Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
Geometrie verhaal is zeker waar. Ik heb dat voornamelijk gemerkt bij de keuze voor een racefiets. Ik was in de markt voor een Bulls Harrier, maar die is uiteindelijk afgevallen vanwege de geometrie. Ik was blij dat ik kon testen en daardoor een goede keuze heb kunnen maken.

En voor het budget van @joffrey19 zou ik zeker gaan voor een aluminium en niet voor een instapcarbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
wisselwerking schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:46:

En voor het budget van @joffrey19 zou ik zeker gaan voor een aluminium en niet voor een instapcarbon.
Ok tnx. Leek mij ook het beste. Een duurdere fiets leek mij sowieso iets meer voor later als ik meer ervaring heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:19
Ik had nog een hele reactie getypt over de Giants maar waarschijnlijk niet verzonden :+

In het kort kwam het hier op neer:

De RockShox Judy heeft 30mm poten, de Fox Rhythm 32mm poten. Grotere diameter is beter in deze ranges :)

Voor mij wijst alles naar de Terrago van dat lijstje van 3. (Qua specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
inderdaad, eens met @Ruud , dus kijken of je een flinke proefrit los kan peuteren en dan lekker fietsen, het mooie weer komt er weer aan :) (hoewel het met de kou de afgelopen tijd ook niet heel vervelend was, mits de juiste kleding en accessoires)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 15-03-2018 09:23 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:47
Ruud schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:16:
Ik had nog een hele reactie getypt over de Giants maar waarschijnlijk niet verzonden :+

In het kort kwam het hier op neer:

De RockShox Judy heeft 30mm poten, de Fox Rhythm 32mm poten. Grotere diameter is beter in deze ranges :)

Voor mij wijst alles naar de Terrago van dat lijstje van 3. (Qua specs)
De ge 1 heeft een reba, die zijn ook 32mm stanchion zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:37:
[...]

De ge 1 heeft een reba, die zijn ook 32mm stanchion zover ik weet
Let op, de keuze gaat niet tussen twee Fathom's maar tussen een Fathom 2 en Terrago 1. Een paar posts terug had je het ook over de Fathom 1 (eagle, Reba) maar dat moet de Terrago zijn volgens het lijstje van @joffrey19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:28:
[...]

Let op, de keuze gaat niet tussen twee Fathom's maar tussen een Fathom 2 en Terrago 1. Een paar posts terug had je het ook over de Fathom 1 (eagle, Reba) maar dat moet de Terrago zijn volgens het lijstje van @joffrey19
Ik zie het ja, excuses dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52
Ik ben even het spoor zoek.
Meestal weet ik het wel te vinden maar ik momenteel zoek ik wat ervaringsdeskundigen.

Eind deze maand doe ik mee aan de ACT3
Dat betekend dat ik im 72 uur 500km op de fiets zit (met 10k hm)

Inmiddels heb ik bijna alles goed voorbereid:
  • Frame tas, stuur bagage drager, zadeltas
  • extra ligt verzet
  • reserve onderdelen
  • tools oa. multi tool, pomp, tubeless repair kit
  • genoeg kleding
  • tent, matje, slaapzak
Nu heb ik dus bijna alles, maar er is een goeie kans dat ik ook delen in het donker ga fietsen.
Ik heb al een goeie helm lamp, maar ik weet echt niet meer wat ik aan moet met een voor en achter lamp.

Heel veel lampen hebben of weinig lumen, geen accuduur gespecificeerd of en slecht te bevestigen externe accu.
Ik heb helaas geen geld over om een dynamo in mn voorwiel te zetten (voor steekas is dat duur :X )

Iemand goeie tips voor iets betaalbaars - niet te lomp (o.a. accu) - genoeg lumen (>500?) en een degelijke accuduur om 3 nachten een aantal uren in het donder te kunnen fietsen als het echt nodig is.

budget ligt rond 100-150 euro.

Alle tips zijn welkom. Ook als mensen nog dingen op mijn paklijst missen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik heb geen tips, ik heb namelijk een afwijkende mening over in de donker mountainbiken :P

Maar je lijstje lijkt me goed, je hebt nogal generieke omschrijvingen gebruikt dus daar vallen bijvoorbeeld alle reserve-onderdelen onder ;)

Rest mij de positieve noot, succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
tubeless repair kit is leuk, maar ik zou ook een biba meenemen, voor het geval je de tubeless setup niet meer dicht krijgt (bv een buts in je velg). Of je buitenband moet eraf en je krijgt em niet goed geseat.

Ik heb zelf een keer met succes een snee (door een flinke glasscherf) in mijn buitenband geplakt met een binnenband plakker (aan de binnenkant van de buitenband), maar dan moet je dus wel weer aan de slag om de buitenband goed in je velg te ploppen, dat gaat je denk ik niet lukken met een portable pompje (misschien wel met CO2).

misschien is een extra opvouwbare buitenband ook geen overbodige luxe, een niet te repareren snee door een scherpe steen heb je zo te pakken. (maar ik heb eigenlijk geen idee wat normaal is bij dit soort tochten, geen ervaring mee).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Bedankt @Prulleman en @Ruud . Sommige termen zijn idd wat generiek maar qua tools heb ik toch ales me om de hele fiets uit elkaar te halen behalve de casette.

Een biba zal ik ook zeker meenemen en ik heb ook een klein flesje tubeles sealant mee.

Aangezien de rit pas om 1 uur begint en ik graag de 1e dag toch 150km wil fietsen ben ik bang dat t laat wordt.

Ik zie mezelf niet snel de 2e dag 220km+ als ik de eerste dag maar 100 doe. Daarom zoek ik toch zeker wel goeie verlichting.

Heb inmiddels ook een goed mes een spork die ik mee neem en een potje bum butter om mn achterwerk fietsbaar te houden.

Nu alleen de verlichting nog :(

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-10 11:58
s0ulmaster schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:18:

Heb inmiddels ook een goed mes een spork die ik mee neem en een potje bum butter om mn achterwerk fietsbaar te houden.
Daar zou ik nog het meest tegenop zien. Sterkte! ;)
Is het niet een idee om eens te kijken naar een gewone zaklamp, met stuurbevestiging? Als die op normale AA batterijen werkt, kan je die vervangen wanneer je wil.
Idem voor het achterlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

AA batterijen zijn kansloos hierin, te snel leeg en weinig opbrengst. Ik heb bv een Convoy A3 zaklamp met een 18650 accu op de fiets, doe ik een week mee met woon-werk verkeer, plus een behoorlijk goeie opbrengst.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Normaal zou ik zeggen, neem een Solarstorm X2 (ook bekend onder andere namen, gebruiken allemaal Cree XML2 LEDs). Maar die moeten meestal uit China komen, dat haal je niet meer. Ik heb er 2 en die gaan op de hoogste stand een uur of 2 a 3 mee, maar op de laagste stand een uur of 6 a 8. Laagste stand is ca 200 lumen denk ik, hoogste stand is schat ik 1200 lumen (geadverteerd 2400 lumen), maar die Chinezen hebben volgens mij andere lumen dan wij :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
zonoskar schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:20:
Normaal zou ik zeggen, neem een Solarstorm X2 (ook bekend onder andere namen, gebruiken allemaal Cree XML2 LEDs). Maar die moeten meestal uit China komen, dat haal je niet meer. Ik heb er 2 en die gaan op de hoogste stand een uur of 2 a 3 mee, maar op de laagste stand een uur of 6 a 8. Laagste stand is ca 200 lumen denk ik, hoogste stand is schat ik 1200 lumen (geadverteerd 2400 lumen), maar die Chinezen hebben volgens mij andere lumen dan wij :)
Was ook mijn idee. Maar idd, het tijdspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
zonoskar schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:20:
Ik heb een x3 maar die gaat echt te kort mee + zeker niet het meest praktische apparaat qua kabel + accu + bevestiging. Maar is wel mijn uiterste oplossing.

Die lamp kan trouwens wel een heel bos 2x verlichten :p maar is helaas na 2/3 uur leeg :(

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:27
s0ulmaster schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:18:
Bedankt @Prulleman en @Ruud . Sommige termen zijn idd wat generiek maar qua tools heb ik toch ales me om de hele fiets uit elkaar te halen behalve de casette.

Een biba zal ik ook zeker meenemen en ik heb ook een klein flesje tubeles sealant mee.

Aangezien de rit pas om 1 uur begint en ik graag de 1e dag toch 150km wil fietsen ben ik bang dat t laat wordt.

Ik zie mezelf niet snel de 2e dag 220km+ als ik de eerste dag maar 100 doe. Daarom zoek ik toch zeker wel goeie verlichting.

Ik ken die burn butter niet. Gebruikte tijdens lange tochten en etappewedstrijden Assos chamois crème. Na het fietsen sudocreme. Wat goed is voor de billetjes van een baby, is ook ...

Mocht je tegen koude, natte omstandigheden oplopen dan is van die milde tijgerbalsem prettig op de benen. Een goede lange goretex fietsbroek kan natuurlijk ook. Als je maar voorkomt dat je spieren afkoelen.

Neem ook een stukje autogordel mee, om een groot gat of grote scheur in de buitenband te dichten voordat je een binnenbandje steekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 05-04-2018 06:54 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hier ook maar even melden. Ben ergens in augustus vorig jaar begonnen met Moutainbiken om in conditie te komen voor mijn andere sport.

Ik ben positief verrast dat ik dit zo leuk vind ;) Momenteel rijd ik elke dag een rondje van 20Km (mtb route Zeewolde).

Rijd op een Cube Acid 29.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi,

Het zomerseizoen is weer begonnen dus er 'mag' weer een fiets gekocht worden.

Ik had een TREK 29'er. Deze heb ik in de afgelopen 2 jaar behoorlijk afgeragd. (combinatie van lomp fietsen/ schakelen en weinig tot geen onderhoud).

Het is dus tijd voor iets nieuws.

Nu twijfel ik tussen de volgende 2 opties;

https://www.canyon.com/en...e=2&bike1=4294&bike2=4296

Ik neig naar de goedkoopste; ik zie niet direct de meerwaarde.

Fiets zal voornamelijk gebruikt worden in Schoorl en het Twiske (2m hoogteverschil..). Ik rijd geen wedstrijden en het is, eerlijk gezegd, makkelijker om zelf een kilo gewicht kwijt te raken dan dit van een fiets af te halen...

Gewoon even benieuwd wat de meningen hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, gewicht en type voorvork is eigenlijk echt grootste verschil, en remmen, maar of je dat het verschil van 300€ waard vind.... Kun je ook leuke accessoires van kopen, net wat betere pedalen, ander zadeltje oid (Vond zelf het zadel op mijn canyon erg hard, heb hem toen gewisseld met mijn andere fiets, maar dit is geloof ik al een ander zadel)

Zondag eerste rondje Bergschenhoek gedaan dit jaar. Ging nog best aardig eigenlijk :D kon boven komen zonder dood neer te vallen. En het parcours lag er top bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Remco-H schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:41:
Ik had een TREK 29'er. Deze heb ik in de afgelopen 2 jaar behoorlijk afgeragd. (combinatie van lomp fietsen/ schakelen en weinig tot geen onderhoud).

...

Gewoon even benieuwd wat de meningen hier zijn.
Mijn mening? Beter onderhouden ;).

Als je in dit prijssegment zoekt, is het misschien de moeite om eens bij een fietsenmaker te kijken wat die heeft staan. Misschien zelfs een overjarig model, daar kan je best wel wat op besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
eens met @L0we ja.. ga je er echt op vooruit als je een 2 jaar oude trek vervangt met een fiets van 1000 euro? (zeker weten doe je dat pas als we meer weten over je huidige fiets). Als je je aandrijving naar de balle is, dan zet je er voor 100-150 nieuwe op (een stuk minder als het alleen een ketting en cassette is), misschien 300 als je ook je derrailleur(s) en shifter(s, mooi moment voor een 1x upgrade, zeker als je voornamelijk vlak fietst).
dus met een kleine investering doorfietsen en doorsparen voor een fiets van 1500-2000 euro

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 11-04-2018 09:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Wat hierboven gezegd wordt. Nieuwe aandrijflijn erop en je huidige voorvork een servicebeurt geven. Moet allemaal voor <250 te doen zijn. Het is imo zonde om daar een compleet nieuwe fiets voor te kopen.

Ik ga hier dan wel vanuit dat je een redelijke trek met minimaal Deore schakelmateriaal en een degelijke voorvork hebt. Is dat niet, dan is het misschien verstandig om naar wat beters te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Remco-H De duurste is al 11.8 Kg. En het gewicht zit voornamelijk in de wielen (setje van 2kg), dat ga je echt wel merken. De vork van de duurdere is echt wel een stuk beter dan de goedkopere, alleen daarom zou ik al die extra dough uitgeven. Banden zijn ook beter geschikt voor NL (nobbynic/racing ralph combo) En dan sparen voor een leuk wielsetje.

Maar afhankelijk wat voor fiets je al had (een Trek is te generiek) kan een service beurt ook een goed idee zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
Kleine toevoeging; De TREK was een goedkope fiets. 400 euro ofzo. Suntour 'vering' en Altus afgemonteerd.

Vandaar ook het gebrek aan onderhoud.

Crank, Cassette, Ketting en (achter) derailleur zijn slecht. Altus Shifters werken wel maar voelt niet stevig. Wielen zijn ook niet ideaal. Hele ding weegt minstens 16 kilo.

Ik heb Schoorl gedaan met deze fiets en een huurfiets. Ik vond het verschil (m.n. vering) echt enorm. Vandaar ook de upgrade.

Ik kom dus niet van een dure fiets.

Welke fiets ik ook kies; ik ga zeker ervaren dat het beter is; Het enige wat ik niet helemaal zie is of de 7.0 echt zo veel beter is dan 6.0.

Zal ook zeker eens bij een lokale mtbshop binnenwandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:14

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Zijn er hier mensen die aan Groesbeeks Gruwelijkste mee hebben gedaan?

Ik heb momenteel alleen een racefiets. Nu was ik al stiekem af en toe aan het kijken naar een iets meer off road mogelijkheid en ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Canyon Grail of iets in die richting. Dit zijn echter fietsen zonder vering en met dunnere banden dan een MTB. Is de Groesbeeks Gruwelijkste ook te rijden op een Grail achtige fiets of moet je daar echt wel een MTB voor hebben?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Remco-H schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:57:
Kleine toevoeging; De TREK was een goedkope fiets. 400 euro ofzo. Suntour 'vering' en Altus afgemonteerd.
In dat geval zou ik er geen geld meer aan uitgeven. Ook niet eens proberen in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
zonoskar schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:37:
[...]

In dat geval zou ik er geen geld meer aan uitgeven. Ook niet eens proberen in te ruilen.
Vandaar ook mijn keuze om een nieuwe te kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

retlaw schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:24:

Ik heb momenteel alleen een racefiets. Nu was ik al stiekem af en toe aan het kijken naar een iets meer off road mogelijkheid en ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Canyon Grail of iets in die richting. Dit zijn echter fietsen zonder vering en met dunnere banden dan een MTB. Is de Groesbeeks Gruwelijkste ook te rijden op een Grail achtige fiets of moet je daar echt wel een MTB voor hebben?
Dat hangt van je eigen skillset af. Voor deze MTB had ik een Cube Curve. Hybride, dus smallere banden. Meestal hield ik mijn clubje toch wel redelijk bij. Maar ook wel eens aan het ploeteren geweest op een slecht stuk zoals los zand of juist modder. Dacht ik ook "ligt aan de fiets en/of smallere banden" . Maar ja, dan wordt je even later op een dergelijk stuk ingehaald of je stilstaat door een paar veldrijders, met nog smallere bandjes, maar betere techniek en meer kracht.

Kun je die tocht daarop rijden? Jazeker. Is een MTB fijner? Waarschijnlijk wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Remco-H schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:41:
[...]

Vandaar ook mijn keuze om een nieuwe te kopen :)
Dan zou ik voor, als je budget het toelaat, de duurdere variant gaan. Deze voorvork is beter (demping+stijfheid), welke je in wat ruiger terein gaat merken mocht je dat later gaan doen , en de banden zijn ook een stuk beter welke je overal wel gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik zou als ik 1000 euro aan een bike zou uitgeven een goede 2de hands kopen.
heb je veel meer bang for bucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
een fiets van 400 zou ik inderdaad ook niet gaan upgraden met beter schakelmateriaal, dus inderdaad geheel afschrijven en vervangen. tussen die 2 canyons, zou ik ook de duurdere nemen, zie alle hierboven genoemde voordelen, maar er is natuurlijk nog veel meer te krijgen, zeker als 1300 ook nog "binnen budget" is.
<1000 zou ik ook eerder voor 2ehands gaan, maar dan moet je wel weten waar je op moet letten, maar >1000 heb je prima nieuwe fietsen.

dit is bv ook een mooie fiets met meer xt onderdelen dan de €1300 canyon en een goede vork (om maar een random voorbeeld te geven):
https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2017

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 21:00
maartend schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:27:
Ik zou als ik 1000 euro aan een bike zou uitgeven een goede 2de hands kopen.
heb je veel meer bang for bucks.
Ik zou bij het kopen van een 2de hands fiets altijd rekening houden met onderhoud. Denk hierbij aan het reviseren van de voorvork, evt nieuwe ketting / cassette, etc.

* joint_me heeft 2de hands MTB gekocht voor 1000 (y)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
Hoi ik had hier recent ook een verzoek gedaan. Bij mij is het een Cube Reaction Pro geworden waar ik heel blij mee ben tot op heden. Uiteindelijk met inruildeal 900 voor betaald ipv 1099 (loopfiets ingeruild :-))

Maar had wel een vraag m.b.t. onderhoud. Nu 2x single track gedaan en eigenlijk alleen het grove vuil eraf gespoten met een tuinspuit. Maar hoe vaak doen jullie goed onderhoud aan ketting e.d. (na iedere rit of eens per maand ofzo).

Edit: Laat maar moet even posten terug lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door joffrey19 op 11-04-2018 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 15:49

Corpii

Le Tostie

retlaw schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:24:

Ik heb Groesbeeks Gruwelijkste nu 3 keer gereden, de 75 km en ik durf wel te beweren dat er afdalingen en klimmen inzitten die je niet met een gravelracer of cyclocrosser wil doen. In en rond Groesbeek zijn de paden in deze tocht niet perse glad en vergen op een MTB al een redelijke dosis techniek. Dan denk ik aan de beruchte "stenen afdaling", de "wortelen klim" en eigenlijk het hele gedeelte tussen Berg en Dal en Groesbeek in. Als ik aan de toertocht terug denk kan ik mij niet herinneren dat er rijders met een cyclo of gravelracer tussen gefietst hebben. Afgelopen jaar ging een deel ook door het Reichswald waar de paden zeker niet minder technisch of steil waren.

Ik ben het dan ook niet eens met Cyberpope. Groesbeeks Gruwelijkste is een échte MTB toertocht, zo moet je er ook in gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Corpii op 11-04-2018 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

joffrey19 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:28:
Hoi ik had hier recent ook een verzoek gedaan. Bij mij is het een Cube Reaction Pro geworden waar ik heel blij mee ben tot op heden. Uiteindelijk met inruildeal 900 voor betaald ipv 1099 (loopfiets ingeruild :-))

Maar had wel een vraag m.b.t. onderhoud. Nu 2x single track gedaan en eigenlijk alleen het grove vuil eraf gespoten met een tuinspuit. Maar hoe vaak doen jullie goed onderhoud aan ketting e.d. (na iedere rit of eens per maand ofzo).

Edit: Laat maar moet even posten terug lezen.
Na elke rit maak ik hem schoon en spuit ik weer wat glij op de ketting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
Tylen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:07:
[...]

Na elke rit maak ik hem schoon en spuit ik weer wat glij op de ketting ;)
Ok tnx ik ga t ook proberen vol te houden. Zit wel bij een vereniging sinds twee weken. En viel me wel op dat meeste fietsen niet echt schoon waren voor de training 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
joffrey19 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:10:
[...]

Ok tnx ik ga t ook proberen vol te houden. Zit wel bij een vereniging sinds twee weken. En viel me wel op dat meeste fietsen niet echt schoon waren voor de training 😀.
Mijn fiets is ook niet altijd even schoon, maar ik zorg er wel voor dat mijn bewegende delen schoon en waar nodig gesmeerd zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42

Typhone

Who Dares Wins

Zo tijdje terug al aangekondigd dat ik andere bandjes zocht. Deze inmiddels geïnstalleerd:
Voorkant: 29x2.25 WTB Ranger
Achterkant: 29x2.25 WTB Nine Line

Verschil is niet met een pen te beschrijven ten opzichte van de Continental Race Kings die erop lagen (en totaal geen grip hadden). Wel even flink wennen met rijden want bochten kan ik opeens wel nemen met een snelheid waarbij ik voorheen op m'n bek zou hebben gelegen. Die mindset moet ik nog even helemaal omschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

joffrey19 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:10:
[...]

Als je de ketting en het schakelmateriaal maar goed schoonhoud en gesmeerd houdt hoef je natuurlijk niet de hele fiets elke keer te poetsen. Maar ik doe het in 5 minuten (tuinslang uitrollen, fiets afspuiten, inspuiten met muc-off, en dan weer afspuiten, en ketting invetten). Dus kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
Tylen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:12:
[...]

Als je de ketting en het schakelmateriaal maar goed schoonhoud en gesmeerd houdt hoef je natuurlijk niet de hele fiets elke keer te poetsen. Maar ik doe het in 5 minuten (tuinslang uitrollen, fiets afspuiten, inspuiten met muc-off, en dan weer afspuiten, en ketting invetten). Dus kleine moeite.
Ok dank je. Daar heb ik wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
Hangt erg van het weer/ de baan af. Is het een compleet modderbad: schoonmaken. Anders niet :)

Ik rijd op de terugweg langs een tankstation; 50cent/ 1 euro in de carwash en even met de spuit er over.

Thuis niet vergeten ketting, e.d. in te vetten en het kan de schuur in.

Als je wel vergeet de ketting in te spuiten kan je deze ook bijna gelijk wegdonderen, overigens :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42

Typhone

Who Dares Wins

Remco-H schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:06:
Hangt erg van het weer/ de baan af. Is het een compleet modderbad: schoonmaken. Anders niet :)

Ik rijd op de terugweg langs een tankstation; 50cent/ 1 euro in de carwash en even met de spuit er over.

Thuis niet vergeten ketting, e.d. in te vetten en het kan de schuur in.

Als je wel vergeet de ketting in te spuiten kan je deze ook bijna gelijk wegdonderen, overigens :(
Dan is hij ook niet goed gesmeerd van tevoren. Of je zet de hoge druk te dichtbij erop.
Ik smeer mijn ketting 1x per maand (Squirt Dry Lube) maar ook na nat worden nog nooit problemen gehad.
Overigens... ik heb absoluut geen idee een guru te zijn. Tot 2 jaar geleden maakte ik mijn ketting na ELKE rit schoon met MucOff, water, ontvetter en deed ik er muc off dry (geel) of wet (blauw) op afhankelijk van het te verwachten weer. Ook toen (logisch wellicht) kreeg ik nooit problemen met de ketting.

Na een echt natte rit - probeer ik te voorkomen - dan werk ik hem wel altijd even bij. Ik doe altijd 3 laagjes met tussenpozen van 24u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Als je de slang erop hebt gehad na een lange rit mag je wel verwachten dat al de olie eraf is hoor. Je moet wel oliën want roest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zoveel rijders, zoveel theorieën :) Ik olie mijn ketting 1x in de maand denk ik. Met Synlube van Pedros.

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fmedia.chainreactioncycles.com%2Fis%2Fimage%2FChainReactionCycles%2Fprod10048_IMGSET%3Fwid%3D500%26hei%3D500&f=1

Vroeger was ik wat fanatieker, toen moest je met droog weer echt wel een wax gebruiken, want dat was sneller. En meer onderhoud. Ik rij nu gewoon het hele jaar met die synlube en het bevalt me wel. Vrijwel nooit de ketting droog, ook na een kletsnatte modder rit niet. 1x in de maand met een doek de overtollige olie er af vegen en nieuwe Synlube er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 00:11
Interessante discussie! Ik rijdt nu sinds aanschaf fiets afgelopen september met wet lube van Cyclon.

Smeert op zich wel goed en ketting loopt soepel. Alleen als je door het (zee) water / modder rijdt knarst de ketting soms wat.

Alleen trekt die olie wel erg veel troep aan. Ketting is vrij snel zwart en de jockey wieltjes zitten vaak ook vol rommel. Misschien doe ik het er te dik op? Maak daarom de fiets wel met enige regelmaat schoon waarbij ik de ketting ook ontvet + opnieuw smeer.

Zit zelf wel te denken aan dry lube / squirt voor het zomerseizoen. Beetje minder zooi in de aandrijving zou wel prettig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 12-04-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

zonoskar schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:22:
Zoveel rijders, zoveel theorieën :) Ik olie mijn ketting 1x in de maand denk ik. Met Synlube van Pedros.

[afbeelding]

Vroeger was ik wat fanatieker, toen moest je met droog weer echt wel een wax gebruiken, want dat was sneller. En meer onderhoud. Ik rij nu gewoon het hele jaar met die synlube en het bevalt me wel. Vrijwel nooit de ketting droog, ook na een kletsnatte modder rit niet. 1x in de maand met een doek de overtollige olie er af vegen en nieuwe Synlube er op.
Maar dat zit alles dus altijd onder de blubber? Want met alleen je ketting smeren haal je de blubber er niet vanaf.

Ik heb overigens deze koffer:

Afbeeldingslocatie: https://static.evanscycles.com/production/tools--maintenance/lubes--cleaners/product-image/969-638/muc-off-ultimate-bicycle-kit-EV148127-9999-1.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 12-04-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tylen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:05:
Maar dat zit alles dus altijd onder de blubber? Want met alleen je ketting smeren haal je de blubber er niet vanaf.
Yup. Als de ketting te vuil is trek ik er even een doekje overheen. Bij mij hoeft ie niet te blinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gaat niet alleen om de ketting. Het blubber zit bij mij overal op de fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Morrar schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:52:
Interessante discussie! Ik rijdt nu sinds aanschaf fiets afgelopen september met wet lube van Cyclon.

Smeert op zich wel goed en ketting loopt soepel. Alleen als je door het (zee) water / modder rijdt knarst de ketting soms wat.

Alleen trekt die olie wel erg veel troep aan. Ketting is vrij snel zwart en de jockey wieltjes zitten vaak ook vol rommel. Misschien doe ik het er te dik op? Maak daarom de fiets wel met enige regelmaat schoon waarbij ik de ketting ook ontvet + opnieuw smeer.

Zit zelf wel te denken aan dry lube / squirt voor het zomerseizoen. Beetje minder zooi in de aandrijving zou wel prettig zijn.
Lube hoeft niet aan de buitenkant van de ketting te zitten he,
Ik doe zelf altijd ruim in de olie. Dan afnemen met oude doek. Je kan blijven poetsen tot blinkend schoon, maar eigenlijk wil je gewoon dat tussen de rollers en draaipunten schone olie zit. De rest is niet boeiend, maar olie trekt daar wel troep aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tylen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:20:
Gaat niet alleen om de ketting. Het blubber zit bij mij overal op de fiets ;)
Mijn fiets is idd altijd wel een beetje vuil. I don't mind...
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2017/12/05/20171205120808-0977a243.jpg

Maar hij is ook wel eens helemaal schoon :)
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2017/12/05/20171205120810-a629b878.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 12-04-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 00:11
Torched schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:08:
[...]

Lube hoeft niet aan de buitenkant van de ketting te zitten he,
Ik doe zelf altijd ruim in de olie. Dan afnemen met oude doek. Je kan blijven poetsen tot blinkend schoon, maar eigenlijk wil je gewoon dat tussen de rollers en draaipunten schone olie zit. De rest is niet boeiend, maar olie trekt daar wel troep aan.
Ja ik moet waarschijnlijk de ketting even beter oppoetsen na het oliën. Maar ja, ik wil dan gewoon zo snel mogelijk gaan rijden! :)

@hierboven gave fiets! Wit zie je ook wel alles op natuurlijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 12-04-2018 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:06:
Als je de slang erop hebt gehad na een lange rit mag je wel verwachten dat al de olie eraf is hoor. Je moet wel oliën want roest
Nee hoor, als slang = tuinslang-met-beleid (broeskop/functie) en geen HD-reiniger. Het droog-weer zomerspul is er na een regenbuitje wel af. (ik ben fan van de Muc-Off dry lube) Het goede nat-weer, winterspul blijft dan echt wel zitten.

In de winter zou ik misschien nog wel wax willen gebruiken. In de zomer vind ik het vervelend. Je ketting blijft zwart en je derailleurwieltjes zitten vol prut. In de zomer hoeft dat helemaal niet en gebruik ik, zoals gezegd, Muc-Off dry lube. Zowel op de weg als in het zand :)

Plaatje om het af te sluiten :+ Mijn rondje-om-het-huis-want-ik-had-nog-wat-onderdelen-liggen-en-had-zin-om-iets-te-knutselen-fiets. Met schone ketting gesmeerd met Muc-Off dry lube. Frame is trouwens 21", zadelhoogte 820mm en een stuurpen van 80mm (0 graden).

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=view&id=1POtbEqqofzNU6QxZc_nL1nEQckeFxEyR

[ Voor 18% gewijzigd door Ruud op 13-04-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Net bij de dealer geweest - effe vergeten hoe belangrijk goed advise is met al dat internet-geneuzel - en hij stelde me 2 fietsen voor op basis van mijn gewenste gebruik (geen hoge sprongen, vooral trail rijden in Limburg en Frankrijk)
- Xcalibur 7 met budgetruimte voor dropper (699,99)
- Xcalibur 8 (899,99)

Ik kom van een Lombardo sestriere, maar nu na twee jaar mountainbiken ben ik iets ruiger gaan fietsen en ook vaker. De Lombardo, met zijn traag geschakel, komt nu echt te kort en is gewoon hartstikke gevaarlijk (fiets van €300, maar het was nooit de bedoeling om echt te gaan mountainbiken). Daarnaast is de vork gewoon ruk en bottomed ie soms wat niet de bedoeling is.
Ik zoek mensen die een of beiden fietsen hebben, om hun feedback te horen.

[ Voor 7% gewijzigd door matthewk op 17-04-2018 12:16 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
matthewk schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:12:
Net bij de dealer geweest - effe vergeten hoe belangrijk goed advise is met al dat internet-geneuzel - en hij stelde me 2 fietsen voor op basis van mijn gewenste gebruik (geen hoge sprongen, vooral trail rijden in Limburg en Frankrijk)
- Xcalibur 8 (899,99)

Ik kom van een Lombardo sestriere, maar nu na twee jaar mountainbiken ben ik iets ruiger gaan fietsen en ook vaker. De Lombardo, met zijn traag geschakel, komt nu echt te kort en is gewoon hartstikke gevaarlijk (fiets van €300, maar het was nooit de bedoeling om echt te gaan mountainbiken). Daarnaast is de vork gewoon ruk en bottomed ie soms wat niet de bedoeling is.
geen ervaring met beide, maar als ik naar de specs kijk zou ik de 7 links laten liggen omdat:
- coil veer ipv lucht (lucht kan je eenvoudig instellen op je gewicht, bij een coil moet je gaan wisselen en ben je erg beperkt)
- acera shifters ipv deore, acera is echt low end, terwijl deore prima is in deze klasse
- achter derraileur, acera ipv XT, zie hierboven
- 2x9 ipv 2x10, niet dat die 2 versnellingen het verschil maken, maar 2x9 is behoorlijk verouderd
- de 8 heeft tubeless ready velgen, persoonlijk vind ik tubeless behoorlijk toegevoegde waarde hebben. Mogelijk zijn de wielen ook wat lichter en beter (maar ken de details niet)
- gewicht, scheelt toch 0.7kg

Maar in deze prijsklasse kan 2ehands ook interessant zijn, of nieuw kan je ook naar andere merken kijken, als je zelf klust en niet afhankelijk bent van een LBS is bv canyon ook interessant. Daar krijg je toch meer waar voor je geld dan bij een Trek via een LBS.

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 17-04-2018 12:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Iemand al ervaring met de Schwalbe addix speed banden?
Ik heb afgelopen weekend de standaard buitenband (liteskin) naar de klote gereden in duitsland. M'n rug en fiets fijn onder een laag latex gespoten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

Tacoos

i am i

TL;DR:
Ik zoek een Bluetooth hartslagband, is er een reden verder te kijken dan die van Decathlon?

Iets langer verhaal:
Omdat mijn nieuwe telefoon, die ik gebruik voor Strava tijdens mijn tochtjes op de mtb, geen Ant+ blijkt te ondersteunen, moet ik op zoek moet naar een nieuwe hartslagband met Bluetooth;
Nu heb ik een Ant+ hartslagband van de Decathlon en ik heb daar weinig over te klagen, maar nu ik toch op zoek moet naar iets nieuws kan ik misschien aan de hand van ervaringen en/of meningen wat alternatieven tegen elkaar afwegen.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
Tacoos schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:45:
TL;DR:
Ik zoek een Bluetooth hartslagband, is er een reden verder te kijken dan die van Decathlon?

Iets langer verhaal:
Omdat mijn nieuwe telefoon, die ik gebruik voor Strava tijdens mijn tochtjes op de mtb, geen Ant+ blijkt te ondersteunen, moet ik op zoek moet naar een nieuwe hartslagband met Bluetooth;
Nu heb ik een Ant+ hartslagband van de Decathlon en ik heb daar weinig over te klagen, maar nu ik toch op zoek moet naar iets nieuws kan ik misschien aan de hand van ervaringen en/of meningen wat alternatieven tegen elkaar afwegen.
viiiiva 4iiii’s, als bridge te gebruiken van/naar Bt en ANT+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
matthewk schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:12:
- Xcalibur 8 (899,99)

Kun je wat voorbeelden noemen van internet-geneuzel? Je komt nu namelijk terug met een eenzijdig Trek-advies. Zelfs een advies wat mijns inziens niet spoort met je opmerking 'trails in Frankrijk'. Limburg kun je nog over twisten maar ook daar kom je situaties tegen waarin je tekort komt met een XC-race-geometrie zoals de X-caliber. (balhoofdhoek, zitbuishoek, stack en reach)

Kom je daardoor niet beneden? Dat is helemaal niet het geval, de fiets is alleen te nerveus om gecontroleerd ipv met een portie geluk heelhuids beneden te komen.

Let op, ik heb het niet over een verplichte full suspension-fiets. Ik heb het over een hardtail met een relaxtere geometrie.

Natuurlijk is dit gechargeerd, als je de wereldbeker-mannen en -vrouwen erbij gaat halen kun je zelfs op een eenwieler over de Limburgse trails. Zij doen dingen met een fiets die wij niet kunnen. Daarom hebben wij ook geen profcontract ;)

Uit welke merken heb je keuze of gaat je voorkeur naar uit? Dan wil ik best de sites eens doorpluizen om een, mijns inziens, geschikte fiets te vinden. Een post met alleen maar commentaar zonder input heb je ook niet veel aan, dat begrijp ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Ruud schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:21:
[...]

Kun je wat voorbeelden noemen van internet-geneuzel? Je komt nu namelijk terug met een eenzijdig Trek-advies. Zelfs een advies wat mijns inziens niet spoort met je opmerking 'trails in Frankrijk'. Limburg kun je nog over twisten maar ook daar kom je situaties tegen waarin je tekort komt met een XC-race-geometrie zoals de X-caliber. (balhoofdhoek, zitbuishoek, stack en reach)

Kom je daardoor niet beneden? Dat is helemaal niet het geval, de fiets is alleen te nerveus om gecontroleerd ipv met een portie geluk heelhuids beneden te komen.

Let op, ik heb het niet over een verplichte full suspension-fiets. Ik heb het over een hardtail met een relaxtere geometrie.

Natuurlijk is dit gechargeerd, als je de wereldbeker-mannen en -vrouwen erbij gaat halen kun je zelfs op een eenwieler over de Limburgse trails. Zij doen dingen met een fiets die wij niet kunnen. Daarom hebben wij ook geen profcontract ;)

Uit welke merken heb je keuze of gaat je voorkeur naar uit? Dan wil ik best de sites eens doorpluizen om een, mijns inziens, geschikte fiets te vinden. Een post met alleen maar commentaar zonder input heb je ook niet veel aan, dat begrijp ik O-)
Er werd mij een Bulls of Trek aangeraden in dit budget. Rocky mountain hebben ze ook, maar dat is een andere ball game

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

NielsTn schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:33:
[...]

viiiiva 4iiii’s, als bridge te gebruiken van/naar Bt en ANT+
Maar waarom:
Zit ie fijner, is ie nauwkeuriger en ga ik dat merken of zijn er andere redenen?
Decathlon lvert ook een BT versie van zijn hartslagband, die doet t ook, voor 30 euro ipv 85 voor een Viva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Denk dat je met dit budget en inzetbereik sowieso geen nieuwe fiets moet aanschaffen. Als het per se nieuw moet zijn, kijk dan naar iets wat in de basis goed is. Prioriteit zou voor mij (moderne)geometrie en daarna voorvork zijn, de rest is eenvoudig en voor niet al te veel geld te vervangen.

Een prima 1x11 upgradesetje heb je bijvoorbeeld al vanaf 140E, dan zou ik me niet blindstaren op een 2x9 of 2x10 groep.

[ Voor 19% gewijzigd door Robertdj op 19-04-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
matthewk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:44:
[...]

Er werd mij een Bulls of Trek aangeraden in dit budget. Rocky mountain hebben ze ook, maar dat is een andere ball game
Rocky Mountain is zeker een andere ball game. In die prijsklasse is er gewoon niet zoveel differentiatie in soorten fietsen. De Cannondale Trail 3 vind ik nog een mooie optie.

Let wel: ik zeg niet dat de geadviseerde fietsen slecht zijn ik zeg alleen dat ze op ruigere trails niet goed uit de verf komen vanwege de echte XC-geometrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
Ik zit te kijken naar een nieuwe fiets, wordt niet super intensief gebruikt, zwaarste route zullen de loonse en drunense duinen zijn.

Heb een beperkt budget want ik wil geen 1000 euro aan een fiets uitgeven

Is dit iets? https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Ruud schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:43:
[...]

Rocky Mountain is zeker een andere ball game. In die prijsklasse is er gewoon niet zoveel differentiatie in soorten fietsen. De Cannondale Trail 3 vind ik nog een mooie optie.

Let wel: ik zeg niet dat de geadviseerde fietsen slecht zijn ik zeg alleen dat ze op ruigere trails niet goed uit de verf komen vanwege de echte XC-geometrie.
Wat edoel je met XC?

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50
Cross-Country (regulier mountainbiken zegmaar, niet downhillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
KhaZ schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:23:
[...]

Inderdaad. Maar XC is een breed begrip. Wat in bepaalde delen van Oostenrijk, Zwitserland en Italie XC genoemd wordt is hier al enduro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

KhaZ schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:23:
[...]

de canondale ligt met zijn 1200 wel weer buiten budget zag ik net

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
matthewk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:42:
[...]

de canondale ligt met zijn 1200 wel weer buiten budget zag ik net
Hmm de adviesprijs lijkt 999 te zijn? Althans volgens Cannondale.

https://www.cannondale.co...45c579&parentid=undefined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:27
GrooV schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:29:
Ik zit te kijken naar een nieuwe fiets, wordt niet super intensief gebruikt, zwaarste route zullen de loonse en drunense duinen zijn.

Wat is je gewicht? Heb nog een mooie Specialized Epic Marathon, met een wielset geschikt voor mensen tot 80 kg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GrooV schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:29:

In LDD zou ik zeker voor een 29'er gaan tenzij je 1m20 hoog bent ;)

De fiets die je aangeeft heeft een vriendelijke prijs maar de vork en het schakelgebeuren houden mij tegen. Ik zou zelf voor deze gaan.

https://www.12gobiking.nl/cube-acid-2017
799 euro

Natuurlijk in de blauw-oranje kleur!! Trek had vroeger een Superfly in die kleuren. Nooit een los frame van gevonden helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
gisteren een andere auto opgehaald, bewust met trekhaak om wat makkelijker de fiets mee te kunnen nemen naar andere routes. Aangezien ik mijn 2 zoontjes ook mee wil kunnen nemen ben ik op zoek naar een fietsendrager voor 3 fietsen, vaak dus met een 29 (size L) , een 24" kinder cube (240) en een nog kleiner fietsje. de 2e en 3e zullen uiteraard mee moeten groeien en ik zal ook wel eens een andere FS of 29er van een fietsmaatje erop hebben.

Ik heb tot nu toe een thule clipon gebruikt (zo een die je op je klep bevestigd), maar daar was het al aardig passen en meten om 2 fietsen er zo op te krijgen zonder dat ze elkaar beschadigen.

Ik heb nu de Hapro Atlas 3 (wellicht de premium versie) op het oog, die voor 270 te krijgen is. Ik heb het idee dat deze prima voldoet. Ik heb ook zitten kijken naar de nieuwere thule modellen (de velospace xt bv), maar voor die meerprijs heb je eigenlijk alleen afneembare klem armen en torque knoppen. Beide kunnen handig zijn, maar niet echt de dubbele prijs handig. (ik ga em ook niet wekelijks gebruiken).

Heeft iemand ervaring met deze dragers, of andere dragers voor 3 fietsen?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 14:47

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik heb de Hapro Atlas 2. Ik neem aan dat deze niet veel verschilt als met de 3 versie. Het is een hele fijne drager. Een vriend van mij heeft een Thule, maar daar zitten we altijd mee te stoeien de fietsen goed bevestigd te krijgen. Een probleem wat we met de Hapro niet hebben.
Wat wel 2 minpuntjes zijn, is dat hij niet opvouwbaar is en je dus een mega kofferbak moet hebben om hem daar in kwijt te kunnen. Ik heb een Citroen C4 Picasso, wat toch een zeer ruime auto is, maar ik kan hem alleen in de kofferbak meekrijgen als ik de hoederplank eraf haal.
Ander minpuntje, het is niet de lichtste drager. Hij weegt toch wel aardig wat kilotjes en je moet flink schouwen. Voordeel daarvan is wel weer dat hij erg degelijk aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:57:
[...]

In LDD zou ik zeker voor een 29'er gaan tenzij je 1m20 hoog bent ;)

De fiets die je aangeeft heeft een vriendelijke prijs maar de vork en het schakelgebeuren houden mij tegen. Ik zou zelf voor deze gaan.

https://www.12gobiking.nl/cube-acid-2017
799 euro

Natuurlijk in de blauw-oranje kleur!! Trek had vroeger een Superfly in die kleuren. Nooit een los frame van gevonden helaas :(
Die fiets heb ik ;). En ik wilde ook voor die blauw oranje gaan maar toen ik hem in het echt zag ben ik toch voor de andere gegaan hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Erazzzer schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:41:
Ik heb de Hapro Atlas 2. Ik neem aan dat deze niet veel verschilt als met de 3 versie. Het is een hele fijne drager. Een vriend van mij heeft een Thule, maar daar zitten we altijd mee te stoeien de fietsen goed bevestigd te krijgen. Een probleem wat we met de Hapro niet hebben.
Wat wel 2 minpuntjes zijn, is dat hij niet opvouwbaar is en je dus een mega kofferbak moet hebben om hem daar in kwijt te kunnen. Ik heb een Citroen C4 Picasso, wat toch een zeer ruime auto is, maar ik kan hem alleen in de kofferbak meekrijgen als ik de hoederplank eraf haal.
Ander minpuntje, het is niet de lichtste drager. Hij weegt toch wel aardig wat kilotjes en je moet flink schouwen. Voordeel daarvan is wel weer dat hij erg degelijk aanvoelt.
+1! Ik heb de Atlas 3, en ben heel tevreden. Mijn 29er en die van mn vrouw (flink maatverschil) plus de 16" kinder MTB van mn zoontje staan allemaal enorm stevig. De minpunten herken ik, maar de kofferbak van een mazda 6 station is groot genoeg om het ding gewoon in te kwakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Bokmaaa schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:53:
[...]

+1! Ik heb de Atlas 3, en ben heel tevreden. Mijn 29er en die van mn vrouw (flink maatverschil) plus de 16" kinder MTB van mn zoontje staan allemaal enorm stevig. De minpunten herken ik, maar de kofferbak van een mazda 6 station is groot genoeg om het ding gewoon in te kwakken ;)
Zonder dat je de bevestigingsbeugel los moet schroeven? Diepte is het probleem niet. De hoogte is het probleem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Thanks voor de feedback, ik heb de atlas 3 premium besteld, ik verwacht dat de klep gewoon open kan en anders zien we het dan wel weer :).

En ik was niet van plan em in de kofferbak op te bergen, wellicht een keer bij een ardennen tripje ofzo, als er weinig parkeerplek is om de drager erop te laten. en dan zou ie er zeker wel in kunnen met de achterbank plat vermoed ik.

ook nog wat filmpjes bekeken, maar zo op beeld ziet ie er zeker net zo degelijk/stabiel uit als de duurdere modellen van Thule

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Omdat de achterrem van mijn fiets na herhaaldelijk bleeden toch niet aan de gang is te krijgen, ben ik in de markt voor een nieuw setje remmen.
Mijn Fiets is een Trek Rumblefish Elite, een 130mm fully met nu Shimano SLX BR-M675 remmen.
Ik twijfel tussen een nieuwe set SLX M7000, XT M8000 of misschien een serieuzere upgrade naar Formula Cura.
Waarschijnlijk is SLX M7000 voldoende, want ik kom eigenlijk maar 1x per jaar buiten +31 met mijn fiets, maar die Cura's schijnen wel erg leuk te zijn....
Met de XT M8000 waren problemen met een inconsistent aangrijppunt, geen idee of dat is opgelost en of de M7000 gevrijwaard is van issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
Wildcard, maar ik ben super tevreden over m'n Shimano Zee's

Goed moduleerbaar en quadpiston, dus stopt als een tiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als ik het goed heb begrepen heeft shimano wel een aanpassing gedaan en zou je op dit moment dus wel pech hebben als je nog een "oude batch" te pakken hebt. De M7000 heeft dit issue niet. Voor zover ik weet zit er verder behoorlijk weinig verschil in performance (quadpiston van zee is natuurlijk wel een ander verhaald) van alle shimano remmen, het zijn meer de extra dingetjes die het verschil maken, XT's hebben 2 instellingen op de hendel, afstand tot je stuur en bite point, wat niet veel doet.

En daarnaast heb je nog I-spec geneuzel, SLX en XT's zijn in de laatste versie I-spec II te krijgen, maar dat is wellicht niet van toepassing als je nu klemband shifters hebt. Als je nu oudere remmen met bv I-spec b hebt, en de bijbehorende shifters, dan zou je ook je shifters moeten upgraden, of wellicht simpelere remmen kopen (die wel met i-spec b) te krijgen zijn. Ik heb zelf deore 447 calipers / 506 levers met i-spec b en dat doet zijn werk ook prima

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Als ik voor Shimano kies, wordt 't denk ik SLX. Voordeel zijn de lagere kosten en ik heb daarvan alle bleed spullen al in huis.

Voordeel Formula Cura is het grotere rem vermogen en betere moduleerbaarheid, tegen hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor mij maar 1 rem: Hope. Ik rij al sinds 2002 met die dingen en ik heb er nog nooit gezeik mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tacoos schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:42:
Omdat de achterrem van mijn fiets na herhaaldelijk bleeden toch niet aan de gang is te krijgen, ben ik in de markt voor een nieuw setje remmen.
Wat is het probleem? Ik heb een setje M675 in gebruik gehad (nu bij mijn vrouw) en vind het juist heerlijk eenvoudige remmen. Hetzelfde geldt trouwens voor de M7000 :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Demo schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:21:
[...]
Wat is het probleem? Ik heb een setje M675 in gebruik gehad (nu bij mijn vrouw) en vind het juist heerlijk eenvoudige remmen. Hetzelfde geldt trouwens voor de M7000 :)
Als ze het doen zijn het prima remmen, nooit in de problemen gekomen hoor! Maar het probleem is nu dat de rem geen druk heeft en dus niet remt :o
Ik kan de hendel tot tegen het handvat aantrekken en nog geen noemenswaardige vertraging, terwijl de voorrem gewoon hard is en 'BAM' voor vertraging zorgt.
Inmiddels heb ik de rem 2x gebleed en nog wordt ie niet hard. In eerste instantie lijkt er wel iets verbetering te zijn maar een uur later is ie net zo slap.

De remmen komen net als de rest van de fiets uit 2013, dus ik kan er veel enerige in steken om t op te lossen of eens profiteren van de vooruitgang op dat gebied en een neiuw setje aanschaffen O-)
zonoskar schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:32:
Voor mij maar 1 rem: Hope. Ik rij al sinds 2002 met die dingen en ik heb er nog nooit gezeik mee gehad.
Ik ken meer liefhebbers van Hope, maar dat gaat mijn budget te boven. De Cura's kosten ~200 euro bij Bikester, de M7000 140 (als set), voor Hope ben ik bijna het dubbele kwijt denk ik?
De Cura's zouden ook fijner moeten moduleren dan de Shimano's, of t vergelijkbaar is met Hope zou ik niet weten

[ Voor 25% gewijzigd door Tacoos op 26-04-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat je hendel tot aan het stuur gaat is zeker niet goed, maar heb je geen olie op de blokken?

Hope is overigens 2dehands heel goed aan te schaffen en setjes verwisselen gemiddeld voor 200-250 euro van eigenaar. Dat is nog te overwegen toch? Alleen remt Hope qua absoluut vermogen vaak minder dan anderen, al rij ik zelf met de kleinste remmen op mijn XC fietsen (160/140mm). Modulatie is wel altijd top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

zonoskar schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:56:
Dat je hendel tot aan het stuur gaat is zeker niet goed, maar heb je geen olie op de blokken?
Tweede keer bleeden heb ik er een setje reserve blokken in gedaan. Die waren niet nieuw, maar wel schoon.
Tijdens het bleeden zaten de blokken niet in de klauw en die klauw heb ik schoon gemaakt. Dus ik verwacht niet dat dat het probleem is.
Hope is overigens 2dehands heel goed aan te schaffen en setjes verwisselen gemiddeld voor 200-250 euro van eigenaar. Dat is nog te overwegen toch? Alleen remt Hope qua absoluut vermogen vaak minder dan anderen, al rij ik zelf met de kleinste remmen op mijn XC fietsen (160/140mm). Modulatie is wel altijd top.
Ik ben er simpelweg niet van overtuigd dat ik zo blij wordt van Hope dat ik dat aan een 2de hands setje uit wil geven, ondanks jouw enthousiasme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:32:
Nog tips en tricks in het gebruik en onderhoud van Hope remmen? Laat toevallig vandaag een setje E4's op mijn fiets zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
volgens mij kan je het best van je remmen afblijven zolang ze goed werken :) Pas mee gaan kloten als je merkt dat er iets mis is.
Je kan wel de slijtage van je blokken in de gaten houden, ik heb die van mij een keer tot op het metaal opgereden, dat is toch minder voor je schijven lijkt me.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ik heb de knoop doorgehakt en de Cura's besteld. Met een beetje mazzel zaterdag in huis *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Woops.. even voor mezelf een spreekwoordelijke stok achter de deur gezet en me gisteren ingeschreven voor de Ardennes Trophy. Aangezien ik dit jaar nog maar 2x op de fiets heb gezeten zal ik komende 3 weken flink aan de bak moeten. 95km lijkt me niet haalbaar dus ik ga voor de 65km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Rudolf schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:01:
Woops.. even voor mezelf een spreekwoordelijke stok achter de deur gezet en me gisteren ingeschreven voor de Ardennes Trophy. Aangezien ik dit jaar nog maar 2x op de fiets heb gezeten zal ik komende 3 weken flink aan de bak moeten. 95km lijkt me niet haalbaar dus ik ga voor de 65km.
Sterkte! ;).

Ik ga eind mei meedoen met https://www.limburgsmooiste.nl/, 75 km. Wordt ook nog wel heel wat trainen, pas wel Leersum / Amerongen vanuit huis gedaan, in totaal een kleine 80 km, maar dat waren ook best wel wat wegkilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Moet te doen zijn, zorgen voor voldoende rust om ervoor te zorgen dat je ook weer energie opneemt. En het mooie? Al die hoogtemeters mag je ook weer naar beneden!! :)

Andere tip: Bike-boutique tocht, en dat van iemand die nooit aan tochten deelneemt ;)

De CFO is akkoord met een nieuwe fiets/frame! ;) Iemand nog tips voor een 29'er trailbike met lange reach (475-ish in XL), balhoofdhoek ~67graden, schroef-bracket, bidonhouder en een kleurtje?

Ibis Ripley LS is te kort
Santa Cruz High Tower XL is niet meer te leveren in mijn favoriete kleur (Black/Mint)
Evil The Following kun je alleen tijdens de Olympische Spelen rijden (Oranje :/)
Transition Smuggler vind ik saai qua kleur
Yeti te duur
Pivot switchblade? Geen BSA volgens mij? En met 150mm vork wel erg richting enduro denk ik.

Of toch maar wachten op het nieuws van Canyon of gebruik maken van de korting bij YT? (en mijn BSA-eis omzetten in een wens)

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 30-04-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Die wit blauwe high tower is niet lelijk hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:29:

De CFO is akkoord met een nieuwe fiets/frame! ;) Iemand nog tips voor een 29'er trailbike met lange reach (475-ish in XL), balhoofdhoek ~67graden, schroef-bracket, bidonhouder en een kleurtje?
Rocky Mountain Instinct? Reach van 482 in XL. 66o HTA. Wel een BB92 pressfit bracket. Sorry.
Afbeeldingslocatie: http://www.bikes.com/sites/default/files/styles/model_image_slider/public/models/Web_Instinct_C70_C2_Profile.jpg?itok=Z_xy2Gsn

Ook in oranje/mat groen verkrijgbaar. Maar als het om een los frame gaat, zou ik een pipeline proberen te bemachtigen in de kleur blauw/paars. Wat een beauty.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikes.com/sites/default/files/styles/model_image_slider/public/models/Web_Pipeline_C70_C1_Profile.jpg?itok=AYIatIHe

[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 30-04-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:15
Wil mijn vintage mtb'tje inruilen voor iets nieuws (prijsklasse ongeveer 750 - 950), voornamelijk voor Nederlandse bossen met beperkte klimmetjes, af en toe mee op vakantie in buitenland. Heb mijn oog laten vallen op:

Cannondale Trail 5 (2018)
of
Cannondale Trail 4 (2018)

Specs redelijk gelijk (29", Shimano Deore 2×10). Alleen de voorvork verschilt: Trail 5: SR Suntour XCR RL, Trail 4: RockShox 30 Silver TK

Het frame en de kleurstelling spreekt mij aan en volgens mij zijn de onderdelen net goed genoeg om als beginnend mtb'er in Nederland leuk te fietsen. Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

rockerpoet schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:01:
Wil mijn vintage mtb'tje inruilen voor iets nieuws (prijsklasse ongeveer 750 - 950), voornamelijk voor Nederlandse bossen met beperkte klimmetjes, af en toe mee op vakantie in buitenland. Heb mijn oog laten vallen op:

Cannondale Trail 5 (2018)
of
Cannondale Trail 4 (2018)

Specs redelijk gelijk (29", Shimano Deore 2×10). Alleen de voorvork verschilt: Trail 5: SR Suntour XCR RL, Trail 4: RockShox 30 Silver TK

Het frame en de kleurstelling spreekt mij aan en volgens mij zijn de onderdelen net goed genoeg om als beginnend mtb'er in Nederland leuk te fietsen. Hoe denken jullie hier over?
Als je 950 te besteden hebt, dan zou ik geen fiets nemen die Deore afgewerkt is. Daar vind je al XT modelletjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Moet te doen zijn, zorgen voor voldoende rust om ervoor te zorgen dat je ook weer energie opneemt. En het mooie? Al die hoogtemeters mag je ook weer naar beneden!! :)

Andere tip: Bike-boutique tocht, en dat van iemand die nooit aan tochten deelneemt ;)

Santa Cruz High Tower XL is niet meer te leveren in mijn favoriete kleur (Black/Mint)
Evil The Following kun je alleen tijdens de Olympische Spelen rijden (Oranje :/)
Yeti te duur
Pivot switchblade? Geen BSA volgens mij? En met 150mm vork wel erg richting enduro denk ik.

Of toch maar wachten op het nieuws van Canyon of gebruik maken van de korting bij YT? (en mijn BSA-eis omzetten in een wens)
NS Bikes Snabb 130 Plus? Leverbaar tot Large, maar als ik de maten zo zie, zit dat in de buurt van XL bij veel andere merken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

...

Yeti te duur

...
Mondrakers hebben dacht ik vanwege de ultrakorte stem ook een lange reach, en anders kun je misschien bij Nicolai terecht, daar is deze lange meneer ook geslaagd. Geen idee of dat nog in het budget past, trouwens?
Tacoos schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:20:
Ik heb de knoop doorgehakt en de Cura's besteld. Met een beetje mazzel zaterdag in huis *O*
Zaterdag is niet gelukt, sterker nog: de track and trace gaf aan woensdag 2 mei :')
Desondanks lag er gisteren een pakketje op me te wachten bij thuiskomst en dus zitten de remmen er nu op. Helaas was het daarna te donker en te nat om nog een echte test te doen.

Nu nog netjes inkorten en echt testen, maar dat wordt einde van de week.

Overigens lijken de SLX-en het nu ook weer te doen, ik heb de leiding van de achterrem bij de hendel een cm ingekort en van nieuwe plugje en olive voorzien omdat ie daar wat leek te zweten. Daarna was de hendel wel weer hard, maar remde t nog niet fantastisch, dus heb en de remblokjes toch maar es schoongemaakt door ze boven een gasvlam te houden en de toplaag af te schuren...
Dus deze gaan op de reservebank of in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Erazzzer schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:28:
[...]

Als je 950 te besteden hebt, dan zou ik geen fiets nemen die Deore afgewerkt is. Daar vind je al XT modelletjes voor.
Ik zou eerder kijken naar de vork dan naar de afmontage. Voor 70 euro heb je een XT achterderailleur en voor 45 euro heb je de bijbehorende shifter. Bij een fiets met een slechte vork ben je veel meer kwijt (min 300 euro). Een Rockshox Recon air (of beter, een Reba) is voor mij de bare-minimum. Een Suntour of Rockshox TK30 zit daar IMHO ver onder. DUs beide Cannondale voorstellen zouden voor mij een no-no zijn.

Deze Canyon Grand Canyon 6.0 kost 999 en heeft een vork die ik als net-niet zou bestempelen, maar die is wel al beter dan de RS TK30 silver uit de Cannondale. Dan zou ik liever een paar euro meer uitgeven aan de grotere broer (de 7.0), maar die kost meteen 1299 (maar wel een kilo lichter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
kan iemand me helpen/meedenken met de oorzaak van lucht in mijn achterrem tijdens een modderrit? Van het weekend voor de 2e keer tijdens het fietsen (door flinke modder) compleet de druk in mijn achterrem weg. Hendel tot aan het stuur in te knijpen en nog steeds zo goed als geen remkracht.
De eerste x was toen de fiets nog vrij nieuw was (ook met een modderrit), verder niet bij stil gestaan, ontluchtings setje aangeschaft en vrolijk verder gefietst. In de tussentijd de rem nog wel eens moeten ontluchten, maar niet zo dramatisch als die eerste x en afgelopen weekend. Nu dus dezelfde situatie als bijna een jaar terug, na +/- 10 km in de regen, plassen en modder, geen druk meer, sponzig, maar ook zuigers die niet goed terugkeren en dus ook aanlopen. Ik heb nog niet ontlucht, maar ik ga er vanuit dat het daarmee weer gewoon (tijdelijk...) is opgelost.

Het betreft shimano BR-M447 calipers en BR-M506 hendels, en ik heb het alleen bij mijn achterrem. Op de een of andere manier krijg ik dus bij flinke modder lucht in mijn systeem (of olie lekt eruit). Hoe kan modder dit veroorzaken en belangrijker, kan ik dit voorkomen? Ik heb niet zo'n zin om straks bv in de Ardennen te staan zonder werkende rem.... er is ook niet echt een trailside fix voor :X

Als laatste redmiddel zou ik de boel kunnen upgraden, dit setje is uiteraard geen top spul (op bike-discount.de gaat de voor/achter set voor 54 euro, t.o.v een xt set van ~160 euro), maar ik heb normaal gesproken over de remkracht en dosering geen klachten (verder ook weinig vergelijkings materiaal omdat mijn vorige fiets nog v-brakes had :D). Anyway, ik ben dus niet perse op zoek naar wat beters, maar ik wil wel met betrouwbare remmen rondfietsen

Strava

Pagina: 1 ... 114 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.