Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.243 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Engineer Stewie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:16:
@Tylen Is er ook zo een tooltje voor een 11-speed ketting? Of maakt dat niet uit.
O ik zie nu idd dat die van toolstation voor andere cassettes is. Kwist niet dat er verschil inzat. Heb bij die van mij daar niets eens naar gekeken. Zal toch niet uit moeten maken lijkt mij.

Ps. Mooie fiets _/-\o_

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
de afstand tussen de schakels is bij alle kettingen (7-12 speed) gelijk alleen de breedte van de ketting varieerd. In theorie zou het dus kunnen dat je tooltje te dik is om tussen de schakels te vallen, maar in de praktijk denk ik niet dat ze onnodig veel materiaal gebruiken in een tooltje van een paar euro.

Ik heb zelf ooit zo'n ding bij AliExpress gehaald en die pas prima in mijn 11 speed ketting (SRAM 12 speed is overigens wel smaller aan de buitenkant, maar niet aan de binnenkant, ze hebben enkel de plaatjes dunner gemaakt om zo een smallere ketting te maken).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Oke. Upgrade Lefty en onderhoudsbeurt veringen. Beetje duur, maar dan heb je ook wel wat.
Mijn dale is weer in top shape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30
Wat hebben ze aan je lefty gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:52:
Oke. Upgrade Lefty en onderhoudsbeurt veringen. Beetje duur, maar dan heb je ook wel wat.
Mijn dale is weer in top shape.
waar gedaan en wat was je kwijt? (en wat voor upgrade heb je gedaan?)

Ik was 114 euro kwijt voor een onderhoudsbeurt (alleen voor), vond het wel meevallen. Ze durfden het echter niet aan om andere volume spacers erin te stoppen omdat cannondale heel specifiek is over welke spacers in welke framemaat moeten.... ze konden em wel opsturen voor tuning, maar dat vond ik een beetje te ver gaan..

Ik zit nog wel te kijken naar dit ding:
https://r2-bike.com/LEONA...nnondale-Lefty-adjustable
maar ik weet niet of ik er echt veel van ga merken, (zou em het liefst een klein tikje progressiever hebben..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Ja, was een zoektocht.

Aanvankelijk ging ik voor een Orbea of Cube hardtail (full XT uitgevoerd) maar aangezien ik veel bossen heb met paadjes met boomwortels ed toch voor een fully gegaan.
Keuze was tussen een Giant Anthem 2,Orbea full suspension 2019 versie (beide alu) en toen kwam de winkel af met deze BMC. Heb met de Giant, Orbea 2018 (zelfde frame als 2019) en de BMC gereden en de BMC was de meest wendbare, de Orbea was meer een downhill model.
Dus uiteindelijk voor de 'specs', de naam en de best rijdende fiets gegaan.

Ben op papier ook 'eerste' eigenaar van de BMC dus 5 jaar garantie op het frame en alle slijtageonderdelen werden vernieuwd. De voorvork lockte nietmeer en deze heeft na de aflevering nog een volledig nieuw binnenwerk gekregen. Kost wat (nog 2500€ betaald, retail 4500€) maar echt een topfiets _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:59:
[...]

waar gedaan en wat was je kwijt? (en wat voor upgrade heb je gedaan?)

Ik was 114 euro kwijt voor een onderhoudsbeurt (alleen voor), vond het wel meevallen. Ze durfden het echter niet aan om andere volume spacers erin te stoppen omdat cannondale heel specifiek is over welke spacers in welke framemaat moeten.... ze konden em wel opsturen voor tuning, maar dat vond ik een beetje te ver gaan..
Ik ben naar leftyhouse geweest. Oke, was in totaal 660 kwijt. Maar zat wat achterstallig onderhoud bij en heb dus een upgrade van mijn oliedemper. Zit nu een stuk langere in. Dus net zo veel veerweg, maar dan over meer olie. Ergo, geleidelijker.

Oja, al siemand nog voor zijn lefty framesavers nodig heeft voor aan de lefty tegen die kabelslijtage, ik heb een 3-d printer en heb ze zelf geprint. Kan en wil dit best wel doen voor een klein bedragje voro anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Engineer Stewie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Ja, was een zoektocht.

Aanvankelijk ging ik voor een Orbea of Cube hardtail (full XT uitgevoerd) maar aangezien ik veel bossen heb met paadjes met boomwortels ed toch voor een fully gegaan.
Keuze was tussen een Giant Anthem 2,Orbea full suspension 2019 versie (beide alu) en toen kwam de winkel af met deze BMC. Heb met de Giant, Orbea 2018 (zelfde frame als 2019) en de BMC gereden en de BMC was de meest wendbare, de Orbea was meer een downhill model.
Dus uiteindelijk voor de 'specs', de naam en de best rijdende fiets gegaan.

Ben op papier ook 'eerste' eigenaar van de BMC dus 5 jaar garantie op het frame en alle slijtageonderdelen werden vernieuwd. De voorvork lockte nietmeer en deze heeft na de aflevering nog een volledig nieuw binnenwerk gekregen. Kost wat (nog 2500€ betaald, retail 4500€) maar echt een topfiets _/-\o_ .
Wat een schattig, klein remschijfje heeft ie aan de voorkant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Ruud schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:31:
[...]

Wat een schattig, klein remschijfje heeft ie aan de voorkant :+
Is voor/achter beide 160mm. Maar hij remt goed hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Engineer Stewie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:45:
[...]

Is voor/achter beide 160mm. Maar hij remt goed hoor :+
Het kan ook prima voldoende zijn, ligt gewoon aan de rijder en het gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 23:29
Iemand nog een goede tip voor een km teller met hartslag functie? Zit niet te wachten op GPS en dergelijken, maar aangezien ik zwaar ongetraind ben wil ik kijken of mijn hartslag verbetert. Alleen dan kom ik gelijk in de €100+ markt? Heb nog wel een band liggen (een wat oudere Wahoo) dus het zou leuk zijn als ik die kan koppelen.

Dacht nog zo'n Wahoo RLKT+ op te pikken, maar zie in veel reviews staan dat die er na een jaar mee stopt?

En ik denk dat het de beste keuze is om nog steeds een km teller te nemen die je omwentelingen van het wiel meet? Je ziet namelijk best veel tellers die pure gps zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Beakzz op 07-08-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Beakzz schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:55:
Iemand nog een goede tip voor een km teller met hartslag functie? Zit niet te wachten op GPS en dergelijken, maar aangezien ik zwaar ongetraind ben wil ik kijken of mijn hartslag verbetert. Alleen dan kom ik gelijk in de €100+ markt? Heb nog wel een band liggen (een wat oudere Wahoo) dus het zou leuk zijn als ik die kan koppelen.

Dacht nog zo'n Wahoo RLKT+ op te pikken, maar zie in veel reviews staan dat die er na een jaar mee stopt?

En ik denk dat het de beste keuze is om nog steeds een km teller te nemen die je omwentelingen van het wiel meet? Je ziet namelijk best veel tellers die pure gps zijn.
Wil je perse een km-teller hebben? Ik heb mijn pa pas een M400 incl hartslagband kado gedaan. Tweedehands voor ruim onder de 100 euro te vinden.
Engineer Stewie schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:16:
@Tylen Is er ook zo een tooltje voor een 11-speed ketting? Of maakt dat niet uit.
Een ketting-check tooltje? Dat maakt niets uit. Ik zou wel even kijken dat je er dan eentje neemt die ,5 / ,75 meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 23:29
L0we schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Wil je perse een km-teller hebben? Ik heb mijn pa pas een M400 incl hartslagband kado gedaan. Tweedehands voor ruim onder de 100 euro te vinden.
Nouja perse niet, maar het lijkt me een handige tool om het tempo stabiel te houden. Een horloge zie ik persoonlijk niet zo zitten en ik heb het liefst iets wat weken tot maanden werkt op 1 batterij/lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hoppa. Moest vandaag weer bij toolstation iets voor het huis bestellen. 3 maal raden wat meekomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
maartend schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:18:
Hoppa. Moest vandaag weer bij toolstation iets voor het huis bestellen. 3 maal raden wat meekomt?
https://www.toolstation.nl/shop/p54505

voor het onderhoud van de routes! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

maartend schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:18:
https://www.toolstation.nl/shop/p81700

Om de bocht af te snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
I luv U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
We hebben nu zeker 3 keer geraden, vertel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kettingmeteronderhoudstooldingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:16

Tacoos

i am i

asdf25 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:42:
[...]

Over bike4shoe lees ik overal zeer goede verhalen, wellicht kunnen ze je daar helpen?

https://www.bikeshoe4u.nl/
Goeie tip, maar helaas voor mij erg ver weg.
Als er nou zoiets rond Eindhoven was?

En liefst zou ik eerst iets met zooltjes of positie van cleats willen proberen voordat ik weer nieuwe schoenen ga halen voor 150 euro.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
pjlgt schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:55:
[...]

Neem aan dat je het ringetje om het ventiel NIET monteert? Als je dat wel doet, laat hem dan eens weg. Heeft je ventiel wat meer bewegingsvrijheid
Zowel met Presta als Schrader ventieltjes geprobeerd, met heeeeel strak ringetje, en zonder. Nochtans geen effect. Wel is de bandenspanning vermoedelijk het probleem. Ik rijd nogal graag op mul zand (duinen, strand) en weinig druk is lekker. Dus daar ben ik nu aan gewend, en dat is het probleem.

Gisteren gedaan
- velglint vervangen
- biba vervangen
- band hard gepompt - komende zondag naar Vlaardingen om te testen.
Hopelijk is dit de oplossing...

Nadeel, in Oostvoorne ook 2 spaken eruit gebroken, flinke slag in het wiel. Wel vervangen, maar nu weer netjes recht krijgen.. wat een klus is dat toch..

Ander idee;
- ik zou graag beter willen worden in jumpjes / dropoffs. Iemand die hier goed in thuis is, en zin heeft om een zondagochtend ofzo in Oostvoorne (bij de Stormvogel, dat duinstuk) wat tips/tricks/do's/dont's te roepen? Ik heb geen mtb-en vrienden... :/ Ga dus altijd alleen, en dat is niet altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Blomminator schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:54:
[...]
Ander idee;
- ik zou graag beter willen worden in jumpjes / dropoffs. Iemand die hier goed in thuis is, en zin heeft om een zondagochtend ofzo in Oostvoorne (bij de Stormvogel, dat duinstuk) wat tips/tricks/do's/dont's te roepen? Ik heb geen mtb-en vrienden... :/ Ga dus altijd alleen, en dat is niet altijd handig.
Leuk topic. Ikzelf heb zitten spelen met landen en merk vaak dat als ik land het lekkerder voelt als ik eerst op het achterbandje land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:59:
[...]

Leuk topic. Ikzelf heb zitten spelen met landen en merk vaak dat als ik land het lekkerder voelt als ik eerst op het achterbandje land.
Jup, maar ik moet meer met mn kont naar achteren.. ik merk dat ik vaak t gevoel heb dat ik "bijna" over de kop sla. Gebeurd niet, dus misschien valt t mee.. maar zo moeilijk in te schatten..
En bij Oostvoorne heb je ook een jumpje omhoog. 30cm hoog, 20cm naar voren...
Dus je komt aan, "schansje" en dan landen. Maar ja, ik kom aan, schrok, rem, en stond mooi met 1 voet op de plek waar ik moest landen. Als je gewoon doorknalt haal je t wel, maar is fijn als iemand dan even tegen je schreeuwt en eventueel beetje opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Blomminator schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Zowel met Presta als Schrader ventieltjes geprobeerd, met heeeeel strak ringetje, en zonder. Nochtans geen effect. Wel is de bandenspanning vermoedelijk het probleem. Ik rijd nogal graag op mul zand (duinen, strand) en weinig druk is lekker. Dus daar ben ik nu aan gewend, en dat is het probleem.

Gisteren gedaan
- velglint vervangen
- biba vervangen
- band hard gepompt - komende zondag naar Vlaardingen om te testen.
Hopelijk is dit de oplossing...

Nadeel, in Oostvoorne ook 2 spaken eruit gebroken, flinke slag in het wiel. Wel vervangen, maar nu weer netjes recht krijgen.. wat een klus is dat toch..

Ander idee;
wat betreft je scheurende ventielen.. hoe makkelijk gaat je buitenband over je velgrand? sommige combinaties van banden/velgen gaan heel moeilijk, andere heel makkelijk. Verder heb ik gemerkt dat hoe ouder banden worden, hoe makkelijker ze over de velg rand gaan (ten minste mijn vorige brompton vouwfiets had na 6 jaar nog de eerste voorband, achter wel meerdere malen moeten vervangen, maar voor zat inmiddels heel veel ruimer rond de velg dan achter!).
Dus wellicht is je combinatie al aan de ruime kant en is je band ook al wat ouder, waardoor de buitenband makkelijk rond de velg draait.
Misschien daarnaast ook nog wel eens vette zooi gebruikt om de band makkelijker over de rand te krijgen, als dat niet oplosbaar is, dan blijft dat mogelijk glad en zorgt het ook voor makkelijker schuiven

Ik zou zeggen (als je velgen tubeless ready zijn) een mooi setje nieuwe buitenbanden en lekker tubeless monteren!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

wat betreft je scheurende ventielen.. hoe makkelijk gaat je buitenband over je velgrand? sommige combinaties van banden/velgen gaan heel moeilijk, andere heel makkelijk. Verder heb ik gemerkt dat hoe ouder banden worden, hoe makkelijker ze over de velg rand gaan (ten minste mijn vorige brompton vouwfiets had na 6 jaar nog de eerste voorband, achter wel meerdere malen moeten vervangen, maar voor zat inmiddels heel veel ruimer rond de velg dan achter!).
Dus wellicht is je combinatie al aan de ruime kant en is je band ook al wat ouder, waardoor de buitenband makkelijk rond de velg draait.
Misschien daarnaast ook nog wel eens vette zooi gebruikt om de band makkelijker over de rand te krijgen, als dat niet oplosbaar is, dan blijft dat mogelijk glad en zorgt het ook voor makkelijker schuiven

Ik zou zeggen (als je velgen tubeless ready zijn) een mooi setje nieuwe buitenbanden en lekker tubeless monteren!
Klinkt niet onlogisch! Er ligt een stokoude Nobby Nick op, en die gaat er inderdaad op/af met een beetje hard blazen. Dus die zal ook zeker makkelijk draaien tov de velg.
Velg is niet tubeless ready. Er komt een geheel nieuw wiel ooit, maar deze maand dikke aanslag van de fiscus.. dus t schuift een maandje door.
Dan een nieuwe velg, spaken, tubeless, en naaf erin. Wel enkel achter ivm de kosten dus.

Maar er ligt ook nog een nieuwe buba, ook Nobby Nick. Die kan ik er wel effe opleggen voor komend weekeinde. Wie weet OOK nog verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Beakzz schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

Nouja perse niet, maar het lijkt me een handige tool om het tempo stabiel te houden. Een horloge zie ik persoonlijk niet zo zitten en ik heb het liefst iets wat weken tot maanden werkt op 1 batterij/lading.
Cadans (aantal trapomwentelingen per tijdseenheid) is op de MTB echt niet nuttig. Daar is het veel te explosief voor met veel te veel intervallen. (Vermogensmeter voegt ook niet veel toe) Een hartslagsensor is dan wel weer nuttig om mee te gaan trainen. Dan kun je relatief snel stappen maken. Maar vergis je niet in hoe langzaam je soms moet fietsen om je trainingschema te volgen.

En daarnaast, een km-teller is al helemaal doelloos (vind ik) :) Wat ga je doen als je boven je hartslagzone zit maar onder je verplichte kruissnelheid? ;) Dan kun je beter zonder hartslagsensor rijden.

Voor als iemand nog wat meer grippy en capabele bandjes zoekt voor het ruigere werk :)

Vittoria Morsa 29x2.3
https://www.correct.nl/ar...-G%2B+Morsa-art572659.php

29 euro per stuk!

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 08-08-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:22:
[...]

Cadans (aantal trapomwentelingen per tijdseenheid) is op de MTB echt niet nuttig. Daar is het veel te explosief voor met veel te veel intervallen. (Vermogensmeter voegt ook niet veel toe) Een hartslagsensor is dan wel weer nuttig om mee te gaan trainen. Dan kun je relatief snel stappen maken. Maar vergis je niet in hoe langzaam je soms moet fietsen om je trainingschema te volgen.

En daarnaast, een km-teller is al helemaal doelloos (vind ik) :) Wat ga je doen als je boven je hartslagzone zit maar onder je verplichte kruissnelheid? ;) Dan kun je beter zonder hartslagsensor rijden.

Voor als iemand nog wat meer grippy en capabele bandjes zoekt voor het ruigere werk :)

Vittoria Morsa 29x2.3
https://www.correct.nl/ar...-G%2B+Morsa-art572659.php

29 euro per stuk!
Ligt er ook een beetje aan hoe je er mee omgaat.. ik zie alle sensoren meer als leuke info om een rit achteraf te kunnen analyseren. In het bos heb ik echt geen tijd om op het schermpje te kijken, dan is het gewoon knallen. Op de weg is het een ander verhaal, dan kan je met alle info mooi de grens opzoeken en zo lang mogelijk op de grens rijden. Vorige week nog een ritje op weg gedaan (met de MTB) en 1 uur lang 30+ gereden, zonder actuele snelheid en hartslag had ik mezelf niet zover kunnen pushen. (cadans kan wel gemist worden en een powermeter zou handiger zijn)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Gisterenavond 4 rondjes op De Uithof Den Haag gereden. Parcours blijft een beetje suffig, maar ach... it's all we've got! Maar, geen gescheurde ventielen (@Prulleman @pjlgt ) !
Wellicht toch druk/andere band...
1 nadeel, met die kneiterharde banden stuiter je wel alle kanten op.
Achterband = Cont Trail King. Lekkere band!
Zondag naar Vlaardingen of Oostvoorne voor een betere test...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Blomminator als de rest OK is, dan zou je niet met harde banden hoeven te rijden.. zou gewoon de druk gebruiken zoals je graag rijdt, even wat testen (flink remmen bv) en kijken of je ventiel nog recht in je velg staat. dan gewoon lekker je rondjes rijden en misschien een keer extra stoppen om naar je ventiel te kijken.

(enorm zonde om met teveel druk te rijden, zeker als de grond zo los en zacht is, dan kan je elke psi minder goed gebruiken)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Net een paar rondjes op Kwintelooijen gereden, wat blijft dat toch een tof rondje! Ook Rhenen ligt er naar omstandigheden goed bij nu, dat beetje regen heeft echt effect gehad, en wat er nu + zometeen valt maakt het hopelijk nog beter.

@Blomminator, ik heb ook een tijdje gehad dat ik met de druk die ik wilde regelmatig lek red (stootlek, ook wel snakebite, waar je binnenband geplet wordt tussen de velg en je buitenband). Dé oplossing voor dit soort lekken is de binnenband overbodig maken, oftewel tubeless gaan rijden. Sinds ik tubeless rijd heb ik nog niet lek gereden, ook met een stuk lagere druk dan met binnenband mogelijk is. Bijkomend voordeel van tubeless is dat de vervorming van je band anders wordt, op een manier die ik persoonlijk veel fijner vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik zit over 1,5 week een weekje in Slawakije om een training te geven. Ik vlieg die zaterdag terug rond 15:05. Dus ik heb een Specialized Epic Comp carbon 29 2018 gehuurd voor die dag. Ga ik samen met een local daar de bergen in. #ZinIn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Tylen dat zijn lekkere huurfietsjes! dat zie je niet vaak

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Wie heeft er een Limburgs-rondje (Maastricht-ish) met veel kekke dingen maar niet zo lang? KM of 20.

Ik móet zaterdag fietsen maar heb niet veel tijd. Dus om 6 uur in de auto, 7:30 op de fiets, 9 uur weer in de auto terug :+

Ik kan natuurlijk 3x de St Pietersberg doen...

Of gewoon naar Amerongen heen en weer. Dat maakt qua afstand niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Prulleman Ja, binnenkort beetje spelen met de druk.
@nWn Ja, ik ga als het salaris er is een Hope naafje fiksen en een handje spaken. De maand erop (money is tight..) een velg bestellen.. Dan maak ik een nieuw Tubeless achterwiel. Maar duurt ff gezien de kosten. Schijf, naaf, spaken, velg, cassette...

Nog tips voor het volgende. Met een vrienden ga ik t weekend van de 18de naar de Ardennen. Ooit al eens bij Houffalize geweest, dus dat zou kunnen. Tis voor de zat en de zondag wat fietsen. Geen al te gekke dingen, want zo stoer zijn we niet...
Met een leuke camping erbij zou top zijn. en IDEAAL zou zijn als we daar voor de zaterdagmorgen nog een uurtje of 3 a 4 een clinic kunnen boeken om technisch beter te worden!

Iemand een tof idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:33:
Wie heeft er een Limburgs-rondje (Maastricht-ish) met veel kekke dingen maar niet zo lang? KM of 20.

Ik móet zaterdag fietsen maar heb niet veel tijd. Dus om 6 uur in de auto, 7:30 op de fiets, 9 uur weer in de auto terug :+

Ik kan natuurlijk 3x de St Pietersberg doen...

Of gewoon naar Amerongen heen en weer. Dat maakt qua afstand niet veel uit.
Amerongen is ruk momenteel. Tenzij de aankomende regenbuien het weer fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:41:
[...]

Amerongen is ruk momenteel. Tenzij de aankomende regenbuien het weer fixen ;)
Eens..

Daarom is mijn eerste ingeving ook Limburg, daar is het altijd veel te nat dus nu goed te doen :P

Sowieso zou ik de berichten over Amerongen goed in de gaten houden hoe het zich ontwikkeld qua regen. Zal wel flink wat reparatie-werk verricht moeten worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Amerongen kan zeker wat werk gebruiken, zijn jullie al onderdeel van de UHR crew? Het is erg leuk om een dagje met wat gelijkgestemden aan de routes te werken, en de weken daarna jezelf te kunnen belonen met een betere, en soms ook nieuwe, track!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Ruud schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:15:
Alles valt of staat met het beoogde gebruik. Voor een lichtgewicht rijder op een XC-baan in NL kom je met beperkte kosten wel uit op een wielset van 1500 tot 1600 gram. (500 euro)

Ben je wat zwaarder (85+ KG), minder voorzichtig of eist het parcours meer van je wielen dan ga je met hetzelfde budget tot echt richting de 1800 tot 1900 gram voor je wielset.

Maar gewicht is niet het enige, je wint in stijfheid en stevigheid. Vooral de stijfheid merk je ook heel erg goed in stuurgedrag en aanzetten.

De Ryde Trace-serie is een niveau hoger dan de Edge's maar ook 1,5 keer zo duur. (uit mijn hoofd) De Edge28 is een oudere maat die nog steeds te krijgen is voor een redelijke habbekrats voor zo'n velg. De binnenbreedte is heel erg belangrijk. Meer volume in je banden, lagere druk, meer comfort, beter rijgedrag en meer grip. Wie wil dat nou niet? ;)

Met DT350's, Ryde Edge, 2,0/1,8mm spaken en messing nippels heb je een stevige wielset waar de prijs/prestatieverhouding mijns inziens moeilijk te overtreffen is. Zeker een twee keer zo duur fabriekswiel wint het nooit van de DT/Ryde-combi. Gewicht zit dan iets boven de 1900 gram maar zelfs ik heb ze nog niet kapot gekregen. Ik ga netjes met het materiaal om maar ben niet de meest lichte MTB'er die er bestaat. ;)

En de originele wielen gewoon in elkaar laten zitten, daar valt geen eer aan te behalen. Met een DT-naaf kun je nog een 9/10mm steekas gebruiken in de meeste QR-vorken/frames. Maar een 12/15mm steek-as gaat nooit passen ;)

Qua materiaal voor mijn favo wielset (DT350/Edge28) kost het je:
140 euro achternaaf
70 euro voornaaf
32 euro spaken
5 euro nippels (geen idee wat die dingen kosten eigenlijk...)

Banden: 80 euro
Schijven: 70 euro
Tape/ventielen: 20 euro
Ik begin het, na veel sites doornemen, eindelijk een beetje te snappen ;)
1 ding is me nog niet helder en dat is de spaken en nippels. Hoe bepaal je nu de lengte van de spaak en dikte van de nippel(12/14/16?). Heb voor de spaaklengte wel de tool bij DT Swiss gebruikt, maar dat geeft me nog geen echt goed gevoel dat ik het juiste doe. Of komt die lengte niet zo nauw?

Daarnaast er al wel uit dat ik 'gewoon' de QR van DT Swiss 350 neem voor mijn huidige fiets (Cube Race One). Deze fiets heeft namelijk voor 100mm breedte en achter 135mm. En die breedte is alleen te krijgen als QR (met schijfrem met 6 schroeven vastgemaakt). En die adaptersetjes zijn ook niet goedkoop (niet goedkoper gevonden in ieder geval).

Ik heb nu voor mijzelf even bij bike24.com alles bij elkaar geklikt (daar was de Ryde Edge M 28 OS nog te krijgen):
ItemAantalPrijs
Ryde Edge 28 OS Disc 29" Rim2€131,98
DT Swiss 350 Front Hub - Disc - QR 9x100mm - 32 Hole1€40,66
DT Swiss 350 Rear Hub - Disc - QR 10x135mm - 32 Hole1€128,11
Schwalbe Rocket Ron & Racing Ralph 29x2.252€79,10
Shimano Deore XT SM-RT86 Disc 6-Hole 160mm & 180mm2€67,09
DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8/2,0 - black length: 284/286mm68€61,20
DT Swiss Pro Lock Brass Nipples 2.0mm - black size: 14 mm68€23,12
Totaal144€531,26

op zich niet heel verkeerde prijs, maar volgens mij kunnen de velgen, spaken en nippels wel wat goedkoper. Of moet ik naar heel andere shops gaan kijken? Ook bijvoorbeeld bij hollandbikeshop gekeken, maar daar leveren ze alleen de Edge M 30 OS, waarbij ik in ieder geval de lengte van de spaken weer moet berekenen. Ik hoor graag extra tips!

Scherp opgemerkt @Prulleman ;) aangepast, maar prijs wijzigt helaas niet: op de site wel goed aangepast. En de prijzen zijn nog iets hoger geworden nadat ik Nederland als bestemming ingevuld had.

[ Voor 4% gewijzigd door mathman op 10-08-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@mathman je rotors staan er dubbel op, scheelt weer 60 euro ;)

Het kan vast goedkoper, maar of het veel uit gaat maken.. geen idee, denk dat je op een set niet veel meer dan 10-20 euro gaat besparen.

vergeet ook niet dat je wat gereedschap nodig hebt om te spaken.. je bent niet bezig met een low budget setje, dus het zou zonde zijn om de boel in de soep te draaien..

Ik heb vroeger (20+ jaar geleden) ook nog wel eens een setje gespaakt met alleen een spaaksleutel, maar met bovenstaande spullen zou ik het toch wat netter willen doen en met een richtbank en spaakspanning meter willen werken..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Dan zou ik me serieus afvragen hoevaak je een set wilt gaan spaken en of de investering van een richtbank en spaakspanningsmeter het dan nog waard is. Ik heb een aantal maanden geleden bij Basta bikes mijn wielset (met spank oozy 350 velgen en hope pro 4 naven) voor 650 euro laten spaken door Hanneke. De spank velgen zijn 23 euro per stuk duurder dan jouw ryde edge 28 en de navenset totaal 75 euro. Ik gok dat je daar zo rond de 550 euro uit gaat komen.

Hanneke heeft mij toen ook aangegeven dat je eventueel met eigen materiaal aan kan komen en dat zij het voor een bepaald bedrag in elkaar kan zetten. Als ze zelf niet aan de Ryde velgen kan komen, kan je ze dus nog beter aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
zonder de banden en dubbele rotors kom je op dik 400 euro aan materiaal, deze set laten spaken zou ik ook op 550 gokken (even bij bikeboosting gekeken, en dezelfde naven, spaken, en vergelijkbare velgen zit idd op 550).

voor 150 euro heb je wel wat gereedschap in huis, ze zou ook 2ehands kunnen kijken, maar je zal voor 1 set niet goedkoper of beter uit zijn. Je moet het echt doen om wat nieuws te leren. Als dat niet het doel is kan je het beter aan een pro over laten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ElmarJ16 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:57:
Dan zou ik me serieus afvragen hoevaak je een set wilt gaan spaken en of de investering van een richtbank en spaakspanningsmeter het dan nog waard is.
Het kost de wereld niet en is ook handig als er een keer een slagje in je wielen zit wat je er zelf dan uit kan draaien. Ik heb eerst een aantal keer mijn oude wielen gericht/op spanning gebracht en uiteindelijk zelf een achterwiel in elkaar gespaakt. Bij mij was het vooral de kers op de taart qua alles zelf doen, aangezien ik mijn hele fiets al zelf had opgebouwd en ook mijn oude voorvork al eens gereviseerd heb.
Het enige wat ik nog niet gedaan heb en voorlopig ook niet ga doen, is zelf uit losse buizen een frame in elkaar solderen :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
mathman schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:06:
[...]

Ik begin het, na veel sites doornemen, eindelijk een beetje te snappen ;)
1 ding is me nog niet helder en dat is de spaken en nippels. Hoe bepaal je nu de lengte van de spaak en dikte van de nippel(12/14/16?). Heb voor de spaaklengte wel de tool bij DT Swiss gebruikt, maar dat geeft me nog geen echt goed gevoel dat ik het juiste doe. Of komt die lengte niet zo nauw?

Daarnaast er al wel uit dat ik 'gewoon' de QR van DT Swiss 350 neem voor mijn huidige fiets (Cube Race One). Deze fiets heeft namelijk voor 100mm breedte en achter 135mm. En die breedte is alleen te krijgen als QR (met schijfrem met 6 schroeven vastgemaakt). En die adaptersetjes zijn ook niet goedkoop (niet goedkoper gevonden in ieder geval).

Ik heb nu voor mijzelf even bij bike24.com alles bij elkaar geklikt (daar was de Ryde Edge M 28 OS nog te krijgen):
ItemAantalPrijs
Ryde Edge 28 OS Disc 29" Rim2€131,98
DT Swiss 350 Front Hub - Disc - QR 9x100mm - 32 Hole1€40,66
DT Swiss 350 Rear Hub - Disc - QR 10x135mm - 32 Hole1€128,11
Schwalbe Rocket Ron & Racing Ralph 29x2.252€79,10
Shimano Deore XT SM-RT86 Disc 6-Hole 160mm & 180mm2€67,09
DT Swiss Competition Spokes 2,0/1,8/2,0 - black length: 284/286mm68€61,20
DT Swiss Pro Lock Brass Nipples 2.0mm - black size: 14 mm68€23,12
Totaal144€531,26

op zich niet heel verkeerde prijs, maar volgens mij kunnen de velgen, spaken en nippels wel wat goedkoper. Of moet ik naar heel andere shops gaan kijken? Ook bijvoorbeeld bij hollandbikeshop gekeken, maar daar leveren ze alleen de Edge M 30 OS, waarbij ik in ieder geval de lengte van de spaken weer moet berekenen. Ik hoor graag extra tips!

Scherp opgemerkt @Prulleman ;) aangepast, maar prijs wijzigt helaas niet: op de site wel goed aangepast. En de prijzen zijn nog iets hoger geworden nadat ik Nederland als bestemming ingevuld had.
Even een korte reactie:

Spaken Sapim Race bij action Sports voor 51 cent per stuk en gewoon messing nippels voor een paar euro. Ryde edge vind je niet veel goedkoper :)

De erd van de velgen moet je opmeten, niet opzoeken. Daar wil nog wel eens wat verschil inzitten tussen series.

Ik gebruik altijd deze calculator, maakt mooi inzichtelijk wat de offset doet en of die links of rechts moet ;)

http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Over Sapim spaken heb ik slechte verhalen gehoord, van een zeer ervaren wielbouwer. Op zijn advies ben ik DT Swiss spaken gaan gebruiken. ERD zou je inderdaad moeten opmeten, maar het is zo'n gedoe om eerst een velg te kopen en daarna nog eens spaken te moeten gaan bestellen. Spank was er gelukkig erg duidelijk over wat ze in de opgegeven ERD allemaal meenemen (binnendiameter van de velg + dikte van het velgbed, maar niet de kopjes van de nippels)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:20
Ja 12mm nippels is normaal, maar als je iets te korte spaken hebt kan je dat oplossen door langere nippels te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 12-09 14:58
Vraagje, mijn MTB is volledig XT M8000 uitgerust, met SM-RT67-M 180mm schijven voor en achter. Achter remt op zijn zachtst gezegd kut. Ik moet heel hard knijpen en dan heb ik een remweg van 10m...
Voor daarentegen is een kwestie van lichte druk en het wiel blokkeert zowat ;)

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/v48ndcsi9/IMG_20180811_150027.jpg

Ik vraag me af hoe ik dit kan verbeteren. Ik heb in het verleden al de schijf schoongemaakt met een reiniger en de blokken vervangen (ook omdat ze vreselijk piepen), maar is het tijd voor een nieuwe schijf/blok combi?
En wat kan ik dan het beste kopen, want ik heb al wat zitten zoeken maar dit type schijf is blijkbaar niet meer verkrijgbaar.
Liefst een betaalbare optie (en niet de aller- allerbeste ;) ), want t is niet mijn hoofdhobby.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 11-08-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 23:24
Als je heel hard moet knijpen dan zou ik beginnen met je achterrem te bleeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De remhandel is "hard" als je dat bedoelt. Ik kan ook geen verschil in gevoel ontdekken tussen voor en achter.
Maar misschien denk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Wat je zou kunnen doen (naast bleeden):

1) Pads vervangen als deze op zijn (<0.5mm over)
2) Pads en schijf schoonmaken in isopropanol (of remreiniger). Vet / olie / meuk op je remblokjes en schijf zorgen ervoor dat je niet goed remt.
3) Pads en schijf opschuren met schuurpapier. Als ze helemaal glad worden remt het minder goed.
4) Controleren of je schijf nog goed recht is.

Mocht dit allemaal niks uitmaken dan kan het soms helpen om blokjes + schijf te vervangen. Hoe klinkt het trouwens als je remt? Maakt ie geluid, en zo ja, wat voor?

Edit: Niet goed gelezen :). Voor het reinigen zou ik dit schijf + blokken loshalen en laten weken in alcohol, dan krijg je het beter schoon dan als je het op je fiets laat zitten. Ook moet je de schijf niet aanraken met je vingers, want die zijn vet. Als het na schoonmaken en schuren nog steeds herrie maakt dan kan dat te maken hebben met de positie van de schijf / rem, of kleine vervormingen in je schijf. Zie ook bijvoorbeeld: https://road.cc/content/f...top-your-brakes-squealing

[ Voor 31% gewijzigd door nWn op 11-08-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Wat zijn de specs waar je naar moet kijken bij het bestellen van een seatpost dropper? :) En waarom?

PS:

https://flow.polar.com/training/analysis/2709500367

Een zeer mooie rit met enorm veel variatie. Technische tracks, jumpjes, bospaden, weide, rivieren en kanalen. Zalig gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/YGn9hk.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Crust op 11-08-2018 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
- Diameter: duh
- Kabel routing. Heeft je frame een interne kabelrouting voor een dropper post of niet?
- Aan welke kant de remote zit
- Droplengte: Een dropperpost heeft, anders dan een normale seat, post een maximale insertion depth. Je kunt 'm immers niet voorbij de sealhead in je frame steken. Dus de droplengte van de post + de hoogte van de sealhead kan nooit meer zijn dan je huidige zadelhoogte.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 11-08-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Sjoewe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:15:
- Kabel routing. Heeft je frame een interne kabelrouting voor een dropper post of niet?
- Droplengte: Een dropperpost heeft, anders dan een normale seat, post een maximale insertion depth. Je kunt 'm immers niet voorbij de sealhead in je frame steken. Dus de droplengte van de post + de hoogte van de sealhead kan nooit meer zijn dan je huidige zadelhoogte.
Chill thanks. Heb ff de fabrikant van men fiets gemaild. Denk je dat 100mm genoeg zou zijn voor een hardtail bike. Of wat raden jullie minimum uit ervaring aan? 10 cm is misschien wel erg weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:10
Gister nog even 3x lemelerberg gedaan... blijft een superparkour waar alles in zit. Niet veel mul zand, lag er prima bij (vóór de regen). Volgend weekend houfalize 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Crust schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:31:
[...]

Chill thanks. Heb ff de fabrikant van men fiets gemaild. Denk je dat 100mm genoeg zou zijn voor een hardtail bike. Of wat raden jullie minimum uit ervaring aan? 10 cm is misschien wel erg weinig.
Tenzij je een weight weenie xc racer bent (of een kabouter) zou ik minimaal 150 nemen. Zie geen reden voor minder

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sjoewe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:15:
Kabel routing vervalt bij een electrische dropper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Tylen schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:20:
Kabel routing vervalt bij een electrische dropper
Zou ik mijden al de pest. :)
Crust schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:31:
Of wat raden jullie minimum uit ervaring aan?
Zoveel als maximaal past.

[ Voor 32% gewijzigd door Sjoewe op 11-08-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:24:
[...]

Zou ik mijden al de pest. :)

[...]
Tenzij je geen interne routing kwijt kan... Dan is het nog wel de afweging waard. Externe kabel bij een dropper vind ik niet heel fraai...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is een mountainbike, geen showpony. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sjoewe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:24:
Het is een mountainbike, geen showpony. :P
Verschillende mensen verschillende wenzen. Vind wel dat mijn volgende mtb een showpony moet zijn. 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51
Tylen schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:42:
[...]

Verschillende mensen verschillende wenzen. Vind wel dat mijn volgende mtb een showpony moet zijn. 😍
Je gaat er dus niet mee fietsen, maar in de woonkamer zetten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

mathman schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:44:
[...]

Je gaat er dus niet mee fietsen, maar in de woonkamer zetten? 8)
Tuurlijk wel. Maar vind het gewoon gaaf als hij er ook mooi uitziet 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Why not both? Mijn fiets komt zowel op de trail als in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
stefijn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:06:
Vraagje, mijn MTB is volledig XT M8000 uitgerust, met SM-RT67-M 180mm schijven voor en achter. Achter remt op zijn zachtst gezegd kut. Ik moet heel hard knijpen en dan heb ik een remweg van 10m...
Voor daarentegen is een kwestie van lichte druk en het wiel blokkeert zowat ;)

[afbeelding]

Ik vraag me af hoe ik dit kan verbeteren. Ik heb in het verleden al de schijf schoongemaakt met een reiniger en de blokken vervangen (ook omdat ze vreselijk piepen), maar is het tijd voor een nieuwe schijf/blok combi?
En wat kan ik dan het beste kopen, want ik heb al wat zitten zoeken maar dit type schijf is blijkbaar niet meer verkrijgbaar.
Liefst een betaalbare optie (en niet de aller- allerbeste ;) ), want t is niet mijn hoofdhobby.
Kun je het achterwiel wel blokkeren? Ansich is het vrij normaal dat de remweg met alleen achterrem veel langer is dan met alleen voorrem.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik weet niet, twee keer zoveel uitgeven aan iets met dezelfde functionaliteit en kwaliteit, puur vanwege de esthetiek gaat er bij mij niet in. En zo enorm valt het ook niet op...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/34SELwUl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Die is wel netjes inderdaad, bij mij zou ie denk ik via de onderbuis en zitbuis moeten... En dan bij de zitbuis waarschijnlijk nog met losse kabelgeleider.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Gave fiets @Sjoewe!

@stefijn: wel remdruk geen remvermorgen dus? Maak eens een foto van het oppervlak van je remblokken? Waarschijnlijk zijn ze volledig verglaasd.

Mijn eerste ervaringen met de Magura MT7's zijn nog niet onverdeeld positief. Gisteren ineens zo goed als nul remdruk aan de voorkant na 100m onderweg in Limburg. Er zal wel ergens een luchtbel klem hebben gezeten die los kwam. Ontluchten gaat dan toch minder makkelijk dan met de Shimano's. Ik ben benieuwd of de vierzuiger Shimano-klauwen ook lastiger te ontluchten zijn dan de twee-zuiger-exemplaren.

Het lijkt er trouwens ook op dat Magura Royal-blood wat makkelijker miniscule luchtbelletjes vasthoudt dan Shimano-olie. Daar kan ook een verschil in zitten.

Nou goed, echt remmen hoeft in Nederland niet dus met alleen een achterrem kom je een heel eind O-)

[ Voor 66% gewijzigd door Ruud op 12-08-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Net gekeken naar men fiets kan maar 23cm van de 40 cm op mijn huidige zadelpen nemen. De internal routing pluis ik nog ff uit bij de fabricant. Maar lukt een 150mm dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sjoewe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 23:35:
Ik weet niet, twee keer zoveel uitgeven aan iets met dezelfde functionaliteit en kwaliteit, puur vanwege de esthetiek gaat er bij mij niet in. En zo enorm valt het ook niet op...

[afbeelding]
Zo’n voorspatbordje zoek ik nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Marsh Guards, zijn niet zo duur ook en werken prima :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
https://www.bike-components.de/en/Fenders/MTB-Clip-On/

Zoek maar uit... Marsh guard is ermee begonnen, maar tegenwoordig heb je ze in alle soorten en maten.

Verwacht niet dat alle modder wordt tegen gehouden. Er regelmatig komt er nog wat in je gezicht. Ik gebruik ze voornamelijk voor de looks en om alle rotzooi uit m'n balhoofd en m'n vork te houden. Scheelt weer in onderhoud :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Thanks. Even leuke uitzoeken. En idd hier ook voor de looks (sorry Sjoewe). Het maakt de fiets net even meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
https://www.vitalmtb.com/...,3/Scott/Genius-730,15758

Kan deze kopen van een maat voor 1500 euro - 2de hands. Ik wou al langer eentje. Goeie deal?

Er kraakt wel iets aan de fiets maar hij zei dat het aan de bekabeling iets is. Kan dat?

[ Voor 21% gewijzigd door Crust op 12-08-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:09:

Kan deze kopen van een maat voor 1500 euro - 2de hands. Ik wou al langer eentje. Goeie deal?

Er kraakt wel iets aan de fiets maar hij zei dat het aan de bekabeling iets is. Kan dat?
Als ie in erg goede staat is max 1000 euro. Maar eigenlijk is ie dat niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 12-08-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Als ie in erg goede staat is max 1000 euro. Maar eigenlijk is ie dat niet waard.
Oei echt zo? Zit seatdropper bij en erg goeie staat is die misschien niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Crust op 12-08-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
https://www.2dehands.be/f...s-730-27-5-445646042.html Hier staat die online al. Maar hij verkoopt aan mij als ik het zie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Joris748 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:43:
[...]

Kun je het achterwiel wel blokkeren? Ansich is het vrij normaal dat de remweg met alleen achterrem veel langer is dan met alleen voorrem.
Ik heb het niet duidelijk aangegeven. Nee achterwiel blokkeert totaal niet. Er gebeurt gewoon weinig, totdat de snelheid lager wordt, dan beginnen de achterremmen vreselijk te krijsen.
Ruud schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 06:50:
Gave fiets @Sjoewe!

@stefijn: wel remdruk geen remvermorgen dus? Maak eens een foto van het oppervlak van je remblokken? Waarschijnlijk zijn ze volledig verglaasd.
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/yz8toobht/IMG_20180812_170415.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/qtqrqiuyp/IMG_20180812_170426.jpg

daar lijkt het wel op? Kan ik het proberen met flink opschuren? En dan zowel de blokken als de schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Nieuwe kopen is beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Maar dan ook andere schijven? En zo ja, wat kan ik dan het beste kopen, want de schijven die er nu op zitten lijken niet meer te krijgen.

Werken nieuwe blokken op "oude" schijven nog goed vanwege ongelijkheid van het schijfoppervlak - zoals bij een auto de schijven zeer onregelmatig van oppervlak worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja hoor.. Je kunt makkelijk 10x van blokjes wisselen voor je andere schijven moet hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
ok ga ik dat proberen, tnx. En ik schuur deze even op, veel slechter wordt t toch niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
stefijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:26:
ok ga ik dat proberen, tnx. En ik schuur deze even op, veel slechter wordt t toch niet ;)
Als je schijven nog goed zijn is het geen probleem om nieuwe blokken te monteren. Als ze al een paar km ijzer op ijzer hebben gezien moet je waarschijnlijk beiden vervangen.

Je remblokken zijn verglaasd. Schijven en blokken opschuren en goed ontvetten. Voor schijven gebruik ik scotch brite en voor de blokjes fijn schuurpapier, volgens mij korrel 180?

En dan hopen dat je blokken niet vervuild zijn met olie en andere vettigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Crust schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:09:

Normaal zou ik zeggen dat het een redelijke deal is, mits goed onderhouden en de aandrijflijn zo goed als nieuw is. Ik twijfel wel hoe goed de fiets onderhouden is. Kort gezegt op je vraag: nee, kabels kraken niet. Er kraakt dus iets anders. Vaak iets bij de bewegende delen waar zand tussen zit. Achterhalen wat het exact is kan wel tijdrovend zijn. Aangezien je maat al teweinig energie erin steekt om het kraakje te verhelpen, schuift hij het af op de kabels. Ik vraag me dan ook echt af hoe goed de vork en demper onderhouden zijn

Daarnaast zou ik dit model genius links laten liggen. Alleen al vanwege het feit dat Scott hier een 32mm stanchion vork in zet, welke gericht is op XC en deze fiets zeker niet. Daarnaast heeft fox in deze serie vorken/dempers echt wat steken laten vallen dus het eerste wat je al zou moeten doen met problemen hiermee is de vering vernieuwen. Dat kost al zoveel dat je beter een nieuwe instapper van bv canyon kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Crust schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:27:
[...]

Oei echt zo? Zit seatdropper bij en erg goeie staat is die misschien niet.
Wat @Ruud zegt. Allemaal redelijk basic qua vork/shock/afmontage. Zeker geen steal op 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Eens met @ElmarJ16: een fox 32-vork uit 2015 is echt dramatisch slecht. Totaal geen ondersteuning mid-travel. Met een nieuwe cartridge wordt het beter maar het blijft een vork die niet lekker aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ElmarJ16 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:48:
[...]

Normaal zou ik zeggen dat het een redelijke deal is, mits goed onderhouden en de aandrijflijn zo goed als nieuw is. Ik twijfel wel hoe goed de fiets onderhouden is. Kort gezegt op je vraag: nee, kabels kraken niet. Er kraakt dus iets anders. Vaak iets bij de bewegende delen waar zand tussen zit. Achterhalen wat het exact is kan wel tijdrovend zijn. Aangezien je maat al teweinig energie erin steekt om het kraakje te verhelpen, schuift hij het af op de kabels. Ik vraag me dan ook echt af hoe goed de vork en demper onderhouden zijn

Daarnaast zou ik dit model genius links laten liggen. Alleen al vanwege het feit dat Scott hier een 32mm stanchion vork in zet, welke gericht is op XC en deze fiets zeker niet. Daarnaast heeft fox in deze serie vorken/dempers echt wat steken laten vallen dus het eerste wat je al zou moeten doen met problemen hiermee is de vering vernieuwen. Dat kost al zoveel dat je beter een nieuwe instapper van bv canyon kan kopen.
Duidelijk en goed gemotiveerd antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ruud schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:33:
[...]

Als je schijven nog goed zijn is het geen probleem om nieuwe blokken te monteren. Als ze al een paar km ijzer op ijzer hebben gezien moet je waarschijnlijk beiden vervangen.

Je remblokken zijn verglaasd. Schijven en blokken opschuren en goed ontvetten. Voor schijven gebruik ik scotch brite en voor de blokjes fijn schuurpapier, volgens mij korrel 180?

En dan hopen dat je blokken niet vervuild zijn met olie en andere vettigheid.
Nieuwe blokken besteld. Bij het schuren bleek de laag toch wel vrij dun (+/- 1mm), dus meteen maar een dubbele set nieuwe besteld van een set die 35% meer remkracht dan de standaard Shimano blokken zou moeten hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 12-08-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 19:07
Ruud schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 06:50:
Gave fiets @Sjoewe!

Mijn eerste ervaringen met de Magura MT7's zijn nog niet onverdeeld positief. Gisteren ineens zo goed als nul remdruk aan de voorkant na 100m onderweg in Limburg. Er zal wel ergens een luchtbel klem hebben gezeten die los kwam. Ontluchten gaat dan toch minder makkelijk dan met de Shimano's. Ik ben benieuwd of de vierzuiger Shimano-klauwen ook lastiger te ontluchten zijn dan de twee-zuiger-exemplaren.

Het lijkt er trouwens ook op dat Magura Royal-blood wat makkelijker miniscule luchtbelletjes vasthoudt dan Shimano-olie. Daar kan ook een verschil in zitten.
Mijn ervaring is juist dat de royal blood vloeistof net heel makkelijk lucht in een grote bel vangt. Met de dot olie in de hope remmen was dat minder makkelijk.

Maar Magura moet je ff oefenen met ontluchten en de hendel als eerst de schroef weer erin draaien. En die ebt schroefjes zijn niks waard, na 2x losdraaien gooi ik ze altijd weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ai klinkt niet goed dat jullie deze maar niks vinden. :(

[ Voor 77% gewijzigd door Crust op 12-08-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
De link verwijst naar een artikel die helaas verwijderd is, dus de afmontage kan ik niet controleren. Maar is het belangrijkste, de vork en eventueel demper, vervangen door iets beters of niet? Anders zeker niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
ElmarJ16 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:23:
De link verwijst naar een artikel die helaas verwijderd is, dus de afmontage kan ik niet controleren. Maar is het belangrijkste, de vork en eventueel demper, vervangen door iets beters of niet? Anders zeker niet aan beginnen.
Ai. Heb hem al gekocht. Als de fiets me niet licht gewoon doorverkopen I guess. Zal er een fototje van nemen later. Kun je hem zien. Waarom is die midrange niet goed dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Crust op 12-08-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Crust schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Ai. Heb hem al gekocht. Als de fiets me niet licht gewoon doorverkopen I guess. Zal er een fototje van nemen later. Kun je hem zien. Waarom is die midrange niet goed dan?
Oke, je stelt hier een vraag, krijgt antwoord van niet doen en doet het toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
maartend schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

Oke, je stelt hier een vraag, krijgt antwoord van niet doen en doet het toch?
Moest beetje snel gaan. Niet dat ik niet geluisterd heb. :)

Was moeilijk verhaal. Gast moest geld snel hebben om andere koper van andere fiets snel af te zijn. Ging beetje zo. Maar hoeft geen probleem te zijn zeker. Ik test de fiets ligt die me dan is die nog ok aan 1500 niet best deal maar toch nog ok? Zeker met reverb seat dropper erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Crust schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:49:
[...]

Was moeilijk verhaal. Gast moest geld snel hebben om andere koper van andere fiets snel af te zijn. Ging beetje zo. Maar hoeft geen probleem te zijn zeker. Ik test de fiets ligt die me dan is die nog ok aan 1500 niet best deal maar toch nog ok? Zeker met reverb seat dropper erbij?
Je hebt geen idee waar de kraak zit? Ik hoop voor je dat het niet in je demper of vering zit.
Wanneer zijn die voor het laatst voor een beurt weggeweest, en dan bedoel ik naar een fietsenmaker die de demper/vering ook echt open kan maken.
Als dat niet goed is gedaan ; schade is dan 100'den euro's. Want de kabel is het echt niet. Kan wel uit die buurt komen, maar zijn dus lagers of iets dergelijks.

En daarnaast dit ; Daarnaast heeft fox in deze serie vorken/dempers echt wat steken laten vallen dus het eerste wat je al zou moeten doen met problemen hiermee is de vering vernieuwen. Dat kost al zoveel dat je beter een nieuwe instapper van bv canyon kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
[...]
Ik test de fiets ligt die me dan is die nog ok aan 1500 niet best deal maar toch nog ok? Zeker met reverb seat dropper erbij?
Een reverb van dat jaar is zo mogelijk nog slechter dan de Fox-vork. Gebruiken totdat ie het niet meer doet en daarna een andere dropper kopen. Elke euro aan onderhoud van die Reverb is zonde.

Je hebt de fiets echt veel te duur gekocht. Los van wat ik van de Fox'en en dropper vind.

@Ramon 73 Hope-dot-vloeistof ken ik niet dus daar heb ik geen oordeel over. Shimano-olie heeft er minder last van in mijn herinnering.

Ik weet dat ze officieel de schroef op de hendel er als eerste weer indraaien. Ik heb nu een andere gedachtengang geprobeerd. Op de hendel in de spuit (open) nog een paar ml olie hebben zitten. Dan de klauw dichtdraaien. En daarna pas de pomp. Ja er loopt dan wat olie door de leiding heen maar dat is gemakkelijk op te vangen. Er komt dan iig geen lucht in de klauw leek mij. En ook niet in de pomp omdat het spuitje bovenaan nog olie bevat.

[ Voor 35% gewijzigd door Ruud op 12-08-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
[...]

Advies voor in de toekomst: Koop NOOIT een waardevol object (fiets, auto of wat dan ook) 2e hands als je geen tijd krijgt om goed het object te bekijken. En als je er weinig tot geen verstand hebt, neem dan iemand mee die het wel heeft.

Maar goed je hebt de fiets al aangeschaft en ik hoop voor je dat er weinig mis mee is en je er voorlopig veel plezier van gaat hebben. Komt deze fiets naast je huidige hardtail te staan of is het eerder een vervanger? Ik ben benieuwd wat je inzetgebied ervoor gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Crust: het wordt natuurlijk wel een mooi sleutelobject voor je YouTube-kanaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 06:45:
@Crust: het wordt natuurlijk wel een mooi sleutelobject voor je YouTube-kanaal :)
Ja zowiezo. De fiets heb ik gekocht de mens waarmee ik het kanaal doe. Hij en nog iemand die eraan meewerkt waren wel vol woorden over de fiets. Zeker omdat we een downhill trail aan het bouwen zijn en ik dan echt zoiets nodig zal hebben. Hopelijk is er aan de fiets niets naars met het kraken en anders brute pech. Zal zien hoe lang die het uithoud.

We hebben trouwens al videotjes gemaakt maar nog niets voor in echte productie. Ziet er al wel strak uit. :)

Groet

[ Voor 9% gewijzigd door Crust op 13-08-2018 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Wegens verplaatsen van mijn interesses wil ik mijn Cube Attention SL 2016 23' 29er te koop aanbieden, perfecte staat. Alleen een richtprijs bepalen vind ik erg lastig, nieuw gingen ze voor 719 weg bij bvb 12Go op de laatste batch. Kan iemand mij de goede kant op helpen?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Pagina: 1 ... 128 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.