Eerder een strive of een spectral dan
Lol. Ik huur er wel 1
https://www.bikeparkwales.com/book-bike-hire-online
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ff tussendoor:
Ik hoor van verschillende kanten dat een DT Swiss 350 een geweldige naaf is voor een probleemloos wielsetje.
Maar dat ratchet systeem heeft maar 18 tanden. Is dan de vrij slag van de vrijloop niet erg groot? Direct aangrijpen wordt ook gezien als positieve eigenschap van naven toch?
Ik hoor van verschillende kanten dat een DT Swiss 350 een geweldige naaf is voor een probleemloos wielsetje.
Maar dat ratchet systeem heeft maar 18 tanden. Is dan de vrij slag van de vrijloop niet erg groot? Direct aangrijpen wordt ook gezien als positieve eigenschap van naven toch?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Mja, ach. Een traditionele naaf heeft maar twee of drie pallen. Verder zijn er ook nog 54T upgrade kits te koop als je toch nog een snellere oppakkende naaf wilt.
Edit: verder een fijne naaf, heb zelf ook een 350 als basis van mn wielset
[ Voor 19% gewijzigd door Sjoewe op 05-07-2018 18:54 ]
2 of 3 pallen zegt niet zoveel, het hangt er vanaf op hoeveel punten die pallen aangrijpen.Sjoewe schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:43:
Mja, ach. Een traditionele naaf heeft maar twee of drie pallen. Verder zijn er ook nog 54T upgrade kits te koop als je toch nog een snellere oppakkende naaf wilt.
DT met 18t ratchet heeft een 20° engagement hoek en dat is idd niet heel veel voor high end spul. Zelf zou ik een DT naaf wel met upgrade pakken, 36 of 54 T voor een 10°of 6.6° hoek. (Volgens Ernie Frieke van bike boosting (handgespaakte wielen) zijn deze wel zwakker...).
Ik ervaar mijn simpele formula naaf nu echt wel de trage engagement.
Zo'n upgrade setje kost wel 80 euri's 
Moet dan wel echt de moeite zijn?

Zou zeggen een busje huren en de fietsen achterin. Is niet al te moeilijk of duur denk ik. Of je pakt het vliegtuig, al zal met een groepje een bus goedkoper zijn. En op locatie gewoon een B&B of appartement afhuren. Was niet zo heel duur als ik mij juist herinner.Crust schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:06:
[...]
Ja ik vraag me dus af hoe je zoiets kunt regelen, moet je met je fiets tot bij de ferry/trein en vanaf aankomst daar ook nog iets huren? Je kan uiteraard er een weekje van maken en naar wales fietsen en onderweg kleine pensionnetjes.
Tja, dus eerst gewoon kijk hoe je het met 18 tanden vindt.Tacoos schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:04:
Zo'n upgrade setje kost wel 80 euri's
Dat kan inderdaad sowieso, maar net de mijne even geteld, die heeft nu 16 kliks.. dus dan is 18 amper een vooruitgang. Als er ooit een nieuwe set komt wil ik minimaal het dubbele.
Ik heb een naaf met 3,5 graad en een 20 graden DT. Dat zijn denk ik de twee uitersten waar ik veel mee fiets.
Merk ik veel verschil in negatieve zin? Niet echt, het went heel snel en dan weet je niet beter. Een enkele keer in een switchback zou ik willen dat de aandrijving iets directer was. (Zeker de gemiddelde xc boscrosser zal het verschil niet in negatieve zin meemaken.
De 54t dt-upgrade is een no go op een mtb vind ik. Veel te gevoelig en ook meer weerstand in de vrijloop. (dat laatste geldt niet alleen op de mtb)
Merk ik veel verschil in negatieve zin? Niet echt, het went heel snel en dan weet je niet beter. Een enkele keer in een switchback zou ik willen dat de aandrijving iets directer was. (Zeker de gemiddelde xc boscrosser zal het verschil niet in negatieve zin meemaken.
De 54t dt-upgrade is een no go op een mtb vind ik. Veel te gevoelig en ook meer weerstand in de vrijloop. (dat laatste geldt niet alleen op de mtb)
Want hoe is dit relevant? Je vrijloop loopt als het goed is niet zo heel vaak vrij, je bent voornamelijk aan het trappen. Dan heeft die natuurlijk geen extra weerstand.Ruud schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 06:09:
en ook meer weerstand in de vrijloop. (dat laatste geldt niet alleen op de mtb)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Jij rijdt nooit met hoogteverschillen?zonoskar schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:22:
[...]
Want hoe is dit relevant? Je vrijloop loopt als het goed is niet zo heel vaak vrij, je bent voornamelijk aan het trappen. Dan heeft die natuurlijk geen extra weerstand.
Ja, wat is de relevantie daarvan? Maw, waarom denk jij dat weerstand in je vrijloop je hindert op een afdaling? De weerstand van je vrijloop is insignificant tov. de wrijvingsweerstand van de banden. Dus als die wrijving 10% meer is, merk je dat nog steeds niet.
Het enige scenario waar je wat van extra weerstand in je vrijloop merkt is als je de pedalen hard achteruit gooit als je naast de fiets staat (en dat schijnt een of ander keurmerk te zijn voor de toestand van je aandrijving ofzo, ik zie dat vaak gebeuren iig). Een fiets met weinig weerstand in de vrijloop zal 3-4 keer draaien, eentje met meer weerstand slechts 1 of 2 maal. Oeh, erg belangrijk.
Ik heb op mijn fiets bijna altijd Chris King naven gehad (nu op mijn Rocky heb ik American classic naven) en CKs hebben meer weerstand in de vrijloop. Maar op een vals-plat stuk asfalt omlaag, zonder te trappen, rij ik even snel als mensen zonder CKs. Dus de weerstand in je vrijloop is echt iets onbenulligs om je druk over te maken.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het enige dat telt is hoe hard hij ratelt, dat weet iedereen
Als ik me niet vergis zijn DT 350's inmiddels standaard uitgerust met 36-tands vrijloop. Ik heb een setje M1700 Spline wielen (eerste versie) in mijn singlespeed en volgens mij is die al 36-tands. Ik zal vanavond eens voelen hoeveel kliks er in een omwenteling van de vrijloop zitten.
Al fietste ik een tijdje terug met iemand met een Tune achternaaf, toen bleek dat Hope zijn luidruchtige imago vooral te danken heeft aan het feit dat Tune voor de meeste mensen te duur is. Daar kwam zoveel herrie vanaf dat ik mijn eigen naaf niet eens meer hoorde
Daarom heb ik in mijn trailbike Hope Pro 4's zittenBokmaaa schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:09:
Het enige dat telt is hoe hard hij ratelt, dat weet iedereen
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
36 is wel prima, maar 18 past (naar mijn idee) echt niet bij een high end hub. (hope heeft 44 aangrijppunten)
Ik zie een nieuwe strijd aankomen... Minimaal 44T vrijloop anders hoor je er niet bij. Of misschien wel een hele nieuwe body om maar meer tandjes kwijt te kunnen. Nog een nieuwe standaard!Prulleman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:40:
36 is wel prima, maar 18 past (naar mijn idee) echt niet bij een high end hub. (hope heeft 44 aangrijppunten)
Ik heb 102T, wie biedt meer?
Dat interesseert me ook niet zoveel. Warmteontwikkeling en daardoor verminderde smerende werking en verhoogde slijtage van een toch al kwetsbaarder onderdeel welzonoskar schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:57:
[...]
Ja, wat is de relevantie daarvan? Maw, waarom denk jij dat weerstand in je vrijloop je hindert op een afdaling? De weerstand van je vrijloop is insignificant tov. de wrijvingsweerstand van de banden. Dus als die wrijving 10% meer is, merk je dat nog steeds niet.
@Demo
DT 350's worden nog steeds geleverd met 18t vrijloop. Ik heb er de laatste maanden meerdere besteld (met doos).
Ik heb ook ooit een Spline One naaf in een 29'er M1700 achterwiel gehad (wiel ging vrij snel kapot maar was ook maar als noodoplossing) en daar zat een 18T vrijloop in.
[ Voor 21% gewijzigd door Ruud op 06-07-2018 11:09 ]
Ach, alles beter dan Shimano naven. Ik heb inmiddels al mijn derde body dol getrapt, dus ook m'n reserve set is nu FUBAR. Hopelijk is m'n nieuwe achterwiel volgende week klaar
Nee hoor, mijn 25 jaar oude fiets had een snellere engagement, en de mindere engagement van mijn (vorig jaar) nieuwe fiets viel me als eerste negatief op, en nog steeds, zeker als ik het direct vergelijk met andere fietsen.Ruud schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:07:
[...]
Ik zie een nieuwe strijd aankomen... Minimaal 44T vrijloop anders hoor je er niet bij. Of misschien wel een hele nieuwe body om maar meer tandjes kwijt te kunnen. Nog een nieuwe standaard!
Ik heb 102T, wie biedt meer?
[...]
Ik weet ook dat er nadelen zitten qua duurzaamheid en weerstand, ik beweer ook niet dat meer beter is. Qua DT is er genoeg keus, waarbij mijn bescheiden mening (niet gebaseerd op hypes of andere loze zaken) is dat 18T te weinig is. 54 geen ervaring mee, maar wellicht te zwak, dus dan zou 36 ideaal zijn.
Misschien ligt het ook aan je rijstijl, maar prima als jij 18 genoeg vind, ik niet.
Ik vind 18 niet genoeg. Ik merk het nadeel heel sporadisch. Dus komt er een 36T vrijloop in. Maar prioriteit heeft het niet.Prulleman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:32:
[...]
Nee hoor, mijn 25 jaar oude fiets had een snellere engagement, en de mindere engagement van mijn (vorig jaar) nieuwe fiets viel me als eerste negatief op, en nog steeds, zeker als ik het direct vergelijk met andere fietsen.
Ik weet ook dat er nadelen zitten qua duurzaamheid en weerstand, ik beweer ook niet dat meer beter is. Qua DT is er genoeg keus, waarbij mijn bescheiden mening (niet gebaseerd op hypes of andere loze zaken) is dat 18T te weinig is. 54 geen ervaring mee, maar wellicht te zwak, dus dan zou 36 ideaal zijn.
Misschien ligt het ook aan je rijstijl, maar prima als jij 18 genoeg vind, ik niet.
Natuurlijk merk ik het verschil ook. Dat is nogal evident namelijk. Maar echt nadelig? Nope, heel sporadisch.
Ik kwam een mooi stuk leesvoer tegen over dit onderwerp
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Wat leuk, een mountainbike topic op tweakers!
Ik woon in de alpen en ik ben regelmatig met mijn mtb onderweg. Wat mij betreft is mountainbiken het beste anti stress medicijn.
Ik ben begonnen met een Giant XTC Composite (hard tail) en ik rij nu een S-Works Stumpjumper (fully)
Inmiddels doe ik bijna alles zelf aan onderhoud, wat een leuke toevoeging aan de hobby is.
Ik woon in de alpen en ik ben regelmatig met mijn mtb onderweg. Wat mij betreft is mountainbiken het beste anti stress medicijn.
Ik ben begonnen met een Giant XTC Composite (hard tail) en ik rij nu een S-Works Stumpjumper (fully)
Inmiddels doe ik bijna alles zelf aan onderhoud, wat een leuke toevoeging aan de hobby is.
Hmm, ik heb de boel denk ik toch niet helemaal goed afgesteld met het vervangen van crankblad en cassette en ketting. Als ik nu een stoep af rijd, klets de ketting tegen de achterbrug. Zonde, nu zitten er wat putjes in het carbon
. De ketting lijkt ook slapper te staan, dan de ketting van mijn racefiets. Iemand een idee wat ik kan doen om te voorkomen, dat de ketting tegen de achterbrug slaat?
Battle.net || Strava
Clutch? Volgens mij heb ik die niet. Het is een deore xt m770 groep wat er op ligt...Sjoewe schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:29:
Staat de clutch er wel op?
Battle.net || Strava
Ah, nee die zal geen clutch hebben inderdaad. Poging twee: hoe heb je het aantal schakels in de ketting bepaald?
[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 06-07-2018 15:42 ]
Ketting groot groot, zonder door de derrie te doen en dan twee schakels erbij. Dit vergeleken met groot, klein en dan wel door de derrie zodat deze verticaal staat. Dit kwam overeen, dus heb ik 4 schakels verwijderd...Sjoewe schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:42:
Ah, nee die zal geen clutch hebben inderdaad. Poging twee: hoe heb je het aantal schakels in de ketting bepaald?
Zou ie nog steeds te groot zijn?
Battle.net || Strava
Ik zou persoonlijk voor methode klein/klein gaan: ketting voor en achter over de kleinste tandwielen leggen en de ketting door de derailleur doen. Geen spanning op de ketting zetten nog! Dan pak je de uiteinden van de ketting en trek je ze naar elkaar. De juist lengte is bij de eerste overlappende schakel waarbij je ziet dat achterderailleur naar onder getrokken wordt door de spanning, en verbind je de ketting op de eerst volgende mogelijke schakel daar achter (dus strakker).
kan je een foto maken van groot/groot en van klein/klein. aan de stand van de kooi kan je wel zien of de kettinglengte OK isretlaw schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:44:
[...]
Ketting groot groot, zonder door de derrie te doen en dan twee schakels erbij. Dit vergeleken met groot, klein en dan wel door de derrie zodat deze verticaal staat. Dit kwam overeen, dus heb ik 4 schakels verwijderd...
Zou ie nog steeds te groot zijn?
Hier een mooi stappenplan (voor zover je zoiets niet al gevolgd hebt):
https://www.parktool.com/...-help/chain-length-sizing
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 06-07-2018 16:21 ]
Waarom niet gewoon je oude kettinglengte aanhouden? Is dat te makkelijk?
Of is het aantal tanden veranderd?
Ik heb mijn middenblad voor vervangen 38 -> 32 en achter van 11-21 naar 11-34. Omdat achter de grootste is veranderd, heb ik het opnieuw gemeten.Ruud schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:39:
Waarom niet gewoon je oude kettinglengte aanhouden? Is dat te makkelijk?Of is het aantal tanden veranderd?
Ik heb er inmiddels 1 schakel tussenuit gehaald en de spanning is al een stuk beter. Als ik het achterwiel laat vallen klapt de ketting niet meer tegen de brug. Hoe dit gaat op het parcours weet ik nog niet maar ben langs de LBS gefietst en heb zo een lelijke beschermer gekocht. Als dit nog niet genoeg is ga ik de methode die Sjoewe het laatst noemde proberen. Ik zal later vanachter de pc fotootje sturen van klein-klein en groot-groot.
Thanks voor de tips!
Battle.net || Strava
Nadeel van klein-klein is dat je ketting gewoon te kort kan zijn. Zeker als je een derailleur hebt met een (te) korte kooi. Als je dan ooit niet op let en groot-groot schakelt, trek je zo heel je derailleur van je frame af. Dat kan nooit gebeuren als je de ketting inkort via de groot-groot methode. Je ketting wordt immers alleen maar langer bij gebruik door slijtage. Als je dan klein-klein rijdt heb je hoogstens last dat de ketting zonder spanning komt, wat eenvoudig te verhelpen is door te schakelen met de voorderailleur.Sjoewe schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:00:
Ik zou persoonlijk voor methode klein/klein gaan: ketting voor en achter over de kleinste tandwielen leggen en de ketting door de derailleur doen. Geen spanning op de ketting zetten nog! Dan pak je de uiteinden van de ketting en trek je ze naar elkaar. De juist lengte is bij de eerste overlappende schakel waarbij je ziet dat achterderailleur naar onder getrokken wordt door de spanning, en verbind je de ketting op de eerst volgende mogelijke schakel daar achter (dus strakker).
Hierbij wat fotootjes.
klein-klein:

groot-groot:

en met de beschermer erop. Ik laat deze erop tijdens de eerste paar ritjes en als ie dan niet nodig blijkt te zijn, kan deze er altijd nog af.
klein-klein:

groot-groot:

en met de beschermer erop. Ik laat deze erop tijdens de eerste paar ritjes en als ie dan niet nodig blijkt te zijn, kan deze er altijd nog af.

Battle.net || Strava
Ziet er prima uit, korter zou ik zeker niet doen. Misschien kan je de veer van je derailleur een gaatje strakker zetten. Bij sommige modellen kan dat.
Zoiets:
Zoiets:

Nee die is zeker niet te lang idd. Denk dat de derailleur gewoon dicht tegen z'n maximale bereik aan zit als ik het zo zie.
Had ik toch beter de 11-32 kunnen bestellen ipv de 11-34... Ik heb eerlijk gezegd niet gedacht aan het nakijken wat bereik is. Gewoon gezocht op deore xt 9 speed en keuzes waren dan de 2 genoemde cassettes.Sjoewe schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:27:
Nee die is zeker niet te lang idd. Denk dat de derailleur gewoon dicht tegen z'n maximale bereik aan zit als ik het zo zie.
Battle.net || Strava
Het is ook een beetje de ellende van een triple cranck. Wat voor buitenblad heb je er nu op zitten?
Anders zou je eventueel nog een kleiner buitenblad kunnen pakken en zo de range wat verkleinen.
Anders zou je eventueel nog een kleiner buitenblad kunnen pakken en zo de range wat verkleinen.
Er zit nu 44-32-22 op. Ik heb ook nog een 12-25 liggen. Als dit niet werkt leg ik die er wel op. Dat is alleen een Hg50 en geen deore xt... Wel leerzaam en leuk zoSjoewe schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:14:
Het is ook een beetje de ellende van een triple cranck. Wat voor buitenblad heb je er nu op zitten?
Battle.net || Strava
Ik zou kijken of je een 42 of een 40 als buitenblad kan vinden ergens. Die 22-34 geeft meer praktisch nut dan een 44-11.
Ik ga regelmatig met iemand anders fietsen, alleen zijn we beiden onervaren. Maar ik haal even veel fun en zin uit alleen fietsen als met z'n 2en. Zo'n fietscomputer gaat me nu nog een beetje te ver. Wil er nog niet teveel geld in pompen en dat ik het straks of minder ga doen of bijvoorbeeld verkeerd gebruik.L0we schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:34:
[...]
Ik haal zelf ontzettend veel lol uit de verschillende singletracks bij mij in de buurt, dan heb je een vaste route die je rijdt met over het algemeen een hoop technische uitdagingen (voor als je net begint).
Als afwisseling rij ik hier (in Ede) ook veel over de hei, dan maak ik over het algemeen net wat meer kilometers.
Wat misschien helpt voor de zin, is met iemand samen gaan fietsen.
Verder rij ik met een Polar v650 fietscomputer, met hartslagmeter. Dat is voor mij ideaal om mijn hartslag in de gaten te houden, en ik pas mijn tempo aan zodat ik gemiddeld rond de 75-80 procent van mijn maximale belasting zit. Dat helpt mij om niet te hard te gaan, en te snel moe te worden.
Waar loop je tegenaan tijdens het fietsen? Zijn het vermoeide benen? Of juist je lijf die er geen zin meer in heeft?
Die tabletten heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik neem zelf altijd iets van een mueslireep mee om te eten als ik wat flauw wordt.
De manier waarop ik fiets zorgt er voor mij wel voor dat ik snel conditie opbouw, ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst 100 km gefietst in 1 rit, terwijl ik nog geen jaar bezig ben
100km? Lekker. Dat zie ik binnenkort nog niet gebeuren.
Waar ik tegenaan loop is nogal wisselend, soms vermoeide benen soms conditioneel (al wel dat laatste steeds beter wordt nu ik vaker ga). Maar tussen de oren wil ik vaak nog wel door, maar ben ik vaak kapot. Heeft ook een groot deel met ademhaling te maken denk ik. Als ik een leuke 'afdaling' doe met veel sturen en concentreren en daarna een heuvel op moet, dan ben ik helemaal kapot omdat ik verkeerd adem heb gehaald denk ik.
Zie hierboven. Soms fiets ik een mountainbike route, soms een deel er van en soms kies ik gewoon een weg. Van te voren zoek ik dan thuis een route op (hier in de buurt helaas maar 2 a 3) en kijk ik waar ik wil beginnen. Soms zie ik de bordjes niet vanwege gebrekkige aanwijzingen en dan kies ik mijn eigen weg. Dan kijk ik later thuis weer waar het was zodat ik de volgende keer wel goed ga.Tylen schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:51:
Ik haal voldoening door veel verschillende routes te rijden. Ook ik rijd met een polar v650 en daar laad ik routes in via mtbroutes.nl
Die routes kan je niet op je telefoon zetten denk ik he met een of andere app?
Bedankt voor je reactie. Kauwgom achterwege laten is misschien eerst al een stap in de goede richting. Ik zal binnenkort ook eens een 2e bidon en houder kopen en monteren. Die schroefjes bij je frame kun je er zo uitdraaien en een houder opzetten toch?Ruud schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:52:
[...]
Waarom haal je niet meer km's? Dat mis ik in je verhaal.
Ik ga er even van uit dat je die afstand in iets meer dan een uur rijdt. Dan is 1 bidon water (500ml) te weinig, zeker met dit weer is het veel te weinig. Stelregel bij normaal weer is 500ml per uur.
Als je een droge mond krijgt ben je al te laat met drinken. Het is lastig maar het is eigenlijk best belangrijk om kleine slokjes te nemen dan 1x heel erg veel te drinken. Als je lichaam niet goed gehydrateert blijft kost het meer energie om energie te leveren. (top omschrijving)
En aangezien jij een kauwgompje neemt (speekselvorming) verwacht ik dat je helemaal niet merkt dat je te weinig drinkt. Of is het een placebo om je dorstgevoel te onderdrukken.
Die oplostabletten zijn leuk er zit meestal een klein beetje koolhydraten in maar de zouten en mineralen die erin zitten zijn veel belangrijker. De tour ga je niet uitrijden op die drank. Daar heb je toch echt andere energie voor nodig. Ik gebruik zelf ook altijd zo'n tablet overigens. Tegen kramp bijvoorbeeld. (magnesium)
Maar dat is meestal niet het probleem bij een ritje van een uurtje. Hoe zou je de hartslag omschrijven? Rustig, prettig, hoger, hoog of te hoog? Je kunt namelijk wel koolhydraten toevoegen maar als je boven de aerobe-grens zit met je hartslag dan verband je de koolhydraten niet meer volledig en verzuren je spieren langzaamaan. Als je nog een stapje hoger gaat zitten verbruik je meer glycogeen. En dat heb je niet zoveel. Je kunt na een uur dus gemakkelijk leeg en vervuild zijn waardoor je geen stap meer kunnen zetten. Als je alleen glycogeen gebruikt nog veel eerder(15 tot 20 seconden)
Wat @maartend al zegt, conditie opbouwen is daarin de oplossing. Krijg je daar meer snelheid door? Niet echt (je maximale duurvermogen is niet met sprongen te verhogen als je basisconditie goed is), kun je daardoor de inspanning langer volhouden? Dat zeker! De hoeveelheid aangevoerde zuurstof naar je spieren neemt namelijk toe. Hierdoor kun je langer in aerobe-verbranding blijven presteren (schone verbranding)
Ongetwijfeld gaat iemand hier nu op reageren dat je snelheid wel degelijk toeneemt. Als je conditie gewoon in orde is dan neemt je FTP-vermogen weinig toe. (bij gerichte training) 10% is mooi meegenomen. Voor een normale sterverling dus +25 a 30w. Laat dat een kilometer of 2, 3, 4 per uur zijn(ligt aan de snelheid en de fiets
)
Maar als het verveling is waardoor je niet meer km's haalt dan gaat bovenstaande niet op
Als ik van plan ben een langer stuk te gaan dan neem ik voor de zekerheid een snelle jelle mee of een banaan. De hartslag is denk ik wel hoog, geen idee of dit te hoog is of te laag. Ik heb geen meters of iets dergelijks. Zoals gezegd hou ik het wel steeds langer vol nu ik vaker ga. Verveling is het zeker niet, zou graag een keer een km of 50 willen doen. Maar geen idee hoe en het 2e probleem: waar. Ik heb helaas geen trekhaak zodat de fiets op een fietsendrager kan en in de auto is lastig, moet het wiel er weer uit, gaat toch per ongeluk de rem er op, etc. Veel gedoe...
Ook als je beginnende bent en eigenlijk qua conditie en benen niets gewend bent?Cyberpope schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:26:
[...]
Wellicht tussen je oren. Maar er is geen enkele reden om bij inspanningen die korter duren als 2 uur extra voedingsstoffen mee te nemen. Dat zal elke sportfysioloog je kunnen vertellen. En ook bij tussen de 2 en 4 uur heb je aan een banaantje, muslireep o.i.d. ruim voldoende.
Voor de rest is het gewoon meters maken.
Qua max is het vooral conditie en vermoeide benen. Van te voren eet ik vaak wel goed (boterhammen met pindakaas of een goede mok brinta). Vaak wil ik dan wel verder maar werkt het lichaam helaas niet mee.Prulleman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:28:
@Trezzahn Als ik korter dan 1.5 uur ga, dan heb ik genoeg aan water, als gepland langer dan 2 uur onder weg ben dan pak ik ook meestal iets extra's in het drinken en wat te eten (een reep ofzo). Maar misschien is dat ook voor iedereen anders, kwaad kan het in ieder geval niet.
Wat bedoel je met het gevoel dat je op de max zit? is dit qua uithoudingsvermogen, technisch, zin, ...?
Ik fiets wel regelmatig 1 of meerdere van dezelfde rondjes in de buurt (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen). Afhankelijk van de tijd die ik heb 1,2,3 rondjes. Met 1 ben ik rond 1 uur van huis (met de heen en terug weg), 2 rondjes 1,5 uur, 3 rondjes 2 uur, dus mooie combinaties mogelijk. Deze rondjes doe ik vaak (niet altijd) alleen.
Voor mij is het eerder andersom dat ik mijn fietstijd goed moet inplannen met de rest van de wekelijkse zaken (werk, gezin, sociaal leven).
Eens in de zoveel tijd spreek ik met vrienden af om een rondje ergens anders te gaan rijden, met @JvS bv pak ik weleens een paar van de routes op de utrechtse heuvelrug (over een maandje weer eens afspreken! dan zit de vakantie er weer op). En vorige week nog even naar de Ardennen heen en weer gereden
Ook fiets ik tegenwoordig weleens een rondje over de weg met mijn schoonzus (zij op de racert ik gewoon op de MTB). Op zich wel lekker voor de afwisseling en ook eens een andere training.
Ik fiets omdat ik het heel graag doe, maar ook om aan mijn beweging te komen. Ik vind het bv ook lekker om de grenzen op te zoeken en te verleggen en steeds een beetje harder te gaan. Ik log dus ook alles op Strava. Er zijn er ook genoeg die daar juist een hekel aan hebben en liever gewoon lekker fietsen en vooral technishe uitdagingen opzoeken (ipv segment/rondetijden). Alleen het probleem is dat de technische uitdagingen in nederland wat ver te zoeken zijn (misschien scheelt het ook dat ik 25 jaar geleden al begonnen ben).
Je moet dus voor jezelf bedenken wat JIJ leuk vind op de fiets en dat verder uitbreiden. Dat kunnen verschillende dingen zijn:
- genieten van de omgeving (lekker veel verschillende locaties op zoeken!)
- conditie verbeteren en hard gaan (trainen, doelen stellen,...)
- techniek verbeteren (oefenen en uitdagingen opzoeken op verschillende plekken, clinic volgen, ...)
- vast nog meer
Uiteraard mag een combinatie ook
Langere stukken fietsen is gewoon plannen, een fietscomputer met navigatie kan je hier ook bij helpen, je kan dan makkelijk van te voren zien hoeveel je gaat fietsen en telkens wat erbij pakken. Niet te hard beginnen zodat je aan het einde nog wat energie over hebt voor het laatste stuk is natuurlijk ook essentieel, als je halverwege op bent is de lol er ook vanaf. Waar je grenzen liggen moet je ook ervaren en leren. Hier kan je ook wel weer hulpmiddelen voor gebruiken zoals bv een hartslag meter, maar dat is niet noodzakelijk.
Ik wil ook een paar (denk 2 a 3 kilo) afvallen/kwijtraken. Is zo'n gelletje iets? Bevat weinig kcal maar wel de koolhydraten om door te gaan.
Ik haal mijn plezier vooral uit de echte mountainbike routes, dus afdalen, over heuvels/door kuilen, veel heel en weer slingeren tussen bomen, klimmen, etc. Dat vind ik leuk, het echte asfaltrijden hoeft voor mij echt niet. Ik ben dan ook blij als ik voor mijn gevoel weer een deel sneller en beter heb kunnen doen. Ik heb ook altijd Strava aan, maar daarbij kijk ik eigenlijk alleen op het eind wat de tijd en afstand is geweest.
Je zegt een clinic. Hier zit uiteraard ook een mountainbike vereniging, maar heeft dat echt toegevoegde waarde? Ik wil juist kunnen fietsen wanneer ik wil en geen vaste 'trainingsdagen'.
Geen mosterd na de maaltijd maar bevestiging van eerdere berichten.Bokmaaa schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:13:
[...]
Om op dat laatste terug te komen, nee. De afstand die jij nu fietst zit in je eigen conditie en spieropbouw. Wat betreft zin, ik zou je aanraden om de leukste aangelegde MTB routes in je buurt te gaan fietsen. Die routes zijn vaak veel leuker dan het reguliere bospad en dat zorgt er voor dat in ieder geval die funfactor te pakken hebt. Voor sommige mensen werkt een app als Strava goed. Het nodigt in ieder geval uit om voor jezelf steeds een beetje harder te gaan, waardoor je conditie zal toenemen.
Het komt uiteindelijk neer op lekker gaan fietsen, en doen wat je leuk vindt. meer fietsen = meer conditie = langer fietsen.
Edit: kak, hele pagina gemist dus mosterd na de maaltijd. Ik laat hem maar staan.
Ja die ken ik, dankjewel.Hegeman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:15:
[...]
Voor de routes kijk eens op https://www.mtbroutes.nl/ wat bij jezelf in de buurt ligt die een hoge score krijgt.
Betekent niet dat ze gelijk voor jou ook geschikt/leuk zijn maar hoe meer je getraind bent hoe beter het zal gaan!
Had alleen gehoopt dat er een soort app voor de telefoon is waarop je router kan inladen.
Hahah ja, niet geheel ongevaarlijk dus.Mother_lepard schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:25:
[...]
Totdat je valt en de kauwgum je keel inschiet.
Zoals ik al noemde zal ik de kauwgom achterwege laten en kijken of dat het drinken bevorderd.
Koolhydraten zijn een, maar zeker de boterhammen zijn trage suikers. Zorgen voor voldoende drinken met wat sportspul (Isostar oid), vermengd of gewoon wat water met ranja, zorgen voor tussendoor een banaan en wat repen. Vooraf neem ik vaak yoghurt met muesli en eventueel wat jam erdoorheen of aalbessen. Ik eet vaker pasta's met bv spinazie en roomsaus met kip en diverse groenten zoals paprika, en daarmee zorgen ik genoeg vitamines en voedingswaarde binnen haal.
Zo niet ben ik zo leeg, dat heb ik een keer gehad toen ik met @dnhelle ging fietsen, nooit meer.
Vorig weekend een clinic gehad van cycleXperience bij bikeXperience in Uden, dat is echt waardevol en super georganiseerd. Ik had mijzelf verkeerd kijkgedrag aangeleerd, te kort en daardoor stilvallen als ik over het punt heen was, en zo nog een hoop goeie tips. Ik had daar ook een demo fiets mee van Cannondale, wat was dat lekker!
2x11 is echt een uitkomst, maar er waren ook jongens die reden met een 1x12 wat meer dan voldoende was voor Nederland/België. Scheelt veel gewicht en qua kosten ook wel iets, maar vooral fijner rijden. Alleen de prijzen van dat spul...
Stukje singlettrail door de Maashorst was ook geniaal knallen.
Woon hier nu drie jaar en nog nooit geweest...
En over rijden met vaste dagen, ene kant kan het vervelend zijn maar rijden met een groepje is wel erg gezellig en zorgt wel dat je vaker gaat. Alleen wisselt de frequentie te erg voor mij om echt een goede conditie op te bouwen ondanks de 25km die ik dagelijks fiets. En een clinic kun je zo af en toe eens doen als je zin hebt en tijd hebt.
Zo niet ben ik zo leeg, dat heb ik een keer gehad toen ik met @dnhelle ging fietsen, nooit meer.
Vorig weekend een clinic gehad van cycleXperience bij bikeXperience in Uden, dat is echt waardevol en super georganiseerd. Ik had mijzelf verkeerd kijkgedrag aangeleerd, te kort en daardoor stilvallen als ik over het punt heen was, en zo nog een hoop goeie tips. Ik had daar ook een demo fiets mee van Cannondale, wat was dat lekker!
2x11 is echt een uitkomst, maar er waren ook jongens die reden met een 1x12 wat meer dan voldoende was voor Nederland/België. Scheelt veel gewicht en qua kosten ook wel iets, maar vooral fijner rijden. Alleen de prijzen van dat spul...
Stukje singlettrail door de Maashorst was ook geniaal knallen.
En over rijden met vaste dagen, ene kant kan het vervelend zijn maar rijden met een groepje is wel erg gezellig en zorgt wel dat je vaker gaat. Alleen wisselt de frequentie te erg voor mij om echt een goede conditie op te bouwen ondanks de 25km die ik dagelijks fiets. En een clinic kun je zo af en toe eens doen als je zin hebt en tijd hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 07-07-2018 09:23 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
@Trezzahn mtbroutes.nl heeft een eigen app. Die kan je gebruiken om de routes ook te fietsen. Zit navigatie in de app.
Er zijn genoeg apps te vinden waar routes in te laden zijn. Zoek in de Play/App store maar op GPX. Dat zijn de files waar routes in worden opgeslagen.
Zelf heb ik bij gebrek aan trekhaak de fiets altijd in de auto. Wiel eruit is met een quick release dan wel thru-axle zo gedaan. Remmen heb ik nog nooit last van gehad, maar wat je kan doen is (bijvoorbeeld) een dik stuk karton tussen de remblokken doen. Zo voorkom je dat die dicht komt te zitten.
Als je fiets inderdaad op een extra plek die schroefjes heeft kun je er een tweede houder op plaatsen. Een snelle Jelle of banaan is bij langere ritten altijd handig om bij je te hebben.
Voor afdalingen zou ik adviseren om zoveel mogelijk de ontspanning te zoeken. Helpt bij ademhaling en ook met je techniek. Maar door oefenen komt dit vanzelf en pak je het elke keer steeds sneller op.
Wat betreft clinics, zelf nog nooit gedaan (is nog wel eens de bedoeling), maar er zijn voor zover ik weet meerdere die je in een dag(deel) de basis begrippen van het mountainbiken kunnen aanleren. Dus dan hoef je nergens echt aan vast te zitten en verder gewoon blijven fietsen wanneer je zin hebt.
Zelf heb ik bij gebrek aan trekhaak de fiets altijd in de auto. Wiel eruit is met een quick release dan wel thru-axle zo gedaan. Remmen heb ik nog nooit last van gehad, maar wat je kan doen is (bijvoorbeeld) een dik stuk karton tussen de remblokken doen. Zo voorkom je dat die dicht komt te zitten.
Als je fiets inderdaad op een extra plek die schroefjes heeft kun je er een tweede houder op plaatsen. Een snelle Jelle of banaan is bij langere ritten altijd handig om bij je te hebben.
Voor afdalingen zou ik adviseren om zoveel mogelijk de ontspanning te zoeken. Helpt bij ademhaling en ook met je techniek. Maar door oefenen komt dit vanzelf en pak je het elke keer steeds sneller op.
Wat betreft clinics, zelf nog nooit gedaan (is nog wel eens de bedoeling), maar er zijn voor zover ik weet meerdere die je in een dag(deel) de basis begrippen van het mountainbiken kunnen aanleren. Dus dan hoef je nergens echt aan vast te zitten en verder gewoon blijven fietsen wanneer je zin hebt.
Sorry Johan maar 2x11? Ik rijd nu 1x10 (44 voor, 12-36 achter) en da's prima voor de lokale rondjes!
:-P
1x11 is nu de standaard waarbij de rijder mag kiezen of ie z'n frisbee cassette inruilt voor een 2x11 waardoor ie achter met 44t wegkomt. Desondanks nog groot, als je je bedenkt dat een paar jaar terug dat ongehoord was.
:-P
1x11 is nu de standaard waarbij de rijder mag kiezen of ie z'n frisbee cassette inruilt voor een 2x11 waardoor ie achter met 44t wegkomt. Desondanks nog groot, als je je bedenkt dat een paar jaar terug dat ongehoord was.
Haha jij hebt wss iets meer benen dan ik.
En idd, giga veel verschillen met een aantal jaar terug, is hard gegaan. Vond zelf de 27,5 inch erg fijn rijden overigens, toch het scherpe van de 26 maar net wat stabieler. Alleen met mijn lengte kom ik op een 29er uit.
Leuk voor wat meer snelheid maar ik weet het nog niet...
1x10 met 44 voor? Bovenbenen als brugpijlers zeker 
* Sjoewe heeft 1x10 30 11-36
* Sjoewe heeft 1x10 30 11-36
[ Voor 11% gewijzigd door Sjoewe op 07-07-2018 13:07 ]
Dat lijkt mij ook een stuk bruikbaarder idd. Maar ook qua krijgen vind ik op techniek en met souplesse naar boven veel leuker dan lomp op snelheid.
Nu bij wat mooie gladde zandpaden hier en singletrails dat je op snelheid doorknalt dat dat ook wel erg gaaf is, maar dat doe ik toch geen hele stukken. 
Ik zit trouwens wel meer en en meer gezien de keuze en mogelijkheden naar SRAM te kijken.
Ik zit trouwens wel meer en en meer gezien de keuze en mogelijkheden naar SRAM te kijken.
[ Voor 18% gewijzigd door Joopieboy op 07-07-2018 13:15 ]
Met 30 - 11 trap je alsnog 34 km/u bij 90RPM, hard zat. Of je moet wedstrijden willen rijden, dan mis je wel een sprintversnelling.
@Joopieboy SRAM is fijn spul. Als mijn huidige set op is, ga ik over naar een GX Eagle setup met een NX-cassette, die past namelijk wel op een shimano-body.
@Joopieboy SRAM is fijn spul. Als mijn huidige set op is, ga ik over naar een GX Eagle setup met een NX-cassette, die past namelijk wel op een shimano-body.
[ Voor 78% gewijzigd door Sjoewe op 07-07-2018 13:19 ]
Haha, 29" en 44t in combinatie met een 1,2" band... Gravel ftw ;-)
O jij hebt tegenwoordig een gravelbike? Dat kan ook idd, foto? Ben wel benieuwd. 
En een beetje in de gaten houden of er een leuk XL hardtail frame voorbij komt die niet te lang is.
Aah zo, nja ik ga toch iets helemaal nieuws opbouwen dus voor mij maakt het niet zoveel uit. Zie nu ook de XT M8000 setjes voorbij komen van tegen de 600 euro. Dan alleen nog even kijken naar de vertanding en hoe en wat, 36 voor is misschien wat te en de standaard kits hebben 32 of 34 met een 11 11-42.Sjoewe schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:15:
Met 30 - 11 trap je alsnog 34 km/u bij 90RPM, hard zat. Of je moet wedstrijden willen rijden, dan mis je wel een sprintversnelling.
En een beetje in de gaten houden of er een leuk XL hardtail frame voorbij komt die niet te lang is.
[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 07-07-2018 14:03 ]
Ik weet niet precies wat je zoekt, maar ik ga zelf wel lekker op de NS Eccentric Evo 29 als toekomstige upgrade. Frame is maar iets van 300 euro ook
Zo mijn vrouw is ook geslaagd. Het is een Bulls Copperhead 3 LT 27,5 geworden. Helemaal blij ermee hahaha.
Misschien dat iemand dit herkent: voorwiel een paar uur eruit gehad, in de auto (goed warm, zon) en nu krijg ik het voorwiel er niet meer in. Avid Elixer 5 (hydraulische) rem, die is in zijn neutraal, al zo goed als te strak. Ik heb nog net één keer het wiel erin gekregen, maar die draaide niet en rem kon ook nauwelijks worden ingedrukt. Wiel er weer uit en de ruimte is nu zo weinig tussen de pads, dat het wiel er ook niet meer in kan.
Normaal met kabelremmen kan ook zoiets gebeuren (dat de rem ineens veel strakker staat), dan is het simpel, zit ie ergens bij de kabels achter gehaakt. Maar bij hydraulische remmen, heb ik geen idee. Iemand hier een idee, waarom bovenstaand gebeurd?
Ik heb veel vaker voorwiel eruit gehad, nog nooit problemen gehad met dit euvel.
Normaal met kabelremmen kan ook zoiets gebeuren (dat de rem ineens veel strakker staat), dan is het simpel, zit ie ergens bij de kabels achter gehaakt. Maar bij hydraulische remmen, heb ik geen idee. Iemand hier een idee, waarom bovenstaand gebeurd?
Ik heb veel vaker voorwiel eruit gehad, nog nooit problemen gehad met dit euvel.
pepernooot
Ff remblokken naar buiten drukken met schroevendrsaier.
Per ongeluk in de hendel geknepen...
De pistons stellen zich dan bij op een situatie zonder schijf... (Normaal is dit om slijtage van de blokken op te vangen). En dan past het niet meer. Simpele oplossing met een plastic bandenlichter ertussen en de pistons terug duwen
De pistons stellen zich dan bij op een situatie zonder schijf... (Normaal is dit om slijtage van de blokken op te vangen). En dan past het niet meer. Simpele oplossing met een plastic bandenlichter ertussen en de pistons terug duwen
Zal ongetwijfeld goed gaan, maar wees met een schroevendraaier extra voorzichtig...Tylen schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 17:24:
Ff remblokken naar buiten drukken met schroevendrsaier.
[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 07-07-2018 17:26 ]
Misschien niet verstandig idd bij MTB bij de racemotor doe ik het wel altijd zo. Maar dat is wat steviger.
Dank! Remhendel is wel eventjes ingedrukt geweest, maar niet tijdens in/uitladen en vervoer. Ondanks dat ik het niet wist, goed opgelet dat de hendels niet ingedrukt konden worden.
Ik heb er een half uur een schroevendraaier tussen gehad, toen was er genoeg ruimte om het wiel er weerbin te krijgen. Dus nu tijd geven? Wiel kan draaien... Maar loopt aan, met beide pads. Hoop dat jullie gelijk hebben met het zichtzelf zetten! Voelt erg strak. Paar uurtjes wachten dus nu?
Het voelt ook niet alsof er lucht in zit.
Ik heb er een half uur een schroevendraaier tussen gehad, toen was er genoeg ruimte om het wiel er weerbin te krijgen. Dus nu tijd geven? Wiel kan draaien... Maar loopt aan, met beide pads. Hoop dat jullie gelijk hebben met het zichtzelf zetten! Voelt erg strak. Paar uurtjes wachten dus nu?
Het voelt ook niet alsof er lucht in zit.
pepernooot
Handige tip voor de volgende keer is om bij transport als je een wiel eruit haalt 1 of 2 (dubbelgevouwen) visite kaartjes ertussen te duwen.dinkelover schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 17:15:
Misschien dat iemand dit herkend: voorwiel een paar uur eruit gehad, in de auto (goed warm, zon) en nu krijg ik het voorwiel er niet meer in. Avond Elixer 5 (huydrolische) rem, die is in zijn neutraal, al zo goed als te strak. Ik heb nog net 1 keer het wiel erin gekregen, maar die draaide niet en rem kon ook nauwelijks worden ingedrukt. Wiel er weer uit en de ruimte is nu zo weinig tussen de pads, dat het wiel er ook niet meer in kan.
Normaal met kabelremmen kan ook zoiets gebeuren (dat de rem ineens veel strakker staat), dan is het simpel, zit ie ergens bij de kabels achter gehaakt. Maar bij huydrolische remmen, heb ik geen idee. Iemand hier een idee, waarom bovenstaand gebeurd?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vandaag bijna overhoop gereden door een auto die me niet gezien had aan een rotonde op terugweg naar huis.
Helaas lag de GoPro niet aan
. Gelukkig had de mevrouw aan het stuur snelle reflexen. Haar banden piepten
. Toch eventjes verschieten, en dat tijdens mijn eerste MTB-ritje sinds mei.
Blijft toch een gevaarlijke sport, dat fietsen. Volgende keer maar óp de rotonde rijden ipv op het fietspad, dan zien ze me tenminste. Had nochtans duidelijk voorrang:
Helaas lag de GoPro niet aan
Blijft toch een gevaarlijke sport, dat fietsen. Volgende keer maar óp de rotonde rijden ipv op het fietspad, dan zien ze me tenminste. Had nochtans duidelijk voorrang:

Mooi man, rij ook vaak in Gieten. Ook een nieuwe bike gekocht, wordt weer extra leuk van,..BeZaX schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:47:
Nieuwe MTBer (omgeving Gieten/Drenthe) meldt zich. Sinds eind mei ben ik begonnen op een hele oude Bianchi (+/- 20 jaar gok ik), om te kijken of het wat voor mij was. Inmiddels de smaak te pakken en sinds vrijdag mijn MTB ingeruild voor een Grand Canyon AL SLX 8.0. Erg fijne upgrade qua grip, snelheid, schakelen en houding.
Concrete vraag. Spoelen jullie elke keer de fiets af met dit droge (met wel veel wind en zand) weer af of is dit overkill?
no comment
Vraagje ivm fietsendragers voor op de trekhaak...
Zou graag een tweedehandsje nemen van mensen. Wat zijn zo dingen waar ik moet op letten want heb er geen verstand van. Wat zijn jullie tips qua vragen aan de verkoper?
Groetjes
C
Zou graag een tweedehandsje nemen van mensen. Wat zijn zo dingen waar ik moet op letten want heb er geen verstand van. Wat zijn jullie tips qua vragen aan de verkoper?
Groetjes
C
Ik zou kijken of je fiets er goed stevig op past (meenemen dus).Crust schreef op zondag 8 juli 2018 @ 07:37:
Groetjes
C
Er valt niet veel over te vragen toch?Crust schreef op zondag 8 juli 2018 @ 07:37:
Groetjes
C
Goed checken of alle lampen het doen. Alle klikkertjes voor de kentekenplaat erbij zitten (thule heeft die bijvoorbeeld). Als hij op slot kan dan de sleutels erbij.
De pistons van die Avid remmen staan erom bekend na een paar jaar niet meer goed in en uit te gaan. Jaartje geleden ook met mijn vorige fiets gehad na het vervangen van de blokken. Was helaas niet meer te redden.dinkelover schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 17:15:
Misschien dat iemand dit herkend: voorwiel een paar uur eruit gehad, in de auto (goed warm, zon) en nu krijg ik het voorwiel er niet meer in. Avond Elixer 5 (huydrolische) rem, die is in zijn neutraal, al zo goed als te strak. Ik heb nog net 1 keer het wiel erin gekregen, maar die draaide niet en rem kon ook nauwelijks worden ingedrukt. Wiel er weer uit en de ruimte is nu zo weinig tussen de pads, dat het wiel er ook niet meer in kan.
Normaal met kabelremmen kan ook zoiets gebeuren (dat de rem ineens veel strakker staat), dan is het simpel, zit ie ergens bij de kabels achter gehaakt. Maar bij huydrolische remmen, heb ik geen idee. Iemand hier een idee, waarom bovenstaand gebeurd?
Remmen maar in zijn geheel vervangen voor Shimano’s.
Ik weet dus niet of er veel of weinig over te vragen valt. Lampen checken neem ik aan, ook of de klikkertjes werken, mss ook vragen of er mountainbikes op 'gemount' kunnen worden. Zijn er verder zo nog dingen?Tylen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:07:
[...]
Er valt niet veel over te vragen toch?
Goed checken of alle lampen het doen. Alle klikkertjes voor de kentekenplaat erbij zitten (thule heeft die bijvoorbeeld). Als hij op slot kan dan de sleutels erbij.
Wielgoten breed genoeg voor MTB wielen?Crust schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:16:
[...]
Ik weet dus niet of er veel of weinig over te vragen valt. Lampen checken neem ik aan, ook of de klikkertjes werken, mss ook vragen of er mountainbikes op 'gemount' kunnen worden. Zijn er verder zo nog dingen?
Lengte groot genoeg en/of verstelbare goot?
Is het klem systeem flexibel genoeg voor soms creatief gevormde MTB frames?
Hoe is de staat van de riempjes?
In mijn geval bleek na een aantal x gebruik dat van beide klemmen de bout/moer combinatie compleet dol was gedraaid; mensen hebben vaak de neiging deze met zoveel mogelijk kracht vast te draaien, terwijl dat niet nodig is en zeker in geval van een carbon frame zelfs je fiets kan slopen.
Gelukkig kon ik het makkelijk zelf oplossen met een betere kwaliteit bout en moer ook nog...
Goeie opmerking ik denk idd dat vele mensen de klemmetjes te hard zouden aanschroeven. Nu ik er bij stilsta zou ik mss ook die fout maken. De wielgoten zijn idd belangrijk. Wel moeilijk mijn fiets mee naar daar te nemen zonder drage. En waarom de lengte?Tacoos schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:26:
[...]
Wielgoten breed genoeg voor MTB wielen?
Lengte groot genoeg en/of verstelbare goot?
Is het klem systeem flexibel genoeg voor soms creatief gevormde MTB frames?
Hoe is de staat van de riempjes?
[ Voor 25% gewijzigd door Crust op 08-07-2018 08:37 ]
Gisteren mooi 41km gefietst op een route die ik nog niet (geheel) kende. Af en toe de weg kwijt maar met de mtbroutesapp bleek dat ik toch wel goed zat (aantal reacties op die route is dat meer mensen het onduidelijk vonden).
Geen kauwgom in gehad. Merkte serieus wel dat ik meer dorst had en dus vaker dronk. Fietste wel middag op de middag dus kan ook door de warmte komen. Moet er nog even een 2e houder bijhalen.
Fietsen zelf ging goed, af en toe even gestop en overleefd met een snelle Jelle. Maar bij 30km was ik wel op. Dus het laatste stuk ging moeizaam.
Geen kauwgom in gehad. Merkte serieus wel dat ik meer dorst had en dus vaker dronk. Fietste wel middag op de middag dus kan ook door de warmte komen. Moet er nog even een 2e houder bijhalen.
Fietsen zelf ging goed, af en toe even gestop en overleefd met een snelle Jelle. Maar bij 30km was ik wel op. Dus het laatste stuk ging moeizaam.
Je kunt een los wiel meenemen?Crust schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:36:
[...]
Goeie opmerking ik denk idd dat vele mensen de klemmetjes te hard zouden aanschroeven. Nu ik er bij stilsta zou ik mss ook die fout maken. De wielgoten zijn idd belangrijk. Wel moeilijk mijn fiets mee naar daar te nemen zonder drage. En waarom de lengte?
De lengte omdat MTB fietsen toch wel even een andere 'wiel-basis' hebben als de gemiddelde vrijetijdsfiets
Ik fietste ook vaak met kauwgom omdat ik altijd een giga droge bek bleef houden (jup ademhaling door de mond, niet handig) totdat ik een klapper maakte en van schrik mn kauwgom (gelukkig) inslikte.. daarna nooit meer gedaan, dan maar wat meer kleine slokjes water om de boel te smerenTrezzahn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:33:
Gisteren mooi 41km gefietst op een route die ik nog niet (geheel) kende. Af en toe de weg kwijt maar met de mtbroutesapp bleek dat ik toch wel goed zat (aantal reacties op die route is dat meer mensen het onduidelijk vonden).
Worldcup MTB nu live op Red Bull TV. Nu de vrouwen, straks de mannen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Een slacke trail bike is toch net ff wat langer dan een stadsfiets.Crust schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:36:
[...]
Goeie opmerking ik denk idd dat vele mensen de klemmetjes te hard zouden aanschroeven. Nu ik er bij stilsta zou ik mss ook die fout maken. De wielgoten zijn idd belangrijk. Wel moeilijk mijn fiets mee naar daar te nemen zonder drage. En waarom de lengte?

Niet mij fiets en/of auto overigens 😜
[ Voor 4% gewijzigd door Tacoos op 08-07-2018 12:56 ]
Goeiedag wat hoog, lekker veel winddruk op de fiets/auto/onderdelen.Tacoos schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:55:
[...]
Een slacke trail bike is toch net ff wat langer dan een stadsfiets.
[afbeelding]
Niet mij fiets en/of auto overigens 😜
no comment
Naja ik zou zelf geen wiel meenemen. Maar even een rolmaat om het een en ander even te meten is geen slechte.
Het helpt mij enorm in het reguleren van mijn energie. Zeker in de opbouwende fase kan het best de moeite zijn. Maar het is wel een investering inderdaad. Aan de andere kant, hoe meer geld er in zit, hoe minder je de neiging zal hebben om het minder te doen, toch?Trezzahn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:58:
[...]
Ik ga regelmatig met iemand anders fietsen, alleen zijn we beiden onervaren. Maar ik haal even veel fun en zin uit alleen fietsen als met z'n 2en. Zo'n fietscomputer gaat me nu nog een beetje te ver. Wil er nog niet teveel geld in pompen en dat ik het straks of minder ga doen of bijvoorbeeld verkeerd gebruik.
Als je een beetje regelmatig fietst is de 100 km binnen een jaar zéker mogelijk100km? Lekker. Dat zie ik binnenkort nog niet gebeuren.
Waar ik tegenaan loop is nogal wisselend, soms vermoeide benen soms conditioneel (al wel dat laatste steeds beter wordt nu ik vaker ga). Maar tussen de oren wil ik vaak nog wel door, maar ben ik vaak kapot. Heeft ook een groot deel met ademhaling te maken denk ik. Als ik een leuke 'afdaling' doe met veel sturen en concentreren en daarna een heuvel op moet, dan ben ik helemaal kapot omdat ik verkeerd adem heb gehaald denk ik.
Hoeft niet perse ademhaling te zijn, ik merk dat bij mezelf ook dat ik na een afdaling de neiging heb om in hetzelfde tempo omhoog te gaan. Zeker in het begin heb ik me afgeleerd dat te doen, omdat ik merkte dat ik daar echt op leeg liep.
Zeker als ik een langer eind fietst doe ik de beklimmingen erg rustig
Dat is precies de reden dat ik mijn snelheid erg aanpas als ik door de bebouwde kom rij. Eerder had ik ook wel dat ik (ongemerkt) een stuk harder reed dan de rest van de fietsers. Het lastige is dan dat automobilisten je niet altijd zien aankomen en zeker niet altijd op tijd kunnen reageren.CedricD schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:19:
Vandaag bijna overhoop gereden door een auto die me niet gezien had aan een rotonde op terugweg naar huis.
Helaas lag de GoPro niet aan. Gelukkig had de mevrouw aan het stuur snelle reflexen. Haar banden piepten
[afbeelding]
Mij kunnen jullie ook toevoegen aan de MTB gang. Afgelopen week vooral binnen bebouwde kom wat conditie opgebouwd en gisteren mijn eerst rit op een singletrack.
Mijn fiets: Cannondale Trail 3 29"
Ik wist niet dat Mountainbiken zo leuk kon zijn.
Mijn fiets: Cannondale Trail 3 29"
Ik wist niet dat Mountainbiken zo leuk kon zijn.
Helemaal eens met @L0we. Automobilisten verwachten dat een fietser zo'n 15 a 20km/u rijdt of zien ze helemaal over het hoofd. Vergelijk het eens met jezelf. Sommige rotondes zijn echt gewoon irritant. Als er weinig gebeurt op een rotonde kun je van te voren het fietspad wel volgen en weet je wel of er iemand op het fietspad fietst.
Maar toch ga ik er altijd van uit dat iemand me niet ziet
Ook wat betreft klimmen ben ik het met @L0we eens, naar boven is maar saai en moet me zo min mogelijk energie kosten. Naar beneden begint de pret
Maar toch ga ik er altijd van uit dat iemand me niet ziet
Ook wat betreft klimmen ben ik het met @L0we eens, naar boven is maar saai en moet me zo min mogelijk energie kosten. Naar beneden begint de pret
Inmiddels inderdaad het euvel in diverse YouTube filmpjes kunnen spotten. Je hebt het bij juiste eind denk ik. En het lijkt bij mij ook een vastzittende piston helaas. Veelvoorkomend bij Avid en deze zijn mogelijk al 7 jaar oud.bas-r schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:13:
[...]
De pistons van die Avid remmen staan erom bekend na een paar jaar niet meer goed in en uit te gaan. Jaartje geleden ook met mijn vorige fiets gehad na het vervangen van de blokken. Was helaas niet meer te redden.
Remmen maar in zijn geheel vervangen voor Shimano’s.
Shimano is wel zo goed als onderhoudsvrij? Ik ben niet meer zo bedreven in eigen onderhoud en geklungel met hydrauliek lijkt me niets.
pepernooot
In dat opzicht zijn de shimano remmen redelijk goed zelf te onderhouden. Door het reservoirtje wat je bovenop de remgreep zet is het onluchten niet zo'n spannende zaak. Wanneer ze echter goed werken heb je er bijna geen kijken meer na. Misschien na een paar jaar een keertje ontluchten maar dat is het dan ook wel. Het zaakje goed schoonhouden is een 2e, maar dat geldt voor heel de fiets.
MTB rit doe je ook niet op het asfaltCedricD schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:19:
Helaas lag de GoPro niet aan. Gelukkig had de mevrouw aan het stuur snelle reflexen. Haar banden piepten
[afbeelding]

+1
Ik vind het al zonde van mijn noppen om 5km over asfalt naar start mtb route te fietsen
Haha, precies.
Heb nu overigens alleen mijn Specialized Demo II staan, en daar wil je al helemaal niet mee over het asfalt. XD
Heb nu overigens alleen mijn Specialized Demo II staan, en daar wil je al helemaal niet mee over het asfalt. XD
Ik vind het zonde om de auto te pakken om (voor mij) 9 km (in 18 min) naar de route te rijden, qua tijd scheelt het niks (als je in en uitladen meerekend) en het voordeel is dat je een beetje opgewarmd op de route aankomt.
Materiaal slijt toch wel, dat is voor mij geen reden om niet op asfalt te fietsen
@Marsjee een downhill bike is wel wat anders, daar wil je niet eens mee over een vlak stuk rijden
Materiaal slijt toch wel, dat is voor mij geen reden om niet op asfalt te fietsen
@Marsjee een downhill bike is wel wat anders, daar wil je niet eens mee over een vlak stuk rijden
True. Reed zelf ook asfalt, naar route toe. En ja, ook met de downhill welles eerst 14kilometer moeten fietsen voor ik op locatie was. Crazy timesPrulleman schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:59:
Ik vind het zonde om de auto te pakken om (voor mij) 9 km (in 18 min) naar de route te rijden, qua tijd scheelt het niks (als je in en uitladen meerekend) en het voordeel is dat je een beetje opgewarmd op de route aankomt.

Gisteren meer op hartslag gereden. Sinds ik rijd met de Polar v650 valt het mij op dat mijn gemiddelde hartslag 172 is met als max 198. Ik voel mij daarna wel kiplekker dus waarschijnlijk heb ik gewoon een hoge hartslag. Daarnaast is mijn hartslag in rust 60 slagen per minuut.
Ik wil dus meer in D1/D2 gaan trainen. Dus ik gisteren mij keurig netjes aan de D1/D2 zone gehouden en reed vervolgens maar 4 minuten trager. Hmmm toch maar meer hierin bezig zijn. Dit is wat beter voor de conditie
Nog meer mensen hier die hierop letten?
Ik wil dus meer in D1/D2 gaan trainen. Dus ik gisteren mij keurig netjes aan de D1/D2 zone gehouden en reed vervolgens maar 4 minuten trager. Hmmm toch maar meer hierin bezig zijn. Dit is wat beter voor de conditie
Nog meer mensen hier die hierop letten?
[ Voor 20% gewijzigd door Tylen op 10-07-2018 13:42 ]
@Tylen Ik fiets sinds kort ook met een hartslagmeter, maar nog niet heel bewust. In eerste instantie voor de statistieken.
Als ik naar mijn rondje van gisteren kijk, dan is mijn gemiddelde op de weg 142, en op het parcours 157. Met 157 ga ik niet stuk, maar als ik boven de 170 uitkom, dan is dat niet voor lang.
Als ik naar mijn laatste rondje in de Ardennen kijk, dan schommelt het veel harder (klimmen/dalen). tijdens klimmen loopt het langzaam op naar 165 (beetje mijn threshold denk ik) en zakt het vrij snel daarna weer naar +/- 130.
En bij een rondje van 60km over de weg met iemand anders (langzamer) en beetje tussen de 25-28km/h cruisen zit ik op gemiddeld 130 bpm. Begin en eind van die rit alleen rond de 30km/h zit ik tegen de 150
Als ik naar mijn rondje van gisteren kijk, dan is mijn gemiddelde op de weg 142, en op het parcours 157. Met 157 ga ik niet stuk, maar als ik boven de 170 uitkom, dan is dat niet voor lang.
Als ik naar mijn laatste rondje in de Ardennen kijk, dan schommelt het veel harder (klimmen/dalen). tijdens klimmen loopt het langzaam op naar 165 (beetje mijn threshold denk ik) en zakt het vrij snel daarna weer naar +/- 130.
En bij een rondje van 60km over de weg met iemand anders (langzamer) en beetje tussen de 25-28km/h cruisen zit ik op gemiddeld 130 bpm. Begin en eind van die rit alleen rond de 30km/h zit ik tegen de 150
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 10-07-2018 12:56 ]
@Prulleman dat zijn ook juiste waardes zoals het hoort te zijn. Maar niet iedereen is gelijk natuurlijk.
Zoek maar eens naar d1 d2 zones etc
.
Zoek maar eens naar d1 d2 zones etc
He wat leuk, een draadje over mountainbiken op tweakers, zal deze zeker gaan volgen en misschien kom ik nog eens wat tweakers tegen op de noordelijke routes (Sleen/Gieten/Appelscha/Diever/Assen/Dwingeloo/Lauwersoog).
Oh, ik fiets op een Scott Scale 940 met eigenlijk weinig aanpassingen op een cane creek thudbuster na,
qua trappers ben ik net overgestapt sinds een weekje op de Shimano Saints (flats) na een nasty pedal strike vorige week die de as van een trapper compleet gesloopt had.
Oh, ik fiets op een Scott Scale 940 met eigenlijk weinig aanpassingen op een cane creek thudbuster na,
qua trappers ben ik net overgestapt sinds een weekje op de Shimano Saints (flats) na een nasty pedal strike vorige week die de as van een trapper compleet gesloopt had.
Welkom.E-Jungle schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:41:
He wat leuk, een draadje over mountainbiken op tweakers, zal deze zeker gaan volgen en misschien kom ik nog eens wat tweakers tegen op de noordelijke routes (Sleen/Gieten/Appelscha/Diever/Assen/Dwingeloo/Lauwersoog).
Hoe is assen? Hoor daar we leuke verhalen over. Sleen heb ik ee npaar keer gereden en die vind ik echt geweldig.
Assen is een kort rondje, maar is wel leuk als je van licht technisch werk houdt, veel korte klimmetjes, heuvels en bochtjes, weinig rechte stukken en voor flow hoef je daar dus niet naartoe te gaan.
Is recent vooral een route waar ik weg naar huis langs ga om nog even wat energie weg te trappen na het fietsen van een langere route, als je er helemaal klaar mee bent ben je in een paar minuten weer bij de auto omdat je om een plas fietst. Gelukkig heb ik Assen nog nooit af hoeven breken
Sleen is inderdaad een fijne route, mooie afstand ook.
Is recent vooral een route waar ik weg naar huis langs ga om nog even wat energie weg te trappen na het fietsen van een langere route, als je er helemaal klaar mee bent ben je in een paar minuten weer bij de auto omdat je om een plas fietst. Gelukkig heb ik Assen nog nooit af hoeven breken
Sleen is inderdaad een fijne route, mooie afstand ook.
Misschien kom ik je wel een keer tegen op Appelscha of Diever. Hoewel Havelte mijn thuisrondje is.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Die van mij is nog iets makkelijker te herkennen, als je een starre, starre singlespeed tegenkomt ben ik dat waarschijnlijk.

Gezien de populariteit van dit topic, is het een idee om een keer een Tweakers MTB meet te doen? Gewoon voor de gezellig, niet volgas PR's proberen te zetten. Misschien dat de beginners zo her en der wat tips en tricks kunnen krijgen van de wat meer ervaren rijders.
Wat voor een frame is dit?
Sexy!blitzkrieg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:41:
Die van mij is nog iets makkelijker te herkennen, als je een starre, starre singlespeed tegenkomt ben ik dat waarschijnlijk.
[afbeelding]
Kona Unit 2014 model.Demo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:43:
Gezien de populariteit van dit topic, is het een idee om een keer een Tweakers MTB meet te doen? Gewoon voor de gezellig, niet volgas PR's proberen te zetten. Misschien dat de beginners zo her en der wat tips en tricks kunnen krijgen van de wat meer ervaren rijders.
[...]
Sexy!Wat voor een frame is dit?
Dit topic is gesloten.