WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
De xt remmen bevallen overigens prima
Alleen net een poging gedaan om een tikje uit mijn naaf te halen... Bleek een kogel gebroken te zijn en het losse stukje vastgesmolten aan de conus van de freehub, leek net een soldeerpuntje... Als ik deze ga vervangen zal een poging doen er een foto van te maken.
Gelukkig een vervangende freehub kunnen vinden voor 23 euro uit Engeland, op de meeste plekken zijn ze 50 euro (voor een waardeloos stuk techniek). Ondertussen maar sparen voor een nieuw wiel(set)
@Prulleman: Heb op de kleinste kransjes vooral op (semi) verharde wegen gereden, maar ook wel over het strand en in slecht weer. Misschien dus niet zo gek dat die op zijn. De 2 of 3 kettingen wisselen methode had ik over gelezen en klinkt wel interessant, maar ook als extra gedoe (met quick link wel stuk makkelijker). Aan de andere kant, als je de ketting eraf hebt is het schoonmaken van de drive train ook weer een stukje eenvoudiger.
Ben wel benieuwd wat jij beter vindt aan een Lux dan aan een Neuron:)Strider schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:32:
[...]
Ga je ook voor een Carbon frame? Ben wel benieuwd![]()
Ik heb afgelopen zaterdag bij Bikefreak TEST-festival op een Lux en een Neuron gefietst, beide waren geweldig maar de Lux was voor mijn gevoel nog net iets beter. Waarschijnlijk kwam dat door de wat diepere houding in combinatie met het lichte frame![]()
Daarna ook nog op een BMC Speedfox AMP Two gefietst (elektrisch, carbon, fully), man wat een ervaring was dat. Heerlijk als je niet meer zo veel energie hebt maar nog steeds lekker over de tracks kan scheuren
Carbon behoort wel tot de mogelijkheden, op dit moment bestaat de shortlist uit drie frames. Intense Primer, Santa Cruz Hightower en Rocky Mountain Instinct. Maar ze lijken nogal lastig leverbaar te zijn in de juiste maat

Tip, neem een quicklink tang, heel handig om te openen en te sluiten, soms gaat het heel makkelijk met de hand, maar soms lijkt het wel onmogelijk.Morrar schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:08:
@fmb: Thanks! Nee vervangen kost 5 tientjes en is zo gedaan, dus valt inderdaad wel te overzien. Maar voelt ergens een beetje zonde om 11 tandwielen weg te mieteren als er maar 3 versleten zijn. Wellicht bewaar ik de tandwielen + spacers voor de toekomst, wie weet wanneer ze van pas komen...
@Prulleman: Heb op de kleinste kransjes vooral op (semi) verharde wegen gereden, maar ook wel over het strand en in slecht weer. Misschien dus niet zo gek dat die op zijn. De 2 of 3 kettingen wisselen methode had ik over gelezen en klinkt wel interessant, maar ook als extra gedoe (met quick link wel stuk makkelijker). Aan de andere kant, als je de ketting eraf hebt is het schoonmaken van de drive train ook weer een stukje eenvoudiger.
Ik heb nu 1 ritje gedaan met de holmenkol lube extreme, veel te weinig uiteraard om iets zinnigs erover te zeggen, maar het loopt soepel en stil bij droge omstandigheden. Heb mijn vouwfiets ketting er gisteren ook mee gesmeerd, die is namelijk ook altijd goed zwart. Voor het aanbrengen de ketting volledig schoongemaakt met wasbenzine, je ziet dat er dan in het begin nog wel wat zwarte meuk naar buiten komt, maar ik denk dat dat na een paar ritjes ook weg is, paar keer droog afnemen en bijsmeren in het begin.
Ketting snel en goed schoonmaken? Lampenolie in een bidon, ketting erbij, dop erop en schudden maarPrulleman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:23:
[...]
Tip, neem een quicklink tang, heel handig om te openen en te sluiten, soms gaat het heel makkelijk met de hand, maar soms lijkt het wel onmogelijk.
Ik heb nu 1 ritje gedaan met de holmenkol lube extreme, veel te weinig uiteraard om iets zinnigs erover te zeggen, maar het loopt soepel en stil bij droge omstandigheden. Heb mijn vouwfiets ketting er gisteren ook mee gesmeerd, die is namelijk ook altijd goed zwart. Voor het aanbrengen de ketting volledig schoongemaakt met wasbenzine, je ziet dat er dan in het begin nog wel wat zwarte meuk naar buiten komt, maar ik denk dat dat na een paar ritjes ook weg is, paar keer droog afnemen en bijsmeren in het begin.
0.75 en 1 is de slijtage van de ketting met een slijtage-checkerTylen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:31:
@Morrar en @Prulleman wat bedoelen jullie met 0.75 en 1? En die 2/3 ketting methoden, is dat gewoon om de zoveel ritjes van ketting wisselen om de tandwieltjes te laten wennen aan andere kettingen???
Je kettingwielen en ketting slijten inderdaad op elkaar in en doordat je twee of drie kettingen door elkaar gebruikt rek je de levensduur iets op. Verwacht er geen wonderen van, het scheelt misschien 300 km. Als je na je eerste ketting al overslaande tandjes hebt door slijtage ben je duidelijk te lang doorgereden met de eerste ketting.
Thanks. Maar ketting en cassettes zijn niet zo heel duur (vergeleken met de motorsport waarin ik actief ben) dus opzich beetje overkill.Ruud schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:34:
[...]
0.75 en 1 is de slijtage van de ketting met een slijtage-checker
Je kettingwielen en ketting slijten inderdaad op elkaar in en doordat je twee of drie kettingen door elkaar gebruikt rek je de levensduur iets op. Verwacht er geen wonderen van, het scheelt misschien 300 km. Als je na je eerste ketting al overslaande tandjes hebt door slijtage ben je duidelijk te lang doorgereden met de eerste ketting.
Aan de andere kant is een tweede ketting wel makkelijk met schoonmaken inderdaad.
Edit: https://www.fietssport.nl...ttingslijtage-controleren Duidelijke uitleg. Ik leer meer en meer
[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 15-05-2018 09:39 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@Ruud: Klopt te lang doorgereden met eerste ketting. Maar goed, ben net nieuw met MTBen, dus zie het als leergeld.
Overigens; is het waard om 2 tientjes extra te spenderen voor XT cassette of is SLX wel prima? Neig zelf naar SLX, maar misschien zijn er mensen met ervaringen?
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik ga vanavond hetzelfde doen (als alles binnen komt vanmiddag). Hopelijk loopt het wat soepeler hahaha.NoepZor schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:04:
Gisteren mijn MTB banden tubeless gemaakt. Ik heb Schwalbe TLE banden en de velgen van mijn Giant Fathom waren ook al tubeless ready. Ik heb oude ventielen uit lekke biba's geknipt en als latex Joe's no flats gekocht. Ene kant viel het mee, andere kant ook weer niet. Het latex is wel een knoeigoedje en lekt er aan alle kanten uit. Daarnaast had ik een co2 patroon nodig om de banden goed op de velg te krijgen. Met mijn vloerpomp alleen lukte het niet. De banden zitten ook vrij los op de velg. Nadat ze er goed op zaten bleef het her en der lekken, wat na wat rondzwaaien uiteindelijk gestopt is. Nadien zijn de banden wel aardig op druk gebleven. Vanavond voor de zekerheid checken
@Morrar De SLX heeft 1 spider (3 grootste) en de rest losse kransjes. De XT heeft 2 spiders. (3+3) Minder losse kransjes is minder vreten in je bodyPrulleman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:50:
Verschil is voornamelijk een paar gram, technisch is er weinig (of zelfs geen??) verschil
Bij bike-discount.de is de 11-42 slx 50 euro en de xt 65.. ik denk dat ik voor die 15 euro dan toch de xt zou nemen. Gewicht is amper de moeite (491 vs 447).
Of weer een sunrace, dan heb je een cassette van 53 euro van 401 gram.. vergelijken met de SLX een goede deal en volgens mij ook 2 spiders:
https://www.bike-discount...eed-cassette-11-42-530156
Hoe ik het altijd doe:NoepZor schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:04:
Gisteren mijn MTB banden tubeless gemaakt. Ik heb Schwalbe TLE banden en de velgen van mijn Giant Fathom waren ook al tubeless ready. Ik heb oude ventielen uit lekke biba's geknipt en als latex Joe's no flats gekocht. Ene kant viel het mee, andere kant ook weer niet. Het latex is wel een knoeigoedje en lekt er aan alle kanten uit. Daarnaast had ik een co2 patroon nodig om de banden goed op de velg te krijgen. Met mijn vloerpomp alleen lukte het niet. De banden zitten ook vrij los op de velg. Nadat ze er goed op zaten bleef het her en der lekken, wat na wat rondzwaaien uiteindelijk gestopt is. Nadien zijn de banden wel aardig op druk gebleven. Vanavond voor de zekerheid checken
-Band er om
-Ventielkern er uit
-Band op zijn plek ploppen (doe ik met de luchtspuit van de compressor)
-Leeg laten lopen
-Latex via het ventiel er in
-Weer vol
-Snel ventielkern er in
-Verder oppompen
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Zo kan het ookblitzkrieg schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:32:
[...]
Hoe ik het altijd doe:
-Band er om
-Ventielkern er uit
-Band op zijn plek ploppen (doe ik met de luchtspuit van de compressor)
-Leeg laten lopen
-Latex via het ventiel er in
-Weer vol
-Snel ventielkern er in
-Verder oppompen
Mijn ervaring is dat het toch weer gesmeer wordt als je het laatste stuk band er weer oplegt na het vullen met latex.
Hmm thanks voor deze tips! Sunrace kende ik niet, maar ziet er ook wel interessant uit. Bikediscount is ook weer wat goedkoper dan Mantel en 12Go, dus dat is ook mooi meegenomenPrulleman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:47:
Mijn huidige sunrace 11-42 heeft ook 1 spider en de rest los, de body van mijn gare formula naaf zag er (aan de buitenkant) nog piekfijn uit. Is pas de eerste cassette op deze body, dus misschien dat het na een langere tijd wel een issues wordt. maar het invreten zou voor mij niet de doorslag zijn om XT te nemen.
Bij bike-discount.de is de 11-42 slx 50 euro en de xt 65.. ik denk dat ik voor die 15 euro dan toch de xt zou nemen. Gewicht is amper de moeite (491 vs 447).
Of weer een sunrace, dan heb je een cassette van 53 euro van 401 gram.. vergelijken met de SLX een goede deal en volgens mij ook 2 spiders:
https://www.bike-discount...eed-cassette-11-42-530156
Dit is ongeveer de werkwijze die ik gevolgd heb. Ik had tubeless ready wielen, dus ik had geen duct tape nodig
[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 15-05-2018 13:36 ]
valt mee als je via het ventiel vult (met de core eruit uiteraard).blitzkrieg schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:17:
[...]
Mijn ervaring is dat het toch weer gesmeer wordt als je het laatste stuk band er weer oplegt na het vullen met latex.
Bij mij is het vrijwel zonder geklieder gelukt, door (zoals ook in de stappen hierboven) eerst te ploppen zonder latex (zonder core ging het met een normale pomp), en dan vullen via het ventiel. Vervolgens de core erin en rustig pompen, dan heb je hooguit wat latex uit wat kleine openingen, maar dan zit echt niet alles onder..
Let wel op een wat langere levertijd en hogere shipping, ik heb daar nu 2 keer besteld, maar dan een hoop tegelijk. Laatste keer duurdere het 7 dagen voor het binnen was.Morrar schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:27:
[...]
Hmm thanks voor deze tips! Sunrace kende ik niet, maar ziet er ook wel interessant uit. Bikediscount is ook weer wat goedkoper dan Mantel en 12Go, dus dat is ook mooi meegenomen
Dat zeg ik dus...Prulleman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:38:
[...]
valt mee als je via het ventiel vult (met de core eruit uiteraard).
Bij mij is het vrijwel zonder geklieder gelukt, door (zoals ook in de stappen hierboven) eerst te ploppen zonder latex (zonder core ging het met een normale pomp), en dan vullen via het ventiel. Vervolgens de core erin en rustig pompen, dan heb je hooguit wat latex uit wat kleine openingen, maar dan zit echt niet alles onder..
Ah check. Ja dan wordt het een zooitje idd.NoepZor schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:36:
[...]
Dit is ongeveer de werkwijze die ik gevolgd heb. Ik had tubeless ready wielen, dus ik had geen duct tape nodigIk heb zoals gezegd ook oude ventielen gebruikt en bijgeknipt. Latex ook op die manier er in gegooid, ging prima. So far so good. Alleen zijn banden gaan er strak omheen waardoor ze op te pompen zijn met een vloerpomp. Mijn schwalbe banden zitten erg los om de velg wanneer ze niet opgepompt zijn (je kunt ze er af halen zonder bandenlichter). Vandaar dat ik co2 patroon (geen compressor in huis) nodig had, en aan alle kanten de latex er uit liep door de kier tussen band en velg.
De Lux voelde voor mijn gevoel aan als een echte licht gewicht fiets, dat gevoel had ik niet zo bij de Neuron.Ruud schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:10:
[...]
Ben wel benieuwd wat jij beter vindt aan een Lux dan aan een Neuron:)
Carbon behoort wel tot de mogelijkheden, op dit moment bestaat de shortlist uit drie frames. Intense Primer, Santa Cruz Hightower en Rocky Mountain Instinct. Maar ze lijken nogal lastig leverbaar te zijn in de juiste maat
Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen, maar dat onderdeel zou voor mij doorslaggevend zijn.
BlaBlaBla
Ik krijg net de set binnen en de ventielen zitten niet meer vast aan de rubberen band (zoals wel te zien is in alle filmpjes van minimaal 6 jaar oud
In de handleiding staat ook niet goed hoe het moet.
Moet ik eerst het ventiel er gewoon in de velg vast maken en daarna de rubberen band erover heen leggen (gaatjes natuurlijk wel uitlijnen). Of moet ik eerst de rubberen band in de velg monteren en daarna het ventiel daar doorheen drukken?
* Tylen voelt zich nu echt helemaal een newbee met al die vragen.
Eerst het velglint erin, daarna het ventiel monteren. Dan krijg je de beste afdichting rond het ventiel.Tylen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:06:
Hmm ik voorspel problemen vanavondIEmand hier ook wel eens een Joe's no flats kitje gebruikt met auto ventiel?
Ik krijg net de set binnen en de ventielen zitten niet meer vast aan de rubberen band (zoals wel te zien is in alle filmpjes van minimaal 6 jaar oud)
In de handleiding staat ook niet goed hoe het moet.
Moet ik eerst het ventiel er gewoon in de velg vast maken en daarna de rubberen band erover heen leggen (gaatjes natuurlijk wel uitlijnen). Of moet ik eerst de rubberen band in de velg monteren en daarna het ventiel daar doorheen drukken?
* Tylen voelt zich nu echt helemaal een newbee met al die vragen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dus ventiel door het kleine gaatje van rubberen velg lint proppen?Joris748 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:38:
[...]
Eerst het velglint erin, daarna het ventiel monteren. Dan krijg je de beste afdichting rond het ventiel.
1. Eerste ouwe velg lint verwijderen en nieuwe gele plakkende velg lint plaatsen;
2. Dan rubberen velg lint plaatsen;
3. Ventiel erdoorheen douwen.
Thanks
[ Voor 20% gewijzigd door Tylen op 15-05-2018 15:44 ]
Als de combi TLR is, dan haakt de band mooi in de velg zonder extra hulpmiddelen en heb je dus alleen tape nodig om je spaakgaten af te dichten, een tubeless ventiel en latex.
Ik heb niet tubeless ready velgen welke ik dus tubeless wil maken met die kit.Prulleman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:07:
Welke velgen en banden heb je? Als je velgen en banden tubeless ready zijn heb je geen rubber strip nodig, dat is/was voor reguliere velgen, zodat de hiel van de band beter in de rand van de velg blijft zitten.
Als de combi TLR is, dan haakt de band mooi in de velg zonder extra hulpmiddelen en heb je dus alleen tape nodig om je spaakgaten af te dichten, een tubeless ventiel en latex.
Wat voor velgen heb je? Sommige non-tlr velgen kun je prima tubeless maken zonder die rubber strip.Tylen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:51:
[...]
Ik heb niet tubeless ready velgen welke ik dus tubeless wil maken met die kit.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Cube ZX20, 32H, DiscJoris748 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:04:
[...]
Wat voor velgen heb je? Sommige non-tlr velgen kun je prima tubeless maken zonder die rubber strip.
Maar het is gelukt
Hopelijk zijn ze morgen nog op spanning, dan gelijk ff rondje fietsen in de middag.
Thanks for the info mannen. Het was zelfs voor zo'n newbee als ik best goed te doe
Edit: Mission accomplished. Ze zijn nog hard
[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 16-05-2018 09:27 ]
Nu heb ik veel collega's die fanatiek mountainbiken en paar keer mee geweest op mijn 17 jaar oude giant warp (full susp)(schoolfiets) maar dat ding is niet echt geschikt voor het echte werk. Toch besloten om eens te kijken voor een MTB, uiteindelijk afgelopen weekend een Giant XTC advanced 29er 1.5 LTD gekocht. Maandag een rondje gedaan in Soerendonk (regio waar ik woon). Aan het einde dacht DIT HAD IK EERDER MOETEN DOEN. Man wat zijn die singletracks gaaf zeker met beetje snelheid erin, maar moet nog wel wat oefenen
2-3 juni doe ik mee met collega's aan 24h Lakebike in best, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Leuke fiets om mee te beginnenCyrus The Virus schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:01:
Ook even melden hier, ...[knip]..., uiteindelijk afgelopen weekend een Giant XTC advanced 29er 1.5 LTD gekocht. Maandag een rondje gedaan in Soerendonk (regio waar ik woon). Aan het einde dacht DIT HAD IK EERDER MOETEN DOEN. Man wat zijn die singletracks gaaf zeker met beetje snelheid erin, maar moet nog wel wat oefenen
De route Soerendonk die om Maarheeze richting Someren Heide loopt ken ik, die is erg leuk! Wat dat betreft woon je niet slecht...
De andere lus staat nog op mijn lijstje
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Dankje, vooralsnog geen moment spijt van de aankoop (vond vooral de kleurstelling vet) heb wel voor 2017 model gekozen met Fox vork en volledig XT.Tacoos schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:17:
[...]
Leuke fiets om mee te beginnen![]()
De route Soerendonk die om Maarheeze richting Someren Heide loopt ken ik, die is erg leuk! Wat dat betreft woon je niet slecht...
De andere lus staat nog op mijn lijstje
Ja heb nu de kleinere west lus gedaan, de grotere variant richting Someren wil ik nog doen. Genoeg bos hier in de buurt. Vrijdag rondje best doen.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
- Band was na 2 dagen wat slapper, maar er zat nog lucht in. Weer op druk gezet.
- Sturen lijkt anders aan te voelen, iets slapper en wat minder direct. Kan zijn dat de band nu soepeler aanspreekt?
- Rolweerstand lijkt marginaal beter, maar niet een dag/nacht verschil.
Is de druk in je banden gelijk of ook lager? Ik heb het verschil in rolweerstand overigens nog nooit gevoeld. De tests bewijzen het maar zonder vermogensmeter zie ik dat echt nietNoepZor schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:05:
Gisteren eerste rondje gereden op tubeless, enkele bevindingen:
- Band was na 2 dagen wat slapper, maar er zat nog lucht in. Weer op druk gezet.
- Sturen lijkt anders aan te voelen, iets slapper en wat minder direct. Kan zijn dat de band nu soepeler aanspreekt?
Wanneer merk je dat het sturen anders aanvoelt?
Welke banden gebruik je en hoe breed zijn je velgen?
Je velgen zijn smal en je banden worden iets soepeler zonder binnenband, kan zijn dat ze gewoon meer zijn gaan rollen en dat je dat voelt.
Gisteren ben ik ook mijn eerste rondje gaan fietsen erop. Banden zijn gelukkig nog steeds op juiste spanning gebleven.NoepZor schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:05:
Ben wel van van standaard banden (Touch Tom, Rapid Rob geloof ik) naar Rocket Ron, Racing Ralph gegaan.
Mijn standaard rondje (MTB Route Zeewolde) deed ik nu in 1:07 ipv 1:15. En had 18 gouden plakken verdient
Vind het onverhard zeker lekkerder rijden maar het kan ook aan de andere banden liggen.
Bij mij duurde het ook een week of 2 voordat de banden goed op druk bleven, blijkbaar moet de latex bij sommige banden (RaRa bij mij) wat meer doordringen in alle poriën. Nu blijven ze zeker meer dan een maand op druk. Af en toe nog issues gehad met drukverlies, maar dat was achteraf te verklaren door een vervuild ventiel. Na oppompen kan het zijn dat er wat latex ronde de rubbers van je ventiel core gaat zitten waardoor het rubber zijn werk niet meer optimaal kan doen, de core verwijderen en de latex restjes eraf wrijven is dan de oplossing. (Uiteraard kan dit ook een probleem zijn bij een nieuwe tubeless setup, dus de moeite waard om te checken als de problemen met druk aanhouden).NoepZor schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:05:
Ik zou ook zeker onder de 2 bar gaan rijden, rij zelf 1.5 - 1.7 (~78 kilo)
Nice, daar doen we het voor!Tylen schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:31:
[...]
Gisteren ben ik ook mijn eerste rondje gaan fietsen erop. Banden zijn gelukkig nog steeds op juiste spanning gebleven.
Ben wel van van standaard banden (Touch Tom, Rapid Rob geloof ik) naar Rocket Ron, Racing Ralph gegaan.
Mijn standaard rondje (MTB Route Zeewolde) deed ik nu in 1:07 ipv 1:15. En had 18 gouden plakken verdient![]()
Vind het onverhard zeker lekkerder rijden maar het kan ook aan de andere banden liggen.
Maar dan rijd je totaal niet verhard met de banden denk ik? Zelf heb ik hem nu op 2.65 bar staan en wil hem achter liefst nog iets harder (rond de 3 bar). Dit temeer ook omdat ik veel verhard rijd ermee (+/- 25% van de totale rit). Nou ben ik ook 95 kiloPrulleman schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:24:
[...]
Ik zou ook zeker onder de 2 bar gaan rijden, rij zelf 1.5 - 1.7 (~78 kilo)
Ik heb niet het gevoel dat ik geen grip heb met deze harde opzet.
Verschil met de racefiets bij eenzelfde inspanning? Een km of 4 per uur. 26 vs 30km/h. Zo'n hoge bandenspanning is alleen maar goed voor het idee dat tussen je oren zit.
Voor mij is Dorst (+ cadettenkamp en vrachelen) mijn thuis rondje en dit is ongeveer 2 x 8 KM over de weg. (andere routes zijn per definitie met de auto heen/terug).Tylen schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:34:
[...]
Maar dan rijd je totaal niet verhard met de banden denk ik? Zelf heb ik hem nu op 2.65 bar staan en wil hem achter liefst nog iets harder (rond de 3 bar). Dit temeer ook omdat ik veel verhard rijd ermee (+/- 25% van de totale rit). Nou ben ik ook 95 kilo![]()
Ik heb niet het gevoel dat ik geen grip heb met deze harde opzet.
Dus dan is het afhankelijk van hoeveel rondjes ik rij, maar het komt regelmatig voor dat ik bv alleen Dorst pak.. dan is het 2/3 over de weg en 1/3 bos. In een gunstiger geval pak ik alle 3 de routes en is de verhouding ongeveer andersom.
Punt is wat je belangrijk vind.. mijn gemiddelde op de weg vind ik niet belangrijk genoeg om er comfort, grip en snelheid in het bos voor in te leveren. Mocht dit wel een issue zijn, kan je ook nog een pompje meenemen, (altijd handig, heb ik ook eigenlijk altijd bij, alleen teveel moeite en gedoe).
Op het totale stuk op de weg heb ik een gemiddelde van ongeveer 26, en op de stukken zonder stoplichten of ander obstakels cruise ik met ~28-30. uiteraard afhankelijk van de wind en de terugweg is meestal ook wat minder
Het rolt inderdaad wat zwaarder op de weg, maar daarvan zijn de nadelen te overzien. De nadelen van met 2.5 + in het bos daarentegen zijn (voor mij) aanzienlijk groter. En we hebben het hier natuurlijk wel over MTB, en niet over racefietsen, dus liever een beetje nadeel op de weg en alleen maar voordeel in het bos dan andersom. (en de rolweerstand van RaRa's is gelukkig niet al te hoog door de lage kleine noppen. met grove banden is het nadeel misschien een stuk groter, geen ervaring mee)
Maar probeer het eens uit, zet je banden halverwege je rondje in het bos maar eens op 1.7 voor 1.9 achter, dat moet met jou gewicht wel lukken. Ik weet zeker dat je meer grip en snelheid zult ervaren.
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 17-05-2018 12:59 ]
verder is rijstijl en ondergrond ook een behoorlijk factor, maar ook de banden zelf (type rubber, dikte van de zijkant etc). En niet te vergeten de geometrie van je fiets en je houding (voor de verdeling van de druk voor en achter)
Eén van de de redenen dat ik tubeless ben gegaan is omdat ik met 2.0 bar voor / 2.2 bar achter moest rijden ivm pinch flats. Ik ben niet de lichtste door mijn lengte (83 kg bij 1.97m) en met mijn rijstijl (agressief zonder altijd de beste lijn te hebben) was minder druk een recept voor lekke banden. Hopelijk kan ik nu wat lager gaan zitten, dacht zelf aan 1.8 bij 2.0.
Dit is trouwens de fiets in Winterberg (Cube Reaction GTC One uit 2017). Was erg tof daar! Nooit eerder geweest maar mooie omgeving, leuke paadjes als je ze weet te vinden, en de freeride bij Willingen was ook mooi om te doen.

Specialized Epic
Specialized Fasttrack 29x2.3 @ 1,5 bar
Tubeless gemaakt met latex
Rijdergewicht @ 75 kg
Gebruik deze setup in nagenoeg alle omstandigheden. Vorig jaar in de Zwitserse Alpen rond Verbier voor de zekerheid met een Specialized Ground Control aan de voorzijde gereden. In mijn geval is 1,5 bar icm latex ook op wortels en stenen prima.
Bandendruk dik boven 2,0 bar gaat echt ten kosten van de grip.
Bandendruk is slecht te vergelijken by the way, is ook erg afhankelijk van de breedte van je velg! Ik zit op 1.7 bar bij 28mm interne breedte (95KG, XKing 2.4 Protection)
Ben vroeger heel veel in de omgeving van La Roche en Houffalize geweest en meer recent ook weer Houffalize en Manhay/Dochamps. Iets nieuws zou wel leuk zijn
Ik lees wel leuke dingen over Nideggen, maar iets in de Ardennen wat je niet mag missen hoor ik ook graag.
Spa, Malmedy Xhoffraix, Waimes, Robbertville, Hockai liggen leuke paden. Alleen in Malmedy mag je geloof ik niet meer buiten de officiële MTB paden komen. Daar liggen wel de leukste paden, dus jammer.Prulleman schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:23:
Iemand nog een leuke tip voor een tripje in de Ardennen of Eiffel. Over een paar weken een dagje gepland, maar nog niet concreet waarnaar toe. Gaat om een dagtripje, dus de reistijd (vanuit Breda) moet enigszins acceptabel rond max 3 uur (enkele reis) zitten en de route ~50km
Ben vroeger heel veel in de omgeving van La Roche en Houffalize geweest en meer recent ook weer Houffalize en Manhay/Dochamps. Iets nieuws zou wel leuk zijn
Ik lees wel leuke dingen over Nideggen, maar iets in de Ardennen wat je niet mag missen hoor ik ook graag.
25 juni is de Raid des Hautes Fagnes (RdHF), de toertocht/marathon die je gereden moet hebben in de Ardennen. Je kan nog voordelig inschrijven de komende week (of 2).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Thanks, RdHF is 24 juni, precies de geplande dag. Eens kijken of de 64 km en de starttijd haalbaar is.zonoskar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:54:
[...]
Spa, Malmedy Xhoffraix, Waimes, Robbertville, Hockai liggen leuke paden. Alleen in Malmedy mag je geloof ik niet meer buiten de officiële MTB paden komen. Daar liggen wel de leukste paden, dus jammer.
25 juni is de Raid des Hautes Fagnes (RdHF), de toertocht/marathon die je gereden moet hebben in de Ardennen. Je kan nog voordelig inschrijven de komende week (of 2).
Nog specifieke routes bij Spa of waimes?
Juist dan is het gevaarlijker: door die harde banden heb je veel minder grip, die je juist met dat gewicht nodig hebt om te kunnen sturen en stoppen! De lol van tubeless is juist dat je geen stootlek rijdt, dus je kan het (tot op zekere hoogte) veilig proberen om eens met wat minder druk te rijden. Neem een pompje en drukmeter mee, laat het zakken tot je voelt dat het niet meer goed gaat (wortels tegen je velg is te verNoepZor schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:25:
Ik weeg 109 kilo dus dan is iets over de 2 bar wel iets veiliger
Ik rijd met 65-70kg rijdersgewicht al jaren op 26x2.25" op 1.5 bar (of minder), nog niet op tubeless, en (behalve na een lekke band door iets anders) heb ik nog nooit een stootlek of zoiets gehad. En met hardere banden rammel ik weg, of wil mijn fiets te snel rechtdoor.
Kan ik ook aanbevelen, incl. de Hoge Venen net ten noorden.zonoskar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:54:
[...]
Spa, Malmedy Xhoffraix, Waimes, Robbertville, Hockai liggen leuke paden.
Gevaarlijker? Hoe kom je daarbij?MBV schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:48:
[...]
Juist dan is het gevaarlijker: door die harde banden heb je veel minder grip, die je juist met dat gewicht nodig hebt om te kunnen sturen en stoppen! De lol van tubeless is juist dat je geen stootlek rijdt, dus je kan het (tot op zekere hoogte) veilig proberen om eens met wat minder druk te rijden. Neem een pompje en drukmeter mee, laat het zakken tot je voelt dat het niet meer goed gaat (wortels tegen je velg is te ver), en doe er dan wat lucht bij.
Ik rijd met 65-70kg rijdersgewicht al jaren op 26x2.25" op 1.5 bar (of minder), nog niet op tubeless, en (behalve na een lekke band door iets anders) heb ik nog nooit een stootlek of zoiets gehad. En met hardere banden rammel ik weg, of wil mijn fiets te snel rechtdoor.
De hoeveelheid druk in de banden is altijd afhankelijk van het gewicht wat erop komt. Als je het gaat vergelijken zul je zien dat je beiden met net iets meer dan 0,2 bar per 10 kilo lichaamsgewicht rijden. Ik denk dat het prima in orde is.
Natuurlijk zul je in een wortel-klim meer grip hebben en minder doorslippen met de juiste druk en banden maar op zo'n moment gebeuren de ongelukken niet. Dan heb je hooguit de afdruk van een shifter in je knie staan
We focussen nu heel erg op bandendruk = grip maar het totaalplaatje bestaat uit veel meer factoren waarvan de rijder de grootste invloed/impact heeft op het geheel.
Maar als je conditie en techniek een beetje op pijl zijn, vind ik het wel leuk om de rest te tweaken om er wat meer uit te persen
even over de Raid des Hautes Fagnes, ik ben dit nu serieus aan het overwegen, lijkt me tof om te doen, alleen ik ben bang dat ik het niet ga redden met 2x RaRa.. . kan je het beste van de voren rekening houden met modder drama en echt grove banden monteren?
Hangt helemaal af van je skills. Ramses Bekkenk zal het waarschijnlijk op Thunderburts nog wel redden. Rij waar jij je comfortabel bij voelt. Als het geregend heeft, wordt het één grote puinzooi en worden wortels spekglad. Het is niet goed voor je zelfvertrouwen om passagier op je eigen fiets te worden.Prulleman schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:17:
ja, daar heb je ook wel een punt, op het moment dat je conditie en techniek het niet toelaten om hard een route door te knallen, dan zal meer grip je niet sneller maken, Meestal is conditie en techniek de eerste beperkende factor en daarna pas grip en de rest van je materiaal (vork, remmen, drivetrain, frame, gewicht).
Maar als je conditie en techniek een beetje op pijl zijn, vind ik het wel leuk om de rest te tweaken om er wat meer uit te persen
even over de Raid des Hautes Fagnes, ik ben dit nu serieus aan het overwegen, lijkt me tof om te doen, alleen ik ben bang dat ik het niet ga redden met 2x RaRa.. . kan je het beste van de voren rekening houden met modder drama en echt grove banden monteren?
Ik zou iig aan de voorzijde een wat grover profiel dat RaRa overwegen.
Ik heb namelijk een kleine vraag, ik wil graag weten of ik voor mijn ouderwetse Sturmey Archer fiets de kapotte shifter zoals deze:

Kan vervangen voor een ander model zoals deze:
TSS37

https://www.fietsonline.c...nkabel-2250mm-hsj978.html
Of bijvoorbeeld deze:
VER014 BO - Versteller Immitatie Torpedo/sram Spectro T3

http://www.fietsonderdele...T3?sort=p.price&order=ASC
Of zit ik daarvoor hier echt op de verkeerde plek?
Hier is een overzicht, misschien kan je daar wat uithalen:
https://sheldonbrown.com/cribsheet-IG-cable-pull.html
Om de referentie met MTB erin te houden, SRAM en Shimano gebruiken ook verschillende cable pulls (ik geloof een factor 2 verschil), daardoor zijn de shifters en derailleurs niet uitwisselbaar. Ik geloof dat er wel dingen op de markt zijn om de pull ratio aan te passen, maar of dat in jou geval beschikbaar is... denk het niet.
Waar baseer je dat op? Grote kans dat een OEM dropper is, die zitten niet mooi in een doosje. Maar zijn precies hetzelfde als de duurdere exemplaren die wel in een doosje zitten.Ruud schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:00:
Nieuwe dropper bestellen, gebruikte dropper opgestuurd krijgen. Niet gemonteerd geweest, maar niet nieuw zoals nieuw hoort te zijn. Irritant vind ik dat. Lang leve de wet koop op afstand.
Hij zat juist in een mooi doosjeJoris748 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:30:
[...]
Waar baseer je dat op? Grote kans dat een OEM dropper is, die zitten niet mooi in een doosje. Maar zijn precies hetzelfde als de duurdere exemplaren die wel in een doosje zitten.
Her en der beschadigingen op schroeven, remote en een schroefdop, zandkleurig stof tussen een schroefdop en alu buis, een zanderige afdruk/vlek, gegraveerde tekst vol met zandkleurig stof en open zakjes met een stoffige beschrijving.
Kortom, niet nieuw
Veiliger? Hoe komt NoepZor daarbij?L0we schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 06:14:
[...]
Gevaarlijker? Hoe kom je daarbij?
De hoeveelheid druk in de banden is altijd afhankelijk van het gewicht wat erop komt. Als je het gaat vergelijken zul je zien dat je beiden met net iets meer dan 0,2 bar per 10 kilo lichaamsgewicht rijden. Ik denk dat het prima in orde is.
Haha, op die manier. Ik zit ook wel aan dat kant van het spectrum met m'n 88 kg, ik rij zelf met 1.8 bar m'n achterband alsnog af en toe wel lek door snakebites. Vandaar dat ik hem wel snapMBV schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:35:
[...]
Veiliger? Hoe komt NoepZor daarbij?Het woordje 'gevaarlijker' was half als woordgrapje bedoeld, reactie op het woordje 'veiliger' in de post waarop ik reageerde. Mijn ervaring is dat op MTB-vakantie in de alpen Nederlanders met een fiets aankomen waarvan de banden op 3 bar staan. Nadat iemand ze daarop wijst, kunnen ze ineens veel meer met hun fiets...
Nu ben ik aan het kijken naar Scott en heb de Scale 935 op het oog.
Hoe verhoudt die Judy Gold RL zich tegenover een Fox32 vork? Ik lees dat de Judy een budget vork zou zijn maar dat lijkt me stug op een fiets van een dergelijk bedrag.
Iemand overigens nog advies over de 935? Zie ik een veel beter alternatief over het hoofd? Ben niet helemaal zeker hoe groot het verschil tussen NX en XT is. Carbon frame is geen must. Heb ook deze Cube Reaction op het oog. Maar Scott spreekt me qua merk wat meer aan.
[ Voor 31% gewijzigd door Aghanim op 21-05-2018 10:40 ]
En ja, ik ken de hele discussie rondom 27.5 en 29. Maar als de 26'er je bevalt, waarom dan groter?
[ Voor 66% gewijzigd door maartend op 21-05-2018 11:29 ]
https://www.12gobiking.nl...26Sgw3EAQYASABEgIlpPD_BwEAghanim schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:28:
Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB omdat ik nog een 26" heb. Wat me opvalt is dat het lijkt alsof goede afmontage een stuk duurder is geworden. Zo kocht ik 5 jaar geleden een Bulls Copperhead met vrijwel volledige XT afmontage en een Reba SL voor 1100€. Dat lijkt je nu echt niet meer te kopen voor minder dan 1500€.
Hoe verhoudt die Judy Gold RL zich tegenover een Fox32 vork? Ik lees dat de Judy een budget vork zou zijn maar dat lijkt me stug op een fiets van een dergelijk bedrag.
Iemand overigens nog advies over de 935? Zie ik een veel beter alternatief over het hoofd? Ben niet helemaal zeker hoe groot het verschil tussen NX en XT is. Carbon frame is geen must. Heb ook deze Cube Reaction op het oog. Maar Scott spreekt me qua merk wat meer aan.
Volledig XT afgemonteerd..
Geen xt remmen (m500 volgens de site en geen m8000) en zoals @Aghanim aangeeft ~1500 euro.Frank1973 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:28:
[...]
https://www.12gobiking.nl...26Sgw3EAQYASABEgIlpPD_BwE
Volledig XT afgemonteerd..
Waarschijnlijk kan je wel wat vinden voor minder, maar dan is het een overjarig model, of een uitzonderlijke aanbieding. De vraag is ook of je volledig xt nodig hebt. Remmen is genoeg gelijkwaardige te vinden, ook van andere merken. Qua drivetrain hoeft het ook niet perse shimano xt te zijn, SRAM heeft ook gelijkwaardig spul. NX is volgens mij (op papier) gelijkwaardig aan SLX), dus net een stapje onder XT.
Daarnaast zijn dat de onderdelen die makkelijk en relatief goedkoop te upgraden zijn. Een vork of een frame kan je beter ineens goed doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 21-05-2018 18:40 ]
Ok goedkoper geen probleem.. en upgraden doen we toch allemaal..Prulleman schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:38:
[...]
Geen xt remmen (m500 volgens de site en geen m8000) en zoals @Aghanim aangeeft ~1500 euro.
Waarschijnlijk kan je wel wat vinden voor minder, maar dan is het een overjarig model, of een uitzonderlijke aanbieding. De vraag is ook of je volledig xt nodig hebt. Remmen is genoeg gelijkwaardige te vinden, ook van andere merken. Qua drivetrain hoeft het ook niet perse shimano xt te zijn, SRAM heeft ook gelijkwaardig spul. NX is volgens mij (op papier) gelijkwaardig aan SLX), dus net een stapje onder XT.
Daarnaast zijn dat de onderdelen die makkelijk en relatief goedkoop te upgraden zijn. Een vork of een frame kan je beter ineens goed doen.
https://www.merida.nl/mou...+black-slash-silver/2018/
Die ziet er erg racy uit, is dat wat je zoekt? Staar je inderdaad niet blind op 'alles XT', SLX is ook prima spul en qua remmerij doet een setje Deore weinig onder voor zijn duurdere broertjes.Aghanim schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:28:
Vanochtend naar Zoetermeer afgereisd voor een 'urban trail ride', georganiseerd vanuit het MTB-forum. Rockgardens, veel trappen en afgesloten naast Snow World (mooie downhill lijn) en het heuveltje in het recreatiegebied. Veel geleerd en geprobeerd wat buiten mijn comfort zone lag
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Punt was dat je geen full xt fiets voor minder dan 1500 kan vinden en dat lijkt wel te kloppen, deze heeft ook weer remmen van 100 euro minder retail prijs en bv een slx cassette ipv xt.Frank1973 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:44:
[...]
Ok goedkoper geen probleem.. en upgraden doen we toch allemaal..![]()
https://www.merida.nl/mou...+black-slash-silver/2018/
Geen idee hoe volledig de XT was bij de 1200 fiets van 5 jaar geleden, maar nu kost een full xt fiets gewoon veel.
Je hebt gelijk hoor wat betreft upgraden, ik zou het ook zeker niet als deal-breaker zien.
Ik denk dat @Aghanim een fiets als deze bedoeld qua afmontage:
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-hpa-sl-2017
(Xt remmen, xt cassette, en uiteraard shifters en der.)
En dan zit je idd ruim boven de 1200, zelfs 1500
[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 21-05-2018 21:35 ]
Waarschijnlijk een doos van een defecte dropper, waar een nieuwe dropper in is gestopt? (refurbished dus) Zulke dingen zie ik wel vaker gebeuren in andere branches in ieder geval.Ruud schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:08:
[...]
Hij zat juist in een mooi doosjeOEM vind ik geen issue.
Her en der beschadigingen op schroeven, remote en een schroefdop, zandkleurig stof tussen een schroefdop en alu buis, een zanderige afdruk/vlek, gegraveerde tekst vol met zandkleurig stof en open zakjes met een stoffige beschrijving.
Kortom, niet nieuwmaar geen montagesporen. Dat is het maffe. Niet op de remote en niet op de dropper. Terwijl het geen dropper is die even uit de doos is gehaald om te bekijken. Misschien refurbished, ik weet het niet. Ze lossen het maar op.
Bij die vork zie je direct waarom je niet naar de XT-afmontage moet kijken. Een XT achterderailleur kost €60, en kan iedereen vervangen. Een voorvork kost grof geld en waarschijnlijk kan jij de buis niet inkorten.Aghanim schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:28:
Wat is dat, grof geld? Ik heb even snel gezocht: als ik naar FOX zoek op bike-components kom ik op €935, en bij bikester (1e google-resultaat) op €770. Een Judy kost bij bike-components minder dan €200, en de Reba (AFAIK net zo goed als FOX) €335. Bij bikester kost Judy €270, en Reba €428.
Dat zijn vast niet exact de goede vorken, maar geeft een aardige indicatie van de prijs. Dat er veel mensen dat prijsverschil voor over hebben geeft misschien een indicatie van de kwaliteit. Ik zou zelf iets met een Recon of Reba vork zoeken, dat is net zo goed en veel goedkoper (en zat ook in mijn Copperhead van 10 jaar geleden
Misschien was de Copperhead echt een super deal destijds of maakt Bulls hele slechte frames wat de prijs dan alsnog rechtvaardigt maar ik ben er nog niet doorheen gezakt
Kan ik die beter nog een grote onderhoudsbeurt geven en de rest van het geld in mijn zak houden. Balen
Niks mis mee om jezelf af en toe te verwennen
Bij de Scott scale 935 snap ik de keuze van de voorvork icm met de prijs wel. Hier zit je voor relatief weinig geld al naar een carbon frame te kijken. Imo het totaal niet waard, in die prijsklasse kijk ik toch mooi naar een goed afgemonteerde aluminium fiets (zoals de scale 950, met de fox 32 rhythm en veeel betere banden).
Verder snap ik je keuze wat betreft de fiets houden of verkopen. De vraag is hoe graag je een nieuwe fiets wilt hebben en hoeveel je bereid bent om hiervoor weg te leggen. Helaas introduceert de fietsenwereld elk jaar nieuwe standaarden, waardoor jou fiets direct minder waard wordt. Mocht geldt een issue zijn en heb je wel het vertrouwen om een internetfiets in elkaar te zetten (wat gewoon letterlijk wat boutjes vastdraaien betekend) dan zou ik eens naar de grote internetmerken kijken.
Gisteren op de racefiets ook lekgereden. Ondanks de 7 bar in mijn 23 mm bandje een gat in de weg niet goed gezien en daar was de snakebite
Maatje met wie ik fietste had een Lezyne control drive co2 pomp bij zich en binnen 1 seconde zat mijn band vol! Wow, ik was onder de indruk en ik moet dus ook zo'n pomp hebben. Erg klein en heel makkelijk mee te nemen...
Maar een 29" MTB met 2,25 banden, dat zal wel iets lastiger te vullen zijn... Lukt dat met een 16 gram CO2 patroon? Wie heeft daar ervaring mee?
En neem je voor de zekerheid ook een 'gewone' pomp mee? Of 2 patronen voor de zekerheid? En als die op zijn? Gokje? Kans klein dus geen extra pomp mee?
En heeft iemand tips voor een goede CO2 pomp? Ik wil die Lezyne van die maat van mij bestellen, zag er wel mooi uit. Tenzij iemand daar een mening over heeft waar ik wat mee kan...
(en inderdaad: tubeless rijden is nog beter
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
En hoeveel, tsja. Hoeveel binnenbanden neem je mee? En wat als je ketting kapot gaat? Als je eens in de 20 ritten lek rijdt, dan is de kans dat je meer dan één binnenband + CO2 patroon nodig hebt 0.25%*. Durf je dat te wagen, of neem je liever twee of meer biba's en patronen mee? Zo zijn er allemaal factoren die meespelen. Zelf maakt ik altijd de afweging op basis van hoeveel moeite het is om bij een probleem thuis te komen + de kans dat het fout gaat. Een paar rondjes waar je nooit ver van de auto komt = niks. Een rondje waar je meer dan 3km van de auto / huis komt = rugzakje met oa pomp, biba, multitool. Een lange rit door the-middle-of-nowhere? Nog wat meer mee.
Verder is het altijd goed om na te denken over wat je gaat doen als er iets echt mis is. Zo heb ik weleens een kapotte voorderailleur gehad, of een freehub die niet meer werkt. Bij echt lange ritten laat ik altijd een paar mensen weten waar ik ben, en vraag ik of ze eventueel beschikbaar zijn om me te komen 'redden'. Gelukkig nog nooit nodig geweest
*Tenzij je natuurlijk niet bedreven bent in CO2 patronen gebruiken of het wisselen / repareren van je band, waardoor je eerder schade krijgt ofzo.
En inderdaad, het blijft natuurlijk een kans. Maar omdat ik momenteel altijd één binnenband mee heb en een setje plakspullen, dus ik kan dan redelijk vaak lekrijden...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik fiets eigenlijk ook de kortere ritjes gewoon met rugzak om meerdere redenen. Ik vind het wel een prettig gevoel om genoeg spullen bij te hebben om mijn fiets in de meeste gevallen weer on track te krijgen. En als je gewent bent aan een drinkzak ipv bidon is dat ook erg prettig in het bos. (je drinkt makkelijker vaak kleine beetjes, ipv wachten op een recht stuk en dan snel flinke slokken..)
Verder heb ik geen zin om een selectie aan spullen van de rugzak te verhuizen naar een zadeltasje of in mijn shirt (of wat dan ook). Of alles dubbel aan te schaffen.
Dus gewoon praktisch, altijd met rugzakje. (Osprey viper 9)
Ik heb daar het volgende in:
- multitool van topeak met kettingpons (hexus II, erg fijn ding!)
- mutitool met tangetje (goedkoop ding, voor ritjes in het buitenland wil ik deze nog wel wisselen voor een leatherman wave)
- 1 biba
- setje plakkers (ook handig om en groter gat in je buitenband te fixen bij een tubeless setup)
- co2 pompje met 2 patronen (16g)
- handpompje (ik weet het, lekker dubbel, maar co2 voor de snelheid, en het handpompje heb ik al wel vaker gebruikt als mijn banden toch iets te slap bleken te staan na vertrek).
- tiewraps!!
- powerlink
- wat te snacken bij langere ritjes
(- telefoon
- sleutels)
ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb, en al wel meer dan eens gestrande bikers heb kunnen helpen
Mocht je zo'n klein ding willen dan is de Lezyne Control Drive een heel fijn apparaatje. Een 16g patroon is meer dan genoeg om een 29'er band van 2.25 breed keihard op te pompen.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Even voor mijn beeld, waar en hoe ben je van plan te gaan fietsen? Ikzelf vind deze scott nogal racy, maar misschien is dat helemaal jouw dingAghanim schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:28:
Voor een scott betaal je al fors meer voor het merk. Tevens is ie van carbon dus relatief duur (zeker in deze prijsklasse). Zelf zou ik met zo'n budget altijd opteren voor aluminium met een betere afmontage. Dan heb je veel meer waar voor je geld. De meerwaarde van carbon is hier vaak zeer beperkt.
Ik zou bij de keuze voor de fiets nadenken over:
- Past ie bij het gewenste inzetbereik?
- Welke vind ik het mooist?
- Welke heeft het beste frame en voorvork? Dit zijn namelijk de zaken die je niet snel zal gaan upgraden, terwijl een ander setje remmen of schakelsetje zo geregeld zijn. Én zaken die gewoon erg duur zijn om los aan te schaffen; gemonteerd op een fiets is bijna altijd de betere deal.
Daarnaast kan je nog even denken over je gewicht en de wielen die eronder zitten.
Ik zou zeker even vergelijken met de 'niet-premium merken'
If you can see, look. If you can look, observe
Terechte opmerkingen en goede vragen. Ik woon in Brabant dus ik fiets veelal singletracks en relatief weinig hoogteverschil. Op mijn standaard route van 30KM zit ongeveer 150m hoogteverschil. Af en toe naar Limburg of Nijmegen en verder is het dus veel van hetzelfde.Roozzz schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:59:
[...]
Even voor mijn beeld, waar en hoe ben je van plan te gaan fietsen? Ikzelf vind deze scott nogal racy, maar misschien is dat helemaal jouw dingIets gematigder zou mijn voorkeur hebben.
Voor een scott betaal je al fors meer voor het merk. Tevens is ie van carbon dus relatief duur (zeker in deze prijsklasse). Zelf zou ik met zo'n budget altijd opteren voor aluminium met een betere afmontage. Dan heb je veel meer waar voor je geld. De meerwaarde van carbon is hier vaak zeer beperkt.
Ik zou bij de keuze voor de fiets nadenken over:
- Past ie bij het gewenste inzetbereik?
- Welke vind ik het mooist?
- Welke heeft het beste frame en voorvork? Dit zijn namelijk de zaken die je niet snel zal gaan upgraden, terwijl een ander setje remmen of schakelsetje zo geregeld zijn. Én zaken die gewoon erg duur zijn om los aan te schaffen; gemonteerd op een fiets is bijna altijd de betere deal.
Daarnaast kan je nog even denken over je gewicht en de wielen die eronder zitten.
Ik zou zeker even vergelijken met de 'niet-premium merken'
Persoonlijk vind ik Scott een gaaf merk en de fietsen ook erg mooi, daarom dat ze me ook positief opvallen en ik vind het ook belangrijk dat je op iets rijdt wat je er gaaf uit vindt zien. Een alternatief is Canyon, het nadeel daarvan is wel dat je maar beperkt kunt testen, maar wel meer waar voor je geld en mooie looks. Verder vind ik sommige modellen van Cube mooi, als ze niet overdreven opvallen qua kleurstelling.
Vandaag nog een keer gefietst op mijn 26" Copperhead 3 en me afgevraagd of ik er wel echt op vooruit ga met een 29er waar toch al snel 1500 euro bij moet. Ik denk het wel maar dan vooral qua looks, gevoel en motivatie. Toch nog eens nadenken of me dat zoveel geld waard is. Het nadeel voordeel is dat de Bulls al XT en een Reba vork heeft, prima onderdelen en in prima staat. Nodig is het dus niet.
Je fiets wel op een fiets van zeker 5 jaar oud.
Het enige wat ik kan zeggen is dat je wat moet gaan proefrijden op fietsen. Dan kan je een beslissing nemen.
Kan ik dat geween vervangen met zoiets als deze: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8329613?mc=8329613
Of is dat niet goed genoeg? Ik ben geen top fietser, plezier is hoofdzaak.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik ben vorig jaar van een Bulls Copperhead 26" naar een 29-er gegaan en dat is toch echt wel een verschil. Zeker de eerste ritten stond ik er versteld van. Het rolt zoveel makkelijker, met name over kleine hobbels. Ik denk dat er nog steeds strava segmenten zijn op de Utrechtse Heuvelrug die ik sneller reed op de Bulls, maar dat zullen er niet veel zijn. En als ik m'n best zou doen ;-)Aghanim schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:32:
[...]
Vandaag nog een keer gefietst op mijn 26" Copperhead 3 en me afgevraagd of ik er wel echt op vooruit ga met een 29er waar toch al snel 1500 euro bij moet. Ik denk het wel maar dan vooral qua looks, gevoel en motivatie. Toch nog eens nadenken of me dat zoveel geld waard is. Het nadeel voordeel is dat de Bulls al XT en een Reba vork heeft, prima onderdelen en in prima staat. Nodig is het dus niet.
Volledig XT voor 1500 is al lastig zat, al zitten er soms interessante modellen tussen. Ik mocht vorig jaar
deze meenemen voor 1350 (niet overjarig): https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-0 Volledig XT en een Fox 32 float vork. Ik zie dat er voor de adviesprijs nog steeds wat te koop zijn. Nog steeds geen slechte deal. Wil je richting de 1000 dan kun je ook best wat leuks op de kop tikken: Cube bij Mantel Niet volledig XT, maar lijkt me geen verkeerde deal.
Hij wil.
30 dagen testen op je eigen trails beperkt? Ken geen ander merk waar je zo uitgebreid mag testen.Aghanim schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:32:
[...]
Een alternatief is Canyon, het nadeel daarvan is wel dat je maar beperkt kunt testen.
Er is eigenlijk maar een reden om het te doen voor dat budget: een ander soort fiets. Als je nu voor €1500 een 29er koopt heb je waarschijnlijk een fiets waar je de voordelen daarvan merkt. 5 jaar geleden was dat nog niet zo, en toen ik 2 jaar geleden een 29er huurde uit die tijd (Cannondale met lefty, stond voor half geld te koop...) wist ik weer precies waarom ik dat toen niet gedaan had: veel minder controle. Ik heb toen een lichte 26" fully (Trek Top Fuel) gekocht, dat vond ik lekkerder rijden. Vorig jaar een rondje gefietst met een kennis van me, die net voor €1200 een 29er had gekocht, en even geruild. Hij wilde heel graag mijn fiets houden.Aghanim schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:32:
[...]
Dus: waarom wil je een andere fiets? De voordelen van 29ers zijn volgens mij:
- meer grip met dezelfde bandbreedte
- meer comfort (raakvlak is langer, dus een rots komt minder hard aan)
- minder rolweerstand
- hip
Met een lichte fully haal je op de eerste 2 vlakken ook al wat voordelen, en die staan nu voor weinig op het forum van mountainbike.nl.
En om je andere vraag te beantwoorden: Bulls was 10 jaar geleden niet bijzonder: alu hardtail met XT, Reba en redelijke remmen kostte toen bij andere goede budget-merken evenveel. Dat is volgens mij sindsdien niet echt veranderd. Wist alleen niet dat de prijzen zoveel waren gestegen

Wat voor mij de doorslag gaf: een proefrit bij merida. Samen met een vriend gegaan, hij een 29er en ik een fully, en halverwege gewisseld. Toen wist ik het zeker
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 22-05-2018 21:33 ]
Mag ik, mag ik, mag ik???????????MBV schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:29:
[...]
Met een lichte fully haal je op de eerste 2 vlakken ook al wat voordelen, en die staan nu voor weinig op het forum van mountainbike.nl.
Laatste versie Cannodale jekyll, Carbon, Lefty, 26 incher dus. 2 jaar geleden gekocht voor 650 euro, nieuwprijs, 4k bijna. Kreeg de rekening mee.Manomanoman, wat een koop.
Kwam van een 26 Jekyll, maar jaren ouder.
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 22-05-2018 21:52 ]
Mag ik? Top Fuel, destijds 2 jaar overjarig, in Oostenrijk voor €1500 nieuw gekocht, met een originele prijs van €2500 of zoietsmaartend schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:35:
[...]
Mag ik, mag ik, mag ik???????????
Laatste versie Cannodale jekyll, Carbon, Lefty, 26 incher dus. 2 jaar geleden gekocht voor 650 euro. Manomanoman, wat een koop.
Kwam van een 26 Jekyll, maar jaren ouder.
Ik zat net eens te kijken, maar de tijd dat je makkelijk voor niks een 26" kon kopen is alweer voorbij. Staat niks op 1e pagina. Dus: succes met zoeken
WS is iedereen die wilde overstappen zijn fiest al kwijt.MBV schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:43:
[...]
Mag ik? Top Fuel, destijds 2 jaar overjarig, in Oostenrijk voor €1500 nieuw gekocht, met een originele prijs van €2500 of zoiets![]()
Ik zat net eens te kijken, maar de tijd dat je makkelijk voor niks een 26" kon kopen is alweer voorbij. Staat niks op 1e pagina. Dus: succes met zoeken
Toch eens verder onderzoeken dan. De Grand Canyon 7.0 is goed afgemonteerd met Reba vork voor 1299 en voor 1499 heb je de 8.0 met dezelfde afmontage maar dan een Fox vork.Ruud schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:50:
[...]
30 dagen testen op je eigen trails beperkt? Ken geen ander merk waar je zo uitgebreid mag testen.
Sowieso een goed idee om eens op een 29er te rijden om het verschil met een 26" te ervaren.
[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 22-05-2018 21:58 ]
Dit topic is gesloten.