Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.256 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:07
Zo dat was een leuk stukje peddelen :)

Jammer dat de routes zo uitgedroogd zijn, vooral Leersum en Zeist waren voor grote delen echt helemaal mul. Verder bijna probleemloze rit behalve dat er op Leersum een tak in mn achterwiel wipte en twee spaken meenam. Gelukkig was het nog wel rijdbaar dus voorzichtig doorgereden, maar het beste excuus voor een nieuwe wielset heb ik nu wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:36
Vanmorgen ook heerlijk gefietst. Even een aantal routes aan elkaar geknoopt waardoor totaal op 112km uit kwam. Met dit weer is het toch wel lekker om in de schaduw van de bossen te fietsen.
Mul zand viel op mijn routes wel mee, maar af en toe lag het wel op een vervelende plek (o.a. bochten) waardoor je wel de aandacht er bij moest houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05
L0we schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:01:
[...]

Het is zeker een verschil, maar het is de vraag of je die 1000 euro fiets ook niet na een korte tijd wil vervangen.
Ik ken genoeg mensen die jarenlang op zo'n instapper van €1000 blijven rijden. Het is de prijsklasse die geen grote nadelen meer heeft, en heel blijft. En sowieso de prijsklasse waarin je een fiets krijgt die zo goed is, dat je daarmee de kennis opdoet om de goede fiets voor €2000 uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MBV schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:47:
[...]

Ik ken genoeg mensen die jarenlang op zo'n instapper van €1000 blijven rijden. Het is de prijsklasse die geen grote nadelen meer heeft, en heel blijft. En sowieso de prijsklasse waarin je een fiets krijgt die zo goed is, dat je daarmee de kennis opdoet om de goede fiets voor €2000 uit te zoeken.
Of gewoon tevreden blijft en daarna weer een fiets van rond de 1000 euro uitzoekt die een jaar of 5 - 10 meegaat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Cyberpope schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:54:
[...]

Of gewoon tevreden blijft en daarna weer een fiets van rond de 1000 euro uitzoekt die een jaar of 5 - 10 meegaat.
Of waarbij het budget rond de € 1000 gehandhaafd blijft door de partner ;( Maar ik kan gelukkig prima uit de voeten met mijn "instapmodellen" (ook racefiets rond hetzelfde bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Instapper van 1000 euro? Een instapper lijkt mij 500 euro. Cube's Aim, Acid of Attention. Prima fietsjes met Acera afmontage e.d.

Bij 1000 euro praten we al van luchtgeveerde XT fietsen. Dat lijkt mij toch al meer dan instap. Het klinkt meer als een denigrerende opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Erazzzer schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:11:
Instapper van 1000 euro? Een instapper lijkt mij 500 euro. Cube's Aim, Acid of Attention. Prima fietsjes met Acera afmontage e.d.
Sorry, maar 1 serieuze tocht en dat Acera spul is aan gort gereden. Leuk voor op de weg. En ik heb er ervaring mee. Heb wat mogen uitproberen, binnen 3 uur de hele bende ontregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

maartend schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:12:
[...]

Sorry, maar 1 serieuze tocht en dat Acera spul is aan gort gereden. Leuk voor op de weg. En ik heb er ervaring mee. Heb wat mogen uitproberen, binnen 3 uur de hele bende ontregelt.
Tuurlijk, 1 rit en dat spul is aan gort. Toch wel met stip op 1 de domste opmerking die ik hier heb gehoord. Een beginnende rijder die gewoon recreatief zijn rondjes doet kan daar prima een jaar of 2 mee voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Erazzzer schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Tuurlijk, 1 rit en dat spul is aan gort. Toch wel met stip op 1 de domste opmerking die ik hier heb gehoord. Een beginnende rijder die gewoon recreatief zijn rondjes doet kan daar prima een jaar of 2 mee voorruit.
Eigen ervaring.. 3 fietsen, 3 man. Rondje in Vogezen.
V-brakes werkten niet meer goed, leken spons, achterderrie ontregeld/zum knoppen. Voor derrie deed het nog.

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 01-07-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:28
[...]

Als je in die 2 jaar weinig vooruitgang boekt misschien, anders ben je na een half jaar toch wel aan een nieuwe groep toe, en dan voldoet de vork niet meer, je komt erachter dat je nog beter locked kan rijden dan met gare demping etc . Maar als je die gaat vervangen ben je bij elkaar ook een paar 100 euro verder en heb je nog steeds een fiets van 15kg. Dus een instapper van 500 euro is wat mij betreft geen instapper, maar een speelgoed fiets. Een serieuze instapper begint bij 800-1000 euro. Daar kan je even mee vooruit en zal het materiaal niet zomaar de beperkende factor zijn (pas als je echt serieuze skills en conditie hebt gekweekt zal je significant sneller zijn op een betere fiets)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-09 21:36
Erazzzer schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:11:

Bij 1000 euro praten we al van luchtgeveerde XT fietsen. Dat lijkt mij toch al meer dan instap. Het klinkt meer als een denigrerende opmerking.
Als er een Scott gepost wordt met een coil-vork is het gewoon een instapper. Of je er mee uit de voeten kunt of niet staat daar volledig los van. Al kost die Scott 2000 euro (want Scott dus heel goed en duur) dan blijft het een instapper. Dat hangt namelijk niet af van de prijs maar van de fiets.

Is die Scott dan zonde van je geld en kun je veel meer bang for bucks krijgen? Ja! Of ie nou 1000 of 2000 euro kost.

Dat het in jouw oren denigrerend klinkt kan ik me voorstellen maar zo is het van mijn kant nooit bedoeld. Het is de bedoeling geweest om een Scott Scale 990 gelijk te stellen aan een B'Twin-weet-ik-welk-type. (met coil-vork en vergelijkbare groep)
[...]

Hier generaliseer je teveel. Ik weet zeker dat er bij die fiets iets kapot is als ik er een serieuze tocht mee maak. (Binnen Nederland) Of het nou de ketting is, een voorwiel, een achterwiel, het hele frame (inclusief ikzelf) omdat ik geen controle heb door de vork of wat dan ook. Er is iets kapot.

Kan ik niet schakelen? Vast. Moet ik mijn rijgedrag dan meer aanpassen aan de fiets? Zeker. Maar daar gaat het niet om. Jij stelt dat het onzin is, ik hoef aan de andere kant geen extremen aan te halen waarin het toch echt kapot gaat bij een normaal Nederlands rondje.

Dat een toer-MTB'er er jaren op vooruit kan, klopt ook helemaal. En daar is niets denigrerends bij.

[ Voor 32% gewijzigd door Ruud op 02-07-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
@L0we goed gedaan! :D

Hier zaterdag ook de Hel van Ede/Wageningen gereden. voor mij ook de eerste keer 100km. 5 uur en 10 minuten gereden, met pauze's iets van 5 uur en 30 min. Hij was voor mij eigenlijk 15 km te lang. Ik denk dat ik te snel gestart ben. Op het eind helemaal stuk gegaan en alleen nog maar lopen vloeken op de slecht gesnoeide paden in de laatste kilometers. Kon wel janken toen ik ook nog 2x kort achter elkaar verkeerd reed waarvan 1x een flinke afdaling. Sommige haakse bochten stonden met 3/4/5 pijlen aangegeven en dan andere weer met 1 klein pijltje. Had af en toe wat duidelijker gekund wat mij betreft.

Verder ook op de MTB een super goed georganiseerde tocht. Overal verkeersregelaars, super pauze plaatsen met genoeg te eten en te drinken. Vorig jaar op de racefiets gereden en toen viel me dat ook al op. Super mooie omgeving voor een Brabander als ik, waar het overal zo plat als een pannenkoek is. Staat weer op de agenda voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Rudolf schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:01:
@L0we goed gedaan! :D

Hier zaterdag ook de Hel van Ede/Wageningen gereden. voor mij ook de eerste keer 100km. 5 uur en 10 minuten gereden, met pauze's iets van 5 uur en 30 min. Hij was voor mij eigenlijk 15 km te lang. Ik denk dat ik te snel gestart ben. Op het eind helemaal stuk gegaan en alleen nog maar lopen vloeken op de slecht gesnoeide paden in de laatste kilometers. Kon wel janken toen ik ook nog 2x kort achter elkaar verkeerd reed waarvan 1x een flinke afdaling. Sommige haakse bochten stonden met 3/4/5 pijlen aangegeven en dan andere weer met 1 klein pijltje. Had af en toe wat duidelijker gekund wat mij betreft.

Verder ook op de MTB een super goed georganiseerde tocht. Overal verkeersregelaars, super pauze plaatsen met genoeg te eten en te drinken. Vorig jaar op de racefiets gereden en toen viel me dat ook al op. Super mooie omgeving voor een Brabander als ik, waar het overal zo plat als een pannenkoek is. Staat weer op de agenda voor volgend jaar.
Goed bezig!

Ik heb héél conservatief gereden. Mijn fietsmaatje was bij 70 km al aardig op, dus dat remde ook nogal af. Uiteindelijk in 6:04 gereden, maar ik had zelf het gevoel dat ik nog wel tijden door kon als mijn zitvlak wat meer mee zou werken :P. Viel me echt ontzettend mee voor een 100 km rit.

Ik vond de bewegwijzering eigenlijk wel ontzettend goed, geen moment gehad dat het onduidelijk was of dat ik bordjes miste. Vond het erg fijn dat er altijd na de bocht nog een bordje stond als bevestiging dat je echt op de goede weg zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
MBV schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:47:
[...]

Ik ook wel hoor, maar zie ook wel dat mensen binnen een jaar wéér wat beters / snellers willen. Vandaar mijn suggestie om daar even over na te denken, dat je niet twee keer kort achter elkaar geld aan het uitgeven bent. Tweedehands waarde van een 1000 euro fiets is over het algemeen niet heel denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:10

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Eerste ervaringen op de MTB waren fantastisch!

Zaterdagochtend naar Noordwijk gefietst en daar een stuk of 7 single tracks gereden. Echt een andere beleving dan op de racefiets, erg leuk om te doen. Sommige delen waren niet te doen door erg veel mul zand, maar verder veel plezier gehad. Dat smaakt zeker naar meer!

Ik kwam er wel achter, dat ik achter een race cassette heb (12-21) :). Die kan beter vervangen worden door een MTB variant. Ik kwam de meeste stukken wel omhoog in Noordwijk, maar ergens mis ik waarschijnlijk wat met deze cassette. Nu zit er op de MTB een 3x9 speed. Voor weet ik de preciese tandwielen niet, maar het is dus een triple. Ik zie dat er over het algemeen nog een tweetal XT cassettes worden aangeboden, 11-32 en 11-34. Ik neig naar de 11-32. Volgens mij maakt het niet heel veel uit, maar ik neig naar de 11-32. Wat zouden jullie doen?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Met je kleinste tandwiel voor ga je geen verschil merken tussen een 32 of 34 achter, beide zul je NL niet nodig hebben. Beide zullen prima voldoen, zou er niet teveel over twijfelen. (Bij een single setup komt het een stuk nauwer met de keuze van je cassette).

Je zou de exacte gegevens hier kunnen invullen en kijken met welke cassette je de beste verdeling hebt (minste overlap).
http://ritzelrechner.de

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mul zand is een mooie uitdaging om je techniek te verbeteren, niet iets om over te klagen! :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
zonoskar schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:30:
Mul zand is een mooie uitdaging om je techniek te verbeteren, niet iets om over te klagen! :)
Tot op zekere hoogte. Met de Drenthe200 kon je ook 200km werken aan de techniek door de blubber, maar alles heeft zijn grenzen :P Maar af en toe wat mulzand stukken is natuurlijk prima. Juist de onverwachte stukken mulzand doen een beroep op de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:52
Nieuwe MTBer (omgeving Gieten/Drenthe) meldt zich. Sinds eind mei ben ik begonnen op een hele oude Bianchi (+/- 20 jaar gok ik), om te kijken of het wat voor mij was. Inmiddels de smaak te pakken en sinds vrijdag mijn MTB ingeruild voor een Grand Canyon AL SLX 8.0. Erg fijne upgrade qua grip, snelheid, schakelen en houding.

Concrete vraag. Spoelen jullie elke keer de fiets af met dit droge (met wel veel wind en zand) weer af of is dit overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Met de huidige omstandigheden doe ik niet zo veel aan de fiets. Af en toe de ketting wat bijwerken met een droog kwastje, maar afspoelen vind ik niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
BeZaX schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:47:
Nieuwe MTBer (omgeving Gieten/Drenthe) meldt zich. Sinds eind mei ben ik begonnen op een hele oude Bianchi (+/- 20 jaar gok ik), om te kijken of het wat voor mij was. Inmiddels de smaak te pakken en sinds vrijdag mijn MTB ingeruild voor een Grand Canyon AL SLX 8.0. Erg fijne upgrade qua grip, snelheid, schakelen en houding.

Concrete vraag. Spoelen jullie elke keer de fiets af met dit droge (met wel veel wind en zand) weer af of is dit overkill?
Die heb ik ook. Fijne fiets. Na 2 jaar is ie nu wel toe aan een onderhoudsbeurtje, maar verder erg tevreden over. Heb alleen de ketting een keer vervangen in die 2 jaar. Als de fiets niet echt vies is doe ik de ketting alleen af met billendoekjes. :o
Werkt voor mij heel goed in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BeZaX schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:47:

Zeker overkill! Ik smeer nu de ketting met holmenkol lube extreme (soort high tech wax ipv olie) en dan hoef ik vaak niks te doen na een droge rit. Soms een oude handdoek langs de ketting halen en een paar verse druppels, maar niet na elke rit.

een upgrade met 20 jaar verschil merk je zeker, weet ik uit eigen ervaring, die canyon is een prima fiets, zeker met de 8.0 afmontage

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:52
Bedankt voor de bruikbare (schoonmaak)tips! Deze week ga ik even wat spullen bestellen en verder in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Vooral niet te veel schoonmaken met dit weer, in die tijd kan je VEEL beter een verdiend biertje drinken. Af en toe even een doek over de ketting en weer invetten (ik gebruik Squirt, is was op waterbasis) en binnen een paar minuten ben je klaar en houd je de boel muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ook ik ben een beginnende mountainbiker. Vorig jaar een fiets gekocht en zo nu en dan fietsen (niet met regelmaat, ligt meer aan het weer en de zin).
Laatste 2 weken wel veel op pad (heb er zin in en het weer is er 's avonds ook naar) en fietst heerlijk. Nu paar keer voor mijn doen meer kilometers gemaakt, zo'n 18-25 per keer. Voor sommigen een eitje maar ik heb het gevoel dat dit voor mij voorlopig de max is aangezien ik tijdens het fietsen het gevoel heb op mijn max zit.

Hoe zorg ik dat ik en meer zin krijg (zal ongetwijfeld vanzelf gaan), langere stukken fiets en meer uit mezelf kan halen?

Zoeken jullie vaak een route van te voren op of fietsen jullie gewoon maar wat?

Ik neem vtv altijd kauwgom (lekker fris gedurende rit) en 1 bidon water. Heeft https://www.futurumshop.n...20-tabletten-orange.phtml echt een toegevoegde waarde om met wat extra kilometers te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Condtie opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Trezzahn schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:21:
Ook ik ben een beginnende mountainbiker. Vorig jaar een fiets gekocht en zo nu en dan fietsen (niet met regelmaat, ligt meer aan het weer en de zin).
Laatste 2 weken wel veel op pad (heb er zin in en het weer is er 's avonds ook naar) en fietst heerlijk. Nu paar keer voor mijn doen meer kilometers gemaakt, zo'n 18-25 per keer. Voor sommigen een eitje maar ik heb het gevoel dat dit voor mij voorlopig de max is aangezien ik tijdens het fietsen het gevoel heb op mijn max zit.

Hoe zorg ik dat ik en meer zin krijg (zal ongetwijfeld vanzelf gaan), langere stukken fiets en meer uit mezelf kan halen?

Ik neem vtv altijd kauwgom (lekker fris gedurende rit) en 1 bidon water. Heeft https://www.futurumshop.n...20-tabletten-orange.phtml echt een toegevoegde waarde om met wat extra kilometers te maken?
Ik haal zelf ontzettend veel lol uit de verschillende singletracks bij mij in de buurt, dan heb je een vaste route die je rijdt met over het algemeen een hoop technische uitdagingen (voor als je net begint).

Als afwisseling rij ik hier (in Ede) ook veel over de hei, dan maak ik over het algemeen net wat meer kilometers.
Wat misschien helpt voor de zin, is met iemand samen gaan fietsen.

Verder rij ik met een Polar v650 fietscomputer, met hartslagmeter. Dat is voor mij ideaal om mijn hartslag in de gaten te houden, en ik pas mijn tempo aan zodat ik gemiddeld rond de 75-80 procent van mijn maximale belasting zit. Dat helpt mij om niet te hard te gaan, en te snel moe te worden.

Waar loop je tegenaan tijdens het fietsen? Zijn het vermoeide benen? Of juist je lijf die er geen zin meer in heeft?

Die tabletten heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik neem zelf altijd iets van een mueslireep mee om te eten als ik wat flauw wordt.

De manier waarop ik fiets zorgt er voor mij wel voor dat ik snel conditie opbouw, ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst 100 km gefietst in 1 rit, terwijl ik nog geen jaar bezig ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik haal voldoening door veel verschillende routes te rijden. Ook ik rijd met een polar v650 en daar laad ik routes in via mtbroutes.nl

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud

Waarom haal je niet meer km's? Dat mis ik in je verhaal.

Ik ga er even van uit dat je die afstand in iets meer dan een uur rijdt. Dan is 1 bidon water (500ml) te weinig, zeker met dit weer is het veel te weinig. Stelregel bij normaal weer is 500ml per uur.

Als je een droge mond krijgt ben je al te laat met drinken. Het is lastig maar het is eigenlijk best belangrijk om kleine slokjes te nemen dan 1x heel erg veel te drinken. Als je lichaam niet goed gehydrateert blijft kost het meer energie om energie te leveren. (top omschrijving ;) )

En aangezien jij een kauwgompje neemt (speekselvorming) verwacht ik dat je helemaal niet merkt dat je te weinig drinkt. Of is het een placebo om je dorstgevoel te onderdrukken.

Die oplostabletten zijn leuk er zit meestal een klein beetje koolhydraten in maar de zouten en mineralen die erin zitten zijn veel belangrijker. De tour ga je niet uitrijden op die drank. Daar heb je toch echt andere energie voor nodig. Ik gebruik zelf ook altijd zo'n tablet overigens. Tegen kramp bijvoorbeeld. (magnesium)

Maar dat is meestal niet het probleem bij een ritje van een uurtje. Hoe zou je de hartslag omschrijven? Rustig, prettig, hoger, hoog of te hoog? Je kunt namelijk wel koolhydraten toevoegen maar als je boven de aerobe-grens zit met je hartslag dan verband je de koolhydraten niet meer volledig en verzuren je spieren langzaamaan. Als je nog een stapje hoger gaat zitten verbruik je meer glycogeen. En dat heb je niet zoveel. Je kunt na een uur dus gemakkelijk leeg en vervuild zijn waardoor je geen stap meer kunnen zetten. Als je alleen glycogeen gebruikt nog veel eerder ;) (15 tot 20 seconden)

Wat @maartend al zegt, conditie opbouwen is daarin de oplossing. Krijg je daar meer snelheid door? Niet echt (je maximale duurvermogen is niet met sprongen te verhogen als je basisconditie goed is), kun je daardoor de inspanning langer volhouden? Dat zeker! De hoeveelheid aangevoerde zuurstof naar je spieren neemt namelijk toe. Hierdoor kun je langer in aerobe-verbranding blijven presteren (schone verbranding)

Ongetwijfeld gaat iemand hier nu op reageren dat je snelheid wel degelijk toeneemt. Als je conditie gewoon in orde is dan neemt je FTP-vermogen weinig toe. (bij gerichte training) 10% is mooi meegenomen. Voor een normale sterverling dus +25 a 30w. Laat dat een kilometer of 2, 3, 4 per uur zijn :) (ligt aan de snelheid en de fiets ;) )

Maar als het verveling is waardoor je niet meer km's haalt dan gaat bovenstaande niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Goed verhaal @Ruud
Ruud schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:52:
[...]
Maar dat is meestal niet het probleem bij een ritje van een uurtje. Hoe zou je de hartslag omschrijven? Rustig, prettig, hoger, hoog of te hoog? Je kunt namelijk wel koolhydraten toevoegen maar als je boven de aerobe-grens zit met je hartslag dan verband je de koolhydraten niet meer volledig en verzuren je spieren langzaamaan. Als je nog een stapje hoger gaat zitten verbruik je meer glycogeen. En dat heb je niet zoveel. Je kunt na een uur dus gemakkelijk leeg en vervuild zijn waardoor je geen stap meer kunnen zetten. Als je alleen glycogeen gebruikt nog veel eerder ;) (15 tot 20 seconden)
Even als aanvulling, de anaerobe zone begint bij zo'n 80 procent van je maximale hartslag, vandaar dat ik daar tijdens mijn langere ritten zoveel mogelijk onder blijf
Ongetwijfeld gaat iemand hier nu op reageren dat je snelheid wel degelijk toeneemt. Als je conditie gewoon in orde is dan neemt je FTP-vermogen weinig toe. (bij gerichte training) 10% is mooi meegenomen. Voor een normale sterverling dus +25 a 30w. Laat dat een kilometer of 2, 3, 4 per uur zijn :) (ligt aan de snelheid en de fiets ;) )
Je snelheid neemt wel degelijk toe! ;)

Ik ben juist gaan mountainbiken om mijn basisconditie op te krikken, en in het afgelopen jaar merk ik een heel duidelijke verschuiving in mijn powerzones. Zéker meer dan de genoemde 2-4 km/h ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:18:
Goed verhaal @Ruud

[...]

Even als aanvulling, de anaerobe zone begint bij zo'n 80 procent van je maximale hartslag, vandaar dat ik daar tijdens mijn langere ritten zoveel mogelijk onder blijf

[...]

Je snelheid neemt wel degelijk toe! ;)

Ik ben juist gaan mountainbiken om mijn basisconditie op te krikken, en in het afgelopen jaar merk ik een heel duidelijke verschuiving in mijn powerzones. Zéker meer dan de genoemde 2-4 km/h ;).
I knew it, je gemiddelde neemt toe, je max snelheid bijna niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wellicht tussen je oren. Maar er is geen enkele reden om bij inspanningen die korter duren als 2 uur extra voedingsstoffen mee te nemen. Dat zal elke sportfysioloog je kunnen vertellen. En ook bij tussen de 2 en 4 uur heb je aan een banaantje, muslireep o.i.d. ruim voldoende.

Voor de rest is het gewoon meters maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:27

Damian

Insane Obtrusion

Ik ben begonnen met fietsen. Leuk Bulls fietsje op de kop kunnen tikken, en woon in Dieren dus de Posbank in de achtertuin.

Ik merk nu echter dat mijn benen het prima 30/40 kilometer volhouden, maar dat ik dan met geen mogelijkheid meer op het zadel kan zitten van de pijn. Erg jammer, want ik zou echt nog verder kunnen/willen fietsen.

Nu hoor ik iedereen zeggen, trainen trainen trainen, maar ik begin ook aan mijn zadel te twijfelen. Heb uiteraard al een goed broekje met zeem e.d.

Hoe lang duurt dat trainen van je kont eigenlijk, en waarom moeten die krengen van zadels zo f-ing keihard zijn :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Damian schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:31:
Ik ben begonnen met fietsen. Leuk Bulls fietsje op de kop kunnen tikken, en woon in Dieren dus de Posbank in de achtertuin.

Ik merk nu echter dat mijn benen het prima 30/40 kilometer volhouden, maar dat ik dan met geen mogelijkheid meer op het zadel kan zitten van de pijn. Erg jammer, want ik zou echt nog verder kunnen/willen fietsen.

Nu hoor ik iedereen zeggen, trainen trainen trainen, maar ik begin ook aan mijn zadel te twijfelen. Heb uiteraard al een goed broekje met zeem e.d.

Hoe lang duurt dat trainen van je kont eigenlijk, en waarom moeten die krengen van zadels zo f-ing keihard zijn :P
Een paar ritjes. (2, 3, 4)

Welke broek/zeem heb je en welk zadel?

Het is belangrijk dat je zadel de juiste maat (breedte) is en wees blij dat je zadel zo hard is, bij een zacht zadel blokkeer je alleen maar bloedvaten.

Actief op de pedalen actief zijn wil ook wel helpen ;) Maar meestal krijg je daar rug/schouderklachten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Heren, ik heb even advies nodig. Ik ga een nieuwe fiets aanschaffen, mijn oudje uit 2007 met XT groep (Cube Attention) heeft zijn beste tijd gehad en ik heb geen zin om nog meer geld in vervangende onderdelen te stoppen. Echter ben ik helemaal niet thuis in groepen, merken, enz.

Ik ben een recreatieve rijder, rij 90% op de weg en vind het fijn om wat rechtop te zitten om zo de druk op mijn polsen te verlagen. Om die redenen ben ik aan het kijken naar een crosshybride. Ik heb op dit moment mijn keuze beperkt tot twee fietsen waarvan een de Shimano SLX afmontage heeft (Trek DS 4) en de ander een Shimano 105 afmontage (Cube SL Road Race). Verdere verschillen is dat de Trek een verende voorvork heeft (instapmodelletje) en de Cube een vaste vork heeft. Qua prijs liggen ze erg dicht bij elkaar (budget is +/- €1000).

Waar doe ik slim aan? Is de 105 groep merkbaar beter/slechter dan de SLX groep? Is Trek beter/slechter dan Cube? Zijn er fietsen die ik met mijn budget en wensen absoluut moet bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ruud schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:24:
[...]

I knew it, je gemiddelde neemt toe, je max snelheid bijna niet ;)
Ik deed het er ook wel een beetje om hoor ;).

Maar klopt inderdaad, max is nauwelijks omhoog gegaan, de tijd dat dat ik het volhou is wel langer geworden :).

Ik heb er ongeveer 2000 kilometer over gedaan om 100 km te kunnen blijven zitten ;).

Je kan altijd eens (laten) meten of je zadel wel de goeie maat is, of zoeken naar een iets 'comfortabeler' zadel. Ik denk dat mijn zadel ook niet optimaal iets, maar daar ga ik binnenkort mee aan de slag

[ Voor 3% gewijzigd door L0we op 03-07-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
mvds schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:37:
Heren, ik heb even advies nodig. Ik ga een nieuwe fiets aanschaffen, mijn oudje uit 2007 met XT groep (Cube Attention) heeft zijn beste tijd gehad en ik heb geen zin om nog meer geld in vervangende onderdelen te stoppen. Echter ben ik helemaal niet thuis in groepen, merken, enz.

Ik ben een recreatieve rijder, rij 90% op de weg en vind het fijn om wat rechtop te zitten om zo de druk op mijn polsen te verlagen. Om die redenen ben ik aan het kijken naar een crosshybride. Ik heb op dit moment mijn keuze beperkt tot twee fietsen waarvan een de Shimano SLX afmontage heeft (Trek DS 4) en de ander een Shimano 105 afmontage (Cube SL Road Race). Verdere verschillen is dat de Trek een verende voorvork heeft (instapmodelletje) en de Cube een vaste vork heeft. Qua prijs liggen ze erg dicht bij elkaar (budget is +/- €1000).

Waar doe ik slim aan? Is de 105 groep merkbaar beter/slechter dan de SLX groep? Is Trek beter/slechter dan Cube? Zijn er fietsen die ik met mijn budget en wensen absoluut moet bekijken?
Die Trek is meer afgeleid van een ATB en de Cube van een racefiets. Beide groepen zullen voor jou wel voldoen schat ik in. Volgens mij zijn ze ook wel redelijk vergelijkbaar (voor zover dat kan, aangezien 105 bij racefietsen hoort en SLX bij ATB's). Aangezien jij aangeeft dat je het fijn vindt om rechtop te zitten, zou ik eerst eens gaan kijken wat voor jou het lekkerste zit. Over die groepen zou ik mij op dit moment wat minder druk maken.
En wat betreft voorvork is het even de vraag wat voor ondergrond het is als je niet op de weg rijdt. Is dat enorm hobbelig of zijn het meer schelpenpaadjes of vlakke zandweggetjes.
Ruud schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:37:
[...]

Een paar ritjes. (2, 3, 4)

Welke broek/zeem heb je en welk zadel?

Het is belangrijk dat je zadel de juiste maat (breedte) is en wees blij dat je zadel zo hard is, bij een zacht zadel blokkeer je alleen maar bloedvaten.

Actief op de pedalen actief zijn wil ook wel helpen ;) Maar meestal krijg je daar rug/schouderklachten van.
Hard zadel vind ik juist veel fijner. Op mijn gewone fiets heb ik een gelzadel, maar vind dat eigenlijk maar niks (maar fiets er te weinig op om een ander zadel er op te zetten).

[ Voor 15% gewijzigd door wisselwerking op 03-07-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

wisselwerking schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:48:
[...]
En wat betreft voorvork is het even de vraag wat voor ondergrond het is als je niet op de weg rijdt. Is dat enorm hobbelig of zijn het meer schelpenpaadjes of vlakke zandweggetjes.
Dat zijn vaak paadjes tussen wegen in, dus inderdaad schelpenpaadjes en hard zand.

Ik ga alzo proefritten maken voor ik iets ga kopen, maar wat tips in de goede richting zijn welkom :) Aangezien ik toch vooral op de weg zal rijden lijkt mij een racegroep op zich wel logisch, maar misschien is juist de 105 groep een no-go vanwege problemen (ik noem maar wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 12:20
Verdere verschillen is dat de Trek een verende voorvork heeft (instapmodelletje) en de Cube een vaste vork heeft. Qua prijs liggen ze erg dicht bij elkaar (budget is +/- €1000).
Als je vooral op de weg rijdt, neem dan vooral een vaste vork.

Ik heb mijn Giant Roam "crosshybride" met SLX en instap-Suntour verende coil-voorvork ingeruild voor een racefiets met 105, vaste carbon vork en 25mm banden. Het comfort is zeker vergelijkbaar: de voorvering heb ik nooit gemist maar de fiets is veel lichter, accelereert makkelijker en fietst stabieler zonder die voorvering.

De SLX en 105 groepen werken vergelijkbaar goed, beide zijn prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
mvds schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:08:
[...]

Dat zijn vaak paadjes tussen wegen in, dus inderdaad schelpenpaadjes en hard zand.

Ik ga alzo proefritten maken voor ik iets ga kopen, maar wat tips in de goede richting zijn welkom :) Aangezien ik toch vooral op de weg zal rijden lijkt mij een racegroep op zich wel logisch, maar misschien is juist de 105 groep een no-go vanwege problemen (ik noem maar wat)
De 105 groep is (meer dan) prima. Dat heb ik ook op mijn racefiets.

Op basis van jouw gebruik zou ik ook gaan voor een fiets met een vaste vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:50

Ik had hetzelfde probleem van zere billen.
Mijn oplossing was eigenlijk heel simpel en erg goedkoop. Ik heb een gel zadeltje op de kop getikt bij de Aldi en heb die om mijn zadel gedaan. ik fiets nu op maand basis zo'n 300 km en geen enkele last meer. (ritjes van 1.5- 2 uur per keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:27

Damian

Insane Obtrusion

mike0001 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Ik had hetzelfde probleem van zere billen.
Mijn oplossing was eigenlijk heel simpel en erg goedkoop. Ik heb een gel zadeltje op de kop getikt bij de Aldi en heb die om mijn zadel gedaan. ik fiets nu op maand basis zo'n 300 km en geen enkele last meer. (ritjes van 1.5- 2 uur per keer)
zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.prijssnijder.nl/7437-thickbox/m-wave-anatomic-gel-zadeldek-groot.jpg

Gaat dat niet schuiven of los zitten?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:50
Damian schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:20:
[...]

zoiets?

[afbeelding]

Gaat dat niet schuiven of los zitten?
Zoiets inderdaad.
En hij paste niet goed om mijn zadel dus ben aan de slag gegaan met naald en draad ;)
Heb hem super strak om mijn zadel getrokken en toen dicht genaaid.

Mijn probleem was namelijk dat ik geen last van mijn zitvlees kreeg, maar echt last van mijn bekken botten. Dat heb ik opgelost met zo'n simpel en goedkoop kussentje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Trezzahn Als ik korter dan 1.5 uur ga, dan heb ik genoeg aan water, als gepland langer dan 2 uur onder weg ben dan pak ik ook meestal iets extra's in het drinken en wat te eten (een reep ofzo). Maar misschien is dat ook voor iedereen anders, kwaad kan het in ieder geval niet.

Wat bedoel je met het gevoel dat je op de max zit? is dit qua uithoudingsvermogen, technisch, zin, ...?

Ik fiets wel regelmatig 1 of meerdere van dezelfde rondjes in de buurt (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen). Afhankelijk van de tijd die ik heb 1,2,3 rondjes. Met 1 ben ik rond 1 uur van huis (met de heen en terug weg), 2 rondjes 1,5 uur, 3 rondjes 2 uur, dus mooie combinaties mogelijk. Deze rondjes doe ik vaak (niet altijd) alleen.

Voor mij is het eerder andersom dat ik mijn fietstijd goed moet inplannen met de rest van de wekelijkse zaken (werk, gezin, sociaal leven).

Eens in de zoveel tijd spreek ik met vrienden af om een rondje ergens anders te gaan rijden, met @JvS bv pak ik weleens een paar van de routes op de utrechtse heuvelrug (over een maandje weer eens afspreken! dan zit de vakantie er weer op). En vorige week nog even naar de Ardennen heen en weer gereden :)

Ook fiets ik tegenwoordig weleens een rondje over de weg met mijn schoonzus (zij op de racert ik gewoon op de MTB). Op zich wel lekker voor de afwisseling en ook eens een andere training.

Ik fiets omdat ik het heel graag doe, maar ook om aan mijn beweging te komen. Ik vind het bv ook lekker om de grenzen op te zoeken en te verleggen en steeds een beetje harder te gaan. Ik log dus ook alles op Strava. Er zijn er ook genoeg die daar juist een hekel aan hebben en liever gewoon lekker fietsen en vooral technishe uitdagingen opzoeken (ipv segment/rondetijden). Alleen het probleem is dat de technische uitdagingen in nederland wat ver te zoeken zijn (misschien scheelt het ook dat ik 25 jaar geleden al begonnen ben).

Je moet dus voor jezelf bedenken wat JIJ leuk vind op de fiets en dat verder uitbreiden. Dat kunnen verschillende dingen zijn:
- genieten van de omgeving (lekker veel verschillende locaties op zoeken!)
- conditie verbeteren en hard gaan (trainen, doelen stellen,...)
- techniek verbeteren (oefenen en uitdagingen opzoeken op verschillende plekken, clinic volgen, ...)
- vast nog meer
Uiteraard mag een combinatie ook :)

Langere stukken fietsen is gewoon plannen, een fietscomputer met navigatie kan je hier ook bij helpen, je kan dan makkelijk van te voren zien hoeveel je gaat fietsen en telkens wat erbij pakken. Niet te hard beginnen zodat je aan het einde nog wat energie over hebt voor het laatste stuk is natuurlijk ook essentieel, als je halverwege op bent is de lol er ook vanaf. Waar je grenzen liggen moet je ook ervaren en leren. Hier kan je ook wel weer hulpmiddelen voor gebruiken zoals bv een hartslag meter, maar dat is niet noodzakelijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

wisselwerking schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:48:

[...]

Hard zadel vind ik juist veel fijner. Op mijn gewone fiets heb ik een gelzadel, maar vind dat eigenlijk maar niks (maar fiets er te weinig op om een ander zadel er op te zetten).
Ik vind een hard zadel echt verschrikkelijk, na een kilometer of 20 begint het dan al écht pijn te doen. Maar heb toen op aanraden van mensen hier een Charge Spoon gekocht en dat was echt al een vooruitgang ten opzichte van mijn keihard Selle Royal zadel. Daar hield ik het echt niet lang op uit. Dit is ook niet superzacht, maar wel net dat beetje comfortabeler dat ik het beter volhoud.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
In theorie is een hard zadel (in de juiste breedte) met een goede zeem de beste optie, uiteraard is niet iedereen hetzelfde en zullen er best uitzonderingen zijn, maar wat @Ruud zegt, met een zacht zadel krijg je (mogelijk) weer andere problemen.

Misschien werkt het voor je, maar een zacht zadel bij zadelpijn zou zeker niet de eerste keuze voor een oplossing moeten zijn (waarom zou dan 95% van de sportieve fietsers met een hard zadel rondrijden)..

Het belangrijkste is dat je zitbotjes ondersteund worden en dat je zadel breedte dus aansluit bij de afstand tussen je zitbotjes. als je zadel te smal is dan heb je teveel druk tussen je zitbotjes en als je zadel te breed is dan heb je weer te weinig steun in ertussen (ofzo).

wat leesvoer:
https://www.12gobiking.nl/blog/zadelbreedte-bepalen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Ik ben een recreatieve rijder, rij 90% op de weg en vind het fijn om wat rechtop te zitten om zo de druk op mijn polsen te verlagen.
Zelf heb ik ook enorme last van mijn polsen. Ik kan met eenvoud met wijsvinger en duim rond mijn polsen omdat ze zo dun zijn. En al die klappen erop helpt niet. Iemand tips, hulpmiddelen om deze te verlichten? Ik probeer al zo veel mogelijk rechtop te zitten op baanstukken en het stuur losjes te houden tijdens putjes en dergelijke maar zijn er nog mogelijkheden? Polsen strappen met medische tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Crust Naar een fysio ermee als je aan straps/tape denkt :) Overigens kan ik ook met gemak rond mijn polsen met duim en wijsvinger. Dat zegt echt helemaal niets.

Je kunt je polsen minder belasten door actief op de fiets te zitten. Klappen vang je op met het buigen van je ellebogen en knieën zodat je spieren hun werk kunnen doen en de gewrichten doen waar ze voor ontworpen zijn. Lukt dit niet en leun je teveel op je polsen dan is het tijd voor core training. Je gebruikt je armen niet om stabiel op de fiets te zitten. Je gebruikt je core om stabiel op de fiets te zitten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 03-07-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zag laatst een plaatje van ergon grips en waarom deze zouden helpen, je kan deze handpositie natuurlijk ook proberen actief vast te houden, maar mocht dat niet lukken zijn dit soort grips misschien ook een oplossing.
hier even verder scrollen:
http://www.ergon-bike.com/en/article-ga3.html
dan zie je hoe je je hand moet houden om minder last van je polsen te krijgen (en dat zo'n ergon grip met vleugeltje deze houding meer geforceerd wordt).

Ik heb zelf geen ervaring met deze ergon grips, maar andere grips die beter bij je passen kan ook helpen, ik heb nu dikke grips (ESI chunky) en handschoenen zonder padding, dat bevalt beter dan dunnere grips en handschoenen met padding of de chunkies icm handschoenen met padding. Uiteraard allemaal heel persoonlijk en dus zoeken nar wat bij je past.

Verder inderdaad niet teveel knijpen, ellebogen beetje gebogen, breed zitten.

En niet te vergeten, let ook op de stand van je remmen en je shifters, als deze te vlak of te rechts staan forceer je ook een verkeerde houden. Als je dan toch bezig bent, zorg gelijk dat ze ver genoeg naar het midden van je stuur staan zodat je met 1 vinger het uiterste van je hendel kan pakken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:58:
Zag laatst een plaatje van ergon grips en waarom deze zouden helpen, je kan deze handpositie natuurlijk ook proberen actief vast te houden, maar mocht dat niet lukken zijn dit soort grips misschien ook een oplossing.
hier even verder scrollen:
http://www.ergon-bike.com/en/article-ga3.html
dan zie je hoe je je hand moet houden om minder last van je polsen te krijgen (en dat zo'n ergon grip met vleugeltje deze houding meer geforceerd wordt).

Ik heb zelf geen ervaring met deze ergon grips, maar andere grips die beter bij je passen kan ook helpen, ik heb nu dikke grips (ESI chunky) en handschoenen zonder padding, dat bevalt beter dan dunnere grips en handschoenen met padding of de chunkies icm handschoenen met padding. Uiteraard allemaal heel persoonlijk en dus zoeken nar wat bij je past.

Verder inderdaad niet teveel knijpen, ellebogen beetje gebogen, breed zitten.

En niet te vergeten, let ook op de stand van je remmen en je shifters, als deze te vlak of te rechts staan forceer je ook een verkeerde houden. Als je dan toch bezig bent, zorg gelijk dat ze ver genoeg naar het midden van je stuur staan zodat je met 1 vinger het uiterste van je hendel kan pakken.
Ik heb de extra chunky grips nu om eens te testen. Op de HT gewone Chunkies op de fully extra chunkies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Je moet wel een beetje grote klauwen hebben voor de (extra) chunkies (denk ik). Met kleine handen zijn deze minder geschikt, hoewel het materiaal ook gewoon lekker vasthoud en dempt. Voor kleine handen zijn er ook nog meer keuzes zie ik (zelfs met variabele dikte):
https://esigrips.com/mtb-grips
@Ruud ben benieuwd hoe de extra bevallen tov de normale chunkies

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 03-07-2018 11:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Prulleman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:58:
...

Als je dan toch bezig bent, zorg gelijk dat ze ver genoeg naar het midden van je stuur staan zodat je met 1 vinger het uiterste van je hendel kan pakken.
Heb je dan niet dat de shifters te ver weg staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
wisselwerking schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:12:
[...]

Heb je dan niet dat de shifters te ver weg staan?
Nee, heb nu ispec II, dus de shifter zit aan de rem vast en kan een stukje roteren en een stukje van links naar rechts. De rem staat denk ik 2 cm van de binnenkant van de grip en de shifter maximaal naar binnen en dat is zeker niet te ver weg.
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_4t.jpg
(ouder plaatje met ispec b, waarbij de shifter alleen kan roteren, maar positie is ongeveer hetzelfde)

Als beide een klemband hebben ben je uiteraard iets meer flexibel en kan je de shifter tussen de grip en de rem plaatsen als je de shifter dichter bij wilt hebben.

Maar wellicht met mijn grote handen/lange duimen mag de shifter van mij best een eind weg zitten, ander kom ik er tegen aan tijdens het normaal vasthouden (dat is nu in de uiterstste stand bij mij net niet)

Maar ook hier komt weer een hoop persoonlijke voorkeur en lichaamsbouw bij kijken. Neem een inbus sleutel mee en expirimenteer er op los in het bos.
Ik denk dat het in 99% van de gevallen beter kan dan hoe je de fiets bij de LBS hebt meegekregen!

Ook een klein beetje de roll van je stuur aanpassen kan een verschil maken. Ik merkte dat ik wat meer druk aan de buitenkant voelde, daarop heb ik mijn stuur een klein naar beneden gedraaid, zodat de backsweep, een heel kleinbeetje downsweep wordt, (en dus de buitenkant van het stuur iets lager). Geen enorm verschil maar net iets prettiger

[ Voor 31% gewijzigd door Prulleman op 03-07-2018 11:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Prulleman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Nee, heb nu ispec II, dus de shifter zit aan de rem vast en kan een stukje roteren en een stukje van links naar rechts. De rem staat denk ik 2 cm van de binnenkant van de grip en de shifter maximaal naar binnen en dat is zeker niet te ver weg.
[afbeelding]
Als beide een klemband hebben ben je uiteraard iets meer flexibel en kan je de shifter tussen de grip en de rem plaatsen als je de shifter dichter bij wilt hebben.

Maar wellicht met mijn grote handen/lange duimen mag de shifter van mij best een eind weg zitten, ander kom ik er tegen aan tijdens het normaal vasthouden (dat is nu in de uiterstste stand bij mij net niet)

Maar ook hier komt weer een hoop persoonlijke voorkeur en lichaamsbouw bij kijken. Neem een inbus sleutel mee en expirimenteer er op los in het bos.
Ik denk dat het in 99% van de gevallen beter kan dan hoe je de fiets bij de LBS hebt meegekregen!

Ook een klein beetje de roll van je stuur aanpassen kan een verschil maken. Ik merkte dat ik wat meer druk aan de buitenkant voelde, daarop heb ik mijn stuur een klein naar beneden gedraaid, zodat de backsweep, een heel kleinbeetje downsweep wordt, (en dus de buitenkant van het stuur iets lager). Geen enorm verschil maar net iets prettiger
Ik zal inderdaad eens gaan experimenteren. Volgens mij hebben ze beiden een klemband, dus dat geeft wat mogelijkheden. Ik zat in eerste instantie te denken aan andere remgrepen/remset, maar misschien dat ik hier voorlopig wel mee uit de voeten kan. Is de vrouw ook weer blij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa

Om op dat laatste terug te komen, nee. De afstand die jij nu fietst zit in je eigen conditie en spieropbouw. Wat betreft zin, ik zou je aanraden om de leukste aangelegde MTB routes in je buurt te gaan fietsen. Die routes zijn vaak veel leuker dan het reguliere bospad en dat zorgt er voor dat in ieder geval die funfactor te pakken hebt. Voor sommige mensen werkt een app als Strava goed. Het nodigt in ieder geval uit om voor jezelf steeds een beetje harder te gaan, waardoor je conditie zal toenemen.

Het komt uiteindelijk neer op lekker gaan fietsen, en doen wat je leuk vindt. meer fietsen = meer conditie = langer fietsen.

Edit: kak, hele pagina gemist dus mosterd na de maaltijd. Ik laat hem maar staan.

[ Voor 2% gewijzigd door Bokmaaa op 03-07-2018 12:16 . Reden: niet opgelet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 11:04

Hegeman

Weet van alles wat

Voor de routes kijk eens op https://www.mtbroutes.nl/ wat bij jezelf in de buurt ligt die een hoge score krijgt.
Betekent niet dat ze gelijk voor jou ook geschikt/leuk zijn maar hoe meer je getraind bent hoe beter het zal gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Crust da's niet zo lastig te vinden via google toch? mantel, futurum, duitse shops als bike-components, bike-discount

Als je ze lokaal wilt kopen, geen idee, ik weet niet waar je woont en de meeste LBS's hebben hun assortiment niet online staan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Wow, de nieuwe Canyon LUX is mooi geworden (in het rood). Daar kunnen ook gewoon 2 bidons goed in. Wanneer was sales ook alweer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Gisteravond lekker aan het sleutelen geweest aan de MTB. Eerste was het middenblad vervangen. De vorige eigenaar had er een 44-38-22 van gemaakt met een 12-21 achter. Dat is niet ideaal op het parcours merkte ik opgelopen zaterdag. Daarom weer een 32 besteld en gemonteerd. Daarna de cassette vervangen en daarbij gelijk een nieuwe ketting. De cassette is uiteindelijk een 11-34 geworden. Beetje een overkill voor hier maar goed, het verschil met een 11-32 vond ik minimaal en ik heb ook nog een 12-25 liggen als ik een compacter bereik wil. Best leuk om lekker met je fiets bezig te zijn!

Al moest ik wel alles opnieuw afstellen. De voorderailleur zat te hoog, die moest dus naar beneden. Daarmee veranderd ook de spanning van de kabel dus die moest los en opnieuw worden afgesteld. Viel best mee, best te doen. Toen de achterderailleur. Bij het testrijden merkte ik, dat de ketting er bijna werd afgeworpen, zo achter de 34 waardoor je alles vastdraait. Limiet schroeven dus bijgesteld en de B-schroef (geloof dat die zo heet) moest ook iets meer in. Het was even werk, maar het draait allemaal weer soepel nu!

Toen moest de schijfrem achter nog worden gebleed/ontlucht. Op de MTB zit nog een XT 9 speed. Deze kun je van boven vullen en had dus geen speciale bleeding kit nodig. Spuitje gehaald bij de apotheek om het resevoir vol te houden en dat ging ook goed. Eerste keer ging het zo snel leeg, dat ik er meer lucht bij liet komen dan liet ontsnappen, maar daarna de ontluchtingschroef iets minder ver open gezet en toen ging het al veel beter. Rem werkt ook weer prima nu!
Om de ontluchtingsnippel heb ik gewoon een rietje geschoven, kon nergens een juist formaat slangetje vinden. Een van jullie een tip?

Nu wordt het tijd om alles echt uit te proberen -> Zin in het weekend!

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
retlaw schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:19:
Nu wordt het tijd om alles echt uit te proberen -> Zin in het weekend!
Het is zomer! Iedere avond licht tot 10 uur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@retlaw Lekker geklust :), een 11-34 is heel normaal hoor met een triple voor, op die manier heb je nog een beetje bereik op je middenblad. Kleine stapjes zoals op een race cassette zijn gewoon minder van toepassing in het terrein, je kan toch nooit de perfecte gear vinden om een langere tijd in de ideale cadans te trappen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
wisselwerking schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:34:
[...]

Ik zal inderdaad eens gaan experimenteren. Volgens mij hebben ze beiden een klemband, dus dat geeft wat mogelijkheden. Ik zat in eerste instantie te denken aan andere remgrepen/remset, maar misschien dat ik hier voorlopig wel mee uit de voeten kan. Is de vrouw ook weer blij :+
Net maar even de remgrepen verplaatst. Eerste indruk. Fijn! Nu nog in het wild uitproberen, maar iets zegt mij dat dat wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Bokmaaa schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:33:
[...]

Het is zomer! Iedere avond licht tot 10 uur ;)
Ja dat is echt wel fijn! Vanavond staat al een tochtje op de racefiets gepland, de MTB moet daarom nog even wachten tot het weekend...

Battle.net || Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

OKe ik heb een leuke vakantie bestemming gevonden _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
Tylen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:48:

[video]
Staat in augustus op de planning! Een volle dag incl uplift. Het wordt voor mij de eerste keer in een volwaardig bikepark, ben super benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Bokmaaa schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Staat in augustus op de planning! Een volle dag incl uplift. Het wordt voor mij de eerste keer in een volwaardig bikepark, ben super benieuwd!
Kickuh. Ben benieuwd naar je ervaring. Zelf ben ik er nog een beetje te newbe voor en voor zelfbescherming doe ik het niet. Maar damn dat is toch wel gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gisteren bezig gegaan met het vervangen van mijn M395 remklauwen door Shimano XT. Moet de leidingen nog inkorten maar de verstelbare hendel is alvast top d:)b
Weet iemand of het aangrijppunt van de remhendels nog te veranderen is (bijv dmv bleeding) of is deze fixed?

De "handleiding" die bij de remmen zat is trouwens ook compleet waardeloos. Er staat vrijwel niets informatiefs in over het gebruik van de remmen of de montage ervan, eigenlijk alleen maar meerdere pagina's aan onzinnige waarschuwingen 8)7
Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ldbYBx3NPh0t1vrkM1RnQzCj/full.jpg

In ander nieuws: water is nat en op de noordpool is het koud :z

Er staan trouwens wat conflicterende meldingen in over het gebruik met 180mm en 203mm schijven. De ene melding waarschuwt voor de significant grotere remkracht met die schijven, de andere verbiedt het gebruik van die schijven omdat het gevaarlijk veel stopkracht geeft. Zou mijn 160mm schijven er bijna voor gaan upgraden :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:36:
Wow, de nieuwe Canyon LUX is mooi geworden (in het rood). Daar kunnen ook gewoon 2 bidons goed in. Wanneer was sales ook alweer? :+
De lux is net nieuw ;)

Sla je slag op een Neuron, veel leukere fiets... Serieus, de Lux is ongetwijfeld een topfiets maar ook een keiharde fiets die fouten afstraft ipv gladstrijkt :)
https://www.canyon.com/en-nl/specials/breakaway-sale/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@MadMarky De xt levers hebben bite point en free stroke reach adjustment. Free stroke Reach stel je met het grote knopje (Met de hand). Bite point met de kruiskop schroef.
Als je op internet zoekt kom je veel klachten tegen dat de bite point schroef niks doet, maar je moet je free stroke reach ook weer bijstellen nadat je aan de schroef hebt gedraaid.

Hier duidelijke uitleg: YouTube: Shimano lever free-stroke, how to adjust.
(Ouder type XT, maar bij de m8000 is het precies hetzelfde)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2018 12:52 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
MadMarky schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:04:
Gisteren bezig gegaan met het vervangen van mijn M395 remklauwen door Shimano XT. Moet de leidingen nog inkorten maar de verstelbare hendel is alvast top d:)b
Weet iemand of het aangrijppunt van de remhendels nog te veranderen is (bijv dmv bleeding) of is deze fixed?
Het aangrijppunt is niet te verstellen. Er zit wel een schroefje op om dit toe doen maar het verschil tussen de twee uitersten is 0,0 ;)
Prulleman schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:32:
@MadMarky De xt levers hebben bite point en free stroke adjustment. Free stroke stel je met het grote knopje (Met de hand). Bite point met de kruiskop schroef.
Als je op internet zoekt kom je veel klachten tegen dat de bite point schroef niks doet, maar je moet je freestroke ook weer bijstellen nadat je aan de schroef hebt gedraaid.

Hier duidelijke uitleg: YouTube: Shimano lever free-stroke, how to adjust.
(Ouder type XT, maar bij de m8000 is het precies hetzelfde)
@Prulleman : wat is het verschil tussen free stroke en bite point? ;)

Ik heb nu geen hevel bij de hand dus kan het niet testen maar heb wel genoeg ervaring met verschillende remhevels op MTB's en motoren.

De schroef op de hevel is ervoor om de afstand tussen handvat en remhevel af te stellen ter compensatie van de maat van je handen. (reach adjustment) Dit heeft niets met de vrije slag te maken. Die blijft namelijk gelijk. Kan zijn dat het bij XT's anders is dus dat ik er nu gruwelijk naast zit. Maar daar geloof ik eigenlijk niets van ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Ruud op 05-07-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ruud schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:31:
[...]

De lux is net nieuw ;)

Sla je slag op een Neuron, veel leukere fiets... Serieus, de Lux is ongetwijfeld een topfiets maar ook een keiharde fiets die fouten afstraft ipv gladstrijkt :)
O sales is al begonnen. 8)7 Thanks.

Maar hoezo een keiharde fiets? Bedoel je qua vering? Ik zie namelijk alleen maar pluspunten voor de lux tov de neuron (Neuron 9.0 AL zat ik eerst naar te kijken idd). AL vs CB, 2 bidons (ja dat is voor mij een dikke plus), 1x11. En de kleur is mooier, kan de neuron qua kleur niet mooi vinden. Lux mist alleen de dropper :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Het aangrijppunt is niet te verstellen. Er zit wel een schroefje op om dit toe doen maar het verschil tussen de twee uitersten is 0,0 ;)
Dat is niet helemaal waar, je kan het niet vergelijken met een kabel spanning schroefje van je v-brakes, maar als je ook de freestroke reach meeneemt in het bijstellen, dan zit er wel degelijk verschil in. zie het filmpje wat ik hierboven heb gepost.

Ik heb op deze manier ook een klein verschil kunnen rechttrekken tussen voor en achter. Het alternatief is beide remmen opnieuw bleeden met hetzelfde blokje ertussen. Maar dat was voor mij dus niet nodig met de 2 schroefjes op de hendels. Nogmaals het is niet zo dat je veel kan veranderen, maar zeker wel wat!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bokmaaa schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:51:
[...]

1 maal in Bikepark geweest, lang geleden, was in Zwarte Woud, in de buurt van Todnau.
Eindschade ; 2 kapotte wielen, ik onder het bleod, een liftman die zich afvroeg of ik wel verder moest en gigantsich veel lol gehad.
Nooit meer, hou iets te veel van het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Maar hoezo een keiharde fiets? Bedoel je qua vering? Ik zie namelijk alleen maar pluspunten voor de lux tov de neuron (Neuron 9.0 AL zat ik eerst naar te kijken idd). AL vs CB, 2 bidons (ja dat is voor mij een dikke plus), 1x11. En de kleur is mooier, kan de neuron qua kleur niet mooi vinden. Lux mist alleen de dropper :P
het zijn wel 2 verschillende fietsen, de Lux is een XC race monster en niet makkelijk te berijden. De neuron zal een stuk meer vergevingsgezind zijn. Niet alleen door een paar cm meer veerweg, maar vooral door de geometrie en ook de werking van de vering. Als je geen wedstrijden rijdt zal de neuron al snel de betere keuze zijn. Aan de andere kant in de hardtail hoek zie je ook nog steeds de meeste op een xc race model (inc mezelf) dus zeker in nederland zal je er goed mee weg komen en zal de fiets in ieder geval lekker snel aanvoelen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Maar hoezo een keiharde fiets?
LUX is een 100% XC fiets, alleen maar bedoelt om hard te gaan, verder geen lol aan te beleven. Een Neuron kan je tenminste ook nog een beetje mee spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
[...]

Alles wat ik nu type is een aanname op basis van geometrie en vergelijkbare fietsen.

De Lux is een XC-racebak. Zo een waar je wereldbeker-finales op kunt fietsen. Nerveus, gemaakt om zo snel als mogelijk van a naar b te komen. Niet op de leukste manier maar op de snelste.

Ik zie het altijd maar als een hardtail die toevallig zijn achterwiel de grond beter laat volgen.

Wat mis je met 1 bidon en een rugzak met drinkzak? Kan een Nerve geen 1x11? Mijn Nerve was zelfs 1x11 en die kwam als 2x10 uit de fabriek gerold ;)

AL vs C kan ik niets zinnigs over zeggen in dit geval. Dan moet ik de Lux eerst rijden. De Nerve is echter een meer dan prima AL-frame. Beter dan menig carbon evenknie. :)

Kleur: oke fair point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:33:
[...]

[...]

@Prulleman : wat is het verschil tussen free stroke en bite point? ;)

Ik heb nu geen hevel bij de hand dus kan het niet testen maar heb wel genoeg ervaring met verschillende remhevels op MTB's en motoren.

De schroef op de hevel is ervoor om de afstand tussen handvat en remhevel af te stellen ter compensatie van de maat van je handen. (reach adjustment) Dit heeft niets met de vrije slag te maken. Die blijft namelijk gelijk. Kan zijn dat het bij XT's anders is dus dat ik er nu gruwelijk naast zit. Maar daar geloof ik eigenlijk niets van ;)
je hebt gelijk, ik bedoelde reach ipv free stroke, ik haalde 2 dingen door elkaar, de geruchten zijn inderdaad dat het kleine schroefje geen zak doet, maar als je het doet zoals in het filmpje, dan zit het verschil toch echt wel behoorlijk!

Punt is, ik heb het zelf gedaan, zoals in het filmpje ik op deze manier heb ik mijn voor en achter rem gelijk gekregen, zonder opnieuw te bleeden of de pistons naar binnen te duwen zonde schijf ertussen.
Als dit niet lukt, dan doe je het niet goed, of het verschil is te groot voor deze manier

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2018 13:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Prulleman Als je met de hand het knopje verdraaid veranderd de positie van je remhendel en gaat het bite point mee, de paar cm aan free stroke blijft gewoon hetzelfde. Maar ik zal vanavond eens gaan kijken wat er evt nog meer te verstellen valt.

[ Voor 15% gewijzigd door MadMarky op 05-07-2018 13:00 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:55:
[...]

je hebt gelijk, ik bedoelde reach ipv free stroke, ik haalde 2 dingen door elkaar, de geruchten zijn inderdaad dat het kleine schroefje geen zak doet, maar als je het doet zoals in het filmpje, dan zit het verschil toch echt wel behoorlijk!
Dan ga ik dat vanavond proberen! :) Voor die paar ritjes dat ik de XT-remmen nog heb kan het maar goed staan :P

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 05-07-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Prulleman schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:48:
[...]

het zijn wel 2 verschillende fietsen, de Lux is een XC race monster en niet makkelijk te berijden. De neuron zal een stuk meer vergevingsgezind zijn. Niet alleen door een paar cm meer veerweg, maar vooral door de geometrie en ook de werking van de vering. Als je geen wedstrijden rijdt zal de neuron al snel de betere keuze zijn. Aan de andere kant in de hardtail hoek zie je ook nog steeds de meeste op een xc race model (inc mezelf) dus zeker in nederland zal je er goed mee weg komen en zal de fiets in ieder geval lekker snel aanvoelen
Duidelijke taal. Ik wil met mijn nieuwe fiets een aantal jaar gaan doen. En hij moet goed zijn/zitten. Ik zal nooit wedstrijden rijden maar houdt wel van een leuke snelle afdaling (Amerongen goed hard naar beneden vind ik wel leuk).
Sjoewe schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:48:
[...]

LUX is een 100% XC fiets, alleen maar bedoelt om hard te gaan, verder geen lol aan te beleven. Een Neuron kan je tenminste ook nog een beetje mee spelen.
Wij rijden toch alleen maar XC hier in NL? Dus dat zou dan toch weer goed zijn?
En wat bedoel je met spelen? Is een neuron een meer gooi/smijt fiets? Want al dat zo iets dan ben ik om ;)
Ruud schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:51:
[...]

Alles wat ik nu type is een aanname op basis van geometrie en vergelijkbare fietsen.

De Lux is een XC-racebak. Zo een waar je wereldbeker-finales op kunt fietsen. Nerveus, gemaakt om zo snel als mogelijk van a naar b te komen. Niet op de leukste manier maar op de snelste.

Ik zie het altijd maar als een hardtail die toevallig zijn achterwiel de grond beter laat volgen.

Wat mis je met 1 bidon en een rugzak met drinkzak? Kan een Nerve geen 1x11? Mijn Nerve was zelfs 1x11 en die kwam als 2x10 uit de fabriek gerold ;)

AL vs C kan ik niets zinnigs over zeggen in dit geval. Dan moet ik de Lux eerst rijden. De Nerve is echter een meer dan prima AL-frame. Beter dan menig carbon evenknie. :)

Kleur: oke fair point.
Rugzak zal ik niet zo snel mee fietsen, ik kan natuurlijk gewoon een grote bidon kopen en die erin doen. Nu ik er meer over nadenk moet ik mij daar niet zo op blind staren. 1x11 kan idd gewoon aangepast worden. alhoewel ik nu ook 2x11 rijd en opzich niets mis mee.

Toch maar weer terug naar de Neuron 9.0 AL dan :P Alleen die kleur.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Tylen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:06:
[...]
En wat bedoel je met spelen? Is een neuron een meer gooi/smijt fiets? Want al dat zo iets dan ben ik om ;)
Hij bedoelt echt dat de Neuron gewoon een geweldige fiets is als je voornamelijk lol wilt hebben tijdens het MTB'en.
Die andere is echt niet voor plezier (behalve als je plezier is genadeloos afgestraft te worden als je fouten maakt en comfort je ook geen reet uitmaakt en altijd als eerste wilt eindigen) meer dus wel om kneiterhard te rijden en alle energie gaat dan in het rijden zitten, er gaat praktisch niks verloren van de energie aan comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Waarschijnlijk ben je op Amerongen nog sneller met de Neuron dan een Lux ook..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:37

Ik neem vtv altijd kauwgom (lekker fris gedurende rit)
Totdat je valt en de kauwgum je keel inschiet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:37
Sjoewe schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:48:
[...]

Op een MTB heb je altijd lol. ;) Een Lux is een snelle, redelijke comfortabele XC fiets (zeker met 2,25/2,3 inch brede banden) waarmee je op veel plaatsen uit de voeten kan, zelfs in de Alpen (met een dropper). Kan het sneller met een andere fiets op ruig terrein: jazeker! Maar stellen dat je er alleen hard mee kan is echt te kort door de bocht. Ook met een Lux kun je gave trails en afdalingen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

And I'm back to start... :P

Ik laat het nog wel even bezinken. De neuron kleuren staan mij momenteel toch niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tylen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:06:
Dat laatste inderdaad.

LUX is echt een fiets voor mensen zich willen richten op competatieve XC-marathons.

Maar met de eerste bewering ben ik het ook niet eens :P
Er is genoeg te spelen in NL :)
Mother_lepard schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:30:
[...]

Op een MTB heb je altijd lol. ;) Een Lux is een snelle, redelijke comfortabele XC fiets (zeker met 2,25/2,3 inch brede banden) waarmee je op veel plaatsen uit de voeten kan, zelfs in de Alpen (met een dropper). Kan het sneller met een andere fiets op ruig terrein: jazeker! Maar stellen dat je er alleen hard mee kan is echt te kort door de bocht. Ook met een Lux kun je gave trails en afdalingen rijden.
Tja, ik kan op m'n slacke hardtail ook XC marathons rijden, maar dat gaat ook geen grote successen opleveren. :+ De nieuwe LUX vind ik juist het ultieme voorbeeld van uitblinken binnen een kleine niche. Tuurlijk kan je er ook plezier mee hebben, maar als het niet je hoofddoel is om toptijden te rijden, zijn er tientallen andere keuzes te maken waarbij de compromis wat meer in gunste van de allround performance is gedaan, in plaats van vooral voor laag gewicht en hoge snelheid te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
maartend schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:45:
[...]

1 maal in Bikepark geweest, lang geleden, was in Zwarte Woud, in de buurt van Todnau.
Eindschade ; 2 kapotte wielen, ik onder het bleod, een liftman die zich afvroeg of ik wel verder moest en gigantsich veel lol gehad.
Nooit meer, hou iets te veel van het leven.
Haha! Het idee is dat langzaam ga opbouwen en niet verder ga dan waar ik me comfortabel bij voel. Hard naar beneden fietsen doe ik wel vaker, alleen niet op deze schaal. Ik heb er zin in in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bokmaaa schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:39:
[...]

Haha! Het idee is dat langzaam ga opbouwen en niet verder ga dan waar ik me comfortabel bij voel. Hard naar beneden fietsen doe ik wel vaker, alleen niet op deze schaal. Ik heb er zin in in ieder geval :)
Je moet ook echt gaan, is gewoon 1 geweldige adrenaline-rush.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Ach zo ga ik binnenkort ook voor de eerste keer naar een bikepark; Ferme Libert te Malmedy. Heb een Scott Spark 930 uit 2017, niet de ideale fiets voor een bikepark, maar wel degelijk genoeg heb ik me laten vertellen. We zullen zien hoe dat het gaat aflopen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
rasko schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:42:
Ach zo ga ik binnenkort ook voor de eerste keer naar een bikepark; Ferme Libert te Malmedy. Heb een Scott Spark 930 uit 2017, niet de ideale fiets voor een bikepark, maar wel degelijk genoeg heb ik me laten vertellen. We zullen zien hoe dat het gaat aflopen :*)
Het kan op iedere fiets, alleen niet op alle fietsen even hard en lomp :) Ik zit met 2x 130mm tussen XC en trail in, daarmee dender ik niet volle bak rockgardens over, maar met wat beleid komt het makkelijk heelhuids beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Bokmaaa schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:46:
[...]

Het kan op iedere fiets, alleen niet op alle fietsen even hard en lomp :) Ik zit met 2x 130mm tussen XC en trail in, daarmee dender ik niet volle bak rockgardens over, maar met wat beleid komt het makkelijk heelhuids beneden.
Ja zit wat in.. Gezien het de eerste keer is zal het ook wat rustiger gaan om ook nog wat zelfvertrouwen te kweken 8)7 Daarna misschien wat harder maar ik denk dat mijn eigen limiet lager ligt als het limiet van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Ruud schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:31:
[...]

De lux is net nieuw ;)

Ik heb zowel op de Lux als de Neuron gefietst, en inderdaad de Lux is harder maar het is nu ook weer geen keiharde fiets. Helemaal niet als je van een hardtail afkomt.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
Tylen schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:48:

[video]
Kun je daar ook in de buurt iets huren... misschien groepstripje organiseren met tweakers en zodoende een een verminderingetje scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Crust schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:22:
[...]

Kun je daar ook in de buurt iets huren... misschien groepstripje organiseren met tweakers en zodoende een een verminderingetje scoren.
Lijkt mij een erg tof plan 8) . Bikepark Wales staat al een tijdje bij mij hoog op de lijst om heen te gaan. (al neem ik dan wel de eigen fiets mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Crust schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:22:
[...]

Goed idee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
drBunhead schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:35:
[...]

Lijkt mij een erg tof plan 8) . Bikepark Wales staat al een tijdje bij mij hoog op de lijst om heen te gaan. (al neem ik dan wel de eigen fiets mee)
Ja ik vraag me dus af hoe je zoiets kunt regelen, moet je met je fiets tot bij de ferry/trein en vanaf aankomst daar ook nog iets huren? Je kan uiteraard er een weekje van maken en naar wales fietsen en onderweg kleine pensionnetjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 21:00
MadMarky schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:04:

De "handleiding" die bij de remmen zat is trouwens ook compleet waardeloos. Er staat vrijwel niets informatiefs in over het gebruik van de remmen of de montage ervan, eigenlijk alleen maar meerdere pagina's aan onzinnige waarschuwingen 8)7
Een voorbeeld:
[afbeelding]

In ander nieuws: water is nat en op de noordpool is het koud :z

Er staan trouwens wat conflicterende meldingen in over het gebruik met 180mm en 203mm schijven. De ene melding waarschuwt voor de significant grotere remkracht met die schijven, de andere verbiedt het gebruik van die schijven omdat het gevaarlijk veel stopkracht geeft. Zou mijn 160mm schijven er bijna voor gaan upgraden :P
Ik vindt het wel meevallen qua onzinnig, als je tenminste in het achterhoofd houdt dat dit geschreven is voor mensen voor wie dit hun eerste fiets is. Als je van je rollerbrakes of terugtraprem afkomt zijn de meeste schijfremmen toch behoorlijk anders.

Wat betreft schijfgrootte, dat bepaalt het frame en de voorvork. De rem zet simpel kracht op de as en het stukje arm, als je over spec gaat van het frame kan dat breken. (ook gedeeltelijk de reden waarom je fietsen eigenlijk slecht kan ombouwen naar schijfremmen als het frame er niet voor geschikt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
drBunhead schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:35:
[...]

Wat sponsors fixen die een groeptruitje en broekje aan ons kwijt willen en wat willen bijleggen in de tripkosten. Ahja... we verfilmen alles. xD

AMD goes wild Powered By Tweakers fzoiets ;)

Leuk toch! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Crust op 05-07-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Maar dan moet ik wel de neuron hebben ipv de lux ;)

Pagina: 1 ... 122 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.