“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik ken bijvoorbeeld mtb-clinic.nl, en er zijn er nog veel meer (en zelfs in Vlaanderen
Ik ben vandaag de procaliber 8 in Oevel. Ferm afwerking en de 'achterveer' geeft die ook wat extra's. Ik weet het niet goed, die rijd wel lekker maar misschien ga ik spijt hebben dat ik nu maar 1799 uitgeef ipv de 2500 aan te gaan.
Ik rijd straks nog naar Geel om daar de scott te gaan bekijken bij Van Eyck. Hopelijk kan ik daar ook ff proberen.
Edit: Maatje gaf me ook deze door:
https://www.bunnyhop.de/e...ke/focus-raven-lite-20184
Afmontage enigszins goed in vergelijking met de procaliber 8 ?
BTW? Wanneer gaan modellen 2018 in de afprijs?
[ Voor 55% gewijzigd door Crust op 21-06-2018 15:43 ]

http://www.sheldonbrown.com/tires.html#labels
Ben ook niet zo van het serieus nemen van de http://www.velominati.com/the-rules/#40 maar met de laatste opmerking van Sheldon ben ik het wel eens, Het zorgt ervoor dat je fiets in zijn geheel er kloppend uitziet, ook al merk je er niks van als je erop zit.Label placement
Most good bicycle mechanics pay attention to the orientation of labels. The most usual custom for tires is to locate the label at the valve, facing to the right. Some justify this on the grounds that having a standard tire-mounting orientation can make it easier to find a thorn or glass sliver in a tire, once the hole has been located in the (removed) tube. While there's an element of truth to this, placing the label consistently is really more about pride of workmanship and attention to detail.
Ik ben bv ook blij met mijn I-Spec rem/shifter combinatie (cleane look), of mijn Garmin mount die niet met de standaard stiekjes om mijn stuur zit, maar centraal, clean, zonder stiekjes op mijn topcap.
Soms zijn kleine details de moeite waard, ook al fiets je er niet sneller door
Whatever rocks your boat.Prulleman schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:06:
Ik ben bv ook blij met mijn I-Spec rem/shifter combinatie (cleane look), of mijn Garmin mount die niet met de standaard stiekjes om mijn stuur zit, maar centraal, clean, zonder stiekjes op mijn topcap.
Soms zijn kleine details de moeite waard, ook al fiets je er niet sneller door
Als je dit belangrijk vind, moet je het vooral doen. Je moet je prettig voelen op je fiets en als je er trots op bent motiveert het zelfs om wat harder te fietsen.
Zelf ben ik meer van het praktische en vind dit soort dingen totaal niet boeiend. Ik heb ook spatborden op mijn MTB (ja, doodzonde). Ik ga er niet merkbaar langzamer door maar ben wel merkbaarder veel schoner na een rit in de modder als andere fietsers zonder.
Ik zit al jaren in diverse vormen van buitensport en heb al lang afgeleerd om de capaciteiten van mensen in te schatten aan de hand van hun materiaal.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat is bij wielbouwers het verschil het laatste puntje op de i waarmee ze zichzelf onderscheiden. Ik hoop maar dat ze zichzelf ook onderscheiden door een perfect wiel zonder dat uitgelijnde logootjezonoskar schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:40:
Er zijn er ook die vinden dat je het logo op de naaf moet kunnen zien vanuit het ventielgat. Rule #42 vond ik wel lachen aangezien hier op het werk een paar triathlon-ners rondlopen
Dat is bij MTB'ers juist extreem makkelijk en veilig... Dure fiets = houd gerust afstandCyberpope schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:37:
[...]
Ik zit al jaren in diverse vormen van buitensport en heb al lang afgeleerd om de capaciteiten van mensen in te schatten aan de hand van hun materiaal.
Ik heb het banden-uitlijn-verhaal wel extreem trouwens...
De Vittoria Peyote komt perfect uit met het pootje van de Y op het ventiel, alsof het zo gemaakt is. Maar de andere kant heeft dan het pootje niet tegenover het ventiel staan. Daar baal ik gruwelijk van
Een kennis heeft een YT met e*thirteen wielen/banden. Het logo op de velg loopt dan door in de band. Die wil dus geen andere banden...
[ Voor 26% gewijzigd door Ruud op 21-06-2018 15:44 ]
haha nice, dat zou mij ook wel voldoening kunnen geven, moeten ze voor de rest natuurlijk ook wel voldoenRuud schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:42:
[...]
..
Een kennis heeft een YT met e*thirteen wielen/banden. Het logo op de velg loopt dan door in de band. Die wil dus geen andere banden...
plaatje voor de beeldvorming:

Als ze erop zitten dan zouden ze ook perfect uitgelijnd moeten zijn. Dat is niet meer dan logischPrulleman schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:47:
[...]
haha nice, dat zou mij ook wel voldoening kunnen geven, moeten ze voor de rest natuurlijk ook wel voldoen
plaatje voor de beeldvorming:
[afbeelding]
Maar ik zou er net zo goed Maxxis-bandjes omheen leggen
Nog één trouwens, waar ik zeker niet aan mee zou doen. Het inkleuren met zwarte stift van het gele Maxxis logo omdat het zou vloeken met de rest van de fiets.
En één waar je mij echt zeker niet op kunt betrappen:
Stel je hebt een zwarte fiets met blauwe accenten. Om dat blauw wat meer door te voeren koop je ook blauwe remleidingen en buitenkabels voor je shifter en dropper-post. Om het helemaal af te maken koop je ook een setje blauwe naven. En dan net allemaal een andere blauwtint.....
Op mijn auto moeten de logos in het midden van de velg precies gelijk lopen met het ventiel. Dus als het ventiel op de grond staat moeten de logos ook precies horizontaal staan.zonoskar schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:40:
Er zijn er ook die vinden dat je het logo op de naaf moet kunnen zien vanuit het ventielgat. Rule #42 vond ik wel lachen aangezien hier op het werk een paar triathlon-ners rondlopen
OCD is een mooi iets
De Procaliber 8 kun je overal voor rond de 1600 kopen, dat is de eerste 'afprijs'. Mantel adverteert er letterlijk mee en mijn LBS gaf deze prijs toen ik vroeg wat het kost incl. pedalen en bidonhouders. Dus nooit de volle 1800 betalen.Crust schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:59:
@MBV Super ik bekijk het eens.
Ik ben vandaag de procaliber 8 in Oevel. Ferm afwerking en de 'achterveer' geeft die ook wat extra's. Ik weet het niet goed, die rijd wel lekker maar misschien ga ik spijt hebben dat ik nu maar 1799 uitgeef ipv de 2500 aan te gaan.
Ik rijd straks nog naar Geel om daar de scott te gaan bekijken bij Van Eyck. Hopelijk kan ik daar ook ff proberen.
Edit: Maatje gaf me ook deze door:
https://www.bunnyhop.de/e...ke/focus-raven-lite-20184
Afmontage enigszins goed in vergelijking met de procaliber 8 ?
BTW? Wanneer gaan modellen 2018 in de afprijs?
Ik weet niet hoeveel je fietst en hoe goed je bent maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke fiets je gaat remmen in je skills.
Wel jammer dat je niet beide fietsen bij 1 zaak kunt proberen, ik heb letterlijk 30 minuten lang om en om rondjes gefietst met de Trek en Scott.
Denk dat ik deze neem. Kan 20% op adviesprijs krijgen. Alleen nog ff erop gaan rijden als ik de aanvraag gedaan heb. 2024 euro. Eventueel krijg ik het klaar om nog een slijklap en wat pedaaltjes erbij te fixen.
Bij de zaak zeiden ze dat de carbon's van scott wel best deftig zijn. Deze heeft single vanvoor en 12 vanachter. De rest van de montage is ok niet geweldig maar ok. Gewicht is 10.7 kg wat ook mooi is.
[ Voor 43% gewijzigd door Crust op 21-06-2018 19:09 ]
Mooie fiets, maar heb je nou proefgereden of koop je nu alsnog op basis van een lijstje?Crust schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:20:
https://www.scott-sports....duct/scott-scale-925-bike
Denk dat ik deze neem. Kan 20% op adviesprijs krijgen. Alleen nog ff erop gaan rijden als ik de aanvraag gedaan heb. 2024 euro. Eventueel krijg ik het klaar om nog een slijklap en wat pedaaltjes erbij te fixen.
Bij de zaak zeiden ze dat de carbon's van scott wel best deftig zijn. Deze heeft single vanvoor en 12 vanachter. De rest van de montage is ok niet geweldig maar ok. Gewicht is 10.7 kg wat ook mooi is.
De pedalen staan niet mooi horizontaal bij het nemen van de fotoRuud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:42:
[...]
Heeft nog niemand de gruwelijke beginnersfout ontdekt trouwens?

Ik heb pas net 1 dag de fiets in elkaar en momenteel ongeveer 20 km aan trail mee gereden. Ik kan dus niet met zeker zeggen of het waar is. Bovendien ga je dat hier in Nederland niet merken. Voor volgende week heb ik een tripje naar de Provence ingepland staan dus dan kan ik pas wat meer vertellen.drBunhead schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:54:
[...]
Werkt dat vibrocore ook zoals men bij Spank zegt dat het zou moeten werken? Merk je ook minder armpump en vermoeidheid in de pols/handen?
My 2cents: Er zal vast een verschil in zitten, maar dit zal minimaal zijn. Ik denk dat een paar goede set grips en juiste afstelling van het stuur veel meer doet dan dat beetje schuim wat ze erin hebben gespoten.
Ik heb overigens niet voor dit stuur gekozen omdat er het vibrocore in zit. Meer omdat ik graag een Spank stuurtje wilde, omdat ik ook Spank velgen heb. Verder is de bearclaw claw de stealth uitvoering welke er zeer strak uit ziet imo.
Mijn build is in ieder geval zo goed als af en rij klaar. Helaas nog wel een dingetje tegen gekomen bij de vork. Het schroefgat waar de bevestiging van de remkabelklem op zit is te groot en een M3 schroef past er niet in (productiefout denk ik). Deze uitgeboord naar M4 en opnieuw getapt. Blijkt dat een M4 bout dus niet in de klem past

Verder heb ik een sideloaded bidonhouder gekocht, aangezien ik al verwachtte dat een normale niet zou passen. Blijkt nu dat de bevestigingsgaten te laag zitten, waardoor een bidon tegen m'n achterdemper aan komt

De maiden voyage zit er ondertussen al op (rondje dorst en cadettencamp) en de fiets rijd fantastisch. Wel wat lomp voor nederlandse begrippen, maar dat komt ook deels door mijn fantastische keuze om er Maxxis Minion DHR II banden op te leggen. De vork en demper geven in ieder geval meer dan genoeg grip en kan niet wachten om de bergen ermee in te gaan en man oh man wat hebben de Codes een stopping power
Wat er nog moet gebeuren:
- Frame protectie. Ik heb al geconstateerd dat op de aluminium delen de lak er vrij gemakkelijk af gaat.
- Zadel, morgen maar eens kijken naar wat testzadels.
- Gripshift uitproberen. Ik had bij RCZ voor een mooie prijs de X01 Eagle shifter gekocht, wordt er vervolgens een GX shifter verstuurd. Die terug gestuurd en nu is het antwoord 'hebben we niet meer op voorraad'. Dus nu opzoek naar een nieuwe deal op een X01 shifter en tot die tijd de gripshifts.
Genoeg geluld. Hier wat plaatjes:
https://drive.google.com/open?id=1AeDZzHML1u9advdMyu8TcEADbpD7iizj
https://drive.google.com/open?id=16HCudCV4Ak60PIgSNwS-GssplR-K2C_i
https://drive.google.com/...KwdEaqgdJ0YSc3P05F6ZwruqW
En voor de oplettende kijker: Ik heb geprobeerd om het maxxis logo met het ventiel uit te lijnen. Echter zitten de banden zo )*$@#$@#$ strak om de velg dat ik ze niet meer gepositioneerd krijg als ze er eenmaal opzitten (zelfs niet met maar 1 kant op de velg!)
Achter is het wel gelukt.... Jammer zegElmarJ16 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:40:
[...]
En voor de oplettende kijker: Ik heb geprobeerd om het maxxis logo met het ventiel uit te lijnen. Echter zitten de banden zo )*$@#$@#$ strak om de velg dat ik ze niet meer gepositioneerd krijg als ze er eenmaal opzitten (zelfs niet met maar 1 kant op de velg!)
Je hebt flink doorgesleuteld, nu nog even de leiding van je voorrem en kabel van je dropper inkorten en klaar. Mooie upgrade zou nog de BikeYoke triggy remote zijn
De fiets is goed een geheel geworden! top
Ze gaan die laten komen naar de zaak en dan kan ik proefrijden.Aghanim schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:23:
[...]
Mooie fiets, maar heb je nou proefgereden of koop je nu alsnog op basis van een lijstje?
Vraagje ivm tubeless...
Ik ken hier niks van. Wat kost kunnen ze aanraken om mijn tubeless ready wielen in de zaak tubeless te maken?
Wat te doen bij een lek in de band als je die toch hebt?
Kun je de bandspanning veranderen eens die zogezegde vloeistof erin zit of moet je een bandspanning behouden?
[ Voor 36% gewijzigd door Crust op 22-06-2018 08:25 ]
Ik moet helaas toegeven dat het ook een beetje het perspectief van de foto is. IRL zit die er nog een cm of 2 naast, wat extra goed overkomt door het spank logo. Deze zit wel in het midden van het ventiel.Ruud schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 06:34:
[...]
Achter is het wel gelukt.... Jammer zeg
Je hebt flink doorgesleuteld, nu nog even de leiding van je voorrem en kabel van je dropper inkorten en klaar. Mooie upgrade zou nog de BikeYoke triggy remote zijn
Die voorrem leiding en dropper kabel laat ik voorlopig wat het is. Zit nog een beetje een knik in de leiding waardoor die er wat raar uit ziet. De dropperkabel loopt zo door de 2x remote die hem naar boven laat wijzen. Ik ben van plan om de oneup remote aan te schaffen, alleen kon BC hem niet leveren toen ik de laatste spullen bestelde.
Als de velgen all tubles ready zijn kost het niets behalve banden die tubeless ondersteunen. Kan maar zo zijn dat die eral opzitten. Oke misschien kost het je een nieuwe ventielCrust schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:18:
[...]
Ze gaan die laten komen naar de zaak en dan kan ik proefrijden.
Vraagje ivm tubeless...
Ik ken hier niks van. Wat kost kunnen ze aanraken om mijn tubeless ready wielen in de zaak tubeless te maken?
Kun je de bandspanning veranderen eens die zogezegde vloeistof erin zit of moet je een bandspanning behouden?
Bandenspanning kan je gewoon aanpassen als de latex erin zit.
Van je eerste vraag snap ik niets. Wat het kost om je wielen tubeless te laten maken? Ik mag hopen niets tot max 15 euro waarbij je de latex die over is erbij krijgt. Mits ze je banden willen hergebruiken.Crust schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:18:
[...]
Ze gaan die laten komen naar de zaak en dan kan ik proefrijden.
Vraagje ivm tubeless...
Als je toch lek rijdt doe je er alsnog een buitenband in. Ja dat is een kliederbende als je pech hebt. Of je plakt je buitenband on the spot met speciale plakkers. Dat heb ik 1x geprobeerd en daarna nooit meer
There I fixxed that for youRuud schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:02:
[...]
Van je eerste vraag snap ik niets. Wat het kost om je wielen tubeless te laten maken? Ik mag hopen niets tot max 15 euro waarbij je de latex die over is erbij krijgt. Mits ze je banden willen hergebruiken.
Als je toch lek rijdt doe je er alsnog een buitenband Binnenband in. Ja dat is een kliederbende als je pech hebt. Of je plakt je buitenband on the spot met speciale plakkers. Dat heb ik 1x geprobeerd en daarna nooit meer
[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 22-06-2018 09:03 ]
O? Ik doe altijd een extra buitenband erin
Wel de goede fixen he
Yeah, I saw that!
Het hangt dus een beetje af van je LBS en wat ie extra aan service wilt doen bij een nieuwe fiets. (geen ervaring mee). Maar als je een LBS binnen stapt met een ergens anders gekochte fiets, dan ga je het zeker niet voor 15 euro redden, dat kost een setje ventielen al...
I was snel heRuud schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:06:
[...]
O? Ik doe altijd een extra buitenband erin![]()
Wel de goede fixen he
Yeah, I saw that!
Ze zijn tubeless ready. Ik neem dus aan als ze me aan willen rekenen dat ik de binnenbanden mee vraag. En als ze bv. de binnenbanden houden dat ik kan verwachten dat het gratis is.Prulleman schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:06:
Nou.. de sealant is ook niet gratis.., en de tubeless tape ook niet...
Hoe lossen jullie lekken onderweg op?
Je leest echt niet en doet ook echt zelf geen onderzoek he?
https://www.futurumshop.n...atie-van-de-tubeless-band
Ik doe de aanname dat hij het door de dealer laat doen die de fiets ook levertPrulleman schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:06:
Nou.. de sealant is ook niet gratis.., en de tubeless tape ook niet, dus reken bij elkaar op 20-30 euro aan materiaal. maar als ze als je het zelf doet kan je wat budget opties pakken, zoals een bepaalde tesa tape of gorilla tape ipv officiele tubeless rim tape. Je kan ook ventielen uit je oude binnenbanden knippen ipv een setje tubeless ventielen aan te schaffen.
Het hangt dus een beetje af van je LBS en wat ie extra aan service wilt doen bij een nieuwe fiets. (geen ervaring mee). Maar als je een LBS binnen stapt met een ergens anders gekochte fiets, dan ga je het zeker niet voor 15 euro redden, dat kost een setje ventielen al...
Daarnaast: ventielen horen bij de wielen (TLR), ik heb nog nooit een setje wielen (TLR) gehad waar geen ventielen bij geleverd werden. (Zowel in een fiets, als los)
Dus die kosten vallen weg. Daarnaast heb ik bij enkele wielen zelfs de tape gekregen, maar dat komt minder vaak voor.
Ook is Tesa 4289-tape geen budget optie. Dat ís Stans Yellow Tape... En kost ~20 euro incl btw voor een rol van 66 meter. 2x 3 minuten om de tape te monteren, 1 minuut om een gaatje te maken tbv het ventiel en het ventiel te monteren en 5 minuten om de banden te demonteren/monteren. Done
Hebben we alleen de latex nog. Aangezien je die zelf nog nodig hebt na een half jaartje zou ik die als LBS op de bon zetten en je het restant meeleveren (Schwalbe, 453ml 15 euro)
Zitten er geen ventielen bij dan komt er 2x5 euro (verkoopprijs) bij. (een LBS moet gewoon slim inkopen, daar is ie winkelier voor)
Als dat niet voor niets bij de aankoop van een fiets van 2500 euro gedaan wordt heb je teveel korting gekregen en kan er niets meer af. Of je komt er naderhand mee als de offerte al afgetikt is. Dat is toch de hele reden waarom je een fiets bij een LBS koopt en meer betaalt? Service en net dat stapje meer? Anders kun je net zo goed bij een dozenschuiver online kopen.
En over extra service, hoe mooi staat het als jij als LBS je klanten voor de prijs van de latex je klanten tubeless de winkel uitstuurt. Ik kan me nog een aantal posts herinneren waarin tubeless maken als een hell gezien werd.
Tuurlijk kan het niet bij elke band/velgcombo gratis, maar daar kun je mooi een tabelletje voor maken. Gewoon fixed price, hoppa!
[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 22-06-2018 09:20 ]
Daarna vraag ik of ze die tubeless kunnen maken en dan vraag ik ook erbij wat dat kosten mag. Als het tubeless ready zijn mag dat dus niet veel meer dan 20 euro kosten en krijg ik nog restantje mee en de binnenbanden?
Goed veel gevraagd maar ik ben dan wel ineens klant in hun zaak en koop er eentje van 2024 euro. Wat bij 20% - 2000 zou zijn.
Maar wat zijn nu zo oplossen bij lek onderweg? Haal je de tubeless er niet zo simpel af denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door Crust op 22-06-2018 10:07 ]
kleine lekken gaan dus vanzelf dicht en voor grote lekken kan je een reserve biba meenemen. Ik heb 1 x een scheur gehad door een flink stuk glas, die was uiteindelijk wel dicht, maar redelijk wat lucht verloren, kort ritje geen spullen bij dus naar huis. bij een langere rit heb ik altijd een biba en een pomp bij. (en ook plakspullen)Crust schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:15:
[...]
Ze zijn tubeless ready. Ik neem dus aan als ze me aan willen rekenen dat ik de binnenbanden mee vraag. En als ze bv. de binnenbanden houden dat ik kan verwachten dat het gratis is.
Hoe lossen jullie lekken onderweg op?
ja, maar niet elke dealer is hetzelfde.. als dit een veredelede dozenschuiver is kan je het vergeten. Maar je hebt wel gelijk, een fatsoelijke dealer moet dit als service doenRuud schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:16:
[...]
Ik doe de aanname dat hij het door de dealer laat doen die de fiets ook levertDie maakt m immers klaar.
Bij mijn cannondale met stan's tubeless ready velgen zaten geen losse ventielen (of de LBS heeft ze achterover gedrukt). De velgen waren al wel met stan's tape beplaktDaarnaast: ventielen horen bij de wielen (TLR), ik heb nog nooit een setje wielen (TLR) gehad waar geen ventielen bij geleverd werden. (Zowel in een fiets, als los)
klopt helemaal, met een behoorlijk aantal aannames die waarschijnlijk correct zijn in dit geval, maar niet per definitieDus die kosten vallen weg. Daarnaast heb ik bij enkele wielen zelfs de tape gekregen, maar dat komt minder vaak voor.
Ook is Tesa 4289-tape geen budget optie. Dat ís Stans Yellow Tape... En kost ~20 euro incl btw voor een rol van 66 meter. 2x 3 minuten om de tape te monteren, 1 minuut om een gaatje te maken tbv het ventiel en het ventiel te monteren en 5 minuten om de banden te demonteren/monteren. Done
Hebben we alleen de latex nog. Aangezien je die zelf nog nodig hebt na een half jaartje zou ik die als LBS op de bon zetten en je het restant meeleveren (Schwalbe, 453ml 15 euro)
Zitten er geen ventielen bij dan komt er 2x5 euro (verkoopprijs) bij. (een LBS moet gewoon slim inkopen, daar is ie winkelier voor)
Als dat niet voor niets bij de aankoop van een fiets van 2500 euro gedaan wordt heb je teveel korting gekregen en kan er niets meer af. Of je komt er naderhand mee als de offerte al afgetikt is. Dat is toch de hele reden waarom je een fiets bij een LBS koopt en meer betaalt? Service en net dat stapje meer? Anders kun je net zo goed bij een dozenschuiver online kopen.
Bij een Stan's wielset worden ventielen geleverd. Gezien ze beplakt zijn met yellow tape zullen ze ook wel door Stan's compleet geleverd zijn. Kan zijn dat Cannondale ze zonder ventielen afneemt. Scheelt een paar dollar per wielsetPrulleman schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:23:
[...]
Bij mijn cannondale met stan's tubeless ready velgen zaten geen losse ventielen (of de LBS heeft ze achterover gedrukt). De velgen waren al wel met stan's tape beplakt
De enige aanname staat in de laatste alinea over teveel korting/te laat aangeven dat je nog tubeless wilt. De rest van mijn post bevat geen enkele aanname.Prulleman schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:23:
[...]
klopt helemaal, met een behoorlijk aantal aannames die waarschijnlijk correct zijn in dit geval, maar niet per definitie
Latex: 15 euro is zelfs nog duur, volgens mij koop ik het altijd voor 13,xx euro
Ventielen: ik heb er laatst 10,12 euro inclusief BTW voor betaald bij Bike-components. (eigen merk, trendy zwart)
Tape: kost minder dan 20 euro (19,83) inclusief de BTW bij R2-bike.
Zelfs de tijden haal ik gewoon, en ik doe het twee keer per jaar....
- Worden dit soort sets standaard met remblokjes geleverd of moet ik die meebestellen?
- Is de standaard remleiding lengte van 1000mm / 1700mm wel ongeveer goed of moet ik er rekening mee houden dat ik ze nog in moet korten?
Ja, er zitten standaard remblokken bij (maar het kan geen kwaad om altijd een reservesetje achter de hand te hebben).MadMarky schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:46:
Ik wil binnenkort de Shimano M395 remmen op mijn 27.5" Giant gaan vervangen voor een Shimano XT set. Nu heb ik daar nog twee vragen over:
- Worden dit soort sets standaard met remblokjes geleverd of moet ik die meebestellen?
- Is de standaard remleiding lengte van 1000mm / 1700mm wel ongeveer goed of moet ik er rekening mee houden dat ik ze nog in moet korten?
Ik heb het nog niet meegemaakt, dat ik de remleidingen niet in hoefde te korten (n=3). Maar dat is wel fietsafhankelijk.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
http://www.epicbleedsolut...o-hoses-without-bleeding/
er zitten wel altijd blokjes in de remmen, maar welke is bij mantel niet helemaal duidelijk, bij bike-discount heb je een stuk meer keuzes:MadMarky schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:46:
Ik wil binnenkort de Shimano M395 remmen op mijn 27.5" Giant gaan vervangen voor een Shimano XT set. Nu heb ik daar nog twee vragen over:
https://www.bike-discount...ke-sets-272/brand-shimano
de goedkoopste set heeft de ongekoelde resin pads: G02A Resin
dan heb je nog de duurdere met gekoelde pads: J02A Resin
Als je metal pads wilt, dan zal je die denk ik los moeten kopen.
(verder heb je nog sets met dubbele zuigers, M8020 serie ipv M8000, of een combinatie van die 2).
Op het plaatje bij mantel staat in principe de set met de J02A pads met koelribben, maar ik vind het niet terug bij de specs.. (dus het zou kunnen dat er de G02A pads bij zitten, maar dat zou niet netjes zijn).
Inkorten is eigenlijk altijd wel nodig, maar niet erg lastig
ai ai ai.. .dat is inderdaad nogal treurig.. Voor zowel de biker als de boomWyke schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:05:
https://www.nu.nl/opmerke...ntainbike-boom-zagen.html
das wel een beetje treurig
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 22-06-2018 11:11 ]
Ik heb bij zowel mijn M7000 (in doos) als M8000 (oem) remmen van Mantel de J02A-pads gekregen zoals op de foto maar op de klantfoto's zie ik ook de versie zonder koelribben. Nou wil dat niets zeggen natuurlijk, ze kunnen al een keer vervangen zijn.Prulleman schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:09:
[...]
Op het plaatje bij mantel staat in principe de set met de J02A pads met koelribben, maar ik vind het niet terug bij de specs.. (dus het zou kunnen dat er de G02A pads bij zitten, maar dat zou niet netjes zijn).
Hebben de koelribben voordeel? Ja, een beetje. Moet je de remmen erdoor laten liggen als ze zonder ribben geleverd worden? Nope, zeker niet.
Zonde van de boomWyke schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:05:
https://www.nu.nl/opmerke...ntainbike-boom-zagen.html
das wel een beetje treurig
[ Voor 15% gewijzigd door Ruud op 22-06-2018 11:17 ]
Is een mountainbike met elektrische ondersteuning iets wat steeds normaler gevonden wordt, of is het not-done?
Ik heb namelijk het gevoel dat het steeds meer mainstream begint te worden omdat je gewoonweg veel langere tochten kan maken op hogere snelheid omdat je minder snel moe schijnt te worden.
Ik sta er wel voor open om een paar persoonlijk records erop te gaan neerzettenWootism schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:30:
Nu ga ik jullie even een spannende vraag stellen: Hoe staat de gemiddelde MTB'er tegenover een E-MTB?
Is een mountainbike met elektrische ondersteuning iets wat steeds normaler gevonden wordt, of is het not-done?
Ik heb namelijk het gevoel dat het steeds meer mainstream begint te worden omdat je gewoonweg veel langere tochten kan maken op hogere snelheid omdat je gewoonweg minder snel moe wordt.
Maar ik MTB om conditie op te bouwen dus ik vind het eerlijk gezegd not-done. Tenzij de rijder een jaartje of 70 is ofzo
[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 22-06-2018 13:39 ]
Op de NLe routes voelt het een beetje als cheaten wat mij betreft. Ja je kan sneller en langer fietsen, maar is dat het doel van mountainbiken? In de trailparks in bijvoorbeeld Engeland lijkt het me fantastisch, downhill runs van een paar minuten en met ondersteuning relaxed weer naar boven zonder stuk te gaan.Wootism schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:30:
Nu ga ik jullie even een spannende vraag stellen: Hoe staat de gemiddelde MTB'er tegenover een E-MTB?
Ik heb namelijk het gevoel dat het steeds meer mainstream begint te worden omdat je gewoonweg veel langere tochten kan maken op hogere snelheid omdat je gewoonweg minder snel moe wordt.
Is maar net waarvoor je biket.
Een mindere god kan toch z'n maatjes ermee bijhouden en zo lekker lol hebben aan het fietsen.
En zoals hierboven gesteld: je kan met ondersteuning omhoog ploeteren en dan voor de lol weer volgas naar beneden.
Ik snap het wel
Een eMTB om je fietsmaten bij te kunnen houden wordt al wat dubieuzer, zou ik zelf ook niet voor kiezen (maar is gelukkig ook niet nodig
Maar verder moet iedereen het vooral lekker voor zichzelf bepalen, zolang je elkaar in het bos maar een beetje respecteerd, mensen zijn een beetje panisch dat e-bikers het bos kapot rijden en iedereen omver fietsen, ik denk dat dat in praktijk nogal meevalt, op rechte stukken zullen ze vast wat sneller zijn en misschien veroorzaken ze makkelijker remknippen, maar alle boswielrenners die met racefietstechniek met de herfst het bos in duiken zijn (ff lekker bot generaliseren;)) geen haar beter.
Kortom mij zul je hopelijk voorlopig niet op een e-mtb zien maar als een ander er anders over denkt prima, zolang je je maar een beetje fatsoenlijk gedraagt in het bos, maar dat geld net zo goed voor bikers zonder motortje
Ik MBT bijvoorbeeld puur voor mijn plezier, mijn conditie hou ik wel bij in de sportschool.
Persoonlijk zie ik er wel een voordeel van in om gewoon mijn krachten te kunnen sparen als ik uphill ga en vervolgens volle bak naar naar beneden.
Er zullen vast mensen zijn die klimmen juist hartstikke leuk en technisch uitdagend vinden, maar daar ben ik er niet een van
Ik las ook ergens dat de ondersteuning gelockt is tot 25kph maar dat je deze eraf kan halen waardoor je tot een onbeperkte snelheid ondersteund wordt. Dat lijkt mij wel relaxt op rechte stukken.
[ Voor 19% gewijzigd door Wootism op 22-06-2018 18:20 ]
Moet zeggen dat het me positief verrast heeft. Zodra je loslaat dat je wil sporten/inspanning leveren, is het stiekem best vermakelijk. De vaak brede banden icm met de ondersteuning geeft het gevoel op een crossmotor te zitten.
Het heeft alleen niet zoveel te maken met de 'traditionele' manier van mtb-en in Nl.
Om een rondje Dorst als voorbeeld te nemen, ik denk dat ik daar wel iets sneller zou zijn, maar uiteindelijk komt de beperking van van mijn techniek ook bij een e-mtb om de hoek en zal daarom niet heel veel sneller dat rondje kunnen doen, alleen wel met veel minder inspanning.. Ik denk dat de lol op een gemiddeld nederlands rondje er sneller vanaf zou zijn voor mij.
In het buitenland zie ik wel meer profijt, maar nog steeds trap ik liever zelf
Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik ervan moet vinden. Ik associeer E-Bikes toch nog steeds met oude van dagen die het nodig hebben omdat ze anders hun fiets niet meer vooruit kunnen krijgen...
Aan de andere kant zie ik juist ontzettend veel voordelen op het gebied van mountainbiken en ben ik benieuwd hoe snel deze trend omarmt gaat worden door de MTB scene.
Op zich niks mis mee. Ik vind het alleen jammer dat er altijd meteen een dikke fully van 25Kg met dikke plus banden van gemaakt wordt. Volgens mij moet het best mogelijk zijn om een eMTB te maken met 100mm veerweg en zo rond de 16-17Kg. De huidge eMTBs zijn dan eigenlijk alleen bruikbaar in de Alpen of vegelijkbaar terrein. Zelfs in een bikepark lijkt me het niet fijn om te moeten rondfietsen op een fiets van 25Kg, zeker niet als je hier en daar nog wilt springen of bochtjes moet draaien.Wootism schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:30:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ben ik met je eens, de enige die ik weet is de Focus raven2. Dat is een carbon 100mm hardtail, volgens de Focus 14.2 kg. Zag er toevallig laatst een video van langskomen. Dus ja het is mogelijk om de 16-17 kg te halen, denk dat je met aluminium daar ook nog wel aan komt.zonoskar schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:32:
[...]
Op zich niks mis mee. Ik vind het alleen jammer dat er altijd meteen een dikke fully van 25Kg met dikke plus banden van gemaakt wordt. Volgens mij moet het best mogelijk zijn om een eMTB te maken met 100mm veerweg en zo rond de 16-17Kg. De huidge eMTBs zijn dan eigenlijk alleen bruikbaar in de Alpen of vegelijkbaar terrein. Zelfs in een bikepark lijkt me het niet fijn om te moeten rondfietsen op een fiets van 25Kg, zeker niet als je hier en daar nog wilt springen of bochtjes moet draaien.
Ik heb er nog nooit een gereden maar geloof meteen dat het erg leuk kan zijn!Simonsters schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:10:
Heb laatst een testrit gemaakt op een Giant e-mtb. Was nogal skeptisch vooraf, o.a. vanwege gewicht en het gevoel te cheaten.
Moet zeggen dat het me positief verrast heeft. Zodra je loslaat dat je wil sporten/inspanning leveren, is het stiekem best vermakelijk. De vaak brede banden icm met de ondersteuning geeft het gevoel op een crossmotor te zitten.
Het heeft alleen niet zoveel te maken met de 'traditionele' manier van mtb-en in Nl.
Ik zie het alleen als een aparte tak van sport ergens tussen mountainbiken en motorcrossen in, als je er niet op rijdt ivm een of andere beperking.
Een nadeel of zelfs risico lijkt me het snelheidsverschil met 'all natural' rijders en e-mtb-ers door elkaar op een en dezelfde route
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Volgens mij kun je in Strava aangeven dat je een e-bike hebt. Dan telt het niet mee voor segmenten.Aghanim schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:22:
En dat de Strava segmenten op die manier ook niet meer zullen kloppen.
Routes afsluiten voor gemotoriseerd verkeer (waaronder e-bikes dus) is duidelijker dan een regel waarbij bepaalde soorten elektrisch voortgedreven wel, en andere niet mogen. Lastig, want het lijkt mij niet de bedoeling met veredelde brommers door het bos te crossen, maar je wilt ook niet mensen weren die niet zonder ondersteuning kunnen...
in Duitsland en swiss zijn ze vele malen verder dan hier. Maar daar rij je dan ook heel andere parcours dan hier. Dus het is er al heel dik en lang.Wootism schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:27:
..... en ben ik benieuwd hoe snel deze trend omarmt gaat worden door de MTB scene.
beetje zelfde als dat vele een fully in NL ook onzin vinden...
no comment
Er zijn vrij duidelijke regels waar je mag komen en waar niet, dat is waar je je aan hebt te houden. Het fietst ook gewoon heel anders.
Bij een ebike wordt voor mij altijd de klim leuker en niet zozeer de afdaling.
Duidelijke regels waar je wel of niet met een E-MTB mag komen t.o.v. een traditionele MTB?Torched schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:41:
Er zijn vrij duidelijke regels waar je mag komen en waar niet, dat is waar je je aan hebt te houden. Het fietst ook gewoon heel anders.
Welke regels zijn dat? Ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Wootism op 22-06-2018 22:31 ]
Ik lees dit online... is tubeless zwaarder?
De meeste banden die je in de winkel koopt zijn geschikt om tubeless te monteren, maar je toe je eigen keus om er latex in te gieten of een binnenband.
Mijn fiets kwam met tubeless ready velgen, schwalbe rara buitenbanden, welke geschikt zijn voor tubeless. Echter af fabriek worden ze gewoon met biba's geleverd. Uiteindelijk is tubeless iets lichter maar niet veel. De voordelen zijn:
- minder snel lek rijden
- met een lagere druk kunnen rijden (meer grip, minder rolweerstand in het terrein)
- met die lagere druk dus geen snakebites
- gewicht, minimaal, maar wel aan de buitenkant van een draaiend onderdeel, dus telt wel "dubbel"
Nadelen zijn:
- sommige combinaties zijn lastig dicht te krijgen (dan plopt de band niet in de verandering)
- als je een lek hebt wat niet gedicht wordt door de sealant, Dan is plakken in het bos lastig, ben je snel aangewezen op een reserve Biba.
- niet makkelijk even andere banden moneteren voor andere omstandigheden (bv modder, zwaarder terrein, op de weg,...)
- zooi als je lek rijdt en moet wisselen
- onderhoud nodig, 2x per jaar sealant verversen
Veel klooi mee dus.Prulleman schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:26:
Je kan het niet vergelijken met autobanden...
De meeste banden die je in de winkel koopt zijn geschikt om tubeless te monteren, maar je toe je eigen keus om er latex in te gieten of een binnenband.
Mijn fiets kwam met tubeless ready velgen, schwalbe rara buitenbanden, welke geschikt zijn voor tubeless. Echter af fabriek worden ze gewoon met biba's geleverd. Uiteindelijk is tubeless iets lichter maar niet veel. De voordelen zijn:
- minder snel lek rijden
- met een lagere druk kunnen rijden (meer grip, minder rolweerstand in het terrein)
- gewicht, minimaal, maar wel aan de buitenkant van een draaiend onderdeel, dus telt wel "dubbel"
Nadelen zijn:
- sommige combinaties zijn lastig dicht te krijgen (dan plopt de band niet in de verandering)
- als je een lek hebt wat niet gedicht wordt door de sealant, Dan is plakken in het bos lastig, ben je snel aangewezen op een reserve Biba.
- niet makkelijk even andere banden moneteren voor andere omstandigheden (bv modder, zwaarder terrein, op de weg,...)
Banden wisselen doe ik pas als ze versleten zijn, en heb in 1 jaar tijd 1 x een groot lek gehad (scheur van 0.5 -1 cm, waar ik voorzichtig nog mee thuis gekomen ben) verder vast nog meer lekken die vanzelf gedicht zijn.
Oke, ze hebben wel mijn adres in het systeem staan, maar even een fiets van 2000,- onbetaald meegeven naar het buitenland vind ik nog al wat
Samen met mijn vrouw en zoon zijn we ingestapt op een Btwin. Hun op een RR340 en ik een RR 520.
Gister een eerste rit gemaakt op de weg en wat schelpenpaden en man wat heb ik dat gemist!
Ik weet dat Btwin niet tot de elite behoort binnen de fietsmerken, maar voor een beperkt budget instappen met een goede garantie was een vereiste.
Als dit blijft bevallen zal papa vanzelf wel een mooie fiets mogen kopen
[ Voor 17% gewijzigd door bakkie1985 op 24-06-2018 09:43 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dan had je toch een deftige beginnersfiets genomen. Toch een tikkeltje beter dan rockrider me dunkt. Hoewel er tussen die rockriders ook wel cava afstellingen zitten voor de prijs. Maar het is een beetje zoeken uiteraard. Je krijgt uiteraard naar wat je kan betalen. En als je wat kan betalen kan je ook wat krijgen. Het leven kan mooi zijn op die manier.Tylen schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:00:
Ik zit nog steeds op mijn beginnersfiets(Cube Acid 2017) maar begin 2019 gaat hij eruit en komt er waarschijnlijk een Canyon Neuron 9.0. 😍

[ Voor 12% gewijzigd door Crust op 24-06-2018 14:10 ]
Gelukkig vind ik het al snel overkill.Crust schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:09:
[...]
Je krijgt uiteraard naar wat je kan betalen. En als je wat kan betalen kan je ook wat krijgen.
Precies dit, ik beleef 100% aan een fiets van 300, maar ook 100% van een fiets van bijv 1000 euro.Crust schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:09:
[...]
Dan had je toch een deftige beginnersfiets genomen. Toch een tikkeltje beter dan rockrider me dunkt. Hoewel er tussen die rockriders ook wel cava afstellingen zitten voor de prijs. Maar het is een beetje zoeken uiteraard. Je krijgt uiteraard naar wat je kan betalen. En als je wat kan betalen kan je ook wat krijgen. Het leven kan mooi zijn op die manier.![]()
Tuurlijk zal het op allerlei levels beter, sneller, lichter enz. zijn. Maar als ik een rit heb gemaakt met mijn zoon en vrouw, iedereen lacht, hijgt, zweet en klaagt over spierpijn is het doel wat mij betreft bereikt.
Een ieder vraagt andere kwaliteit naar gelang de knip dit toelaat
Is toch cava.... je mag van alles wat proberen.bk1985 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:08:
[...]
Precies dit, ik beleef 100% aan een fiets van 300, maar ook 100% van een fiets van bijv 1000 euro.
Tuurlijk zal het op allerlei levels beter, sneller, lichter enz. zijn. Maar als ik een rit heb gemaakt met mijn zoon en vrouw, iedereen lacht, hijgt, zweet en klaagt over spierpijn is het doel wat mij betreft bereikt.
Een ieder vraagt andere kwaliteit naar gelang de knip dit toelaat
Haha

TL;DR: Nieuwe achterbrug gescoord op ebay, wielen omgespaakt, hier en daar wat spullen gekregen, gekocht en opgebouwd.
Maar nog meer van mijn dale.
Komende zaterdag ga ik die kant op en ik vroeg mij af wat een natuurlijke progressie is voor de routes. Ik ben bekend met de SRAM country flow trail, daar heb ik vorig jaar wat laps op gedaan met mijn hardtail, maar nu ik met de Santa Cruz die kant op ga wil ik toch wel meer van het park ontdekken.
Ik heb alleen totaal geen idee wat te verwachten van de andere routes in het park.
Wou de scott scale 925 nemen met 18% korting wegens einde reeks. Zag er mooi uit en afstelling was voldoende voor mijn gebruik. Helaas.Prulleman schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:35:
Mooie tijd om je verder in te lezen en een weloverwogen aankoop te doen
Misschien de Scale van volgend jaar dan maar
[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 25-06-2018 16:37 ]
Eerst nog een paar keer de flow trail en dan door naar de conti-trackdrBunhead schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:47:
Zijn er hier mensen met Bikepark Winterberg ervaring?
Komende zaterdag ga ik die kant op en ik vroeg mij af wat een natuurlijke progressie is voor de routes. Ik ben bekend met de SRAM country flow trail, daar heb ik vorig jaar wat laps op gedaan met mijn hardtail, maar nu ik met de Santa Cruz die kant op ga wil ik toch wel meer van het park ontdekken.
Ik heb alleen totaal geen idee wat te verwachten van de andere routes in het park.
Spijtig. What's up met de auto?Crust schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:37:
[...]
Wou de scott scale 925 nemen met 18% korting wegens einde reeks. Zag er mooi uit en afstelling was voldoende voor mijn gebruik. Helaas.
Misschien de Scale van volgend jaar dan maar
Je kunt ook de auto laten staan en meer gaan fietsenCrust schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:27:
Ga waarschijnlijk de aankoop afblazen en afwachten tot volgend jaar. Jammer genoeg er een duur stuk in mijn auto het begeven.

Er is daar zoveeeel keus. Vermaken zul je iig wel. Voor mij inmiddels alweer veulste lang geleden dat ik in WB ben geweest, laat staan op een fietsdrBunhead schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:47:
Zijn er hier mensen met Bikepark Winterberg ervaring?

De Vittoria Mezcal 29*2,35 G+ is een heerlijk bandje voor de zomerse omstandigheden
Weekend-review:
Op LDD was the longest day aan de gang. Mooi al die boswielrenners
Het meest opmerkelijke was de Alfa-accountants-held die midden op het pad zijn veter moest strikken. Kan gebeuren, even niet opletten en er komt toch iemand aan maar geef dan even een teken van herkenning en steek je hand op ten teken van 'mea culpa'. Ik heb minimaal tien seconden tegen een boompje geleund gewacht. Heerlijk die ver-ik-ing van de samenleving. Verder was mijn conditie ruk, de baan mul en de RockShox Monarch Debonair op de tractor niet geschikt voor mij op een vlak bosparcoursje. Deinen ohne ende. Dus alles maar 'gelocked' gereden
De Pike2018 is wat harder dan een Yari 2017 die ik hiervoor had. Spreekt nog steeds soepel aan maar is vrij progressief in de veerweg.
Maar de SCHT heeft zijn maiden voyage doorstaan. Ik krijg alleen mijn remblokken echt niet ingeremd hier
Ik heb het ook op mijn HT. Achterrem remt echt voor geen meter meer, zelfde issue, ik krijg de blokken niet ingeremd. Nou is remkracht ook niet nodig, maar als ik het wel een keer nodig heb wil ik er wel over kunnen beschikken

Ik had hetzelfde, ook alles gedaan wat jij hier beschrijft, maar niks hielp. Toen heb ik uit pure ellende nieuwe schijven en nieuwe blokken geplaatst, toen was het ineens over. Vermoed dat de schijven toch een beetje verremd waren.
Mijn fietsenmaker heeft daar een mooie machine voor, je zet je fiets erop, wat druk houden, en af en toe stevig remmen. Op die manier heb ik altijd perfect ingeremde blokjes.Ruud schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:47:
Maar de SCHT heeft zijn maiden voyage doorstaan. Ik krijg alleen mijn remblokken echt niet ingeremd hierIemand nog tips? Ik heb alles al geprobeerd (ontvetten, opschuren, remschijf opruwen, inremmen, met water, zonder water) maar ze blijven verglazen en piepen
Gaat om gesinterde Shimano blokken met Shimano XT non-icetech schijven.
Ik heb het ook op mijn HT. Achterrem remt echt voor geen meter meer, zelfde issue, ik krijg de blokken niet ingeremd. Nou is remkracht ook niet nodig, maar als ik het wel een keer nodig heb wil ik er wel over kunnen beschikken
Ideetje om het op die manier eens te proberen?
Zeker een goed idee, ik had al iets getekend om zelf een inrembankje te maken maar dat is gekkenwerk voor die vier setjes remblokken per twee jaar...L0we schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:07:
[...]
Mijn fietsenmaker heeft daar een mooie machine voor, je zet je fiets erop, wat druk houden, en af en toe stevig remmen. Op die manier heb ik altijd perfect ingeremde blokjes.
Ideetje om het op die manier eens te proberen?
Ik heb nieuwe remblokken besteld en ga vandaag de oude in de oven mikken
Overkill ja, maar wél leuk om zoiets in elkaar te zetten. Zeker als je zoiets als basis neemt:Ruud schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 07:45:
[...]
Zeker een goed idee, ik had al iets getekend om zelf een inrembankje te maken maar dat is gekkenwerk voor die vier setjes remblokken per twee jaar...

100km lijkt veel, als ik de route bekijk is er veel beton?! of rechtdoor zandpaden?L0we schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:20:
Gister nog even 40 kilometer warmgereden voor de Hel van Ede-Wageningen (http://www.janjanssenclassic.nl/MTB-routes). Voor zaterdag staat de 100 kilometer op de planning. Ben wel heel benieuwd hoe dat gaat, dat wordt voor mij de eerste keer zo´n lange rit.
[...]
Overkill ja, maar wél leuk om zoiets in elkaar te zetten. Zeker als je zoiets als basis neemt:
[afbeelding]
no comment
Ik dacht meer aan een door een electromotor aangedreven naaf met IS-PM adapter voor de klauw in een aantal Item-profielenL0we schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:20:
Overkill ja, maar wél leuk om zoiets in elkaar te zetten. Zeker als je zoiets als basis neemt:
[afbeelding]
heb je nog lekker grip in de scherpere bochten?Ruud schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:47:
Bandenreview:
De Vittoria Mezcal 29*2,35 G+ is een heerlijk bandje voor de zomerse omstandigheden![]()
Zelfs in het mulle is het nog best te doen! (achter)
heb op mn HT nu een schwalbe thunder burt adix speed..... dat gaat hard rechtdoor, in de bochten wel wat "overstuur"
Op mn fully nu nobby nic addix speedgrip (zaten er bij). dat is in de bochten heel goed, maar rechtdoor minder "snel"
no comment
Beton valt wel mee, het is wel redelijk veel bospad. Ik vind het zelf een ontzettend lekkere omgeving om in te rijden, niet heel technisch, wel heel mooiMartinus schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:25:
[...]
100km lijkt veel, als ik de route bekijk is er veel beton?! of rechtdoor zandpaden?
Ook wel een goeie, maar vraag me af of je dat qua krachten op die manier gaat redden. Je hebt dan wel een veel stevigere electromotor nodig. Als je de aansturing vanaf de band hebt, heb je de voordelen van een grotere hefboomRuud schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:26:
[...]
Ik dacht meer aan een door een electromotor aangedreven naaf met IS-PM adapter voor de klauw in een aantal Item-profielen
Daar noem je ook wel twee uiterstenMartinus schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:50:
[...]
heb je nog lekker grip in de scherpere bochten?
heb op mn HT nu een schwalbe thunder burt adix speed..... dat gaat hard rechtdoor, in de bochten wel wat "overstuur"
Op mn fully nu nobby nic addix speedgrip (zaten er bij). dat is in de bochten heel goed, maar rechtdoor minder "snel"
Ik ben zelf erg tevreden met de Racing Ralph (achter) en Rocket Ron (voor) combinatie. Voor mij zomers de ideale combinatie.
Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met hoeveel druk prettig rijdt voor mij. Denk dat ik rond de 1,5 a 1,6 bar uitkom waar ik het meest comfort heb en toch nog redelijk de bocht om kan zonder het gevoel te hebben dat de band van de velg afrolt.
is een deel van het inremmen ook niet (met name bij gebruikte schijven) dat de blokken zich ook naar de schijven zetten. In dat geval is het dus beter om alles compleet gemonteerd in te remmen.Ruud schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:26:
[...]
Ik dacht meer aan een door een electromotor aangedreven naaf met IS-PM adapter voor de klauw in een aantal Item-profielen
(ik beweer niet dat dit zo is hoor, maar anders zouden ze ook makkelijk ingeremde blokken kunnen verkopen)
Druk ongeveer 1.8 bar op 28mm intern. Mag wel iets lager nog. Denk dat ik op 1.6bar uitkom op mijn fietspomp
@Martinus : grip genoeg, in de LDD heb je aan een profielloze band nog genoeg
Klopt, ook bij alles nieuw moet er een laagje op de schijven achtergelaten worden door de blokken. Dus zonder de te gebruiken schijven inremmen heeft niet veel zinPrulleman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:21:
[...]
is een deel van het inremmen ook niet (met name bij gebruikte schijven) dat de blokken zich ook naar de schijven zetten. In dat geval is het dus beter om alles compleet gemonteerd in te remmen.
(ik beweer niet dat dit zo is hoor, maar anders zouden ze ook makkelijk ingeremde blokken kunnen verkopen)
[ Voor 41% gewijzigd door Ruud op 26-06-2018 09:36 ]
Ik denk juist dat gewicht één van de grootste pluspunten is bij tubeless. Standaard biba die ik gebruikte van Swalbe zijn 220 gr/stuk. Ik gebruik nu ong. 60 ml latex per band. Om die besparing op een setje wielen te pakken mag je diep in de buidel tasten, nu kost het bijna niets.Prulleman schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:26:
Je kan het niet vergelijken met autobanden...
- minder snel lek rijden
Nadelen zijn:
Dus ja, gewicht is inderdaad een voordeel, maar voor velen zeker niet het grootste. Je hebt wel gelijk dat het de goedkoopste besparing qua gewicht is die je kan doen
Dit topic is gesloten.