Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 134 Laatste
Acties:
  • 591.470 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:42
ehtweak schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 23:39:
Dus jullie, frequente MTB rijders, doen dit braaf, na iedere rit, iedere dag? :?
(Kom ook maar eens binnenvallen in dit topic)

Ik ga 1x per week, dus ik weet niet of je dat frequent vindt. Maar nee, met dit weer kan ik me er niet toe zetten. Als ik thuis kom wil ik meteen onder de douche en de fiets helemaal gaan poetsen, daar heb ik dan geen zin meer in. Als hij echt heel vies is dat spuit ik hem (voorzichtig) op de terugweg wel eens in een autowasbox af.

Het was wel een redelijk dure fiets en de eerste jaren was ik er wel zuiniger op en werd hij braaf schoongemaakt (reed toen in de winter ook minder door). Ik moet zeggen dat het verschil in slijtage me heel erg meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@nWn _/-\o_
Klinkt heel plichtsgetrouw. d:)b

Maar 5-10 minuten lijkt me wel erg optimistisch, tenzij je een kant-en-klare MTB wasstraat thuis hebt. ;)

Aangezien ik alles met de hand moet doen, heb ik vanmiddag toch maar ff de boel afgespoeld, gedroogd en weer een beetje ingevet (deels met WD-40).
Niet omdat ik zo graag wilde, maar ik moest wel.

Dacht eerst, neem een fietspad wat hoog en droog ligt, altijd eigenlijk schoon is; het ligt immers boven op een dijk. Lag er toch een laag knisperende zoutkristallen op het mooie schone fietspad :-( terwijl het al dagen niet meer gevroren heeft alhier.
Toen een fietspad het bos in. Die paden worden vrijwel iedere week keurig schoongemaakt door de lokale sociale groenvoorziening. Maar dit keer had de plaatselijke manage het fietspad uitgekozen als paardentoilet; lekker dan. :(
En ff verderop, na amper een paar kilometer schoon pad, enorme hoeveelheden blubber. Van die zware polderklei met herfstblad sausje. Waren ze net bezig geweest een zooitje boomstammen uit het bos te slepen, onderwijl diepe geulen trekkende in de polderklei.

Maar tuinslang pakken, uitrollen, sproeikop er op, fiets afspuiten, enigszins afdrogen, weer alles smeren en blubber wegvegen.
Tuinslang weer op zien te rollen; lekker weerbarstig met deze lage temperaturen, ondertussen je handen onder het zand/modder van die natte slang. Alles weer opbergen, afdrogen, alle rotzooi weer aan de kant... dat duurde toch echt langer dan 5-10 minuten... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja 5 - 10 minuten klinkt niet helemaal realistisch :o. Ik ben er ook zeker een kwartier mee bezig. Maar ik doe het op een dag als vandaag wel. Ik heb net een nieuwe fiets en het is wel mooi om hem weer schoon te hebben :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Nieuwe fiets scheelt inderdaad ook wel, de oude kreeg iets minder aandacht, maar die was ook echt oud (20+).
Een goeie wasbeurt red ik ook niet in 5-10 minuten, kost me ook ongeveer 1 kwartier

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:24

nWn

In Geocentric Orbit

ehtweak schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:05:
Maar tuinslang pakken, uitrollen, sproeikop er op, fiets afspuiten, enigszins afdrogen, weer alles smeren en blubber wegvegen.
Tuinslang weer op zien te rollen; lekker weerbarstig met deze lage temperaturen, ondertussen je handen onder het zand/modder van die natte slang. Alles weer opbergen, afdrogen, alle rotzooi weer aan de kant... dat duurde toch echt langer dan 5-10 minuten... :+
Tuinslang ligt hier standaard met sproeikop erop klaar voor gebruik. De rest van de schoonmaakspullen bewaar ik in een emmer dus die om de hoek staat, dus het verzamelen / opruimen gaat heel vlot. Maar als je bijna dagelijks je fiets schoonmaakt wordt je er ook wel bedreven in :)

In de zomer duurt het wel ietsjes langer want dan ligt de tuinslang vaak aan de andere kant van het huis ivm sproeien. Nu het winter is, blijft ie lekker aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Erazzzer

Fear me, I'm German!

nWn schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 18:03:
[...]

Tuinslang ligt hier standaard met sproeikop erop klaar voor gebruik. De rest van de schoonmaakspullen bewaar ik in een emmer dus die om de hoek staat, dus het verzamelen / opruimen gaat heel vlot. Maar als je bijna dagelijks je fiets schoonmaakt wordt je er ook wel bedreven in :)
Same here, fiets moet na iedere rit gewoon schoon. Of het nu nat of droog weer is, zand en modder zijn gewoon polijstpasta voor je bewegende onderdelen. Fiets moet schoon en vooral droog gemaakt worden, anders roest hij alsnog onder je kont weg. Na iedere rit kost het mij ongeveer 20 minuten. Eerst afspuiten, belangrijke onderdelen ontvetten, droogmaken en opnieuw invetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Zo, jaar weer bijna voorbij. Helaas minder op de fiets gezeten dan ik wilde, maar gelukkig wel wat mooie momenten meegepakt. Hierbij een (chronologische) compilatie:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mountainbiking in 2017

Specs: Gopro Hero 5 + 6, Karma grip en drone. Nabewerking in Premiere en After Effects (muziek: Good For You - THBD, LUT: Singularity)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:24
vanDaal schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:27:
Zo, jaar weer bijna voorbij. Helaas minder op de fiets gezeten dan ik wilde, maar gelukkig wel wat mooie momenten meegepakt. Hierbij een (chronologische) compilatie:

[video]

Specs: Gopro Hero 5 + 6, Karma grip en drone. Nabewerking in Premiere en After Effects (muziek: Good For You - THBD, LUT: Singularity)
Ik wist al dat je mooie foto's kon maken, maar filmpjes gaat jou ook goed af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 15:14
In oktober voor het eerst alle routes van de Utrechtse Heuvelrug gedaan (Belg hier).
Heel erg leuke routes!
Zijn vergelijkbare routes iets dichter tegen België die de moeite zijn om er naar af te zakken?

Filmpje van mijn 'avontuur': YouTube: MTB Utrechtse Heuvelrug | Highlights alle routes | 13-14/10/17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
CedricD schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:16:
In oktober voor het eerst alle routes van de Utrechtse Heuvelrug gedaan (Belg hier).
Heel erg leuke routes!
Zijn vergelijkbare routes iets dichter tegen België die de moeite zijn om er naar af te zakken?

Filmpje van mijn 'avontuur': YouTube: MTB Utrechtse Heuvelrug | Highlights alle routes | 13-14/10/17
Loonse Duinen is ook leuk. En natuurlijk die in ons Limburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 17:54
vanDaal schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:27:

[video]

Prachtig filmpje! Waar ben je wezen biken in de lente en heb je zo'n gave afdaling gereden? _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

gertjanw1993 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:00:
[...]

Prachtig filmpje! Waar ben je wezen biken in de lente en heb je zo'n gave afdaling gereden? _/-\o_
Thanks! Dat was in Nideggen

• Prulleman
CedricD schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:16:
Heel erg leuke routes!

Tussen Breda en Oosterhout zijn inmiddels ook 3 tracks te vinden:
https://www.mtbtracksoosterhout.nl
Bij elkaar ongeveer 25-30 km redelijk afwisselende singletracks, maar voor hoogtemeters hoef je het niet te komen, bultjes van een paar meter max.

Strava

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 17:54
Dan gaat die op mijn 2018 bucketlist 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Gisteren mijn laatste rit gedaan, maar wel gelijk de rit die mij het meeste bij blijft, de Drenthe 200. Wat een blubber hel en prut weer. Daardoor ook veel afvallers. Mensen met onderkoeling afgevoerd zien worden. Maar goed ik heb het gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:53:
Gisteren mijn laatste rit gedaan, maar wel gelijk de rit die mij het meeste bij blijft, de Drenthe 200. Wat een blubber hel en prut weer. Daardoor ook veel afvallers. Mensen met onderkoeling afgevoerd zien worden. Maar goed ik heb het gered.
Hoelang ben je onderweg geweest?

Snelste deed het in 8,5 uur. Laatste in net iets minder dan 18 uur. Wat een martelgang moet dat zijn geweest.

Respect aan alle deelnemers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad een knappe prestatie, zeker met dit weer erbij.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik ben net onder de 14 uur binnen gekomen. Heb gemerkt dat ik geen blubber rijder ben. Dat stond mij opnemen gegeven moment zo tegen en er kwam geen eind aan. Benen waren op zich nog prima. Ben zelfs nog sprintend naar de finish gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@wisselwerking Petje af voor zo'n barre rit. _/-\o_

Ik vond een rit van ruim een uur aan het begin van de middag, vlak voor de eerste natte sneeuw, al guur genoeg.
Brrrrrr, wat was dat koud. Maar ik moet zeggen, de eerste tien minuten vind ik altijd het moeilijkst qua wind (kracht 6) en de snijdende koude. Daarna ben je zelf warm getrapt en valt het eigenlijk wel mee.

Kwestie van wennen; ik doe het bijna iedere dag. >:)

Het meest vervelende was eigenlijk nog m'n MTB weer afspoelen; dat was pas echt een koud werkje...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:16
Ik heb vanochtend de nieuwe route bij Lage Vuursche geprobeerd, route is top, alleen jammer dat m'n cassette-body op 2/3 overleed, freewheel ging opeens twee kanten op. Trapt wel lekker licht :+

Gelukkig kon m'n vriendin me oppikken met de auto, want naar huis lopen was geen pretje geweest...
En ook prettig dat ik nog een oude body bewaard had, dus het was een goedkope reparatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je ook Hoge Vuursche gedaan? Ik had die hele route allang afgeschreven, maar hij schijnt weer zeer ok te zijn he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja ook gedaan, maar dat is momenteel nog maar een klein lusje en nog niet zo goed ingereden, komt binnenkort nog wat meer bij las ik op de FB-page.

De oude route was inderdaad slecht aangelegd en werd nauwelijks onderhouden, maar de nieuwe trail is echt dikke prima, grotendeels droge bodem ook.. Niet super technische route verder, maar wel lekker draaien en keren, goed gebruik gemaakt van het terrein en ook paar mooie kombochten erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:54
wisselwerking schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:29:
Ik ben net onder de 14 uur binnen gekomen. Heb gemerkt dat ik geen blubber rijder ben. Dat stond mij opnemen gegeven moment zo tegen en er kwam geen eind aan. Benen waren op zich nog prima. Ben zelfs nog sprintend naar de finish gegaan.
Ontzettend veel respect!!
Mijn langste tocht is een jaar of twee geleden bij een totaal verregende marathon in België geweest. In de zomer, dus niet echt koud, maar bijna 8 uur op de fiets gezeten toen.

Normaliter houd ik het in het weekend bij tochtjes van max 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik had na de veldslag om Norg (100km + 40km heen en terug) geen lange ritten meer gedaan op ATB. Laatste weken paar ritten van 2 uur en nog een rit van 4 uur op de racefiets. Zolang als gisteren had ik ook niet op de fiets gezeten.

Overigens zorgde de kou/water er wel voor dat mijn duimen op een gegeven moment zo koud waren dat ik niet meer kon schakelen. Dat was wel wat onhandig. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door wisselwerking op 29-12-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nog ff een rondje dorst gedaan, parcours lag er nog redelijk goed bij, paar kleine plasjes, maar geen enorme modder bende. Iets te warm aangekleed, de overschoenen en winter handschoenen waren eigenlijk niet nodig. Alleen de terug weg naar huis viel tegen, stond een behoorlijke wind.

Gisteren mijn slx shifter vervangen voor een xt, en dat bevalt goed. Slx schakeld prima, precies en snel genoeg, maar een xt shifter heeft toch echt wel een paar voordelen, multi release bv (2 kransjes kleiner in 1 beweging met doordrukken), instant release (bij de klik gelijk schakelen ipv pas na loslaten) en in het geheel zit net wat meer weerstand en duidelijkere kliks waardoor je preciezer een tandje groter kan schakelen. Daarnaast ziet mijn stuur er wat netter uit, de nieuwe zit met een i spec adapter vast aan de remhendel, en de oude had een zilveren klemband (terwijl de rest allemaal zwart is). Ik ben er erg blij mee

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 30-12-2017 14:10 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

JvS schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:06:
Heb je ook Hoge Vuursche gedaan? Ik had die hele route allang afgeschreven, maar hij schijnt weer zeer ok te zijn he.
Nieuwe Lage Vuursche is super! Alleen het lange rechte stuk aan het einde is nog een baggerbende, maar ook dat is binnenkort verleden tijd... Pro-tip: ergens in het midden zit een 'rotonde', je kan daar een afkortroute pakken die vervolgens ook weer een afkortroute heeft waardoor je een heel kort technisch rondje een aantal keer achter elkaar kan oefenen. Je kan met die afkortroutes ook de hele oostelijke lus meerdere keren rijden. (de westelijke ook natuurlijk, maar die is veel minder leuk :P)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Ik zit me voorzichtig te oriënteren op een nieuwe fiets. Nu heeft m'n fietsenmaker een erg mooie carbon KTM Aera Pro 29er (2x11) staan.

Volgende week kan ik een rondje proefrijden, maar vroeg me af of jullie bekend zijn met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
L0we schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:09:
Ik zit me voorzichtig te oriënteren op een nieuwe fiets. Nu heeft m'n fietsenmaker een erg mooie carbon KTM Aera Pro 29er (2x11) staan.

Volgende week kan ik een rondje proefrijden, maar vroeg me af of jullie bekend zijn met deze fiets.
KTM. gewoon degelijk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Laatst online: 07:36
Prulleman schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:09:
Nog ff een rondje dorst gedaan, parcours lag er nog redelijk goed bij, paar kleine plasjes, maar geen enorme modder bende. Iets te warm aangekleed, de overschoenen en winter handschoenen waren eigenlijk niet nodig. Alleen de terug weg naar huis viel tegen, stond een behoorlijke wind.

Gisteren mijn slx shifter vervangen voor een xt, en dat bevalt goed. Slx schakeld prima, precies en snel genoeg, maar een xt shifter heeft toch echt wel een paar voordelen, multi release bv (2 kransjes kleiner in 1 beweging met doordrukken), instant release (bij de klik gelijk schakelen ipv pas na loslaten) en in het geheel zit net wat meer weerstand en duidelijkere kliks waardoor je preciezer een tandje groter kan schakelen. Daarnaast ziet mijn stuur er wat netter uit, de nieuwe zit met een i spec adapter vast aan de remhendel, en de oude had een zilveren klemband (terwijl de rest allemaal zwart is). Ik ben er erg blij mee
M7000 -> M8000? Of een andere generatie?

Ik vind de M8000 ook beter dan de M7000. Niet vanwege de functies maar puur vanwege het gevoel en dat de M8000 minder speling heeft dan de M7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:40:
[...]

M7000 -> M8000? Of een andere generatie?

Ik vind de M8000 ook beter dan de M7000. Niet vanwege de functie maar puur vanwege het gevoel en dat de M8000 minder speling heeft dan de M7000.
Inderdaad van M7000 naar M8000. Gisteren drieluik Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen gereden en weer goed bevallen, toch zeker ook wel de multi-release qua functie, maar ook het gevoel!
Volgend weekend weer eens kijken bij de LDD met @JvS , dat is weer voor mij al weer een aantal jaar geleden dat ik daar geweest ben.

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 08-01-2018 12:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Multi release is meerdere kransjes zwaarder ineens? Of zowel push als pull om zwaarder te schakelen?

[ Voor 40% gewijzigd door Ruud op 08-01-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:49:
Multi release is meerdere kransjes kleiner ineens?
Ja, met je duim kan je met 1 of 2 kliks, 1 of 2 kransjes kleiner, en via je wijsvinger is altijd max 1 klik/1 kransje kleiner.

(zowel slx als xt zijn beide "2 way release", waardoor je de bovenste hendel zowel naar je toe kan trekken zoals shimano triggers al jaren werken, maar ook met je duim naar voren voor dezelfde schakelactie, deze 2e manier is zoals bij SRAM shifters alleen maar kan)

Van vroeger uit eigenlijk altijd gewend om de wijsvinger trigger te gebruiken (bij mijn hele oude 3x8 XT triggers). Bij mijn nieuwe fiets (met M7000/SLX shifter) langzaam gewend aan het gebruik van zowel je duim als wijsvinger voor een kransje kleiner, als je je wijsvinger op je rem hebt, dan is het wel lekker als je nog met je duim kan schakelen. Nu met de XT dezelfde vrije keuze voor je duim of wijsvinger, ik geloof dat het 2x kleiner met de duim en 1x met je vinger vanuit Downhill komt, zodat je niet per ongeluk 2 x shift op ruw terrein, dan moet je dus wel een bewuste keuze maken voor je wijsvinger als je echt maar eentje kleiner wilt. Van mij had het ook beide richtingen dubbel mogen zijn, zo moet je er nog iets teveel bij nadenken, maar dat automatiseert vanzelf wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 08-01-2018 13:10 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Pfoe, ik doe altijd maar wat ;)

Meestal gebruik ik de duimschakelaar. Wijsvinger heb ik niet beschikbaar om mee te schakelen ;) die ligt keurig op de rem namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-05 10:43
Hallo,

Ik heb gister een kans gekregen om een nieuwe mountainbike te overnemen van mijn broer. Nu weet ik dat deze fiets 4 jaar geleden is gekocht voor 2100 euro, en dat hij nauwlijks is gebruikt. Nu zei hij dat hij ongeveer 450 euro wilde voor de fiets. Is dit een aanemelijke prijs voor deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
GB_gaming101 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:25:
Hallo,

Ik heb gister een kans gekregen om een nieuwe mountainbike te overnemen van mijn broer. Nu weet ik dat deze fiets 4 jaar geleden is gekocht voor 2100 euro, en dat hij nauwlijks is gebruikt. Nu zei hij dat hij ongeveer 450 euro wilde voor de fiets. Is dit een aanemelijke prijs voor deze fiets.
Welke fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-05 10:43
ik kan thuis pas kijken welke fiets het is. hij is van het merk cube dat is tot nu toe het enigste wat ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dat is heel lastig te beoordelen.. 4 jaar "nauwelijks" gebruikt kan toch nog wat extra kosten met zich mee brengen.. wellicht is de vork aan een service beurt toe (alleen al om de leeftijd, uitgedroogde seals, ... ) ~100 euro, als het een fully is misschien ook de achterdemper: ~100 euro. de ketting en cassette zijn mogelijk ver op: ~60 euro. Misschien zijn de remmen niet OK en moeten ze ontlucht worden (ontluchtingssetje + olie/vloeistof: ~30 euro), misschien zijn de blokken vet, nieuwe blokken: ~20 euro.

Al met al kan je een mooie koop er aan hebben, of misschien is het pas iets als je er 300 euro extra tegen aan gooit (+ misschien nog uurloon, heb nu alleen de kosten voor de vering inc uurloon gerekend)

Ben je wel even lang als je broer? wellicht is de maat niet OK en dan kan je die 450 euro beter ergens anders aan uitgeven

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Wat Prulleman zegt. Aan de andere kant ligt het ook aan je te verwachten gebruik. Als een paar keer per maand een rondje fietst zonder al te veel van te vragen kan je misschien jaren vooruit zonder een euro aan onderhoud uit te geven.

In ieder geval, meer info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Ruud schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:21:
Pfoe, ik doe altijd maar wat ;)

Meestal gebruik ik de duimschakelaar. Wijsvinger heb ik niet beschikbaar om mee te schakelen ;) die ligt keurig op de rem namelijk.
Op momenten dat ik omhoog moet schakelen rem ik meestal niet, verwacht ik niet te remmen :P

Tevens zit bij mij de achterrem rechts. Dus dan is het sowieso minder een probleem :+

[ Voor 14% gewijzigd door Torched op 08-01-2018 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:47:
[...]

Op momenten dat ik omhoog moet schakelen rem ik meestal niet, verwacht ik niet te remmen :P

Tevens zit bij mij de achterrem rechts. Dus dan is het sowieso minder een probleem :+
Dat kan best zo zijn maar ik heb altijd een vinger aan de rem. Zelfs als ik niet verwacht te moeten remmen. Remmen gaat bij mij altijd boven schakelen.

Lees ik het goed dat jij de achterrem belangrijker vindt dan voor? Of is dat een verkeerde aanname?

We hebben denk ik een andere rijstijl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Gister even een proefrit gemaakt op een KTM demofiets van de fietsenmaker. Ontzettend lekkere fiets, maar helaas schoot de (tubeless) band van de velg af na een klein sprongetje. Daarna wat geklooi om een 26 inch binnenband om een 29 inch velg te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt en kon ik m'n rondje afmaken.

Uiteindelijk was ik overtuigd genoeg deze fiets aan te schaffen:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/L7pDVkFNCdYMe_XT9SjXkdIg_7nRpGy8q0nnQlMzZwRQWxUpiQns8g8XgD8P9WEg70Ra_I5Be1uD-YVG8iOgf08_XucAd5AWgv1MMGhZ2gITdHzT2VJrTZsUHZ4yBslF-g4k6jY52CB1JfYu5DrEVeC3SYk7KTGUdP5LCNWfc1bPYCG_d-HUqMTTfmUzKtT1wxQdlRVM8TQ6qFxmJiblbsXhgEewGOexPXsmcOkbf-D1L8t9nQCwkIdRpnoflsXRAkVgB-vXfTKTrW_bIY0ERtCWURgzCNlHWq1qIw6K8ZLFk8LtNr0ErMDKIvI9_z_HB1dqgsOBc1vTMWJr-E7hu1pTc6bInkxqyKxLWSXbG7POuPZBwRSpweKCULpoWmXP2PwWUIbI9mdONjqAvW7gt5bFxiuV1t-2w_zGDTKinuHPcysIyXjWzUsbDaULk-3frynAtZBVAYE147x8h9XBQ_DDDDLbaiInvmivvCdqn3HeM5RQwJ20Hx4gnAbhQJ3F1DaKO2k0iJ8YFVQJwKUC3Ga4I-LpKGlmoaug26FNniMygu3VzMiWPZ2h4qTrhWOy3Sng-Z36Nl5UTsYGvDMBeVwqnVe1aRmlLzKHKxof=w1920-h1080-no

Wel met XT shifters ipv de SLX. Donderdag kan ik hem ophalen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:27

Roozzz

Plus ultra

L0we schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:03:
Gister even een proefrit gemaakt op een KTM demofiets van de fietsenmaker. Ontzettend lekkere fiets, maar helaas schoot de (tubeless) band van de velg af na een klein sprongetje. Daarna wat geklooi om een 26 inch band om een 29 inch velg te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt en kon ik m'n rondje afmaken.

Uiteindelijk was ik overtuigd genoeg deze fiets aan te schaffen:

[afbeelding]

Wel met XT shifters ipv de SLX. Donderdag kan ik hem ophalen O+
Iets zegt me dat je geen 26 inch band om een 29 inch velg hebt gekregen... dat lijkt mij volstrekt onmogelijk :+

Maar ziet er strak uit, ga je vast een hoop lol mee hebben d:)b

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Denk alleen een biba ;)
Ziet eruit als een snelle race machine, Nice! Ook de shifters een goede keus ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Ruud schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:53:
[...]

Dat kan best zo zijn maar ik heb altijd een vinger aan de rem. Zelfs als ik niet verwacht te moeten remmen. Remmen gaat bij mij altijd boven schakelen.

Lees ik het goed dat jij de achterrem belangrijker vindt dan voor? Of is dat een verkeerde aanname?

We hebben denk ik een andere rijstijl ;)
Nee het is meer, meeste schakel je rechts, maar mijn voorrem zit links. Dus mocht er iets mis gaan heb ik die altijd nog.

Ik heb inderdaad ook die dubbele duimactie schakelmogelijkheid maar gebruik em eigenlijk nooit.

En voor vs achter verschilt vooral in de situatie waar je in zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Roozzz schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:28:
[...]

Iets zegt me dat je geen 26 inch band om een 29 inch velg hebt gekregen... dat lijkt mij volstrekt onmogelijk :+

Maar ziet er strak uit, ga je vast een hoop lol mee hebben d:)b
Het ging om een binnenband :)
Prulleman schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:38:
Denk alleen een biba ;)
Ziet eruit als een snelle race machine, Nice! Ook de shifters een goede keus ;)
Ja, het is zo'n heerlijk snelle fiets. Net iets boven de 10 kilo, onzettend stijf. Zelfs op een relatief klein rondje was ik er zo aan gewend d:)b

[ Voor 35% gewijzigd door L0we op 09-01-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Uit het wielren topic, dit strava tooltje gespot, leuk om te zien waar je allemaal hebt gefietst:
http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php

Heatmap vanaf +/- 2017, daarvoor weinig fietsen en nog minder strava:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FCv2Fgd7S6sb8MvHb6sMM0re/full.png
wel bevestiging om wat vaker de auto te pakken en een stukje verderop te gaan fietsen :)

ingezoomd op de lokale rondjes (Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kUFsp9CGVG7fb3boNaRcDfex/full.png

Ook grappig om te zien dat ik 1 keer rond cadettenkamp per ongeluk achter iemand aan was gereden richting vrachelen, maar toen was ik daar nog nooit geweest, vervolgens wat heen en weer gefietst om weer op de route te komen :X 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Garmin Basecamp doet dat ook inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:52:
Garmin Basecamp doet dat ook inderdaad :)
ah, ook eens naar kijken, ik heb sinds een half jaar ook een garmin edge 25,super handig compact dingetje om je ritten te loggen en te pushen naar strava, en onderweg wat basis gegevens te zien, zonder allerlei snoeren of niet werkende wireless verbindingen. Je kan ook nog (behoorlijk beperkt) gps routes inladen en een zo een track volgen (zonder kaart). In de Ardennen gedaan met een niet uitgezette route, en dat ging prima!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Weet iemand trouwens wat de status is van de Sallandse bossen (tracks Diepenveen, Deventer, Heeten, Holten, Hellendoorn, Rijssen)? Het Twitteraccount van de boswachters werd goed geupdate de eerste paar dagen na de storm, maar het is nu heel stil. Ik vroeg me af of er alweer gefietst kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Status van de fietspaden tussen Lelystad en de OVP (Hollandse Hout e.d.):
De hoeveelheid omgewaaide bomen viel op zich wel mee. Ze zijn hier al maanden bezig met rooien. Alleen een hele serie naaldbomen is omgegaan met de storm en die lagen schuin over de sloot en het fietspad heen.
M.a.w. de afgelopen dagen leek het net alsof je langs een kerstbomen vuilnisbelt fietste... Het ruikt wel lekker; fris dennengeurtje. :)

De status van de verhard fietspaden in de bossen hier is meer dat ze nu onverhard zijn... :-( Door het kapot rijden met zware harvesters en de enorme hoeveelheid blubber/klei die omgewoeld is, kan het vele water niet meer weg. En zijn stukken verhard fietspad gewoon onder water/blubber gelopen.
Heerlijk... :N zelfs al maak je een ritje op een potentieel schoon fietspad, dan nog kun je alles thuis weer schoonspoelen... :-(

Stukken gras waar je normaal gewoon over heen kunt fietsen, daar zak je nu zelfs in weg; het is één grote zompige zooi geworden... Tijd dat de gemalen het grondwaterniveau weer eens wat omlaag halen. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hier in Best is er weer redelijk te rijden. Net 1 rondje gedaan en gok dat ik ongeveer 7x van mijn fiets heb gemoeten. De rest was omheen te fietsen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Net flink wat kilometers op de UHR kunnen maken, het ligt er goed bij daar! Amerongen heeft een klein stukje wat nog dicht zit, en af en toe een laaghangende boom, maar de beide Rhenens, Leersum en de Hoge Ginkel zijn prima.

Ik heb dit weekend voor de eerste keer met Squirt dry lube ipv Shimano PTFE gereden, en wow, wat een verschil! Ik kwam thuis met een fiets vol modder, maar de drivetrain was volledig schoon. Geen zandkorrel te vinden. Tijdens het fietsen was het schakelen vaak niet te horen (ik rij met di2), zelfs niet na een flinke hap modder. En het schoonmaken net was een geschenk, wat water erover, sopje, en klaar. Geen gedoe meer met ontvetters, cassette schrobben, etc. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zeist was vorige week zondag al uitstekend te doen. Er hing nog wel een boom op scherp en ook vandaag lijkt er nog wel een boom op scherp te hangen. Maar de track is en blijft echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ben weer terug van Hellendoorn. Ongelofelijk hoe prachtig die route erbij lag. Ze mogen trots zijn op hun vrijwilligers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-05 20:08
Vandaag Markelo gereden. Route lag er zeer goed bij, omgevallen bomen waren allemaal weggehaald/route vrij. Qua modder viel het ook erg mee. Prima onderhoud dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Erazzzer schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:21:
Ben weer terug van Hellendoorn. Ongelofelijk hoe prachtig die route erbij lag. Ze mogen trots zijn op hun vrijwilligers!
Best raar eigenlijk, in het verleden ondernam nooit iemand daar wat en was de route een drama. Sinds de route flinke upgrades heeft gehad is het een van de beste routes, ook qua onderhoud en team. We boffen hier in het oosten met zulke routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grappig ik dacht vanmiddag op zeist hetzelfde. Zo goed als dit kan het nergens zijn :P. En dan nog Leersum, Amerongen en kwintellooien erbij. En lage vuursche in renovatie. We boffen maar met zulke goede routes op de heuvelrug.

Ik denk dat het niveau algemeen gewoon erg toeneemt.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 28-01-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Dilemma, ik ben mijn zwarte Canyon Nerve beu. Dus kan ik er een kleurtje tegenaan gooien of ik kan het frame online zetten en iets nieuws kopen... Dat laatste is natuurlijk sowieso leuker ;)

Maar wat is een Nerve 29 maat L uit 2014 nog waard? Staat: zeer netjes, zo goed als geen beschadiging en als ik ze al kan vinden dan is het een oppervlakkige kras.

Fox Factory shock met remote (onderhoud is net uitgevoerd), steekas en Cane Creek series 40 headset in/bij.

Er staan zo weinig vergelijkbare frames online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
JvS schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:11:
Grappig ik dacht vanmiddag op zeist hetzelfde. Zo goed als dit kan het nergens zijn :P. En dan nog Leersum, Amerongen en kwintellooien erbij. En lage vuursche in renovatie. We boffen maar met zulke goede routes op de heuvelrug.

De heuvelrug is inderdaad ontzettend tof om te fietsen! Ik denk dat het nivo van de tracks wel heel erg aan het toenemen is, is ook wel een heel opkomende sport heb ik het idee.
Ruud schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:26:
Dilemma, ik ben mijn zwarte Canyon Nerve beu. Dus kan ik er een kleurtje tegenaan gooien of ik kan het frame online zetten en iets nieuws kopen... Dat laatste is natuurlijk sowieso leuker ;)

Maar wat is een Nerve 29 maat L uit 2014 nog waard? Staat: zeer netjes, zo goed als geen beschadiging en als ik ze al kan vinden dan is het een oppervlakkige kras.

Fox Factory shock met remote (onderhoud is net uitgevoerd), steekas en Cane Creek series 40 headset in/bij.

Waarom ben je hem beu? De markt voor een los frame is volgens mij niet heel groot, daar moet je echt een beetje geluk mee hebben om hem goed te verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:34:
[...]

De heuvelrug is inderdaad ontzettend tof om te fietsen! Ik denk dat het nivo van de tracks wel heel erg aan het toenemen is, is ook wel een heel opkomende sport heb ik het idee.

[...]

Waarom ben je hem beu? De markt voor een los frame is volgens mij niet heel groot, daar moet je echt een beetje geluk mee hebben om hem goed te verkopen :)
Boring black en ik heb m al te lang :) Rijtechnisch mis ik er niets aan want ik rijd er toch niet meer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

JvS schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:11:

Zowel Hellendoorn als alles op de UHR zijn ontworpen door dezelfde persoon en aangelegd door een vrijwilligersteam. Enerzijds zorgt dit voor een sterk groepsgevoel, anderzijds ga je je hechten aan een route als je stukken hebt aangelegd waardoor je ze met plezier blijft onderhouden. Daarnaast probeert de ontwerper alles zo duurzaam mogelijk aan te leggen, wat nu op Lage Vuursche bijvoorbeeld goed te merken is. De geest van de route is bewaard gebleven, maar kwetsbare plekken (altijd nat) zijn er zoveel mogelijk uit gehaald.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ruud schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:37:
[...]

Boring black en ik heb m al te lang :) Rijtechnisch mis ik er niets aan want ik rijd er toch niet meer op ;)
Gaat dat anders zijn met een ander frame? ;)

Ik zou hem zelf een lekker kleurtje geven, misschien wat andere onderdeeltjes, en er weer lekker op gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Arthur23 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:25:
Vandaag Markelo gereden. Route lag er zeer goed bij, omgevallen bomen waren allemaal weggehaald/route vrij. Qua modder viel het ook erg mee. Prima onderhoud dus
Op enkele takjes na en wat vettige stukjes na inderdaad prima te doen! Markelo is samen met Rijssen de route die ik het meeste fiets, mooi dicht bij huis :)

Ik heb de rebound setting van mijn voorvork eens bekeken en een stuk sneller gezet. Fiets voelt nu een stuk soepeler en voorwiel lijkt ook beter aan de grond te plakken. Voorheen rammelde het wel aardig op oneffen terrein, ondanks dat ik het grootste deel van de veerweg wel aansprak.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gisteren weer eens een OTB'tje gehad...

Reed in Zeist langs de rand van een afwateringskuil, zakt opeens dat hele stuk trail in de kuil . Geen houden meer aan :X

Gelukkig valt het mee qua schade, helaas wel m'n garmin mount afgebroken en een vandaag een flink beurse schouder, maar het rondje wel afgemaakt. Sowiesol tof dat ze zo met de trails bezig zijn op de UHR. Nieuw aangelegde 'krakeling' is echt top. Eindelijk kan je full speed door die bocht en die jump erna écht lekker nemen.

Hopelijk komt er ooit nog een nieuwe jumpline terug bij Amerongen, maar hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
nWn schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:49:
Net flink wat kilometers op de UHR kunnen maken, het ligt er goed bij daar! Amerongen heeft een klein stukje wat nog dicht zit, en af en toe een laaghangende boom, maar de beide Rhenens, Leersum en de Hoge Ginkel zijn prima.

Ik heb dit weekend voor de eerste keer met Squirt dry lube ipv Shimano PTFE gereden, en wow, wat een verschil! Ik kwam thuis met een fiets vol modder, maar de drivetrain was volledig schoon. Geen zandkorrel te vinden. Tijdens het fietsen was het schakelen vaak niet te horen (ik rij met di2), zelfs niet na een flinke hap modder. En het schoonmaken net was een geschenk, wat water erover, sopje, en klaar. Geen gedoe meer met ontvetters, cassette schrobben, etc. Aanrader!
Ik deel je ervaring maar na iedere keer reinigen met water is het wel weer nodig om squirtlube aan te brengen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Strider schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:13:
[...]

Ik deel je ervaring maar na iedere keer reinigen met water is het wel weer nodig om squirtlube aan te brengen.
Ja klopt, maar elke keer schoonmaken + olie / squirt is iets wat sowieso bij dit weer hoort. Ik ben benieuwd hoelang het in de zomer meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ruud schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:26:

Goh, ik zou zomaar belangstelling kunnen hebben... ik rijd nu op een grand canyon en zou graag eens een fully proberen en ben met een schuin oog op zoek naar een frame waar ik eigenlijk alles op kan overzetten... make me aan offer i cannot refuse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 17:50

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren de 'thuis'route in Mierlo maar eens opgezocht rond de schemering. Paar weken terug was daar een toertocht georganiseerd door de plaatselijke wielerclub maar die route bestaat even niet meer. Hele begin is opeens gekapt, ligt vol met grote bomen en hele stukken bestaande route bestaan opeens niet meer. Omdat ik meerdere keren verrast werd en zelfs moest zoeken waar het pad liep maar gekapt en via een omweg terug naar huis gegaan. Voorlopig mijden als de pest dus.

Vereniging die het 'onderhoud' pleegt in die hoek hoef je in elk geval niks van te verwachten. Zodra de LBS weer eens wat BMC fietsen moet verkopen die je dan kunt testen wordt er wat van onderhoud gedaan maar voor de rest is het drama. Erg jammer als je dat vergelijkt met hoe alles er 3-4 jaar geleden bij lag. Bosbouw heeft zo'n beetje letterlijk alle mooie delen kapotgemaakt en echt hersteld is het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 07:52
Typhone schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:48:
Gisteren de 'thuis'route in Mierlo maar eens opgezocht rond de schemering. Paar weken terug was daar een toertocht georganiseerd door de plaatselijke wielerclub maar die route bestaat even niet meer. Hele begin is opeens gekapt, ligt vol met grote bomen en hele stukken bestaande route bestaan opeens niet meer. Omdat ik meerdere keren verrast werd en zelfs moest zoeken waar het pad liep maar gekapt en via een omweg terug naar huis gegaan. Voorlopig mijden als de pest dus.

Vereniging die het 'onderhoud' pleegt in die hoek hoef je in elk geval niks van te verwachten. Zodra de LBS weer eens wat BMC fietsen moet verkopen die je dan kunt testen wordt er wat van onderhoud gedaan maar voor de rest is het drama. Erg jammer als je dat vergelijkt met hoe alles er 3-4 jaar geleden bij lag. Bosbouw heeft zo'n beetje letterlijk alle mooie delen kapotgemaakt en echt hersteld is het nooit.
Ik rij Mierlo ook vaak. Waar is de route veranderd? (ben al ff niet meer geweest)
De route is sowieso slecht onderhouden de afgelopen tijd. Ik wijk vaak uit naar Lierop of Vlierden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

mike0001 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Ik rij Mierlo ook vaak. Waar is de route veranderd? (ben al ff niet meer geweest)
De route is sowieso slecht onderhouden de afgelopen tijd. Ik wijk vaak uit naar Lierop of Vlierden
Als je vanaf het kerkhof de route oprijdt krijg je bocht naar links, iets later na rechts en ga je die heuvel af. Meteen vanaf daar liggen er bomen, grote takken over. Dat hele stuk is weggevaagd. Vervolgens rij je om het vennetje (klein stukje verhard) en duik je weer het bos in. Na dat korte stukje singletrack van 150m ofzo begint het gezeur weer. 1 gruwelijke modderpoel vol met bomen, traktorsporen richting de heuvels. Dat heuvelgedeelte bestaat niet meer en ligt tegen de vlakte aan (situatie: gisterenavond +/- 18:00). Op een gegeven moment is het pad gewoon weg en liggen er links en rechts wat sporen maar die leiden tot niks. Besloten mijn fiets niet te riskeren en dus om te draaien. 2,5 week terug was er een toertocht waar iedereen nog schreeuwde hoe mooi Mierlo er bij lag dus e.e.a. zal wel in overleg zijn gebeurd.

Jij zegt overigens Lierop... ik wist helemaal niet dat Lierop een route had! Vlierden had ook wat kap gehad (daar was ik met kerst) maar die ligt er verder goed bij.

Mierlo is op dit moment echt vragen om ongelukken. Erg erg jammer want die kan ik met helder weer rond deze tijd na het werk nog net met de laatste lichtstralen overknallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 07:52
Typhone schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:40:
[...]

Als je vanaf het kerkhof de route oprijdt krijg je bocht naar links, iets later na rechts en ga je die heuvel af. Meteen vanaf daar liggen er bomen, grote takken over. Dat hele stuk is weggevaagd. Vervolgens rij je om het vennetje (klein stukje verhard) en duik je weer het bos in. Na dat korte stukje singletrack van 150m ofzo begint het gezeur weer. 1 gruwelijke modderpoel vol met bomen, traktorsporen richting de heuvels. Dat heuvelgedeelte bestaat niet meer en ligt tegen de vlakte aan (situatie: gisterenavond +/- 18:00). Op een gegeven moment is het pad gewoon weg en liggen er links en rechts wat sporen maar die leiden tot niks. Besloten mijn fiets niet te riskeren en dus om te draaien. 2,5 week terug was er een toertocht waar iedereen nog schreeuwde hoe mooi Mierlo er bij lag dus e.e.a. zal wel in overleg zijn gebeurd.

Jij zegt overigens Lierop... ik wist helemaal niet dat Lierop een route had! Vlierden had ook wat kap gehad (daar was ik met kerst) maar die ligt er verder goed bij.

Mierlo is op dit moment echt vragen om ongelukken. Erg erg jammer want die kan ik met helder weer rond deze tijd na het werk nog net met de laatste lichtstralen overknallen.
Dat stuk inderdaad. Dat is al tijden slecht en vol met traktor sporen.
En de route Lierop is als je de route van Mierlo op een gegeven moment overpakt op een andere kleur. Ergens halverwege kan je dan de A67 over en kom je in de route Strabrechtse en Lieropse Heide terecht. Als je die route volgt kan je ook nog door Lierop naar de route die uitkomt bij de Somerse Heide.
Al met al ben je hier zo 40 km mee zoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur23
Ik zal maar weer eens een update(je) geven van mijn Giant Talon. Heb hem nu een +-4maanden en tot nu toe erg tevreden mee! Ik merk al vooruit gang met m'n behendigheid(vooruit kijken, lijnkeuze) Schakelt nog steeds als in het begin, vering is alleen iets te stevig(coil, en instap dus kan ook niet alles verwachten). Ik gebruik max 65% denk ik op mijn thuisronde, maar vooral de kleine oneffenheden die nog best goed doorkomen. Wellicht is er met de bandenspanning nog wat te winnen, had daar nog niet echt naar gekeken. Vandaag iets lucht eruit gedaan en bij het bevroren half besneeuwd rondje van vandaag voelde het in ieder geval wel goed, wel even opletten met bevroren sporen van eerder mtbers...Dat gaf even een spannend nognetgoed-momentje O-)
En zonder foto geen verhaal
Talon in de sneeuw

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45
Je zou ook een lichtere veer kunnen kopen en/of de voorspanning verlagen.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:54
Arthur23 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:07:
Ik zal maar weer eens een update(je) geven van mijn Giant Talon. Heb hem nu een +-4-5 maanden en tot nu toe erg tevreden mee! Ik merk al vooruit gang met m'n behendigheid(vooruit kijken, lijnkeuze) Schakelt nog steeds als in het begin, vering is alleen iets te stevig(coil, en instap dus kan ook niet alles verwachten). Ik gebruik max 65% denk ik op mijn thuisronde, maar vooral de kleine oneffenheden die nog best goed doorkomen. Wellicht is er met de bandenspanning nog wat te winnen, had daar nog niet echt naar gekeken. Vandaag iets lucht eruit gedaan en bij het bevroren half besneeuwd rondje van vandaag voelde het in ieder geval wel goed, wel even opletten met bevroren sporen van eerder mtbers...Dat gaf even een spannend nognetgoed-momentje O-)
En zonder foto geen verhaal
[afbeelding]
Ziet er inderdaad uit als een leuke beginnersfiets! Leuk sneeuwparcours :)

Fiets je zonder spd of zijn dit van die multifunctionele pedalen? Met spd zit je een stuk steviger op de fiets, hoewel ook dat wat oefening vergt. Mijn eerste spd-ritjes waren niet altijd even succesvol, maar wil na 15 jaar voor geen goud meer terug.

• Arthur23
bas-r schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:59:
[...]

Ziet er inderdaad uit als een leuke beginnersfiets! Leuk sneeuwparcours :)

Fiets je zonder spd of zijn dit van die multifunctionele pedalen? Met spd zit je een stuk steviger op de fiets, hoewel ook dat wat oefening vergt. Mijn eerste spd-ritjes waren niet altijd even succesvol, maar wil na 15 jaar voor geen goud meer terug.
Nee op het moment nog geen SPD. Wellicht wel binnenkort echte flat pedalen(met van die pinnetjes) ipv deze standaard pedalen. Ik ben er nog niet afgegleden maar ze zijn iets te klein qua oppervlak. En eerst flat pedalen om toch iets sneller te kunnen reageren als het mis gaat... Maar wat jij ook zegt, een keer gewend aan SPD nooit meer terug heb ik ook al vaak gehoord, keuzes keuzes :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Arthur23 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:26:
[...]

Nee op het moment nog geen SPD. Wellicht wel binnenkort echte flat pedalen(met van die pinnetjes) ipv deze standaard pedalen. Ik ben er nog niet afgegleden maar ze zijn iets te klein qua oppervlak. En eerst flat pedalen om toch iets sneller te kunnen reageren als het mis gaat... Maar wat jij ook zegt, een keer gewend aan SPD nooit meer terug heb ik ook al vaak gehoord, keuzes keuzes :? :P
Ik zou zeker voor een paar goede flats gaan, dit is erg goed voor je techniek en voor je zelfvertrouwen (want, snel een voetje op de grond indien nodig). Zelf wissel ik redelijk wat af, flats als ik hard en snel (lees: risicovol) wil afdalen, clipless (SPD) als ik zo snel mogelijk een geheel rondje wil rijden. Casual rijden kan met beiden, maar flats zijn misschien wel iets leuker omdat de drempel om een manual of iets dergelijks in te zetten een stuk kleiner is, aangezien je makkelijker jezelf op kan vangen als er iets fout gaat.

Nog even terugkomend op die Squirt lube, ook in vochtige omstandigheden houdt het zich prima. Bij echte regen rijd ik sowieso niet (#trailrespect), dus dat heb ik ook nog niet kunnen testen. Het schoonmaken van de fiets is ook aanzienlijk eenvoudiger geworden:

1) Afspoelen met tuinslang
2) Sopje over de fiets + cassette + ketting
3) Afspoelen
4) Droogmaken
5) Wat wax op de ketting

Bij relatief droge ondergrond is er niks aan onderhoud nodig, die wax zorgt voor duidelijk minder zooi op je ketting en cassettes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Volgens mij is het belangrijkste bij wax smering dat je hiermee start op een zo schoon mogelijke ketting, en de eerste keer ook een paar keer aanbrengen en drogen.

Ik heb in een ver verleden ook weleens (zonder me erin te verdiepen) wax smering geprobeerd, zonder succes, maar de volgende keer ga ik het goed doen. Als de lente begint vind ik het een mooi moment om over te stappen.

Weet iemand ook de houdbaarheid? ik heb nog t9 boeshield liggen van een jaar of 7 oud, zou dit nog werken?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45
@Prulleman zou ik niet echt op rekenen, maar aan de andere kant: waarschijnlijk heb je nu een klont onderin, met wat olie erop. Als je dat weer goed gemengd krijgt door schudden etc zou ik het gewoon proberen. Als het slecht bevalt iets nieuws kopen en kijken of het beter werkt :)

Wat mij goed is bevallen met Holmenkol:
- goed ontvetten: zo'n borstel-ding met kettingreiniger is erg nuttig
- ook cassette en tandbladen schoonmaken
- beetje veel holmenkol erop
- eventueel dit herhalen, volgens mij heb ik dat met mijn laatste ketting niet eens gedaan

En na een stukje fietsen:
- afspoelen (soms met hogedrukspuit, ik heb geen tuinslang in mijn flat)
- drogen tijdens naar huis rijden
- eventueel cassette apart schoonmaken, soms blijft er een takje o.i.d. inzitten
- druppeltje holmenkol per schakel

over de SPD-discussie: ik heb sterk de indruk dat SPD vroeger (tot 10 jaar geleden) door enthousiastelingen als verplicht werd gezien, en de laatste jaren er steeds meer fans van flat-pedals zijn. Ook leden van de mountainbike-vereniging, gidsen in de alpen, deelnemers aan fietsvakanties etc zie je steeds vaker flat-pedals. Ik ben nog van de SPD-generatie, maar dat is wel een grote investering. Ik zou beginnen met flat-pedals voor een paar tientjes, daar kan je het volgens mij prima op leren. En nadat je scheenbenen kapot zijn kan je dan altijd overstappen op SPD, voor 150 euro aan schoenen en 50 euro aan pedalen ;)

Speaking of which: hebben jullie nog aanraders waar ik moet zoeken naar een leuke fiets-vakantie? Ik denk aan een reis zoals die door MTB clinic (van die groene bidons :+ ) wordt aangeboden: een hotel o.i.d. waar je elke dag terug komt, met een gids die met een vaste groep de omgeving verkent. Ik denk nog altijd terug aan de vakantie die ik via hun in Verbier heb gedaan (www.mtbverbier.com). Een transalp via Vasa is ook erg leuk (afgelopen jaar de Giro Dolomiti gefietst, onwijs gaaf), maar ik wil dit jaar iets meer rust rondom het fietsen. Geen zin in elke dag koffers in/uitpakken etc. Ja, ik ben een beetje lui met mijn vakantie :)
Ik weet dat ik een paar jaar geleden heb nagedacht over zo'n soort reis in Kroatië (Istrië), maar kan daar nu niks over vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 16-02-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik ben nieuw in dit topic, maar leuk om te zien dat hier ook genoeg geïnteresseerden zitten. Ik rijd hobbymatig offroad op een Enduro motor en loop de laatste tijd tegen mijn beperkingen aan wat betreft conditie :+ Omdat ik vrij weinig interesse heb in binnen cardio, hardlopen of op de weg fietsen wil ik mijn conditie gaan verbeteren op de mtb. Nu ben ik vandaag eens een grote zaak binnengelopen voor oriëntatie. Behalve dat ik gezien heb dat dit (weer) een hobby is waar je aardig je geld in kwijt kunt ben ik wel wat wijzer geworden. Ik ben er inmiddels achter dat ik een hardtail crosscountry fiets wil en dat mijn budget van 1000 eu wat aan de voorzichtige kant is. Ik heb daar een Trek X-caliber 9 gezien en via via kreeg ik ook nog eens de tip om naar een Canyon Grandcanyon te kijken.

Iemand hier die me nog wat tips mee wil geven waar ik zeker op moet letten? Is het normaal dat proefrijden niet echt voorgesteld wordt? Of zit er qua rijden niet heel veel verschil in de merken onderling? Iemand nog een goede betrouwbare zaak aan te raden in omgeving Rotterdam?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:40
Iemand tips voor het verwisselen van shifters? Wil de Deore M610 10sp vervangen voor XT M780 10sp.

Verschillende filmpjes gekeken.
Nu loop ik er tegenaan dat hij niet goed van kransje wisselt. Ben begonnen op het kleinste kransje en hij pakt niet alle kransjes meer en wil ook niet altijd meer naar de grootste krans schakelen.
Is dit een kwestie van kabel spanning of een kwestie van het afstellen van de derrailleur?

Eerste keer dat ik dit doe en ben nog lerende. Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zoek wat YouTube filmpjes op, die zijn vaak duidelijk dan tekst uitleg, maar in het kort:
- De limiet schroefjes is meestal 1 keer instellen en nooit meer aankomen.
- mocht je daaraan twijfelen zou je daarmee aan de slag kunnen, maar zou eerst proberen of het met kabelspanning op te lossen is.
- niet lekker naar een groter kransje betekent dat je de kabel strakker moet zetten, ofwel het busje uitdraaien
- mocht het met alle normale dingen niet lukken, kijk dan naar de b schroef en of je pad recht is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
virtualJac schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:11:
Ik ben nieuw in dit topic, maar leuk om te zien dat hier ook genoeg geïnteresseerden zitten. Ik rijd hobbymatig offroad op een Enduro motor en loop de laatste tijd tegen mijn beperkingen aan wat betreft conditie :+ Omdat ik vrij weinig interesse heb in binnen cardio, hardlopen of op de weg fietsen wil ik mijn conditie gaan verbeteren op de mtb. Nu ben ik vandaag eens een grote zaak binnengelopen voor oriëntatie. Behalve dat ik gezien heb dat dit (weer) een hobby is waar je aardig je geld in kwijt kunt ben ik wel wat wijzer geworden. Ik ben er inmiddels achter dat ik een hardtail crosscountry fiets wil en dat mijn budget van 1000 eu wat aan de voorzichtige kant is. Ik heb daar een Trek X-caliber 9 gezien en via via kreeg ik ook nog eens de tip om naar een Canyon Grandcanyon te kijken.

Iemand hier die me nog wat tips mee wil geven waar ik zeker op moet letten? Is het normaal dat proefrijden niet echt voorgesteld wordt? Of zit er qua rijden niet heel veel verschil in de merken onderling? Iemand nog een goede betrouwbare zaak aan te raden in omgeving Rotterdam?
Ik heb een half jaartje geleden deze gekocht:
https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-pro-2017

Past binnen je budget en ik ben er best tevreden mee. Voordelen vind ik de Shimano XT afmontage, luchtgeveerde voorvork met (helaas wel wat gammele) lockout op stuur, redelijk strakke looks, 29er wielen en hydraulische schijfremmen. De fiets is wel een XC model, dus niet gemaakt voor echt stuntwerk. Verder is de fiets vooral value voor money; zoals je zelf al zegt kun je het zo gek maken als je wilt en deze is redelijk mid-level. Daarnaast is ie uit de serie van 2017, dus nu redelijk goedkoop.

Zou zeker wel even een proefrit maken om te zien of de fiets je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Morrar schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:41:
[...]

Past binnen je budget en ik ben er best tevreden mee. Voordelen vind ik de Shimano XT afmontage, luchtgeveerde voorvork met (helaas wel wat gammele) lockout op stuur, redelijk strakke looks, 29er wielen en hydraulische schijfremmen. De fiets is wel een XC model, dus niet gemaakt voor echt stuntwerk. Verder is de fiets vooral value voor money; zoals je zelf al zegt kun je het zo gek maken als je wilt en deze is redelijk mid-level. Daarnaast is ie uit de serie van 2017, dus nu redelijk goedkoop.

Die heb ik ook, alleen in een iets kinkier kleurtje :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96Iy7hZrSsLpnZiW3x1zVt6s/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
@Erazzzer Kek kleurtje! Vond mezelf niet hip genoeg (meer) voor knalgroen :+ Ik was ook bang dat je ieder vlekje erop zou zien, maar inmiddels denk ik dat m'n matte zwarte frame waarschijnlijk nog besmettelijker is...

Vandaag nog lekker rondje gedaan op MTB track van Noordwijk. Wel gaaf parcour, mooie flow. Wel jammer dat er flinke stukken fietspad tussen zitten, maar mocht de pret niet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Morrar schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:37:
@Erazzzer Kek kleurtje! Vond mezelf niet hip genoeg (meer) voor knalgroen :+ Ik was ook bang dat je ieder vlekje erop zou zien, maar inmiddels denk ik dat m'n matte zwarte frame waarschijnlijk nog besmettelijker is...

Vandaag nog lekker rondje gedaan op MTB track van Noordwijk. Wel gaaf parcour, mooie flow. Wel jammer dat er flinke stukken fietspad tussen zitten, maar mocht de pret niet drukken.
Alle frames worden vies, daarom moet je de fiets ook na iedere rit schoonmaken. Op de foto is de fiets al een half jaar oud en bijna dagelijks gebruikt. Goed onderhoud doet wonderen.

Vandaag Rijssen gereden. Wat een toproute is dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Afgelopen zaterdag de Speuldersbos tocht gereden (van de Veluwe Renners). Mooie tocht in de buurt van Stroe en Garderen.
Het begon lekker fris, zo rond 1 graad. Geregeld kwam je ook wat bevroren plassen tegen, dat was behoorlijk oppassen. Later kwam het zonnetje wat door, was echt heerlijk fietsen!

Uiteindelijk heb ik 51 km in één ruk (2:25 uur) gereden, was ik best heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@L0we Mooie afstand en netjes tempo!

Gisteren met @JvS Zeist en Austerlitz gedaan, was ook erg lekker, kou is helemaal niet erg als je maar een beetje fatsoenlijke spullen hebt. Routes lagen er goed bij daar, en door het weer lekker droog en hard :)

Wel gezellig om zo af en toe bij elkaar op bezoek te gaan en andere rondjes te rijden d:)b

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Thnx! Ga nu een beetje mikken op De Hel van Ede-Wageningen (100 km)
http://www.janjanssenclassic.nl/MTB-routes
Gisteren met @JvS Zeist en Austerlitz gedaan, was ook erg lekker, kou is helemaal niet erg als je maar een beetje fatsoenlijke spullen hebt. Routes lagen er goed bij daar, en door het weer lekker droog en hard :)

Wel gezellig om zo af en toe bij elkaar op bezoek te gaan en andere rondjes te rijden d:)b
Kou vind ik absoluut geen issue. Ik merkte zaterdag dat ik met m'n hemd, fietsshirt, jack en warme handschoenen eigenlijk al teveel aan had. Was te lui om mn shirt er onder uit te doen, maar de 3 liter water die ik op mn rug had was schoon op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Sinds 1 janauri nieuwe baan, dichterbij huis, dus de gravelbike die ik had vervangen en weer een MTB aangeschaft. Gisteren dus voor het eerst in 2 jaar weer eens op de MTB gezeten. Enorm genoten. Heerlijk zonnetje erbij. Wel wat ijsvorming op de paden in het bos, maar lekker crossen. Nu eens zien hoe wat dat een beetje kunnen blijven combineren met het hardlopen. Good to be back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zaterdag hard onderuit gegaan in Vlierden (lol). Voorwiel verloor grip in het heuvelige deel vlakbij het spoor en daar lag ik. Niks kapot aan fiets gelukkig en zelf een ei op m'n knie en blauwe plekken links. Hele tocht afgemaakt en gecombineerd met de achtbaan van Helmond, 41km in 1:52 inclusief valpartij ^^. Hoort erbij zullen we maar zeggen. Deze week blijft het mooi droog dus vrijdag, zaterdag, zondag probeer ik weer kilometers erbij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Morrar schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:41:
[...]

Kan het zijn dat de zithouding op de Cube iets meer 'recht op' is vergeleken met een Scott of een Trek? Moet zeggen dat ik zo'n Canyon Grand Canyon ook wel interessant vind. Nadeel is dat je niet zo makkelijk kan proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
virtualJac schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Kan het zijn dat de zithouding op de Cube iets meer 'recht op' is vergeleken met een Scott of een Trek? Moet zeggen dat ik zo'n Canyon Grand Canyon ook wel interessant vind. Nadeel is dat je niet zo makkelijk kan proefrijden.
Misschien zijn er per merk wel wat geometrie verschillen op te noemen, maar het eigenlijk alleen zin om specifieke modellen te vergelijken, los van het merk.
Als het er bij jou voornamelijk om gaat hoe rechtop je zit, dan moet je kijken naar de bovenbuislengte of reach, bijvoorbeeld bij canyon scheelt dat tussen het race model exceed (langere bovenbuis en meer reach) t.o.v de grand canyon. Kortom bij de laatste zit je meer rechtop, wat logisch is omdat de eerste echt voor XC races is ontwikkeld. Hetzelfde zal je bij cube zien tussen de pro/race modellen en de meer casual fietsen

wat betreft de canyon:
Maar dan heb je de fiets ontvangen en je komt erachter dat hij niet bevalt? Alle Canyon fietsen krijg je met een 30 dagen proefperiode. In deze periode kan je de fiets genoeg testen om te weten of dit de fiets voor je is. Binnen deze periode kan je de koop terugdraaien.
Dat is eigenlijk beter dan een rondje door de straat bij de fietsenmaker, en de meeste geven ook geen fiets mee voor een dagje in het bos. (misschien een specifieke demo fiets, maar zeker niet elke fiets uit de winkel..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
virtualJac schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:11:

Er zit juist erg veel verschil tussen merken onderling. Maar proefrijden beperkt zich meestal tot een rondje op de parkeerplaats en dat is dus echt niet voldoende. Op de parkeerplaats kun je prima bepalen of de maat ongeveer goed is voor je. Meestal merk je pas na een uur of 2 hoe een fiets echt bij je past :)

Waarom wil je een hardtail XC-fiets? Hou je van het zenuwachtige gedrag, het gebrek aan comfort en een fiets die zich alleen op de limiet goed laat besturen? Met een XC-fiets kun je hard rechtdoor en omhoog. Iets anders willen ze niet heel graag.

Ga kijken naar een fiets die iets meer trail-georienteerd is zou ik zeggen. Minder gestrekte en diepe zit en veel beter voor 70% van alle XC-rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
@Ruud @Prulleman Mijn argumenten, of deze terecht zijn weet ik niet, zijn enerzijds budget (rond de €1000) en anderzijds dat ik de fiets ook wil gebruiken om af en toe eens naar mijn werk te rijden (30km enkele rit). Mij is geadviseerd bij deze grote zaak om dan te kijken naar een hardtail, omdat budget te laag is voor verder geveerde fiets en je hierop makkelijker grotere afstanden over de weg rijd. Dit klonk voor mij wel logisch.

Zoals ik zeg ik koop deze fiets om conditie en uithoudingsvermogen te trainen en houd ervan om offroad te rijden. Op paar km van mn huis is een mtb parcours en deze wil ik wel regelmatig meepikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Voor op de weg en parcours in NL is een full suspension inderdaad niet nodig, zeker niet als je 1000 euro te besteden hebt. Ik zou ook een hardtail adviseren, de vraag is dan meer wat voor type hardtail, je hebt echte race bakken, en zoals Ruud aangeeft, die zijn vooral snel rechtdoor en licht /efficient zodat je snel kan acceleren en klimmen (en vaak minder comfortabel, door een diepe houding en een stijf frame).

ik vermoed echter dat je in de 1000 euro categorie niet echt in de buurt komt van die fietsen, het heeft namelijk niet zoveel zin om een race geometrie in een 1000 euro fiets te stoppen. die kan je beter in de 2000+ categorie laten de exceed van canyon loopt bv van 1700-6300, de grand canyon van 700-2300 euro.

Canyon noemt de grand canyon "sport trail / xc race". Dit zit er dus nog een beetje tussenin.
Wellicht zou je nog meer richting een LTHT (long travel hardtail) kunnen gaan, met meer veerweg vooraan en vaak een wat meer moderne (long slack) geo.

Maar uiteindelijk is het maar net wat je prettig vind, en dat is lastig als je nieuw bent :)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 19-02-2018 13:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Goede argumenten en ik onderstreep de keuze voor een hardtail.

Ik zou kijken naar een fiets met een iets meer rechtop zithouding. Trek vind ik persoonlijk vrij lang en diep. (reach/stack)

Ik zou zelf op zoek gaan naar een iets kortere fiets, breder stuur, korte stuurpen. Balhoofdhoek van +-68,5 graden. Eventueel een riser stuur om iets meer hoogte te creëren. Dus een Canyon Grand Canyon ;)

Oh, en GEEN bar ends! Dat zijn ondingen en ronduit gevaarlijk.

Op wat voor maat kom je ongeveer uit?
Prulleman schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:29:
ik vermoed echter dat je in de 1000 euro categorie niet echt in de buurt komt van die fietsen, het heeft namelijk niet zoveel zin om een race geometrie in een 1000 euro fiets te stoppen. die kan je beter in de 2000+ categorie laten de exceed van canyon loopt bv van 1700-6300, de grand canyon van 700-2300 euro.
De X-caliber is dus een stuk meer racy/nerveus dan de Canyon als je naar de geo kijkt. (Geen ervaring met beiden dus geen idee in real life )

[ Voor 36% gewijzigd door Ruud op 19-02-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
..

[ Voor 99% gewijzigd door Ruud op 19-02-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
@Prulleman @Ruud Bedankt. Dit bevestigd wel een en ander, maar geeft ook weer meer ruimte tot afstrepen. Op de Trek kwam ik uit op 18,5”. 1,78m lengte en weet niet meer zeker, maar dacht 0,87m vanaf zitvlak.

Jongen in de winkel noemde inderdaad dat Trek en Scott een wat sportievere houding hadden. Ik weet alleen niet of ik dat in mijn geval als positief of negatief ga ervaren.

Pagina: 1 ... 112 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.