van de route op Strava.

Voor een ge-oefende fietsen is 45km op de MTB goed te doen hoor mits niet alles vol gas hoeft en je rekening houdt met een ander energie-verbruik van je lichaam.
Blomminator schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:59:
@Crust Balen man, maar shit happens. Vorig jaar met het fietsen van de trail terug naar het parkeerterrein op het fietspad OTB gegaan en mn sleutelbeen gebroken. Lullig, maar de hele dag jumps ging goed.. 600 meter van de auto op m'n muil. Clinics boeken, beter worden en blijven knallen! Als je nooit wilt vallen moet je in bed blijven je hele leven ;)

Ik vind de kleur ook wel belangrijk, en vind mijn eigen cube in het zwart maar saai. Al menigmaal gedacht om deze ook te laten coaten. Komt wel een keertje...

Wat anders..

Eigenlijk nooit last gehad van mn achterwiel (standaard Alexrims velg + XT naaf) van mn Cube LTD SL '29 2013. Weleens een spaak eruit, maar.. 2 in 5 jaar tijd ofzo?
Vorige week knalde er eentje in Oostvoorne en zelf vervangen. Wiel was weer keurig recht, en ik voelde geen gekkigheid. Zondag in Vlaardingen weer eentje, geen echte slag, maar wel beetje uit t lood.

Zelf de spaak vervangen en weggebracht naar de LBS. Even alle spaken laten natrekken en slag eruit

"Velg is krom. Naaf is ook stuk. Alles loopt rauw en rot. Je moet een nieuw wiel. Dit is niet te redden."

Nu kan dit wellicht, maar het zou meer zeer verbazen. M'n naaf nooit gemerkt dat er iets mee was..(hoor niks, loopt soepel (althans, vind ik, geen echt vergelijkingsmateriaal behalve mn voorwiel..) en tja, vorige week met de spaak vervangen alle spaken zelf naar goeddunken op spanning gebracht. Voelde op 1 spaak na (kapotte nippel - rondgedraaide buitenkant) geen slappe spaken.

Mijn stadsfietswielen hebben veel minder te verduren, maar heb ik 10 jaar geleden alle 4 zelf gespaakt en die zitten nog steeds slagvrij erin. Dus ik dacht dat ik kon spaken..

- Hoe check je je naaf?

Zou goed waardeloos zijn, want t weekend naar Maastricht om daar de trails te testen. Dus ben hier niet heeeel blij mee... :X
Ja, een velg kan beyond repair krom zijn. Maar door alleen een gesprongen spaak komt dat niet heel vaak voor. Maar ik ken de velgen niet, misschien zijn ze van peperkoek. Je merkt dit doordat je op bepaalde spaken zoveel spaning moet zetten om een recht wiel te krijgen dat je velg het niet meer aan kan. Of dat je de rest van de nippels zoveel moet lossen dat er te weinig spanning op die spaken zit.

Of dat je de slag er helemaal niet meer uitkrijgt, dat kan ook :+

Je hebt de XT-naaf nu 5 jaar neem ik aan? Deze naven gebruiken een cup/conus-systeem voor de lagering en die willen bij normaal gebruik toch wel 1x per jaar nieuw vet en geregeld de lagerspeling/voorspanning controleren. Heb je dat ooit gedaan/laten doen? Je moet er niet vanuit gaan dat een LBS dat doet als je er niet specifiek naar vraagt. Ook kun je het beste de kogeltjes meteen vervangen. Kost weinig en zorgt voor een lange levensduur.

De XT 785-hubs stonden niet heel goed bekend maar dat waren vooral gescheurde bodies. En daar is zo te lezen niets mee aan de hand.

[ Voor 41% gewijzigd door Ruud op 15-08-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Blomminator schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:59:

Wat anders..

- Hoe check je je naaf?

Ik ben geen professionele spaker maar de volgende opmerkingen uit eigen ervaring:

-Als je een wiel hebt dat niet meer perfect rond is is dat vrij ondoenlijk om dat weer recht te krijgen. Dat is iets anders dan een slag in het verticale vlak
-Ik heb ooit een wiel laten spaken door Zoran (Bikexperto) en daarbij was er met opzet verschil in spanning tussen de verschillende spaken. Sommige voelden zelfs slap aan. Zoran verzekerde mij dat dat de juiste manier was en dat je daarmee ook spaakbreuk voorkomt. Ik heb er zeker 5 jaar op gefietst en het wiel is inderdaad nog kaarsrecht en alle spaken zijn nog heel. Zelf naar goeddunken spaken levert nooit zo'n resultaat op tenzij je gepokt en gemazeld bent en duizenden wielen hebt gespaakt.
-Je fietsenmaker, die het wiel zelf in zijn handen heeft gehad, kan je beter laten zien en uitleggen waarom hij vindt dat je wiel aan vervanging toe is dan een bezoeker van een internet forum. Vraag hem of haar om uitleg en beoordeel dan of je dat plausibel vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
bszz schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:10:
[...]

Ik ben geen professionele spaker maar de volgende opmerkingen uit eigen ervaring:

-Ik heb ooit een wiel laten spaken door Zoran (Bikexperto) en daarbij was er met opzet verschil in spanning tussen de verschillende spaken. Sommige voelden zelfs slap aan. Zoran verzekerde mij dat dat de juiste manier was en dat je daarmee ook spaakbreuk voorkomt.
Ik ben ook geen professionele spaker maar bovenstaande klinkt mij als een luie Zoran in de oren. Zoran staat overigens goed bekend maar het verschil tussen een goede en een hele goede bouwer is juist dat het wiel kaarsrecht is en dat de spaken een gelijke spanning hebben.

Kaarsrecht is niet zo moeilijk, een gelijke spanning ook niet, maar die twee samen, dat kost juist veel tijd en kun je pas nadat je veel ervaring opgedaan hebt.

Ik heb het overigens over een gelijke spanning tussen spaken van één kant. Er zit meestal wel verschil tussen DS en NDS-spaken. (drive side/non-drive side)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ruud schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:15:
[...]

Ik ben ook geen professionele spaker maar bovenstaande klinkt mij als een luie Zoran in de oren. Zoran staat overigens goed bekend maar het verschil tussen een goede en een hele goede bouwer is juist dat het wiel kaarsrecht is en dat de spaken een gelijke spanning hebben.

Kaarsrecht is niet zo moeilijk, een gelijke spanning ook niet, maar die twee samen, dat kost juist veel tijd en kun je pas nadat je veel ervaring opgedaan hebt.

Ik heb het overigens over een gelijke spanning tussen spaken van één kant. Er zit meestal wel verschil tussen DS en NDS-spaken. (drive side/non-drive side)
Als ik het goed herinner gaat het om verschil in spanning tussen de spaken aan de cassette-kant en de andere kant van het achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mithras schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:53:
Reusel/Bladel/Eersel rijdt ik ook altijd. Leuk rondje. Het is wel veel hobbelen en veel sturen. Intensiteit is redelijk vergelijkbaar met 2x zoveel als over de weg fietsen. Bladel heeft vrijwel geen hoogteverschil, dus als je erdoorheen zit kun je altijd nog terug hobbelen naar het begin.

Ik zou mijn eigen pedalen meenemen, dan ben je ook niet afhankelijk van de verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ruud schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Shirt, broek en helm inderdaad. Meestal zitten op huurfietsen flat pedals. Dus gewone sportschoenen zijn voor dan prima :)
(y)
Die 80/90km aan 30 in t uur, fiets je die alleen of in een groep? Op een MTB fiets je met dat vermogen ongeveer 20% langzamer. (30 in t uur op een racefiets is 24/25km/u op een MTB) Dus als je dan een route van 50km hebt komt dat wel overeen met 70km op de racefiets. Maar, MTB'en is veel explosiever.
Ja ik fiets vaak solo. Of op kop in de groep :P
Je zit niet snel in duurvermogen en aan het hoogteprofiel te zien is de route verre van vlak. Ik voel me na 2 rondjes Loonse en Drunense duinen (50km in 2,5uur) ongeveer even leeg als 100km in de Ardennen op de racefiets met flink wat hoogtemeters. Mijn tong hangt dan op het asfalt, en die 16km naar huis zijn langzaam :P Ik denk dat de LDD vergelijkbaar zijn met het hoogteprofiel van de route op Strava.

Voor een ge-oefende fietsen is 45km op de MTB goed te doen hoor mits niet alles vol gas hoeft en je rekening houdt met een ander energie-verbruik van je lichaam.
Ik zit vooral met een diverse groep, dus we gaan gewoon kijken hoe ver we komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:04:
aan het hoogteprofiel te zien is de route verre van vlak.
Ik denk dat je het hoogteprofiel even beter moet bekijken. Het verschil tussen het laagst en hoogst is 20m, al heb ik op een rondje Eersel wel eens 700 hm gehaald (vraag niet hoe, normaal heb je ongeveer 70-100 hm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat je het hoogteprofiel even beter moet bekijken. Het verschil tussen het laagst en hoogst is 20m, al heb ik op een rondje Eersel wel eens 700 hm gehaald (vraag niet hoe, normaal heb je ongeveer 70-100 hm).
Quote dan ook even dat ik verwacht dat het gelijk is aan de LDD. ;) Geen bergen, maar vlak boscrossen is het niet. En juist die venijnige klimmetjes halen je uit je ritme.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 15-08-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ruud schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:42:
[...]

Als eerste:
Schakel je derailleur naar het grootste kransje en stel je B-schroef af. Dit doe je met ketting op de juiste lengte. Hoeveel ruimte er tussen je krans en derailleurwieltje moet is een beetje gevoel. Niet te weinig maar zeker ook niet teveel. Schakel daarna elk kransje terug om te kijken of je nergens in de knoop komt met de ruimte. Bij een SRAM Eagle derailleur zit een tooltje om die afstand af te stellen.

Daarna stel je het bereik af van je derailleur af. Hiermee voorkom je dat je ketting tussen spaken en cassete valt of tussen frame en cassette.

Dit doe je door het bovenste derailleurwieltje gelijk te zetten met het grootste / kleinste kettingwiel in het horizontale vlak. Je schakelt dus volledig naar het grootste kransje en stelt het maximale bereik af met het schroefje en bij het kleinste kransje doe je hetzelfde. (andere schroefje ;) )

Dan komt het leuke, de kabelspanning. Ik zet m meestal ergens in het midden (4e kransje bijvoorbeeld) en stel de spanning zo af dat hij net niet tegen het volgende kransje ritselt. Dan is het constant alle kransjes van je cassette langslopen om te kijken of hij overal goed schakelt en nergens aanloopt. Groter schakelt meestal eerder goed dan kleiner. Pakt ie het kleinste kransje lastig? Dan kun je het bereik nog een tikkie meer richting frame draaien. Schakel het liefste per kransje en niet meerdere kransjes ineens. Draai je trappers ook eens wat langzamer rond. Dan schakelt het ook wat minder makkelijk. Gewoon mee aan de slag gaan en zien wat er gebeurt.

Kun je in het begin al niet eens schakelen tot het grootste kransje? Kijk dan hoe je bereik staat en zet de kabel al wat op spanning. Dat geldt ook voor het kleinste kransje natuurlijk.

Die video van hierboven is waarschijnlijk 10x completer dan mijn korte uiteenzetting :+

[...]

Ik bedoelde eigenlijk V&A Overig
Ik doe hetzelfde alleen doe ik kabel stellen op hoogste versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Jongens toch even advies nodig.
Heb een gewone 32T voorblad , maar m’n ketting val er telkens af(logisch).
Nu zou ik een chainguide kunnen monteren, maar dat vind ik niet mooi!
Heeft iemand toevallig nog een 32/34T arrow blad liggen?
Dat is een tandwiel met diepe tanden, zodat je ketting er niet meer af komt!
Of iemand andere suggesties om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
En ik maar een chain guide monteren omdat ik ze wel mooi vind :p. Maar rij je al met een clutch derailleur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Bij AliExpress een narrow wide blad van 10 euro bestellen en klaar

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Haha nja ieder zijn smaak natuurlijk!
Nee gebruik geen clutch derrie.
Zou dat het verschil echt gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Prulleman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:51:
Bij AliExpress een narrow wide blad van 10 euro bestellen en klaar
Bedankt nog nooit bij ali besteld!
Hier kosten ze 40/50 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nog minder zelfs:
104BCD
http://s.aliexpress.com/RfMfq67f

Alleen ff kijken wat voor steek en offset je nodig hebt t

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Narrow wide tandwiel is al genoeg. Werkt zonder clutch op je achterderrie prima. Ketting is er bij mij op die manier nog nooit afgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
@Prulleman je bent een topper man!
Levertijden zijn wel belachelijk of valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik heb al redelijk wat bij Ali gekocht (geen mtb spul) en het meeste (80%) was er wel binnen 2 weken. Soms om het echt wel eens een week of 5 a 6 duren. Is op voorhand weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tussen de 1 en 3 weken meestal. Tegenwoordig vaker rond de 1 week, maar je kan pech hebben.. spullen waar je haast mee hebt moet je er niet bestellen.

Je zou ook gelijk een oval kunnen proberen :)
Niks duurder http://s.aliexpress.com/iyYZRZ3M

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 15-08-2018 22:03 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Prulleman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:01:
Tussen de 1 en 3 weken meestal. Tegenwoordig vaker rond de 1 week, maar je kan pech hebben.. spullen waar je haast mee hebt moet je er niet bestellen.

Je zou ook gelijk een oval kunnen proberen :)
Prima te doen?
Wat is verschil met rond en ovaal dan?
De link die jij stuurde is enkel rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is sinds de regen de gemiddelde MTB route weer prima te rijden of is het overal nog een zandbak? Heb wel weer zin om te gaan maar dan moet ik niet iedere minuut in een nieuwe zandbak vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Zie edit. Met een oval kan je de power gelijkmatiger op de grond krijgen. Je slipt dus minder snel door op een steile klim of losse ondergrond. Je dode punt (trappers verticaal) wordt makkelijker om te overbruggen, daardoor trap je in theorie efficiënter. Niet iedereen vind het prettig, niet iedereen merkt verschil, anderen zweren erbij. Ik heb er zelf ook een, niet van Ali, want die maken geen Cannondale fitting, en mij bevalt het. Ik merk positief verschil. Korte Steile klimmetjes gaan net iets makkelijker in een zwaarder verzet, en door mul zand ploeg je net wat soepeler doorheen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Oke top heb ze beide besteld dus gaan gewoon testen!
Bedankt voor de info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Heb je wel gekeken of je de juiste steek (afstand schroefgaten) en offset (meer naar binnen of buiten) hebt?

Ik weet niet wat voor maat trapas en crank je hebt

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 15-08-2018 22:16 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Ja heb gewoon 104 bcd

2 bladen gekocht voor 10 euro(kreeg kortingsbon).
Hoe kan dat nou?
Hier betaal je voor 1 blad al iets van 40 euro!? Zal er zoveel kwaliteits verschil zijn dan .

[ Voor 79% gewijzigd door fevo-1190 op 15-08-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb er wel goede verhalen over gehoord, ze slijten niet achterlijk snel en ze houden de ketting prima vast, dus voor het geld meer dan goed

Strava

• Crust
Wat zijn nog zo onderdelen die van ali kunnen komen en niet terugschroeven op kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik koop altijd m'n zonnebrillen op Ali. Die raak ik aan de lopende band altijd kwijt of ik laat ze vallen etc. Dus meer dan 15 euro wil ik daar nooit aan uitgeven.

Verder is al het Rockbros spul is allemaal best goed. Heb een setje grips, die doen het prima en de flatpedals schijnen ook wel goed te zijn. Verkoper reageert ook snel op vragen.

Op mijn racefiets heb ik een Ali carbon zadel, dat houdt zich vooralsnog ook prima.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Aghanim schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:05:
Is sinds de regen de gemiddelde MTB route weer prima te rijden of is het overal nog een zandbak? Heb wel weer zin om te gaan maar dan moet ik niet iedere minuut in een nieuwe zandbak vallen.
Niet te rijden. Duurt nog wel een maand of twee vrees ik. Hier in de buurt (Eindhoven) hangen wat bordjes bij de onderhouden routes maar Nuenen en Mierlo liggen er mega slecht bij.
Vlierden is in het midden ook een zandpad. Helmond wat normaal een achtbaan is is nu ook pompen maar wel beter te rijden.
Dat was de reden voor mij (en een langere wens) om een straatfiets te halen waar ik nu m’ kilometers op maak :).
Op sommige stukken heb je niet direct in de gaten dat het zo rul wordt en dan sla je in 1x vast. Risico nemen is oké, dom zijn niet vond ik nadat ik bijna twee keer gelanceerd werd omdat ik opeens een zandput inreed.

In de buurt van de Loonse en Drunense duinen zijn enkele routes echt dicht. Geen idee of dat gecontroleerd wordt maar ik hoop maar dat mensen zich eraan houden, anders is het snel over met de pret voordat alles vol hersteld is.

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 16-08-2018 07:34 ]

• Crust
Typhone schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:33:
[...]

Niet te rijden. Op sommige stukken heb je niet direct in de gaten dat het zo rul wordt en dan sla je in 1x vast. Risico nemen is oké, dom zijn niet vond ik nadat ik bijna twee keer gelanceerd werd omdat ik opeens een zandput inreed.
Dat zand is wellicht ook een reden geweest waarom ik van de fiets gekieperd ben.

• fevo-1190
Snap ik niet waarom niet iedereen daar besteld.
Waarom zou je voor 40/50 euro dingen kopen hier terwijl ze daar voor 7/8 euro te koop staan.
Kwaliteit laat ik hier weten als ik ze heb.
Pagina: 1 ... 129 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.