Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.267 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:18
Honestly, Ik zou nu echt geen 26 meer kopen. Dat zijn echt oude fietsen nu. Behalve in het downhill segment waar ze wat langzamer waren met adoptie van 27,5 en 29.

Die trail en xc fietsen zijn gewoon nu echt minimaal 5 jaar oud. En gezien je zelf alle power mag leveren om vooruit te komen is elk beetje wat je daarbij niet verliest mooi meegenomen.

Dingen zoals boost, droppers, betere schijfremmen, betere schakelsystemen (bijvoorbeeld 1 by), lichtere en beter ontwikkelde frames.

Tuurlijk kan je een aantal van die dingen op een oud frame zetten, maar dat moet je ook niet willen want je staat letterlijk met 1 voet in het verleden en alle problemen die je daarbij hebt.

Als je het leuk vindt om te fietsen, investeer gewoon in een nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 00:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Cyberpope schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:30:
Ik rijd ongeveer 2 keer bij week een rondje op mijn MTB. Nu afgelopen weekend in de ardennen is mijn buitenband gescheurd. Helaas. Het was een bontrager bandje die er vanaf fabriek al op mijn fiets lag. Staat verder niets op de band.

Kan ik dat geween vervangen met zoiets als deze: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8329613?mc=8329613

Of is dat niet goed genoeg? Ik ben geen top fietser, plezier is hoofdzaak.
Kijk eens op https://www.bike-discount.de/

Daar heb je voor de zelfde prijs een RoRo of RaRa, afhankelijk of voor of achter stuk is :+
Je kan natuurlijk 1001 verschillende banden kiezen, maar met RoRo RaRa zit je altijd goed. Is hetzelfde als wanneer je een leaseauto moet kiezen. Kies je een VW, misschien waren er betere opties, maar fout kun je nooit gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Erazzzer op 22-05-2018 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ja... wat is een RoRo of een RaRa? Aha.. Rocket Ron and Racing Ralph gok ik. Die laatste heb ik op mijn vorige fiets gehad. Het is overigens de achterband die kapot is. Welke moet ik dan hebben?

En weet iemand de levertijd? Want dat decatlon om de hoek zit is meer een reden als de prijs.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Torched schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:17:
Ik vnd het erg leuk om te fietsen, maar mijn geen 10-kilo Dale gaat echt nog wel jaren mee. En daar ben ik niet rouwig om.
Maar ja, ik zit ook al dik 25 jaar op die gekke 26"ers, dus enige gewenning zit er ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Cyberpope schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:13:
ja... wat is een RoRo of een RaRa? Aha.. Rocket Ron and Racing Ralph gok ik. Die laatste heb ik op mijn vorige fiets gehad. Het is overigens de achterband die kapot is. Welke moet ik dan hebben?

En weet iemand de levertijd? Want dat decatlon om de hoek zit is meer een reden als de prijs.
RaRa op achter. Levertijd is meestal 2-3 dagen. Maar kwalitatief is zo'n band beter dan die Decathlon dingetjes. Als je voor een RaRa kiest, neem dan een liteskin. Je voelt echt het gewichtsverlies van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Torched schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:17:
Honestly, Ik zou nu echt geen 26 meer kopen. Dat zijn echt oude fietsen nu. Behalve in het downhill segment waar ze wat langzamer waren met adoptie van 27,5 en 29.

Die trail en xc fietsen zijn gewoon nu echt minimaal 5 jaar oud. En gezien je zelf alle power mag leveren om vooruit te komen is elk beetje wat je daarbij niet verliest mooi meegenomen.
Ze zijn wat ouder ja, maar als je een goede fiets koopt maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik kom van een alu 26er af (een Merida uit 2012), maar die rijdt nog steeds erg lekker! Qua stijfheid niet te vergelijken met mijn huidige carbon hardtail, maar tijdens het fietsen heb ik daar nooit last van gehad.

En ja, elk beetje wat je verliest zou je kunnen voorkomen, maar ik zou het ook niet overdrijven.
Dingen zoals boost, droppers, betere schijfremmen, betere schakelsystemen (bijvoorbeeld 1 by), lichtere en beter ontwikkelde frames.

Tuurlijk kan je een aantal van die dingen op een oud frame zetten, maar dat moet je ook niet willen want je staat letterlijk met 1 voet in het verleden en alle problemen die je daarbij hebt.
Zoveel problemen heb je daar niet mee hoor. Boost, droppers en 1-by drivetrains heb je echt niet nodig om een leuk stukje te fietsen op de trails. Mijn vorige fiets was XT afgemonteerd, het verschil in remmen / schakelgemak met mijn huidige fiets is niet heel groot tbh.
Als je het leuk vindt om te fietsen, ga dan fietsen! ;).

Zelfde met een auto, je hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te hebben om te genieten. Natuurlijk zal een nieuwere zuiniger zijn, maar die verschillen zijn vaak minder groot dan je zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:31
De beste upgrade vond ik zelf toch van m'n oude Cube LTD naar m'n huidige Kona Honzo, vooral vanwege de relaxte geometrie van de Honzo. Veel speelser, en minder zenuwachtig dan een gemiddelde XC fiets.

Laat anderen me maar inhalen om de klim, naar beneden pak ik ze allemaal weer terug :Y)
Dat is toch uiteindelijk wat me het meest aantrekt in mountainbiken, die fun factor en het technische rijden. Hard rijden doe ik wel op de racefiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Ruud schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:50:
[...]

30 dagen testen op je eigen trails beperkt? Ken geen ander merk waar je zo uitgebreid mag testen. ;)
Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn Canyon, vraag me wel af in welke staat je de fiets nog kunt retourneren binnen 30 dagen. Een krasje is snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:10
Een 29'er is erg gevoelig voor fatsoenlijke wielen :) Boost heeft wel voordelen aangezien je daar meer fatsoenlijke wielen mee kunt spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vanavond wil ik Zeist gaan fietsen. Weet iemand hier waar je makkelijk rond 20:00 nog een vignet kan kopen daar in de buurt?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het Beauforthuis sluit om 20:00 volgens de website, maar ligt wel precies aan het begin van alledrie de routes en is daarmee een ideaal startpunt.
Mocht je, gezien de tijd, moeten kiezen tussen één van de routes, dan is Zeist de leukste.

[ Voor 23% gewijzigd door Demo op 23-05-2018 17:08 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Thanks. Dan orobeer ik er voor 20:00 te zijn. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Ik MTB zelf op een 26", nu wil ik die ooit een keer gaan vervangen en ben me al een beetje aan het orienteren.

Nu heb ik zelf snel last van mijn rug op single track paden waar veel hobbels in zitten, ik moet dan echt rustig aandoen. Is dit minder met een 27.5" of 29" fiets? Of moet ik overstappen naar een full suspension of zadelvering?

Het gaat vooral om lange paden met veel hobbels

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 23-05-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

GrooV schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:49:
Ik MTB zelf op een 26", nu wil ik die ooit een keer gaan vervangen en ben me al een beetje aan het orienteren.

Nu heb ik zelf snel last van mijn rug op single track paden waar veel hobbels in zitten, ik moet dan echt rustig aandoen. Is dit minder met een 27.5" of 29" fiets? Of moet ik overstappen naar een full suspension of zadelvering?

Zadelvering is absoluut not done. Als je last krijgt van je rug is je afstelling gewoon niet goed. Als een fully of 29er slecht is afgesteld krijg je ook last van je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
En meer uit je zadel komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:19
GrooV schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:49:

Zou vooral proefrijden op verschillende bikes of als er bijv een biketestdag op een parcour bij je in de buurt is wat bikes proberen. (of misschien via een kennis etc.)

29er zou in theorie makkelijker over wortels moeten rollen, maar het ligt aan meer dan alleen daaraan. Ook het soort banden en breedte van de band etc. Verder is de houding op de fiets ook belangrijk, bij de ene merk/model zit je dieper dan bij de andere. Zou ook kunnen dat je huidige fiets niet optimaal voor je is los van het 26' verhaal. Denk dat full susp wel meer de hobbels zal filteren dan een hardtail, maar dat is ook niet alsof je ineens op asfalt rijd.

Verder zal een full sups zwaarder zijn en meer aan de prijs. Voor het geld waar je een redelijke full susp voor kan kopen, kan je al een hele goede hardtail kopen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Demo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:05:
Het Beauforthuis sluit om 20:00 volgens de website, maar ligt wel precies aan het begin van alledrie de routes en is daarmee een ideaal startpunt.
Mocht je, gezien de tijd, moeten kiezen tussen één van de routes, dan is Zeist de leukste.
Ik was te laat maar het er 1 kunnen kopen bij “Old London”. Heb rondje Zeist gedaan. Erg leuke route. Hier ga ik vaker terug komen. Is ook maar half uurtje rijden vanaf Zeewolde. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Wat is eigenlijk de leukste route van de UHR qua trail-achtig-rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ruud schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:49:
Wat is eigenlijk de leukste route van de UHR qua trail-achtig-rijden?
Combi van Leersum & Hoge Ginkel vind ik altijd wel heel erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
+ de kombochten sectie van Amerongen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Amerongen staat voor vandaag of morgen op de planning ;)

Edit: Of toch maar Leersum doen..... :P

[ Voor 16% gewijzigd door Tylen op 24-05-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
RIP Jumpline Amerongen ;(

Edit: Ik zou Amerongen + Hoge Ginkel doen dan Het eerste stuk Hoge Ginkel vanaf de Bergweg is namelijk gedeeld met de route Leersum en IMHO het leukste stuk van de trail.

[ Voor 77% gewijzigd door Sjoewe op 24-05-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hoe krijgt ie die val voor elkaar.... Goed vooruit gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgens mij denkt 'ie even af te snijden door een plasje water, hetgeen stiekem toch een volgelopen diepe afwaterkuil blijkt te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sjoewe schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:57:
RIP Jumpline Amerongen ;(

Edit: Ik zou Amerongen + Hoge Ginkel doen dan Het eerste stuk Hoge Ginkel vanaf de Bergweg is namelijk gedeeld met de route Leersum en IMHO het leukste stuk van de trail.
De routes hoge ginkel en amerongen beginnen op hetzelfde punt?

Dan eerst rondje amerongen en daarna het rondje hoge ginkel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Tylen schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:06:
[...]

De routes hoge ginkel en amerongen beginnen op hetzelfde punt?

Dan eerst rondje amerongen en daarna het rondje hoge ginkel doen?
Als je op de parkeerplaats naast de bergweg begint wel :).

Hoge Ginkel vind ik een leuke om het laatste beetje er nog uit te trappen, dus die doe ik zelf vrijwel altijd als laatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

L0we schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:11:
[...]

Als je op de parkeerplaats naast de bergweg begint wel :).

Hoge Ginkel vind ik een leuke om het laatste beetje er nog uit te trappen, dus die doe ik zelf vrijwel altijd als laatst
Thanks. Ga ik die morgen fietsen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

De UHR, meest overrated stukje landschap voor mountainbikers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Erazzzer schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:20:
Want?

Sleen staat voor mij nog steeds op Nr 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Tylen schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Want?

Sleen staat voor mij nog steeds op Nr 1 ;)
De UHR is absoluut wel mooi, maar er zijn zo veel andere mooie plekken. Het probleem is dan ook niet de UHR zelf, maar het zijn die "die hard" UHR rijders. Rijden nooit op een andere plek, maar verkondigen overal dat de UHR de mooiste plek van Nederland is. Door de grote hoeveelheid mensen die de UHR rijden zijn daardoor veel ratings verpest. Dat maakt hem overrated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Erazzzer schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:40:
[...]

De UHR is absoluut wel mooi, maar er zijn zo veel andere mooie plekken. Het probleem is dan ook niet de UHR zelf, maar het zijn die "die hard" UHR rijders. Rijden nooit op een andere plek, maar verkondigen overal dat de UHR de mooiste plek van Nederland is. Door de grote hoeveelheid mensen die de UHR rijden zijn daardoor veel ratings verpest. Dat maakt hem overrated :)
Ja oke. Maar UHR ligt natuurlijk mooi centraal en dus trekt dat extra veel rijders aan. Ik snap dat wel. Maar " overrated" op mtbroutes.nl kan eigenlijk niet. Want die pak alleen de laatste 20 reacties volgens mij. Dus dan is het eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
UHR gereden. Idd vind ik bijv. Limburg mooier als MTB'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

UHR is net alsof je op een aangelegd fietspad rijdt...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

zonoskar schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:47:
UHR is net alsof je op een aangelegd fietspad rijdt...
Het is ook een aangelegd fietspad toch, zoals vrijwel alle MTB-routes in Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door Demo op 24-05-2018 13:55 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Maar dan met meer remknippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Maar wel lekker dichtbij kantoor voor een fuck-it-ik-ga-eerder-weg-rondje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01
zie het probleem ook niet echt hoor.. ik kan helaas niet elke week naar de Ardennen of nog verder voor "het echte werk". Maar ik fiets dan liever even snel 1 of meerdere rondjes tussendoor op een toffe aangelegde route (voor mij Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen op 8 KM van mijn huis). Beter dan een beetje random op te brede en vlakke paden tussen voetgangers slalommen. En helaas is het voor de natuur niet zo goed om zomaar alle heuveltjes die je ziet aan alle kanten op en af te rijden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Net voor het eerst het nieuwe stuk Hoge Vuursche gefietst, dat is toch ook wel een hele leuke route geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
Gisteravond eens mijn MTB bekeken (was weekend weg), conclusie: achterband zo plat als een dubbeltje. Blijkbaar heeft de latex niet geheel afgedicht. Wat me wel opvalt is dat de binnenband weer naar binnen is geschoven. Ik had hierdoor een co2 patroon nodig om de band weer op de plek te krijgen. Pompen heeft totaal geen effect (topeak joe blow).Is dit normaal voor een tubeless band? Ook kan ik de band er zonder lichters af trekken als de band leeg is. Het gaat om een Giant fiets met Schwalbe Racing Ralph addix speedgrip snakeskin tubeless "easy" :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Klinkt alsof de band niet lekker 'geseat' is, dan heb je veel druk en volume nodig om de band weer op z'n plek te krijgen. Wat voor tubeless setup heb je, met rimstrips, of een TR-velg?

Ik zou adviseren om nog een extra laag rimtape gebruiken zodat de band wat strakker om de velg komt, en dan nog wat extra latex toe te voegen. Goed draaien en schudden om het te verdelen, en dan nog 5 minuten (per kant) plat op een emmer leggen, zodat het ook goed tussen de band en de velg kan sealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
En pompen met de core uit je ventiel, dat is bij genoeg om zonder compressor of CO2 de band op zijn plek te krijgen, met dezelfde joe blow pomp. Banden zitten wel wat strakker... Gisteren toevallig bezig geweest om de latex te vervangen, maar het kostte nog best wat moeite om de band van de velg te wippen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:57
@NoepZor Zijn je velgen wel geschikt voor tubeless dan? Want bij mijn Cube TLR velgen krijg je de band er zonder lichters echt met geen mogelijkheid af (wel net aan er op). En als je een CO2 patroon pakt, hoor je dan wel duidelijke knallen als de band in de velgrand springt?

Ik ga trouwens dit weekend tubeless conversie doen, dus ben heel benieuwd.... :)

Nog wel een vraag; heb voor een Tough Tom (budget Nobby Nic variant) en heb een NoNi performance alvast besteld... Is het de moeite om Tough Tom tubeless proberen te maken of beter gewoon meteen NoNi erop leggen? Las elders dat die Tough Tom sowieso niet fantastisch is in vergelijking...

[ Voor 29% gewijzigd door Morrar op 24-05-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Is de Schwalbe performance-line tegenwoordig fatsoenlijk tubeless te krijgen? Ik heb het ooit 1x geprobeerd bij een kennis maar dat was kansloos :) Tegenwoordig zijn de meeste modellen nog steeds tubeless ready zo te lezen! Succes! :P

Niet elke tubeless geschikte velg heeft opstaande randjes waar je band in moet knallen en ik krijg de banden er met de hand op en af. Dus dat is geen graadmeter. Vaak is de rand waar de hiel op rust in zo'n geval net een fractie groter in diameter dan een niet tubeless-geschikte velg. De band krijg ik daar zonder luchtdruk ook echt niet opgedrukt met je handen.

Zomaar een mooi MTB-plaatje :)
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb15842870/p5pb15842870.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 25-05-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
Morrar schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:04:
@NoepZor Zijn je velgen wel geschikt voor tubeless dan? Want bij mijn Cube TLR velgen krijg je de band er zonder lichters echt met geen mogelijkheid af (wel net aan er op). En als je een CO2 patroon pakt, hoor je dan wel duidelijke knallen als de band in de velgrand springt?

Ik ga trouwens dit weekend tubeless conversie doen, dus ben heel benieuwd.... :)

Nog wel een vraag; heb voor een Tough Tom (budget Nobby Nic variant) en heb een NoNi performance alvast besteld... Is het de moeite om Tough Tom tubeless proberen te maken of beter gewoon meteen NoNi erop leggen? Las elders dat die Tough Tom sowieso niet fantastisch is in vergelijking...
Is die tough tom ook geen draadband? Geen idee of dat uitmaakt voor tubeless.

Met CO2 hoorde ik inderdaad een paar plopjes, met napompen met de vloerpomp nog wat additionele plopjes. Velgen zijn tubeless ready (staat er op), banden zijn tubeless easy. Dus ik ga er vanuit dat het goed moet zijn :P Voorband bleef wel een week hard.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Soms duurt het in het begin wat langer, dan duurt het even voor de sealant overal zit. Ook kan het zijn dat je ventiel niet goed afsluit door latex klonten. Dan moet je de core er even uitdraaien en de rubber afdichting schoonwrijven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

NoepZor schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:04:
Gisteravond eens mijn MTB bekeken (was weekend weg), conclusie: achterband zo plat als een dubbeltje. Blijkbaar heeft de latex niet geheel afgedicht. Wat me wel opvalt is dat de binnenband weer naar binnen is geschoven. Ik had hierdoor een co2 patroon nodig om de band weer op de plek te krijgen. Pompen heeft totaal geen effect (topeak joe blow).Is dit normaal voor een tubeless band? Ook kan ik de band er zonder lichters af trekken als de band leeg is. Het gaat om een Giant fiets met Schwalbe Racing Ralph addix speedgrip snakeskin tubeless "easy" :P
Ik moest de band oppompen tot 40 psi (zo'n 2.7 bar) wilde hij er pas goed in vallen (ik hoorde bij mij geen plopjes).

De schwalbe banden die ik erop deed hebben een randje aan de buitenkant deze kan je mooi als referentie gebruiken om te kijken of de band wel helemaal rondom er goed in zit. Het randje was niet zichtbaar (dus nog in de velg) als hij niet goed zat.

Mijne zitten nu zo'n 10 dagen erop zonder spanningsverlies. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
By the way, een tubeless band zonder spanningsverlies is mooi en ook best haalbaar maar als je elke week een paar tienden van een bar druk verliest is dat echt niet gek en zorgelijk. Zeker als de band er een keer af is geweest om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 07:13
Ik rijd ongeveer 2 keer bij week een rondje op mijn MTB. Nu afgelopen weekend in de ardennen is mijn buitenband gescheurd. Helaas. Het was een bontrager bandje die er vanaf fabriek al op mijn fiets lag. Staat verder niets op de band.

Kan ik dat geween vervangen met zoiets als deze: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8329613?mc=8329613

Of is dat niet goed genoeg? Ik ben geen top fietser, plezier is hoofdzaak.
Je kunt nu voor weinig bij https://www.bike-componen...ung-Auslaufmodell-p62165/ x-kings en racekings krijgen. Zeker voor dat geld kun je ze haast niet laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Had nu al op ander advies een RaRa gekocht.. dus dank.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:11

Typhone

Who Dares Wins

paranoia68 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:28:
[...]

in buytenpark ja achter snowworld. Gaaf he! Wellict zie ik je volgende keer!
Heb net nieuwe fiets besteld:
[afbeelding]
Hoe rijdt de fiets nog anno 2017?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Inmiddels tubeless conversie geprobeerd; voor ging als een zonnetje. Nieuwe Nobby Nic zat er strak om en kon met de vloerpomp zo opgeblazen worden. Nu afwachten of ie op spanning blijft.

Achter echter heel ander verhaal. Daar zit RaRa op die ongeveer half jaartje oud is. Maar met geen mogelijkheid dicht te krijgen, ook niet met CO2.Band blijft in het midden van de velg steken en wil niet naar de velgrand; zeepwater geprobeerd, maar doet niks.

Velglint achter zit minder mooi erom, dus vermoed dat dit de boosdoener is.... Wel flink balen want nu moet ik de zooi weer enigszins fatsoenlijk zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
je kan toch gewoon tijdelijk een biba erin steken en op zoek gaan naar een compressor. (of zat de sealant er al in toen je probeerde te ploppen?? :X )

wat bedoel je met minder mooi bij het velglint? als hier wat dubbelgevouwen zit zou ik dit wel opnieuw doen, het idee is dat het luchtdicht moet zijn. voor het ploppen heeft het het velglint tubeless tape verder weinig invloed denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 25-05-2018 16:51 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@Prulleman Ja biba erin gedaan weer en opgegeven voor nu. Tubeless tape zat niet netjes meer; rafelende, plakkerige randjes en liet lucht door bij wat spaken. Die randjes houden volgens mij de band net ff tegen in het midden, zodat ze niet makkelijk ploppen tegen de velgrand. Zaten ook stukjes tape op de buitenband, dus hij plakte daar in vast zeg maar.

Voor volgende poging ga ik eerst het tape netjes maken. Maar voor nu kan ik eerst ff kijken of tubeless voor bevalt. Op zich rijdt ik toch meestal voor lek op duindoorntjes en niet zo vaak achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Simonsters schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Je kunt nu voor weinig bij https://www.bike-componen...ung-Auslaufmodell-p62165/ x-kings en racekings krijgen. Zeker voor dat geld kun je ze haast niet laten liggen.
Oops niet opgelet bij bestellen en een Roro gekocht ipv een RaRa voor achter.
Dus ook nog even achterbandje bestellen. Maar ik lees dat die X-king minimaal 3,5 bar moet hebben?
Is dat niet wat veel. Ik rijd normaal met zachter. Ik heb af fabriek van die zachte buitenbanden (lijkt een beetje op de liteskin rocket ron die ik nu heb).

Maar ik rijd niet veeleisend. Beetje in de standaard MTB trails en soms (1 a 2x per jaar) in de ardennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 07:13
Nee, die 3.5 zal wel de max druk zijn. Ik rij de racesports in NL op 1.6 bar (72 kg) en de protections op 1.4. X-king kun je echt het hele jaar mee door, vanaf april tot oktober voldoet de raceking in NL ook wel. De RK valt wat breder, veel meer volume. Dat vind ik zelf wel prettig rijden.
Afgelopen maandag nog Ardennes Trophy gereden op de RK, ging prima.

RoRo en X-king zijn vergelijkbaar, net zoals RaRa en RK.

[ Voor 7% gewijzigd door Simonsters op 25-05-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Enige nadeel van de Conti's is dat ze een halve ton wegen.
Het zijn wel mijn winterbanden :p
Edit:
Niet de RK uiteraard, maar XK/MK

[ Voor 41% gewijzigd door Erazzzer op 25-05-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Er staat 3.5 - 4,5 bar. Zal het dus wel verkeerd lezen.

En voordat ik het gewicht van banden ga voelen, moet ik eerst zelf nog eens 20% van mijn eigen gewicht kwijt(of nog iets meer).

Nog 1 vraagje. Vouwband of draadband? Merk je echt het verschil dat de band soepeler is? Nu zit er dus vouwband op volgens mij.

[ Voor 79% gewijzigd door Cyberpope op 25-05-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:22
Vorig weekend als Belg voor een weekendje naar daar afgezakt om alle routes eens te doen.
Viel me erg in de smaak :-).
Het leuke daar is dat je in de regio veel MTB kilometers kan doen.
Heb geen zin om ergens 3u naartoe te rijden, om dan maar een parcours te hebben van 30 km.

Zijn er nog ergens leuke locaties zoals de UHR waar je veel MTB kilometers kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Net Amerongen gedaan. Leuke afdalingen maar helaas horen daar ook klim partijen bij hahaha. Ook nog gigantisch tegen een boom geklapt. Moest even 5 minuten bijkomen.

Zeist vind ik persoonlijk wat leuker. Helaas was het al donker dus we hebben Leersum Overgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
Cyberpope schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:53:
Er staat 3.5 - 4,5 bar. Zal het dus wel verkeerd lezen.

En voordat ik het gewicht van banden ga voelen, moet ik eerst zelf nog eens 20% van mijn eigen gewicht kwijt(of nog iets meer).

Nog 1 vraagje. Vouwband of draadband? Merk je echt het verschil dat de band soepeler is? Nu zit er dus vouwband op volgens mij.
Draadband is niet gelijk slecht, maar door de zwaardere constructie zie je het alleen maar op de goedkopere banden.

En gewicht van banden merk je juist heel goed. Rotational weight is het slechtste wat je kan hebben, en al helemaal op het uiterste van je wiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

CedricD schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Vorig weekend als Belg voor een weekendje naar daar afgezakt om alle routes eens te doen.
Viel me erg in de smaak :-).
Het leuke daar is dat je in de regio veel MTB kilometers kan doen.
Heb geen zin om ergens 3u naartoe te rijden, om dan maar een parcours te hebben van 30 km.

Zijn er nog ergens leuke locaties zoals de UHR waar je veel MTB kilometers kan doen?
Sallandse heuvelrug en Deventer. Deventer heeft 100KM aan routes, Sallandse heuvelrug 110KM. En tussen deze 2 zit een verbindingsweg van een paar losse KM. De 3 routes van de SHG staan eigenlijk altijd steevast in de top 10. De 3 Deventer routes stonden daar altijd in de buurt. Echter door de zware storm van februari waren die banen aardig beschadigd en zijn ze flink weggezakt. Echter zijn ze nu weer goed hersteld en worden veelal verbeterd.

De Deventer routes zijn niet heel zwaar, maar een zeer mooie omgeving, afgewisseld met veel leuke single tracks. Grote voordeel, alle routes starten op hetzelfde punt. Bij dat punt ligt ook een trainingsrondje van 4KM singletrack, wat gezien wordt als een van de beste in Nederland.
De SHG routes zijn echte plaatjes, allemaal bijna volledig single tracks.

http://www.mtbroutes.nl/route/417/Deventer (Positie 73)
http://www.mtbroutes.nl/route/418/Diepenveen (Positie 38)
http://www.mtbroutes.nl/route/419/Heeten (Positie 98)
http://www.mtbroutes.nl/route/403/Holten (Positie 37)
http://www.mtbroutes.nl/route/402/Hellendoorn (Positie 2)
http://www.mtbroutes.nl/route/424/Rijssen (Positie 7)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2CRFstjrp4e13m4gKq1EydBM/full.png

Edit: Markelo hoort er eigenlijk ook nog bij, die ben ik vergeten.
http://www.mtbroutes.nl/route/423/Markelo (Positie 20)

[ Voor 14% gewijzigd door Erazzzer op 25-05-2018 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vandaag met mijn vrouw een rondje harderwijk gedaan. Ze mocht de fiets van de buurvrouw lenen. Ze vond het erg leuk O+ Dus nu maar even op zoek naar een leuke dames mtb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Afgelopen zaterdag heb ik Limburgs Mooiste gefietst, de 75 km. Wat was dat pittig zeg!

Voor mij was het de eerste keer dat ik zo'n afstand fietste, zeker in combinatie met die hoogtemeters. Uiteindelijk ben ik in 6:40 gefinisht (waarvan 5 uur rij-tijd), en moet ik zeggen dat de rit mee eigenlijk wel mee viel. Het is natuurlijk geen makkie, maar had verwacht er meer moeite mee te hebben.

Ik moet vooral meer zitvlees kweken, merkte vanaf 60-65 km dat m'n kont echt wel genoeg had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:22

Corpii

Le Tostie

@L0we wij hebben met een beginnende vriend van ons de 45km gefietst, deze viel ons erg tegen, veel asfalt en brede gravelpaden. Hoe was dat bij de 75km qua techniek en singletracks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Corpii schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:11:
@L0we wij hebben met een beginnende vriend van ons de 45km gefietst, deze viel ons erg tegen, veel asfalt en brede gravelpaden. Hoe was dat bij de 75km qua techniek en singletracks?
Ik was daar wat meer op voorbereid, wist een beetje wat eraan zat te komen. Singletracks kwamen niet echt veel aan de orde, de klimmetjes waren af en toe wat technisch ivm een onregelmatig pad, maar daar hoefde je het ook niet echt voor te doen.

Het mooie voor mij zat er vooral in de uitzichten & het neerzetten van een (voor mij) aardige prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:53
Corpii schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:11:
Volgens mij staat Limburg ook niet direct bekend om zijn mooie singletracks. Ik ben er een aantal jaren geleden op vakantie geweest en de routes vielen mij op dat vlak wat tegen. Wel schitterende omgeving trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, LM is niet echt een aanrader. Ik ben daar een paar jaar geleden ook heen geweest en ben bij de eerste verzorgingspost over de weg terug naar het begin gefietst. Saaie paden en veel te veel mensen die in de weg fietsen waren daar de oorzaak van. Ik ben nooit meer terug gegaan naar die tocht (en ga ook nooit meer), er is zoveel leukers te verzinnen in die buurt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:22

Corpii

Le Tostie

Dan gaan wij hem volgend jaar ook overslaan. Welke toertocht raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Corpii schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:54:
Ik denk zelf ook niet dat ik hem ga herhalen.

Mill Man trail (in Luxemburg) lijkt me wel een heel toffe om eens te fietsen. Zomaar een willekeurige sfeerimpressie: YouTube: Mill-Man-Trail 2017 (70KM)

GPX: http://www.gpsies.com/mapUser.do?username=mullerthalcycling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
De enige tocht die ik in NL fiets, de bikeboutique/singletrack limburg-tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Tocht in Swalmen is elk jaar wel erg leuk. Gaat vaak een stuk door mijnweg gebied in Duitsland.
Uitdagende klimmen en afdalingen. Dit jaar is die op 2 september, dus een mooie kans op een goed weer tochtje. Hoewel de tocht in de blubber ook erg gaaf is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

MTBreak schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:03:
[...]

Tocht in Swalmen is elk jaar wel erg leuk. Gaat vaak een stuk door mijnweg gebied in Duitsland.
Uitdagende klimmen en afdalingen. Dit jaar is die op 2 september, dus een mooie kans op een goed weer tochtje. Hoewel de tocht in de blubber ook erg gaaf is >:)
Ik hoorde alleen van een vriend van me (ik kom uit die regio) dat een groot gedeelte van de route waar die toch normaal komt (en net het leukste gedeelte) in de buurt van Boukoul nu is afgesloten voor mountainbikers met borden en hekken. Vanwege behoud van loopgraven uit de tweede wereldoorlog of zoiets.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:13
L0we schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:17:
[...]

Ik was daar wat meer op voorbereid, wist een beetje wat eraan zat te komen. Singletracks kwamen niet echt veel aan de orde, de klimmetjes waren af en toe wat technisch ivm een onregelmatig pad, maar daar hoefde je het ook niet echt voor te doen.

Het mooie voor mij zat er vooral in de uitzichten & het neerzetten van een (voor mij) aardige prestatie
Dit jaar, net zoals vorig jaar, de 105km gereden samen met een paar vrienden (1tje reed de 105 dit jaar al voor de 12e keer :o ) En inderdaad de routes bevatten weinig single tracks en zijn niet ontzettend uitdagend op wat lastige afdalingen na. Als je dat wilt zijn er betere toertochten. Maar LM gaat voor ons om het evenement, de gezelligheid en het biertje bij de finish en uiteraard het zware van de 105km gecombineerd met de hoogtemeters. Dit jaar was wel pittig door het warme weer, maar uiteindelijk 5 en een half uur gedaan over 101 km.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Als het goed is komt er een nieuw frame aan.... :) Toch nog één kunnen vinden :) :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:52:
Als het goed is komt er een nieuw frame aan.... :) Toch nog één kunnen vinden :) :) !
gefeliciteerd *O* , wat is het geworden?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:07:
[...]

*insert cliff hanger*

Eerst maar eens afwachten hoe het de reis overleefd voor ik blij ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
een kleine teaser dan? :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 31-05-2018 10:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
140 aan de voorkant, 29/27,5+, BSA-draad, 475mm reach in XL, 67 graden balhoofd

En de kleur? voornamelijk mat UD-carbon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:07:
[...]

*sigh* moeizaam en moeilijk verloopt het geheel. Dan heb ik er wel weer genoeg van... Ik vraag alles na en bespreek alles in een korte mail of 2, 3. Wil een aanzienlijk bedrag uitgeven en daarna is het ineens moeilijk want vakantietijd. We hebben de komende tien dagen geen tijd. Bekijk het dan maar lekker ;)

Ik wacht wel op de Propain Hugene als er vandaag geen schot in de zaak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
vervelend... maar die propain ziet er ook goed uit! wanneer is die leverbaar?
(ik had nog zitten zoeken wat die andere kon zijn, een santa cruz hightower was qua geo gelijk, maar volgens mij geen BSA en niet in mat carbon.. maar welke was het dan wel...)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:01:
vervelend... maar die propain ziet er ook goed uit! wanneer is die leverbaar?
(ik had nog zitten zoeken wat die andere kon zijn, een santa cruz hightower was qua geo gelijk, maar volgens mij geen BSA en niet in mat carbon.. maar welke was het dan wel...)
Ach luxe-problemen maar wel frustrerend :P

Hugene wordt half juni bestelbaar en dan half juli geleverd.

Het was wel een Hightower ;) maar niet van dit jaar maar de vorige kleurstelling (mat zwart/mint groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
pff.. ik hou niet zo van wachten.. ik afgelopen weekend 2 oval chainrings van garabuk besteld (en ik wist dat het verzenden niet snel zou gaan). Maar we zijn zo verwend met vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis, dan alles wat langer duurt frustrerend is :(
Anyway, volgens mij frezen ze bij Garabuk gewoon per order de juiste componenten en hebben ze weinig op voorraad, pas na een paar dagen mee met de post, nu is ie eindelijk de oekraine uit :D

Ik heb nu een ronde 32 voor (achter 11-42) op zich in NL prima, maar de laatste x met mijn triple in de Ardennen nog wel regelmatig het kleinste verzet gebruikt, dus voor de komende ardennen trip maar een 30T oval geregeld. En aangezien mijn 2 kleinste kransjes eigenlijk al op zijn en de rest nog lang niet ook een 34T oval erbij voor in NL. Dan kan ik mijn cassette wat gebalanceerder gebruiken en hopelijk iets langer ermee doen.

Ben ook wel benieuwd of ik verschil ga merken met een oval.. ik lees wisselende verhalen, van geen verschil tot behoorlijk meer tractie en power.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
We zijn verwend ja. In Duitsland duurt het soms ook twee dagen voor een bestelling behandeld wordt. (hibike bijvoorbeeld)

Verschil met een oval voel ik vooral doordat de dode punten wat minder doods aanvoelen in een omwenteling tijdens het stoempen omhoog. Maar als je op souplesse en cadans omhoog rijdt merk je er niet gek veel van in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 15:35
Prulleman schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:12:
Ben ook wel benieuwd of ik verschil ga merken met een oval.. ik lees wisselende verhalen, van geen verschil tot behoorlijk meer tractie en power.
In meest evidente omstandigheden, geen verschil. Eens de ondergrond iets minder vlot bolt : héérlijk verschil :)
Glibberige stroken, zowel vlak als bergop, merk je dat achterwiel stuk minder gaat doorslippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Heb op moment een 36t oval op de MTB zitten. Deze crankset zat nl. eerst op mijn vorige crosser. Wou eigenlijk een wat kleinere monteren, maar kom er hier op het Drentse platteland de weinige heuveltjes nog prima mee op, dus laat het eerst zo. Zal volgende week in de Harz met een 11-36 achter wel aanpoten worden ben ik bang. Grappige aan een Oval is dat je echt enkel de eerste paar trappen denkt van het dat is anders en daarna voelt het gelijk weer normaal. Klimmen is wel een flink stuk relaxter met een oval, minder harken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo

Demo

Gaaf, de beelden van de urban trail ride die ik laatst in Zoetermeer heb meegedaan staan online! Die in het donkergroene shirt op een blauwe fiets ben ik :P

Na deze vermakelijke ochtend is mijn zelfgespaakte 27,5 Plus-wiel helaas niet meer zo recht als daarvoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Vanavond nieuwe banden gemonteerd, en gelijk maar tubeless gemaakt. Viel me erg mee! En tot zover houden ze hun druk prima vast.
Ik heb een sealant injector gebruikt (veredelde injectiespuit met een slangetje), dat werkte wel erg prettig.
Demo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:45:
Gaaf, de beelden van de urban trail ride die ik laatst in Zoetermeer heb meegedaan staan online! Die in het donkergroene shirt op een blauwe fiets ben ik :P
[video]

Na deze vermakelijke ochtend is mijn zelfgespaakte 27,5 Plus-wiel helaas niet meer zo recht als daarvoor :X
Marcel doet dat best goed hè? Ik heb ook een aantal keer een clinic bij hem gedaan, maar vind ze erg leerzaam!

Altijd vervelend, een slag erin rijden. Even afkloppen, maar dat heb ik met m'n WTB velgen nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de Scott. Nu kan ik deze met korting kopen via internet in maat M (1.65 - 1.80). Ik ben zelf 1.78m dus dat zou passen maar maat L is blijkbaar voor 1.75 - 1.90. dat geeft me het gevoel dat maat L beter zou passen in theorie. Bike fitting zit er helaas niet in. Is het verstandiger om voor de M of L te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Welke Scott precies? Welk beoogd gebruik en lange benen, lang bovenlijf of normale verhoudingen? Wat rijd je nu in welke maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Scale 920. Gebruik voor single tracks en normale MTB routes in NL. Heb normale benen voor mijn lengte, Binnenbeenlengte is 80cm. Rijd nu een Bulls Copperhead 3 in maat M (48cm).

Ik lees dat als je tussen 2 maten valt je het beste voor de kleinere maat kunt gaan maar dat zal ook van geometrie afhangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Aghanim op 31-05-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Aghanim schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:08:
Scale 920. Gebruik voor single tracks en normale MTB routes in NL. Heb normale benen voor mijn lengte, Binnenbeenlengte is 80cm. Rijd nu een Bulls Copperhead 3 in maat M (48cm).

Ik lees dat als je tussen 2 maten valt je het beste voor de kleinere maat kunt gaan maar dat zal ook van geometrie afhangen.
Je kan eens kijken welke van de twee modellen het dichtst in de buurt komt met je huidige fiets qua afmetingen, misschien dat je op basis daarvan een keuze kan maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Aghanim schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:08:

Dat hangt van een aantal factoren af ja, vooral wat je qua stuurgedrag wilt. De M heeft een 70mm stuurpen die mogelijk nog langer wordt. En ik vind 70mm al aan de lange kant. De L heeft een 80mm stuurpen die mogelijk korter wordt.

De fiets heeft een vrij steile balhoofdhoek (69,5). Dus dat compenseert de lange stuurpen weer enigszins.

Kijk ik naar de reach dan is de Scale een vrij lange fiets. Weet je de reach van je huidige Copperhead? Ik zou voor de M gaan als ik niet kon passen.

Maar ik zou gewoon gaan passen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:20

Fontainemelon

Zuiderbuur

pjlgt schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:59:
Heb op moment een 36t oval op de MTB zitten. Deze crankset zat nl. eerst op mijn vorige crosser. Wou eigenlijk een wat kleinere monteren, maar kom er hier op het Drentse platteland de weinige heuveltjes nog prima mee op, dus laat het eerst zo. Zal volgende week in de Harz met een 11-36 achter wel aanpoten worden ben ik bang. Grappige aan een Oval is dat je echt enkel de eerste paar trappen denkt van het dat is anders en daarna voelt het gelijk weer normaal. Klimmen is wel een flink stuk relaxter met een oval, minder harken.
Ik heb recent ook een ovalen tandwiel gemonteerd op m'n Canyon Grand Canyon 29er. Was een 2x11 setup maar gebruikte het kleinere tandwiel vooraan eigenlijk quasi nooit dus speelde sowieso met het idee om er een 1x11 van te maken. Maar meteen ook een absoluteBLACK 36t op gegooid, om voor mezelf eens uit te maken wat voor effect zoiets heeft. Lang getwijfeld over het aantal tanden maar totnogtoe nog geen enkele keer problemen gehad met de 36t. Fijn gevoel om te fietsen, voelt inderdaad na een paar ritten als natuurlijk aan en daarna op een fiets met rond tandwiel rijden voelt plots vreemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren op de juiste keuze voor een nieuwe fiets als opvolger van mijn Bulls Copperhead 3 uit 2012. Hoe kom ik nu tot de juiste keuze tot een nieuwe fiets? Voor mijn gevoel heb ik te weinig concrete eisen en wensen om echt het verschil te kunnen bepalen tussen voor mij vergelijkbare fietsen:

fietsgedrag
standaard MTB-routes in NL
gemiddeld 40km per rit
in de toekomst wellicht een race/toertocht

eisen
voorvork minimaal RS Reba of Fox
afmontage op XT niveau
bekend merk

wensen
carbon frame
voorkeur voor 29"
verkrijgbaar in fysieke winkel

budget
maximaal € 2000.-

opties
met deze vrij basis wensen en eisen kom ik bijvoorbeeld tot:

Scott Scale 930
Cube Reaction C:62 race
Canyon Exceed CF SL 6.0

Hoe maak ik op basis van looks en zonder proefrit nu de keuze welke van deze 3 de beste fiets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Als die Copperhead goed past, dan zou ik daar eens de geometrie van opzoeken en die naast de geo leggen van de andere fietsen en de verschillende maten.

Toch altijd makkelijker om een kleiner frame groter te maken door een iets langere stuurpen te monteren en/of een setback zadelpen te plaatsen. Een groter frame kleiner maken word al wat moeilijker. Daar zou je enkel iets met een kortere stuurpen kunnen doen om de reach te verkorten. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan ook uitgaan voor een maatje kleiner, zeker als je tussen 2 maten in zit. Ben zelf ook rond jouw lengte en ik prefereer over het algemeen een M/18".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Aghanim schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:56:
Hoe maak ik op basis van looks en zonder proefrit nu de keuze welke van deze 3 de beste fiets is?
Dat kun jij alleen zelf... Voor mij van die drie de Exceed want de Scott en Cube vind ik niet mooi :P

Je post is niet volledig genoeg, ondanks dat hij heel uitgebreid is staat er eigenlijk alleen maar informatie in die er weinig tot niet toe doet ;)

Wat zijn standaard MTB-routes in NL voor jou? Ik denk dat je andere routes rijdt dan ik want anders zou je niet met die fietsen aankomen ;) En ik rijd ook standaard MTB-Routes in NL.

Waar word je nou echt blij van als je aan het MTB'en bent?
pjlgt schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:09:
Als die Copperhead goed past, dan zou ik daar eens de geometrie van opzoeken en die naast de geo leggen van de andere fietsen en de verschillende maten.

Toch altijd makkelijker om een kleiner frame groter te maken door een iets langere stuurpen te monteren en/of een setback zadelpen te plaatsen. Een groter frame kleiner maken word al wat moeilijker. Daar zou je enkel iets met een kortere stuurpen kunnen doen om de reach te verkorten. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan ook uitgaan voor een maatje kleiner, zeker als je tussen 2 maten in zit. Ben zelf ook rond jouw lengte en ik prefereer over het algemeen een M/18".
Een setback zadelpen gebruik je niet om een te korte fiets op te lossen. Zo'n zadelpen gebruik je om goed op je fiets te zitten tov het bottom bracket. En daarnaast, op een MTB zit je niet zoveel op het zadel dus die afstand doet er eigenlijk niet zo toe. Stel dat je een 25mm setback zadelpen neemt en je komt bij iedere klim staand op de pedalen tegen je shifters met je knieën. Dan heb je dus gewoon een te korte fiets terwijl je er wel goed op 'zit'.

De Copperhead is uit 2012 en sinds die tijd is er een revolutie gaande in MTB-land. Als je een korte fiets wilt valt de Scott af en kom je op de Cube uit, die is kort.

[ Voor 48% gewijzigd door Ruud op 01-06-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Dat kun jij alleen zelf... Voor mij van die drie de Exceed want de Scott en Cube vind ik niet mooi :P

Je post is niet volledig genoeg, ondanks dat hij heel uitgebreid is staat er eigenlijk alleen maar informatie in die er weinig tot niet toe doet ;)

Wat zijn standaard MTB-routes in NL voor jou? Ik denk dat je andere routes rijdt dan ik want anders zou je niet met die fietsen aankomen ;) En ik rijd ook standaard MTB-Routes in NL.

Waar word je nou echt blij van als je aan het MTB'en bent?
Goede en terechte vragen. Ik rijd vooral in regio Den Bosch - Nijmegen. Dus routes als Nijmegen en Herpen en verder vind ik Waalre een gave route. Voor mij is de combinatie van single tracks (techniek) en afdalingen (snelheid) waar ik enthousiast van word. Veel klimmen hoeft voor mij niet per sé, maar dat is wel benodigd om daarna af te kunnen dalen. Ik ga zo min mogelijk over de weg maar mijn thuis route ligt op 8KM enkele reis, dus 16km asfalt per keer.

Hopelijk helpt dit om een beter beeld te vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Aghanim schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:15:
[...]

Goede en terechte vragen. Ik rijd vooral in regio Den Bosch - Nijmegen. Dus routes als Nijmegen en Herpen en verder vind ik Waalre een gave route. Voor mij is de combinatie van single tracks (techniek) en afdalingen (snelheid) waar ik enthousiast van word. Veel klimmen hoeft voor mij niet per sé, maar dat is wel benodigd om daarna af te kunnen dalen. Ik ga zo min mogelijk over de weg maar mijn thuis route ligt op 8KM enkele reis, dus 16km asfalt per keer.

Hopelijk helpt dit om een beter beeld te vormen.
Waalre is gewoon een route door het bos, (als dat die 50km route is die bij Mie Pils begint?) daar kun je met elke fiets terecht. Herpen ken ik niet en Nijmegen heeft leuke stukken maar is ook grotendeels niet zo spannend qua techniek.

Dus lekker kilometers maken in het bos! Daar passen alledrie de fietsen prima bij maar ik wil je toch even de standaard zithouding laten zien op die fietsen die je noemt. (Ik heb er speciaal mijn Cube Reaction GTC voor uit de garage gehaald :P )

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iWRsFy/file_2.jpg

Fiets ie fijn? Best oke, hij is zenuwachtig, licht, maar echt plezier zoals op een trail-fiets kun je er niet mee hebben als je ze vergelijkt. De afstelling zadel vs stuur is vergelijkbaar met mijn racefiets. Dat heeft tot gevolg dat je minder makkelijk stuurt met je lichaam en het zwaartepunt. Je mist gewoon wendbaarheid.

Mijn welgemeende advies is dus als je een fiets neemt dat je niet op deze zithouding uit moet komen. En dat risico is er wel in de klasse waarin jij zoekt. Is mijn frame te klein? Nee dat zeker niet, het is gewoon een zenuwachtige racebak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:28:
[...]

Waalre is gewoon een route door het bos, (als dat die 50km route is die bij Mie Pils begint?) daar kun je met elke fiets terecht. Herpen ken ik niet en Nijmegen heeft leuke stukken maar is ook grotendeels niet zo spannend qua techniek.

Dus lekker kilometers maken in het bos! Daar passen alledrie de fietsen prima bij maar ik wil je toch even de standaard zithouding laten zien op die fietsen die je noemt. (Ik heb er speciaal mijn Cube Reaction GTC voor uit de garage gehaald :P )

[afbeelding]

Fiets ie fijn? Best oke, hij is zenuwachtig, licht, maar echt plezier zoals op een trail-fiets kun je er niet mee hebben als je ze vergelijkt. De afstelling zadel vs stuur is vergelijkbaar met mijn racefiets. Dat heeft tot gevolg dat je minder makkelijk stuurt met je lichaam en het zwaartepunt. Je mist gewoon wendbaarheid.

Mijn welgemeende advies is dus als je een fiets neemt dat je niet op deze zithouding uit moet komen. En dat risico is er wel in de klasse waarin jij zoekt. Is mijn frame te klein? Nee dat zeker niet, het is gewoon een zenuwachtige racebak :)
Bedankt voor de moeite die je neemt om mijn vraag te beantwoorden. Ik heb al eerder bij bepaalde fietsen gehoord dat die te 'racy' zijn. Dat gevoel krijg ik nu bij de door mij voorgestelde fietsen ook en wendbaarheid lijkt me juist wel van belang op de routes die ik fiets. Ik zoek een combinatie tussen snelheid, wendbaarheid en comfort. Ik hoef er niet de laatste 10 seconden uit te persen op een route maar wil vooral lol hebben en toch wat meer snelheid pakken. Mijn insteek was nu dat ik voldoende budget heb en dan graag iets koop dat goed is.

Wat voor fietsen (serie of merken) passen in jouw ogen dan beter bij mijn wensen? Moet ik dan qua budget juist omlaag of is het niet zo dat bij dit budget en daarboven de nadruk steeds meer ligt op competitie en daarmee inleveren van comfort om net wat sneller te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Budget is niet zo'n issue, het enige waar je jezelf een plezier mee doet bij een hoger budget is een beter setje wielen.

Fully of hardtail is geen discussie, dat doet er niet zo toe. Met een hardtail kun je op de routes die jij noemt perfect uit de voeten.

Als ik jouw keuze zou moeten maken? Een zo goedkoop mogelijke fiets die voldoet aan je eisen qua afmontage en dan investeren in wielen!

https://www.canyon.com/nl...-al-slx-29-9-0-trail.html
Wat relaxtere geo
Vork waar je echt iets aan hebt
Wielen die eigenlijk best oke zijn
en als klap op de vuurpijl ook nog eens een dropper en ja dat is gewoon leuk op sommige plekken in Nijmegen...

Deze fiets is echt in alles beter dan de Exceed maar heeft geen carbon frame. Maar is dat slechter dan alu? ;)

En daarnaast, liever een goed alu frame dan een instap carbon frame.

Dit zou ook een goede optie zijn:
https://www.canyon.com/mtb/neuron/2018/neuron-al-7-0.html
Mindere maar toch meer dan capabele vork (in vergelijking met de 34 factory)
Wielen geen idee, ongetwijfeld minder want Mavic :P
SLX schakelwerk, ietsje minder dan XT maar schakelt prima
Remmen ken ik eigenlijk niet, zal niet slecht zijn en anders is een setje SLX-remmen voor 120 euro wel te vinden als ze echt tegenvallen. (Wat ze niet gaan doen)

Inzetbereik is vergelijkbaar met de hardtail waarbij je eerder vermoeid zult zijn op de HT terwijl je op de fully nog verder kunt.

[ Voor 30% gewijzigd door Ruud op 01-06-2018 13:52 ]

Pagina: 1 ... 117 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.