Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.258 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Wat ik me afvraag, zou je het gewicht met tubeless banden theoretisch gezien niet een stuk minder voelen? Die latex zit er wel in, maar heeft niet de afremmende werking van statisch gewicht omdat het vloeibaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-09 21:36
Prulleman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:55:
In een 2.25x29 band is 60 ml aan de krappe kant, dat was meer voor 26". 90 ml is de aangeraden hoeveelheid, en er zijn natuurlijk ook biba's te vinden die lichter zijn (zelfs <100g).

Dus ja, gewicht is inderdaad een voordeel, maar voor velen zeker niet het grootste. Je hebt wel gelijk dat het de goedkoopste besparing qua gewicht is die je kan doen
Ik doe er altijd 60ml in (Schwalbe/Notubes of Continental). En dan heb ik nog 2.35 brede banden ook :) (Schwalbe SnakeSkin, Conti Protection, Vittoria gewoon en Vittoria TNT)

De goedkoopste besparing qua gewicht zit in mijn rugzak of bij mezelf ;)

@L0we: interessante gedachte! Ik voel er wel iets voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:26
L0we schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:00:
[...]

Daar noem je ook wel twee uitersten :D

Ik ben zelf erg tevreden met de Racing Ralph (achter) en Rocket Ron (voor) combinatie. Voor mij zomers de ideale combinatie.
Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met hoeveel druk prettig rijdt voor mij. Denk dat ik rond de 1,5 a 1,6 bar uitkom waar ik het meest comfort heb en toch nog redelijk de bocht om kan zonder het gevoel te hebben dat de band van de velg afrolt.
op mn HT heb ik TuBu speed achter en RaRa voor. Dat gaat wel hard, zelfde rondjes significant sneller, echter wel wat extra zweet bij hele scherpe iets te mulle bochten :)

Heb nu meer balans denk ik.... nja, heb de fully net en ga later wel experimenteren... mss zoals mn oude BMX, dikke 2,35 voor en wat smallere 2,25 achter.. of ben ik dan cookooc?

no comment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Mijn biba's zijn 95gr p.s. WTB Ultra Light. Dus tubeless voor gewicht, nah...

Maar wat ik altijd fantastisch vind, iedereen heeft het over gewichtsbesparing. Koopt extra lichte bidonhouders, tubeless, carbon stuurpen en weet ik allemaal. Maar zitten allemaal met hun 100KG dikke reet op de zadel. Wil je echt goedkoop gewicht verliezen? Kijk eens naar wat op de zadel zit, daar valt echt de meeste winst te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Erazzzer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:34:

Maar wat ik altijd fantastisch vind, iedereen heeft het over gewichtsbesparing. Koopt extra lichte bidonhouders, tubeless, carbon stuurpen en weet ik allemaal. Maar zitten allemaal met hun 100KG dikke reet op de zadel. Wil je echt goedkoop gewicht verliezen? Kijk eens naar wat op de zadel zit, daar valt echt de meeste winst te halen.
En is verreweg het goedkoopste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Erazzzer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:34:

Je dikke reet is geen roterend gewicht. Ik merk geen verschil tussen een volle of lege Camelbak op mijn rug (2 kg verschil) maar het verschil tussen zware of lichte banden (200 - 300 g per wiel) voel ik des te meer. Maar ik ben het met je eens dat het totaalgewicht van MTB's overrated is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Demo schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:45:
[...]
Je dikke reet is geen roterend gewicht. Ik merk geen verschil tussen een volle of lege Camelbak op mijn rug (2 kg verschil) maar het verschil tussen zware of lichte banden (200 - 300 g per wiel) voel ik des te meer. Maar ik ben het met je eens dat het totaalgewicht van MTB's overrated is.
Als je denkt 2kg op je rug niet te voelen en 200gram roterend wel, dan moet jij je serieus gaan afvragen of het niet tussen je oren zit. Ja roterend gewicht is iets anders, maar geen factor 10 anders. Het valt allemaal best mee..

En als we het over afvallen hebben, 5KG van je love handles kwijtraken is een enorm verschil met je 200gr in je bandjes. Ten eerste je fietst lichter, je bent fitter waardoor het lichter lijkt en je gaat je beter voelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Erazzzer op 26-06-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Erazzzer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:01:
[...]

Als je denkt 2kg op je rug niet te voelen en 200gram roterend wel, dan moet jij je serieus gaan afvragen of het niet tussen je oren zit. Ja roterend gewicht is iets anders, maar geen factor 10 anders. Het valt allemaal best mee..

En als we het over afvallen hebben, 5KG van je love handles kwijtraken is een enorm verschil met je 200gr in je bandjes. Ten eerste je fietst lichter, je bent fitter waardoor het lichter lijkt en je gaat je beter voelen.
Je onderschat roterende massa nu wel denk ik... Het zorgt ook voor wendbaarheid en controle. En daarnaast 5kg afvallen betekent niet dat je fitter bent, betekent niet dat je je beter voelt. Het kan wel natuurlijk. Maar het hoeft helemaal niet. Het scheelt je wel 5KG minder omhoog trappen. Dus verbruik je met eenzelfde snelheid minder energie = lagere hartslag = langer volhouden. Maar dat betekent niet dat je fitter bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

2 Kg op je rug voel je alleen als je klimt. 200g in je band voel je altijd, bij elke versnelling, bij elke bocht.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:53

nWn

In Geocentric Orbit

Interessante discussie. Is het niet allebei zo? Persoonlijk merk ik het direct als ik een kilo meer of minder mee hoef te sjouwen. Daarnaast heb ik een tijdje met nieuwe tubeless-ready banden gereden icm een binnenband. Deze banden zijn 50-100g zwaarder per stuk dan de liteskins die ik ervoor op had zitten. Nou, dat extra gewicht per band merk je zeker. Na het tubeless maken waren ze weer lichter en ook dat was goed te merken.

Het heeft denk ik ook te maken met de frequentie en intensiteit waarmee je fiets. Hoe vaker je sport, hoe beter je je lichaam gaat leren kennen, en hoe sneller je kleine veranderingen in oa gewicht oppikt, of het nu roterend is of aan je buik vastzit.

En het klopt inderdaad dat extra gewicht op je rug vooral tijdens klimmen merkbaar is, maar aangezien dat over het algemeen een stukkie meer tijd kost dan dalen, is het wel significant. Fietsers die met zware bepakking rustig pratend omhoog peddelen ipv full-gas heb ik dan ook nooit begrepen, dus afhankelijk van je rijstijl maakt het meer of minder uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Nee hoor, roterend gewicht voelt iedereen. Makkelijker insturen, betere controle, beter gedrag op de grens en wielen die de ondergrond beter volgen. Maar met 2,5 bar in je banden maakt het allemaal niet uit ;)

Omhoog fietsen kan me echt nul boeien dus jij zult mij en mijn fietskeuze niet begrijpen ;)

Het maakt mij dan ook niet uit of mijn rugzak nog vol water zit of bijna leeg is. Die twee kilo merk ik vast wel, maar er zijn bij onverhard omhoog ploeteren iets teveel factoren die meer of minder kracht kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Mensen die full-gas omhoog gaan en rustig naar beneden heb ik dan weer nooit begrepen. Mij zie je lekker omhoog peddelen en full-gas naar beneden ;).

Die paar kilo die ik doorgaans aan proviant meeneem neem ik maar voor lief bij het klimmen. Mij gaat het toch echt om het plezier en een kilootje meer of minder maakt mij niet uit.

Dit zeg ik allemaal met de gedachte dat ik morgen met een dikke enduro bak (170/160 mm veerweg) morgen de Mont Ventoux moet beklimmen. Tel daar de 900 gram zware Maxxis Minnions II banden bij op en je kan wel raden waar mijn focus gaat liggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:07
Ik ben op m'n stalen bootanker ook altijd overal als laatste boven, soms zelfs extra langzaam als iemand me perse wil inhalen uphill... Dan weet ik in elk geval zeker dat ik niet achter ze hoef te plakken downhill :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:53

nWn

In Geocentric Orbit

ElmarJ16 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:33:
Mensen die full-gas omhoog gaan en rustig naar beneden heb ik dan weer nooit begrepen. Mij zie je lekker omhoog peddelen en full-gas naar beneden ;).
Nee, nee, nee! Je moet full-gas omhoog én naar beneden!

Grapje, iedereen moet doen waar ie zin in heeft, en zich vooral niet druk maken om anderen. Maar als ex-400m loper die mountainbiked als sport* moet het gewoon zo hard mogelijk. Tenzij er anderen op de baan zijn, dan heb ik nul moeite mee om er net zo lang achter te blijven tot je veilig kan passeren.

*Sport voor mij betekent jezelf fysiek uitdagen, dus altijd proberen je grenzen qua conditie en mentale weerbaarheid verleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
drBunhead schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:47:
Zijn er hier mensen met Bikepark Winterberg ervaring?

Komende zaterdag ga ik die kant op en ik vroeg mij af wat een natuurlijke progressie is voor de routes. Ik ben bekend met de SRAM country flow trail, daar heb ik vorig jaar wat laps op gedaan met mijn hardtail, maar nu ik met de Santa Cruz die kant op ga wil ik toch wel meer van het park ontdekken.

Ik heb alleen totaal geen idee wat te verwachten van de andere routes in het park.
Om hier nog even op in te gaan. Je zou het eerste gedeelte van de conti en woodpecker tracks mee kunnen pakken (tot het brede zandpad, daar naar links en verder gaan met de andere routes). Andere tracks zijn pinball, North shore en de freeride.

Als je al enige mtb ervaring het in buitenland hebt, met bijvoorbeeld rode en zwarte routes in Frankrijk, kan je de single trail en de ixs downhill nog doen.
nWn schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:57:
[...]

Grapje, iedereen moet doen waar ie zin in heeft, en zich vooral niet druk maken om anderen. Maar als ex-400m loper die mountainbiked als sport* moet het gewoon zo hard mogelijk. Tenzij er anderen op de baan zijn, dan heb ik nul moeite mee om er net zo lang achter te blijven tot je veilig kan passeren.

*Sport voor mij betekent jezelf fysiek uitdagen, dus altijd proberen je grenzen qua conditie en mentale weerbaarheid verleggen.
Ik denk dat de beklimming al genoeg mijn fysieke gesteldheid aan de tand proeft ;) maar ik snap je punt wel. Voor mij is mountainbiken toch ook iets meer sport dan enkel mijn conditie zien te verbeteren. Tuurlijk doe ik dit wel op de lokale rondjes, maar zoals nu bij de Ventoux maak ik wel eens tripjes van 4 á 5 uur waarbij de focus niet ligt op het fysieke. Ik stel me dan andere doelen, zoals het halen van een bepaalde klim om vanaf daar zo hard mogelijk naar beneden te gaan. Natuurlijk zoek om dan wel iets uit wat me nog uitdaagt, maar de fysieke inspanning is dan geen hoofdzaak.

[ Voor 38% gewijzigd door ElmarJ16 op 26-06-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:07:
Natuurlijk zoek om dan wel iets uit wat me nog uitdaagt, maar de fysieke inspanning is dan geen hoofdzaak.
Ik kan me ook wel vermaken op een lange klim, verstand op nul, in je zone, je hoort niets, je ziet af en je zit te vechten tegen de procenten. Op de racefiets kan ik daar echt van genieten inclusief (stille) euforie op de top. Maar met MTB'en kom ik hier in NL nooit zo'n klim tegen. Na 200m is het altijd wel weer afgelopen.

Ik snap het full gas omhoog knallen ook wel. Je moet wat als de techniek ontbreekt!

Zo, genoeg steken onder water over en weer ;)

Iedereen moet doen waar zijn of haar voorkeur ligt. Dat is zo'n dooddoener, ik snap full gas mensen niet maar accepteer ze maar en gniffel als ze aan het stuntelen zijn zoals afgelopen weekend.

Ik merk trouwens een nadeel aan een DT350-naaf. Hij is te stil, men gaat niet meer als een bang konijntje aan de kant. ;) Ik vind het overigens prima áls je het doet maar het is helemaal niet nodig. Ik wacht net zo lief achter je. Dus wat dat betreft is het toch weer een voordeel dat ie zo stil is.

MTB - 101: je plek opeisen op de trails, daarna pas leren kijken!

Gisteren de RockShox Monarch RT3 omgewisseld voor een Fox DPS Elite-shock. Flink moeten zoeken in de voorraad onderdelen om twee passende montagebussen bij elkaar te puzzelen maar dat is gelukt. Een rondje op de parkeerplaats leert dat deze denk ik beter bij mij past dan de Monarch. Daar ben ik gewoon echt te zwaar voor. (Of er zaten -5 spacers in, dat kan ook)

[ Voor 23% gewijzigd door Ruud op 27-06-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-09 23:44
Zoveel mensen, zoveel wensen...

ik sluit me qua beleving aan bij onderstaande. Heb mijn mountainbike nu anderhalve week en heb nu al behoorlijk wat kilometers gemaakt. Mede omdat ik de weg nog niet zo goed weet in de bossen rond Apeldoorn ;). Ik vind het het lekkerste om behoorlijk moe thuis te komen na het sporten (welke sport dan ook) en na een stevige klim is de afdaling iedere keer weer een verfrissende beloning die weer een hele andere soort concentratie vergt. Ik vermaak me er prima mee.
nWn schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:57:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:07:
[...]

Om hier nog even op in te gaan. Je zou het eerste gedeelte van de conti en woodpecker tracks mee kunnen pakken (tot het brede zandpad, daar naar links en verder gaan met de andere routes). Andere tracks zijn pinball, North shore en de freeride.

Als je al enige mtb ervaring het in buitenland hebt, met bijvoorbeeld rode en zwarte routes in Frankrijk, kan je de single trail en de ixs downhill nog doen.

[...]
Super thnx.

Ik heb wel wat buitenland ervaring. Ook wel de rode routes gereden in Hafjell, Are, Leogang en Saalbach Hinterglemm, maar vind het nog wel lastig vergelijken met Winterberg. Krijg op een of andere manier weinig beeld van de moeilijkheidsgraad daar.
ElmarJ16 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:33:

Die paar kilo die ik doorgaans aan proviant meeneem neem ik maar voor lief bij het klimmen. Mij gaat het toch echt om het plezier en een kilootje meer of minder maakt mij niet uit.

Dit zeg ik allemaal met de gedachte dat ik morgen met een dikke enduro bak (170/160 mm veerweg) morgen de Mont Ventoux moet beklimmen. Tel daar de 900 gram zware Maxxis Minnions II banden bij op en je kan wel raden waar mijn focus gaat liggen :).
Snelheid omhoog is toch ook helemaal niet van belang, omhoog fietsen is een noodzakelijk kwaad omdat er dan geen uplift service beschikbaar is. Snap die hele weight weenie's discussie ook niet echt. Vermogens uit moeten geven om grammen te besparen op de fiets, terwijl de meeste winst (in het geval van de gemiddelde weekend warrior) bij de rijder zelf te pakken valt.

Tubeless wil ik daarentegen wel gaan proberen, zeker tijdens mijn Enduro race in september. Maar dat is puur vanwege een (theoretische) verminderde kans op lekken.

Het is niet voor niets dat alleen de downhills getimed zijn bij een enduro en de uphill alleen maar als transfer wordt gebruikt, maar dat is mijn logica. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou zal wel aan mijn techniek liggen, maar ik hoop op wat regen de komende tijd zodat het mul zand de helft minder is.....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Cyberpope schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:09:
Nou zal wel aan mijn techniek liggen, maar ik hoop op wat regen de komende tijd zodat het mul zand de helft minder is.....
Met laag verzetje kan je daar zo toch door? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Hier nog iemand uit het kamp omhoog én omlaag op tempo. Snel klimmen vind ik leuk om te doen, maar hard naar beneden rammen (zeker als er ook nog wat techniek bij komt kijken) nog leuker. Helaas heb je in mijn omgeving (Drenthe) niet zoveel mogelijkheden tot klimmen/dalen.
Ik verbaas mij wel altijd over mensen die zelfs in Drenthe al moeten afstappen voor een klimmetje. Gelukkig beleefd iedereen er op zijn/haar manier plezier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Crust schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:13:
[...]

Kom er ook wel door.. maar leuk is anders vind ik. Vooral de paar waarbij een afdaling eindigt in mul zand vind ik wat minder.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Cyberpope schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:26:
[...]

Kom er ook wel door.. maar leuk is anders vind ik. Vooral de paar waarbij een afdaling eindigt in mul zand vind ik wat minder.
Daar moet ik bij opletten al 1 x zo op mijn bek gegaan(gelukkig in het mos gevallen) omdat ik te snel daalde en moest remmen omwille van een bocht direct na de afdaling waar het los zand lag. En 1x bijna omdat ik op net dezelfde plek hetzelfde dwaze deed. Je kan dus best wat opletten met afdalingen en het terrein best wat leren kennen of kan er liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik weet dat het er ligt. Terrein ken ik goed al minimaal 100 rondjes op gedraaid. Maar dat maakt het nog steeds niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 13:50
Ik heb tubeless bandjes die aan vervanging toezijn. Nu zit ik op internet te zoeken en zie eigenlijk alleen maar tips om je banden tubeless te maken. Maar het vervangen van tubeless voor tubeless, moet je daar ook nog speciale dingen voor doen/laten?
Of is het gewoon zoals vroegah met bb dat het eraf halen is van de huidige band en de nieuwe erop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ruud schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:19:
[...]

Ik kan me ook wel vermaken op een lange klim, verstand op nul, in je zone, je hoort niets, je ziet af en je zit te vechten tegen de procenten. Op de racefiets kan ik daar echt van genieten inclusief (stille) euforie op de top. Maar met MTB'en kom ik hier in NL nooit zo'n klim tegen. Na 200m is het altijd wel weer afgelopen.

Ik snap het full gas omhoog knallen ook wel. Je moet wat als de techniek ontbreekt!

Zo, genoeg steken onder water over en weer ;)

Iedereen moet doen waar zijn of haar voorkeur ligt. Dat is zo'n dooddoener, ik snap full gas mensen niet maar accepteer ze maar en gniffel als ze aan het stuntelen zijn zoals afgelopen weekend.

Ik merk trouwens een nadeel aan een DT350-naaf. Hij is te stil, men gaat niet meer als een bang konijntje aan de kant. ;) Ik vind het overigens prima áls je het doet maar het is helemaal niet nodig. Ik wacht net zo lief achter je. Dus wat dat betreft is het toch weer een voordeel dat ie zo stil is.

Gisteren de RockShox Monarch RT3 omgewisseld voor een Fox DPS Elite-shock. Flink moeten zoeken in de voorraad onderdelen om twee passende montagebussen bij elkaar te puzzelen maar dat is gelukt. Een rondje op de parkeerplaats leert dat deze denk ik beter bij mij past dan de Monarch. Daar ben ik gewoon echt te zwaar voor. (Of er zaten -5 spacers in, dat kan ook)
Wat is eigenlijk de techniek van het naar boven klimmen?

Zelf zet ik hem in een licht verzet en blijf op de zadel zitten en fiets rustig omhoog. Trap rpm rond de 85/90.

Edit: Lees voer :) https://www.mtbcollege.nl/index.php/technieken/klimmen

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Vooral op de punt van je zadel gaan zitten en door je armen buigen (kin naar je stuur brengen) is heel nuttig. Dan hou je je voorwiel op de grond, maar kan je ook heel makkelijk een beetje omhoog komen als je merkt dat je achter tractie verliest. Hoe steiler het wordt, des te meer dit opgaat. Verder heb ik zelf graag een licht verzetje, zodat je echt het momentum in je trapfrequentie houdt. Dan heb je ook een meer constante power-output, in plaats van dat je gaat stoempen en steeds een soort piek-vermogen levert. Zeker op klimmetjes met een losse ondergrond verlies je daardoor snel je grip, sta je opeens stil en kom je niet meer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Ik doe het zelfde als @Sjoewe bij het klimmen. Ik zie nog wel eens (ik gok wielrenners) die bij klimmen uit het zadel komen, maar dan verlies je al gauw tractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:13:
[...]

Nee, ik niet met 29x2.35 bandjes :) Zal wel aan mijn techniek liggen ;)

Mul zand is gewoon niet leuk en de routes gaan er van naar de haaien. Op de UHR is zelfs al een deel afgesloten door de extreme droogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
hier in Dorst ook erg veel mul zand, op zich een prima technische uitdaging, je moet alleen niet het bos in gaan om een PR te rijden, want de snelheid gaat er er wel behoorlijk uit met zoveel los zand. Ben ook niet zo'n fan van drops die eindigen in een zandbak.

Qua klimmen vind ik ook de zowel de klim als de afdaling leuk om te doen, de 30T oval was prima in de Ardennen icm met een 42 achter, maar net hier op de weg kom je dan wel te kort. Snel weer de 34T monteren!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Iemand die zaterdag de Hel van Ede/Wageningen gaat rijden?

Ga 'm nu voor de eerste keer op de MTB rijden. Voorheen op de race gereden, dan heet het de Jan Janssen Classic. Ben benieuwd of het veel mul zand is na de droogte van de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:42
Ja men klimmen kan je beter iets te licht hebben dan te zwaar. Op het moment dat je achterwiel gaat glijden ben je toch weg.

Het is niet als bij een motorfiets dat je door kan blijven spinnen totdat je grip hebt. (bij ebike lukt dat dan wel weer redelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:27

Tacoos

i am i

Ruud schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:19:
[...]

Ik dacht dat zo'n DT350 juist een bak herrie maakt? Of wat had je hiervoor dan?

Zelf hou ik er niet van als een duidelijk snellere fietser te lang achter me blijft hangen, ik ga liever opzij zodra t kan. Heb toch altijd een beetje het idee dat ik me laat opjagen dan ....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Sjoewe schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:22:
Vooral op de punt van je zadel gaan zitten en door je armen buigen (kin naar je stuur brengen) is heel nuttig. Dan hou je je voorwiel op de grond, maar kan je ook heel makkelijk een beetje omhoog komen als je merkt dat je achter tractie verliest. Hoe steiler het wordt, des te meer dit opgaat. Verder heb ik zelf graag een licht verzetje, zodat je echt het momentum in je trapfrequentie houdt. Dan heb je ook een meer constante power-output, in plaats van dat je gaat stoempen en steeds een soort piek-vermogen levert. Zeker op klimmetjes met een losse ondergrond verlies je daardoor snel je grip, sta je opeens stil en kom je niet meer verder.
Grappig, ik ga juist meer naar achter te hangen om gewicht op het achterwiel te behouden zodat ik tractie hou, al is dit wel bij de minder steile delen.. Maar dan weet ik niet of hier echt een goed of fout in zit..

Andere vraagje: Iemand ervaring met mtb in Malmedy? Ga over een paar weken een lang weekend daarheen en kan maar een klein aantal routes vinden.
Ook gelezen dat op on-officiele (niet bewijzerde) routes niet meer gereden mag worden en dat hier boetes op staan. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
rasko schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:27:
Maar dan weet ik niet of hier echt een goed of fout in zit..
Als het écht steil wordt loop je het risico dat je voorwiel loskomt (loop-out) van de grond als je dat zo doet. Je moet bedenken dat je eigenlijk je gewicht relatief in het midden van je fiets wilt houden, dus bij klimmen is dat naar voren en bij dalen naar achter ten opzichte van je bottom bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sjoewe schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:22:
Check. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Sjoewe schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:32:
[...]

Als het écht steil wordt loop je het risico dat je voorwiel loskomt (loop-out) van de grond als je dat zo doet. Je moet bedenken dat je eigenlijk je gewicht relatief in het midden van je fiets wilt houden, dus bij klimmen is dat naar voren en bij dalen naar achter ten opzichte van je bottom bracket.
Het is inderdaad de bedoeling dat je je gewicht zoveel mogelijk in het midden van de fiets houdt. Daarmee hou je tractie op beide wielen. Als je teveel naar achteren zit gaat het voorwiel (zeker bij steile klimmen) omhoog en zit je teveel naar voren dan raakt het achterwiel zijn grip kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Rudolf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:58:
Iemand die zaterdag de Hel van Ede/Wageningen gaat rijden?

Ga 'm nu voor de eerste keer op de MTB rijden. Voorheen op de race gereden, dan heet het de Jan Janssen Classic. Ben benieuwd of het veel mul zand is na de droogte van de afgelopen weken.
Zie mijn reactie van gister ;).

Hier en daar wel wat mul zand aanwezig, maar ik vond het niet heel dramatisch op de tocht die ik maandag gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
L0we schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:11:
[...]

Zie mijn reactie van gister ;).

Hier en daar wel wat mul zand aanwezig, maar ik vond het niet heel dramatisch op de tocht die ik maandag gereden heb.
Okee top. Misschien zie ik je zaterdag wel. Die ene met die helm en die mountainbike toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Rudolf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Okee top. Misschien zie ik je zaterdag wel. Die ene met die helm en die mountainbike toch? ;)
Welke afstand ga jij doen?

Mij kan je herkennen aan een wit/zwarte KTM Aera. Die is redelijk uniek volgens mij, ben hem verder nog niet in het wild tegen gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
L0we schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:34:
[...]

Mij kan je herkennen aan een wit/zwarte KTM Aera. Die is redelijk uniek volgens mij, ben hem verder nog niet in het wild tegen gekomen :)
Ik ga voor de 100, maar of ik het ga halen...Heb nog nooit 100km gereden op de MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Laatst online: 13-09 12:51
L0we schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:34:
[...]

Ook niet onbelangrijk: hoe laat starten? Aangezien je tussen 7 en 9 mag starten. Ik start overigens tussen 8 en half 9, 60km

Mij kan je herkennen aan een Cube Race One uit 2015, met voorop een Cobi.bike gemonteerd. Dat is vrij uniek volgens mij :)

En puur toevallig dit topic gevonden. En gebookmarkt, aangezien er behoorlijk interessante dingen genoemd worden hier. Ik fiets overigens ook sinds 2015 en ben lid van een lokale toervereniging in Zwolle: Swolland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Rudolf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:03:
[...]

Ik ga voor de 100, maar of ik het ga halen...Heb nog nooit 100km gereden op de MTB.
Vást wel! Ik heb het ook nog nooit gereden op de mountainbike. Maak me een beetje zorgen over mn achterwerk, conditie moet wel gaan denk ik. Desnoods met een aantal pauzes :)
mathman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:04:
[...]

Ook niet onbelangrijk: hoe laat starten? Aangezien je tussen 7 en 9 mag starten. Ik start overigens tussen 8 en half 9, 60km

Mij kan je herkennen aan een Cube Race One uit 2015, met voorop een Cobi.bike gemonteerd. Dat is vrij uniek volgens mij :)
Ik plan om rond 8en te starten, maar ben een beetje afhankelijk van m'n niet-zo-stipte fietsmaatje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
oei

[ Voor 97% gewijzigd door Crust op 27-06-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:10

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Zo, naast een racefiets heb ik nu ook eindelijk een MTB! Een tweedehands Sensa pordoi. Deze staat mooi naast de Sensa racer! De voorvork al bij laten pompen bij de LBS dus klaar voor een eerste rit. Waarschijnlijk komende zaterdag ergens een leuke track uitzoeken. Ik woon regio leiden, dus dacht aan Noordwijkerhout. Iemand leuke suggesties?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dat vorkpompje zelf kopen zodat je wat met de instellingen van de vork kan spelen :p maar zonder gekkigheid, ik ken helaas de omgeving niet dus daar kan ik je niet in helpen.
Tacoos schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Ik dacht dat zo'n DT350 juist een bak herrie maakt? Of wat had je hiervoor dan?
Ik heb de 350's gehad en de herrie is erg afhankelijk van de hoeveelheid vet die je gebruikt. Ik merkte op dat deze enkel 'redelijk wat' herrie maakt als er een minimale hoeveelheid vet in zit, maar vaak stopte ik er toch wat meer bij. Het is iig niet te vergelijken met een Hope, Chriss King of industry 9 naaf (die eerste heb ik nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:39
rasko schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:27:
[...]

Andere vraagje: Iemand ervaring met mtb in Malmedy? Ga over een paar weken een lang weekend daarheen en kan maar een klein aantal routes vinden.
Ook gelezen dat op on-officiele (niet bewijzerde) routes niet meer gereden mag worden en dat hier boetes op staan. Ervaringen?
Ik heb dit jaar zowel de Raid des hautes Fagnes als de Cimes de Waimes gefietst. Als je daar gpx’jes van zoekt kun je daar mooie rondjes rijden. Ik kan me niet voorstellen dat de Belgische gendarmerie daar echt op controleert.

Startklim van de Raid des hautes Fagnes en de klim van Malmedy richting Bernister zijn leuk als je even je benen wilt doorroken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Gisteren de steeds-verglazende-remblokken in de oven gedaan (200ºC)

De blokjes van de achterkant begonnen vrijwel meteen een beetje te walmen, één leek wat meer te walmen dan de ander. Voor had daar geen last van. (Maar daar had ik dan ook geen problemen)

Dus er zal toch wel iets op/in gezeten hebben.

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
retlaw schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:02:
Zo, naast een racefiets heb ik nu ook eindelijk een MTB! Een tweedehands Sensa pordoi. Deze staat mooi naast de Sensa racer! De voorvork al bij laten pompen bij de LBS dus klaar voor een eerste rit. Waarschijnlijk komende zaterdag ergens een leuke track uitzoeken. Ik woon regio leiden, dus dacht aan Noordwijkerhout. Iemand leuke suggesties?
MTB route Noordwijk is wel leuk om te rijden. Kom zelf uit Haarlem, maar fiets daar regelmatig naar toe. Wel een paar lange stukken asfalt / fietspad tussen deel 1 en deel 2, maar verder door het bos is het wel leuk rijden. Let erop dat er aan de overkant van de weg tussen deel 1 en 2 ook nog een stukje track is dat best leuk is :)

Verder geen heel lastige baan, maar wel een paar klimmetjes die pittig kunnen zijn. Laatste keer dat ik er was (paar weken terug), was er wel wat mul zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:10

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Morrar schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:49:
[...]

MTB route Noordwijk is wel leuk om te rijden. Kom zelf uit Haarlem, maar fiets daar regelmatig naar toe. Wel een paar lange stukken asfalt / fietspad tussen deel 1 en deel 2, maar verder door het bos is het wel leuk rijden. Let erop dat er aan de overkant van de weg tussen deel 1 en 2 ook nog een stukje track is dat best leuk is :)

Verder geen heel lastige baan, maar wel een paar klimmetjes die pittig kunnen zijn. Laatste keer dat ik er was (paar weken terug), was er wel wat mul zand.
Thanks, al zal die nu nog droger zijn dan :).

Dit is m overigens, ik hoop er een hoop kilometers op te maken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xvQRWUh1WhlRJVX9nLGBLdCA/medium.jpg

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Leuk! :)

Sensa's hebben meestal extreem smalle stuurtjes maar die bar-ends zijn potentieel dodelijk en overbodig voor een MTB'er. Welgemeende advies, eraf met die dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 15:35
bas-r schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:57:
[...]

Ik heb dit jaar zowel de Raid des hautes Fagnes als de Cimes de Waimes gefietst. Als je daar gpx’jes van zoekt kun je daar mooie rondjes rijden. Ik kan me niet voorstellen dat de Belgische gendarmerie daar echt op controleert.

Startklim van de Raid des hautes Fagnes en de klim van Malmedy richting Bernister zijn leuk als je even je benen wilt doorroken ;)
De Gendarmerie niet, maar de privé eigenaars wel !!
Meer en meer problemen om in België toelating te krijgen van allerhande eigenaars omdat er teveel op GPX komen na-rijden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:39
Chakam schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:45:
[...]

De Gendarmerie niet, maar de privé eigenaars wel !!
Meer en meer problemen om in België toelating te krijgen van allerhande eigenaars omdat er teveel op GPX komen na-rijden ;(
Ja, natuurlijk. Je moet de gpx'jes inderdaad wel even nalopen op het berijden van privé-eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
retlaw schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Thanks, al zal die nu nog droger zijn dan :).

Dit is m overigens, ik hoop er een hoop kilometers op te maken!
[afbeelding]
Ja dat vermoed ik ook, maar het zijn stukjes. Zou sowieso zelf even gaan kijken, want je kunt er nog prima lol hebben. Zandvoort bijvoorbeeld is veel erger wat dat betreft.

Verder prima fiets! Wel eens met @Ruud; zou die bar ends er ook af halen. Je pakt daarmee heel makkelijk een tak of boompje en dan lig je zo onderuit (want stuur klapt dan om).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Jep, fietsspiesen eraf. Erg gevaarlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Erazzzer schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:13:
Jep, fietsspiesen eraf. Erg gevaarlijk
Oh, zijn bar-ends not done tegenwoordig? :D Vind het wel prettig voor de stukjes op de weg van/naar de mtb-route... en blijven hangen achter een tak is me nog nooit overkomen in de afgelopen 25 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Iemand nog advies voor een setje non-boost trail/enduro wielen, zo tussen de 250 - 350 euro?
Ben op zoek naar iets met minimaal 25mm interne velgbreedte en dus vooral met stevigheid als eerste uitgangspunt, geschikt voor 120 kilo systeemgewicht. Gewicht laag(ish) houden is mooi meegenomen, maar eigenlijk is alles al is een upgrade ten opzichte van de huidige set. Bij voorkeur iets met industrie lagers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Een no brainer zo dan zijn in mijn ogen een setje Rigida ZAC2000's, die zijn wel 'maar' 24mm breed maar wel bulletproof.

https://www.ryde.nl/zac-2000

Paar leuke Hope naven erop en klaar is Sjoewe. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Thanks voor de tip @Joopieboy , maar waar je naar linkt zijn velgen voor rimbrakes, met maar 19mm interne breedte (24mm is externe breedte) en het systeem gewicht is max. 110 kilo.

Dus nog niet helemaal wat ik zoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Interne breedte dus, excuus. :) En idd velgrem... Sorry! Load is 130kg trouwens, dus wel voldoende.

Even opgezocht dan maar, dan kom je op de Edge M 26 os uit. :) 120kg, 25mm binnenmaat en voor discs.
https://www.ryde.nl/edge-m-26-os

[ Voor 31% gewijzigd door Joopieboy op 28-06-2018 20:51 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Mja, als ik even zo zit te rekenen kom je dan al snel op zo'n kleine 500 euro uit aan onderdelen met de hubs, spaken en nippels, en dan moet je ze nog laten bouwen. Leuk, maar dit jaar zit dat er even nog niet in.

Ik zoek echt een complete wielset nu, die later als backup kan fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:37

Roozzz

Plus ultra

Sjoewe schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:44:
Iemand nog advies voor een setje non-boost trail/enduro wielen, zo tussen de 250 - 350 euro?
Ben op zoek naar iets met minimaal 25mm interne velgbreedte en dus vooral met stevigheid als eerste uitgangspunt, geschikt voor 120 kilo systeemgewicht. Gewicht laag(ish) houden is mooi meegenomen, maar eigenlijk is alles al is een upgrade ten opzichte van de huidige set. Bij voorkeur iets met industrie lagers :)
Eerste dat bij me boven komt is de dt swiss E1900 spline (25 of 30 intern). Een no-nonsense setje en zou je vanaf €250 moeten kunnen vinden.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Deze zou ik blind kopen :)
http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=137747

Jammer dat het geen boost naven zijn

Let op dat je voor 32 spaken gaat. 28 is echt niet genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 28-06-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ruud schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:10:
[...]

Deze zou ik blind kopen :)
http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=137747

Jammer dat het geen boost naven zijn
Eens, ik had ze al opgehaald indien boost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat snap ik, hele mooie set inderaad! Wel eigenlijk meer dan ik nu wil uitgeven. Daarnaast heb ik niet echt een hele gelukkige trackrecord wat betreft tweedehands MTB-onderdelen, dus koop ik stiekem liever nieuw met garantie
Let op dat je voor 32 spaken gaat. 28 is echt niet genoeg.
Nee, dat weet ik uit ervaring :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:18:
[...]

Dat snap ik, hele mooie set inderaad! Wel eigenlijk meer dan ik nu wil uitgeven.
395 vp is toch wel 350 afrekenen? ;) Het blijft tweedehands, dat is zeker zo. Maar ik zou zo geen wielset weten die het geld waard is met jouw gebruik en budget. Je komt hoe dan ook op handgespaakt uit en dat is 500 euro plus minimaal. (vind ik)

Als je zelf wielen kunt spaken heb ik nog Ryde edge 28's liggen met novatec naven, sapim spaken en messing nippels. Prima staat maar is een van mijn eerdere setjes dus niet helemaal perfect rond en recht. Dus ze moeten even los en weer opnieuw op spanning gebracht worden. Mag weg voor de prijs van twee velgen (55 euro per stuk ;))

[ Voor 27% gewijzigd door Ruud op 28-06-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Denk inderdaad dat je beter door kan sparen en het ineens goed doen. Een nieuw setje van 300 euro zal vast beter zijn dan nu, maar 300 euro beter...

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je vervangt een waar je het in hangt

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 28-06-2018 21:37 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
True, ergens wil ik ook wel voor een dubbeltje op de eerste rangen rollen, snap ik :+

Stukje context:
Ik heb de achtervelg van m'n huidige (2e hands) handgespaakte set aan stront gereden en rij nu al een paar maanden op m'n reserve-set, een stel goedkope WTB-kiloknallers. Alleen daarvan is nu weer de cheap-ass Shimano achterhub aan het einde van z'n levensvreugde gekomen. Niet echt de moeite om die nog weer op te lappen.

Als ik het zo lees kan misschien ik dan maar beter mijn handgespaakte set laten oplappen en die dan als reserve nemen als ik genoeg geld bijeen heb om echt iets moois te laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ruud schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:21:
[...]

395 vp is toch wel 350 afrekenen? ;) Het blijft tweedehands, dat is zeker zo. Maar ik zou zo geen wielset weten die het geld waard is met jouw gebruik en budget. Je komt hoe dan ook op handgespaakt uit en dat is 500 euro plus minimaal. (vind ik)
Waarom vind je dat?
Ik heb ontzéttend veel plezier van mijn setje WTB KOM i23's. Handgespaakt door dezelfde aanbieder (ontzettend aardige kerel overigens).

Edit: voor 250 euro :P
Sjoewe schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:38:
True, ergens wil ik ook wel voor een dubbeltje op de eerste rangen rollen, snap ik :+

Stukje context:
Ik heb de achtervelg van m'n huidige (2e hands) handgespaakte set aan stront gereden en rij nu al een paar maanden op m'n reserve-set, een stel goedkope WTB-kiloknallers. Alleen daarvan is nu weer de cheap-ass Shimano achterhub aan het einde van z'n levensvreugde gekomen. Niet echt de moeite om die nog weer op te lappen.

Als ik het zo lees kan misschien ik dan maar beter mijn handgespaakte set laten oplappen en die dan als reserve nemen als ik genoeg geld bijeen heb om echt iets moois te laten bouwen.
Wie wil dat nu niet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ;).
Je kan de aanbieder eens een berichtje sturen, hij maakt ook wielen op bestelling. Misschien kan hij wat budget-vriendelijkers in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Als het probleem puur zit in de achtervelg zou ik die laten vervangen door een wielbouwer. Velgen zijn niet zozeer de kosten, dus als de hub goed is zou dat met jouw budget moeten lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Waarom vind je dat?
Ik heb ontzéttend veel plezier van mijn setje WTB KOM i23's. Handgespaakt door dezelfde aanbieder (ontzettend aardige kerel overigens).

Edit: voor 250 euro :P
Zo te horen niet duurzaam en geen industrie-lagers. :)

Gewoon goed spul on a budget:
Onderdelen:

Dt 350: 135 + 70 euro (non boost)
Ryde edge 28: 120 euro
Sapim 2.0/1.8: 35 euro
Nippels: 7,50
Tape en ventielen: 10 euro ventielen, tape geen idee per wielset

Verzenden: 25 euro (4 Duitse shops)

En dan nog laten spaken, 75/100 euro?

En de WTB kom i23 is natuurlijk gewoon een high end alu velg. Prima optie als i29 voor 75 euro per stuk. Helaas niet asymmetrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
bas-r schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:57:
[...]

Thanks! Had zelf al gpx'jes gevonden van Panorama van Malmedy (groen 1, 10km), Steengroeve van de Warche (blauw 2, 20.1km) en De meer- en burchtour (rood 3, 36,2km). Daarnaast is er nog een startpunt van een downhill aangegeven (geen gpx) en een rondrit van 70km.
Over de kwaliteit van de routes heb ik geen flauw idee, dat wordt nog uitzoeken.

Zal van het weekend Raid des hautes Fagnes en Cimes de Waimes is opzoeken.

Edit: en onderzoeken of de gpx over prive terrein gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door rasko op 29-06-2018 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ik loop een beetje met hetzelfde issue. Mijn huidige set loopt denk ik op zz'n eind aangezien er al 2x zonder duidelijke oorzaak een spaak is gsprongen en de laatste keer dat er een nieuwe ingezet is sprongen er nog 2.

Kwa budget komt t alleen niet zo best uit nu door wat andere onverwachte uitgaven, dus kijk ik naar sets met hetzelfde budget.

Nu heeft Rose deze set met DT 350 naven en Mavic velgen in de aanbieding voor net geen 300 euro.

Zou dat wat zijn? Ik zoek vooral een probleemloze set en niet de lichtste ofzo, met een breedte van 25 - 30 mm en minimaal een toegestaan systeemgewicht van 120 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
die velgen krijgen hier niet de beste reviews...
http://www.chainreactionc...isc-mtb-rim/rp-prod154041

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Die had ik gezien, daarom twijfel ik ook nog.
Maar 1 reviewer zegt velgen van peperkoek, de ander zegt juist dat ze super degelijk zijn. 50/50 dus?

[ Voor 3% gewijzigd door Tacoos op 29-06-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tacoos schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Die had ik gezien, daarom twijfel ik ook nog.
Maar 1 reviewer zegt velgen van peperkoek, de ander zegt juist dat ze super degelijk zijn. 50/50 dus?
Mavic zou ik met een hele grote boog omheen lopen. Waarom? Gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:37:
[...]

Mavic zou ik met een hele grote boog omheen lopen. Waarom? Gewoon.
Goed verhaal, lekker kort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Smultie schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:35:
[...]

Goed verhaal, lekker kort!
Ja he? Aan Mavic maak ik niet meer woorden vuil dan dat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zojuist Hoge Vuursche gedaan. Leuke track. Jammer dat er best wat mul zand ligt op stukjes. Beetje regen zou hem goed doen. Maar erg leuk. Deze ga ik vaker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Zin in een nieuwe uitdaging, dus ga morgen vanaf Rhenen terug naar Utrecht te peddelen over de tracks van de UHR. Iets van 70km, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Mooi stukje, hoe vroeg begin je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Wat zijn jullie strava accounts eigenlijk? Leuk om even te volgen 👍🏻

Ideetje om de Strava banners in de OP te plaatsen?

Edit: Die banners zijn iframes helaas.

[ Voor 37% gewijzigd door Tylen op 30-06-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb geen GPS meer op de MTB, dus ook geen strava :)

@Ruud Denk zo tussen 9 - 10 even kijken hoe laat de baby wakker is 👶🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Auto was dus stuk en nu toch nog steeds opzoek naar fiets alleen budget ongelukkig genoeg pakje lager. 800-1050 euro.

Zag deze... alleen jammer bij die Scale 990 is het geen air voorvork :(

https://www.scott-sports....duct/scott-scale-990-bike
https://www.giant-bicycles.com/be/talon-29er-0-ge

Wat denken jullie? Beter voorstellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Crust op 30-06-2018 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
In die klasse krijg je relatief veel voor je geld bij merken als Cube, Canyon, Bulls, Focus etc. Dan kan je nog wel wat vinden met een redelijke air vork en een slx/xt mix.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ben net ook dit tegen gekomen:

https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/zr-team/
https://www.bikeexchange....el/attention-29/103054854

[ Voor 32% gewijzigd door Crust op 30-06-2018 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
In die prijsklassse zou ik gewoon even 2nd-hand gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
maartend schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:05:
In die prijsklassse zou ik gewoon even 2nd-hand gaan kijken
Ja eventueel.

Trek mtb X-caliber 8 gezien voor 750, maar 40 km mee gedaan volgens verkoper. Weet niet goed of het wat is. Krijg er ook Stuurbeugels, klikpedalen, drinkbushouder en computertje er gratis bij.

[ Voor 22% gewijzigd door Crust op 30-06-2018 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Die radon ziet er al aardig uit. Ik zag bij canyon de grand canyon al 6.0 voor dezelfde prijs. Ik schat de RS xc30 gold toch net even wat hoger in dan de RS recon silver in de radon. Voor de rest is de afmontage gelijk aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Vind het in die prijsklasse altijd zo jammer dat je met 3x10 zit.. op zich niks mis mee, maar als je wilt upgraden ben je gelijk goed aan de beurt.
2x11 of 1x11 zou mijn voorkeur hebben, en op zich moet dat kunnen in deze klasse, maar kost wat meer zoekwerk.

Edit, die Canyon die @ElmarJ16 noemt is wel een mooie, slx 2x11 met een xt achter der. Mooie vork, gewicht ook prima, kan ook 2 kg zwaarder zijn in deze klasse..

[ Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 30-06-2018 20:35 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Zo, vandaag de Hel van Ede-Wageningen gefietst. Mijn eerste 100 kilometer, dat ging eigenlijk verrassend goed. (achterwerk daar gelaten :P )

Mijn fietsmaatje had het wat minder, die zakte de laatste 25 km nogal in. Daardoor uiteindelijk een iets hogere tijd neergezet dan ik had gewild, maar met 6 uur en 4 minuten ben ik ook niet heel ontevreden.

Ik vond het een ontzettend gave tocht! Was goed voor elkaar met genoeg verzorgingsposten, mooi parcours en (over het algemeen) erg mooie omgeving. Door de droogte best wat zanderigheid, maar daar was ook heel best doorheen te komen.
Crust schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:12:
Auto was dus stuk en nu toch nog steeds opzoek naar fiets alleen budget ongelukkig genoeg pakje lager. 800-1050 euro.

Zag deze... alleen jammer bij die Scale 990 is het geen air voorvork :(

https://www.scott-sports....duct/scott-scale-990-bike
https://www.giant-bicycles.com/be/talon-29er-0-ge

Wat denken jullie? Beter voorstellen?
https://www.bike-discount...m-8.0-713496?varid=713506

Is online bestellen een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 20:10:
Vind het in die prijsklasse altijd zo jammer dat je met 3x10 zit.. op zich niks mis mee, maar als je wilt upgraden ben je gelijk goed aan de beurt.
2x11 of 1x11 zou mijn voorkeur hebben, en op zich moet dat kunnen in deze klasse, maar kost wat meer zoekwerk.

Edit, die Canyon die @ElmarJ16 noemt is wel een mooie, slx 2x11 met een xt achter der. Mooie vork, gewicht ook prima, kan ook 2 kg zwaarder zijn in deze klasse..
Bij Canyon doen ze geen promo's zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Crust schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:23:
[...]

Bij Canyon doen ze geen promo's zeker?
Je krijgt korting als je wedstrijden rijdt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:39:
[...]

Je krijgt korting als je wedstrijden rijdt
Bedoel eindereeks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Vast wel, maar dan moet je nog ff tot na de zomer wachten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jawel, eind augustus/begin september

Waarom moet je fiets ook alweer vervangen worden?

Je ging van een instapper naar een carbon racer in eerste instantie. En nu zie ik weer instappers. Dus wat ga je met je overstap winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Je ging van een instapper naar een carbon racer in eerste instantie. En nu zie ik weer instappers. Dus wat ga je met je overstap winnen?
De local bike shops hier doen al -20%.

Decathlon bike van 16.3 kg die 400 koste of een die 1000 kost is wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Ah misschien de canyon fully iets eerder halen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Decathlon bike van 16.3 kg die 400 koste of een die 1000 kost is wel een verschil.
Oke, dat zal wel een klein voordeeltje opleveren. Welke maat heb je nodig?

Als LBS'en 20% korting geven op een fiets van 1000 euro (huidig modeljaar) dan zou ik niet al te lang nadenken. Maar ik heb andere ervaringen op zulke 'kleine' bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Crust schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Het is zeker een verschil, maar het is de vraag of je die 1000 euro fiets ook niet na een korte tijd wil vervangen.

Ik ben zelf begonnen op een tweedehands 26er voor 400 euro, daarna de overstap gemaakt naar een carbon 29er (overjarig model waar ik 30 procent korting op kreeg). Kostte me 1500 euro, maar daarmee heb ik wel een fiets die jaren mee kan. Zeker omdat hij op allerlei vlakken prima te upgraden is.
Pagina: 1 ... 121 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.