Die Canyon had ik eerst op het oog maar zag later dat er een alternatief was in carbon frame uitvoering voor dezelfde prijs, vandaar mijn voorkeur voor die andere. Als ik het goed begrijp is geometrie dus belangrijk want deze AL SLX 9.0 heeft vrijwel dezelfde afmontage als de Cube en andere Canyon die ik postte maar een andere geometrie, waarbij je minder voorover geleund zit zoals op een racefiets?Ruud schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:42:
Budget is niet zo'n issue, het enige waar je jezelf een plezier mee doet bij een hoger budget is een beter setje wielen.
Fully of hardtail is geen discussie, dat doet er niet zo toe. Met een hardtail kun je op de routes die jij noemt perfect uit de voeten.
Als ik jouw keuze zou moeten maken? Een zo goedkoop mogelijke fiets die voldoet aan je eisen qua afmontage en dan investeren in wielen!
https://www.canyon.com/nl...-al-slx-29-9-0-trail.html
Wat relaxtere geo
Vork waar je echt iets aan hebt
Wielen die eigenlijk best oke zijn
en als klap op de vuurpijl ook nog eens een dropper en ja dat is gewoon leuk op sommige plekken in Nijmegen...
Deze fiets is echt in alles beter dan de Exceed maar heeft geen carbon frame. Maar is dat slechter dan alu?
En daarnaast, liever een goed alu frame dan een instap carbon frame.
Ik link naar de 9.0 Trail dat is echt van een andere ordeAghanim schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:54:
[...]
Die Canyon had ik eerst op het oog maar zag later dat er een alternatief was in carbon frame uitvoering voor dezelfde prijs, vandaar mijn voorkeur voor die andere. Als ik het goed begrijp is geometrie dus belangrijk want deze AL SLX 9.0 heeft vrijwel dezelfde afmontage als de Cube en andere Canyon die ik postte maar een andere geometrie, waarbij je minder voorover geleund zit zoals op een racefiets?
ik zie nu het verschil inderdaadRuud schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:55:
[...]
Ik link naar de 9.0 Trail dat is echt van een andere ordeAlthans ik wilde linken naar de 9.0 Trail. Ja het is echt de juiste link
Ben ook even op de Cube website aan het kijken, die hebben een 4 tal categorieën waarin de hardtails vallen, namelijk tour, sport, endurance en race. De eerder gelinkte Reaction C62: Race valt in de categorie Endurance/Race en als ik naar de Reaction Pro kijk dan valt die in de categorie Sport/Endurance, waaruit ik opmaak dat die iets comfortabeler zou moeten zijn en minder racy. Hoe haal ik dat nu uit de geometrie, door naar Reach en Stack te kijken?
De reach is 425 tegenover 416 en de bovenbuis afstand tot het stuur is 609 tegenover 600. De goedkopere Race One (die ik in het begin op het oog had) heeft dan weer een reach van 409. Klopt het dan dat naarmate het zadel dichterbij het stuur komt je comfortabeler, want meer rechtop, gaat rijden? De Scott Scale 930 zou dan ook heel racy zijn met 422 net als de Canyon trail met 420. Een Cube LTD SL (gave fiets overigens) zou dan comfortabeler moeten zijn. Alle fietsen op maat M/19".
[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 01-06-2018 15:44 ]
De verhouding tussen stack/reach geeft dat aan. Bij een gelijke stack geeft een langere reach een meer gestrekte zit. Vaak zie je dat meer relaxte fietsen een luiere balhoofdhoek hebben en een wat hogere stack. Hoe wordt de stack bij Cube trouwens gemeten? Met of zonder stuurpen? Volgens de tekening met stuurpen...Aghanim schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:31:
[...]
ik zie nu het verschil inderdaad
Ben ook even op de Cube website aan het kijken, die hebben een 4 tal categorieën waarin de hardtails vallen, namelijk tour, sport, endurance en race. De eerder gelinkte Reaction C62: Race valt in de categorie Endurance/Race en als ik naar de Reaction Pro kijk dan valt die in de categorie Sport/Endurance, waaruit ik opmaak dat die iets comfortabeler zou moeten zijn en minder racy. Hoe haal ik dat nu uit de geometrie, door naar Reach en Stack te kijken?
De reach is 425 tegenover 416 en de bovenbuis afstand tot het stuur is 609 tegenover 600. De goedkopere Race One (die ik in het begin op het oog had) heeft dan weer een reach van 409. Klopt het dan dat naarmate het zadel dichterbij het stuur komt je comfortabeler, want meer rechtop, gaat rijden? De Scott Scale 930 zou dan ook heel racy zijn met 422 net als de Canyon trail met 420. Een Cube LTD SL (gave fiets overigens) zou dan comfortabeler moeten zijn. Alle fietsen op maat M/19".
Als je niet weet in welke range je wilt zitten qua stack en reach dan zit er maar 1 ding op; proefrijden... Anders heeft het geen zin om je daar blind op te staren. De Scott is duidelijk lager dan de Canyon, de Cube weet ik even niet omdat ik niet weet hoe ze meten, ik denk zonder stuurpen anders is ie wel heel laag.
Ga vandaag inderdaad eens op verschillende fietsen zitten om een beter gevoel te krijgen tussen de verschillen. Dat lukt alleen helaas niet op de Cube LTD SL, die een erg mooie prijs heeft en niet te racy lijkt. Wat is er minder aan deze fiets (behalve het gewicht, maar ook de Reaction 2018 is even zwaar en wellicht geen goede wielen?) ten opzichte van de andere merken die vaak rond de 1800 - 2000 vragen voor vergelijkbare afmontage? Of is dit gewoon een hele goede koop?Ruud schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:15:
[...]
De verhouding tussen stack/reach geeft dat aan. Bij een gelijke stack geeft een langere reach een meer gestrekte zit. Vaak zie je dat meer relaxte fietsen een luiere balhoofdhoek hebben en een wat hogere stack. Hoe wordt de stack bij Cube trouwens gemeten? Met of zonder stuurpen? Volgens de tekening met stuurpen...
Als je niet weet in welke range je wilt zitten qua stack en reach dan zit er maar 1 ding op; proefrijden... Anders heeft het geen zin om je daar blind op te staren. De Scott is duidelijk lager dan de Canyon, de Cube weet ik even niet omdat ik niet weet hoe ze meten, ik denk zonder stuurpen anders is ie wel heel laag.
Overigens las ik dat een Trek Procalibur 8 ook redelijk comfortabel is, maar eens naar kijken.
@Aghanim Heb zelf de Cube LTD Pro die erg op die fiets lijkt (iets goedkopere versie wel). Ben er persoonlijk erg tevreden mee. Geo is wel behoorlijk XC, dus niet heel wendbaar zeg maar...
Er zijn wel kleine dingen waar "stiekem" op bespaard is; zo zitten er best wat eigen Cube onderdelen op (wielen, zadel, zadelpen, handvatten etc) wat de prijs natuurlijk drukt. Over het algemeen vind ik die onderdelen echter redelijk OK (voor een beginner als ik althans).
Daarnaast zijn er nog kleine besparingen, zoals op de SLX ipv XT cassettte. Ook de banden zijn goedkopere draadband versies van hun duurdere broertjes (Rapid Rob = Rocket Ron, Tough Tom = Nobby Nic).
Nou zijn banden en cassette a) slijtage gevoelig en b) persoonlijke voorkeur, dus ik vond het geen ramp. Banden zijn momenteel ook best goedkoop te vinden, omdat er nieuwe series aankomen. De SLX cassette gaat wel ff mee en anders heb je voor 6 a 7 tientjes ook een nieuwe XT variant.
Er zijn wel kleine dingen waar "stiekem" op bespaard is; zo zitten er best wat eigen Cube onderdelen op (wielen, zadel, zadelpen, handvatten etc) wat de prijs natuurlijk drukt. Over het algemeen vind ik die onderdelen echter redelijk OK (voor een beginner als ik althans).
Daarnaast zijn er nog kleine besparingen, zoals op de SLX ipv XT cassettte. Ook de banden zijn goedkopere draadband versies van hun duurdere broertjes (Rapid Rob = Rocket Ron, Tough Tom = Nobby Nic).
Nou zijn banden en cassette a) slijtage gevoelig en b) persoonlijke voorkeur, dus ik vond het geen ramp. Banden zijn momenteel ook best goedkoop te vinden, omdat er nieuwe series aankomen. De SLX cassette gaat wel ff mee en anders heb je voor 6 a 7 tientjes ook een nieuwe XT variant.
Zaterdag rondje Sleen gedaan met mijn vrouw. Ze begint steeds sneller te worden hahaha. Leuk om te zien.
Zondag een rondje Zeist gedaan met een maat. En dat ging gelijk een stuk sneller weer. Was wel even omschakelen.
ik zit overigens voor mijn vrouw naar deze twee fietsen te kijken:
Bulls Copperhead 3: https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-29-2018
Bulls Aminga: https://www.12gobiking.nl/bulls-aminga-27-5-2018
Twijfelen nog tussen 27,5" of 29". Nou zal mijn vrouw nooit hard de trails over gaan maar meer een gematigd tempo rijden. Daarom neig ik meer naar de wendbare 27,5".
Iemand nog tips voor een leuke dames fiets? Niet flashy roze
en het hoeft niet perse een dames model te zijn. Budget rond de 1000 euro.
Zondag een rondje Zeist gedaan met een maat. En dat ging gelijk een stuk sneller weer. Was wel even omschakelen.
ik zit overigens voor mijn vrouw naar deze twee fietsen te kijken:
Bulls Copperhead 3: https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-29-2018
Bulls Aminga: https://www.12gobiking.nl/bulls-aminga-27-5-2018
Twijfelen nog tussen 27,5" of 29". Nou zal mijn vrouw nooit hard de trails over gaan maar meer een gematigd tempo rijden. Daarom neig ik meer naar de wendbare 27,5".
Iemand nog tips voor een leuke dames fiets? Niet flashy roze
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb deze fiets ook. Over het algemeen een prima fiets. Voor mij zijn de voornaamste minpunten de remmen (te weinig remkracht) en de wielset (had wat stijver gemogen). Maar voor het geld (heb er € 935 voor betaald) is het wat mij betreft toch echt een aanrader.Morrar schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:08:
@Aghanim Heb zelf de Cube LTD Pro die erg op die fiets lijkt (iets goedkopere versie wel). Ben er persoonlijk erg tevreden mee. Geo is wel behoorlijk XC, dus niet heel wendbaar zeg maar...
Dat is inderdaad een hele mooie prijs!wisselwerking schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:52:
[...]
Ik heb deze fiets ook. Over het algemeen een prima fiets. Voor mij zijn de voornaamste minpunten de remmen (te weinig remkracht) en de wielset (had wat stijver gemogen). Maar voor het geld (heb er € 935 voor betaald) is het wat mij betreft toch echt een aanrader.
Ik heb besloten deze week in de winkel de Trek Procaliber 8, Scott Scale 940 en Cube Reaction C:62 Race eens te proberen qua geometrie. Alternatief is dan nog de Canyon.
Kan mijn 26" Copperhead 3 voor €400 verkopen momenteel dus een mooi moment om over te stappen. Twijfelen blijf ik doen dus dan maar gewoon de knoop doorhakken
Ik ben niet de eerste in dit topic en zal ook niet de laatste zijn, maar ik zoek eigenlijk een kort advies/beoordeling van mijn opties.
Wil graag gaan MTB-en. Ben de laatste jaren hardloper, maar door een blessure zocht ik een alternatief om af te kunnen wisselen. Fietsen op de weg vind ik redelijk saai, dus heb ik laatst een MTB gehuurd en ik vond het echt geweldig (dat zal voor jullie geen verrassing zijn
). Had gelijk 60km gedaan, want als je zo'n ding huurt wil je hem ook niet na een uur weer inleveren. Ben het geen km zat geweest. Mijn zitvlak wel
Omdat ik het zo leuk vind wil ik een MTB gaan kopen. De aangedragen modellen van 2000 euro in de voorgaande posts kan ik niet betalen.
Heb dit topic (en met name de TS en de laatste pagina's) doorgenomen en door de vele verschillende onderdelen op een bike duizelt het me een beetje voor de ogen. Wat ik begrijp is dat het vaak slimmer is om een goede tweedehands model te zoeken ipv een duurdere nieuwe te kopen. Echter, bij nieuwe heb ik al geen idee wat goed is, laat staan bij tweedehands modellen. Dus ben toch maar naar nieuwe modellen gaan kijken. Uitendelijk kwam ik voor mezelf op de volgende twee modellen, waarbij ik denk dat de duurdere beter is dan de goedkopere. Vinden jullie deze modellen goed? Of is het eigenlijk gewoon prut? Is de duurdere het verschil waard? Of raden jullie dit merk/model helemaal af? In dat laatste geval: hebben jullie tips waar ik het meest op moet letten? Ik hoef geen topkwaliteit, maar gewoon degelijke kwaliteit waar ik een paar jaar zo'n 2 a 3x in de maand mee over de Veluwe en de UHR kan gaan. Ze zitten beiden wel aan de bovenkant van mijn budget.
(Uiteraard wil ik ze eerst nog even uitproberen kwa zit en dergelijke, maar ik moet ergens beginnen)
Cube Attention SL-29 2018
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-attention-sl-29-2018
Cube Acid 29 2018
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acid-29-2018
en naar aanleiding van hierboven
ben ik ook nog even gaan kijken naar:
Cube LTD Pro 2017
https://www.12gobiking.nl...1fTQPbEAQYASABEgJwu_D_BwE
Nog tips voor een goeie winkel (als in service enzo) omgeving Apeldoorn?
Sorry voor de lap tekst. Gewoon /ignore indien het teveel is
Wil graag gaan MTB-en. Ben de laatste jaren hardloper, maar door een blessure zocht ik een alternatief om af te kunnen wisselen. Fietsen op de weg vind ik redelijk saai, dus heb ik laatst een MTB gehuurd en ik vond het echt geweldig (dat zal voor jullie geen verrassing zijn
Omdat ik het zo leuk vind wil ik een MTB gaan kopen. De aangedragen modellen van 2000 euro in de voorgaande posts kan ik niet betalen.
Heb dit topic (en met name de TS en de laatste pagina's) doorgenomen en door de vele verschillende onderdelen op een bike duizelt het me een beetje voor de ogen. Wat ik begrijp is dat het vaak slimmer is om een goede tweedehands model te zoeken ipv een duurdere nieuwe te kopen. Echter, bij nieuwe heb ik al geen idee wat goed is, laat staan bij tweedehands modellen. Dus ben toch maar naar nieuwe modellen gaan kijken. Uitendelijk kwam ik voor mezelf op de volgende twee modellen, waarbij ik denk dat de duurdere beter is dan de goedkopere. Vinden jullie deze modellen goed? Of is het eigenlijk gewoon prut? Is de duurdere het verschil waard? Of raden jullie dit merk/model helemaal af? In dat laatste geval: hebben jullie tips waar ik het meest op moet letten? Ik hoef geen topkwaliteit, maar gewoon degelijke kwaliteit waar ik een paar jaar zo'n 2 a 3x in de maand mee over de Veluwe en de UHR kan gaan. Ze zitten beiden wel aan de bovenkant van mijn budget.
(Uiteraard wil ik ze eerst nog even uitproberen kwa zit en dergelijke, maar ik moet ergens beginnen)
Cube Acid 29 2018
en naar aanleiding van hierboven
Cube LTD Pro 2017
Ikzelf rij op de LTD, geen minuut spijt gehad van de koop. Daarvoor reed ik op de Aim. Zeker om te beginnen is dat een absolute topfiets waar je de aankomende jaren veel plezier van hebt.
Het LTD frame is vele malen beter dan het frame uit de A series (Aim, Attention, Acid, Analog). En is dus met het oog op upgrades in de toekomst gewoon een betere keuze.
Qua winkel, zelf heb ik de fiets bij Riesewijk in Deventer in onderhoud. De MTB verkoper is zelf ook een van de betere wedstrijd MTB'ers en heeft dus een enorme bak aan kennis. Daarnaast is hun service perfect. Kleine reparaties tussendoor zijn eigenlijk altijd kostenloos wanneer de fiets bij hun in onderhoud is. Zelfs kleine upgrades. Laatst erover gehad dat ik niet zo tevreden was met mijn houding op de fiets. Toen hebben ze gratis een nieuwe stem erop gezet om te kijken of dit mijn houding verbeterde. Dit was het geval en toen ik naar de kosten vroeg was het wel goed zo. Dat is een service die je niet snel ergens anders krijgt.
Het LTD frame is vele malen beter dan het frame uit de A series (Aim, Attention, Acid, Analog). En is dus met het oog op upgrades in de toekomst gewoon een betere keuze.
Qua winkel, zelf heb ik de fiets bij Riesewijk in Deventer in onderhoud. De MTB verkoper is zelf ook een van de betere wedstrijd MTB'ers en heeft dus een enorme bak aan kennis. Daarnaast is hun service perfect. Kleine reparaties tussendoor zijn eigenlijk altijd kostenloos wanneer de fiets bij hun in onderhoud is. Zelfs kleine upgrades. Laatst erover gehad dat ik niet zo tevreden was met mijn houding op de fiets. Toen hebben ze gratis een nieuwe stem erop gezet om te kijken of dit mijn houding verbeterde. Dit was het geval en toen ik naar de kosten vroeg was het wel goed zo. Dat is een service die je niet snel ergens anders krijgt.
Als je nog een overjarig LTD model weet te vinden in jouw maat dan zal ik daar zeker voor gaan.
Van de andere 2 opties zou ik juist voor de goedkopere Attention gaan! Het frame, vork, wielen en remmen zijn bij deze 2 gelijk. Het enige verschil is de aandrijflijn en die is bij de Attention al goed. Ik denk niet dat je een verschil met de Acid gaat merken hierin. Onderdelen zijn zelfs nog goedkoper te vervangen.
Het geld wat je hiermee bespaart zou ik als gelijk investeren in nieuwe banden (dit ga je ZEKER merken) en eventueel zelfs een upgrade naar XT shifters.
Van de andere 2 opties zou ik juist voor de goedkopere Attention gaan! Het frame, vork, wielen en remmen zijn bij deze 2 gelijk. Het enige verschil is de aandrijflijn en die is bij de Attention al goed. Ik denk niet dat je een verschil met de Acid gaat merken hierin. Onderdelen zijn zelfs nog goedkoper te vervangen.
Het geld wat je hiermee bespaart zou ik als gelijk investeren in nieuwe banden (dit ga je ZEKER merken) en eventueel zelfs een upgrade naar XT shifters.
Ik heb mijn fiets hier gekocht: https://www.tonniesbikeshop.nl/Wyke schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:16:
Let niet op het assortiment op de website, dat klopt niet echt. Ben erg tevreden met de service daar.
Ik zou eens een aantal lokale bikeshops af gaan, en kijken naar overjarige modellen. Op die manier heb ik 1/3e van de nieuwprijs af gekregen, door op een modelletje van vorig jaar te rijden
Alle fietsen die je noemt zijn redelijke instap modellen, allemaal niks mis mee om mee te beginnen. Puristen zoals ik zouden liever wat meer uitgeven zodat je een wat betere vork hebt, maar als je gebonden bent aan dit budget zijn de vorken allemaal wel hetzelfde. Ook moet je niet verwachten dat je een lichte fiets koopt, helaas zitten de meesten in dit segment rond de 13 Kg (dat is minstens 2 Kg teveel).Wyke schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:16:
Als je niet erg vind om een stukje te rijden, dan kan ik https://www.bastabikes.nl/ van harte aanbevelen, ze zitten net onder Arnhem. Ze hebben veel high-end fietsen, maar ook goed geprijsde modellen van Fuji en Norco. De Norco Charger 1 is met zijn 1100 euro en een Judy vork en SRAM NX 1x aandrijving volgens mij echt een koopje. Voordeel is dat je dan geen Cube rijdt (voor de puristen zoals ik is dat een no-go merk). Liever nog een Canyon dan een Cube is mijn motto. Als je langs gaat, even de groeten doen van mij
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Die norco charger 1 ziet er leuk uit. Maar ik knap af op zaken als: Niet de kabels door het frame, geen remote adjuster voor de lock.
Kabels niet door het frame is al 20 jaar de standaard (en is overigens echt heel erg handig!!!). En geen remote voor de vork? Welk budget had jij in gedachte dan? Voor 1100 euro kun je dat allemaal niet verwachten.Tylen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:56:
Die norco charger 1 ziet er leuk uit. Maar ik knap af op zaken als: Niet de kabels door het frame, geen remote adjuster voor de lock.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Zeker wel. Da Cube Acid heeft dit bijvoorbeeld. En nog veel meer modellen.zonoskar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:58:
[...]
Kabels niet door het frame is al 20 jaar de standaard (en is overigens echt heel erg handig!!!). En geen remote voor de vork? Welk budget had jij in gedachte dan? Voor 1100 euro kun je dat allemaal niet verwachten.
Het gaat mij meer om de kabels aan de onderste buis van het frame. Ik maak hier mijn fietsendrager aan vast en wil daar dus geen kabels hebben lopen.
Tsja, ik zou niet dood gevonden willen worden op een Cube. Dan maar de kabels via de buitenkant (had ik al gezegd dat dat echt super handig is. Echt super!!! Ik snap die kabels door het frame nooit, echt fucking irritant is het).Tylen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:01:
Zeker wel. Da Cube Acid heeft dit bijvoorbeeld. En nog veel meer modellen.
/edit: Eigenlijk is het in het prijssegment van 1000 euro niet eens heel belangrijk welke fiets je neemt. Ze zijn allemaal vrijwel hetzelfde. Soms zit er eentje tussen die wat uitsteekt zoals die Cube Acid (Brrr), maar de norm is Shimano Deore/SLX drivetrain, zware wielen, banden van te hard rubber en een Rockshox TK30 vork (of iets vergelijkbaars van Suntour ofzo) en generieke onderdelen voor de rest. Het meest belangrijke in dit segment is de maat! Koop zeker geen te grote fiets, daar krijg je spijt van. Ga daarom naar een goede MTB winkel, geen fietsenwinkel die ook MTBs verkoopt. Basta is een echte MTB winkel met enthousiastelingen die je een goede maat fiets verkopen. Niet eentje die nog in het magazijn staat waar ze vanaf willen.
[ Voor 51% gewijzigd door zonoskar op 05-06-2018 13:18 ]
Hahaha verschillende mensen verschillende meningenzonoskar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:06:
[...]
Tsja, ik zou niet dood gevonden willen worden op een Cube. Dan maar de kabels via de buitenkant (had ik al gezegd dat dat echt super handig is. Echt super!!! Ik snap die kabels door het frame nooit, echt fucking irritant is het).
Heb wel de charger 2 women naar mijn vrouw doorgestuurd...... En ja die vind ze dus mooi hahahahaha
Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik verder mee. I.v.m. werk kom ik wel eens in de buurt van Arnhem, dus een keer kijken en proberen bij Basta is zeker een optie.
Dit vind ik wel heel erg grofzonoskar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:06:
![]()
[...]
Tsja, ik zou niet dood gevonden willen worden op een Cube. Dan maar de kabels via de buitenkant (had ik al gezegd dat dat echt super handig is. Echt super!!! Ik snap die kabels door het frame nooit, echt fucking irritant is het).

Denk zelf dat zeker de Cube in het hogere segment (reaction of daarboven) zeer goede fietsen maakt.
Instap segment ben ik met je eens.
Ik zeg ook niet dat ze slechte fietsen maken. Ik vind alleen het merk Cube niks. Ze verzinnen vrijwel niks zelf en kopiëren alleen van anderen (geometrie, veersystemen). Als je kijkt naar een merk zoals Canyon, wat in principe ook begonnen is als kopieer merk, die verzinnen nog mooie fietsen en nieuwe veerconcepten. Ik zie Cube ook vrijwel nergens de race community ondersteunen met een team (ze beginnen nu een beetje in te zien dat dit geen kostenpost is, maar iets waar ze marketing mee kunnen doen, er rijdt geloof ik een EWS team van hun rond), iets wat Canyon, Kross, Ghost en al die merken die als kopieer merk begonnen zijn, wel doen. Daarom vind ik Cube niks.MTBreak schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:17:
[...]
Dit vind ik wel heel erg grof![]()
Denk zelf dat zeker de Cube in het hogere segment (reaction of daarboven) zeer goede fietsen maakt.
Instap segment ben ik met je eens.
Ach ja, meningen verschillen. Ik ben bij een Cube uitgekomen doordat die (in mijn optiek) de beste prijs/kwaliteit verhouding had binnen mijn "beperkte" budget. Gelukkig is de fietser zelf het belangrijkste onderdeel en dat is nu net waar het gros te weinig in investeerd.
Zo hij is weer terug van mijn mannetje. Heerlijk rijdt hij weer.
Morgen weer even rondje maken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Kabels of niet door het frame, binnendoor prima, buitenom ook. Ik snap niet waarom het makkelijk is om je kabels buitenom te hebben. Serieus, echt niet, waarom is dat? Beter afgeschermd? Makkelijker met vervangen?Tylen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:56:
Die eerste merk ik niet, die tweede zal iets schelen maar die ene keer per jaar dat je 15 minuten langer bezig bent met zo'n klusje..
Remote lockout is de meest overrated uitvinding sinds wonder bread
Wat is er aan gedaan?Cyberpope schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:52:
Zo hij is weer terug van mijn mannetje. Heerlijk rijdt hij weer.
[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 06-06-2018 09:09 ]
Na veel wikken en wegen op papier bleek het daadwerkelijk uitproberen van de fietsen de enige graadmeter om te bepalen wat nu echt de beste koop is. Uiteindelijk ging de keuze tussen de Scott Scale 940 - Trek Procaliber 8 - Cube Reaction C:62 Race.
Interessant was dat ik alle 3 de fietsen niet echt 'racy' vond aanvoelen, althans niet de houding qua geometrie. Daarin zou je bij de Trek het meest voorover hangen met de Scott die daar kort achter. De Cube heeft blijkbaar een andere geometrie waardoor je wat rechter op zit en volgens de verkoper (die ruime ervaring als wedstrijdrijder heeft) voelt de Cube ook wat nerveuzer. Dat wilde ik niet dus daarom viel de Cube af. Had wel de beste bang for buck.
Ik wilde voor de Scale gaan vanwege de betere afmontage en het merk/gevoel maar de Trek voelde gewoon lekkerder qua rijden en sturen. Ik vond de Trek directer reageren, iets rauwer dan de Scott die wat gezapig aanvoelde.
De Trek heeft IsoSpeed wat, volgens reviews, het comfort daadwerkelijk verbetert en dat speekt me ook erg aan. Verder een goed frame met veel innovatie er in en een prima vork met de Reba RL. De SLX afmontage kan ik later altijd nog upgraden. Na wat zoekwerk bleek de Raceface Next R juist een goede crank, terwijl ik eerst dacht dat dit een goedkoop onderdeel was.
Nu wachten tot de levering, ben erg benieuwd!
Had de Trek er niet gestaan dan was ik met de Scott naar huis gegaan
Interessant was dat ik alle 3 de fietsen niet echt 'racy' vond aanvoelen, althans niet de houding qua geometrie. Daarin zou je bij de Trek het meest voorover hangen met de Scott die daar kort achter. De Cube heeft blijkbaar een andere geometrie waardoor je wat rechter op zit en volgens de verkoper (die ruime ervaring als wedstrijdrijder heeft) voelt de Cube ook wat nerveuzer. Dat wilde ik niet dus daarom viel de Cube af. Had wel de beste bang for buck.
Ik wilde voor de Scale gaan vanwege de betere afmontage en het merk/gevoel maar de Trek voelde gewoon lekkerder qua rijden en sturen. Ik vond de Trek directer reageren, iets rauwer dan de Scott die wat gezapig aanvoelde.
De Trek heeft IsoSpeed wat, volgens reviews, het comfort daadwerkelijk verbetert en dat speekt me ook erg aan. Verder een goed frame met veel innovatie er in en een prima vork met de Reba RL. De SLX afmontage kan ik later altijd nog upgraden. Na wat zoekwerk bleek de Raceface Next R juist een goede crank, terwijl ik eerst dacht dat dit een goedkoop onderdeel was.
Iemand een suggestie voor een band waarmee je af en toe een schelpenpaadje/hard zandpad/voetpad kan pakken maar vooral mee over het asfalt rijdt met de fiets?
Mijn fiets staat nu nog op NN/RR maar dit maakt op de straat een hels kabaal en van de Racing Ralph rij ik in notime de noppen erdoorheen op het asfalt.
Mijn fiets staat nu nog op NN/RR maar dit maakt op de straat een hels kabaal en van de Racing Ralph rij ik in notime de noppen erdoorheen op het asfalt.
Dat doe ik met 25mm Schwalbe Pro One'sBrilsmurfffje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:39:
Iemand een suggestie voor een band waarmee je af en toe een schelpenpaadje/hard zandpad/voetpad kan pakken maar vooral mee over het asfalt rijdt met de fiets?
Vittoria Tattoo Light lijkt me wel een goede optie. Let wel, geen ervaring mee. Ik zou eens in de strandrace-scene gaan kijken als ik jou was
Eindelijk de keuze gemaakt dus! En het belangrijkste, op de juiste manier. Je hebt de fiets die je het meest aanspreekt. Welke kleur heb je? En de Next R is inderdaad een prima crankset!Aghanim schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:34:
Na veel wikken en wegen op papier bleek het daadwerkelijk uitproberen van de fietsen de enige graadmeter om te bepalen wat nu echt de beste koop is. Uiteindelijk ging de keuze tussen de Scott Scale 940 - Trek Procaliber 8 - Cube Reaction C:62 Race.
[ Voor 64% gewijzigd door Ruud op 07-06-2018 14:58 ]
Voor een beetje terrein heb je altijd wat profiel nodig, wat op de weg sneller zal slijten. Misschien dat dan juist een minimaal profiel met een harde (slijtvaste) compound, niet te breed het best zou passen.Brilsmurfffje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:39:
Van schwalbe heb je de Furious Fred en Thunder burt. Weet niet in welke breedtes die te krijgen is, maar 2.25 is denk ik al teveel, 2.0 of 2.1 is ook zat.
Voor een hard zandpad/schelpenpad heb je echt niets nodig aan profiel. Schwalbe G-One als we het toch over Schwalbe hebben?Prulleman schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:53:
[...]
Voor een beetje terrein heb je altijd wat profiel nodig, wat op de weg sneller zal slijten. Misschien dat dan juist een minimaal profiel met een harde (slijtvaste) compound, niet te breed het best zou passen.
Van schwalbe heb je de Furious Fred en Thunder burt. Weet niet in welke breedtes die te krijgen is, maar 2.25 is denk ik al teveel, 2.0 of 2.1 is ook zat.
Mijn pa rijdt op z'n tourfiets met Schwalbe Marathon Supreme banden (dik en glad). Volgens hem is het ideaal, zowel voor op de weg als op schelpenpaden en een stukje overhard. Door de dikke banden heb je ook wat meer comfort dan met 25mm racebandjes.
Zie ook: https://www.bike-components.de/blog/en/2016/11/review-schwalbe-marathon-supreme/
Zie ook: https://www.bike-components.de/blog/en/2016/11/review-schwalbe-marathon-supreme/
Je zou de smart sam van schwalbe kunnen proberen. Lopen heel licht op asfalt door het bijna doorlopende noppenprofiel in het midden en vrij harde rubber. Maar daarnaast best wel goede grip offroad. Misschien iets overkill als je alleen schelpenpaadje e.d. fietst. Wellicht schwalbe g one, zelf alleen geen ervaring mee.Brilsmurfffje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:39:
Ik stond voor dezelfde keuze als jij, ik heb uiteindelijk de Cube Reaction Pro gekocht. Dit is als ik het goed heb de opvolger van de LTD. Mijn reden om niet voor de attention SL te gaan (die ik eigenlijk wilde kopen) maar voor de Reaction Pro is uiteindelijk het frame en de betere afmontage geweest. Tot nu toe veel plezier van gehad en tevreden met mijn aankoop.Wyke schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:16:
Ik ben niet de eerste in dit topic en zal ook niet de laatste zijn, maar ik zoek eigenlijk een kort advies/beoordeling van mijn opties.
Wil graag gaan MTB-en. Ben de laatste jaren hardloper, maar door een blessure zocht ik een alternatief om af te kunnen wisselen. Fietsen op de weg vind ik redelijk saai, dus heb ik laatst een MTB gehuurd en ik vond het echt geweldig (dat zal voor jullie geen verrassing zijn). Had gelijk 60km gedaan, want als je zo'n ding huurt wil je hem ook niet na een uur weer inleveren. Ben het geen km zat geweest. Mijn zitvlak wel
![]()
Cube Acid 29 2018
en naar aanleiding van hierbovenben ik ook nog even gaan kijken naar:
Cube LTD Pro 2017
Klinkt alsof je net zo goed een racefiets kan kopen.Brilsmurfffje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:39:
Mocht je echt bochtenwerk doen op het zandpad, kijk dan eens naar de Schwalbe Big Apple. Een optie met minder rolweerstand/profiel is de Kojak.Brilsmurfffje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:39:
Heb zelf jaren op mijn oude MTB in de winteravonden buiten getraind met de Big Apple, erg fijn dat je stabiel op de weg ligt, ook wanneer je onverwacht over een konijn, kat, tak, bierflesje, colafles of losse stoeptegel fietst (allemaal gebeurd
Als je vooral rechtdoor op een schelpenpad fietst, kan je net zo goed de Kojak kiezen, dat is gewoon een grote racefietsband voor op je MTB.
[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 07-06-2018 21:14 ]
bedankt voor je reactie.matje90 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:47:
[...]
Ik stond voor dezelfde keuze als jij, ik heb uiteindelijk de Cube Reaction Pro gekocht. Dit is als ik het goed heb de opvolger van de LTD. Mijn reden om niet voor de attention SL te gaan (die ik eigenlijk wilde kopen) maar voor de Reaction Pro is uiteindelijk het frame en de betere afmontage geweest. Tot nu toe veel plezier van gehad en tevreden met mijn aankoop.
Ik heb vanmorgen de knoop doorgehakt en deze besteld: https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-pro-2017
echter, kreeg ik vanmiddag een mail dat ze die niet meer hadden en ze deden me een tegenvoorstel met bijbetaling van 50 euro (althans, zo begrijp ik hun mail) voor: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2018
(dus voor 999 voor mij als ik het goed begrijp).
Wat vinden jullie van dit aanbod? Ik zie bij afmontage minder XT staan dan bij de bike die ik origineel besteld heb. Nu is mijn kennis nog van zo'n niveau dat ik dus aanneem dat deze aangeboden fiets minder is qua kwaliteit dan die ik origineel besteld heb, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw idee van.
Mijn vraag dus eigenlijk: voor dit aanbod gaan? Of toch nog even verder kijken?
Die fietsen ontlopen elkaar weinig. Slx is ook prima en het gewicht van beide fietsen is bijna gelijk. Als je gelukkig zou worden van de eerste word je dat ook van de tweede.Wyke schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:22:
[...]
bedankt voor je reactie.
Ik heb vanmorgen de knoop doorgehakt en deze besteld: https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-pro-2017
echter, kreeg ik vanmiddag een mail dat ze die niet meer hadden en ze deden me een tegenvoorstel met bijbetaling van 50 euro (althans, zo begrijp ik hun mail) voor: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2018
Wat vinden jullie van dit aanbod? Ik zie bij afmontage minder XT staan dan bij de bike die ik origineel besteld heb. Nu is mijn kennis nog van zo'n niveau dat ik dus aanneem dat deze aangeboden fiets minder is qua kwaliteit dan die ik origineel besteld heb, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw idee van.
Persoonlijk zou ik een 1x11 of 1x12 kopen, omdat die tegenwoordig ook goedkoop kunnen zijn en je dat een hele hoop extra plezier oplevert.
Vandaag rondje Horst gereden. Vind de UHR (Zeist) toch wat leuker. Snap de tweede plek van dit parcours niet zo.
Wow, doen ze die lokkertjes nog steeds ja? Wel aanbieden terwijl er nooit voorraad was en je vervolgens een andere bieden. Ik geloof trouwens de de reaction pro voor 949 bij mantel in de winkel staat.Wyke schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:22:
[...]
bedankt voor je reactie.
NopeCorpii schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:08:
[...]
Wow, doen ze die lokkertjes nog steeds ja? Wel aanbieden terwijl er nooit voorraad was en je vervolgens een andere bieden. Ik geloof trouwens de de reaction pro voor 949 bij mantel in de winkel staat.
https://www.mantel.com/cu...mYnJhbmRbXT0xMDgjc3RhcnQx
Winkel en site zit nog wel eens een verschil tussen bij Mantel.
Als ik me niet vergis is het een andere geometrie. Reaction is iets meer racy en ltd meer speelser.Wyke schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:22:
[...]
bedankt voor je reactie.
Ltd vond ik een aantal jaar terug niks. Maar dat is persoonlijk. Reaction nooit geprobeerd
Een vriend van mij heeft een 1x11 maar wordt er niet blij van. Hij mist zowel aan de bovenkant als aan de onderkant bereik.bas-r schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 21:26:
[...]
Die fietsen ontlopen elkaar weinig. Slx is ook prima en het gewicht van beide fietsen is bijna gelijk. Als je gelukkig zou worden van de eerste word je dat ook van de tweede.
Persoonlijk zou ik een 1x11 of 1x12 kopen, omdat die tegenwoordig ook goedkoop kunnen zijn en je dat een hele hoop extra plezier oplevert.
Waarom levert een 1 x 11/12 overigens extra plezier?
Een hele hoop extra plezier lijkt mij een beetje overdreven inderdaad. Maar waarom niet?wisselwerking schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:46:
[...]
Een vriend van mij heeft een 1x11 maar wordt er niet blij van. Hij mist zowel aan de bovenkant als aan de onderkant bereik.
Tot een jaar terug reed ik op mijn 26 hardtail met 1x10. In Nederland, waar ik gereden heb, voldoende. Scheelde gewicht (wilde onder 10kg komen
[ Voor 6% gewijzigd door rp87 op 10-06-2018 09:10 ]
Site en winkel zit heel vaak verschil in. Met de huidige modellen mogen retailers online niet met kortingsprijzen adverteren
Ik zag dat er mensen waren die nog een Cube zochten ;
Met kortingscode: CUBE20 krijg je 20% korting op alle fietsen van het merk CUBE. De kortingscode is geldig tot er met vandaag 10 juni. Verzending is gratis.
Online gekekne, het lijkt niet dat ze eerst de prijs hebben omhooggegooid.
Hierzo ; https://www.bikester.nl/mountainbikes/cube.html
Ook op ander cubes, maar enkel even MTB uitgezocht.
Met kortingscode: CUBE20 krijg je 20% korting op alle fietsen van het merk CUBE. De kortingscode is geldig tot er met vandaag 10 juni. Verzending is gratis.
Ik rij met een 1x11 met een 34 voor en 10-42 achter. In Nederland heb ik nog geen bereik problemen gehad.wisselwerking schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:46:
[...]
Een vriend van mij heeft een 1x11 maar wordt er niet blij van. Hij mist zowel aan de bovenkant als aan de onderkant bereik.
Als ik in Limburg of Ardennen zou gaan moet ik voor misschien een 32 of 30 doen.
Verder is het ook het gemak dat je altijd maar 1 blad hoeft te schakelen. Met een normale 3x9 kun je ook een (groot) gedeelte van de versnelling niet gebruiken omdat die te scheef staan.
Het enige nadeel van 1x11 vind ik dat de gaten tussen de versnellingen net iets groter is waardoor je soms net niet de lekkere versnelling vind.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Precies, heb nu ook eerste rondje met een 34 oval gedaan, ook icm met een 11-42 achter. En dat ging prima, over de weg niet ideaal om met de beperkte tussenstappen, maar in het bos vind ik dat juist prettiger, je zit dan met een paar klokjes toch echt in een andere versnelling. Over 2 weken naar de Ardennen, dan monteer ik een 30 oval.YakuzA schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:16:
[...]
Ik rij met een 1x11 met een 34 voor en 10-42 achter. In Nederland heb ik nog geen bereik problemen gehad.
Als ik in Limburg of Ardennen zou gaan moet ik voor misschien een 32 of 30 doen.
Verder is het ook het gemak dat je altijd maar 1 blad hoeft te schakelen. Met een normale 3x9 kun je ook een (groot) gedeelte van de versnelling niet gebruiken omdat die te scheef staan.
Het enige nadeel van 1x11 vind ik dat de gaten tussen de versnellingen net iets groter is waardoor je soms net niet de lekkere versnelling vind.
Dat jullie voldoende bereik hebben wil niet zeggen dat een ander dat heeft. Ik zou aan 34x42 niet genoeg hebben in bijvoorbeeld Amerongen. 32x46 is al niet voldoende voor me na 50km in Limburg maar dat neem ik maar voor lief
Deze reactie bevestigt ook het gevoel dat ik had. Als ik dan puur toevallig bij het doorlezen van wat mountainbike-sites precies zo'n verhaal tegen kom over dezelfde webshop heb ik het al geschoten en koop ik liever ergens andersCorpii schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 23:08:
[...]
Wow, doen ze die lokkertjes nog steeds ja? Wel aanbieden terwijl er nooit voorraad was en je vervolgens een andere bieden. Ik geloof trouwens de de reaction pro voor 949 bij mantel in de winkel staat.
Hoe betrouwbaar is die site? Ik krijg de indruk wel betrouwbaar, maar wellicht heeft iemand ervaringen met die site? In hoeverre gaat het een probleem zijn dat het een Duitse site is? Apeldoorn is natuurlijk niet enorm ver van Duitsland af, maar nou ook weer niet om de hoekmaartend schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:32:
Ik zag dat er mensen waren die nog een Cube zochten ;
Ik vermoed dat ik hier in het zuiden met een casette met zulke behoorlijke stappen ook genoeg eraan zou hebben. Maar ik mis zelf nog wat nou het voordeel is. Granted het is iets lichter (geen problemen dat hij bij het voorblad eraf loopt?), maar ik hoef ook verder niet na te denken hoe ik schakel: Hij ligt zo ongeveer permanent op mijn grote blad (double voor), en gaat enkel naar het kleine blad bij een enkele echt steile of behoorlijk lange klim (die we hier niet veel hebben). Dat het makkelijker is omdat je niet na hoeft te denken over je voorblad komt mij een beetje als een non-argument over.Ruud schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:36:
Dat jullie voldoende bereik hebben wil niet zeggen dat een ander dat heeft. Ik zou aan 34x42 niet genoeg hebben in bijvoorbeeld Amerongen. 32x46 is al niet voldoende voor me na 50km in Limburg maar dat neem ik maar voor lief
Minder bewegende delen en dus minder onderhoud. Mede daarom probeer ik m'n fietsen vaak zo simpel mogelijk te houden.Sissors schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:35:
[...]
Ik vermoed dat ik hier in het zuiden met een casette met zulke behoorlijke stappen ook genoeg eraan zou hebben. Maar ik mis zelf nog wat nou het voordeel is. Granted het is iets lichter (geen problemen dat hij bij het voorblad eraf loopt?), maar ik hoef ook verder niet na te denken hoe ik schakel: Hij ligt zo ongeveer permanent op mijn grote blad (double voor), en gaat enkel naar het kleine blad bij een enkele echt steile of behoorlijk lange klim (die we hier niet veel hebben). Dat het makkelijker is omdat je niet na hoeft te denken over je voorblad komt mij een beetje als een non-argument over.
Daarnaast vind ik het op het gros van de rondjes in midden Nederland veel fijner om altijd snel 'goed genoeg' te zitten. De klimmetjes zijn vaak zo kort dat het niet erg is om een verzetje lichter of zwaarder te zitten, als je maar snel op dat verzet zit om niet uit de flow te raken.
Toegegeven, hiervoor reed ik 3x9, waarvan 99% v/d tijd op het midden blad, als ik dan een keer lichter moest viel ik vaak stil.
Zonder voorderri kan je met een (ovaal) narrowwide blad rijden, ketting is er bij mij nog nooit afgelopen.
Eerlijk gezegd, ik heb vaak genoeg lopen klooien met 26x36 en daar was het al dat je ongeveer 3 of 4 km/u rijdt (op 26" banden dat wel) en dat is echt net niet omvallen.
Maar dat is dus een verzet van ,72 32x43 kom je uit op zo'n ,744 versnelling (eigenlijk vertraging maargoed) Dus aan de onderkant verlies je eigenlijk niet eens zo heel veel. En met een 30 voor kom je onder de ,7 uit.
Met die 46 en 50 tanden achter heb je eigenlijk weinig reden om nog met een dubbel blad te blijven rijden omdat je versnelling zo laag komt dat je lopend sneller bent of gewoon niet op dat tempo kan fietsen.
Waar je inderdaad wel wat verliest is inderdaad aan de bovenkant van je versnelling. Met 11 tandjes en 32 voor zit je wel vrij vlot op dat je uitspint. Voor mij fiets ik meer om de uitdaging van de klimmetjes en hoef ik niet zozeer me lens te trappen op de afdalingen om het laatste beetje snelheid eruit te persen.
Maar dat is dus een verzet van ,72 32x43 kom je uit op zo'n ,744 versnelling (eigenlijk vertraging maargoed) Dus aan de onderkant verlies je eigenlijk niet eens zo heel veel. En met een 30 voor kom je onder de ,7 uit.
Met die 46 en 50 tanden achter heb je eigenlijk weinig reden om nog met een dubbel blad te blijven rijden omdat je versnelling zo laag komt dat je lopend sneller bent of gewoon niet op dat tempo kan fietsen.
Waar je inderdaad wel wat verliest is inderdaad aan de bovenkant van je versnelling. Met 11 tandjes en 32 voor zit je wel vrij vlot op dat je uitspint. Voor mij fiets ik meer om de uitdaging van de klimmetjes en hoef ik niet zozeer me lens te trappen op de afdalingen om het laatste beetje snelheid eruit te persen.
32 - 46 op een 29'er met een cadans waarbij ik niet echt controle meer hebt (60) is 6km/hTorched schreef op zondag 10 juni 2018 @ 17:24:
Eerlijk gezegd, ik heb vaak genoeg lopen klooien met 26x36 en daar was het al dat je ongeveer 3 of 4 km/u rijdt (op 26" banden dat wel) en dat is echt net niet omvallen.
En daar zit hem wat mij betreft de crux, het gaat mij niet om de snelheid. Het gaat mij om controle.
Het probleem is natuurlijk dat ik niet genoeg vermogen kan leveren voor langere tijd en daardoor te snel anaeroob energie moet leveren waardoor ik geen glycogeen meer in mijn spieren heb op het moment dat ik het echt nodig heb.
[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 10-06-2018 19:44 ]
Ik ga het over 2 weken meemaken, 30T oval icm een 42 achter in de Ardennen. Ik hoop dat het ovale deel (eigenlijk 28T met de pedalen verticaal) nog net genoeg helpt bij het klimmen. De 34T hier in NL bevalt iig wel
De Zwart-Rode:Ruud schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:51:
[...]
Eindelijk de keuze gemaakt dus! En het belangrijkste, op de juiste manier. Je hebt de fiets die je het meest aanspreekt. Welke kleur heb je? En de Next R is inderdaad een prima crankset!

Mooie aan deze kleur vind ik dat het wel een opvallende fiets is door het redelijk felle rood maar dat het geheel weer niet schreeuwerig is doordat het toch subtiel is gecombineerd met zwart. Naast mijn zwart met rode Copperhead 26" oogt de Trek een stuk agressiever.
Vandaar de eerste rit gemaakt. Was even wennen qua sturen en de breedte van het stuur, een keer of 2 bijna gevallen, maar ik merk wel dat ik een stuk sneller ben. Zonder dat ik tot de max ben gegaan al een aantal segmenten mijn PR's verbeterd. Voor mijn gevoel rijd ik ook een stuk eenvoudiger over hobbels en lijkt de totale rit minder vermoeiend dan op een 26". Of het is de IsoSpeed die ik daadwerkelijk merk
Uiteindelijk mijn Copperhead 3 voor 400 euro kunnen verkopen dus helemaal prima zo.
[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 10-06-2018 19:50 ]
Ik bestel er altijd veel onderdelen. Nooit problemen mee gehad.Wyke schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:27:
Hoe betrouwbaar is die site? Ik krijg de indruk wel betrouwbaar, maar wellicht heeft iemand ervaringen met die site? In hoeverre gaat het een probleem zijn dat het een Duitse site is? Apeldoorn is natuurlijk niet enorm ver van Duitsland af, maar nou ook weer niet om de hoek
Bikester, Bike24, Bike-Components, bij allemaal meerdere bestellingen gedaan met positieve ervaringen.Wyke schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:27:
Hoe betrouwbaar is die site? Ik krijg de indruk wel betrouwbaar, maar wellicht heeft iemand ervaringen met die site? In hoeverre gaat het een probleem zijn dat het een Duitse site is? Apeldoorn is natuurlijk niet enorm ver van Duitsland af, maar nou ook weer niet om de hoek
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
speling balhoofdRuud schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:09:
Wat is er aan gedaan?
speling achterwiel (hoewel waarschuwing dat langzaam binnenwerk van de naaf vervangen moet worden)
slag uit achterwiel
spaak gemaakt (achterwiel), was gebroken
Versnelling afgesteld (niet zo lang geleden nieuwe kabel, dus bijstellen)
Kraak uit trapas / trappers
Remmen afgesteld
Dit weekend in Duitsland gefietst. Wel met het meisje, dus rustig aan over brede wegen (eventueel zelfs geschikt voor normale fiets dacht ik). Maar ging lekker.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Hmm, zo zou ik het niet omschrijven. Het is een zwarte fiets met hier en daar een rood accent(je)Aghanim schreef op zondag 10 juni 2018 @ 19:49:
Mooie aan deze kleur vind ik dat het wel een opvallende fiets is door het redelijk felle rood maar dat het geheel weer niet schreeuwerig is doordat het toch subtiel is gecombineerd met zwart.
Net zoals bike-discount en hibike, wiggle en chain reaction cycles. Daar kan geen enkele NL-shop aan tippen afgezien van House of MTB. Je merkt aan de Nederlandse shops toch wel dat wij Nederlanders fietsen op een fiets uit het rek en weinig speciaals nodig hebben. Wat ik wel weer grappig vond is dat ik een DT Swiss 350 naaf nergens goedkoper kon vinden dan bij Holland Bike Shop. En nog op voorraad ook. Net zoals een Shockwizz, die is daar ook erg goedkoop. Maar ik mag m niet aanschaffen van mezelf.Demo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:59:
[...]
Bikester, Bike24, Bike-Components, bij allemaal meerdere bestellingen gedaan met positieve ervaringen.
Maar even terugkomend op House of MTB, Hij heeft niet alles op voorraad maar kan wel de echt mooie spullen leveren en daar wacht ik dan ook graag een paar dagen of weekjes op
Maar voor de confectie-spullen blijft Bike-components toch wel topfavoriet.
Dit.YakuzA schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:16:
[...]
Ik rij met een 1x11 met een 34 voor en 10-42 achter. In Nederland heb ik nog geen bereik problemen gehad.
Ik vind met 1 hand schakelen een verademing. Geen kans op misschakelen wanneer je enkel achter schakelt.
Dit is voornamelijk prettig als ik in de Ardennen rijd. Als je alleen de lokale bospaadjes met weinig hoogtemeters pakt is de nood minder hoog.
Ik rijd zelf met 32T en 11-46. Voldoende om de steilste klims te pakken en rond de 40kmh bijtrappen in een afdaling. Ik mis niks aan schakelmogelijkheden, maar YMMV.
Na 500 km is mijn cassette achter los.. De lockring is gewoon los.. Is dat een slechte montage van LBS? Het gaat om een sunrace cassette..
Ik heb hem zelf handvast aangedraaid aangezien ik geen tool heb. Ik kon mijn cassette gewoon op en neer bewegen 3 tot 4mm. Ik heb natuurlijk garantie op de fiets, maar normaal vind ik het niet..
Iemand tips voor vastzetten od?
Ik heb hem zelf handvast aangedraaid aangezien ik geen tool heb. Ik kon mijn cassette gewoon op en neer bewegen 3 tot 4mm. Ik heb natuurlijk garantie op de fiets, maar normaal vind ik het niet..
Gaat het om een nieuwe fiets of enkel een nieuwe cassette. In beide gevallen mag dit niet gebeuren, maar bij een nieuwe fiets zou ik zeker terug gaan! Misschien is er nog wel meer kapot (speling op je body). Gewoon dus even langs je lbs en daar verhaal halen.
PUR!Frank1973 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:45:
Nieuwe fiets ja.. ik ga vrijdag terug wordt tevens een T34 op gezet.. Maar ik vind het echt een slecht iets ja.. Ben benieuwd naar de reactie..ElmarJ16 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:02:
Gaat het om een nieuwe fiets of enkel een nieuwe cassette. In beide gevallen mag dit niet gebeuren, maar bij een nieuwe fiets zou ik zeker terug gaan! Misschien is er nog wel meer kapot (speling op je body). Gewoon dus even langs je lbs en daar verhaal halen.
Goed is het niet, zeker niet voor een cassette, maar zulke dingen gebeuren. Bij mijn nieuwe fiets viel na 50 km de voorderailleur eraf. Als je een mountainbike goed gebruikt (lees: niet te voorzichtig) dan zullen er dingen los raken en kapot gaan. Het is sowieso een goede eigenschap om regelmatig even al je boutjes etc. langs te gaan, die zitten (bij mij in ieder geval) vaker los dan je denkt.
Een lijstje met dingen die er bij mijn nieuwe fiets na 500km waren gebeurd:
- Voorderailleur eraf
- Ketting kapot gereden
- Speling in balhoofd (meerdere keren)
- Zadel los (met lijm weer gefixt)
- Schroeven los voor oa shifters, remmen, stuurpen (nu alles met loctite vast zitten)
- Remote lock-out vast
- En de klapper, niet meer kunnen schakelen na een firmware update (di2)
Ik hoefde gelukkig alleen voor dat laatste naar de winkel terug, de rest kon ik fixen, soms met behulp van wat Youtube filmpjes.
Al dit soort problemen heb ik in jaren nooit met mijn racefiets gehad, en sinds ik op de mountainbike rijd ben ik een veel beter mecanicien geworden. Gelukkig is het leuk om aan je fiets te sleutelen
Succes in ieder geval bij de winkel, hopelijk blijkt het een foute lockring te zijn.
Een lijstje met dingen die er bij mijn nieuwe fiets na 500km waren gebeurd:
- Voorderailleur eraf
- Ketting kapot gereden
- Speling in balhoofd (meerdere keren)
- Zadel los (met lijm weer gefixt)
- Schroeven los voor oa shifters, remmen, stuurpen (nu alles met loctite vast zitten)
- Remote lock-out vast
- En de klapper, niet meer kunnen schakelen na een firmware update (di2)
Ik hoefde gelukkig alleen voor dat laatste naar de winkel terug, de rest kon ik fixen, soms met behulp van wat Youtube filmpjes.
Al dit soort problemen heb ik in jaren nooit met mijn racefiets gehad, en sinds ik op de mountainbike rijd ben ik een veel beter mecanicien geworden. Gelukkig is het leuk om aan je fiets te sleutelen
Succes in ieder geval bij de winkel, hopelijk blijkt het een foute lockring te zijn.
@nWn Dafuq! Ik heb al heel wat fietsen gehad, maar geen enkele heeft na 500 Km meer service nodig gehad dan even de derailleur opnieuw afstellen door kabel rek. Een fiets met Di2 moet toch een fatsoenlijk ding geweest zijn, dat schroef je niet op een fiets van 1000 euro.
Probeer zo veel mogelijk zelf te (leren) doen.. scheelt je een hoop tijd, frustratie en gedoe (of je LBS moet om de hoek zitten en op zondag ochtend open zijn als je merkt dat er iets mis is voor je wilt gaan fietsen).
Ik heb zelf nu een paar keer een los kettingblad gehad. Na mijn BB30 lagers opnieuw met nieuw vet gemonteerd te hebben was mijn kraak bij trappen nog niet weg, en dat bleek uiteindelijk in de bevestiging van mijn kettingblad aan de crank te zijn.. deze zit bij een cannondale si crank met een lockring vast. Deze is vervolgens tot 3 x toe na 1 rit los gekomen (laatste keer zelfs met loctite). nu 2 ritten zonder problemen na de ring met meer loctite en meer kracht vast gezet te hebben. Het kost allemaal wat moeite de eerste keer/keren en de ene fietsenmaker doet het misschien in 1 keer goed, maar er zijn er genoeg bij die dezelfde fouten maken als jij en ik, en ik moet er niet aan denken om 2x per week langs te moeten ...
Langzaam aan je toolkit en kennis opbouwen en lekker zelf sleutelen.
en @nWn dat is wel behoorlijk extreem voor 500km...
Ik heb zelf nu een paar keer een los kettingblad gehad. Na mijn BB30 lagers opnieuw met nieuw vet gemonteerd te hebben was mijn kraak bij trappen nog niet weg, en dat bleek uiteindelijk in de bevestiging van mijn kettingblad aan de crank te zijn.. deze zit bij een cannondale si crank met een lockring vast. Deze is vervolgens tot 3 x toe na 1 rit los gekomen (laatste keer zelfs met loctite). nu 2 ritten zonder problemen na de ring met meer loctite en meer kracht vast gezet te hebben. Het kost allemaal wat moeite de eerste keer/keren en de ene fietsenmaker doet het misschien in 1 keer goed, maar er zijn er genoeg bij die dezelfde fouten maken als jij en ik, en ik moet er niet aan denken om 2x per week langs te moeten ...
Langzaam aan je toolkit en kennis opbouwen en lekker zelf sleutelen.
en @nWn dat is wel behoorlijk extreem voor 500km...
Ja, het is wel heftig, maar wel enigszins te verklaren. Het is een carbon hardtail (XC) die ik gerust met 40-50 km/h door de remkuilen van de UHR jaag, en ook in het buitenland gebruik. Er komt dus nogal wat stress op die fiets. Al het genoemde behalve zadel, ketting en firmware zijn relatief logische gevolgen van mijn rijstijl ('ride it like you stole it'). De ketting was mijn eigen schuld.
Maar precies wat @Prulleman zegt, de meeste dingen zijn makkelijk zelf te repareren, vooral tegenwoordig met de overvloed aan beeldmateriaal. Hoe meer je zelf kan repareren, hoe leuker het fietsen wat mij betreft wordt omdat je minder bang wordt voor schade aan je fiets.
Maar precies wat @Prulleman zegt, de meeste dingen zijn makkelijk zelf te repareren, vooral tegenwoordig met de overvloed aan beeldmateriaal. Hoe meer je zelf kan repareren, hoe leuker het fietsen wat mij betreft wordt omdat je minder bang wordt voor schade aan je fiets.
Het zou niet hoeven te gebeuren maar ik haal een nieuwe fiets meestal bijna helemaal uit elkaar om m daarna goed in elkaar te zetten. Is het nodig? Geen idee, ik vind het leuk 
Wel ooit een los gelopen cassette gehad. Body helaas kapot. (cassette flink ingevreten in het zachte alu) Cassette had ik zelf vastgezet op het juiste moment dus reden onbekend. Het kan gewoon..
Wel ooit een los gelopen cassette gehad. Body helaas kapot. (cassette flink ingevreten in het zachte alu) Cassette had ik zelf vastgezet op het juiste moment dus reden onbekend. Het kan gewoon..
Schroeven die los lopen heeft niks met je rijstijl te maken. Dat is gewoon slecht (ws zonder momentsleutel) vastgezet van de LBS. Balhoofd met speling idem (of gewoon een kut balhoofdsetje, dat kan ook). Niks op mijn fiets(en) (fully of rigid) loopt los, ook zonder locktite niet en ook niet in de ride-it-like-you-stole-it modus. Mijn LBS is zo'n 2 uur bezig met een fiets voordat deze vanuit de doos naar de klant kan. Daarbij wordt elk boutje vastgezet, wielen gericht en vering/aandrijving afgesteld. Ja, je kan rijden met de fiets zonder dit, maar dan krijg je wat jij had: Alles loopt los.
Eens, maar er is een verschil tussen een dozenschuiver-fiets en een high end fiets. Dat verschil zit deels in de beleving bij de LBS en het service-niveau.zonoskar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:29:
Schroeven die los lopen heeft niks met je rijstijl te maken. Dat is gewoon slecht (ws zonder momentsleutel) vastgezet van de LBS. Balhoofd met speling idem (of gewoon een kut balhoofdsetje, dat kan ook). Niks op mijn fiets(en) (fully of rigid) loopt los, ook zonder locktite niet en ook niet in de ride-it-like-you-stole-it modus. Mijn LBS is zo'n 2 uur bezig met een fiets voordat deze vanuit de doos naar de klant kan. Daarbij wordt elk boutje vastgezet, wielen gericht en vering/aandrijving afgesteld. Ja, je kan rijden met de fiets zonder dit, maar dan krijg je wat jij had: Alles loopt los.
Nou zal jouw LBS waarschijnlijk een Cube ook netjes afmonteren want het is gewoon zijn trots en liefde. Ook al is de marge er op die Cube helemaal niet naar.
Mijn fiets is gekocht bij een groothandel met een hele mooie korting, en 0% service. Dus dat verklaart de losse schroeven in de eerste 500km. Echter hebben vrienden van mij ook last van schroeven en bouten die langzaam losraken, en ik heb al meerdere keren andere fietsers met losgetrilde onderdelen langs de kant zien staan. Ik neem zelfs standaard een paar schroeven mee op langere tochten, en heb er meerdere keren iemand mee op weg kunnen helpen. Count your blessings als je nog nooit een los schroefje hebt gehad, maar ik zal het persoonlijk regelmatig controleren.
Korting en zelf sleutelen is natuurlijk perfect 
Ik kan ook weer knutselen!
Ik kan ook weer knutselen!

Dat ziet er veelbelovend uit! Ik hoop dat ik binnenkort van Bastabikes te horen krijg of ze nog een Norco Range frame weten te bemachtigen (deze is namelijk uitverkocht bij de distributeur en ze gaan ook niet meer gemaakt worden. Kunnen via via misschien nog wel iets regelen). Bijna alle spullen zijn er al voor binnen dus ik kan niet wachten tot het frame komt.
Wat gaat bij jou de speclist worden?
Ik zal vanaf nu af en toe vreemd gaan. Morgen naar Bocholt om deze bij Rose op te halen
:

[ Voor 5% gewijzigd door Erazzzer op 13-06-2018 20:29 ]
Ik had ook even kort contact met Basta gehad over mogelijkheden maar het viel me tegen wat er allemaal al niet meer leverbaar was.ElmarJ16 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:01:
Dat ziet er veelbelovend uit! Ik hoop dat ik binnenkort van Bastabikes te horen krijg of ze nog een Norco Range frame weten te bemachtigen (deze is namelijk uitverkocht bij de distributeur en ze gaan ook niet meer gemaakt worden. Kunnen via via misschien nog wel iets regelen). Bijna alle spullen zijn er al voor binnen dus ik kan niet wachten tot het frame komt.
De mijne wordt een budget build voor een Santa Cruz:
Pike 2018 140mm vork
Fox DPS elite shock
XT M8000 incl crank en remmen 32/11-46
DT350/Ryde Edge wielen (29)
BikeYoke revive dropper
En ik moet nog op zoek naar een cockpit maar ik heb nog geen idee qua stuur, riser of flatbar... Dus dat wordt eerst wat goedkope dingen proberen en dan iets moois bestellen
Als ik het spaarvarkentje weer wat gevuld heb komen er andere remmen en carbon velgen op denk ik. Maar misschien vind ik het zo ook wel prima en heb ik geen last van upgraderitis bij deze fiets.
Nette fiets met dito lasnaden. Ziet eruit als een perfect afgewerkt geheel!Erazzzer schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:28:
Ik zal vanaf nu af en toe vreemd gaan. Morgen naar Bocholt om deze bij Rose op te halen:
[afbeelding]
De lasnaden hebben mij ook overgehaald. Echt een stukje vakmanschap.Ruud schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:47:
[...]
Nette fiets met dito lasnaden. Ziet eruit als een perfect afgewerkt geheel!![]()
Dream on... Maar, supermooi ding! Waar ga je voornamelijk fietsen? Ik zit al tijden te dubben over de toegevoegde waarde van een dropper voor midden-Nederland (UHR, Veluwe), is dat iets?Ruud schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:58:
[...]
... Als ik het spaarvarkentje weer wat gevuld heb komen er andere remmen en carbon velgen op denk ik. Maar misschien vind ik het zo ook wel prima en heb ik geen last van upgraderitis bij deze fiets.
@Erazzzer Leuk ding! Hopelijk heb je er veel plezier mee.
Nou, ik had met mijn race-fiets ook steeds het gevoel dat ie vervangen moest worden. Di2 erop geschroefd, carbon wielen gekocht, stuurpen/stuur en zadelpen vervangen door iets knaps en nu voldoet ie al jarennWn schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:38:
[...]
Dream on... Maar, supermooi ding! Waar ga je voornamelijk fietsen? Ik zit al tijden te dubben over de toegevoegde waarde van een dropper voor midden-Nederland (UHR, Veluwe), is dat iets?
@Erazzzer Leuk ding! Hopelijk heb je er veel plezier mee.
Voornamelijk fiets ik de Loonse en Drunense duinen... Maar ook midden Nederland en Limburg. Dus overkill? Ja, zeker! Maar dat geeft niet
Een dropper is bij alles waar je langer dan 10 seconden niet meer kunt blijven zitten een uitkomst. Welke maat zadelpen heb je?
Gisteren bij het schakelen met de voorderailleur bleef de ketting haken, wat ik niet door had. Ik trapte door en de voorderailleur die trok ik dus mee met de ketting. Deze verschoof van de buis. Moest 'm opnieuw stellen, wel jammer dat het verf van de carbonframe wat beschadigd raakt.
Ik heb dus een carbon frame en bij het opnieuw stellen van de voorderailleur (ik heb een voorderailleur die om de buis klemt) was ik op zoek naar het aanhaalmoment wat hierbij hoort...
Het is een SRAM X7 voorderailleur, kon wel van Shimano vinden dat het aanhaalmoment 5-7 Nm. Van Specialized (merk van mijn fiets) kon ik verder niets vinden...
Heb 'm vastgezet op 6 Nm. Had eerst 5 Nm, maar dat voelde niet 'strak' genoeg...
En omdat er overal staat (ook op die site van Shimano die 5-7 Nm adviseert) PAS OP!!! Niet te strak! Kan kapot! Voorzichtig!!
...ben ik dus erg voorzichtig...
Kan iemand mij van advies voorzien? 6 Nm is ok?
(maar goed, het boutje is niet nieuw, ziet allemaal rommel tussen, ongetwijfeld wat corrosie... enz. Dus 6 Nm bij een nieuw net ingevet boutje en 6 Nm bij dit boutje, zal ook niet op hetzelfde neerkomen? Of wel?)
Ik heb dus een carbon frame en bij het opnieuw stellen van de voorderailleur (ik heb een voorderailleur die om de buis klemt) was ik op zoek naar het aanhaalmoment wat hierbij hoort...
Het is een SRAM X7 voorderailleur, kon wel van Shimano vinden dat het aanhaalmoment 5-7 Nm. Van Specialized (merk van mijn fiets) kon ik verder niets vinden...
Heb 'm vastgezet op 6 Nm. Had eerst 5 Nm, maar dat voelde niet 'strak' genoeg...
En omdat er overal staat (ook op die site van Shimano die 5-7 Nm adviseert) PAS OP!!! Niet te strak! Kan kapot! Voorzichtig!!
(maar goed, het boutje is niet nieuw, ziet allemaal rommel tussen, ongetwijfeld wat corrosie... enz. Dus 6 Nm bij een nieuw net ingevet boutje en 6 Nm bij dit boutje, zal ook niet op hetzelfde neerkomen? Of wel?)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dat scheelt inderdaad nogal. Zie ook: https://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ziet eruit als een mooi lijstje. Zo erg 'budget' is dit imo niet. Zelf neem ik voor de componenten die sneller zullen breken ook niet de duurste variant. Het schakelmateriaal wordt daarom ook GX Eagle (wel met X01 shifter, als RCZ deze nog kan leveren) en hope naven met spank oozy 350 velgen.Ruud schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:58:
[...]
De mijne wordt een budget build voor een Santa Cruz:
Pike 2018 140mm vork
Fox DPS elite shock
XT M8000 incl crank en remmen 32/11-46
DT350/Ryde Edge wielen (29)
BikeYoke revive dropper
En ik moet nog op zoek naar een cockpit maar ik heb nog geen idee qua stuur, riser of flatbar... Dus dat wordt eerst wat goedkope dingen proberen en dan iets moois bestellen
Voor zo'n trailbike zou ik wel eerder voor een riser gaan. Je wilt over het algemeen je stuur wat hoger hebben dan een snelle XC bak. Ik vind persoonlijk een flinke stapel spacers minder mooi staan, maar het kan voor jou zijn dat het frame al bijna hoog genoeg is.
Iig veel succes met de build!
Momenten worden doorgaans droog aangegeven. En zoals de link van blitzkrieg al aangeeft, het scheelt echt heel erg veel.Galois schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:59:
Gisteren bij het schakelen met de voorderailleur bleef de ketting haken, wat ik niet door had. Ik trapte door en de voorderailleur die trok ik dus mee met de ketting. Deze verschoof van de buis. Moest 'm opnieuw stellen, wel jammer dat het verf van de carbonframe wat beschadigd raakt.
Bel de Spezialist even op, zij moeten garantie verlenen op het frame dus mogen zij ook aangeven wat je moet doen
Ik zal bij 'echte liefhebbers' de hoon over me afroepen met een Shimano-groep, een crappy Pike ipv een DVO, XT bremsen ipv Hope of Magura en budget wieltjesElmarJ16 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:25:
[...]
Ziet eruit als een mooi lijstje. Zo erg 'budget' is dit imo niet. Zelf neem ik voor de componenten die sneller zullen breken ook niet de duurste variant. Het schakelmateriaal wordt daarom ook GX Eagle (wel met X01 shifter, als RCZ deze nog kan leveren) en hope naven met spank oozy 350 velgen.
Voor zo'n trailbike zou ik wel eerder voor een riser gaan. Je wilt over het algemeen je stuur wat hoger hebben dan een snelle XC bak. Ik vind persoonlijk een flinke stapel spacers minder mooi staan, maar het kan voor jou zijn dat het frame al bijna hoog genoeg is.
Iig veel succes met de build!
Zolang ik er maar prettig op zit en mijn ding mee kan doen, dan is mijn doel bereikt
Qua cockpit moet ik even kijken hoe ik uit ga komen qua zithouding inderdaad. Een riser spreekt me meer aan maar het resultaat moet goed zijn, dat bepaalt de uiteindelijke keuze.
Tja mijn keus zou ook niet gaan naar die Hope of Magura remmen. Vind ze allebij qua looks 3x niks
. Die XT remmen zijn echt niks mis mee. Deze zitten op mijn huidige bike (wel de M785 variant) en remmen goed zat. De Pike is de RC of de RCT3 variant? Beide iig gewoon goed.
Ik ga het dan weer wel iets luxer aanpakken met de Sram Code RSC remmen (welke ik met zo'n 25% korting heb weten te bemachtigen) en een Fox 36 Factory vork (zelfs met bijna 60% korting heb weten te krijgen, al is het wel het 2017 model ipv 2018). Op wat Hope spulletjes na wordt die ook vrij standaard.

Ik ga het dan weer wel iets luxer aanpakken met de Sram Code RSC remmen (welke ik met zo'n 25% korting heb weten te bemachtigen) en een Fox 36 Factory vork (zelfs met bijna 60% korting heb weten te krijgen, al is het wel het 2017 model ipv 2018). Op wat Hope spulletjes na wordt die ook vrij standaard.
Lekker weer een rondje gemaakt gisteren. Zit sinds een maandje of 3 bij een fietsclub, daarvoor reed ik meestal alleen. We rijden elke woensdagavond een vastrondje van ongeveer 40 km en elke zondagochtend een vrij rondje of een toertochtje. Elke week flink wat pr's op Strava en inmiddels al 4 kilo kwijt. Was ook wel nodig 
ik moet wel zeggen dat ik echt nog moet wennen aan het rijden van singletracks in een groepje. Ben er nog niet helemaal gerust op dat mijn voorganger de goede route pakt. Zeker gisteren, toen reed ik achter iemand die voor mijn gevoel echt niet kon sturen. Dat is best vermoeiend omdat je steeds een gaatje laat vallen en dat weer dicht moet rijden.
Maar ik heb de smaak weer helemaal te pakken na een jaartje alleen maar op de racefiets gezeten te hebben.
Over 2 weekjes de Hel van Ede Wageningen rijden. Zin in.
ik moet wel zeggen dat ik echt nog moet wennen aan het rijden van singletracks in een groepje. Ben er nog niet helemaal gerust op dat mijn voorganger de goede route pakt. Zeker gisteren, toen reed ik achter iemand die voor mijn gevoel echt niet kon sturen. Dat is best vermoeiend omdat je steeds een gaatje laat vallen en dat weer dicht moet rijden.
Maar ik heb de smaak weer helemaal te pakken na een jaartje alleen maar op de racefiets gezeten te hebben.
Het zou voor de 'motivatie' goed zijn denk ik, sociale druk zorgt ervoor dat je wel moet gaan... Maar het is ook niet mijn favoriete bezigheid, achter iemand die je niet vertrouwt over single tracks jagenRudolf schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:37:
Lekker weer een rondje gemaakt gisteren. Zit sinds een maandje of 3 bij een fietsclub, daarvoor reed ik meestal alleen. We rijden elke woensdagavond een vastrondje van ongeveer 40 km en elke zondagochtend een vrij rondje of een toertochtje. Elke week flink wat pr's op Strava en inmiddels al 4 kilo kwijt. Was ook wel nodig

Mijn Pike is een Charger 2 RCT3. De RC heeft ook de Charger 2 tegenwoordig, mist alleen de 3 standen tov de RCT3 en wordt alleen OEM geleverd.ElmarJ16 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:32:
Tja mijn keus zou ook niet gaan naar die Hope of Magura remmen. Vind ze allebij qua looks 3x niks. Die XT remmen zijn echt niks mis mee. Deze zitten op mijn huidige bike (wel de M785 variant) en remmen goed zat. De Pike is de RC of de RCT3 variant? Beide iig gewoon goed.
De XT-groep komt van mijn oude frame en voldoet voor mijn gebruik meer dan prima met 203/180mm (V/A) schijven. Remmen is angst, wie remt verliest en remmen moet je kunnen
Dinsdag en gisteren de wieltjes in elkaar geknutseld en dat ging verbazingwekkend vlot. Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat.
Altijd afstand houden. Het direct achter elkaar aanrijden met mountainbiken is juist iets wat je niet moet (willen) doen. Met wielrennen kan je over het algemeen lang voor je kijken en word je op tijd gewaarschuwd voor gevaar. Met mountainbiken ben je (bijna) altijd te laat als er direct voor je iets gebeurt. Plus wat je zegt, het is vermoeiend maar naar mijn idee niet het gaatje dichtrijden maar het continu te gefocust rijden op je voorganger. Bijkomend nadeel van treintje rijden is ook dat je de leuke stukjes zoals jumps, wortelsecties en dropoffs mist.Rudolf schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:37:
Ik vind de afwisseling wel prima, als ik alleen ben kan ik lekker voluit knallen en is het ook heerlijk om te gaan zonder afspraak / tijd. Het is altijd een heel gedoe om een tijdstip te prikken dat er meerdere tegelijk kunnen.
Maar zo nu en dan een ritje samen is ook gezellig, maar met meer dan 3-4 mensen wordt het ook weer lastig qua niveau verschillen.. een beetje is niet erg, maar het moet niet tever uit elkaar lopen. (op een rondje van 8km 2-3 x stoppen om op adem te komen is niet zo mijn ding
, oja en een mini klimmetje niet halen omdat je voorganger afstapt...
)
@Ruud behoorlijk nette afmontage hoor! en met custom wielen met 350 naven zit je ook nooit verkeerd.
Maar zo nu en dan een ritje samen is ook gezellig, maar met meer dan 3-4 mensen wordt het ook weer lastig qua niveau verschillen.. een beetje is niet erg, maar het moet niet tever uit elkaar lopen. (op een rondje van 8km 2-3 x stoppen om op adem te komen is niet zo mijn ding

@Ruud behoorlijk nette afmontage hoor! en met custom wielen met 350 naven zit je ook nooit verkeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 14-06-2018 11:58 ]
Zojuist is bekend gemaakt dat Bikle Festival Assen na dit jaar stopt met het organiseren van hun 6- en 24 uurs mountainbike wedstrijden. Ik vind dit persoonlijk zeer jammer. Tijdens de afgelopen jaren waaraan ik mee heb gedaan was de sfeer er altijd geweldig. Zijn er mensen die mij op een soortgelijke wedstrijd kunnen wijzen van hetzelfde kaliber zodat ik volgend jaar met mijn vrienden weer aan een 24 uurs wedstrijd deel kan nemen?
Hebben ze in de Loonse en Drunense duinen niet the longest Day? Lakebike24 bestaat volgens mij ook nog.
Het Brabant Bike festival nabij Heesch/Uden georganiseerd door rotary en Bart Brentjens....BasV. schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:21:
Zojuist is bekend gemaakt dat Bikle Festival Assen na dit jaar stopt met het organiseren van hun 6- en 24 uurs mountainbike wedstrijden. Ik vind dit persoonlijk zeer jammer. Tijdens de afgelopen jaren waaraan ik mee heb gedaan was de sfeer er altijd geweldig. Zijn er mensen die mij op een soortgelijke wedstrijd kunnen wijzen van hetzelfde kaliber zodat ik volgend jaar met mijn vrienden weer aan een 24 uurs wedstrijd deel kan nemen?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Gisteren naar de winkel geweest om de 21 inch en de 23 inch te vergelijken. Bleek het kreng in de aanbieding te zijn, dus ja, ik kon niet anders dan hem kopenmatje90 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:47:
[...]
Ik stond voor dezelfde keuze als jij, ik heb uiteindelijk de Cube Reaction Pro gekocht. Dit is als ik het goed heb de opvolger van de LTD. Mijn reden om niet voor de attention SL te gaan (die ik eigenlijk wilde kopen) maar voor de Reaction Pro is uiteindelijk het frame en de betere afmontage geweest. Tot nu toe veel plezier van gehad en tevreden met mijn aankoop.
Heb dus gisteren de Cube Reaction Pro 21 inch gekocht. (23 inch had ik het gevoel dat de fiets mij reed ipv andersom), vandaag ophalen en van het weekend lekker scheuren. Zin in!
Leuk! En qua weer val je met je neus in de boter, kilometers maken nuWyke schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:21:
[...]
Gisteren naar de winkel geweest om de 21 inch en de 23 inch te vergelijken. Bleek het kreng in de aanbieding te zijn, dus ja, ik kon niet anders dan hem kopen
Heb dus gisteren de Cube Reaction Pro 21 inch gekocht. (23 inch had ik het gevoel dat de fiets mij reed ipv andersom), vandaag ophalen en van het weekend lekker scheuren. Zin in!
*zucht* remleiding veel te kort afgeknipt.... Achterkant netjes vastgezet, het midden check ik dadelijk nog wel even, tussendoor veel andere dingen te doen (er moet ook nog gewerkt worden), voorkant genoeg ruimte bij het balhoofd? Jep! Knip, in 1x goed, nice
Remleiding vastgezet, prima, ah KAK het middenstuk had ik nog geen rekening mee gehouden. Hij is nu zelfs korter dan de remleiding die ik van de Nerve afgehaald had
[ Voor 32% gewijzigd door Ruud op 15-06-2018 16:11 ]
Sinds een week heb ik mijn 26" Copperhead 3 ingeruild voor een Trek Procaliber 8 29". Na ruim 100km ben ik wel redelijk gewend aan mijn nieuwe fiets. Rijdt prima, stuk sneller voor mijn gevoel. Het enige dat me opvalt is dat ik een stuk minder grip heb dan op mijn oude fiets. Als ik in los zand terecht komt begint mijn voorwiel behoorlijk te schuiven en gisteren maakte ik een scherpe bocht op een singletrack en vloog ik half onderuit.
Dit had ik bij mijn 26" vrijwel niet, althans een heel stuk minder. Heeft een 29" minder grip (vanwege de langere afstand tot de grond?) of zou dat niet uit moeten maken? In dat geval zou het aan de banden moeten liggen lijkt me. Dat zijn de Bontrager XR2 Team Issue, Tubeless Ready, 120 tpi, aramide hieldraad, 29x2.20. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze minder zouden zijn dan mijn oude banden waar ik ruim 1000km op gereden had (Continental X-King en Raceking).
Dit had ik bij mijn 26" vrijwel niet, althans een heel stuk minder. Heeft een 29" minder grip (vanwege de langere afstand tot de grond?) of zou dat niet uit moeten maken? In dat geval zou het aan de banden moeten liggen lijkt me. Dat zijn de Bontrager XR2 Team Issue, Tubeless Ready, 120 tpi, aramide hieldraad, 29x2.20. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat deze minder zouden zijn dan mijn oude banden waar ik ruim 1000km op gereden had (Continental X-King en Raceking).
Dit topic is gesloten.