Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.265 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:55:

Remleiding vastgezet, prima, ah KAK het middenstuk had ik nog geen rekening mee gehouden.
2x meten, 1x knippen. Een oude wijsheid die blijkbaar nog steeds geldt :)

@Aghanim Met een 29er zou je juist meer grip moeten hebben dan met een 26 wiel. De X king heeft volgens mij wel een beetje meer grip dan een Bontrager XR2. Ik heb met beide nog nooit gereden, maar de Bontrager ziet er uit als een mix tussen een Specialized fasttrack en een renegade.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:19:
[...]

@Aghanim Met een 29er zou je juist meer grip moeten hebben dan met een 26 wiel. De X king heeft volgens mij wel een beetje meer grip dan een Bontrager XR2. Ik heb met beide nog nooit gereden, maar de Bontrager ziet er uit als een mix tussen een Specialized fasttrack en een renegade.
Dat lijkt te kloppen. De review van de XR2 geeft aan dat dit een zeer snelle band is met wat uitdaging in bochten en los zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05
Aghanim schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:39:
Heeft een 29" minder grip (vanwege de langere afstand tot de grond?) of zou dat niet uit moeten maken? In dat geval zou het aan de banden moeten liggen lijkt me. Dat zijn de Bontrager XR2 Team Issue,
Ik had een paar jaar geleden op mijn 26" Top Fuel nieuw ook XR2 gekregen, en die zijn er heel snel weer vanaf gegaan om diezelfde reden. NoNi voor geeft 2x zoveel grip, en X-King is ongeveer NoNi toch?

29" zou juist meer grip moeten geven: doordat je wielomtrek groter is, raakt een langer stuk (voor/achter het midden) van je band de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:51
zonoskar schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:19:
[...]

So true, behalve bij mij. Ik heb wel drie keer gemeten maar 1x te weinig gecontroleerd :+

Nu eerst eens in Zeist en Austerlitz gaan kijken hoe de staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Frank1973 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:27:
[...]

Nieuwe fiets ja.. ik ga vrijdag terug wordt tevens een T34 op gezet.. Maar ik vind het echt een slecht iets ja.. Ben benieuwd naar de reactie..
Reactie LBS, de fietsen worden vanuit de fabriek gemonteerd en gaan ze ervan uit dat het goed is.. Maw ze halen hem uit de doos stuur recht trappers erop en de showroom in..

Lock out van de voorvork heb ik ook al zelf moeten doen deze deed het totaal niet... Hier ga ik dus niet meer heen, alleen voor garantie.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Frank1973 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:22:
[...]

Reactie LBS, de fietsen worden vanuit de fabriek gemonteerd en gaan ze ervan uit dat het goed is.. Maw ze halen hem uit de doos stuur recht trappers erop en de showroom in..

Lock out van de voorvork heb ik ook al zelf moeten doen deze deed het totaal niet... Hier ga ik dus niet meer heen, alleen voor garantie.. :(
Hahaha die mag wel aan de schandpaal. Dan kun je net zo goed online kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Vorige week mijn Cube stereo 120 pro hpa verkocht...en gisteren mijn Cube reacrion c:62 race opgehaald....
Proefrondje gedaan van 40 km, man wat een verschil...

Tip: indien je voor een fully gaat, neem nooit het instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Willianv schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:22:
Vorige week mijn Cube stereo 120 pro hpa verkocht...en gisteren mijn Cube reacrion c:62 race opgehaald....
Proefrondje gedaan van 40 km, man wat een verschil...

Tip: indien je voor een fully gaat, neem nooit het instapmodel.
Dat verdient meer uitleg denk ik. Ik zou voor een instapper gaan in sommige gevallen namelijk.

Maar ik hoop niet dat je hier van opkijkt. Je gaat van een trailfiets naar een rasechte XC-racer. Je stap van een Landrover Defender in een willekeurige Italiaanse supercar. (de motor is alleen niet veranderd :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik ben ook best benieuwd naar de initiële reden waarom je als eerst een Cube stereo aangeschaft hebt. In mijn ogen in het juiste terrein een hele capabele fiets.

Ik kan wel begrijpen waarom de pro niet erg bevalt. Ik vind de voorvork en demper van erg minimale kwaliteit. Zeker op een fully ga je het verschil tussen een low budget demper/vork en een middenklasse toch zeker merken. Ook de afstelling maakt hierin een groot verschil.

Ben toch ook wel benieuwd in welke gevallen Ruud een instapper zou kiezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:30:
Ik ben ook best benieuwd naar de initiële reden waarom je als eerst een Cube stereo aangeschaft hebt. In mijn ogen in het juiste terrein een hele capabele fiets.

Ik kan wel begrijpen waarom de pro niet erg bevalt. Ik vind de voorvork en demper van erg minimale kwaliteit. Zeker op een fully ga je het verschil tussen een low budget demper/vork en een middenklasse toch zeker merken. Ook de afstelling maakt hierin een groot verschil.

Ben toch ook wel benieuwd in welke gevallen Ruud een instapper zou kiezen :p
Simpel, Propain Hugene want de vork van de instapper is echt erg goed. Beter dan de pike van de middelste variant ;)

En ook van een Santa Cruz hightower zou ik de instapper kiezen. Is ruim voldoende :)

Van een Cube zou ik trouwens altijd degene kiezen die 500 euro onder mijn max budget zit en een knap setje wielen laten maken.... Daar bezuinigt Cube echt in extremis op. Misschien dat het met de overname van Newmen beter is/wordt? Cube is daar overigens niet de enige in, zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb in november 2016 bewust gekozen voor de Cube stereo 120 omdat ik nogal last had van pols- en rugklachten. Daarvoor had ik een Cube LTD race. Een fully leek mij fijner fietsen met deze klachten dan een hardtail. De zithouding is op een fully ook anders waardoor ik de polsen minder zou belasten.

De Cube stereo 120 valt ook onder de XC fietsen overigens, maar zoals ik al zei voor mij nooit geen instapper fully meer.

Negatieve ervaringen, voor mij, waren van de stereo;
- Achterdemper is van Manitou. Wat ik ook heb geprobeerd met instellingen, deze demper is gewoon niet goed af te stellen met heel vervelend gedrag tot gevolg. Achterdemper veert te ver in waardoor je met de trapper de grond raakt om vervolgens bij het uitveren bijna van je fiets gekatapulteerd te worden.

- Achterdemper vertoond bij volledig dichtzetten een ernstig vervelend deingedrag. Werd er bijna zeeziek van. Remedie achter demper maar gewoon 'open' laten staan, maar dan verlies je te veel energie en kost het te veel moeite snelheid te halen en te behouden.

- 2x10 versnellingen waar de shifters 2x11 versnellingen hebben. Ik kon voor mijn gevoel het juiste verzet niet vinden. Of te zwaar, of teveel omwentelingen.

- Banden Continental X-king gaven mij een heel dweilerig gevoel, weinig grip en ben meermaals dwars komen te staan na het snellere bochtenwerk. Voorheen met Schwalbe banden nooit geen last van gehad.

Vandaar mijn reactie om nooit geen instapper fully te nemen. Had ik de iets duurdere variant genomen had ik een fox achterdemper gehad, andere banden, 2x11 casette etc...

Nu reeds 2x op de nieuwe Reaction c:62 race gefietst, wat een verschil. Fiets voelt veel sneller aan, makkelijker op snelheid te krijgen en te houden, schakelt beter en geeft vertrouwen in het bochtenwerk. Wel uiteraard een veel meer racy zithouding, maar tot nu geen last van de polsen. Ondanks het stijve frame wat elke hobbel doorgeeft aan de berijder van de fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Huh, een af-fabriek fiets die met 11spd shifters komt, maar met een 10spd cassette? Dat kan toch bijna niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Dus eigenlijk alleen de demper was het issue zo te lezen. Dat kan, dat is op wel meer fietsen een probleem. Gelukkig kun je ze tegenwoordig redelijk tunen met spacers. Helaas zijn echt goed instelbare dempers nog niet echt te betalen.

@Willianv nu veel kilometers maken en genieten van je nieuwe fiets :)

@zonoskar volgens de specs zaten er gewoon 2x10 shifters op. Wat daar dus gebeurd is? Geen idee. Maar dat hij het juiste verzet niet kan vinden is natuurlijk geen issue van de fiets. Dat is bij wel meer fietsen.

Gisteren de Bikeyoke Revive binnengekregen. Voelt goed aan, mooi geproduceerd als de techniek ook op orde is dan is het een top-dropper denk ik. In ieder geval geen IFP meer.... (internal floating piston, die scheidt de lucht van de olie en dat is bij bijvoorbeeld een Reverb een rampenplan) Gelukkig komen er steeds meer kwalitatief goede droppers met een goedkoop vervangbare cartridge. Mocht er dan toch speling opkomen dan heb je voor een paar tientjes een nieuwe cartridge.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 19-06-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Ik ben opzoek naar een mooi tweedehandsje alleen ken ik er niet echt super veel van. Wat denken jullie van deze? En wat over de afmontage?

Item: Scott Scale 900sl [nieuw garantieframe] - maat M
Plaats: Balen
Staat: Frame = nieuw; onderdelen = optisch 8,5/10, werking = perfect
Prijs: €2.500
Wijze van verzenden: Afhalen
Extra Info:

Frame: Scott Scale 900sl (899 gr.) - 142mm (non-Boost) - maat M
Groep: Shimano XTR M980 1x10 (voorblad 32T; cassette 42/11)
Wielen: ZTR Crest - Shimano XTR-naven
Vork: FOX 32 Float CTD Factory Kashima 100mm (15x100)
Remmen: XTR M980-series
Gewicht in huidige setup: 9.2 - 9.3 kg

Worden eveneens bijgeleverd:

Originele kettingbladen XTR M980 36/28T
Shimano XTR M980 voorderailleur en shifter

Deze is maat M, ik ben 1.77n, zou deze goed zijn voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:29:
Ik ben opzoek naar een mooi tweedehandsje alleen ken ik er niet echt super veel van. Wat denken jullie van deze? En wat over de afmontage?

Item: Scott Scale 900sl [nieuw garantieframe] - maat M
Plaats: Balen
Staat: Frame = nieuw; onderdelen = optisch 8,5/10, werking = perfect
Prijs: €2.500
Wijze van verzenden: Afhalen
Extra Info:

Frame: Scott Scale 900sl (899 gr.) - 142mm (non-Boost) - maat M
Groep: Shimano XTR M980 1x10 (voorblad 32T; cassette 42/11)
Wielen: ZTR Crest - Shimano XTR-naven
Vork: FOX 32 Float CTD Factory Kashima 100mm (15x100)
Remmen: XTR M980-series
Gewicht in huidige setup: 9.2 - 9.3 kg

Worden eveneens bijgeleverd:

Originele kettingbladen XTR M980 36/28T
Shimano XTR M980 voorderailleur en shifter

Deze is maat M, ik ben 1.77n, zou deze goed zijn voor me?
Over de maat heb ik het niet wel dat deze fiets veel te duur is.

Uit welk jaar is de vork? If 2013/2014/2015 dan is ie echt slecht. Dan moet er minimaal een nieuwe cartridge in.
Groep = afgezien dat het XTR is, niets speciaal meer

Voor 2500 euro zou ik nooit tweedehands kopen.

Om het constructief te houden, welke dan wel? Ik heb niet heel goed gezocht ;)

Deze met een knap setje wielen
https://www.canyon.com/en...d-cf-sl-6-0-pro-race.html

Of deze met hetzelfde setje wielen
https://www.cube.eu/nl/20...c62-race-rednorange-2018/

[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 19-06-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ik zal de vragen hier overnemen en aan de verkoper voorleggen. In ieder geval zoek ik een mooi 2de handsje dus moest iemand iets tegengekomen zijn. Ik ben Belg woon tegen de grens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:35

nWn

In Geocentric Orbit

@Crust Je geeft aan dat je er niet heel veel vanaf weet, maar je bent toch bereid om 2500 euro neer te leggen. Dat is best een hoop geld, waarvoor je een hele mooie nieuwe fiets kan kopen (vooral als je naar hardtails kijkt, zoals de Scale). Hoe ga je controleren of alles van de tweedehands fiets nog helemaal in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
@nWn : Daar heb je wel een punt. Is er een manier om hier mezelf op voor te bereiden? Een 2e handsje neemt inderdaad risico's met zich mee. Hiervoor had ik een decathlon fiets van 599 maar die ben ik ondertussen vergroeid. Ik weet dat ik ga blijven mountainbike voor langere tijd dus daarom duurdere aankoop. Zelf zag ik nieuw de cube reactions of Trek Procaliber 9.7 omdat deze lichte fietsen zijn wat mijn voorkeur krijgt. Ook omdat ze langere garanties hebben.

Maar uiteraard heeft iemand me het advies al gegeven ook bij de 2dehandsjes te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Crust op 19-06-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:35

nWn

In Geocentric Orbit

De Cube, Trek, en ook de Canyon die Ruud noemt, zijn mooie lichte cross-country fietsen. Zeker het overwegen waard! Een aantal voordelen van nieuw:

- Garantie
- Geen slijtage
- Nieuwe technologie

Zaken als ketting, cassettes, tandwielen slijten bij gebruik. Een tweedehands met XTR kan dus een mooie deal lijken, maar als je direct na aankoop de cassettes en tandwielen moet vervangen ben je weer een stukje duurder uit. Hetzelfde geldt eigenlijk voor remmen.

Een ander nadeel van tweedehands is dat het verouderd spul is. XTR van 2 jaar geleden is niet per definitie beter dan XT van nu. Daarnaast zijn er nu ook andere drive-trains (SRAM Eagle) die het overwegen waard zijn met jouw budget.

Ook kan het lastig zijn de staat van de rest van de fiets te controleren. Hoe is de vork? Heeft deze geen krasjes, is er onderhoud aan geweest? Hoe is het frame? Vooral bij carbon kunnen er inwendige scheurtjes ontstaan die je niet kan zien, maar die op den duur wel kunnen leiden tot een gebroken frame. Kabels allemaal goed? Wielen strak gespannen? Banden nog goed? Etc.

Al met al zou ik bij tweedehands een kenner meenemen (wat ik zeker niet ben!). Bij nieuw is het allemaal wat veiliger, want garantie en alles nieuw (geen slijtage). Het grote nadeel is dat het duurder is voor wat je krijgt, maar nogmaals, innovatie gaat op dit moment erg hard dus een topfiets van 2-3 jaar oud kan al verouderd zijn qua geometrie en onderdelen.

Zonder veel ervaring met onderhoud zou ik geneigd zijn om lekker een nieuwe fiets te kopen. Dat kan je heel wat kopzorgen schelen. En bijna alle fietsen voor het bedrag dat jij noemt zijn topdingen waar je heel wat jaar veel plezier van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ivm de canyon hoorde ik dat vele fietsenmakers er niet aan willen werken hier in België. Dus is dit dan wel een goed idee?

De cube valt onder mijn budget. Ik dacht eraan 2-2.500 uit te geven omdat het een fiets zou zijn waarmee ik meerdere jaren gelukkig wil zijn en daarom ook direct iets deftigs.

Je sprak over snel innoverende markt. Geeft dat nu dan zo'n verschil dat ik 2 jaar later tegenover nu een nieuwe zou kopen?

[ Voor 47% gewijzigd door Crust op 19-06-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:09:
Ivm de canyon hoorde ik dat vele fietsenmakers er niet aan willen werken hier in België. Dus is dit dan wel een goed idee?

De cube valt onder mijn budget. Ik dacht eraan 2-2.500 uit te geven omdat het een fiets zou zijn waarmee ik meerdere jaren gelukkig wil zijn en daarom ook direct iets deftigs.

Je sprak over snel innoverende markt. Geeft dat nu dan zo'n verschil dat ik 2 jaar later tegenover nu een nieuwe zou kopen?
Dat de Cube onder je budget valt is alleen maar een heel erg groot voordeel. Daarom heb ik juist fietsen gekozen die onder je budget zitten ;) Dan kun je mooi 500 euro uitgeven aan echt goede wielen met goede naven. Daar ga je wel echt blij van worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:17:
[...]

Dat de Cube onder je budget valt is alleen maar een heel erg groot voordeel. Daarom heb ik juist fietsen gekozen die onder je budget zitten ;) Dan kun je mooi 500 euro uitgeven aan echt goede wielen met goede naven. Daar ga je wel echt blij van worden ;)
Welke raad je dan aan daarbij te nemen? Carbon wheels die tubeless ready zijn?

Ik vind goede schokdemping even belangrijk. Omdat ik nu al met nek en schouderproblemen loop. :) Dus dat is zeker ook even belangrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Crust op 19-06-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:18:
[...]

Welke raad je dan aan daarbij te nemen? Carbon wheels die tubeless ready zijn?
Ga naar een goede wielbouwer, zeg dat je 500 euro te besteden hebt en dat je wielen wilt voor gebruik X.

Ik denk dat ik dan uit zou komen op ZTR Arch MK3-velgen, Sapim 2.0/1.8 spaken, messing nippels en DT350-naven. Maar ik wil bulletproof wielen die tegen een stootje kunnen, ook voor XC-gebruik en mijn gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Ruud je hebt het steeds over "een knap setje wielen". Wat moet ik me daarbij voorstellen en waarom valt daar zoveel mee te winnen? Komt het enkel neer op gewicht?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
MadMarky schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:31:
@Ruud je hebt het steeds over "een knap setje wielen". Wat moet ik me daarbij voorstellen en waarom valt daar zoveel mee te winnen? Komt het enkel neer op gewicht?
Gewicht, vormvastheid, onbreekbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
MadMarky schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:31:
Populair taalgebruik, mea culpa.

De wielset is vaak de sluitpost bij een fiets. Je hebt het dan juist niet over gewicht want een lichte wielset is helemaal niet moeilijk te maken of duur. Neem 28 1,6mm spaken, aluminium nippels en een smalle alu velg en je hebt een wielset van 1600gr (29'er). Voor niet al teveel geld ook nog eens. Maar stijf en stevig? Nope.

Gewicht bij een wielset is voor mij iets minder belangrijk. (natuurlijk speelt het wel mee) Stijfheid is voor mij vele malen belangrijker. Ik wil een stijve wielset omdat dit zorgt voor een directer gevoel, betere controle (makkelijker van richting te veranderen) en dus meer vertrouwen in de fiets. En het moet ook nog heel blijven dus 32 spaken en messing nippels.

Zoals gezegd, een lichte wielset maken is niet moeilijk of duur. Maar je leest wel eens, "cheap, light & strong, pick two". En dat is echt perfect van toepassing op wielen.

Je ziet wel eens omschrijvingen, elke trap is raak, de fiets voelt veel lichter aan en accelereert zo makkelijk. Negen van de tien keer is dat toe te schrijven aan een goede wielset.

Vergeet je banden niet in het geheel, daar valt ook wel wat te winnen. Maar ik heb liever teveel grip en lekbestendigheid dan een 100gr lichter bandje.

Heb ik extreem lichte wielen? Nee helemaal niet, volgens mij zitten ze allemaal rond de 1900gr. (29'ers, 28mm intern) Maar ze zijn wel 'breed', stijf en blijven heel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:57
Wielen zijn idd belangrijk.
Ik had laatst mijn broertje die even op een Mtb wou fietsen en die vond mijn Mtb al fijner fietsen dan zijn lichtere adventure fietsje wat hij gebruikt voor woon werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor 500 euro koop je aardige wielen, maar voor echt goede moet je nog wat meer uitgeven. Oké, Hope naven met Notubes velgen en DT spaken zijn goed, maar echt goed, dan praat je over I9 of Chris King, etc. naven en bijv sapim cx Ray spaken. Als je dan ook nog eens carbon velgen wilt, zit je al boven de 2000 euro. Zijn ze echt goed? Ja! Zijn ze 4x beter dan de hope/notubes/dt wielen? Nee.

Ik heb American classic wielen met 28mm intern velgen. 1440 gram. 800 euro :)

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 19-06-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ruud schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Populair taalgebruik, mea culpa.

De wielset is vaak de sluitpost bij een fiets. Je hebt het dan juist niet over gewicht want een lichte wielset is helemaal niet moeilijk te maken of duur. Neem 28 1,6mm spaken, aluminium nippels en een smalle alu velg en je hebt een wielset van 1600gr (29'er). Voor niet al teveel geld ook nog eens. Maar stijf en stevig? Nope.

Gewicht bij een wielset is voor mij iets minder belangrijk. (natuurlijk speelt het wel mee) Stijfheid is voor mij vele malen belangrijker. Ik wil een stijve wielset omdat dit zorgt voor een directer gevoel, betere controle (makkelijker van richting te veranderen) en dus meer vertrouwen in de fiets. En het moet ook nog heel blijven dus 32 spaken en messing nippels.

Zoals gezegd, een lichte wielset maken is niet moeilijk of duur. Maar je leest wel eens, "cheap, light & strong, pick two". En dat is echt perfect van toepassing op wielen.

Je ziet wel eens omschrijvingen, elke trap is raak, de fiets voelt veel lichter aan en accelereert zo makkelijk. Negen van de tien keer is dat toe te schrijven aan een goede wielset.

Vergeet je banden niet in het geheel, daar valt ook wel wat te winnen. Maar ik heb liever teveel grip en lekbestendigheid dan een 100gr lichter bandje.

Heb ik extreem lichte wielen? Nee helemaal niet, volgens mij zitten ze allemaal rond de 1900gr. (29'ers, 28mm intern) Maar ze zijn wel 'breed', stijf en blijven heel :)
Goed verhaal, bedankt voor de uitleg. Heb altijd een beetje op instap/middensegment MTB's gereden (800-1000 euro) dus zou het denk ik een keer moeten ervaren om het verschil tussen wielsets te merken.

Moet overigens wel zeggen dat ik een Cube heb gehad ('08 Cube LTD Comp) waar ik een wiel van heb moeten vervangen, maar wel pas nadat deze op de snelweg van het dak van een auto is gestuiterd :X
Kan daarmee niet zeggen dat het wiel echt zwak was, maar misschien dat het voor het directe gevoel wel uitmaakt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ik kan uiteraard ook starten met een deftig kader etc en wanneer de wielen aan vervanging toe zijn... (hoe lang duurt dat eigenlijk) betere wielen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
https://www.2dehands.be/f...-carbon-29-430409419.html

Is deze iets trouwens?

Kan je een link geven naar website met volledige specs? 10:17
Gelezen
De fiets is volledig omgebouwd geweest en dus is het irrelevant om de spec sheet ervan te bekijken. Specs zijn zoals op foto te zien is en dus als volgt: Frameset: Cube reaction gtc 29 pro Derr: xt m8000 Crankset: xt Cassette + ketting: xt Shifter: slx Brakes: slx Fork: rock Shox reba RL Wheelset: Dt swiss XR1501 Tires: Schwalbe TLR racing ralph v+a 14:06
gewicht? 21:32
Gelezen
Dat is iets van een dikke 10kg, wielen zijn 1500g 21:57
Vandaag
dus 13 kg in zijn geheel of 10 kg in zijn 10,1 a 10.3 in geheel? Zijn de banden tubeless of nog niet? 08:18
Gelezen
Ja hoor dikke 10 in zijn geheel. De wielen zijn hierbij inbegrepen 1,5kg. Ze zijn ook tubeless momenteel met tl banden. 10:39
Kun je meer technische details voorzien van de onderdelen en het bouwjaar van de onderdelen? Dit is uiteraard ook belangrijk :) 11:01
Gelezen
Ongelezen berichten
Frame is van 2013 Remmen “14: slx, 180/160mm Wielen “14: gebaseerd op 240s en naar verschillende asmaten om te bouwen alsook freewheel Voorvork “15: rock shox reba sl uitvoering, 15mm thru axle, tapered head tube Shifter 16”: slx 11sp Drivetrain 16”: Xt 11 speed speed single front Crankset 16”: Xt dual en single compatibel, momenteel 30t maar heb 32t ook liggen Pedalen: xt Grips: esi grips racers edge Banden: schwalbe racing ralph TLR 12:07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:59:
Voor 500 euro koop je aardige wielen, maar voor echt goede moet je nog wat meer uitgeven. Oké, Hope naven met Notubes velgen en DT spaken zijn goed, maar echt goed, dan praat je over I9 of Chris King, etc. naven en bijv sapim cx Ray spaken. Als je dan ook nog eens carbon velgen wilt, zit je al boven de 2000 euro. Zijn ze echt goed? Ja! Zijn ze 4x beter dan de hope/notubes/dt wielen? Nee.

Ik heb American classic wielen met 28mm intern velgen. 1440 gram. 800 euro :)
En daar zitten we niet op 1 lijn ;)

DT350 is meer dan voldoende in mijn opinie. Krijg je daarmee de handen op elkaar op de parkeerplaats? Zeker niet.

Ik heb toevallig CX Ray spaken maar die zaten in een setje XC-wielen. Ik zou ze zelf nooit kopen voor MTB-wielen die tegen een stootje moeten kunnen. Ze zijn sterk, dat is het probleem niet, ze zijn echter lastig om mee te bouwen en kwetsbaarder. Sowieso vanwege de prijs (80 ipv 16 euro per wiel (32 spaaks)) Maar misschien ligt dat ook wel aan mijn gewicht. Ik ben niet de meest lichte rijder ;)

Je post neigt naar gewoon het duurste opnoemen dat er is dus moet het wel beter zijn. En daar ga ik niet in mee, waarom zou ik een i9- of threadripper-cpu nodig hebben voor een Office PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:02:
[...]

En daar zitten we niet op 1 lijn ;)

DT350 is meer dan voldoende in mijn opinie. Krijg je daarmee de handen op elkaar op de parkeerplaats? Zeker niet.

Ik heb toevallig CX Ray spaken maar die zaten in een setje XC-wielen. Ik zou ze zelf nooit kopen voor MTB-wielen die tegen een stootje moeten kunnen. Ze zijn sterk, dat is het probleem niet, ze zijn echter lastig om mee te bouwen en kwetsbaarder. Sowieso vanwege de prijs (80 ipv 16 euro per wiel (32 spaaks)) Maar misschien ligt dat ook wel aan mijn gewicht. Ik ben niet de meest lichte rijder ;)

Je post neigt naar gewoon het duurste opnoemen dat er is dus moet het wel beter zijn. En daar ga ik niet in mee, waarom zou ik een i9- of threadripper-cpu nodig hebben voor een Office PC?
Wel de bedoeling dat het aangepast is aan gematigd gebruik. Zowel straat, veldwegen als technische parcours. rotsparkours zie ik mij niet de eerste jaren doen. Ik rijd voorlopig in de kempen. Regio Kasterlee,lichtaart,geel,mol,westerlo,averbode,eindhout....

Daar zijn de parcours simpel. Binnenkort wel trekhaak met fietsdrager erbij nemen om wat verder te gaan. Maar de echt extreme parcours zijn niet echt iets voor mij. Uitdagende wel maar het hoeft heel extreem te zijn. Er zullen wortels en wat stenen zijn dus maar niets extreems. Daarom denk ik ook dat het goed is de wielen aan te passen naargelang gebruik.

Ik ga vandaag bij Van Eyck in Geel eens een kijkje nemen. Aanraders van fietsen waar ik eens naar kan kijken? budget dus 2000-2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:02:
Je post neigt naar gewoon het duurste opnoemen dat er is dus moet het wel beter zijn.
Dat is het zeker niet. Ik heb fietsen met CK naven en fietsen met andere naven. Het verschil is dag en nacht. Niet in stijfheid of gewicht of rolweerstand of iets anders wat je kan meten. De CK naven gaan gewoon langer mee. Zeker als je zoals ik regelmatig in de blub rijdt. Die DT350 van jou zal elk jaar even open moeten voor nieuw vet, anders kun je hem na 2 jaar weg mikken. Mijn CKs gaan al 10 jaar mee. Zonder lagerwissel of iets anders. De naven in mijn AMC wielen (die lichte) heb ik al 2 x vervangen. En die zijn pas 3 jaar oud. Als je puur naar meetbare dingen kijkt, ja dan is een DT350 net zo goed als een CK naaf. Voor de rest (en zeker ook van die wollige dingen zoals de beleving en het gevoel).

Ik ken mensen die een wiel met Sapim CX rays helemaal plat gereden hadden, de velg bijna geheel dubbel gevouwen. Ze hebben de spaken uitgespaakt en weer gewoon gebruikt in een nieuw wiel. Ik weet niet precies meer hoeveel spaken vervangen moesten worden, maar het waren er niet veel (minder dan 3) als er al spaken vervangen moesten worden.

Ik vind ook carbon velgen niet nodig, ik rij net zo lief op alu varianten rond. Misschien iets minder stijf, maar wie zegt dat een super stijf wiel perse goed is? Het wiel moet IMHO ook een beetje meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Maybe dat ck het waard is. Maar de prijs is ook niet mals.

Het blijft gewoon zo dat de stap van een 100/150 euro wielset naar een 500/600 euro set groter is dan die van een 500 naar een 1000/1500 euro wielset.

En ik ken genoeg mensen die al met de hakken in het zand gaan bij 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

True.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:45:
[...]

Dat is het zeker niet. Ik heb fietsen met CK naven en fietsen met andere naven. Het verschil is dag en nacht. Niet in stijfheid of gewicht of rolweerstand of iets anders wat je kan meten. De CK naven gaan gewoon langer mee. Zeker als je zoals ik regelmatig in de blub rijdt. Die DT350 van jou zal elk jaar even open moeten voor nieuw vet, anders kun je hem na 2 jaar weg mikken. Mijn CKs gaan al 10 jaar mee. Zonder lagerwissel of iets anders. De naven in mijn AMC wielen (die lichte) heb ik al 2 x vervangen. En die zijn pas 3 jaar oud. Als je puur naar meetbare dingen kijkt, ja dan is een DT350 net zo goed als een CK naaf. Voor de rest (en zeker ook van die wollige dingen zoals de beleving en het gevoel).

Ik ken mensen die een wiel met Sapim CX rays helemaal plat gereden hadden, de velg bijna geheel dubbel gevouwen. Ze hebben de spaken uitgespaakt en weer gewoon gebruikt in een nieuw wiel. Ik weet niet precies meer hoeveel spaken vervangen moesten worden, maar het waren er niet veel (minder dan 3) als er al spaken vervangen moesten worden.

Ik vind ook carbon velgen niet nodig, ik rij net zo lief op alu varianten rond. Misschien iets minder stijf, maar wie zegt dat een super stijf wiel perse goed is? Het wiel moet IMHO ook een beetje meegeven.
Slijtage is ook meetbaar. Maar zoals gezegd, we zitten niet op 1 lijn. Ik zou DT350's nemen, jij CK's, prima lijkt me ;)

Overigens ging mijn voorbeeld mank. Een i9 of Threadripper is wel ergens goed voor als je de power nodig hebt. Ik zie het voordeel van een CK-hub echt niet anders dan hetgeen jij noemt, wollige subjectiviteit :P

Natuurlijk zijn er verhalen dat CX Rays goed gaan, ZTR Crests gaan ook goed met 100KG rijklaar gewicht, Nino Schurter rijdt ons op een éénwieler zonder remmen nog zoek. Grosso modo is een CX Ray gewoon ongeschikt voor het soort werk waar ik wielen voor voorstel (29'er 32 spaken, messing nippels, +-1900 gram)

Weeg je 65KG en rijd je zo soepel als op een biljartlaken dan kun je prima een Crest velg met 28 CXRay's en alu nippels nemen op 1,4 bar. Ben je 85KG en heb je niet altijd de concentratie en techniek om boomwortels te ontwijken dan zou ik toch iets stevigers nemen. Met of zonder CK-hub, dat maakt niet uit in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 19-06-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
https://www.scott-sports....duct/scott-scale-925-bike

Maatje vertelde me dat eagle en fox afwerking mooi detail is bij deze. Heeft zelf een scott 935 2017 en is er zeer tevreden over. Iemand hier een opinie over deze?

Bandjes kunnen na 4 jaar ingeruild worden eventueel. Daartegen ben ik klaar voor zwaardere parcours.

[ Voor 18% gewijzigd door Crust op 19-06-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Crust Ga ajb naar een fietsenwinkel. Met zulke prijzen durf ik geen raad te geven. Je moet met zulke prijzen passen en uitproberen.
Als we fout raad geven hebben wij het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:31
Nou, dat kan toch prima hier?

Het is een carbon XC-fiets met mid-end schakelgroep en een vork uit het hogere segment. Op de remmen is dan weer duidelijk bezuinigd, dat is een goedkoop OEM setje. Of het wat is hangt ook heel erg af van wat je zoekt in een fiets. Als je een scheurijzer zoekt dan zit je wel goed, maar het geld bij deze fiets zit vooral in het frame en de vork. Op alle andere vlakken is nog wel flinkt winst te behalen qua onderdelen en loont het wellicht ook om even rond te shoppen bij andere merken. Verder zou ik zelf zou ik nooit meer een MTB willen met een balhoofdhoek van meer dan 68 graden en minder dan 120mm travel, maar dat is weer erg persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Crust schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:16:

Maatje vertelde me dat eagle en fox afwerking mooi detail is bij deze. Heeft zelf een scott 935 2017 en is er zeer tevreden over. Iemand hier een opinie over deze?

Bandjes kunnen na 4 jaar ingeruild worden eventueel. Daartegen ben ik klaar voor zwaardere parcours.
Eagle is er inmiddels in 4 uitvoeringen, Fox is er ook in 4 uitvoeringen. Inmiddels is Fox in alle uitvoeringen wel ok, dat was in 2014-2015 niet zo. Bij eagle heb je XX1, X01, GX en nu NX (in aflopende kwaliteit en prijs). Fox vorken heb ik in Factory en Performance (ook in aflopende kwaliteit en prijs) en dan beide nog in gewoon en step-cast (=smallere vork kroon). Daarbij zijn er nog OEM versies van de Fox vork (deze Rythm dus) Dus ja, zeggen dat er eagle en fox op zit is niet veelzeggend.

Bij goedkope fietsen van zeg 1000 euro is advies redelijk eenvoudig. Dit zijn vrijwel allemaal fietsen met een bewezen geometrie en zonder experimenten daarin. Het mag immers niet veel kosten en moet aanslaan. Maar zodra je duurder dan ca 2000 euro gaat, dan krijg je ook te maken met de geometrie. Lengte bovenbuis, hoeken zit/stuurbuis, reach, lengte achterbrug, etc. Allemaal dingen die bijna onmogelijk aan te raden zijn via het internet. Immers er zijn bijna net zoveel geometrie-vormen als er mensen zijn, voor elk wat wils. Dat is dus zaak om een proefrit te maken.

Overigens is de spec een beetje raar. Bij groep staat GX-X1, maar X1 is een 11 speed groep. GX is overigens niks mis mee, het is voornamelijk wat zwaarder (en dan vooral de cassette) dan X01 en XX1. De Fox vork is oké, maar het is een OEM versie van de Performance met een eenvoudigere dempingsunit en ook geen step-cast frame. Dus nogmaals, staar je niet blind op "Eagle" en "Fox".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
Crust schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:16:

Waarom spring je in een keer van een budget-bak van €600 naar €2500? Ik zie in al je reacties dat je geen flauw idee hebt wat iets een goede fiets maakt, en hoe je een fiets uitzoekt. Waarom koop je niet eerst een 'goed-genoeg' fiets van €1200? Reba vork, XT afmontage, standaard geometrie, goed-genoeg wielen, dan kan je daar in Nederland veel plezier mee beleven. Je stelde ook een vraag over slijtage: reken op elke X000km nieuwe banden, ketting, cassette, remblokjes, en jaarlijks een servicebeurt voor je vork, de rest blijft (bij normaal gebruik en normale kilometers ;) ) heel en hoeft niet vervangen te worden binnen 10 jaar. Zo'n fiets van €1200 kan je dan in eerste instantie dingen (laten) verbeteren zodat hij beter bij jou past: betere banden, betere remmen, andere geometrie door het stuur+pen te veranden, beter zadel...

Wat zoek je in een fiets van €2500 wat niet geboden wordt door die standaard-fietsen van €1200? Dat je strava-tijden 5% sneller worden door minder gewicht? Ik zou eerst leren een rotsparcours te rijden op zo'n fiets van €1200, met een lichtere hardtail gaat dat echt niet makkelijker.

Als je toch geld wilt uitgeven voor de beste fiets, regel dan ergens een goede proefrit. Bij Merida kan je hun fietsen testen bij Apeldoorn, en op die manier kan je het verschil tussen fietsen makkelijk uitproberen. Er zijn meer fabrikanten die zoiets aanbieden, of anders de betere fiets-verhuur waar je op zo'n €1200-fiets kunt rijden. Dan voel je direct het echte verschil met je eigen fiets, en kan je makkelijker op het proeffiets-rondje van de fietsenmaker beslissen of een fiets bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:58
Helemaal met @MBV eens. Ik ben een redelijk fanatiek fietser (ATB en race) en mijn fietsen waren rond de €1100 (adviesprijs). Ik kan mij niet voorstellen dat mijn plezier of prestaties met een fiets van € 2500 enorm vooruit gaan. Maar goed als je het geld in je zak brandt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wisselwerking schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
Helemaal met @MBV eens. Ik ben een redelijk fanatiek fietser (ATB en race) en mijn fietsen waren rond de €1100 (adviesprijs). Ik kan mij niet voorstellen dat mijn plezier of prestaties met een fiets van € 2500 enorm vooruit gaan. Maar goed als je het geld in je zak brandt... ;)
Nou, toch wel een beetje.
Ben overgestapt van een alu Dale jekyll naar een carbon scalpel. Prijs was ook navenant. manomanomanoman, wat een heerlijk speeltje is die laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
wisselwerking schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
Je eigen prestaties niet, de mogelijkheden met een MTB wel. Maar ik kan het ook alleen maar eens zijn met @MBV. @Crust gaat van de hak op de tak en heeft geen idee wat hij nou eigenlijk wil. Ik kan dan maar één welgemeend advies geven en dat is het (inmiddels bekende) blijf-onder-je-budget-en-investeer-in-wielen-advies. Daarna is voor mij de lol er wel van af. Komt er daarna een gerichte vergelijking tussen fiets A en B dan kan ik er misschien wel weer eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
maartend schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:27:
[...]

Nou, toch wel een beetje.
Ben overgestapt van een alu Dale jekyll naar een carbon scalpel. Prijs was ook navenant. manomanomanoman, wat een heerlijk speeltje is die laatste.
Je zegt het zelf al. Een beetje wel ;) Dus niet enorm.
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 06:31:
[...]

Je eigen prestaties niet, de mogelijkheden met een MTB wel. Maar ik kan het ook alleen maar eens zijn met @MBV. @Crust gaat van de hak op de tak en heeft geen idee wat hij nou eigenlijk wil. Ik kan dan maar één welgemeend advies geven en dat is het (inmiddels bekende) blijf-onder-je-budget-en-investeer-in-wielen-advies. Daarna is voor mij de lol er wel van af. Komt er daarna een gerichte vergelijking tussen fiets A en B dan kan ik er misschien wel weer eens naar gaan kijken.
Welke mogelijkheden dan? Het is toch nog steeds een fiets met wielen?

Ik zet het misschien wat zwart-wit neer, maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar de meerwaarde. Dan heb ik op termijn ook wat argumenten als ik een upgrade wil doorvoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wisselwerking schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Grapjas. het verschil was echt heel groot. Die 2 kilo minder scheelt in mijn geval heul veul. Sneller op snelheid, makkelijker klimmen, heerlijker door de bocht gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
[...]

[...]

Ik zet het misschien wat zwart-wit neer, maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar de meerwaarde. Dan heb ik op termijn ook wat argumenten als ik een upgrade wil doorvoeren :+
Is ie weer, betere wielen :P

- Directer (lees beter) schakelen, minder speling op onderdelen
- Remmen met meer gevoel, meer stopkracht en minder temperatuur-issues
- Een voorvork waarbij de grens veel verder weg ligt, ergo meer controle
- Een achterdemper die alles beter bij kan houden en minder snel overhit raakt, ergo meer controle

En dan het aloude gewicht, ja elke kilo moet omhoog maar ik kan zelf sneller afvallen dan mijn fiets dat kan ;)

En dan ga ik uit van hetzelfde frame.

Dus breder inzetbaar = meer mogelijkheden. Haal jij het voordeel eruit? Geen idee.

Bij een racefiets deel ik je mening wel min of meer. Daar houdt het met extra comfort (ik heb alleen een knalhard alu frame had) en gewicht wel op. De inzetbaarheid groeit niet met het prijskaartje. Maar toch is Di2 gewoon leuk om te hebben, net zoals carbon wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:57:
[...]

Is ie weer, betere wielen :P

- Directer (lees beter) schakelen, minder speling op onderdelen
- Remmen met meer gevoel, meer stopkracht en minder temperatuur-issues
- Een voorvork waarbij de grens veel verder weg ligt, ergo meer controle
- Een achterdemper die alles beter bij kan houden en minder snel overhit raakt, ergo meer controle

En dan het aloude gewicht, ja elke kilo moet omhoog maar ik kan zelf sneller afvallen dan mijn fiets dat kan ;)

En dan ga ik uit van hetzelfde frame.

Dus breder inzetbaar = meer mogelijkheden. Haal jij het voordeel eruit? Geen idee.

Bij een racefiets deel ik je mening wel min of meer. Daar houdt het met extra comfort (ik heb alleen een knalhard alu frame had) en gewicht wel op. De inzetbaarheid groeit niet met het prijskaartje. Maar toch is Di2 gewoon leuk om te hebben, net zoals carbon wielen.
Wielen en remmen staan ook op mijn upgrade lijst. Merk dat de remkracht/gevoel (heb het liefste 1 of 2 vingerige remgrepen) van de standaard remmen van de Cube Reaction Pro voor verbetering vatbaar is. Ook merk ik dat de wielen wel wat stijver kunnen. Dat merk ik met name bij het aanzetten. De andere zaken heb ik nog niet als hinderlijk ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

[...]

Het verschil zit hem met name in framegeometrie en vering/demping. Dat uit zich in stuurgedrag en controle.

Maar eerlijk gezegd merk je het pas als je van een high-end fiets, terug op een mid-range stapt.

Daarnaast denk ik ook dat je over beter dan gemiddelde vaardigheden moeten beschikken, om te profiteren van de verschillen. Die verschillen merk je pas als je in uitdagender terrein rijdt en/of als de snelheden hoger worden. Met een high-end fiets kun je geen gebrek aan vaardigheden compenseren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:06:
[...]

Het verschil zit hem met name in framegeometrie en vering/demping. Dat uit zich in stuurgedrag en controle.

Maar eerlijk gezegd merk je het pas als je van een high-end fiets, terug op een mid-range stapt.

Daarnaast denk ik ook dat je over beter dan gemiddelde vaardigheden beschikken om te profiteren van de verschillen. Die verschillen merk je pas als je in uitdagender terrein rijdt en/of als de snelheden hoger worden. Met een high-end fiets kun je geen gebrek aan vaardigheden compenseren.
Eens (afgezien van de geometrie, dat is niet waar), maar vergeet de remknippen niet. Daar valt een slecht afgestelde of slechte voorvork door de mand. En die remknippen heb je op 'elke' route in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:08:
[...]

Eens, maar vergeet de remknippen niet. Daar valt een slecht afgestelde of slechte voorvork door de mand. En die remknippen heb je op 'elke' route in NL.
Klopt, maar mid-range fietsen hebben geen slechte vorken (meer). Dan komt het toch aan op vaardigheden. Slechte vorken vind je alleen (nog) bij budget fietsen.

Neem Leersum als voorbeeld. Ik hoef daar vaak niet te remmen op de remknippen. Doordat ik harder door de bocht kan, kan ik of na de knippen remmen of hoef ik helemaal niet te remmen. Dat gaat met een mid-range fiets ook, echter zal ik dan eerder tegen de grenzen van de fiets oplopen dan met een high-end fiets.

Je zult voor jezelf de vraag moeten stellen, hoe groot de kans is dat jij tegen de grenzen van een mid-range fiets oploopt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Lijkt me beetje normaal dat je vragen wat chaotisch zijn als je bijna niets van technische kent. Daarbij ik vraag me af waar ik precies aangaf dat mijn budget 600 euro is. Mijn budget heeft altjjd rond de 1800-2500 gelegen.

Voor mij zijn volgende punten belangrijk.

- Licht maar mag op andere vlakken daardoor niet afdoen
- Garantie op frame
- Goede demping want ik heb al wat nek en schouderproblemen
- Snelheid makkelijk halen bij optrekken

Terreinen die ik doe zijn voor gemiddeld tot beginners en zal wellicht gaan balanceren naar gemiddeld tot bijna voorbij gemiddeld.

Persoonlijk zou ik denken dat als je een fiets 6-10 jaar wil houden met daartussen onderhouden en wisselstukken dat je best het budget mag open maken dat ik deed. Ik weet niet of een goedkopere mij dan bijzonder gelukkig gaat houden in die hele periode.

Ik wou gisteren bij een fietsenzaak binnenspringen om wat te testen maar ongelukkig genoeg gesloten op dinsdag.

@Joris748 is midrange niet 1500-2500 euro?

[ Voor 8% gewijzigd door Crust op 20-06-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:39
Er is inderdaad een hoop gerelateerd aan met welke snelheid je door het bos gaat.. en de limiet daarvan zit in het begin meer in je conditie en algemene skills dan materiaal.

Als je een lagere snelheid hebt, dan hoeven alle onderdelen minder hard te werken, Een mindere vork kan dan de remknippen nog prima aan, je drivetrain zal met die belasting ook nog gewoon zijn werk doen. De remmen voldoen ook. grip/banden zit je ook met lagere snelheid niet zo snel aan de limiet.

Pas als je conditie en skills omhoog gaan, bereik je snelheden waarbij het materiaal een rol gaat spelen (dan gaan we wel even van het minimale uit, dus een fiets van 800-1000 euro met een fatsoenlijke vork en slx).

Maar niks mis met 2500 euro uitgeven hoor, dan kan je even vooruit, ik heb even niet terug gelezen en weet niet of het je eerste fiets is, dan is het mogelijk niet zo verstandig qua afschrijving, want als je er een jaar op hebt gereden schrijf je zo 1500 euro af

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 20-06-2018 10:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:45:
Er is inderdaad een hoop gerelateerd aan met welke snelheid je door het bos gaat.. en de limiet daarvan zit in het begin meer in je conditie en algemene skills dan materiaal.

Als je een lagere snelheid hebt, dan hoeven alle onderdelen minder hard te werken, Een mindere vork kan dan de remknippen nog prima aan, je drivetrain zal met die belasting ook nog gewoon zijn werk doen. De remmen voldoen ook. grip/banden zit je ook met lagere snelheid niet zo snel aan de limiet.

Pas als je conditie en skills omhoog gaan, bereik je snelheden waarbij het materiaal een rol gaat spelen (dan gaan we wel even van het minimale uit, dus een fiets van 800-1000 euro met een fatsoenlijke vork en slx).
Mijn conditie is ver boven gemiddeld. Dus snel gaan is voor mij zelfs makkelijk op een 16kg wegende fiets. Alleen gaat de vermoeidheid van dat ding op te gaan en acceleren parten spelen, en niet zozeer de conditie. Na 2 a 2,5 zwaar fietsen ben ik doodop en ik zou het graag langer rekken bij momenten door een iets betere fiets te vinden.

De skills... ja met ervaring leer je. Heb mijn beginnersfiets dik jaar gehad en een 50 tal toertjes gedaan. Ik vond al snel dat deze fiets mij tegenhield en dat ik het toch heel graag doe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:48:
[...]

Mijn conditie is ver boven gemiddeld. Dus snel gaan is voor mij zelfs makkelijk op een 16kg wegende fiets. Alleen gaat de vermoeidheid van dat ding op te gaan en acceleren parten spelen, en niet zozeer de conditie. Na 2 a 2,5 zwaar fietsen ben ik doodop en ik zou het graag langer rekken bij momenten door een iets betere fiets te vinden.

De skills... ja met ervaring leer je. Heb mijn beginnersfiets dik jaar gehad en een 50 tal toertjes gedaan. Ik vond al snel dat deze fiets mij tegenhield en dat ik het toch heel graag doe!
dan is er niks mis met 2500 euro uitgeven, ik denk dat je het verschil zeker gaat merken! Maar zoals al vaker gezegd is ook in die prijsklasse het meest te winnen met een mooie wielset, zeker gezien je het over makkelijker acceleren hebt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:50:
[...]

dan is er niks mis met 2500 euro uitgeven, ik denk dat je het verschil zeker gaat merken! Maar zoals al vaker gezegd is ook in die prijsklasse het meest te winnen met een mooie wielset, zeker gezien je het over makkelijker acceleren hebt
Makkelijk accelereren is iets dat net onder demping staat. Ik zou graag nog vele jaren willen genieten van mtb maar als de nek en schouders het echt opgeven... :( vandaar dat dit toch wel zeker even belangrijk of zelfs belangrijker is.

Ivm die wielen. Ik kan deze alsnog aankopen na 5 jaar +/-. Dan kan ik nu al een goede body en demping vinden op een fiets die niet al te zwaar is. En daarom de fiets later nog wat verbeteren. Lijkt me een goede manier van stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
zonoskar schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:55:
[...]

Eagle is er inmiddels in 4 uitvoeringen, Fox is er ook in 4 uitvoeringen. Inmiddels is Fox in alle uitvoeringen wel ok, dat was in 2014-2015 niet zo. Bij eagle heb je XX1, X01, GX en nu NX (in aflopende kwaliteit en prijs). Fox vorken heb ik in Factory en Performance (ook in aflopende kwaliteit en prijs) en dan beide nog in gewoon en step-cast (=smallere vork kroon). Daarbij zijn er nog OEM versies van de Fox vork (deze Rythm dus) Dus ja, zeggen dat er eagle en fox op zit is niet veelzeggend.

Bij goedkope fietsen van zeg 1000 euro is advies redelijk eenvoudig. Dit zijn vrijwel allemaal fietsen met een bewezen geometrie en zonder experimenten daarin. Het mag immers niet veel kosten en moet aanslaan. Maar zodra je duurder dan ca 2000 euro gaat, dan krijg je ook te maken met de geometrie. Lengte bovenbuis, hoeken zit/stuurbuis, reach, lengte achterbrug, etc. Allemaal dingen die bijna onmogelijk aan te raden zijn via het internet. Immers er zijn bijna net zoveel geometrie-vormen als er mensen zijn, voor elk wat wils. Dat is dus zaak om een proefrit te maken.

Overigens is de spec een beetje raar. Bij groep staat GX-X1, maar X1 is een 11 speed groep. GX is overigens niks mis mee, het is voornamelijk wat zwaarder (en dan vooral de cassette) dan X01 en XX1. De Fox vork is oké, maar het is een OEM versie van de Performance met een eenvoudigere dempingsunit en ook geen step-cast frame. Dus nogmaals, staar je niet blind op "Eagle" en "Fox".
Kameraad heeft oudere scott van 2017 en die heeft nog performance. Ze zullen hier wellicht meer budget gestoken hebben in de eagle setup en dat komt aandrijving en acceleratie tegoed neem ik aan?

Verder heb ik een vraag met de geometrie. Adhv welke dingen zie ik of deze geschikt voor mij is. Heeft het met mijn afmetingen te maken?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:59:
[...]
Ivm die wielen. Ik kan deze alsnog aankopen na 5 jaar +/-.
Even een paar opmerkingen die ik wil maken voordat ik me er niet meer mee bemoei:

1: Gaat over bovenstaande quote: Dit is echt de verkeerde volgorde. 5 jaar lang behelpen en dan ineens doen wat je al direct had moeten doen.

2: Waar heb jij in het vlakke land een Eagle groep nodig?

3: Nek en schouders is in 90% van de gevallen een verkeerde zithouding en te gespannen op de fiets zitten (schouders omhoog getrokken)

4: SLX vind ik echt een stap terug tov XT, veel speling.

Succes met de zoektocht en veel pijnvrije kilometers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:43:
Lijkt me beetje normaal dat je vragen wat chaotisch zijn als je bijna niets van technische kent. Daarbij ik vraag me af waar ik precies aangaf dat mijn budget 600 euro is. Mijn budget heeft altjjd rond de 1800-2500 gelegen.
Ik vroeg: je rijdt nu op een budget-fiets van 600 euro, waarom spring je dan direct naar 2500? Bij fietsen van 2000 euro zei je dat ze onder je budget lagen.
@Joris748 is midrange niet 1500-2500 euro?
Bij mijn weten is midrange 1200-1500 euro.

Juist met je reactie nu blijf ik bij mijn vorige post: je kan voor 1200 euro een goede midrange fiets kopen, die veel beter is dan je huidige (van pak-em-beet 13kg, 3kg winst, en een goede voorvork). Welke winst ga jij vinden met een fiets van 2500 ten opzichte van een van 1200? Juist bij die prijsklasse moet je goed zoeken op de goede geometrie, want er zijn in dat segment ook superlichte racers die je elk kiezeltje laten voelen. En als je nadruk op comfort ligt: voor dat geld kan je ook een goede fully kopen.
Volgens mij kan je beter nu een midrange fiets kopen waarmee je een stap verder kan, en over een paar jaar nog een stap omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:12:
[...]

Even een paar opmerkingen die ik wil maken voordat ik me er niet meer mee bemoei:

1: Gaat over bovenstaande quote: Dit is echt de verkeerde volgorde. 5 jaar lang behelpen en dan ineens doen wat je al direct had moeten doen.

2: Waar heb jij in het vlakke land een Eagle groep nodig?

3: Nek en schouders is in 90% van de gevallen een verkeerde zithouding en te gespannen op de fiets zitten (schouders omhoog getrokken)

4: SLX vind ik echt een stap terug tov XT, veel speling.

Succes met de zoektocht en veel pijnvrije kilometers!
1. Kan je dat nadere verklaren of uiteenzetten. Door mijn onkunde zou ik niet weten waarom dat niet goed is?

2. Ik rijd toch ook technisch en in de bossen?

3. Nek en schouders spruit voort aan mijn bureau job en gewichtheffen. Vandaar ik belast deze al vaak en alle beetjes helpen.

4. SLX en XT wat betekenen deze benoemingen? Opnieuw onkunde. Ik kom vandaar jullie advies hier beamen en horen.

Bedankt voor de goede wensen iig en bedankt voor je gemaakte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:06:
[...]

Kameraad heeft oudere scott van 2017 en die heeft nog performance. Ze zullen hier wellicht meer budget gestoken hebben in de eagle setup en dat komt aandrijving en acceleratie tegoed neem ik aan?

Verder heb ik een vraag met de geometrie. Adhv welke dingen zie ik of deze geschikt voor mij is. Heeft het met mijn afmetingen te maken?
Geometrie heeft zijdelings met je lichaamsbouw te maken, maar zeker ook met jouw voorkeuren. Dus veel proefrijden. Ik zweer bij Rocky Mountain, maar een maat van me komt daar niet op vooruit (crue gezegd).

PS: groeten hoeft niet op dit forum, hoe aardig bedoeld ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
MBV schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:15:
[...]

Ik vroeg: je rijdt nu op een budget-fiets van 600 euro, waarom spring je dan direct naar 2500? Bij fietsen van 2000 euro zei je dat ze onder je budget lagen.

[...]

Juist met je reactie nu blijf ik bij mijn vorige post: je kan voor 1200 euro een goede midrange fiets kopen, die veel beter is dan je huidige (van pak-em-beet 13kg, 3kg winst, en een goede voorvork). Welke winst ga jij vinden met een fiets van 2500 ten opzichte van een van 1200? Juist bij die prijsklasse moet je goed zoeken op de goede geometrie, want er zijn in dat segment ook superlichte racers die je elk kiezeltje laten voelen. En als je nadruk op comfort ligt: voor dat geld kan je ook een goede fully kopen.
Volgens mij kan je beter nu een midrange fiets kopen waarmee je een stap verder kan, en over een paar jaar nog een stap omhoog gaan.
Zal je verkeerd verstaan hebben met die 600-2500. Sorry.

En naar 13kg wil ik eigenlijk gewoon niet. Ik wil niet de kleine stap maken. Ik ben overtuigd dat ik het graag doe en ga blijven doen. Ik wil er avonturen mee gaan maken in de ardennen binnen 2-3 jaar en ook andere plekken opzoeken. Lichte fiets vind ik wel prettig als ik elke keer er de trap mee op moet en ook qua uithouding.

Misschien is jullie idee wel goed om 1500 te nemen maar is langs de andere kant bij 2500 niet te rekenen op meer voordelen? Ok die geometrie kwestie kan mij nu ophouden maar zou ik geen deftig advies daarover kunnen inwinnen bij een zaak om alsnog een geschikte fiets te vinden?

Iedereen zou graag een goede keuze maken. Uiteraard speur ik ff verder naast jullie opmerkingen. Want de ene zegt zus en de andere zo. Toch ben ik dankbaar ik leerde al wel wat bij. _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:18:
[...]

4. SLX en XT wat betekenen deze benoemingen? Opnieuw onkunde. Ik kom vandaar jullie advies hier beamen en horen.

Bedankt voor de goede wensen iig en bedankt voor je gemaakte tijd.
Ga jezelf even inlezen. Ik heb er begrip voor dat je geen kennis hebt van de techniek maar dan ga je of naar een LBS (local bike shop) of je gaat moeite doen om zelf informatie op te zoeken.

Vind ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
zonoskar schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Geometrie heeft zijdelings met je lichaamsbouw te maken, maar zeker ook met jouw voorkeuren. Dus veel proefrijden. Ik zweer bij Rocky Mountain, maar een maat van me komt daar niet op vooruit (crue gezegd).

PS: groeten hoeft niet op dit forum, hoe aardig bedoeld ook :)
Proefrijden is helaas niet vaak mogelijk neem ik aan? Of hoe kan ik me hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
MBV schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:15:
[...]

[...]

Mid-range zijn voor mij de fietsen tussen de 1200 en 2000 euro. Hardtails grofweg tussen 1200-1500 euro, fully's tussen de 1500 en 2000 euro.

High-end fietsen zitten al snel boven de 3000 euro. Tussen 2000 en 3000 euro zie je vaak nog compromis-fietsen. Dus heel goed frame, met iets minder afmontage. Of goede afmontage op een iets minder frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:23:
[...]

Ga jezelf even inlezen. Ik heb er begrip voor dat je geen kennis hebt van de techniek maar dan ga je of naar een LBS (local bike shop) of je gaat moeite doen om zelf informatie op te zoeken.

Vind ik!
https://www.bikeexchange....-de-verschillen-uitgelegd

Ga deze eens doorlezen. Heb je zelf lesmateriaal aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:24:
[...]

Mid-range zijn voor mij de fietsen tussen de 1200 en 2000 euro. Hardtails grofweg tussen 1200-1500 euro, fully's tussen de 1500 en 2000 euro.

High-end fietsen zitten al snel boven de 3000 euro. Tussen 2000 en 3000 euro zie je vaak nog compromis-fietsen. Dus heel goed frame, met iets minder afmontage. Of goede afmontage op een iets minder frame.
Wat zou jouw voorkeur genieten dan? Ik denk dat meeste voor goede afmontage gaan met minder frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:24:
[...]

Proefrijden is helaas niet vaak mogelijk neem ik aan? Of hoe kan ik me hierbij helpen?
Het beste advies dat ik je kan geven, en in mijn eigen ervaring het enige juiste, is dat je inderdaad moet proefrijden. Ik weet niet waar je woont maar een zaak als Mantel (Arnhem, Den Bosch) heeft erg veel fietsen op voorraad zodat je kunt proefzitten en korte rondjes in en om de winkel kunt maken. Geloof me, je gaat met een andere fiets naar huis dan degene die je in je hoofd had zitten. Waarom? Omdat je het juiste gevoel moet hebben op de fiets en dat kun je alleen ervaren als je er op zit.

Op deze manier heb ik 3 weken geleden een Trek Procaliber 8 gekocht, terwijl ik vooraf overtuigd was dat ik een Scott 940/935 zou nemen of anders een Cube C62:race. De Trek reed fijner vond ik en daar gaat het om. Is iets minder afgemonteerd dan de andere 2 fietsen maar ik rijd er super op en vraag me af of je op het amateur+ niveau nou daadwerkelijk het verschil merkt tussen SLX en XT.

Voor mij was overigens de focus op frame en vork. De rest is relatief goedkoop te vervangen (op wielen na :+ ).

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 20-06-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Aghanim schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:31:
[...]

Het beste advies dat ik je kan geven, en in mijn eigen ervaring het enige juiste, is dat je inderdaad moet proefrijden. Ik weet niet waar je woont maar een zaak als Mantel (Arnhem, Den Bosch) heeft erg veel fietsen op voorraad zodat je kunt proefzitten en korte rondjes in en om de winkel kunt maken. Geloof me, je gaat met een andere fiets naar huis dan degene die je in je hoofd had zitten. Waarom? Omdat je het juiste gevoel moet hebben op de fiets en dat kun je alleen ervaren als je er op zit.

Op deze manier heb ik 3 weken geleden een Trek Procaliber 8 gekocht, terwijl ik vooraf overtuigd was dat ik een Scott 940/935 zou nemen of anders een Cube C62:race. De Trek reed fijner vond ik en daar gaat het om. Is iets minder afgemonteerd dan de andere 2 fietsen maar ik rijd er super op en vraag me af of je op het amateur+ niveau nou daadwerkelijk het verschil merkt tussen SLX en XT.

Voor mij was overigens de focus op frame en vork. De rest is relatief goedkoop te vervangen (op wielen na :+ ).
Woon 35km +/- van grens het zou mogelijk zijn daar eens naartoe te rijden maar het is wel een eindje. :)

Dus jouw focus en meerwaarde zit bij de frame en het vork. Je wielen heb je andere genomen. Ik neem aan dat je ook hier consenties in kan maken. De afmontering is volgens jou voldoende als het gewoontjes is. Ik kan daarin volgen. Ik ga geen races doen en snap dus dat de feel van de fiets misschien nog het belangrijkste is voor iemand zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Wat zou jouw voorkeur genieten dan? Ik denk dat meeste voor goede afmontage gaan met minder frame?
Staar je niet blind op afmontage. De basis (frame, voorvork, indien van toepassing achterdemper) is belangrijk en de rest is tegen redelijke kosten te upgraden (omdat het kan, niet omdat het moet).

Ik zou dus kiezen voor beter frame, minder afmontage. Afmontage op SLX niveau en je bent helemaal het mannetje.

Heb eigenlijk altijd fietsen gekocht met een goed frame en minder afmontage. Of alleen een frame en vork gekocht en de onderdelen van de andere fiets overgezet. Meestal kon ik dan met spullen uit de onderdelenbak de donorfiets weer opnieuw opbouwen.

Rij nu naar tevredenheid rond met een Specialized Epic uit 2015. De onderdelengroep heb ik eind vorig jaar geupgrade naar 2x11 met XT (slijtdelen en remmen) en XTR (shifters en achterderailleur).

[ Voor 29% gewijzigd door Joris748 op 20-06-2018 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:24
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Ik zou eerder zeggen andersom; frame is een van de meer prijzige onderdelen van de fiets en ook lastiger te vervangen (bv astype achter hangt samen met frame, evenals montage derries). Voorvork is verder ook prijzig en wel belangrijk in hoe prettig je fietst (zoek tenminste een goede luchtgeveerde vork).

Montage kun je wat makkelijker vervangen voor een stapje hoger in dezelfde lijn. Casette, tandwielen en ketting slijten sowieso snel. Shifters vervangen is ook niet heel prijzig of complex, evenals remmen. Daarnaast is bijvoorbeeld XT al een prima prijs kwaliteit verhouding naar mijn mening.

Tot slot heb je natuurlijk nog de wielen; deze laten zich natuurlijk ook vrij eenvoudig vervangen maar goede wielsets kosten wel wat...

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 20-06-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:42:
[...]

Staar je niet blind op afmontage. De basis (frame, voorvork, indien van toepassing achterdemper) is belangrijk en de rest is tegen redelijke kosten te upgraden (omdat het kan, niet omdat het moet).

Ik zou dus kiezen voor beter frame, minder afmontage. Afmontage op SLX niveau en je bent helemaal het mannetje.
Ik ga een hardtail nemen. Daar ben ik al vrijwel zeker van. Afmontage kan dus later misschien nog. Dus een goede basis en eventueel een setje duurdere wielen eronder. Dus 1500-1750 basis en 750-1000 wielen? En dan kan ik de oude wielen doorverkopen?

Goed. Waar zijn aanraders in het budget van 1500-1750 dan qua frame, voorvork?

[ Voor 5% gewijzigd door Crust op 20-06-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Ik ga een hardtail nemen. Daar ben ik al vrijwel zeker van. Afmontage kan dus later misschien nog. Dus een goede basis en eventueel een setje duurdere wielen eronder. Dus 1500-1750 basis en 750-1000 wielen? En dan kan ik de oude wielen doorverkopen?

Geen idee, ben niet zo thuis in de verschillen in dat segment. Indien je een fiets kunt vinden met een stijf wielsetje tussen de 1500 en 1750 gram, zou ik dat niet vervangen. Met de juiste bandjes haal je low-budget een veel grotere besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Ik heb de Trek Procaliber 8 genomen en de standaard wielen gehouden. Prima fiets, 1600€ voor betaald incl pedalen en bidonhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met het budget van 2500 euro is niks mis. Daar koop je een mooie fiets voor. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om ipv de Scott Scale 925 (van 2500) een 930 te kopen die 500 euro goedkoper is. Je mist dan de GX Eagle, maar je hebt dan 11spd NX (big deal!) en dan kun je dat in een wielsetje steken. Als je een goede LBS hebt, nemen die de oude wielset wel terug en geven je daar 75-100 euro voor. Kun je daarvoor weer een setje XT remmen kopen, ben je helemaal het mannetje. Als je NX aandrijving dan versleten is over 1 a 2 jaar, koop je daar een Eagle upgrade voor, kost ook de wereld niet, zeker omdat je het dan toch moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
zonoskar schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:02:
Met het budget van 2500 euro is niks mis. Daar koop je een mooie fiets voor. Maar je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om ipv de Scott Scale 925 (van 2500) een 930 te kopen die 500 euro goedkoper is. Je mist dan de GX Eagle, maar je hebt dan 11spd NX (big deal!) en dan kun je dat in een wielsetje steken. Als je een goede LBS hebt, nemen die de oude wielset wel terug en geven je daar 75-100 euro voor. Kun je daarvoor weer een setje XT remmen kopen, ben je helemaal het mannetje. Als je NX aandrijving dan versleten is over 1 a 2 jaar, koop je daar een Eagle upgrade voor, kost ook de wereld niet, zeker omdat je het dan toch moet vervangen.
Heb ook wat fietsen gezien van 2017 die goedkoper zijn. Wellicht omdat het er zijn van vorig jaar? Op bikeexchange.

Op de Scale 930 zitten maxis bandjes maat was daar heel blij mee. Blijkbaar ietsjes beter dan Schwalbe.

Maxxis Ikon / 2.2 / 60TPI Kevlar Bead TR Tubeless Ready / Dual compound

Heb je trouwens een goede bandenset voor 500 euro. Dacht dat het 500 per wiel was?

[ Voor 3% gewijzigd door Crust op 20-06-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:02:
zorg dan wel dat je een wielset neemt waarbij je makkelijk een andere body op je achternaaf kan zetten.. anders ben je wel zuur met je dure wielset waar geen eagle op past..
(voor zover ik weet gebruikt de NX casette een standaard (shimano) body en de 12speed eagle (iig met een 10T als kleinste kransje) een XD body.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik ben het eens met Zonoskar en Ruud. Een hardtail van rond de 2000 euro is al hartstikke goed. Nieuw setje wielen erin en je bent voor de komende 5 a 10 jaar klaar. Ik zou wel in deze prijsklasse nog even van het carbon afblijven en voor een goed aluminium frame gaan (goed aluminium is beter dan slecht carbon).

Even ter indicatie voor een wielset: ik heb bij Bastabikes een wielset laten spaken. Hope pro 4 naven met Spank Oozy 350 velgen (deze komen in een enduro fiets, dus die velgen zijn voor jou wat overkill). Kosten totaal, inclusief tubeless ready maken €625. Voor 6 a 700 euro kan je dus al een hele goede handgespaakte set hebben.

En nu we toch het bruggetje gemaakt hebben... Er was helaas geen nieuw frame in Nederland meer te krijgen en heb er daarom maar 1 uit Duitsland laten komen. Het opbouwen kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:21:
Ik ben het eens met Zonoskar en Ruud. Een hardtail van rond de 2000 euro is al hartstikke goed. Nieuw setje wielen erin en je bent voor de komende 5 a 10 jaar klaar. Ik zou wel in deze prijsklasse nog even van het carbon afblijven en voor een goed aluminium frame gaan (goed aluminium is beter dan slecht carbon).

Even ter indicatie voor een wielset: ik heb bij Bastabikes een wielset laten spaken. Hope pro 4 naven met Spank Oozy 350 velgen (deze komen in een enduro fiets, dus die velgen zijn voor jou wat overkill). Kosten totaal, inclusief tubeless ready maken €625. Voor 6 a 700 euro kan je dus al een hele goede handgespaakte set hebben.

En nu we toch het bruggetje gemaakt hebben... Er was helaas geen nieuw frame in Nederland meer te krijgen en heb er daarom maar 1 uit Duitsland laten komen. Het opbouwen kan beginnen.
Mooi spul!

Code RSC's, Spank Oozies, en de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:24:
[...]

Ehmm....
MBV schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:17:
[...]
Als je toch geld wilt uitgeven voor de beste fiets, regel dan ergens een goede proefrit. Bij Merida kan je hun fietsen testen bij Apeldoorn, en op die manier kan je het verschil tussen fietsen makkelijk uitproberen. Er zijn meer fabrikanten die zoiets aanbieden, of anders de betere fiets-verhuur waar je op zo'n €1200-fiets kunt rijden. Dan voel je direct het echte verschil met je eigen fiets, en kan je makkelijker op het proeffiets-rondje van de fietsenmaker beslissen of een fiets bij jou past.
Bij Mantel etc (in Belgie zijn er vast ook van dat soort zaken) kan je de fiets alleen meenemen voor een rondje om de zaak: hij moet schoon blijven. Een keer een uurtje mountainbiken op een goede fiets zorgt dat je met zo'n klein rondje beter kunt inschatten wat echt bijzonder is aan die ene fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
https://www.mantel.com/

Ff deze alum vergeleken.

Scott Scale 940&950 en trek procaliber 8

Welke is volgens jullie hetgeen het beste past voor iemand zoals ik. En daaronder dan wat betere wieltjes? Over wieltjes gesproken hoe begin ik hieraan en waar haal ik wat deftige wielen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:30:
[...]

Mooi spul!

Code RSC's, Spank Oozies, en de rest?
Fox36 factory (kon ik bij de grote fox deal bij BC afgelopen november niet laten staan). Niet spank oozy, maar Spank spike met vibrocore in het stuur. Voor de rest hope lagers, GX Eagle aandrijving en de BikeYoke revive welke ik nog had liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Fox36 factory (kon ik bij de grote fox deal bij BC afgelopen november niet laten staan). Niet spank oozy, maar Spank spike met vibrocore in het stuur. Voor de rest hope lagers, GX Eagle aandrijving en de BikeYoke revive welke ik nog had liggen.
Nice :) Zelf iets opbouwen geeft mij toch altijd het meeste voldoening.

De mijne is klaar voor zijn maiden voyage:

Todo:
- Demper
- Stuurpen-> 0 graden rise en afhankelijk van de riser nog wat zakken
- Stuur -> 20mm (?) riser
- Handvatten
- Garminhouder afhankelijk van de stuurpen

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1821/29047131028_0da2372d44_b.jpg

Ja het is een maatje klimrek, mja dat heb ik nou eenmaal nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 20-06-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Crust schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:15:

Ff deze alum vergeleken.

Welke is volgens jullie hetgeen het beste past voor iemand zoals ik. En daaronder dan wat betere wieltjes? Over wieltjes gesproken hoe begin ik hieraan en waar haal ik wat deftige wielen dan?
Ga er nou gewoon op rijden daar. Dat kan niemand voor jou bepalen. Een middag reizen voor een aankoop van 2000€ is toch niet zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:26:
Sexy :9

Maar idd nog een riser bar & korte stem zouden 'm goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:26:
[...]

Nice :) Zelf iets opbouwen geeft mij toch altijd het meeste voldoening.

Todo:
- Demper
- Stuurpen-> 0 graden rise en afhankelijk van de riser nog wat zakken
- Stuur -> 20mm (?) riser
- Handvatten
- Garminhouder afhankelijk van de stuurpen

[afbeelding]

Ja het is een maatje klimrek, mja dat heb ik nou eenmaal nodig :)
Wow, mooi fietsje hoor! De vorkstickers heb je zelf besteld? Mooie afmontage iig!

Ik zie wel dat je remhendens flink naar beneden wijzen. Bewuste keuze of moet dat nog afgesteld worden?

Ff deze alum vergeleken.

Voor een deftig 'budget' wielsetje kan je bij een wielbouwer kijken naar iets van hope pro 4/ dt swiss 350 naven icm een aluminium velg met 25-30mm interne breedte en gewicht tussen de 450 en 500 gram. Dit gaat je de kop niet kosten en haal je al veel plezier uit!

[ Voor 30% gewijzigd door ElmarJ16 op 20-06-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:06:
[...]

Sexy :9

Maar idd nog een riser bar & korte stem zouden 'm goed staan.
Stem is 50mm en die is denk ik goed qua lengte. Wordt alleen vervangen door een 35mm diameter exemplaar.
ElmarJ16 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:09:
[...]

Wow, mooi fietsje hoor! De vorkstickers heb je zelf besteld? Mooie afmontage iig!

Ik zie wel dat je remhendens flink naar beneden wijzen. Bewuste keuze of moet dat nog afgesteld worden?
Vorkstickers zijn idd aftermarket

Remhendels staan op gevoel/ervaring/het oog goed voor de zithouding met dit stuur maar ik heb er nog geen meter op gereden dus kan best zijn dat ze wat te ver naar beneden staan. Maar veel zal het niet zijn. Het frame is niet heel erg lang dus de houding blijft voor mij nog redelijk XC met 1m92/92cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online

Ff deze alum vergeleken.

Ik denk dat jouw plezier in mountainbiken niet bepaald wordt door de wielen die jij in je fiets hebt. Een investering van € 100,- in een paar clinics heeft een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:25:
Stem is 50mm en die is denk ik goed qua lengte. Wordt alleen vervangen door een 35mm diameter exemplaar.
Alright, maar dan moet je stuur ook niet breder worden dan het huidige exemplaar, ander komt je nog verder naar voren te zitten. Al vangt de rise in de bar daar ook wel iets van op natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:38:
[...]

Alright, maar dan moet je stuur ook niet breder worden dan het huidige exemplaar, ander komt je nog verder naar voren te zitten. Al vangt de rise in de bar daar ook wel iets van op natuurlijk. :)
Volgens mij is de huidige 785mm, dus de gok naar 800 durf ik wel aan ;)

Heeft nog niemand de gruwelijke beginnersfout ontdekt trouwens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Joris748 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat jouw plezier in mountainbiken niet bepaald wordt door de wielen die jij in je fiets hebt. Een investering van € 100,- in een paar clinics heeft een hoger rendement.
Euhm clinics? :)

Ivm die reis naar mantel maken. Zit er mss wel in. Gewoon tochtje naar den bosch maken. Iets dat ik dan daar kan meepikken op de tocht naar daar. Daguitstapje van maken dan. :)

Vond een procaliber 8 voor 1439 euro ipv 1799. Nieuw. Promotie. Maar ga eerst even naar een winkel testen zoals men mij adviseert.

[ Voor 11% gewijzigd door Crust op 20-06-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:42:
Heeft nog niemand de gruwelijke beginnersfout ontdekt trouwens? ;)
Ketting te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Nope, lang genoeg. Iets met de wielen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:20:
[...]

Nope, lang genoeg. Iets met de wielen.....
Die half weggekrabte sticker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:56:
[...]

Die half weggekrabte sticker?
Ventiel zit bij 2 gekruiste spaken... Niet goed opgelet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Ventiel zit bij 2 gekruiste spaken... Niet goed opgelet :)
Oh, ik zet mijn banden ook nooit met de belettering op dezelfde plek als de velg print. Faux pas, maarja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Torched schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:10:
[...]

Oh, ik zet mijn banden ook nooit met de belettering op dezelfde plek als de velg print. Faux pas, maarja
Daar let je echt op ja? Ik kijk daar totaal niet naar. Maar gok dat ik het ook niet merk bij het fietsen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Mijn spaakfoutje is niet zo handig met oppompen. Labeltje op de band moet wel uitgelijnd zijn met het ventiel bij mij. Maar de potjes in de keukenkast moeten ook met het label recht naar voren.... ;)

Overigens heb ik de remmen iets minder naar beneden gezet. Ik had ze op de montage-standaard op gevoel goed gezet en dat was iets te extreem inderdaad. De fiets stond iets minder vlak dan ik verwacht had. Het stuur moest ook nog een paar graden meer achterover. Dus al met al staan ze nu een tikje horizontaler.

[ Voor 45% gewijzigd door Ruud op 21-06-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Werkt dat vibrocore ook zoals men bij Spank zegt dat het zou moeten werken? Merk je ook minder armpump en vermoeidheid in de pols/handen?
Pagina: 1 ... 119 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.