Hmm hier juist minder... Vroeg donker, verjaardagen, Sint, kerst.. alles wat daarbij komt kijken... Ben blij als ik 2 uurtjes in het weekend kan pakken
Afgelopen week heb ik lekker door de Algarve gefietst. Wat een feest is dat, maar ook extreem zwaar. Voornamelijk door moeras, mul zand en steile kiezelpaden heen gebaggerd. Wat wel te zien was in de gem. KM/h..

Beetje van alles. Ik heb stukjes van de Algarve MTB route gedaan (hele route is 768KM) en random gefietst, op tips van locals. En de local ben ik onder andere zelf, ik kom er 9 keer per jaar gemiddeldPrulleman schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:16:
@Erazzzer gewoon een beetje random rondgefietst? of vaste routes, gpx routes, tips van locals?
Zo, poging 3 ondernomen om mijn achterwiel tubeless te maken. Spaakgaten luchtdicht gemaakt met Spank fratelli tape exact dezelfde tape van AliExpress, maar een factor 15 goedkoper 
Aangezien het de vorige 2 pogingen steeds mis ging bij het ventiel, de velg erg lastig is (golfpatroon in het velgbed) en 3 maal scheepsrecht is, heb ik een oud Brabants gezegde opgevolgd. "Als ge 't allemoal niet meer wit: kit!" Vanochtend een rondje sanitairkit om het ventielgat heen gelegd en vanavond het ventiel er in geduwd en nog een keer kit er omheen. Als het nu niet werkt, dan weet ik het ook niet meer

Aangezien het de vorige 2 pogingen steeds mis ging bij het ventiel, de velg erg lastig is (golfpatroon in het velgbed) en 3 maal scheepsrecht is, heb ik een oud Brabants gezegde opgevolgd. "Als ge 't allemoal niet meer wit: kit!" Vanochtend een rondje sanitairkit om het ventielgat heen gelegd en vanavond het ventiel er in geduwd en nog een keer kit er omheen. Als het nu niet werkt, dan weet ik het ook niet meer

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
welke ventielen heb je en heb je de rubbers op de juiste plek/richting zitten?
ik heb (omdat de velgen, spaken en naven ook zwart zijn) zwarte schwalbe tubeless ventielen gekocht:

de ronde onderkant moet uiteraard binnen, en de middelste ring met de "inkeping"aan de buitenkant, met daarop de draairing. De ring met inkeping is bedoelt om je velg niet/minder te beschadigen als je de draairing vast zet. Goed strak met de hand zou voldoende moeten zijn, beetje eraan trekken zodat het rubber aan de binnenkant goed in het ventielgat getrokken wordt.De latex zou de rest wel moeten doen volgens mij.
Ik heb overigens ook een keer gehad dat mijn voorwiel vrij snel leeg liep, maar bij het oppompen viel het me op dat het moeite koste om het ventiel dicht te draaien zonder al te veel lucht verlies. Uiteindelijk de core er maar eens uitgedraaid, en daar zat wat opgedroogde latex die het sluiten van het ventiel aan de binnenkant blokkeerde, hierdoor werkte het strak dicht draaien dus ook niet afdoende. Na schoonmaken bleef het allemaal weer prima op druk.
ik heb (omdat de velgen, spaken en naven ook zwart zijn) zwarte schwalbe tubeless ventielen gekocht:

de ronde onderkant moet uiteraard binnen, en de middelste ring met de "inkeping"aan de buitenkant, met daarop de draairing. De ring met inkeping is bedoelt om je velg niet/minder te beschadigen als je de draairing vast zet. Goed strak met de hand zou voldoende moeten zijn, beetje eraan trekken zodat het rubber aan de binnenkant goed in het ventielgat getrokken wordt.De latex zou de rest wel moeten doen volgens mij.
Ik heb overigens ook een keer gehad dat mijn voorwiel vrij snel leeg liep, maar bij het oppompen viel het me op dat het moeite koste om het ventiel dicht te draaien zonder al te veel lucht verlies. Uiteindelijk de core er maar eens uitgedraaid, en daar zat wat opgedroogde latex die het sluiten van het ventiel aan de binnenkant blokkeerde, hierdoor werkte het strak dicht draaien dus ook niet afdoende. Na schoonmaken bleef het allemaal weer prima op druk.
Ik heb huismerk-ventielen van Bike-Components, die lijken wat op de jouwe, maar hebben gewoon een plat rubber ringetje ipv die mooie gebogen ring. Probleem is vooral de vorm van het velgbed, waardoor het ventielgat niet rond is:

Het was ook telkens het ventiel waar de lucht duidelijk hoorbaar uit loopt. De eerste keer had ik volgens de handleiding van Spank extra brede tape die van velgrand tot velgrand liep (twee grotendeels overlappende lagen) maar daar liep de latex onderdoor en begon op een paar plekken tussen de spaaknippels door te borrelen
Nu heb ik het advies van het internet gevolgd, smallere tape, die tussen de BeadBite ribbels valt en dus het ventiel afgedicht met kit en nu loopt de band heel erg langzaam leeg omdat er nog geen latex in zit.

Het was ook telkens het ventiel waar de lucht duidelijk hoorbaar uit loopt. De eerste keer had ik volgens de handleiding van Spank extra brede tape die van velgrand tot velgrand liep (twee grotendeels overlappende lagen) maar daar liep de latex onderdoor en begon op een paar plekken tussen de spaaknippels door te borrelen

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
ai, met zo'n profiel aan de binnenkant kan het wel lastig worden, maar waarschijnlijk gaat de kit wel werken
Als die niet houd en loslaat zou je ook nog extra rubber ringen kunnen toevoegen.
Mooi gezegde btw
Als die niet houd en loslaat zou je ook nog extra rubber ringen kunnen toevoegen.
Mooi gezegde btw
Ik heb nieuwe banden besteld welke ook tubeless kunnen. De velg is er ook geschikt voor. Nu vind ik die tubeless ventielen debiel duur voor wat het is. Kan ik gewoon ventielen uit oude binnenbanden knippen en die monteren? Eventueel verlijmen of met kit monteren? Luchtdicht = luchtdicht toch?
De wijzen komen uit het Oosten!
Je kan DIY tubeless op twee manieren aanpakken: met alleen tape of met een rimstrip.NoepZor schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:16:
Ik heb nieuwe banden besteld welke ook tubeless kunnen. De velg is er ook geschikt voor. Nu vind ik die tubeless ventielen debiel duur voor wat het is. Kan ik gewoon ventielen uit oude binnenbanden knippen en die monteren? Eventueel verlijmen of met kit monteren? Luchtdicht = luchtdicht toch?
Een rimstrip kan je voor veel te veel geld kopen, of maken van een veel te kleine binnenband (20" voor 26" wielen, 24" voor 29er wielen). Voordeel is dat het ventiel er aan vast zit en de kans op lekkage langs het ventiel dus erg klein is. Nadeel is de prijs of het gekloot van zorgvuldig twee biba's afknippen. (en wie heeft er nou 24" biba's liggen..) Daarnaast moet onder een rimstrip ook nog een velglint of een laag tape.
Tape wordt tegenwoordig ook door diverse fabrikanten aangeraden. Spank en Effetto Mariposa hebben fancy transparante tape die dus 15 keer goedkoper op AliExpress wordt verkocht als 'kapton tape'. Stan's heeft Yellow Tape, wat hetzelfde is als Tesa 4289. Ongeacht wat je gebruikt, het doel is om de spaakgaten luchtdicht af te dekken.
Om ook nog even antwoord te geven op je vraag
Inderdaad, hier belachelijk veel uitleg en plaatjes:
http://mtbegypt.com/2013/...ubeless-tire-valve-stems/
Het komt er op neer dat je genoeg biba laat zitten dat je het ventiel niet door het gat kan trekken.
Niet elke biba zal even dikke versteviging hebben, hoe dikker hoe beter.
http://mtbegypt.com/2013/...ubeless-tire-valve-stems/
Het komt er op neer dat je genoeg biba laat zitten dat je het ventiel niet door het gat kan trekken.
Niet elke biba zal even dikke versteviging hebben, hoe dikker hoe beter.
Vanmiddag de vernieuwde route van Lage Vuursche gereden, na een aantal keer meehelpen met de aanleg. Niet helemaal #trailrespect, maar wat een verandering tov de oude route. Alleen jammer dat het rechte stuk aan het einde op een cyclocross-baan leek, tot 10 cm diep wegzakken in de bagger.
Gisteren ook nog een blik mogen werpen op de voorlopige plannen voor een nieuwe route bij Hoge Vuursche, over een half jaar ligt er nog 12 km nieuwe track bij
Gisteren ook nog een blik mogen werpen op de voorlopige plannen voor een nieuwe route bij Hoge Vuursche, over een half jaar ligt er nog 12 km nieuwe track bij
Maar de hamvraag is, tubeless or not?Demo schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:44:
Vanmiddag de vernieuwde route van Lage Vuursche gereden, na een aantal keer meehelpen met de aanleg. Niet helemaal #trailrespect, maar wat een verandering tov de oude route. Alleen jammer dat het rechte stuk aan het einde op een cyclocross-baan leek, tot 10 cm diep wegzakken in de bagger.
Ja, donderdagavond latex er in gekiept, goed geschud en gedraaid en op druk gebracht en zondagmiddag was hij nog steeds op druk
Zijn hier deelnemers aan de Drente 200? Ben erg benieuwd hoe jullie zo'n grote tocht aanpakken qua planning & training.
Afgelopen week heb ik besloten mee te gaan doen volgend jaar. Afgelopen woensdag voor het eerste een wat langere tocht gefietst voor mijn doen. 50k in iets meer dan 3 uur, zonder te rusten. Dat ging dusdanig goed dat ik wel het vertrouwen heb volgend jaar zover te zijn dat ik de 200k aankan
.
Afgelopen week heb ik besloten mee te gaan doen volgend jaar. Afgelopen woensdag voor het eerste een wat langere tocht gefietst voor mijn doen. 50k in iets meer dan 3 uur, zonder te rusten. Dat ging dusdanig goed dat ik wel het vertrouwen heb volgend jaar zover te zijn dat ik de 200k aankan
Niet op de MTB, maar wel op de racefiets een aantal langere tochten gedaan. De belangrijkste twee pijlers van lange tochten fietsen zijn een goede duurconditie opbouwen en kennis/ervaring met voeding onderweg.
Een duurconditie bouw je op door lange trainingen van minimaal 2 uur te doen in een lage hartslagzone (D1). Kort gezegd, je lichaam 'leert' dan om energie te halen uit het verbranden van lichaamsvet en hoe meer getraind je raakt, des te ruimer deze zone wordt. Later in het seizoen voeg je hier (af en toe) kracht- en snelheidstrainingen aan toe om sterker/explosiever te worden en werk je aan je anaerobe conditie.
Daarnaast moet je leren om goed te eten op de fiets. Je lichaam slaat maar voor maximaal anderhalf uur aan koolhydraten op, wanneer je langer dan dit gaat fietsen zul je ze moeten gaan aanvullen, anders dan kom je beslist een keer de man met hamer tegen. Over wat, hoe en wanneer te eten is genoeg te vinden online, maar het is ook gewoon belangrijk om je eigen lijf te leren kennen wat dat betreft.
Een duurconditie bouw je op door lange trainingen van minimaal 2 uur te doen in een lage hartslagzone (D1). Kort gezegd, je lichaam 'leert' dan om energie te halen uit het verbranden van lichaamsvet en hoe meer getraind je raakt, des te ruimer deze zone wordt. Later in het seizoen voeg je hier (af en toe) kracht- en snelheidstrainingen aan toe om sterker/explosiever te worden en werk je aan je anaerobe conditie.
Daarnaast moet je leren om goed te eten op de fiets. Je lichaam slaat maar voor maximaal anderhalf uur aan koolhydraten op, wanneer je langer dan dit gaat fietsen zul je ze moeten gaan aanvullen, anders dan kom je beslist een keer de man met hamer tegen. Over wat, hoe en wanneer te eten is genoeg te vinden online, maar het is ook gewoon belangrijk om je eigen lijf te leren kennen wat dat betreft.
Ik doe dit jaar mee aan de Drenthe 200. Ik denk dat kilometers maken wel handig is. Waarbij je van te voren niet de 200 km hoeft te rijden. Probeer regelmatig te rijden. Dan hoe je conditie en kracht op pijl. En zorg er ook voor dat je niet alleen rustige duurritten doet, maar zoek ook jouw eigen grenzen op. Daar wordt je sterker van. Ik zie namelijk teveel mensen die blijven hangen bij rustige duurritten. Op zich is daar niks mis mee (als je daar blij van wordt zeker blijven doen) maar je wordt er niet echt sneller door.
Maar het is uiteindelijk vooral fietsen, fietsen, fietsen, fietsen.
Heel simpel gezegd, je lichaam moet wennen aan de inspanning. Dus uren maken. Er zijn genoeg 'trainingsschema's' te vinden voor bepaalde tochten. Bijvoorbeeld zoiets voor de Marmotte:
http://www.marmottecyclo....iningsschema-Marmotte.pdf
Hoe is het parcours van de tocht? 80km Loonse en Drunense duinen in niet slechte omstandigheden voelde bij mij als 140km Ardennen op de racefiets (incl de befaamde hellingen).
Nou heb ik geen monsterconditie en al helemaal geen sportersgenen dus dat kan voor eenieder anders zijn.
Ken je je lichaam nog niet zo goed qua duurinspanning? Zoek dat als eerste uit! Dan weet je pas in welke zone's je moet zitten om jezelf relatief comfortabel naar het einde te trappen.
http://www.marmottecyclo....iningsschema-Marmotte.pdf
Hoe is het parcours van de tocht? 80km Loonse en Drunense duinen in niet slechte omstandigheden voelde bij mij als 140km Ardennen op de racefiets (incl de befaamde hellingen).
Nou heb ik geen monsterconditie en al helemaal geen sportersgenen dus dat kan voor eenieder anders zijn.
Ken je je lichaam nog niet zo goed qua duurinspanning? Zoek dat als eerste uit! Dan weet je pas in welke zone's je moet zitten om jezelf relatief comfortabel naar het einde te trappen.
wel interessante discussie.. zelf nog niet echt verder gekomen dan een KM of 45 (een hele dag claimen valt niet altijd mee met een gezin;)), maar dat gaat me vrij soepel af, zeker als ik me een beetje inhoud.. Ik vermoed dat ik een km of 80 parcours wel zou redden, maar daarna... geen idee. Ik denk dat dan mijn rug, handen, voeten, reet, etc beginnen te protesteren.
Met wat voor afstand zou je moeten trainen om 200KM te kunnen rijden? moet je dan 100 goed kunnen hebben? of werkt het niet zo qua voorbereiding?
Met wat voor afstand zou je moeten trainen om 200KM te kunnen rijden? moet je dan 100 goed kunnen hebben? of werkt het niet zo qua voorbereiding?
Kort door de bocht, je moet vooral veel (aaneengesloten) uren op de fiets maken en op die manier conditie, kracht, mentale weerbaarheid en kennis van voeding opbouwen. Het aantal kilometers alleen zegt niet zoveel, want 100 kilometer door de polder is niet te vergelijken met 100 kilometer door de Alpen
[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 05-12-2017 13:59 ]
Thnx voor de tips!
Het motto voor volgend jaar wordt inderdaad 'kilometers maken'. Mijn eigen idee was inderdaad een combinatie van lekker hard tracks rijden, en daarnaast regelmatig een rustigere lange afstandsrit. Beiden opbouwend in afstand.
Goede tip van het eten! Qua conditie kom ik nu een lekker door de 50k, maar daarna was ik ook wel toe aan een pizza XL. Helpt ook niet mee dat m'n gemiddelde hartslag op die rit 160 was. Daardoor heb ik, volgens Polar, bijna 3000 kcal verbrand. Tijdens de rit zelf heb ik 400 kcal gegeten, maar pas vrij laat (op ongeveer 40 km).
Volgens mij is het beter als ik er eerder mee begin, en meer te eten meeneem. Maar dat zal ook wel een kwestie zijn van experimenteren, en ervaren hoe het gaat.
.
Heb je voor die rit dan ook een bepaald gemiddelde in gedachten waar je je aan wil houden? Of hoe doe je dat op die dag precies? En hoe plan je de pauzes in?
Het is niet echt dat ik een planning wil maken van minuut tot minuut, maar ben vooral benieuwd waar ik rekening mee moet houden. Meestal begin ik ergens aan, en zie ik wel hoe ver ik kom, maar heb het idee dat bij een 200 km tocht ik toch iets meer planning moet doen
.
Bij mij kwamen de protesten voornamelijk uit m'n reet. Ik was ontzettend blij met elk stoplicht de laatste paar kilometers, dan kon ik eventjes uit het zadel... Maar uiteindelijk was dat ook met 1.5 dag weer aardig genezen en had ik zo weer op de fiets kunnen stappen. Van de rest had ik wonderbaarlijk genoeg geen last. Wie weet komt dat nog op het moment dat ik meer ga fietsen, maar dat zien we wel
Het motto voor volgend jaar wordt inderdaad 'kilometers maken'. Mijn eigen idee was inderdaad een combinatie van lekker hard tracks rijden, en daarnaast regelmatig een rustigere lange afstandsrit. Beiden opbouwend in afstand.
Goede tip van het eten! Qua conditie kom ik nu een lekker door de 50k, maar daarna was ik ook wel toe aan een pizza XL. Helpt ook niet mee dat m'n gemiddelde hartslag op die rit 160 was. Daardoor heb ik, volgens Polar, bijna 3000 kcal verbrand. Tijdens de rit zelf heb ik 400 kcal gegeten, maar pas vrij laat (op ongeveer 40 km).
Volgens mij is het beter als ik er eerder mee begin, en meer te eten meeneem. Maar dat zal ook wel een kwestie zijn van experimenteren, en ervaren hoe het gaat.
Alleen de lange duurritten zou ik me in gaan vervelen. Blijft toch ook ontzettend gaaf zo hard mogelijk door een track heen te knallenwisselwerking schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:52:
Ik doe dit jaar mee aan de Drenthe 200. Ik denk dat kilometers maken wel handig is. Waarbij je van te voren niet de 200 km hoeft te rijden. Probeer regelmatig te rijden. Dan hoe je conditie en kracht op pijl. En zorg er ook voor dat je niet alleen rustige duurritten doet, maar zoek ook jouw eigen grenzen op. Daar wordt je sterker van. Ik zie namelijk teveel mensen die blijven hangen bij rustige duurritten. Op zich is daar niks mis mee (als je daar blij van wordt zeker blijven doen) maar je wordt er niet echt sneller door.
Heb je voor die rit dan ook een bepaald gemiddelde in gedachten waar je je aan wil houden? Of hoe doe je dat op die dag precies? En hoe plan je de pauzes in?
Het is niet echt dat ik een planning wil maken van minuut tot minuut, maar ben vooral benieuwd waar ik rekening mee moet houden. Meestal begin ik ergens aan, en zie ik wel hoe ver ik kom, maar heb het idee dat bij een 200 km tocht ik toch iets meer planning moet doen
Wat een collega aangaf is dat je als je een bepaalde afstand hebt gereden, je na volledig herstel ongeveer 1.5 keer die afstand aankan. Lijkt mij vrij ambitieus, zeker op de langere afstanden. Dat zou betekenen dat als je de 133.33 km aankan, je een volgende keer 200 kan fietsen.Prulleman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:30:
wel interessante discussie.. zelf nog niet echt verder gekomen dan een KM of 45 (een hele dag claimen valt niet altijd mee met een gezin;)), maar dat gaat me vrij soepel af, zeker als ik me een beetje inhoud.. Ik vermoed dat ik een km of 80 parcours wel zou redden, maar daarna... geen idee. Ik denk dat dan mijn rug, handen, voeten, reet, etc beginnen te protesteren.
Bij mij kwamen de protesten voornamelijk uit m'n reet. Ik was ontzettend blij met elk stoplicht de laatste paar kilometers, dan kon ik eventjes uit het zadel... Maar uiteindelijk was dat ook met 1.5 dag weer aardig genezen en had ik zo weer op de fiets kunnen stappen. Van de rest had ik wonderbaarlijk genoeg geen last. Wie weet komt dat nog op het moment dat ik meer ga fietsen, maar dat zien we wel
Rij voor de lol dan nog even de blauwe, rode en groene route van Havelte op 1 dag, liefst 2 x. (Start bij theehuis) Als je dan nog met een lach van de fiets afstapt dan ben je klaar voor de Drenthe 200. Je krijgt namelijk alle shit voorgeschoteld die je bij de Drenthe200 kan verwachten.wisselwerking schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:52:
p.s. in het weekend want doordeweek wordt je door het 43e van je fiets geschoten.
[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 05-12-2017 23:11 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Absoluut. Het is veel beter om gedurende de activiteit regelmatig kleine beetjes te eten, dan in één keer heel veel. Je moet bij lange tochten (180+ minuten) er van uit gaan dat je ongeveer 80 gram koolhydraten per uur moet innemen in tussenpozen van 15-30 minuten. Als je eenmaal voelt dat je nu echt moet eten, dan ben je eigenlijk al te laat. Nu hoeft dat absoluut niet allemaal vast voedsel te zijn. Je kan afwisselen met isotone sportdrank, of gels.L0we schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:52:
Wanneer je hiermee moet beginnen, en welke soorten voeding voor jou prettig zijn is echt een kwestie van ervaring opdoen. Niet iedereen kan goed tegen gels, terwijl anderen juist absoluut niet kunnen kauwen onder het fietsen. Sowieso is het best een waardevolle ervaring om een keer genadeloos door de hongerklop geveld te worden, dan leer je die signalen ook beter te herkennen.
Hahaha. De kans is klein dat ik lachend van de fiets afstap. Met de huidige omstandigheden wordt die 200km nog een hele opgave. Afgelopen zondag even klein stukje op de ATB gezeten en ik kon gelijk door voor zwarte piet (zie https://www.strava.com/activities/1300756477 voor foto).cbr600f4i schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:10:
[...]
Rij voor de lol dan nog even de blauwe, rode en groene route van Havelte op 1 dag, liefst 2 x. (Start bij theehuis) Als je dan nog met een lach van de fiets afstapt dan ben je klaar voor de Drenthe 200. Je krijgt namelijk alle shit voorgeschoteld die je bij de Drenthe200 kan verwachten.
p.s. in het weekend want doordeweek wordt je door het 43e van je fiets geschoten.

Ik klim ook vrij veel, ook in de alpen en dergelijke. Daarvan ken ik inderdaad het belang van op tijd eten, en niet teveel in een keer. Nu nog even vertalen naar hoe dat prettig werkt op de fietsSjoewe schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 23:55:
[...]
Absoluut. Het is veel beter om gedurende de activiteit regelmatig kleine beetjes te eten, dan in één keer heel veel. Je moet bij lange tochten (180+ minuten) er van uit gaan dat je ongeveer 80 gram koolhydraten per uur moet innemen in tussenpozen van 15-30 minuten. Als je eenmaal voelt dat je nu echt moet eten, dan ben je eigenlijk al te laat. Nu hoeft dat absoluut niet allemaal vast voedsel te zijn. Je kan afwisselen met isotone sportdrank, of gels.
Wanneer je hiermee moet beginnen, en welke soorten voeding voor jou prettig zijn is echt een kwestie van ervaring opdoen. Niet iedereen kan goed tegen gels, terwijl anderen juist absoluut niet kunnen kauwen onder het fietsen. Sowieso is het best een waardevolle ervaring om een keer genadeloos door de hongerklop geveld te worden, dan leer je die signalen ook beter te herkennen.
Heb je een mudguard voor? Ik heb zelf ook wel een aantal keer flink gebaggerd, maar vind het toch wel erg prettig dat met zo'n ding de modder niet in mn ogen, neus en mond belandwisselwerking schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:32:
[...]
Hahaha. De kans is klein dat ik lachend van de fiets afstap. Met de huidige omstandigheden wordt die 200km nog een hele opgave. Afgelopen zondag even klein stukje op de ATB gezeten en ik kon gelijk door voor zwarte piet (zie https://www.strava.com/activities/1300756477 voor foto).
Bekende omgeving. Lekker gemiddeld tempo trouwens.wisselwerking schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:32:
[...]
Hahaha. De kans is klein dat ik lachend van de fiets afstap. Met de huidige omstandigheden wordt die 200km nog een hele opgave. Afgelopen zondag even klein stukje op de ATB gezeten en ik kon gelijk door voor zwarte piet (zie https://www.strava.com/activities/1300756477 voor foto).
Heb tweemaal een 100+ tocht gemaakt op de MTB en is fysiek prima te doen wat mij betreft. Eenmaal vanaf Assen naar de MTB Route in Exloo en alles ertussen, daar was geen meter hetzelfde dus dan heb je ook nog wal tijd om vogeltjes te kijken en je gedachten te verzetten. Toen stapte ik na 5 uurtjes lachend van de fiets.Heb ook eenmaal solo de 6uurs MTB race bij de Baggelhuizerplas gedaan en dan is het enkel rondjes rijden, dat was mentaal een heeeeeel stuk zwaarder. Ook fysiek vond ik dat zwaarder. Zeker gezien het feit dat de vellen letterlijk los aan de bips hingen... auw

Drenthe 200 lijkt me wel een mooie uitdaging, maar zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om te trainen. Fietste voorheen veel woon-werk, 50km per dag, dus dan kom je wel aan de kms, maar dat is vanaf januari sowieso afgelopen ivm werken op 10min van huis
Ga de Drenthe 200 zeker volgen, mooi evenement. Succes in ieder geval!
Voor de meeste wellicht overbodig, maar momenteel is er op bike-components een grote fox deal gaande. Wellicht voor sommige een leuke kans om voor een goedkope prijs een factory/performance vork/demper van Fox aan te schaffen.
Ik heb er gisteravond een nieuwe Fox 36 Float 170 Fit HSC/LSC voor €610 weten te scoren (wel het 2017 model). De 2018 variant gaat momenteel voor €1400 over de toonbank.
Ik heb er gisteravond een nieuwe Fox 36 Float 170 Fit HSC/LSC voor €610 weten te scoren (wel het 2017 model). De 2018 variant gaat momenteel voor €1400 over de toonbank.
Ik heb m'n zinnen gezet op de Trailtour in Beek dit jaar, lijkt me fantastisch.
Nee, ik heb geen mudguard voor. Maar ik overweeg wel om er 1 te kopen. Modder in neus en mond is nog prima, maar in de ogen is het lastig. Ik had een bril op, maar daar zag ik niks meer door, dus die toch maar af gedaan. Dan komt er inderdaad redelijk wat modder in de ogen. Ogen waren ook wat rood door de modder.L0we schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:54:
[...]
Ik klim ook vrij veel, ook in de alpen en dergelijke. Daarvan ken ik inderdaad het belang van op tijd eten, en niet teveel in een keer. Nu nog even vertalen naar hoe dat prettig werkt op de fiets
[...]
Heb je een mudguard voor? Ik heb zelf ook wel een aantal keer flink gebaggerd, maar vind het toch wel erg prettig dat met zo'n ding de modder niet in mn ogen, neus en mond beland
Ik heb afgelopen jaar 24uur in Assen mee gedaan (als lastminute standin), maar ik kan mij voorstellen als je dezelfde ronde uur na uur moet doen dat dat mentaal zwaar is.pjlgt schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:13:
[...]
Bekende omgeving. Lekker gemiddeld tempo trouwens.
Heb tweemaal een 100+ tocht gemaakt op de MTB en is fysiek prima te doen wat mij betreft. Eenmaal vanaf Assen naar de MTB Route in Exloo en alles ertussen, daar was geen meter hetzelfde dus dan heb je ook nog wal tijd om vogeltjes te kijken en je gedachten te verzetten. Toen stapte ik na 5 uurtjes lachend van de fiets.Heb ook eenmaal solo de 6uurs MTB race bij de Baggelhuizerplas gedaan en dan is het enkel rondjes rijden, dat was mentaal een heeeeeel stuk zwaarder. Ook fysiek vond ik dat zwaarder. Zeker gezien het feit dat de vellen letterlijk los aan de bips hingen... auw![]()
Drenthe 200 lijkt me wel een mooie uitdaging, maar zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om te trainen. Fietste voorheen veel woon-werk, 50km per dag, dus dan kom je wel aan de kms, maar dat is vanaf januari sowieso afgelopen ivm werken op 10min van huis
Ga de Drenthe 200 zeker volgen, mooi evenement. Succes in ieder geval!
Mijn woon-werk verkeer is sinds vorig jaar ook drastisch korter geworden. Het was tot oktober vorig jaar ongeveer 20km per enkele reis en nu is dat nog 10km. Oplossing: omrijden. Ik fiets nog steeds 20km per enkele reis
Op die manier kan ik mijn fietshobby het beste combineren met de thuissituatie (3 (kleine) kinderen).
Leuk stukje over de 200 door de winnaar van 2016: https://kopvandrentheopfi...hout-vertelt-drenthe-200/
De BikeBoutique rit is erg goed geregeld! Echt een aanrader. Zeker als je weinig tot niet in Limburg fietstSjoewe schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:26:
Ik heb m'n zinnen gezet op de Trailtour in Beek dit jaar, lijkt me fantastisch.
[video]
Ben je nog niet zo technisch dan is de gewone tour van 35 of 50km ook erg leuk. Neem wel een setje banden met een stevig loopvlak mee. (Snakeskin, Protection, Exo of hoe het ook allemaal heet)
Cool! Ja ook echt zin om een keer een hele technische tocht te kunnen rijden, komt dat boot-anker van mij ook een keer goed uit de verf
Knarsgeluiden, knakken vanuit de achteras... wtf is dat?
Afgelopen weekend zat er wat speling in m'n achteras, voorzichtig opnieuw ietsie strakker gesteld, speling verholpen, maar wiel loopt niet helemaal vrij.
Hmmm, later ff naar kijken...
Weer een ritje door bos over de met natte bladeren bedekte paadjes. 'knak', 'knars'... hmmm klinkt niet goed meer.
Vond de fiets de laatste kilometers al zo zwaar trappen... Thuisgekomen; geen vrijlopend achterwiel meer.
Uitvalnaaf los, wiel eruit. Oeps, as draait gewoon niet meer in de naaf (Shimano FH-M525). Mooi balen. Helemaal opengehaald, is gewoon de halve ronding waar de kogeltjes in lopen en daarbij behorende schroefdraad gewoon weg ?!?
Kon de metaal brokstukjes er uit vissen. De kogeltjes waren wel nog heel. Zucht...
Fiets is al behoorlijk oud, maar bevalt eigenlijk nog prima.
Heeft er iemand toevallig een 26" 10x135mm achterwiel (6-gats schijfrem montage) nog ergens liggen en wil er vanaf? Heb al op mp gezocht, maar kon niet echt wat passends vinden. Wel voorwielen, geen achterwiel.
Nu kan ik wel een losse Shimano FH-M525 VIA kopen, maar dat betekent een complete naaf wisselen; m.a.w. alle spaken los, opnieuw spaken en spannen. En dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Of valt dat wel mee? Is dat goed te doen?
Afgelopen weekend zat er wat speling in m'n achteras, voorzichtig opnieuw ietsie strakker gesteld, speling verholpen, maar wiel loopt niet helemaal vrij.
Weer een ritje door bos over de met natte bladeren bedekte paadjes. 'knak', 'knars'... hmmm klinkt niet goed meer.
Vond de fiets de laatste kilometers al zo zwaar trappen... Thuisgekomen; geen vrijlopend achterwiel meer.
Uitvalnaaf los, wiel eruit. Oeps, as draait gewoon niet meer in de naaf (Shimano FH-M525). Mooi balen. Helemaal opengehaald, is gewoon de halve ronding waar de kogeltjes in lopen en daarbij behorende schroefdraad gewoon weg ?!?
Kon de metaal brokstukjes er uit vissen. De kogeltjes waren wel nog heel. Zucht...
Heeft er iemand toevallig een 26" 10x135mm achterwiel (6-gats schijfrem montage) nog ergens liggen en wil er vanaf? Heb al op mp gezocht, maar kon niet echt wat passends vinden. Wel voorwielen, geen achterwiel.
Nu kan ik wel een losse Shimano FH-M525 VIA kopen, maar dat betekent een complete naaf wisselen; m.a.w. alle spaken los, opnieuw spaken en spannen. En dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Als je een beetje een goede fietsenmaker hebt doet 'ie dat voor 45 euro + de kosten van de naaf.
Een nieuwe naaf in je wiel spaken is niet heel moeilijk, en met de behulp van Youtube ook zeker te leren, maar je hebt er wel wat specifieke zaken, zoals een wielrichter, spaakspanningsmeter en een richtboog, voor nodig.
Allemaal redelijk prijzig in de aanschaf, dus als je het niet regelmatig van plan bent, dan kan je beter een nieuw wiel(set) kopen of het uitbesteden.
Allemaal redelijk prijzig in de aanschaf, dus als je het niet regelmatig van plan bent, dan kan je beter een nieuw wiel(set) kopen of het uitbesteden.
[ Voor 25% gewijzigd door Sjoewe op 06-12-2017 16:13 ]
Even op mountainbike.nl vragen? Of via de mtb marktplaats op facebook?ehtweak schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:55:
Knarsgeluiden, knakken vanuit de achteras... wtf is dat?![]()
Vond de fiets de laatste kilometers al zo zwaar trappen... Thuisgekomen; geen vrijlopend achterwiel meer.![]()
Ja, ik was overtuigd toen ik met een afdaling (35+ km/h) een dikke spetter in mn oog kreeg, ondanks mn bril. Dat was niet heel fijnwisselwerking schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:07:
[...]
Nee, ik heb geen mudguard voor. Maar ik overweeg wel om er 1 te kopen. Modder in neus en mond is nog prima, maar in de ogen is het lastig. Ik had een bril op, maar daar zag ik niks meer door, dus die toch maar af gedaan. Dan komt er inderdaad redelijk wat modder in de ogen. Ogen waren ook wat rood door de modder.
gezichtsboek doe ik niet aan.pjlgt schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:22:
[...]
Even op mountainbike.nl vragen? Of via de mtb marktplaats op facebook?

Ik heb idd een account op het mountainbike forum (al 5 jaar niet gebruikt) Heb daar maar een 'gezocht' item geplaatst.
Bedacht me ook, dat een complete naaf met as e.d. helemaal niet zo duur is (zoiets van 20-30 euro), m.a.w. dan kan ik toch ook alleen het binnenwerk omwisselen?
volgens deze info:
http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-FH-M525-2067B.pdf
zou alles uit elkaar kunnen. Toch?
Uit elkaar halen en de onderdelen uitwisselen is zeker te doen, maar moeten de onderdelen die kapot zijn niet vast in de behuizing zitten.
Aan de andere kant, voor een paar tientjes zou je ook een prima 2e hands wiel moeten kunnen kopen. (Als je die kan vinden)
Aan de andere kant, voor een paar tientjes zou je ook een prima 2e hands wiel moeten kunnen kopen. (Als je die kan vinden)
Wat is er nu eigenlijk stuk? De cups in de naaf, of de cones die aan de as zitten? Als de cup aan de kant van de remschijf beschadigd is moet de naaf zelf vervangen worden en dat betekent dat de hele zaak omgespaakt moet worden, die is niet te vervangen. De rest zou je prima uit een losse nieuwe naaf kunnen halen.
Dit is het deel wat ik er uit haalde:

zoals je ziet, afgebrokkelde schroefdraad.
En die metalen brokstukken zaten klem tussen de kogeltjes.
Alleen dit specifieke onderdeel zie ik niet zo goed terug op de tekening van de naaf:
of is het onderdeel #9?
@Demo ik heb nog niet goed kunnen zien of de cups die in het vaste gedeelte zitten eventueel beschadigd zijn door de brokstukken. Er zit nog teveel zwarte zooi in de weg. Zal vanochtend eens goed kijken.
Hieruit begrijp ik dat als het vaste gedeelte nog intact is, ik dan de verwisselbare onderdelen uit een nieuwe naaf zou kunnen gebruiken, zonder het complete wiel te vervangen of een nieuwe naaf in te spaken?
26" compleet wiel 10x135mm, 6gats schijfrembevestiging

zoals je ziet, afgebrokkelde schroefdraad.
Alleen dit specifieke onderdeel zie ik niet zo goed terug op de tekening van de naaf:
of is het onderdeel #9?
@Demo ik heb nog niet goed kunnen zien of de cups die in het vaste gedeelte zitten eventueel beschadigd zijn door de brokstukken. Er zit nog teveel zwarte zooi in de weg. Zal vanochtend eens goed kijken.
Hieruit begrijp ik dat als het vaste gedeelte nog intact is, ik dan de verwisselbare onderdelen uit een nieuwe naaf zou kunnen gebruiken, zonder het complete wiel te vervangen of een nieuwe naaf in te spaken?
Precies deze combinatie van wiel/naaf kan ik niet vinden voor een paar tientjes...silencedead schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:12:
Een centerlock-adapter kost zo ongeveer niks...
Ik gok dat d ePDF van een andere versie van het wiel is of zoiets. En dan gok ik dat het op de plek van nummer 11 zit. Zoals dat ding van de foto eruit ziet zit het ook mis aan de andere kant van de kogeltjes: de naaf zelf. Als de metalen deeltjes daarop in hebben gehakt, zullen nieuwe kogeltjes niet helpen...
Ik gok dat d ePDF van een andere versie van het wiel is of zoiets. En dan gok ik dat het op de plek van nummer 11 zit. Zoals dat ding van de foto eruit ziet zit het ook mis aan de andere kant van de kogeltjes: de naaf zelf. Als de metalen deeltjes daarop in hebben gehakt, zullen nieuwe kogeltjes niet helpen...
Is het deel wat in de naaf zit waar de kogels over lopen nog heel? Geen grote krassen ed? Want dat ding is je cone en dat kan je prima vervangenehtweak schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:02:
[afbeelding]
zoals je ziet, afgebrokkelde schroefdraad.En die metalen brokstukken zaten klem tussen de kogeltjes.
of is het onderdeel #9?
[...]
Precies deze combinatie van wiel/naaf kan ik niet vinden voor een paar tientjes...
Nr 9 of 11, afhankelijk van welke kant het is eigenlijk
Ik zou wel voor de zekerheid ook gelijk je voornaaf een servicebeurtje geven, even uit elkaar halen, schoonmaken en nieuw vet erin. Als je achternaaf er zo uit ziet, zal het voor niet veel beter zijn op het moment namelijk.
Dit is inderdaad onderdeel 9 (of 11), als het alleen dit onderdeel is en er zit momenteel specifiek dit onderdeel in(EV-FH-M525-2067B) dan kan je deze prima kopen en de onderdelen uitwisselen. Maar dan moet het vast gedeelte inderdaad nog wel in orde zijn.ehtweak schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:02:
[afbeelding]
zoals je ziet, afgebrokkelde schroefdraad.En die metalen brokstukken zaten klem tussen de kogeltjes.
of is het onderdeel #9?
[...]
Precies deze combinatie van wiel/naaf kan ik niet vinden voor een paar tientjes...
Ik heb dit vorig jaar zelf zo gedaan vanwege ingesleten kogeltjes (geen vet meer vanwege afspuiten met hoge druk). Hierbij was het vaste deel nog prima, alleen onderdeel 9 of 11 helemaal ingesleten. Ook mijn freehub was niet best meer, dus kon ik die ook gelijk uitwisselen..
Ik heb het broertje van deze, de FH-M756. Als de cone er zo verrot uit gekomen is, kan je als het goed is aan de andere kant de as uit het wiel trekken. Zorg dat je een magneetje bij de hand hebt, anders komen de kogeltjes overal in je naaf (en op de vloer) terecht
Dan de cup in de naaf goed schoonvegen met keukenpapier en als dat er nog mooi glad en glanzend uitziet, zou ik inderdaad een nieuwe naaf kopen en de hele zooi inclusief vrijloop-body overzetten op je huidige wiel. Veul lagervet er in smeren en vooral ook niet de oude kogeltjes hergebruiken.
Goed afstellen (zonder speling maar nog wel soepel draaiend) kan een b*tch zijn bij Shimano-naven, maar na een paar pogingen krijg je daar wel gevoel in.
Goed afstellen (zonder speling maar nog wel soepel draaiend) kan een b*tch zijn bij Shimano-naven, maar na een paar pogingen krijg je daar wel gevoel in.
Ik heb net alle dikke zwarte klodders weggehaald en de kogeltjes gingen idd niet de kant op die ik wilde dat ze gingen...
Het vaste conische gedeelte waar de kogeltjes tegenaan zaten is, gelukkig, nog goed. In ieder geval geen krassen of deukjes. Ook geen scherpe randen. Alleen is er een klein beetje een geulspoor te zien waar de kogels inliepen.
Ik heb inmiddels een complete set aan FH-M525A naven (voor + achter + snelspanners) gevonden, nieuw voor een paar tientjes.
Kan ik gelijk het inwendige voor en achter vervangen. En hoef ik geen nieuw compleet wiel te zoeken. Correct?
Nu vraag ik me alleen af of de inwendige delen van de FH-M525A passend zijn/gelijkwaardig met die van de FH-M525 (zonder 'A'). Voor zover ik op internet kan vinden heeft Shimano op een bepaald moment de sealing veranderd, maar of de precieze maatvoering dan anders is???
[update]
Heb nu maar een complete wielset besteld. Had zelf nog een nieuwe cassette en ketting liggen (moesten er eigenlijk ook binnenkort eens op)
Nu gelijk 2 compleet nieuwe wielen, kant en klaar met naven. Hoef ik alleen maar banden te wisselen en te monteren. Klaar!
Op mp en mountainbike forum gezocht naar een setje vervangende wielen.
Maar als ik naar de andere kant van Nederland moet rijden om een setje wielen op te halen, dan ben ik uiteindelijk duurder uit, dan de bovengenoemde nieuwe set.
M'n auto rijdt niet voor niks; gauw 40cent/km all-in. Dan is een tientje verzendkosten vanuit Duitsland een stuk billiger.
Volgens de tracking zijn mijn wielen al onderweg, dus over een paar dagen kan ik weer naar buiten.
Alhoewel met dit weer, vind ik het niet zo erg...
Het vaste conische gedeelte waar de kogeltjes tegenaan zaten is, gelukkig, nog goed. In ieder geval geen krassen of deukjes. Ook geen scherpe randen. Alleen is er een klein beetje een geulspoor te zien waar de kogels inliepen.
Ik heb inmiddels een complete set aan FH-M525A naven (voor + achter + snelspanners) gevonden, nieuw voor een paar tientjes.
Kan ik gelijk het inwendige voor en achter vervangen. En hoef ik geen nieuw compleet wiel te zoeken. Correct?
Nu vraag ik me alleen af of de inwendige delen van de FH-M525A passend zijn/gelijkwaardig met die van de FH-M525 (zonder 'A'). Voor zover ik op internet kan vinden heeft Shimano op een bepaald moment de sealing veranderd, maar of de precieze maatvoering dan anders is???
[update]
Heb nu maar een complete wielset besteld. Had zelf nog een nieuwe cassette en ketting liggen (moesten er eigenlijk ook binnenkort eens op)
Nu gelijk 2 compleet nieuwe wielen, kant en klaar met naven. Hoef ik alleen maar banden te wisselen en te monteren. Klaar!
Op mp en mountainbike forum gezocht naar een setje vervangende wielen.
Maar als ik naar de andere kant van Nederland moet rijden om een setje wielen op te halen, dan ben ik uiteindelijk duurder uit, dan de bovengenoemde nieuwe set.
M'n auto rijdt niet voor niks; gauw 40cent/km all-in. Dan is een tientje verzendkosten vanuit Duitsland een stuk billiger.

Volgens de tracking zijn mijn wielen al onderweg, dus over een paar dagen kan ik weer naar buiten.
Alhoewel met dit weer, vind ik het niet zo erg...
[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2017 21:11 ]
Was daarnet helemaal klaar om lekker wat te gaan racen, valt na een paar minuten m'n voorderailleur eraf... Het probleem was gelijk duidelijk: Schroef losgeraakt. Tot zover de rit, de spreekwoordelijke naald in de hooiberg was een schroef in een naaldbos geworden, en dus ook niet meer teruggezien.
Gelukkig had ik thuis nog wat liggen dus alles werkt nu weer, hopelijk volgende keer beter.
Gelukkig had ik thuis nog wat liggen dus alles werkt nu weer, hopelijk volgende keer beter.
He, he, eindelijk alles binnen.
N.a.v. ehtweak in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"
de wielset had ik binnen een paar dagen in huis. Ziet er fraai uit, maar moet nog wel ff wennen aan witte velgen... Maar, ach, voor dat geld moet ik niet zagen.
Het was wel lang wachten op een paar derailleur tandwieltjes. Duurde ruim 10 dagen voor dat ik die in huis had. Lullig onderdeeltje van een paar euro, maar je hebt het toch nodig.
Gelukkig was het weer zo MTB-onvriendelijk, dat ik een goed excuus had om niet te hoeven knutselen.
Blijft altijd gaaf, een 'verse' en schone cassette op je achterwiel:

helaas nooit voor lang...
de wielset had ik binnen een paar dagen in huis. Ziet er fraai uit, maar moet nog wel ff wennen aan witte velgen... Maar, ach, voor dat geld moet ik niet zagen.
Het was wel lang wachten op een paar derailleur tandwieltjes. Duurde ruim 10 dagen voor dat ik die in huis had. Lullig onderdeeltje van een paar euro, maar je hebt het toch nodig.
Gelukkig was het weer zo MTB-onvriendelijk, dat ik een goed excuus had om niet te hoeven knutselen.

1 woord: Dasty
haha, goeie smiley ook
Maar met een beetje regulier onderhoud en de juiste smeermiddelen is de boel best netjes te houden. Ik heb er nu 900 km erop zitten, af en toe reiniger/ontvetter er tegen aan maar wel na elke natte rit afspoelen/borstelen, beetje "afdrogen" met een doek en WD40 (WD40 is "Water Displacement, 40th formula") en dan verse shimano wet lube (en na intrekken overtollige afnemen). Kost na een goede rit een kwartiertje ofzo, maar dan ziet wel alles er nog als nieuw uit. Wellicht is het met minder moeite en fancy wax achtige ook voor elkaar te krijgen, maar met natte omstandigheden hoor ik daar nog weinig positiefs over, toch meer iets voor de zomer.
(staat overigens nog wel op de planning om mee te experimenteren, met name deze http://www.holmenkol-onli...0ml-p-1187.html?cPath=132)
Mijn cassette's zien er altijd zo uitehtweak schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:37:
He, he, eindelijk alles binnen.
de wielset had ik binnen een paar dagen in huis. Ziet er fraai uit, maar moet nog wel ff wennen aan witte velgen... Maar, ach, voor dat geld moet ik niet zagen.![]()
Gelukkig was het weer zo MTB-onvriendelijk, dat ik een goed excuus had om niet te hoeven knutselen.![]()
[afbeelding]
Ketting het zelfde. KMC Gold, die is ook altijd gold... Anders kun je net zogoed een zwarte halen
[ Voor 5% gewijzigd door Marsjee op 19-12-2017 14:32 ]
Vind het knap dat jullie het zo netjes weten te houden.
Zal wel aan de polderklei/-blubber liggen, maar na één ritje, zeker bij de huidige weersomstandigheden, is dit soort maagdelijke beelden al aardig in de vergetelheid geraakt.
En ja, ik spoel gewoon met schoon water de boel wel ff af (geen HDR), maar ik ga echt niet na ieder (dagelijks) ritje de hele ketting + cassette + voorbladen reinigen.
Nu nog maar ff genieten van hoe schoon het nu nog is!
De smetteloos witte velg:

en een doorkijkje van de cassette:

Zal eens kijken of ik ook een foto van m'n afgedankte cassette kan maken. Durf 'm haast niet beet te pakken, zo goor is die.
Zal wel aan de polderklei/-blubber liggen, maar na één ritje, zeker bij de huidige weersomstandigheden, is dit soort maagdelijke beelden al aardig in de vergetelheid geraakt.
En ja, ik spoel gewoon met schoon water de boel wel ff af (geen HDR), maar ik ga echt niet na ieder (dagelijks) ritje de hele ketting + cassette + voorbladen reinigen.

Zal eens kijken of ik ook een foto van m'n afgedankte cassette kan maken. Durf 'm haast niet beet te pakken, zo goor is die.

Ik ben wel benieuwd naar deze wielen in je frame. Ik vind ze er gaaf uitzien!ehtweak schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:45:
Vind het knap dat jullie het zo netjes weten te houden.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Foto!
het zijn in ieder geval mooi genomen foto's! ben ook wel benieuwd hoe het bij de rest staatHegeman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:03:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar deze wielen in je frame. Ik vind ze er gaaf uitzien!
Foto!
Ter opfrissing, nog ff een ranzig plaatje van hoe een cassette bij mij er uit ziet, na slechts een paar ritjes door het lokale bos, met slechts enkele spoelbeurten tussendoor:

Klik op het plaatje voor full-size gore details!

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 19-12-2017 19:45 ]
Alleen een spoelbeurt is niet genoeg, om langer met je materiaal te kunnen doen is onderhoud vereist.ehtweak schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:44:
Ter opfrissing, nog ff een ranzig plaatje van hoe een cassette bij mij er uit ziet, na slechts een paar ritjes door het lokale bos, met slechts enkele spoelbeurten tussendoor:![]()
[afbeelding]
Zoals hiervoor door @Prulleman al werd benoemd, schoonmaken en daarna insmeren helpt een boel.
Een setje zoals @Torched net zie kan helpen, of een afwasborstel en een oude spaak om ook het rotzooi tussen de versnellingen weg te kunnen halen. Wie met gevoel achteruit rond gooien en de spaak tussen de verschillende bladen houden en voor de rest gaat alles vanzelf.
Ja dat gebruik ik zelf ook. Maar de parktool variant van die borstel is ook erg prettig.Ruud schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:59:
Een gewone afwasborstel ook...
Alleen koop je voor de prijs van dat ding 5 afwasborstels.
@ Heren afwasborstelverkopers: ik weet wel hoe je het schoon moet maken, maar ik verbaas me er over dat jullie zo braaf dat na ieder ritje doen!
Ik fiets bijna iedere dag wel een uur tot anderhalf uur. En dan ga ik echt niet na ieder ritje alles weer uit elkaar halen, schoonborstelen, afdrogen, invetten, nadeppen...
Ok, ok, als er weer van die hele slierten van grasprietendrek tussen ketting/tandwielen zit, ja, dan moet ik wel schoonmaken.
Of als de paardensh*t weer eens tegen het frame aan gespetterd is (want de paarden'liefhebbers' laten hun paard vooral daar schijten waar het niet mag). Ok, dan wel. Maar anders...
BTW: regelmatig zijn er zachte of harde afwasborstels voor een habbekrats bij de Aldi/Action/Lidl te verkrijgen. Ideaal voor autovelgen of MTB-cassettes te schrobben.
Ik fiets bijna iedere dag wel een uur tot anderhalf uur. En dan ga ik echt niet na ieder ritje alles weer uit elkaar halen, schoonborstelen, afdrogen, invetten, nadeppen...

Ok, ok, als er weer van die hele slierten van grasprietendrek tussen ketting/tandwielen zit, ja, dan moet ik wel schoonmaken.
BTW: regelmatig zijn er zachte of harde afwasborstels voor een habbekrats bij de Aldi/Action/Lidl te verkrijgen. Ideaal voor autovelgen of MTB-cassettes te schrobben.
Ziet eruit alsof je een beetje teveel ketting vet gebruikt. Houd de ketting zo droog mogelijk, dan wordt ie ook minder vuil. Dus niet heel die ketting nat maken met smeren, probeer is 1 druppeltje op elk ketting rolletje.
Daarna een doek om de ketting en laten draaien.. Dus eigenlijk haal je nu alles wat overtollig is eraf.
Tandwielen dienen droog te blijven, niet smeren.... Ik maakte hem elk weekend schoon toen ik nog veel aan het fietsen was.
EDIT
Ik zie nu pas hoe erg die cassette eruit ziet, dat is echt nooit schoongemaakt !
Daarna een doek om de ketting en laten draaien.. Dus eigenlijk haal je nu alles wat overtollig is eraf.
Tandwielen dienen droog te blijven, niet smeren.... Ik maakte hem elk weekend schoon toen ik nog veel aan het fietsen was.
EDIT
Ik zie nu pas hoe erg die cassette eruit ziet, dat is echt nooit schoongemaakt !

[ Voor 9% gewijzigd door Marsjee op 20-12-2017 10:19 ]
Ik fiets dan ook geen uur per dag, eerder een uur per kwartaal
Ik woon op een steenworp afstand van een tankstation met autowasserette. Ik maak de bike dan ook altijd schoon (niet na elke rit) met de hogedruk reiniger van de autowasstraat.
Ik lees veel opmerkingen dat het niet goed is voor je ketting vanwege het zand dat je eventueel in de ketting jaagt.
Maar ik doe het nu al enkele jaren op die manier en nog nooit problemen gehad met een kapotte, stroeve of niet goed lopende ketting.
Na de schoonmaak netjes alles droogmaken en weer goed insmeren met ketting olie. Lopen als een zonnetje.
Dus niks geen gekloot met borsteltjes of wat dan ook. 50 cent en ik kan hem een minuut afspuiten
Ik lees veel opmerkingen dat het niet goed is voor je ketting vanwege het zand dat je eventueel in de ketting jaagt.
Maar ik doe het nu al enkele jaren op die manier en nog nooit problemen gehad met een kapotte, stroeve of niet goed lopende ketting.
Na de schoonmaak netjes alles droogmaken en weer goed insmeren met ketting olie. Lopen als een zonnetje.
Dus niks geen gekloot met borsteltjes of wat dan ook. 50 cent en ik kan hem een minuut afspuiten
Ik begin inmiddels ontwenningsverschijnselen
te vertonen, omdat ik al 10 dagen niet heb gefietst (vanwege het wachten op onderdelen). En idd, nu wordt m'n MTB niet verder vies.
Maar blijkbaar zit er iets bijzonders in de blubber/zooi in onze omgeving, want als ik de boel schoonspuit (gewoon met schoon water met de tuinslang), en ik zou één dag overslaan met fietsen, dan zit er twee dagen later al roest op de ketting. En nee, ik woon niet aan de kust.
Na het schoonspoelen doe ik altijd een paar drupjes kettingolie op de ketting. Anders hoor ik meteen dat de boel zo droogloopt. En schakelt de ketting duidelijk minder soepel van het ene naar het andere tandwiel.
De afgelopen 20 jaar al van alles geprobeerd met dure en goedkope smeerzooi, maar behalve een verschil in mijn portemonnee, heb ik geen verschil in werking kunnen constateren.
Spuitbusjes met kettingolie heb ik ook ooit gebruikt, maar nadat die spuitnevel iets te veel richting schijfremmen sproeide, heb ik dat wel afgeleerd. Gebruik nu nog alleen maar passieve pompjes of knijpflesjes, zodat je zelf een paar druppels de goede kant op krijgt.
Heel vroeger (>25jaar geleden) ging de ketting lekker dik in het kogellager vet. Liep heerlijk stil. Maar dan bleef er pas echt veel vuil in hangen.
Eigenlijk wel opvallend hoe daar, anno 2017, nog steeds geen goede oplossing voor is! Het is toch zeer gebruikersonvriendelijk dat het hele aandrijfmechanisme zo archaïsch is. Stel je voor dat je je auto na ieder ritje door sneeuw of wat modder op de weg, de aandrijftrein los moet halen, reinigen, drogen, invetten, voordat je weer een nieuw ritje kunt maken?
of zijn jullie allemaal mooi-weer-fietsers?
Maar blijkbaar zit er iets bijzonders in de blubber/zooi in onze omgeving, want als ik de boel schoonspuit (gewoon met schoon water met de tuinslang), en ik zou één dag overslaan met fietsen, dan zit er twee dagen later al roest op de ketting. En nee, ik woon niet aan de kust.
Na het schoonspoelen doe ik altijd een paar drupjes kettingolie op de ketting. Anders hoor ik meteen dat de boel zo droogloopt. En schakelt de ketting duidelijk minder soepel van het ene naar het andere tandwiel.
De afgelopen 20 jaar al van alles geprobeerd met dure en goedkope smeerzooi, maar behalve een verschil in mijn portemonnee, heb ik geen verschil in werking kunnen constateren.
Spuitbusjes met kettingolie heb ik ook ooit gebruikt, maar nadat die spuitnevel iets te veel richting schijfremmen sproeide, heb ik dat wel afgeleerd. Gebruik nu nog alleen maar passieve pompjes of knijpflesjes, zodat je zelf een paar druppels de goede kant op krijgt.
Heel vroeger (>25jaar geleden) ging de ketting lekker dik in het kogellager vet. Liep heerlijk stil. Maar dan bleef er pas echt veel vuil in hangen.

Eigenlijk wel opvallend hoe daar, anno 2017, nog steeds geen goede oplossing voor is! Het is toch zeer gebruikersonvriendelijk dat het hele aandrijfmechanisme zo archaïsch is. Stel je voor dat je je auto na ieder ritje door sneeuw of wat modder op de weg, de aandrijftrein los moet halen, reinigen, drogen, invetten, voordat je weer een nieuw ritje kunt maken?
Nou, ketting is het minst wat mij zorgen zou maken. De lagers daar in tegen zijn een stuk duurder. Helemaal als je het niet zelf kan vervangen.mike0001 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:18:
Ik woon op een steenworp afstand van een tankstation met autowasserette. Ik maak de bike dan ook altijd schoon (niet na elke rit) met de hogedruk reiniger van de autowasstraat.
Ga niet als een malle van 1cm afstand met een hogedruk op de fiets spuiten. Ik ben niet TEGEN hogedruk, want ik doe het zelf ook op die manier, maar je moet dus wel even weten dat je niet op de lagers gaat spuiten. Dus daar ga je meer afstand houden ( de druk is dan al vrij snel weg, en echt schoon wordt het ook niet meer )
nee, zeker geen mooi weer fietser, maar als ik mijn ketting afspoel/borstel, dan maak ik em ook droog met een doek en WD-40, daarna wet lube erop, zowel de wd40 en de olie goed rond draaien en verspreiden met een doek. Op deze manier gaat het laatste water uit alle kieren van je ketting (met de WD-40) en door het ronddraaien en verspreiden van de olie (ipv alleen druppelen) zorg je dat er overal een laagje zit.ehtweak schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:34:
Ik begin inmiddels ontwenningsverschijnselente vertonen, omdat ik al 10 dagen niet heb gefietst (vanwege het wachten op onderdelen). En idd, nu wordt m'n MTB niet verder vies.
Heel vroeger (>25jaar geleden) ging de ketting lekker dik in het kogellager vet. Liep heerlijk stil. Maar dan bleef er pas echt veel vuil in hangen.![]()
had het ook over de ketting. lagers en dergelijke spuit ik niet af en zeker niet van 1 cm afstand.Marsjee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:35:
[...]
Nou, ketting is het minst wat mij zorgen zou maken. De lagers daar in tegen zijn een stuk duurder. Helemaal als je het niet zelf kan vervangen.
Ga niet als een malle van 1cm afstand met een hogedruk op de fiets spuiten. Ik ben niet TEGEN hogedruk, want ik doe het zelf ook op die manier, maar je moet dus wel even weten dat je niet op de lagers gaat spuiten. Dus daar ga je meer afstand houden ( de druk is dan al vrij snel weg, en echt schoon wordt het ook niet meer )
Het is het groffe vuil van de ketting en tandwielen halen. Rest is meer benatten om daarna met een doek thuis schoon te wassen.
Als ik thuis kom na een 1.5-2.5 uur fietsen heb ik echt geen zin meer om met een borstel alles spik en span te maken. gemak dient de mens dan he
Het antwoord is gewicht, in een auto is gewicht een stuk minder belangrijk dan op de fiets.ehtweak schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:34:
Ik begin inmiddels ontwenningsverschijnselente vertonen, omdat ik al 10 dagen niet heb gefietst (vanwege het wachten op onderdelen). En idd, nu wordt m'n MTB niet verder vies.
Heel vroeger (>25jaar geleden) ging de ketting lekker dik in het kogellager vet. Liep heerlijk stil. Maar dan bleef er pas echt veel vuil in hangen.![]()
Je kan prima op de MTB naar een van die alfine naven switchen en er dan een chainglider overheen leggen zodat je ketting mooi schoon blijft hoor. Heb wel fietsen van mensen gezien die dat hebben.
Alleen fietst een derailleur fijner en is lichter. En in het budget segment is een derailleur ook goedkoper.
er zijn inderdaad genoeg alternatieven, maar het blijft een afweging tussen kosten, gewicht, onderhoud en efficientie. er zijn ook mooie gearboxen van pinion, maar die wegen wel een stuk meer!
Nou, m'n budget fiets is weer één geheel.
Het is hier zo mistig, dat ik zelfs, buiten onder een overkapping nog extra licht nodig had om te klussen.
Het frame had ik vorige week al gewassen en gedroogd. Alleen nog ff nawrijven met een poetsdoek.
lakgedeelte van de nieuwe velgen met autopoets gepoetst.
nieuwe velglintjes erom.
binnen- + buitenbanden overgezet.
voor tandbladen beetje ontbraamd, gereinigd en heel lichtjes ingevet.
tandbladen weer gemonteerd
trappers gedemonteerd, gereinigd en weer gemonteerd
achterderailleur voorzien van nieuwe tandwieltjes.
ieder boutje/busje/moertje/schroefje gereinigd en zo nodig ingevet.
remschijven gereinigd en weer opnieuw gemonteerd.
nieuwe snelspanners (had ik nog liggen) gebruikt om de wielen er weer in te zetten.
ketting op maat gemaakt en omgelegd.
kettinglijn uitgelijnd, derailleur gesteld.
remschoentjes gereinigd en calipers voor en achter gesteld
(kort)proefritje gemaakt in de mist
pffff, zo kan 'ie wel weer ff
En zo kan m'n aloude (>15 jaar!) Giant XTC frame weer dagelijks de paden op, de lanen in, vooruit met flinke tred.
Menigeen zal mijn MTB een allegaartje van componenten vinden, maar dat interesseert me weinig. Belangrijkste is, hij (of zij?) fietst nog steeds prettig en het is gewoon leuk om alles te demonteren en weer te monteren met de nodige revisiewerkzaamheden die ik tot nu toe altijd zelf hebben kunnen uitvoeren.
Het is hier zo mistig, dat ik zelfs, buiten onder een overkapping nog extra licht nodig had om te klussen.
Het frame had ik vorige week al gewassen en gedroogd. Alleen nog ff nawrijven met een poetsdoek.
lakgedeelte van de nieuwe velgen met autopoets gepoetst.
nieuwe velglintjes erom.
binnen- + buitenbanden overgezet.
voor tandbladen beetje ontbraamd, gereinigd en heel lichtjes ingevet.
tandbladen weer gemonteerd
trappers gedemonteerd, gereinigd en weer gemonteerd
achterderailleur voorzien van nieuwe tandwieltjes.
ieder boutje/busje/moertje/schroefje gereinigd en zo nodig ingevet.
remschijven gereinigd en weer opnieuw gemonteerd.
nieuwe snelspanners (had ik nog liggen) gebruikt om de wielen er weer in te zetten.
ketting op maat gemaakt en omgelegd.
kettinglijn uitgelijnd, derailleur gesteld.
remschoentjes gereinigd en calipers voor en achter gesteld
(kort)proefritje gemaakt in de mist
pffff, zo kan 'ie wel weer ff
En zo kan m'n aloude (>15 jaar!) Giant XTC frame weer dagelijks de paden op, de lanen in, vooruit met flinke tred.
Menigeen zal mijn MTB een allegaartje van componenten vinden, maar dat interesseert me weinig. Belangrijkste is, hij (of zij?) fietst nog steeds prettig en het is gewoon leuk om alles te demonteren en weer te monteren met de nodige revisiewerkzaamheden die ik tot nu toe altijd zelf hebben kunnen uitvoeren.
Singlespeed! Goedkoper, lichter, onderhoudsarmer en efficiënter* ga je het niet vindenPrulleman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:04:
er zijn inderdaad genoeg alternatieven, maar het blijft een afweging tussen kosten, gewicht, onderhoud en efficientie. er zijn ook mooie gearboxen van pinion, maar die wegen wel een stuk meer!
* Hiermee bedoel ik de verliezen in de aandrijflijn. De efficiëntie van de berijder bij veel te hoge of lage cadans laat ik buiten beschouwing.
Unicycle zitten minder draaiende delen op hoorDemo schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:49:
[...]
Singlespeed! Goedkoper, lichter, onderhoudsarmer en efficiënter* ga je het niet vinden
* Hiermee bedoel ik de verliezen in de aandrijflijn. De efficiëntie van de berijder bij veel te hoge of lage cadans laat ik buiten beschouwing.
trueDemo schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:49:
[...]
Singlespeed! Goedkoper, lichter, onderhoudsarmer en efficiënter* ga je het niet vinden
maar niks voor mij, ik hou van simpel, maar single speed gaat me wel te ver, ik geloof best dat het "leuk", "anders" en "uitdagend" fietsen is, maar wat mij betreft hoort schakelen gewoon bij mountainbiken
Die kwam ik eens tegen op de MTB-route van LeersumTorched schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:13:
[...]
Unicycle zitten minder draaiende delen op hoor

Nog een aanvulling op: ehtweak in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"
zo ziet een mooi, schoon, wit wiel er uit:

in m'n aloude, afgeragde >15 jaar oude, frame.
In de loop der jaren, diverse onderdelen gewisseld als er weer eens iets versleten was of kapot ging.
-el cheapo trappers uit China (doen het wonderbaarlijk goed) voor een paar tientjes.
-setje AVID remmen via amazon, ook een paar tientjes.
-af en toe eens een nieuwe cassette (vrijwel altijd een SRAM PG-970) of een nieuwe ketting.
voor de rest blijft alles gewoon werken, dag in, dag uit.
zo ziet een mooi, schoon, wit wiel er uit:

in m'n aloude, afgeragde >15 jaar oude, frame.
In de loop der jaren, diverse onderdelen gewisseld als er weer eens iets versleten was of kapot ging.
-el cheapo trappers uit China (doen het wonderbaarlijk goed) voor een paar tientjes.
-setje AVID remmen via amazon, ook een paar tientjes.
-af en toe eens een nieuwe cassette (vrijwel altijd een SRAM PG-970) of een nieuwe ketting.
voor de rest blijft alles gewoon werken, dag in, dag uit.
[ Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 21-12-2017 13:46 ]
Maar dat plastic ding bij je tandwile. PLzzzz, removeee....
Waarom? Die voorkomt dat, als ik een lange broek aan heb, broekspijp er tussen komt. En zonder die plastic beschermer loopt de ketting er nog wel eens naast, als ik te schielijk schakel. Nu blijf 'ie tenminste hangen.maartend schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:45:
Maar dat plastic ding bij je tandwile. PLzzzz, removeee....
En nog erger, voor de puristen onder jullie
Die zat er al op, maar had ik nog niet schoongemaakt...
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 21-12-2017 13:49 ]
Helluuuupppppppppppppppehtweak schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:48:
[...]
Waarom? Die voorkomt dat, als ik een lange broek aan heb, broekspijp er tussen komt. En zonder die plastic beschermer loopt de ketting er nog wel eens naast, als ik te schielijk schakel. Nu blijf 'ie tenminste hangen.
En nog erger, voor de puristen onder jullie, er gaat ook nog een achterspatbord op. Want waarom moet ik allemaal prut op m'n rug krijgen? Nergens voor nodig.
@maartend wa's dat nou voor een rare opmerking? Sinds wanneer zijn functionele toevoegingen Helluuuuppppppppppppppp ???

* Raymond doet ook spatbord op MTB. Ben gelegenheidsfietser, ik snap niet waarom je je helemaal onder de drek wilt spetteren, als dat makkelijk voorkomen kan worden.
Het kan nog gekker; ik heb er zelfs licht op zitten!
Zowel voor als achter; duidelijk zichtbare verlichting. Zeker met die mist van vandaag is het belangrijk dat je goed gezien wordt.
Ik zie nu zelfs dat er een reflecterende strip zit op de Schwalbe banden; foei! Dat dat wel door de beugel kan/mag...

Ik zie nu zelfs dat er een reflecterende strip zit op de Schwalbe banden; foei! Dat dat wel door de beugel kan/mag...

Persoonlijk vind ik spatborden erg lelijk, maar als jij daardoor meer plezier beleefd aan het ATB'en, gewoon doen.
Als de ketting eraf kan lopen bij naar grootste blad schakelen staat je limit screw niet goed.ehtweak schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:48:
[...]
Waarom? Die voorkomt dat, als ik een lange broek aan heb, broekspijp er tussen komt. En zonder die plastic beschermer loopt de ketting er nog wel eens naast, als ik te schielijk schakel. Nu blijf 'ie tenminste hangen.
En nog erger, voor de puristen onder jullie, er gaat ook nog een achterspatbord op. Want waarom moet ik allemaal prut op m'n rug krijgen? Nergens voor nodig.
Die zat er al op, maar had ik nog niet schoongemaakt...
Dat zou nooit mogen.
Wat is eigenlijk een goed achterspatbord? Ik zou dat ook wel willen hebben denk ik.
@Raymond fiets je weleens op de heuvelrug? Zin om eens een keer met ons mee te gaan? Of zit je meer richting Lemele enzo?
@Raymond fiets je weleens op de heuvelrug? Zin om eens een keer met ons mee te gaan? Of zit je meer richting Lemele enzo?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik heb eigenlijk standaard wel een klein spatbordje op de voorvork zitten. Scheelt toch behoorlijk wat troep in je seals. Nu het vaak modderig is heb ik ook van een oude AssSaver een soort achter spatbord(je) geknutseld om de bagger een beetje uit de dropperpost te houden, die trekt dat namelijk maar zeer medium. 

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 21-12-2017 18:55 ]
@jvs: ik fiets heel zelden en eigenlijk alleen nog maar bij mij hier aan de rand vd veluwe
Zelf heb ik een voorspatbordje van de Decathlon. Eentje die je vast maakt aan de voorvork, kost maar een paar euro en werkt goed. Scheelt een hoop troep tegen je frame, seals en opspatten.JvS schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:20:
Wat is eigenlijk een goed achterspatbord? Ik zou dat ook wel willen hebben denk ik.
Wat is belangrijker, modder uit je gezicht houden, of van je achterwerk? Persoonlijk zou ik eerder eentje voor monteren, maar dat is weer wat lastiger met een lefty, zijn wel oplossingen voor, maar ik zou liever het formaat van sjoewe hierboven hebben, en die heb ik nog niet kunnen vinden.
Aan de achterkant om je dropper schoon te houden begrijp ik ook, dan moet je ook een lage hebben, voor je rug/kont zou ik een simpele ass saver nemen
Aan de achterkant om je dropper schoon te houden begrijp ik ook, dan moet je ook een lage hebben, voor je rug/kont zou ik een simpele ass saver nemen
Ik heb voor zo'n soort spatlap als jij hebt, achter een extra grote variant (die twee kanten op steekt) en nog een AssSaver-achtig ding onder het zadel om mijn kont een beetje droog te houden. Die dingen voor aan je vork zijn (in het zwart) bepaald niet opvallend. Op mijn eerste MTB had ik zo'n enorm plastic geval voor aan de zadelpen, dat zag er echt verschrikkelijk uitSjoewe schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:53:
Ik heb eigenlijk standaard wel een klein spatbordje op de voorvork zitten. Scheelt toch behoorlijk wat troep in je seals. Nu het vaak modderig is heb ik ook van een oude AssSaver een soort achter spatbord(je) geknutseld om de bagger een beetje uit de dropperpost te houden, die trekt dat namelijk maar zeer medium.
[afbeelding]

Fietste wel heerlijk relaxed; nieuwe naven, verse ketting + cassette, alles soepel en geruisloos lopend. Ondanks de kille mist kliefde m'n aloude MTB braaf door de laaghangende bewolking. De krachtbron op de fiets, had er meer last van; ik zat helemaal onder een zilverachtige waas van vochtdruppeltjes. Voelde zo heerlijk kil aan.
maar niet heus
Hij was
schoon, m'n MTB. Maar na slechts een uurtje fietsen, gewoon op (dacht ik) redelijke schone fietspaden, ziet het er zo uit:

En dan zou ik eigenlijk alles weer moeten reinigen, drogen, invetten, voordat ik morgen weer op pad kan? Maar dat is toch gewoon ondoenlijk? Om dat na ieder dagelijks ritje weer helemaal schoon te maken?
Of alleen ff afspoelen met schoon water?
Oh ja, en dit is reden waarom ik toch wel blij ben met die 'stomme' spatborden:

al die zooi zit nu tenminste niet op m'n rug en in m'n gezicht...
Hij was

En dan zou ik eigenlijk alles weer moeten reinigen, drogen, invetten, voordat ik morgen weer op pad kan? Maar dat is toch gewoon ondoenlijk? Om dat na ieder dagelijks ritje weer helemaal schoon te maken?
Oh ja, en dit is reden waarom ik toch wel blij ben met die 'stomme' spatborden:

al die zooi zit nu tenminste niet op m'n rug en in m'n gezicht...
[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 22-12-2017 17:42 ]
Afspoelen en dan in de schuur laten drogen. Liefst een schuur wat iets warmer is dan buiten iig 
Verder zou ik mijn bike niet elke dag schoonmaken. Maaaaar ik rij dan ook amper nog.
Jaar geleden toen ik nog actiever was, ook met wedstrijden... Dan is het gewoon na elke rit de bike schoonmaken ja
Maar mijn ritjes zijn ook een gehele dag bikepark 
** Marsjee zou eens zijn handige truck om je tandwielen schoon te maken hier delen. Geef me even een dagje
Verder zou ik mijn bike niet elke dag schoonmaken. Maaaaar ik rij dan ook amper nog.
Jaar geleden toen ik nog actiever was, ook met wedstrijden... Dan is het gewoon na elke rit de bike schoonmaken ja
** Marsjee zou eens zijn handige truck om je tandwielen schoon te maken hier delen. Geef me even een dagje
[ Voor 16% gewijzigd door Marsjee op 22-12-2017 17:50 ]
Je gaat zelf toch ook douchen, en je kleren gaan ook inde was, en na het douchen droog je je ook af en kleed je je weer aan... Wat mij betreft hoort het er gewoon bij. Maar dit is het nog niet echt smerig, hier kom je nog wel wel door er een doekje langs de ketting en cassette te halen.en afhankelijk van hoeveel olie er nog op zit ff opnieuw druppelen. Het gaat er meer om dat je geen roest krijgt en je de ketting dus niet met vocht en weinig olie moet laten staan. Beste is dan schoonmaken, droogmaken en invetten. Of wat er van die 3 van toepassing isehtweak schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:37:
Dus jullie, frequente MTB rijders, doen dit braaf, na iedere rit, iedere dag?
Ik gebruik mijn MTB niet voor woon werk, maar 1 a 2 x per week in het bos (ritjes van 1 a 2 uur). En met natte ritten zeker. Droge ritten uiteraard niet, dan veroorzaak je meer ellende met afspoelen.
Mijn vouwfiets ziet er wat slechter onderhouden uit, die wordt dagelijks gebruikt onder alle omstandigheden en zelden schoongemaakt, olie erop als ie gaat piepen.
Mijn vouwfiets ziet er wat slechter onderhouden uit, die wordt dagelijks gebruikt onder alle omstandigheden en zelden schoongemaakt, olie erop als ie gaat piepen.
Zelfde hier, mountainbikes staan schoon en droog in de schuur. Woon werk fiets is minder schoon, die maak ik hooguit een keer per twee weken schoon.
Mtb hangt af van het weer, nat en modder altijd wel. Droog en stoffig alleen draaiende delen eigenlijk
Mtb hangt af van het weer, nat en modder altijd wel. Droog en stoffig alleen draaiende delen eigenlijk
Met dit weer, zeker! In de zomer, met droge ondergrond, wil ik nog wel eens een keertje overslaan. Nu in de winter doe ik sowieso het volgende na elke rit:ehtweak schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 23:39:
Dus jullie, frequente MTB rijders, doen dit braaf, na iedere rit, iedere dag?
- Afspuiten met koud water (tuinslang) + vuil eraf borstelen.
- Ontvetter op ketting en cassettes
- Frame + wielen schoonmaken met sopje (warm water)
- Ketting + cassettes goed afborstelen, daarna ook sopje erover
- Afspoelen met tuinslang
- Afdrogen
- Ketting smeren
Dit duurt maar 5-10 minuten als ie niet heel smerig is en dan heb je de volgende rit weer een schone machine zonder piepende remmen en knarsende versnellingen. Een ander voordeel van elke keer schoonmaken in de winter is dat ie nooit echt vies wordt. Soms maak ik de fietsen van vrienden schoon die al een paar maanden geen onderhoud hebben gehad. Die aangekoekte modder, zwarte ketting en cassettes, en vette schijfremmen kosten heel wat meer moeite om goed schoon te krijgen.
En over de frequentie, nu het vakantie is ga ik inderdaad (bijna) iedere dag op pad
Dit topic is gesloten.