Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Iemand hier enig advies. Ik heb weer eens ruzie met mijn Avid exlir 1 remmen. Nu kan ik weer naar de lokale bikeshop, maar dat is een kwestie van tijd volgens mij.

Probleem is dat vaak de remmen ongelijk afslijten. Dan blijft er 1 zuiger wat hangen. Terugduwen van de zuigers werkt vaak erg lastig. Enige optie is ze dan een klein beetje te bleeden. En prompt zijn de remmen dan zompig en niet strak te krijgen. Hoe vaak ze ik ook zelf bleed. Krijg het niet voor elkaar om ze lekker strak te krijgen.

Zat er aan te denken ze te vervangen door:

https://www.bike-componen...re-Disc-Brake-Set-p56764/

Kan dat zomaar?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Ja hoor, dat zou geen probleem moeten zijn, bedenk alleen dat je de remleidingen waarschijnlijk wat moet inkorten. Zorg voor een goede kniptang, iets geschikts voor remleidingen. Hoewel dit schijnt te kunnen zonder te hoeven bleeden zou ik persoonlijk gelijk een bleedsetje voor shimano remmen mee bestellen, dan hoef je daar in ieder geval niet op te wachten mocht het nodig zijn, en kan geen kwaad om in huis te hebben.

Wellicht zijn er nog andere oplossingen? je zou kunnen kijken of je de zuiger kan schoonmaken en smeren, daar zijn ook wel tutorials op youtube over te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 19-02-2018 14:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:19
virtualJac schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:41:
@Prulleman @Ruud Bedankt. Dit bevestigd wel een en ander, maar geeft ook weer meer ruimte tot afstrepen. Op de Trek kwam ik uit op 18,5”. 1,78m lengte en weet niet meer zeker, maar dacht 0,87m vanaf zitvlak.

Jongen in de winkel noemde inderdaad dat Trek en Scott een wat sportievere houding hadden. Ik weet alleen niet of ik dat in mijn geval als positief of negatief ga ervaren.
Dus zadelhoogte 77cm ongeveer?

Sportievere houding neigt vaak naar minder fun en comfort. Hoe je dat gaat bevallen dat weet je gewoon niet zonder het te proberen...

Als ik je een advies zou geven zou ik dus geen fiets zoals de Trek adviseren. Te extreem voor fun. Vergelijk de stack en reach van de Trek eens met een maat M Grand Canyon. Balhoofd scheelt een ook graad. (69,5 vs 68,5)
Cyberpope schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:54:
Iemand hier enig advies. Ik heb weer eens ruzie met mijn Avid exlir 1 remmen. Nu kan ik weer naar de lokale bikeshop, maar dat is een kwestie van tijd volgens mij.

Probleem is dat vaak de remmen ongelijk afslijten. Dan blijft er 1 zuiger wat hangen. Terugduwen van de zuigers werkt vaak erg lastig. Enige optie is ze dan een klein beetje te bleeden. En prompt zijn de remmen dan zompig en niet strak te krijgen. Hoe vaak ze ik ook zelf bleed. Krijg het niet voor elkaar om ze lekker strak te krijgen.

Zat er aan te denken ze te vervangen door:

https://www.bike-componen...re-Disc-Brake-Set-p56764/

Kan dat zomaar?
Meteen eraf die Elixers. Je komt tegen waarom de gehele wereld, inclusief ikzelf, Avid Elixers haat.

Als jij zegt dat de montage gelijk is aan je huidige klauwen dan is dat geen probleem. Zoals @Prulleman ook aangeeft is inkorten zonder bleeden mogelijk. Met een scherp stanleymes snijd je er relatief gemakkelijk doorheen. Er zitten twee blokjes bij om je remslang tussen te klemmen. Een kniptang werkt niet.

Wat je wel even van te voren moet doen is de zuigers een klein beetje naar buiten pompen (NIET TE VER ;) ). De lucht die je dan in je slang krijgt druk je dan zo de pomp in waar het netjes in het reservoir gaat zitten en geen kwaad kan. Voor het monteren van de blokjes druk je de zuigers dus weer naar buiten. Dat gaat 9 van de 10 keer gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Prulleman schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:10:
Ja hoor, dat zou geen probleem moeten zijn, bedenk alleen dat je de remleidingen waarschijnlijk wat moet inkorten. Zorg voor een goede kniptang, iets geschikts voor remleidingen. Hoewel dit schijnt te kunnen zonder te hoeven bleeden zou ik persoonlijk gelijk een bleedsetje voor shimano remmen mee bestellen, dan hoef je daar in ieder geval niet op te wachten mocht het nodig zijn, en kan geen kwaad om in huis te hebben.

Wellicht zijn er nog andere oplossingen? je zou kunnen kijken of je de zuiger kan schoonmaken en smeren, daar zijn ook wel tutorials op youtube over te vinden.
Afgezien van de hendel uit elkaar halen (dat heb ik niet gedaan), heb ik het hele ding uit elkaar gehad. En schoongemaakt. Maar het blijft me niet lekker lukken. Zelf de hele remleiding er al af gehad en opgehangen, zodat de lucht altijd naar boven gaat, maar nog geen succes.

Ze blijven ook aanlopen. En zodra ze wel werken, gaan ze binnen 2 maanden weer lopen bokken. Ik weet niet hoe ik ze beter kan onderhouden als ik eerlijk ben.
(bij de weg... ze hebben nu al 4 jaar dienst gedaan, dus kan even).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dan blijft het advies van Ruud over:
Meteen eraf die Elixers.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Als je ze trouwens wilt redden, het kan namelijk gewoon, zul je ze helemaal uit elkaar moeten halen.

- Klauw uit elkaar
- Nieuw zuiger- en pakkingsetje erin
- Klauw weer inelkaar

En dan na een half jaar ben je weer aan de beurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ruud schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:02:
Als je ze trouwens wilt redden, het kan namelijk gewoon, zul je ze helemaal uit elkaar moeten halen.

- Klauw uit elkaar
- Nieuw zuiger- en pakkingsetje erin
- Klauw weer inelkaar

En dan na een half jaar ben je weer aan de beurt ;)
De vraag is dan waar ik z'n revisiesetjes vind...

O'ja gevonden op E-bay. 8 euro per remklauw, 24 euro per hendel. Is bij elkaar 70 euro.
Deore remmen (nieuw) 110 euro...

Mmmmm...

(andere kant, moet naar de mijn LB(mannetje) want moet ook mijn balhoofd vastzetten en ik heb geen momentsleutel, eens zijn advies vragen).

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberpope op 19-02-2018 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Cyberpope schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:13:
[...]

De vraag is dan waar ik z'n revisiesetjes vind...

O'ja gevonden op E-bay. 8 euro per remklauw, 24 euro per hendel. Is bij elkaar 70 euro.
Deore remmen (nieuw) 110 euro...

Mmmmm...

(andere kant, moet naar de mijn LB(mannetje) want moet ook mijn balhoofd vastzetten en ik heb geen momentsleutel, eens zijn advies vragen).
Balhoofd vastzetten doe je dan ook niet op moment ;)

Hoe stel je je balhoofd af?
Ik ga even uit van een standaard ahead headset

1: Draai je stuurpen en balhoofdlos los. De stuurpen draai je uiteraard om de vorkbuis los ;). De stuurpen hoef je echt maar een tikje te geven. Hij moet niet te los zitten.
2: Ga naast je fiets staan en neem je stuur in handen zoals je normaal ook zou doen;
3: Knijp je voorrem losjes in en wieg je fiets heen en weer, je voelt je voorvork nu 'knakken' en tikken;
4: Draai nu met beleid de inbusbout bovenop steeds iets vaster totdat de speling op je balhoofd verdwijnt;

Op het moment dat de speling weg is en je stuur niet te zwaar draait dan zet je je stuurpen weer vast om de voorvork. Hoe vast? Vast is vast, met beleid etc :) Het is allemaal M5/M6 aluminium poppenspul. Dus misschien komt hier die momentsleutel van pas? Maar dat is met een beetje gevoel echt niet nodig. (ja ik heb in mijn jeugd ook boutjes gesloopt. Gelukkig alleen de boutjes en nooit de draad in onderdelen ;) )

De stuurpen zet nu je balhoofd vast en de bovenste bout zou je in theorie kunnen verwijderen.

Wanneer zit je balhoofd te strak;

Til je fiets aan de horizontale buis omhoog zodat je voorwiel los van de grond is. Je stuur zou niet vanzelf om mogen vallen. Bij een klein tikje tegen het stuur moet het stuur wel omvallen. Maar een fiets is gezegend door kabels die je stuur alle kanten opduwen dus die theorie hierboven gaat meestal niet op ;). Dat moet dus gewoon op gevoel. Zet je balhoofd net vast genoeg om geen speling te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:09
Prulleman schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:11:
Zoek wat YouTube filmpjes op, die zijn vaak duidelijk dan tekst uitleg, maar in het kort:
- De limiet schroefjes is meestal 1 keer instellen en nooit meer aankomen.
- mocht je daaraan twijfelen zou je daarmee aan de slag kunnen, maar zou eerst proberen of het met kabelspanning op te lossen is.
- niet lekker naar een groter kransje betekent dat je de kabel strakker moet zetten, ofwel het busje uitdraaien
- mocht het met alle normale dingen niet lukken, kijk dan naar de b schroef en of je pad recht is
Het is gelukt. De kabel had ik niet strak genoeg gespannen. Alles even rustig opnieuw gedemonteerd en weer opnieuw erop gezet. Schakelt als een zonnetje.
Direct ook even de remmen onder handen genomen.
Ergens ook wel verslavend om wat aan de mtb te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 00:11
virtualJac schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Kan het zijn dat de zithouding op de Cube iets meer 'recht op' is vergeleken met een Scott of een Trek? Moet zeggen dat ik zo'n Canyon Grand Canyon ook wel interessant vind. Nadeel is dat je niet zo makkelijk kan proefrijden.
Tja aangezien dit ook mijn 1e bike is heb ik niet echt een directe vergelijking met Scott, Trek of Canyon. Wel heb ik bij de LBS wat opties geprobeerd en deze beviel me het beste + had best nette afmontage. Geometrie is inderdaad wat je van een XC verwacht. Ik rijd er ook veel op die manier mee; bijvoorbeeld over duinpaden of over het strand op snelheid.

Daarnaast natuurlijk ook wat MTB trails, o.a. Zandvoort, Spaarnwoude en laatst dus Noordwijk. Zandvoort en Spaarnwoude zijn toch wel vrij technisch te noemen (volgens mij). Ik kom er op zich wel prima mee rond; zo spannend zijn die trails ook weer niet. Maar ik ga er niet het bike park in Spaarnwoude mee doen met allerlei jumps :)

Voor het echte trails werk kun je waarschijnlijk wel iets meer wendbaars vinden; moet je jezelf ook afvragen of je bijvoorbeeld 27.5" of 29" wielen wilt. Uiteindelijk is het natuurlijk ook de afweging wat / waar / hoever je wilt gaan rijden en wat je zelf comfortabel vindt. Dus komt dan toch op proefritten aan vrees ik... Andere optie: kijk of er in de buurt een MTB club zit (bv bij die trail in je buurt) en wellicht kun je hen om advies vragen / op een paar bikes zitten (al is niet iedereen blij om z'n bike uit te lenen).

[ Voor 14% gewijzigd door Morrar op 19-02-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 15:42
@Morrar Ja dat klinkt ongeveer hetzelfde inderdaad als wat ik ermee ga doen. De technisch uitdagende trails rijd ik al op mijn motor. Het mtb parcours (Oostvoorne) is ook niet heel technisch, maar je kan wel mooi je uithoudingsvermogen trainen. Ik ga eens proberen om een plek te vinden waar ik op meerdere fietsen eens een uurtje kan rijden. Ben in ieder geval weer iets wijzer na alle tips.

[ Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 20-02-2018 08:03 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
virtualJac schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:02:
@Morrar Ja dat klinkt ongeveer hetzelfde inderdaad als wat ik ermee ga doen. De technisch uitdagende trails rijd ik al op mijn motor. Het mtb parcours (Oostvoorne) is ook niet heel technisch, maar je kan wel mooi je uithoudingsvermogen trainen. Ik ga eens proberen om een plek te vinden waar ik op meerdere fietsen eens een uurtje kan rijden. Ben in ieder geval weer iets wijzer na alle tips.
Met wat men een XC fiets noemt zit je wel goed. Maar als je de keuze hebt tussen iets gestrekter of iets rechter op, ga dan voor dat laatste! Fietst zoveel meer ontspannen voor 95% vd fietsers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

Galois

1811 - 1832

Wat heb ik gisteren heerlijk gemountainbiked! Erg, erg koud. Na 85 km (incl. 30 heen en weer en verbindingsroutes over asfalt) had ik het zeer koud!! :) Maar genooooten!

Wel merkte ik dat mijn huidige schoenen helemaal af zijn. Ik heb nieuwe nodig.

Ik ben gecharmeerd van de Sidi Dominator. Ik wil ze online bestellen (heb geen winkel in de buurt om te passen en de prijs is beter).

Ik heb mijn voeten opgemeten: 26,5 cm. Advies is om 5 mm extra ruimte te nemen, dus in mijn geval schoenen van 27,0 cm. Dan kom ik uit bij Sidi volgens hun maattabellen op maat 44.
Terwijl mijn normale schoenen maat 42 zijn en mijn hardloopschoenen maat 42,5. Mijn huidige MTB-schoenen van Shimano zitten goed en zijn maat 43.

Kortom: ik twijfel tussen maat 43 of 44 van Sidi. Ik zou denken maat 43, maar op basis van mijn voetlengte + 5 mm kom ik toch uit op 44.

Uiteraard kan ik ze gewoon bestellen en terugsturen als ze niet passen... maar dan kost mij dat weer 7 euro aan verzendkosten + een paar dagen extra wachten op mijn schoenen :)

Iemand ervaring en advies?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 14:47

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Galois schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:56:
Wat heb ik gisteren heerlijk gemountainbiked! Erg, erg koud. Na 85 km (incl. 30 heen en weer en verbindingsroutes over asfalt) had ik het zeer koud!! :) Maar genooooten!

Ik ben gecharmeerd van de Sidi Dominator. Ik wil ze online bestellen (heb geen winkel in de buurt om te passen en de prijs is beter).

Ik heb mijn voeten opgemeten: 26,5 cm. Advies is om 5 mm extra ruimte te nemen, dus in mijn geval schoenen van 27,0 cm. Dan kom ik uit bij Sidi volgens hun maattabellen op maat 44.
Terwijl mijn normale schoenen maat 42 zijn en mijn hardloopschoenen maat 42,5. Mijn huidige MTB-schoenen van Shimano zitten goed en zijn maat 43.

Kortom: ik twijfel tussen maat 43 of 44 van Sidi. Ik zou denken maat 43, maar op basis van mijn voetlengte + 5 mm kom ik toch uit op 44.

Uiteraard kan ik ze gewoon bestellen en terugsturen als ze niet passen... maar dan kost mij dat weer 7 euro aan verzendkosten + een paar dagen extra wachten op mijn schoenen :)

Advies is, schoenen moeten gepast worden. Punt. Zelfs bij hetzelfde merk kun je tussen 2 maten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Erazzzer schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:21:
[...]

Advies is, schoenen moeten gepast worden. Punt. Zelfs bij hetzelfde merk kun je tussen 2 maten zitten.
Klopt. Uiteraard... maar als ik schoenen pas dan neem ik als eerste schoen de maat die ik verwacht dat het beste bij mij past. Ik begin niet te passen bij maat 36 :P

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat heb ik gisteren heerlijk gemountainbiked! Erg, erg koud.
...
Idd. brrrrrrr, die snijdende wind hier in de Flevopolder was erg koud.
Zo koud: [ehtweak maakt een mini-afmeting gebaar tussen duim en wijsvinger] :+
Op de heenweg windje-tegen viel niet mee, maar terugweg ging als een speer.

Vanochtend ben ik na 15 minuten al omgekeerd. Het was me te koud; die snijdende wind. Benam me teveel de adem. En ik werd niet warm; ondanks de inspanning. :N Die windchill van minus zestien was me te gortig.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 28-02-2018 12:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:21

Ik rijd al jaren met de Sidi Genius in maat 47. De meeste van mijn dagelijkse veterschoenen (geen sneakers) zijn maat 10,5 (45), een enkele 11 (46) maar daarin net wat ruimte, hardloopschoenen 46. Heb mijn voeten nooit gemeten. De Sidi's zitten met normale (dunne) sokken perfect. Voor dikke sokken zijn ze net aan de krappe kant dus die vermijd ik meestal en rijd dan bij voorkeur met oversokken of -schoenen.
Wellicht dat de 43,5 nog het meeste voor je in de buurt komt (de Dominator is er wel in halve maten volgens de Sidi website) maar helaas verkopen de meeste winkels/webshop deze niet. Beste advies is toch echt om beide maten te passen om te zien welke beter zit. Volgens mij zijn ook niet alle modellen van Sidi hetzelfde qua pasvorm dus daar kan ook nog verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
wie heeft er in godsnaam bedacht dat fietsschoenen afwijkende maten moeten hebben.... 8)7
ik heb altijd en overal 44, en shimano fiets schoenen 45, mijn vorige lake schoenen ook 45, met SIDI geen ervaring, maar als ik het bovenstaande lees, zou je best 2 maten groter kunnen proberen.. maar dat blijft een gok

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
Het is meer dat bepaalde merken vaak andere maten hanteren. Italiaanse merken vallen vaak al kleiner als europeese maten. Het is niet echt een fietsschoenen ding.

Mijn selectie van gewone schoenen en fietsschoenen gaat allemaal vanaf 44 t/m 46 gewoon puur merk afhankelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door ZanielGa op 28-02-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sidi is vooral in de breedte en wreef smal, de lengte is vrij normaal. Dus je kunt dan maten groter gaan nemen maar dat is geen oplossing. Beter kijk je naar een ander merk. :)

Of de mega-uitvoering, die zijn breder geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21
Ruud schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:48:
Sidi is vooral in de breedte en wreef smal, de lengte is vrij normaal. Dus je kunt dan maten groter gaan nemen maar dat is geen oplossing. Beter kijk je naar een ander merk. :)

Of de mega-uitvoering, die zijn breder geloof ik?
Ik heb nogal brede en hoge voeten en de enige betaalbare schoenen die acceptabel zitten zijn Sidi's (maat 50 :+ ) Mijn normale schoenmaat is 48. Specialized gaat niet verder dan 49 en die zijn aan alle kanten (ook in de lengte) te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48
Hebben fietsschoenen afwijkende maten? Nooit geweten, of eigenlijk, mijne gaan alweer 20 jaar mee en ik kan het me niet herinneren. Zal zo eens kijken wat de maten zijn. Wel grappig eigenlijk dat wanneer ik kijk naar nieuwe sidi's ik niet de neiging heb om nieuwe te kopen, de 20 jaar oude komen nog bijna exact overeen met de huidige collectie.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:47
Het is vrij typisch voor kleding. Meeste maten zijn maar een richtlijn. Je moet echt even kijken of het model je past of staat.

Met schoenen is dat ook zo, Shimano is bekend over smalle schoenen en je moet een maat groter gaan om een passende schoen te krijgen. Andere merken hebben weer bredere schoenen, verschilt weer merk tot merk.
Dit is waar een goede winkel weer van pas komt, want op internet is het soms lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Hoe zit het hier trouwens met de kledingstijl? Ik zit op facebook in een MTB Praat groep en ik heb het idee dat daar veel "baggy"rijders zitten met shorts en flat pedals. Terwijl ik op mijn rondjes door het bos voornamelijk lycra tegen kom. Ook heerst er een soort aversie tegen wegrennen. En het hypocriete, ze rijden voor de 'fun' maar 80% gebruikt altijd strava :+ Ik heb zelf gewoon lycra (wielertenue) aan en SPD schoenen. Ik woon in een mooie omgeving, erg mooie tracks in de buurt (Markelo, Rijssen), maar dit vind ik meer boswielrennen dan het echte MTB wat in de bergachtigere gebieden het geval is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50
Wat betreft de schoenen vind ik het wel fijn dat ze bij Mantel aangeven of het gaat om een smalle/gemiddelde/brede schoen. Ik had smalle schoenen van Shimano, maar die heb ik nu ingeruild voor Northwave.

@NoepZor ik rijd ook in lycra. Dat zit lekker en bovendien hoef ik dan maar 1 type kleding (ik heb ook een racefiets). Ik gebruik op de racefiets dan weer SPD pedalen, zodat ik ook maar 1 paar schoenen hoef aan te schaffen. Wat anderen daar van vinden zal mij worst zijn. Ik kan mijn energie beter gebruiken voor het fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:57

nWn

In Geocentric Orbit

@NoepZor Doe lekker wat je wilt, en maak je vooral niet druk over wat anderen ervan vinden. Het gaat om het plezier. Je hebt mountainbikers die met een slakkengang omhoog rijden omdat ze fris willen zijn voor de stukken naar beneden, je hebt racers die altijd vol gas gaan, mensen die simpelweg van de natuur genieten, bikers die elk bobbeltje zien als jump, etc.

Hetzelfde met kleding, ik zie van alles voorbij komen op de UHR: Strak in lycra, helemaal baggy, spijkerbroeken, truien, etc. Je kan het zo gek niet verzinnen. En het interesseert mij helemaal niks, zolang je maar een helm op hebt.

Zelf heb ik zowel een mountainbike als een racefiets, en heb ik meerdere sets lycra evenals baggy. Vaak pak ik maar wat. Kan mij een worst wezen wat de rest ervan vindt. Het gaat om het plezier.

Vaak genoeg kom ik op de UHR 'echte' mountainbikers tegen, stoer pratend, volledig baggy gekleed, met dure fully's, die vervolgens bij elke bocht op de rem trappen en geen sprong kunnen maken. Maakt toch allemaal niks uit? Zolang je anderen maar niet tot last bent. En ja, sommige rijders (lees: mensen) hebben het nu eenmaal nodig om zich 'superieur' te voelen door kleding, spullen, of zeiken op andere groepen (wegrenners, wandelaars, etc.). Ik durf te wedden dat ik meer lol maak dan hen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
NoepZor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:26:
Hoe zit het hier trouwens met de kledingstijl? Ik zit op facebook in een MTB Praat groep en ik heb het idee dat daar veel "baggy"rijders zitten met shorts en flat pedals. Terwijl ik op mijn rondjes door het bos voornamelijk lycra tegen kom. Ook heerst er een soort aversie tegen wegrennen. En het hypocriete, ze rijden voor de 'fun' maar 80% gebruikt altijd strava :+ Ik heb zelf gewoon lycra (wielertenue) aan en SPD schoenen. Ik woon in een mooie omgeving, erg mooie tracks in de buurt (Markelo, Rijssen), maar dit vind ik meer boswielrennen dan het echte MTB wat in de bergachtigere gebieden het geval is.
Ik trek me niks aan van mode ontwikkelingen, misschien komt dat ook omdat ik 25 jaar geleden al begonnen ben, en er toen geen kleding etiquette waren voor MTB, ik liep overdag altijd in baggy kleding (Bonk Breda!!, kom er nog steeds :)) rond, maar op de fiets in lycra. Nu nog steeds, gewapper van kleding tijdens het fietsen vind ik niet prettig, en een strakke broek geeft naar mijn mening een stuk meer bewegingsvrijheid op je zadel. Ook jaren zonder klepje op mijn helm door het bos gefietst :D (nu overigens wel een klepje, maar dat is meer toeval)

Daarnaast heb ik goede fietskleding van mijn werk voor bijna niks, en dat is ook lycra

Maar vooral doen wat je lekker vind zitten en waar je je prettig bij voelt :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat doe ik ook zeker, maar ik vond puur het 'klimaat' wat daar heerst zo anders dan wat ik in de praktijk tegen kom :) Ik haal persoonlijk mijn voldoening uit zo hard mogelijk een bepaalde route te knallen. Daarbij nog wat genieten van de omgeving (leemkuilen, heidevelden, mooie essen en bossen hier :) )
nWn schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:58:
-knip-
Vaak genoeg kom ik op de UHR 'echte' mountainbikers tegen, stoer pratend, volledig baggy gekleed, met dure fully's, die vervolgens bij elke bocht op de rem trappen en geen sprong kunnen maken.
-knip-
Dit is waarschijnlijk wel een goede omschrijving :) met de down hill bike 40 meter naar beneden op de UHR.

Edit om het misschien nog wat te verduidelijken: veel van die types wanen zich een beetje in de bike park cultuur zoals ze in in de USA kennen. Maar de plek (NL) waar ze rijden doet daar een beetje afbreuk aan vind ik persoonlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door NoepZor op 01-03-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
nu 2x rond de UHR gefietst, maar dat soort figuren vielen me ook op ja.. dikke fully, fancy baggy gear, en mega langzaam omhoog (gewoon echt totaal geen fysieke inspanning). En het ergste... niet reageren op meerdere vriendelijke verzoekjes om op een acceptabele plek een beetje ruimte te maken... |:(

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ach, zolang men maar respect voor elkaar en de trails heeft.

Met bosrenners wordt volgens mij vooral gedoeld op het volk wat per se op zondagochtend moet rijden om in alle drukte PR's te verbeteren. Goed voor de ego's, niet voor de sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Langzaam omhoog fietsen doe ik ook :) Ik krijg het niet voor elkaar om op die saaie stukken echt moeite te doen, die energie spaar ik liever voor bochtige/technische stukken. In Lycra voel ik me altijd zo naakt, dus ik doe er een baggy short overheen. MTBen is vooral lol hebben, toch?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat is wielrennen ook en in principe elke sport! :) Met een racefiets een pittige klim of mooie afdaling doen geeft ook voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zeker! lol voorop, maar hoe je lol hebt is natuurlijk voor iedereen anders, zoals @NoepZor ook aangeeft, is ook voor mij hard fietsen een belangrijk onderdeel om lol te hebben. Ik fiets ook met Strava en ik hou graag mijn tijden een beetje bij en vind het ook leuk om af en toe een PR te pakken en vooruitgang bij mezelf te zien. Ik doe dit echter niet ten koste van anderen, ik vind het helemaal niet erg om even te wachten met inhalen, sterker nog, ik blijf meestal rustig op afstand tot ik weet dat er een fatsoenslijke plek is (je hebt namelijk ook mensen die gelijk de bosjes induiken als ze iemand aan horen komen, dat hoeft echt niet van mij), en dat geef ik even met een seintje aan dat ik er voorbij kom. Maar als daar niet op gereageerd wordt en je letterlijk meerdere keren geblokkeerd wordt, dan is het wel wat vervelend :(. Zeker als dat op een snelheid gebeurd die nog traag is voor mijn zoontje van 7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Prulleman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:11:
nu 2x rond de UHR gefietst, maar dat soort figuren vielen me ook op ja.. dikke fully, fancy baggy gear, en mega langzaam omhoog (gewoon echt totaal geen fysieke inspanning). En het ergste... niet reageren op meerdere vriendelijke verzoekjes om op een acceptabele plek een beetje ruimte te maken... |:(
Misschien eens in een vriendelijke regio gaan fietsen, of zelf niet zo opgefokt doen. Ik heb hier in het oosten nog nooit gehad dat iemand niet netjes aan de kant gaat als het even kan.

Je moet natuurlijk wel iemand de kans geven. Af en toe heb je hier ook idioten die verwachten dat de langzamere fietsers meteen de struiken induiken als ze eraan komen. Gewoon relaxed, niet iedereen is even snel en af en toe moet je even een minuutje rustig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Erazzzer schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:06:
[...]

Misschien eens in een vriendelijke regio gaan fietsen, of zelf niet zo opgefokt doen. Ik heb hier in het oosten nog nooit gehad dat iemand niet netjes aan de kant gaat als het even kan.

Je moet natuurlijk wel iemand de kans geven. Af en toe heb je hier ook idioten die verwachten dat de langzamere fietsers meteen de struiken induiken als ze eraan komen. Gewoon relaxed, niet iedereen is even snel en af en toe moet je even een minuutje rustig aan doen.
ho... als er iemand relaxed is ben ik het wel, lees ook even mijn andere post, net hierboven... die maakt het misschien wat duidelijker en genuanceerder!
Ik rij zeker niemand van de baan, maar 5 minuten op half tempo en 5 keer vragen (zonder enige respons....) of ze (op een fatsoenlijke plek) een beetje ruimte kunnen maken is wel ernstig vervelend.

gelukkig zijn dit uitzonderingen en kom je ze niet vaak tegen, het voorbeeld was met name typisch omdat gasten waren met dikke fietsen en gear.
Meestal fiets ik rond Dorst en daar is het naar mijn idee minder dan UHR, maar wellicht geen eerlijke vergelijking qua fiets uren

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
Ach ik vind het een beetje overdreven wat hier nu wordt gesteld. Ik fiets bijna iedere week op de UHR en over het algemeen vind ik 99% van de mensen vriendelijk en erg attent op langzamere/snellere mede-MTB'ers.

Rotte appels heb je overal, en bovendien inhalen is geen recht dat je kan opeisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Prulleman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:13:
[...]

ho... als er iemand relaxed is ben ik het wel, lees ook even mijn andere post, net hierboven... die maakt het misschien wat duidelijker en genuanceerder!
Ik rij zeker niemand van de baan, maar 5 minuten op half tempo en 5 keer vragen (zonder enige respons....) of ze (op een fatsoenlijke plek) een beetje ruimte kunnen maken is wel ernstig vervelend.

gelukkig zijn dit uitzonderingen en kom je ze niet vaak tegen, het voorbeeld was met name typisch omdat gasten waren met dikke fietsen en gear.
Meestal fiets ik rond Dorst en daar is het naar mijn idee minder dan UHR, maar wellicht geen eerlijke vergelijking qua fiets uren
Oke, ik heb het hier nooit meegemaakt. Ook dat dikke gear verhaal niet. Dat zijn hier juist de opgefokte types die met hun Strava PR bezig zijn :P

Ik vind het zelf ook leuk om Strava PR's te rijden, maar als ik opgehouden word door een traag iemand, dan fiets ik morgen wel een nieuw rondje. Fietsen hoort een ontspanning te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Erazzzer schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Oke, ik heb het hier nooit meegemaakt. Ook dat dikke gear verhaal niet. Dat zijn hier juist de opgefokte types die met hun Strava PR bezig zijn :P

Ik vind het zelf ook leuk om Strava PR's te rijden, maar als ik opgehouden word door een traag iemand, dan fiets ik morgen wel een nieuw rondje. Fietsen hoort een ontspanning te zijn.
dan zijn we het eens *;

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Sjoewe schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:26:
Ik heb m'n zinnen gezet op de Trailtour in Beek dit jaar, lijkt me fantastisch.

[video]
lijkt mij ook erg gave uitdagende tocht.
heb hem vast in mijn agenda gezet.
http://www.singletrack-limburg.eu/bikeboutique-singletrack-event/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GoVegan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:47:
lijkt mij ook erg gave uitdagende tocht.
heb hem vast in mijn agenda gezet.
http://www.singletrack-limburg.eu/bikeboutique-singletrack-event/
Er zit totaal geen flow in die tocht, steeds loodrecht omlaag en dan meteen weer loodrecht omhoog. Ik hou erg van technische uitdagingen maar deze is gewoon niet leuk meer. Dan rij ik liever een tocht in de Ardennen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Okay, dat is wel jammer dan. Had juist gehoopt dat dit een beetje meer afwisseling en uitdaging zou geven. Ik vind de meeste georganiseerde MTB tochten hier in Nederland vaak gewoon rete saai. 90% duurpeddelen op bospaden en amper technische stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Sjoewe schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:06:
Okay, dat is wel jammer dan. Had juist gehoopt dat dit een beetje meer afwisseling en uitdaging zou geven. Ik vind de meeste georganiseerde MTB tochten hier in Nederland vaak gewoon rete saai. 90% duurpeddelen op bospaden en amper technische stukken.
https://www.dutchmastersofmtb.nl/
Niet bepaald rete saai...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ach het is gewoon bos met single tracks. Ik ben absoluut geen held met extreme sports maar in die omgeving fiets ik prima mijn MTB rondjes :) Als ik het vergelijk met die downhill bike parks dan stelt dit weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Erazzzer schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Ik fiets altijd op de UHR en ik was met @Prulleman toen dit gebeurde. Dit had ik nog nooit meegemaakt ook moet ik zeggen. Het was echt traag en het was op Zeist (leukste stuk, 50% van na Beaufort tot de splitsing naar austerlitz achter die paar gasten geplakt) en op Zeist heb je uitstekende plekken om in te halen.

Ik zit normaal ook niet te drammen (ik ben niet zo snel, Zeist in 55 min ofzo, 17-18km/u), maar hier werd ik wel licht gepikeerd van.

Maar zoals gezegd, ik fiets wekelijks op de UHR en soms heb je gewoon een dwaas die je zonder waarschuwen inhaalt (ik heb dat in een rondje in Brabant juist meegemaakt, was op de appelflappentocht) en soms heb je iemand die gewoon niet zo goed weet wat-ie moet doen denk ik.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
NoepZor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:38:
Ach het is gewoon bos met single tracks. Ik ben absoluut geen held met extreme sports maar in die omgeving fiets ik prima mijn MTB rondjes :) Als ik het vergelijk met die downhill bike parks dan stelt dit weinig voor.
Dit. Het is 'gewoon' een lange offroad-duurtocht. Rete saai is een beetje flauw gesteld, want ik heb me bijvoorbeeld ook kostelijk vermaakt met Parijs-Roubaix op de racefiets, maar ik wil op de MTB juist wel een keer een tocht fietsen waarvan het technische deel tenminste toch wel minstens net zo belangrijk is als het conditionele deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@JvS , bij die tocht (en wellicht veel van dat soort tochten) heb je lastige clubjes, maar ook op de LDD kwamen er een paar snoeihard voorbij, zonder waarschuwing en op een plek waar dit eigenlijk niet kon.. dat is nog vervelender dan trage figuren die niet luisteren :D

Maar denk dat de conclusie wel is dat er overal wel eens vervelende figuren fietsen (zowel langzame als snelle rijders), maar dat het percentage overall reuze mee valt d:)b

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjoewe schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:06:
Normale toertochten rij ik al helemaal niet meer vanwege wat je zegt (saai en weinig technisch). Ik zou gewoon wat meer flow in die tocht van bikeboutique willen. Je wil niet elke keer als je een afdaling rijdt, meteen 180 omdraaien en weer terug omhoog (ik iig niet). En dan zodanig dat de klim eigenlijk niet te halen is omdat je geen aanloop kan nemen. Maar deze tocht is wel 100x leuker dan een gewone toertocht, misschien moet je gewoon eens meedoen. Ik heb me wel vermaakt, maar ik ga dit jaar niet weer meedoen.

Hier een impressie van mij:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:57

nWn

In Geocentric Orbit

Prulleman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:54:
Maar denk dat de conclusie wel is dat er overal wel eens vervelende figuren fietsen (zowel langzame als snelle rijders), maar dat het percentage overall reuze mee valt d:)b
Precies, net zoals bij alles heb je wat rotte appels, maar gelukkig zijn het er heel weinig. Zelf rijd ik redelijk vlot en kom ik regelmatig achter anderen te zitten. Maar net als bij autorijden probeer ik nooit op de fiets te stappen als ik me gehaast voel, en dan is het ook totaal geen probleem als je even een minuutje moet wachten op een mooie plek om erlangs te gaan. Sterker nog, ik maak vaak een praatje en geef wat tips of complimenten.

Daarnet was het trouwens heerlijk in het bos. Het gebrek aan wind scheelt echt een hoop, en de paden liggen er heel goed bij. Ik ben ook erg blij met de nieuwe spacers in mijn voorvork (drie in een Reba RL), kreeg toch wat last van bottom-outs nu ik wat speelser aan het rijden ben. Nu, met 25% sag en lekker wat stuiteren nog 10% travel over, helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:27
Robertdj schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:43:
Ach, zolang men maar respect voor elkaar en de trails heeft.

Met bosrenners wordt volgens mij vooral gedoeld op het volk wat per se op zondagochtend moet rijden om in alle drukte PR's te verbeteren. Goed voor de ego's, niet voor de sfeer.
Bosrenners zijn in mijn ogen de gasten die het hele jaar door op de racefiets zitten, maar in de winter toertochten rijden. Kenmerken zich vaak door een ernstig tekort aan skills. Fietsen hard rechtdoor, maar oh wee als het een beetje technisch wordt.

Edit:
Terwijl mensen veel meer plezier in mountainbiken krijgen door een paar basistechnieken goed onder de knie te krijgen. Geef zelf training aan recreanten en Start2Bike clinics en met een paar simpele tips, gaan mensen zichtbaar beter fietsen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 01-03-2018 20:18 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Even mijzelf quoten om mijn ervaring te delen en antwoord op mijn eigen vraag te geven :)

Na uitvoerig mijn voeten gemeten te hebben, zowel lengte als breedte en dit te vergelijken met de verschillende maattabellen, heb ik besloten om zowel maat 43 en 44 te bestellen en vervolgens één van beide terug te sturen (of in het slechtste geval beide).

Maat 43 pas ik in, maar zit erg strak. Mijn tenen zitten vrijwel helemaal voorin. Ze knellen niet, maar op den duur krijg ik denk ik wel last. Maat 44 zit perfect. Klein beetje ruimte voorin bij mijn tenen en de schoen sluit goed om mijn voet.

Dit terwijl ik van bv. mijn Adidas sneakers maat 42 draag en ook van mijn nette schoenen Van Bommel en Van Lier ook maat 42 nodig heb. Mijn hardloopschoenen (Asics Cumulus Gel, Nike Vomero en Nike Free Rn) allen maat 42,5.

In tegenstelling tot anderen hier, denk ik dat het goed kan om online schoenen te kopen. Zeker als je wat ervaring hebt op dit gebied. En prijsverschillen kunnen toch erg groot zijn. Ik heb dus de Sidi Dominator 7 gekocht voor 150 euro, waar ze rond de 200 kosten in de 'gewone' winkel. Altijd lastig zo'n overweging: want een fysieke lokale winkel moet ook blijven bestaan vind ik. Maar dan moet ik daar wel kopen en niet alleen aan mijn eigen portemonnee denken... :)

Maar nu nog een vraag... Ik heb twee ongebruikte plaatjes thuis liggen. De SM-SH51 en de SM-SH55.

Na wat google-werk schijnen de SM-SH51 alleen horizontaal uitklikbaar te zijn en de 55 ook vanuit andere richtingen (iemand ervaring mee?).

Ik heb ruime ervaring met klikschoenen en zo lezend denk ik dat ik de 51 erop schroef. Die zitten vaster en kan ik beter kracht zetten en zo...

Maar toen even kijken op mijn huidige MTB-schoenen en daar zitten SM-SH55 onder! Hmmm... jarenlang op gefietst en jarenlang prima op gefietst. Waarom iets anders nemen als die 55 zo goed bevallen? Nadelen van de 55 wat ik zoal lees is dat als je teveel kracht zet dat ze onbedoeld los kunnen schieten. Nooit gebeurd bij mij... Dus een issue?

Iemand advies waarom je voor de SM-SH51 of SM-SH55 zou moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

SH55 onbedoeld losschieten? dat heb ik nog nooit gehad. Heb ze wel redelijk strak afgesteld. Het voordeel van de 55 vind ik juist dat ze van meerdere kanten losgeklikt kunnen worden. Tijdens een valpartij ben je daardoor sneller los en is de kans op blessures kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Erazzzer schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:47:
SH55 onbedoeld losschieten? dat heb ik nog nooit gehad. Heb ze wel redelijk strak afgesteld. Het voordeel van de 55 vind ik juist dat ze van meerdere kanten losgeklikt kunnen worden. Tijdens een valpartij ben je daardoor sneller los en is de kans op blessures kleiner.
Geen idee... dat las ik dat het een nadeel is (onbedoeld losschieten bij teveel kracht zetten).
Ik heb dat ook nog nooit gehad en rijd al jaren met deze plaatjes.

Wist niet eens dat er verschillende waren. Het bijzondere is ook dat er vrij weinig (officiële) informatie over te vinden is. Ik zou toch verwachten dat op Shimano.com er een lijstje zou zijn met beschrijving van de verschillende schoenplaatjes en de verschillen er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ben nog nooit tijdens normaal rijden losgeschoten met een multi-release cleat (SH56 trouwens). Alleen bij valpartijen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe MTB met XT M8000 pedalen. Mijn huidige schoenen met SM-SH55 plaatjes zijn veel ouder. Die gebruikte ik dus op zowel mijn oude MTB als op mijn nieuwe MTP met XT-pedalen.

Nu lees ik op de website van Shimano bij deze pedalen:

Voor deze pedalen zijn schoenplaatjes met enkelvoudige uitklikwijze (SM-SH51) en schoenplaatjes met meervoudige uitklikwijze (SM-SH56) te gebruiken. Aangezien elk type schoenplaatje zijn eigen onderscheidende kenmerken heeft, moet u de onderhoudsinstructies zorgvuldig lezen en goed kiezen welk type schoenplaatje het best past bij uw rijstijl en de terrein- en rij-omstandigheden waar u mee te maken krijgt. Andere typen schoenplaatjes, zoals schoenplaatjes met enkelvoudige uitklikwijze (SM-SH52) en schoenplaatjes met meervoudige uitklikwijze (SM-SH55) kunnen niet worden gebruikt, omdat die bij het afstappen niet stabiel genoeg zijn of genoeg houdkracht hebben.

Hmmm... dus op deze pedalen kunnen de SM-SH55 plaatjes niet gebruikt worden. Ik fiets daar al anderhalf jaar mee zonder ooit iets gemerkt te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik fiets met PD-M520 pedalen en daar zitten SM51 plaatjes bij. Ik kom er nu pas achter dat er verschillende plaatjes verkrijgbaar zijn :P Ik heb trouwens de plaatjes van mijn vorige PD-M520 set uit 2009, geen idee of er verschil in zit met die van 2017 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42

Typhone

Who Dares Wins

Ah de bosjesmannen zijn die dravers dus die ik altijd keihard voorbij zie komen op maar een heel klein deel van de track. Ik rij regelmatig Nuenen (rood/blauw), Stiphout, Helmond, Best, Vlierden, Mierlo, Horst en is het me al vaker opgevallen dat bepaalde types me oerendhard voorbij komen op bepaalde stukken (lees: zich letterlijk ergeren aan mij) en vervolgens rijden ze met 12 km/h door over een lang recht verbindingsstuk (in de route zelf, niet naar een andere route) waardoor ik ze inhaal en vervolgens zijn ze weer haastige gerrit achter mij. Dat zal inderdaad wel eens met strava records te maken kunnen hebben op bepaalde stukken.

Binnenkort toch maar eens andere banden gaan monteren. Laatste tijd veel last van glijden in de bochten en met snelle stukjes wat ik niet gewend ben. Wellicht is mijn techniek niet goed maar die is niet anders dan op m'n vorige fiets en daar had ik beduidend meer grip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Typhone schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:43:
Ah de bosjesmannen zijn die dravers dus die ik altijd keihard voorbij zie komen op maar een heel klein deel van de track. Ik rij regelmatig Nuenen (rood/blauw), Stiphout, Helmond, Best, Vlierden, Mierlo, Horst en is het me al vaker opgevallen dat bepaalde types me oerendhard voorbij komen op bepaalde stukken (lees: zich letterlijk ergeren aan mij) en vervolgens rijden ze met 12 km/h door over een lang recht verbindingsstuk (in de route zelf, niet naar een andere route) waardoor ik ze inhaal en vervolgens zijn ze weer haastige gerrit achter mij. Dat zal inderdaad wel eens met strava records te maken kunnen hebben op bepaalde stukken.

Binnenkort toch maar eens andere banden gaan monteren. Laatste tijd veel last van glijden in de bochten en met snelle stukjes wat ik niet gewend ben. Wellicht is mijn techniek niet goed maar die is niet anders dan op m'n vorige fiets en daar had ik beduidend meer grip.
Wat voor banden heb je nu? Met welke bandenspanning rijd je ze?

Mogelijk heeft je nieuwe fiets een andere geometrie, die net wat andere techniek vraagt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Joris748 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Wat voor banden heb je nu? Met welke bandenspanning rijd je ze?

Mogelijk heeft je nieuwe fiets een andere geometrie, die net wat andere techniek vraagt.
naast het type band en de spanning, is de geo inderdaad een goeie om te checken. Mogelijk is je gewichtverdeling anders. Misschien was de oude fiets langer en daardoor in verhouding meer druk op de voorkant. mogelijk is je nieuwe fiets ook hoger (26--> 29"?) waardoor je zwaartepunt ook hoger ligt, wat in bochten ook merkbaar is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Typhone Ga eens lekker een middagje spelen met insturen: later, vroeger, meer druk op stuur, minder druk op stuur, zithouding naar voren, naar achteren. Kijk eens wat goed voelt.

Het zit vaak in kleine dingen. Je hoeft niet ineens achterstevoren op de fiets gaan te zitten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb nu Continental Raceking (achter) en X-King (voor) eronder liggen (BMC Teamelite 02 XT uit 2017). Met het XL-frame info hier.
Bandendruk is 1.9 voor en 2.0 achter (1.96m, 98kg), gemeten met de Topeak Smartgauge D2.

Op de fiets rij ik nu al dik een jaar maar ben lange tijd niet zo actief geweest vanwege werk in het buitenland (toen meer hardgelopen dan gefietst).

Mijn vorige fiets (Haibike BigCurve SE29) had dezelfde velgen eronder liggen (was beter voor mijn gewicht) met Racing Ralph's. Daar had ik zelden tot nooit het glibberige gevoel. Die fiets was gewoon op zicht gekocht, niet met een bikefitting die ik bij de BMC wel heb gehad. Ben nu twee weken terug de eerste keer (hard, met hoge snelheid) in een lange doordraaier naar links op m'n bek gegaan (alles ok met zowel mij als de fiets) maar het probleem ontstaat precies daar waar ik de fiets het minst vertrouw namelijk in de bochten. Hij 'voelt' veel gladder dan de andere fietsen met als gevolg een lagere bochtensnelheid.

Ik ben zeer zeker geen pro dus techniek sluit ik niet uit. Ik heb 17 jaar gekickboxed dus ik ben niet de typische fietser en train nog steeds 3x in de week met gewichten dus wellicht is op het technische deel nog heel veel te winnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 05-03-2018 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Aan Racekings heb ik nooit kunnen wennen. Ik reed ook altijd met Racing Ralph, maar sinds ik een keer de Specialized Fasttrack geprobeerd heb, zweer ik daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Heb sinds 2008/2009 met Vredestein Black Panthers gereden. Kort uitstapje naar X-King, maar die noppen waren niet bestand tegen rotsen. Sinds 1,5 jaar op de Fasttracks. Heerlijk bandje op ca 1.6 bar bij ca 75 kg.

Grip zit vaak ook tussen de oren, de banden zorgen voor de rest. Het is wat JIJ lekker vindt rijden.

Edit:
Typhone schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:43:
Ah de bosjesmannen zijn die dravers dus die ik altijd keihard voorbij zie komen op maar een heel klein deel van de track. Ik rij regelmatig Nuenen (rood/blauw), Stiphout, Helmond, Best, Vlierden, Mierlo, Horst en is het me al vaker opgevallen dat bepaalde types me oerendhard voorbij komen op bepaalde stukken (lees: zich letterlijk ergeren aan mij) en vervolgens rijden ze met 12 km/h door over een lang recht verbindingsstuk (in de route zelf, niet naar een andere route) waardoor ik ze inhaal en vervolgens zijn ze weer haastige gerrit achter mij. Dat zal inderdaad wel eens met strava records te maken kunnen hebben op bepaalde stukken
Aha, de stravassholes? ;) Die staan het laagst op de sociale ladder 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door Joris748 op 05-03-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik overweeg om naast mijn 26" mountainbike een cross hybride fiets te kopen. Reden is dat ik vrijwel niet in de natte periode in het bos kom (daar kan ik dan altijd mijn MTB nog voor gebruiken) en het 10km enkele reis is naar de bossen toe. Daarnaast rijd ik ook wel eens een km of 40 over de weg. In al deze gevallen zijn het gewicht en de rolweerstand van mijn brede banden niet prettig. Ik hoop het een hybride veel soepeler en sneller te kunnen fietsen.

Wat ik me afvraag is in hoeverre een dergelijke fiets zich staande houdt op een gemiddelde mtb-route? Waar zitten de risico's?

Alternatief is dunne banden monteren op mijn MTB maar ik wil de hybride eigenlijk ook als 'stadsfiets' gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Lastig, ik zou zelf niet met een compromis fiets in het bos willen fietsen, maar dat ik uiteraard persoonlijk. Ik lever liever wat in de op weg, zodat ik maximaal kan genieten in het bos.

Dan zou ik eerder een fiets kiezen die echt goed is op de weg (dus ook niet als "stadsfiets" want dan heb je weer een compromis).

Vanochtend was het overigens heerlijk in het bos, lekker zonnetje en een ondergrond om lekker te knallen:
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_1t.jpg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Aghanim schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:18:
Ik overweeg om naast mijn 26" mountainbike een cross hybride fiets te kopen. Reden is dat ik vrijwel niet in de natte periode in het bos kom (daar kan ik dan altijd mijn MTB nog voor gebruiken) en het 10km enkele reis is naar de bossen toe. Daarnaast rijd ik ook wel eens een km of 40 over de weg. In al deze gevallen zijn het gewicht en de rolweerstand van mijn brede banden niet prettig. Ik hoop het een hybride veel soepeler en sneller te kunnen fietsen.

Wat ik me afvraag is in hoeverre een dergelijke fiets zich staande houdt op een gemiddelde mtb-route? Waar zitten de risico's?

Alternatief is dunne banden monteren op mijn MTB maar ik wil de hybride eigenlijk ook als 'stadsfiets' gaan gebruiken.
Lastig, ik probeer mensen ook weg te houden bij hybrides. Die zijn het meestal net niet en rijden niet fijn op de gemiddelde MTB route.

Heb je er al aan gedacht om je 26" MTB in te ruilen op een 29"? Leg daar bandjes met relatief weinig profiel op (bijvoorbeeld Specialized Fasttrack) en dan kun je ook op de weg nog prima uit de voeten. Rolt in ieder geval een stuk beter dan je 26" MTB.

Die 29" rolt ook nog eens veel beter door het bos dan je 26" en je zult, zelfs met relatief weinig noppen, nog veel grip hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 07-03-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:15:
[...]

Lastig, ik probeer mensen ook weg te houden bij hybrides. Die zijn het meestal net niet en rijden niet fijn op de gemiddelde MTB route.

Heb je er al aan gedacht om je 26" MTB in te ruilen op een 29"? Leg daar bandjes met relatief weinig profiel op (bijvoorbeeld Specialized Fasttrack) en dan kun je ook op de weg nog prima uit de voeten. Rolt in ieder geval een stuk beter dan je 26" MTB.

Die 29" rolt ook nog eens veel beter door het bos dan je 26" en je zult, zelfs met relatief weinig noppen, nog veel grip hebben.
Nog niet echt over nagedacht nee, maar op zich wel een optie. Ik heb nooit op een 29" gereden dus kan de 'rolbaarheid' ten opzichte van 26" niet inschatten. Nadeel is wel dat een 29" ook een MTB is en daarmee niet echt geschikt voor fietstochten met het gezin etc. Dat is wel een voordeel van een hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Hoi,

Ik heb ee nvraag. Ongeveer 5 jaar geleden kocht ik mij een Lombardo sestriere 300. Ik wou vooral een mooie fiets, die goedkoop was en mij kon laten kennismaken met mountaibiken. Het ding had (heft) een suntour sxc vork opliggen, en veert dus complete in bij ietwat ruigere niveauverschillen, maar goed: Ik wou fietsen. Nou, jaartje gefietst en toen laten liggen vanwege zware blessure met voetbal, en daarna geen tijd genomen om terug te beginnen met fietsen. Echter heb ik begin vorig jjaar de fiets weer opgepikt, en merk nu na een jaar fietsen dat de fiets op sommige vlakken echt tekort komt. Geen wonder, 't is een fiets van €400. Ik merk nu dat ik steeds meer in ruigere gebieden ga fietsen, dat ik toch wat meer veerweg nodig heb. Echter voelt de versnelling voor en achteraan ook twitchy aan en de kabels hiervan hebben hun beste tijd al gehad. Het zou ook niet schadelijk zijn nieuwe bandjes op te leggen.

Mijn vraag; Heeft het zin om hier upgrades uit te voeren? Ik zou bijvoorbeeld al sowieso nieuwe versnellingen achter laten zetten (tandwieltjes beginnen nu echt scherp te worden), en de voorvork.... Of koop ik een tweedehands Cube oid?

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
matthewk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:36:
Hoi,

Ik heb ee nvraag. Ongeveer 5 jaar geleden kocht ik mij een Lombardo sestriere 300. Ik wou vooral een mooie fiets, die goedkoop was en mij kon laten kennismaken met mountaibiken. Het ding had (heft) een suntour sxc vork opliggen, en veert dus complete in bij ietwat ruigere niveauverschillen, maar goed: Ik wou fietsen. Nou, jaartje gefietst en toen laten liggen vanwege zware blessure met voetbal, en daarna geen tijd genomen om terug te beginnen met fietsen. Echter heb ik begin vorig jjaar de fiets weer opgepikt, en merk nu na een jaar fietsen dat de fiets op sommige vlakken echt tekort komt. Geen wonder, 't is een fiets van €400. Ik merk nu dat ik steeds meer in ruigere gebieden ga fietsen, dat ik toch wat meer veerweg nodig heb. Echter voelt de versnelling voor en achteraan ook twitchy aan en de kabels hiervan hebben hun beste tijd al gehad. Het zou ook niet schadelijk zijn nieuwe bandjes op te leggen.

Mijn vraag; Heeft het zin om hier upgrades uit te voeren? Ik zou bijvoorbeeld al sowieso nieuwe versnellingen achter laten zetten (tandwieltjes beginnen nu echt scherp te worden), en de voorvork.... Of koop ik een tweedehands Cube oid?
Een fiets van 400 euro upgraden zou ik niet aan beginnen.. waarschijnlijk is het frame al loodzwaar en zal je altijd met een matig eind resultaat blijven zitten. Maar ook een losse vork is gewoon erg duur in verhouding met een nieuwe fiets inc fatsoenlijke vork.
Het enige voordeel van upgraden is dat je het stapsgewijs kan doen en je dus geen klap geld ineens kwijt bent, maar voordeliger is het niet en het eindresultaat zal ook te wensen overlaten.

rond de 900-1000 euro kan je nieuw wat vinden waar je prima een tijdje mee vooruit kan, wil je minder besteden zal je 2e hands moeten zoeken, maar daar is (zeker in 26") genoeg in te vinden. Let echter wel goed op de drivetrain en lagers e.d. als je deze snel moet vervangen en daar heb je geen rekening mee gehouden in de prijs, kunnen de kosten nog oplopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Prulleman schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Een fiets van 400 euro upgraden zou ik niet aan beginnen.. waarschijnlijk is het frame al loodzwaar en zal je altijd met een matig eind resultaat blijven zitten. Maar ook een losse vork is gewoon erg duur in verhouding met een nieuwe fiets inc fatsoenlijke vork.
Het enige voordeel van upgraden is dat je het stapsgewijs kan doen en je dus geen klap geld ineens kwijt bent, maar voordeliger is het niet en het eindresultaat zal ook te wensen overlaten.

rond de 900-1000 euro kan je nieuw wat vinden waar je prima een tijdje mee vooruit kan, wil je minder besteden zal je 2e hands moeten zoeken, maar daar is (zeker in 26") genoeg in te vinden. Let echter wel goed op de drivetrain en lagers e.d. als je deze snel moet vervangen en daar heb je geen rekening mee gehouden in de prijs, kunnen de kosten nog oplopen.
Het frame is ontzettend licht, maar ik heb even uitgerekend dat ik ongeveer 300 eurie kwijtben als ik de minimale upgrades wil uitvoeren :p

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
matthewk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:53:
[...]

Het frame is ontzettend licht, maar ik heb even uitgerekend dat ik ongeveer 300 eurie kwijtben als ik de minimale upgrades wil uitvoeren :p
wat zijn je minimale upgrades (en ga je zelf sleutelen of laten doen?)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

- Vering
- Stuurpen
- Versnellingen.

Ik kan het zelf zetten, mits wat uitzoeken. Kan me voorstellen dat dit makkelijker is dan een motor.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
en wat voor vork heb je dan in gedachten (ik zou minimaal voor een air vork gaan dat begint een beetje bij ~150)? want met totaal 300 euro blijft er niet veel voor de vork over denk ik..

[ Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2018 14:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Vandaag lekte er ineens olie uit mijn SLX 675 achterrem tijdens het flink remmen. Ook viel er een remblok tussenuit waarna de gehele druk van mijn remklauw af viel en er telkens meer olie uit droop.

Ik vermoed (weet bijna zeker) dat dit tussen mijn zuigers is gelopen. Vraag mij nu af wat wijsheid is m.b.t. tot eventueel repareren (hoe?) of vervangen van beide remmen. Kan ik ook alleen een nieuwe remklauw (bijv m7000) erop zetten en de leiding + remklauw van de SLX675 gebruiken of is dit niet aan te raden?

Ben redelijk nieuw met het schijfremonderhoud maar handig genoeg om het e.e.a. al lerende zelf te doen. Heb beschikking over gereedschap en een bleed kit.

Graag tips hoe dit aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gebeurde dat tijdens het fietsen of had je het wiel eruit? Klinkt alsof je de zuigers eruit hebt gedrukt? Of zit de lekkage op een ander punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Joris748 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:57:
Gebeurde dat tijdens het fietsen of had je het wiel eruit? Klinkt alsof je de zuigers eruit hebt gedrukt? Of zit de lekkage op een ander punt?
Het gebeurde tijdens het fietsen. Lekkage zit op het punt van de zuigers. Onlangs wel gehad dat mijn zuigers niet helemaal goed terug in positie gingen en heb dit toen met een schroevendraaier weten te terug te duwen. Dit was de eerst volgende tocht die ik weer zou maken.
Zuiger ging nu wederom niet helemaal in positie. Tijdens het terugduwen hoorde en voelde je ook een bepaalde knispering.

[ Voor 10% gewijzigd door ThijsM op 07-03-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Aghanim schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:19:
[...]

Nog niet echt over nagedacht nee, maar op zich wel een optie. Ik heb nooit op een 29" gereden dus kan de 'rolbaarheid' ten opzichte van 26" niet inschatten. Nadeel is wel dat een 29" ook een MTB is en daarmee niet echt geschikt voor fietstochten met het gezin etc. Dat is wel een voordeel van een hybride.
Ik zie het verschil tussen een 29" en een hybride niet zo met betrekking tot de fietstochten met het gezin. Of moeten er ook nog kinderstoeltjes en dergelijke op de fiets?
De rolbaarheid van een 29" is overigens wel beter dan een 26" kan ik sinds afgelopen weekend uit eigen ervaring bevestigen > https://www.strava.com/activities/1433869306. Heb een Cube Reaction Pro gekocht als vervanging van mijn Bulls Copperhead Supreme uit 2011. Af en toe nog wel wat wennen, maar erg blij mee. Op termijn wil ik nog wel andere remmen, aangezien de gemonteerde remmen zich niet zo goed lenen voor 1 vinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
ThijsM schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Het gebeurde tijdens het fietsen. Lekkage zit op het punt van de zuigers. Onlangs wel gehad dat mijn zuigers niet helemaal goed terug in positie gingen en heb dit toen met een schroevendraaier weten te terug te duwen. Dit was de eerst volgende tocht die ik weer zou maken.
Zuiger ging nu wederom niet helemaal in positie. Tijdens het terugduwen hoorde en voelde je ook een bepaalde knispering.
Heb je misschien de zuiger beschadigd met de schroevendraaier? Andere mogelijkheid is dat er bij het terugduwen vuil achter de keerring is gekomen.

In eerste geval moet je waarschijnlijk de klauw vervangen, in het tweede geval kan uit elkaar halen en schoonmaken het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Joris748 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:13:
[...]

Heb je misschien de zuiger beschadigd met de schroevendraaier? Andere mogelijkheid is dat er bij het terugduwen vuil achter de keerring is gekomen.

In eerste geval moet je waarschijnlijk de klauw vervangen, in het tweede geval kan uit elkaar halen en schoonmaken het probleem oplossen.
Het zou kunnen dat de zuiger beschadigd is. Durf dit niet met zekerheid te zeggen. Ga ze eerst nog een keer schoonmaken, hervullen en dan testen of ze nog goed terug in positie willen. Werkt dit niet goed dan een nieuwe remklauw plaatsen.
Kan ik de SLX675 remhendel+leiding gebruiken als ik een M7000 remklauw wil gaan plaatsen? Zou een stuk schelen in de kosten. Of moet ik bij een vervangende 675 remklauw blijven.

Edit: als ik het goed uitgezocht heb kan ik de M7000 remklauw gewoon bevestigen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThijsM op 07-03-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-10 11:58
Ik ben op zoek naar een setje andere wielen, die nieuw op m'n fiets zaten zijn kwalitatief niet de meest hoogwaardige.

Nu kwam ik een setje tegen van WTB, de KOM I23 (https://www.wtb.com/products/kom). Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nee, maar dit is alleen de velg hè.. de rest is zeker zo belangrijk. Wat voor breedte banden zou je willen gebruiken? Daar zou je de interne breedte op af moeten stemmen. Dat zou voor mij 1 van de belangrijkste criteria van de velg zijn. Verder als het budget het toe laat dt Swiss 240 naven anders de 350.

Wat voor budget hebben we het over? laten spaken? 29"? Wat voor gebruik, Xc?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Prulleman schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:12:
Nee, maar dit is alleen de velg hè.. de rest is zeker zo belangrijk. Wat voor breedte banden zou je willen gebruiken? Daar zou je de interne breedte op af moeten stemmen. Dat zou voor mij 1 van de belangrijkste criteria van de velg zijn. Verder als het budget het toe laat dt Swiss 240 naven anders de 350.

Klopt. Het verhaal was wat beperkt.

Ik heb deze set aangeboden gekregen, handgespaakt, met SLX naven voor de prijs van 250 euro.

Ik zal ze vooral op de trails op de Utrechtse Heuvelrug gaan gebruiken, met af en toe langere ritten door het bos / over de hei.

Bandbreedte is een goeie, daar heb ik nog niet zo over nagedacht. Ik rij nu 2.25, en volgens mij zou dat prima moeten passen op die nieuwe velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
De interne breedte (23mm?) is idd prima voor 2.25". De reviews zijn ook prima.

Shimano naven hebben wel onderhoud nodig, deze hebben volgens mij geen industrie lagers, dus af en toe open maken, schoonmaken en nieuw vet erin. Laatst ook met mijn formula achternaaf gedaan, prima te doen.

Of de prijs OK is, durf ik niet te zeggen.. hangt ook van de maat af, 29" is meer waard dan 26". Als ik op marktplaats kijk, dan denk ik dat je wellicht beter kan krijgen, maar aan de andere kant, als je bij deze weet waar ze vandaan komen, kan dat ook wat waard zijn. De assen kloppen ook? (Boost, QR, steekassen,...)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Het is wel leuk om te zien, ik heb zelf een 19 en een 29mm velg maar op de 19 is een 2,25 iets te bol en op de 29 wordt een 2,25 bijna vierkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja 2.25" zit daar inderdaad tussen in, denk 25 mm max voor 2.25"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Prulleman schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:22:
De interne breedte (23mm?) is idd prima voor 2.25". De reviews zijn ook prima.

Shimano naven hebben wel onderhoud nodig, deze hebben volgens mij geen industrie lagers, dus af en toe open maken, schoonmaken en nieuw vet erin. Laatst ook met mijn formula achternaaf gedaan, prima te doen.
Pas geleden nog de lagers van een Renault 6 uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet. Bij een fiets zal het iets meer priegelen zijn, maar dat komt vast goed ;).
Of de prijs OK is, durf ik niet te zeggen.. hangt ook van de maat af, 29" is meer waard dan 26". Als ik op marktplaats kijk, dan denk ik dat je wellicht beter kan krijgen, maar aan de andere kant, als je bij deze weet waar ze vandaan komen, kan dat ook wat waard zijn. De assen kloppen ook? (Boost, QR, steekassen,...)
Alles klopte inderdaad, 29", 100/135 * 5 QR assen. Is nu een setje van 1900 gram voor de twee wielen, waarvan de velg ongeveer 400 gram is. De naven zijn redelijk zwaar, maar dat merk je volgens mij minder dan gewicht wat in de velg zit.

Marktplaats is leuk, maar daar vond ik het lastig om een goede (passende) set te vinden. Daarnaast heb ik nu een nieuwe set, dat vind ik ook wel prettig.

Ik heb ze zojuist gekocht, en hij heeft ook even de remschijven en groep voor me overgezet. Prettige man, waar ik altijd even terug kan komen op het moment dat er wat mis is. Hij bouwt regelmatig zelf fietsen en wielen, vaak op bestelling, maar deze set had hij gemaakt van wat spul wat hij nog had liggen.

Hopelijk werkt het weer morgenochtend wat mee, dan kan ik ze gelijk uitproberen d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door L0we op 10-03-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:12:

240's alleen als het budget het toelaat om de rest ook van dat niveau aan te schaffen. De 240's zijn leuk voor de laatste grammen maar dat gewicht zit op een plek waar je er (afgezien van het totaalgewicht van een fiets) weinig tot niets aan hebt. Voor mij altijd de 350's.

Hope Pro 4 is ook een leuke naaf, voordeel is dat je daar een stalen body voor kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Wauw... Gister een rondje Zeist en Austerlitz gereden. Wat een verschil met die velgen. Ik merk dat ze een stuk stijver zijn, en dat geeft behoorlijk wat meer vertrouwen in de bochten en op technische gedeeltes.

Was voor mij de eerste keer een rondje Zeist, maar dat is ook wel een ontzettend gave track! Lekker stukje technischer dan ik gewend ben (Leersum / Amerongen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik moet binnenkort ook eens die kant op. Eerst de fully weer in elkaar zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo, ik zoek een nieuwe hobby/sport en wil graag gaan mountainbiken. Binnenkort ga ik aan de slag bij een lokale vereniging in Noordwijk. Ik zoek daarbij een nieuwe MTB en kan via fietsplan voordeliger een fiets aanschaffen. Ik ben op zoek naar een hardtail cross country 29, maar ben daarbij wel echt een beginner. Bij het budget tussen 1000/1500 kan ik kiezen uit deze fietsen. Iemand tips. Heb geen ervaring wat nou een goed merk is wat betreft MTB. maar deze fietsen kan ik binnen het budget bij het fietsplan kiezen.

- Giant Fathom 29er 2 GE
- Giant Terrago 29er 1 GE
- Focus Raven Elite 29 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Met dat budget is de keuze reuze, het merk is dan niet het eerste waar ik naar zou kijken, tenzij je een goede reden hebt voor een bepaald merk. Je kan beter naar de afmontage, wielen, gewicht en vooral de vork kijken. Is het belangrijk voor je om de fiets lokaal te kopen (denk aan service en onderhoud) of ben je handig en heb je gereedschap om het zelf te doen?
Waarom staan deze 3 op je lijstje, ben je met het fietsplan gebonden aan een bepaalde dealer? Mijn lijstje in dat budget zou er bv anders uitzien, met name omdat ik niet gebonden ben aan de lokale shop. Denk dan bv aan Canyon. Maar als ze lokaal ergens Cube verkopen kan je bij dat merk ook behoorlijk wat waar voor je geld krijgen. Maar ook andere (grotere namen) zoals trek hebben leuke modellen. (En nog veel meer)
Bedenk ook dat als je geen ervaring hebt een uitgebreide proefrit (met een paar verschillende modellen) ook belangrijk is om te bepalen of de geometrie bevalt. Een rondje op de parkeerplaats voldoet eigenlijk niet...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 13:56
Ik zou vooral langs de LBS gaan, een rondje rijden en voor een 1xXX gaan als ie lekker fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
Ok ja het is een beetje kosten baten overweging. Via fietsplan direct kopen krijg je 15% korting. Via de lokale dealer bij gebruik ban fietsplan betaal je vaak extra adm kosten. Het merk bij fietsplan is met name Giant.
Mij lijkt de Cube Reaction Pro wel een aardige fiets binnen budget, maar die bieden ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ge 1 is netjes hoor,
Reba, gx eagle on boost.

Ik ben niet te enthousiast over de level remmen.

Ge 2 is meer Meh, met slx 11 spd, rs Judy?

Die focus heeft een goedkope vork zodat ze een carbon frame erin kunnen zetten. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
Ok tnx ga ik me daar even op richten. Ik had al een vermoeden dat die focus compromissen heeft gemaakt voor Carbon frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Tja, 15% korting op de adviesprijs is zo ongeveer niks: waarschijnlijk kan je dan veel fietsen bij 12gobiking.nl goedkoper krijgen dan via het fietsplan.
Let inderdaad eerst op de specs: het merk van de fiets is niet zo belangrijk. Nog belangrijker is de geometrie: past de fiets bij jou? Ik zou je aanraden om 2x een mountainbike te huren om eens uit te proberen hoe dat mountainbiken voor jou werkt (bij Bergschenhoek hebben ze goede huurfietsen). Dan kan je daarna bij de fietsenmaker met een testrondje makkelijker aanvoelen of die mountainbike voor jouw werkt. Ik heb 10 jaar geleden een Copperhead gekocht omdat de andere fietsen bij fietsenmakers in de buurt gewoon niet lekker aanvoelden op het asfalt (en stoeprandjes etc). Dat nadat ik alleen een fietsvakantie op huurfiets had gereden, mijn 2e fiets een paar jaar geleden werkte iets anders natuurlijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 13-03-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
Goede tip. Ik heb het op zich vergeleken met 12gobiking maar het is vooral goedkoper omdat de nieuwe modellen nog een adviesprijs hebben en ik met die Adm kosten zit.

Maar ik denk dat ik inderdaad gewoon de eerste 2x ga huren dan want heb idd geen idee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
joffrey19 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:52:
Ok tnx ga ik me daar even op richten. Ik had al een vermoeden dat die focus compromissen heeft gemaakt voor Carbon frame.
Klopt, er zit ook een 2x10 op, op een fiets van 1500 euro kan dat imho echt niet meer. 1x11/2x11 of 1x12 anders zou ik er geen aandacht aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Giant Fathom bevalt mij erg goed (al heb ik een 2017 model met Suntour vork en 2x11). Lijkt er op dat ze die voor dit jaar duurder hebben gemaakt en de Terrago tussen de Talon en Fathom in hebben geschoven. Vriend van me heeft de Cube Reaction Race gekocht, ook een erg mooie fiets! Evenals de race pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik heb zelf een paar weken terug de Cube Reaction Pro gekocht (als vervanging voor mijn Bulls Copperhead Supreme uit 2011 (26")). Door omstandigheden tot nu toe nog maar 1 rit mee gemaakt, maar beviel mij erg goed. Ik ben bij de Reaction pro uitgekomen door de prijs/kwaliteit verhouding. Ook doordat deze in de aanbieding is bij Mantel ivm inruilweken (waarbij inruil niet nodig is).
Gelukkig is ons fietsplan lekker simpel. Gewoon een factuur insturen is voldoende. Het "normale" fietsplan zit lang niet elke fietswinkel op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Een deel van het advies van MBV is het beste.

Staar je niet teveel blind op uitrusting. Als je kijkt naar fietsen van hetzelfde soort merk (dus bang for buck dozenschuiver vs bang for buck dozenschuiver) is de geometrie een stuk belangrijker dan de afmontage. De afmontage is vaak wel gelijk. (more or less)

En daarbij, liever een goed alu frame dan een instapper in carbon.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 14-03-2018 10:40 ]

Pagina: 1 ... 113 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.