@
Trezzahn Als ik korter dan 1.5 uur ga, dan heb ik genoeg aan water, als gepland langer dan 2 uur onder weg ben dan pak ik ook meestal iets extra's in het drinken en wat te eten (een reep ofzo). Maar misschien is dat ook voor iedereen anders, kwaad kan het in ieder geval niet.
Wat bedoel je met het gevoel dat je op de max zit? is dit qua uithoudingsvermogen, technisch, zin, ...?
Ik fiets wel regelmatig 1 of meerdere van dezelfde rondjes in de buurt (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen). Afhankelijk van de tijd die ik heb 1,2,3 rondjes. Met 1 ben ik rond 1 uur van huis (met de heen en terug weg), 2 rondjes 1,5 uur, 3 rondjes 2 uur, dus mooie combinaties mogelijk. Deze rondjes doe ik vaak (niet altijd) alleen.
Voor mij is het eerder andersom dat ik mijn fietstijd goed moet inplannen met de rest van de wekelijkse zaken (werk, gezin, sociaal leven).
Eens in de zoveel tijd spreek ik met vrienden af om een rondje ergens anders te gaan rijden, met @
JvS bv pak ik weleens een paar van de routes op de utrechtse heuvelrug (over een maandje weer eens afspreken! dan zit de vakantie er weer op). En vorige week nog even naar de Ardennen heen en weer gereden
Ook fiets ik tegenwoordig weleens een rondje over de weg met mijn schoonzus (zij op de racert ik gewoon op de MTB). Op zich wel lekker voor de afwisseling en ook eens een andere training.
Ik fiets omdat ik het heel graag doe, maar ook om aan mijn beweging te komen. Ik vind het bv ook lekker om de grenzen op te zoeken en te verleggen en steeds een beetje harder te gaan. Ik log dus ook alles op Strava. Er zijn er ook genoeg die daar juist een hekel aan hebben en liever gewoon lekker fietsen en vooral technishe uitdagingen opzoeken (ipv segment/rondetijden). Alleen het probleem is dat de technische uitdagingen in nederland wat ver te zoeken zijn (misschien scheelt het ook dat ik 25 jaar geleden al begonnen ben).
Je moet dus voor jezelf bedenken wat JIJ leuk vind op de fiets en dat verder uitbreiden. Dat kunnen verschillende dingen zijn:
- genieten van de omgeving (lekker veel verschillende locaties op zoeken!)
- conditie verbeteren en hard gaan (trainen, doelen stellen,...)
- techniek verbeteren (oefenen en uitdagingen opzoeken op verschillende plekken, clinic volgen, ...)
- vast nog meer
Uiteraard mag een combinatie ook
Langere stukken fietsen is gewoon plannen, een fietscomputer met navigatie kan je hier ook bij helpen, je kan dan makkelijk van te voren zien hoeveel je gaat fietsen en telkens wat erbij pakken. Niet te hard beginnen zodat je aan het einde nog wat energie over hebt voor het laatste stuk is natuurlijk ook essentieel, als je halverwege op bent is de lol er ook vanaf. Waar je grenzen liggen moet je ook ervaren en leren. Hier kan je ook wel weer hulpmiddelen voor gebruiken zoals bv een hartslag meter, maar dat is niet noodzakelijk.